Wijzigingsblad 2 september 2024
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
02-07-2024 21:16:45
michaben
michaben

De 4600 en 5800 gaan weer de volledige dienstregeling rijden. Dit is al grotendeels vanaf deze week via dagplan geregeld, maar tot 2 september blijft de 4600 in de daluren ingekort tot Alm, daarna gaat deze ook weer naar Almo door in het dal.

nieuws.ns.nl



Laatst bewerkt door michaben op 02-07-2024 21:17
 

03-07-2024 07:50:58
treinhobby
treinhobby

Komen er ook nog (minuten) wijzigingen rondom Amersfoort, als tegen die tijd de verbouwing klaar is?

 

12-07-2024 17:49:51
michaben
michaben

De 900 zou vanaf september weer 2x per uur tussen Bd en Rtd moeten gaan rijden in de spits. Tussen Rtd en Asd blijft het 1x per uur vanwege de beperkingen op de HSL. Inzet ICNG zou flink uitgebreid moeten worden als dit allemaal door gaat, de SW7 stammen verdwijnen dan uit de binnenlandse dienst.

En waarschijnlijk ter voorbereiding op de herfst komt er deels SLT te rijden in 5600, 6600, 8100 en 9000.

 

12-07-2024 18:02:33
henri1972
henri1972

Geen SLT in de 7300? Db - Vndc kan nogal glad zijn in de herfst.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

12-07-2024 19:48:26
chris24
chris24

Quote
michaben (12-07-2024 17:49:51):


De 900 zou vanaf september weer 2x per uur tussen Bd en Rtd moeten gaan rijden in de spits. Tussen Rtd en Asd blijft het 1x per uur vanwege de beperkingen op de HSL. Inzet ICNG zou flink uitgebreid moeten worden als dit allemaal door gaat, de SW7 stammen verdwijnen dan uit de binnenlandse dienst.

En waarschijnlijk ter voorbereiding op de herfst komt er deels SLT te rijden in 5600, 6600, 8100 en 9000.


waar gaan de Flirts die uit de 6600 gaan heen?

 

12-07-2024 19:53:44
Ryanprogam
Ryanprogam

Quote
chris24 (12-07-2024 19:48:26):


Quote
michaben (12-07-2024 17:49:51):


De 900 zou vanaf september weer 2x per uur tussen Bd en Rtd moeten gaan rijden in de spits. Tussen Rtd en Asd blijft het 1x per uur vanwege de beperkingen op de HSL. Inzet ICNG zou flink uitgebreid moeten worden als dit allemaal door gaat, de SW7 stammen verdwijnen dan uit de binnenlandse dienst.

En waarschijnlijk ter voorbereiding op de herfst komt er deels SLT te rijden in 5600, 6600, 8100 en 9000.


waar gaan de Flirts die uit de 6600 gaan heen?


Waarschijnlijk buiten dienst/gerangeerd bij Dordrecht, Breda, 's hertogenbosch, nijmegen, Eindhoven



Laatst bewerkt door Ryanprogam op 12-07-2024 19:54
 

12-07-2024 20:10:57
martijn
martijn

Buiten dienst nog wel...

 

12-07-2024 20:11:47
Kamehameha
Kamehameha

Quote
michaben (12-07-2024 17:49:51):


De 900 zou vanaf september weer 2x per uur tussen Bd en Rtd moeten gaan rijden in de spits. Tussen Rtd en Asd blijft het 1x per uur vanwege de beperkingen op de HSL. Inzet ICNG zou flink uitgebreid moeten worden als dit allemaal door gaat, de SW7 stammen verdwijnen dan uit de binnenlandse dienst.

En waarschijnlijk ter voorbereiding op de herfst komt er deels SLT te rijden in 5600, 6600, 8100 en 9000.


Gaat de 900/1000 dan volledig met ICNG rijden en blijft het ICR dan nog in de 1100? Of mix tussen de series? En hoeveel stammen blijven er dan nog in dienst?

 

12-07-2024 20:14:53
train85
train85

Quote
Ryanprogam (12-07-2024 19:53:44):


Quote
chris24 (12-07-2024 19:48:26):


Quote
michaben (12-07-2024 17:49:51):


De 900 zou vanaf september weer 2x per uur tussen Bd en Rtd moeten gaan rijden in de spits. Tussen Rtd en Asd blijft het 1x per uur vanwege de beperkingen op de HSL. Inzet ICNG zou flink uitgebreid moeten worden als dit allemaal door gaat, de SW7 stammen verdwijnen dan uit de binnenlandse dienst.

