04-05-2025 19:00:03 | ||
---|---|---|
GerritJan
![]() |
Inmiddels staat het stel prachtig in zijn nieuwe kleuren buiten via de facebook oostelijke nevenlijnen |
06-05-2025 22:18:44 | ||
---|---|---|
Edb3
![]() |
A.s. vrijdag 9 mei gaat de 374 in de normale dienst rond Zp rijden, aldus Arriva. |
06-05-2025 23:17:11 1 | ||
---|---|---|
MaxBB
![]() |
Dat treinstel heeft geen nieuw interieur, toch? |
06-05-2025 23:40:26 1 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Klopt |
![]() |
advertentie |
07-05-2025 07:09:04 1 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Leuk, op de vorige pagina werd ik nog tegengesproken toen ik daar meldde dat het treinstel geen nieuw interieur, motoren en toilet zou krijgen in Amersfoort... |
07-05-2025 11:07:35 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Ik zie daar alleen een opmerking dat het toilet in Amersfoort gedaan wordt. Wat betreft het interieur werd je niet tegengesproken. Laatst bewerkt door Dionysusnu op 07-05-2025 11:09 |
07-05-2025 11:42:33 4 | ||
---|---|---|
Edb3
![]() |
Arriva meldt mij dat bij de 374 alleen de buitenkant is ver-RRReis'd, interieur volgt (net als de andere 23 stellen +9 van Breng) later bij Stadler in Br. |
08-05-2025 08:47:09 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Volgens TreinPosities is het treinstel wel een half jaar uit running geweest. Was er meer mee aan de hand? inmiddels is duidelijk dat enkel de bestickering is aangebracht, een klusje wat in een aantal dagen plaats kan vinden.
Update: Aha, reparatie na aanrijding met bestelbus vorig jaar. Laatst bewerkt door aarclay op 08-05-2025 08:49 |
08-05-2025 08:48:00 1 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Herstelwerk na aanrijding bij Vorden (staat ook gewoon op Treinposities, maar dan onder opmerkingen). Laatst bewerkt door martijn op 08-05-2025 08:48 |
21-05-2025 17:23:38 1 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Arriva heeft in het Oosten nu al een maand of twee last van kapotte treinen. Vorig jaar werden nog wat GTW's vanuit Noord-Nederland ingevlogen (en dan bedoel ik niet de 314 en 350 die er nu nog rijden). Waarom dit jaar niet? Laatst bewerkt door martijn op 21-05-2025 17:27 |
22-05-2025 11:46:57 1 | ||
---|---|---|
GerritJan
![]() |
Op de almelo lijn is er ook bijna dagelijks erg veel uitval, dan wel tussen Mrb en Hdb of hele slagen worden eruit gehaald, vanwege kapotte lintjes. Op de Almelo lijn mogen wij niet met ander materieel rijden dan de Lintjes. Laatst bewerkt door GerritJan op 22-05-2025 11:51 |
22-05-2025 11:48:17 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Is daar ook nog een logisch klinkende reden voor? |
22-05-2025 11:52:07 | ||
---|---|---|
GerritJan
![]() |
Concessie eis is met de lintjes, dus ze willen dat wij met die dingen blijven rijden, zo iets meende ik. |
22-05-2025 11:54:29 2 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Dat is dan nieuw, want Arriva heeft er jarenlang regelmatig GTW's ingezet. Bovendien zouden Lintjes van ZHO kunnen doorschuiven als daar wat extra GTW's van Arriva Noord gaan rijden. |
22-05-2025 11:56:33 | ||
---|---|---|
GerritJan
![]() |
Ja helaas mag dat niet meer van de provincie, anders werden er zeker demu gtw's ingezet omdat de helft van het vechtdal personeel demu/wink mag rijden + toen der tijd was de concessie ZHO nog niet van Arriva, de Limburgse lintjes zijn nu ook onder blauwnet Laatst bewerkt door GerritJan op 22-05-2025 11:58 |
22-05-2025 12:17:15 | ||
---|---|---|
robert5591
![]() |
Ok duidelijk, provincie says no, maar de waarom vraag staat nog open |
22-05-2025 12:27:52 | ||
---|---|---|
FLIRT2525
![]() |
In het (nog niet zo verre) verleden werden er bij materieelproblemen wel eens GTW's uit de Achterhoek op ZHO ingezet. Echter gaat dat nu óók niet meer, aangezien het aantal schadegevallen in die regio ook hoog is... Gedurende de werkzaamheden in Groningen rijdt de 37900 bovendien niet, lijkt me toch dat in het noorden wel wat materieel over is om naar het oosten te sturen. |
22-05-2025 13:14:15 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
