Ontwikkelingen IC Berlijn
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
10-11-2011 11:42:54
MDDM
MDDM
Quote
maurits (wo 09 nov 2011 20:50:47 https://m.somda.nl/forum/9646/p364311/):
Misschien zou het een idee zijn om de 1700'en in de Berlijn-IC in deze winterperiode te voorzien van een BDs direct aan de loc, daar staan er toch genoeg van terzijde vanwege de inzet van het ICRm in de Fyra. Of is dat met zaken als deursluiting en inzet tot Bad Bentheim problematisch?
Zoveel ruimte heb je nou ook weer niet op het balkon van een BDs. Of wil je gedeeltelijk de zitplaatsen verwijderen en er fietsenbeugels voor in de plaats zetten?


Gr Joop mcn Lls
 

10-11-2011 11:43:06
daniel81
daniel81
Quote
maurits (do 10 nov 2011 08:26:39 https://m.somda.nl/forum/9646/p364371/): Het issue van treinpersoneel dat niet door de hele trein kan lopen zal niet belangrijk zijn voor NS, dat speelde immers ook geen rol bij het afsluiten van de doorloopkoppen van ICM. Remtechnisch moet het ook wel kunnen, een BDs heeft bij mijn weten gewoon een schroefkoppeling en bijbehorende rem, hoogspannings- en UIC-kabels op de kop.

Wat dan nog overblijft is de deursluiting (wellicht kan dat in UIC-modus) en eventuele beperkte toelating op het grensbaanvak naar Bad Bentheim.

En - nog vele malen belangrijker - iemand die zich geroepen voelt om e.e.a. te organiseren.

Laatst bewerkt door daniel81 op 10-11-2011 11:45, reden: juiste quote toegevoegd
 

10-11-2011 11:52:31
MDDM
MDDM
Quote
maurits (do 10 nov 2011 08:26:39 https://m.somda.nl/forum/9646/p364371/):
Het issue van treinpersoneel dat niet door de hele trein kan lopen zal niet belangrijk zijn voor NS, dat speelde immers ook geen rol bij het afsluiten van de doorloopkoppen van ICM.
Dat speelde wel degelijk een rol. Alleen de oplopende vertraging door storingen bij het combineren was een doorn in het oog van zowel NS als voor de reizigers. Maar dat terzijde.


Gr Joop mcn Lls
 

10-11-2011 12:31:34
maurits
maurits
Tja, de juiste conclusie had dus moeten zijn: "We lossen de storingen aan de doorloopkoppen op, zodat er geen vertraging meer ontstaat". Maar dat is al lang geleden, en bovendien off-topic hier.

Quote
MDDM (do 10 nov 2011 11:52:31 https://m.somda.nl/forum/9646/p364405/): Zoveel ruimte heb je nou ook weer niet op het balkon van een BDs. Of wil je gedeeltelijk de zitplaatsen verwijderen en er fietsenbeugels voor in de plaats zetten?



Het gaat mij niet zozeer om het aantal fietsplaatsen in de Berlijn-IC 1 op 1 te vervangen in een BDs, alswel de mogelijkheid te bieden om op het binnenlandse traject fietsen mee te nemen. En dan heb je aan de circa 5 plaatsen die een BDs biedt voldoende. En als neveneffect heb je gelijk de beschikking over extra zitplaatsen, er zijn een paar Berlijn-IC's die dat zeker kunnen gebruiken op het Nederlandse traject.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

10-11-2011 12:41:35
Harold27
Harold27
Deze hele fietsdiscussie onthult dus nog weer een nadeel van deze stammen in het binnenlandse verkeer. Alle nadelen (plaatsgebrek en vertragingen) al vaak besproken, en bovendien OT hier.
Maar ik heb begrepen dat we er vanaf 2013 in het binnenlands verkeer eindelijk vanaf zijn.
https://m.somda.nl/forum/11041/h_berlijn/
@mren 12-10-2011 14:47

Laatst bewerkt door Harold27 op 10-11-2011 12:43
 

10-11-2011 12:46:19
MDDM
MDDM
maurits: Al die poespas voor mogelijk 5 fiets plaatsen. Denk niet dat HiSpeed/DB daarvoor aan de slag gaat. Makkelijker zou zijn om een extra Duits rijtuig aan de trein te koppelen en daar een paar fietsplaatsen in vrijmaken. Maar dat zal waarschijnlijk niet tot de mogelijkheden behoren, anders had men het wel gedaan.

Laatst bewerkt door MDDM op 10-11-2011 12:48


Gr Joop mcn Lls
 

10-11-2011 13:27:38
daniel81
daniel81
Alles is mogelijk. Maar alleen dan als iemand zich daarvoor verantwoordelijk voelt, en ik vermoed dat dát het grootste probleem zal zijn.
Want ik heb nog altijd de indruk dat hispeed die binnenlandse reizigers in de 140 maar lastig vindt, en niet bereid is een paar extra stappen te zetten t.b.v. de binnenlandse reiziger.
 

10-11-2011 14:54:50
train85
train85
Waarom denk jij dat?  

10-11-2011 15:31:30
mdj
mdj
Daar zijn diverse voorbeelden van: niet wachten op aansluitende binnenlandse treinen (17800 te Apd, 3600 te Dv; Amf kan ik niet goed beoordelen) en dat de reizigers gewoonweg geweigerd worden als de trein vol zit (maw: er mag niemand staan; "in verband met de veiligheid")


Bij twijfel: gebruik beton.
 

10-11-2011 15:36:39
mren
mren
Dat laatste geloof ik niet, ik zie regelmatig de 241 (17:37 uit Amf) vertrekken en daar staan over het algemeen alle gangpaden gewoon vol.  

10-11-2011 15:50:48
treinfan
treinfan
Quote
mdj (do 10 nov 2011 15:31:30 https://m.somda.nl/forum/9646/p364449/): Daar zijn diverse voorbeelden van: niet wachten op aansluitende binnenlandse treinen (17800 te Apd, 3600 te Dv; Amf kan ik niet goed beoordelen) en dat de reizigers gewoonweg geweigerd worden als de trein vol zit (maw: er mag niemand staan; "in verband met de veiligheid")
Opdracht geven om te wachten op vertraagde aansluitende treinen is taak van de procesleider perron, niet van het treinpersoneel.
 

