Ontwikkelingen IC Berlijn
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
11-01-2013 16:26:13
ricohallo
ricohallo
Er zijn 2 gedeeltes in dat rijtuig. Het gedeelte met de blauwe ronde banken en de bar, en een gedeelte met gewone rode zitplaatsen. Als de bar open is, mag je bij de bar iets bestellen en het bij die ronde banken opeten. Als hij gesloten is, lijkt het mij dat je daar dan gewoon met een 2e klas kaartje kan gaan zitten. Maar dat gedeelte met die gewone rode zitplaatsen is inderdaad altijd 1e klas geweest, of de bistro nou open of dicht is, dat is inderdaad altijd 1e klas. Maar de banken bij de bistro zijn volgens mij gewoon 2e klas als de bistro dicht is.  

11-01-2013 23:15:45
maurits
maurits
De BordBistro/het BordRestaurant is inderdaad klasseloos, je mag er dus ook gaan zitten met een 2e klas kaartje als er niet geserveerd wordt.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

21-06-2013 21:42:31
R1-2010
R1-2010
Weet iemand of de 141 morgenochtend (Amf v 7.37) met een Bistro rijdt en zoja, of deze ook open is? Dit ivm ontbijt %08%

Laatst bewerkt door R1-2010 op 21-06-2013 21:42
 

21-06-2013 22:35:16
Apda
Apda
Ja, het restauratierijtuig (WRmz) is aanwezig, maar of het open is weet ik niet.  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

21-06-2013 22:39:34
AgentX
AgentX
Anders loop je even voor de zekerheid langs de AH2Go, mocht hij dan dicht zijn, heb je toch nog wat  

22-06-2013 06:23:19
R1-2010
R1-2010
Dat was ook het idee, voor de zekerheid slaan we nog wel een paar mueslibollen in. Of even snel in Bentheim eruit %08% We zullen het zien, bedankt voor de antwoorden.  

29-10-2013 07:27:23
dvdhoven
dvdhoven
In Eisenbahn Magazin 11/2013 een berichtje over de lange Bordrestaurant rijtuigen. Inmiddels hebben ze allemaal bredere bufferschijven, dat kon ik vorige week vanaf het perron in Aml goed zien, maar computeranimaties hebben aangetoond dat de aangrenzende rijtuigen ook bredere bufferschijven moeten hebben om het overbufferingsgevaar uit te sluiten. Een voorstel om dan "stammetjes" te gaan vormen met telkens een restauratiewagen ingepakt in 2 rijtuigen met eveneens brede buffers werd als te lastig verworpen. De lange restauratiewagens blijven dus in de 14x/24x rijden.


Dick van den Hoven
 

29-10-2013 09:15:06
Apda
Apda
Dan kan deze trein worden opgewaardeerd naar EuroCity  

30-10-2013 09:55:12
midniight
midniight
Check voor grotere buffers op de Wrm. Alleen lijkt bet dat er ook een plaat rubber op zit. Zag het bij de 242 net in Deventer.


Twello, mooi gat op de Veluwe!
 

30-10-2013 10:28:16
mich
mich
zit ook een plaat op maar is geen rubber.  

30-10-2013 12:26:34
midniight
midniight
Wat dan wel? Behalve dat die plaat extra er op zit, ook de stalen bufferplaat. Dubbele laag. Buffer en de plaat waar ik op doel zijn even groot en gelijk van vorm,


Twello, mooi gat op de Veluwe!
 

30-10-2013 14:26:10
jeanne
jeanne
Het zal wel een kunststof tussen plaat zijn om het smeren tot een minimum te beperken.


Jeanne Kok
 

30-10-2013 21:32:21
mich
mich
Juist. De correcte benaming weet ik niet.  

01-11-2013 13:42:47
Apda
Apda
Ik heb het even van dichtbij bekeken. (Handig, dat lange stationnement in Apd.) Het is inderdaad een ca. 2 cm dikke plaat van harde kunststof, die op de verbrede stalen bufferplaat is geschroefd.  

08-05-2014 21:06:11
Apda
Apda
Even een stukje geschiedschrijving:
Eind april en begin mei 2014 reden er twee stuks Avmz 108.5 met blauwe streep en opschriften van de Berlin-Warszawa-Express mee in de IC Berlijn.

Rijtuig 61 80 19-91 786-2 reed voor het eerst mee in IC 142 op vrijdag 25 april en voor het laatst op maandag 5 mei in IC 243. Dit rijtuig werd op 6 mei afgelost door Avmz 108.7 61 80 19-91 707-8 (ook een Eurofima-rijtuig en ook uitzonderlijk in de IC Berlijn, maar wel gewoon met een rode streep).

Rijtuig 61 80 19-91 797-9 reed voor het eerst mee in IC 140 op donderdag 1 mei en voor het laatst op dinsdag 6 mei in IC 147. Dit rijtuig werd op 7 mei afgelost door de gebruikelijke Avmz 109.5.
 

08-05-2014 21:57:04
Ht
Ht
een van deze twee rijtuigen staat nu ook waarschijnlijk te Hann tussen twee gebruikelijke IC-wagens.

Overigens zag ik te Berlin Zoölogischer Garten een Berlin-Warzawa express met twee pkp rijtuigen. Waarschijnlijk de stam die er een mist die nu te Hann staat.

Laatst bewerkt door Ht op 08-05-2014 21:58
 

09-10-2014 16:48:10
sik214
sik214
Quote
mren (do 09 okt 2014 16:08:20 https://m.somda.nl/forum/15501/p511240/): In de 146 is op het Nederlandse deel railcatering met bekende rugzak ingezet. Gisteren zat in de 243 een Duitser in een coupé met een grote kan koffie en wat vacuumbroodjes.
Ik zal iets gemist hebben, maar kan de oorzaak niet terugvinden. Waarom zijn de WRmz's eigenlijk uit de ICB verdwenen?
 

09-10-2014 16:57:00
IC140
IC140
Wegens een veiligheidsprobleem per direct uit dienst genomen. Het was al gepland per 14-12, waardoor DB ook niet meer wil herstellen. Per 14-12 komen er Bistro's (half A, half Bistro) voor in de plaats. Tot die tijd is het behelpen met Duitsers met koffiekannen in Duitsland en Railcatering in Nederland.  