In het noorden is sowieso een materieeloverschot vanwege de aanschaf van 18 WINK's i.c.m. achterblijvende reizigersaantallen. |
22-05-2025 14:13:02 | ||
---|---|---|
GerritJan
![]() |
Dat weet ik ook niet. |
22-05-2025 15:29:12 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Van welke provincie mag dit dan niet? Groningen/Friesland dat 'hun' treinen niet uitgeleend worden? Overijssel dat ze geen 'afwijkend' materieel willen? Gelderland? Laatst bewerkt door treinhobby op 22-05-2025 15:29 |
23-05-2025 11:47:06 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Er zijn momenteel 6 linten defect. aan herstel wordt hard gewerkt. |
03-06-2025 10:28:15 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Mensen met laag inkomen, gratis met Arriva, trein en bus. Bron L1. |
15-06-2025 07:59:58 | ||
---|---|---|
Arman3428
![]() |
Arriva 253 (Herman Hulshof) is de volgende die naar Amersfoort is gekomen voor schuren en daarna bestickering in Winterswijk. |
16-06-2025 14:25:37 | ||
---|---|---|
rob46
![]() |
....en anti corrosie behandeling. |
22-07-2025 06:27:00 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
253 vanmorgen als 31109 Tl - Ah. |
22-07-2025 07:10:30 1 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Treinstel rijdt al bijna 2 weken in RRReis-kleuren rond. Als dat de 'ontwikkeling' bij Arriva is. |
22-07-2025 14:46:57 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Zaterdag zelfs de 370 en 374 samen naar Zp in Rrreis kleuren. |
23-07-2025 08:02:01 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Spoorpro meldt dat Arriva de ETCS-inbouw voor alle Limburgse FLIRTS heeft afgerond. |
06-08-2025 21:11:48 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Inmiddels heeft de ACM de opvolgende klacht van Arriva ook beoordeeld, en grotendeels ongegrond verklaard. Het belangrijkste punt: Omdat de onderzoeken naar de trajectbeperkingen nog geen resultaten hebben, mag ProRail als norm uitgaan van het "bewezen gebruik": het aantal treinpaden wat reeds toegewezen was. ProRail had niet volledig uitgelegd op welk deeltraject de paden werden afgewezen vanwege overschrijding van die norm, dus dat deel van de klacht was gegrond. In reactie op de klacht wordt overigens door ProRail bevestigd dat die onderzoeken op hun kosten worden uitgevoerd; in het coördinatiedossier met Arriva hadden ze ten onrechte vermeld dat die kosten voor Arriva waren. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
20-08-2025 19:04:46 | ||
---|---|---|
SunKeeper
![]() |
Heeft iemand toevallig een idee wat er nou weer kapot is aan de FLIRT’s van de Drielandentrein? Sowieso gisteren en vandaag rijdt er niets in Nederland (Heerlen-Maastricht vv) Te Maastricht staan de stellen rijen dik opgesteld in de tuin. Hoe moet een gemiddelde reiziger hier nou begrip voor opbrengen? |
20-08-2025 19:39:00 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Sowieso al sinds 12 augustus 2025 geen enkele sneltrein tussen Maastricht en Heerlen door 'beperkingen in de materieelinzet'. Naast de stellen in Maastricht staan er natuurlijk ook nog 3 Maaslijn-stellen in Blerick/Venlo wortel te schieten... |
20-08-2025 20:57:51 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator ![]() |
De nieuwe stellen stonden vanmiddag in Vl. Mogelijk kan t materiaal van de drielandentrein niet ingezet worden, omdat er geen personeel is. Ahbf-Hrl en Mt-Liege rijdt wel, dus materieel zelf lijkt toch niet het issue. Laatst bewerkt door bart84 op 20-08-2025 20:58 |
20-08-2025 21:13:08 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Je zou zeggen dat ze dan het excuus "Problemen met de personeelsinzet" weer gebruiken zoals in juli een aantal dagen het geval was. Aan de andere kant zijn ze natuurlijk nooit heel consequent geweest in het vermelden van de reden. |
20-08-2025 21:54:52 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Dinsdag reed er minimaal één drielanden stel in de stoptrein naar Kerkrade en stond er één in Mt |
21-08-2025 10:25:24 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Dat een bedrijf zolang aan mag modderen(ogenschijnlijk) zonder conseguenties,het is ongeloofelijk.
