13-12-2018 20:24:27 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Het ene bericht spreekt over Hannover om .00, het andere over .23 / .26 Waar zit dat enorme verschil in? Toch niet in het wel of niet stoppen op 3 stationnetjes? En is de .00 dan ruim een half uur sneller of 25 minuten langzamer dan die andere? |
13-12-2018 21:06:57 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Het ene (00) komt uit dienstregeling concept/overeenkomst tussen DB en NRW om die deelstaat beter met Berlin te verbinden ( vanaf 2023?) , Het andere ( 23/26) staat in een eerste ontwerp van een "Deutschland Takt" |
13-12-2018 21:13:05 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Maar sluiten die paden dan allebei aan op hetzelfde pad in NL? |
13-12-2018 21:25:20 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Ga maar uit van niet. Het eerste zou vanaf ~2023 moeten draaien en of daarover al met de NL partners is gesproken durf ik niet te zeggen. Het tweede is een studie model voor een dienstregeling vanaf / na 2030, en daar is zeker nog geen overleg met de buren over geweest. |
![]() |
advertentie |
13-12-2018 22:15:07 | ||
---|---|---|
SchuurB
![]() |
Waarbij er voor Deutschland-Takt een hele berg extra infrastructuur nodig is, onder meer een Neubaustrecke Bielefeld - Hannover, die in de laatste stand van zaken geschikt zou moeten zijn voor 300 km/h. Dat gaat kortom even duren. De Amsterdam-Berlijn-IC rijdt volgens D-Takt overigens met 230-km/h materieel. Sinds de eerste publicatie is er alweer veel veranderd dus je moet dit ook niet al te absoluut zien. Op deze pagina staat trouwens de genoemde laatst gepubliceerde stand: https://www.bmvi.de/SharedDocs/DE/Pressemitteilungen/2018/080-scheuer-deutschlandtakt.html In de Netzgrafik van NRW valt ook te zien dat het Amsterdam-Berlijn-pad (gemeten aan de huidige drgl) in Hengelo onhandig valt, om het mild uit te drukken. Zo lang er geen extra infrastructuur ligt tussen (pakweg) Löhne en Hannover blijft men aan de bestaande paden vastzitten en daar zijn de wijzigingen van 2023 op gebaseerd. De huidige IC 1926 heeft dat .00-pad en zou tussen Osnabrück en Berlijn als voorbeeld kunnen dienen. Daar wordt om .57 vanuit Osnabrück vertrokken, in plaats van .08 zoals nu. http://grahnert.de/fernbahn/datenbank/suche/index.php?fahrplan_jahr=2018&zug_gattung=&zug_nummer=1926&zug_linie=&zug_name=&laufplan_tfz=&ice_typ=&bahnhof_name=&bahnhof_richtung=&bahnhof_richtung2=&fahrplan_tage[]=0&fahrplan_tage[]=1&fahrplan_tage[]=2&fahrplan_tage[]=3&fahrplan_tage[]=4&fahrplan_tage[]=5&fahrplan_tage[]=6&wagengattung1=&wagengattung2=&zug_id=20180101926 Laatst bewerkt door SchuurB op 13-12-2018 22:17 |
14-12-2018 07:14:44 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
En zoals gezegd: Deutschland-takt komt vanuit de overheid en niet vanuit DB. Als er over 230 km/h materieel gesproken wordt dan moet dat ICE-4 zijn en dat heeft DB nog niet besteld met mogelijkheid in Nederland te rijden en er is ook nog geen zicht wanneer DB dat wil gaan bestellen. |
16-12-2018 15:19:07 | ||
---|---|---|
Apda
![]() |
Sinds ongeveer een week heeft een tweede IC Berlijn-stam nieuwe opschriften met stamnummer. Het is stam 7710. Samenstelling: rijtuig 4: Bpmmdz285.9 61 80 84-91 902-5 rijtuig 5: Bpmmz284.5 61 80 20-91 506-1 rijtuig 6: Bpmmz284.5 61 80 20-91 503-8 rijtuig 7: Bpmmz284.5 61 80 20-91 519-4 rijtuig 8: Bpmmz284.5 61 80 20-91 523-6 rijtuig 9: Bpmmbz285.3 61 80 29-91 304-2 rijtuig 10: Bvmmsz187.5 61 80 21-90 934-5 rijtuig 11: ARkimmbz288.5 61 80 85-91 507-1 rijtuig 12: Avmmz106.5 61 80 19-91 707-8 Laatst bewerkt door Apda op 03-01-2019 14:47, reden: nummer rijtuig 6 toegevoegd |
18-01-2019 16:08:46 | ||
---|---|---|
Apda
![]() |
Sinds half december 2018 heeft de derde IC Berlijn-stam nieuwe opschriften met stamnummer. Het is stam 7709. Samenstelling: rijtuig 4: Bpmmdz285.9 61 80 84-91 908-2 rijtuig 5: Bpmmz284.5 61 80 20-91 505-3 rijtuig 6: Bpmmz284.5 61 80 20-91 544-2 rijtuig 7: Bpmmz285.5 61 80 20-91 552-5 rijtuig 8: Bpmmz284.5 61 80 20-91 540-0 rijtuig 9: Bpmmbz285.3 61 80 29-91 308-3 rijtuig 10: Bvmmsz187.5 61 80 21-90 913-9 rijtuig 11: ARkimmbz288.5 61 80 85-91 506-3 rijtuig 12: Avmmz106.5 61 80 19-91 701-1 |
