Opvallende dingen 22 januari
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2024
22-01-2024 06:32:08
Kamehameha
Kamehameha

De 8122 met ICM7 ipv SNG te Gn.

 

22-01-2024 09:25:24
Duitje
Duitje

Trein 822 met de 4061+4224 te Cas.

Edit: en weer retour als 837 naar het zuiden. Ook te Cas.



Laatst bewerkt door Duitje op 22-01-2024 10:08


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

22-01-2024 09:34:26
bacr
bacr

Om plm. 9.26 uur een FLOW ICNG door Ut ri Utvr. Leek van binnen verlicht, dus in dienst met reizigers?

 

22-01-2024 09:35:11
klaass16
klaass16

Meer ICM verdwaald. Volgens digitale bronnen

8129 met 4059

9034 met 4076

8131 met 4213

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

22-01-2024 09:48:57
bacr
bacr

Gecombineerde afvoer vanuit Bv: om 9.46 uur door Ut ri Utvr een rode 189-er met zowel de kalkwagens (plm 9), een stel rongenachtige wagens met staalrollen èn daarachter nog een behoorlijke sleep huifwagens (korte en lange). Was behoorlijke lange trein.

 

22-01-2024 10:03:18
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
bacr (22-01-2024 09:34:26):

Om plm. 9.26 uur een FLOW ICNG door Ut ri Utvr. Leek van binnen verlicht, dus in dienst met reizigers?


Nee was geen rit met reizigers, verlichting staat wel vaker aan ook tijdens test of opleidingsritten.

 

22-01-2024 10:20:05
gvttreinen
gvttreinen

Klopt, rangeerbeweging van Utctw naar 102 of 103 voor aanvang proefrit

 

22-01-2024 10:22:12
gvttreinen
gvttreinen
Quote
bacr (22-01-2024 09:48:57):

Gecombineerde afvoer vanuit Bv: om 9.46 uur door Ut ri Utvr een rode 189-er met zowel de kalkwagens (plm 9), een stel rongenachtige wagens met staalrollen èn daarachter nog een behoorlijke sleep huifwagens (korte en lange). Was behoorlijke lange trein.


Klinkt als gecombineerde lege kalk/beladen staaltrein uit Bvhc naar Duitsland, 47751 meen ik.

 

22-01-2024 10:28:19
bacr
bacr

Vind ik in ieder geval opvallend: tussen 9.30 en 10.30 lijkt een aantal IC's vanuit Ah/Ht ri Ut en verder voor de rooie te lopen voor ze Ut binnen kunnen lopen.

 

22-01-2024 10:29:04
bacr
bacr
Quote
gvttreinen (22-01-2024 10:20:05):

Klopt, rangeerbeweging van Utctw naar 102 of 103 voor aanvang proefrit


Ah oké, had ik eerder de afgelopen weken nog niet gezien.

 

22-01-2024 10:37:14
BVisser
BVisser
Quote
bacr (22-01-2024 09:48:57):

Gecombineerde afvoer vanuit Bv: om 9.46 uur door Ut ri Utvr een rode 189-er met zowel de kalkwagens (plm 9), een stel rongenachtige wagens met staalrollen èn daarachter nog een behoorlijke sleep huifwagens (korte en lange). Was behoorlijke lange trein.


Gewoon de Flandersbach, rijdt (juiste schrijfwijze) iedere dag. Kalkwagens zijn in die richting leeg, de staalwagens beladen. Die wagens met staalrollen zijn type Sahmms.



Laatst bewerkt door BVisser op 22-01-2024 10:37
 

22-01-2024 10:38:32
noof
noof
Quote
bacr (22-01-2024 10:28:19):

Vind ik in ieder geval opvallend: tussen 9.30 en 10.30 lijkt een aantal IC's vanuit Ah/Ht ri Ut en verder voor de rooie te lopen voor ze Ut binnen kunnen lopen.


Op spoor 7 stond een defecte testrit.

 

22-01-2024 12:09:13
gvttreinen
gvttreinen

TOBS in spoor 826 te Ed, treinverkeer Ed - Ah beperkt tot plm 14.15

 

22-01-2024 12:56:02
bacr
bacr
Quote
BVisser (22-01-2024 10:37:14):
Quote
bacr (22-01-2024 09:48:57):

Gecombineerde afvoer vanuit Bv: om 9.46 uur door Ut ri Utvr een rode 189-er met zowel de kalkwagens (plm 9), een stel rongenachtige wagens met staalrollen èn daarachter nog een behoorlijke sleep huifwagens (korte en lange). Was behoorlijke lange trein.


Gewoon de Flandersbach, rijdt (juiste schrijfwijze) iedere dag. Kalkwagens zijn in die richting leeg, de staalwagens beladen. Die wagens met staalrollen zijn type Sahmms.


Ah, ik had de Flandersbach (althans de lege kalkwagens) de afgelopen week een aantal keren solo gezien, en de huifwagens later op de dag ook solo



Laatst bewerkt door bacr op 22-01-2024 12:56
 

22-01-2024 13:19:35
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Naast de twee kalktreinparen rijdt DBC dacht ik minstens nog een "staaltrein"paar.

Dat de Flandersbach zonder staalwagens rijdt is niet abnormaal.