|
21-08-2025 10:30:09 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Volgens welk contract? |
21-08-2025 10:41:46 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator ![]() |
Het contract lijkt me gewoon de eisen uit de gewonnen consessie/aanbesteding. |
22-08-2025 08:41:51 | ||
---|---|---|
SunKeeper
![]() |
De boete van ruim € 900.000,- zou ten goede moeten komen aan beter OV voor de reizigers. Dus..of het geld is al op, of het wordt aan wat anders besteedt. Ondertussen werden er de afgelopen maand regelmatig enquêtes gehouden in de stoptreinen Krd-Mtr vv. over hoe men de dienstverlening en kwaliteit ervaart. Terwijl juist met de stoptreinen weinig aan de hand is, mits ze fatsoenlijk kunnen rijden zonder vertraagde sneltrein die altijd weer voorrang moet krijgen. Als je dan niet te laat uit Hrl komt, wordt je in Vk wel aan de kant gegooid. |
22-08-2025 09:06:17 3 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator ![]() |
Is ook lastig om een enquête te houden in treinen die niet rijden. |
22-08-2025 15:08:21 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Laatst bewerkt door phantom op 22-08-2025 15:10 |
22-08-2025 15:43:09 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Kennelijk zijn de machinisten en monteurs terug van vakantie; zo te zien rijden vandaag de Sneltreinen weer tussen Maastricht en Heerlen en daarmee ook de doorgaande 3 Landen treintjes.😀 |
24-08-2025 18:12:45 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Arriva 255, Harm Edens staat nu, zondag 24-08-2025 voor de loods op de Bkd |
24-08-2025 21:23:50 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Dat laatste probleem had Prorail dolgraag willen oplossen door dat inhaalspoor in Vk te saneren maar daar schijnt erg veel tegen geprotesteerd te zijn.... |
24-08-2025 22:59:43 | ||
---|---|---|
Gydo
![]() |
En de 367 bij Transit Oost voor bestickering:) |
24-08-2025 23:37:06 | ||
---|---|---|
rob_ehv
![]() |
dat is niet heel gek , want de zlsm wil graag in de toekomst weer naar Valkenburg gaan rijden. |
25-08-2025 11:46:39 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Kan men ook iets kapot saneren? Ik wil zeggen, dat door te saneren, juist problemen veroorzaakt. Door wissels en inhaal sporen wegsaneren. Dat men geen treinen aan de kant kan zetten en zodoende nog meer vertragingen veroorzaakt. |
25-08-2025 12:03:52 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Tja, dat is de discussie die we hier herhaaldelijk hebben. Prorail vindt dat het juist problemen voorkomt (wissels die niet bestaan raken ook niet defect) terwijl wij hier en vaak ook de vervoerders daar heel wat genuanceerder over denken. |
25-08-2025 14:01:24 | ||
---|---|---|
Edb3
![]() |
Beetje off-topic reactie hierop: niet alleen is de filosofie van ProRail dat minder wissels minder storingen zouden veroorzaken, maar ook dat daardoor de seinplaatsingen optimaler kunnen zodat de snelheden hoger kunnen worden en treinen sneller in- en uitrijden kunnen bij stations. Ook daar denken wij en vervoerders (vooral de goederenjongens) anders over. |
29-08-2025 15:09:22 1 | ||
---|---|---|
GerritJan
![]() |
Arriva zet de plannen alsnog voort om te rijden tussen Zwolle en Groningen vanaf 2026. Het heeft meer ritten toegewezen gekregen (spoor pro) www.treinreiziger.nl Laatst bewerkt door GerritJan op 29-08-2025 15:15 |
29-08-2025 15:16:06 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Ze hebben er ook meer aangevraagd. Wel bijzonder overigens aangezien ze de sneltrein bij de ACM destijds alleen gemeld hebben als spitstrein en ze hem nu ook in de daluren aangevraagd hebben. |
29-08-2025 15:38:34 | ||
---|---|---|
GerritJan
![]() |
Ben vooral benieuwd hoe ze het gaan aanpakken met ov chipkaarten |
29-08-2025 16:23:23 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Gewoon niet. De tickets zijn waarschijnlijk alleen verkrijgbaar in de app. |
29-08-2025 17:53:27 | ||
---|---|---|
bert
![]() |
