Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): ICE-3M |
![]() |
01-06-2024 19:50:30 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Volgens het OD van gisteren is de 8004 inmiddels ook in Nederland geweest. |
02-06-2024 21:02:01 | ||
---|---|---|
Korte_Naam
![]() |
Nieuwe pagina dus ik kopie-pasta de lijst nog een keertje: Juni & augustus 2023: 8002, 8003 Zelfstandige proefritten: Geen garantie dat de lijst compleet is. Aanvullingen zijn te allen tijde welkom :) Laatst bewerkt door Korte_Naam op 28-06-2024 19:12 |
03-06-2024 18:06:24 | ||
---|---|---|
TCSFan
![]() |
Vandaag is de 8001 aan de beurt |
03-06-2024 23:47:31 | ||
---|---|---|
Daniel1
![]() |
De 8015 was op 24-05-24 met succes aan de beurt voor z'n NL'se testen. |
![]() |
advertentie |
04-06-2024 15:50:00 | ||
---|---|---|
Gydo
![]() |
Ik las net in een meldgroep dat de 8010 door Best om 15:26 gekomen richting Arnhem:) Laatst bewerkt door Gydo op 04-06-2024 15:50 |
04-06-2024 16:39:56 | ||
---|---|---|
TSZutphen
![]() |
Misschien een domme vraag: Maar waar staan al die ICE Neo treinstellen nu dan? Want het zijn er nu al zoveel (mag ook wel want ze komen over een paar dagen in dienst) dat er op Arnhem Goederen bijna geen ruimte meer over is... Nu weet ik niet precies hoe groot dat opstelterrein is, maar ik was wel even benieuwd:) Laatst bewerkt door TSZutphen op 04-06-2024 16:40 |
04-06-2024 16:51:56 | ||
---|---|---|
FLIRT2525
![]() |
Ze komen nu alleen een dagje proefrijden in Nederland. Aan het begin van de dag rijden ze vanuit Duitsland naar NL toe, en aan het eind van de dag gaan ze weer terug. Meestal rijdt het stel dat in Nederland heeft proefgereden de volgende dag alweer in de Duitse binnenlandse dienst :) |
04-06-2024 17:02:42 | ||
---|---|---|
TSZutphen
![]() |
Aha, dat is iets heel anders dan ik voor ogen had! |
04-06-2024 18:25:12 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Vaak een slagje Vl-Ah via de Betuweroute. Rond 14:30 uit Venlo, aankomst Arnhem rond 17:15 (13424) Rond 18:30 weer retour, aankomst Venlo rond 20:45 (13423) |
04-06-2024 20:11:51 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Daarmee pak je meteen alles wat van belang is voor de dienst naar Amsterdam: 1.5 kV, 25 kV, ATB, ERTMS L2 en transities daartussen. |
04-06-2024 21:22:25 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
mis je niet de overgang 15kV / 25 kV ? dit zit toch alleen in Emmerich ? |
04-06-2024 21:24:26 | ||
---|---|---|
MaxBB
![]() |
Die zit ook bij Ebtwa en Mbtwaz :) |
04-06-2024 21:26:11 | ||
---|---|---|
MaxBB
![]() |
|
04-06-2024 21:26:33 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
15000V / 25000V in Meteren ? ik dacht dat dat gewoon 1500V / 25000V was ? Laatst bewerkt door anton_ op 04-06-2024 21:27 |
04-06-2024 21:29:41 | ||
---|---|---|
MaxBB
![]() |
Oh, ik las het als 1,5 kv. Ik zie hier verder ook niets over 15 kv staan... Laatst bewerkt door MaxBB op 04-06-2024 21:30 |
04-06-2024 21:32:37 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Klopt. Ik weet niet of de overgang van het ene naar het andere systeem er iets toe doet. Lijkt me dat die ICE "gewoon" een nieuw stoomsysteem accepteerd (of niet) ongeacht wat de vorige was? |
05-06-2024 06:15:27 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Zal meer gaan om de overgang tussen gelijkspanning en wisselspanning en de Betuweroute zelf. Elten (en niet Emmerich) is wisselspanning naar wisselspanning. Laatst bewerkt door BVisser op 05-06-2024 06:37 |
05-06-2024 10:16:11 1 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
Elten is een stadsdeel van Emmerich. Het station heet ook Emmerich-Elten Dick van den Hoven |
05-06-2024 10:44:25 | ||
---|---|---|
AJT
![]() |
In Nederland wordt dat door de historie (van 1949-1962 was het Nederlands) nog weleens over het hoofd gezien |
05-06-2024 11:07:00 2 | ||
---|---|---|
DingeZ
![]() |
