Ontwikkelingen IC Berlijn
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
14-01-2018 09:37:21
Knoek
Knoek
Quote
brun (za 13 jan 2018 20:44:36 https://www.somda.nl/forum/15507/p637735/): Mooie hoop luchtfietserij weer in die discussie op Treinreiziger (en op ICE-Treff wordt ie ook gevoerd).

De allersimpelste versnelling van de Intercity Berlijn is één keer per dag een Sprinter-ICE van Amsterdam via Duisburg naar Berlijn te laten rijden. Dan laat je die trein 40 minuten later vertrekken uit Amsterdam dan de huidige ICE naar Köln/Basel en dan ben je in 5u50 in Berlijn, dat is dus drie kwartier (!) eerder dan nu. Met slechts minieme aanpassingen in de dienstregeling: je moet alleen met de DB afspreken dat dus er één ICE per dag niet van Köln via Duisburg naar Berlijn rijdt, maar van Amsterdam via Duisburg naar Berlijn. En 's avonds terug.

En dan eerst kijken of die nieuwe trein überhaupt aanslaat en of 't idee verder uitgebouwd kan worden.


Dan kun je die trein beter via Hengelo laten rijden en dan de helft van de stations over slaan, omkoppelen in Bad Bentheim is dan ook niet nodig, dan ben je minstens een uur sneller!

Betere optie is om de IC Berlijn ieder uur te laten rijden, in beide landen zitten die treinen voor binnenlands vervoer behoorlijk vol, bovendien heb je dan vanuit Twente, Deventer, Apeldoorn een directe uur verbinding met Amsterdam CS. Om het uur zou je dan een ICE kunnen inzetten met minder stops in Duitsland. Zeker met de komst van de nieuwe lijn naar Bielefeld kunnen er in ieder geval stops in Duitsland verdwijnen.

Het kost wat reizigers maar de trein wordt dan eindelijk een serieus alternatief voor het vliegtuig. Positief is in ieder geval dat de ticket prijzen flink omlaag zijn gegaan vanaf deze maand.

Laatst bewerkt door Knoek op 14-01-2018 09:43
 

14-01-2018 09:47:30
Berk24
Berk24
Ieder uur rijden gaat echt niet gebeuren als op Hengelo-Bad Bentheim de trein slechts voor de helft gevuld is. Dan kun je beter op binnenlandse trajecten meer treinen laten rijden, want dat is een stuk goedkoper.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

14-01-2018 10:44:06
icened
icened
Quote
Knoek (zo 14 jan 2018 09:37:21 https://www.somda.nl/forum/15507/p637752/):

Dan kun je die trein beter via Hengelo laten rijden en dan de helft van de stations over slaan, omkoppelen in Bad Bentheim is dan ook niet nodig, dan ben je minstens een uur sneller!


DB en NS kunnen de IC Amsterdam - Berlijn eenvoudig versnellen. Maar wat zijn de voor - en nadelen? Stendal niet geïntegreerd in een snelle IC tussen Berlijn - Hannover. Andere haltes zoals Minden (ICE richting Hamm), Bad Bentheim, Almelo, Apeldoorn en Hilversum kun je ook overslaan. Verlies je wel overstapreizigers.

Versnellen van IC Amsterdam - Berlijn is niet verkeerd. Maar DB en NS zullen wel een afweging maken van de voor - en nadelen.

En de IC Amsterdam - Berlijn kan qua totale reistijd nooit concurreren met de vliegtuig. Wat maakt een hypothetische tijdswinst van zelfs 1 uur dan uit?
 

14-01-2018 15:53:58
cuneo56
cuneo56
Quote
Knoek (zo 14 jan 2018 09:37:21)
Zeker met de komst van de nieuwe lijn naar Bielefeld kunnen er in ieder geval stops in Duitsland verdwijnen.


Zo nieuw is die lijn niet, wel wat aangepast/verlengd.
Je zegt stops, dus meervoud, maar welke van de drie stations waar ze beide stoppen kan dan vervallen?
Bad Bentheim, Rheine of Osnabrück?
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

14-01-2018 19:14:54
hakkepuf
hakkepuf
reactie op brun 13 jan 20:44

Dat kan nóg 10 minuten sneller (of meer) door van Oberhausen direct (via Mülheim) naar Essen te rijden, dan hoef je ook geen kop te maken in Duisburg.
Oberhausen blij, Duisburg niet. Düsseldorf en Köln kunnen via Wuppertal.
Inderdaad, al is het maar enkele keren per dag.

Laatst bewerkt door hakkepuf op 14-01-2018 19:17, reden: reactie vergeten
 

14-01-2018 19:47:03
mdeen
mdeen
Quote
brun (za 13 jan 2018 20:44:36 https://www.somda.nl/forum/15507/p637735/):

De allersimpelste versnelling van de Intercity Berlijn is één keer per dag een Sprinter-ICE van Amsterdam via Duisburg naar Berlijn te laten rijden. Dan laat je die trein 40 minuten later vertrekken uit Amsterdam dan de huidige ICE naar Köln/Basel en dan ben je in 5u50 in Berlijn, dat is dus drie kwartier (!) eerder dan nu. Met slechts minieme aanpassingen in de dienstregeling: je moet alleen met de DB afspreken dat dus er één ICE per dag niet van Köln via Duisburg naar Berlijn rijdt, maar van Amsterdam via Duisburg naar Berlijn. En 's avonds terug.


Klein probleempje met dat idee is dat de ICE's naar Berlijn nu ICE2's zijn die dus niet in Nederland kunnen rijden. Als je dat dan met een ICE3 gaat doen is a) de vraag of je die enigszins vol krijgt, b) de vraag of je die überhaupt beschikbaar hebt en c) moet DB de trein Keulen-Wuppertal-Berlijn dus los rijden (wordt nu in Hamm gekoppeld met de trein Keulen-Duisburg-Berlijn).

Maar afgezien daarvan is het geen slecht idee.
 

14-01-2018 21:11:26
Knoek
Knoek
Quote
Berk24 (zo 14 jan 2018 09:47:30 https://www.somda.nl/forum/15507/p637754/): Ieder uur rijden gaat echt niet gebeuren als op Hengelo-Bad Bentheim de trein slechts voor de helft gevuld is. Dan kun je beter op binnenlandse trajecten meer treinen laten rijden, want dat is een stuk goedkoper.


Uiteraard is het ook een optie om op de uren dat IC Berlijn niet rijdt een NS trein in te zetten, maar waarom zou je er geen doorrijdende trein van maken? Het is een enorme meerwaarde!

En wat een drama weer op de nieuwe lijn naar Bielefeld, ongelooflijk dat Keolis Duitsland net zo’n amateur club is als in Nederland. Denken ze dat er maar 1 testritje nodig was.... mag hopen dat de opdrachtgevers Keolis forse boetes op gaat leggen!
 

14-01-2018 21:31:52
Berk24
Berk24
Die meerwaarde van ieder uur een trein naar Berlin is echt beperkt. Bij internationale langeafstandsverbindingen plannen de reizigers hun reis, er is vaak sprake van een zugbinding, dus dan is een hogere frequentie minder belangrijk. Op het zwakste deel van de route zijn er sinds vandaag op papier 15 treinen extra bijgekomen en als over een paar weken soepel gereden wordt (geen uitval/grote vertragingen) ga je zien dat er geleidelijk aan overloop komt. Dagje Osnabrück met de IC Berlin zou niet zo snel meer gedaan worden (tenzij je drie maanden van te voren plant, alleen reist of zakelijk doel). Dan is er geen aanleiding om de frequentie van de IC Berlin te verhogen.

Keolis zet nu wel structureel vervangend busvervoer in tussen Bad Bentheim en Hengelo. Voor de Knoeks op deze wereld, beter een bus dan niets.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

14-01-2018 22:07:41
dennistd
dennistd
Quote
Knoek (zo 14 jan 2018 21:11:26 https://www.somda.nl/forum/15507/p637802/):
En wat een drama weer op de nieuwe lijn naar Bielefeld, ongelooflijk dat Keolis Duitsland net zo’n amateur club is als in Nederland. Denken ze dat er maar 1 testritje nodig was.... mag hopen dat de opdrachtgevers Keolis forse boetes op gaat leggen!
Geen idee wat het met de IC Berlijn te maken heeft, maar goed: ik weer niet hoe je er bij komt dat er maar 1 testritje gereden is? En is gedurende meerdere dagen volop getest. Eerder kon hiermee niet begonnen worden, omdat Stadler de stellen niet op tijd toegelaten kreeg. Wat kan Keolis daar precies aan doen?

Ik kan me iets herinneren over een bepaalde hogesnelheidstrein in dienst van NS, ik geloof dat ie van Italiaanse makelij was. Daar is zelfs tot in den treure mee testgereden, en dan nog krijg je het voor elkaar om bij de eerste inzetten de onderdelen er vanaf te laten vallen. Echt, ik hoop dat de opdrachtgever NS forse boetes op gaat leggen!

Om nog maar niet te spreken over de wanprestatie die met de IC Berlijn geleverd wordt, met niet beschikbare locs (hoeveel heeft NS er aan de kant staan in de Westhaven?) waardoor hele treinen uitvallen. Of wat te denken van vertraging vanuit Duitsland waarbij de binnenlandse reiziger lekker met +30 en een extra overstap opgescheept wordt, in plaats van een vervangende trein in te zetten (ze staan er genoeg buiten de spits en als geweldig bedrijf zal NS ook wel 10 machinisten op reserve hebben zitten op elk station).

Laatst bewerkt door dennistd op 14-01-2018 22:08
 

14-01-2018 23:42:45
broek53
broek53
Ja, laren we hier ook eens lekker een zuur verketter- en scheld-topic van maken. Doe je best jongens!  

15-01-2018 00:00:00
henri1972
henri1972
Ik weet niet waar je 50 minuten vandaan haalt maar je stel je legt die ICE in in het pad van ICE 545. Die vertrekt om 9.23 uur uit Essen. Dan zal je rond 9.07 uur uit Oberhausen weg moeten. Dan kom je in een pad wat een uur eerder ligt dan de huidige ICE 105 dus om 7.02 uur uit Asd. Aankomst op hbf om 13.06 uur ipv van de huidige IC 141 die nu om 13.22 uur aankomt. Win je dus 18 minuten mee .....
Het zou iets sneller kunnen als je in Asd om 7.10 uur vertrekt maar dat zal waarschijnlijk spitsuur technisch niet kunnen anders kan ICE 105 ook om 8.10 uur vertrekken ipv 8.02 uur. Kom je op 26 minuten .....
 

