Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICE-3M
RailWiki.nl
20-04-2025 09:23:55
geert
geert

Klopt en het probleem zijn ook niet de onderdelen

 

20-04-2025 09:33:54
TtC
TtC

Formeel zijn de treinen te koop; echter de kans dat er een reële koper gevonden wordt is vrijwel nihil. De ICE 3M is een complex treinstel als gevolg van de inzetbaarheid in verschillende landen, die bovendien veel onderhoud nodig hebben. Als gevolg van meerspanningsinstallatie die nodig is voor de inzet in meerdere landen kan het onderhoud slechts bij een beperkt aantal werkplaatsen worden uitgevoerd (momenteel alleen bij de DB in Frankfurt, bij de NS in Amsterdam en in de nabije toekomst bij de DB in Berlijn). Het loont niet om de treinen om te bouwen naar enkel 15 kV gezien de hoge investeringskosten in verhouding tot de beperkte levensduur; daarnaast is de vraag of de treinen daarbij opnieuw toegelaten moeten worden. De treinen voldoen niet meer aan de eisen voor toelating; zodat het twijfelachtig is of deze toelating er dan nog komt. Als de DB de treinen weet te verkopen zal deze de ontbrekende onderdelen die nodig zijn voor het instandhouden van de binnenlandse ICE 3 treinstellen zelf moeten (laten) produceren; de vraagprijs voor de ICE 3M treinstellen zal navenant zijn om dit te kunnen bekostigen. Met andere woorden de verkoop is slechts voor de bühne, maar verre van realistisch.

 

20-04-2025 09:41:42
BVisser
BVisser

Je hoeft ze niet om te bouwen, de gelijkspanningsinstallatie niet onderhouden en de toelating onder gelijkspanning laten vervallen moeten toch genoeg zijn. De kans dat er een partij in geïnteresseerd is lijkt mij ook erg klein.



Laatst bewerkt door BVisser op 20-04-2025 09:43
 

20-04-2025 10:51:51
phantom
phantom

Quote
Muizeneus (19-04-2025 21:49:13):


Waarom koopt de DB die stellen dan eigenlijk?



Waarom heeft NS eigenlijk ooit het idee opgepakt om 3 stellen te kopen ?
Zit je met een mini "serie" bijzonder materieel,waarvoor je aparte spullen moet kopen ivm onderhoud,en de inzet is beperkt.
Had men dat spul dan niet kunnen huren bij DB toen der tijd ??
Had mijn inziens een betere keus geweest,bespaart je een hoop denk ik.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

20-04-2025 11:13:10
AJT
AJT

Die hebben we begin deze eeuw voor tien miljoen Gulden per stuk aangekocht om zeker te zijn van een verbinding met Frankfurt

 

20-04-2025 11:34:14
TtC
TtC

De NS heeft oorspronkelijk 4 treinstellen ICE 3M met een optie voor nog 2 extra treinen als compensatie voor het gebruik van de DB ICE 3M treinen in Nederland. Dit was destijds heel gebruikelijk om in plaats van treinen van elkaar te huren, de aankoop van een aantal treinen te financieren in verhouding met het aantal gereden kilometers die de treinen in de betreffende landen aflegden.

De NS treinstellen zaten in één omloop met de DB treinstellen en werden ook door DB en de NS onderhouden in Frankfurt (groot onderhoud) respectievelijk Den Haag (alleen klein onderhoud). In tegenstelling tot het verleden zijn de NS ICE 3M treinstellen van NS logo’s en belettering voorzien;.

De besparing t.o.v. huur zal al met al niet veel uit gemaakt hebben.



Laatst bewerkt door TtC op 20-04-2025 11:35
 

20-04-2025 12:08:12
rick
rick

Den Haag en onderhoud?

 

20-04-2025 12:38:14
brun
brun

Quote
BVisser (20-04-2025 09:41:42):


Je hoeft ze niet om te bouwen, de gelijkspanningsinstallatie niet onderhouden en de toelating onder gelijkspanning laten vervallen moeten toch genoeg zijn. De kans dat er een partij in geïnteresseerd is lijkt mij ook erg klein.