05-02-2019 16:26:56 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Nieuw materieel voor de IC Berlijn?Quote Bron en vervolg: https://www.railjournal.com/fleet/db-order-new-trains-for-international-services/ |
05-02-2019 16:30:12 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Dan kunnen de bestelde NS-locs wellicht weer een andere klus opknappen... |
05-02-2019 16:31:28 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Het zijn niet voor niets leaselocs![]() |
05-02-2019 18:25:09 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Wat voor treinen zijn het dan? 'ICE level of comfort' betekent dat het dus geen ICE's zijn, dus zijn het uberhaupt treinstellen? Anders kunnen de Vectrons alsnog nodig blijven. |
05-02-2019 18:36:25 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Spaanse media melden dat Talgo de order heeft gewonnen, het gaat om locomotieven, rijtuigen en stuurstandrijtuigen. https://railcolornews.com/2019/02/05/de-deutsch-bahn-to-ordwer-23-talgo-passenger-trains/ |
05-02-2019 19:22:09 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Quote Eén van de voorwaarde voor EC-treinen is een minimale gemiddelde snelheid van 90km/uur. Met volgens mij als enige uitzondering de boottrein Puttgarden-Rødby. |
05-02-2019 19:44:58 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
.kan weg. Laatst bewerkt door icened op 05-02-2019 19:51 |
05-02-2019 19:45:15 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Er rijdt al een Talgo Nighttrain tussen Berlijn - Moskou. Weet niet of de gewone trein hiervan is afgeleid: https://www.youtube.com/watch?v=dmHNMOssfMY Heel verassend. Straks een NS Vectron met Spaanse Talgo rijtuigen? Tweede Spaanse bedrijf dat treinmaterieel levert dat in Nederland rijdt. Neem aan dat de instaphoogte 76 cm is. ![]() Laatst bewerkt door icened op 05-02-2019 19:51 |
05-02-2019 19:50:12 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Quote ICE is meer het merknaampje van de langeafstands-intercities van de DB. De treinen die wij als ICE kennen zijn eigenlijk Siemens Velaro's. Ook Turkije heeft deze, en vergeet ook niet dat de Eurostar e320 er ook eentje is ![]() Choo choo..... |
05-02-2019 19:56:00 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote Talgo levert zowel locs als rijtuigen, dus ik verwacht niet dat er straks geelblauwe Vectrons rijden. Ik verwacht wel een redelijk toegankelijke trein, al weet ik niet of Talgo 76cm en 230 km/u weet te combineren. In het verleden heeft Talgo samengewerkt met Bombardier voor de levering van locomotieven: de S/102, S/130 en S/730 van Renfe zijn voorzien van locs die zijn geleverd door Bombardier Kassel, wie weet gebeurt dat nu ook wel weer. Quote Niet helemaal, de Velaro-reeks is juist een evolutie van de ICE 3 ![]() Laatst bewerkt door AlexNL op 05-02-2019 19:57 |
05-02-2019 20:11:13 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
. Laatst bewerkt door icened op 05-02-2019 21:53 |
05-02-2019 20:21:24 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Ik begrijp niet waarom DB niet gewoon een ICE4 heeft besteld. Nu krijg hebben ze straks weer een extra materieeltype met bijbehorende kosten. Iemand die weet hoe dat zit? |
05-02-2019 20:24:02 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Quote Aanbestedingen gok ik? Een Siemens Velaro Novo had ik anders ook erg toegejuichd... ![]() https://new.siemens.com/global/en/products/mobility/rail-solutions/rolling-stock/high-speed-and-intercity-trains/velaro-novo.html Laatst bewerkt door aarclay op 05-02-2019 20:24 Choo choo..... |
05-02-2019 20:25:38 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
ICE4 voor NL was toch opgenomen in de aanbesteding van de ICE4 maar uiteindelijk vanaf gezien? |
