28-08-2025 20:33:48 | ||
---|---|---|
TtC
![]() |
|
28-08-2025 22:09:39 | ||
---|---|---|
MennoSBB
![]() |
Het is voor mogelijke concurrenten nu wel gunstig dat de DB een rem lijkt te zetten op hun groeiplannen. De ICE 3neo werd een paar jaar geleden nog aangeschaft om echt sterk te gaan uit te breiden, zeker met de grote nabestelling die tegelijkertijd met de bijbestelling van de ICE L werd gedaan. Nu wordt er juist gekeken hoe ze er de Br 403 versneld mee kunnen vervangen, en de order ICE L lijkt dus ook weer ingekrompen te worden. Kijk ook naar de ICE 5 die al tijdens de aanbesteding weer op een zijspoor is gezet. De DB rijdt natuurlijk zelf ook alle ICE diensten als open access, andere partijen hebben daardoor volgens de spelregels even veel recht op de paden die de DB nu gebruikt. Meer concurrentie zal dus ook heel goed betekenen dat DB minder treinen kan rijden. Dat idee zal nu zeker ook meespelen in het terugbrengen van hun ambitieniveau, uiteraard naast de slechte financiële positie van de DB en de trage groei van het HSL netwerk. |
28-08-2025 22:31:09 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Deutsche Bahn had in 2015 de plannen om iedere Duitse stad met minstens 100.000 inwoners te verbinden met het Fernverkehr. Er zijn dan ook nieuwe IC-lijnen geïntroduceerd via Siegen, naar Bremerhaven en naar Chemnitz.
Nu is het openbaar vervoer hard getroffen door Covid-19 en het reizigersverlies als gevolg hiervan. Vervolgens gingen de vakbonden jengelen waardoor Deutsche Bahn de lonen fors moest verhogen. Ten slotte heeft het Deutschlandticket ervoor gezorgd dat een flink aantal reizigers van Intercity naar RegionalExpress zijn overgestapt waardoor met name Intercities vrijwel leeg rondrijden. De verbinding met Bremerhaven is al geschrapt, Bremerhaven en Chemnitz worden in de nabije toekomst geschrapt en een stad als Trier gaat de komende 10-20 jaar nooit een Intercity meer zien.
Een vervoerder als Flixtrain wil vooral de krenten uit de pap vissen en Deutsche Bahn rechtstreeks op drukke verbindingen concurreren. Flixtrain gaat echt niet rijden voor eigen rekening naar bijvoorbeeld Bremerhaven, Chemnitz, Siegen of Trier omdat die verbindingen niets oplevert voor een commerciële vervoerder. En verbindingen die commercieel interessant zijn, worden al flink bereden door Deutsche Bahn. |
29-08-2025 08:20:31 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Je praat nu over een situatie die al twee jaar niet meer bestaat. Ik zou zeggen lees eerst de dienstregeling voordat je er een mening over hebt |
![]() |
advertentie |
29-08-2025 15:39:17 | ||
---|---|---|
MennoSBB
![]() |
Het helpt natuurlijk ook niet dat de RE treinen op dat soort routes even snel, of in iedere geval niet veel langzamer zijn dan de IC treinen tot het eerstvolgende grotere station met ICE verbindingen. Dan heeft het met de Deutschlandticket inderdaad geen nut om de ICs te behouden. Hierdoor gaan natuurlijk wel directe verbindingen naar de grote verloren, maar vaak is het toch sneller om naar ICE over te stappen. Maar goed als Flixtrain of een andere vervoerder echt zijn zinnen gaat zetten op snelle paden tussen grote steden dan zal de DB waarschijnlijk hun dienstregeling daar moeten gaan inkrimpen. Op de IC Berlijn route kan dat een opmerkelijke situatie opleveren aangezien de NS de trein binnen Nederland in de concessie rijdt, maar de DB in Duitsland dat niet doet. Als een andere vervoerder in Duitsland een pad toegewezen krijgt die nu door de DB op deze route wordt gebruikt dan zou het helemaal in de war kunnen gaan lopen. Als de nieuwe vervoerder ook naar Amsterdam gaan rijden is het Nederlandse pad niet beschikbaar, als die het pad wil gebruiken voor een route binnen Duitsland dan kan dat uur geen ICE Berlijn meer rijden. |
29-08-2025 16:30:06 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
De IC Berlijn is buiten de concessie gehouden. |
29-08-2025 16:54:06 | ||
---|---|---|
MennoSBB
![]() |
In de uren dat de IC Berlijn niet rijdt wordt het pad wel gebruikt door de NS voor een binnenlandse IC. Dat zullen dan ook doen op het moment dat vanwege concurrentie in Duitsland een IC Berlijn pad wegvalt. |
29-08-2025 17:04:59 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Aan de andere kant vallen er meer binnenlandse paden weg als er in het andere uur ook een internationale trein aangevraagd wordt. Overigens heeft men voor dienstregeling 2028 de verwachting dat er elk uur een pad tussen Amsterdam en Berlijn nodig is: www.dbinfrago.com (expected-traffic-flow-2028-data.pdf). Laatst bewerkt door michaben op 29-08-2025 17:05 |
29-08-2025 19:30:28 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Qbuzz/Trenitalia wilde toch ook tussen Amsterdam en Berlijn gaan rijden met Frecciarossa's? |
29-08-2025 19:40:04 | ||
---|---|---|
TtC
![]() |
Indien de huidige concessie gehandhaafd blijft (en niet ontbonden wordt door de EU) zal er in het uur de internationale trein niet rijdt een extra (binnenlandse) trein rijden. De concessie laat niet toe deze treinen zo maar te schrappen.
