Dienstregeling 2026, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
17-11-2024 17:12:06
Kamehameha
Kamehameha

Ja, dat weet ik ook niet.

Ik vraag me trouwens af. Als de 1600 en 700 met ICNG rijden omdat ze over de HSL gaan, en de 500, 600, 800, 1700 rijdt met ander materieel... hoe gaat men daar logistiek mee om als er verstoringen zijn?

Genoemde omlopen zijn zo in elkaar verweven dat ICNG bij verstoringen makkelijk in andere omlopen komt. Dat is dan geen probleem maar andersom wel. Als een ICM uit de 800 keert op de 700 door een verstoring, dan moet ie in Shl opgeheven worden want de HSL op gaat niet. Ik denk dat er veel ritten opgeheven worden op deze manier of zie ik dat verkeerd?




Ik noem VIRM gewoon IRM, of je nu wilt of niet.
 

17-11-2024 17:52:25
Oldskool
Oldskool

Quote
anton_ (17-11-2024 16:58:59):


mtlx schrijft dit inderdaad, maar ik heb geen idee wat de bron van dit verhaal is.


interne info

 

17-11-2024 20:31:39
Muizeneus
Muizeneus

Quote
Kamehameha (17-11-2024 17:12:06):


Ja, dat weet ik ook niet.

Ik vraag me trouwens af. Als de 1600 en 700 met ICNG rijden omdat ze over de HSL gaan, en de 500, 600, 800, 1700 rijdt met ander materieel... hoe gaat men daar logistiek mee om als er verstoringen zijn?

Genoemde omlopen zijn zo in elkaar verweven dat ICNG bij verstoringen makkelijk in andere omlopen komt. Dat is dan geen probleem maar andersom wel. Als een ICM uit de 800 keert op de 700 door een verstoring, dan moet ie in Shl opgeheven worden want de HSL op gaat niet. Ik denk dat er veel ritten opgeheven worden op deze manier of zie ik dat verkeerd?


Dat zal dan ook de reden zijn dat in het eindplaatje de 1700 ook met ICNG rijdt terwijl die niet over de HSL zal gaan

Iets wat ik me afvraag: hoe moet dat straks qua capaciteit? ICNG rijdt in veel diensten waar nu ook gekoppelde dubbeldekkers rijden, gaat dat passen? Daar komt dan nog bij dat ICNG niet overal op volle lengte mag rijden wegens problemen met de stroomvoorziening...

 

01-12-2024 13:24:11 1
anton_
anton_

Er lijkt geld te komen voor extra treinen naar Harderwijk

www.treinreiziger.nl

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

01-12-2024 17:58:15 1
MaxBB
MaxBB

Jammer dat het zo moeilijk gaat door het overwegenbeleid, maar erg fijn dat die trein weer terug kan keren!

 

03-12-2024 23:51:56
Kamehameha
Kamehameha

Quote
michaben (03-12-2024 17:10:46):


De doorkoppeling is gewijzigd vanwege de snelheidsbeperkingen op de HSL. Daarvoor was het terugvalplan bij onvoldoende ICNG om de ICD in Alm te laten eindigen en de 2600 door te koppelen richting Gn/Lw. Door de snelheidsbeperkingen op de HSL sloot het pad vanaf Alm echter niet meer aan op het pad richting Bd en werd de ICD dus naar Amfs gestuurd. De keuze voor ICR in de 1100 en 9500 lijkt me goed verklaarbaar, ervaring leert dat materieel vrij snel in verkeerde diensten terecht komt. In de 1800 en 2400 wordt gesplitst en gecombineerd in de daluren wat niet handig is met een gemengd materieel en daarnaast kennen deze series diensten die te Llso en Bkd uitlopen waar men niet bekend zal zijn met ICR.

Maar goed, dit is natuurlijk geen ontwikkeling van ICR meer.


Ik quote dit even vanuit het ICR ontwikkelingen topic. Hopelijk nu in het juiste topic want wilde er nog even op door als dat mag.

Vanaf half december gaat de snelheid op de HSL omhoog van 80 km/u naar 120 km/u. En zal waarschijnlijk pas in de loop van 2026 worden verhoogd naar max 300 km/u als het zaakje op de HSL dan althans gerepareerd is. Betekent dit automatisch ook dat de doorkoppeling van de ICD uit Bd naar Gn/Lw pas op zijn vroegst in 2027 zal kunnen plaatsvinden? Of past het wel met 120 ipv 80?

Eerder in dit topic werd overigens genoemd dat men de doorkoppeling in stappen doet, eerst Gn en later Lw. Ik weet alleen niet of de ontwikkelingen mbt tot het tempo van het opheffen van de snelheidsbeperkingen dit plan ook weer beinvloed.

Ik weet verder dat het allemaal nog lang gaat duren eer dit hele verhaal uberhaupt zover is (adviesaanvraag februari as wordt het eerste goede ijkpunt zeg maar) maar nieuwsgierigheid kan geen kwaad om het positief te houden hier.


