Ontwikkelingen IC Berlijn
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
01-10-2025 08:44:36
mdeen
mdeen

Quote
DovaModaal (30-09-2025 13:34:41):


SNCF en dergelijke hebben inderdaad verplichte reservering, maar er zijn heel wat waarnemers die vragen zetten bij deze en andere 'klantonvriendelijke' gewoontes van de SNCF.


SNCF heeft juist reservering zodat ze een trein mogelijk op 100% vulling kunnen rijden en ze rijden liever 1000 bakken die 100% gevuld zijn dan 1250 bakken die 85% gevuld zijn (terwijl dat meer reizigers is).

 

01-10-2025 11:49:58
thom
thom

Maar ook 250 bakken meer onderhoud, en dus meer kosten.

 

01-10-2025 11:56:10
Muizeneus
Muizeneus

Quote
DovaModaal (30-09-2025 16:40:17):


Quote
Muizeneus (30-09-2025 15:56:29):


@Dovamodaal: Met 'binnenlandse reizigers' bedoelde ik ook de Duitse binnenlandse reizigers. Dus die hoeven niet verplicht te reserveren en kunnen gebruik maken van het voorste stel @Berk24: ik zeg ook niet dat alle ritten gekoppeld moeten rijden.


OK, maar dan heb je al twee 'dure' ICE 3neo nodig per trein, en heel wat organisatie om de omlopen zo te regelen dat die per twee stellen juist op de drukke treinverbindingen rijden. Want het zou jammer zijn als je ze verslijt door nodeloze kilometers op de minder drukke momenten. En dat 'onbereikbare' treinstel moet wel gevuld raken met reservatie-reizigers tussen de wel geschikte lange perrons. En veel programmeerwerk om het plaatsreserveringssysteem daar rekening mee te laten houden met welbepaalde combinaties van vertrek- en bestemmingsstations.

Heel wat communicatie om te zorgen dat Duitse binnenlandse reizigers zonder reservatie spontaan enkel op dat voorste stel instappen: bijna onmogelijk.

Omroepen dat reizigers die verkeerd zitten zeker op station X via het perron moeten overstappen, met koffers en al, en zorgen dat alle anderstalige, slechthorende en minder oplettende reizigers dit ook goed begrepen hebben: bijna onmogelijk.

En eigenlijk is er nu al een goedwerkend reservatiesysteem dat het aantal reizigers per trein grotendeels beperkt: de goedkope Sparpreisen zijn niet meer beschikbaar zodra de trein bijna vol zit. Is het dan niet interessanter om een eventuele overtollige ICE 3neo op een extra treinpad naar Berlijn (of een andere nuttige bestemming in Duitsland) in te zetten?


Ik vind het knap hoeveel problemen je bij deze oplossing kunt verzinnen😉

De spoorwegmaatschappijen op deze planeet hebben inmiddels zo'n 100 jaar ervaring met het rijden van treinstellen, en met het plannen van gekoppeld rijden op ritten die dat nodig hebben. Ook DB doet dat al veelvuldig met ICE's. Dus waarom dat nu ineens heel ingewikkeld is begrijp ik niet zo goed.

Het reserveringssysteem zal inderdaad erop aangepast moeten worden. Maar dat kunnen ze heus wel, want reserveringssystemen kunnen ook overweg met treinen die onderweg gesplitst worden, zoals de Nightjet, dan kunnen ze prima de reizigers aan het juiste treindeel toebedelen.

Bij treinen die onderweg gesplitst worden kunnen CTA's, omroepberichten en treinpersoneel reizigers ook prima naar het juiste treindeel loodsen dus waarom hier niet?

En een los treinstel in een extra treinpad inzetten? Sympathiek voorstel, maar Duitsland heeft een giga machinistentekort, en juist in de drukste periodes van de ICE Berlijn, de zomer, zullen de meeste machinisten ook op vakantie willen. Dus om daar personeel voor te gaan vinden zal niet meevallen....

 

01-10-2025 12:33:32
AlexNL
AlexNL

Zou het niet veel handiger zijn om tijdens het hoogseizoen een uurdienst te rijden, al is het maar van Amsterdam tot Rheine, Münster of Hannover?

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

01-10-2025 12:48:30
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Zou me niks verwonderen wanneer de NS dat straks zelf gaat doen.

Althans tijdens de uren dat de reguliere ICE niet rijdt.

