26-10-2017 12:50:25 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Als ik zo enkele bijdragen hierboven heb gelezen, dan hebben de inzenders het originele bericht niet gelezen. Daar gaat het namelijk over het verkennen van mogelijkheden met de uitdrukkelijke toevoeging dat er dan nog iets aan de infra moet gebeuren en dat er dan een oplossing moet komen voor de aansluiting op de veel snellere dienst via Zwolle. En er worden vele routes bestudeerd en zelfs een andere grensovergang. |
26-10-2017 13:05:32 | ||
---|---|---|
didam2009
![]() |
Waarom neem je twee Ic treinen nar Berlijn Een noordelijke via de Amsterdam,Lelystad,Zwolle en Deventer en een zuidelijke route Amsterdam Utrecht.Eindhoven en Venlo Groeten uit het weinig spoorse Montferland |
26-10-2017 13:24:11 | ||
---|---|---|
Knoek
![]() |
Tjongejonge wat een discussie, zullen we de IC Berlin niet gelijk via Zurich laten lopen??? Alsof de route via Arnhem/Essen logisch of snel zou kunnen zijn... IC Berlin zal altijd via Hengelo blijven rijden en daar de grens over gaan, die zal echt niet via het Ruhrgebied gaan omrijden. Sommige hebben ook geen idee hoe enorm veel mensen er in Bad Bentheim, Rheine en Osnabruck in en uitstappen.... Wel goed dat er gekeken wordt of het via Zwolle sneller kan maar dat vergt best veel aanpassingen. Laten Rutte en Merkel eens samen de beurs trekken en de huidige verbinding tussen beide hoofdsteden flink opwaarderen. Op diverse plekken moet het toch mogelijk zijn om 200km/u te gaan rijden zoals op de Veluwe tussen Apeldoorn en Amersfoort en in Duitsland vrijwel het gehele traject. Stations als Hilversum en Almelo kunnen overgeslagen worden. Het station van Hengelo mag ook wel eens uitgebreid worden met een extra perron, dat wordt steeds meer een knelpunt, zeker op de uren dat er 2x een IC Berlin vrijwel tegelijk aankomen. |
26-10-2017 15:02:51 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
http://www.bvwp-projekte.de/schiene/2-021-V01/2-021-V01.html Zoiets bedoel Je? ![]() |
![]() |
advertentie |
26-10-2017 15:14:26 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Quote Uit het onderzoeksdocument: Kies je alleen de variant met nieuw materieel, dan kan je 14 à 15 minuten winst behalen als je ook de buffertijd in Nederland weghaalt, die al 7 à 8 minuten bedraagt. Ga je ook de infrastructuur deels aanpassen, dan ben je al 350 - 450 miljoen verder voor in totaal 20 minuten winst (inclusief dus de winst die al behaald was door het gebruiken van de Mehrsystemlok én het weghalen van de buffertijd). Ga je de stops weghalen in Apeldoorn en Deventer, dan bespaar je daar bovenop grofweg 8 minuten, dus totaal 28 minuten, inclusief de eerder genoemde besparingen, echter wel voor hetzelfde bedrag. Kies je voor de rit via de Hanzelijn, dan is de besparing nog eens 11 minuten meer (39 minuten totaal), maar zijn er bovenop de eerder genoemde 350-450 miljoen nog verdere niet-gedefinieerde bedragen nodig voor de aanpassing van het traject Zwolle - Wierden om het betrouwbaar te maken. Wil je die 55 minuten reistijdversnelling halen, dan is alleen al aan infra een investering van 2 tot 2,5 miljard euro nodig om een vermindering van een uur reistijd te realiseren, waarbij het de vraag is of die reistijdvermindering écht te realiseren is door goederenvervoer dat niet sneller gaat dan 120 km/u (dus je altijd moet blijven inpassen). In dat voorstel wordt Zwolle - Wierden - Almelo en Hengelo - Bad Bentheim qua maximale snelheid verhoogd naar 160 km/u en Bad Bentheim - Löhne naar 200 km/u. Het is mij niet duidelijk of dan ook de verdere aanpassingen voor het verhogen van de betrouwbaarheid op Zwolle - Wierden daar nog bovenop komen. |
26-10-2017 15:16:07 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Aan die aanpassingen wordt zoal aan gewerkt. Station Zwolle zal de komende jaren al aangepast worden. Ze hadden over vijf opties. Maar tussen Zwolle - Hengelo is slechts 1 serieuze optie nl. Zwolle - Wierden. Aanpassen tussen Zwolle - Wierden zal tussen de stations niet zo erg ingewikkeld zijn omdat het een vrij leeg gebied is en de huizen redelijk ver van het spoor staan. Alleen in de stationsomgeving zal het moeilijker zijn om extra spoor in te passen. En als de Berlijn met 160 - 200 km p/u door de bewoonde kernen is er ook sneller een discussie over veiligheid en geluid. Laatst bewerkt door icened op 26-10-2017 15:17 |
26-10-2017 17:06:45 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Ideetje, koersrijtuigen vanaf Hgl, een via Zl - Hanze - Flevo naar Asd, andere via Zp - Ah - Ut - Rtd of Gvc, Amf via binnenlandse IC uit Hgl.![]() |
26-10-2017 17:31:41 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Klopt, het punt is alleen dat in dat Euregio-rapport weer allerlei leuke dromen worden neergepend die heel veel geld kosten. Meer rails, treinen die in Nederland 160 rijden, nieuwe route via Wierden… Je merkt er al aan dat die Euregio-zakenfiguren nooit in die trein zitten. Want dan waren ze wel met andere suggesties gekomen. Ik heb het volgens mij al eens eerder in deze discussie geschreven: de IC Berlijn hoeft niet traag te zijn, hij wordt traag gemáákt omdat ie in NL en D ook voor binnenlands vervoer moet dienen. De trein zou onmiddellijk een directe concurrent van het vliegtuig worden als er één dagelijkse trein zonder locwissel (dus ICE) en zonder veel stops zou rijden. Dus ’s ochtends om 7 of 9 uur uit Amsterdam vertrekken. Alleen stoppen in Amersfoort, Hengelo, Osnabrück, Hannover en Berlijn. Dan bespaar je al 8 normale stops, dat is al bijna 20 minuten. Plus ongeveer een kwartier in Bad Bentheim. Plus een kwartier winst tussen Hannover en Berlijn omdat de ICE daar 250 kan versus de IC 200. Aan de rest van de snelheden hoef je helemaal niets te wijzigen. Dat is drie kwartier tijdswinst en je hebt er alleen een nieuw pad in de dienstregeling voor nodig, plus een of twee van de ICE’s die nu naar Frankfurt rijden. Zelfs de bemensing is geen punt, de Nederlandse machinisten en Duitse conducteurs rijden nu immers ook het hele stuk tussen Amsterdam en Köln/Frankfurt. Dus kunnen ze ook van en naar Hannover rijden. En om het kostendekkend te krijgen, laat je voor de rest de IC Berlijn gewoon bestaan en rijdt die snelle ICE als proef eerst alleen maar in de echt drukke ‘internationale maanden’ (zomer en december). Als het dan aanslaat, vaker. Laatst bewerkt door brun op 26-10-2017 17:39 |
26-10-2017 18:29:52 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote En technische aanpassingen in Bad Bentheim, want daar kan op dit moment geen doorgaande rijweg worden ingesteld van 1500V-gebied naar 15 kV-gebied. |
