Werkzaamheden Amersfoort
Forum: Algemeen - Algemeen
20-05-2024 21:21:22
dennisje
dennisje

Weet iemand of er van de werkzaamheden in Amersfoort een precies overzicht is welke treinseries wanneer wel en niet (of aangepast) rijden? Vroeger werd dat soort informatie altijd netjes gepubliceerd, maar tegenwoordig zegt NS alleen dat je elke dag maar de reisplanner moet checken.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Dennis

 

21-05-2024 08:00:55
treinhobby
treinhobby

Quote
treinhobby (16-02-2024 18:14:00):


Volgens ProRail rijden komende zomer 7 weken geen tot beperkt treinen van en naar Amersfoort.

Is hier al gedetailleerde informatie over?

Aangezien ik regelmatig door Amersfoort kom, kan ik dan eventueel al rekening houden met vakanties e.d.

Jammer dat ProRail of NS zelf zoiets niet eerder delen. Dat kan een hoop reizigers in de bussen schelen...


Deze vraag is op 16 februari al gesteld bij de infra wijzigingen. Daar staan ook al diverse antwoorden.

Op www.ns.nl staat het volgende overzicht:

Zaterdag 06 juli 4:00 uur t/m zaterdag 13 juli 2:00 uur

Door werkzaamheden: tussen Baarn en Amersfoort Centraal rijden er bussen.

Zaterdag 13 juli 4:00 uur t/m maandag 29 juli 2:00 uur

Door werkzaamheden: van, via en naar Amersfoort Centraal rijden er bussen.

Gedurende deze periode geen of zeer beperkt treinverkeer en/of businzet van, naar of via Amersfoort Centraal.

Maandag 29 juli 4:00 uur t/m donderdag 15 augustus 2:00 uur

Door werkzaamheden: tussen Den Dolder en Amersfoort Centraal rijden er geen treinen en tussen Amersfoort Centraal en Ede-Wageningen rijden er bussen.

Donderdag 15 augustus 4:00 uur t/m maandag 19 augustus 2:00 uur

Door werkzaamheden: van, via en naar Amersfoort Centraal rijden er bussen.

Gedurende deze periode geen of zeer beperkt treinverkeer en/of businzet van, naar of via Amersfoort Centraal.

 

21-05-2024 10:44:00
martijn
martijn

Dit overzicht op ns.nl met data en kaartjes per periode is wellicht nog duidelijker.

 

21-05-2024 10:52:42
DDietzen
DDietzen

Toevallig is dat overzicht daar precies vanochtend geplaatst :)

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

21-05-2024 17:27:59
michaben
michaben

Helaas staat daar nog weinig over omgeleide treinen. Ik zag iets langskomen over een omgeleide 500 en 600 via Alm en Hvs (met knip in Ut) maar ik weet niet of dat de hele periode zo zal zijn of alleen op specifieke dagen.

 

21-05-2024 18:41:15 1
henri1972
henri1972

Tussen 29 Juli en 15 aug geen treinen tussen Amf en Ed. NS zet bussen in.

Komt Keolis goedkoop mee weg dan. ;)

 

21-05-2024 19:21:09
treinhobby
treinhobby

Komt lekker uit dat tegelijkertijd werkzaamheden zijn tussen Arnhem en Utrecht...

 

21-05-2024 19:23:04
treinhobby
treinhobby

Quote
martijn (21-05-2024 10:44:00):


Dit overzicht op ns.nl met data en kaartjes per periode is wellicht nog duidelijker.



En de spoorlijn Apeldoorn-Zutphen wordt voor die tijd ook nog opgebroken?? 🤨

 

21-05-2024 20:46:04
b2py
b2py

Quote
treinhobby (21-05-2024 19:21:09):


Komt lekker uit dat tegelijkertijd werkzaamheden zijn tussen Arnhem en Utrecht...


Past toch prima volgens het kaartje?

 

21-05-2024 21:53:02
DDietzen
DDietzen

Quote
treinhobby (21-05-2024 19:23:04):


Quote
martijn (21-05-2024 10:44:00):


Dit overzicht op ns.nl met data en kaartjes per periode is wellicht nog duidelijker.



En de spoorlijn Apeldoorn-Zutphen wordt voor die tijd ook nog opgebroken?? 🤨


Aangezien treinen op die lijn naar mijn frequente ervaringen bijna nooit meer worden aangekondigd (visueel noch verbaal) als overstap in Apd aan boord van aankomende IC's uit het westen, vraag ik me af of NS überhaupt nog weet dat die lijn bestaat :')

 

22-05-2024 00:45:49
dennisje
dennisje

Dank voor jullie reacties.

Ik was vooral op zoek naar treinseries die wel of niet rijden. Mijn vrouw reist van Hilversum naar Duivendrecht. Ik vermoed dat de gehele periode de intercity's Amersfoort-Schiphol uit zullen vallen. Daarmee is ze aangewezen op de sprinter, maar dat betekent flinke extra reistijd ook omdat die op de vroege ochtend slecht aansluiten op de bussen hier.

Ik blijf het waardeloos vinden dat het vanuit NS zo slecht wordt gecommuniceerd. Gevolg is gewoon dat ze de hele zomer met de auto naar werk zal gaan.