09-10-2014 20:08:27
noof
noof
Quote
IC140 (do 09 okt 2014 16:57:00 https://m.somda.nl/forum/15501/p511250/): Wegens een veiligheidsprobleem per direct uit dienst genomen. Het was al gepland per 14-12, waardoor DB ook niet meer wil herstellen. Per 14-12 komen er Bistro's (half A, half Bistro) voor in de plaats. Tot die tijd is het behelpen met Duitsers met koffiekannen in Duitsland en Railcatering in Nederland.


Klopt, hoorde begin van de week dat per direct Railcatering vanuit NS Stations Retailbedrijf wordt ingezet tussen Amersfoort en Almelo.
 

09-10-2014 22:08:50
Duitje
Duitje
Quote
Apda (do 09 okt 2014 20:48:53 https://m.somda.nl/forum/15501/p511276/): Ook vandaag is er weer een IC Berlijn-stam uitgebreid met een extra rijtuig 1e klas. De stand is nu: 4 stammen met 2x 1e klas en 5 stammen met 1x 1e klas. In een van de stammen met 2x eerste klas rijdt een Avmz mee met blauwe baan en Berlin-Warszawa-Express-opschriften (vandaag in IC 144). In een andere stam rijdt een Apmz (vandaag in IC 142).


2x 1e klasse? Ik neem aan dat ze 1 van de 2 rijtuigen gedeclasseerd hebben. De keren dat ik met de ICB reis heeft de 1e klasse namelijk nooit proppie vol gezeten.

Trouwens, nog even een (domme?) vraag, is de Avmz van de Berlin-Warszawa express van binnen hetzelfde als een Avmz die altijd met ICL mee reed? Zo ja, dan ga ik graag een keertje mee %08%


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

10-10-2014 13:32:19
Apda
Apda
nee, ze zijn niet gedeclasseerd, maar rijden gewoon als 1e klas.  

10-10-2014 14:26:54
Apda
Apda
Een stukje geschiedschrijving:

De rijtuigen 1e klas in de IC Berlijn zijn van oudsher van het type Avmz109.5 (herkenbaar aan glad dak en draai-vouwdeuren). Incidenteel rijdt er in plaats daarvan een Apmz125.5 (herkenbaar aan de vele kleine ramen) of een Avmz108 (herkenbaar aan lengte-ribbels op het dak en schuifdeuren).
Sinds 15 september 2014 is het ongeveer half-om-half Avmz109.5 en Avmz108.

Per 28 september 2014 zijn de restauratierijtuigen (WRmz) teruggetrokken uit de IC Berlijn.

Van 7 oktober tot 16 oktober worden alle stammen voorzien van een tweede rijtuig 1e klas. De meeste zijn van het type 109.5 of 108, maar er rijden ook twee afwijkende typen mee: een Avmz108 met blauwe baan en Berlin-Warszawa-Express-opschriften en een Apmz125.5.

Laatst bewerkt door Apda op 16-10-2014 14:27, reden: einddatum 16 okt. toegevoegd
 

10-10-2014 21:14:43
IC140
IC140
De extra A-bakken zijn er in gekomen zodat hier in Duitsland noodverkoop vanuit een coupé kan komen en als voorbode voor de Bistro's, waarmee de eersteklas capaciteit weer toeneemt. Sinds de Bistro's uit dienst zijn gegaan ligt de bezetting van de eersteklas op de grens namelijk hoger dan van de tweede klas.

Per 14-12 zouden de A-bakken overigens ook allemaal van het type Avmz108 moeten zijn.

Laatst bewerkt door IC140 op 12-10-2014 12:47, reden: 108 ipv 109
 

11-10-2014 08:51:23
R1-2010
R1-2010
Komt er ooit weer een bistro of restaurant terug in de IC Berlijn?

Laatst bewerkt door R1-2010 op 11-10-2014 08:51
 

11-10-2014 08:53:45
Apda
Apda
zie het bericht van IC140 van Donderdag 09 okt 2014 - 16:57:00  

11-10-2014 11:16:09
5431
5431
Quote
Duitje (do 09 okt 2014 22:08:50 https://m.somda.nl/forum/15507/p511287/): Trouwens, nog even een (domme?) vraag, is de Avmz van de Berlin-Warszawa express van binnen hetzelfde als een Avmz die altijd met ICL mee reed? Zo ja, dan ga ik graag een keertje mee %08%

Ligt eraan of ze al zijn omgebouwd. De Avmz108 doorlopen het ICmod-programma en krijgen andere stoelen, vergelijkbaar met die in de ICE3. De Avmz109 worden niet omgebouwd en houden de met de ICL-Avmz vergelijkbare zetels, op een paar rijtuigen na die als prototypes voor ICmod wel zijn verbouwd.
 

31-10-2014 22:37:03
Duutser
Duutser
Waarom geen 10/11 bakken ICB?  

31-10-2014 22:38:37
Frontier
Frontier
Waarom wel?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

01-11-2014 16:07:03
maurits
maurits
10 of 11 bakken is nergens voor nodig, de 9 bakken waarmee de Berlijn-IC nu rijdt is voldoende. Doordat de treinen niet meer in het pad van de treinserie 16/1700 rijden, is er binnenlands geen structureel capaciteitsprobleem meer. Alleen de 241 (Asd vertrek 17.01) zou op werkdagen tot Amf te krap kunnen zijn, maar die wordt keurig ontlast door voortrein 1561 (vertrek 16.58).

Voor de historie, een jaar of 10 geleden reed de Berlijn-IC 4 keer per dag met 6 rijtuigen de grens over. Tegenwoordig 7 keer per dag met 9 rijtuigen, een forse toename dus.

Nog wel een vraagje, de Bistro's die per 14 december terugkeren, zijn dit gerenoveerde exemplaren?

Laatst bewerkt door maurits op 01-11-2014 16:07


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


01-11-2014 21:29:19
train85
train85
Ja als het goed is wel.  

30-12-2014 09:37:16
daniel81
daniel81
Lichtelijk opff-topic maar mi niet de moeite om een nieuw topic voor op te starten:
hoe is het nu eigenlijk met de restauratievoorziening in de trekduw-IC's van DB? De laatste stand van zaken die ik gehoord heb is dat de Bistro's weer in de ICB terug zijn en de resto's die hier eerder dit jaar reden, buiten dienst gesteld zijn. Moeten IC-reizigers naar/van/via Stuttgart het nu zonder restauratievoorziening stellen of zijn er andere rijtuigen tot restauratierijtuig verbouwd?
 