Laatst bewerkt door NIJMEGEN op 22-01-2024 13:21
 

22-01-2024 15:25:38
gvttreinen
gvttreinen
Quote
gvttreinen (22-01-2024 12:09:13):

TOBS in spoor 826 te Ed, treinverkeer Ed - Ah beperkt tot plm 14.15


...tot 16.00 uur nu.

 

22-01-2024 15:46:32 1
Ysbergsla
Ysbergsla

17:30 uur zelfs. Inmiddels aangevuld met een seinstoring verderop bij De Haar en tevens een defect bij Oosterbeek in de richting van Ede.



Laatst bewerkt door Ysbergsla op 22-01-2024 15:48
 

22-01-2024 16:43:43
htm1218
htm1218
Quote
noof (22-01-2024 10:38:32):
Quote
bacr (22-01-2024 10:28:19):

Vind ik in ieder geval opvallend: tussen 9.30 en 10.30 lijkt een aantal IC's vanuit Ah/Ht ri Ut en verder voor de rooie te lopen voor ze Ut binnen kunnen lopen.


Op spoor 7 stond een defecte testrit.


 

22-01-2024 16:46:41
htm1218
htm1218

Soms lijken me een paar extra wisseltjes wel handig zodat uitgeweken kan worden naar bijvoorbeeld spoor 4

 

22-01-2024 17:21:42
Marco
Marco

Trein 303059 is de eerste die vanaf Utrecht richting Arnhem gaat. 't is wel een grappige bedoening: eerst was die opgeheven (als 3059). Toen opnieuw ingelegd vanaf spoor 12. Hele meutes mensen verzamelen op spoor 12, en op spoor 19 voor de ICE die zou rijden via de Betuweroute. Toen werd de 303059 gewijzigd naar spoor 18. Dat leverde een complete volksverhuizing op.

3059 zou eerst met een 4tje rijden, toen werd het 10 bakken, toen weer 6. Er zijn nog vele achterblijvers, en de HC heeft aangegeven dat hij met de huidige volle trein niet gaat vertrekken.

Wordt vervolgd :)

 

22-01-2024 17:24:43
Ysbergsla
Ysbergsla

Trein 3059 is niet verder gekomen dan Amsterdam Centraal wegens een onwelwording te Heiloo bij een andere trein. Trein 129 is momenteel nog gestrand nabij Abcoude wegens een stroomstoring.

 

22-01-2024 17:28:44 1
Marco
Marco
Quote
Ysbergsla (22-01-2024 17:24:43):

Trein 3059 is niet verder gekomen dan Amsterdam Centraal wegens een onwelwording te Heiloo bij een andere trein. Trein 129 is momenteel nog gestrand nabij Abcoude wegens een stroomstoring.


Ah, dat verklaart waarom de vertraging van de ICE als maar op bleef lopen.

Trein 303059 is uiteindelijk toch vertrokken! Met +32 én stop op Veenendaal de Klomp.

Lekkere ouderwetse avondspits zo.

Oei, nog een toevoeging: het wissel lag niet toen bij Driebergen-Zeist. Dus de haltering ging toch niet door ๐Ÿ˜ฒ

Edit 2: de 303059 maakt een extra stop te Maarn om het terugsteken makkelijker te maken. Da's heel attent! Want vanaf Veenendaal - De Klomp naar Driebergen zou natuurlijk vervelend reizen zijn.



Laatst bewerkt door Marco op 22-01-2024 17:38
 

22-01-2024 17:55:56
treinfan
treinfan

Ook op andere corridors begint het een lekkere bende te worden te Ut. Trein 1758 was ogenschijnlijk op tijd aangekomen, maar staat om 17:53 (25 minuten na geplande vertrektijd) nog steeds langs het perron zonder machinist. Trein 658 had wel op tijd een machinist, maar kreeg pas na meerdere minuten wachten een veilig sein om het perron vrij te maken voor de volgende trein.

Gelukkig zit er nog beweging in :-)



Laatst bewerkt door treinfan op 22-01-2024 17:58
 

22-01-2024 18:09:13
gvttreinen
gvttreinen

Grote stroomstoring te Ut, zeer beperkt tot praktisch geen treinverkeer van/naar Ut.

 

22-01-2024 18:19:55
Marco
Marco
Quote
gvttreinen (22-01-2024 18:09:13):

Grote stroomstoring te Ut, zeer beperkt tot praktisch geen treinverkeer van/naar Ut.


Als je de storingsinformatie leest, lijkt het alsof het "echte" probleem alleen op Asd-Maarssen zit. De rest lijkt dan gevolgschade / logistieke hinder.

 

22-01-2024 18:30:22
Ysbergsla
Ysbergsla

Correct.

 

22-01-2024 18:34:03
gvttreinen
gvttreinen

Haalde zelfs het 18 uur journaal....

 

22-01-2024 18:34:45
Anoniem9
Anoniem9
Quote
Marco (22-01-2024 18:19:55):
Quote
gvttreinen (22-01-2024 18:09:13):

Grote stroomstoring te Ut, zeer beperkt tot praktisch geen treinverkeer van/naar Ut.


Als je de storingsinformatie leest, lijkt het alsof het "echte" probleem alleen op Asd-Maarssen zit. De rest lijkt dan gevolgschade / logistieke hinder.


Nou ja, richting Utrecht Overvecht is ook een compleet drama hoor. Mega vertragingen (en ik vermoed ook uitgevallen treinen nu) met waarschijnlijk de gevolgen van de stroomstoring op Asd-Maarsen/Arnhem.