10-11-2011 15:55:56
daniel81
daniel81
Zeker, maar als je een HC van NSR er op wijst dat er nog wat overstappers aankomen, wacht-ie even vriendelijk, terwijl je van NSH een grote mond terugkrijgt en dan sluiten de deuren gewoonweg voor de neus van de aanstormende passagiers %07%  

10-11-2011 15:59:44
mdj
mdj
Quote
mren (do 10 nov 2011 15:36:39 https://m.somda.nl/forum/9646/p364451/): Dat laatste geloof ik niet, ik zie regelmatig de 241 (17:37 uit Amf) vertrekken en daar staan over het algemeen alle gangpaden gewoon vol.
Ik zou willen dat ik het verzon (had zeker 2 uur van mijn leven extra gehad), maar helaas.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

10-11-2011 16:02:26
mren
mren
Quote
daniel81 (do 10 nov 2011 15:55:56 https://m.somda.nl/forum/9646/p364454/): Zeker, maar als je een HC van NSR er op wijst dat er nog wat overstappers aankomen, wacht-ie even vriendelijk, terwijl je van NSH een grote mond terugkrijgt en dan sluiten de deuren gewoonweg voor de neus van de aanstormende passagiers %07%

Kan je ook ergens bewijzen dat dat structureel is, of is dit weer een gevalletje steekproef n=1?
 

10-11-2011 16:06:16
daniel81
daniel81
Wel ietsje meer dan n=1, maar niet represenatief vrees ik Hoe structureel het is weet ik niet.
Wat mij trouwens het meeste verbaast is niet zozeer het niet-wachten, maar vooral de toon waarop het personeel tegen je spreekt. 'k Heb nog nooit een onbeschofte NSR-HC meegemaakt maar al meerdere malen een totaal onprofessionele reactie gehad van NSH-personeel.
 

10-11-2011 16:44:04
treintim
treintim
Daar kan ik op zich over meepraten. Maar er zijn ook NSR-HC's die zich niet altijd even netjes gedragen, geloof mij maar.. En een kanttekening bij Mdj over het niet meer meenemen van reizigers bij een volle trein: dit is één keer voorgekomen (afgaand op jouw waarneming) en is toen uitvoerig besproken in betreffend OD-topic hier op Somda. Je wilt toch niet zeggen dat je dit vaker ziet? Want ik heb het sindsdien nooit meer in een OD-topic terug gezien.

Laatst bewerkt door treintim op 10-11-2011 16:46
 

10-11-2011 16:49:03
mdj
mdj
Helaas al 6-8x meegemaakt. Zowel in Hgl, als in Apd.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

11-11-2011 06:50:57
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: en nu weer on-topic verder graag.


Groet, Spiketrain
 

05-12-2011 22:36:10
Apda
Apda
Zoals we hier al eerder hebben besproken, staat op de website van NS Hispeed:
Quote
Tussen 1 november 2011 en 31 maart 2012 worden de fietsrijtuigen van InterCity Berlijn gerenoveerd. Hierdoor is het in deze periode niet mogelijk uw fiets mee te nemen aan boord van InterCity Berlijn.

Ook de stationsomroep meldt bij veel treinen dat fietsen niet kunnen worden meegenomen (met uitzondering van vouwfietsen).
Maar de praktijk ziet er anders uit. Vandaag bijvoorbeeld hadden alle treinen een fietsafdeling. In één stam liep een Bimdz-rijtuig mee; in de andere 9 stammen de gebruikelijke Bpmdz.
Ook de afgelopen weken was er in de meeste treinen een fietsafdeling. Slechts in een of twee treinen per dag ontbrak deze.
 

23-08-2012 18:21:00
icened
icened
Nu rijden er getrokken rijtuigen tussen Berlijn - Bad Bentheim - Schiphol/Amsterdam (dienstregeling 2013). Die zal over een aantal jaren vervangen door een nieuwe trein waar ze nu nog de projectnaam ICX voor gegeven hebben. Zullen deze rijtuigen direct gesloopt worden of worden deze rijtuigen in Duitsland nog gebruikt? Welke naam zou de nieuwe trein tussen Berlijn - Amsterdam krijgen? IC 230 International N (Nederland)?  

23-08-2012 18:35:17
AgentX
AgentX
Ik neem aan dat ze niet gesloopt worden. Die rijtuigen worden in Duitsland nog volop gebruikt in diverse IC-verbindingen. Ze zijn eigendom van DB, en zullen dat blijven.  

23-08-2012 19:01:27
jzwoferink
jzwoferink
Ruim 700 van deze rijtuigen worden inmiddels gereviseerd, en een aantal rijden er al rond, met name tussen Stutgart en Hamburg maar er zijn inmiddels ook al enkele in de IC-Berlijn verschenen waarvan al enkele eerste klas rijtuigen.  

23-08-2012 19:24:27
AgentX
AgentX
Check daarvan  

23-08-2012 19:37:17
treinefan
treinefan
Wat zijn de veranderingen dan?  

23-08-2012 19:41:33
BjarneK
BjarneK
O.a. nieuwe stoelen, ze krijgen stoelen vergelijkbaar met die in de ICE-3

Laatst bewerkt door BjarneK op 23-08-2012 19:41
 

23-08-2012 20:50:55
vrijgezel
vrijgezel
Quote
icened (do 23 aug 2012 18:21:00 https://m.somda.nl/forum/9646/p405361/): Nu rijden er getrokken rijtuigen tussen Berlijn - Bad Bentheim - Schiphol/Amsterdam (dienstregeling 2013). Die zal over een aantal jaren vervangen door een nieuwe trein waar ze nu nog de projectnaam ICX voor gegeven hebben. Zullen deze rijtuigen direct gesloopt worden of worden deze rijtuigen in Duitsland nog gebruikt?


De rijtuigen (en loks; in iedergeval bij DB) zullen zodra de ICX-stellen toegelaten zijn en ingezet worden (in die volgorde) op reserve komen te staan, met name om in geval van kinderziektes te kunnen invallen.

Laatst bewerkt door vrijgezel op 23-08-2012 20:51
 

26-09-2012 20:54:36
daniel81
daniel81
Quote
jorgo (wo 26 sep 2012 11:49:55 https://m.somda.nl/forum/12460/p410968/): Die 146 is niet voor ICX. ICX krijgt geen locomotief, dat worden treinstellen. De lok is voor de dienst met genoemde dubbeldeksrijtuigen.
Met 'Rijtuigen IC Berlijn' heeft het kortom allemaal weinig van doen.


