28-08-2018 10:40:06 | ||
---|---|---|
Apda
![]() |
Quote Gisteren stond die melding voor gisteren en vandaag nog wel bij NSI bij de werkzaamheden. |
28-08-2018 14:52:54 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
Werkzaamheden waardoor de Zaanstraat niet gebruikt kan worden voor de overstand |
30-08-2018 19:10:43 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Hoe meer ik over deze actie nadenk, hoe suffer ik 'm vind. "Met de trein wil NS symbolisch laten zien dat de trein naar Berlijn sneller kan door reguliere stops in Nederland over te slaan." - zo heeft de NS-woordvoerder het uitgelegd. Maar aan wie wil de NS dat laten zien? Aan de NS zelf, blijkbaar? Want die bedenkt de reguliere tijden immers? Wat het alleen maar weer aantoont, is dat er in Nederland al een halfuur wordt verknoeid door een veel te trage dienstregeling. Precies wat de DB ook al tegen de NS heeft gezegd: snellere trein, prima, maar begin eerst even in jullie eigen land svp, want daar rijdt het ding met een boemeltempo. Laten we eerlijk zijn: als het op 17 september kan, inclusief de extra ICM die de tussenliggende stations bedient, dan kan het ook elke werkdag. |
30-08-2018 19:39:55 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Het lijkt me wat optimistisch om in het vervolg álle stations tussen Asd en Bh over te slaan. Reduceer het eens tot alleen Asd, Amf en Dv (evt. Hgl) en je bent al een heel eind. |
![]() |
advertentie |
30-08-2018 20:15:11 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
...sla dan alle stations in Duitsland ook maar over en kijk eens wat een tijdwinst je dan krijgt. |
30-08-2018 20:54:35 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ik hoop niet dat er gedacht wordt dat de dienstregeling zomaar versneld kan worden. Let maar eens op wat een "ruïne" aan aanpassingen van andere treinen die publiciteitsstunt gaat veroorzaken. |
30-08-2018 21:32:45 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Er moesten inderdaad aantal aanpassingen aan NSR treinen gedaan worden, om deze snellere trein voor te laten gaan. |
30-08-2018 21:41:24 | ||
---|---|---|
maarten83
![]() |
Ze kunnen beter met een ice of thalys rijden. Dat scheelt loc wissel. En dus tijd. |
30-08-2018 21:43:50 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Ja, want daar is nog een rangeerterrein vol van op reserve die je daar zo even voor kunt gebruiken? %03% |
30-08-2018 22:04:11 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
QuoteEr is geen reserve ICE. En je gaat daar toch niet met Thalys rijden op dat traject, lijkt me krom. |
30-08-2018 22:11:05 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Reken er maar op, dat die er ook niet zijn![]() |
30-08-2018 22:25:55 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteNu ja, zes treinseries raken en een andere route is niet niks.Geeft niet, maar het beeld moet niet worden dat deze drgl enige realiteitswaarde heeft als alternatief voor een standaard. |
30-08-2018 22:47:25 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Ik ga er ook zeker van uit dat dit eenmalig is. Daarna moet er naar een veel beter plan gekeken worden. |
30-08-2018 23:29:48 | ||
---|---|---|
maarten83
![]() |
Quote Ach als er tig aanpassing gedaan worden in de drgl om dit te laten rijden, kunnen ze gelijk laten zien hoe het ook kan. Of ze zetten er een meerspanningsloc voor. |
31-08-2018 00:56:16 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Hoor ik hier de roep van aan wal staande stuurlui? |
31-08-2018 08:26:29 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Gezien de nieuwsberichten zal het vooral een bericht richting DB zijn: wij kunnen het op korte termijn sneller maken, laat maar zien dat jullie iets vergelijkbaars op korte termijn kunnen bieden. Uiteraard biedt de inzet van een meerspanningsloc nog meer tijdwinst, maar dan heb je de samenwerking van DB nodig, en die samenwerking schijnt juist (te) traag te gaan. |
31-08-2018 09:56:34 | ||
---|---|---|
279
![]() |
Quote welja, misschien heeft de Belg nog een 1500, 1600 of 1800 over ? %08% |
31-08-2018 11:37:12 | ||
---|---|---|
mvanuden
![]() |
Quote Of huur voor een dagje een Vectron van DB Cargo. Zijn die trouwens toegelaten voor 200km/h? Dat is immers wel de maximum snelheid van die locomotieven. |
31-08-2018 12:19:45 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Zou misschien kunnen. Alleen is de Vectron nog niet toegelaten voor reizigersvervoer. |
31-08-2018 14:50:34 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
In Nederland niet? Duitsland & Oostenrijk wel. |
31-08-2018 15:09:02 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
In Nederland niet toegelaten. |
31-08-2018 15:41:47 | ||
---|---|---|
Apda
![]() |
Quote De reeks 15 was niet geschikt voor de Duitse bovenleidingspanning. ![]() |
16-09-2018 13:59:52 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Waar van de normale route wordt afgeweken is mij niet duidelijk en die 6 aangepaste treinseries mag iemand anders gaan uitzoeken: NSR 443 Asd 09.00 - Wp 09.11 - Hvs 09.21/22 - Amf 09.34/36 - Sto 09.49 - Apd 10.00/01 - Dv 10.11/12 - Aml 10.43/45 - Hgl 10.55/56 - Bh 11.13 NSR 143 Asd 09.27 - Wp 09.38 - Hvs 09.48 - Amf 09.59 - Sto 10.14 - Apd 10.22 - Dv 10.31 - Aml 10.55 - Hgl 11.04 - Bh 11.16 |