05-02-2019 20:30:26 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Een paar jaar geleden, toen de aanbesteding van de ICx net klaar was, had DB meteen een bestelling geplaatst voor 12 stellen die ook naar Nederland zouden kunnen. Later werd deze bestelling geannuleerd. DB heeft uiteindelijk meer behoefte aan de flexibiliteit die getrokken materieel biedt, het nieuwe Talgo-materieel zal ook worden gebruikt voor treinen van Keulen naar Sylt (Westerland), waar ICE4 niet kan komen (geen bovenleiding). |
05-02-2019 20:53:43 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Dat ligt maar aan de aantallen binnen de bestelling, voor zelfde geldt heeft men er rekening mee gehouden en voor de NL'se verbinding geen lokken mee besteld. |
05-02-2019 21:14:14 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Ik mag hopen dat de DB de NS tegemoet komt om voor deze trein ook loc's te laten leveren die Nederland in mogen. Beiden partijen maken zich hard voor een snellere verbinding, maar dan moeten we niet weer een lokwissel hebben bij Bad Bentheim of Venlo (als er via Duisburg wordt gereden). Ik kan dat me dat ook niet echt indenken, omdat de treinen ook een stuurstand zullen hebben. En die lijken me niet eenvoudig compatibel met meerdere soorten locomotieven. Choo choo..... |
05-02-2019 22:21:58 | ||
---|---|---|
maarten83
![]() |
De meeste stuurstanden in Duitsland kunnen met vele locomotief soorten overweg. |
05-02-2019 23:53:35 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
In Duitsland zijn de locs achterwaarts compatibel, vanaf de BR 120 hebben veel e-locs, ik meen t/m de TRAXX, hetzelfde protocol gebruikt en zijn dus technisch gezien compatibel met elkaar voor dubbeltractie & stuurstand. Alleen niet alle combinaties zijn toegelaten. |
06-02-2019 00:03:09 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Ah, dat valt dan weer mee.![]() Maar het neemt niet weg dat een locwissel onwenselijk blijft. Laten we maar hopen dat deze Spaanse treinen ook in zijn geheel in Nederland te zien zullen zijn. Choo choo..... |
06-02-2019 07:05:34 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote Het lijkt me toch dat ze hier multisysteemloks voor gaan inzetten. Het zou een blunder zijn als ze dat niet doen. Je kunt er altijd een Vectron voor zetten, die hebben uiteraard ZDS en ZMS (het is Duitsland he, geen Nederland waar voor elke lok en stuurstand iets nieuws verzonnen wordt). |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
06-02-2019 07:14:11 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Ook NOS is van de hoogte van het nieuwe treinmaterieel: https://nos.nl/artikel/2270702-snelle-treinen-besteld-voor-route-amsterdam-berlijn.html |
06-02-2019 07:30:29 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Tja, wat zal IL&T over Talgo vinden, eigenlijk een nieuw concept op s'lands spoorwegnet? De toelating kan nog een heel ding worden. |
06-02-2019 07:30:30 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Kan weg |
06-02-2019 08:43:41 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Wat is er ‘nieuw’ aan? Behalve dat het voldoet aan de Europese regelgeving? |
06-02-2019 08:48:46 | ||
---|---|---|
nohab
![]() |
Locs die nog geen toelating hebben in Duitsland en Nederland bijvoorbeeld? Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
06-02-2019 09:14:58 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Dat geldt voor heel veel treinen die besteld worden, wat is daarvoor bijzonder aan een ‘Talgo’ trein? |
06-02-2019 09:21:33 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Wel eens een Talgotrein gezien? Zijn die lage korte bakken op enkele assen? bijvoorbeeld deze: https://goo.gl/images/wWNGaE |
06-02-2019 09:49:53 | ||
---|---|---|
mvanuden
![]() |
Quote TALGO maakt ook "normale" locomotieven en treinen. Er is zojuist een bestelling binnengehaald voor elektrische treinstellen voor de spoorwegen van Letland (ViTTal), die niet uit die rare korte bakken met 1 as per bak bestaan. Dan kunnen ze vast ook "normale" rijtuigen leveren. De website van de club www.talgo.com lijkt uit de lucht te zijn. |
