08-05-2024 14:43:18 | ||
---|---|---|
Anoniem9
![]() |
Laatst bewerkt door moderator op 09-05-2024 10:17, reden: Titel aangepast |
08-05-2024 14:51:35 | ||
---|---|---|
ICM4013
![]() |
Laatst bewerkt door ICM4013 op 08-05-2024 14:52 |
08-05-2024 16:49:02 7 | ||
---|---|---|
sik214
![]() |
Komt het bij anderen ook zo enorm lomp over als het op mij overkomt, of sta ik hier alleen in? Een anoniem die tegen een bijstuurder zo van leer trekt? |
08-05-2024 16:50:31 3 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
![]() |
'Onzin', 'leugens verspreiden'.. Terwijl het bericht simpelweg juist is. Wij kunnen nu eenmaal geen foto's van interne bronnen en systemen hier posten, daar mag best begrip voor worden getoond. |
![]() |
advertentie |
08-05-2024 16:54:08 3 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Daarnaast lijkt het me ook goed om Treinposities.nl wat te relativeren, dat wordt hier regelmatig aangehaald als dé bron van informatie. Maar daar wordt door amateurs van alles bijgehouden en geroepen. Dat is interessant, maar niet gebaseerd op formele informatie. |
08-05-2024 17:31:24 1 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Zul je toch eerst moeten weten wie hier de bijstuurders zijn... Van een enkeling hier weet ik dat die een spoorfunctie heeft, maar van de meesten weet ik dat niet. Heb het zelf ook niet. |
08-05-2024 17:47:47 4 | ||
---|---|---|
Astraea
![]() |
Daar zou ik aan willen toevoegen dat de afgelopen dagen echt van alles is geschreven over de 4011… dus enige skeptisme bij de berichtgeving nu (terecht of niet) snap ik wel. |
08-05-2024 18:11:02 1 | ||
---|---|---|
Thijs69
![]() |
De toon van Anoniem9 is natuurlijk verre van gepast. Ook van zijn aangehaalde bron weten we allemaal dat we deze zo ver van te voren niet al te serieus moeten nemen. |
08-05-2024 19:59:36 1 | ||
---|---|---|
NDS
![]() |
Groetjes Michiel |
08-05-2024 20:13:02 3 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Het vragen om een bron was terecht, maar de toon waarop was ongepast en in strijd met de forumregel dat we elkaar met respect horen te behandelen. Laatst bewerkt door michaben op 08-05-2024 20:13 |
08-05-2024 21:54:30 | ||
---|---|---|
Thijs69
![]() |
Maar hij speculeert zelf door een link van treinposities als waarheid te gebruiken. |
09-05-2024 10:18:36 1 | ||
---|---|---|
admin
Moderator ![]() |
Ik heb de hele discussie over speculeren, treinposities en spoormedewerkers even afgesplitst. Hoewel ik de toon in eerste instantie niet aangenaam vind, komt er wel een goede discussie los.