16-09-2018 14:45:54 | ||
---|---|---|
DDietzen
![]() |
Ik noteer: de 14631, 4929, 15829, 31421, 1731, 7031. Bij uitbuigingen van één van die treinen zullen wellicht nog indirecte slachtoffers vallen, maar ik ga me niet aan een voorspelling wagen. |
16-09-2018 16:06:11 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
Waarbij voor de volledigheid die 143 en 443 natuurlijk niet gereden worden door NSR maar door NSI |
16-09-2018 18:41:40 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Trein 2420 lijkt ook (deels) te vervallen |
16-09-2018 18:45:41 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Vraagje: iemand enig idee waarom er maar één eerste klasse rijtuig meerijdt (en een paar stoelen naast de bistro) in de IC Berlin? Maak regelmatig mee in de 141 of 143 dat de eerste klasse volledig is volgeboekt. |
16-09-2018 19:42:52 | ||
---|---|---|
maurits
![]() |
Capaciteit van de 1e klas in de IC-Berlijn is erg weinig inderdaad. Ook de 144 en 142 zijn in de eerste klas vaak vol, in de zomer soms al twee weken voor vertrek. Een extra Grossraumwagen 1e klas zou geen overbodige luxe zijn. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
16-09-2018 22:00:54 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Ze rijden op de vergunning van NSR, meer over hoe NS dat dan weer intern organiseert wilde ik er niet mee beweren. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
16-09-2018 22:55:13 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
QuoteDe 443 rijdt Amf-Bh als ik het goed begrepen heb, en zal naar verwachting gereden worden met ICM, aldus degene die deze constructie geregeld heeft (ik zat toevallig naast diegene in de trein %08% ) 143 zal gewoon met een 1700 Asd-Bh rijden en een DB loc Bh-Berost. Laatst bewerkt door DDZ7504 op 16-09-2018 22:55 |
16-09-2018 23:01:35 | ||
---|---|---|
Sully123
![]() |
De regio kranten wisten te melden dat er van Asd een Vectron zou rijden. Dit ivm de aankomende nieuwe locs die gaan komen. Plannen kunnen wijzigen![]() |
16-09-2018 23:08:03 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
![]() |
Dat is simpelweg onjuist. |
17-09-2018 08:32:47 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
QuoteTrein 443 rijdt gewoon vanaf Asd in het pad van de oorspronkelijke 143. De tijden staan hier ook gemeld. |
17-09-2018 09:15:45 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
QuoteIk geloof er niks van dat dit een serieuze optie voor de DB! Die willen geld verdienen en dat stukje over Nederlands spoor is voor hun totaal niet interessant. Ze verdienen juist aan de kleine Duitse opstap plaatsen. Je kunt als directeur ProRail nog zoveel willen maar de DB gaat er weinig mee doen ga ik van uit. ProRail heeft het over Schiphol maar in het verleden heeft het niet bewezen dat Schiphol een goed reizigers potentiaal heeft. |
17-09-2018 09:27:22 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Ik zeg niet dat per se alle stations in Duitsland overgeslagen moeten worden (door alle treinen). Vanuit kapitalistische handelsperspectieven (meer geld verdienen) kan er echter nog veel verbeterd worden aan de treinverbinding Amsterdam - Berlijn (hogere frequentie, geen locwissel aan de grens, langere treinen in het hoogseizoen, etc.). Samenwerking met DB kan zou daarin meer moeten kunnen betekenen dan eventueel gebruik van dochter Abellio om een eigen, separate treindienst op te starten. Laatst bewerkt door treinfan op 17-09-2018 09:28 |
17-09-2018 09:29:03 | ||
---|---|---|
Knoek
![]() |
Waarom zou DB dat niet willen? Ze hebben zelf ICE-verbindingen in vrijwel alle richtingen behalve richting Nederland. Zeker nu Eurbahn en Westfalenbahn prima treinen laten rijden tussen Hengelo en Hannover kunnen stops als Bad Bentheim, Minden, Bunde, Bad Oyenhausen vervallen. De vele Nederlanders die in Bad Bentheim opstappen doen dat dan maar in Hengelo, tegenwoordig kun je vanaf Hengelo ook al tickets voor 29 euro naar Berlijn kopen. Vorige week zelf met deze trein naar Berlijn geweest, het aantal mensen dat in MInden en Bad Oyenhausen instapten was minimaal, daar zal DB echt niets aan verdienen. Laatst bewerkt door Knoek op 17-09-2018 09:34 |
17-09-2018 10:05:46 | ||
---|---|---|
evangoor
![]() |
Huidige stops late vervallen van stations die met 'Bad' beginnen, zal voor DB niet echt een optie zijn. Trouwens ik vind de focus op Duitsland totaal misplaatst. Ik herhaal maar weer eens: gemiddelde snelheid in NL 85 km/h, in D 105 km/h. Of zoiets. De exacte waarden heb ik eerder in een andere post geschreven. Nederland moet dus even naar zichzelf kijken. Die gewijzigde-143 rijdt vandaag zoals de IR een tijd terug ook reed. En om je vraag te beantwoorden: DB wil zoveel mogelijk directe lange afstandsverbindingen realiseren. Vooral dag-rand verbindingen. De trend is nu juist dat op het conventionele net, IC en ICE vaker onderweg gaan stoppen. En dat naast het productverschil tussen IC en ICE bestaat: ICE soms Wolfsburg en nooit Stendal, IC altijd Wolfsburg en Stendal. Laatst bewerkt door evangoor op 17-09-2018 10:08 |