Wat zullen de reizigers op dit traject blij zijn. Eindelijk een oplossing voor de overlopende treinen van NS die daar maar niet werden verlengd. En dan ook nog geen tarief intergratie. Maar je moet wel door poortjes ... Check in zonder check uit en omgekeerd. Ben benieuwd hoeveel geld deze concurrentie gaat kosten. Wat poortjes aanpassen en wijzigen, wie betaalt dat? |
29-08-2025 17:59:31 | ||
---|---|---|
robert5591
![]() |
Doorgang poortjes kan je regelen zoals dat met internationale tickets gebeurt, via een QR code. En waarschijnlijk gaat het met de Arriva nachttreinen op Asd en Ut ook zo |
![]() |
advertentie |
29-08-2025 18:49:24 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Klopt, alleen weigeren we hier in Nederland om de QR codes op internationale tickets te accepteren. Het andere goede nieuws is dat Arriva tussen Zwolle en Groningen 24 van de 26 gewenste trein toegewezen heeft gekregen. Al met ingang van de nieuwe dienstregeling. Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
29-08-2025 18:53:44 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Maar ProRail had het afgewezen op overwegveiligheid en stroomvoorziening. Waarom mag het nu dan opeens wel? Volgens het artikel omdat er wat geschoven is met tijden. Maar wat maakt dat uit qua veiligheid? |
29-08-2025 18:54:11 1 | ||
---|---|---|
GerritJan
![]() |
Vanaf maandag, 1 september, zal er bij Arriva in de achterhoek en vechtdallijnen stickers gaan verschijnen in de treinen met een noodnummer voor een onveilige situatie. Dit gebeurd net als bij de NS via SMS of Whatsapp. Het gaat om een proeftijd van een jaar. Laatst bewerkt door GerritJan op 29-08-2025 18:54 |
29-08-2025 19:05:23 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Off-topic: internationale tickets naar UIC-standaard worden in NL gewoon geaccepteerd. Met tickets van DB, ÖBB, Eurostar, Interrail etc. kom je door de poortjes. |
29-08-2025 19:28:56 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
ProRail rekent met een maximaal aantal treinen per uurblok. In de dienstregeling van 2025 had Arriva alleen treinen in de spits aangevraagd die toen vrijwel allemaal afgewezen zijn omdat met de 6200 het maximale aantal treinen per uur al bereikt werd. Nu heeft men de treinen verdeeld over de hele dag aangevraagd. |
29-08-2025 21:48:00 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Daarnaast waren er ook problemen met inpassen van de paden, niet alle delen van de afwijzing waren door stroomvoorziening en overwegen. |
30-08-2025 10:22:37 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Wordt met de stroomvoorziening bedoelt hoeveel treinen op een bepaalt traject of blok stroom afnemen? En worden overwegen en seinen ook onder de stroomvoorziening bedoelt? |
30-08-2025 12:02:12 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Op je laatste vraag ben ik geneigd te zeggen dat die ook onder het kopje voor stroomvoorziening zullen zitten,immers de lampen op/bij een overweg moeten stroom hebben om te werken,dat telt ook voor seinen. Laatst bewerkt door phantom op 30-08-2025 12:02 |
30-08-2025 12:06:19 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Het gaat hier uiteraard om de tractie energievoorziening. Op www.acm.nl kun je een en andere nalezen over waarom de treinpaden voor dit jaar afgewezen waren. |
30-08-2025 13:26:32 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Dat zijn allemaal aparte systemen die hun eigen energievoorziening hebben en dat wordt dus voor al die systemen apart berekend. Al is het maar omdat al die systemen verschillende beheerders (kunnen) hebben. Laatst bewerkt door BVisser op 30-08-2025 13:27 |
30-08-2025 15:52:14 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Ik snap dat Prorail ergens een grens moet trekken. Maar als ik het verslag zo lees, worden veel zaken bepaald door de hele-uur-regeling. Dus een trein mag niet op x:59 rijden, omdat er in dat uur al 12 treinen hebben gereden, maar 2 minuten later, om x:01 mag die wel rijden. Dat is niet alleen veiliger op overwegen, maar is de waterhuishouding onder het spoor ook opeens weer hersteld. Bijzondere manier van redeneren… |