26-10-2017 19:10:08 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Quote Het is niet alleen de IC Berlin, ook andere plannen van de Euregio zijn krankzinnig omdat de huidige situatie voor verreweg de meeste reizigers functioneert (denk aan de huidige bus Bad Bentheim-Emlichheim of de RB Enschede-Münster (beperkte capaciteit tov de vervoersvraag is wel een probleem)). Via Zwolle rijden heeft gewoon veel nadelen, waaronder beperkte achterland, verbinding met Utrecht wordt slechter. Daarnaast moet je het spoor tussen Wierden en Zwolle verdubbelen en dat is ook niet gratiis. Om echt te concurreren met het vliegtuig moet je Amsterdam-Berlin binnen vier uur af kunnen leggen, liefst binnen drie uur. Hiervoor zijn heel veel investeringen nodig en de vraag is, of ze dat waard zijn. Als je ook andere treindiensten daarmee kan verbeteren wordt de drempel in ieder geval al lager, dat scheelt misschien. Maar investeringen doen alleen voor de IC Berlin is wel erg gewaagd. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
26-10-2017 19:13:51 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Het doen van onderzoek heeft als doel om juist de diverse opties te onderzoeken, inclusief de voor- en nadelen. Het is dan aan de politiek (landelijk of lokaal) om die afwegingen te maken. Om dat meteen als 'krankzinnig' af te doen, gaat me wat ver. Qua concurrentie met het vliegtuig, moeten we eerst maar eens de voortrekkerij van de luchtvaart aanpakken. Laten we eens beginnen met accijns op kerosine en BTW. |
26-10-2017 19:29:00 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Onderzoek begint bij een probleem. Het probleem bij de IC Berlin: hij is traag. Maar in hoeverre is het bezwaarlijk dat hij traag is. Nu trekt de IC Berlin veel reizigers op deeltrajecten, bij versnelling van de IC Berlin wordt dat minder, tenzij je de IC Berlin flink versnelt zodat er stevige concurrentie ontstaat met het vliegtuig (zie bijv. De Thalys, die de gehele luchtvaart op Amsterdam-Brussel-Parijs gesloopt heeft), maar dit vergt heel veel investeringen. Bij andere projecten van die Euregio ontbreekt zegmaar het probleem, muv de beperkte capaciteit van Enschede-Münster (zowel qua spoor, als qua trein). Ik ben met je eens dat spotgoedkoop vliegen flink aangepakt mag worden. Dat een treinreis Eindhoven-Den Haag duurder is dan een vliegreis Eindhoven-Vilnius vind ik belachelijk. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
26-10-2017 19:31:36 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
De Thalys is niet zo zeer een concurrent van het vliegtuig. Air France en KLM hebben twee hubs (Charles de Gaulle en Schiphol) en stoppen reizigers tussen die hubs liever in de trein zodat ze hun kostbare slots (landingsrechten) op de vliegvelden voor lucratievere vluchten kunnen gebruiken. |
26-10-2017 20:06:12 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
De praktijk is weerbarstiger dan wat je beweert |
26-10-2017 20:19:44 | ||
---|---|---|
Coryza
![]() |
De huidige IC Berlijn kan tussen Hgl > Asd bij vertraging al ~20 minuten inhalen, zo ruim zit die in zijn pad tegenwoordig. Haal daar de stops te Hvs, Apd en Aml bijvoorbeeld weg en je kan er nog eens ~5 minuten bij op tellen. Incl mogelijk zonder stop te Bad Bentheim ben je dus al een half uur sneller vanaf NL grens. Laatst bewerkt door Coryza op 26-10-2017 20:20 |
26-10-2017 20:25:30 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Maar niet zelden wordt een pad afgedwongen door andere treinen die graag van het zelfde spoor gebruik willen maken. |
26-10-2017 21:54:07 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Juist, dat je die tijd bij vertraging in kunt halen is heel wat anders dan dat de rijtijd korter kan, zoals Maikel eigenlijk al zegt kun je gewoon niet door andere treinen heen rijden. Omgekeerd, als je die trein met die kortere rijtijd gaat plannen word het helemaal een drama als dat ding dus niet op tijd is. |
27-10-2017 09:18:14 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Quote Als men er zo'n 180 jaar geleden ook over dacht, dan dobberden we nu nog in trekschuiten rond. Dat voldeed voor de verreweg de meeste reizigers toen ook... Shqiperise-lopers? |
27-10-2017 16:14:16 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Als de plannen van Euregio zie lijkt het dat het hun vooral te doen is om de totale reistijd tussen Amsterdam - Berlijn terug te brengen. Zoals de Ministerie van I & M voor gezorgd dat de totale reistijd tussen Amsterdam - Brussel vanaf 2018 met dertig minuten minder wordt. (Onder voorbehoud). En is het nou zo'n drama als de Berlijn trein niet meer in Almelo, Deventer, Apeldoorn, Amersfoort en Hilversum zal stoppen? NS kan dat simpel oplossen door een IC Enschede - Amsterdam (1 keer p/u) in te zetten. Voordelen: - Waarschijnlijker punctueler - Kan flexibel verlengd/verkort worden. De Berlijn trein heeft soms met hun 9 rijtuigen te weinig zitplaatsen. - NS IC zijn moderner en betrouwbaarder dan de oude Duitse rijtuigen. Zie o.a. problemen met airconditioning in zomer. Nadeel: Geen rechtstreekse treinverbinding naar Berlijn. Maar vanaf Hengelo rijdt de Keolis en Berlijn trein. |
27-10-2017 19:21:06 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Nee, echt, het verschil is veel kleiner dat je denkt. Ik woon in Amsterdam en Berlijn, in beide steden vrij centraal. Ben dus snel op Schiphol en ook snel weer van Tegel of Schönefeld thuis. Deur tot deur is met het vliegtuig 4 1/2 uur, maar dan moet ik écht stressen. Dan mogen de rijen op Schiphol niet te lang zijn, dan mag er geen herfststorm zijn, enzovoort. Om ontspannen te reizen, moet ik 5 uur rekenen. Dus één trein vroeger vanaf Muiderpoort, tijd vrijhouden voor een lange security-rij, niet als een gek naar de S-Bahn hoeven haasten in Berlijn dan wel geen nagelbijten in de taxi of bus, die door de files tegenwoordig nog eeuwig op de uitvalsweg van Tegel staan, enzovoort. Deur tot deur met de trein, met dezelfde ontspannen benadering, is 7 1/2 tot 8 uur. Als ik in Hannover overstap in de ICE, red ik het zelfs in 7 uur. Ofwel, het verschil in totale reistijd is hooguit 2 1/2 tot 3 uur. De reis zélf is veel prettiger. In de trein kun je fatsoenlijk werken, heb je privacy, zijn eten & drinken veel beter en goedkoper. En ik ben zakelijk bereikbaar (telefoon en 4G-internet). Nog los van het feit dat Easyjet/KLM aanzienlijk vaker forse vertragingen hebben (één tot twee uur) dan NS/Deutsche Bahn. Kortom, ik vlieg bijna nooit meer, de kwaliteit van reizen is simpelweg te slecht. En de treinverbinding hoeft slechts een paar kleine aanpassingen te krijgen (zie hierboven) om ook qua tijd een knalharde concurrerent van het vliegtuig te zijn. Maar DB/NS vinden de verbinding nog steeds niet zo belangrijk. En op marketinggebied laten beide maatschappijen nog altijd gigantische kansen liggen, omdat ze geen budget willen vrijmaken. Beide steden hangen bijvoorbeeld regelmatig vol met Easyjet-reclames, maar ik zie nooit een aanplakbiljet van de IC Berlijn. Een paar goedkope advertenties op Facebook, dat is alles. Ja, daarom zitten er 10 vliegtuigen per dag vol op die verbinding. Veel toeristen weten niet eens dat er een trein *rijdt*. Laatst bewerkt door brun op 27-10-2017 19:23 |