30-12-2014 10:02:44
b2py
b2py
De bistro's komen uit de verbinding Luxemburg - Norddeich, dus in Stuttgart zullen ze nog bistro's hebben..  

30-12-2014 10:03:46
daniel81
daniel81
Ah, da's ook nog een optie. Dank%02%  

30-12-2014 11:15:48
dvdhoven
dvdhoven
Berichtje in Eisenbahn Magazin 11/2014:
Bistro's van IC lijn 55, Köln - Dresden en IC lijn 56, Norddeich/Emden - Leipzig/Cottbus verdwijnen en vervangen de restauratie wagens in Hamburg - Köln - Frankfurt en Hannover - Köln - Oberstdorf.

Op nieuwbouw of verbouwing hoef je niet te rekenen. De DB wil asap van alle bijzondere en personeelsintensieve wagens af. Zie de Autozug en de Nachtzug. De DB zet inmiddels vol in op forse bezuinigingen.


Dick van den Hoven
 

30-12-2014 11:22:46
klaass16
klaass16
Toen ik in Bremen hbf was 20-12-2014,, Viel mij ook het een en ander op,

De IC's die ik zag, reden allemaal in een (te) korte samenstelling,

6 rijtuigen was het maximum wat richting leer ging,

Richting Hamburg waren het wel 9 rijtuigen

Hoeveel IC-Berlijn rijtuigen worden nog verbouwd/gerenoveerd


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 

30-12-2014 11:32:08
nielsie600
nielsie600
Deze treinen rijden standaard in deze combinaties.  

30-12-2014 11:37:05
b2py
b2py
Quote
dvdhoven (di 30 dec 2014 11:15:48 https://m.somda.nl/forum/15507/p521261/): Berichtje in Eisenbahn Magazin 11/2014:
Bistro's van IC lijn 55, Köln - Dresden en IC lijn 56, Norddeich/Emden - Leipzig/Cottbus verdwijnen en vervangen de restauratie wagens in Hamburg - Köln - Frankfurt en Hannover - Köln - Oberstdorf.

Op nieuwbouw of verbouwing hoef je niet te rekenen. De DB wil asap van alle bijzondere en personeelsintensieve wagens af. Zie de Autozug en de Nachtzug. De DB zet inmiddels vol in op forse bezuinigingen.

Tsja, je kunt je ook afvragen of vijf stewards op een ICE-3 niet wat aan de overdreven kant is..
 

30-12-2014 15:32:12
IC140
IC140
Quote
dvdhoven (di 30 dec 2014 11:15:48 https://m.somda.nl/forum/15507/p521261/): Berichtje in Eisenbahn Magazin 11/2014:
Bistro's van IC lijn 55, Köln - Dresden en IC lijn 56, Norddeich/Emden - Leipzig/Cottbus verdwijnen en vervangen de restauratie wagens in Hamburg - Köln - Frankfurt en Hannover - Köln - Oberstdorf.

Op nieuwbouw of verbouwing hoef je niet te rekenen. De DB wil asap van alle bijzondere en personeelsintensieve wagens af. Zie de Autozug en de Nachtzug. De DB zet inmiddels vol in op forse bezuinigingen.


Sinds het bistro-debacle van begin jaren 90 zullen ze gelukkig wel van het idee van volledige afschaffing wegblijven. Een lijn als Hamburg - München, Berlijn - Basel, Hamburg - Köln, Amsterdam - Berlijn etc. zal gelukkig wel een Bistro of Restaurant houden. Alleen de rustige lijnen met veel korte reizen zullen het zonder restauratie moeten stellen.
 

05-02-2015 20:11:31
sik214
sik214
De serie ARkimbz 266.5, de deelserie die naar NL ingezet mag worden in de ICB, liep van 61 80 85-91 500 t/m 511. De wagendatenbank (http://www.reisezug-wagen.de/wagendatenbank/index.php) gaf aan dat de serie inmiddels tot 512 liep.
Gezien de spots waren we er al achter dat de serie inmiddels tot 515 loopt.

Tijdens de "IC mod" ombouw zijn 4 ARkimbz 266.4 tevens omgebouwd met een aangepast Energiesysteem en omgenummerd naar een ARkimbz 266.5.

De bakken betroffen het:
61 80 85-91 512; ex 61 80 85-91 486
61 80 85-91 513; ex 61 80 85-91 451
61 80 85-91 514; ex 61 80 85-91 468
61 80 85-91 515; ex 61 80 85-91 470

bron: http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?31,7278819

De 513 en 514 zijn nog niet gespot in NL, iig niet vastgelegd in de database hier.
 

04-08-2015 17:31:50
DingeZ
DingeZ
De laatste tijd valt het me in het OD op dat er regelmatig B's worden vervangen door A's, aannemelijk door een tekort aan B's. Is het in dit geval ook dat de betreffende A wordt gedeclasseerd tot tweede klas?  

15-09-2016 13:32:12
jorgo
jorgo
Afgelopen week heeft de DB de nieuwe ICE4 gepresenteerd (voorheen ICx). Op DSO is daarover een discussiedraadje te vinden met links naar foto's etc. Een op de presentatie aanwezige gebruiker meldt ten aanzien van de vervanging van rijtuigen door de ICE4:

Quote
http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?2,7936386,page=4
IC-Wagen werden bis 2023 ausgemustert, außer Linie nach Amsterdam. Die bleibt bis ~2027 auf IC, die Wagen erhalten eine neue HU und man untersucht derzeit, wie man die Klima so ausdauernd bekommt. Ein IC-NEU oder was auch immer da kommen könnte wird also mit Zeithorizont 2027 beschafft.



Waarbij ik denk dat de laatste zin van het citaat eigen interpretatie van het gehoorde is.
 

15-09-2016 16:58:13
kleine_man
kleine_man
Nope. Het klopt. DB heeft zijn strategie aangepast mbt de ice4. Men heeft onderkent dat er toch getrokken enkeldeks materieel nodig is en blijft. Men is nu een bestelling hiervoor aan het voor bereiden. Levering moet vanaf ongeveer 2025 starten.  

20-02-2017 20:09:05
icened
icened
Quote
Frontier (ma 20 feb 2017 18:33:51 https://m.somda.nl/forum/15506/p608374/): Met een fatsoenlijke revisie kunnen ze nog makkelijk 20 jaar mee, maar die weigert men nog altijd te geven.