 

22-01-2024 18:38:50
geert
geert
Quote
Anoniem9 (22-01-2024 18:34:45):
Quote
Marco (22-01-2024 18:19:55):
Quote
gvttreinen (22-01-2024 18:09:13):

Grote stroomstoring te Ut, zeer beperkt tot praktisch geen treinverkeer van/naar Ut.


Als je de storingsinformatie leest, lijkt het alsof het "echte" probleem alleen op Asd-Maarssen zit. De rest lijkt dan gevolgschade / logistieke hinder.


Nou ja, richting Utrecht Overvecht is ook een compleet drama hoor. Mega vertragingen (en ik vermoed ook uitgevallen treinen nu) met waarschijnlijk de gevolgen van de stroomstoring op Asd-Maarsen/Arnhem.


Dat noemen we een omgevallen knooppunt, iets wat door de strikt gescheiden corridors en vermindering van wissels niet meer voor zou komen. Ellende zal dus ook wel de rest van de dag gaan duren

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


22-01-2024 18:46:55
Anoniem9
Anoniem9
Quote
geert (22-01-2024 18:38:50):
Quote
Anoniem9 (22-01-2024 18:34:45):
Quote
Marco (22-01-2024 18:19:55):
Quote
gvttreinen (22-01-2024 18:09:13):

Grote stroomstoring te Ut, zeer beperkt tot praktisch geen treinverkeer van/naar Ut.


Als je de storingsinformatie leest, lijkt het alsof het "echte" probleem alleen op Asd-Maarssen zit. De rest lijkt dan gevolgschade / logistieke hinder.


Nou ja, richting Utrecht Overvecht is ook een compleet drama hoor. Mega vertragingen (en ik vermoed ook uitgevallen treinen nu) met waarschijnlijk de gevolgen van de stroomstoring op Asd-Maarsen/Arnhem.


Dat noemen we een omgevallen knooppunt, iets wat door de strikt gescheiden corridors en vermindering van wissels niet meer voor zou komen. Ellende zal dus ook wel de rest van de dag gaan duren


Zoals elke keer bij een stroomstoring *zucht*.
Is ook totaal niet meerdere keren voorgekomen afgelopen jaar, maar goed, men kan er nou eenmaal niet zo veel aan doen.

 

22-01-2024 19:01:46 1
MaxBB
MaxBB

ICE 122 keert om in Ah, om via Zp en Dv naar Asd te rijden!

 

22-01-2024 19:02:15
SleutelMan
Moderator
SleutelMan

Prognose is nu 19:45-20:00 voor Ut. Ondertussen ook nog (steeds) een seinstoring op Ed-Wf en de bussen tussen Ut en Db zitten ook goed vol begreep ik van een nfl ter plaatse. Er vanuit uit gaande dat er iets (betrouwbaar) rijdt tussen Db en Ah dan, want wachten op het altijd gezellige Db in de avond is een plezier ๐Ÿคจ

Edit: prognose is volgens de NOS inmiddels onzeker, ook omdat zoals hierboven al voorspeld was er sprake is van een complete vastloper.. sterkte aan alle mensen die daar vastzitten!



Laatst bewerkt door SleutelMan op 22-01-2024 19:15
 

22-01-2024 19:17:07
verst107
verst107
Quote
BVisser (22-01-2024 10:37:14):
Quote
bacr (22-01-2024 09:48:57):

Gecombineerde afvoer vanuit Bv: om 9.46 uur door Ut ri Utvr een rode 189-er met zowel de kalkwagens (plm 9), een stel rongenachtige wagens met staalrollen èn daarachter nog een behoorlijke sleep huifwagens (korte en lange). Was behoorlijke lange trein.


Gewoon de Flandersbach, rijdt (juiste schrijfwijze) iedere dag. Kalkwagens zijn in die richting leeg, de staalwagens beladen. Die wagens met staalrollen zijn type Sahmms.


Rijden er nu nog staal-/kalktreinen over de Oude lijn? Tot een paar maanden geleden zag ik er nog weleens een in Leiden staan, maar nu al lang niet meer.

 

22-01-2024 19:21:20 1
noof
noof

Treinverkeer van/naar Ut in elk geval tot 20:30u opgeheven. Dit zal de rest van de avond overal nog voelbaar zijn... Dus ik pak straks maar de auto naar de nachtdienst. We gaan zien wat er te redden valt.

 

22-01-2024 19:25:46
MaxBB
MaxBB
Quote
noof (22-01-2024 19:21:20):

Treinverkeer van/naar Ut in elk geval tot 20:30u opgeheven. Dit zal de rest van de avond overal nog voelbaar zijn... Dus ik pak straks maar de auto naar de nachtdienst. We gaan zien wat er te redden valt.


Sterkte daar! Meer dan je best kun je niet doen <3

 

22-01-2024 19:25:52 1
BVisser
BVisser
Quote
verst107 (22-01-2024 19:17:07):
Quote
BVisser (22-01-2024 10:37:14):
Quote
bacr (22-01-2024 09:48:57):

Gecombineerde afvoer vanuit Bv: om 9.46 uur door Ut ri Utvr een rode 189-er met zowel de kalkwagens (plm 9), een stel rongenachtige wagens met staalrollen èn daarachter nog een behoorlijke sleep huifwagens (korte en lange). Was behoorlijke lange trein.