15-01-2018 00:00:00
henri1972
henri1972
Telegraaf.nl doet graag met onze discussie mee. Een man in de Internationale trein uit Berlijn (ICE) gooide ruiten in .... compleet met foto van een ICE natuurlijk .....  

15-01-2018 04:57:43
moderator
Moderator
moderator
Enkele niets toevoegende berichten verwijderd. On-topic verder over de IC Berlijn a.u.b..


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

15-01-2018 09:54:35
icened
icened
Gisteren en eergisteren werd de Berlijn weer eens omgeleid tussen Amsterdam - Deventer via Zwolle. Vanaf Amsterdam C naar Zwolle had de Berlijn trein non-stop slechts 1 uur en 4 minuten nodig.

Dit komt in de buurt van de oorspronkelijke plannen:

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiU9KrvytnYAhVMCsAKHQhcDaAQFggrMAA&url=https%3A%2F%2Ffd.nl%2Ffrontpage%2Feconomie-politiek%2F785205%2Fhanzelijn-levert-amper-tijdwinst-op&usg=AOvVaw2fSPsHDBUYxTekk83VNx_1

Als de toekomstige Vectron locomotief + (nieuwe) Duitse rijtuigen gebruik maakt van de ERTMS van de Hanzelijn kan het al 1 - 3 minuten tijdswinst boeken. En met ERTMS tussen Amsterdam - Lelystad komt daar mogelijk nog 1 - 2 minuten bij.

Maakt een omgeleide BR 189 ook gebruik van ERTMS op Hanzelijn?

https://www.flickr.com/photos/henrydigi/38976027594/in/pool-hanzelijn/

Laatst bewerkt door icened op 15-01-2018 09:58
 

15-01-2018 10:08:42
daniel81
daniel81
Alles is in deze discussie al eens voorbij gekomen, maar volgens mij mag het zolangzamerhand toch wel duidelijk zijn dat de inzet van zowel NS als DB is om geen extra treinen te laten rijden t.o.v. het binnenlandse aanbod.
De IC Berlijn is simpelweg een binnenlandse IC Asd-Hgl die de grens over rijdt en dan overgaat op de binnenlandse IC Bentheim-Berlijn. Als je via de Hanzelijn gaat rijden wordt het hele concept anders, dan wordt het a la Benelux een trein die in Nederland als vijfde wiel aan de wagen rondrijdt en daardoor onrendabel is. Met als groot risico dat-ie opgeheven wordt, zoals het de meeste internationale getrokken treinen is vergaan in de laatste decennia. Dat moeten we toch al helemaal niet willen?
 

15-01-2018 10:22:36
icened
icened
De Berlijn trein hoeft niet via de Hanzelijn te rijden. Al zou ik het als inwoner van een gemeente die de Berlijn trein graag op die station ziet stoppen wel graag willen.

Gebruikte de omgeleide ritten van Berlijn trein van zaterdag en zondag jl. als voorbeeld om te laten zien dat 60 minuten tussen Zwolle - Amsterdam goed mogelijk is.

Berlijn trein en Benelux hebben als overeenkomst dat ze beiden geïntegreerd zijn als IC tussen Nederland - Duitsland en Nederland - België.

Zal me niet verbazen dat het treinverkeer tussen Nederland - Duitsland/België de komende jaren nog gaat veranderen. Zoals je al aangaf zijn bijvoorbeeld veel EC en EN tussen Amsterdam - Köln verdwenen ten gunste van de ICE. En zou niet raar van opkijken als de Beneluxtrein vanaf 2025 gaat verdwijnen. Er zijn nl. ook andere alternatieven tussen Brussel/Antwerpen - Breda

Laatst bewerkt door icened op 15-01-2018 10:23
 

15-01-2018 10:42:51
Klaasje
Klaasje
Ik weet niet hoor, maar de IC berlijn was afgelopen weekend slechts 2 minuten sneller dan de reguliere verbinding. Dat is niet schokkend veel sneller als je wel twee stations overslaat en er geen overstaptijd in zit in tegenstelling tot normaal.

Nu nog iets meer off-topic: Tevens praat de diverse media over "plannen" rondom de Hanzelijn maar in feite is er nooit een "doelreistijd" gedefinieerd. De getallen uit de vervoerwaardestudie uit 1996 zijn een eigen leven gaan leiden nadat ze, eenmaal opgenomen in het tracebesluit, volledig uit de context zijn getrokken. In het tracebesluit stond dat de Hanzelijn een bepaalde reistijd mogelijk moest maken. Dat doel is gewoon gehaald als je de uitgangspunten die daarbij golden in de dienstregeling zou verwerken. Dat wil zeggen een IC-verbinding Zwolle-Amsterdam Centraal met een stop van 1 minuut in Almere C met 160 km/h. Uitgaande van de huidige dienstregelingsplanning zou dat een rijtijd van minder dan een uur hebben opgeleverd.
 

15-01-2018 11:39:51
brun
brun
Quote
daniel81 (ma 15 jan 2018 10:08:42 https://www.somda.nl/forum/15507/p637848/): Alles is in deze discussie al eens voorbij gekomen, maar volgens mij mag het zolangzamerhand toch wel duidelijk zijn dat de inzet van zowel NS als DB is om geen extra treinen te laten rijden t.o.v. het binnenlandse aanbod.
De IC Berlijn is simpelweg een binnenlandse IC Asd-Hgl die de grens over rijdt en dan overgaat op de binnenlandse IC Bentheim-Berlijn.


Dit dus. Er worden altijd allerlei bezwaren aangevoerd, maar het simpele feit is dat NS en DB gewoon geen snellere verbinding *willen*. Anders was die er al lang geweest. Ze willen zelfs niet een experimentje wagen met een flexibele dienstregeling waarin één rechtstreeks treinpaar per dag rijdt, zonder lokwissel en met slechts een paar stops.

Sterker nog, er is niet eens geld voor fatsoenlijke marketing en voor een fatsoenlijke, betrouwbare dienstverlening. Elke zomer is er bijvoorbeeld het gedonder met de airco, het is al lang bekend waar 't aan ligt (de stoppen op de Zugsammelschiene knallen eruit zodra een airco veel stroom trekt, en resetten helpt niet, omdat het rijtuig met alle mensen erin dan al te warm is geworden) maar er wordt geen geld in aanpassingen gestoken.

De bistrorijtuigen rijden regelmatig met defecte ovens of koelkasten rond, die pas na een week worden gerepareerd. Heb de medewerkers daar al zó vaak op hun werkgever horen vloeken (als ze minder verkopen, verdienen ze namelijk ook minder).

Sommige A-rijtuigen hebben op koude winterdagen het probleem dat ze óf verwarming óf licht kunnen hebben, maar niet beide tegelijk. Weer vanwege de Zugsammelschiene.

En zo heb ik nog een hele lijst.

Vreemd genoeg is ie wel overwegend goed op tijd. Serieus lange vertragingen zijn een uitzondering. Ook omdat er over de hele rit een halfuur aan rek in de dienstregeling zit natuurlijk.

Laatst bewerkt door brun op 15-01-2018 11:40
 

15-01-2018 12:32:48
phantom
phantom
Is het dan niet handiger om 1st is te laten regelen dat huidig materieel nog betrouwbaarder is en men tevreden personeel en tevreden klanten heeft ?
Waardoor er misschien ook meer nieuwe klanten bijkomen,wat dan kan rechtvaardigen dat er nieuwe verbindingen bij worden gemaakt.
Want zoals ik het nu lees is het product niet geheel betrouwbaar en zijn zowel personeel als de klanten die er zijn niet altijd even blij.

Experimenteren met een flex dienstregeling en 1 treinpaar kost ook geld,dat men dat er niet in wil steken vind ik niet raar.
Ik denk dat dat geld er niet eens is,anders had het huidige materieel al lang probleemloos en volledig werkend rond moeten rijden.
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je als vervoerder er express op mikt om met halfwerkend spul rond te rijden terwijl het geld er is om probleemloos rond te rijden.

Dat men amper te laat is met deze verbindingen is ook niet gek,als je iets heel ruim opzet dan is er bijna altijd ergens wel ruimte om een vertraging eruit te werken
Of je ze dus voor punctualiteit een klop op de schouder moet geven vind ik in deze dubieus %08%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

15-01-2018 14:45:46
icened
icened
Quote
Klaasje (ma 15 jan 2018 10:42:51 https://www.somda.nl/forum/15507/p637853/): Ik weet niet hoor, maar de IC berlijn was afgelopen weekend slechts 2 minuten sneller dan de reguliere verbinding. Dat is niet schokkend veel sneller als je wel twee stations overslaat en er geen overstaptijd in zit in tegenstelling tot normaal.


In feite dus even snel. Bij de aanleg van de Hanzelijn werd rekening gehouden met inzet van Berlijn trein (Bron: CD Rom Tracébesluit Hanzelijn). Staat er alleen niet bij of dat structureel of bij gelegenheid is.
 

15-01-2018 14:49:49
daniel81
daniel81
In wat voor opzicht moest daar dan 'rekening mee gehouden worden'?  

15-01-2018 14:59:59
icened
icened
Quote


Dit dus. Er worden altijd allerlei bezwaren aangevoerd, maar het simpele feit is dat NS en DB gewoon geen snellere verbinding *willen*. Anders was die er al lang geweest.


In het verleden was de frequentie zelfs nog lager. Dus er is vooruitgang gemaakt. En tussen Berlijn - Amsterdam heb je minder drukke vervoersstromen als bijvoorbeeld tussen Berlijn - München.

Berlijn - Hannover is belangrijk. Maar tussen Hannover - Osnabrück - Hengelo - Deventer - Amersfoort is de vervoersstroom aanzienlijk minder. En tussen Amersfoort - Amsterdam heb je een behoorlijke vervoersstroom.