27-10-2017 20:11:31 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Als ze echt geïnteresseerd zijn in het reizen met de trein zullen vele (inter) nationale toeristen vast wel weten dat vanaf Amsterdam C naar Berlijn een rechtstreekse trein rijdt. De treinverbinding moet aantrekkelijker gemaakt worden door kortere reistijd en nieuw treinmaterieel. Ze verwachten dan 100.000 extra reizigers. Maar dat is natuurlijk koffiedik kijken. Men heeft al eerder hoge verwachtingen gehad die bepaald niet zijn uitgekomen. Maar als ze niets proberen wordt het zoal niets. Zelfs met 50 - 60 minuten tijdswinst zal de Berlijn trein geen concurrent worden van de vliegtuig. Maar weet ook niet of dat de bedoeling van Euregio, DB en NS is. Ze willen de bestaande verbinding gewoon verbeteren. Eventueel met uitbreiding van spoorinfrastructuur. |
27-10-2017 22:10:11 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Quote Neuh, behalve dat je dan maar de helft van de reizigers aan boord hebt... |
27-10-2017 22:30:20 | ||
---|---|---|
Mike_77
![]() |
Quote En dat is dus een foute aanname! Als ik als treinliefhebber een collega vertel dat je naar Berlijn (vanuit in mijn geval uit Aken) rechtstreeks kunt reizen, kijken de mensen je aan alsof je een sprookje verteld! Vervolgens gaan ze toch maar met het vliegtuig want das goedkoper... het ticket dan, het voor- en na-transport tellen ze dan maar niet mee... Mensen wéten gewoon niet meer dat je veel bestemmingen best goed per trein kunt bereiken. Daar valt al heel veel te halen voor de spoorwegmaatschappijen. |
28-10-2017 07:15:26 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Voor de Thalys maken ze wel reclame. Niet voor IC Berlijn. Je hebt een punt dat DB en NS meer reclame moeten maken voor de IC Berlijn. |
28-10-2017 09:02:18 | ||
---|---|---|
abbm
![]() |
ik ben afgelopen april met mn partner per trein naar Berlijn gereisd. We hebben het als ontspannen ervaren, want onze vlieg ervaringen uit het verleden waren nogal stressvol. Ieder ervaart het weer anders. Als we weer zouden kiezen, gaan we toch weer voor de trein.%02% |
28-10-2017 16:08:33 | ||
---|---|---|
maurits
![]() |
De IC-Berlijn is zeker wel bekend als verbinding voor toeristen. De meeste grote reisorganisaties bieden Berlijn aan met zowel vliegtuig, trein en eigen vervoer. Een flink deel van de reizigers kiest voor de trein, ook omdat het qua prijs vaak aantrekkelijk is. En qua vliegen naar Berlijn: niet iedereen woont dicht bij Schiphol, je hebt minimaal 2 uur voor- en 1 uur natijd plus aansluitend voor- en natransport, het vliegen is veel meer "gedoe" dan ontspannen een boek lezen in de trein en het is ook extreem veel vervuilender. Aan de andere kant zou de Berlijn-IC nog wat beter in de markt gezet kunnen worden. En de rijtuigen beginnen wel erg op leeftijd te raken, qua nieuw materieel of investeringen is het nog aardig stil bij DB of NS Int. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
28-10-2017 16:18:06 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Ken geen cijfers en feiten over aantal treinreizigers tussen Amsterdam - Berlijn. Maar zal me niet verbazen dat vanaf Twente/Hengelo behoorlijk veel reizigers de Berlijn trein nemen omdat daar de reistijd aanzienlijk minder dan vanaf Amsterdam C. En al concurrerend t.o.v. de vliegtuig. Waarom zou NS/DB in Nederland minder/geen reclame maken voor de ICE/Berlijn trein? Je ziet wel reclamespotjes van Thalys. |
28-10-2017 16:38:48 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote DB Fernverkehr ziet de trein niet als bijzondere verbinding, het is gewoon een van vele IC’s voor hen. Ze gaan er geen afzonderlijk potje geld voor opentrekken. NS International wil wel wat meer aan marketing doen, maar het mag eigenlijk niks kosten. Ik weet dit toevallig omdat ik met beide bedrijven in gesprek ben geweest over de marketing van deze trein. Wat betreft de bekendheid – ik ben de tel kwijtgeraakt in het aantal mensen dat tegen me zei, “Huh, rijdt er een trein tussen Amsterdam en Berlijn? Echt?†Knoop voor de grap op Schiphol of Schönefeld maar eens een gesprek aan in de Easyjet-wachtruimte. Eigenlijk hoop ik al lang dat er eens een andere vervoerder opstaat die een paar Siemens Velaro's aanschaft, een forse reclamecampagne start en onafhankelijk van DB en NS die route gaat rijden. |
28-10-2017 23:41:52 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Omgekeerd, volgens mij is de IC Berlijn ook niet bepaald slecht bezet. Reclame maken kan er dan voor zorgen dat je meer reizigers heb dan dat je nu aan zitplaatsen kunt bieden, en als je dan andere treinen moet gaan aanschaffen/inzetten kan dat nogweleens minder op gaan leveren dan dat de trein nu doet. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
28-10-2017 23:51:15 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Als de vraag groter is dan het aanbod, dan is het toch niet veel gevraagd om ergens twee locomotieven en een rijtuigset vandaan te toveren? En beetje bedrijf ziet daarin kansen tot groei. |
28-10-2017 23:52:07 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Als de vraag groter is dan het aanbod, zijn de prijzen te laag ![]() |
29-10-2017 00:33:05 | ||
---|---|---|
BGM104
![]() |
Als de vraag groter is dan het aanbod zijn er teveel interrailers in de IC Berlijn. In de zomer is dat een probleem op deze verbinding. |
29-10-2017 00:40:23 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Waarom is dat een probleem, dat zijn te h ook gewoon betalende reizigers? Met 'ff'twee lokken en een extra wagenset kun je maar één keer extra capaciteit bieden, en niet de gehele dag natuurlijk. Laatst bewerkt door thom op 29-10-2017 00:41 |