06-02-2019 11:24:50 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
Dit lijkt wel een kandidaat: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/RENFE_serie_130 Ik hoor geruchten dat de trein meer dan 15 bakken krijgt, dus ik hoop maar dat het korte bakjes worden, anders wordt het lastig aan de perrons komen ![]() |
06-02-2019 13:25:28 | ||
---|---|---|
DDietzen
![]() |
Tussen al het Talgo-geweld door, een vraagje over de Vectrons: die zouden volgens planning namelijk eind 2019 / begin 2020 in dienst komen. In de adviesaanvraag drgl 2020 heb ik er echter geen woord over gelezen. Betekent dat dat men uitloopt op de planning? Vanaf wanneer mogen we ze op het Nederlandse spoor verwachten? (En nog belangrijker: vanaf wanneer ook op het Duitse, zodat we van de locwissel in Bh af kunnen?) |
06-02-2019 13:40:54 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote Waarom zou dat een probleem zijn? Heeft ook jarenlang als nachttrein in Duitsland rondgereden. Waarom zou ons spoor zo speciaal zijn dat je verwacht dat dit een ding kan worden? |
06-02-2019 13:42:21 | ||
---|---|---|
nohab
![]() |
QuoteIs er wel een order uitgegaan? Tot nog toe was er alleen sprake van een intentie. Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
06-02-2019 14:07:55 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote Nog steeds ![]() De trein Berlijn - Moskou ("Strizh") wordt gereden met Talgo-rijtuigen. |
06-02-2019 16:31:55 | ||
---|---|---|
Knoek
![]() |
https://www.hasepost.de/neue-zuege-fuer-die-strecke-von-osnabrueck-nach-berlin-amsterdam-westerland-und-koeln-sollen-aus-spanien-kommen-114136/ https://www.railwaygazette.com/news/news/europe/single-view/view/db-orders-talgo-230-inter-city-trainsets.html Als ik het eerste artikel lees dan is mijn conclusie dat de Duitsers het huidige traject aan willen houden en niet via Arnhem. Het traject via Arnhem is door haar omweg en vele ICE-stations al behoorlijk tijdrovend, als er dan ook nog eens via Osnabruck gereden gaat worden dan doen ze er nog langer over... Versnelling van het huidige traject, stations laten vervallen en loc-wissel overbodig maken is de meeste winst mee te behalen lijkt mij. |
06-02-2019 16:51:34 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
QuoteIk heb het idee dat met die Vectrons een beetje voorgesorteerd werd op een Railjet. Nu dat er niet van komt is het afwachten waar Talgo mee komt: gaan ze eigen locs bouwen of inkopen (bijvoorbeeld een Vectron)? Bij eigen locs van Talgo kan ik me zo voorstellen dat NS liever geen (duurdere?) Vectrons gaat leasen voor die paar jaar en daarop ook nog materieelinstructie moet geven. Een paar extra Traxxen leasen lijkt me dan een goedkopere optie als de 1700'en 2023 niet gaan halen. Laatst bewerkt door dennistd op 06-02-2019 16:52 |
06-02-2019 16:59:03 | ||
---|---|---|
mvanuden
![]() |
Quote De bestelling van de Duitsers is ook voor treinen naar Sylt en Oberstdorf, beide zonder bovenleiding. Dus zal die TALGO-locomotief in Nederland ook wel op diesel rijden %02% |
06-02-2019 17:08:19 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Het lijkt me eerder dat voor Sylt en Oberstdorf een locwissel plaatsvindt of er gewoon een diesel voor geplaatst wordt. Anders sleep je constant een zware diesel mee die niet nodig is. Een last-mile-voorziening zoals de Traxx3 lijkt me te zwak voor hogere snelheden. Maar goed: misschien komen ze wel ineens met een waterstoftank op de proppen waarmee energie voor de e-loc geproduceerd wordt? %08% Laatst bewerkt door dennistd op 06-02-2019 17:09 |
06-02-2019 17:41:40 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Als ik het goed gelezen heb wordt de trein dus geheel nieuw ontwikkeld en is het geen "standaard" ontwerp, vooral de locomotief niet. Wat gebeurde er ook alweer de laatste keer met een soortgelijk concept in Nederland/Europa? ![]() |