De TRAXX'en wil men toch gaan verkopen zodra ICNG er is?


Ja. Maar zal NS zo snel van de 45 gekochte Traxx af zijn? En als de Traxx niet verkocht is en dan ook niet gebruikt wordt?

Om die reden kan Traxx tijdelijk of voor langere tijd ingezet worden in de ICB. Hoe de verbinding Amsterdam - Hengelo - Duitsland zal zijn over 10 jaar zal zijn is speculeren.
 

20-02-2017 20:26:07
Frontier
Frontier
Quote
icened (ma 20 feb 2017 20:09:05 https://m.somda.nl/forum/15506/p608386/): Maar zal NS zo snel van de 45 gekochte Traxx af zijn?

Ze denken zelf in ieder geval van wel. %08%

Quote
icened (ma 20 feb 2017 20:09:05 https://m.somda.nl/forum/15506/p608386/): Hoe de verbinding Amsterdam - Hengelo - Duitsland zal zijn over 10 jaar zal zijn is speculeren.

Sinds de ICx meerspanningsvariant enkele jaren terug definitief geschrapt werd is het juist behoorlijk zeker geworden, men is niet voornemens om noemenswaardige wijzigingen door te voeren op deze verbinding.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

20-02-2017 20:39:05
marciekemp
marciekemp
Het is zelfs de bedoeling om met de Vectron te gaan rijden over een aantal jaae op die verbinding, en dat ICB machinisten er dan mee doorrijden naar Hannover  

20-02-2017 20:55:45
Frontier
Frontier
Ja, men volgt/volgde de Vectron toelating in Nederland met gepaste interesse en men had/heeft datzelfde idee ook voor de ICE (vanwege het feit dat de topsnelheid nauwelijks benut wordt). Echter heb ik daar al lange tijd niets meer over vernomen en vraag me zodoende af hoe actueel het nog is. Er was sowieso al onenigheid over wie die locs dan zou moeten gaan huren of kopen. %08%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

20-02-2017 21:20:56
jeanne
jeanne
Het is niet zo vreemd dat de Vectron's in beeld komen nu anderen al de toelating hier ten lande laten regelen. Daar pas dan ook mooi het verhaal bij dat de DB bezig is met de voorbereiding voor een tender nieuw getrokken materieel. De vraag is alleen of dit ook ten bate van de 140 diensten het geval is?

Laatst bewerkt door jeanne op 22-02-2017 21:05


Jeanne Kok
 

20-02-2017 23:01:55
Frontier
Frontier
Die nieuwe rijtuigen zouden met name bedoeld zijn voor grensoverschrijdend vervoer, verbindingen die oorspronkelijk voor ICx in de planning stonden maar dat sinds de wijziging in de plannen daarvan dus niet meer staan. En inderdaad, we dwalen af...


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

04-03-2017 15:12:31
jeanne
jeanne
De aanbesteding van de Deutsche Bahn AG voor een raamovereenkomst betreffende de ontwikkeling, productie en levering van treinen, bestaande uit locomotieven met rijtuigen in treinverband is deze week verschenen http://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:79173-2017:TEXT:DE:HTML .
Het materieel moeten aan de volgende basisvereisten voldoen:
- Ontworpen als een verdiepingsvoertuigen;
- Homologatie en toegang tot het netwerk voor het verkeer in Duitsland en Oostenrijk en mogelijk ook andere landen in Europa.
De procedure kent een loopt tijd van 01-03-2017 tot 28-02-2018.


Jeanne Kok
 

04-03-2017 15:37:55
icened
icened
Lees over nieuwe locomotief + nieuwe rijtuigen. Nu is het nog speculeren. Maar Vectron zal o.a. een van de kandidaten kunnen zijn.

Las erover dat deze samenstelling waarschijnlijk wordt ingezet tussen Stralsund - Karlsruhe. Voor de rest is nog niets definitief.

Laatst bewerkt door icened op 04-03-2017 15:40
 

05-03-2017 11:39:22
phantom
phantom
Het taurus platform kan anders ook nog.
Zowel loc als de (railjet)rijtuigen is een bestaand concept en dus goedkoper dan iets vanaf de grond helemaal opnieuw te moeten bedenken,tekenen,bouwen.
Rest wel de vraag,wil DB vernieuwend zijn en iets hebben wat een ander niet heeft,of vind men een aangepast bestaand concept goed genoeg ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

05-03-2017 12:29:14
SchuurB
SchuurB
Nee, want Taurus voldoet niet aan de nieuwe TSI. Vectron is de opvolger van Taurus.  

05-03-2017 12:36:03
Berk24
Berk24
Daarnaast biedt een Railjet-samenstelling te weinig capaciteit op Amsterdam-Berlijn (7 vs 9 rijtuigen), is het een Oostenrijks concept en is het door de combinatie van een locomotief en een treinstam weinig flexibel. Ik verwacht dat in de toekomst op Amsterdam-Berlijn (en ook andere internationale verbindingen als Hamburg-Prag en Berlin-Warschau/Danzig) er een 200+ km/h MS-loc met nieuwe rijtuigen komt te rijden.  

05-03-2017 13:14:40
SchuurB
SchuurB
Je staart je met die eerste opmerking een beetje blind op de uitwerking van ÖBB en CD. Wat RailJet in feite is, is een uitwerking van het Siemens Viaggio Comfort concept. De reden waarom RailJet 7 bakken + loc heeft, is omdat de treinlengte van 2 sets circa 400m is, de EU-maximumtreinlengte voor lange-afstandstreinen (of zoiets). Dit concept is uiteraard te bestellen met verschillende treinlengten en een bijpassende loc. Dus ook 9 rijtuigen voor een eventuele Asd - Berlijn-trein met 660 zitplaatsen, zo'n 80 meer dan nu. Zie https://www.mobility.siemens.com/mobility/global/SiteCollectionDocuments/en/rail-solutions/passenger-coaches/viaggio-comfort-en.pdf Dus RailJet-achtige treinen zijn zeker niet onmogelijk.