 

04-12-2024 16:41:29
michaben
michaben

Doorkoppeling vanuit Bd naar Gn/Lw was altijd maar een tijdelijk iets geweest, want zodra de Hanzelijn naar 180km/u gaat (laatste verwachting was per dienstregeling 2027) wisselen de 700/800 en 1600/1800 van pad en worden het dus alsnog de 1600/1800 die naar Bd gaan rijden. Dus mogelijk dat het er nooit meer van komt (althans niet binnen dit dienstregelingmodel, na 2030 kan het er weer anders uit zien). In 2026 zal het nog wel blijven als nu, alleen met de 700 erbij die dan in Rtd op de 2400 keert.

 

04-12-2024 16:54:11
Dionysusnu
Dionysusnu

Waar gaat de 700 dan heen na die wisseling? Want voor 180km/h moet er wel ICNG op rijden, maar dan zouden de 1600 en 700 vlak achter elkaar over de HSL gaan?



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 04-12-2024 16:54
 

04-12-2024 18:46:14
michaben
michaben

De 6 intercity's over de HSL krijgen grofweg een 6/9/15 verdeling. Dat zal altijd wel zo blijven, in het eindbeeld van de concessie moet de HSL groeien naar 8 intercity's per uur maar omdat de Eurostar met 300km/u alleen in een gat van 9 minuten tussen twee intercity's past heb je dan een 6/9/6/9 interval met 8 treinen per uur (en met de intercity's van/naar Ledn erbij heb je in Shl dan een fraaie 3-minuten interval op de buitenste perrons).



Laatst bewerkt door michaben op 04-12-2024 18:46
 

11-02-2025 08:09:40
DingeZ
DingeZ

NS heeft al een nieuwsbericht geplaatst voor de capaciteitsaanvraag van dienstregeling 2026. Het volledige document staat nog niet op de site van Locov, maar wat ik uit de kaartjes kan halen zijn dit de wijzigingen:

  • Omklap vr-zo tussen 2700 en 2900. De 2700 wordt Amr - Mt, de 2900 Ekz - Asd.
  • 7400 ook in het weekend en door naar Rhn (en dan geen 7300?)
  • 1500 rijdt doordeweeks overdag altijd tot Dv
  • Sprinters Gvc - Ddr in het weekend ook om het kwartier
  • 3600 doorgekoppeld aan de 6500


Laatst bewerkt door DingeZ op 11-02-2025 08:36
 

11-02-2025 08:21:46
stefanvw14
stefanvw14

Twee opvallende zaken die tot vragen lijden:
In het weekend rijden er straks meer sprinters tussen Asd en Utg dan doordeweeks.
Met de omklap van de 2700/2900 gaat dat dan ook gelden voor de avonduren of gaat deze omklap in de avond weer ongedaan worden gemaakt?



Laatst bewerkt door stefanvw14 op 11-02-2025 08:46
 

11-02-2025 08:36:05
DingeZ
DingeZ

Ik zie dat de gehele adviesaanvraag in het hoekje van het nieuwsbericht verstopt zat. Het wordt een doortrekking van de 7300, waarbij Ashd, Dvd en Asdm worden overgeslagen om (waarschijnlijk) vanaf Asd in het pad van de 7400 te komen.

 

11-02-2025 08:59:16
mtlx
mtlx

Zoals inmiddels wel duidelijk is uit de adviesaanvraag had Alstom helaas een leuk kerstcadeau: verdere vertraging in de leveringen van de ICNG, waardoor de geplande uitbreiding naar Groningen en Enschede niet door kan gaan.

Zoals in de adviesaanvraag te lezen is, hoopt men in de loop van 2026 wel voldoende ICNGs te hebben om in ieder geval weer verder naar Enschede te kunnen gaan rijden.

 

11-02-2025 09:04:33
sigma
sigma

Waar lees je dat dan?

 

11-02-2025 09:10:33 1
martijn
martijn

Pagina 18

(Tip: met ctrl-f kan je op woorden, in dit geval bijvoorbeeld ICNG, zoeken op websites en in documenten)



Laatst bewerkt door martijn op 11-02-2025 09:11
 

11-02-2025 09:19:14
sigma
sigma

Dat snap ik. Het punt is dat het bericht van mtxl niet klopt, ik lees helemaal niet in de loop van 2026. Misschien eens beter lezen.

 

11-02-2025 09:46:25
martijn
martijn

Je vroeg waar het te lezen was, dat is toch echt pagina 18.

Je kan die paragraaf 4.11 op 2 (misschien wel meer) manieren interpreteren. Ik lees het zoals mtlx beschrijft, maar je kan inderdaad ook lezen dat er in 2026 sowieso niets wijzigt.

 

11-02-2025 10:02:11
robert5591
robert5591

De betreffende passage:

"De structuur die in Dienstregeling 2025 is geïntroduceerd rond de HSL zal in ieder geval in
Dienstregeling 2026 worden gecontinueerd. NS zet vervolgstappen zodra dit op een
betrouwbare manier mogelijk is. Vervolgstappen zijn o.a. het herstel van de rechtstreekse
verbinding tussen Enschede en Schiphol Airport. Randvoorwaarden zijn bijvoorbeeld
geschikte (HSL-)infrastructuur en voldoende geschikt HSL-materieel (ICNG)."

 

11-02-2025 12:04:14
GerritJan
GerritJan

Gaan ze dan niet met ''enorme'' krapte zitten verder als alle ICRM's eruit gaan in Dec 2025?