06-02-2019 18:02:28 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Als je het hebt over die Italiaanse fyra dingen,dan zouden hier ook de bodemplaten vanaf moeten vallen en brandjes moeten krijgen in compartimenten onder de rijtuigen %08% Anders houd men de traditie niet in ere ![]() Laatst bewerkt door phantom op 06-02-2019 18:02 Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
06-02-2019 19:05:49 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Kort door de bocht allemaal, als je alleen maar beproefd materieel zou kunnen gaan bouwen dan hadden we nog met stoomlokken gereden. Het Fyra falen erbij halen is ook irrelevant, dat dat mis gegaan is komt niet louter omdat er voor een 'nieuw' ontwerp is gekozen immers. |
06-02-2019 19:30:17 | ||
---|---|---|
nohab
![]() |
QuoteKennelijk gaat het om een raamcontract en dat kan meerdere typen locs omvatten. Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
06-02-2019 19:47:30 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
QuoteDaar heb je zeker gelijk in, maar volgens mij is het falen van de Fyra als "eigen ontwerp" wel de reden geweest voor NS om te beslissen vanaf nu alleen nog maar "standaard"materieel aan te schaffen. |
06-02-2019 19:57:40 | ||
---|---|---|
rick
![]() |
Volgens mij werd dat al gezegd bij het afleveren van DM'90. |
06-02-2019 22:32:53 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Waar komt nu opeens weer de gedachte vandaan dat de Fyra een eigen ontwerp van NS zou zijn ? Volkomen niet waar, zelfs niet tussen " ". NS had met het opheffen van de dienst MW, direct aan het begin van de verzelfstandiging, niet eens ontwerpers meer in dienst. |
07-02-2019 09:12:35 | ||
---|---|---|
SchuurB
![]() |
Quote Nou, dat is niet compleet waar. Het bijzondere is dat (zodra de Ausbau Emmerich - Oberhausen gereed is) er al een sneller pad mogelijk is via Oberhausen - Essen, dat nog sneller wordt indien Duitsland de Deutschlandtakt-maatregelen uitvoert. De haalbare rijtijd werd, met stops in Ut, Ah, Essen, Dortmund en Hannover, op iets meer dan 5 uur geschat. Je hebt gelijk in die zin dat de Duitsers liever de zaken laten zoals ze zijn, onder meer omdat het zeer waarschijnlijk is dat omwille van capaciteitsgebrek een dergelijke Ruhrgebiet-verbinding van een bestaand pad gebruik moet gaan maken, en dat kon wel eens ten koste gaan van de Düsseldorfs directe Berlijn-ICE. Dat ga je in NRW niet verkocht krijgen, en in Berlijn waarschijnlijk ook niet. |
![]() |
advertentie |
07-02-2019 09:51:03 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Oberhausen gaat natuurlijk ook lobbyen om een directe verbinding met Berlin, aangezien ze ook een directe verbinding met Frankfurt hebben. En natuurlijk stoppen alle treinen ook in Bielefeld, dus ook de ICE afkomstig uit Nederland. Je kan natuurlijk ook kijken naar 1x/uur een ICE Berlin OHS-Wolfsburg-Hannover-Minden???-Bielefeld-Hamm-Dortmund-Bochum-Essen-Duisburg-Düsseldorf Flughafen-Düsseldorf HBF-Köln Messe/Deutz-Köln HBF, aangevuld met 1x/2 uur een ICE Berlin OHS-Hannover-Bielefeld-Hagen-Wuppertal-Köln Messe/Deutz-Köln Hbf-Bonn Hbf die samen met 1x/2 uur een ICE Berlin OHS-Hannover-Bielefeld-Dortmund-Essen-Oberhausen-Arnhem-Utrecht C-Amsterdam C een uursdienst vormt tussen Berlin Ostbahnhof en Bielefeld. De huidige IC Amsterdam-Berlin zou dan na Osnabrück doorrijden naar Münster in plaats van Rheine. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
07-02-2019 10:19:46 | ||
---|---|---|
mvanuden
![]() |
De site van TALGO doet het weer. Hierbij de link naar de pagina van de locomotief. Het prototype dat al gebouwd is kan 25kV en 3000V aan, voor Amsterdam-Berlijn heb je juist 15kV en 1500V nodig. https://www.talgo.com/en/rolling-stock/locomotives/travca/ http://www.railfaneurope.net/pix/es/private/builder/Talgo/Travca/pix.html |
07-02-2019 11:22:18 | ||
---|---|---|
nohab
![]() |
"It is also customisable to run on any other voltage at the operator's request." Geen zorgen dus. Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