Barcelona - Madrid is ongeveer even ver als Berlijn - Amsterdam. Alleen worden in Spanje de twee grootste steden met elkaar verbonden via een HSL. En zijn er ook andere grote steden tussen.
 

15-01-2018 15:09:44
icened
icened
Quote
daniel81 (ma 15 jan 2018 14:49:49 https://www.somda.nl/forum/15507/p637893/): In wat voor opzicht moest daar dan 'rekening mee gehouden worden'?


Citaat:

Tenslotte is in het Trans Europese Netwerk (TEN) voor spoorvervoer de Hanzelijn onderdeel van een nog te ontwikkelen internationale verbinding (Berlijn-lijn). welke algemene randvoorwaarden gelden voor het project Hanzelijn. Om deze reden zal de Hanzelijn geschikt moeten zijn voor snelheden tot 200 km/uur om medege
bruik door internationale (hogesnelheids)treinen mogelijk te maken.

Zo staat het letterlijk aangegeven op de CD ROM. Maar het is een zeer oude CD ROM van 2003. Dat waren ideeën in die tijd.

Laatst bewerkt door icened op 15-01-2018 15:19
 

15-01-2018 15:18:44
brun
brun
Quote
hakkepuf (zo 14 jan 2018 19:14:54 https://www.somda.nl/forum/15507/p637797/):
Dat kan nóg 10 minuten sneller (of meer) door van Oberhausen direct (via Mülheim) naar Essen te rijden, dan hoef je ook geen kop te maken in Duisburg.
Oberhausen blij, Duisburg niet. Düsseldorf en Köln kunnen via Wuppertal.
Inderdaad, al is het maar enkele keren per dag.


Dat is inderdaad een goeie. Dan hebben we dus al zo'n 50 minuten van de verbinding afgesnoept, puur door een directe ICE-Sprinter Berlijn-Amsterdam via Oberhausen te laten rijden...
 

15-01-2018 16:00:10
brun
brun
Quote
henri1972 (ma 15 jan 2018 15:28:53.059944 https://www.somda.nl/forum/15507/p637906/): Ik weet niet waar je 50 minuten vandaan haalt maar je stel je legt die ICE in in het pad van ICE 545. Die vertrekt om 9.23 uur uit Essen. Dan zal je rond 9.07 uur uit Oberhausen weg moeten. Dan kom je in een pad wat een uur eerder ligt dan de huidige ICE 105 dus om 7.02 uur uit Asd. Aankomst op hbf om 13.06 uur ipv van de huidige IC 141 die nu om 13.22 uur aankomt. Win je dus 18 minuten mee .....
Het zou iets sneller kunnen als je in Asd om 7.10 uur vertrekt maar dat zal waarschijnlijk spitsuur technisch niet kunnen anders kan ICE 105 ook om 8.10 uur vertrekken ipv 8.02 uur. Kom je op 26 minuten .....


Maar da's de kern van de hele discussie... Allerlei prachtige plannen om de ICB sneller te maken, maar ik lees alleen maar bezwaren. Er zijn geen paden, er zijn geen locs of ICE's, enzovoort. Wat natuurlijk nonsens is, want als DB en NS het echt willen, is dat heus wel op te lossen. Dan moeten andere treinen maar eventjes wachten. We hebben 't immers maar over één ICE-paar per dag in ons voorstel.

Als je nu per ICE via Duisburg naar Berlijn gaat, is de overstaptijd 37 minuten. Dat vervalt als de trein doorrijdt. Als je zoals hakkepuf zegt Duisburg zelfs mijdt, win je nog eens 10 minuten. Laat vervolgens nog één stop vervallen (Bochum bijvoorbeeld, of Berlin-Spandau) en je zit al op 50 minuten tijdswinst.

Dienstregelingen zijn geen vaststaande dingen. De DB heeft in december zonder met de ogen te knipperen de helft omgegooid om één treinverbinding sneller te kunnen laten rijden (Berlijn-München).

Maar goed, ik weet ook wel hoe het werkt. Hoe vaak in Nederland niet gewoon knalhard een Sprintertje naar Utrecht voor de iets vertraagde ICE wordt gegooid, zodat die van Arnhem naar Utrecht in een slakkengang rijdt en nóg meer vertraging oploopt... Dat zegt al alles.

Laatst bewerkt door brun op 15-01-2018 16:01
 

15-01-2018 16:24:20
Frontier
Frontier
Dat laatste is zeer treurig ja, dat zie je ook bij de ICB. Als die in Bh +10 heeft wordt het onvermijdelijk te Odz achter de Lint aansukkelen en +20 als gevolg, want stel je voor dat de heilige knoop in Hgl verkeerd gaat. Er waren ooit tijden dat internationale treinen boven alles gingen...


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

15-01-2018 18:18:59
mdeen
mdeen
Quote
henri1972 (ma 15 jan 2018 15:28:53.059944 https://www.somda.nl/forum/15507/p637906/): Ik weet niet waar je 50 minuten vandaan haalt maar je stel je legt die ICE in in het pad van ICE 545. Die vertrekt om 9.23 uur uit Essen. Dan zal je rond 9.07 uur uit Oberhausen weg moeten. Dan kom je in een pad wat een uur eerder ligt dan de huidige ICE 105 dus om 7.02 uur uit Asd. Aankomst op hbf om 13.06 uur ipv van de huidige IC 141 die nu om 13.22 uur aankomt. Win je dus 18 minuten mee .....
Het zou iets sneller kunnen als je in Asd om 7.10 uur vertrekt maar dat zal waarschijnlijk spitsuur technisch niet kunnen anders kan ICE 105 ook om 8.10 uur vertrekken ipv 8.02 uur. Kom je op 26 minuten .....


Puur op rijtijd bekeken: Amsterdam - Oberhausen is 1:44, Duisburg - Berlijn is 3:56 door de trein die Hannover - Spandau zonder stoppen doet. Dan kom je op 5:40 tegen de huidige trein 6:22. Dat is dus 42 minuten en dan sla je alleen Wolfsburg en Stendal over.
Stel dat je voor Hannover nog wat stops schrapt (ICE sprinter per slot van rekening) dan win je nog eens 3-4 minuten per stop, met 5 stops schrappen zijn dat ook al 15-20 minuten.
Zo al een uur sneller.
 

15-01-2018 19:15:58
mtlx
mtlx
Quote
brun (ma 15 jan 2018 11:39:51 https://m.somda.nl/forum/15507/p637866/):

Elke zomer is er bijvoorbeeld het gedonder met de airco, het is al lang bekend waar 't aan ligt (de stoppen op de Zugsammelschiene knallen eruit zodra een airco veel stroom trekt, en resetten helpt niet, omdat het rijtuig met alle mensen erin dan al te warm is geworden) maar er wordt geen geld in aanpassingen gestoken.

[...]

Weer vanwege de Zugsammelschiene.


Je beseft dat ZS gewoon de treinverwarmingsleiding in normaal Nederlands heet?
Uitval van de airco ligt daar dus niet aan. Die kan de machinist aan of uit zetten. Is daar een probleem mee, dan zit de volledige trein zonder ventilatie/verwarming/koeling, verlichting en andere zaken. Als dat het geval is, dan mag de trein niet vertrekken en is er een andere locomotief nodig.

Wat uiteraard wel kan is dat de airconditioning simpelweg niet voldoende is (kan niet voldoende m3 koelen). Deze gaat dan continu op vol draaien en zal op een gegeven moment over z'n nek gaan.
Ook kan het zijn dat de statische omzetter van het rijtuig het niet meer bij kan benen omdat er teveel stroom tegelijkertijd wordt gevraagd. Dan valt de statische omzetter uit, maar ook dat heeft verder niets te maken met de Zs.

Laatst bewerkt door mtlx op 15-01-2018 19:16
 

15-01-2018 20:34:41
icened
icened
Quote
mdeen (ma 15 jan 2018 18:18:59 https://www.somda.nl/forum/15507/p637936/):

Puur op rijtijd bekeken: Amsterdam - Oberhausen is 1:44, Duisburg - Berlijn is 3:56 door de trein die Hannover - Spandau zonder stoppen doet. Dan kom je op 5:40 tegen de huidige trein 6:22. Dat is dus 42 minuten en dan sla je alleen Wolfsburg en Stendal over.
Stel dat je voor Hannover nog wat stops schrapt (ICE sprinter per slot van rekening) dan win je nog eens 3-4 minuten per stop, met 5 stops schrappen zijn dat ook al 15-20 minuten.
Zo al een uur sneller.


Over 25 jaar kunnen die tijden al helemaal primitief zijn als de Hyperloop ontwikkeld is: %08%

https://www.npo.nl/eenvandaag/15-01-2018/AT_2089372?ttype=choice&tevent=%7B%22spvid%22%3A%220%3AgjtvlnDz8jDU1k5x8feSi4FKbPZu6ajc%22%2C%22comScoreName%22%3A%22npo.franchise.eenvandaag%22%2C%22brand%22%3A%22npoportal%22%2C%22section%22%3A%22franchise%22%2C%22broadcaster%22%3A%22npo%22%2C%22subBroadcaster%22%3A%22npo%22%2C%22brandType%22%3A%22zenderportal%22%2C%22platform%22%3A%22site%22%2C%22platformType%22%3A%22site%22%2C%22avType%22%3A%22video%22%2C%22consent%22%3A%5B%22necessary%22%2C%22analytics%22%5D%2C%22panel%22%3A%22laatste-afleveringen%22%2C%22type%22%3A%22editorial%22%2C%22offerId%22%3A%225804d1d7-0e32-405e-90ab-4f3f4cae0c58%22%2C%22destination%22%3A%7B%22contentId%22%3A%22AT_2089372%22%2C%22index%22%3A0%2C%22numberDisplayed%22%3A1%2C%22recommender%22%3A%22laatste-afleveringen%22%7D%2C%22sourceContentId%22%3A%22laatste-afleveringen%22%7D

Vanaf 19:00 zie je een rapportage over Hyperloop.