 

11-02-2025 12:28:32
Kamehameha
Kamehameha

Quote
robert5591 (11-02-2025 10:02:11):


De betreffende passage:

'De structuur die in Dienstregeling 2025 is geïntroduceerd rond de HSL zal in ieder geval in
Dienstregeling 2026 worden gecontinueerd. NS zet vervolgstappen zodra dit op een
betrouwbare manier mogelijk is. Vervolgstappen zijn o.a. het herstel van de rechtstreekse
verbinding tussen Enschede en Schiphol Airport. Randvoorwaarden zijn bijvoorbeeld
geschikte (HSL-)infrastructuur en voldoende geschikt HSL-materieel (ICNG).'


Conclusie is dus dat eerst prio geeft aan het herstellen van de verbinding Twente - Schiphol en daarna de doorkoppeling naar het noorden. Wat ik begrijp. Maar dat men zowel afhankelijk is van het feit dat er weer met 300 km/u op de HSL gereden kan worden EN van de instroom van ICNG. Dus er kan wel genoeg ICNG zijn op termijn, we zitten nog steeds met een HSL die gerepareerd moet worden.

Op basis hiervan verwacht ik dat de rechtstreekse verbinding Enschede - Schiphol niet eerder dan dienstregeling 2027 is hersteld. Leuk dat men het probeert in de loop van 2026, maar gezien vertraging en uitstel de standaard is... Het doortrekken van de HSL diensten naar het noorden dan hopelijk in de jaren erna. Want het HSL gebeuren is echt niet snel gefixt.

 

11-02-2025 13:05:47
mdeen
mdeen

Door langdurige werkzaamheden bij Vught mogen treinen tussen 's-Hertogenbosch en Eindhoven nog maar 80 kilometer per uur rijden.

Ik mag hopen dat dit toch een beetje generiek is opgeschreven en dat de 80 km/h beperking alleen tussen Den Bosch en Vught is en dat ze tussen Vught en Eindhoven gewoon baanvaksnelheid mogen rijden.

Als dat niet zo is, en als er echt helemaal tot Eindhoven 80 km/h gereden moet worden, waarom?

 

11-02-2025 13:06:34
mtlx
mtlx

Quote
GerritJan (11-02-2025 12:04:14):


Gaan ze dan niet met ''enorme'' krapte zitten verder als alle ICRM's eruit gaan in Dec 2025?


Er zal inderdaad een krapte zijn. Daarom is het dus nog niet mogelijk om naar Groningen/Enschede te rijden, tot er genoeg ICNG treinstellen geleverd zijn.

 

11-02-2025 13:11:49
AlbertP
AlbertP

Quote
GerritJan (11-02-2025 12:04:14):


Gaan ze dan niet met ''enorme'' krapte zitten verder als alle ICRM's eruit gaan in Dec 2025?



Enorm in ieder geval niet. Steekproef vandaag op treinposities.nl: 2 sets ICR in de 1100 en 3 in de 9500.

(En er rijden vandaag 4 treinstellen ICNG-België in de binnenlandse dienst.)

 

11-02-2025 13:12:08
Kamehameha
Kamehameha

@mtlx

Maar weet je zeker dat alleen ICNG het probleem is? Het komt bij mij over dat zowel de HSL alsmede de ICNG perikelen allebei opgelost moeten zijn voor men een stap kan zetten.



Laatst bewerkt door Kamehameha op 11-02-2025 13:12
 

11-02-2025 13:19:13 1
mtlx
mtlx

Richting Enschede is alleen de hoeveelheid ICNG het probleem. In Amersfoort sluit namelijk de trein ook nu al gewoon aan op de huidige IC naar Enschede en vv. Dus daar is het een kwestie van 1x per uur de eindbestemming omwisselen (huidige IC naar Es naar Amfs laten rijden en de ICD naar Amfs naar Es laten rijden) om dat voor elkaar te krijgen.

 

11-02-2025 14:22:36 1
R1-2010
R1-2010

Quote
mdeen (11-02-2025 13:05:47):


Door langdurige werkzaamheden bij Vught mogen treinen tussen 's-Hertogenbosch en Eindhoven nog maar 80 kilometer per uur rijden.

Ik mag hopen dat dit toch een beetje generiek is opgeschreven en dat de 80 km/h beperking alleen tussen Den Bosch en Vught is en dat ze tussen Vught en Eindhoven gewoon baanvaksnelheid mogen rijden.

Als dat niet zo is, en als er echt helemaal tot Eindhoven 80 km/h gereden moet worden, waarom?



Die 80 km/h beperking is uiteraard alleen maar (vanwege het tijdelijke spoor) tussen Den Bosch en Vught (zuid), het staat er onhandig/fout.



Laatst bewerkt door R1-2010 op 11-02-2025 14:23
 

11-02-2025 15:59:35
AlbertP
AlbertP

Quote
Kamehameha (11-02-2025 13:12:08):


@mtlx

Maar weet je zeker dat alleen ICNG het probleem is? Het komt bij mij over dat zowel de HSL alsmede de ICNG perikelen allebei opgelost moeten zijn voor men een stap kan zetten.



De snelheid op de HSL moet omhoog voor de oorspronkelijk geplande doorbinding Groningen/Leeuwarden - HSL - Breda. Zie de discussie van vorig jaar.