Ice-treff-forumlid Twindexx is een goed ingewijde SBB'er die ook nog wel eens wat weet te melden over de DB. In dit geval meldt hij dat verwacht kan worden dat de DB inzet op loc met rijtuigen in vaste samenstellingen, zoals bij de IC-2 (Dosto). Het kan zowel met stuurstand als zonder, en voor bepaalde routes zouden deelparkjes gemaakt kunnen worden. Dat kun je hier lezen: http://www.ice-treff.de/index.php?id=467586 Klik ook even naar zijn andere bijdragen in dat draadje, staat links en rechts nog wat interessants in.
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

05-03-2017 13:32:54
Berk24
Berk24
Tussen Amsterdam en Berlijn zijn er geen kopstations op de route dus een trek-duw-combinatie is niet nodig voor Amsterdam-Berlijn. Een getrokken trein is dan flexibeler (bij rustige treinen kun je een rijtuig afkoppelen, bij drukke treinen een rijtuig bijplaatsen). Dat DB veel trek-duw-combinaties inzet op IC-verbindingen is dat vele IC's of Frankfurt, of Stuttgart, of München, of Leipzig passeren en dus kop moeten maken. Dat geldt niet voor Amsterdam-Berlijn.  

05-03-2017 15:25:19
Diedje
Diedje
Je hebt dan misschien wel geen kopstation op de route, maar het scheelt nog steeds een hoop tijd bij het kopmaken of dat nu op een kopstation is of niet. Uit dat oogpunt en allicht de wens voor uniformiteit kan nog steeds gekozen worden voor een stam met stuurstand, de samenstelling wisselt momenteel ook biet qua lengte bij de IC Berlijn.  

05-03-2017 16:21:04
icened
icened
Volgens Railcolor zal de nieuwe locomotief + nieuwe ICR vanaf 2021 ontwikkeld en geleverd worden:

http://www.railcolor.net/index.php?nav=1405330&id=9711&action=dview

Also, the manufacturer(s) must have produced a mainline train type that has been fully approved for Austria and the Netherlands during the past five years. It/They should have production capacity for at least twenty trains per year, starting in 2021. One composition should have at least 485 seats.

Zal prettig als die oude DB rijtuigen vanaf 2021/2022 vervangen gaan worden. Vorig jaar was al duidelijk dat die oude DB rijtuigen problemen hebben met hun airconditioning bij (zeer) hoge temperaturen. NS zette toen soms ICM-M in tussen Amsterdam - Bad Bentheim.

Laatst bewerkt door icened op 05-03-2017 16:27
 

05-03-2017 16:39:09
Apda
Apda
De Engelse vertaling van Railcolor is strenger voor de aanbieder dan de Duitse tekst van DB:
Railcolor: "the manufacturer(s) must have produced a mainline train type that has been fully approved for Austria and the Netherlands during the past five years."
DB: "Der Bewerber muss mindestens ein neues Vollbahnfahrzeug ... beim Eisenbahnbundesamt oder eines vergleichbaren Verfahrens in den Niederlanden oder in Österreich innerhalb der letzten fünf (5) Jahre zugelassen haben."
 

05-03-2017 16:59:58
SchuurB
SchuurB
@ Berk24: dat jij dat versterken een goed idee vindt wil niet zeggen dat DB dat ook vindt. DB rijdt bij getrokken treinen juist zo veel mogelijk met vaste samenstellingen, zoals Diedje al juist opmerkt voor de Asd-B-IC. Zie ook de Rollbahn/Rheintal-IC's Hamburg - Mainz, allemaal 11 rijtuigen behalve die ene weekendslag die met 14 bakken rijdt. Ik kan je verzekeren dat je op zondagochtend om half 8 in Osnabrück geen 11 bakken nodig hebt richting Hamburg, maar die rijden er wel.
Als we iets van versterkingen mogen verwachten, dan vermoed ik versterkingsmodules zoals in Zwitserland gebruikelijk zijn. SBB heeft dit al min of meer afgedwongen bij de IC-2 (Dosto) voor de Gäubahn, daar worden voor het stuk Singen - Zürich versterkingsmodules (ook bekend als Päckli) bestaande uit een stuurstand en eventueel extra rijtuigen bijgeplaatst en afgetrapt voor de drukke SBB-ritten. Dat wil zeggen, zodra de nieuwe treinen daar gaan rijden.
 

05-03-2017 21:04:25
BGM104
BGM104
Off topic: IC-2 (Dosto) voor de Gäubahn? Wanneer is dat moment daar?

Laatst bewerkt door BGM104 op 05-03-2017 21:05
 

05-03-2017 22:24:37
jeanne
jeanne
De Gaubahn krijgt als laatste haar deel uit de tweede order IC-2. De andere binnenlandse relaties vanaf Stuttgart zijn eerst aan de beurt. Het had eigenlijk al zo moeten zijn, maar alles is zeer vertraagd rond de IC-2!


Jeanne Kok
 

08-03-2017 18:20:24
Knoek
Knoek
Maar is het dan de bedoeling dat er in de toekomst niet meer omgekoppeld hoeft te worden in Bad Bentheim en de Duitse loc tot aan Amsterdam door rijdt? Dat zou wel een kwartier reistijd schelen.  

08-03-2017 18:40:42
Jan-Mark
Jan-Mark
Jep, als je na 2025/2030 nog steeds met 1700'en wil rijden zijn die tamelijk afgeragd Verders: als je in dit tijdsgewricht monocourante locs gaat bestellen voor een internationale verbinding, is er wel iets mis. De toekomstige treinstellen/locomotieven zullen dus zowel geschikt zijn voor Duitsland als voor Nederland, waarmee de lange stop te Bh kan vervallen. Alleen even de spanning omschakelen, en klaar is Kees.

Laatst bewerkt door Jan-Mark op 08-03-2017 18:42
 

08-03-2017 19:01:19
henri1972
henri1972
Niet meer stoppen in Bad Bentheim neem ik aan? Zeker als de RE elk uur gaat rijden vanaf Hgl naar Duitsland voegt een stop in Bad Bentheim niets toe aan de IC.  

08-03-2017 19:15:41
Berk24
Berk24
Quote
Knoek (wo 08 mrt 2017 18:20:24 https://m.somda.nl/forum/15507/p609868/): Maar is het dan de bedoeling dat er in de toekomst niet meer omgekoppeld hoeft te worden in Bad Bentheim en de Duitse loc tot aan Amsterdam door rijdt? Dat zou wel een kwartier reistijd schelen.

