20-05-2024 21:21:22 | ||
---|---|---|
dennisje
![]() |
Weet iemand of er van de werkzaamheden in Amersfoort een precies overzicht is welke treinseries wanneer wel en niet (of aangepast) rijden? Vroeger werd dat soort informatie altijd netjes gepubliceerd, maar tegenwoordig zegt NS alleen dat je elke dag maar de reisplanner moet checken. Alvast bedankt. Met vriendelijke groet, |
21-05-2024 08:00:55 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Deze vraag is op 16 februari al gesteld bij de infra wijzigingen. Daar staan ook al diverse antwoorden. Op www.ns.nl staat het volgende overzicht: Zaterdag 06 juli 4:00 uur t/m zaterdag 13 juli 2:00 uur Door werkzaamheden: tussen Baarn en Amersfoort Centraal rijden er bussen. Door werkzaamheden: van, via en naar Amersfoort Centraal rijden er bussen. Gedurende deze periode geen of zeer beperkt treinverkeer en/of businzet van, naar of via Amersfoort Centraal. Door werkzaamheden: tussen Den Dolder en Amersfoort Centraal rijden er geen treinen en tussen Amersfoort Centraal en Ede-Wageningen rijden er bussen. Donderdag 15 augustus 4:00 uur t/m maandag 19 augustus 2:00 uur Door werkzaamheden: van, via en naar Amersfoort Centraal rijden er bussen. Gedurende deze periode geen of zeer beperkt treinverkeer en/of businzet van, naar of via Amersfoort Centraal. |
21-05-2024 10:44:00 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Dit overzicht op ns.nl met data en kaartjes per periode is wellicht nog duidelijker. |
21-05-2024 10:52:42 | ||
---|---|---|
DDietzen
![]() |
Toevallig is dat overzicht daar precies vanochtend geplaatst :) |
![]() |
advertentie |
21-05-2024 17:27:59 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Helaas staat daar nog weinig over omgeleide treinen. Ik zag iets langskomen over een omgeleide 500 en 600 via Alm en Hvs (met knip in Ut) maar ik weet niet of dat de hele periode zo zal zijn of alleen op specifieke dagen. |
21-05-2024 18:41:15 1 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Tussen 29 Juli en 15 aug geen treinen tussen Amf en Ed. NS zet bussen in. Komt Keolis goedkoop mee weg dan. ;) |
21-05-2024 19:21:09 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Komt lekker uit dat tegelijkertijd werkzaamheden zijn tussen Arnhem en Utrecht... |
21-05-2024 19:23:04 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
|
21-05-2024 20:46:04 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Past toch prima volgens het kaartje? |
21-05-2024 21:53:02 | ||
---|---|---|
DDietzen
![]() |
Aangezien treinen op die lijn naar mijn frequente ervaringen bijna nooit meer worden aangekondigd (visueel noch verbaal) als overstap in Apd aan boord van aankomende IC's uit het westen, vraag ik me af of NS überhaupt nog weet dat die lijn bestaat :') |
22-05-2024 00:45:49 | ||
---|---|---|
dennisje
![]() |
Dank voor jullie reacties. Ik was vooral op zoek naar treinseries die wel of niet rijden. Mijn vrouw reist van Hilversum naar Duivendrecht. Ik vermoed dat de gehele periode de intercity's Amersfoort-Schiphol uit zullen vallen. Daarmee is ze aangewezen op de sprinter, maar dat betekent flinke extra reistijd ook omdat die op de vroege ochtend slecht aansluiten op de bussen hier. Ik blijf het waardeloos vinden dat het vanuit NS zo slecht wordt gecommuniceerd. Gevolg is gewoon dat ze de hele zomer met de auto naar werk zal gaan. |
22-05-2024 02:16:59 | ||
---|---|---|
noof
![]() |
In principe zouden de IC's Hvs-Dvd gewoon moeten kunnen blijven rijden, maar e.e.a. is natuurlijk inderdaad afhankelijk van andere, omgeleide treinen. Wordt vervolgd.. |
22-05-2024 08:16:48 | ||
---|---|---|
Edb3
![]() |
Op de bewonersbijeenkomst gisteren in Amf meldde NS dat ze 'meer treinen op omleidingsroutes inzet'. Wat dat precies inhoudt, krijgen we nog te horen. Het gaat om de al genoemde routes Zl-Lls-Ut, maar ook Zl-Ah-Ut. Of het bijv. alleen verlengde treinen Zl-Ah betreft, spitstoevoegers of wellicht versterkte treinen, is dus nog niet bekend. |
22-05-2024 10:49:21 | ||
---|---|---|
TSZutphen
![]() |