 

01-10-2025 13:02:38
Xander140
Xander140

Quote
TtC (30-09-2025 18:45:10):


Berlijn gaat ook (een deel van) de ICE 3Neo treinstellen onderhouden. De werkplaats Berlln Rummelsburg wordt geschikt gemaakt voor het onderhoud van meersysteem treinstellen; hiervoor worden de onderhoudssporen gebruikt die oorspronkelijk voorzien waren voor het onderhoud van de korte zevendelige ICx treinstellen (nu ICE 4). Aanvankelijk was voorzien dat de korte meersysteem ICx treinstellen in de Intercity/Eurocity dienst in te zetten, onder andere van Berlijn naar Amsterdam (vanaf 2016).


Dat klopt omdat de NEO ook gaat rijden op de (Sprinter) verbinding München Berlijn. Op deze relatie gaat het aanbod flink omhoog vanaf december.

 

01-10-2025 13:58:44
Berk24
Berk24

Quote
AlexNL (01-10-2025 12:33:32):


Zou het niet veel handiger zijn om tijdens het hoogseizoen een uurdienst te rijden, al is het maar van Amsterdam tot Rheine, Münster of Hannover?



Reizigers gaan geen IC-tarieven betalen om slechts tot Rheine, Osnabrück of Münster te reizen, dus die trein gaat leeg de grens over. Naar Hannover zou misschien kunnen, maar je zit dan met het overvolle baanvak Löhne-Hannover. Naar Rheine, Osnabrück en Münster is er meer dan genoeg aanbod met de RB61 en RB64. En als te veel reizigers met de trein naar Berlin willen kunnen ook de tarieven omhoog zodat er enkele reizigers afhaken.

 

01-10-2025 14:39:36
mren
mren

Wat dat betreft is het jammer dat de grensovergang bij Venlo zo vervelend is voor reizigers: krappe overstap en onbetrouwbare Eurobahn.

Anders is dat voor zuidelijk Nederland ook een prima alternatief.

(In de praktijk dus met de auto naar Viersen en daar ICE 1545 als de reis richting Berlijn gaat)

 

01-10-2025 17:48:42
treinhobby
treinhobby

Quote
Berk24 (01-10-2025 13:58:44):



Reizigers gaan geen IC-tarieven betalen om slechts tot Rheine, Osnabrück of Münster te reizen, dus die trein gaat leeg de grens over.


Maar als je ziet hoeveel mensen in Osnabrück overstappen op de ICE richting Bremen/Hamburg, welke ieder uur rijdt, verwacht ik toch nog wel wat klandizie.

Want de RB61 is ook niet één van de betrouwbaarste verbindingen en heeft een 28 minuten overstap op Hgl vanaf de 1700 uit het westen.



Laatst bewerkt door treinhobby op 01-10-2025 17:49
 

01-10-2025 18:02:07
phantom
phantom

Quote
brun (30-09-2025 16:22:31):


De ICE L begint steeds meer op de Fyra te lijken. Een fabrikant wint een aanbesteding door een opvallend lage prijs te vragen, maar loopt vervolgens tegen allerlei problemen aan.

De ironie van het verhaal is dat Siemens voor die prijs geen treinen wilde bouwen, maar nu (met de ICE 3neo) alsnog de trein biedt waarmee de IC Berlijn gaat rijden.



Wat ik nu ga zeggen en vragen zal voor sommige vast "stom" zijn of zoiets,maar uit onwetendheid gok ik er toch maar op,met m'n vragen.
Bestaat er dan niet zoiets als een regel die stelt dat als een fabrikant iets voor een onwaarschijnlijk laag bedrag zegt te kunnen bouwen,dat men daarvoor dan 1st harde garanties moet leveren op het vlak van aflevertermijnen en garantie op onderhoud/leveren van reserve onderdelen ?

Dit lijkt nu het 2e geval te worden waarin iets wat te mooi lijkt om waar te kunnen zijn,dat waarschijnlijk ook is.
En toch "trapt men er weer in"
Met zulke "streken" belazer je niet alleen een vervoerbedrijf,maar ook de klanten van dat vervoersbedrijf,ofwel de reizigers.

Daar zou je toch boetes voor moeten kunnen uitdelen ?

Hoe zit dat met zulke dingen nou eigenlijk in elkaar ?

 

01-10-2025 18:22:26
AlexNL
AlexNL

Het "probleem" met treinen is dat het nog altijd geen toonbankproducten zijn. De doorlooptijden zijn lang (aanbestedingstraject, bouw, toelating) en de orders zijn in veel gevallen klein of enigszins versnipperd. En zelfs de meest denkbare standaardtrein, de FLIRT van Stadler, moet voor elke regio waar deze wordt ingezet worden aangepast: de technische eisen in de regio kunnen anders zijn, of de klant heeft aparte wensen.