Gewoon de Flandersbach, rijdt (juiste schrijfwijze) iedere dag. Kalkwagens zijn in die richting leeg, de staalwagens beladen. Die wagens met staalrollen zijn type Sahmms.


Rijden er nu nog staal-/kalktreinen over de Oude lijn? Tot een paar maanden geleden zag ik er nog weleens een in Leiden staan, maar nu al lang niet meer.


Ja, hoor. Er rijden staaltreinen tussen Beverwijk en de Kijfhoek via Haarlem, Leiden, Rotterdam. Geen kalk. Deze treinen worden weleens omgeleid via Breukelen bij bijvoorbeeld werkzaamheden.

 

22-01-2024 19:26:46
klaass16
klaass16

ICE 122 word omgeleid vanaf Arnhem richting Deventer, Amersfoort en zo naar Amsterdam

NJ 421 word opgehouden in Amsterdam, totdat de storing in Utrecht voorbij is.

 

22-01-2024 19:35:38
Kamehameha
Kamehameha
Quote
noof (22-01-2024 19:21:20):

Treinverkeer van/naar Ut in elk geval tot 20:30u opgeheven. Dit zal de rest van de avond overal nog voelbaar zijn... Dus ik pak straks maar de auto naar de nachtdienst. We gaan zien wat er te redden valt.


Verstoring is verlengd tot 21.30 uur momenteel.

 

22-01-2024 19:44:07
Loco_Locon
Loco_Locon

Nabrander, maar om 12:53 passeerde een Arriva Limburg FLIRT (tweedelig) station Ut in de richting van Amf.

 

22-01-2024 19:44:59
MaxBB
MaxBB
Quote
MaxBB (22-01-2024 19:01:46):

ICE 122 keert om in Ah, om via Zp en Dv naar Asd te rijden!


...en de 300221 omgekeerde richting :)



Laatst bewerkt door MaxBB op 22-01-2024 19:46
 

22-01-2024 20:22:35
Kamehameha
Kamehameha

Er lijkt een extra trein ingelegd: 29060 Ut-Gd-Rtd met ICM10, geen stop in Rta.

Verstoring verder verlengd tot 22.30 uur. Zet de veldbedden maar klaar op Ut ;)



Laatst bewerkt door Kamehameha op 22-01-2024 20:37
 

22-01-2024 20:40:52 1
j.jager
j.jager

Ondank dat gaat de NJ421 het proberen om langs Ut te gaan.

 

22-01-2024 20:41:54
Muizeneus
Muizeneus
Quote
geert (22-01-2024 18:38:50):
Quote
Anoniem9 (22-01-2024 18:34:45):
Quote
Marco (22-01-2024 18:19:55):
Quote
gvttreinen (22-01-2024 18:09:13):

Grote stroomstoring te Ut, zeer beperkt tot praktisch geen treinverkeer van/naar Ut.


Als je de storingsinformatie leest, lijkt het alsof het "echte" probleem alleen op Asd-Maarssen zit. De rest lijkt dan gevolgschade / logistieke hinder.


Nou ja, richting Utrecht Overvecht is ook een compleet drama hoor. Mega vertragingen (en ik vermoed ook uitgevallen treinen nu) met waarschijnlijk de gevolgen van de stroomstoring op Asd-Maarsen/Arnhem.


Dat noemen we een omgevallen knooppunt, iets wat door de strikt gescheiden corridors en vermindering van wissels niet meer voor zou komen. Ellende zal dus ook wel de rest van de dag gaan duren


Waarom gebeurt het dan toch? Alleen vanwege personeel dat had moeten overstappen maar nu niet arriveerde om de aansluitende trein over te nemen?

 

22-01-2024 20:49:06
Anoniem9
Anoniem9
Quote
Muizeneus (22-01-2024 20:41:54):
Quote
geert (22-01-2024 18:38:50):
Quote
Anoniem9 (22-01-2024 18:34:45):
Quote
Marco (22-01-2024 18:19:55):
Quote
gvttreinen (22-01-2024 18:09:13):

Grote stroomstoring te Ut, zeer beperkt tot praktisch geen treinverkeer van/naar Ut.


Als je de storingsinformatie leest, lijkt het alsof het "echte" probleem alleen op Asd-Maarssen zit. De rest lijkt dan gevolgschade / logistieke hinder.


Nou ja, richting Utrecht Overvecht is ook een compleet drama hoor. Mega vertragingen (en ik vermoed ook uitgevallen treinen nu) met waarschijnlijk de gevolgen van de stroomstoring op Asd-Maarsen/Arnhem.


Dat noemen we een omgevallen knooppunt, iets wat door de strikt gescheiden corridors en vermindering van wissels niet meer voor zou komen. Ellende zal dus ook wel de rest van de dag gaan duren


Waarom gebeurt het dan toch? Alleen vanwege personeel dat had moeten overstappen maar nu niet arriveerde om de aansluitende trein over te nemen?


Dat waarschijnlijk en gestrande treinen natuurlijk.
Blijkbaar raakte men het overzicht kwijt en besloot daarom maar elke trein op te heffen die in Utrecht rijdt.

 

22-01-2024 20:53:53
geert
geert
Quote
Muizeneus (22-01-2024 20:41:54):
Quote
geert (22-01-2024 18:38:50):
Quote
Anoniem9 (22-01-2024 18:34:45):
Quote
Marco (22-01-2024 18:19:55):
Quote
gvttreinen (22-01-2024 18:09:13):

Grote stroomstoring te Ut, zeer beperkt tot praktisch geen treinverkeer van/naar Ut.