Vanwege dat laatste kunnen de laatste 14-15 berichten beter verplaatst worden naar https://m.somda.nl/forum/9535/DB+project+ICx/

Laatst bewerkt door SleutelMan op 26-09-2012 21:01
 

26-09-2012 21:01:39
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Dat is bij deze dan ook gebeurd  

26-09-2012 21:05:32
sik214
sik214
En dit dan weer ff teruggehaald:
Quote
sik214 (wo 26 sep 2012 10:52:21 https://m.somda.nl/forum/12460/p410957/): Gisteren overigens in IC241 een van binnen gemoderniseerd rijtuig (61 80 20-91 516). Lijkt nu aardig op een ICE van binnen en de stoelen zitten veel beter dan voorheen. Mogelijk dit rijtuig vandaag dus weer richting NL.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


26-09-2012 21:33:09
Apda
Apda
Rijtuig 20-91 516 reed vandaag in IC 242/147. Volgens de omloop morgen in 144 en vrijdag 28 sept. in IC 141.  

26-09-2012 22:51:09
montrose
montrose
Sinds juli rijden 19-91 506 en 19-91 507 ook in ICE uitmonstering rond.

Overigens verdwijnt na 31 oktober 2012 het fietsrijtuig ( rijtuig 4 ) uit de ICB.

Laatst bewerkt door montrose op 27-09-2012 10:20
 

27-09-2012 12:05:00
dennistd
dennistd
Quote
montrose (wo 26 sep 2012 22:51:09 https://m.somda.nl/forum/9646/p411075/):
Overigens verdwijnt na 31 oktober 2012 het fietsrijtuig ( rijtuig 4 ) uit de ICB.
Ik neem aan dat dat weer tijdelijk is tot komend voorjaar, net als de afgelopen winter?
 

27-09-2012 14:51:24
aarclay
aarclay
Quote
sik214 (wo 26 sep 2012 10:52:21 https://m.somda.nl/forum/12460/p410957/): Gisteren overigens in IC241 een van binnen gemoderniseerd rijtuig (61 80 20-91 516). Lijkt nu aardig op een ICE van binnen en de stoelen zitten veel beter dan voorheen. Mogelijk dit rijtuig vandaag dus weer richting NL.

Ik ben benieuwd. Heb je toevallig ook foto`s van de nieuwe IC Berlijn? En rijden ze gemengd met oude, of is de hele stam gemoderniseerd?

Laatst bewerkt door aarclay op 27-09-2012 14:53


Choo choo.....
 

27-09-2012 15:04:14
Apda
Apda
Aan de buitenkant van rijtuigen met een gemoderniseerd interieur is niets te zien. Ze rijden gemengd met niet-gemoderniseerde rijtuigen.  

27-09-2012 16:14:54
wadloper96
wadloper96
Heeft iemand een foto van het vernieuwde interieur?


26-10-2012 trein 2833 met DDZ 7527 Apd-Dv. 16-03-2013 trein 7055 met SLT 2453, mooie rit:P
 

27-09-2012 16:24:19
jorgo
jorgo
Alle info hier: http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?31,5995990.
Wordt regelmatig bijgewerkt.
 

27-09-2012 19:41:59
AgentX
AgentX
Quote
Apda (wo 26 sep 2012 21:33:09 https://m.somda.nl/forum/9646/p411070/): (...) en vrijdag 28 sept. in IC 141.


Weet (of kan controleren) iemand of dit nog klopt? Dit in het geval van een reisje morgenochtend
 

27-09-2012 19:59:19
Apda
Apda
Vandaag zat die rijtuigset nog gewoon in zijn omloop, dus 99% kans dat hij morgen als IC 141 rijdt. Maar ik kan niet zien of ze toch niet een enkel rijtuig hebben vervangen.
De omloop gaat als volgt verder: zaterdag: niet naar Nederland; zondag: IC 140; maandag: IC 145.
 

27-09-2012 20:01:59
AgentX
AgentX
Oké, dank voor je snelle reactie!  

27-09-2012 23:02:15
sik214
sik214
Quote
aarclay (do 27 sep 2012 14:51:24 https://m.somda.nl/forum/9646/p411131/):
Quote
sik214 (wo 26 sep 2012 10:52:21 https://m.somda.nl/forum/12460/p410957/): Gisteren overigens in IC241 een van binnen gemoderniseerd rijtuig (61 80 20-91 516). Lijkt nu aardig op een ICE van binnen en de stoelen zitten veel beter dan voorheen. Mogelijk dit rijtuig vandaag dus weer richting NL.

Ik ben benieuwd. Heb je toevallig ook foto`s van de nieuwe IC Berlijn? En rijden ze gemengd met oude, of is de hele stam gemoderniseerd?
Nee heb er zelf geen foto's van. Je hoeft aan de buitenkant trouwens ook niet op een vers geschilderd rijtuig te letten, want dat was het ook niet. Echt alleen interieur revisie.
 

28-09-2012 01:01:04
Pim530
Pim530
Het comfort gaat, in de eerste klas, in ieder geval weer hard achteruit. De tweede klas vind ik er fraaier uitgekomen, maar die heb ik nog niet zien rijden in NL.  

28-09-2012 09:01:54
martijnham
martijnham
Foto van het vernieuwde interieur van de Avmz 19-91 506: http://i273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Fotobakje/2012_2332.jpg  

28-09-2012 11:27:19
jorgo
jorgo
Quote
jorgo (do 27 sep 2012 16:24:19 https://m.somda.nl/forum/9646/p411150/): Alle info hier: http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?31,5995990.
Wordt regelmatig bijgewerkt.


Even voor de duidelijkheid: hier staan ook verwijzingen naar fotobijdragen op diverse forums bij.
 