Een contract compleet ontbinden is zeldzaam: na het terugsturen van de Fyra is dat nog maar 1x gebeurd (met de Talent 3 van ÖBB). Een teruggestuurde trein kan een bouwer meestal niet zomaar opnieuw verkopen, juist vanwege die ontzettende versnippering. De Fyra kon tot opluchting van Finmeccanica/Hitachi nog iets gaan doen bij Trenitalia, een aantal van de afgezegde Talent 3's zijn nu in Duitsland nog aan het werk na lange stilstand.

Contracten tussen leveranciers en bouwers zitten daarom vol mijlpalen en boeteclausules voor het niet behalen daarvan, zodat er een goede reden is voor de fabrikant om z'n belofte na te komen. En die boeteclausules worden ook gehandhaafd: DSB krijgt bijvoorbeeld 3 "gratis" treinstellen van Alstom ter compensatie voor de vertraging, Siemens heeft al eens een "gratis" ICE geleverd aan Deutsche Bahn, enzovoorts.

 

01-10-2025 19:47:44
mren
mren

Hiernaast mag je een inschrijving als 'onredelijk laag" terzijde leggen, maar dan moet je wel met goede argumenten komen want dat zal bij grote opdrachten gellheid resulteren in een rechtzaak. En aangezien Talgo naar verluidt de enige inschrijver was, heb je dus meteen een mislukte aanbesteding en dus geen trein.



Laatst bewerkt door mren op 01-10-2025 19:48
 

01-10-2025 19:47:47
treinhobby
treinhobby

Maar op voorhand een partij of fabrikant uitsluiten omdat die een slechte reputatie heeft of bij andere aanbestedingen een mindere kwaliteit levert dan afgesproken is heel lastig.

Dit komt ook buiten het spoor (in de bouw) veel voor.

Het enige wat je kunt doen is, zoals Alex schrijft, hele strenge boetes in het contract zetten.

Maar dan moet je als benadeelde partij aantonen dat het geleverde niet goed is, de leverancier aansprakelijk stellen en (soms via de rechter) de boetes innen.

Maar met te zware clausules in het contract, zal dat afschrikken en kan er bij voorbaat een hoger bedrag wordt gevraagd voor de treinen, zodat eventuele boetes eigenlijk al verwerkt zitten in de prijs.

 

01-10-2025 21:41:20
Rsb
Rsb

Je zou kunnen opnemen dat de fabrikant aantoonbare ervaring moet hebben met de levering en toelating van het gevraagde type materieel. Natuurlijk is dat geen volledige zekerheid, maar dat biedt wel mogelijkheden en houvast in het proces. Echter moet je met dat soort eisen kunnen aantonen als aanbestedende partij dat er aan objectieve criteria wordt getoetst. Aantoonbare ervaring voor het gevraagde materieel was voor wat betreft de Fyra dus één van de zaken die niet (voldoende) was opgenomen waardoor die dus moest worden afgenomen en als winnaar uit de bus kwam.

 

01-10-2025 22:22:15
RX7567
RX7567

Los van wat er mogelijk is binnen de eisen van een aanbesteding. Had DB kunnen verwachten dat de Talgo's problematische treinen zouden worden? Het bedrijf bouwt al jaren hogesnelheidstreinen voor Spanje en de trekduwtreinen in de VS zijn ook helemaal niet zo slecht. Ik betwijfel of specifieke eisen ervoor zouden hebben gezorgd dat Talgo de aanbesteding zou hebben verloren aan een andere aanbieder.

 

01-10-2025 22:24:10
ICM4013
ICM4013

Quote
aaron2 (27-09-2025 11:58:49):


Quote
Muizeneus (27-09-2025 10:18:16):


Is je kaartje dan ook geldig in de RB61?


Ja. In Duitsland mag je altijd met een Fernverkehrsticket gebruik maken van regionale treinen.


Westfalenbahn is hier wel een uitzondering in (zie ook de pagina over vervallen Zugbindung)

 

02-10-2025 08:09:55
mdeen
mdeen

Quote
Berk24 (01-10-2025 13:58:44):


Quote
AlexNL (01-10-2025 12:33:32):


Zou het niet veel handiger zijn om tijdens het hoogseizoen een uurdienst te rijden, al is het maar van Amsterdam tot Rheine, Münster of Hannover?



Reizigers gaan geen IC-tarieven betalen om slechts tot Rheine, Osnabrück of Münster te reizen, dus die trein gaat leeg de grens over. Naar Hannover zou misschien kunnen, maar je zit dan met het overvolle baanvak Löhne-Hannover. Naar Rheine, Osnabrück en Münster is er meer dan genoeg aanbod met de RB61 en RB64. En als te veel reizigers met de trein naar Berlin willen kunnen ook de tarieven omhoog zodat er enkele reizigers afhaken.