 

11-02-2025 16:33:50
michaben
michaben

Die doorverbinding met Bd zou er sowieso al niet meer komen in 2026, de 700 zou in Rtd op de 2400 gaan keren, maar dat gaat blijkbaar ook niet door.



Laatst bewerkt door michaben op 11-02-2025 16:34
 

11-02-2025 18:24:31 1
Xander140
Xander140

Blijft de ECD in de nieuwe dienstregeling nog steeds vanaf Lelystad rijden?! Ik heb de indruk dat deze trein niet best bezet is bij rit vanaf Rtd ri België..... Het gross stapt in Rtd uit! Zeker als je het vergelijkt met EC die heeft een goede bezetting. Ook de prijzen zijn wel erg verschillend waardoor velen kiezen voor de EC en daarnaast stopt de ECD gewoon te weinig om überhaupt er iets mee te kunnen is mijn idee. Corigeer me gerust. Ik ben zeer benieuwd of mensen een andere ervaring hebben!

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


11-02-2025 21:28:07
henri1972
henri1972

Eerst komende zomer maar eens afwachten? Dan zijn er meer reizigers dan in Januari.

 

11-02-2025 21:53:27
stefanvw14
stefanvw14

Quote
Xander140 (11-02-2025 18:24:31):


Blijft de ECD in de nieuwe dienstregeling nog steeds vanaf Lelystad rijden?! Ik heb de indruk dat deze trein niet best bezet is bij rit vanaf Rtd ri België..... Het gross stapt in Rtd uit! Zeker als je het vergelijkt met EC die heeft een goede bezetting. Ook de prijzen zijn wel erg verschillend waardoor velen kiezen voor de EC en daarnaast stopt de ECD gewoon te weinig om überhaupt er iets mee te kunnen is mijn idee. Corigeer me gerust. Ik ben zeer benieuwd of mensen een andere ervaring hebben!


Tja als je deze prijsverschillen ziet snap je dat ook wel
Prijzen zijn die voor morgen voor mid-flex tarief:

ECD 9500 Rtd - Atw 2e klas 29/1e klas 45
EC 9200 Rtd - Atw 2e klas 6,50/1e klas 9,10

Dan zijn die 21 minuten extra reistijd ineens niet meer zo erg als de ECD in beide klasses 4x zo duur is voor de NS abonnementshouder.



Laatst bewerkt door stefanvw14 op 12-02-2025 05:30
 

12-02-2025 00:09:00
anton_
anton_

45 euro- koopje- 30 bespaard t.o.v. de Eurostar ( als deze niet weer eens is uitverkocht).

 

12-02-2025 05:31:46
stefanvw14
stefanvw14

Voor de EuroStar kan je ook regelmatig al voor 55 euro mee, dat is maar een tientje meer.

 

12-02-2025 12:12:55
jor[D]1
jor[D]1

En de prijzen voor niet abbonnements houders worden bij deze kul vergelijkingen ook nooit genoemt. Want dan is de ECD vaak gewoon goedkoper en sneller dan de EC via Breda.

 

12-02-2025 14:07:41
treinfan
treinfan

Heb je een voorbeeldroute en -datum waarop de ECD goedkoper is dan de EC? Je zegt 'vaak' voor niet-abbonementshouders, maar ik ben het nog geen enkele keer tegengekomen dat de ECD goedkoper was.

 

12-02-2025 14:25:41
stefanvw14
stefanvw14

Quote
jor[D]1 (12-02-2025 12:12:55):


En de prijzen voor niet abbonnements houders worden bij deze kul vergelijkingen ook nooit genoemt. Want dan is de ECD vaak gewoon goedkoper en sneller dan de EC via Breda.


Aankomende zondag is de vergelijking:
EC 15,30/24
ECD 19/34

Nog steeds is de EC gemiddeld 20% goedkoper dan de ECD in de 2e klas en in de 1e klas is het verschil nog wat groter met bijna 30% goedkoper.
Dit is een vergelijking zonder abonnement.

 

12-02-2025 20:25:02
Xander140
Xander140

Ik vind 30% op zo'n reistijd best wel fors. Is interrail toegestaan in de ECD zo ja dan wordt dit een vakantiettrein. Want ja het is voor doorreis naar Frankrijk een mogelijke trein waar je ook geen reservering hoeft te betalen. De Eurostar is ook voor deze groep wel erg overpriced

 

12-02-2025 21:41:09
stefanvw14
stefanvw14

Interrail is wel geldig op de EC en ECD. Wanneer je met een Internationaal ticket, dus Interrail, reist ben je zelfs geen toeslag verschuldigd.



Laatst bewerkt door stefanvw14 op 12-02-2025 21:41
 

12-02-2025 22:18:25
Xander140
Xander140

Naja hebben ze in elk geval een argument om te roepen hij is een groot succes..... (In de zomer dan) Hehehe

 

12-02-2025 23:28:23
Jay409
Jay409

Misschien is het nog wat vroeg, maar is het aannemelijk dat er nog grote verschuivingen plaats gaan vinden qua materieelinzet? Persoonlijk ben ik wel benieuwd wat er op de 3600/1500/1700 gaat gebeuren

 

12-02-2025 23:32:31
Dionysusnu
Dionysusnu

De 3600 blijft in ieder geval met IC-materieel rijden, is de verwachting; In de adviesaanvraag wordt opgemerkt dat de rijtijden daardoor iets langer worden op de Zeeuwse lijn.