30-08-2025 19:53:04 | ||
---|---|---|
robert5591
![]() |
Maar als dat volgende uur Y al de maximale [en de redenering daarachter is door de ACM vooralsnog aanvaard] 12 treinen heeft, mag er toch geen bij |
01-09-2025 19:32:55 | ||
---|---|---|
GerritJan
![]() |
|
02-09-2025 10:53:38 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Die reeks getallen,wat is dat ? |
02-09-2025 11:06:55 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Precies goed dus ;) 097 nummers zijn VOIP nummers voor mobiele datatoepassingen met geautomatiseerde toepassing en die zijn 12 cijfers. Hier dus gebruikt voor mens naar machine bellen. |
03-09-2025 11:54:17 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Dank voor de toelichting . |
03-09-2025 17:14:15 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Hopelijk staat dat er dan wel bij, want ik kan me voorstellen dat het gros van de mensen dat niet weet |
03-09-2025 20:09:57 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Als er staat dat je een bericht via WhatsApp of SMS kan sturen naar 097 006 524 000. Dan is dat toch duidelijk? Dat het een speciaal nummer is voor datatoepassingen, is niet echt relevant. Los daarvan heb je ook al jaren shortcodes voor SMS. ('SMS BLA AAN naar 4321')
(Los van dit is het ook niet specifiek een VOIP-nummer, want praktisch bijna al het telefoonverkeer gaat via VOIP. Ook je vaste telefoonnummer die hebt gaat via deze techniek. Of via je modem of via de straatkast. ) Laatst bewerkt door aarclay op 03-09-2025 20:39 |
03-09-2025 20:37:01 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Is inderdaad geen VOIP-nummer, want ook data-only SIM's krijgen zo'n nummer toegewezen. |
03-09-2025 21:23:24 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
En Whatsapp is ook geen VOIP maar data. Overigens zijn er ook nog klassieke koperlijnen zonder VOIP bij KPN maar dat is hier niet zo heel relevant |
04-09-2025 01:07:56 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Ik denk dat het merendeel van de reizigers het helemaal niet eens doorheeft, die tellen echt niet alle nummers van een telefoonnummer overal voor :p |
04-09-2025 08:55:40 1 | ||
---|---|---|
Jorn
![]() |
Tja het merendeel misschien niet, maar als het een klein deel afschrikt lijkt me dat ook ongewenst. Het is vast niet zo moeilijk om er ook een als telefoonnummer herkenbare cijferreeks aan vast te hangen. |
04-09-2025 12:21:37 | ||
---|---|---|
GerritJan
![]() |
www.rtvdrenthe.nl Daarnaast heeft Arriva geen incheckpoortjes op de stations waar nu alleen nog NS-treinen rijden. Of er extra poortjes geplaatst worden of dat poortjes overgenomen worden van de NS is nog niet duidelijk. "Hierover lopen nog gesprekken met de NS en spoorbeheerder Prorail", laat Nikkie Smit van Arriva weten. |
04-09-2025 12:35:52 | ||
---|---|---|
selivio
![]() |
Ik vraag mij nu al wel een aantal dagen af, wat de nieuwe verbinding van Arriva "openbaar vervoer" maakt terwijl het onder open acces rijdt (waarmee de OV-chipkaart dus geaccepteerd kan/mag worden). Als ik het vergelijk met hier de lokale stadsbus (De Bij in Hoogeveen) (en ja die vergelijking is misschien enigszins scheef, maar toch), daar is de OV-chipkaart niet geldig want: "is geen openbaar vervoer". En toch rijdt ook die op vaste tijden, op vaste routes en is voor iedereen toegankelijk. Wat is dan het verschil met de nieuwe treinverbinding van Arriva? (dit zonder oordeel naar Arriva of naar De Bij/gemeente of iets dergelijks, vraag het mij gewoon af). |
04-09-2025 12:55:47 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Wie beweert dat De Bij geen openbaar vervoer is? Alleen maar het niet met OV-chipkaart kunnen betalen vind ik een rare redenering. |
04-09-2025 17:56:52 | ||
---|---|---|
GerritJan
![]() |
www.treinreiziger.nl Misschien helpt dit meer om een uitgebreide antwoord op je vraag te krijgen.