Ik zou denken dat er geen extra treinen worden ingezet, omdat je natuurlijk ook nog te maken hebt met de flessenhals tussen Dv en Ost. Langere treinen zouden wel kunnen, of bijvoorbeeld een aangepaste dienstregeling voor betere aansluitingen. |
22-05-2024 11:29:12 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Ach, eerder reden intercity's Zwolle - Amersfoort bij werkzaamheden ook wel om via Olst met kopmaken in Dv. Dat hoeven intercity's Enschede - Amersfoort natuurlijk niet. |
22-05-2024 13:20:03 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Er hebben ooit ( in de jaren 80) bij werkzaamheden ook wel IC's Enschede - Deventer - Arnhem - Utrecht gereden. |
22-05-2024 18:46:33 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Dat was met de aanleg van de fly-over. De berlijntrein reed toen met Ludmilla's. Lekker brullen over de Veluwe. :-) Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
22-05-2024 19:15:44 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
In 1993 (niet in de jaren '80, aangezien dat toen wat ingewikkelder lag) reden de Ludmilla's de omgeleide interregio's inderdaad via Hengelo - Zutphen - Arnhem. |
23-05-2024 06:24:11 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Laatst bewerkt door BVisser op 23-05-2024 06:26 |
23-05-2024 07:41:56 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Oh ja, die ritten had ik even door elkaar gehaald. |
23-05-2024 10:13:53 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Wat bedoel je dan met "over de Veluwe"? De lijn Apeldoorn - Dieren was toch al gesloten? Verder zijn Zp-Ah en Amf - Apd langs de Veluwe, maar volgens mij bedoel je die niet. |
23-05-2024 10:28:35 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Als 'over de Veluwe' beschouw ik uitsluitend Zl - Amf. |
23-05-2024 10:31:41 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Zl-Amf draagt dan ook de naam Veluwelijn. Laatst bewerkt door treinfan op 23-05-2024 10:32 |
23-05-2024 10:38:26 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Ah, logisch. Bedankt 😁 |
23-05-2024 10:54:41 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Laatst bewerkt door martijn op 23-05-2024 10:56 |
23-05-2024 10:59:46 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Omdat je het dan over twee lijnen hebt en er dus weer misverstanden kunnen onstaan. |
23-05-2024 11:08:10 1 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Heel bijzonder. Hoe mogen we dan de enige lijn die letterlijk dwars door de Veluwe loopt wel noemen? Laatst bewerkt door martijn op 23-05-2024 11:08 |
23-05-2024 11:34:40 | ||
---|---|---|
ToH
![]() |
"in de gemeente Barneveld staat de Oosterspoorweg ook bekend als het Hollandse spoor."
Aldus Wikipedia |
23-05-2024 11:40:43 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Ja en de Veluwelijn is ook de Centraalspoorweg. Maar laten we 'm gewoon het Hollandse spoor noemen. Dat dekt de lading wel ;) De Oosterspoorweg is trouwens niet alleen Amsterdam - Zutphen, maar ook de zijtak Hilversum - Lunetten. Dus dan zou je weer een dubbeling krijgen :P Het ging trouwens over de term 'over de Veluwe' die we niet meer voor het spoor over de Veluwe mogen gebruiken. Laatst bewerkt door martijn op 23-05-2024 11:41 |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
23-05-2024 12:40:37 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
23-05-2024 13:48:37 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Heb ook eens de term Veluwe zoom gehoord. |
23-05-2024 14:30:45 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Dat is specifiek het gebied thv Dr - Vp |
11-06-2024 17:59:38 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Tijdens de volledige stremming van Amf lijkt de snelbus via Db de primaire omleidingsroute te worden vanuit het zuiden. De 3100 gaat dan extra stoppen te Db en ook de 2800 gaat doorrijden naar Db (in de spits 2x per uur, in de daluren 1x per uur met in het andere halve uur een omgeleid goederenpad). |
12-06-2024 21:22:30 | ||
---|---|---|
bultena
![]() |
Waar begint en eindigt die bus dan als hij VIA Db rijdt. |
12-06-2024 21:22:35 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Dat gaat nog leuk worden op Ut met doorgaand verkeer |
12-06-2024 21:38:57 | ||