17-09-2018 10:09:52 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Het is heel makkelijk om met gemiddelde snelheden te gooien maar de ICB stopt in Duitsland voor de helft op stations in kleinere plaatsen dan de kleinste plaats waar de ICB in Nederland stopt. Door een leeg gebied kan je gewoon beter doorrijden. Dat zie je in Nederland ook. Vergelijk de gemiddelde snelheden op Groningen-Almere maar met Almere-Den Haag voor de treinserie 700: "De Randstad moet eerst maar sneller worden voordat dit in Noord-Nederland gebeurt". |
17-09-2018 10:33:29 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
QuoteDat is wat ik bedoel... de DB gaat echt niks doen aan dat feit waar Nederland ook zelf schuld aan heeft. Heel Nederland overslaan is voor NSI geen mogelijkheid en de DB verdiend niet veel aan het Nederlandse deel door het feit dat dat deel gedeeld word in de kosten en het Duitse deel financieel aantrekkelijker is. Verder staat de DB er ook niet erg goed voor en de reizigers zijn niet echt tevreden. Ik denk mede daarom dat ook geen prioriteit heeft. |
17-09-2018 11:19:52 | ||
---|---|---|
Apda
![]() |
Quote Slachtoffer 7: 17838 (Arriva) heeft gepland 5 minuten in Kbk gewacht totdat 7031 in Apd spoor 3 had vrijgemaakt. |
17-09-2018 11:32:47 | ||
---|---|---|
DDietzen
![]() |
In vier uur met de trein naar Berlijn moet nu echt mogelijk worden - https://nos.nl/l/2250781 Asd - Berhbl in 4 uur? Dat is een slordige 150 km/h gemiddeld over de hele route. Dan zal je toch echt naar 300 km/h op de SFS moeten, en de baanvaksnelheid verhogen op bijna het complete traject, en de overgeslagen tussenstations moeten gladstrijken zodat je met 160 door bv. Hvs, Apd en Aml te kunt knallen. Ga er maar aan staan. Begrijp me niet verkeerd, ik juich de ambitie toe, maar een reistijd van vier uur lijkt me onhaalbaar zonder honderden miljoenen aan investeringen. En dat zie ik niemand ophoesten, alle utopische toekomstplannen ten spijt. |
17-09-2018 11:33:46 | ||
---|---|---|
Knoek
![]() |
Nederland is inderdaad de hoofdschuldige aan deze lange reis maar wil daar wel wat aan doen door Hilversum, Apeldoorn en Almelo over te slaan, zo was het vroeger ook. Ook het vervallen van de loc-wissel in Bad Bentheim scheelt enorm. Daarnaast zouden ze het traject over de Veluwe nog flink kunnen versnellen, lijkt mij een ideaal traject om minstens 160 km/u te rijden. Duitsland zou op z'n minst (naast Bad Bentheim) Bad Oyenhausen over kunnen slaan, een paar kilometer verderop wordt er weer gestopt in Minden en af en toe ook nog eens in Bunde (een station met veel te kort perron waardoor niet alle wagons aan het perron staan...). |
17-09-2018 11:50:38 | ||
---|---|---|
JoepDDZ
![]() |
Was het in Bad Bentheim juist niet dat doorrijden daar niet kan ivm schakelen Nederlandse en Duitse spanning? Als je er dan toch al moet stoppen ivm die omschakeling, kan je er net zo goed een korte stop inlassen right? |
17-09-2018 15:05:36 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Inderdaad. |
17-09-2018 16:06:25 | ||
---|---|---|
evangoor
![]() |
Quote Dit heb ik nou eens gefactchecked, omdat het niet echt strookt met mijn beeld als regelmatige reiziger op vrijdag of zaterdag met IC141. En dit zijn de uitkomsten van het aantal inwoners per gemeente (!), afkomstig van de websites www.stadindex.nl en www.factfish.com/de. Amsterdam 790.000 Hilversum 85.500 Amersfoort 148.250 Apeldoorn 157.000 Deventer 99.000 Almelo 72.750 Hengelo 81.000 Bad Bentheim 134.000 (dorp zelf 15.000) Rheine 74.000 Osnabrück 157.000 Bünde 45.000 of Bad Oeyenhausen 48.000 Minden 80.000 Hannover 523.500 Wolfsburg 123.000 Stendal 40.000 Berlin 3.500.000 Dus het gaat alleen over Stendal en de twee stations met 'Bad'. Vanuit IC141 op vrijdag is het daar echt druk. Dus reken maar dat er aan een vraag wordt beantwoord. En nogmaals: het IC-product in Duitsland is Open Access. Als DB vermoedt dat de vraag naar non-stop verbindingen groter is dan de vraag naar deze onderweg stationnetjes dan zal het vast nog wel sneller worden. De eerste tekenen daarvoor lijken het jaar 2023/2024 te zijn, als er een ICE Sprinter op de Ruhr-tak moet gaan rijden. Ik kan me over het Duitse traject alleen druk maken over de korte afstand tussen Löhne (wissels 80 km/h), Bad Oeyenhausen en Minden. Dat schiet niet echt op. Op het Nederlandse deel is mijn beeld dat het van voor tot achter niet opschiet. Laatst bewerkt door evangoor op 17-09-2018 16:07 |
17-09-2018 16:22:04 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote Om precies te zijn: Amsterdam - Bad Bentheim: 183,5 km in 2:16, 81 km/h gemiddeld, Bad Bentheim - Berlin: 459 km in 3:54, 118 km/h gemiddeld, Amsterdam - Berlin: 642.5 km in 6:22, 101 km/h gemiddeld. Zou je het in 4 uur willen rijden moet je ruim 160 km/h gemiddeld halen. Kilometers zijn echter kilometers, geen tariefkilometers. In 4 uur van Amsterdam naar Berlijn is zonder flinke infrastructuurprojecten gewoon onmogelijk. |