Voor ik zelf mijn mening geef ben ik wel benieuwd naar meer reacties. Met vriendelijke groet, Peter van der Leek |
09-05-2024 10:45:13 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
De toon vind ik niet kunnen. Maar los daarvan is het wel prettig dat iemand een bron noemt als hij met grote stelligheid iets beweert. Zoiets als 'intern NS, ik werk daar' helpt ook al. Want er zijn immers spoorwegfans die de wildste geruchten verspreiden. Je kunt als lezer niet inschatten of iemand daadwerkelijk iets weet of gewoon aandacht zoekt met een spannend verhaal. Ik heb (in een ander forum) ook wel eens meegemaakt dat er spectaculair nieuws over de treinsamenstelling van een IC Berlijn werd verkondigd. Dat vervolgens totaal verzonnen bleek - zo zag ik toen ik zelf in die trein stapte. Zelf ben ik ook wel eens vergeten een bron te noemen (zoals bij die korte 3737-discussie laatst). Dan is het natuurlijk ok als iemand daarom vraagt. Maar dan svp niet (zoals daar ook) op boze toon vragen "waar heb je die onzin vandaan". Laatst bewerkt door brun op 09-05-2024 10:51 |
09-05-2024 10:50:00 | ||
---|---|---|
noof
![]() |
Ik vind de toon van Anoniem9 ook iets te maar kan me ook wel weer voorstellen dat zaken geschreven in tekst weer harder overkomen dan bedoeld. Sommigen van ons hebben een functie bij het spoor, dat is inderdaad niet voor iedereen duidelijk. Wellicht dat "we" daar iets mee kunnen zodat dat voor iedereen inzichtelijk is. En dat hoeft niet met naam en toenaam maar dat geeft hopelijk een beter beeld van de betrouwbaarheid van de post van deze of gene. |
09-05-2024 10:53:33 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Dat over het tonen van de functie die iemand bij het spoor heeft, is al jaren geleden over gepraat. Daar wou men toen niet aan qua zichtbaar maken, alleen binnen het beheer wist men er van toendertijd. Maar daar wordt denk ik ook niks meer mee gedaan. Ben wel voorstander van om ergens bekend te maken als iemand bij het spoor werkt en zo de betrouwbaarheid van berichten beter is. Want nu kan elke persoon wat zeggen en je weet nooit of het waarheid is of niet. De ene persoon kan ook beter tegen kritiek dan de andere. |
09-05-2024 11:14:59 3 | ||
---|---|---|
admin
Moderator ![]() |
Wij hebben als beheer nog steeds inzicht in de mensen die destijds hebben bewezen bij het spoor te werken. Met vriendelijke groet, Peter van der Leek |
09-05-2024 11:44:24 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Okee dan hebben jullie dat nog steeds, das mooi. |
09-05-2024 12:13:13 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Destijds? Hoe lang geleden is dat? Want dat kan natuurlijk behoorlijk veranderd zijn in de tijd. |
09-05-2024 12:29:05 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Wat mij vooral verbaasd is dat je van anderen verwacht dat ze dus een bron voor een uitspraak gaan prijsgeven en je iemand dus ter verantwoording neemt, terwijl je hier zelf aanwezig bent onder een Anonieme gebruikers naam. Laatst bewerkt door thom op 09-05-2024 12:31 |
09-05-2024 12:31:32 1 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Dat iemand bij 'het spoor' werkt is nog geen garantie dat de getypte berichten waarheid zijn. Zelfs in de beruchte koffiekamers van NS worden de meest wilde geruchten tot waarheid gebombardeerd, zo ging in de begintijd van de Flirt al een hardnekkig verhaal rond dat de treinen binnen een jaar verkocht zouden worden omdat NS er vanaf zou willen. Volgens mij heb ik het zelfs hier ooit voorbij zien komen en was de betreffende medewerker (functie onbekend) vrij stellig dat het echt zo was.