 

22-05-2024 02:16:59
noof
noof

In principe zouden de IC's Hvs-Dvd gewoon moeten kunnen blijven rijden, maar e.e.a. is natuurlijk inderdaad afhankelijk van andere, omgeleide treinen. Wordt vervolgd..

 

22-05-2024 08:16:48
Edb3
Edb3

Op de bewonersbijeenkomst gisteren in Amf meldde NS dat ze 'meer treinen op omleidingsroutes inzet'. Wat dat precies inhoudt, krijgen we nog te horen. Het gaat om de al genoemde routes Zl-Lls-Ut, maar ook Zl-Ah-Ut. Of het bijv. alleen verlengde treinen Zl-Ah betreft, spitstoevoegers of wellicht versterkte treinen, is dus nog niet bekend.

 

22-05-2024 10:49:21
TSZutphen
TSZutphen

Ik zou denken dat er geen extra treinen worden ingezet, omdat je natuurlijk ook nog te maken hebt met de flessenhals tussen Dv en Ost. Langere treinen zouden wel kunnen, of bijvoorbeeld een aangepaste dienstregeling voor betere aansluitingen.

 

22-05-2024 11:29:12
martijn
martijn

Ach, eerder reden intercity's Zwolle - Amersfoort bij werkzaamheden ook wel om via Olst met kopmaken in Dv. Dat hoeven intercity's Enschede - Amersfoort natuurlijk niet.

 

22-05-2024 13:20:03
anton_
anton_

Er hebben ooit ( in de jaren 80) bij werkzaamheden ook wel IC's Enschede - Deventer - Arnhem - Utrecht gereden.

 

22-05-2024 18:46:33
kleine_man
kleine_man

Dat was met de aanleg van de fly-over. De berlijntrein reed toen met Ludmilla's. Lekker brullen over de Veluwe. :-)




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

22-05-2024 19:15:44
martijn
martijn

In 1993 (niet in de jaren '80, aangezien dat toen wat ingewikkelder lag) reden de Ludmilla's de omgeleide interregio's inderdaad via Hengelo - Zutphen - Arnhem.

 

23-05-2024 06:24:11
BVisser
BVisser

Quote
kleine_man (22-05-2024 18:46:33):


Dat was met de aanleg van de fly-over. De Berlijntrein reed toen met Ludmilla's. Lekker brullen over de Veluwe. :-)



Dat was in 1995. Voor 1989 was dat natuurlijk niet mogelijk ;-). Die treinen reden toen niet over de Veluwe maar Bh - Hgl - Zp - Ah - Ut - Asd v.v.. Het eerste bezoek van een Ludmilla aan Nederland was in 1993, toen haalde de NVBS de 234 440 naar Hoek van Holland voor het afscheid van de laatste internationale trein.



Laatst bewerkt door BVisser op 23-05-2024 06:26
 

23-05-2024 07:41:56
martijn
martijn

Oh ja, die ritten had ik even door elkaar gehaald.

 

23-05-2024 10:13:53
Marco
Marco

Quote
BVisser (23-05-2024 06:24:11):


Quote
kleine_man (22-05-2024 18:46:33):


Dat was met de aanleg van de fly-over. De Berlijntrein reed toen met Ludmilla's. Lekker brullen over de Veluwe. :-)



Dat was in 1995. Voor 1989 was dat natuurlijk niet mogelijk ;-). Die treinen reden toen niet over de Veluwe maar Bh - Hgl - Zp - Ah - Ut - Asd v.v.. Het eerste bezoek van een Ludmilla aan Nederland was in 1993, toen haalde de NVBS de 234 440 naar Hoek van Holland voor het afscheid van de laatste internationale trein.


Wat bedoel je dan met "over de Veluwe"? De lijn Apeldoorn - Dieren was toch al gesloten? Verder zijn Zp-Ah en Amf - Apd langs de Veluwe, maar volgens mij bedoel je die niet.

 

23-05-2024 10:28:35
BVisser
BVisser

Als 'over de Veluwe' beschouw ik uitsluitend Zl - Amf.

 

23-05-2024 10:31:41
treinfan
treinfan

Zl-Amf draagt dan ook de naam Veluwelijn.



Laatst bewerkt door treinfan op 23-05-2024 10:32
 

23-05-2024 10:38:26
Marco
Marco

Quote
treinfan (23-05-2024 10:31:41):


Zl-Amf draagt dan ook de naam Veluwelijn.


Ah, logisch. Bedankt 😁

 

23-05-2024 10:54:41
martijn
martijn

Quote
BVisser (23-05-2024 10:28:35):


Als 'over de Veluwe' beschouw ik uitsluitend Zl - Amf.



Waarom eigenlijk het baanvak Apeldoorn - Stroe niet? Die lijn gaat letterlijk over de Veluwe. De rest ligt er vooral langs.



Laatst bewerkt door martijn op 23-05-2024 10:56
 

23-05-2024 10:59:46
BVisser
BVisser

Omdat je het dan over twee lijnen hebt en er dus weer misverstanden kunnen onstaan.

 

23-05-2024 11:08:10 1
martijn
martijn

Heel bijzonder. Hoe mogen we dan de enige lijn die letterlijk dwars door de Veluwe loopt wel noemen?



Laatst bewerkt door martijn op 23-05-2024 11:08
 

23-05-2024 11:34:40
ToH
ToH

"in de gemeente Barneveld staat de Oosterspoorweg ook bekend als het Hollandse spoor."