29-10-2017 07:09:47 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Quote Het is mij gelukt om een collega met de trein naar London te laten gaan. Het verschil in prijs en reistijd waren klein. De ICB rijdt nu vooral in de "normale" dienst in Nederland omdat er niet meer capaciteit is door het Naardermeer. Wil je de ICB als aparte trein laten rijden dan zal je dus al snel moeten uitwijken naar Arnhem of Zwolle. De DB heeft zijn visie op het IC/ICE netwerk bekend gemaakt. Zij zijn toen tot de conclusie gekomen dat de ICE4 geen toegevoegde waarde heeft voor de ICB. Wel hebben ze onderkent dat nog steeds behoefte te zullen hebben om getrokken materieel in te zetten. Ze zijn momenteel bezig om deze te bestellen/aanbesteden. De Siemens Vaggio is een grote kanshebber. Als de ICB echt te druk is zou je ook nog de frequentie kunnen verhogen ipv verlengen. Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
29-10-2017 08:09:45 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Ik denk zelf dat het beter is om de IC Berlin te koppelen aan de 1700 en dus naar Den Haag in plaats van Amsterdam te rijden. Amsterdam is het toerisme namelijk zat en ik denk dat een betere bereikbaarheid van Utrecht en Den Haag vanuit Noord-Duitsland ervoor kan zorgen dat Duitsers meer naar Utrecht en Den Haag gaan in plaats van Amsterdam. Tevens wordt de IC Berlin vanuit Utrecht en Den Haag aantrekkelijker om naar Berlin te reizen in plaats van met het vliegtuig naar Berlin. Vanuit Amsterdam is het vliegtuig sowieso sneller dan de trein om naar Berlin te reizen en ik denk dan ook dat er vanuit de tussengelegen steden er meer reizigers opstappen op de IC Berlin dan vanuit Amsterdam, simpelweg omdat de IC Berlin vanuit de tussengelegen steden een aantrekkelijker alternatief is om naar Berlin te reizen tov het vliegtuig dan vanuit Amsterdam. Nadeel van koppeling van de 1700 met de IC Berlin is dat Enschede zijn uursdienst met Utrecht verliest. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
29-10-2017 08:27:35 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
![]() |
Verder gaat het goed met je? |
29-10-2017 08:51:33 | ||
---|---|---|
maurits
![]() |
Het effect van naar een andere bestemming dan Amsterdam Centraal rijden is al lang bekend: in de jaren dat de trein maar Shl reed stapten 95% van de internationale reizigers uit in Amf of Hvs om de binnenlandse trein naar Asd te pakken... De spreiding van toeristen regel je niet door een naar een andere bestemming te rijden. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
29-10-2017 09:47:42 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
@ Berk: Afgelopen vrijdag stelde Brun nog dat het reistijdverschil tussen vliegtuig en trein op de route Amsterdam - Berlijn gering is. Uiteraard hangt het er van af waar je woont ten opzichte van Schiphol en waar je in Berlijn moet zijn. Verder begrijp ik niet dat als je zo commercieel denkt, je dan lekker de reiziger wil pesten door de ICB naar Den Haag te leiden en de uitbater van de verbinding minder inkomsten gaat brengen. @ forum: Zoals uit de dagelijkse misère blijkt, is er wel degelijk een goede reden om fors meer inzet te tonen op de betrouwbaarheid: ontbrekende of verkeerde rijtuigen, verkeerde volgorde, uitval en relatief grote vertraging zijn aan de orde van de dag en zorgen voor een verdiende tweede plaats in de haperende hitparade. Als ik het zo lees, ziet de DB de ICB meer als een buurlandverbinding zoals al jaren de Benelux is. Dan mag je vaker stoppen en reizigers graaien, en dan is het ook niet gek dat je met betere spullen een betere prestatie kunt neerzetten. |
29-10-2017 10:22:03 | ||
---|---|---|
evangoor
![]() |
Naar aanleiding van deze grijsgedraaide plaat (die mij nu iets te vaak langskomt) over de performance van ICB: zit je wel eens in die ICB? De meldingsscore op dit forum over ICB is namelijk per afwijking zo'n 100%, dus de beeldvorming kan daardoor afwijkend van de 'binnenlandse standaard' worden. Feit is dat wij, met kleine kinderen, de betrouwbaarheid van ICB hoger aanschrijven van die de binnenlandse verbindingen. En dat over zo'n 15 jaar. Dat betekent niet dat ons geen rottigheid overkomt, maar dat is niet hoger dan bij de binnenlandse reizen. Ik durf met mijn kleine kinderen niet meer op familiebezoek per trein van Utrecht naar Groningen, maar familiebezoek in Hannover wordt nog structureel per trein volbracht. (en nee, ik ben absoluut geen vriend van NSI dan wel DB) Laatst bewerkt door evangoor op 29-10-2017 10:22 |
29-10-2017 11:02:40 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Ben ik ’t geheel mee eens. Over het algemeen doet de IC Berlijn het heel behoorlijk. Serieus lange vertragingen (van een uur tot helemaal niet meer aankomen) treden eigenlijk alleen op bij slechte weersomstandigheden (zoals vandaag, de trein rijdt niet vanwege de storm). Op zulke dagen staan ook de snelwegen vast door rondvliegende bomen en vallen vluchtverbindingen massaal uit, dus vind ik niet dat we extra hard moeten schelden op de spoorwegen. De rest van de storingen (omgekeerde rijtuigvolgorde, ontbrekende rijtuigen, Bistro leeggekocht) treden echt niet zo vaak op. Op de een of andere manier hapert de boel meestal een week of twee, daarna is ineens weer alles goed. Blijkbaar zit ‘t op Rummelsburg soms een tijdje tegen, want in de andere treinen die daar beginnen (zoals de ICE’s naar Köln en Düsseldorf) heb je op zulke momenten ook dat soort kleine irritaties. Sterker nog, de trein is over al die jaren definitief betrouwbaarder gebleken dan het vliegtuig. Ik had met Easyjet, KLM en vroeger Transavia véél vaker forse vertragingen van een uur of langer. En dan wordt ook direct het nadeel van vliegen zichtbaar – je kunt niet even met je ticket in een eerdere of alternatieve verbinding stappen. Als de IC Berlijn daarentegen een keer fors hapert, zie ik dat tijdig in de app en ga ik óf eerder van huis, óf ik stap gewoon in de ICE via Duisburg en leg de situatie uit aan de conducteur. |
29-10-2017 11:10:33 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
@Berk24; ICB via Ut naar Gvc...zal doorstroomstation Utrecht Centraal blij zijn met een getrokken trein waarvan de lok moet omlopen! |
29-10-2017 11:11:38 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Misschien moet er overigens gewoon eens een alternatieve aanbieder opstaan. Kunnen we Thalys niet eens wakker prikken om met een PBKA naar Berlijn te rijden? |
29-10-2017 11:52:04 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
QuoteOm nog maar te zwijgen over het niet passen in de spits van alle reizigers, dat zal daar nog een groter probleem worden dan naar Asd. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
29-10-2017 12:21:19 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
QuoteNS heeft een materieeloverschot, Thalys helaas niet. |
29-10-2017 12:32:38 | ||
---|---|---|
nohab
![]() |