Van mij hoeft het niet kenbaar gemaakt te worden wat iemands functie is (sommigen hier genieten ook nog van de anonimiteit) en er hoeft ook niet bij elk bericht geschreven te worden dat iemands kennis voortvloeit uit het feit dat hij/zij bij het spoor werkt want na een paar keer weten we dat wel, maar vragen naar een bron bij twijfel mag wel (ipv meteen roepen "hoe kom je bij deze onzin" terwijl je eigen bron verre van betrouwbaar is) |
09-05-2024 12:33:21 1 | ||
---|---|---|
selivio
![]() |
|
09-05-2024 12:55:52 5 | ||
---|---|---|
Courgette
![]() |
Ik heb zelf een houding van: ik werk bij het spoor, ik geef mijn functie niet prijs, en als mijn informatie welkom is dan deel ik wat ik kan, mag en wil delen voor anderen om hun voordeel mee te doen. Wie dat niet kan waarderen, tja... |
09-05-2024 13:11:16 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Het is ieder haar of zijn keus of de functie die men bij het spoor heeft wel of niet bekend maakt. Dat is te respecteren. |
09-05-2024 13:35:18 1 | ||
---|---|---|
Anoniem9
![]() |
Het was ook niet echt de bedoeling om het zo te laten klinken, mijn excuses daarvoor. |
09-05-2024 13:57:27 1 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
:) Wat denk ik vandaag de dag ook meespeelt is dat er ook tegenwoordig ook een grote schare jongere hobbyisten zijn die vaak nog niet zo ervaren zijn in het inschatten van het waarheids gehalte van een verhaal. Dat in combinatie met websites als Treinposities waar men vrij commentaar in kan voeren per materieel eenheid, kan een gerucht of iets wat een NS'er soms iets te enthousiast verteld al snel omslaan van gerucht naar feit. |
09-05-2024 15:31:12 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Ik werk zelf ook bij "het spoor", maar ik weet natuurlijk heel veel dingen niet. Het spoor kent simpelweg zoveel facetten, en via je werk krijg je er vaak maar eentje goed mee. Daarom lees ik ook op Somda mee, net als sommige collega's 🙂 |
09-05-2024 15:40:32 7 | ||
---|---|---|
NDS
![]() |
Laat ik deze reactie van Thom aanpakken om op mezelf terug te kijken. Toen ik een jaar of 15 was geloofde ik ook alles wat ik hoorde en waarvan ik dacht dat die mensen wisten waar ze het over hadden. Pas jaren later kwam ik er beetje bij beetje achter dat dat niet zo was en diverse mensen in mijn omgeving( zowel mensen die niet bij het spoor werkten als NS/Nedtrain medewerkers) een nogal grote duim hadden. Ook in andere kringen( zoals op en rond de bus hier in Arnhem) heb ik nadien de meest rare verhalen zien ontstaan. Het belangrijkste voor mij zelf is dat dingen pas voor waar aanneem als ik weet wie de persoon is die met de informatie komt en of die persoon wat werk of netwerk betreft ook op een positie zit dat ik die informatie voor waar kan aannemen. Het maakt een groot verschil of bijvoorbeeld informatie direct uit een overleg met mensen komt die de beslissingen nemen of dat het kantine praat is( waar je beter gelijk een emmer ipv een korrel zout bij kan nemen). Wie hier lang op somda zit weet deels wel wie ongeveer op welke plek zit maar tegelijk weet ik dat ook lang niet van iedereen. Niet iedereen wil of kan open zijn over op welke positie hij of zij werkt of hoe je aan informatie komt. Dat begrijp ik maar als je geen bron kan of wil geven en ik als gebruiker zo niet kan zien of de informatie te vertrouwen is is het naar mijn idee beter om informatie dan niet of pas achter af te delen. Ik zou het persoonlijk ook fijn vinden als ik bij de gebruikersnaam ergens aan kan zien of iemand spoorweg medewerker is en eigenlijk zelfs in hoek( dus rijdend personeel, werkplaats personeel, kantoor personeel, iets in die richting), zoals gezegd snap ik het ook als mensen dat niet willen maar het zou het wel overzichtelijker maken. Het zou naar mijn mening goed zijn als we een manier vinden om zeker de jongere nieuwe deelnemers er vooraf op te wijzen dat als ze informatie niet direct van de bron hebben dat dan niet als waarheid op het forum te zetten. Wanneer iets of iemand als bron beschouwd kan worden en vooral wat niet is dan belangrijk om toe te lichten. Alleen hoe je dat in de praktijk werkbaar maakt is denk ik een uitdaging waar ik zo geen oplossing voor weet. Groetjes Michiel |