04-10-2012 23:05:55
vrijgezel
vrijgezel
Op http://www.lok-report.de/ bij "Archiv – News von Freitag, 05.10.12" en naar beneden gescrold kwam ik het volgende tegen (letterlijk gecopiëerd en geplakt, echter zonder de getoonde foto's):

Deutsche Bahn: Erster modernisierter Intercity vorgestellt

Die Deutsche Bahn (DB) präsentierte am Donnerstag in Hamburg-Altona den ersten modernisierten Intercity. Im Rahmen der Generalüberholung der IC-Flotte werden über 770 Intercity-Wagen bis Ende 2014 umfangreich überarbeitet. Damit wird der Fahrkomfort für die Reisenden erheblich verbessert. Die DB investiert rund 250 Millionen Euro, um die Wagen für ihren Einsatz bis 2023 fit zu machen.
„Damit machen wir aus der betagten IC-Flotte wieder echte Wohlfühl-Züge und lösen einen weiteren Teil unseres Kundenversprechens ein, die Reisequalität nachhaltig zu steigern“, sagt Ulrich Homburg, Vorstand Personenverkehr der Deutschen Bahn.
Ab Fahrplanwechsel am 9. Dezember fahren auf der stark nachgefragten Strecke Hamburg–Bremen–Köln–Mainz–Stuttgart überwiegend modernisierte Intercity-Züge. Auf der Linie Hamburg Bremen–Köln–Mainz–Frankfurt (Main) kommen ab Fahrplanwechsel neben den bisherigen IC-Zügen mehr ICE zum Einsatz. Damit wird der Fernverkehr der DB zwischen Hamburg und Köln zu rund 80 Prozent mit hochwertigen Zügen gefahren.
Die Modernisierung der Intercity-Züge umfasst komfortsteigernde Maßnahmen, wie die Erneuerung von 46.000 Sitzen mit Lederbezug in der 1. Klasse und Veloursstoff in der 2. Klasse. Außerdem werden Steckdosen eingebaut und Wandverkleidungen, Tische sowie etwa 42.000 Quadratmeter Teppich ausgetauscht. Die Bistrowagen erhalten eine neue Ausstattung. Zusätzlich wird im Servicewagen das Kleinkindabteil neu gestaltet und der Bereich für mobilitätseingeschränkte Reisende vergrößert. Neben den Erneuerungen im Komfortbereich spielen auch technische Maßnahmen eine Rolle. Die technischen Modernisierungsmaßnahmen konzentrieren sich unter anderem auf die Türen, Klimaanlagen und die Energieversorgung.
Über eine Million Fertigungsstunden sind insgesamt für die Umbauarbeiten kalkuliert. Eine besondere Herausforderung des Projekts stellt die Vielzahl an unterschiedlichen Wagentypen dar: Die Wagenflotte besteht aus 34 Bau- und Unterbauarten mit unterschiedlichen Varianten. Die Fahrzeuge sind teilweise 40 Jahre alt und kommen aus den Beständen der Deutschen Bundesbahn und der Deutschen Reichsbahn. Ein standardisiertes Fertigungsverfahren ist somit kaum möglich. Zudem waren umfangreiche Vorarbeiten nötig. So wurden beispielsweise zu Beginn des Projektes für alle Varianten individuelle Zeichnungen für das neue Innenraumdesign angefertigt. Die Ingenieur-leistungen erfolgen durch die DB Systemtechnik. Mit der Umsetzung sind die Werke der DB Fahrzeuginstandhaltung in Neumünster, Kassel und Nürnberg beauftragt.
Die Überarbeitung der Intercity-Züge ist Teil eines umfassenden Modernisierungskonzepts der DB für den Fernverkehr. Neben den Intercity-Zügen werden aktuell die 44 ICE 2-Fahrzeuge modernisiert. Außerdem stockt die DB mit 16 neuen ICE 3 sowie 27 Doppelstockzügen ihre Flotte auf. Langfristig kommen noch bis zu 300 ICx hinzu. Insgesamt plant die DB, in den nächsten Jahren rund zwölf Milliarden Euro in die Fahrzeugflotte zu investieren (Pressemeldung Deutsche Bahn, 05.10.12).

Op de foto's interieur 2e klas te zien (lijkt erg op ICE-2 na revisie en toekomstig IC-x)

Laatst bewerkt door vrijgezel op 04-10-2012 23:06
 

05-10-2012 00:01:09
maurits
maurits
Quote
montrose (wo 26 sep 2012 22:51:09 https://m.somda.nl/forum/9646/p411075/):
Overigens verdwijnt na 31 oktober 2012 het fietsrijtuig ( rijtuig 4 ) uit de ICB.


Quote
dennistd (do 27 sep 2012 12:05:00 https://m.somda.nl/forum/9646/p411115/): Ik neem aan dat dat weer tijdelijk is tot komend voorjaar, net als de afgelopen winter?


Jeps, uit m'n hoofd op 15 maart 2013 als het fietsseizoen weer begint.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

05-10-2012 07:40:37
sik214
sik214
Quote
vrijgezel (do 04 okt 2012 23:05:55 https://m.somda.nl/forum/9646/p412363/): Op http://www.lok-report.de/ bij "Archiv – News von Freitag, 05.10.12" en naar beneden gescrold kwam ik het volgende tegen (letterlijk gecopiëerd en geplakt, echter zonder de getoonde foto's):

knip

Auf der Linie Hamburg Bremen–Köln–Mainz–Frankfurt (Main) kommen ab Fahrplanwechsel neben den bisherigen IC-Zügen mehr ICE zum Einsatz. Damit wird der Fernverkehr der DB zwischen Hamburg und Köln zu rund 80 Prozent mit hochwertigen Zügen gefahren.

knip




Meer ICE tussen Hamburg en Köln?! Rijdt daar tussen Hamburg en Köln nou net niet de concurrent op het lange afstandsverkeer, de HKX?!
 

05-10-2012 09:09:01
kniesoor
kniesoor
Er rijden op dat traject nu voornamlijk IC-treinen. Het is dus veeleer een kwastie van het bieden van meer comfort dan van meer treinen, zoals ik het lees tenminste.  

05-10-2012 09:43:45
sik214
sik214
Dat klopt, zo lees ik het ook. Maar onderliggend doel is denk ik daarmee juist de concurrentie van HKX af te troefen. Zij zetten ook IC materiaal in en kunnen moeilijker op tegen de ICE.  

05-10-2012 09:54:30
kniesoor
kniesoor
Uiteraard. Ik herkende het sarcasme niet in je eerste reactie.  

05-10-2012 10:03:12
dvdhoven
dvdhoven
De topic titel is Rijtuigen IC Berlijn.
Dat betekent dat allerlei berichten over IC(E)'s willekeurig waar in Duitsland hier niet thuishoren.