En waarschijnlijk ter voorbereiding op de herfst komt er deels SLT te rijden in 5600, 6600, 8100 en 9000.


waar gaan de Flirts die uit de 6600 gaan heen?


Waarschijnlijk buiten dienst/gerangeerd bij Dordrecht, Breda, 's hertogenbosch, nijmegen, Eindhoven



NS Flirt gaat helemaal niet buitendienst hoor. Waar haal je dat vandaan?

 

12-07-2024 22:53:31
JothamvW
JothamvW

Precies, wordt gewoon 1 of 2 omlopen met opstart en/of uitloop in Rsd en/of Ht wat SLT wordt, waarbij het vrijgekomen FLIRT dan naar Ah en Nm gaat en desgewenst ingezet kan worden op de 7600. Zo is het in eerdere jaren ook gegaan immers.

 

13-07-2024 16:41:52
TSZutphen
TSZutphen

In 2021 werd er erg soms ook nog wel 'ns een SLT'tje in de 7600 gespot tijdens de herfst, de laatste jaren zie ik dat niet meer, waardoor komt dat? Kan ook namelijk zijn dat het gewoon een gehusselde omloop was of een verdwaald stelletje:)

 

13-07-2024 18:15:22
Anoniem9
Anoniem9

Quote
TSZutphen (13-07-2024 16:41:52):


In 2021 werd er erg soms ook nog wel 'ns een SLT'tje in de 7600 gespot tijdens de herfst, de laatste jaren zie ik dat niet meer, waardoor komt dat? Kan ook namelijk zijn dat het gewoon een gehusselde omloop was of een verdwaald stelletje:)


De afgelopen jaren waren het vgm vooral de 5600, 8100/9000, 5800 en 7300/7400 dat met sandite SLT treinen reden.
Toen SGM nog reed had ook de 5500 een sanditetreinstel, maar het verschilt dus blijkbaar per jaar.



Laatst bewerkt door Anoniem9 op 13-07-2024 18:16
 

13-07-2024 18:16:00
Anoniem9
Anoniem9

Quote
JothamvW (12-07-2024 22:53:31):


Precies, wordt gewoon 1 of 2 omlopen met opstart en/of uitloop in Rsd en/of Ht wat SLT wordt, waarbij het vrijgekomen FLIRT dan naar Ah en Nm gaat en desgewenst ingezet kan worden op de 7600. Zo is het in eerdere jaren ook gegaan immers.


De 7600 rijdt nu al met een mix van SNG en FLIRT dus bijzonder zal dat iig niet zijn.

 

13-07-2024 20:20:06
henri1972
henri1972

Quote
Anoniem9 (13-07-2024 18:15:22):


Quote
TSZutphen (13-07-2024 16:41:52):


In 2021 werd er erg soms ook nog wel 'ns een SLT'tje in de 7600 gespot tijdens de herfst, de laatste jaren zie ik dat niet meer, waardoor komt dat? Kan ook namelijk zijn dat het gewoon een gehusselde omloop was of een verdwaald stelletje:)


De afgelopen jaren waren het vgm vooral de 5600, 8100/9000, 5800 en 7300/7400 dat met sandite SLT treinen reden.
Toen SGM nog reed had ook de 5500 een sanditetreinstel, maar het verschilt dus blijkbaar per jaar.


Daarom verbaast t mij dat de 7300 nu niet wordt genoemd.

 

25-07-2024 19:31:56
Dionysusnu
Dionysusnu

Ik meld het een beetje laat, maar de adviesvraag is te lezen op de site van het locov.

  • Voor de herfst worden een aantal rijtijden met een minuut aangepast, om de punctualiteit goed te houden. NS zegt dat hierdoor geen bestaande aansluitingen (op zowel bus als trein) zullen vervallen.
  • De rijtijden op Ut-Ht worden aangepast voor de TSBs. De 6000 en 6700 vertrekken 2 minuten eerder uit Utrecht. De 3900 vertrekt 1 minuut eerder. Verder komen alle 3 intercity's iets later aan in Ht. Dit heeft geen effect op de treinaansluitingen in Ht, want die waren ivm de TSBs al uit de reisplanner gehaald.