---|---|---|
sneltram
![]() |
De bussen rijden Db-Amf. De 2800 rijdt Db-Ut-Gd-Rta-Rtd. De 3100 krijgt een extra stop, maar wijzigt verder niet qua route. De 3000 en 7300 blijven rijden zoals normaal. |
12-06-2024 22:14:42 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
En de 7400 wordt volgens mij ingekort tot Mas. |
18-06-2024 19:55:10 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Deze was me nog niet opgevallen, de 2000 rijdt van 6 t/m 12 juli door naar Amf. Bussen op 13 juli staan nu ook online. Zo snel gezien:
Tussen Pt en Zl 2 sprinters en 2 sneltreinen per uur. |
18-06-2024 20:56:41 | ||
---|---|---|
DDietzen
![]() |
Waar kun je dat zien? Als ik nu de reisplanner (app of website) raadpleeg - bijvoorbeeld 13 juli voor Apd-Ut - zie ik de treinen (die dus niet gaan rijden) nog gewoon erin staan. Sterker nog, er wordt geen enkele melding meer weergegeven dat er überhaupt werkzaamheden zullen zijn. Een familielid van me vroeg toevallig gisteren al of ze specifiek op 13 juli kon langskomen, omdat ze heel pienter in de reisplanner had opgezocht dat er dan eindelijk eens zaterdags geen werkzaamheden op de route (via Ht en Amf) zouden zijn en ze niet extra zou hoeven over te stappen... |
18-06-2024 21:04:15 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
De NS reisplanner loopt standaard zo'n 2 à 3 dagen achter op de open data. Websites en apps die de open data direct inladen zijn dus actueler, zo kun je hier bijvoorbeeld wel al de vertrekstaat zien van Amf: treinposities.nl |
02-07-2024 14:34:48 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
ProRail heeft twee livestreams van de werkzaamheden. |
02-07-2024 17:01:26 1 | ||
---|---|---|
RX7567
![]() |
Camera 1 loopt helaas een half uur achter dus die is niet zo handig voor het spotten, maar ik heb het even bekeken en de tweede loopt ca een minuutje achter. Bedankt voor de links! |
02-07-2024 18:26:51 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Ook de fietsenstalling "beneden" aan de PON-lijn gaat buiten dienst tijdens de werkzaamheden, dus daar je alternatieve vervoer parkeren lukt ook niet. |
07-07-2024 20:43:35 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Ik zie dat er morgen slechts 2 ipv 6 treinen per uur van Amersfoort Schothorst naar Amersfoort Centraal rijden. SNG 3 lijkt me dan wel wat weinig Laatst bewerkt door anton_ op 07-07-2024 20:44 |
07-07-2024 20:54:20 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
De 1600 rijdt Enschede - Den Haag en de 5800 rijdt vanaf Amsterdam tot Baarn. Zie volgens treinposities.nl in de serie 5600, op een enkele rit na, minimaal 6 bakken SLT/SNG staan. Laatst bewerkt door treinhobby op 07-07-2024 20:54 |
07-07-2024 21:05:04 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
5620 volgens ns-app slechts met 3 bakken. Hopelijk is treinposities.nl juist. |
07-07-2024 21:07:42 1 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
De NS reisplanner geeft voor de volgende dag altijd de samenstelling van de huidige dag aan. Pas om +/- 3:00 uur 's nachts staat de juiste samenstelling erin en 3 uur van tevoren de treinstelnummers. De gegevens van treinposities zijn de daadwerkelijk geplande stellen, maar ook dat is pas 3 uur van tevoren 'definitief'. |
08-07-2024 08:16:10 | ||
---|---|---|
Anoniem9
![]() |
Dat valt wel behoorlijk tegen als ik het zo bekijk, want ik zie een boel aantal losse 4tjes op de 5600. |
08-07-2024 18:06:39 | ||
---|---|---|
mattie2
![]() |
De vier opstelsporen die aansluiten op de buurtsporen stonden vanmiddag helemaal vol met SLT’s… |
08-07-2024 18:33:09 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Je bedoelt, neem ik aan, te Utrecht. |
08-07-2024 18:52:31 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Ik ken verder nergens de benaming buurtsporen dan in Ut? |
08-07-2024 19:47:03 | ||
---|---|---|
Korte_Naam
![]() |
|
08-07-2024 20:02:19 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Sporen 1 t/m 4. Laatst bewerkt door Dionysusnu op 08-07-2024 22:07 |
08-07-2024 20:51:18 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Nee, ze zijn vernoemd naar het vroege Buurtstation. |