Elten is net zoveel een stadsdeel van Emmerich als dat Lobith een stadsdeel van Zevenaar is. De Duitse standaard is tegenwoordig dat bij meerdere stations in een gemeente, de gemeentenaam eerst komt in de stationsnaam. De spanningssluis ligt tussen de kernen Elten en Hüthum in de gemeente Emmerich, op slechts enkele tientallen meters van de Nederlandse grens. |
05-06-2024 11:16:01 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Zeker. Ik heb zelfs een Nederlands bedieningsvoorschrift voor de toenmalige Duitse beveiliging voor die periode. Er zat immers Nederlands personeel daar. |
07-06-2024 17:27:28 1 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Er was eerder wat onduidelijkheid hier over de instroom van NEO vanwege de omleiding via Vl. De planning laat zien dat de 254 donderdag 13 juni als eerste reizigerstrein met een NEO stel het land in en in Wgm overnacht om vrijdag als 153 te starten. De 152 loopt donderdag nog met een oud stel uit op de Wgm, dit stel rijdt dan op vrijdag nog de 255/254 en op zaterdag de 121. De overige treinen rijden op vrijdag en zaterdag met een NEO stel. Op zondag 16 juni de eerste reizigerstrein met twee gekoppelde NEO stellen als 105. |
07-06-2024 18:32:16 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Dus er gaat een 406 naar Basel en er komt een 408 terug. Hoe gaan ze dat doen zonder dat de reizigers vanuit Basel(of vanuit ergens anders in Zuid-West Duitsland) een overstap krijgen in Keulen? |
07-06-2024 18:50:27 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Ik dacht dat de BR408 überhaupt niet naar Basel mochte, ook niet Bad Bf-SBB. |
07-06-2024 19:18:40 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Alle DB machines mogen naar Basel SBB, een 101 heeft ook niets aanwezig om naar Zwitserland te mogen. Toch komen er 4 BR 101 locomotieven in Basel SBB voor de EC 6/7/8/9. De 403/406 hebben hebben ook geen voorzienen voor Zwitserland en komen al jaren in Basel. In het verleden stuurde de DB 401(ICE-1) treinstellen zonder Zwitserland voorzieningen wel eens als ICE naar Zürich/Interlaken/Chur, dan reed deze ICE tot Basel SBB en reed er een Zwitserland geschikte ICE het Zwitserse gedeelte. |
07-06-2024 20:26:28 | ||
---|---|---|
jpvdveer19
![]() |
Op HGBTF is gesuggereerd dat de omschakeling naar BR408 op de verbinding naar Brussel naar voren gehaald is en al dit weekend zal plaatsvinden (vanaf zaterdagavond). Even afwachten of dit inderdaad het geval is. |
07-06-2024 20:41:53 | ||
---|---|---|
MennoSBB
![]() |
Dit kan natuurlijk makkelijk gedaan worden door 's ochtends een 408 leeg (of als andere trein met reizigers) naar Basel te laten rijden. Natuurlijk doen ze dit liever niet, maar als het ook geen probleem is geweest om alle treinstellen eerst leeg een rondje Nederland te laten rijden dan is dit ook maar een kleinigheid. |
07-06-2024 21:26:35 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Spannend, want tijdens omleidingsweken via Venlo, is de 12/122(152) namelijk niet de enige de gecombineerd is met de ICE van/naar Nederland. Maar ook de 18/250, 316/158, 15/153 en de 19/159. Laatst bewerkt door MetroRET op 07-06-2024 21:30 |
08-06-2024 05:22:22 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Laatst bewerkt door BVisser op 08-06-2024 05:22 |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
08-06-2024 22:48:55 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Vooralsnog lijkt dat niet het geval te zijn. ICE 12 en 10 (de laatste twee naar Brussel) zijn gewoon met BR 406 gereden en ICE 18 (de eerste morgen) staat vooralsnog met BR 406 in de planning. |
09-06-2024 08:53:01 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Zoals ik hierboven al meldde, kan zeker de 12 niet zomaar worden vervangen door een BR408, want deze rijdt dus samen met de 122/152 naar Amsterdam. |
09-06-2024 08:57:15 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