Het zou een goed idee zijn om de ICB met treinstellen voor 200 km/h te gaan rijden. Het raamcontract voor ICNG biedt de mogelijkheid voor een versie voor 15kV. Plus nog wat investeringen in de lijn voor snelheidsverhogingen en het gaat al stukken beter. Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
29-10-2017 16:15:52 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote De Thalys en Eurostar zijn succesvol op de HSL corridor Londen/Parijs - Brussel -Köln/Amsterdam dankzij forse investeringen van vijf landen: https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjrlMawj5bXAhWL6xoKHa1UBxYQFggnMAA&url=https%3A%2F%2Fzoek.officielebekendmakingen.nl%2Fkst-25628-1.html&usg=AOvVaw1d-9oOk3IqjGQ3ye095kuQ Op 21 november 1989 werden in 's-Gravenhage tussen de Ministers van Verkeer van België, de Bondsrepubliek Duitsland, Frankrijk, Nederland en het Verenigd Koninkrijk afspraken gemaakt voor het zo spoedig mogelijk tot stand brengen van spoorverbindingen voor hogesnelheidstreinen tussen Parijs, Brussel, Keulen, Amsterdam en Londen Hetzelfde zullen/gaan ze doen tussen Amsterdam - Berlijn. Waarschijnlijker minder forse investeringen. Want begin jaren '90 zagen de overheden enorme mogelijkheden met de HSL/HST na de grote successen met de TGV in Frankrijk. Maar de ontwikkelingen zijn enigszins anders geworden door de opkomst van o.a. Easyjet/Ryanair. En het is gebleken dat de HST ook niet alles vanwege reserveringen, hogere tarieven enz. Laatst bewerkt door icened op 29-10-2017 16:25 |
29-10-2017 16:43:02 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Ik zat ook al aan een HSL-Oost te denken, maar het probleem van de HSL-Oost is dat je de IC(E) Berlin moet bundelen met de ICE Frankfurt om in ieder geval iets te kunnen verdienen aan de HSL-Oost. Daarbij kun je de bediening van Twente door de IC Berlin vergeten, want de ICE Berlin via de HSL-Oost gaat van Amsterdam, via Utrecht, Arnhem, Münster HBF om vervolgens bij Bielefeld HBF aan te sluiten bij het ICE-trace Rhein/Ruhr-Berlin. De HSL-Oost wordt dan gebundeld met de A12/A3 en de Berliner Tak wordt gebundeld met de B67 en A43. Probleem van dit project zijn wel de enorme kosten en de vraag is of de versnelling van de ICE Frankfurt en ICE Berlin zo enorm zijn dat deze treinen dan een stuk aantrekkelijker worden om zo de kosten van de HSL-Oost terug te verdienen. Ik denk het haast van niet. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
29-10-2017 16:54:10 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
In Nederland is een tweede HSL niet zinvol om meerdere redenen. Ook niet richting Duitsland. Euregio is nu alternatieven aan het bekijken om de bestaande verbinding tussen Amsterdam - Berlijn te verbeteren. In het beste geval laten ze de IC Amsterdam - Berlijn vanaf Berlin Spandau rechtstreeks naar Hannover Hbf via de NBS/ABS rijden. De route via Arnhem en Oberhausen wordt al bediend. Zie niet gebeuren dat ze kiezen voor een mogelijke optie tussen Berlijn - Oberhausen - Arnhem. En juist vanaf Twente is de Berlijn trein concurrerender t.o.v. de vliegtuig. Weet niet welke vliegveld voor luchtvaartpassagiers het dichtste in de buurt zit. En of die luchthaven dan ook gebruik wordt door inwoners van Twente richting Berlijn. |
29-10-2017 18:59:36 | ||
---|---|---|
evangoor
![]() |
Ik zie ineens de kaarten van Rail21 weer voor me: Den Haag (maar kan natuurlijk net zo goed Amsterdam zijn) - Utrecht - Arnhem - Zutphen - Hengelo en verder de bekende route. Vereist wat werk aan Zutphen - Hengelo, net als de andere alternatieven voor de huidige verbinding iets vergen van Wierden - Zwolle. Dat zou voor mij nog eens wat zijn: Hannover - Utrecht rechtstreeks. |
29-10-2017 22:08:42 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Quote Die kinderen zijn al 15 jaar klein? ![]() Maar je hebt wel gelijk, de betrouwbaarheid van de ICB wordt hier zwaar tekort gedaan over het algemeen. Het gaat doorgaans vele weken goed en dan hoor je uiteraard niemand, maar als het dan weer eens een hele week niet veel soeps is, veelal door zeer plausibele oorzaken (aanrijdingen, infrastructurele schade, weersomstandigheden, etc.), dan valt ineens iedereen erover en doet alsof het altijd zo is... En je moet maar zo denken: een vertraagde trein is beter dan géén trein. ![]() 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
29-10-2017 22:17:50 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Het was niet mijn bedoeling om de ICB prestaties te bashen; het is ook niet mijn mening erover want die heb ik niet, maar meer een constatering uit de dagelijkse berichtgeving. Dat het in de meeste gevallen goed gaat, zal wel kloppen, maar ik heb zelf ook nog nooit een onregelmatigheid meegemaakt in de IC direct, terwijl ik daarmee regelmatig op stap ga. En dat zegt dus kennelijk niets, want de praktijk is helaas heel anders (geweest). Overigens ben ik een duidelijk voorstander van beter je best doen om het goed te krijgen. En ik zie daar nu toch bij de ICB veel onregelmatigheden in optreden. |
30-10-2017 03:03:45 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Dat laatste is zeker waar, maar het is veelal DB die de scepter zwaait en daar heeft NSI vervolgens maar aan te gehoorzamen. ![]() 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
30-10-2017 07:10:31 | ||
---|---|---|
evangoor
![]() |
Quote Ha ha. Eerst naar de schoonouders en na een aantal jaar pas de kinderen. Hoewel een andere volgorde vandaag de dag ook voorkomt. |
30-10-2017 08:03:01 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Ook dit klopt, ik heb ze bij NS International vaak genoeg op de DB horen mopperen. Maar NS International negeert tegelijkertijd graag 't kleine feitje dat het zélf ook een snellere trein kan laten rijden. Of in betere rijtuigen kan investeren. |
![]() |
advertentie |
30-10-2017 08:38:14 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
NS kan DB voorstellen om een Duitse variant van de ICNG in te zetten tussen Amsterdam - Berlijn. Wel naar de specificaties van DB (bar/buffet, comforteisen DB). In Duitsland zal over een aantal jaren de Giruno (Zwitserse HST) gaan rijden tussen Frankfurt - Milaan. Ter overbrugging zal eerst de ETR 610 tussen Frankfurt - Milaan rijden. De Euroduplex rijdt al een tijdje tussen Parijs - München. De Deense IC 3 rijdt tussen Kopenhagen - Hamburg/Berlijn. Zoals je aangeeft moet NS dan het initiatief nemen. Laatst bewerkt door icened op 30-10-2017 08:39 |
30-10-2017 08:48:21 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Ik zou niet weten waarom NS de specificaties van de DB moet eerbiedigen. NS kan het beter naar eigen inzicht inrichten en de mindere dingen beter doen. Maar of iedereen zit te wachten op een kraantje in de coupé (?) ik denk het niet. |