17-09-2018 18:16:59 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Om de paar maanden zie ik exact dezelfde argumenten in dit draadje voorbijkomen... Samenvattend. - In Nederland kun je zonder aanpassingen aan infrastructuur ongeveer 30 minuten winnen door stations over te slaan. - Zonder stop en locwissel in Bentheim win je nog een kwartier. - Als je stops in Rheine, Bunde/Bad Oeynhausen en Rheine weglaat, win je ruwweg 10 minuten. Je zit tegen 't kwartier als je Osnabrück ook overslaat. - Je wint 24 minuten tussen Hannover en Berlijn als je niet stopt in Wolfsburg en Stendal, sneller kunt rijden (250 km/h, dus je hebt een andere trein nodig) en de Stadtbahn mijdt door te arriveren in de kelder van Berlijn Hauptbahnhof. Kortom, met een andere trein en veel minder stops haal je 30+15+15+24 is 84 minuten tijdswinst. Dat levert een reistijd op van 4 uur 58 minuten van Amsterdam CS naar Berlijn Hbf. Om daar nog 58 minuten vanaf te halen moet de trein in elk geval in Nederland minstens 200 km/uur gaan rijden en eigenlijk het hele stuk tot Hannover ook. Wat ik persoonlijk nonsens vind - 5 uur reistijd, graag! Ik teken er direct voor. Laatst bewerkt door brun op 17-09-2018 18:18 |
17-09-2018 18:31:33 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Wel mooi dat sinds vandaag duidelijk is wat er maximaal uit dit Nederlandse baanvak te halen valt. De reistijd was immers 1:51 van CS tot Bentheim, dat is dus 99,19 km/uur gemiddeld. |
17-09-2018 18:55:58 | ||
---|---|---|
evangoor
![]() |
Hoewel ik altijd erg moet lachen om die lui die vinden dat elke snelle trein ook bij hen moet stoppen, moet ik nu toch exact die reactie geven. 99 km/h over het Nederlandse deel, zonder je reizigers mee te nemen. Of alleen die reizigers die toevallig vanaf Amsterdam mee wilden. Als de stop op Amersfoort wordt geschrapt, dan wordt mij een hoop comfort ontnomen. Voor mij, vanaf Utrecht Centraal, zou ik direct voor de ICE naar Hannover moeten kiezen. Hoewel ik de ICE een extra dure chaos trein vind: wat een onrust tussen Utrecht en Duisburg en tussen Duisburg en Hannover (zit er nu in...). Ik vind de IC via Bentheim echt veel comfortabeler. Laatst bewerkt door evangoor op 17-09-2018 18:56 |
17-09-2018 19:10:46 | ||
---|---|---|
bnv
![]() |
Quote Rheine en Osnabrück zal de DB nooit laten vervallen. Immers: belangrijk overstapstation voor noord-zuid. |
17-09-2018 19:30:00 | ||
---|---|---|
Knoek
![]() |
Laten ze eerst eens beginnen om 1x per dag een extra snelle trein te laten rijden in beide richtingen, gezien de behoorlijke drukte in de ICB kan een extra trein echt wel uit. Laat deze uitsluitend op belangrijke overstapstations stoppen (Amersfoort, Deventer, Hengelo, Rheine, Osnabruck, Hannover) en zet er een locomotief voor die in beide landen kan rijden (die huurt NSI nu ook soms al in). In vier uur van Amsterdam naar Berlijn is idd erg optimistisch. Rutte en Merkel moeten eens samen om de tafel en de knip trekken om de infra geschikt te maken voor veel hogere snelheden, er is in beide landen geld zat op dit moment! |
17-09-2018 19:30:57 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
QuoteSlachtoffer 8: 2420 was opgeheven Dvd - Lls%05% Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
17-09-2018 20:02:27 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Eens. Ik vind de ICE ook niet zo prettig. En wederom, we herhalen onze zetten in deze discussie. Er hoeven ook heus niet 7 treinen per dag zonder stop door zulke ultrabelangrijke plaatsen als Almelo, Rheine en Stendal te scheuren. Als we beginnen met één nonstop-treinpaar per dag (met bijvoorbeeld alleen stops in Hengelo, Osnabrück en Hannover) is er al heel veel gewonnen. En dan kan 't gros van de reizigers van onderliggende stations prima per aansluitende trein naar die drie tussenstops reizen. Of gewoon twee uur later met de normale IC Berlijn voor de deur instappen. In dit soort plannen moet je nu eenmaal over al die mensen heenstappen die "dat wordt NOOIT iets" roepen. Al die mensen die alleen maar bezwaren zien, die in elke kans een probleem zien in plaats van in elk probleem een kans. Voorzover ik weet betalen de steden en Duitse deelstaten in kwestie ook niet mee aan deze IC (ze 'huren' hem niet zoals ze dat met regionale treinen doen) dus eigenlijk hebben ze ook geen enkel recht van spreken als DB en NS besluiten om hen over te slaan. |
17-09-2018 20:03:11 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
En nummer 9 is degene waarop die keert in Lls. Van Lls naar Dvd. |
![]() |
advertentie |
17-09-2018 20:24:22 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
QuoteIs Deventer dan niet handiger, daar heb je immers het maximale aantal mogelijke aansluitingen dan. Immers in vanuit beide richtingen van de 3600, maar daarnaast blijft het vanuit Ut met één overstap mogelijk in Berlijn te komen en je hebt goede verbindingen vanuit Hvs, Amf en Apd. Hengelo heeft al een verbinding naar Duitsland waar je dan vanuit kunt overstappen, eigenlijk valt alleen Almelo een beetje buiten de boot met meerdere overstaps maar daar zullen vast niet de meeste klanten vandaan komen. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
17-09-2018 21:35:01 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Trouwens, die "snelle" IC143 was helemaal niet zo snel: in Asd 27 minuten later dan normaal vertrokken maar toen ik rond 13 uur op de DB-app keek reed ie met +17. Dus maar 10 minuten sneller dan de normale drg. |