Dick van den Hoven
 

20-10-2012 13:10:28
Handy
Handy
Afgelopen week in IC Berlijn in de tweede klas gezeten ,met de vernieuwde stoelen en ik moet zeggen het zit erg lekker. Deze rijtuigen moeten ze nog lange niet slopen want het zijn de beste ICrijtuigen die ik ken. ( Misschien de rijtuigen die worden vervangen door de ICX gebruiken voor een route Gvc - Brussel Zuid Midi ).  

20-10-2012 14:01:30
maurits
maurits
In welke trein/op welke dag zat je in zo'n vernieuwd rijtuig? Ik probeer al een paar weken er eentje te vinden om uit te testen. Maar het klopt dat die Duitse IC-rijtuigen geweldige loopeigenschappen hebben, veel beter dan dat gezwabber en gestuiter van de ICE-3.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

20-10-2012 15:05:29
Handy
Handy
Oohw dat weet ik al niet eens meer:O daar heb ik eerlijk gezegt ook niet opgelet dan zou ik even moeten nakijken. Het was de IC om 14:40 vanuit Bh naar Hvs ik dacht Woensdag 10 oktober.  

28-10-2012 11:55:49
Handy
Handy
Hier een linkje over de ombouw.

http://www.deutschebahn.com/de/konzern/im_blickpunkt/2995632/modernisierung_fernverkehrsflotte.html
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

28-10-2012 17:55:43
icened
icened
Lees via de link dat de rijtuigen maximaal tot 2023 mee kunnen. Geeft dat aan dat de rijtuigen in Duitsland en buurlanden niet zo snel vervangen zullen worden door de ICX?  

28-10-2012 19:47:35
5431
5431
Tenzij je ingrijpend gaat snijden in de dienstregeling, kun je met ICx niet alle IC-rijtuigen vervangen, want er komt geen diesel-ICx. Een aantal rijtuigen houd je ook nodig voor de IC-aanhangsels aan EN/CNL-treinen. Verder rijden er in Duitsland rond het weekend veel extra IC's op vrijdag heen en op zondag terug, die de rest van de tijd stilstaan. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat DB daarvoor nieuwe treinen gaat kopen.  

29-10-2012 00:46:00
AlexNL
AlexNL
En de instroom van ICx zal geleidelijk zijn, want hoewel de indienststelling gepland staat voor 2016 betekent het niet dat de hele vloot dan al gereed is.  

05-12-2012 16:15:25
maurits
maurits
Even een kleine update, inmiddels heeft DB bevestigd dat de BordBistro's in de 140 (de ARkimbz-rijtuigen) worden vervangen door volledige BordRestaurants (WRmz-rijtuigen), de officiële ingangsdatum van deze wijziging is 9 december, maar de nieuwe rijtuigen zijn nu al aan het instromen (zie de OD-topics van afgelopen dagen).

Enige probleem is de capaciteit van de eerste klas, de ARkimbz-rijtuigen hebben 18 zitplaatsen 1e klas. Doordat rijtuig 12 (een Avmz) als enige 1e klas-rijtuig overblijft, zijn er slechts 54 zitplaatsen 1e klas beschikbaar op een totaal van 9 rijtuigen. Dat is vrij weinig. Misschien is het een idee om een extra Grossraumwagen 1e klas (Apmz) toe te voegen, zodat er voldoende 1e klas beschikbaar is.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

05-12-2012 18:18:14
kleine_man
kleine_man
Zonder de bezetting te kennen, is 1 eerste klasse wagen ook niet voldoende?


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

05-12-2012 18:20:41
mren
mren
Qua zitplaatsen meestal wel, maar veel reizigers zitten liever niet met zn zessen in een hok.  

05-12-2012 18:33:05
sjoerd
sjoerd
Awel, ik zit ook graag rustig, maar is dit niet erg decadent: een hokje van 6 voor jezelf willen?  

05-12-2012 18:37:21
mren
mren
Dat is weer het andere uiterste. Ik heb het idee dat men de trein al als vol ervaart als meer dan 50% van de zitplaatsen bezet zijn. Persoonlijk zit ik liever in een tweedeklas coach plaats dan een eerste klas coupé tegen iemand anders benen en zonder eigen tafeltje, indien beiden even druk zouden zijn.  

05-12-2012 18:39:12
dennistd
dennistd
Heeft het BordRestaurant eigenlijk ook nog een ruimer assortiment dan de BordBistro, of is het gewoon de oude BordBistro in een restaurant-rijtuig?  

05-12-2012 19:04:04
dvdhoven
dvdhoven
Quote
mren (wo 05 dec 2012 18:37:21 https://m.somda.nl/forum/9646/p422919/): Dat is weer het andere uiterste. Ik heb het idee dat men de trein al als vol ervaart als meer dan 50% van de zitplaatsen bezet zijn. Persoonlijk zit ik liever in een tweedeklas coach plaats dan een eerste klas coupé tegen iemand anders benen en zonder eigen tafeltje, indien beiden even druk zouden zijn.
In een Avmz lukt het je echt niet om tegen iemands anders haar/zijn benen aan te zitten. De coupés hebben een zeer royale steek.


Dick van den Hoven
 

05-12-2012 19:31:31
5431
5431
Quote
maurits (wo 05 dec 2012 16:15:25 https://m.somda.nl/forum/9646/p422880/): Even een kleine update, inmiddels heeft DB bevestigd dat de BordBistro's in de 140 (de ARkimbz-rijtuigen) worden vervangen door volledige BordRestaurants (WRmz-rijtuigen), de officiële ingangsdatum van deze wijziging is 9 december, maar de nieuwe rijtuigen zijn nu al aan het instromen (zie de OD-topics van afgelopen dagen).
Daarin staat dat de WRmz rijdt met bistro-service. Worden ze in de nieuwe dienstregeling wel echt als restaurant gebruikt?
Quote
dennistd (wo 05 dec 2012 18:39:12 https://m.somda.nl/forum/9646/p422921/): Heeft het BordRestaurant eigenlijk ook nog een ruimer assortiment dan de BordBistro, of is het gewoon de oude BordBistro in een restaurant-rijtuig?
Daar zit verschil in, er is een bistro- en een restaurantkaart. Zie https://db-bordgastronomie.de/%C3%BCber-uns/downloads

Laatst bewerkt door 5431 op 05-12-2012 19:31
 

05-12-2012 20:17:22
maurits
maurits
Die vraag had ik ook gesteld aan DB, maar daar kon men nog geen uitsluitsel over geven. Als de Bistrokaart wordt vervangen door een Restaurantkaart, dan lijkt me 9 december daar een goed moment voor, dus we zullen het komende zondag zien. Een BordRestaurant hoort overigens ook 2 man/vrouw bediening aan boord te hebben.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

05-12-2012 21:38:55
dlm4yjp
dlm4yjp
Waar het kortweg het verschil in zit: bij de bistro heeft het voornamelijk een hoog tank-station gehalte: snel magnetron voer en hier en daar wat anders.