![]() |
advertentie |
08-07-2024 21:16:30 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Nog eentje dan; het desbetreffende opstelterrein aan de noordzijde van Utrecht CS heet Landstraat, of zo men wil heette, want wie kent die naam nu nog? Daar stond inderdaad het materieel voor de treinen die van de Buurtsporen vertrokken naar Amersfoort, Baarn en Zeist; later ook die naar Hilversum. En ook Baarn had een apart Buurtstation van de toenmalige NCS. Dat is nu een restaurant. |
08-07-2024 23:43:51 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Overstappen op Zp is het snelste. |
09-07-2024 08:33:00 1 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Helaas was de ns zeer laat met het melden van deze werkzaamheden en in welke periode de exacte aanpassingen waren. Kan me niet voorstellen dat ze dit begin mei al niet hadden geweten. Want bussen huur je ook niet een maand van tevoren in. En zelfs nu geven ze zelf aan dat de reisplanner pas vanaf 19 juli is aangepast voor adviezen vanaf 29 juli. Want momenteel kan je voor die datum nog directe reizen plannen tussen Amf en Ut, ipv. het omreizen via Hvs. |
09-07-2024 08:48:11 1 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Volgens mij wordt de NS-app 10 dagen van te voren bijgewerkt. Ik vind t zelf ook wat laat .... |
09-07-2024 10:14:59 | ||
---|---|---|
DDietzen
![]() |
Ik had geschreven "via Ht en Amf" om aan te geven dat ze deze zomer met twee verschillende langdurige werkzaamheden te maken kon hebben: Vught en Amersfoort. |
09-07-2024 10:17:05 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
De juiste benaming is inderdaad Landstraat. Maar buurtspoortjes keuren ze ook goed op Ut. 😉 |
09-07-2024 11:13:19 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Leuker kan ik t niet voor je maken. Alternatieven zijn de auto of thuisblijven. |
11-07-2024 09:04:40 | ||
---|---|---|
Anoniem9
![]() |
Dat waren waarschijnlijk de afgetrapte SLT stellen die na de spits niet meer nodig zijn en in de avondspits weer gekoppeld moesten worden, maar blijkbaar niet voldoende voor alle series. |
14-07-2024 20:51:08 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Ik zie dat er vandaag geen treinen rijden tussen Putten en Amfs. Bij eerdere werkzaamheden werd er vanuit Zl op Amfs gekeerd. Weet iemand waarom dit vandaag niet gebeurd? |
14-07-2024 20:58:33 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Omdat de werkzaamheden deze dagen groter zijn dan alleen het emplacement van Amf, vanaf donderdag is Amfs weer beschikbaar. |
14-07-2024 23:31:25 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Waarom nu al weer dan? De oostzijde is toch een paar jaar geleden helemaal vervangen? |
15-07-2024 03:23:10 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Ook vernieuwde infra zal toch onderhouden moeten worden natuurlijk :) |
15-07-2024 06:57:59 1 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
De beveiliging wordt nu vernieuwd, ook rond Amfs. |
15-07-2024 08:18:28 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
weer wat geleerd. Wel grappig dat het in de omgeving van Schothorst dus 2 keer nodig is in een relatief korte periode. Laatst bewerkt door anton_ op 15-07-2024 08:23 |
15-07-2024 08:33:25 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Vervangen EBS Amersfoort, tot donderdag 18/7 1:00, daarna is Amfs weer vanaf Zl bereikbaar alleen de spoorlijnen naar Dld, Brn, Apd en Ed zijn nog gestremd. |
17-07-2024 15:32:32 | ||
---|---|---|
mvanuden
![]() |
Even een rondje stationsgebied gemaakt. De bussen naar Den Dolder, Baarn en Putten vertrekken vanaf het P&R terrein aan de noordwest kant van het station (uitgang Piet Mondriaanplein). De bussen naar Driebergen-Zeist (voor Utrecht) en Ede-Wageningen vertrekken vanaf het busstation aan de zuidzijde van het station. Er zouden ook vanaf de noordkant bussen naar Driebergen-Zeist moeten zijn maar daar heb ik geen "haltepaal" voor gezien. De haltepaal voor Apeldoorn heb ik even gemist... Wil je overstappen b.v. van Baarn naar Ede houd dan rekening met een kleine 10 minuten lopen. Op beide "busbuffers" leken voldoende touringcars aanwezig, maar het was natuurlijk dal (rond 15.00 uur). Op de (goederen/opstel) sporen 8 t/m 10 liggen allemaal nieuwe wissels klaar. Het perron langs spoor 1 heeft inmiddels nieuwe keerwanden gekregen maar het perron moet nog verder opgevuld en bestraat worden, men is nog met bekabeling bezig. |