17-09-2018 21:38:49 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Laatst bewerkt door icened op 17-09-2018 21:39 |
17-09-2018 21:47:49 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
QuoteDat is heel wat anders van wat er op papier staat en wat er uiteindelijk buiten gebeurd. |
17-09-2018 21:55:05 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Dus hij had geen 17 minuten vertraging in Duitsland? |
17-09-2018 22:13:38 | ||
---|---|---|
wouterder
![]() |
Quote Het zou kunnen als men Wierden - Zwolle dubbelsporig maakt en daarna met 200 km/h de Hanzelijn over gaat. Dat zou ook de snelste manier zijn om Nederland uit te komen vanaf Amsterdam lijkt mij. |
17-09-2018 22:16:41 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Volgens mij heeft dat ding onderweg vertraging opgelopen door iemand op het spoor... |
17-09-2018 22:41:19 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Dat is de manier om de meeste tijdswinst te halen in Nederland. Maar natuurlijk zijn ook daar een aantal partijen op tegen zoals de gemeentes Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer en Almelo. Die hebben dan geen directe treinverbinding met Berlijn. Zou ze genoegen willen met een extra IC Amsterdam - Enschede (1 keer p/u) ter compensatie als de Berlijn trein daar wegvalt? |
17-09-2018 22:52:22 | ||
---|---|---|
279
![]() |
Quote hoe weet je dat die trein ingekort is vanwege de 143? |
17-09-2018 23:12:52 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
![]() |
Omdat het zo is? |
17-09-2018 23:15:33 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
De aangepaste 143 reed in het pad van de 2400 tussen Gpda en Vtbr. |
18-09-2018 00:54:54 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Quote U reageert onthutst alsof het een geheimpje moest blijven? ![]() 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
18-09-2018 08:55:19 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Quote Tip: treinreizigers houden zich niet bepaald aan de gemeentegrenzen bij de keuze van hun station. Buiten die grenzen wonen namelijk ook mensen die gebruik maken van bijvoorbeeld de IC Berlijn en zullen toch ergens moeten opstappen. Het is handiger te kijken hoeveel reizigers per station van de IC Berlijn gebruik maken. |
18-09-2018 12:35:18 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Zijn er ook reizigers die de trein enkel binnen onze landsgrenzen gebruiken om vervoert te worden ? Zo ja,dan moet die aantallen wel van het reizigers getal van dat betreffende station halen. Dan weet je wie de trein echt gebruiken om de grens over te gaan en daar gaat t in dit geval dan om. Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
18-09-2018 12:37:16 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Natuurlijk zijn die mensen er, want de ICB rijdt in het pad van de binnenlandse dienst die op dat moment niet rijdt ![]() |
18-09-2018 14:17:48 | ||
---|---|---|
DDietzen
![]() |
Van Boxtel pochte gisteren over een reistijd Amsterdam - Berlijn van vier uur. Gedeputeerde Boerman (provincie Overijssel), van dezelfde delegatie als Van Boxtel, schermt nu met 'zes uur': https://www.rtvoost.nl/nieuws/298849/Gedeputeerde-Boerman-Snelle-trein-naar-Berlijn-belangrijk-voor-economie Wat wordt 't nou, jongens? Make up your mind... ![]() |
18-09-2018 14:53:47 | ||
---|---|---|
29Thomas10
![]() |
Quote Krant spreekt ook over wisseling van de stroom, ipv spanning ![]() |
18-09-2018 15:00:18 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
QuoteTussen Dv en Hgl rijdt de ICB niet in een pad van een binnenlandse dienst. Dat is alleen tussen Dv en Asd zo, de 1500. En ja, de ICB wordt voor binnenlands vervoer gebruikt. Zie het regelmatig in Aml, reizigers die de intercity naar het westen laten gaan en dan even later de ICB naar het westen nemen en ook zie je reizigers instappen richting Hgl, die overduidelijk niet internationaal zijn. Buiten het "seizoen" is de ICB ook wat prettiger om fietsen mee te nemen, wat meer ruimte dan in dat enge gat van een ICM Laatst bewerkt door dvdhoven op 18-09-2018 15:02 Dick van den Hoven |
18-09-2018 16:18:59 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Tja, de ICB rijdt zo'n 10 minuten na de 1700 en reizigers ri Amsterdam Centraal verkiezen een overstapvrije verbinding boven overstapverbinding (in Amf bij zowel 1700 als 1600) |
18-09-2018 16:29:34 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
In het licht van de huidige discussies en wensen is het nog wel eens aardig te bedenken dat de IC Berlijn eigenlijk alleen overleefd heeft dankzij de integratie in de binnenlandse dienst. NSI wilde destijds eigenlijk wel van die verlieslatende verbinding af... |
18-09-2018 18:31:00 | ||
---|---|---|
Knoek
![]() |
Quote Het heeft misschien wat slechte jaren gekend maar nu is die verbinding niet meer weg te denken! Natuurlijk wordt het aan beide kanten van de grens ook voor binnenlands vervoer gebruikt, so what? Vanuit bijvoorbeeld Twente is dit de enige rechtstreekse verbinding met Amsterdam CS en het lijkt me niet verkeerd dat NS op de uren dat ICB niet rijdt een eigen intercity van Hengelo naar Amsterdam CS in zet zoals ze nu ook al in de avond 1x doen. Of natuurlijk ICB ieder uur laten rijden, er is in beide landen genoeg animo voor. |