Bij een restaurant is dat gehalte een stuk minder, en is het aanbod groter, vandaar ook 2e bemanning erbij.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

05-12-2012 22:51:10
dennistd
dennistd
Overigens geeft bahn.de ook na zondag nog gewoon BordBistro aan bij de reisplanning.  

09-12-2012 18:39:34
evangoor
evangoor
Quote
maurits (wo 05 dec 2012 16:15:25 https://m.somda.nl/forum/9646/p422880/): Even een kleine update, inmiddels heeft DB bevestigd dat de BordBistro's in de 140 (de ARkimbz-rijtuigen) worden vervangen door volledige BordRestaurants (WRmz-rijtuigen), de officiële ingangsdatum van deze wijziging is 9 december, maar de nieuwe rijtuigen zijn nu al aan het instromen (zie de OD-topics van afgelopen dagen).

Enige probleem is de capaciteit van de eerste klas, de ARkimbz-rijtuigen hebben 18 zitplaatsen 1e klas. Doordat rijtuig 12 (een Avmz) als enige 1e klas-rijtuig overblijft, zijn er slechts 54 zitplaatsen 1e klas beschikbaar op een totaal van 9 rijtuigen. Dat is vrij weinig. Misschien is het een idee om een extra Grossraumwagen 1e klas (Apmz) toe te voegen, zodat er voldoende 1e klas beschikbaar is.


Nou, dat is ook weer lekker dan met mijn Familien-Reserverung voor het gezin en de kinderwagen in het Behindertenabteil van wagen 11 net voor Kerst. Weet DB hoe ik nog aan een zinnige reservering kan komen? Graag met kinderwagen (graag niet inklappen, daarom nu juist wagen 11, en eerste klasse).

Laatst bewerkt door evangoor op 09-12-2012 18:40
 

09-12-2012 22:13:54
Apda
Apda
Voor de geschiedschrijving :
Het vervangen van de Bordbistro-rijtuigen (ARkimbz) door Bordrestaurant-rijtuigen (WRmz) begon op maandag 3 december en duurde tot zaterdag 8 december. Op maandag kwamen er 3 WRmz'en naar Nederland. De laatste ARkimbz verliet Nederland op zaterdag met IC 143.
 

09-12-2012 22:48:06
maurits
maurits
Quote
evangoor (zo 09 dec 2012 18:39:34 https://m.somda.nl/forum/9646/p423971/):
Nou, dat is ook weer lekker dan met mijn Familien-Reserverung voor het gezin en de kinderwagen in het Behindertenabteil van wagen 11 net voor Kerst. Weet DB hoe ik nog aan een zinnige reservering kan komen? Graag met kinderwagen (graag niet inklappen, daarom nu juist wagen 11, en eerste klasse).


Ik weet dat er nog reserveringen voor rijtuig 11 te maken waren, inmiddels is de reservering voor rijtuig 11 geblokkeerd. Blijkbaar is het e.e.a. nogal een haastklus geweest....

Ik zou je aanraden om even contact op te nemen met het de organisatie waar je de treintickets geboekt hebt of ze je kunnen omboeken, als dat de Treinreiswinkel is mag je mij even een privé-bericht sturen via Somda.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

09-12-2012 23:00:52
guuglurg
guuglurg
Was deze vervanging dan zo last-minute bedacht? In het zugbildungsplan (uitgegeven op 25 oktober) was er nog geen sprake van WRmz rijtuigen in de 140/240.  

10-12-2012 00:19:32
BGM104
BGM104
eh... JA! Als ik het goed begrepen heb: DB rijdt liever niet meer met WRmz rijtuigjes over Stuttgart, daar springen ze namelijk wel eens uit de rails. Daarom is een grote WRmz/ARkimbz ruil actie op poten gezet.

Als de beperkingen voor inzet WRmz er niet meer zijn komt de ARkimbz weer terug in IC Berlijn.

Laatst bewerkt door BGM104 op 10-12-2012 00:21
 

10-12-2012 01:06:09
guuglurg
guuglurg
Aha, ik lees het ja. De WRmz-rijtuigen hebben een lengte van 27,5 m tegenover 26,4 van de ARkimbz. Een verbod op WRmz-rijtuigen op de sporen 9 en 10 in Stuttgart blijkt niet haalbaar, daarom tijdelijk deze maatregel totdat er een oplossing is gevonden m.b.t. de wissels aldaar.  

10-12-2012 11:39:14
evangoor
evangoor
Quote
maurits (zo 09 dec 2012 22:48:06 https://m.somda.nl/forum/9646/p424031/):
Quote
evangoor (zo 09 dec 2012 18:39:34 https://m.somda.nl/forum/9646/p423971/):
Nou, dat is ook weer lekker dan met mijn Familien-Reserverung voor het gezin en de kinderwagen in het Behindertenabteil van wagen 11 net voor Kerst. Weet DB hoe ik nog aan een zinnige reservering kan komen? Graag met kinderwagen (graag niet inklappen, daarom nu juist wagen 11, en eerste klasse).


Ik zou je aanraden om even contact op te nemen met het de organisatie waar je de treintickets geboekt hebt of ze je kunnen omboeken, als dat de Treinreiswinkel is mag je mij even een privé-bericht sturen via Somda.


Dank voor je aanbod, maar gewoon aan het loket in Duitsland gekocht. Heb DB al gemailed. Even een test van de klantenservice. Tevens aangegeven dat Treinreiswinkel hun agent in Nederland is
 

14-12-2012 11:37:30
Handy
Handy
Rijtuig 61 80 29-91 304-2 beschikt over de ICE interieur in de tweede klas.  