Wie zegt dat dat dezelfde prijs moet zijn? De EC en ECD naar Brussel trekken toch ook reizigers naast de snelle Eurostar? Net zoals de EC Brussel-Parijs?

Ik denk dat een rechtstreekse trein van Amsterdam naar Osnabrück best wel reizigers zal trekken, vooral als de ICE vol blijkt te zitten.

 

02-10-2025 10:32:12
brun
brun

In de Spaanse pers verschijnen ondertussen veel negatieve berichten over Talgo. Zoals hier.

Samenvatting van de vertaling:

  • Talgo zoekt nog steeds een geïnteresseerde koper / partner, omdat het al jarenlang verlies draait.
  • Ook dit jaar zit het weer in de rode cijfers, ondanks het volle orderboek.
  • Het heeft al 100 miljoen euro aan boetes van Renfe gekregen, en onderhandelt met Deutsche Bahn vanwege de vele vertragingen bij het bouwen van de ICE L.
  • Er bestaat interesse van Ganz Mavag (Hongarije), PESA (Polen), PFR (ook Polen) en Jupiter Wagons (India) en Sidenor (Spanje). Alleen de laatste lijkt toestemming te krijgen van de Spaanse autoriteiten, maar de deal is nog steeds niet rond.

De kern is dus dat Talgo klanten genoeg heeft. Maar die klanten zijn niet tevreden en dat zorgt ervoor dat het bedrijf fors verlies maakt.



Laatst bewerkt door brun op 02-10-2025 10:33
 

02-10-2025 11:35:39
stefanvw14
stefanvw14

Nou wat een prachtig lijstje van interesse hebbers.
PESA is al bijna een keer failliet gegaan aan het debacle met de PESA LINK met de DB www.railway.supply.
Toen is het volgens mij in leven gehouden door de Poolse regering www.railjournal.com.
Die andere drie zeggen mij echt helemaal niets

 

02-10-2025 19:33:51
brun
brun

Precies diezelfde reactie had ik ook. :-)

 

02-10-2025 23:39:44
thom
thom

Quote
Rsb (01-10-2025 21:41:20):


Je zou kunnen opnemen dat de fabrikant aantoonbare ervaring moet hebben met de levering en toelating van het gevraagde type materieel. Natuurlijk is dat geen volledige zekerheid, maar dat biedt wel mogelijkheden en houvast in het proces. Echter moet je met dat soort eisen kunnen aantonen als aanbestedende partij dat er aan objectieve criteria wordt getoetst. Aantoonbare ervaring voor het gevraagde materieel was voor wat betreft de Fyra dus één van de zaken die niet (voldoende) was opgenomen waardoor die dus moest worden afgenomen en als winnaar uit de bus kwam.



Wat je voorstelt, is iets wat Talgo in deze gewoon heeft.

 

03-10-2025 14:08:16
treinhobby
treinhobby

Weet iemand of het eerste klasse rijtuig met het oude interieur nog in 1 van de ICB stammen zit?

Kan het oorspronkelijke bericht hiervan niet meer vinden in welke stam die gezeten heeft.

 

03-10-2025 14:12:47
MetroRET
MetroRET

Zit nu in ICB 149.

Dus stam 149">7704.

 

03-10-2025 15:05:52
treinhobby
treinhobby

Dank.

 

03-10-2025 19:18:50
treinhobby
treinhobby

Rijtuig 32 van stam 7707 is als twee dagen afgesloten voor reizigers omdat de verlichting niet werkt.

Je zou niet verwachten dat ze twee dagen lang een defect rijtuig zouden meeslepen.

Zijn ze bij de DB al aan het bezuinigen op onderhoud van de IC1 rijtuigen?

Want je mist nu 50% van je eerste klasse en zowel bij NS international klantenservice als in de DB Navigator App kan je wel zitplaatsen reserveren voor dat rijtuig.

 

03-10-2025 19:41:10 1
Daan!
Daan!

Is dit niet in het kader van de DarkMode testen? ;)

 

03-10-2025 22:02:14
Muizeneus
Muizeneus

Quote
treinhobby (03-10-2025 19:18:50):


Rijtuig 32 van stam 7707 is als twee dagen afgesloten voor reizigers omdat de verlichting niet werkt.


Waarom is het rijtuig dan overdag afgesloten? Dan heb je toch geen verlichting nodig? En s avonds kun je dat A-rijtuig vast wel weer missen.

 

03-10-2025 22:07:34
treinhobby
treinhobby

Geen idee...

Het gebeurt 's zomers wel vaker dat de verlichting uit staat, om de omvormer minder te belasten om de airco werkend te houden.