18-09-2018 18:37:33 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
En dan die trein niet zo autistisch in Hgl laten eindigen, maar natuurlijk van/naar de grootste stad van de provincie laten rijden. |
18-09-2018 18:41:32 | ||
---|---|---|
Knoek
![]() |
Quote Als die trein al door zou rijden dan moet hij naar Bad Bentheim doorrijden en niet naar Enskedee. Het is een vervanging van de ICB weet je nog? Voor Enschede is er een prima overstap in Hengelo 4 tot 6x per uur. Bovendien moeten de twee bewuste ICM's in Hengelo blijven op het rangeerterrein, anders kunnen ze hem later op de avond weer leeg terugrijden.... En dan wil je zeker dat de trein naar Hannover die zondagavond wel rijdt ook ff via Enschede op en neer pendelt? Laatst bewerkt door Knoek op 18-09-2018 18:47 |
18-09-2018 19:30:27 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
QuoteIk denk dat die reizigers er eerder voor kiezen om gelijk in de goede trein te stappen, immers als je in Amf zou overstappen stap je daar weer in diezelfde ICB waar je ook al in Aml in kunt stappen. Da's immers al de enige logische overstapverbinding. Zou je vanuit de 1600 op Dvd overstappen op de 4000 dan sta je immers ook 18 minuten te wachten waarmee dat niet sneller is. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
18-09-2018 22:49:30 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
Quote Is er nu, heel wat jaren later, geen levensvatbaarheid voor een IC Berlijn, die versneld wordt door bijna de helft van de huidige stops te laten vervallen? Ofwel de ICB stopt te : Asd - Amf - Dv - Hgl, en in Duitsland ook een vermindering van het aantal stops. Zo is toch in Ned. al een klein half uur tijdwinst te halen. |
18-09-2018 23:51:28 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Ja, dat is wat we tot in ten treure herhalen in dit draadje. Dat er toch echt wel een markt is voor minstens één treinpaar per dag dat op de snelst mogelijke manier tussen Amsterdam en Berlijn rijdt. Maar dan komen direct (ook in Duitse fora) weer de Bedenkenträger die erop wijzen dat je dan in het pad van stoptrein X en goederentrein Y terechtkomt. En dat Voorthuizen en Ostrauderfehn toch echt wel hun directe aansluiting naar Berlijn willen houden. Er wordt eindeloos veel gepraat (gel*ld zou ik bijna zeggen) door NSI en DB, maar er gebeurt vooralsnog nog geen drol, omdat beide bedrijven nou niet bepaald bekend staan om hun visionaire startup-achtige denkwijzen. Een snelle trein op dit traject is echt geen probleem. Maar dat oeverloze denken in problemen in plaats van oplossingen maakt me moedeloos en zorgt ervoor dat ik af en toe nog steeds het vliegtuig moet nemen, omdat de IC Berlijn helaas voor sommige werkafspraken simpelweg te langzaam is. En zo denken veel reizigers erover. Er gaan een slordige 9 vliegtuigen per dag van Amsterdam naar Berlijn en terug en die zijn vrijwel altijd volgeboekt. Dat is het equivalent van twee bomvolle ICB's. Als de spoorwegmaatschappijen die kans niet zien, dan zien ze het nooit. En dan hoop ik dat bijvoorbeeld Flixtrain de ICB ooit uit de markt concurreert met een eigen trein. Die vliegtuigen maken overigens ook geen tussenlandingen in Teuge, Twenthe, Münster-Osnabrück, Hannover en Braunschweig-Wolfsburg. Dus waarom zou een trein dat wel altijd doen? Laatst bewerkt door brun op 18-09-2018 23:56 |
19-09-2018 09:09:05 | ||
---|---|---|
Knoek
![]() |
Je hebt gelijk maar een trein die onderweg helemaal niet stopt krijg je misschien 1 wagon vol mee, Nederland is groter dan Amsterdam he, sterker nog, Amsterdam is maar een klein mini-hoofdstadje met nog niet eens 1 miljoen inwoners. ICB moet het ook echt hebben van alle instappers in Amersfoort, Deventer en Hengelo. Zeker voor de mensen uit de regio Deventer en Hengelo (dus eigenlijk de gehele oostgrens) is het geen optie om eerst 2 uur naar Amsterdam te reizen om vervolgens weer via de eigen regio naar Berlijn te reizen. Vind het ook niet zo storend dat ICB af en toe stopt maar het zijn nu wel erg veel stops, er is geen enkele noodzaak om in Hilversum, Apeldoorn, Almelo, Bad Oyenhausen, Bunde, Minden en Stedal te stoppen. Haal die stops eruit, zorg dat er geen loc-wissel meer nodig is en kijk naar de mogelijkheden om de snelheid te verhogen. Met deze maatregelen is zeker een uur tijd te winnen en dan is de reistijd best wel acceptabel. Ben zelf erg benieuwd naar de nieuwe treinstellen die DB wil aanschaffen, laatst in een Dosto gezeten en was daar zeer tevreden over. Ook moeten ze eens goede wifi installeren, het Duitse 4G-netwerk is ronduit belabberd en je hebt alleen in bewoond gebied even fatsoenlijke verbinding. |