Ook word onder wet openbaar vervoer verstaan: Volgens de Nederlandse wet, met name de Wet personenvervoer 2000, is openbaar vervoer voor een ieder toegankelijk vervoer volgens een dienstregeling met een voertuig dat over een vastgestelde route en haltes beschikt, zoals een bus, trein, tram of metro. Dit type vervoer is bedoeld om publieke diensten te leveren, zoals het bereikbaar maken van voorzieningen zoals scholen en winkels voor alle inwoners, ongeacht hun achtergrond. Laatst bewerkt door GerritJan op 04-09-2025 18:00 |
05-09-2025 17:42:15 | ||
---|---|---|
garco01
![]() |
https://www.flickr.com/photos/192132982@N05/ |
05-09-2025 18:23:21 1 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Het is ze toch ook niet te doen om de reiziger op Gn - Zl, maar om te laten zien dat ze prima de treindienst kunnen overnemen van NS |
05-09-2025 18:27:48 | ||
---|---|---|
Klaas88
![]() |
De sprinters tussen Zwolle en Groningen zitten lekker niet overvol, in die sprinter verbinding heeft iedereen meestal wel gewoon een zitplaats. De Intercity daarintegen kan vooral op vrijdag, zaterdag ochtend en zondag avond goed vol zitten. Het is maar de vraag of die zogenoemde sneltrein een goed alternatief op de IC van de ns gaat zijn voor reizigers tussen Groningen en Zwolle. Überhaupt zie ik het gebeuren dat deze stunt van Arriva het maar een jaartje hooguit twee jaar gaat volhouden. Het is niet afwachten naar de tarieven en of arriva daarmee geen verlies gaat lijden |
05-09-2025 18:42:25 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Het probleem van lege plekken is inderdaad wel een probleem. Arriva gaat uiteraard niet rijden in het 15/45 schema en als je wel eens op Zwolle bent geweest kun je zelf wel intekenen wat er aan de hand is daar als je niet in die tijd periode een trein probeert te laten rijden. (Oke behalve als de NS eens de overstap niet kan bieden) Laatst bewerkt door Xander140 op 05-09-2025 18:43 |
05-09-2025 19:00:12 | ||
---|---|---|
SunKeeper
![]() |
De stellen van Drielandentrein staan weer netjes geparkeerd in Mt…sinds halverwege de middag tot de rest van de dag rijden er vervangende bussen naar Hrl vv en richting Aachen vallen de meeste ritten uit. |
05-09-2025 21:10:10 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Volgens www.l1nieuws.nl is de provincie Limburg voorstander om de Maaslijn stellen in te zetten tussen Zwolle en Groningen. Ze hopen hierdoor hun aandeel van 50% in de 22 miljoen aan stallingskosten niet te hoeven betalen. Laatst bewerkt door treinhobby op 05-09-2025 21:10 |
05-09-2025 21:26:31 2 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Waarom deze stellen niet eerst maar eens gebruiken voor de zowat constant uitvallende sneltreinen tussen Heerlen en Maastricht? |
05-09-2025 22:11:08 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
In de spits kun je met Arriva verder rijden naar Coevorden ;) (en met de 17900 en 9000 van/naar Lls kun je ook een nieuwe 00/30-knoop beginnen) |
05-09-2025 22:41:40 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Fair! Maar Arriva zal naar verwachting eigen tickets gaan aanbieden wat hebben die reizigers er aan een kaartje in de Glimble app te moeten kopen als ze op saldo met NS goedkoper zijn?! Tenminste als je even als voorbeeld neemt je komt uit Deventer betaald dan je reis en dan dien je in Zwolle in eens online een kaartje te kopen.... Lijkt me financieel totaal niet aantrekkelijk. Helemaal als je al een kortingsproduct of anders abonnement hebt. Of is het zo dat Arriva gewoon de ov-chipkaart met alle reisproducten gaat accepteren? Zo ja dan is er toch niet echt een verdienmodel toch? Laatst bewerkt door Xander140 op 05-09-2025 22:42 |
06-09-2025 01:30:45 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Wat is dan NS' verdienmodel..? Voor de rest: we horen het vanzelf. Ik geef ze gewoon een kans, we zien wel wat er van komt. Laatst bewerkt door Dionysusnu op 06-09-2025 01:31 |