Aldus Wikipedia

 

23-05-2024 11:40:43
martijn
martijn

Ja en de Veluwelijn is ook de Centraalspoorweg. Maar laten we 'm gewoon het Hollandse spoor noemen. Dat dekt de lading wel ;)

De Oosterspoorweg is trouwens niet alleen Amsterdam - Zutphen, maar ook de zijtak Hilversum - Lunetten. Dus dan zou je weer een dubbeling krijgen :P

Het ging trouwens over de term 'over de Veluwe' die we niet meer voor het spoor over de Veluwe mogen gebruiken.



Laatst bewerkt door martijn op 23-05-2024 11:41
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


23-05-2024 12:40:37
kleine_man
kleine_man

Quote
Marco (23-05-2024 10:13:53):


Quote
BVisser (23-05-2024 06:24:11):


Quote
kleine_man (22-05-2024 18:46:33):


Dat was met de aanleg van de fly-over. De Berlijntrein reed toen met Ludmilla's. Lekker brullen over de Veluwe. :-)



Dat was in 1995. Voor 1989 was dat natuurlijk niet mogelijk ;-). Die treinen reden toen niet over de Veluwe maar Bh - Hgl - Zp - Ah - Ut - Asd v.v.. Het eerste bezoek van een Ludmilla aan Nederland was in 1993, toen haalde de NVBS de 234 440 naar Hoek van Holland voor het afscheid van de laatste internationale trein.


Wat bedoel je dan met 'over de Veluwe'? De lijn Apeldoorn - Dieren was toch al gesloten? Verder zijn Zp-Ah en Amf - Apd langs de Veluwe, maar volgens mij bedoel je die niet.



Ik had ook beter kunnen schrijven "Langs de Veluwe". En inderdaad Hengelo-Zutphen- Arnhem-Utrecht-Amsterdam.




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

23-05-2024 13:48:37
john2
john2

Heb ook eens de term Veluwe zoom gehoord.

 

23-05-2024 14:30:45
Muizeneus
Muizeneus

Dat is specifiek het gebied thv Dr - Vp

 

11-06-2024 17:59:38
michaben
michaben

Tijdens de volledige stremming van Amf lijkt de snelbus via Db de primaire omleidingsroute te worden vanuit het zuiden. De 3100 gaat dan extra stoppen te Db en ook de 2800 gaat doorrijden naar Db (in de spits 2x per uur, in de daluren 1x per uur met in het andere halve uur een omgeleid goederenpad).

 

12-06-2024 21:22:30
bultena
bultena

Waar begint en eindigt die bus dan als hij VIA Db rijdt.

 

12-06-2024 21:22:35
Rsb
Rsb

Dat gaat nog leuk worden op Ut met doorgaand verkeer

 

12-06-2024 21:38:57
sneltram
sneltram

Quote
bultena (12-06-2024 21:22:30):


Waar begint en eindigt die bus dan als hij VIA Db rijdt.


De bussen rijden Db-Amf. De 2800 rijdt Db-Ut-Gd-Rta-Rtd. De 3100 krijgt een extra stop, maar wijzigt verder niet qua route. De 3000 en 7300 blijven rijden zoals normaal.

 

12-06-2024 22:14:42
michaben
michaben

En de 7400 wordt volgens mij ingekort tot Mas.

 

18-06-2024 19:55:10
michaben
michaben

Deze was me nog niet opgevallen, de 2000 rijdt van 6 t/m 12 juli door naar Amf.

Bussen op 13 juli staan nu ook online. Zo snel gezien:

  • Stopbus Amf - Pt 4x per uur
  • Snelbus Amf - Pt 4x per uur
  • Stopbus Amf - Brn 6x per uur
  • Snelbus Amf - Apd 2x per uur
  • Snelbus Amf - Db 8x per uur
  • Stopbus Amf - Ed 2x per uur
  • Stopbus Amf - Dld 2x per uur

Tussen Pt en Zl 2 sprinters en 2 sneltreinen per uur.

 

18-06-2024 20:56:41
DDietzen
DDietzen

Waar kun je dat zien? Als ik nu de reisplanner (app of website) raadpleeg - bijvoorbeeld 13 juli voor Apd-Ut - zie ik de treinen (die dus niet gaan rijden) nog gewoon erin staan. Sterker nog, er wordt geen enkele melding meer weergegeven dat er überhaupt werkzaamheden zullen zijn.

Een familielid van me vroeg toevallig gisteren al of ze specifiek op 13 juli kon langskomen, omdat ze heel pienter in de reisplanner had opgezocht dat er dan eindelijk eens zaterdags geen werkzaamheden op de route (via Ht en Amf) zouden zijn en ze niet extra zou hoeven over te stappen...

 

18-06-2024 21:04:15
michaben
michaben

De NS reisplanner loopt standaard zo'n 2 à 3 dagen achter op de open data. Websites en apps die de open data direct inladen zijn dus actueler, zo kun je hier bijvoorbeeld wel al de vertrekstaat zien van Amf: treinposities.nl

 

02-07-2024 14:34:48
Dionysusnu
Dionysusnu

ProRail heeft twee livestreams van de werkzaamheden.

 

02-07-2024 17:01:26 1
RX7567
RX7567

Camera 1 loopt helaas een half uur achter dus die is niet zo handig voor het spotten, maar ik heb het even bekeken en de tweede loopt ca een minuutje achter. Bedankt voor de links!