 

13-02-2025 00:11:02
Kamehameha
Kamehameha

Quote
Jay409 (12-02-2025 23:28:23):


Misschien is het nog wat vroeg, maar is het aannemelijk dat er nog grote verschuivingen plaats gaan vinden qua materieelinzet? Persoonlijk ben ik wel benieuwd wat er op de 3600/1500/1700 gaat gebeuren


Ik denk dat het inderdaad wat te vroeg is. Eerst kan men nog reageren, daarna neemt NS een definitief besluit. Al zal de praktijk zijn dat NS zich grotendeels aan de voorstellen zal houden die het nu gedaan heeft. De capaciteitsverdeling volgt dan hierna.

Tja, en uberhaupt qua materieelinzet is het gissen nu. Je zou kunnen aannemen dat er wel VIRM komt te rijden op de 3600 omdat Vs normaal een VIRM paradijs is en je het zaakje dan beter kunt uitwisselen. Maar of er genoeg VIRM beschikbaar is hiervoor, dat is dan een tweede. Of ze moeten de 3600 en 2200/2300 strikt gescheiden houden qua omloop, ook in het weekend. Zodat er bijvoorbeeld geen DDZ in de 2200/2300 kan belanden, welke al jaar in jaar uit met VIRM rijdt.

 

13-02-2025 09:47:15
sjoerd
sjoerd

Getuige het persbericht van hedenmorgen staan ze in Zeeland nogal te juichen over het vervallen van de overstap in Roosendaal als de 3600 gaat doorrijden naar en van Vlissingen. Maar dat ze dan de gelijkvloerse instap op de Sprinters weer kwijt zijn zal wel een dingetje worden. Ook wordt de dienstregeling iets trager...

 

13-02-2025 10:15:10
MaxBB
MaxBB

De S5G gaat het vast allemaal oplossen toch!? ... toch...?

Nee, die rijdt pas vanaf 2029...



Laatst bewerkt door MaxBB op 13-02-2025 10:15
 

13-02-2025 11:01:54
train85
train85

Daar gewoon Virm en/of DDZ heen. Het is wel een rare constructie vindt ik.

 

13-02-2025 12:15:19
henri1972
henri1972

Quote
sjoerd (13-02-2025 09:47:15):


Getuige het persbericht van hedenmorgen staan ze in Zeeland nogal te juichen over het vervallen van de overstap in Roosendaal als de 3600 gaat doorrijden naar en van Vlissingen. Maar dat ze dan de gelijkvloerse instap op de Sprinters weer kwijt zijn zal wel een dingetje worden. Ook wordt de dienstregeling iets trager...


Begin deze week kwam ik al een artikel in de PZC tegen met een klaagzang over het verdwijnen van de gelijkvloerse instap.

 

13-02-2025 13:46:56
Jay409
Jay409

Wel gek opzich als de virm terug zal gaan keren in de 3600. Waarom is dit jaar de virm eigenlijk uit de 3600 gehaald? Is dat alleen om de 3200 van wat materieel te voorzien

 

13-02-2025 13:58:19
sjoerd
sjoerd

Ach, veel zaken hebben zo hun redenen, ook al kennen we die niet altijd. En ten slotte moet iedereen na een trefzekere ingreep wel eens op zijn of haar schreden terugkeren. Wie heeft bijvoorbeeld nog nooit een miskoop gedaan? Wie is niet ooit veel te laat ergens mee gestopt of is er zelfs na veel geharrewar veel te laat aan begonnen? Niet alles is planbaar. ;.)

 

13-02-2025 14:46:26
JOver
JOver

Quote
sjoerd (13-02-2025 09:47:15):


Getuige het persbericht van hedenmorgen staan ze in Zeeland nogal te juichen over het vervallen van de overstap in Roosendaal als de 3600 gaat doorrijden naar en van Vlissingen. Maar dat ze dan de gelijkvloerse instap op de Sprinters weer kwijt zijn zal wel een dingetje worden. Ook wordt de dienstregeling iets trager...


Dat zal wel meevallen. Op deze lijn is het de normaalste zaak van de wereld als een trein een +5'je heeft, en negen van de tien keer ontstaat die ook nog 'ns op de lijn. Krijg je er ook niet meer uit tot de kering te Vs. Maar ja, dat is het nadeel van IC-materieel laten stoppen op de kleine stations. Enige stuk waar je echt vaart kan maken is tussen Gs en Arn. SNG (lees: veredelde bussen) zal ik in ieder geval niet missen.

 

13-02-2025 15:08:32
Rsb
Rsb

Quote

stefanvw14 (12-02-2025 21:41:09):

Interrail is wel geldig op de EC en ECD. Wanneer je met een Internationaal ticket, dus Interrail, reist ben je zelfs geen toeslag verschuldigd.

Geldt dat ook voor de aansluitende 'OUIGO'?