17-07-2024 18:06:24 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
In aanvulling op het vorige bericht: www.ns.nl
Indeling bussen P+R (png bestand): Indeling bussen Stationsplein (png bestand): Laatst bewerkt door treinhobby op 17-07-2024 18:13 |
18-07-2024 20:35:49 | ||
---|---|---|
Sbb
![]() |
Weet iemand ook welke veranderingen er allemaal komen in het sporen plan van Amersfoort CS? Laatst bewerkt door Sbb op 18-07-2024 20:36 |
18-07-2024 20:37:52 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Een heel ander wisselplan aan de westkant van het station. Met minder mogelijkheden. |
18-07-2024 20:42:35 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Maar wel hogere snelheden voor de meest gebruikte rijwegen. En relatief veel flexibiliteit - voor ProRail-situaties tenminste. Het nieuwe sporenplan kan je hier zien: |
18-07-2024 20:58:58 | ||
---|---|---|
sigma
![]() |
Welke verminderende mogelijkheden vind je het ergst? |
18-07-2024 21:16:59 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
Vanuit Baarn kerende naar Baarn op spoor 5a is over hetzelfde spoor terugrijden. Met de huidige ligging van de 1500 zit je daar ook rond symmetrietijd, waardoor deze op zichzelf staat te wachten. |
18-07-2024 22:28:33 | ||
---|---|---|
JothamvW
![]() |
Werd er tot een paar jaar geleden niet leeg Amf - Amfs - Amf gereden om zo de overstap van/naar de 1500 cross-platform aan te kunnen bieden? Laatst bewerkt door JothamvW op 18-07-2024 22:28 |
19-07-2024 00:42:15 1 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ja, toen er nog ordentelijk crossplatform aansluitingen werden geboden. |
19-07-2024 08:11:18 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Gelukkig is de NS van de plan in 2026 aan Dalverdichting te doen, dus zal de 1500 weer vaker een crossplatform overstap geven: - ( bron www.ns.nl/binaries/_ht_1708955896845/content/assets/ns-nl/over-ns/productiemodel-2025-en-2026.pdf ) Laatst bewerkt door anton_ op 19-07-2024 08:18 |
19-07-2024 16:41:01 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Welke crossplatform is voor de 1500 dan noodzakelijk? Amsterdam - Zwolle gaat rechtstreeks via Almere en Lelystad en voor Hilversum - Zwolle kan je de 5800 nemen, welke beide kanten op een crossplatform overstap geeft op de intercity van/naar Zwolle. Laatst bewerkt door treinhobby op 19-07-2024 16:43 |
27-07-2024 14:57:19 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Op de webcam van deze werkzaamheden zie ik dat bij de wisselmotoren nu wat hogere gele kastjes zijn/ worden geplaatst. Kan iemand me vertellen wat voor techniek daarin huist? |
27-07-2024 21:17:05 | ||
---|---|---|
JPvanLingo
![]() |
Laatst bewerkt door JPvanLingo op 27-07-2024 21:19 |
27-07-2024 21:26:07 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Dank voor de tip! |
28-07-2024 14:32:04 1 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
IJs en weder dienende is er morgen weer treinverkeer door Amersfoort mogelijk. De nieuwe beveiliging is dan in dienst, maar het emplacement richting Dld, dat helemaal opnieuw wordt aangelegd, is nog drie weken buiten dienst. Er wordt aan de westkant gereden van Baarn door de dive-under over spoor 1 naar het oosten en omgekeerd van de oostkant via spoor 7 richting Baarn. Een leuke omleiding voor de reizigers van en naar Utrecht is de 5600 die via Hilversum gestuurd wordt. |
28-07-2024 19:44:05 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Kennelijk ligt men goed op schema , want ik zie deze middag geen activiteiten op de webcam. Wat me wel opvalt is dat er nog geen afscheiding is tussen spoor 7 / 27 en de werkplek, dat had ik als er over ongeveer 10 uur reguliere treinen moeten gaan rijden eigenlijk al wel verwacht. |