Als je de storingsinformatie leest, lijkt het alsof het "echte" probleem alleen op Asd-Maarssen zit. De rest lijkt dan gevolgschade / logistieke hinder.


Nou ja, richting Utrecht Overvecht is ook een compleet drama hoor. Mega vertragingen (en ik vermoed ook uitgevallen treinen nu) met waarschijnlijk de gevolgen van de stroomstoring op Asd-Maarsen/Arnhem.


Dat noemen we een omgevallen knooppunt, iets wat door de strikt gescheiden corridors en vermindering van wissels niet meer voor zou komen. Ellende zal dus ook wel de rest van de dag gaan duren


Waarom gebeurt het dan toch? Alleen vanwege personeel dat had moeten overstappen maar nu niet arriveerde om de aansluitende trein over te nemen?


Ja in combinatie met de kansloze materieelplanning zoals het bijplaatsen en aftrappen van SLT stellen bij de sprinters Ledn-Ht/Tl en Gvc-Ht/Tl. Daar is een doorstroomstation niet voor gebouwd

 

22-01-2024 21:05:25
RX7567
RX7567

Omgeleide ICE 122 vertrok om 20:56 te Amf met de 4607 ri Asd. Vlugge stop. Boegdeuren voor stonden open.



Laatst bewerkt door RX7567 op 22-01-2024 21:09
 

22-01-2024 21:41:05
rolandrail
rolandrail
Quote
Anoniem9 (22-01-2024 20:49:06):
Quote
Muizeneus (22-01-2024 20:41:54):
Quote
geert (22-01-2024 18:38:50):
Quote
Anoniem9 (22-01-2024 18:34:45):
Quote
Marco (22-01-2024 18:19:55):
Quote
gvttreinen (22-01-2024 18:09:13):

Grote stroomstoring te Ut, zeer beperkt tot praktisch geen treinverkeer van/naar Ut.


Als je de storingsinformatie leest, lijkt het alsof het "echte" probleem alleen op Asd-Maarssen zit. De rest lijkt dan gevolgschade / logistieke hinder.


Nou ja, richting Utrecht Overvecht is ook een compleet drama hoor. Mega vertragingen (en ik vermoed ook uitgevallen treinen nu) met waarschijnlijk de gevolgen van de stroomstoring op Asd-Maarsen/Arnhem.


Dat noemen we een omgevallen knooppunt, iets wat door de strikt gescheiden corridors en vermindering van wissels niet meer voor zou komen. Ellende zal dus ook wel de rest van de dag gaan duren


Waarom gebeurt het dan toch? Alleen vanwege personeel dat had moeten overstappen maar nu niet arriveerde om de aansluitende trein over te nemen?


Dat waarschijnlijk en gestrande treinen natuurlijk.
Blijkbaar raakte men het overzicht kwijt en besloot daarom maar elke trein op te heffen die in Utrecht rijdt.


Zelfs op een relatief rustige dag is de bijsturing al het overzicht vaak al kwijt. Voor een grote stremming is de bijsturing helemaal niet meer capabel, dar is al jarenlang zo. Dat heeft niets met eventueel overstappend personeel te maken. Wel met een trein in Ut opheffen en niet terugsturen naar b.v. Mt of welke nog wel mogelijke richting dan ook. Doen ze dat niet snel en effectief loopt een station heel snel vol. Zeker als je dan iet direct begint met afrangeren. In de praktijk hapert het dus aan de afhandeling van een stremming, niet aan het rijdend personeel.

 

22-01-2024 21:50:29
Muizeneus
Muizeneus

Maar dat probleem zou nog altijd binnen de corridors moeten kunnen blijven. Al staat heel Ah - Ut en Ht - Ut vol, dan moeten de Noordoost en de sprinters vanaf de buurtsporen toch gewoon door kunnen rijden? En ARI kan de rijwegen wel instellen, daar is de bijsturing toch helemaal niet voor nodig?

 

22-01-2024 22:03:31
Rsb
Rsb

In theorie wel, echter zijn de personeelsdiensten niet corridorgebonden, waardoor je die moet herplannen. Voor een enkele trein gaat dat wel voor twee corridors niet. Helaas ligt daar naar ik weet niet een snelle back-up voor op de plank, anders zou je daarvoor verschillende scenario's kunnen uitwerken om de olievlek te voorkomen en zowel reizigers als personeel als materieel zo veel mogelijk op de gewenste plek te krijgen

Dat je dan nog gaat snijden in het aantal treinen per uur op bij Ut ht en Ut Ah zullen de meeste mensen echt wel begrijpen.

 

22-01-2024 22:03:53 1
geert
geert

Nee maar het personeel stapt wel over. In combinatie met de onmogelijkheid tot afrangeren, loopt Ut heel snel vol.

 

22-01-2024 22:34:42
rolandrail
rolandrail

Mogelijkheden zat om af te rangeren. Naar 102 en 103 kan en mag door elke mcn die wegbekendheid Ut heeft. De opstelterrein zijn voor de Utse mcn die er dan voldoende zijn als er niets meer rijdt. En dan niet langdurige procedures volgen met rangeernummer e.d. aanvragen, maar leeg maken en trdl bellen dat je gereed bent met een fantarangeernummer, b.v. 4000(spoornummer) om het duidelijk te houden. Simpelweg beginnen met Utoz volgooien, zodat z.s.m. sporen vrijkomen. Het "stokpaardje" overstappend personeel is niet het probleem.