Laatst bewerkt door Rsb op 13-02-2025 15:11
 

13-02-2025 15:25:24
bacr
bacr

Ik meende dat die aansluitende OUIGO nu juist géén andere vervoersbewijzen accepteerde, alleen vooraf gekochte specifieke tickets voor die treinen. Leek een breekpunt voor de SNCF; NMBS had wel open ticket acceptatie gewild voor deze verbinding en het überhaupt in het leven brengen van deze verbinding woog zwaarder. Dus toegegeven aan de SNCF.

 

13-02-2025 16:36:18
mdeen
mdeen

De OUIGO accepteert alleen eigen tickets, geen interrail, ook in Frankrijk zelf, de TGV-OUIGO's hebben geen interrailcontingent.

Dat is het concept. Low-cost maar eigen tickets en ze doen gewoon niet mee met interrail.

 

19-02-2025 06:27:54
anton_
anton_

Quote
DingeZ (11-02-2025 08:09:40):


  • 7400 ook in het weekend en door naar Rhn (en dan geen 7300?)

Ns schrijft:

7300 Ma-do: Rhn – Ut – Bkl
7300 Vr-zo: RhnUtBkl – Asd – Utg

Dus het lijkt erop dat de 7400 ma/do naar Asd en verder rijdt en de 7300 vr/zo (die dan niet overal stopt. )

 

13-03-2025 19:30:59
chris24
chris24

NS heeft opdracht gekregen om de 2700 in vrijdag en weekend buiten Limburg om de benodigde minuten te kunnen sprokkelen. Zodat er wel in Weert gestopt kan worden.

https://www.treinreiziger.nl/limburg-in-geweer-tegen-overslaan-station-weert/

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

13-03-2025 19:48:09
Dionysusnu
Dionysusnu

Althans, dat wordt door de provincie Limburg verzocht. (klikbare link)

Dat sprokkelen gaat volgens mij best makkelijk, haal het vleugelen van de 2700 en 3900 er weer uit. Ik snap niet dat NS daar aan vasthoudt, het voordeel weegt m.i. niet op tegen het overslaan van Weert.



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 13-03-2025 19:48
 

13-03-2025 19:49:15
anton_
anton_

was dat vleugelen niet om dat de prov Limbrug dat graag wilde ( een directe verbinding tussen Heerlen en Den Bosch e.v. )



Laatst bewerkt door anton_ op 13-03-2025 19:51
 

13-03-2025 22:39:35
tieske05
tieske05

Gewoon de 2900 en 3900 rijden zoals 't doordeweeks ook gebeurt. Alle partijen blij. En ik ook want een extra verbinding naar boven 😁

 

16-03-2025 23:26:48 1
Jay409
Jay409

Prima idee! Misschien qua materieel de 3900 wisselen met de 1700

 

17-03-2025 02:28:06
scooter
scooter

Quote
tieske05 (13-03-2025 22:39:35):


Gewoon de 2900 en 3900 rijden zoals 't doordeweeks ook gebeurt. Alle partijen blij. En ik ook want een extra verbinding naar boven 😁



Zou zeker op zaterdag nodig zijn,als je ziet wat er zich nu al in de 2900 propt om in Amsterdam te komen vanuit het zuiden.

 

26-03-2025 15:46:08
Kamehameha
Kamehameha

Het advies van de consumentenorganisaties voor drgl 2026 is inmiddels gepubliceerd.

locov.nl

 

26-03-2025 19:34:24 3
anlern
anlern

Samenvatting van Locov Advies Dienstregeling 2026:

Adviezen per treinserie

Intercity's

  1. Serie 1500 (Amsterdam – Amersfoort – Deventer)
    • Advies: Extra ritten (1525, 1533, 1528, 1560) toevoegen vanwege capaciteitsproblemen door internationale treinen.
  2. Serie 2100 (Den Haag – Haarlem – Amsterdam)
    • Advies: Ritten 2170, 2175 en 2172 herstellen voor betere avondverbindingen.
  3. Serie 2700 (Maastricht – Alkmaar)
    • Negatief advies over het overslaan van Weert op vrijdag t/m zondag. Voorstel: Verhoog frequentie Eindhoven – Amsterdam naar 6x/uur.
  4. Serie 2900/3900 (Enkhuizen – Amsterdam)
    • Positief advies over structuurwijziging, maar extra stop in Zaandam gewenst.
  5. Serie 3600 (Vlissingen – Zwolle)
    • Positief advies over doorrijden naar Vlissingen, maar zorg voor behoud busaansluitingen in Zeeland.
  6. Serie 700 (Groningen – Schiphol)
    • Advies: Verlengen naar Rotterdam Centraal zodra ICNG-materieel beschikbaar is.
  7. Serie 1700 (Enschede – Den Haag)
    • Advies: Behoud aansluitingen in Hengelo en extra late rit naar Deventer (1789).
  8. Serie 2400/9500 (Lelystad – Brussel/Rotterdam)
    • Advies: Extra stops in Brussel (o.a. Brussel Centraal) en herstel stop in Duivendrecht.