Lijkt mij wel de bedoeling. De treinen tussen Berlijn en Warschau en Hamburg en Praag rijden al met een meerspanningslocomotief en de lokwissel is anno 2017 een beetje achterhaald, zeker in West-Europa. Maar ik verwacht wel dat als er een meerspanningslocomotief die 200 km/h+ aankan in de IC-Berlijn komt te rijden er in eerste instantie nog wel in Bad Bentheim wordt gestopt. Dat is omdat bij het niet stoppen van de IC Berlijn in Bad Bentheim de dienstregeling in Nederland of in Duitsland flink aangepast moet worden en daar is voorbereiding voor nodig. Uiteindelijk is het wel het eindbeeld dat Bad Bentheim niet meer bedient wordt door de IC-Berlijn.
 

08-03-2017 21:03:00
thom
thom
Die voorbereidingstijd is er toch gewoon?
Die vervangende loccen zijn nog niet besteld of in zicht, dus dan heb je nog tijd zat om een dienstregeling model te bedenken daarvoor.
 

09-03-2017 09:00:18
mich
mich
Voor doorrijden in Bad Bentheim zal de stationsbeveiliging vervangen moeten worden, deze staat dat nu niet toe.  

09-03-2017 09:05:38
AlexNL
AlexNL
En vanuit de Bad Bentheimse politiek zal er ook wel geprotesteerd worden tegen het wegvallen van 'hun' rechtstreekse Intercity naar Amsterdam, Hannover en Berlijn.

Het hebben van een IC-stop is voor Duitse burgemeesters nog belangrijker dan voor Nederlandse, dus dat zal flink verzet opleveren.
 

09-03-2017 09:43:19
thom
thom
Mja, maar of je dat nou echt gaat redden als dorpje van 15.000 inwoners... %03%  

09-03-2017 09:49:33
maurits
maurits
Vergeet niet dat Nordhorn met 52.000 inwoners ook is aangewezen op Bentheim en het straks ook overstapstation voor de trein naar Nordhorn wordt.

Aan de andere kant krijgen ze vanaf december wel een doorgetrokken stopper naar Hengelo.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

09-03-2017 09:50:25
SchuurB
SchuurB
Inderdaad.

Voorlopig hoeft men zich geen zorgen te maken; de stop in Bentheim is opgenomen in de Deutschland-Takt van het Bundesverkehrswegeplan. http://www.bvwp-projekte.de/schiene/img/Netzgrafiken_Zielfahrplan_BVWP2030.pdf

Laatst bewerkt door SchuurB op 09-03-2017 09:50
 

09-03-2017 11:32:06
waalkade
waalkade
Wanneer je een beetje rond scharrelt op die site, zie je dat de Trax met zijn max 160km/h in de toekomst geen kans maakt op die lijn.
http://www.bvwp-projekte.de/schiene/2-021-V01/2-021-V01.html
 

09-03-2017 11:45:31
Berk24
Berk24
Quote
AlexNL (do 09 mrt 2017 09:05:38 https://m.somda.nl/forum/15507/p609918/): En vanuit de Bad Bentheimse politiek zal er ook wel geprotesteerd worden tegen het wegvallen van 'hun' rechtstreekse Intercity naar Amsterdam, Hannover en Berlijn.

Het hebben van een IC-stop is voor Duitse burgemeesters nog belangrijker dan voor Nederlandse, dus dat zal flink verzet opleveren.

De stop in Emmerich was ook vervallen toen de ICE ging rijden en de eerstvolgende ICE-stop is Oberhausen dat 70 kilometer verder ligt. Rheine ligt 25 kilometer van Bad Bentheim en dus is dat gat veel kleiner en dan lijkt mij ook geen noodzaak om te gaan stoppen met een Intercity als dat niet nodig is.
 

09-03-2017 11:56:41
gvttreinen
gvttreinen
Het woord 'Bad' trekt ook veel gasten uit gans Duitsland (en daarbuiten mss), een goede verbinding is dan essentieel.

Laatst bewerkt door gvttreinen op 09-03-2017 11:57
 

09-03-2017 12:14:07
maurits
maurits
Quote
Berk24 (do 09 mrt 2017 11:45:31 https://m.somda.nl/forum/15507/p609936/):
Bad Bentheim en dus is dat gat veel kleiner


Nordhorn met 53.000 inwoners...


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

09-03-2017 12:15:10
sjoerd
sjoerd
Net als Bad Nieuweschans en Scheveningen Zeebad. Dat soort badgasten komen doorgaans per auto.

Laatst bewerkt door sjoerd op 09-03-2017 12:16
 

09-03-2017 13:27:07
umbusko
umbusko
Quote
Berk24 (do 09 mrt 2017 11:45:31 https://m.somda.nl/forum/15507/p609936/):
Quote
AlexNL (do 09 mrt 2017 09:05:38 https://m.somda.nl/forum/15507/p609918/): En vanuit de Bad Bentheimse politiek zal er ook wel geprotesteerd worden tegen het wegvallen van 'hun' rechtstreekse Intercity naar Amsterdam, Hannover en Berlijn.

Het hebben van een IC-stop is voor Duitse burgemeesters nog belangrijker dan voor Nederlandse, dus dat zal flink verzet opleveren.

De stop in Emmerich was ook vervallen toen de ICE ging rijden en de eerstvolgende ICE-stop is Oberhausen dat 70 kilometer verder ligt. Rheine ligt 25 kilometer van Bad Bentheim en dus is dat gat veel kleiner en dan lijkt mij ook geen noodzaak om te gaan stoppen met een Intercity als dat niet nodig is.

En dat is dan natuurlijk ook een draak van een regeling en pas bij de invoering van de RE Ah-Düsseldorf vanaf begin april volledig acceptabel, zou ik zeggen. Voor de grensregio's is de onmogelijkheid van grensoverschrijdend vervoer op zijn zachtst gezegd niet praktisch. Maar goed, dat is in Bad Bentheim straks dus niet aan de orde.
 

09-03-2017 13:31:40
Berk24
Berk24
Quote
maurits (do 09 mrt 2017 12:14:07 https://m.somda.nl/forum/15507/p609939/):
Quote
Berk24 (do 09 mrt 2017 11:45:31 https://m.somda.nl/forum/15507/p609936/):
Bad Bentheim en dus is dat gat veel kleiner


Nordhorn met 53.000 inwoners...