 

23-01-2024 00:02:04
gvttreinen
gvttreinen
Quote
BVisser (22-01-2024 19:25:52):
Quote
verst107 (22-01-2024 19:17:07):
Quote
BVisser (22-01-2024 10:37:14):
Quote
bacr (22-01-2024 09:48:57):

Gecombineerde afvoer vanuit Bv: om 9.46 uur door Ut ri Utvr een rode 189-er met zowel de kalkwagens (plm 9), een stel rongenachtige wagens met staalrollen èn daarachter nog een behoorlijke sleep huifwagens (korte en lange). Was behoorlijke lange trein.


Gewoon de Flandersbach, rijdt (juiste schrijfwijze) iedere dag. Kalkwagens zijn in die richting leeg, de staalwagens beladen. Die wagens met staalrollen zijn type Sahmms.


Rijden er nu nog staal-/kalktreinen over de Oude lijn? Tot een paar maanden geleden zag ik er nog weleens een in Leiden staan, maar nu al lang niet meer.


Ja, hoor. Er rijden staaltreinen tussen Beverwijk en de Kijfhoek via Haarlem, Leiden, Rotterdam. Geen kalk. Deze treinen worden weleens omgeleid via Breukelen bij bijvoorbeeld werkzaamheden.


En vanaf Kfh door over BR naar Em e.v

 

23-01-2024 07:27:53
geert
geert
Quote
rolandrail (22-01-2024 22:34:42):

Mogelijkheden zat om af te rangeren. Naar 102 en 103 kan en mag door elke mcn die wegbekendheid Ut heeft. De opstelterrein zijn voor de Utse mcn die er dan voldoende zijn als er niets meer rijdt. En dan niet langdurige procedures volgen met rangeernummer e.d. aanvragen, maar leeg maken en trdl bellen dat je gereed bent met een fantarangeernummer, b.v. 4000(spoornummer) om het duidelijk te houden. Simpelweg beginnen met Utoz volgooien, zodat z.s.m. sporen vrijkomen. Het "stokpaardje" overstappend personeel is niet het probleem.


Maar die afgerangeerde trein vervoert nog steeds geen reizigers die weer massaal stonden te blauwbekken op de perrons. Ook niet op de niet getroffen cordidors en dat is toch armoedig met alle maatregelen en verbouwingen van de afgelopen jaren.



Laatst bewerkt door geert op 23-01-2024 07:28
 

23-01-2024 07:42:23 1
gvttreinen
gvttreinen

Er was een voedingsstoring in relaishuis bij Bkl, ondanks dat de voeding dubbel uitgevoerd is waren beide (!) defect!

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

23-01-2024 11:07:46
thom
thom
Quote
geert (23-01-2024 07:27:53):
Quote
rolandrail (22-01-2024 22:34:42):

Mogelijkheden zat om af te rangeren. Naar 102 en 103 kan en mag door elke mcn die wegbekendheid Ut heeft. De opstelterrein zijn voor de Utse mcn die er dan voldoende zijn als er niets meer rijdt. En dan niet langdurige procedures volgen met rangeernummer e.d. aanvragen, maar leeg maken en trdl bellen dat je gereed bent met een fantarangeernummer, b.v. 4000(spoornummer) om het duidelijk te houden. Simpelweg beginnen met Utoz volgooien, zodat z.s.m. sporen vrijkomen. Het "stokpaardje" overstappend personeel is niet het probleem.


Maar die afgerangeerde trein vervoert nog steeds geen reizigers die weer massaal stonden te blauwbekken op de perrons. Ook niet op de niet getroffen cordidors en dat is toch armoedig met alle maatregelen en verbouwingen van de afgelopen jaren.


Maar als je sporen vrijmaakt, kunnen er ook weer treinen met gestrande reizigers het station binnen komen die anders op de hoofdbaan staan te camperen.

 

23-01-2024 11:31:30
tieske05
tieske05

Gisteren kort gestrand gestaan op Ut, wilde de 861 pakken, hele volksverhuizing van spoor 15 naar spoor 7. Daar stonden 2 VIRM-stellen, die volgens de reisinformatie ook naar Maastricht zouden gaan, echter gaf de CTA Amsterdam Zuid aan. Uiteindelijk als 300861 met een dik kwartier vertraging vertrokken, werd bij Htnc de Sprinter voor ons uitgestuurd waardoor het opliep tot +23. Originele mat van de 861, 7 bakken ICM, zijn uiteindelijk als 700861 met bijna 2 uur vertraging alsnog naar het zuiden gekomen. Opmerkelijk was non-stop Ut-Wt, en non-stop Wt-Mt. Waar die keuze door gemaakt is, en al helemaal om van alle stations op de lijn wel op Weert te snappen, snap ik niet.

 

23-01-2024 12:17:28
Ysbergsla
Ysbergsla

Je spreekt overigens over 22 januari, niet 23 januari. Een dergelijke fout was ook met de genoemde trein aan de hand: deze had ledig als 70861 dienen te rijden maar kreeg het 'beladen' nummer 700861. Bij een dergelijk ledig pad hoort klaarblijkelijk een dienststop in Weert om overige treinen voor te laten. Dit heeft, zoals tevens in de routegegevens terug te vinden is, niet langs een perron plaatsgevonden.

 

23-01-2024 12:29:16
tieske05
tieske05
Quote
Ysbergsla (23-01-2024 12:17:28):

Je spreekt overigens over 22 januari, niet 23 januari. Een dergelijke fout was ook met de genoemde trein aan de hand: deze had ledig als 70861 dienen te rijden maar kreeg het 'beladen' nummer 700861. Bij een dergelijk ledig pad hoort klaarblijkelijk een dienststop in Weert om overige treinen voor te laten. Dit heeft, zoals tevens in de routegegevens terug te vinden is, niet langs een perron plaatsgevonden.


Ohja excuses, dacht dat ik in OD 22-1 zat. Weet iemand of er wel reizigers meegegaan zijn voor een "non-stop" ritje naar Maastricht?

 

23-01-2024 15:14:50
NS1637
NS1637
Quote
Loco_Locon (22-01-2024 19:44:07):

Nabrander, maar om 12:53 passeerde een Arriva Limburg FLIRT (tweedelig) station Ut in de richting van Amf.


Dit was de 455. Deze stond vandaag om 14:52 met twee stellen voor de Maaslijn op Amf GE.

 

23-01-2024 16:45:33
phantom
phantom
Quote
geert (23-01-2024 07:27:53):
Quote
rolandrail (22-01-2024 22:34:42):

Mogelijkheden zat om af te rangeren. Naar 102 en 103 kan en mag door elke mcn die wegbekendheid Ut heeft. De opstelterrein zijn voor de Utse mcn die er dan voldoende zijn als er niets meer rijdt. En dan niet langdurige procedures volgen met rangeernummer e.d. aanvragen, maar leeg maken en trdl bellen dat je gereed bent met een fantarangeernummer, b.v. 4000(spoornummer) om het duidelijk te houden. Simpelweg beginnen met Utoz volgooien, zodat z.s.m. sporen vrijkomen. Het "stokpaardje" overstappend personeel is niet het probleem.


Maar die afgerangeerde trein vervoert nog steeds geen reizigers die weer massaal stonden te blauwbekken op de perrons. Ook niet op de niet getroffen cordidors en dat is toch armoedig met alle maatregelen en verbouwingen van de afgelopen jaren.


Wellicht hadden weg gehaalde wissels kunnen helpen om e.e.a. te vergemakkelijken ??

Maar wat wel vreemd is voor de leek,is dat als er meermaals per jaar problemen op Ut of elders ontstaan,dat er dan geen draaiboek is wat men pakt om de situatie de baas te geraken.
Nog voor alles van en naar dat mankerende knooppunt geheel ontregeld raakt en heel NL vast staat,ondanks dat dat niet zou moeten kunnen met corridors ;-)
Je zou toch verwachten met dit "solide corridor" gebeuren en minder wissels wat alles "robuust" hoort te maken,dat men onderhand na zoveel keren ellende tenminste is een poging had gewaagd zo'n boekje te maken.
Of is men echt zo naief dat men nog steeds denkt dat dit soort problemen vanzelf op zullen lossen en straks niet meer voor zullen gaan komen ??



Laatst bewerkt door phantom op 23-01-2024 16:46
 

23-01-2024 17:00:43
treinfan
treinfan

Er is een draaiboek met meerdere scenario's, echter is de capaciteit van de bijsturing niet altijd voldoende. Het scenario 'volledige treinverkeer platleggen te Ut tot de volgende ochtend' hoefde niet te worden gebruikt.

 

23-01-2024 17:16:28
geert
geert

Wat dan ook een pervers scenario is wat eigenlijk niet zou mogen bestaan. Maar dat dat niet nodig was moeten we blij om zijn?

 

23-01-2024 17:58:13
DDZ7504
DDZ7504

Soms duurt zo'n storing dusdanig lang dat het niet te doen is om materieel weer op de juiste plekken te krijgen vóór aanvang van de ochtendspits. Daar is dat scenario voor. Dus ja, daar mogen we blij mee zijn.k

Of denk je dat je het beter kan regelen? ๐Ÿ˜œ

 

23-01-2024 18:01:21 1
greyhound
greyhound

Wordt het niet eens tijd om ook te werken aan robustere personeels roosters, naast robuuster spoor?



Laatst bewerkt door greyhound op 23-01-2024 18:03
 

23-01-2024 18:03:06
rolandrail
rolandrail

Daar heb je niets aan als de bijsturing structureel te weinig capaciteit heeft

 

23-01-2024 20:26:17
sneltram
sneltram

Was het gisteren wel NS die out-of-control raakte? Of was het ProRail die plotseling riep: en nu moet alles plat op Ut, want het is allemaal wat rommelig en we hebben liever gewoon niets? In de wandelgangen hoor ik dat laatste namelijk. En dat zou best zuur zijn als iedereen bij NS z'n best heeft gedaan en NS nu de poffer pakt voor 'moeilijke roosters', 'niet flexibel', 'geen draaiboek' en al wat al niet op sentiment gebaseerd is. Ook een rondje om de kerk is niet zaligmakend. Je zal toch op een gegeven moment einde dienst hebben en niet voor de vijfde keer willen keren op Uto terug naar Brn.

 

23-01-2024 21:35:07
treinhobby
treinhobby
Quote
greyhound (23-01-2024 18:01:21):

Wordt het niet eens tijd om ook te werken aan robustere personeels roosters, naast robuuster spoor?


Ook corridor rijden voor personeel bij Utrecht.