Sprinter-series

  1. Serie 5400 (Haarlem – Amsterdam – Zandvoort)
    • Advies: Herstel avondritten (5491, 5493, etc.) op vrijdag vanwege drukte.
  2. Serie 6500 ('s-Hertogenbosch – Eindhoven – Deurne)
    • Positief over extra avondritten (6571, 6578), maar adviseert meer ritten voor halfuurdienst.
  3. Serie 7600 (Wijchen – Nijmegen – Zutphen)
    • Advies: Extra avondritten (7677, 7680) toevoegen.
  4. Serie 4100 (Hoorn – Hoofddorp)
    • Advies: Eerder vertrek vanaf Enkhuizen voor Schiphol-medewerkers.
  5. Serie 5900 (Dordrecht – Roosendaal)
    • Advies: Verhoog frequentie naar halfuurdienst in avonduren.
  6. Serie 9000 (Lelystad – Zwolle – Leeuwarden)
    • Advies: Herstel halfuurdienst in late avond en betere aansluitingen op Groningen.

Nachttreinen

  • Serie 21400:
    • Advies: Extra stops voor nachttrein Alkmaar – Amsterdam (o.a. Zaandam, Castricum).
 

26-03-2025 19:58:44
stefanvw14
stefanvw14

* voor dat advies mbt de 4100 dat geldt alleen voor de 4117 en weet niet of dat zo handig is, want dan zal de 4019 ook andere tijden moeten krijgen.
Deze vormen samen de verbinding naar Schiphol, al dan niet met overstap in Zd.

 

26-03-2025 21:36:09
TtC
TtC

Quote
anlern (26-03-2025 19:34:24):


Samenvatting van Locov Advies Dienstregeling 2026:

Adviezen per treinserie

Intercity's

Serie 1500 (Amsterdam – Amersfoort – Deventer)

  • Advies: Extra ritten (1525, 1533, 1528, 1560) toevoegen vanwege capaciteitsproblemen door internationale treinen.



  • Op het moment dat de IC Berlijn met ICE 3Neo treinstellen gaat rijden, zal de Intercity dan niet ook opgewaardeerd worden tot een ICE met toeslag en daarmee dus niet zonder meer voor binnenlandse reizen gebruikt kan gaan worden (houders van een NS abonnement uitgezonderd)?

  • In principe staat het NS International vrij om binnenlands gebruik (seizoenaal) te verbieden omdat de treinen niet meer onder de HRN concessie vallen. De capaciteit van de ICE 3Neo is 30% lager dan de huidige treinen die voor de IC Berlijn gebruikt worden, wat in de vakantieperiodes tot capaciteitsproblemen kan leiden. Dit zal nog meer dan in de huidige dienstregeling er voor zorgen dat er maatregelen zullen komen als een verplichte reservering; waarbij de vraag is of deze voor binnenlandse reizen aangeboden worden zoals dit momenteel wel mogelijk is in de ICE naar Frankfurt Hauptbahnhof.. Om het aantal IC treinen tussen Amsterdam Centraal en Amersfoort Centraal in het uur dat de IC Berlijn of de ICE rijdt niet tot een uurdienst te reduceren is het rijden van voortreinen in de periode(s) dat de IC Berlijn of de ICE niet (zonder meer) beschikbaar is voor binnenlandse reizigers noodzakelijk.

 

26-03-2025 23:59:51
Muizeneus
Muizeneus

Zoals eerder in -ik meen- het IC Berlijn topic beschreven is, is de situatie gecompliceerd en onduidelijk. NS mag geen extra voor/natreinen rondom de IC Berlijn rijden, omdat ze het maximale aantal bereikt hebben. Tegelijkertijd is er volgens mij een HRN concessie die hen verplicht om ieder half uur een IC Asd-Amf aan te bieden en als ze de IC Berlijn niet openstellen voor binnenlandse passagiers voldoen ze daar dan dus niet aan....

 

27-03-2025 07:41:43
anton_
anton_

Quote
stefanvw14 (26-03-2025 19:58:44):


* voor dat advies mbt de 4100 dat geldt alleen voor de 4117 en weet niet of dat zo handig is, want dan zal de 4019 ook andere tijden moeten krijgen.
Deze vormen samen de verbinding naar Schiphol, al dan niet met overstap in Zd.


Waarom zouden de tijden van de 4019 moeten veranderen, als de 4117 in Enkhuizen begint i.p.v. Hoorn Kersenboogerd ?

 

27-03-2025 07:52:39
stefanvw14
stefanvw14

Quote
anton_ (27-03-2025 07:41:43):


Quote
stefanvw14 (26-03-2025 19:58:44):


* voor dat advies mbt de 4100 dat geldt alleen voor de 4117 en weet niet of dat zo handig is, want dan zal de 4019 ook andere tijden moeten krijgen.
Deze vormen samen de verbinding naar Schiphol, al dan niet met overstap in Zd.


Waarom zouden de tijden van de 4019 moeten veranderen, als de 4117 in Enkhuizen begint i.p.v. Hoorn Kersenboogerd ?


De 4117 (treinposities.nl ) begint al maandag tot en met vrijdag in Ekz.
De 4019 is de eerste trein va uit Amr en biedt 365 dagen per jaar een cross-platform overstap te Zd om gemakkelijk naar Schiphol te kunnen komen en daar voor 06.00 aan te komen.
Deze twee treinen zijn onderdeel van de 'Schiphol-starters' waar bijvoorbeeld ook de 4308 en 5808 onderdeel van uit maakt.

Vervroeg je de 4117 dan vervalt de overstap neem ik aan te Zd als je niets aan de 4019 doet, wat ook op bladzijde 27 bij het kopje van de 4100 wordt voorgesteld..