 

02-07-2024 18:26:51
mren
mren

Ook de fietsenstalling "beneden" aan de PON-lijn gaat buiten dienst tijdens de werkzaamheden, dus daar je alternatieve vervoer parkeren lukt ook niet.

 

07-07-2024 20:43:35
anton_
anton_

Ik zie dat er morgen slechts 2 ipv 6 treinen per uur van Amersfoort Schothorst naar Amersfoort Centraal rijden. SNG 3 lijkt me dan wel wat weinig



Laatst bewerkt door anton_ op 07-07-2024 20:44
 

07-07-2024 20:54:20
treinhobby
treinhobby

De 1600 rijdt Enschede - Den Haag en de 5800 rijdt vanaf Amsterdam tot Baarn.

Zie volgens treinposities.nl in de serie 5600, op een enkele rit na, minimaal 6 bakken SLT/SNG staan.



Laatst bewerkt door treinhobby op 07-07-2024 20:54
 

07-07-2024 21:05:04
anton_
anton_

5620 volgens ns-app slechts met 3 bakken. Hopelijk is treinposities.nl juist.

 

07-07-2024 21:07:42 1
treinhobby
treinhobby

De NS reisplanner geeft voor de volgende dag altijd de samenstelling van de huidige dag aan.

Pas om +/- 3:00 uur 's nachts staat de juiste samenstelling erin en 3 uur van tevoren de treinstelnummers.

De gegevens van treinposities zijn de daadwerkelijk geplande stellen, maar ook dat is pas 3 uur van tevoren 'definitief'.

 

08-07-2024 08:16:10
Anoniem9
Anoniem9

Quote
treinhobby (07-07-2024 20:54:20):


De 1600 rijdt Enschede - Den Haag en de 5800 rijdt vanaf Amsterdam tot Baarn.

Zie volgens treinposities.nl in de serie 5600, op een enkele rit na, minimaal 6 bakken SLT/SNG staan.


Dat valt wel behoorlijk tegen als ik het zo bekijk, want ik zie een boel aantal losse 4tjes op de 5600.
Waarschijnlijk is er (nog) niet voldoende SLT beschikbaar want op de 5700/4900 mist er ook een aantal stellen en rijden er verschillende 4tjes ipv 6jes.

 

08-07-2024 18:06:39
mattie2
mattie2

De vier opstelsporen die aansluiten op de buurtsporen stonden vanmiddag helemaal vol met SLT’s…

 

08-07-2024 18:33:09
sjoerd
sjoerd

Je bedoelt, neem ik aan, te Utrecht.

 

08-07-2024 18:52:31
henri1972
henri1972

Ik ken verder nergens de benaming buurtsporen dan in Ut?

 

08-07-2024 19:47:03
Korte_Naam
Korte_Naam

Quote
RX7567 (02-07-2024 17:01:26):


Camera 1 loopt helaas een half uur achter dus die is niet zo handig voor het spotten, maar ik heb het even bekeken en de tweede loopt ca een minuutje achter. Bedankt voor de links!



De tweede camera loopt intussen helaas ook een half uur achter.

 

08-07-2024 20:02:19
Dionysusnu
Dionysusnu

Quote
henri1972 (08-07-2024 18:52:31):


Ik ken verder nergens de benaming buurtsporen dan in Ut?


Sporen 1 t/m 4. Volgens mij heten ze zo omdat ze niet doorgaand zijn. De genoemde opstelsporen zijn dus 201-204 (op sporenplan.nl tenminste)



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 08-07-2024 22:07
 

08-07-2024 20:51:18
mren
mren

Nee, ze zijn vernoemd naar het vroege Buurtstation.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

08-07-2024 21:16:30
sjoerd
sjoerd

Nog eentje dan; het desbetreffende opstelterrein aan de noordzijde van Utrecht CS heet Landstraat, of zo men wil heette, want wie kent die naam nu nog? Daar stond inderdaad het materieel voor de treinen die van de Buurtsporen vertrokken naar Amersfoort, Baarn en Zeist; later ook die naar Hilversum. En ook Baarn had een apart Buurtstation van de toenmalige NCS. Dat is nu een restaurant.

 

08-07-2024 23:43:51
henri1972
henri1972

Quote
DDietzen (18-06-2024 20:56:41):


Waar kun je dat zien? Als ik nu de reisplanner (app of website) raadpleeg - bijvoorbeeld 13 juli voor Apd-Ut - zie ik de treinen (die dus niet gaan rijden) nog gewoon erin staan. Sterker nog, er wordt geen enkele melding meer weergegeven dat er überhaupt werkzaamheden zullen zijn.

Een familielid van me vroeg toevallig gisteren al of ze specifiek op 13 juli kon langskomen, omdat ze heel pienter in de reisplanner had opgezocht dat er dan eindelijk eens zaterdags geen werkzaamheden op de route (via Ht en Amf) zouden zijn en ze niet extra zou hoeven over te stappen...



Ht - Apd kan je op 13 juli prima via Zp en/of Dv.

Overstappen op Zp is het snelste.

 

09-07-2024 08:33:00 1
treinhobby
treinhobby

Helaas was de ns zeer laat met het melden van deze werkzaamheden en in welke periode de exacte aanpassingen waren.