Laatst bewerkt door icened op 15-01-2018 20:43
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


15-01-2018 23:22:27
thom
thom
Quote
mtlx (ma 15 jan 2018 19:15:58 https://www.somda.nl/forum/15507/p637943/):
Quote
brun (ma 15 jan 2018 11:39:51 https://m.somda.nl/forum/15507/p637866/):

Elke zomer is er bijvoorbeeld het gedonder met de airco, het is al lang bekend waar 't aan ligt (de stoppen op de Zugsammelschiene knallen eruit zodra een airco veel stroom trekt, en resetten helpt niet, omdat het rijtuig met alle mensen erin dan al te warm is geworden) maar er wordt geen geld in aanpassingen gestoken.

[...]

Weer vanwege de Zugsammelschiene.


Je beseft dat ZS gewoon de treinverwarmingsleiding in normaal Nederlands heet?
Uitval van de airco ligt daar dus niet aan. Die kan de machinist aan of uit zetten. Is daar een probleem mee, dan zit de volledige trein zonder ventilatie/verwarming/koeling, verlichting en andere zaken. Als dat het geval is, dan mag de trein niet vertrekken en is er een andere locomotief nodig.

Wat uiteraard wel kan is dat de airconditioning simpelweg niet voldoende is (kan niet voldoende m3 koelen). Deze gaat dan continu op vol draaien en zal op een gegeven moment over z'n nek gaan.
Ook kan het zijn dat de statische omzetter van het rijtuig het niet meer bij kan benen omdat er teveel stroom tegelijkertijd wordt gevraagd. Dan valt de statische omzetter uit, maar ook dat heeft verder niets te maken met de Zs.

De zugsammelschiene is in het Nederlands gewoon de de hoogspanningskabel of treinverwarmingskabel. Het gebruik van het woord leiding is vaak voor een water of luchtleiding.

Maar het hoeft niet persé dat de hele trein er dan uitligt (De maximaal beveiliging in de lok is inderdaad te resetten door opnieuw in te schakelen), het kan ook gewoon de HS Veiligheid van de omzetter of klima zijn die er in het rijtuig uitknalt.

Vaak zijn het problemen met de spanningskeuze die niet meer inkomt (1kV, 1,5 kV of 3kV) of wat je zegt, de airco waarvan de condensor dicht vriest en daarmee geen lucht meer circuleert in het rijtuig.

Laatst bewerkt door thom op 15-01-2018 23:23
 

16-01-2018 08:11:05
daniel81
daniel81
Quote
henri1972 (ma 15 jan 2018 15:28:53.059944 https://www.somda.nl/forum/15507/p637906/): Ik weet niet waar je 50 minuten vandaan haalt maar je stel je legt die ICE in in het pad van ICE 545. Die vertrekt om 9.23 uur uit Essen. Dan zal je rond 9.07 uur uit Oberhausen weg moeten. Dan kom je in een pad wat een uur eerder ligt dan de huidige ICE 105 dus om 7.02 uur uit Asd. Aankomst op hbf om 13.06 uur ipv van de huidige IC 141 die nu om 13.22 uur aankomt. Win je dus 18 minuten mee .....
Het zou iets sneller kunnen als je in Asd om 7.10 uur vertrekt maar dat zal waarschijnlijk spitsuur technisch niet kunnen anders kan ICE 105 ook om 8.10 uur vertrekken ipv 8.02 uur. Kom je op 26 minuten .....


Als ik het goed begrijp is die 50 minuten de rijtijdwinst tussen de huidige verbinding via Essen en de snelst mogelijke verbinding via Essen, en niet de vergelijking met de ICB.
 

21-02-2018 16:42:04
icened
icened
Ze willen in de dienstregeling 2019 station Apeldoorn, Hilversum en Almelo een aantal keren per dag met de IC naar Berlijn overslaan. Ligt tegelijk weer heel 'gevoelig':

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwihl8TlqLfZAhVELsAKHY0OAMYQFggoMAA&url=https%3A%2F%2Fwww.destentor.nl%2Fapeldoorn%2Ftrein-uit-berlijn-slaat-apeldoorn-wellicht-over~a23a0b16%2F&usg=AOvVaw1bgmI6ODGgsKinHvmVy89P

In het verleden werd deze stations zoal overgeslagen door de EC naar Berlijn. En er staat aangegeven dat er een extra IC Amsterdam - Deventer zal rijden. Is het dan zo 'erg' dat een paar stations een bescheiden aantal keren per dag overgeslagen worden?

Laatst bewerkt door icened op 21-02-2018 16:45
 

21-02-2018 17:12:21
DDietzen
DDietzen
Het zorgt voor een onregelmatige dienstregeling, en voor extra oponthoud voor reizigers van/naar die stations ivm een extra overstap. Dit maakt 'de trein naar Berlijn' toch een minder aantrekkelijk product.

Ik zou het laten bij een aanpassing in de Reisplanner, die reeds (op kleinere schaal) van kracht is. Bij IC's naar Berlijn met een 1500 als natrein, worden de aankomsttijden van de Berliner op Hvs en Amf (mogelijk ook Apd en Dv) niet weergegeven. De Reisplanner dirigeert binnenlandse reizigers tussen Asd, Hvs en Amf (mogelijk ook Apd en Dv) dan automatisch naar de 1500. Andersom zelfde verhaal (al komt dat bij mijn weten minder voor). Zo wordt de drukte in de Berliner verlicht zonder oponthoud voor internationale reizigers.

Tot slot, een vervangende 1500 Asd - Dv is leuk maar daar heeft Aml niks aan.

Laatst bewerkt door DDietzen op 21-02-2018 17:12
 

21-02-2018 18:00:40
JellevdHam
JellevdHam
Natuurlijk is de verbinding zo voor minder reizigers direct en daarmee voor sommige reizigers op de manier minder aantrekkelijk, maar of die extra overstap (en minieme extra reistijd, het kan niet langer dan een halfuur zijn maar zou zo maar eens minder kunnen zijn) de toch al (vanuit bijvoorbeeld Apeldoorn) ruim 5 uur durende reis opeens zo veel minder aantrekkelijk zal maken dat er minder reizigers door komen betwijfel ik. Als er een extra trein naar Deventer komt lijkt het probleem voor mij daarmee opgelost, de IC Berlijn is hierdoor sneller en het aantal treinen per uur blijft gelijk. Blijft natuurlijk wel de kwestie Almelo over.  

21-02-2018 19:12:10
Roy
Roy
Zou jammer zijn, vriendin in zutphen, zelf in almelo, elke twee uur een kwartier minder was fijn. Al snap ik wel dat het product ICB niet op de reiziger almelo-zutphen is gericht. Ik hoop wel dat ze de ICB dan serieus sneller maken, en niet dat hij in hengelo 3 minuten extra stil staat, omdat hij almelo over slaat.  

21-02-2018 19:52:30
cuneo56
cuneo56
Kijk dat soort argumenten zullen het zijn die de meeste bezwaren inhouden tegen het laten vervallen van stops van de IC naar Berlin.
Als er nu geargumenteerd zou worden op aantallen instappende reizigers op de betroffen stations die echt de grens overgaan versus het discomfort van een te volle trein i.p.v. onderbuik en vermeend eigenbelang.
 

21-02-2018 20:34:25
Knoek
Knoek
Ik vind het een goede zaak, het wordt dan weer de sneltrein zoals deze in het verleden ook reed en dezelfde stations oversloeg. Als je bijvoorbeeld vanuit Almelo richting Hannover/Berlijn wilt reizen maakt het toch helemaal niks uit dat je eerst een trein naar Hengelo moet nemen om daar op te stappen? Tussen beide steden rijden al tot 8 (dan 7) treinen per uur in iedere richting dus de reistijd is nauwelijks meer.

Dan in Duitsland ook nog de stops in Minden en Bad Oyenhausen eruit halen en een nieuw type loc aanschaffen dat beide spanningen aan kan en de lange stop in Bad Bentheim kan ook overgeslagen worden.

Al die beetjes helpen om de reistijd over het gehele traject flink terug te brengen. En als de snelheid op bepaalde trajecten ook nog omhoog zou kunnen (zoals tussen Amersfoort en Apeldoorn) is dat ook mooi meegenomen.
 

21-02-2018 21:21:41
daniel_ddr
daniel_ddr
Maar past het überhaupt om de IC-Berlijn met minder stops te laten rijden? Toen de ICB nog los reed was de dienstregeling immers nogal anders dan nu op met name de Gooilijn: de Noordoost splitste nog met een IC naar Shl en Asd die vlak achter elkaar aan reden, vanuit Amf reed een sneltrein naar Asd en alle sprinters tussen Hvs en Wp kwamen nog uit Ut.
Het zit nu gewoonweg veel voller in 't Gooi met de kwartiersdienst van IC en Sprinters waar dan ook nog de trein van/naar Alm tussendoor zit.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 21-02-2018 21:22


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

21-02-2018 21:45:04
Frontier
Frontier
Quote
Knoek (wo 21 feb 2018 20:34:25 https://www.somda.nl/forum/15507/p641812/): Ik vind het een goede zaak, het wordt dan weer de sneltrein zoals deze in het verleden ook reed en dezelfde stations oversloeg.

Maar sla dan wel in beide richtingen dezelfde stations over. Wat de neuk heb je eraan als je in Apd wel in kunt stappen maar niet uit kunt stappen op de terugweg? Dat zou net zo zot worden als bij de huidige omleidingen waar enkel richting Duitsland te Zl wordt gestopt. %03%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

21-02-2018 22:41:28
henri1972
henri1972
Het gaat dus alleen om drukke treinen in het zomerseizoen hè? Dus waarschijnlijk om de treinen die in de vorige drg ook al dubbel reden.
Het grootste deel van het jaar blijft het dus zoals t is.
Tenminste, als ik dat artikel goed begrijp.
 

22-02-2018 06:14:18
brun
brun
En morgen in het nieuws: Wierde, Borne, Oldenzaal en Naarden-Bussum vinden het 'schandalig' en 'onbegrijpelijk' dat de trein zonder stoppen langs hun station rijdt.

"Het kan toch niet zo zijn dat Almelo wél rechtstreeks met Berlijn is verbonden en wij niet", stellen de desbetreffende burgemeesters.

De gemeenten hebben de handen ineengeslagen en krijgen daarbij extra gewicht door de ondersteuning van Den Helder (dat wil dat de IC Berlijn na Amsterdam doorrijdt naar Noord-Holland) en Ter Apel (dat überhaupt een station wil).