14-12-2012 11:41:36
kniesoor
kniesoor
Tsja, dat krijgen ze allemaal.  

15-12-2012 16:10:29
Apda
Apda
De afgelopen anderhalve week zijn geleidelijk de WRmz en de Bvmsz in alle stammen van plaats gewisseld. De standaard rijtuigvolgorde (richting Amsterdam) is nu:
Avmz + Bvmsz + WRmz + Bpmbz + 4x Bpmz + Bpmdz of Bpmz
 

15-12-2012 22:11:57
fugazi
fugazi
Dat viel me ook al op ja. Reden?  

15-12-2012 22:24:50
dennistd
dennistd
Zou het kunnen dat dit rijtuig geklasseerd is (als tegenovergestelde van deklasseren)? Dat zou volgens mij wel een betere verdeling 1e/2e klas geven, maar echt comfort voor 1e klas reizigers niet (behalve misschien wat meer rust?)  

15-12-2012 22:28:15
mren
mren
Dan is dat in ieder geval van de buitenkant (deuren) niet te zien.  

07-01-2013 18:25:52
brun
brun
Misschien leuk om hierop te reageren, aangezien ik (heel) vaak deze trein neem.

De samenstelling schijnt nu standaard zoals hierboven beschreven te zijn, dus met aan het eind de combinatie Avmz + Bvmsz + WRmz. Sinds december waren in elk geval alle stammen waarin ik zat, op die manier opgebouwd. Al ontbrak één keer de WRmz, maar dat is intussen een goede traditie in deze trein, waar ook het oude BordBistro-rijtuig nogal eens ontbrak (of een kapotte verwarming had, of een defecte keuken).

Die treinsamenstelling staat overigens nergens aangegeven, ook niet op de borden op de stations en zélfs niet op de digitale borden boven het spoor. Er loopt meestal een extra zinnetje mee op dat bord om aan te geven dat er nóg een tweedeklasserijtuig achter het restauratierijtuig zit.

De WRmz is wel een prettige toevoeging in deze trein, zeg. Meer gerechten verkrijgbaar en ook veel meer plek dan de ARkimbz. Opvallend is ook dat er twee man op dat rijtuig werken, waar de BordBistro altijd met één persoon bemand is.

Nadeel is wel dat de eersteklasse-zitplaatsen van de ARkimbz voelbaar ontbreken. Het resterende rijtuig is altijd tamelijk vol, en omdat 't allemaal coupés zijn, heb je vaak minder rust dan in een ICE.
 

07-01-2013 18:33:49
stefanvdw
stefanvdw
Ondanks die twee man, hanteren ze nu nog de Bordbistro-menukaart (voor een lekkere curryworst) of is dat nu een Bordrestaurant-menukaart? Heb daar hier nog geen bevestiging over gelezen.

En bij een willekeurige rit vanaf Hgl/Dv ri Asd, wat is dan de bezetting van die restauratiebak, is er nog wel een vrije tafel te vinden?

Laatst bewerkt door stefanvdw op 07-01-2013 18:56
 

08-01-2013 00:44:00
AgentX
AgentX
Ik ben niet zo bekend met de gebruikelijke bezetting, maar tijdens mijn laatste reisje op Asd-Dv heb ik niemand naar het BordRestaurant zien lopen vanuit het rijtuig ervoor. Ook bij aankomst te Dv was de WRmz helemaal leeg.  

08-01-2013 07:50:18
evangoor
evangoor
Quote
brun (ma 07 jan 2013 18:25:52 https://m.somda.nl/forum/9646/p428743/): De WRmz is wel een prettige toevoeging in deze trein, zeg. Meer gerechten verkrijgbaar en ook veel meer plek dan de ARkimbz. Opvallend is ook dat er twee man op dat rijtuig werken, waar de BordBistro altijd met één persoon bemand is.

Nadeel is wel dat de eersteklasse-zitplaatsen van de ARkimbz voelbaar ontbreken. Het resterende rijtuig is altijd tamelijk vol, en omdat 't allemaal coupés zijn, heb je vaak minder rust dan in een ICE.


Nou ja, vanwege die afsluitende opmerking ben ik het dus helemaal met je oneens dat dit een goede ontwikkeling is/was. Maar het positieve aan het verhaal: de geldbesparing. In plaats van een eerste klasse Abteil in wagen 11, reizen we (met baby) nu in het Kleinkindabteil van wagen 10. Scheelt weer geld en frustratie. Wel jammer dat je eerst een problematische reis eerste klasse met Kerst moet maken om daar achter te komen. En de service-test van DB: vooraf van HiSpeed niveau, achteraf aan het loket perfect. En ook jammer dat die reserveringen niet online (we hebben een netkaart Nederland) zijn te maken.

Laatst bewerkt door evangoor op 08-01-2013 07:50
 

09-01-2013 23:44:51
brun
brun
Quote
evangoor (di 08 jan 2013 07:50:18 https://m.somda.nl/forum/9646/p428837/): En ook jammer dat die reserveringen niet online (we hebben een netkaart Nederland) zijn te maken.


Losse reserveringen kunnen gewoon online via Bahn.de toch? Heb ik vaak gedaan.

Overigens is deze trein rond kerst altijd bomvol. Ook de 'oude' configuratie had dan vaak volle eersteklascoupés.

Wat betreft het restauratierijtuig: de bezetting in Nederland is ongeveer zoals de oude BordBistro's. Soms rustig, soms tot aan de nok vol. Maar omdat er natuurlijk veel meer zitplaatsen zijn, verspreidt 't zich nu wel beter. Ik vind dat beslist een vooruitgang.

Het menu is vrijwel gelijk aan de ICE's. Dus de currywurst is er nog, maar de 'grotere' gerechten ook. Wat mij betreft een blijvertje.

Al mogen er inderdaad wel wat meer eersteklasplekken terugkomen. Maar goed, deze trein laat sowieso heel wat marktkansen liggen.