28-07-2024 22:23:28 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Het is een beetje speculatief, maar ik denk dat er geen grote activiteiten op de cam te zien zijn omdat men bezig is de werking van de beveiliging te testen van alles dat er in dienst moet komen. De zogeheten binnen/buitentesten. Dat laat geen activiteiten toe die spoorbezetting veroorzaken en dergelijke. |
29-07-2024 07:16:06 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Geen treinverkeer van/naar Amersfoort tot (op dit moment bekend) 8:30 uur, door uitloop van de werkzaamheden. Laatst bewerkt door treinhobby op 29-07-2024 07:16 |
01-08-2024 18:00:34 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator ![]() |
Zijdelijngs gerelateerde vraag: Waarom wordt er eigenlijk momenteel exclusief sprintermaterieel ingezet op de 1700/11700/2000? Met de onderbreking bij Amf zou je denken dat er nog wel genoeg omplopen van IC-materieel voorhanden zijn om die series te rijden. Toch zie ik nu al enkele dagen niks anders dan SLT. Wordt er in deze periode gebruikt om wat extra IC-materieel te onderhouden? |
01-08-2024 21:38:33 | ||
---|---|---|
anlern
![]() |
|
05-08-2024 10:49:39 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Weet iemand waarom de IC deze week stopt op Baarn ? |
05-08-2024 11:00:42 | ||
---|---|---|
jacokran
![]() |
Vanuit de (1)1700 heb je een goede aansluiting op de sprinter naar Den Dolder. Ik denk dat dat de reden is. |
05-08-2024 12:35:01 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Was vorige week ook al… Gaat trouwens om de (1)1600 en niet de (1)1700. Laatst bewerkt door treinhobby op 05-08-2024 12:36 |
06-08-2024 07:38:54 | ||
---|---|---|
Anoniem9
![]() |
Andersom ook en zelfs richting Amersfoort! :D |
06-08-2024 11:07:29 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
is wissel 5035 nu vervangen door een wissel met hogere snelheid ? ( ik vond het gisteren in een ICM nog steeds niet comfortabel - net als voorheen )
|
06-08-2024 11:20:19 1 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Er ligt wel een nieuw wissel 5035, iets noordelijker dan het vorige - maar het is nog steeds/weer een 1:15. De 'ruk' die een trein met 80 km/h door een afbuignde 1:15 maakt, is notoir nogal fors (vergelijk bijvoorbeeld de Overbrakerpolder Asl en de Transformatorweg Asl). Er is een tijd een poging gedaan de standaard voor 80 km/h te wijzigen in 1:18,5, maar daar is men inmiddels weer vanaf gestapt. |
06-08-2024 11:36:29 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Is ergens openbaar terug te vinden welke wissels 1:15 zijn, maar voor 80 km/h worden gebruikt? Volgens de legenda op Sporenplan wordt daar dezelfde kleur gebruikt voor 1:15 t/m 1:20, en kan 1:15 zowel max 70km/h als max 80 km/h zijn Laatst bewerkt door treinfan op 06-08-2024 11:38 |
06-08-2024 11:52:44 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Omdat ik even moest zoeken waar dat wissel 5035 ligt , viel me iets anders op. De wisselbesparing van Prorail is ondanks het helemaal nieuw aanleggen van de westkant van Amersfoort niet volledig aanwezig : De Engelsman 53217/5329 is een "hele" , terwijl een "halve" zou volstaan. Een rijweg van spoor 6 naar Baarn of de Bokkeduinen zal er normaal gesproken via Wissel 5331 rechtsleidend , omheen gaan en niet over die Engelsman. |
06-08-2024 13:48:53 | ||
---|---|---|
sigma
![]() |
Maar voor de route naar Den Dolder is die hele Engelsman wel handig. |
06-08-2024 15:01:26 1 | ||
---|---|---|
DingeZ
![]() |
Eigenlijk is hoekverhouding onjuist om de maximumsnelheid te bepalen, dat is namelijk de boogstraal. Afhankelijk van hoe ver de boogstraal doorloopt kan de een wissel met een krappere hoekverhouding dezelfde maximumsnelheid hebben en vice versa. Een kort overzicht van wissels die in Nederland zijn toegepast: Gewone wissels:
Symmetrische wissels:
Engelse wissels:
Als je zelf wilt bepalen wat de maximumsnelheid is: (11.8*(V*1.1)^2)/R = <120. Waarbij R= krapste boogstraal in het wissel, V=snelheid, als veiligheidsmarge moet met 110% van de maximumsnelheid gerekend worden. |
07-08-2024 20:16:09 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Het valt me net op: De nieuwe 80km/h-wissels bij Dtcp en Sdm zijn wel 1:18 |