07-02-2019 12:10:41 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Je zegt naar dé lokomotief, maar is het zo zeker dat deze het word? Ik heb veelal gelezen dat Talgo gaat bouwen, maar nog niet wat zeg gaan bouwen... |
07-02-2019 12:13:44 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Je houdt je hart vast?![]() |
07-02-2019 12:23:48 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Mwaoh, ik wacht toch wel even af wat echt de keuze word![]() Laatst bewerkt door thom op 07-02-2019 12:24 |
07-02-2019 13:12:23 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
En een bestaand type kunnen ze ook wel ombouwen met een andere spanningssysteem.![]() Ik wacht ook af totdat er meer bekend wordt over het ontwerp van de trein en wat het model wordt. Vooral vanwege het feit dat deze zowel met als zonder bovenleiding moet kunnen rijden, maakt het al meer maatwerk. Het zou misschien wel kunnen dat er meerdere series van worden gebouwd. Laatst bewerkt door aarclay op 07-02-2019 13:14 Choo choo..... |
07-02-2019 14:25:13 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
"Adaptable to any other voltage". Dus in het kader van elektrische tractie geen zorgen. |
07-02-2019 15:33:30 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Neu, maar als dat ding ook naar Westerland moet gaan rijden heb je daar nog niet zoveel aan![]() Laatst bewerkt door thom op 07-02-2019 16:09 |
07-02-2019 15:49:05 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Waarom niet? |
07-02-2019 15:53:10 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
Daar staan wel windmolens maar geen draadje boven het spoor |
07-02-2019 15:59:10 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Oh, je bedoelt Westerland. Vandaar ook dat ik zei "in het kader van elektrische tractie geen zorgen". |
07-02-2019 16:03:26 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
Na de eerste versie van het persbericht over de Talgo-bestelling zijn in een tweede versie alle genoemde trajecten verwijderd. We kunnen dus weer verder slapen en dromen over geel/grijze Vectron's %08% Rolandrail is verhuist van .net naar .nl |
07-02-2019 16:10:20 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Autocorrect en ik wilde het niet met elkaar eens worden ![]() |
08-02-2019 00:10:57 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Ik was oprecht benieuwd wat je nou bedoelde %08% |
10-02-2019 12:48:53 | ||
---|---|---|
Apda
![]() |
Sinds 4 februari heeft weer een IC Berlijn-stam nieuwe opschriften met stamnummer. Het is stam 7703. Samenstelling: rijtuig 4: Bpmmdz285.9 61 80 84-91 900-9 rijtuig 5: Bpmmz284.5 61 80 20-91 536-8 rijtuig 6: Bpmmz284.5 61 80 20-91 595-4 rijtuig 7: Bpmmz284.5 61 80 20-91 596-2 rijtuig 8: Bpmmz284.5 61 80 20-91 514-5 rijtuig 9: Bpmmbz285.7 61 80 29-91 779-5 rijtuig 10: Bvmmsz187.5 61 80 21-90 919-6 rijtuig 11: ARkimmbz288.5 61 80 85-91 510-5 rijtuig 12: Avmmz106.5 61 80 19-91 764-9 |
10-02-2019 19:40:20 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Quote De kans op dit type is naar mijn idee zeer klein. Deze stammen mogen maar 1 kant op volle snelheid rijden. Aangezien ze met stuurstandrijtuigen gaan rijden, krijg je dan een vreemde dienstregeling. Helemaal als door een omleiding oid. een keer een stam 'verkeerd om' is komen te staan. |
10-02-2019 22:49:09 | ||
---|---|---|
jor[D]1
![]() |
Dat gold misschien voor de originele talgo modellen. Latere uitvoeringen rijden gewoon in beide richtingen op volle snelheid. Waarbij er zelfs een model is wat 350kmh haalt. Door de constructie zijn talgo treinen voor alsnog ook het enige hsl materieel wat een vloerhoogte van 76 heeft. |
11-02-2019 01:23:18 | ||
---|---|---|
NDS
![]() |
Nog niet hier voorbij zien komen maar Spaanse Talgo 250, Renfe serie 730 heeft zowel electrische motorwagen voor 3kv en 25kv als een dieselmotorwagen en rijd max 250km/u electrisch en 160km/u diesel, zie; http://www.railfaneurope.net/list/spain/spain_renfe-ld.html Groetjes Michiel NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort |
11-02-2019 07:03:07 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote Dat was alleen voor de Talgo I en Talgo II. Vanaf de Talgo III (invoering 1964) kon in twee richtingen gereden worden. Alle Talgo's sindsdien (ook die in Duitsland bij de DB als nachttrein gereden hebben) kunnen gewoon op volle snelheid in beide richtingen rijden. |
11-02-2019 09:17:41 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Talgo treinen zijn erg veelzijdig. Kunnen zowel op normaal - en breedspoor rijden, onder verschillende bovenleiding systemen, beschikken over verschillende beveiligingssystemen, beschikken over dag - en nachttreinen. Hun reputatie is steeds beter geworden. Levert Talgo ook ERTMS? |
11-02-2019 18:24:39 | ||
---|---|---|
edward
![]() |
Quote En vandaag is dit dan stam 7706 in de IC241. Weet iemand hoe dit zit met stamnummers en samenstelling? |
11-02-2019 19:42:18 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Stamnummers in de reisinformatie hebben sowieso niets met de werkelijke stamnummers te maken. |
13-02-2019 13:07:04 | ||
---|---|---|
Apda
![]() |
Sinds 6 februari heeft weer een IC Berlijn-stam nieuwe opschriften met stamnummer. Het is stam 7706. Samenstelling: rijtuig 4: Bpmmdz285.9 61 80 84-91 909-0 rijtuig 5: Bpmmz284.5 61 80 20-91 534-3 rijtuig 6: Bpmmz284.5 61 80 20-91 530-1 rijtuig 7: Bpmmz284.5 61 80 20-91 504-6 rijtuig 8: Bpmmz284.5 61 80 20-91 541-8 rijtuig 9: Bpmmbz285.7 61 80 29-91 776-1 rijtuig 10: Bvmmsz187.5 61 80 21-90 908-9 rijtuig 11: ARkimmbz288.5 61 80 85-91 502-2 rijtuig 12: Avmmz106.5 61 80 19-91 757-3 |
16-02-2019 14:50:50 | ||
---|---|---|
Apda
![]() |
Sinds 8 februari heeft de volgende IC Berlijn-stam nieuwe opschriften met stamnummer: stam 7705. Samenstelling: rijtuig 4: Bpmmdz285.9 61 80 84-91 910-8 rijtuig 5: Bpmmz284.5 61 80 20-91 543-4 rijtuig 6: Bpmmz284.5 61 80 20-91 528-5 rijtuig 7: Bpmmz284.5 61 80 20-91 546-7 rijtuig 8: Bpmmz284.5 61 80 20-91 542-6 rijtuig 9: Bpmmbz285.7 61 80 29-91 778-7 rijtuig 10: Bvmmsz187.5 61 80 21-90 910-5 rijtuig 11: ARkimmbz288.5 61 80 85-91 504-8 rijtuig 12: Avmmz106.5 61 80 19-91 738-3 |
17-02-2019 17:30:59 | ||
---|---|---|
Apda
![]() |
Sinds 13 februari heeft IC Berlijn-stam 7711 nieuwe opschriften. De samenstelling is: rijtuig 4: Bpmmdz285.9 61 80 84-91 901-7 rijtuig 5: Bpmmz284.5 61 80 20-91 531-9 rijtuig 6: Bpmmz284.5 61 80 20-91 537-6 rijtuig 7: Bpmmz284.5 61 80 20-91 515-2 rijtuig 8: Bpmmz284.5 61 80 20-91 501-2 rijtuig 9: Bpmmbz284.3 61 80 29-91 302-6 rijtuig 10: Bvmmsz187.9 61 80 21-90 931-1 rijtuig 11: ARkimmbz288.5 61 80 85-91 508-9 rijtuig 12: Avmmz106.5 61 80 19-91 796-1 In stam 7709 is sinds ongeveer 7 februari rijtuig 5 (20-91 505-3) vervangen door 20-91 334-8 (Bpmmz284.5). Rijtuig 334 heeft nog de oude opschriften zonder stamnummer. Laatst bewerkt door Apda op 18-02-2019 08:20, reden: rijtuignummers 7711 verbeterd |
17-02-2019 22:43:44 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Ik heb gisteren op meerdere rijtuigen van IC 143 het stamnummer 7707 aangetroffen, volgens de reisinfo reed die trein echter met stam 7710. Klopt er dan simpelweg iets niet in de data van infoplus? (of hoe men dat ook noemt). @Apda je omschrijvingen van de 7705 en 7711 zijn overigens exact hetzelfde. Laatst bewerkt door DDZ7504 op 17-02-2019 23:00 |
17-02-2019 23:01:03 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Quote |
18-02-2019 08:23:21 | ||
---|---|---|
Apda
![]() |
Quote Dank je. Ik heb de 7711 verbeterd. |
01-03-2019 09:03:59 | ||
---|---|---|
Apda
![]() |
Sinds 2 februari heeft IC Berlijn-stam 7704 nieuwe opschriften. De samenstelling is: rijtuig 4: Bpmmdz285.9 61 80 84-91 913-2 rijtuig 5: Bpmmz285.5 61 80 20-91 563-2 rijtuig 6: Bpmmz284.5 61 80 20-91 538-4 rijtuig 7: Bpmmz284.5 61 80 20-91 547-5 rijtuig 8: Bpmmz284.5 61 80 20-91 500-4 rijtuig 9: Bpmmbz285.3 61 80 29-91 311-7 rijtuig 10: Bvmmsz187.5 61 80 21-90 909-7 rijtuig 11: ARkimmbz288.5 61 80 85-91 514-7 rijtuig 12: Avmmz106.5 61 80 19-91 730-0 Laatst bewerkt door Apda op 08-03-2019 14:55, reden: ontbrekende cijfers rijtuig 9 aangevuld |
01-03-2019 11:02:08 | ||