10-05-2024 08:10:18 4 | ||
---|---|---|
wattman
![]() |
Laat ik allereerst mijn waardering uitspreken dat dit afgesplist is, want dit is inderdaad wel een discussie waard. Er lopen hier in mijn visie drie zaken parallel. 1) waarheidsgehalte, 2) toon én 3) postgedrag. Rond de laatste kilometers 4011 is er kennelijk zoveel opwinding ontstaan dat er heel veel is gepost, te veel zou ik zeggen, waarbij ik veel berichten voorbij heb zien komen van mensen die kennelijk de drang om ook een duit in het zakje te doen niet konden onderdrukken. Oftwel: "ik heb iets gehoord / gezien", "miijn interpretatie is zo", en "ik ga dat snel posten, want stel je voor dat het echt is, dan was ik lekker de eerste die dat wist te melden". Zo kwam het op mij over althans. Wellicht goed bedoeld, maar is was het wel nodig? Voegt het iets toe? En kun je uitleggen waar je dit op baseert. In dat licht - een overvloed aan berichten met louter speculatie - begrijp ik de reactie "wat is je bron!?!" dan ook wel. Dat de wijze waarin dit verwoord is als lomp kan overkomen, begrijp ik ook. Maar het is niet het ergste voorbeeld op Somda; verre van. Kwa waarheidsgehalte van berichten. Ik ken iemand die in zijn actieve tijd als railhobbyist als standpunt had "heb je er platen van?", en de rest als "Korrel Zout Nieuws" betitelde. Dat gaat erg ver. Het is denk ik wel goed dat mensen voordat ze iets posten nadenken over óf je iets moet posten, en ook over de toon waarop. En liefst ook een woordje van uitleg toevoegen. Dat is niet specifiek Somda, maar een vraagstuk op het gehele internet. Niets nieuws dus. Gelukkig gaat veel goed. Echter ik zie dingen mis gaan als mensen de neiging krijgen om ook maar even te laten weten "dat ze er verstand van hebben", zonder iets toe te voegen of erger alleen maar opwinding veroorzaken. Ik noem dat maar "vliegen afvangen". Even laten zien dat je "slim" bent. Een voorbeeld is bijvoorbeeld een discussie over vakjargon (met de impliciete boodschap "je bent wel een sukkel als je dat niet snapt"), of kleinigheden die voor het nieuwsbericht of feitje niet meer relevant zijn. Dat is niet zo heel erg als dat tijdens een discussie tussen hobbyisten op het perron, langs de baan of in de trein gebeurd, maar op internet zie en hoor je elkaar niet. Hoe je dit als beheerders in betere banen kan leiden, ik heb niet direct voorstellen voor aanvulling van de forumregels die kunnen verduidelijken dat een bericht afkomstig is van een formumlid dat dichter op het vuur zit dan die hobbyist langs de baan. Nou ja, eentje dan: "treinposities" niet overnemen als bron.
|
10-05-2024 08:10:51 2 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Ik vind het goed dat een ieder om een bepaalde verificatie vraagt van de informatie. Als het ene systeem andere informatie laat zien dan een ander systeem is dat voor hobbyisten lastig te controleren. Er lezen ook genoeg mensen mee die wel bij de brondata kunnen om deze goed te zetten. Dat Anomiem9 hierbij verkeerde woorden koos is jammer. Ik vind het wel erg sterk dat hij/zij hierop de reacties ziet, daarvan schrikt en vervolgens daarvoor ook zijn/haar excuses aanbied getuigt voor mij van een inzicht en lerend vermogen. Met deze gebruiker gaat het goed komen. Dit vind ik beter dan mensen die elkaar de maat nemen voor een -d of -t, het is echter ook de tijdsgeest om vooral in je eigen waarheid te geloven en die bevestigd te zien. Daar kan op dit forum ook weinig aan gedaan worden. Wanneer een discussie echt ontspoort dan moet het beheer ingrijpen, in deze situatie is het voor mij opgelost en hoeft het beheer wat mij betreft niets te doen.
Laatst bewerkt door kleine_man op 10-05-2024 08:16 Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |