13-03-2019 16:48:02 | ||
---|---|---|
R1-2010
![]() |
Nu die Talgo nog toegelaten krijgen in Nederland... |
13-03-2019 17:27:16 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
QuoteOmdat DB dat veel goedkoper kan, en NS bestelt ze niet omdat DB ze bestelt. Lijkt me logisch toch? |
13-03-2019 17:34:44 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Waarom zou DB dat veel goedkoper kunnen? Dat begrijp ik niet, dat argument? En NS bestelt ze niet omdat ze zelf geen geld in internationale verbindingen willen investeren, niet omdat de DB heeft besloten deze treinen tóch te kopen. |
13-03-2019 17:55:43 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Omdat DB er tientallen danwel meer dan honderd van wilt hebben, en NS nog geen 15. Groot inkopen voordeel. |
![]() |
advertentie |
13-03-2019 17:56:38 | ||
---|---|---|
NDS
![]() |
Ik snap niet wat je er niet aan begrijpt want NSI zou nieuw materieel alleen bestellen voor IC Amsterdam-Berlin waar de DB ze gelijk voor meer verbindingen besteld. Voorlopig zijn er 23 besteld uit een overeenkomst die tot 100 stammen kan oplopen en hoe meer je koopt hoe lager de prijs per stuk. Edit: b2py was me net voor me reageren. Groetjes Michiel Laatst bewerkt door NDS op 13-03-2019 17:58 NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort |
13-03-2019 18:38:19 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Quote Omdat NSI slechts een ingehuurde uitvoerende partij is op een deel van het traject. 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
13-03-2019 18:44:35 | ||
---|---|---|
Knoek
![]() |
Vind het mooie treinstellen, wel een beetje metro-achtig maar dat heeft ook wel weer iets. De verkorting van de reistijd van een half uur zal wel komen door de hogere snelheid en het overslaan van enkele stations. Ik denk dat DB gewoon haar eigen plan trekt en zich (terecht) niets aantrekt van de Nederlandse arrogantie van de NS en Staatssecretaris dat alternatieve trajecten aan het bekijken is en Vectrons wil gaan huren... Ook in de Duitse media was te lezen dat Osnabruck het knooppunt voor de Oost-West en Noord-Zuid trajecten van dit type gaat worden, m.a.w. een traject via Arnhem is in Duitsland totaal niet aan de orde (en lijkt me ook niet sneller). |
13-03-2019 19:42:03 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Ja en hoe groot denk je dat zo'n korting op een grote bestelling is? Talgo doet die treinen niet ineens gratis de deur uit omdat de DB een intentie heeft er meer dan de nu aangekondigde 23 te kopen. NS zou voor 15 Talgo's heus niet zó veel meer per stuk hoeven te betalen dan de DB nu doet. Sterker nog, het had ook de ICE-constructie kunnen kiezen door samen met DB treinen te kopen. Maar ja. Dat kost weer geld hè. En ons bin zuunig. De NS wil simpelweg geen geld investeren in internationale treinen. Als de DB dit initiatief niet had genomen, zouden we in 2040 op weg naar Berlijn nog altijd in oude Duitse rijtuigen zitten met een totaal afgetrapte 1700 ervoor. |
13-03-2019 19:59:48 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Ik ben benieuwd of er nog plannen voor Vectrons zijn. Ik neem aan van wel voor die overbrugging van vijf jaartjes.![]() Inmiddels heb ik voor de liefhebbers ook even een filmpje van de ECx gemaakt, met voor de verandering Nederlandse beschrijving erin. Het ziet er lekker fris en comfortabel in ICE-stijl uit. https://www.youtube.com/watch?v=yzAH2CXPnyk Kom maar op met die treinen ![]() Laatst bewerkt door aarclay op 13-03-2019 20:02 Choo choo..... |
13-03-2019 20:26:14 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Ik denk dat die Vectrons er nog wel gaan komen. Vergeet niet dat dat lease betreft en geen koop: 4 jaren Vectrons huren en daarna terugsturen naar de leasemaatschappij, terwijl de 1700-locs naar de conservenblikjesfabriek gaan, is goedkoper dan die locs nog eens reviseren. |
13-03-2019 21:24:43 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Quote30 a 40% korting. Je mag in je eigen ideologie geloven maar die is bijzonder slecht met de realiteit te matchen. DB heeft sinds 2013 de intentie geuit om nieuwe treinen te kopen voor Amsterdam - Berlijn, NS zou gestoord zijn om deze treinen te kopen. Reken maar dat hierover communicatie tussen Van Boxtel en zijn Duitse tegenpool is geweest. |
13-03-2019 21:57:03 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Wat een variatie aan treinen zullen we vanaf 2023 hebben. %02% Hoewel we vroeger best trots op onze Hondekoppen mochten zijn was het toen bepaald eentonig. |
13-03-2019 22:53:17 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
Op Drehscheibe valt te lezen dat Talgo de enige aanbieder was: Siemens, Bombardier, Alstom, Skoda en al die anderen hebben geen interesse getoond. Dus zo goedkoop zal die trein niet zijn als DB afhankelijk was van 1 partij. |
13-03-2019 23:21:54 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Ik denk dat je wat te makkelijk voorbij gaat wat er achter de schermen allemaal gebeurd, en je je wat teveel berust op je eigen emoties. Bij zo'n verbinding is allemaal afgesproken wie er hoeveel aandeel in heeft, NS gaat natuurlijk geen kapitaal investeren in treinen waarvan 85% in het buitenland vertoeft en wie weet wat men achter de schermen allang met elkaar afgesproken heeft hierover... Natuurlijk is een grotere serie veel goedkoper, naast een staffelkorting spreid dan alle ontwikkelingskosten, toelatingen, proefnemingen en ander gedoe over veel meer treinen en maakt het derhalve goedkoper. Laatst bewerkt door thom op 13-03-2019 23:26 |
14-03-2019 12:25:09 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Kun je ons daar een bron van laten zien? |
14-03-2019 13:13:41 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Wat denk je zelf? |
14-03-2019 13:39:37 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
![]() |
Aangenomen dat je niet bij DB werkt, is het een boute uitspraak om zonder bronvermelding te doen. |
14-03-2019 14:27:04 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Precies. Deutsche Bahn betaalt 24 miljoen per Talgo (inclusief loc). Dus als iemand dan zomaar beweert dat DB er 40% korting op krijgt (dus dat die treinen gewoonlijk 40 miljoen per stuk kosten), dan zou ik zeggen: laat die bron maar zien. |
14-03-2019 14:38:14 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Dit soort materieel heeft -net als bv. vliegtuigen en advertenties- vaak een soort catalogusprijs die vervolgens door niemand wordt betaald. |
14-03-2019 17:06:46 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Quote Hoeveel stammen/omlopen zijn er nu? Misschien gaat de ICB elk uur rijden om meer capaciteit te bieden? Is dat mogelijk? |
14-03-2019 19:41:54 | ||
---|---|---|
Knoek
![]() |
Quote Daar zal zeker wel een markt voor zijn, ze zitten regelmatig behoorlijk vol. Maar vooralsnog blijft het een 2-uur dienst als ik het goed heb. Ben benieuwd of de wilde plannen van de NS om 1 tot 3x daags een extra snelle intercity tussen beide hoofdsteden te laten rijden nu ook nog doorgaan. Het lijkt me niet en bovendien zijn die moeilijk in te plannen. |
14-03-2019 22:12:50 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote Tsja de gemiddelde S-Bahn of regionaal stoppertje ziet er gestroomlijnder uit dat dit ding, maar dat went ook wel weer. Opvallend dat DB ze wil gaan inzetten naar Westerland en Oberstdorf. Worden die lijnen dan geëlektrificeerd of gaat men een diesellok voor de stam zetten? |
14-03-2019 22:15:41 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Ergens op, volgens mij, de facebook site van DB kwam ik het antwoord tegen dat men voor Westerland gewoon zal blijven lokwisselen met een diesel. |
14-03-2019 22:56:04 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
En naar Nederland met een vectron! Jeanne Kok |
14-03-2019 23:00:39 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Volgens mij is dat nog steeds een tijdelijke oplossing van NS, en besteld DB gewoon een multicourante lok. |
14-03-2019 23:23:59 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Huh? Een Vectron is juist een multicourante loc. |
15-03-2019 01:02:19 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Dat klopt, maar die is tijdelijk totdat de nieuwe ECx in dienst komt. Choo choo..... |
15-03-2019 01:15:46 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Volgens mij is het hele idee om alle stammen één en dezelfde lok te geven zodat er geen aparte deelseries ontstaan en dus veel makkelijker is met de inzet ervan, ze gaan immers op meerdere trajecten voor DB rijden. |
15-03-2019 07:00:26 | ||
---|---|---|
diesels
![]() |
Quote Is dat nog wel nuttig voor die, zeg twee jaar, die ertussen zit? Ps hebben anderen bij specifiek dit topic ook dat ze altijd teruggestuurd worden naar pagina 5 in plaats van naar de laatste pagina? |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
15-03-2019 07:29:30 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Ja dat is nuttig. |
15-03-2019 13:12:28 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Voor zo'n korte tijd zie ik meer in inzet van een Traxx: hierop is het personeel immers ook al bekend. Die Vectron was volgens mij gewoon een soort voorsorteren op Railjet-stammen. Nu dat niet doorgaat zie ik geen voordelen daarvan. |
15-03-2019 13:38:53 | ||
---|---|---|
DDietzen
![]() |
Traxx heeft slechts Vmax=160 dus in Duitsland haal je dan de rijtijden niet. Of bedoel je enkel inzet Traxx (ipv 1700-locs) binnen NL en behoud locwissel Bh? Dat kan wel, maar daar schiet je weinig mee op. Hoogstens als de Traxxjes een hogere betrouwbaarheid hebben op de Berlijndienst dan de 1700'ers. Laatst bewerkt door DDietzen op 15-03-2019 13:41 |
15-03-2019 13:45:03 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Voorshands zijn er ook geen Traxxen beschikbaar, dus voor de korte termijn is dat een niet-begaanbare weg. |
15-03-2019 14:39:35 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Quote Bij de Duitse tak van NS International is er op een enkeling na geen bekendheid op Traxx. |
15-03-2019 15:00:29 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
QuoteIk zie niet in waarom DB voor die paar jaar nog een ander loctype dan de 101 voor de IC Berlijn zou willen zetten. Die wachten gewoon de nieuwe ECx af. Quote ICNG is toch gepland vanaf december 2020? Dan komen er dus Traxx-locs vrij van de ICd. Of houdt de 1700 het niet meer zo lang uit? Quote Ah, ik dacht dat het één machinistenpool was met de Benelux. Laatst bewerkt door dennistd op 15-03-2019 15:01 |
15-03-2019 15:16:04 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Er hebben in het verleden wel een aantal Benelux machinisten op Bad Bentheim gereden ( ook een paar Thalys Mcn) , maar het lijkt sterk dat elke nieuwe manager daar weer anders over denkt. Maar zo heel lang geleden is het niet dat de ICE' mcn met een Traxx op Köln reden met de CNL, hoewel de termijn van herinstructie/ verlopen bevoegdheid wel (snel) is bereikt. Daarnaast is de NS Traxx in D maar voor 140 toegelaten ( zoals alle in Cargo uitvoering), dat scheelt tot Hannover al een paar minuten en verderop nog veel meer in de rijtijd. Laatst bewerkt door cuneo56 op 15-03-2019 15:16 |
15-03-2019 15:29:18 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Quote Tel er zeker nog een jaar bij op. Traxx + ICRm wordt reserve voor ICNG. |
15-03-2019 15:30:49 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Ik heb 't idee (maar weet het niet zeker) dat de huur van Vectons vooral een PR-beslissing is. Jarenlang keek NSI niet om naar de IC Berlijn, maar vorig jaar werd die trein uit milieuoverwegingen ineens heel hip en riep de hele NS plotseling in de pers dat het allemaal sneller moest. Kwamen ze ineens met die suggestie van nieuwe locs. Maar ik heb nog niets weer gehoord over de inzet van die Vectrons. Komen ze nu wel of niet? En gaan ze doorrijden tot Berlijn of niet? Het is doodstil over dat thema. Het was ook een vreemde beslissing omdat de aanbesteding waar deze Talgo's uit komen rollen, al sinds maart 2017 loopt. De DB schreef er destijds uitdrukkelijk bij dat het materieel ook voor Amsterdam-Berlijn bedoeld was. Dus de NS weet al twee jaar dat er nieuwe treinen aankomen. |
15-03-2019 16:43:44 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Daarbij is de Vectron in Nederland niet toegelaten voor reizigerstreinen. Die toelating moet dan nog opgestart worden. Dus dat kost ook nog de benodigde tijd. Verwacht zelf geen Vectrons meer voor de 140... |
15-03-2019 17:06:51 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Quote Ik ging iedere keer naar pagina 10. Als je in het menu naar 'forum > alle ongelezen berichten' gaat en dan 'markeer alles als gelezen', dan gaat het weer goed. Let wel op dat dan bij alle topics de status verdwijnt. |
15-03-2019 17:30:52 | ||
---|---|---|
diesels
![]() |
Dank, dat helpt. Vreemd hoor, het was het enige topic waar ik dat had, telkens naar pagina 5, want ik ook deed.... |
15-03-2019 17:35:25 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Quote Waar haal je die onzin vandaan ?.. Die loc mag gewoon Reizigers en Goederentreinen trekken daar is ie volledig voor toegelaten door IL&T. Tevens worden die Vectron`s volgend jaar ingezet is nog steeds de planning. ![]() MCN ASD |
15-03-2019 18:19:47 | ||
---|---|---|
wouterder
![]() |
Als dat zo is, is het wel bijzonder dat de Alpen Express niet vanaf Venlo met Vectron reed en sonderzugen met DB Vectrons tot aan de grens rijden en daarna met andere tractie Nederland in gaan. Laatst bewerkt door wouterder op 15-03-2019 18:19 |
15-03-2019 18:56:51 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Toen er vorig jaar september een "snelle" IC Berlijn reed naar Innotrans, kwam hier op het forum voorbij dat Vectron in Nederland (nog) niet toegelaten was voor reizigerstreinen (Sterker nog, ik heb iemand van NS gesproken toentertijd die het bevestigde). Wellicht is dat inmiddels veranderd? Tot op heden is er nog geen Vectron met een reizigerstrein in Nederland ingezet voor zover ik weet. Laatst bewerkt door DDZ7504 op 15-03-2019 18:58 |
15-03-2019 20:12:06 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
De voorwaarden waarop je loks/ treinstellen mag inzetten zijn de laatste jaren nogal eens aangepast. Naast een type toelating moet de vervoerder ook toestemming hebben met dat type te rijden en verder moet elke lok/treinstel ook aangemeld zijn. ( ook al is dat dus maar voor een paar kilometer in NL) De regel van jaren terug dat alles wat in D onder de 15Kv mag rijden, dat ook in NL mag is helaas allang achterhaald ![]() Simpele, praktische regels/oplossingen zijn helaas door bureaucratie ingehaald onder het motto van "de veiligheid" ![]() |
15-03-2019 20:28:50 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
QuoteOEBB heeft ook Vectrons voor het reizigers verkeer met 160 of 200 km/h. |
15-03-2019 22:28:55 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Die zal meer van organisatorische aard zijn, het Nederlandse personeel moet immers ook bekendheid hebben op die machines en de buitenlandse partner moet dat ookwel willen dat zijn lok door een ander in NL ingezet word. |
15-03-2019 23:10:40 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteAls je al zo bevooroordeeld bent dat je denkt dat de lease van Vectrons met het hele circus aan opleidingen en aan onderhandelingen dat daarbij komt kijken slechts een PR-stunt is, dan valt er verder niet meer gewoon te praten. |
16-03-2019 17:03:25 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Da's wel weer een harde reactie, broek53... Zo raar is het niet dat ik me afvraag of NSI serieus is over die Vectrons. Ze hebben ze namelijk vorig jaar met veel tamtam en persberichten aangekondigd, de locs zouden eind dit jaar al op de baan komen. Maar sindsdien hebben we er niets meer over gehoord. Ook is er volgens mij nog helemaal niets geregeld rond de inzet ervan. Rijden ze maar tot Bentheim? Dan is het zéker een PR-stunt, want zo'n Vectron doet dan dus niets anders en snellers dan de huidige 1700. Gaan ze doorrijden tot Berlijn? Dan mogen ze zo onderhand wel eens beginnen met het opleiden van mensen, het regelen van toelating enzovoort, anders wordt dat niks met 'eind 2019'. |
16-03-2019 17:46:00 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
De Vectrons waren wel degelijk serieus, omdat de 1700 eind dit jaar aan de kant gaat. Schijnbaar is het goedkoper om Vectrons te leasen dan de 1700en nog veel langer op de baan te houden. Dat het toevallig mooi uitkwam met het politieke spel is een ander verhaal. Overigens heb ik geen idee in hoeverre de Vectrons echt nog komen. NSI is behoorlijk voor het blok gezet door DB. De bedoeling was dat DB nieuwe rijtuigen zou kopen en NS de locs zou regelen (een soort van overeenkomst zoals ook met NMBS bestaat voor de IC Brussel). Daarmee zouden de Vectrons in eerste instantie tot Bad Bentheim rijden, net als nu, en als het nieuwe materieel er zou zijn, zouden ze door gaan rijden naar Berlijn. Pas relatief kort van te voren is NS pas geïnformeerd door DB van hun plannen, waarbij er multicourante locs geschikt voor Nederland door Talgo meegeleverd zouden worden. Ik kan mij voorstellen dat het de situatie verandert en daarmee opeens de business case voor de Vectrons wegvalt, maar ik heb werkelijk geen idee in hoeverre de situatie echt veranderd is en wat de toekomst zal brengen. |
17-03-2019 00:00:01 | ||
---|---|---|
marciekemp
![]() |
De Vectrons gaan sowieso niet meer door, dit omdat deze onder de nederlandse spanning maar een aantal rijtuigen kan voorzien van stroom en niet het aantal waar de IC Berlijn mee rijd. Mochten er al nieuwe locs komen dan zullen dit waarschijnlijk TRAXX-3 locs worden |
17-03-2019 00:44:40 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Beetje vreemde gang van zaken en dit laat maar weer zien dat de NS het schoothondje is van de DB! Die doen toch wat ze zelf willen en het zal mij niet doen verbazen als er voor het einde van de revisie termijn dit jaar van de DB nog geen oplossing is voor het vervangen van de 1700en omdat de DB weinig mee werkt en coöperatief mee denkt. Immers de DB zal toch ook een deel van die gezamenlijke kosten moeten dekken. Het was ook wel zo netjes geweest als er bij de presentatie van die Talgo treinen de NS aanwezig had kunnen zijn en hun deel hadden kunnen vertellen over de plannen. Het is nu puur de DB maar de NS is toch ook zeker een partner en daar wordt volledig aan voorbij gegaan. Erg jammer en weinig professioneel! |
17-03-2019 03:34:17 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
NSI is geen partner, NSI is een ingehuurde partij om in Nederland een product van DB (lees: de IC Berlijn) uit te voeren. Verder is er behalve gierigheid en onwil niets wat men tegenhoudt om de 1700'en in dienst te houden totdat het Talgo materieel in dienst komt. 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
17-03-2019 10:31:59 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteJa, het is heel opvallend dat NS zich nog nergens publiekelijk heeft uitgelaten over het Talgo-gebeuren in relatie tot de IC Berlijn, laat staan een persbericht heeft doen verschijnen. Ook op dit eigenste moment onthoudt het bedrijf zich zelfs desgevraagd van commentaar. Dat klinkt niet alsof men er zelfs maar een beetje blij mee is. En voor de zekerheid: de 1700 kent geen revisietermijnen, laat staan eentje die eind dit jaar zou aflopen. |
![]() |
advertentie |
17-03-2019 11:04:50 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Oké ik ging er vanuit dat er een revisie termijn mee speelde... Wat is dan wel de reden dat ze toch er uit gaan? Gewoon versleten? |
17-03-2019 11:07:54 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Meer het feit dat een kleine serie in stand houden en onderhouden opzich een stuk duurder is, en er langzaam aan ook wat stagnatie is in de levering van onderdelen. |
17-03-2019 11:37:59 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Dus een stel nieuwe locs leasen,ongeacht welke het zal worden is serieus goedkoper dan het nog even op de been houden van een paar stuks 1700 ? Zelfs als de kennis er is van deze locs(en die is er) en er nog onderdelen aanwezig zijn om ze nog even op de been te houden. Waarbij je voor nieuw mat toelatingen moet hebben,opgeleide mcnén en onderhoudspersoneel en onderdelen. Klinkt me krom in de oren dat,dat echt het geval is,en qua toelatingen/opleidingen nog haalbaar ook. want wat men ook zou leasen voor die korte tijd,ook dat is een dan een kleine serie en dan dus ook duurder,toch ? ![]() Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
17-03-2019 11:50:08 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ja, wij zijn uitstekend in het achteraf beoordelen en dan liefst zonder de kennis van toen. Toen NS het Vectron-plan bedacht, was er geen sprake van dat DB met materieel EN locs op de proppen zou komen. Het ging dus in principe om onbepaalde tijd. Tegelijk wilde (en wil) NS beleidsmatig van de eigen locomotieven af en het moment daarvoor doet zich voor als het DDM-1 en DDAR tegen 2020 aan de kant gaan. Daarnaast leek het stellen van doorgaande locs een mooi moment om van de lange stationnementen in Bad Bentheim af te komen, waartoe NS in overleg met DB zou gaan. De coup die DB nu pleegt met het Talgo-materieel inclusief locs zou er best toe kunnen leiden dat er uiteindelijk besloten wordt de 1700-en voor de ICB in stand te houden (maar dat is alleen maar mijn eigen idee). |
17-03-2019 12:07:54 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Je kunt wel stellen dat de DB zijn zaakjes liever zelf regelt en dat de NS het na kijken heeft. Verder klinkt het niet raar inderdaad dat de 1700en nu dus toch langer in dienst blijven... En stel dat het toch langer gaat duren is het een optie om straks het vrijgekomen traxx materieel in te zetten tot Bh? Of mag de traxx ook niet in Bh komen ivm toelating? Laatst bewerkt door Xander140 op 17-03-2019 12:08 |
17-03-2019 12:11:13 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
In welke zin heeft NS het nakijken behalve dat ze nu geen aanvullende kosten voor locomotieven hoeven te maken omdat DB ze gekocht heeft? |
17-03-2019 12:30:58 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Nou het wel wat aardiger geweest als de DB deze plannen vorig jaar al kenbaar had gemaakt toen het plan over die snellere verbinding een rol speelde. De DB wist toen al dat ze die Talgo treinen zou aanschaffen of had die plannen in elk geval. Het gaat om het stukje overleg en de omgangsvorm. |
17-03-2019 12:37:08 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Ik begrijp alle commotie omtrend NSI niet helemaal. Dat de DB bezig is met nieuw materieel is al jaren bekend (sinds 2010). In eerste instantie zou er ICx komen welke ook voor Nederland geschikt zouden zijn. Dit zijn treinstellen, waardoor er ook geen lokwissel meer nodig zou zijn. Wegens problemen tussen de DB en Siemens is dit uiteindelijk niet doorgegaan. Nu komt de DB dus met een opvolger, getrokken treinen met stuurstand en een multicourante lok, en opeens zijn hier diverse reacties dat de NS niet goed bezig zou zijn... Ik ken de afspraken (contract) niet, maar waarom mag de DB geen loks leveren? Als het zo is dat ze nu bij NSI een lok en personeel huren en dat dan vanaf 2020/21/22 alleen personeel is, wat is dan het probleem? En zolang NSI (volgend contract) een lok blijft leveren totdat de Talgo's komen, maakt het toch niet uit of dat een 1700, Vectron of Traxx is? Mochten de 1700 nou dagelijks uitvallen, dan kan je NSI wat kwalijk gaan nemen dat ze niet leveren. Denk je dat het de reiziger wat uitmaakt welk type lok ervoor staat? De DB zal NSI echt geen cent meer gaan betalen hoor. Daarbij hebben ze voor Duitsland voldoende 101'en om naar Berlijn te rijden. Waarom zouden ze dit dan per se met een nieuwe lok willen gaan doen? Zolang de dienstregeling zelf zo belabberd is (9 minuten op Deventer), maakt dan die paar minuten extra in Bad Bentheim dan zoveel uit? Je ziet soms dat treinen richting Amsterdam met 45 minuten vertraging in Hannover, maar met +10 aankomen in Amsterdam. Dus blijkbaar kàn de reis al 35 minuten sneller, ondanks de lokwissel... |
17-03-2019 13:18:31 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
QuoteWie zegt dan dat ze dat niet hebben gedaan? |
17-03-2019 13:23:19 | ||
---|---|---|
SchuurB
![]() |
Er wordt hierboven meerdere malen gesuggereerd dat het een grote verrassing is dat de DB niet alleen rijtuigen maar ook loc's besteld heeft. In dit draadje plaatste forumlid Jeanne al op 4 maart 2017 (!) een link (https://ted.europa.eu/TED/notice/udl?uri=TED:NOTICE:79173-2017:TEXT:DE:HTML) naar de aanbestedingsuitvraag, waar bij II.2.4 (onder meer) het volgende staat: Quote Kortom, dat DB eigen locs koopt zou, bij NS tenminste, geen nieuws meer moeten zijn. Laatst bewerkt door SchuurB op 17-03-2019 13:24 |
17-03-2019 14:03:35 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteTot en met Innotrans vorig jaar hebben ze dat in ieder geval niet. Ik herhaal het nog maar eens: het feit dat NS publiekelijk helemaal niet reageert op de door DB gepubliceerde plannen (laat staan zich bij het juichverhaal aansluit of er zelf een publiceert), spreekt wat mij betreft boekdelen. Waarom NS bezwaren heeft tegen de Talgo, weet ik niet, maar dat ze die hebben, lijkt mij wel duidelijk. En dat gaat vast niet over de tractievorm. Laatst bewerkt door broek53 op 17-03-2019 14:04 |
17-03-2019 15:42:14 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Waarom zou DB terwijl ze in een aanbestedingsprocedure zitten daar nieuws publiekelijk over naar buiten brengen? Sterker nog, dat mogen ze helemaal niet. |
17-03-2019 16:43:44 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Quote Het schijnt hier bij een aantal forum leden een hardnekkig misverstand te zijn, maar de IC Berlijn verbinding wordt door de DB en NS in coöperatie gereden en DB betaald dus niets voor het stellen van een lok ( welke dan ook) zolang deze "gewoon" op ieders eigen net wordt ingezet. Sterker nog, ik denk dat eerder NS de DB betaald omdat er enkel met DB rijtuigen wordt gereden%02% , maar dat kan dan wel verrekend worden met de ICE dienst waar relatief meer NS stellen in zitten. ![]() |
17-03-2019 21:50:20 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Als ik goed geïnformeerd ben, betaalt DB een fee aan NS International voor het beschikbaarstellen van de 1700en én een bedrag aan Prorail om een Duitse trein op het Nederlandse net te laten rijden. Ook voor het Nederlandse treinteam (dat weliswaar in Duitse uniformen werkt, maar gewoon bij NSI in dienst is) betaalt DB geld. En op de tickets die via de NSI-website worden verkocht, mag NSI een marge leggen. Mijn bezwaar tegen NS International is dat het wel wil cashen, maar zelf het risico niet wil lopen. Het kan ook zelf een trein huren/kopen/leasen en ermee naar Berlijn rijden. Dat wil het niet, want dan moet het omgekeerd geld betalen aan de Duitsers. Tegelijkertijd klaagde het vorig jaar wel steen en been over de snelheid van de IC Berlijn en bestelde met veel tamtam Vectrons, ging naar Berlijn om een snellere verbinding te eisen. In het Engels, want geen van die gasten bij de NS neemt de moeite om fatsoenlijk Duits te leren. Dat is waarschijnlijk niet in heel goede aarde gevallen. Omdat (A) de DB inderdaad al sinds 2017 een aanbesteding heeft lopen voor volledig nieuwe treinen op dit traject. En omdat (B) ineens vanuit het niets allerlei Nederlandse snelheidseisen werden gesteld, terwijl het Nederlandse traject nota bene het traagste stuk van de hele rit is en de NS helemaal NIETS doet om de trein sneller in Bentheim te krijgen. Sterker nog, het misbruikt de IC Berlijn gewoon als Sprinter op sommige tijdstippen. Vraag maar aan de Bordbistro-medewerkers hoe die altijd balen over al die Hollanders die in de spits in Hilversum of Apeldoorn met hun eigen eten en drinken pontificaal in 't restaurant gaan zitten en zich niet laten wegjagen. Het eind van het liedje is nu dat DB complete Talgo's inclusief locomotieven koopt. En het zou me niet eens verbazen als DB óók gewoon zelf rechtstreeks medewerkers in dienst neemt om het treinteam te vormen. Dan rijdt de DB vanaf 2023 volledig op eigen houtje naar Amsterdam, betaalt alleen de normale fee voor het spoorgebruik aan Prorail, laat de trein alleen stoppen in Hengelo en Amersfoort, en NS International staat aan de zijlijn. Mark my words. Ik vermoed dat NS International gewoon helemaal niets meer in de melk heeft te brokkelen. Laatst bewerkt door brun op 17-03-2019 21:56 |
17-03-2019 22:00:43 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Ter aanvulling: dat wordt dus het model van Thalys en Eurostar, waarbij NS International alleen een reisbureau wordt dat tickets verkoopt, maar treinen en medewerkers volledig bij de buitenlandse aanbieder horen. |
17-03-2019 22:06:11 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Je beseft dat Thalys en Eurostar gewoon door NSI gereden worden, en ook onder de verantwoordelijkheid van NSI vallen? |
17-03-2019 22:14:39 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Weet je dat heel zeker? |
17-03-2019 22:21:19 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
... eh, even checken. Oh wacht, ik rij zelf ook ritten voor NSI. Nee, sorry, geen flauw idee... Laatst bewerkt door mtlx op 17-03-2019 22:21 |
18-03-2019 00:12:57 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Of je goed geinformeerd bent weet ik niet, maar ik zou niet weten waarom DB Prorail moet betalen voor de ICB op Nederlands grond gebied want voor Prorail is DB helemaal geen partner daarin. NS Internationaal is de spoorwegonderneming onder wiens attest en verantwoording de ICB rijdt in Nederland, dus dat is de enige organisatie waar Prorail mee te handelen heeft. En die kosten zijn ook niks anders dan de infraheffing die voor elke trein betaald moet worden en daar is niets anders aan voor een internationale trein dan bij een nationale trein. Verder denk ik dat er hier wel erg makkelijk over gedacht word, achter de schermen hangen daar ongetwijfeld samenwerkingscontracten aan vast waar precies de verdeling van kosten en opbrengsten van de hele verbinding in word verdeeld. Vaak is dat met dat soort verbindingen gelijk aan het percentage van de kilometers per land bv. Even zo onwaarschijnlijk vind ik het denke hier dat de beide partijen niet met elkaar zouden praten en men aan de Nederlandse zijde niets van deze investering zouden weten. NSI is altijd maar gierig bezig, en DB is dan de vrijgevige partij die uit het niets ineens de materieel kosten van de gehele verbinding wel even voor zichzelf gaat nemen? Dat geloof je toch zelf niet ![]() Laatst bewerkt door thom op 18-03-2019 00:14 |
18-03-2019 00:16:23 | ||
---|---|---|
nsnoord
![]() |
Waarom niet het zelfde systeem als met ICE naar Frankfurt waarbij de NS ook ICE treinstellen heeft of heeft de NS daar geen interesse in? En hoe zit het nu met de vectrons, die gaan nu niet door neem ik aan? |
18-03-2019 08:46:25 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Euhm... Dat is toch precies wat de DB doet? Door Talgo's inclusief locomotieven te kopen? Dus dat is geen kwestie meer van geloven, het gebeurt gewoon. Laatst bewerkt door brun op 18-03-2019 08:46 |
18-03-2019 10:56:49 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Ja, en jij geloofd dat NSI die treinen in Nederland gewoon voor niets aan geboden krijgt![]() Ongetwijfeld dat NSI daar gewoon aan mee betaald, al is het maar indirect als gebruiksvergoeding ervan in Nederland, en daar zal DB echt wel zekerheid over gehad hebben voordat ze een handtekening onder de bestelling geplaatst hebben. |
18-03-2019 10:59:30 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Heel zeker niet. |
18-03-2019 12:21:08 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Het zal mij niets verbazen als men dacht dat Siemens wel het beste bod zou doen wat perfect zou aansluiten op een verdeling waarin DB de rijtuigen en een deel van het tractiematerieel (Vectron) zou leveren en NS ook een deel van de tractie (toevallig ook Vectron) zou leveren. Dan zou men niets in de bestaande afspraken aan hoeven passen. Als dat ineens niet meer kan dan wordt het een ander verhaal en moeten er nieuwe afspraken komen. De stilte van NSI zou dan suggereren dat men er minimaal nog niet uit is en met een beetje pech zelfs ruzie heeft. |
18-03-2019 18:46:26 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Quote Waarbij het onderhoud en in dienst houden van zo´n loc ongeveer een kwart kost van het huren van een Vectron... |
18-03-2019 20:52:26 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Waarschijnlijk stranden ze wel 4x zo vaak als een goed onderhouden moderne loc... |
18-03-2019 21:03:05 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Volgens mij strand een Traxx vaker dan een 1700 %08% |
19-03-2019 17:15:22 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Op instagram heeft DB nu een virtuele tour staan door de "ECx". Ook daarin vermeld dat ze in 2023 A'dam - Berlin gaan rijden en in 2024 naar Westerland en Oberstdorf. |
19-03-2019 19:01:02 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Westerland, die vervelende autocorrector toch![]() |
19-03-2019 19:28:35 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Inderdaad !! Bericht aangepast! |
19-03-2019 19:31:37 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
En na alle hierboven geuite vage theorieën over hoe de DB toch echt helemaal niet zonder NS International kan, hier weer gewoon even een feit: http://www.manager-magazin.de/unternehmen/artikel/bahn-trasse-mit-300-km-h-geplant-zwischen-hannover-und-bielefeld-a-1258410.html Vandaag aangekondigd: de DB is van plan een nieuwbouwtracé tussen Hannover en Bielefeld aan te leggen waar 300 km/uur mogelijk wordt en noemt daarbij ook expliciet de voordelen voor Amsterdam-Berlijn. Met andere woorden, in Duitsland wordt twee keer de knip getrokken. Nieuwe treinen, nieuw spoor. Wat deed de NS ook alweer om treinen tussen Amsterdam en de grens te versnellen? Ohja. Helemaal niks. Een vage belofte over Vectrons. ![]() Nu jullie weer. ![]() |
19-03-2019 19:37:48 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Gepland zegt helemaal niets, zeker in Duitsland, totdat er initiatief tot realisatie is aangenomen. De spoorlijn Breda - Utrecht is ook decennia gepland geweest, weet je nog? |
19-03-2019 19:57:32 | ||
---|---|---|
evangoor
![]() |
Volgens mij is over deze spoorlijn (Hannover-Bielefeld) niet de discussie òf ie er komt, maar de upgrade van het ontwerp van 230 naar 300 km/h. Laatst bewerkt door evangoor op 19-03-2019 19:58 |
19-03-2019 20:53:13 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteNS legt geen spoorlijnen aan, noch kan bestaande spoorlijnen versnellen. Net zo min als DB dat doet, overigens. Daar zijn Prorail en DB Netze voor en voor dit soort uitgaven (dus) primair de politieke bestuurderen. Zonder dat kan NS in de marge wat versnellen en wat dat betreft wordt er over het overslaan van nu bestaande stops in Duitsland net zo hard gemekkerd als in Nederland, zo niet harder. Laatst bewerkt door broek53 op 19-03-2019 20:53 |
19-03-2019 20:55:24 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Precies. 230 km/uur kan over het bestaande tracé, voor 300 is een nieuw tracé nodig en daar zijn niet alle gemeenten in die regio blij mee, las ik. Het wordt een interessante discussie. |
19-03-2019 21:01:15 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Daar heb je volkomen gelijk in. |
19-03-2019 22:10:24 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
En nu jij weer %08% |
20-03-2019 00:06:13 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Nouja, waarom maakten Van Boxtel én Eringa, dus de NS én ProRail gezamenlijk, dan vorig jaar zo veel tamtam over een eigenlijk superarrogant voorstel? Namelijk: dat de Duitsers hún belastinggeld maar eens in een snellere spoorlijn moeten investeren?* Ik vond dat zo tenenkrommend NS/ProRail. WIJ willen een snellere verbinding naar Berlijn, we willen er zelf geen cent aan uitgeven (laten alleen symbolisch één keer een trein onderweg niet stoppen), maar staan wel met een grote mond in de pers over hoe 't allemaal sneller moet, op kosten van de Duitsers dus. En nu kómen er nieuwe Duitse treinen en misschien zelfs nieuwe Duitse sporen en lees je daarover he-le-maal niets van de Nederlandse partijen. Echt. Valt jullie de totale stilte in de Nederlandse spoorwegpers niet op? ![]() *bron: https://www.spoorpro.nl/materieel/2018/08/27/ns-rijdt-met-snelle-intercity-amsterdam-berlijn-tijdens-innotrans/ |
20-03-2019 06:59:37 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
Volgens mij was dat Broek ook opgevallen, hij heeft daarover een mooie analyse geschreven hierboven, die op mij heel wat geloofwaardiger overkomt dan het “DB is fantastisch, NS is de boeman” van sommigen hier. |
20-03-2019 08:38:28 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
En op de zogenaamde Wunderlinie in het hoge noorden rijdt Nederlands materieel over een prima gemoderniseerd en deels verdubbeld tracé (dat nog wordt uitgebouwd) naar Noord-Duitsland. Terwijl de spoorweg aan de Duitse zijde al jaren een brug mist, niet gemoderniseerd is en niet verdubbeld. Bespeur ik hier onwil aan Duitse zijde? De Nederlandse zijde van de Betuweroute is al jaren beschikbaar. Aan Duitse zijde krijgen we nu een miezerig en krenterig derde spoortje. De trein naar Berlijn is al jaren toe aan moderner en vooral bedrijfszekerder materieel. De treinen staan vaak verkeerd om aan het perron. Er gaat geen dag voorbij of er ontbreken rijtuigen, er is geen of onvoldoende vervangend materieel bij uitval, en de NS moet wekelijks enkele malen vervangend materieel laten rijden tot Bentheim. Ik wil maar zeggen: zo florissant is de Duitse inzet niet. Laatst bewerkt door sjoerd op 20-03-2019 08:46 |
20-03-2019 08:55:32 | ||
---|---|---|
Apda
![]() |
Quote De laatste keer dat een rijtuig ontbrak was op 8 oktober 2018. De voorlaatste keer was op 11 augustus 2018. |
20-03-2019 10:35:22 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Quote Huh? Bij 1500V= en 3000V= wordt de bovenleidingsspanning toch rechtstreeks (zonder omvormer) doorgegeven naar de rijtuigen? Wat zou een reden zijn om het zo laag af te zekeren? Je zou nog wel kunnen stellen dat 1500V= een te kleine markt is om hogere stromen te veroorloven, maar dan nog, als 9 oude enkeldekkers al te veel is zal die ook wel geen sleep dubbeldeks kunnen voeden onder 3kV. Dat is toch best een beperking. Sterker nog, bij 15kV~ bovenleidingsspanning is de spanning naar de rijtuigen 1000V~, en zijn de stromen dus hoger. Laatst bewerkt door Marco op 20-03-2019 10:40 |
20-03-2019 11:13:07 | ||
---|---|---|
raoul
![]() |
Quote De afgelopen anderhalf jaar heb ik zeker geen rijtuig te weinig gehad. Daarvoor wel geregeld. Nu zou het kunnen gebeuren, maar die kans is bijna nihil. Onzin punt Sjoerd! Werkzaam bij de NS International ICE / ICB |
20-03-2019 11:16:58 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
![]() |
Daarmee kunnen we de overige punten van Sjoerd negeren? Okee.. |
20-03-2019 12:32:04 | ||
---|---|---|
roja
![]() |
Dit is inderdaad de werkelijkheid heden ten dagen. Prachtige Betuweroute en van Emmerich is steeds weer passen en meten met al die goederentreinen en overige en zeer zeker met vertraging. Hier heeft men slecht over nagedacht. |
20-03-2019 13:30:35 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Wat veel mensen vergeten is dat in het verdrag over de Betuweroute ook staat dat Nederland de treinen over drie grensovergangen verdeeld, de verbinding Amsterdam-Emmerich voor 200 km/h geschikt maakt en dat Duitsland dan voor een dubbelsporig Venlo-Kaldenkirchen en een derde spoor Emmerich-Oberhausen zorgt. Vooralsnog zijn de Duitsers erg traag maar houden zich wel beter aan de afspraken. |