"In 1920 is ons al een rechtstreekse verbinding naar Duitsland beloofd", stelde Ter Apel. "We wachten er nog altijd op!"
 

22-02-2018 08:14:33
MasterE
MasterE
Laten we de IC Berlijn toch gewoon niet meer stoppen in Almelo. Opgelost! %02%  

22-02-2018 09:26:51
icened
icened
Het wordt een dolle boel. ICB verlengen naar Den Helder. Nou misschien in het zomerseizoen voor die Duitsers die naar Texel willen.

In de vroegste uren een IC Den Helder - Maastricht is begrijpelijk. Maar een IC Den Helder - Berlijn....

Zie je wat voor prestige zo'n internationale trein heeft voor de gemeente
(besturen). Zie o.a. ook voor de gemeente Den Haag met Beneluxtrein. Maar als je als reiziger en bestuurder rationeel bekijkt is het overslaan van een paar stations per dag helemaal geen ramp als je ziet wat verder voor frequentie aan treinen er is tussen Amsterdam - Hengelo.
 

22-02-2018 09:50:22
anton_
anton_
Quote
DDietzen (wo 21 feb 2018 17:12:21 https://www.somda.nl/forum/15507/p641784/): Het zorgt voor een onregelmatige dienstregeling, en voor extra oponthoud voor reizigers van/naar die stations ivm een extra overstap. Dit maakt 'de trein naar Berlijn' toch een minder aantrekkelijk product.

Inderdaad, maar dit lijkt me wel een van de betere oplossingen ( mischien zijn er nog betere ). Gewoon de IC Berlijn op het normale tijdstip laten rijden heeft als grote nadeel dat niet iedereen mee kan ( te druk ). Ik denk dat hier gekozen is om de groep met overlast zo klein mogelijk te houden. Mensen uit Hilversum en Almelo moeten nu eerder vertrekken richting Berlijn (+ extra overstappen). In de andere richting is er een overstap in Deventer voor reizen naar Apeldoorn ( In Deventer vertrek op dat moment ieder kwartier een IC richting Apeldoorn - als ik de tekst op locov goed heb gelezen )
Ik vind trouwens niets over het bericht uit de Stentor op de website van rocov.

https://www.destentor.nl/apeldoorn/trein-uit-berlijn-slaat-apeldoorn-wellicht-over~a23a0b16/

https://www.rocovgelderland.nl/nieuws
 

22-02-2018 10:44:53
anton_
anton_
Ik vraag me trouwens wel af waarom de oplossing uit 2015 niet wordt toegepast. IC Berlijn vertrek uit Amsterdam CS 1701 en extra IC naar Amersfoort om 1658 (alleen ma-vr).  

22-02-2018 11:28:34
dennistd
dennistd
Het idee van overslaan staat gewoon in de adviesaanvraag 2019 aan het Locov: http://locov.nl/Images/Locov%202018-28003%20brief%20adviesaanvraag%20dienstregeling%202019_tcm311-397880.pdf
Quote
De Intercity Berlijn zal in de Dienstregeling 2019 grotendeels op dezelfde tijden rijden als in de Dienstregeling 2018. Er is een scenario ontwikkeld om op drukke momenten, met name in de zomer,tussen Amsterdam Centraal en Deventer een aparte binnenlandse Intercity te kunnen rijden. Deze extra Intercity rijdt dan op de reguliere tijdstippen. De Intercity Berlijn zal dan 3 minuten later vertrekken uit Amsterdam Centraal en niet stoppen te Hilversum en Almelo. Vanuit Berlijn richting Amsterdam Centraal zal de Intercity Berlijn dan 3 minuten eerder aankomen en niet stoppen te Apeldoorn. Op tussenliggende stations, zoals Amersfoort, is de reistijdsverkorting van/naar Duitsland nog enkele minuten groter. Indien NS voornemens is dit voorstel door te voeren zal dit worden opgenomen in de adviesaanvraag voor het desbetreffende wijzigingsblad.


@anton_: Wat betreft drie minuten eerder: de dienstregeling op de Gooilijn is sinds 2015 flink veranderd, dus dikke kans dat drie minuten eerder gewoon niet meer past en drie minuten later wel.

Laatst bewerkt door dennistd op 22-02-2018 11:28
 

22-02-2018 12:14:11
daniel81
daniel81
Het positieve punt van het voorstel is dat in de zomer ook op het binnenlandse traject meer capaciteit kan worden geboden, want dat is nu echt een probleem. De stop van de 244 in Apd kun je in de zomer net zo goed weglaten want je kunt er toch niet meer bij. De enkeling die had bedacht in Apd uit te stappen waarschuw je met een omroepbericht voor Dv.
Het geciteerde artikel van De STentor komt uit Apeldoorn, maar waarschijnlijk is dat nu net de stad die er het minste last van heeft want aannemelijk zullen de doorrijdende treinen vooral de ochtendtreinen zijn, terwijl terugkerende toeristen doorgaans juist in de avondtreinen zullen zitten.
 

22-02-2018 12:28:46
DDietzen
DDietzen
Quote
dennistd (do 22 feb 2018 11:28:34 https://www.somda.nl/forum/15507/p641851/): Het idee van overslaan staat gewoon in de adviesaanvraag 2019 aan het Locov: http://locov.nl/Images/Locov%202018-28003%20brief%20adviesaanvraag%20dienstregeling%202019_tcm311-397880.pdf



Ik vond het al gek dat de publiciteit nu pas op gang kwam. Misschien dat dit moment voor de lokale partijen beter uitkomt om de boel op te porren met het oog op de verkiezingen?

Anyway, ik heb voor de statistieken even globaal gerekend. Zijnde een geboren Apeldoorner die maar al te blij is met de IC Berlijn, kondig ik met dubbele gevoelens aan dat de IC Berlijn twaalf(!) minuten later weg kan uit Asd als zowel Hvs als Apd overgeslagen worden.

Voorbeelduitwerking:
+ Asd .12
- Wp .24
- Hvs .32
+ Amf .43/.45
- Bnva .55
- Apd .08
+ Dv .17/.19

Daarnaast leg je een extra 1500 Asd - Dv in het huidige pad van de Berliner.
De 15800 moet wel 5 min eerder weg uit Asd, zodat de snelle Berliner deze in Wp kan inhalen; dat is de grootste afknapper. Voor de rest zijn er geen conflicten met andere paden (afgezien van wellicht goederenpaden, maar dat zij dan maar even zo).
Voor Aml zou het het beste zijn als de 17900 in dit geval (in beide richtingen) met een halfuur wordt verplaatst, zodat er in Hgl een korte aansluiting (8 min) op de snelle Berliner ontstaat.

Laatst bewerkt door DDietzen op 22-02-2018 12:43
 

22-02-2018 12:49:43
maurits
maurits
Op zich is het streven om de drukste treinen te ontlasten natuurlijk nobel, maar de kunstgrepen die men uit wil halen om het in de dienstregeling te frommelen zijn wel erg groot.

Is het geen optie om de drukste treinen van drie of vier extra rijtuigen (ICR of iets gehuurds) te voorzien die in Bh af- en weer aangekoppeld worden met de loc?


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

22-02-2018 13:02:30
DDietzen
DDietzen
Leuk idee, maar je kan maar twee rijtuigen aanplakken om nog langs perron 4/5 in Hvs te passen. Heel misschien drie, als de achterste (onbemande) loc niet per se langs het perron hoeft te staan. Weet niet wat de ILT daarvan zou vinden. Vier bakjes extra gaat in ieder geval niet passen, tenzij Hvs alsnog wordt overgeslagen.  

22-02-2018 13:10:52
phantom
phantom
Dat hangt er vanaf hoe je dat aanpakt,en op welk stuk het eigenlijk "te druk" is.
(buiten het feit om of dat men rangeren e.d. tegenwoordig nog wel durft/mag)
Als de drukte van een trein zit in het NL deel ri Bh en je haakt er daar rijtuigen aan,terwijl de drukte voor Bh de trein al de trein uit is,dan helpt dat niks.
Vice versa natuurlijk het zelfde verhaal.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

22-02-2018 13:14:56
dennistd
dennistd
Het zou kunnen, maar dan moet je in Bentheim wel uitwijken naar spoor 3: de 1700 kan dan met rijtuigen naar het volledige spoor 80 (inclusief kopje), dat ook nodig is voor goederenlocs). Vervolgens moet je na vertrek van de ICB geduwd rangeren naar 3, 4 of 5 en omlopen. Dan getrokken naar kopsporen 25 en 26 (die ook voor goederenlocs nodig zijn), en na aankomst van de ICB uit Berlijn en het afkoppelen van de Duitse loc weer geduwd aankoppelen.

En vergeet niet dat er op de Zaanstraat dan ook met rijtuigen gesleept moet gaan worden: ze moeten immers direct aan de loc zitten.
 

22-02-2018 13:59:27
brun
brun
Op zich is de discussie natuurlijk een beetje weird. In 2004 bijvoorbeeld sloeg de IC Berlijn Hilversum, Apeldoorn en Almelo over, en in Duitsland werd evenmin gestopt in Bad Oeynhausen/Bunde. Volgens mij was ie toen een klein halfuurtje eerder in Berlijn, want hij stopte (meen ik) ook aanzienlijk korter in Deventer.

Heel leuk dat ze al die tussenstationnetjes hebben toegevoegd om extra te kunnen verdienen aan korte ritjes van binnenlandse reizigers. Maar daardoor is de trein wel een stuk langzamer geworden. Dus waarom niet terugdraaien? De tijden zijn veranderd, de IC Berlijn trekt zeker in de zomer véél meer reizigers voor 't hele traject dan toen.
 

22-02-2018 14:03:42
DDietzen
DDietzen
Wat is trouwens het kortste perron op de route? In NL is dat Hvs met 345 meter, maar in Duitsland is er toch een nog kortere? Osnh? Buende?  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

22-02-2018 14:30:29
SunKeeper
SunKeeper
Buende is volgens de sateliet 250 meter. Osnh is ten minste 300 meter.  