In de praktijk helaas vaak niet. Dan reed de 122 van Ffm naar Asd en de 12 begon in Köln hbf. |
10-06-2024 09:58:43 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Naar mijn weten hier nog niet gemeld:
In de reisplanner is vanaf volgende week het fietsverbod er al uitgehaald. Reserveren is alleen nog niet mogelijk. |
10-06-2024 10:10:06 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Dat er nieuwe stellen komen en dat die fietsplekken hebben was al lang gemeld. Dan is het ook logisch dat NS Internationaal dat een keer in de openbaarheid brengt. |
10-06-2024 12:20:22 | ||
---|---|---|
Edb3
![]() |
Nog niet langs zien komen: vanaf a.s. zaterdag gaat de ICE Neo de bestaande stellen vervangen in de ICE-dienst vanaf Amsterdam. Met een feestelijk tintje komt om 13.29u de eerste aan op sp2B, daarna persmoment. |
10-06-2024 12:36:31 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
|
10-06-2024 15:16:02 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
De eerste NEO-NEO is inmiddels in de reisinformatie verschenen: treinposities.nl Voor de duidelijkheid: NEO-NEO staat voor één stel, men heeft een ongelukkige naam gekozen in de plansystemen met zowel als materieelsoort als materieelaanduiding NEO. Laatst bewerkt door michaben op 10-06-2024 15:19 |
10-06-2024 21:17:41 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
De naam is wel verklaarbaar om dat dit eigenlijk de 2e versie is van de ICE3 Neo versie. Dus daarom Neo-Neo vermoed ik. Verder op de pagina valt ook Neo-2 te lezen. De Baureihe 407 is ook een Neo maar die is toegelaten voor Frankrijk. |
10-06-2024 21:56:16 1 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Siemens gebruikt de naam "Velaro D" voor de Baureihe 407 en "Velaro MS" voor de Baureihe 408. De 403/406 is een voorloper van het Velaro-platform en heeft geen marketingnaam. Neo is een marketingnaampje van DB en slaat alleen op de Baureihe 408. De Baureihe 407 is geen "ICE 3 Neo" maar gewoon een "ICE 3".
Het is niet mogelijk om de treinen uit deze verschillende Baureihes aan elkaar te koppelen en ermee in treinschakeling te rijden, zowel software als elektrische connectors wijken af.
|
10-06-2024 22:02:51 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Ah thanks voor de aanvulling! Dacht dat de 407 ook onder de noemer neo reed..... ICE3 zijn ze beide wel. |
10-06-2024 22:07:49 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Neo-2 is ook simpelweg een omloopnummer, waar Neo-1 dan is, vermoed dat dat wellicht de onzichtbare ICE 204 naar Dortmund zal zijn. |
10-06-2024 22:43:45 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
De 204 rijdt donderdag niet. De 254 rijdt met één stel Basel - Asd zonder versterkingsstel. |
11-06-2024 07:22:37 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Ben opzich wel benieuwd wat er gebeurd met de 406 die er donderdag naar Basel wordt gestuurd en niet conform omloop terug richting Frankfurt/NRW komt. Hoe ziet deze wisseltruc eruit, wordt er een lege 408 vanaf Frankfurt naar Basel gestuurd om de 406 te vervangen en daarna de 406 leeg naar Frankfurt teruggestuurd? |
11-06-2024 23:09:40 | ||
---|---|---|
BGM104
![]() |
Je leest iets wat er niet staat. Lees het bericht van michaben nog eens een keer. |
12-06-2024 05:38:32 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Ik lees dat de 254 als eerste met een 408 naar Nederland komt, maar donderdag wordt de 255 gereden met een 406. Aangezien dit normaal één omloop is wordt er dus ergens een wisseltruc gedaan en aangezien de 255 nogal vertragingsgevoelig is ben ik benieuwd of die wisseltruc al in Basel wordt gedaan of ergens anders in Duitsland. Dat zou dus een extra overstap betekenen. |
12-06-2024 06:17:46 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Volgens DB navigator rijdt de 255 met een 406naar Basel en de 254 met een 408 vanaf Basel. Lijkt mij dus dat er in Basel SBB gewisseld gaat worden van stel. |