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 25-07-2024 19:40
 

06-08-2024 16:02:59
Dionysusnu
Dionysusnu

En het advies van het locov: locov.nl

 

06-08-2024 17:15:11
michaben
michaben

Brondata van het wijzigingsblad is inmiddels ook gepubliceerd. De volgende vier treinen zijn toegevoegd op maandag t/m donderdag:

909 Bd 07:45 Rtd 08:08
913 Bd 08:45 Rtd 09:08
950 Rtd 16:52 Bd 17:15
954 Rtd 17:52 Bd 18:15

En de zomerse volg- en voortreinen van de IC Berlijn (1525, 1533 en 1541) vervallen weer.

 

06-08-2024 17:25:12 2
treinhobby
treinhobby

Wordt er ook nog wat gedaan met het omgebouwde station Amersfoort?

Zo zou, gezien het snellere vertrek richting Utrecht, de (1)1700 misschien een minuut later weg kunnen, zodat er een stabielere aansluiting komt op de 1600 uit Enschede.

 

07-08-2024 11:27:33
broek53
broek53

Nog een vraag voor de zekerheid: is in het wbl opgenomen dat de 1500 op Amsterdam C overkruis is gelegd door eerder vertrek en latere aankomst, met een "dienststop" te Muiderpoort? Ik vermoed dat dat de komende jaren wel zo zal blijven, om te Asd het ontbreken van vier perronspoorfases tijdens de verbouwing te helpen compenseren.

 

08-08-2024 08:30:23 1
michaben
michaben

De 1500 heeft inderdaad een geplande niet voor reizigers stop van 2min te Asdm, de 140/240 soms ook maar niet altijd.

 

08-08-2024 10:48:08 3
broek53
broek53

Opvallend dat je zo'n reistijdverlenging dan niet tegenkomt in de adviesaanvraag aan LOCOV. Of heb ik dat ergens gemist?

Wat ik dan weer grappig vind, is dat dit trucje (maar dan zonder stop te Muiderpoort) op vrijwl exact dezelfde tijdligging van dezelfde treinen al in 1970 werd toegepast bij de introductie van Spoorslag '70, om de Gooilijn (exclusief de spitstreinen) op de sporen 11b en 13b te kunnen behandelen. Daartoe werd er in de intercity's van/naar Amersfoort een aantal minuten rijtijdverlenging gestopt. Die IC's lagen rond .00 en .30 in Amsterdam en als ik het uit mijn hoofd goed zeg, vertrokken ze in 1970 om .28 en .58, en kwamen aan om .04 en 0.34. Dat klopt met de 6 minuten overkruis die toen gehanteerd werd aan de oostkant in de klassieke beveiliging. De IC's werden als regel behandeld op spoor 11b en de stoptreinen op 13b. Dat veranderde in 1974, toen de stoptreinen gewijzigd werden (opening Diemen en Hilversum NOS) en kort gingen keren, waardoor deze op het hele en het halve uur niet meer in Amsterdam stonden. Toen gingen de IC's vertrekken om .01 en .31 en aankomen om .00 en .30 en werden ze afwisselend behandeld op 11b en 13b.
Komt dus bekend voor ;-). Alleen de overkruistijd aan de oostkant is sinds de NX-beveiliging nu 4 minuten...



Laatst bewerkt door broek53 op 08-08-2024 13:03
 

08-08-2024 11:46:12
pothuize
pothuize

Nee, Michiel. Niet gemist. In adviesaanvraag niet genoemd. Bij NS is de ene minuut de andere niet....




adriaan
 

01-09-2024 21:27:49
Anoniem9
Anoniem9

Quote
henri1972 (13-07-2024 20:20:06):


Quote
Anoniem9 (13-07-2024 18:15:22):


Quote
TSZutphen (13-07-2024 16:41:52):


In 2021 werd er erg soms ook nog wel 'ns een SLT'tje in de 7600 gespot tijdens de herfst, de laatste jaren zie ik dat niet meer, waardoor komt dat? Kan ook namelijk zijn dat het gewoon een gehusselde omloop was of een verdwaald stelletje:)


De afgelopen jaren waren het vgm vooral de 5600, 8100/9000, 5800 en 7300/7400 dat met sandite SLT treinen reden.
Toen SGM nog reed had ook de 5500 een sanditetreinstel, maar het verschilt dus blijkbaar per jaar.


Daarom verbaast t mij dat de 7300 nu niet wordt genoemd.


Nou, ik heb op treinposities gekeken en ik zag dat er komende week 1 setje SLT gepland staat in de 7300 dus ik vermoed dat daar toch wel een sandite-SLT gaat komen. :-)