19-09-2018 15:37:49 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Als IC Berlijn het ergens niet van moet hebben dan zijn het de instappers in Deventer en Hengelo daar krijg je per trein zeker geen bak mee vol. Dat kleine mini-hoofdstadje levert 65.6% van de bezetting op van die trein en in Amf komen er nog eens 23.8% bij. Van die laatste groep is het grootste deel afkomstig uit Rtd en Gv dus tegen de tijd dat de trein via Asdz gaat rijden ligt het meer voor de hand om hem door te trekken naar Rtd waardoor alle andere stops in ons land overbodig worden. Quote Je kunt toch ook gewoon de goede kant op reizen en in Bh instappen? Dat rijdt die dure Keolis tram tenminste niet helemaal voor niks. Quote In Minden stappen net zo veel mensen in als in Hengelo, maar inderdaad net als Hengelo, Deventer en Wolfsburg kun je de genoemde plaatsen maar beter overslaan. Quote Zo lang de beveiliging niet is aangepast in Bad Bentheim moet je er toch al stoppen. En als je de klanten van de overgeslagen stations nog ergens wilt oppikken dat heb je toch al ergens een stop van 3 a 4 minuten nodig. Dan levert geen locwissel van 10 minuten netto ook nog maar 6 minuten op, redelijk verwaarloosbaar tov die 27 minuten die je non stop in NL kunt winnen. Als de IC Berlijn zonder binnenlandse reizigers geen bestaansrecht heeft dan lijkt me een IC Berlijn zonder binnenlandse reizigers en een vier keer zo veel kostende loc een mooi luchtkasteel voor mensen die graag op een directiezetel willen zitten zonder enig benul van wat zo'n functie nu werkelijk inhoud. |
19-09-2018 16:35:02 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Die kroegpraat van hadjememaar in de laatste zin mag je wat mij betreft bewaren voor twitter of zo, maar goed. Mag ik aannemen dat je dan ook een fervent tegenstander bent van vier keer zo dure locs voor goederentreinen om een stationnement aan de grens te voorkomen? |
20-09-2018 10:15:04 | ||
---|---|---|
Coryza
![]() |
Deutsche bahn lijkt mee te investeren; https://www.nhnieuws.nl/nieuws/231638/Deutsche-Bahn-gaat-miljoenen-investeren-in-snellere-verbinding-Amsterdam-Berlijn |
20-09-2018 10:18:16 | ||
---|---|---|
Apda
![]() |
De Frankfurter Allgemeine Zeitung heeft bij DB navraag gedaan over versnelling van de IC Berlijn. Daaruit kwam geen nieuws. http://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/unternehmen/neue-zuege-nach-amsterdam-kommen-aber-erst-2023-15792989.html DB heeft gepland vanaf 2023 nieuwe treinen in te zetten met ICE-kwaliteit waarmee 20 tot 30 minuten reistijd kan worden bespaard. De stop aan de grens zal dan vervallen. |
20-09-2018 11:52:56 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Volgens mij wilde Roger van Boxtel juist dat de verbinding al eerder dan 2023 versneld zou worden... |
20-09-2018 11:54:02 | ||
---|---|---|
Knoek
![]() |
Op de populaire onzin-praat van Henk1619 ga ik maar niet in. Ik wil er alleen over kwijt dat ik als regelmatige gebruiker van ICB hele andere dingen zie dan hij schrijft. Wel goed nieuws dat DB eraan wil meewerken, ben benieuwd wat voor materieel ze ervoor willen aanschaffen. Al is 2023 wel erg laat.... |
20-09-2018 12:00:11 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
![]() |
Henk1619 houdt er buitengewoon typische meningen op na, echter onderbouwt hij het wel met cijfers - uit fatsoenlijke bron naar wij aannemen. Populair is niet de juiste omschrijving, het label onzinpraat verdient betere argumenten dan "ik zie andere dingen". Leg dat eens uit, over wat voor getallen gaan het dan? En "DB wil meewerken"... Is het niet zo dat DB al eerder alles naar 2023 heeft doorgeschoven, en dus de hele lobby vanuit Nederland op een grote onbeweeglijke massa stuit? Laatst bewerkt door IJsbergsla op 20-09-2018 12:02 |
20-09-2018 12:19:32 | ||
---|---|---|
Knoek
![]() |
@Ijsbergsla: Ik ga niet op alle dingen in hoor, maar z'n "Keolis tram" (toch een 5-delige Flirt dat een behoorlijke afstand af legt en je beter met een Nederlandse intercity kunt vergelijken qua snelheid, maargoed...) vervoert na een half jaar al behoorlijke aantallen passagiers op het Nederlandse deel waarvan de meeste ook nog eens grensoverschrijdend zijn. Dit geeft alleen al aan dat meneer niet weet waar hij over praat en maar wat populaire uitspraken doet. En die cijfers van hem heeft hij vast ook uit z'n duim gezogen....![]() |
20-09-2018 12:37:09 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
De "gein" is dat Henk 1619 alleen zijn eigen onwrikbare gelijk over iedereen wil uitwalsen en ook en vooral mensen op stang wil jagen, en dat lukt telkens weer. Dat is op zichzelf jammer, want dan eindigt elke discussie nergens, overschreeuwd als die wordt door boude uitspraken en oordelen over personen. Ik besef dat zelfs de Algemene Beschouwingen aan dat verschijnsel zijn gaan lijden, maar dat maakt het alleen maar des te jammerder. |
20-09-2018 15:09:08 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote Bestelling nieuwe tranche ICE4 die wel voor het buitenland geschikt is? |
20-09-2018 16:13:06 | ||
---|---|---|
SchuurB
![]() |
De geruchten gaan al heel lang richting IC-NEU, hetgeen zou moeten bestaan uit composities lok + rijtuigen in vaste samenstelling, een soort RailJets dus. Dit voorjaar was de dead-line voor de aanbesteding en het is nu wachten tot DB de resultaten bekend maakt; dan gaan we zien wat het wordt en of het naar Nederland kan komen. |
20-09-2018 16:25:27 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Het zou me heel erg verbazen als daar iets anders uit komt rollen dan Vectrons en Viaggio-rijtuigen. Siemens is de enige bouwer die momenteel zoiets in z'n portfolio heeft zitten. |