Kan me niet voorstellen dat ze dit begin mei al niet hadden geweten. Want bussen huur je ook niet een maand van tevoren in.

En zelfs nu geven ze zelf aan dat de reisplanner pas vanaf 19 juli is aangepast voor adviezen vanaf 29 juli. Want momenteel kan je voor die datum nog directe reizen plannen tussen Amf en Ut, ipv. het omreizen via Hvs.

 

09-07-2024 08:48:11 1
henri1972
henri1972

Volgens mij wordt de NS-app 10 dagen van te voren bijgewerkt.

Ik vind t zelf ook wat laat ....

 

09-07-2024 10:14:59
DDietzen
DDietzen

Quote
henri1972 (08-07-2024 23:43:51):


Quote
DDietzen (18-06-2024 20:56:41):


Waar kun je dat zien? Als ik nu de reisplanner (app of website) raadpleeg - bijvoorbeeld 13 juli voor Apd-Ut - zie ik de treinen (die dus niet gaan rijden) nog gewoon erin staan. Sterker nog, er wordt geen enkele melding meer weergegeven dat er überhaupt werkzaamheden zullen zijn.

Een familielid van me vroeg toevallig gisteren al of ze specifiek op 13 juli kon langskomen, omdat ze heel pienter in de reisplanner had opgezocht dat er dan eindelijk eens zaterdags geen werkzaamheden op de route (via Ht en Amf) zouden zijn en ze niet extra zou hoeven over te stappen...



Ht - Apd kan je op 13 juli prima via Zp en/of Dv.

Overstappen op Zp is het snelste.



Op moment van posten was die info nog niet in de reisplanner verschenen. En aangezien het familielid uit Hrl kwam, zou het een extra overstap zijn geweest: Ht en Zp, ipv enkel Ut (zoals de reisplanner destijds nog aangaf voor 13 juli). Bovendien twee zeer krappe aansluitingen (elk 2-3 minuten), ipv ruim een kwartier in Ut.

Ik had geschreven "via Ht en Amf" om aan te geven dat ze deze zomer met twee verschillende langdurige werkzaamheden te maken kon hebben: Vught en Amersfoort.

 

09-07-2024 10:17:05
Oldskool
Oldskool

Quote
sjoerd (08-07-2024 21:16:30):


Nog eentje dan; het desbetreffende opstelterrein aan de noordzijde van Utrecht CS heet Landstraat


De juiste benaming is inderdaad Landstraat. Maar buurtspoortjes keuren ze ook goed op Ut. 😉

 

09-07-2024 11:13:19
henri1972
henri1972

Quote
DDietzen (09-07-2024 10:14:59):


Quote
henri1972 (08-07-2024 23:43:51):


Quote
DDietzen (18-06-2024 20:56:41):


Waar kun je dat zien? Als ik nu de reisplanner (app of website) raadpleeg - bijvoorbeeld 13 juli voor Apd-Ut - zie ik de treinen (die dus niet gaan rijden) nog gewoon erin staan. Sterker nog, er wordt geen enkele melding meer weergegeven dat er überhaupt werkzaamheden zullen zijn.

Een familielid van me vroeg toevallig gisteren al of ze specifiek op 13 juli kon langskomen, omdat ze heel pienter in de reisplanner had opgezocht dat er dan eindelijk eens zaterdags geen werkzaamheden op de route (via Ht en Amf) zouden zijn en ze niet extra zou hoeven over te stappen...



Ht - Apd kan je op 13 juli prima via Zp en/of Dv.

Overstappen op Zp is het snelste.



Op moment van posten was die info nog niet in de reisplanner verschenen. En aangezien het familielid uit Hrl kwam, zou het een extra overstap zijn geweest: Ht en Zp, ipv enkel Ut (zoals de reisplanner destijds nog aangaf voor 13 juli). Bovendien twee zeer krappe aansluitingen (elk 2-3 minuten), ipv ruim een kwartier in Ut.

Ik had geschreven 'via Ht en Amf' om aan te geven dat ze deze zomer met twee verschillende langdurige werkzaamheden te maken kon hebben: Vught en Amersfoort.



Dat klopt, daarom gaf ik de info nu. Helaas rijden er echter geen privé treinen dus zal je af en toe ergens een keer moeten overstappen, of je het leuk vind of niet.Maar de reis kan helemaal per trein en je hoeft niet per bus. En die 2 minuten overstap in Ht kan je ook 32 van maken, even bakkie koffie halen? Die 5 minuten in Zp kan je vervangen door 10 minuten in Dv.

Leuker kan ik t niet voor je maken. Alternatieven zijn de auto of thuisblijven.

 

11-07-2024 09:04:40
Anoniem9
Anoniem9

Quote
mattie2 (08-07-2024 18:06:39):


De vier opstelsporen die aansluiten op de buurtsporen stonden vanmiddag helemaal vol met SLT’s…


Dat waren waarschijnlijk de afgetrapte SLT stellen die na de spits niet meer nodig zijn en in de avondspits weer gekoppeld moesten worden, maar blijkbaar niet voldoende voor alle series.

 

14-07-2024 20:51:08
anton_
anton_

Ik zie dat er vandaag geen treinen rijden tussen Putten en Amfs. Bij eerdere werkzaamheden werd er vanuit Zl op Amfs gekeerd. Weet iemand waarom dit vandaag niet gebeurd?