30-10-2017 08:53:46 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Stentor heeft een onderzoek gedaan naar de effecten van de Berlijn trein via Zwolle: https://www.destentor.nl/deventer/hoe-rijdt-de-trein-naar-berlijn~a4c409b6/ Citaat: Dat blijkt uit een eerste schatting uit het rapport van het Deventer verkeersadviesbureau Goudappel Coffeng. Zijn die wel objectief? ![]() Laatst bewerkt door icened op 30-10-2017 09:04 |
30-10-2017 09:03:01 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote De Berlijn trein rijdt toch meest op Duits grondgebied. En de comforteisen van DB zijn hoger dan van NS vanwege langere reisafstanden. Maar wie weet is het comfort van de ICNG al zo goed dat je als treinreizigers ook een treinreis van 640 km (Amsterdam - Berlijn) kan maken. |
30-10-2017 09:10:43 | ||
---|---|---|
nohab
![]() |
QuoteOf ze objectief zijn hangt er van af wie de opdrachtgever is. Wiens brood men eet.... Wat de Stentor even vergeet is dat via de Hanzelijn ook Amersfoort wordt overgeslagen. En dat is een zeer belangrijk overstappunt voor Utrecht en Den Haag/Rotterdam. Die stops in Hilversum en Apeldoorn lijken mij nogal onbelangrijk. Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
30-10-2017 09:24:20 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
De grap is wel weer dat de politiek weer eens verzint dat ze een soort absolute macht hebben. Als wij willen dat, en investeren in, dan gaat die trein zo rijden als wij willen. Een soort 1+1=2. Helaas (voor hen) of gelukkig zit de wereld een stuk lastiger in elkaar. Zolang er geen bindend contract is over deze treinverbinding zijn de vervoerders vrij om te gaan en te staan waar ze willen binnen de mogelijkheden die er zijn. Dan komen de grote vervoerstromen die er al zijn en in de toekomst mogelijk komen in beeld en hoe de trein dan zou moeten rijden en wat je moet investeren in materieel. Dan blijkt de binnenlandse dienstregeling een bijzonder grote factor te zijn. De ICB staat niet voor niets 8 minuten stil in Deventer om maar een voorbeeld te noemen. De infrastructuur is over bijna de hele route niet geschikt voor hogere snelheden dan 200 km/h en in Nederland zelfs niet voor meer dan 130 km/h. Daarin investeren kost miljarden, voor een paar treinen per dag. Dat betekent dat de context erbij gehaald moet worden als verandering gewenst is. Er moet een besef zijn dat in de loop van zo'n planproces de dienstregeling en vervoerspotentie wijzigt wat de haalbaarheid van eventuele plannen beïnvloed. En alle partijen moeten het eens worden over hun aandeel in het geheel. |
30-10-2017 10:24:27 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Volgens mij is de ICB gewoon een internationale trein waarvan de mark vrij is, de trein niet rijdt binnen een concessie en dus gewoon op eigen initiatief NS/DB. Dus ik vrees dat de politiek niet veel te willen heeft in deze ![]() |
30-10-2017 14:43:21 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Quote NSI kan in deze niet zo veel hoor, het is slechts een ingehuurde uitvoerende partij voor het Nederlandse deel van het traject. 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
30-10-2017 15:29:54 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Nee hoor, valt gewoon onder NSR en haar dochter NSI. Misschien ben je in de war met de laatste paar jaar van de CNL in NL waarbij dat wel gold. |
30-10-2017 16:19:36 | ||
---|---|---|
Knoek
![]() |
ICB is vooral een DB feestje. Ik hoorde dat DB in het verleden al de ICE op dit traject had willen inzetten maar dat de NS het destijds geblokkeerd had... Wel goed nieuws dat er eindelijk iets gedaan wordt aan de belachelijke verschillen in tarieven: Vanaf 1 januari kunnen Duitsers hun treintickets in Nederland ook via internet boeken. Daarnaast worden ticketprijzen voor de intercity Amsterdam - Berlijn van alle Nederlandse steden naar Berlijn goedkoper. |
30-10-2017 16:39:38 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Ik meende ergens gelezen te hebben (ik dacht op fok.nl) dat de DB al de hete adem van de RE19 (Arnhem-Düsseldorf) en de RB61 (Hengelo-Bielefeld) begint te voelen en daarom de prijzen voor de IC(/ICE) verlaagd. Dus, nu al hebben deze grensoverschrijdende treinen veel succes geboekt![]() Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
30-10-2017 18:10:43 | ||
---|---|---|
Knoek
![]() |
De trein kan een geweldig alternatief voor het vliegtuig en auto zijn op dit relatief korte traject alleen moeten DB en NSI eindelijk eens investeren in deze verbinding. -prijzen omlaag -de zwaar verouderde treinen zsm vervangen door treinen die meer bij de tijd zijn -ieder uur gaan rijden -snelheid moet (en kan) flink omhoog -WIFI aan boord -tickets moeten de gehele dag geldig zijn ipv per trein/tijdstip Ieder uur gaan rijden zorgt er tevens voor dat er in beide landen een regelmatige dienst ontstaat voor het binnenlandse vervoer zoals tussen Hengelo/Almelo en Amsterdam CS. |
30-10-2017 18:12:21 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote Ik kreeg een tijd terug al eens een enquête van NS International over hoe de toekomstige IC Berlijn er volgens mij uit zou moeten zijn. Er werd expliciet gevraagd naar mijn gedachtes over het al dan niet bieden van een bar/bistro/restauratievoorziening, in combinatie met hogere/lagere ticketprijzen. Laatst bewerkt door AlexNL op 30-10-2017 18:12 |
30-10-2017 18:19:02 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Quote Sorry hoor, maar waarom precies moet er worden geinvesteerd in wifi in de trein? Met de uitbreiding van netwerken en de komst van verreweg enorme internetbundels die sinds deze zomer ook nog eens in heel Europa gebruikt kunnen worden is het hele nut van wifi in de trein compleet verdewenen. De zuiderburen zijn trouwens al definitief gestopt met wifi: https://www.onemorething.nl/2017/10/geen-wi-fi-in-belgische-treinen/. Ik zie liever wifi in een vliegtuig dan in een trein, en dan nog verwacht ik dat dat wel het laatste is wat mensen overhaalt om de trein te nemen in plaats van het vliegtuig. Internet is anno nu toch overal, een comfortabele stoel niet... Laatst bewerkt door AgentX op 30-10-2017 18:20, reden: Link toegevoegd |
30-10-2017 18:34:00 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Daar ben ik het niet mee eens, niet iedereen heeft een interbundel. Daarnaast heeft in Nederland driekwart van de treinen en ook al een flink deel van de bussen wifi. Duitsland loopt enorm achter. Het zou een mooi streven zijn dat in Duitsland iedere ICE, IC/EC en de langere RE/RB-treinen van wifi te voorzien. Zoveel kost het installeren van wifi-hotspots in de trein niet en je doet de reizigers er groot plezier mee. Vind het ook een slecht besluit van de Belgen om aftezien van de installatie van wifi-hotspots in de treinen. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