 

03-10-2025 23:15:24
Apda
Apda

Quote
treinhobby (03-10-2025 19:18:50):


Rijtuig 32 van stam 7707 is al twee dagen afgesloten voor reizigers omdat de verlichting niet werkt.

Je zou niet verwachten dat ze twee dagen lang een defect rijtuig zouden meeslepen.

Zijn ze bij de DB al aan het bezuinigen op onderhoud van de IC1 rijtuigen?

Want je mist nu 50% van je eerste klasse en zowel bij NS international klantenservice als in de DB Navigator App kan je wel zitplaatsen reserveren voor dat rijtuig.


Hier klopt iets niet. Stam 7707 was vandaag niet in Nederland. IC 148/241 werd niet gereden met stam 7707, maar 7701 (gezien te Apd). Gisteren reed stam 7707 de slag IC 242/147.

Overigens lijken stam 7710 en stam 7709 de eerste 'slachtoffers' te zijn van de komst van de ICE 3neo. Deze stammen waren op 23 september resp. 24 september voor het laatst in Nederland. Opvallend is dan wel dat rijtuigen uit deze stammen nog niet in andere stammen zijn geplaatst ter vervanging van een defect rijtuig.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


03-10-2025 23:59:48
Rolffiej19
Rolffiej19

Ehh nou de 7701 zat vandaag in de 145/144 (144 met +15) en de 7707 zat in de 148/241 (148 met +20) en het rijtuig wat afgesloten was heeft ook nog airco problemen wat vandaag nog gerapporteerd is.



Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 04-10-2025 00:00
 

04-10-2025 09:00:32
treinhobby
treinhobby

Geen idee welke informatie de juiste is, maar ik ben er vanuit gegaan dat de gegevens in de NS reisplanner en treinposities.nl kloppen.

Daar staat dat stam 7707 in de 241 zat.

Ik bedoel dan ook rijtuig 32 van die stam.

 

04-10-2025 09:03:10
treinhobby
treinhobby

Quote
Apda (03-10-2025 23:15:24):


Opvallend is dan wel dat rijtuigen uit deze stammen nog niet in andere stammen zijn geplaatst ter vervanging van een defect rijtuig.


Helemaal omdat rijtuig 32 aan het eind van de stam zit en je niet eerst de stam uit elkaar hoeft te halen.

 

04-10-2025 11:09:38 1
Apda
Apda

De nummers van de DB-stammen die in de systemen staan, zijn niet altijd juist. Voor zover ik heb gezien geven de reisplanner, treinposities en rijdendetreinen steeds hetzelfde nummer, dus die zullen dezelfde bron gebruiken. De nummers in de systemen zijn gebaseerd op de planning van DB. Maar soms vervangt DB een geplande stam die defect is, door een andere stam. Deze aanpassingen komen ongeveer in de helft van de gevallen in de Nederlandse systemen terecht, is mijn ervaring. Het gevolg is dat er enkele keren per week een fout stamnummer in de systemen blijft staan. De enige manier om zeker te weten welke stam er rijdt, is de treinen te spotten. Maar omdat het stamnummer niet (meer) op de stammen staat, is dat niet eenvoudig. Je zult dan ook de samenstelling van de stammen moeten weten, dus: welk rijtuig rijdt in welke stam. Rijtuigen worden bij een defect soms uitgewisseld, dus ook dat moet je dan bijhouden. En dat is precies wat ik doe. Ik probeer elke DB IC1-stam die Apd passeert te zien en bekijk de samenstelling. En omdat ik ook de samenstellingen van de stammen bijhoud, kan ik zien welke stam het is. Daarbij helpt dat dbf.finalrewind.org bijna altijd het juiste stamnummer en de juiste rijtuignummers geeft. Dus als je van tevoren ziet dat finalrewind een ander stamnummer geeft dan de Nederlandse systemen, dan moet je extra opletten.

Door de treinen te spotten heb ik op deze vrijdag de volgende afwijkende stammen gezien:
- IC 148/241 werd niet gereden met stam 7707 maar met 7701;
- IC 144 werd niet gereden met stam 7701 maar met 7703.
(De stammen 7707, 7709 en 7710 waren vandaag niet in Nederland.)

Deze week is er alleen een rijtuig uitgewisseld in stam 7704 (rijtuig 26). De stam die het langst in dezelfde samenstelling rijdt is stam 7705, namelijk sinds 7-12-2024. Alle andere stammen hebben dit jaar een of meer rijtuigwisselingen gehad. Soms rijdt een vervangend rijtuig maar korte tijd in een stam, waarna het oorspronkelijke rijtuig weer terugkeert. Maar meestal is een vervanging blijvend.