 

14-07-2024 20:58:33
michaben
michaben

Omdat de werkzaamheden deze dagen groter zijn dan alleen het emplacement van Amf, vanaf donderdag is Amfs weer beschikbaar.

 

14-07-2024 23:31:25
anton_
anton_

Waarom nu al weer dan? De oostzijde is toch een paar jaar geleden helemaal vervangen?

 

15-07-2024 03:23:10
thom
thom

Ook vernieuwde infra zal toch onderhouden moeten worden natuurlijk :)

 

15-07-2024 06:57:59 1
geert
geert

De beveiliging wordt nu vernieuwd, ook rond Amfs.

 

15-07-2024 08:18:28
anton_
anton_

weer wat geleerd. Wel grappig dat het in de omgeving van Schothorst dus 2 keer nodig is in een relatief korte periode.



Laatst bewerkt door anton_ op 15-07-2024 08:23
 

15-07-2024 08:33:25
gvttreinen
gvttreinen

Vervangen EBS Amersfoort, tot donderdag 18/7 1:00, daarna is Amfs weer vanaf Zl bereikbaar alleen de spoorlijnen naar Dld, Brn, Apd en Ed zijn nog gestremd.

 

17-07-2024 15:32:32
mvanuden
mvanuden

Even een rondje stationsgebied gemaakt. De bussen naar Den Dolder, Baarn en Putten vertrekken vanaf het P&R terrein aan de noordwest kant van het station (uitgang Piet Mondriaanplein). De bussen naar Driebergen-Zeist (voor Utrecht) en Ede-Wageningen vertrekken vanaf het busstation aan de zuidzijde van het station. Er zouden ook vanaf de noordkant bussen naar Driebergen-Zeist moeten zijn maar daar heb ik geen "haltepaal" voor gezien. De haltepaal voor Apeldoorn heb ik even gemist... Wil je overstappen b.v. van Baarn naar Ede houd dan rekening met een kleine 10 minuten lopen.

Op beide "busbuffers" leken voldoende touringcars aanwezig, maar het was natuurlijk dal (rond 15.00 uur).

Op de (goederen/opstel) sporen 8 t/m 10 liggen allemaal nieuwe wissels klaar. Het perron langs spoor 1 heeft inmiddels nieuwe keerwanden gekregen maar het perron moet nog verder opgevuld en bestraat worden, men is nog met bekabeling bezig.

 

17-07-2024 18:06:24
treinhobby
treinhobby

In aanvulling op het vorige bericht: www.ns.nl

Vanaf station Amersfoort rijden bussen. Tot 20:00 uur vertrekken bussen vanaf station Amersfoort Centraal naar Baarn, Putten, Apeldoorn vanaf het P+R-terrein. Als je aankomt, stap je uit op het Piet Mondriaanplein.
Na 20:00 uur vertrekken en komen alle bussen aan op het P+R-terrein.
Bussen naar Den Dolder en Driebergen-Zeist vertrekken vanaf het Stationsplein.

Indeling bussen P+R (png bestand):

www.ns.nl

Indeling bussen Stationsplein (png bestand):

www.ns.nl



Laatst bewerkt door treinhobby op 17-07-2024 18:13
 

18-07-2024 20:35:49
Sbb
Sbb

Weet iemand ook welke veranderingen er allemaal komen in het sporen plan van Amersfoort CS?



Laatst bewerkt door Sbb op 18-07-2024 20:36
 

18-07-2024 20:37:52
train85
train85

Een heel ander wisselplan aan de westkant van het station. Met minder mogelijkheden.

 

18-07-2024 20:42:35
Dionysusnu
Dionysusnu

Maar wel hogere snelheden voor de meest gebruikte rijwegen. En relatief veel flexibiliteit - voor ProRail-situaties tenminste. Het nieuwe sporenplan kan je hier zien:

sporenplan.nl

 

18-07-2024 20:58:58
sigma
sigma

Quote
train85 (18-07-2024 20:37:52):


Een heel ander wisselplan aan de westkant van het station. Met minder mogelijkheden.


Welke verminderende mogelijkheden vind je het ergst?

 

18-07-2024 21:16:59
mdj
mdj

Vanuit Baarn kerende naar Baarn op spoor 5a is over hetzelfde spoor terugrijden. Met de huidige ligging van de 1500 zit je daar ook rond symmetrietijd, waardoor deze op zichzelf staat te wachten.

 

18-07-2024 22:28:33
JothamvW
JothamvW

Werd er tot een paar jaar geleden niet leeg Amf - Amfs - Amf gereden om zo de overstap van/naar de 1500 cross-platform aan te kunnen bieden?



Laatst bewerkt door JothamvW op 18-07-2024 22:28
 

19-07-2024 00:42:15 1
broek53
broek53

Ja, toen er nog ordentelijk crossplatform aansluitingen werden geboden.

 

19-07-2024 08:11:18
anton_
anton_

Gelukkig is de NS van de plan in 2026 aan Dalverdichting te doen, dus zal de 1500 weer vaker een crossplatform overstap geven:

-

( bron www.ns.nl/binaries/_ht_1708955896845/content/assets/ns-nl/over-ns/productiemodel-2025-en-2026.pdf )



Laatst bewerkt door anton_ op 19-07-2024 08:18
 

19-07-2024 16:41:01
treinhobby
treinhobby

Quote
broek53 (19-07-2024 00:42:15):


Ja, toen er nog ordentelijk crossplatform aansluitingen werden geboden.