12-06-2024 06:57:41 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Positieve punt hieruit is dus dat morgen de wissel onafhankelijk van het resultaat van de 255 wordt gedaan en er dus morgen sowieso een trein vanuit Basel gaat vertrekken. |
12-06-2024 09:52:52 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Als er personeel in Basel SBB is om m te rijden ... ;) |
12-06-2024 10:30:43 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Geen idee hoe ze dat doen, maar als die leeg naar Basel gaat moet die desbetreffende machinist toch ook weer terug naar Karlsruhe/Frankfurt(noem een dwarsstraat). Alleen mis je dan misschien train managers en catering natuurlijk. Of zouden ze dat allemaal met de lege trein meesturen naar Basel? Mag aannemen dat deze eerste rit met reizigers best wat spanning op zit. |
12-06-2024 12:35:16 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Catering personeel had in het verleden altijd standplaats Basel. Als dat nog zo is dan is dat het probleem niet. Ik heb alleen geen idee hoe het met mcn en hc zit. |
12-06-2024 15:46:16 2 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Ik snap werkelijk niet dat er hier gedaan wordt alsof dit een lastige actie is. Er zijn toch zoveel scenarios te verzinnen hoe je een treinstel wisselt? De meest simpele: machinist A rijdt met de 406 naar Basel en rijdt hem leeg terug naar waar zijn volgende inzet is en machinist B rijdt met een lege 408 naar Basel en begint daar zijn dienst met reizigers. |
12-06-2024 16:16:27 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Dat zijn dan wel veel gewerkte uren en gebruik van een lege trein. En past het ook met de verplichte rusttijden? |
12-06-2024 16:34:04 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Je doet alsof een trein overbrengen iets heel speciaals is. Dat plan je in. Klaar. Gebeurt in Nederland vast ook wel eens dat er bijvoorbeeld een lege VIRM naar Onnen moet. Misschien rij je een andere trein met de 408 heen die je met de 406 terug rijdt. Nee, ik snap niet waarom er gedacht wordt dat dit lastig is. |
12-06-2024 16:43:25 | ||
---|---|---|
MennoSBB
![]() |
Het personeel is ook niet getrouwd met een bepaalde trein. De machinist die de 406 naar Basel heeft gereden kan ook een compleet andere trein terug naar het noorden rijden, als het moet ook als passagier. Hetzelfde voor het personeel op de eerste 408 vanuit Basel. Het personeel kan zelfs ook tijdens de rit worden gewisseld, ook heel normaal. Vergeet niet dat dit niet de allereerste inzet is van een compleet nieuw type trein. Er is genoeg personeel in DE die op meerdere type ICEs kan rijden. Het is gewoon reguliere personeels planning. Omdat het natuurlijk wel de eerste rit met reizigers naar Nederland is zal dit allemaal perfect zijn geregeld, waarschijnlijk zelfs met meer personeel dan noodzakelijk. |
![]() |
advertentie |
12-06-2024 17:16:46 3 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
|
12-06-2024 18:54:40 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Tja, dat dat sommigen dat toch keer op keer menen te moeten uitleggen allemaal... Wel, dat hoeft echt niet. Velen hier weten zeer goed hoe de boel in elkaar steekt. |
13-06-2024 08:10:22 | ||
---|---|---|
MennoSBB
![]() |
Vanochtend maar Drehscheibe in de gaten houden of er een 408 richting Basel wordt gespot (als die er nog niet is) Iets anders, ik ben nu wel benieuwd hoe snel de NS 406 stellen hun NS logos gaan verliezen als ze straks alleen nog in Duitsland ingezet gaan worden.
|
13-06-2024 12:26:28 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
254 begint vandaag in Basel Bad bf. Waarschijnlijk onder het motto: een goed begin is het halve werk ;) |
13-06-2024 13:32:49 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Het uitwisselen van de 406 en 408 zal ongetwijfeld wel niet passen in Basel SBB.