De 406 heeft geen afzonderlijke gelijkspanningsinstallatie. De systemen voor de verschillende spanningen zijn volledig met elkaar verweven, waardoor het in feite één systeem van halfgeleiders vormt dat vier spanningen aan kan. Je kunt dus niet zomaar iets uitbouwen of laten verslijten.

De toelating geldt bovendien voor de gehele installatie. Permanent ombouwen naar 15 kV-only vergt een grotendeels nieuwe installatie, en dus een nieuwe toelating. Dat is gezien de leeftijd van de stellen niet rendabel (als zo'n nieuwe toelating er al überhaupt komt).

 

20-04-2025 12:43:18
thom
thom

Quote
Muizeneus (19-04-2025 21:49:13):


Waarom koopt de DB die stellen dan eigenlijk?


Waarschijnlijk niets meer dan gewoon een samenwerking om NS van de stellen af te helpen, en dat gewoon te combineren met de stellen van DB.



Laatst bewerkt door thom op 20-04-2025 12:53
 

20-04-2025 12:49:19
TtC
TtC

Quote
rick (20-04-2025 12:08:12):


Den Haag en onderhoud?


De ICE 3M treinstellen zijn aanvankelijk in Leidschendam in onderhoud geweest i.v.m. de nabijheid van Siemens Nederland. Later is dit verhuisd naar Amsterdam Watergraafsmeer.

 

20-04-2025 13:06:33
Xander140
Xander140

Leidschendam kan ik bevestigen ben daar ook wel meerdere malen geweest.

 

20-04-2025 13:08:56
thom
thom

Fijn, we twijfelde al aan deze al jaren bekende informatie ;)

 

20-04-2025 15:39:56
rick
rick

Quote
TtC (20-04-2025 12:49:19):


Quote
rick (20-04-2025 12:08:12):


Den Haag en onderhoud?


De ICE 3M treinstellen zijn aanvankelijk in Leidschendam in onderhoud geweest i.v.m. de nabijheid van Siemens Nederland. Later is dit verhuisd naar Amsterdam Watergraafsmeer.



Aha, ik vroeg me al af welke werkplaats er in Den Haag zit. :)

 

20-04-2025 18:06:10
Xander140
Xander140

Ik zit nu in de 251 met stel 8018 en deze heeft de laatste interieur versie met Wireless Charging in de 1e klasse.

 

20-04-2025 18:23:04
TtC
TtC

Dat zou bijzonder zijn aangezien volgens de DB deze functie (en nog enkele andere functies en nieuwe pictogrammen) alleen voor treinstel 8031 en hoger beschikbaar is. Wel heeft ten opzichte van treinstel 8001 tot en met 8016 andere stoelen, een ander tapijt en nog enkele andere aanpassingen.

Er bestaan dus tot op heden 3 varianten van de ICE 3Neo verdeeld over 2 batches. Van de eerste batch treinstel 8001 tot en met 8030 hebben de eerste 16 treinstellen een afwijkend interieur gebaseerd op het interieurontwerp van de ICE 4. Vanaf treinstel 8017 is het interieurontwerp gebaseerd op een nieuw ontwerp. De treinen van de 2e batch (treinstel 8031 tot en met 8073) hebben nog een paar kleine wijzigingen ondergaan, namelijk:


1) Inductief opladen – voor smartphones in de eerste klas

  • 2) Eikenhouten decor en sfeervolle vloerverlichting
    3) Aanraakloze afvalbakken
  • 4) Praktische baby-/peuterstoel in het universele toilet

  • Wat er voor de treinstellen van de 3e batch (treinstel 8074 tot en met 8090) voor functie bijkomen is nog niet bekend.


Laatst bewerkt door TtC op 20-04-2025 19:24
 

20-04-2025 19:36:08
Xander140
Xander140

Ik zit er in en gebruik het. En dit blijkt stel 8034 te zijn. Digitale informatie is niet correct. Dus klopt je verhaal :)



Laatst bewerkt door Xander140 op 20-04-2025 19:46
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICE-3M
RailWiki.nl