 

04-10-2025 11:50:37
Rolffiej19
Rolffiej19

Niet lullig bedoeld hoor maar op de webcam van Amf was gisteren duidelijk het afgesloten rijtuig van stam 7707 te zien in de 148/241 imgur.com

 

04-10-2025 12:12:42
Apda
Apda

Waaraan zie je dat dit stam 7707 is en niet stam 7701?

 

04-10-2025 12:25:34
Rolffiej19
Rolffiej19

De 7701 stam staat andersom ten opzichte van de 7707.

 

04-10-2025 12:37:05 1
Apda
Apda

Dat klopt. 7701 heeft de 1e klas aan de Berlijn-kant, zoals op het plaatje, en 7707 heeft de 1e klas aan de Amsterdam-kant.

 

04-10-2025 12:54:24 1
Ysbergsla
Ysbergsla

Quote
Rolffiej19 (04-10-2025 11:50:37):


Niet lullig bedoeld hoor maar op de webcam van Amf was gisteren duidelijk het afgesloten rijtuig van stam 7707 te zien in de 148/241 imgur.com


Niet lullig bedoeld, maar Apda is op dit forum reeds jaren een autoriteit gebleken op het vlak van rijtuigstammen in de Intercity Berlijn. Om die meermaals in twijfel te trekken op basis van digitale bronnen is wat discutabel. Zeker omdat die enkel actueel gehouden worden door Product Control, die voornamelijk met andere zaken bezig zijn.

 

04-10-2025 13:32:02
phantom
phantom

Quote
treinhobby (01-10-2025 19:47:47):


Maar op voorhand een partij of fabrikant uitsluiten omdat die een slechte reputatie heeft of bij andere aanbestedingen een mindere kwaliteit levert dan afgesproken is heel lastig.

Dit komt ook buiten het spoor (in de bouw) veel voor.

Het enige wat je kunt doen is, zoals Alex schrijft, hele strenge boetes in het contract zetten.

Maar dan moet je als benadeelde partij aantonen dat het geleverde niet goed is, de leverancier aansprakelijk stellen en (soms via de rechter) de boetes innen.

Maar met te zware clausules in het contract, zal dat afschrikken en kan er bij voorbaat een hoger bedrag wordt gevraagd voor de treinen, zodat eventuele boetes eigenlijk al verwerkt zitten in de prijs.



Anderzijds denk ik wel dat als je als bedrijf alles behalve een solide financiële toekomst hebt,en kasboeken die niks anders dan rode cijfers tonen,dat zoiets je wel weerhoud om in zo'n situatie in te schrijven op een aanbesteding.
Of zie ik dat verkeerd ?

Quote
Rsb (01-10-2025 21:41:20):


Je zou kunnen opnemen dat de fabrikant aantoonbare ervaring moet hebben met de levering en toelating van het gevraagde type materieel. Natuurlijk is dat geen volledige zekerheid, maar dat biedt wel mogelijkheden en houvast in het proces. Echter moet je met dat soort eisen kunnen aantonen als aanbestedende partij dat er aan objectieve criteria wordt getoetst. Aantoonbare ervaring voor het gevraagde materieel was voor wat betreft de Fyra dus één van de zaken die niet (voldoende) was opgenomen waardoor die dus moest worden afgenomen en als winnaar uit de bus kwam.



Of dit al gebeurt weet ik niet,dus ga ik er in dit geval als leek ,even vanuit dat dit nog niet zo is
(verbeter me gerust als het anders is)

Het opnemen van een regel die fabrikanten met langdurige rode cijfers in de boeken,uitsluit van deelname,dat zou ook een idee kunnen zijn.

Word een treinenbouwer niet "gescreend" als het gaat om hoe "gezond" het bedrijf is op financiële basis ?

Ik zou zelf zoiets wel graag weten als ik een aanvraag voor nieuwe treinen uitschrijf.
Als een bedrijf een "reputatie" heeft dat het alles behalve een gezond en toekomst bestendig bedrijf is,dan zou ik die niet aanstellen voor het maken van mijn nieuwe treinen,hoe goed zijn prijs ook is.
Ik zou vermoedelijk juist denken dat een lage prijs betekend dat het bedrijf al het geld binnen harkt wat het kan om nog iets langer adem te halen.
Maar wat dus juist NIET garandeert dat jouw nieuwe treinen een lang en zorgeloos leven zal hebben,als het gaat om werking,garantie,levering,en reserve onderdelen.