Laatst bewerkt door brun op 09-01-2013 23:47
 

10-01-2013 01:01:53
maurits
maurits
Wat meer 1e klas capaciteit zou wel beter zijn. Een extra Apmz lijkt me wel wat, dan kan de Bvsmz terug naar de andere kant van de restauratie en noemen we het voortaan een EuroCity, dat zou mooi zijn %08%


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

10-01-2013 08:53:58
edje
edje
Dan wel de rijtuigen aanpassen in Beige/rood  

10-01-2013 11:00:21
frer
frer
Als treinmanager dienstdoende op de IC Berlijn mijn waarnemingen:

-sinds 9/12 heb ik nog nooit meegemaakt dat de Avmz helemaal volzit. In drukke treinen 40-45 man in de Avmz, na Amf nooit meer dan 30.
-over de menukaart kan ik het volgende zeggen; indien twee man personeel: restaurantkaart met uitgebreide warme maaltijden. Als er door personeelstekort slechts één persoon dienst doet dan wordt de Bistro-kaart gevoerd. Het komt ook voor dat de tweede man enkel in Duitsland aanwezig is, dan gaat men dus in Bad Bentheim over van Bistro op Restaurantkaart v.v. Helaas dus geen stabiele situatie en afwachten dus.
-het consumeren/takeaway van Bistro-producten is op het oude niveau; het restaurant slaat absoluut niet aan in NL. Al helemaal niet bij de binnenlandse reiziger, of hij claimt bij drukke treinen een tafeltje met één koffie van Hgl naar Asd.
-woensdag weigerden niet consumerende forenzen zelfs de zitplaatsen in de WRmz vrij te maken, ze zagen dit als mooie werkplek voor laptop met krant. Manderijnenschillen en Spitskrant worden als dank achter gelaten.

Laatst bewerkt door frer op 10-01-2013 11:01
 

10-01-2013 12:21:00
SchuurB
SchuurB
Tja, vwb dat laatste: Nederlanders blijven eikels natuurlijk.
Maar kun je eigenlijk ook pinnen in de DB-trein? Dat heeft mij er vaak van weerhouden iets te nuttigen: geen of te weinig contant geld bij me.

Laatst bewerkt door SchuurB op 10-01-2013 12:22
 

10-01-2013 12:36:28
charta
charta
Quote
brun (wo 09 jan 2013 23:44:51 https://m.somda.nl/forum/9646/p429087/):
Quote
evangoor (di 08 jan 2013 07:50:18 https://m.somda.nl/forum/9646/p428837/): En ook jammer dat die reserveringen niet online (we hebben een netkaart Nederland) zijn te maken.


Losse reserveringen kunnen gewoon online via Bahn.de toch? Heb ik vaak gedaan.

Overigens is deze trein rond kerst altijd bomvol. Ook de 'oude' configuratie had dan vaak volle eersteklascoupés.

Wat betreft het restauratierijtuig: de bezetting in Nederland is ongeveer zoals de oude BordBistro's. Soms rustig, soms tot aan de nok vol. Maar omdat er natuurlijk veel meer zitplaatsen zijn, verspreidt 't zich nu wel beter. Ik vind dat beslist een vooruitgang.

Het menu is vrijwel gelijk aan de ICE's. Dus de currywurst is er nog, maar de 'grotere' gerechten ook. Wat mij betreft een blijvertje.

Al mogen er inderdaad wel wat meer eersteklasplekken terugkomen. Maar goed, deze trein laat sowieso heel wat marktkansen liggen.


Losse reserveringen - dus zonder vervoersbewijs - kun je alleen maken op het Duitse traject. Zo kun je dus wel Bad Bentheim-Berlin reserveren of Köln-Basel Bad, maar niet Hengelo-Berlin en niet Köln-Basel SBB.

Laatst bewerkt door charta op 10-01-2013 12:37
 

10-01-2013 15:36:59
edje
edje
Is trouwens consumptie verplicht in het restauratierijtuig. Zo niet onder welke klasse valt het restauratierijtuig?  

10-01-2013 15:41:45
dennistd
dennistd
Volgens mij is een consumptie gewoon verplicht.  

10-01-2013 16:03:00
jorgo
jorgo
Uiteraard is dat verplicht. En daar kun je iemand als ober ook op aanspreken, of het effect heeft is een tweede (kennelijk niet). De freche hant de welt, zei mijn Kerkraadse kennis vroeger. Maar ergerlijker is nog de alibiconsumptie.

Ook in Duitsland willen mensen nog al eens met een mok koffie van Köln tot Stuttgart in het restaurant/bistro blijven zitten. Dat dat not done is, interesseert ze niet. Zelf vind ik deze plaatsen ook ongeveer de fijnste van de hele trein, zeker in bijv. de ICE2 waar tegenwoordig de reguliere stoelen van een bedroevende kwaliteit zijn en meestal niet meer mooi naast een venster staan. Dus het restaurant is een goede 'vluchtplek', maar ik bestel wel tenminste een goede hap en een paar pinten. En bij drukte tijdig weggaan. Ik zit ook niet op mijn gemak dan. Dat geldt kennelijk niet voor iedereen.

Het zou een Seinfeld-episode kunnen zijn: "The alibi coffee".

Wordt in de eerste klasse van de Berlijn-IC nog aan de eigen zitplaats geserveerd? Dat was altijd een service van het restaurant.

Laatst bewerkt door jorgo op 10-01-2013 16:04
 

10-01-2013 16:28:15
edje
edje
Laat ik anders stellen, in de tijd van de Bistro rijtuig, kwam het wel eens voor dat de Bistro gesloten was, (geen Personeel), Is het dan een 2e klas of een 1e klas afdeling.  

10-01-2013 18:49:53
ricohallo
ricohallo
De bistroruimte kon je met een 2e klas kaartje gewoon zitten lijkt mij, maar de afdeling met die rode zitplaatsen tegenover elkaar en de coupé's zijn 1e klas.  

11-01-2013 14:18:30
AgentX
AgentX
Bistrorijtuig is toch altijd 1e klasse geweest?  

11-01-2013 14:30:41
kniesoor
kniesoor
Dat zegt hij toch ook?  

11-01-2013 14:32:57
jorgo
jorgo
Het ging om die halfronde zitbankjes in het bistrogedeelte van het rijtuig. Als de bistro gesloten is, zegt ricohallo, mag je daarin met een 2e klasse kaartje en m.i. heeft hij gelijk.  

11-01-2013 16:14:49
AgentX
AgentX
Ik bedoel dus dat dat ALTIJD 1e klasse is geweest. Volgens mij mocht je daar ook niet zitten als de Bistro gesloten was...