20-09-2018 21:55:40 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Ik ken Henk1619 niet, maar ik ken de IC Berlijn wel, want daar zit ik al sinds 15 jaar tweewekelijks in (en soms zelfs twee keer per week over het hele traject). En Henk heeft zeker gelijk - de mensen die in Deventer, Hengelo en Minden in- of uitstappen, gebruiken de trein hoofdzakelijk als alternatieve sprinter. Dus voor woonwerkverkeer of voor woonstudieverkeer. De in- en uitstappers in Apeldoorn, Deventer, Almelo en Hengelo zijn vooral scholieren en studenten die hooguit twee stations (in Nederland!) verder reizen. De in- en uitstappers in bijvoorbeeld Stendal, Minden en Rheine zijn vooral forensen. En inderdaad, zolang de trein het daarvan moet hebben, kun je 'm eigenlijk net zo goed afschaffen. Internationale reizigers zie je voor 't grootste deel in- en uitstappen in Amsterdam, Amersfoort, Osnabrück, Hannover en Berlijn. Ik vind serieus dat de trein alleen nog daar moet stoppen. Vroeger, toen er geld bij moest, was het 'misbruiken' van deze IC voor binnenlands verkeer begrijpelijk. Maar nu is het tijd om eens anders te denken en de verkeersstromen te scheiden. Je kunt niet roepen dat dit een belangrijke concurrent voor het vliegtuig moet worden en 'm tegelijkertijd in elk provincieplaatsje laten stoppen om nog een paar euro's aan elke denkbare kruimel van passagiers te verdienen. Laatst bewerkt door brun op 20-09-2018 21:57 |
20-09-2018 22:18:54 | ||
---|---|---|
Knoek
![]() |
Met die paar stops heeft ICB geen enkele toekomst. Is ook niet uitvoerbaar want de KMAR, Douane, Polizei en BGS zullen ongetwijfeld eisen dat de stops in Hengelo en Rheine behouden blijven, die gaan echt niet het hele traject tussen Amersfoort en Osnabruck meereizen en weer terug. Rheine is ook nog eens een belangrijk overstapstation voor o.a. de IC naar Keulen. Voor mij zou het overslaan van Hengelo betekenen dat ik niet meer rechtstreeks naar Hannover en Berlijn kan reizen en een extra overstap richting Keulen heb, ik pak dan gewoon de auto weer want de trein is dan geen serieus alternatief meer, maar dat is heel persoonlijk natuurlijk. |
20-09-2018 22:56:33 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Of je bedenkt dat die Forenzen het mogelijk maken dat de meeste kosten van de trein eral uit zijn waardoor het ding rendabeler is voor de internationale reizigers... Schop je die forenzen eruit, moet je wel even wat meer mensen zien te trekken om het ding rendabel te houden. |
20-09-2018 23:04:42 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Met respect, maar hoe kom je hierop? De Nederlandse douane controleert nooit in de IC Berlijn. De Bundesgrenzschutz loopt in Bentheim inderdaad telkens door de trein, maar vreemd genoeg doen ze dat in de ICE tussen Arnhem en Oberhausen nooit. Weet je waarom? Omdat die controles van de BGS op het randje van illegaal balanceren. Ze mogen namelijk volgens de letter van het Schengen-verdrag alleen steeksproefsgewijs controleren. Daar houden ze zich in Bentheim niet aan, ze doen het structureel, wat ook al vaak tot discussies in de trein heeft geleid. Maar ze komen ermee weg, omdat ze immers dankzij de locwissel even snel door de trein kunnen lopen, zodat het lijkt op een snel steekproefje. Als zulke discussies dan tóch onstaan, gaan de dames en heren van de BGS die overigens snel uit de weg door meteen weer uit de trein te stappen. Maar als ze ooit een keer een goede advocaat met donkere huidskleur (want die BGS pikt die er altijd uit) en een slecht humeur in de IC Berlijn tegenkomen, heeft héél de Duitse douane in Bad Bentheim een week later een megaclaim aan de broek. Laatst bewerkt door brun op 20-09-2018 23:06 |
20-09-2018 23:06:03 | ||
---|---|---|
JothamvW
![]() |
@thom Dat, en als je na Amersfoort niet meer zou stoppen moet het hele oosten van het land met een boemeltje vanuit Hengelo of Enschede, waarvan ik me afvraag of dat past. Of moeten die mensen dan allemaal eerst naar Amersfoort en dan terugsteken? Laatst bewerkt door JothamvW op 20-09-2018 23:07 |
20-09-2018 23:13:33 | ||
---|---|---|
Knoek
![]() |
@Brun: De Kmar en Polizei mogen wel degelijk NA de grens hun controles houden en dat mogen ze zo vaak doen als ze willen. Kmar heeft het een hele tijd ook erg vaak gedaan maar de laatste tijd niet vaak meer (wat mij betreft doen ze dat wel bij iedere trein). |
20-09-2018 23:22:41 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Nee, dat mogen ze niet. Als ze structurele grenscontroles gaan uitvoeren, is dat een schending van Schengen. Ze mogen af en toe, als daar een *concrete* aanleiding voor is, controles houden. Bijvoorbeeld om illegalen op te sporen of om drugstransporten te stoppen. Maar als ze dat, zoals in Bad Bentheim, jarenlang in vrijwel elke trein doen, is het een permanente controle en gaan ze hun boekje ver te buiten. Ze komen er alleen mee weg omdat niemand erop let en omdat je als individuele EU-inwoner eigenlijk geen handige manier hebt om ertegen te protesteren. Je kunt een klacht bij de ECAS indienen, maar dat is het dan ook wel. |