22-02-2018 14:31:54
brun
brun
Osnabrück wordt krap bij treinen in de richting Amsterdam (spoor 12). Daar passen hooguit nog twee rijtuigen vóór de trein en dan staat de loc volgens mij al vrij, de achterkant staat dan net bij de trap.

Spoor 11 (richting Hannover) is aanzienlijk langer, dat loopt naast de trap door tot onder de kruisende sporen 1-5.
 

22-02-2018 14:56:56
brun
brun
Het zuidelijke perron van Bad Bentheim is overigens ook maar 300 meter. De nachttrein van Amsterdam naar Berlijn/Praag stopte daarom altijd langs 't middenperron, anders paste 't niet.  

22-02-2018 15:20:58
thom
thom
Quote
DDietzen (do 22 feb 2018 13:02:30 https://www.somda.nl/forum/15507/p641860/): Leuk idee, maar je kan maar twee rijtuigen aanplakken om nog langs perron 4/5 in Hvs te passen. Heel misschien drie, als de achterste (onbemande) loc niet per se langs het perron hoeft te staan. Weet niet wat de ILT daarvan zou vinden. Vier bakjes extra gaat in ieder geval niet passen, tenzij Hvs alsnog wordt overgeslagen.

Wat je nu roept kost kapitalen, en Bh is bijvoorbeeld geen rangeerdienst en rangeerlok, geen verblijf voor die mensen die dat moeten doen en daarnaast zijn er ook geen ICR'en over.

Daarnaast is Asd ook niet het het punt wat barst van de capaciteit in dat soort toeren uit te gaan voeren.

Laatst bewerkt door thom op 22-02-2018 15:21
 

22-02-2018 15:24:27
thom
thom
Quote
DDietzen (do 22 feb 2018 12:28:46 https://www.somda.nl/forum/15507/p641857/): Voor de rest zijn er geen conflicten met andere paden (afgezien van wellicht goederenpaden, maar dat zij dan maar even zo).

Al eens bedacht wat het voor puinhoop word als ze bij logistiek zouden zeggen 'Er liggen wat goederen paden, maar daar kijken we nu even niet naar'

Het idee is leuk, maar zolang je met een deel van de werkelijkheid géén rekening houdt kan je plan ook nooit realistisch worden en heeft de discussie ook weinig zin.

Laatst bewerkt door thom op 22-02-2018 15:24
 

22-02-2018 15:40:54
daniel81
daniel81
Ik hoor het al: de het-kan-niet-want-nu-doen-we-het-ook-niet-redeneringen zijn alweer volop bezig%04% De door @maurits voorgestelde constructie is niks nieuws, zo ging het 30 jaar geleden altijd: achter de reguliere ICB hingen 1 of meerder ICR'en die er in Bh afgingen cq bijkwamen.
Nog handiger zou het zijn als er een treinstel achter gehangen zou kunnen worden dat zichzelf kan wegrijden danwel aankoppelen in Bh. DB heeft ervaring met deze constructie met 628's achter de Syltshuttles. Alleen nog even in NL toegelaten krijgen
 

22-02-2018 16:13:15
brun
brun
Quote
thom (do 22 feb 2018 15:20:58 https://www.somda.nl/forum/15507/p641876/):
Wat je nu roept kost kapitalen, en Bh is bijvoorbeeld geen rangeerdienst en rangeerlok, geen verblijf voor die mensen die dat moeten doen en daarnaast zijn er ook geen ICR'en over.
.


Er is in Bh permanent een rangeerder in dienst (voor de locwissel). En een rangeerloc heb je niet nodig, de 1700 kan zelf omlopen. Dat kan zelfs zonder de rest in de weg te zitten: rechtdoor naar 80, even omlopen via het hoofdspoor, dan naar 25/26 zodra een van de goederensporen vrij komt.

Daarvoor is tijd zat, de locomotieven hebben nu ook al 2 uur pauze in Bentheim. En tussen twee IC's heeft de rangeerder toch nauwelijks iets te doen.

Het omlopen is zelfs de enige extra beweging ten opzichte van de huidige bewegingen voor de locwissel. En daarvoor moet de 1700 ook zagen, want hij kan niet rechtstreeks van 11 (het locspoortje) naar 25/26.

Hier trouwens op pagina 18 het sporenplan van Bentheim inclusief bovenleidingsspanningen:

http://docplayer.nl/storage/29/13626349/1519315474/hTc-ey8w0RiGPlduJBQcgg/13626349.pdf


Verblijf voor mensen is er overigens ook. Het treinpersoneel en machinisten van DB en NS zitten nu ook niet 2 uur op een bankje in de regen.

Laatst bewerkt door brun op 22-02-2018 16:18
 

22-02-2018 16:17:08
brun
brun
Klopt het trouwens dat de mogelijkheid van maximaal 3 versterkingsrijtuigen de reden is voor de rijtuignummering van de trein, die pas bij 4 begint?  

22-02-2018 16:17:56
IJsbergsla
IJsbergsla
thom is net zo goed in roepen zonder dat hij weet wat de kosten/baten dan daadwerkelijk zouden moeten zijn...  

22-02-2018 17:20:15
dvdhoven
dvdhoven
Quote
brun (do 22 feb 2018 16:17:08 https://www.somda.nl/forum/15507/p641883/): Klopt het trouwens dat de mogelijkheid van maximaal 3 versterkingsrijtuigen de reden is voor de rijtuignummering van de trein, die pas bij 4 begint?
Ik herinner me nog, volgens mij de Interregio-tijd, dat in Bh er rijtuigen bijgeplaatst werden. Die zaten dan al aan de Duitse lok vast en die lok zette ze tegen de trein. En aangezien rijtuig nummer 4 aan de Duitse kant zit, kan dat dus heel goed.


Dick van den Hoven
 

22-02-2018 17:23:34
Apda
Apda
Quote
brun (do 22 feb 2018 16:17:08 https://www.somda.nl/forum/15507/p641883/): Klopt het trouwens dat de mogelijkheid van maximaal 3 versterkingsrijtuigen de reden is voor de rijtuignummering van de trein, die pas bij 4 begint?

Nee, in Duitsland gaat men uit van het 'Service-rijtuig' (Bvmsz). Dit krijgt nummer 10. Aan de ene kant van de Bvmsz bevinden zich de andere rijtuigen 2e klas. Qua nummering dus maximaal 9 stuks. Aan de andere zijde bevinden zich vaak het Bistro-rijtuig (volgens de regels met de Bistro-zijde gekoppeld aan het Bvmsz-rijtuig, maar bij IC Berlijn let men hier in de praktijk niet op) en vervolgens de rijtuigen 1e klas. Zie voor voorbeelden en uitzonderingen bijvoorbeeld http://www.grahnert.de/fernbahn/reihung/r181-400.pdf en andere nummerseries op die website.
 

22-02-2018 19:53:24
timtrein
timtrein
Quote
DDietzen (do 22 feb 2018 13:02:30 https://www.somda.nl/forum/15507/p641860/): Leuk idee, maar je kan maar twee rijtuigen aanplakken om nog langs perron 4/5 in Hvs te passen. Heel misschien drie, als de achterste (onbemande) loc niet per se langs het perron hoeft te staan.
Sinds wanneer rijdt de IC Berlijn met een loc achterop?
 

22-02-2018 19:58:25
SunKeeper
SunKeeper
Dat was voor mij ook al nieuw vanmiddag.%08% Die voorraad NSI 1700'den was toch al zo krap?%02%  

22-02-2018 20:06:59
MetroRET
MetroRET
Quote
DDietzen (do 22 feb 2018 12:28:46 https://www.somda.nl/forum/15507/p641857/):
Quote
dennistd (do 22 feb 2018 11:28:34 https://www.somda.nl/forum/15507/p641851/): Het idee van overslaan staat gewoon in de adviesaanvraag 2019 aan het Locov: http://locov.nl/Images/Locov%202018-28003%20brief%20adviesaanvraag%20dienstregeling%202019_tcm311-397880.pdf



Ik vond het al gek dat de publiciteit nu pas op gang kwam. Misschien dat dit moment voor de lokale partijen beter uitkomt om de boel op te porren met het oog op de verkiezingen?

Anyway, ik heb voor de statistieken even globaal gerekend. Zijnde een geboren Apeldoorner die maar al te blij is met de IC Berlijn, kondig ik met dubbele gevoelens aan dat de IC Berlijn twaalf(!) minuten later weg kan uit Asd als zowel Hvs als Apd overgeslagen worden.

Voorbeelduitwerking:
+ Asd .12
- Wp .24
- Hvs .32
+ Amf .43/.45
- Bnva .55
- Apd .08
+ Dv .17/.19

Daarnaast leg je een extra 1500 Asd - Dv in het huidige pad van de Berliner.
De 15800 moet wel 5 min eerder weg uit Asd, zodat de snelle Berliner deze in Wp kan inhalen; dat is de grootste afknapper. Voor de rest zijn er geen conflicten met andere paden (afgezien van wellicht goederenpaden, maar dat zij dan maar even zo).
Voor Aml zou het het beste zijn als de 17900 in dit geval (in beide richtingen) met een halfuur wordt verplaatst, zodat er in Hgl een korte aansluiting (8 min) op de snelle Berliner ontstaat.


Hoe kan dat passen met de 2600 die om :07 vertrekt op Asd ?
 

22-02-2018 20:30:09
daniel81
daniel81
Dat is ook de hele grap van het rekenvoorbeeld: 12 minuten versnellen lukt ook best mét stops in Hvs, Apd en Aml, als je verder nergens rekening mee hoeft te houden. De reden voor de trage dienstregeling is nu juist dat dat wel moet.  

22-02-2018 21:04:40
DDietzen
DDietzen
Wat betreft de loc achterop: excuses, mijn fout, ik had me met m'n slaperige hoofd een verkeerd beeld voorgesteld van de treinformatie bij aanplakken te Bh. Er komt dus over het algemeen geen loc achterop. (Al kán het wel, zo bleek onlangs toen er bij Bh iets gestremd was en twee ICB-stammen moesten pendelen tussen Asd en Hgl. Met bijbehorende kering van 0 min te Asd, wat uiteraard zelfs met sandwichformatie voor leuke vertragingen zorgde.)