Welke crossplatform is voor de 1500 dan noodzakelijk?

Amsterdam - Zwolle gaat rechtstreeks via Almere en Lelystad en voor Hilversum - Zwolle kan je de 5800 nemen, welke beide kanten op een crossplatform overstap geeft op de intercity van/naar Zwolle.

Alleen een paar jaar geleden, toen de 1500 Amersfoort - Amsterdam reed en de 2000 van/naar Deventer, was er een 'crossplatform' overstap tussen 4a en 5a.



Laatst bewerkt door treinhobby op 19-07-2024 16:43
 

27-07-2024 14:57:19
cuneo56
cuneo56

Op de webcam van deze werkzaamheden zie ik dat bij de wisselmotoren nu wat hogere gele kastjes zijn/ worden geplaatst. Kan iemand me vertellen wat voor techniek daarin huist?

 

27-07-2024 21:17:05
JPvanLingo
JPvanLingo

Quote
cuneo56 (27-07-2024 14:57:19):


Op de webcam van deze werkzaamheden zie ik dat bij de wisselmotoren nu wat hogere gele kastjes zijn/ worden geplaatst. Kan iemand me vertellen wat voor techniek daarin huist?



Zover zichtbaar op de stream (beeld is niet de beste kwaliteit) lijkt het een gewone WAK (WisselAansluitKast, hier is meer info te vinden: www.nicospilt.com) te zijn maar zijn deze nog niet ingegraven. Bij de periodieke close up van de camera is te zien dat het onderste deel van deze kasten onder het zand lijkt te zitten/een andere kleur hebben.



Laatst bewerkt door JPvanLingo op 27-07-2024 21:19
 

27-07-2024 21:26:07
cuneo56
cuneo56

Dank voor de tip!

 

28-07-2024 14:32:04 1
broek53
broek53

IJs en weder dienende is er morgen weer treinverkeer door Amersfoort mogelijk. De nieuwe beveiliging is dan in dienst, maar het emplacement richting Dld, dat helemaal opnieuw wordt aangelegd, is nog drie weken buiten dienst. Er wordt aan de westkant gereden van Baarn door de dive-under over spoor 1 naar het oosten en omgekeerd van de oostkant via spoor 7 richting Baarn. Een leuke omleiding voor de reizigers van en naar Utrecht is de 5600 die via Hilversum gestuurd wordt.

 

28-07-2024 19:44:05
cuneo56
cuneo56

Kennelijk ligt men goed op schema , want ik zie deze middag geen activiteiten op de webcam.

Wat me wel opvalt is dat er nog geen afscheiding is tussen spoor 7 / 27 en de werkplek, dat had ik als er over ongeveer 10 uur reguliere treinen moeten gaan rijden eigenlijk al wel verwacht.

 

28-07-2024 22:23:28
broek53
broek53

Het is een beetje speculatief, maar ik denk dat er geen grote activiteiten op de cam te zien zijn omdat men bezig is de werking van de beveiliging te testen van alles dat er in dienst moet komen. De zogeheten binnen/buitentesten. Dat laat geen activiteiten toe die spoorbezetting veroorzaken en dergelijke.

 

29-07-2024 07:16:06
treinhobby
treinhobby

Quote
cuneo56 (28-07-2024 19:44:05):


Kennelijk ligt men goed op schema , want ik zie deze middag geen activiteiten op de webcam.

Wat me wel opvalt is dat er nog geen afscheiding is tussen spoor 7 / 27 en de werkplek, dat had ik als er over ongeveer 10 uur reguliere treinen moeten gaan rijden eigenlijk al wel verwacht.



Helaas niet door voor de koelkast…

Geen treinverkeer van/naar Amersfoort tot (op dit moment bekend) 8:30 uur, door uitloop van de werkzaamheden.



Laatst bewerkt door treinhobby op 29-07-2024 07:16
 

01-08-2024 18:00:34
SleutelMan
Moderator
SleutelMan

Zijdelijngs gerelateerde vraag: Waarom wordt er eigenlijk momenteel exclusief sprintermaterieel ingezet op de 1700/11700/2000? Met de onderbreking bij Amf zou je denken dat er nog wel genoeg omplopen van IC-materieel voorhanden zijn om die series te rijden. Toch zie ik nu al enkele dagen niks anders dan SLT. Wordt er in deze periode gebruikt om wat extra IC-materieel te onderhouden?

 

01-08-2024 21:38:33
anlern
anlern

Quote
SleutelMan (01-08-2024 18:00:34):


Zijdelijngs gerelateerde vraag: Waarom wordt er eigenlijk momenteel exclusief sprintermaterieel ingezet op de 1700/11700/2000? Met de onderbreking bij Amf zou je denken dat er nog wel genoeg omplopen van IC-materieel voorhanden zijn om die series te rijden. Toch zie ik nu al enkele dagen niks anders dan SLT. Wordt er in deze periode gebruikt om wat extra IC-materieel te onderhouden?



Omdat dat makkelijker is met ombouwen

 

05-08-2024 10:49:39
anton_
anton_

Weet iemand waarom de IC deze week stopt op Baarn ?

 

05-08-2024 11:00:42
jacokran
jacokran

Vanuit de (1)1700 heb je een goede aansluiting op de sprinter naar Den Dolder. Ik denk dat dat de reden is.