Je interpreteert het verkeert. Arnhem-Oberhausen is 90 kilometer dat de ICE non-stop aflegd. Hengelo-Rheine is maar 50 kilometer. Dat kan prima non-stop afgelegd worden als er geen lokwissel nodig is. En tevens zitten er tussen Hengelo en Rheine maar 5 tussenstations (waarbij de RB61 er zelfs nog eentje overslaat), tussen Arnhem en Oberhausen zitten er 17 tussenstations. Dat maakt wel een verschil.
 

09-03-2017 14:25:22
Frontier
Frontier
Dat zal allemaal best, maar zoals mich zegt: doorrijden met de huidige infra is onmogelijk, dus dan kun je er net zo goed blijven stoppen.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

09-03-2017 15:59:08
Knoek
Knoek
Je zou verwachten dat er tussen de Duitse en Nederlandse hoofdsteden een keer een ICE ingezet zou worden. Ook op het Nederlandse deel zou het toch mogelijk moeten zijn om de snelheid flink op te voeren, met name het lange stuk over de Veluwe tussen Apeldoorn en Amersfoort. Als Rutte en Merkel zich er eens voor in zouden zetten moet dat toch mogelijk zijn en er is vast nog wel een EU-potje om het te betalen....  

09-03-2017 16:01:44
Jan-Mark
Jan-Mark
Onmogelijk, voor de ICE's richting Nederland en België hebben ze al haast niet genoeg geschikte treinstellen, laat staan eventjes zeven of acht stellen vrijmaken voor de IC Berlijn. Je zou dan flink wat stellen moeten gaan ombouwen, en dat geld kan je dan beter in nieuwe treinen steken, me dunkt.  

09-03-2017 16:55:36
icened
icened
Wat te denken van een IC-NG Deutschland? Op het Duitse spoornet rijdt ook de Railjet en Euroduplex. Ook de Cisalpino reed vele jaren op het Duitse spoornet. En vanaf 2020 rijdt de Zwitserse Giruno.

De Duitse variant zal dan aangepast moeten worden naar de specificaties van DB. Zoals bar/buffet.
 

09-03-2017 17:00:44
Knoek
Knoek
Als ik het goed heb heeft DB liefst 265 ICE's in dienst en staan er nog eens 100 in bestelling. DB is de NS niet die er maar een paar heeft rond rijden  

09-03-2017 17:17:42
thom
thom
Ja, maar er rijden er natuurlijk wat rond en zijn dus gewoon nodig.

Ook DB is een commercieel bedrijf, en hebben echt geen treinen die miljoenen kosten aangeschaft als ze ze niet direct nodig hebben hoor
 

09-03-2017 17:19:02
Astraea
Astraea
Ik zie liever een fatsoenlijke IC vanuit bijvoorbeeld Den Haag of Rotterdam die via Eindhoven naar Duitsland gaat. Lijkt mij nuttiger dan de IC Berlijn vervangen door ICE-achtige oplossingen.  

09-03-2017 17:41:33
icened
icened
Daarom stel ik ook de IC-NG voor. 200 km p/u tussen Amsterdam - Berlijn is snel genoeg. Alleen tussen Lehrte - Berlin Spandau zal er met 200 km p/u gereden worden. En DB zet IR treinen in i.p.v. IC(E) tussen Berlijn - Bad Bentheim.

En dat er straks genoeg ICE 4 zijn is mooi. Maar zijn die met een maximumsnelheid van 249 km p/u nuttig tussen Amsterdam - Berlijn? Alleen tussen Oebisfelde - Berlin (151 km) kan met (bijna) 250 km p/u gereden worden. Tevens zullen die ICE 4 aangepast moeten worden voor het Nederlandse spoornet.

Laatst bewerkt door icened op 09-03-2017 17:45
 

09-03-2017 20:31:28
IC2000
IC2000
Ik denk eigenlijk dat de noodzaak voor een ICE verbinding tussen Amsterdam en Berlijn wel aanwezig is, maar de politieke wil ontbreekt. Noord-Duitsland is op dit moment gewoon slecht per spoor te bereiken. Basel is op dit moment net zo snel, en regelmatiger te bereiken als Berlijn. Hamburg is vanuit Nederland helemaal niet goed te bereiken per trein. Dus ik denk echt dat er wel een markt is voor een ICE. Maar ja, dan moet er geinvesteerd worden.  

09-03-2017 21:16:42
Berk24
Berk24
Een ICE loont alleen als je op lange stukken 250-300 km/h kan rijden. Dit is op Amsterdam-Berlijn niet het geval. Een 200 km/h MS-lok met rijtuigen die Hilversum, Almelo en Bad Bentheim overslaat, Apeldoorn en Deventer om-en-om bedient en op diverse stukken 160-200 km/h rijdt kan al heel veel tijd winnen. Daar heb je geen dure ICE'd voor nodig. In landen als Polen en Tsjechië rijden ook geen ICE's omdat ze anders suboptimaal gebruikt worden.  

09-03-2017 21:40:53
brun
brun
Klopt. De IC Berlijn doet er zo lang over omdat ie overal stopt. En hij stopt overal omdat het omzet creëert voor beide maatschappijen.

Als je geen lokwissel in Bad Bentheim meer hebt, bespaar je ruim tien minuten. Dat kan bij de huidige beveiliging ook al - goederentreinen stoppen er slechts een minuutje of rollen zelfs stapvoets door het station. Heb 't al tig keer gezien.

Als je in Nederland de dienstregeling van rond 2000 weer hanteert (dus zonder stop in Hilversum, Apeldoorn, Almelo) bespaar je ook bijna 10 minuten.

Als je in Duitsland de stops in Bad Oeynhausen en Stendal laat wegvallen, schraap je alweer ruim 5 minuten ervan af.

Zit je al aan een halfuur tijdwinst. Als je tussen Hannover en Berlijn op ICE-snelheid gaat rijden en Wolfsburg overslaat, gaat 't richting drie kwartier. Dan red je Amsterdam-Berlijn in 5:15 uur en dat is concurrerend tegenover het vliegtuig (4 1/2 tot 5 uur inclusief reizen naar en van luchthavens, inchecken, securitycontroles etc).

Maar waarom zouden DB en NS dat doen? De huidige IC Berlijn draait verrassend goed door de algemene groei in het toerisme en door de vele binnenlandse reizigers dankzij al die extra stops.