Wat betreft het conflict met de 2600: ik had eerst een winst van 17 min, waardoor de 15800 niet in de knoei zou komen met de 2600. Later kwam ik er echter achter dat dat bij Hvs en Amf stukloopt (te dicht op de 11600 en 1700) waardoor ik de winst moest gaan terugschroeven. Hierbij ben ik per abuis vergeten om nu opnieuw de 2600 in acht te nemen, waarvoor excuses.
Herstel: stuur de 2600 1 min eerder weg (.06), dan de Berliner erachteraan (.09) gevolgd door een 2 min langer opgehouden 15800 (.12) die dat bij Weesp wel weer inhaalt. De 5700 vertrekt 2 min eerder uit Wp zodat de Berliner niet achterop knalt. Hvs hoeft niet eens te worden overgeslagen, want uit Amf kun je toch niet al te vroeg weg omdat je de 31300 voor laat gaan. Onder de streep is alleen Apd de dupe.

+ Asd .09
- Wp .19
+ Hvs .30/.31
+ Amf .43/.45
- Bnva .55
- Apd .08
+ Dv .17/.19
enz.

Overigens heb ik nog een conceptdrgl op de plank liggen waarin de Berliner 8 à 9 min sneller wordt binnen Nederland (d.w.z. vanuit Asd 9 min eerder in Bh) met behoud van alle stops. Hierbij worden de omliggende treinen in hun waarde gelaten, ontstaan betere aansluitingen in oa Amf, Apd en Dv, en krijgt Twente er zelfs een IC-verbinding bij. In Duitsland hoeft slechts met enkele RE's en RB's licht te worden geschoven om 10 min eerder in Berlin te kunnen zijn. Maar dat is voor een andere keer %02%

Laatst bewerkt door DDietzen op 22-02-2018 21:10
 

22-02-2018 21:16:51
SunKeeper
SunKeeper
Quote
DDietzen (do 22 feb 2018 21:04:40 https://www.somda.nl/forum/15507/p641908/): Wat betreft de loc achterop: excuses, mijn fout, ik had me met m'n slaperige hoofd een verkeerd beeld voorgesteld ........wat uiteraard zelfs met sandwichformatie voor leuke vertragingen zorgde.)


Om heel precies te zijn is het geen sandwich, want dan zijn beide locs actief zoals bij IC Brussel/Direct nu het geval is.
Een 1700 kan wel in dubbeltractie, (ooit elders een paar keer voorgekomen) of in opzending. Dat laatste bedoel je hier denk ik.
 

22-02-2018 21:18:37
Coryza
Coryza
Quote
DDietzen (do 22 feb 2018 21:04:40 https://www.somda.nl/forum/15507/p641908/): Wat betreft de loc achterop: excuses, mijn fout, ik had me met m'n slaperige hoofd een verkeerd beeld voorgesteld van de treinformatie bij aanplakken te Bh. Er komt dus over het algemeen geen loc achterop. (Al kán het wel, zo bleek onlangs toen er bij Bh iets gestremd was en twee ICB-stammen moesten pendelen tussen Asd en Hgl. Met bijbehorende kering van 0 min te Asd, wat uiteraard zelfs met sandwichformatie voor leuke vertragingen zorgde.)

Wat betreft het conflict met de 2600: ik had eerst een winst van 17 min, waardoor de 15800 niet in de knoei zou komen met de 2600. Later kwam ik er echter achter dat dat bij Hvs en Amf stukloopt (te dicht op de 11600 en 1700) waardoor ik de winst moest gaan terugschroeven. Hierbij ben ik per abuis vergeten om nu opnieuw de 2600 in acht te nemen, waarvoor excuses.
Herstel: stuur de 2600 1 min eerder weg (.06), dan de Berliner erachteraan (.09) gevolgd door een 2 min langer opgehouden 15800 (.12) die dat bij Weesp wel weer inhaalt. De 5700 vertrekt 2 min eerder uit Wp zodat de Berliner niet achterop knalt. Hvs hoeft niet eens te worden overgeslagen, want uit Amf kun je toch niet al te vroeg weg omdat je de 31300 voor laat gaan. Onder de streep is alleen Apd de dupe.

+ Asd .09
- Wp .19
+ Hvs .30/.31
+ Amf .43/.45
- Bnva .55
- Apd .08
+ Dv .17/.19
enz.

Overigens heb ik nog een conceptdrgl op de plank liggen waarin de Berliner 8 à 9 min sneller wordt binnen Nederland (d.w.z. vanuit Asd 9 min eerder in Bh) met behoud van alle stops. Hierbij worden de omliggende treinen in hun waarde gelaten, ontstaan betere aansluitingen in oa Amf, Apd en Dv, en krijgt Twente er zelfs een IC-verbinding bij. In Duitsland hoeft slechts met enkele RE's en RB's licht te worden geschoven om 10 min eerder in Berlin te kunnen zijn. Maar dat is voor een andere keer %02%


En deze variant dan?

Wil je de IC Berlijn echt versnellen dan zul je het zo moeten doen met een inhaling in Wp - in mijn optiek - en indien er geen goederenpad zit, en met overslaan van Hvs, Apd en Aml:
V Asd .17/.18 (+17 t.o.v. nu)
- Wp .27/.28 (je zal de 15800 2a3 minuten moeten uitbuigen afhankelijk van rijtijden, vertrek .31/.32 te Wp. Idemdito voor de (1)1600, die overigens zwemmen in de speling tussen Hvs en Amf dus dat moet passen, misschien met herstel vertrektijden cross-platform te Amf van .23/.53 zodat de overstap robuuster wordt).
- Hvs .37
A Amf .46
V Amf .48 (+12 t.o.v. nu)
- Apd .11
A Dv .21
V Dv .23 (+4 t.o.v nu)
- Aml .46
A Hgl .56
V Hgl .58 (+0 t.o.v nu)

Ben je 17 minuten sneller...
 

22-02-2018 22:19:16
brun
brun
Quote
Apda (do 22 feb 2018 17:23:34 https://www.somda.nl/forum/15507/p641891/):
Nee, in Duitsland gaat men uit van het 'Service-rijtuig' (Bvmsz). Dit krijgt nummer 10.


Wist ik niet. Dank!
 

23-02-2018 12:29:02
phantom
phantom
Wil je die trein echt vlot krijgen,dan moet die van die achterlijk lange stop in Bh af.
Al schaaf je 30min van het NL deel af,je word er niks wijzer van zolang je in Bh mag gaan staan wachten op overstekende vliegen voor een uur of 2.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

23-02-2018 12:41:34
IJsbergsla
IJsbergsla
De locwissel duurt max. 10 minuten, geen twee uur...  

23-02-2018 12:45:06
DDietzen
DDietzen
[muggenzift]Richting Hann staat er 12 min voor gepland hoor![/muggenzift] %02%  

23-02-2018 13:18:53
brun
brun
Quote
IJsbergsla (vr 23 feb 2018 12:41:34 https://www.somda.nl/forum/15507/p641965/): De locwissel duurt max. 10 minuten, geen twee uur...


En daarna staat de loc nog 1 uur en 50 minuten te wachten in Bentheim op de tegentrein.

EDIT: ah, sorry, zag even niet op welk bericht 't sloeg.

Ik bedoel ermee dat het bij- of afkoppelen van rijtuigen in Bentheim echt geen issue is. Er is tijd genoeg.

Dit als reactie op een eerdere stelling in dit draadje dat het veel te duur, complex, lastig zou worden.

Laatst bewerkt door brun op 23-02-2018 13:22
 

23-02-2018 13:27:44
279
279
maar we willen versnellen en de lokwissel kwijt......  

23-02-2018 21:22:01
daniel81
daniel81
Ho ho zo snel gaat dat allemaal niet.
Het stof afblazen van dit topic begon vanwege de adviesaanvraag waarin komende zomer ICB soms Hvs, Apd of Aml over zou slaan, waarop hier de suggestie werd gedaan om in plaats daarvan tot Bh wat reserverijtuigen mee te geven.

Vervolgens dwaalde de discussie terug naar het onderwerp van een versnelling in het algemeen, maar het niet-lokwisselen is echt nog niet aan de orde voor drgl 2019%06%
 

24-02-2018 12:17:27
phantom
phantom
Al wissel je nog 20x van loc,je hebt tijd zat.
Als je die tijd nou is kwijt bent met rijden ipv met stilstaan,dan heb je pas wat bereikt.
Ben je mooi minstens anderhalfuur eerder op de eindbestemming van die trein,dat is pas een mooi resultaat.

@ ijsbergsla, ik heb ook nergens gezegd dat de locwissel 2uur duurt;-)
Het maakt me niet uit,wat de boosdoener is,die tijd sta je daar mooi te verdoen


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

24-02-2018 12:29:52
rick
rick
Heb je nou echt het idee dat de trein 2 uur stilstaat in Bh of kan je niet goed uitleggen wat je bedoelt?  

24-02-2018 13:04:11
IJsbergsla
IJsbergsla
Zo te lezen het eerste...  

03-03-2018 11:15:42
Knoek
Knoek
Gaat de ICE naar Berlijn er dan toch eindelijk komen? Zoals ik eerder ook al schreef is er met een beetje goede wil van overheden en NS/DB veel te bereiken:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1743894/snelle-treinen-naar-berlijn
 

03-03-2018 12:31:11
Xander140
Xander140
Ik heb er weinig hoop op en ICE op deze lijn is echt zinloos. Je kunt immers pas vanaf Hannover een beetje gas geven. Qua comfort prima qua tijdwinst geen winst daarmee te behalen.  

03-03-2018 12:52:48
evangoor
evangoor
Ik lees buitengewoon weinig concreets. De bal wordt door één van de huidige commerciële partijen (NS) bij de overheid neergelegd. Oftewel eerst de infra en dan zien we wel verder. En vooral het meervoud in 'oostelijke hogesnelheidslijnen' laat mij daverend in de lach schieten. En dat in een week waarin NS zoveel lamlendigheid heeft laten zien in het uitvoeren van het huidige simpele internationale treinproduct via Bad Bentheim.
Let wel: DB voert deze dienst voor eigen rekening uit: dus het aantal stops, frequentie en comfort aan boord zijn het resultaat van een Duitse commerciële afweging . Geen idee hoe dat nou precies aan deze kant van de grens zit: of hieraan eisen worden gesteld vanuit de concessie hoofdrailnet, of dat NSI een dusdanig aantrekkelijke offerte heeft gedaan, dat DB daarmee in zee is gegaan en dit niet zelf uitvoert.