Tevens rijdt de 408 010 de 254, welke als ersatz 277 (2927) uit Frankfurt wordt overgebracht. |
13-06-2024 13:41:04 | ||
---|---|---|
ChielM
![]() |
flinke trauma’s aan de Köln Hbf chaos overgehouden /s, zowel afgelopen zondag als dinsdag een enkeltje ICE3M als ICE12 Frankfurt-Köln gegaan, om dan in Köln spoortje te delen met Erzatszug ICE 152😅 |
13-06-2024 19:55:03 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
8010. 408010 is het nummer van de bak van cabine 1. uitleg hier Laatst bewerkt door AlexNL op 13-06-2024 19:57 |
14-06-2024 08:23:59 1 | ||
---|---|---|
robert5591
![]() |
Kleine correctie daarop. De vijfde positie (5 hier) heeft geen inhoudelijke betekenis, maar wordt gebruikt om het controle cijfer van het lange nummer (93…) gelijk te maken aan dat van het interne (408…) |
14-06-2024 11:08:35 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Helder! Dat de 408 de vijfde levering is van ICEs die >= 280 km/u kunnen halen is een mooi toeval dan. 😀 |
14-06-2024 14:48:26 | ||
---|---|---|
tieske05
![]() |
Voor het eerst in commerciële dienst in Nederland: Oud interieur: 8001 15-06-2024 126 8002 29-06-2024 220 8003 01-07-2024 128 8004 15-06-2024 104 8005 8006 8007 16-06-2024 122 8008 16-06-2024 222 8009 19-06-2024 222 8010 13-06-2024 254 8011 14-06-2024 156 8012 8013 23-06-2024 104 8014 8015 8016 14-06-2024 152
Nieuw interieur: 8017 14-06-2024 154 8018 14-06-2024 158 8019 22-06-2024 220 8020 14-06-2024 250 8021 15-06-2024 122 8022 25-06-2024 220 8023 8024 8025 8026 8027 8028 8029 8030 8031 8032 8033 8034 8035 8036 8037 8038 8039 8040 8041 8042 8043 8044 8045 8046 8047 8048 8049 8050 8051 8052 8053 8054 8055 8056 8057 8058 8059 8060 8061 8062 8063 8064 8065 8066 8067 8068 8069 8070 8071 8072 8073 8074 8075 8076 8077 8078 8079 8080 8081 8082 8083 8084 8085 8086 8087 8088 8089 8090 Laatst bewerkt door tieske05 op 01-07-2024 16:52, reden: Bijgewerkt tm 1 juli |
14-06-2024 16:45:41 | ||
---|---|---|
DovaModaal
![]() |
En kan iemand duidelijkheid scheppen of 'ICE international' (nog altijd) instaat voor de ritten Brussel - Frankfurt? Laatst bewerkt door DovaModaal op 14-06-2024 16:48 |
14-06-2024 17:01:05 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
ICE International is niet meer dan een merknaam voor ICE's die de grens over gaan, geen aparte entiteit. Met de treinstellen of het eigendom daarvan heeft dat niets te maken. |
14-06-2024 17:12:55 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
En de ICE's van en naar Paris Est, Zürich (en Chur), Interlaken Ost, Innsbruck, Klagenfurt en Wien dan?
Die zijn niet internationaal genoeg? |
14-06-2024 17:58:25 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Die naar Parijs worden als "Kooperation DB/SNCF" vermarkt omdat de helft van de treinen een ICE is en de andere helft een TGV. Zwitserland: geen idee. |
14-06-2024 18:32:33 | ||
---|---|---|
DovaModaal
![]() |
Bedankt, deze merknaam wordt blijkbaar enkel gebruikt door de NS en DB, voor de ICE naar Nederland en naar België. De NMBS (die de vervoerder is van de ICE in België) spreekt over diezelfde treinen enkel over "ICE". |
14-06-2024 18:35:24 | ||
---|---|---|
DovaModaal
![]() |
De ICE worden toch geweerd binnenlands in Zwitserland, wegens de vertragingen en onbetrouwbaarheid? 😀 Laatst bewerkt door DovaModaal op 14-06-2024 18:35 |
14-06-2024 19:02:05 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Een kant op ja! Vanuit Zürich Chur/Interlaken rijden ze wel gewoon. Worden in dien nodig als LM vanaf de grens verplaatst naar het vertrekpunt. Sterker nog de ICE4 loopt ook binnenlands als aparte binnenlandse trein. Laatst bewerkt door Xander140 op 14-06-2024 19:02 |
15-06-2024 10:20:28 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Dan maak je als Zwitserland zijnde ook wel een "statement"zeg. |
15-06-2024 11:29:49 2 | ||
---|---|---|
MennoSBB
![]() |