Afstappen voor een pauze kan, maar dan ga je verder of terug op dezelfde corridor. Hetzij sprinter of met een intercity.

Dan zou je in de situatie als gisteren veel minder last gehad hebben van personeel dat er niet is, omdat die nog vaststaan op een andere corridor.

Zowel de noord/oost als richting Baarn/Hilversum hadden 'normaal' kunnen rijden. Die hebben (naar mijn weten) ook qua perroncapaciteit geen hinder van elkaar.

 

23-01-2024 21:55:58
rolandrail
rolandrail
Quote
sneltram (23-01-2024 20:26:17):

Was het gisteren wel NS die out-of-control raakte? Of was het ProRail die plotseling riep: en nu moet alles plat op Ut, want het is allemaal wat rommelig en we hebben liever gewoon niets? In de wandelgangen hoor ik dat laatste namelijk. En dat zou best zuur zijn als iedereen bij NS z'n best heeft gedaan en NS nu de poffer pakt voor 'moeilijke roosters', 'niet flexibel', 'geen draaiboek' en al wat al niet op sentiment gebaseerd is. Ook een rondje om de kerk is niet zaligmakend. Je zal toch op een gegeven moment einde dienst hebben en niet voor de vijfde keer willen keren op Uto terug naar Brn.


Het is dagelijkse praktijk dat Prorail afgesproken scenario's bij een stremming niet nakomt. Daar valt dus niet tegenop te werken door de bijsturing.

En ja, als een station volloopt dan beslist Prorail dat ze hele bende wordt stilgelegd. Op zich logisch want die zien dat gebeuren, anderzijds wordt de personele aansturing ineens extra lastig gemaakt. Ongeacht corridor rijden enz.

En je stipt een goed punt aan: na vijf slagen Uto-Brn wil je als personeel ook wel een keer naar huis. Ik heb dat eens gehad met pendelen Db-Rhn, het werd me letterlijk geweigerd terug te komen naar Ut ("alleen ICE mag er al weer langs..."). Gelukkig zat er een goede treindienstleider...

Als je aan wat we noemen "de verkeerde kant van de stremming" beland dan ben je al snel de klos met tlink tijd bijleggen. Op zich geen probleem maar zorg dan wel alles goed gaat door de bijsturing en we niet aan ons lot worden overgelaten na een slag of wat met "zie maar hoe je terugkomt in Ut".

 

24-01-2024 00:35:26
thom
thom
Quote
phantom (23-01-2024 16:45:33):
Quote
geert (23-01-2024 07:27:53):
Quote
rolandrail (22-01-2024 22:34:42):

Mogelijkheden zat om af te rangeren. Naar 102 en 103 kan en mag door elke mcn die wegbekendheid Ut heeft. De opstelterrein zijn voor de Utse mcn die er dan voldoende zijn als er niets meer rijdt. En dan niet langdurige procedures volgen met rangeernummer e.d. aanvragen, maar leeg maken en trdl bellen dat je gereed bent met een fantarangeernummer, b.v. 4000(spoornummer) om het duidelijk te houden. Simpelweg beginnen met Utoz volgooien, zodat z.s.m. sporen vrijkomen. Het "stokpaardje" overstappend personeel is niet het probleem.


Maar die afgerangeerde trein vervoert nog steeds geen reizigers die weer massaal stonden te blauwbekken op de perrons. Ook niet op de niet getroffen cordidors en dat is toch armoedig met alle maatregelen en verbouwingen van de afgelopen jaren.


Wellicht hadden weg gehaalde wissels kunnen helpen om e.e.a. te vergemakkelijken ??

Maar wat wel vreemd is voor de leek,is dat als er meermaals per jaar problemen op Ut of elders ontstaan,dat er dan geen draaiboek is wat men pakt om de situatie de baas te geraken.
Nog voor alles van en naar dat mankerende knooppunt geheel ontregeld raakt en heel NL vast staat,ondanks dat dat niet zou moeten kunnen met corridors ;-)
Je zou toch verwachten met dit "solide corridor" gebeuren en minder wissels wat alles "robuust" hoort te maken,dat men onderhand na zoveel keren ellende tenminste is een poging had gewaagd zo'n boekje te maken.
Of is men echt zo naief dat men nog steeds denkt dat dit soort problemen vanzelf op zullen lossen en straks niet meer voor zullen gaan komen ??


Zoals Roland al zegt, die wissels zijn het probleem niet want de mogelijkheid tot afrangeren naar OZ is er gewoon. Het gebeurd alleen niet omdat men het met te weinig mensen te druk heeft op zo'n moment om nog fatsoenlijk te kunnen bijsturen en de situatie te beheren.

 

24-01-2024 01:05:12
scooter
scooter
Quote
Ysbergsla (23-01-2024 12:17:28):

Je spreekt overigens over 22 januari, niet 23 januari. Een dergelijke fout was ook met de genoemde trein aan de hand: deze had ledig als 70861 dienen te rijden maar kreeg het 'beladen' nummer 700861. Bij een dergelijk ledig pad hoort klaarblijkelijk een dienststop in Weert om overige treinen voor te laten. Dit heeft, zoals tevens in de routegegevens terug te vinden is, niet langs een perron plaatsgevonden.


Die 2 stellen ICM zijn in Ehv wel degelijk langs het perron gestuurd(spoor 2) en gestopt.

De stellen stonden voor rood sein vooraan het perron