|
29-08-2025 19:45:39 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
|
29-08-2025 20:02:39 2 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Misschien lees je dat, maar dat staat er niet en is niet zo. Op de Nederlandse stations worden de spoorlijnen gescheiden en dan corridors genoemd, maar de treinsoorten worden juist niet gescheiden. |
30-08-2025 11:43:32 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Laatst bewerkt door phantom op 30-08-2025 11:44 |
30-08-2025 18:50:00 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Helaas kan ik mij het artikel niet herinneren, hierin werd namelijk nog steeds de IC Berlijn en de ICE Ruhrgebied als probleem bestempeld in relatie tot het Deutschlandtakt. Dit kan echter ook komen door het verschuiven van RE's. Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
31-08-2025 11:30:27 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Tussen Löhne en Berlin rijden de volgende treinen in een scheve halfuursdienst:
1x/2 uur een ICE tussen Düsseldorf en Berlin met 2x ICE4 en een stop in Wolfsburg
Tezamen met 1x/2uur een ICE tussen Düsseldorf/Köln en Berlin met ICE2, een stop in Wolfsburg en splitsen en combineren in Hamm. (Beiden lijn 10)
Op het andere halfuur heb je:
1x/2 uur een ICE tussen Amsterdam en Berlin zonder stop in Wolfsburg (lijn 77).
En 1x/2 uur een ICE tussen Köln en Berlin zonder stop in Wolfsburg (lijn 14).
De snelle 1x per 2 uur rijdende ICE-lijn 19 tussen Köln en Berlin maakt geen deel van de scheve halfuursdienst tussen Löhne en Berlin.
De stop in Stendal is overgenomen door de 1x per 2 uur rijdende ICE-lijn 13 tussen Berlin, Braunschweig en Frankfurt. |
01-09-2025 14:29:02 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Voor het overzicht is de mKoK 2026 SPFV handig denk ik Laatst bewerkt door dennistd op 01-09-2025 14:29 |
02-09-2025 00:31:17 | ||
---|---|---|
scooter
![]() |
En tel daar de regionale treinen nog bij op,en...tussen Hannover en Minden ligt ook nog het grote rangeerterrein Seelze.Hierdoor is er ook een druk goederenverkeer |
05-09-2025 13:15:24 | ||
---|---|---|
mat64Hidde
![]() |
NS heeft in een nieuwsbericht bekend gemaakt dat de ICE Neo vanaf 18 oktober gaat rijden ipv Vectron + rijtuigen. Er staat niet of alle stammen in een dag worden vervangen of dat dit in een periode startende op 18 oktober geleidelijk zal gaan. |
05-09-2025 13:22:24 1 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Dat laatste was hier al gemeld op 27-08
|
05-09-2025 13:29:05 | ||
---|---|---|
ToH
![]() |
En vanaf dat moment wordt de trein aangeduid als "ICE Berlijn", met bijbehorende ICE-toeslag tussen Hgl-Asd |
05-09-2025 20:02:14 | ||
---|---|---|
FLIRT2525
![]() |
Overigens alleen in Nederland, in Duitsland blijft de trein t/m 31 oktober als Intercity rijden - ook de ritten met ICE3 neo! |
05-09-2025 20:04:44 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Tja NS staat te springen om extra inkomen dus begrijp wel dat ze niet langer wachten... |
06-09-2025 11:49:07 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
NS en rijk worden van de reizigers die straks toeslag zouden moeten gaan betalen omdat ze ervoor blijven kiezen tussen Hgl en Asd te reizen met een buitenlands treinstel ?? |
06-09-2025 21:35:14 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Lulkoek,.of het nu een Duits treinstel is, op dit moment zijn het Duitse rijtuigen.
Het comfort gaat omhoog van IC, naar ICE, dus daar mag je ook het verschil voor gaan betalen.
En voor je gaat roepen 'niemand heeft daar om gevraagd', dat is dus hoe open source werkt, dan moet je lekker een flix-bus boeken als dat je niet uitmaakt Laatst bewerkt door thom op 06-09-2025 21:37 |
06-09-2025 23:39:11 | ||
---|---|---|
aaron2
![]() |
Open access. En het lijkt me een terechte vraag of het de bedoeling is van open access om treinen in concessies te verdringen. Nu is het op dit moment even niet anders, door het uitstel van de Talgo... Dat NS de keuze maakt binnenlandse reizen te ontmoedigen is op zich een begrijpelijke... Het jammere is dat de NS op dit moment geen serieuze partij is in het treinverkeer naar Duitsland en dus geen alternatief kan bieden. NS heeft zich veel te afhankelijk gemaakt van haar buitenlands partners, die met open access zomaar ineens je concurrent kunnen worden. Laatst bewerkt door aaron2 op 06-09-2025 23:44 |
06-09-2025 23:57:25 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Ook als de Talgo's wel op tijd zouden zijn geleverd, zou het een ICE worden. Dus die toeslag zou er dan ook wel zijn gekomen, verwacht ik.
En dan dringt zich terecht de vraag op: NS heeft een beperking op hoeveel treinen ze mag rijden tussen Amsterdam en Hengelo vanwege de IC Berlijn, maar is die beperking nog terecht als die trein nu toeslagplichtig wordt? Er is, in tegenstelling tot de toeslagplichtige HSL-trein, geen alternatieve route mogelijk wanneer de IC(E) Berlijn rijdt. |