Het gaat puur en alleen om de vertragingen van de treinen vanuit Duitsland, niet omdat de ICE 4 stellen zelf onbetrouwbaar zouden zijn. Voorheen stond er altijd een ICE 4 reserve op Basel, die bij een grote vertraging vanuit Duitsland het Zwitserse deel op de reguliere dienstregeling tijden over nam. De trein uit Duitsland werd dan in Basel opgeheven, reiziger moesten dan overstappen op de eerstvolgende binnenlandse trein. Het treinstel van de opgeheven trein kwam dan weer als reserve te staan op Basel voor de volgende vertraagde ICE. Dit is nog steeds het geval voor de paar treinen die nog wel doorrijden, maar omdat dit zodanig vaak voorkomt is er door de SBB besloten om voor de meeste treinen deze knip hard in de dienstregeling op te nemen. Dus ook als de trein uit Duitsland op tijd aankomt in Basel moet iedereen overstappen op de geplande binnenlandse IC/ICE trein naar het eindpunt. Vanaf daar rijdt het treinstel dan op de terugweg wel helemaal door naar Duitsland. Dit is qua planning natuurlijk veel beter, dan hoeft niet steeds de omloop van de verschillende treinstellen helemaal worden omgegooid. Daarnaast is het al jaren standaard gebruik in Zwitserland dat DB IC/EC stammen en nu ICE 4 treinstellen gebruikt worden voor binnenlandse treinen. In plaats van de trein lang te parkeren op Chur of Interlaken kunnen ze een slag heen en weer naar Basel of Zürich rijden voordat ze weer gebruikt worden voor de trein terug naar Duitsland. Dit gebeurt vooral 's ochtends en 's avonds zodat de treinstellen in Zürich of Basel kunnen overnachten en daar klaar kunnen worden gemaakt voor de inzet.
|
15-06-2024 19:21:10 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Weet niet hoe de afscheid ICE's 406 is gedaan maar 23,5 jaar geleden is de afscheid getrokken EC's niet onopgemerkt voorbij gegaan, zie flic.kr |
15-06-2024 19:29:28 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Dat is het uitgebreide antwoord inderdaad wat ik in het kort schreef! De Zwitsers rijden in het gat van de vertraging nu een eigen trein die punctualiteit dan op peil houd. Wat je er van vind maakt niet uit maar vind toch dat dat geen reclame is voor het internationale treinverkeer. Ik heb het idee dat de Zwitsers zo gedreven zijn op prestaties dat ze dus te weinig oog hebben voor de internationale reizigers. Ik vind dit ook een verkeerde reclame voor het spoor in het algemeen. |
15-06-2024 19:37:51 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Personeel van de 121 had zo’n schildje van ICE International 121, met daarop de tekst: einsatzende der BR 406 im Internationale Verkehr. Dus redelijk vergelijkbaar aan de EC foto. Alleen niets aan de buitenkant. Kan mij voorstellen dat dit ook niet zomaar even kan op een ICE vanwege de hoge snelheden op de HSL. |
15-06-2024 19:46:03 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Buiten aan wat jij schrijft een ICE3 heeft weinig bevestigen om überhaupt een schild te bevestigen denk ik zo! Welkom in de moderne tijd ;) |
15-06-2024 19:56:09 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Nou ja, het ligt niet zo zeer aan de Zwitsers. Tijdje terug in een toonaangevend Duitstalig blad (krant of tijdschrift, welke weet ik niet meer) een uitgebreid artikel gelezen. Essentie was dat het spoor en de verkeersleiding van DB dermate erbarmelijk zijn, dat grote vertragingen, met name richting Zwitserland zo structureel zijn, dat men het niet meer accepteert. Immers ook voor de binnenlandse reizigers valt iedere keer een trein uit. En die moet je dan weer in de drgl zien te rommelen. |
15-06-2024 20:04:13 2 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Het alternatief zien we dagelijks bij de ICB: binnenlandse reizigers Hgl / Dv / Apd - Asd die +30 oplopen vanwege een extreem vertraagde ICB en vervolgens ook een vertraagde ICB die ertussen gepropt moet worden en daarmee de binnenlandse dienst in het honderd gooit met allerlei vertragingen en gemiste overstappen van binnenlands treinen tot gevolg. Zeg het maar.... |
15-06-2024 20:18:41 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
De Zwitsers zijn ook niet heel erg onder de indruk van de punctualiteit van treinen die uit Frankrijk komen, al is die wel beter dan van de Duitse treinen. Het zou kunnen dat Franse treinen in de toekomst niet meer verder rijden dan Basel en Genève. |
15-06-2024 20:23:34 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Het gaat om de fatsoensnormen die vervagen zo. De reiziger is geen dader wel slachtoffer. Vind dat daarom geen acceptabel beleid. Het internationale spoor heeft al een ondermaatse reputatie en als dit een standaard beleid gaat worden..... Nou je kunt zelf wel het idee invullen denk ik zo.... Spoor is niet alleen maar data maar behartigt het vervoer van mensen naar hun bestemmingen.