30-10-2017 18:47:10 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Quote Prijzen: wordt lastig i.c.m. investeringen Materieel: is kort geleden nog gereviseerd, alleen buitenzijde ziet er oud uit Frequentie: ik denk dat 1x per twee uur aantrekkelijk genoeg is voor zo'n afstand Snelheid: zou inderdaad wel omhoog kunnen, maar dat moet wel inpasbaar zijn Wifi: welkome aanvulling, maar begin eens met voldoende 4G-dekking in Duitsland Flexibiliteit: die keuze heb je nu al tegen een (flinke) meerprijs. Zo werkt het vrijwel overal in Europa. Laatst bewerkt door dennistd op 30-10-2017 18:47 |
30-10-2017 18:50:44 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
QuoteQuote Je kunt ook de 1500 iedere twee uur laten doorrijden naar Hengelo. De frequentie verhogen op het gehele traject kan niet en is niet nodig, omdat op Hengelo-Rheine de IC Berlin genoeg capaciteit heeft. Bovendien wordt vanaf december de IC Berlin ontlast door de RB61. Zeker studenten en anderen met weinig geld zullen de IC Berlin links laten liggen en met Schönes-Wochenende-Tickets naar Berlin reizen. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
30-10-2017 19:51:06 | ||
---|---|---|
Klaas88
![]() |
Dan kan je de ICB beter via Schiphol naar Den Haag sturen. Dan heeft Den Haag centraal eindelijk zijn internationale trein verbinding. Dat was namelijk een van de reden dat Den Haag zo uitgebreid is verbouwd, al zou er eerst een internationale trein naar Brussel komen. Naar Brussel zit er voorlopig niet in vanaf Den Haag Centraal, maar richting Duitsland zie ik wel mogelijkheden. Snelheid verhoging naar 200 km p/u zie ik ook nog wel kansen voor. Denk aan de trein via de hazelijn over Zwolle sturen. En vooral in Duitsland zijn er kansen om 200km p/u te gaan rijden. WiFi lijkt mij eigenlijk niet eens meer een vraag of twijfel, anno 2017 zou dat er eigenlijk gewooon moeten zijn, zeker wanneer de ICB de concurentie met de FlixBus, vliegtuig en auto aan moet gaan. |
30-10-2017 19:56:15 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Dat is vlees noch vis. Je komt dan niet langs Amsterdam Centrum en ook Utrecht laat je links liggen. Die foute keuze om de IC Berlin jarenlang naar Schiphol te sturen moet niet teruggedraaid worden. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
30-10-2017 20:00:14 | ||
---|---|---|
didam2009
![]() |
DB heeft ook Nieuwe Dosto's in de witte IC kleuren met stuurstand rijtuigen. Maar die rijden met de Baurheihe 146.5 Groeten uit het weinig spoorse Montferland |
30-10-2017 20:00:53 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
QuoteHet gros van de reizigers wil naar Amsterdam Centraal. Een andere bestemming (zonder via Asd te rijden) komt daarom ook nicht in Frage. Rijden via de Hanzelijn met 200km/h is een leuk idee (wel een andere locomotief nodig dan), maar zonder Zl-Wdn te verdubbelen moet je alsnog naar Dv. Dan ben je de hele tijdswinst weer kwijt. |
30-10-2017 20:04:22 | ||
---|---|---|
JulienO
![]() |
In Duitsland rijd de ICB vanaf Minden al 200 km/u over de gehele route tot Berlin-Spandau. (tenzij hij stilstaat en op stukken waar dat niet mogelijk is natuurlijk.) |
31-10-2017 19:23:31 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote De prijzen zijn helemaal niet zo hoog en vrijwel altijd goedkoper dan het vliegtuig (als je evenveel dagen/weken vooraf boekt). Ieder uur is zinloos, dan krijg je de ICB niet vol over 't hele stuk. Snelheid hoeft niet omhoog, gewoon minder stops, zie hierboven in het draadje. WiFi is overgewaardeerd. 4G op het hele stuk is nu al best ok, op een paar forse gaten na. Over twee, drie jaar is dat ook in orde. Spartickets houden. Prachtige uitvinding. |
31-10-2017 22:59:30 | ||
---|---|---|
wouterder
![]() |
Quote Met frequentieverhoging kun je ook meer mensen aanspreken. Hoeft niet persé dat dan alleen dezelfde mensen als nu met de ICB blijven reizen. En om het nou alleen niet door te laten gaan omdat de trein tussen Hgl en Rheine niet aan haar capaciteit zit ... %03% En heel leuk die voorbarige conclusie van je over studenten, maar waarom zou een student met alleen maar RE´s naar Berlijn reizen? Dat duurt veels te lang, dus die gaan echt geen ICB die gewoon vanuit Nederland vertrekt links laten liggen omdat dat iets goedkoper is ..... Laatst bewerkt door wouterder op 31-10-2017 23:02 |
31-10-2017 23:10:52 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
On het begin van Schönes Wochenend ticket zaten de RE en RB richting grote steden behoorlijk vol, veel mensen reisde zelfs met RE's en RB's van het Roergebied naar Berlijn. |
01-11-2017 00:39:10 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
De eerste 2 weken viel het nog mee, niemand geloofde dat je voor 15 DM (ca 17 gulden) een heel weekend kon reizen. Daarna werd het kei druk, vooral met grote families. Overigens, hele schoolklassen, ook uit Nederland, reizen nog steeds zo goedkoop naar Berlijn. |
01-11-2017 07:14:19 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Los van de vervoersvraag is het ook niet mogelijk om de frequentie van de IC Berlin te verhogen doordat op het andere uur de RE60 Rheine-Braunsweig en IC Köln-Dresden rijden. |
01-11-2017 08:45:09 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
![]() |
Maar via Arnhem naar Den Haag zou natuurlijk makkelijk passen volgens jouw theorie... |
01-11-2017 08:54:22 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote Dat niet alleen, langeafstandsvervoer in Duitsland is ook vrij. NS mag in Nederland een IC rijden volgens de HRN concessie en mag in Duitsland een IC rijden omdat iedereen dat mag. Ze moeten alleen vervoerder zijn (of eentje inhuren, locomore zal vast mee willen werken) en een pad aanvragen. Geen enkele bureaucratische horde in de weg. |
01-11-2017 10:20:00 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Lijkt mij ook en dan kan NSR/NSI ook zelf de norm stellen. Als ze in Engeland en Schotland kunnen rijden, kan het ook in Duitsland. En What's in a name? Maar uit het feit dat het tot nu toe niet gebeurt kun je wel iets afleiden: het bedrijf concentreert zich op zijn core-activiteiten en daar hoorden tot voor kort geen winkels bij, geen schoonmaak, geen onroerend goed, geen werkplaatsen, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Soms verandert die core=business ineens... |
01-11-2017 13:58:37 | ||