06-09-2025 02:59:36 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Nou NS heeft natuurlijk een netwerk met veel meer treinen. Wat ik schreef is dat velen een abonnement hebben of toch al saldo reizen dus als Arriva inderdaad onder deze open access verbinding geen inkomsten kan hebben via de ov chipkaart is dat nadelig voor de reiziger als zowel de vervoerder want de reiziger gaat uiteraard niet extra betalen voor een trein terwijl er goed ander aanbod is. Daarnaast ontbreken ook de paaltjes op Meppel en Hoogeveen. En waar staat dat ik ze geen kans geef? Ik stel wat vragen en hoop dat iemand dat hier weet. |
06-09-2025 06:29:51 | ||
---|---|---|
Klaas88
![]() |
Arriva heeft aangegeven dat er gereisd kan worden met de ov chipkaart. Ik denk dat het afwachten is of ns toestaat dat reizigers met een ns abbonement, ook met die arriva sneltrein kunnen reizen tussen Groningen en Zwolle. Mocht na dat niet gaan toestaan zal het aantal reizigers met die nieuwe trein wellicht nog wel eens kunnen gaan tegenvallen. Zeker in combinatie dat je een la gere overstap in Zwolle hebt vergeleken met de meeste ns treinen op zwolle. |
06-09-2025 12:56:45 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Dat NS dat toestaat, staat buiten kijf. NS heeft er alleen maar voordeel van als je met hun abonnement in een Arrivatrein stapt want dan hebben ze wel de inkomsten maar niet de kosten. Vraag is of Arriva dat gaat toestaan. Hoogstwaarschijnlijk niet want dan hebben ze wel de kosten maar niet de inkomsten Want NS gaat Arriva natuurlijk niet betalen voor kilometers die NS abonnementhouders in Arrivatreinen gereden hebben. |
06-09-2025 13:04:34 | ||
---|---|---|
GerritJan
![]() |
Hoe weet jij wat de kosten zullen zijn nu al dan? |
06-09-2025 13:06:55 | ||
---|---|---|
GerritJan
![]() |
|
06-09-2025 13:12:21 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Weet je dat zeker? Nu kan je op Groningen Europapark een kaartje uit de NS automaat kopen naar Delfzijl, en vervolgens in de Arriva trein stappen. Dan zal NS dat geld toch naar Arriva overmaken. Hetzelfde geldt wanneer je een Weekend Vrij abonnement bij NS heb gekocht: daarmee kan je "gewoon" bij Arriva reizen, NS zal dus ook een deel van het abonnementsgeld naar Arriva overmaken. Nu is natuurlijk de vraag: gelden die afspraken alleen voor verkeer binnen een concessie? Of is dat onderscheid nooit gemaakt, en kan het dus ook voor open toegangsverkeer gelden? |
06-09-2025 13:18:07 | ||
---|---|---|
SunKeeper
![]() |
De beperkingen in het materieel zijn voorlopig van kracht t/m a.s. maandag 00:30. Er rijden vervangende bussen. |
06-09-2025 14:27:05 1 | ||
---|---|---|
DovaModaal
![]() |
Er wordt helemaal niet naar het incheckmoment gekeken want er is geen overeenkomst gesloten tussen Arriva en NS, en zonder overeenkomst gaat niemand dat programmeren in het OV-chipkaartsysteem. Speculeren zonder enig betrouwbaar nieuws over een overeenkomst heeft helemaal geen zin. Dat is als speculeren dat je met je Ajax-abonnement op Feyenoord een wedstrijd zou kunnen gaan kijken.
Afspraken hierover gelden enkel binnen een concessie. Laatst bewerkt door DovaModaal op 06-09-2025 14:32 |
06-09-2025 14:28:59 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Dat is gebaseerd op het feit dat er nu geen voorzieningen zijn op Meppel en Hoogeveen. Als deze door NS niet worden afgestaan hebben ze dus geen mogelijkheid de ov chipkaart te gebruiken. NS zal dus medewerking moeten geven. |
06-09-2025 15:36:35 2 | ||
---|---|---|
GerritJan
![]() |
Hoe kan jij die feiten nu al bedenken door alleen naar voorzieningen te bekijken? Er is nog niks bekend gemaakt over de kosten van een kaartje en gesprekken lopen nog met prorail en NS over incheck poortjes. Het is niet zo dat na 1 nieuwsartikel en toegewezen krijgen van paden direct allemaal andere poortjes en paaltjes de grond uit poppen. Laatst bewerkt door GerritJan op 06-09-2025 15:38 |