Laatst bewerkt door Xander140 op 15-06-2024 20:29 |
15-06-2024 20:29:06 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
De samenwerking tussen de SNCF en SBB in het Lyria concern is net verlengd tot 2029 geloof ik, dus voorlopig zullen die wel doorrijden. Verder zijn er geen doorgaande treinen meer tussen Frankrijk en Zwitserland. Zo ver mij bekend zijn er ook geen plannen van SBB om zelf in Frankrijk te gaan rijden. In Duitsland wel. |
15-06-2024 20:31:16 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Het is het spoor in een nuttshell denk ik zo.... Alles tot de grens en soms niet eens er over. |
15-06-2024 20:41:28 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Dat snap ik ook wel, maar er wat ook niets achter de ramen geplakt of naja er was niets zichtbaar. |
15-06-2024 21:40:44 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Niet vervelend bedoeld maar dat heeft ook geen zin want de ruiten zijn zwaar getint. |
15-06-2024 21:44:34 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Enige mogelijkheid: De led-displays! 😁 Laatst bewerkt door aarclay op 15-06-2024 21:44 |
15-06-2024 22:14:32 | ||
---|---|---|
MennoSBB
![]() |
Stickers |
15-06-2024 22:21:42 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Vind ik de beste :D |
15-06-2024 22:23:42 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Je hoeft niet te quoten als je reageert op het laatste bericht. Houdt het hier wat beter leesbaar. 😉 |
15-06-2024 22:28:28 3 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
![]() |
Daarnaast heeft dit gezellig gekeuvel - wat veel schermruimte in beslag neemt - allemaal weinig van doen met de Ontwikkelingen ICE. |
15-06-2024 22:31:43 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Het zou kunnen veranderen door internationaal af te spreken dat reguliere grensoverschrijdende treinen de hoogste prio krijgen in de treindienst. Dan kun je mss beter voorkomen dat er vertraging op vertraging wordt gestapeld. Alleen is dat met de steeds maar beperktere blik die velen tegenwoordig lijken te hebben op vooral het eigen land/spoor/whatever EERST, waarschijnlijk nog maar wensdenken. |
15-06-2024 23:02:14 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Nog eentje dan over de ICE diensten. Onze ervaring van ongeveer 10 jaar regelmatig reizen op Basel is dat er snel genoeg gereden wordt om een kleine vertraging in te lopen, maar dat er zeer vaak wordt gewacht op een vaak flink vertraagde vertraagde aansluiting van een andere ICE, en dat geeft een sneeuwbaleffect. Men wil wellicht niet dat er veel reizigers hun aansluiting missen, want dan gaat er vaak pas over een uur of twee uur een volgende ICE die kant op. Onze vertragingen en gemiste aansluitingen waren daar grotendeels aan te wijten. Zitplaatsreservering is, hoewel aanbevolen, daarom vrijwel nutteloos en je ziet dan ook steeds meer vrije plaatsen in de treinen. |
16-06-2024 00:02:02 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
De Rheintalbahn is ook de grootste nachtmerrie op het Duitse spoor op dit moment. Volgens mij ook de grootste houder in de vertraging records. Ik vraag me ook wel af waarom de bouw van de vernieuwing zo bizar lang duurt. Ja snap het deels wel met niet werken in de weekenden etc maar werkelijk ik ben nu al zovaak langs Wheil am Rhein gereist.. jaar of 10 inmiddels en het is gewoon lachwekkend hoe lang ze doen om het spoor daar af te bouwen over het station zelf maar te zwijgen. Het klopt dat er veel gedaan is aan opstel infra maar daar zit de doorgaande reiziger niet op te wachten. Het is gewoon een drama en de drukte op dat traject aan het aantal treinen is gigantisch. En nu het is niet zo dat het rijdend materieel negatieve effecten heeft of in elk geval minimaal want ze leggen nu 2 sporen er bij en de bedoeling is dan te wisselen naar de oude kant. Die tunnel bij Rastadt was wel een typisch voorbeeld van de problemen die gewoon nooit serieus zijn genomen. |
16-06-2024 02:37:25 1 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Samen gevat zeg je dat je dus geen idee hebt waarom men er zolang over doet en ook eigenlijk ook geen idee hebt wát men precies aan het doen is én waarom het dus zolang duurt... En vervolgens noem je daarna het gehele gebeuren ook nog concluderend ook nogeens lachwekkend...