Laatst bewerkt door stefanvw14 op 27-03-2025 08:21
 

27-03-2025 09:44:12
sneltram
sneltram

Quote
Muizeneus (26-03-2025 23:59:51):


Zoals eerder in -ik meen- het IC Berlijn topic beschreven is, is de situatie gecompliceerd en onduidelijk. NS mag geen extra voor/natreinen rondom de IC Berlijn rijden, omdat ze het maximale aantal bereikt hebben. Tegelijkertijd is er volgens mij een HRN concessie die hen verplicht om ieder half uur een IC Asd-Amf aan te bieden en als ze de IC Berlijn niet openstellen voor binnenlandse passagiers voldoen ze daar dan dus niet aan....


Dat laatste is niet het geval. De HRN concessie schrijft voor hoeveel treinen er per uur moeten rijden op ieder traject. Voor Asd-Amf is bepaald dat het aantal 1 minder wordt als er een internationale trein rijdt. Dat is dus ongeacht of die internationale trein open staat voor binnenlands gebruik. Kortom, als NS INT binnenlandse reizigers weert (wat hun goedrecht is), mag NS geen vervangende trein rijden en hebben reizigers het nakijken. Volgens mij een grote blunder in de concessie. Locov zegt nu dat er een ander artikel uit de concessie gebruikt mag worden om toch extra treinen te rijden, maar de vraag is welk concessieartikel het zwaarst weegt. Voer voor juristen. Belachelijk eigenlijk. Je wil gewoon een goed product.

 

27-03-2025 10:56:53
Dionysusnu
Dionysusnu

Juridisch is dat vrij duidelijk: het locov verwijst specifiek naar het artikel wat uitlegt wanneer NS meer mag rijden dan normaal in het concessievolume.

 

27-03-2025 13:47:27
anton_
anton_

Quote
stefanvw14 (27-03-2025 07:52:39):


Quote
anton_ (27-03-2025 07:41:43):


Quote
stefanvw14 (26-03-2025 19:58:44):


* voor dat advies mbt de 4100 dat geldt alleen voor de 4117 en weet niet of dat zo handig is, want dan zal de 4019 ook andere tijden moeten krijgen.
Deze vormen samen de verbinding naar Schiphol, al dan niet met overstap in Zd.


Waarom zouden de tijden van de 4019 moeten veranderen, als de 4117 in Enkhuizen begint i.p.v. Hoorn Kersenboogerd ?


De 4117 (treinposities.nl ) begint al maandag tot en met vrijdag in Ekz.
De 4019 is de eerste trein va uit Amr en biedt 365 dagen per jaar een cross-platform overstap te Zd om gemakkelijk naar Schiphol te kunnen komen en daar voor 06.00 aan te komen.
Deze twee treinen zijn onderdeel van de 'Schiphol-starters' waar bijvoorbeeld ook de 4308 en 5808 onderdeel van uit maakt.

Vervroeg je de 4117 dan vervalt de overstap neem ik aan te Zd als je niets aan de 4019 doet, wat ook op bladzijde 27 bij het kopje van de 4100 wordt voorgesteld..



Je heb helemaal gelijk. Gewoon overheen gelezen.

Gelukkig wordt in het document voorgesteld beide treinen aan te passen.

 

27-03-2025 17:13:49
michaben
michaben

Quote
Dionysusnu (27-03-2025 10:56:53):


Juridisch is dat vrij duidelijk: het locov verwijst specifiek naar het artikel wat uitlegt wanneer NS meer mag rijden dan normaal in het concessievolume.


Dat artikel legt helemaal niets uit maar is een vrij algemeen artikel dat open staat voor interpretaties. De betreffende passage heeft het over het rijden van een hoger volume ten behoeve van het optimaliseren van de dienstregeling. Optimaliseren is echter een nogal breed begrip, als een simpel verzoek van een consumentenorganisatie al voldoende reden is om deze bepaling toe te passen zou dat het hele idee achter het maximale volume een beetje onderuit halen.

 

27-03-2025 17:32:09
Dionysusnu
Dionysusnu

Dat is waar (ik was vergeten dat er "optimalisaties" bij staat). Wel staat er in de toelichting (zie hier) een uitleg van 8d, onder andere: "Dit zijn bijvoorbeeld situaties waarin regio en NS een ander bedieningsmodel overeenkomen waarbij een hoger volume wordt aangeboden.". Het is dus in ieder geval breder dan enkel optimaliseren voor efficiënte dienstuitvoering.

 

09-05-2025 19:56:22
Dionysusnu
Dionysusnu

De reactie van NS, en de ontheffingsverzoeken (minimale bediening) zijn inmiddels te lezen op de site van het Locov.

Twee grote punten uit de reactie:

  • Ondanks inzet van ICNG blijft de 9500 Duivendrecht overslaan, ten behoeve van de punctualiteit.
  • De 3000 gaat alleen nog op Veenendaal-de Klomp stoppen als er geen andere ICs rijden, dit ook ten behoeve van de punctualiteit. Klp krijgt dus weer 3 verschillende bedieningspatronen, zoals in 2022.


Laatst bewerkt door Dionysusnu op 09-05-2025 20:02