Het belang van Bad Bentheim wordt overigens zwaar overschat. Op de drukste dagen stappen daar hooguit enkele tientallen mensen in of uit de trein. Van wie velen zelfs Nederlanders zijn die weten dat je voor je stedentripje naar Berlijn goedkoop de auto bij het station van Bad Bentheim kunt parkeren.

Laatst bewerkt door brun op 09-03-2017 21:44
 

09-03-2017 22:46:19
thom
thom
Die stops overslaan doet de trein ansich wel sneller rijden, maar al de mensen die juist dáár opstappen zadel je daarmee wel weer op met een langere reistijd naar één van de andere opstap punten

Iets wat je dus goed moet overwegen denk ik, want juist dat je vanaf meerdere plekken zo op kunt stappen naar Berlijn is ook een meerwaarde tov een vliegreis waarbij je praktisch aan Shl/Ehv vast zit en de reis daarnaar toe die ook mee zal wegen in een keuze van een reiziger.
 

20-03-2017 15:17:13
dennistd
dennistd
Deutsche Bahn heeft aan het Euregio-bestuur laten weten dat de IC Berlijn vanaf 2023 met nieuwe rijtuigen zal gaan rijden: https://twitter.com/JanBron/status/843827630847774721  

20-03-2017 16:25:33
icened
icened
Goede zaak. Er was al eerder een bericht over de nieuwe DB rijtuigen:

http://www.ice-treff.de/index.php?mode=thread&id=387384#p387562
 

04-10-2017 21:28:33
vrijgezel
vrijgezel
Op Facebook heb ik de volgende link gevonden, het stond op de pagina van https://www.facebook.com/InteressengemeinschaftBahn/?hc_ref=ARQQcHFtf4C60i8Y20yOfC1vDA2vGrodborAfJBEefsMKe2SIBSSjSfbMZuPowhs_mY&fref=nf:

http://www.wn.de/Muensterland/Kreis-Borken/Gronau/3002740-Erreichbarkeits-Kongress-Schneller-nach-Berlin-ab-2023

Kort samengevat (mits mijn talenknobbel mij niet in de steek heeft gelaten):
Het is de bedoeling van de DB om vanaf 2023 met nieuwe, comfortabelere rijtuigen de dienst te gaan onderhouden tussen Amsterdam en Berlin. Ook is het de bedoeling dat deze met meerspannings locomotieven gaan rijden om zodoende het lok wisselen in Bh tot het verleden te laten behoren.
 

04-10-2017 21:48:46
icened
icened
Goede zaak dat DB & NS meerstroomsysteem locomotieven wil inzetten. Vectron of Traxx 187?:

http://www.treinennieuws.nl/vectron-van-siemens-toegelaten-op-het-nederlandse-spoornet

En ze bekijken of er een hogere frequentie kan komen. 6 keer per dag naar Berlijn?

Laatst bewerkt door icened op 04-10-2017 22:01
 

05-10-2017 06:26:21
Berk24
Berk24
Mooi nieuws op de donderdagochtend. Nu Bad Bentheim over twee maanden een stoptreinverbinding krijgt met Nederland zie ik geen enkele reden meer om met de IC Berlin te gaan stoppen in Bh als er geen lokwissel nodig is.  

05-10-2017 08:22:25
dvdhoven
dvdhoven
Even je Nederlandse pet afzetten. Dat belang is er voor de Duitse buren wel. Nordhorn wordt weer aangesloten op het spoornet en wel zo fijn als je niet èn in Bentheim èn in Rheine moet overstappen.


Dick van den Hoven
 

05-10-2017 08:39:59
Berk24
Berk24
Die RB Nordhorn-Bad Bentheim (waar ik overigens fors op tegen ben, want ik zag liever dat de RB61 naar Nordhorn ging in plaats van Hengelo) gaat aansluiten op de RB61 (net zoals vrijwel alle buslijnen die station Bad Bentheim aandoen) en niet op de IC. Mensen uit Nordhorn hebben vrijwel niets aan de IC-stop in Bad Bentheim vanwege de aansluitingen van ruim een half uur. Daarnaast rijdt de RB61 door naar Osnabrück en kunnen mensen uit Nordhorn die naar Münster en het Ruhrgebiet willen beter gebruik maken van station Lingen. De IC-stop in Bad Bentheim is er alleen voor mensen die naar Hannover en verder willen en dat zijn er door de afstand niet erg veel. Daarnaast zijn veel opstappers in Bad Bentheim op de IC Berlin Nederlanders die met de auto naar Bad Bentheim komen, omdat het vanuit Bad Bentheim goedkoper is om naar Berlin en verder te reizen dan vanuit Hengelo. Daarvoor hoeft je niet speciaal een IC voor laten te stoppen.

Wat mij stoort is dat een internationale IC-trein telkens maar twee stations overslaat (Almelo-Hengelo, Hengelo-Bad Bentheim en Bad Bentheim-Rheine), dat is in mijn ogen te weinig. De ICE slaat tussen Arnhem en Oberhausen maar liefst 17 stations over. Dat hoeft de IC Berlin niet te doen, maar eens wat meer stations overslaan zou flink schelen, in ieder geval mogen Almelo en Bad Bentheim de eerste stations worden die overgeslagen worden.
 

05-10-2017 08:49:26
martijn
martijn
Haha ja heftig die 2 stations. Vergeet Deventer - Apeldoorn niet! Niet te doen! Misschien is het beter om naar afstanden tussen stations te kijken en naar de behoefte van reizigers/reizigersaantallen dan naar dit soort wetenswaardigheden.  

05-10-2017 08:52:53
broek53
broek53
Die behoeften ken ik niet, maar het stopregime in Nederland wordt natuurlijk wel bepaald door de integratie in het intercitynet en niet door de behoefte in Hilversum of Almelo en zo te stoppen met een trein naar Berlijn.  

05-10-2017 11:26:24
thom
thom
Quote
Berk24 (do 05 okt 2017 08:39:59 https://www.somda.nl/forum/15507/p627651/): Daarnaast zijn veel opstappers in Bad Bentheim op de IC Berlin Nederlanders die met de auto naar Bad Bentheim komen, omdat het vanuit Bad Bentheim goedkoper is om naar Berlin en verder te reizen dan vanuit Hengelo. Daarvoor hoeft je niet speciaal een IC voor laten te stoppen.

Ahja, omdat reizigers een deel met de auto doen, moeten we ze maar negeren?
Uiteindelijk zijn het nog steeds betalende reizigers...