|
16-06-2024 09:00:25 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
De Riedbahn is ook niet bepaald een feestje. Ik ben benieuwd of dat gaat verbeteren na de Generalsanierung die daar vanaf half juli tot en met half december gepland staan. Heb al vaak van rood naar rood gekropen op de Riedbahn vanwege een of andere vliegende storing of door matig handelen van de treindienstleiding met de opvolging van treinen aldaar. |
16-06-2024 10:46:53 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Precies. Alle binnenlandse reizigers zijn geen 'data' maar mensen die op weg zijn naar hun bestemmingen. Met het drukbereden spoorwegnet is dan het effect dat omwille van het belang van 1 trein met internationale reizigers, zowel de binnenlandse reizigers die met die trein mee moeten, maar ook vele binnenlandse (en wellicht internationale) reizigers van andere treinen, vertraging oplopen. |
16-06-2024 10:50:44 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Zo'n afspraak zorgt er juist voor dat vertragingen worden gestapeld. Al vaak meegemaakt in Duitsland, dat regionale treinen (en cargo's) aan de kant worden gezet om een vertraagde (internationale) lange-afstandstrein in te laten halen, met een sneeuwbaleffect tot gevolg. De oplossing zou wat mij betreft moeten zitten in het reserveren van 'lege' paden, bv elk half uur. Dan kan een vertraagde internationale trein wel doorrijden, maar rijdt-ie andere treinen niet in de weg. Moet je alleen wel plek hebben om een trein op zo'n pad te laten wachten, dat zal de uitdaging wel zijn... |
16-06-2024 11:46:16 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Als ik je goed begrijp,dan suggereer je hier dus dat een evt al vertraagde internationale trein halfverwege aan de kant gezet mag/moet worden waardoor de vertraging van die trein groter wordt en de passagiers niet blijer ?? |
16-06-2024 13:40:09 1 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Je zou in de dienstregeling dus de keuze kunnen maken dat internationale langeafstandstreinen altijd bovenop binnenlandse treinen rijden en niet volledig geïntegreerd worden in het binnenlandse intercitynetwerk. Dan hebben de binnenlandse reizigers minder last van vertraagde treinen, zoals nu met de 140 vaak gebeurd. Tevens zou je er dan voor kunnen kiezen om bijvoorbeeld een vertraagde ICE in Arnhem te laten wachten op een eerstvolgende vrije (goederen) pad. Internationale reizigers die wel snel willen zijn, stappen over op een binnenlandse trein en de anderen blijven zitten totdat de ICE verder kan. Op die manier kun je ervoor zorgen dat vertraging uit het buitenland weinig tot geen invloed heeft op binnenlands verkeer. Tuurlijk zijn internationale reizigers belangrijke (meestal sporadische) klanten, maar als daardoor de Nederlandse dagelijkse forens de trein uit wordt gejaagd door vele vertragingen en missende aansluitingen, moet je toch prioriteiten stellen. En maakt het op een reis uit Basel nou echt uit of je 1:30 of 1:45 uur vertraging hebt? |
16-06-2024 14:25:21 1 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Ja, dat maakt uit als je een overstap plant op een trein die eens per 2 uur of nog minder vaak rijdt. |
Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): ICE-3M |
![]() |