---|---|---|
reisthijs
![]() |
Dat klinkt mooi in theorie, zo'n vrije markt, maar het blijkt in de praktijk erg lastig om te concurreren met DB Fernverkehr. Het is begrijpelijk dat NS zich daar niet aan waagt en op internationale verbindingen liever samenwerkt met een buitenlandse vervoerder. |
01-11-2017 21:34:06 | ||
---|---|---|
SchuurB
![]() |
Quote Dat klopt, maar daar heb je vooral last van als je een strakke uurdienst wil. Je zou ook 2 treindiensten kunnen inrichten, een 2-uurs IC met meer stops en een 2-uurs EC met minder stops. Daarmee zou je tegemoet kunnen komen aan zowel de Nederlandse wens om een snelle verbinding als de Duitse wens om de kleinere stops met een snelle trein te bedienen. IC: tijden Hengelo en Hannover conform huidige situatie, tijdswinst kortere stop in Bentheim door inzet nieuw multi-courant materieel zou gebruikt kunnen worden door Bünde en Bad Oeynhausen beide te bedienen. EC: slaat Bentheim, Bünde, Bad Oeynhausen, Minden en Stendal over. Je zou deze op de even uren in het Sprinterpad van .04 uit Hannover kunnen laten rijden. Op Osnabrück - Berlijn past dat, zie de IC die 's middags Ruhrgebiet - Münster - Berlijn rijdt. Ook ben je voor de RE60 uit Rheine weg, zodat je die niet onderweg hoeft in te halen. Grote vraag is alleen of je niet massaal goederenpaden om zeep helpt met deze constructie. Deventer - Hengelo en Rheine zijn behoorlijke knelpunten wat dat betreft. Als het echt niet past c.q. er te weinig internationale reizigersvraag is zou je ook de bovengenoemde IC naar Münster i.p.v. Nederland kunnen sturen. Laatst bewerkt door SchuurB op 01-11-2017 21:35 |
12-01-2018 19:59:18 | ||
---|---|---|
wouter15
![]() |
NS en DB willen de reistijd van de IC Berlijn verkorten: http://www.treinreiziger.nl/ns-wil-sneller-trein-berlijn/ |
12-01-2018 22:42:24 | ||
---|---|---|
umbusko
![]() |
Quote Ja ja, alleen jammer dat Basel nog zo'n 100 kilometer verder weg ligt en ook dagelijks rechtstreeks bereikbaar is. ![]() |
12-01-2018 23:03:17 | ||
---|---|---|
SunKeeper
![]() |
Ssst! Ze willen nog graag reizigers overhouden in IC Berlin, dan moeten ze wel in het goede witte treintje stappen.%08% |
13-01-2018 17:20:03 | ||
---|---|---|
wouterder
![]() |
Staat ook een leuk concept scenario in dat artikel, maar vanaf Wdn tot aan Hgl zitten ze dan Blauwnet in de weg met die tijden. Dus dan zou die ergens langer moeten gaan wachten. %03% |
13-01-2018 17:31:28 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Hij fietst zelfs midden door de knoop heen in Hengelo, en door de 7000 bij vertrek uit Dv. Ongetwijfeld voldoet de kruising met de 3600 ri Zl bij Spa ook niet aan de normen. Niet erg realistich deze dienstregeling....%08% |
13-01-2018 17:44:40 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Het hele artikel voegt in feite niets toe aan wat nog niet bekend was. Goede voornemens, maar geen concrete plannen, zoals het al jaren is dus. 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
13-01-2018 18:56:35 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
En de maker van die site geeft in de discussie er onder toe dat de "plannen" niet van de spoorwegbedrijven afkomstig zijn maar zelf bij elkaar gelogen... Laatst bewerkt door Henk1619 op 13-01-2018 18:57 |
13-01-2018 19:20:47 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Hetgeen ook niet zo gek is, aangezien de spoorwegbedrijven inderdaad geen plannen hebben. %08% NS wil geen stops in Nederland schrappen, DB wil geen stops in Duitsland schrappen, DB wil geen nieuwe locs zo lang de 101 nog voldoet, thans is het enige concrete dat er nieuwe rijtuigen in bestelling staan. 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
13-01-2018 19:53:51 | ||
---|---|---|
wouterder
![]() |
Volgensmij loopt er juist een aanbesteding voor nieuwe loc+rijtuigen bij DB:Quote Laatst bewerkt door wouterder op 13-01-2018 19:56 |
13-01-2018 20:07:59 | ||
---|---|---|
nohab
![]() |
Een raamovereenkomst is nog geen concrete bestelling. Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
13-01-2018 20:44:36 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Mooie hoop luchtfietserij weer in die discussie op Treinreiziger (en op ICE-Treff wordt ie ook gevoerd). De allersimpelste versnelling van de Intercity Berlijn is één keer per dag een Sprinter-ICE van Amsterdam via Duisburg naar Berlijn te laten rijden. Dan laat je die trein 40 minuten later vertrekken uit Amsterdam dan de huidige ICE naar Köln/Basel en dan ben je in 5u50 in Berlijn, dat is dus drie kwartier (!) eerder dan nu. Met slechts minieme aanpassingen in de dienstregeling: je moet alleen met de DB afspreken dat dus er één ICE per dag niet van Köln via Duisburg naar Berlijn rijdt, maar van Amsterdam via Duisburg naar Berlijn. En 's avonds terug. En dan eerst kijken of die nieuwe trein überhaupt aanslaat en of 't idee verder uitgebouwd kan worden. |
14-01-2018 00:00:00 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Je kan gewoon de beide takken met ICE 3 rijden en in Hamm combineren. Vraag is of DB dit wil. Met hun max van 330 km/u is dit het enige Matrieel dat de HSL Köln-Frankfurt en Halle-Nurnberg volledig kan benutten qua snelheid. Lijkt me dat ze die stellen dan liever daar hebben dan op Ruhrgebiet-Berlin maar de hoogste max snelheid 250 km/u is. |
14-01-2018 00:00:00 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Concureren met vliegtuig? Zeker wel. Ik heb 1 x gevlogen vanaf Berlijn puur vanwege de prijs. Vliegtuig was rond de 30 eu en trein zat rond de 100 eu maar in tijd maakt het niet veel uit. Vanaf Alexanderplatz errst met de bus naar Tegel (+/- 45 minuten), inchecken en security (1.5 tot 2 uur), vliegtijd ruim een uur. Dan vanaf Schiphol naar Veenendaal. Ik was precies 6 minuten eerder op Klp dan dat ik met de trein was gegaan. E.e.a. is natuurlijk afhankelijk waar je in Berlijn bent en waar je in NL woont maar er zullen weinig mensen (in verhouding) direct in de buurt van het vliegveld wonen/overnachten. De trein echter bediend 3 stations in Berlijn (ost,hbf en Spandau) en rijdt een mooie oost-west as door NL zodat het voordeel naar mijn idee toch uitpakt voor de trein. |
14-01-2018 00:28:06 | ||
---|---|---|
scooter
![]() |
Al eens gedacht aan het koppelen van die ICE in Hamm met het treindeel uit Hagen/Wuppertal/Köln? De verbinding Berlijn-Ruhrgebied bestaat nu uit 2 treindelen:Een via Dortmund/Duisburg/Düsseldorf en een via Wuppertal.Gaan ze echt geen 2 ICE's vlak achter elkaar,en grotendeels vis dezelfde route,laten rijden. Bovendien zou je dan ook nog moeten kopmaken in Duisburg Laatst bewerkt door scooter op 14-01-2018 00:31 |