 

05-08-2024 12:35:01
treinhobby
treinhobby

Was vorige week ook al…

Gaat trouwens om de (1)1600 en niet de (1)1700.



Laatst bewerkt door treinhobby op 05-08-2024 12:36
 

06-08-2024 07:38:54
Anoniem9
Anoniem9

Quote
jacokran (05-08-2024 11:00:42):


Vanuit de (1)1700 heb je een goede aansluiting op de sprinter naar Den Dolder. Ik denk dat dat de reden is.


Andersom ook en zelfs richting Amersfoort! :D

 

06-08-2024 11:07:29
anton_
anton_

is wissel 5035 nu vervangen door een wissel met hogere snelheid ? ( ik vond het gisteren in een ICM nog steeds niet comfortabel - net als voorheen )

 

06-08-2024 11:20:19 1
broek53
broek53

Er ligt wel een nieuw wissel 5035, iets noordelijker dan het vorige - maar het is nog steeds/weer een 1:15. De 'ruk' die een trein met 80 km/h door een afbuignde 1:15 maakt, is notoir nogal fors (vergelijk bijvoorbeeld de Overbrakerpolder Asl en de Transformatorweg Asl). Er is een tijd een poging gedaan de standaard voor 80 km/h te wijzigen in 1:18,5, maar daar is men inmiddels weer vanaf gestapt.

 

06-08-2024 11:36:29
treinfan
treinfan

Is ergens openbaar terug te vinden welke wissels 1:15 zijn, maar voor 80 km/h worden gebruikt? Volgens de legenda op Sporenplan wordt daar dezelfde kleur gebruikt voor 1:15 t/m 1:20, en kan 1:15 zowel max 70km/h als max 80 km/h zijn



Laatst bewerkt door treinfan op 06-08-2024 11:38
 

06-08-2024 11:52:44
cuneo56
cuneo56

Omdat ik even moest zoeken waar dat wissel 5035 ligt , viel me iets anders op.

De wisselbesparing van Prorail is ondanks het helemaal nieuw aanleggen van de westkant van Amersfoort niet volledig aanwezig : De Engelsman 53217/5329 is een "hele" , terwijl een "halve" zou volstaan. Een rijweg van spoor 6 naar Baarn of de Bokkeduinen zal er normaal gesproken via Wissel 5331 rechtsleidend , omheen gaan en niet over die Engelsman.

 

06-08-2024 13:48:53
sigma
sigma

Maar voor de route naar Den Dolder is die hele Engelsman wel handig.

 

06-08-2024 15:01:26 1
DingeZ
DingeZ

Quote
treinfan (06-08-2024 11:36:29):


Is ergens openbaar terug te vinden welke wissels 1:15 zijn, maar voor 80 km/h worden gebruikt? Volgens de legenda op Sporenplan wordt daar dezelfde kleur gebruikt voor 1:15 t/m 1:20, en kan 1:15 zowel max 70km/h als max 80 km/h zijn



Zo ver ik weet is er geen openbare plek, wel heeft ProRail hier intern een document voor (BID00021-1). Het lijstje op wikipedia klopt aardig.

Eigenlijk is hoekverhouding onjuist om de maximumsnelheid te bepalen, dat is namelijk de boogstraal. Afhankelijk van hoe ver de boogstraal doorloopt kan de een wissel met een krappere hoekverhouding dezelfde maximumsnelheid hebben en vice versa. Een kort overzicht van wissels die in Nederland zijn toegepast:

Gewone wissels:

  • 1:7 R130 30km/h
  • 1:7 R197 40km/h
  • 1:9 R195 40km/h
  • 1:9 R260 40km/h
  • 1:12 R465 60km/h
  • 1:15 R600 70km/h
  • 1:15 R725 80km/h
  • 1:18 R800 80km/h
  • 1:18,5 R760 80km/h
  • 1:29 R2250 140km/h
  • 1:34,7 R2300 140km/h
  • 1:39,173 R4000 170km/h

Symmetrische wissels:

  • 1:4,5 R190 40km/h
  • 1:9 R390 50km/h
  • 1:15 R1200 100km/h
  • 1:20 R2000 125km/h

Engelse wissels:

  • 1:7 R113 30km/h
  • 1:8 R184 40km/h
  • 1:9 R204 40km/h
  • 1:12 R400 57km/h

Als je zelf wilt bepalen wat de maximumsnelheid is: (11.8*(V*1.1)^2)/R = <120. Waarbij R= krapste boogstraal in het wissel, V=snelheid, als veiligheidsmarge moet met 110% van de maximumsnelheid gerekend worden.

 

07-08-2024 20:16:09
Dionysusnu
Dionysusnu

Quote
broek53 (06-08-2024 11:20:19):


Er ligt wel een nieuw wissel 5035, iets noordelijker dan het vorige - maar het is nog steeds/weer een 1:15. De 'ruk' die een trein met 80 km/h door een afbuignde 1:15 maakt, is notoir nogal fors (vergelijk bijvoorbeeld de Overbrakerpolder Asl en de Transformatorweg Asl). Er is een tijd een poging gedaan de standaard voor 80 km/h te wijzigen in 1:18,5, maar daar is men inmiddels weer vanaf gestapt.


Het valt me net op: De nieuwe 80km/h-wissels bij Dtcp en Sdm zijn wel 1:18