Laatst bewerkt door evangoor op 03-03-2018 12:53
 

03-03-2018 13:05:06
Xander140
Xander140
Een "verkennend onderzoek" is sowieso gebakken lucht bij NS! De DB is inderdaad uitvoerder en wat zou het hun opleveren als die trein 2 of 3 stations overslaat? Niks dus. Minder reizigers minder geld.  

05-03-2018 18:17:44
DDietzen
DDietzen
Petitie voor "snelle trein naar Berlijn" haalt NOS: https://nos.nl/artikel/2220787-petitie-voor-snelle-trein-naar-berlijn-maak-het-juiste-doen-makkelijker.html

Quote
De NS voert op dit moment wel gesprekken met de Deutsche Bahn om de verbinding tussen de hoofdsteden te verbeteren, maar veel concreets is daar nog niet uitgekomen. "Als we kleine stations overslaan moeten andere treinen dat opvangen, dat is voor ons de puzzel."


De petitie zelf is hier te vinden: https://www.petitiestarter.nl/petitions/amsterdam-berlijn-snel-met-de-trein
De teller staat nu rond de 3500 handtekeningen.

Gaat dit dan uiteindelijk wél iets concreets opleveren? More of the same, ben ik bang...

Laatst bewerkt door DDietzen op 05-03-2018 18:18
 

05-03-2018 20:14:33
icened
icened
Sympathiek initiatief. Maar niet realistisch. DB laat er immers alleen Interregio treinen rijden tussen Berlijn - Bad Bentheim. Zegt al genoeg.

Laten ze in ieder geval snel de oude DB rijtuigen getrokken door DB serie 101/locomotief serie 1700 vervangen door Vectron + nieuwe DB rijtuigen. Dat is het reëelste.
 

05-03-2018 22:49:54
brun
brun
Quote
evangoor (za 03 mrt 2018 12:52:48 https://www.somda.nl/forum/15507/p642763/): En dat in een week waarin NS zoveel lamlendigheid heeft laten zien in het uitvoeren van het huidige simpele internationale treinproduct via Bad Bentheim.


Zijdelings inhakend - ik zat vorige week niet in de trein, dus heb het gemist: waren er veel problemen met de IC Berlijn?
 

05-03-2018 22:57:46
Frontier
Frontier
evangoor krijgt het altijd precies voor elkaar om op de momenten dat er ernstige onregelmatigheden zijn reisjes te maken met zijn 6 immer kleine kinderen, 14 fietsen en 27 koffers. %08%

Enfin, er waren problemen doordat een beschadigde bovenleiding Amf-Apd en door werkzaamheden te Zl was ook de reguliere omleidingsroute niet beschikbaar.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

05-03-2018 23:24:28
brun
brun
Quote
Frontier (ma 05 mrt 2018 22:57:46 https://www.somda.nl/forum/15507/p643364/): Enfin, er waren problemen doordat een beschadigde bovenleiding Amf-Apd en door werkzaamheden te Zl was ook de reguliere omleidingsroute niet beschikbaar.


Dank, ik lees het nu ook in de Opvallende Dingen. Pfff. Mooie puinhoop geweest, zo te lezen.

Heel soms gebeuren dat soort dingen op de IC Berlijn. Niet vaak, dat moet ik eerlijk zeggen. Maar ik heb wel gemerkt dat je er alleen met wat zelfredzaamheid uitkomt. Die paar keer dat ik ergens onderweg dreigde te stranden, stapte ik waar mogelijk in een andere trein (bijvoorbeeld in Hannover al meteen op een ICE om via Duisburg-Arnhem te gaan) en legde mijn situatie uit aan de conducteur. Of ik zocht een redelijk hotel in de buurt, reisde de volgende dag verder en diende de hotelrekening in bij de Deutsche Bahn. In beide gevallen deed er nooit iemand moeilijk, omreizen was prima, de hotelrekening werd ook geheel betaald.

De NS is ook super hulpvaardig, maar alleen tot station Hengelo. Als je al in Bentheim staat, ben je de l*l.

Laatst bewerkt door brun op 05-03-2018 23:24
 

05-03-2018 23:38:42
brun
brun
Overigens vind ik dat we de IC Berlijn soms tekort doen. Hij is langzaam en best wel een tikje oud, dat klopt. En je merkt dat de samenwerking tussen twee maatschappijen soms niet goed werkt. Informatie wordt niet altijd doorgegeven, dingen gaan best wel vaak stuk (reserveringssysteem, airco, de voorraad in het Bistrorijtuig….) Maar de mensen die erop werken, zowel van NS als DB, doen serieus moeite om de trein goed te laten functioneren. Daarvoor krijgen ze volgens mij nooit complimenten, wat best wel onterecht is.

Dus voorzover hier treinmedewerkers van NS International en Deutsche Bahn meelezen: dank.

Laatst bewerkt door brun op 05-03-2018 23:41
 

05-03-2018 23:41:14
Frontier
Frontier
Zeer juist, en veelal gaat het ook weken achter elkander goed. maar dan hoor je niemand.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

06-03-2018 08:28:43
evangoor
evangoor
Nou let op dan: ik ben rondom het weekend voor de bovenleidingspuinhoop met al mijn kleine kinderen, een zodanige hoeveelheid koffers dat het Kleinkindabteil uitpuilde, en de alle kinderfietsen volledig op tijd en zonder enig ongemak heen en weer geweest van Amersfoort naar Hannover. De bistro had koffie en bier, een kleurplaten en -potloden, de reserveringen, verwarming, verlichting en omroep werkte. Zelfs een onbeheerde koffer verstoorde de treinreis niet. En mijn kinderen en het treinpersoneel waren ook nog te genieten.

Maar ik heb er in eerste instantie inderdaad geen melding van gemaakt in het OD-topic, omdat ik vind dat het niet opvallend is of zou moeten zijn.

Laatst bewerkt door evangoor op 06-03-2018 08:35
 

06-03-2018 10:01:25
mvanuden
mvanuden
Overigens lijkt de IC Berlijn niet (structureel) slechter te presteren dan andere getrokken IC's in Duitsland. Ook daarin kom je regelmatig ontbrekende rijtuigen, defecte airco of "lege" restauratie/barrijtuigen tegen.

De rijtuigen zijn inderdaad redelijk oud. Voor Duitsland is vervanging besteld maar de meerspanningsvariant van deze vervanger is geschrapt. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de visie hierop is van DB (en NS). Op termijn toch ICE-3 inzetten? Of nieuwe rijtuigen met meerspanningslocs die beide nog besteld moeten worden? De komende 5 jaar zal er denk ik nog niks veranderen.
 

06-03-2018 10:39:15
Berk24
Berk24
Zelf lijkt mij achtdelige Flirts wel wat. Deze achtdelige Flirts zullen wel moeten aangepast worden om 200 km/h te kunnen rijden en een comfortabelere inrichting moeten hebben dan een reguliere Flirt. Ook zullen deze Flirts een klein keukentje hebben. Op rustige momenten kun je met een enkele Flirt rijden en op drukkere momenten met dubbele stellen rijden.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

06-03-2018 10:57:17
reisthijs
reisthijs
Quote
mvanuden (di 06 mrt 2018 10:01:25 https://www.somda.nl/forum/15507/p643406/): Of nieuwe rijtuigen met meerspanningslocs die beide nog besteld moeten worden? De komende 5 jaar zal er denk ik nog niks veranderen.
Dit is precies het plan van DB. De aanbesteding is vorig jaar gestart, de verwachting is dat de nieuwe rijtuigen en meerspanningslocs in 2023 in dienst komen.
 

06-03-2018 11:25:24
brun
brun
Quote
mvanuden (di 06 mrt 2018 10:01:25 https://www.somda.nl/forum/15507/p643406/): Overigens lijkt de IC Berlijn niet (structureel) slechter te presteren dan andere getrokken IC's in Duitsland. Ook daarin kom je regelmatig ontbrekende rijtuigen, defecte airco of "lege" restauratie/barrijtuigen tegen.



Klopt. Sterker nog, de kwaliteit van de IC Berlijn is tegenwoordig echt heel behoorlijk, op het zomerse aircoprobleem na. Een paar jaar geleden was er elke derde rit wel iets.

Zelfs de omgekeerde rijtuigvolgorde is een uitzondering geworden. Ze draaien 'm wat vaker, ik zie de trein af en toe over de bovenverdieping van Ostkreuz rijden (ik meen dat ze dan een grote keerlus rijden helemaal om Berlijn heen, via Schönefeld en de buitenste ring door Südkreuz en Hbf naar Gesundbrunnen en terug naar Rummelsburg).
 

06-03-2018 11:52:51
Apda
Apda
Quote
brun (di 06 mrt 2018 11:25:24 https://www.somda.nl/forum/15507/p643430/): Zelfs de omgekeerde rijtuigvolgorde is een uitzondering geworden. Ze draaien 'm wat vaker, ...

Even de stand van zaken van dit moment: van de 10 rijtuigcomposities rijden er 4 met omgekeerde rijtuigvolgorde:
vandaag 141/140; omgekeerd sinds 21 februari
vandaag 143; omgekeerd sinds 26 februari
vandaag verwacht als 148/241; omgekeerd sinds 24 januari
vandaag 145; omgekeerd sinds 3 maart 's avonds (IC 140).
 

06-03-2018 12:07:25
brun
brun
Hmmm, dat valt me dan weer tegen. Blijkbaar heb ik de afgelopen maanden telkens in andere ICB's gezeten, want 't was telkens goed.

Driehoeken kan in Berlijn alleen via de Genshagener Heide, maar die is nogal overbelast, dat zal wel de oorzaak zijn.

Misschien moet de DB eens wat vaker aan NS vragen om te driehoeken (kan toch makkelijk via Schiphol, kopmaken in Hoofddorp, en terug via Zuid, Diemen en Watergraafsmeer?)