Als ik hier in dit draadje zo is lees hoe het met het bedrijf gaat dat de ICE-L treinen moet maken,dan heb ik zoiets van,met al die wetenschap die openbaar vindbaar is als het gaat om het wel en wee van dat bedrijf,is het dan slim geweest om dat bedrijf te kiezen voor het maken van die treinen ?
Een succesvol en gezond bedrijf lijkt het dus allerminst te zijn,en daarmee in mijn optiek dus ook niet de geschikte kandidaat om te kiezen.
(als je een vol orderboek hebt en toch enkel rode cijfers schrijft,dan gaat er ergens iets niet goed)

Natuurlijk heeft DB zelf een pakket omschreven over wat men wil en wat de eisen zijn en in welke prijs klasse het moet liggen,en is daarbij wellicht zelf niet altijd even duidelijk geweest over al die dingen tot op de komma.
Maar als uit je aanvraag enkel een bedrijf overblijft met laten we zeggen een dubieuze gezondheid en langdurige nieuws berichten die niet bepaalt positief zijn,dan ben je toch niet verplicht om die te kiezen ?
Dan kan een "revisie" van je eisen pakket toch handiger zijn om te komen tot een bedrijf waar je in kan vertrouwen,of werkt dat niet zo simpel ??

 

04-10-2025 13:39:06
Rolffiej19
Rolffiej19

Quote
Apda (04-10-2025 12:37:05):


Dat klopt. 7701 heeft de 1e klas aan de Berlijn-kant, zoals op het plaatje, en 7707 heeft de 1e klas aan de Amsterdam-kant.



Verklaar dan is waarom er expliciet gemeld wordt dat het rijtuig 32 betreft dat afgesloten is in stam 7707 en voorop loopt richting Duitsland door de HC van die trein ?

 

04-10-2025 13:40:34
thom
thom

Quote
Muizeneus (03-10-2025 22:02:14):


Quote
treinhobby (03-10-2025 19:18:50):


Rijtuig 32 van stam 7707 is als twee dagen afgesloten voor reizigers omdat de verlichting niet werkt.


Waarom is het rijtuig dan overdag afgesloten? Dan heb je toch geen verlichting nodig? En s avonds kun je dat A-rijtuig vast wel weer missen.



Afsluiten is vanuit UIC voorschrift, en overdag rij je ook nog weleens door tunnels heen en dan is licht wel essentieel.

Verder heb ik het idee dat ze dit niveau mankementen bij DB gewoon laten bestaan tot zo'n stam binnenkomt in de werkplaats voor onderhoud of nachschau.

 

04-10-2025 13:44:47
treinhobby
treinhobby

Quote
Rolffiej19 (04-10-2025 13:39:06):


Quote
Apda (04-10-2025 12:37:05):


Dat klopt. 7701 heeft de 1e klas aan de Berlijn-kant, zoals op het plaatje, en 7707 heeft de 1e klas aan de Amsterdam-kant.



Verklaar dan is waarom er expliciet gemeld wordt dat het rijtuig 32 betreft dat afgesloten is in stam 7707 en voorop loopt richting Duitsland door de HC van die trein ?


Voordat er hier een hele discussie ontstaat op basis van (verkeerde) aannames.

Ik heb nergens gezegd dat dit HC het stamnummer genoemd heeft, die heb ik zelf erbij gezocht, zoals ook eerder geschreven.

Dus rijtuig 32 van de stam die gister trein 241 reed is afgesloten vanwege defecte verlichting.

Quote
treinhobby (04-10-2025 09:00:32):


Geen idee welke informatie de juiste is, maar ik ben er vanuit gegaan dat de gegevens in de NS reisplanner en treinposities.nl kloppen.

Daar staat dat stam 7707 in de 241 zat.

Ik bedoel dan ook rijtuig 32 van die stam.





Laatst bewerkt door treinhobby op 04-10-2025 13:46
 

04-10-2025 13:48:36
Rolffiej19
Rolffiej19

Nee dat heb jij ook niet gemeld treinhobby maar een HC in de interne systemen wel ;)

 

04-10-2025 13:53:56
treinhobby
treinhobby

Maar heeft die HC ook niet in de NS reisplanner of interne app gekeken en daar stond dus blijkbaar stam 7707 in, terwijl het volgens de DB eigenlijk de 7701 is,

Maar wat bepaald het stamnummer?
Bij ICR is/was dat het BD rijtuig.

Als nu de enige mogelijkheid is om de samenstelling van de afgelopen jaren (toen de stamnummers er nog op stonden) te vergelijken met de huidige samenstelling en wat het vaakst overeen komt, is dat natuurlijk vragen om onduidelijkheden.

We zullen het uiteindelijk wel zien of de volgende keer dat deze stam naar Nederland komt die als 7701 of 7707 in de planning staat.

 

04-10-2025 14:03:03
Apda
Apda

Quote
Rolffiej19 (04-10-2025 13:39:06):


Verklaar dan is waarom er expliciet gemeld wordt dat het rijtuig 32 betreft dat afgesloten is in stam 7707 en voorop loopt richting Duitsland door de HC van die trein ?


De HC kan het stamnummer niet in of buiten op de stam aflezen, want dat staat nergens. Dus haalt hij het uit een informatiesysteem. En daar stond het verkeerde stamnummer in.

 

04-10-2025 14:10:17
BVisser
BVisser

Quote
phantom (04-10-2025 13:32:02):


Quote
treinhobby (01-10-2025 19:47:47):


Maar op voorhand een partij of fabrikant uitsluiten omdat die een slechte reputatie heeft of bij andere aanbestedingen een mindere kwaliteit levert dan afgesproken is heel lastig.

Dit komt ook buiten het spoor (in de bouw) veel voor.

Het enige wat je kunt doen is, zoals Alex schrijft, hele strenge boetes in het contract zetten.

Maar dan moet je als benadeelde partij aantonen dat het geleverde niet goed is, de leverancier aansprakelijk stellen en (soms via de rechter) de boetes innen.

Maar met te zware clausules in het contract, zal dat afschrikken en kan er bij voorbaat een hoger bedrag wordt gevraagd voor de treinen, zodat eventuele boetes eigenlijk al verwerkt zitten in de prijs.



Anderzijds denk ik wel dat als je als bedrijf alles behalve een solide financiële toekomst hebt, en kasboeken die niks anders dan rode cijfers tonen, dat zoiets je wel weerhoudT om in zo'n situatie in te schrijven op een aanbesteding.
Of zie ik dat verkeerd ?


Ja, dat zie je verkeerd. Zegt de term cashflow je iets? Elke ondernemer weet dat geld moet stromen. En hoe sneller, hoe beter. Je wilt dus orders binnenhalen. Maar als je als noodlijdend bedrijf wilt inschrijven op een grote order moet je maar hopen dat je financiers/aandeelhouders (banken bijvoorbeeld) bereid en in staat zijn om zoiets te financieren. Zijn ze dat niet, dan ga je failliet. Het is dus vooral van hen afhankelijk of je die inschrijving kunt doen. Van opdrachtgeverszijde gezien: die zal bij inschrijving altijd vragen naar bankgaranties en als je die niet kunt laten zien wordt je inschrijving niet-ontvankelijk verklaard.

 

04-10-2025 14:31:57
Apda
Apda

Quote
treinhobby (04-10-2025 13:53:56):


Maar wat bepaald het stamnummer?
Bij ICR is/was dat het BD rijtuig.

Als nu de enige mogelijkheid is om de samenstelling van de afgelopen jaren (toen de stamnummers er nog op stonden) te vergelijken met de huidige samenstelling en wat het vaakst overeen komt, is dat natuurlijk vragen om onduidelijkheden.


Inderdaad. Er is niet één rijtuig dat het stamnummer bepaalt. Dus je kunt alleen maar de samenstelling historisch bijhouden. In een stam zijn nooit meer dan twee defecte rijtuigen tegelijk vervangen, dus dan is dit wel te volgen. Maar in het verleden is een paar keer een hele stam vernummerd: in december 2023 is stam 7708 buiten dienst gegaan. Toen is stam 7711 vernummerd in 7708. Blijkbaar wilde DB een aaneengesloten nummerreeks houden. Die vernummering was toen direct te zien op finalrewind.org, maar viel alleen op voor wie de rijtuignummers per stam bijhield.
Kortom, een rommeltje. Gelukkig zijn we binnenkort van die stammen af. 😉

 

04-10-2025 14:50:28
2296
2296

Hoe wordt het stamnummer bepaald bij de ICE-L stammen ? Als dat al bekend is.

 

04-10-2025 14:51:02
Apda
Apda

Quote
treinhobby (04-10-2025 13:53:56):


We zullen het uiteindelijk wel zien of de volgende keer dat deze stam naar Nederland komt die als 7701 of 7707 in de planning staat.


7707 staat gepland om zondag IC 140 te rijden en 7701 staat niet in de planning. Maar daaruit kun je niet afleiden welke stam er deze vrijdag reed. (Nogmaals: ik heb zonder twijfel in IC 148 en 241 de 7701 gezien. Als ik twijfels heb, bijvoorbeeld als ik het niet goed kan zien door nevelig weer, dan noteer ik dat ook. Dat het niet de 7707 was, werd bevestigd door de rijtuigvolgorde die de HC noemde en die op de webcam te zien was.)



Laatst bewerkt door Apda op 04-10-2025 14:58, reden: rijtuigvolgorde toegevoegd