---|---|---|
Apda
![]() |
Sinds 27 februari heeft IC Berlijn-stam 7701 nieuwe opschriften. De samenstelling is: rijtuig 4: Bpmmdz285.9 61 80 84-91 903-3 (oude opschriften zonder stamnummer) rijtuig 5: Bpmmz284.5 61 80 20-91 510-3 rijtuig 6: Bpmmz284.5 61 80 20-91 529-3 rijtuig 7: Bpmmz284.5 61 80 20-91 533-5 (oude opschriften zonder stamnummer) rijtuig 8: Bpmmz285.5 61 80 20-91 556-6 rijtuig 9: Bpmmbz285.3 61 80 29-91 307-5 rijtuig 10: Bvmmsz187.5 61 80 21-90 907-1 rijtuig 11: ARkimmbz288.5 61 80 85-91 511-3 rijtuig 12: Avmmz106.5 61 80 19-91 704-5 (oude opschriften zonder stamnummer) Er zijn nog twee stammen met oude opschriften. Dat moeten dan 7702 en 7708 zijn. >>> Wijziging: Rijtuig 4, 7 en 12 rijden sinds 8 maart alsnog met nieuwe opschriften, maar zonder stamnummer. Laatst bewerkt door Apda op 12-03-2019 16:34, reden: nieuwe opschriften |
01-03-2019 12:12:26 | ||
---|---|---|
sik214
![]() |
Volgens mij zag ik de nieuwe beschrifting op de 7702 zitten, met ARkimmbz 85-91 509. Vandaag in Apd in de 145. |
01-03-2019 12:28:29 | ||
---|---|---|
Apda
![]() |
Ja, ik zag de 'nieuwe' 145 ook, maar ik kon het stamnummer niet zien. 7702 dus. Dan is 7708 dus de laatste. Laatst bewerkt door Apda op 01-03-2019 12:32 |
01-03-2019 13:59:42 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Quote Klopt, bij de Belgische treinen zijn de treinstelnummers ook meer omloopnummers. Maar gaan ze dit nog wel rechttrekken? Nu is het best verwarrend voor sommigen. Gezien de reeksen zou het het denken. Laatst bewerkt door aarclay op 01-03-2019 14:00 Choo choo..... |
02-03-2019 17:14:31 | ||
---|---|---|
edward
![]() |
Quote |
04-03-2019 15:52:38 | ||
---|---|---|
sik214
![]() |
QuoteIn de 7708 zitten iig 61 80 19-91 708 en 61 80 85-91 500. Vandaag in de 148 en 241. |
04-03-2019 18:45:35 | ||
---|---|---|
Apda
![]() |
Sinds 2 maart heeft IC Berlijn-stam 7708 nieuwe opschriften. De samenstelling is: rijtuig 4: Bpmmdz285.9 61 80 84-91 911-6 (oude opschriften zonder stamnummer) rijtuig 5: Bpmmz284.5 61 80 20-91 512-9 rijtuig 6: Bpmmz285.5 61 80 20-91 564-0 rijtuig 7: Bpmmz285.5 61 80 20-91 550-9 rijtuig 8: Bpmmbz285.3 61 80 29-91 300-0 (oude opschriften zonder stamnummer) rijtuig 9: Bpmmbz285.3 61 80 29-91 312-5 (oude opschriften zonder stamnummer) rijtuig 10: Bvmmsz187.5 61 80 21-90 911-3 rijtuig 11: ARkimmbz288.5 61 80 85-91 500-6 rijtuig 12: Avmmz106.5 61 80 19-91 708-6 |
05-03-2019 19:05:05 | ||
---|---|---|
Apda
![]() |
Sinds 28 februari heeft IC Berlijn-stam 7702 nieuwe opschriften. De samenstelling is: rijtuig 4: Bpmmdz285.9 61 80 84-91 905-8 rijtuig 5: Bpmmz285.5 61 80 20-91 558-2 rijtuig 6: Bpmmz284.5 61 80 20-91 522-8 rijtuig 7: Bpmmz284.5 61 80 20-91 340-5 rijtuig 8: Bpmmz284.5 61 80 20-91 535-0 rijtuig 9: Bpmmbz285.3 61 80 29-91 305-9 rijtuig 10: Bvmmsz187.5 61 80 21-90 912-1 rijtuig 11: ARkimmbz288.5 61 80 85-91 509-7 rijtuig 12: Avmmz106.5 61 80 19-91 747-4 |
08-03-2019 14:58:33 | ||
---|---|---|
Apda
![]() |
Sinds vandaag of misschien 1 of 2 dagen eerder rijdt in stam 7704: rijtuig 7: Bpmmz284.5 61 80 20-91 526-9 (oude opschriften zonder stamnummer) |
08-03-2019 15:53:53 | ||
---|---|---|
evangoor
![]() |
Tjonge jonge, echt een goed idee van DB om zo'n rijtuig met plakletters en stickers een vast rijtuignummer te geven (echt overal in het rijtuig hangen, naast de beeldschermen met rijtuignummer, stickers met het rijtuignummer en de aangrenzende rijtuignummers). Ik had verwacht dat er sporadisch van die wisselingen zouden ontstaan, maar dit is wel heel hoog dynamisch. Net als vroeger bij... rijtuigen. Laatst bewerkt door evangoor op 08-03-2019 15:54 |
13-03-2019 13:24:41 | ||
---|---|---|
evangoor
![]() |
Dit ziet er mooi uit. Persbericht over de ECx (Talgo): https://www.deutschebahn.com/de/konzern/im_blickpunkt/Der-ECx-kommt-3934754 Meer informatie: https://www.deutschebahn.com/de/presse/suche_Medienpakete/medienpaket_ECx-3932956 |
13-03-2019 13:32:56 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Opmerkelijk dat het aantal 2e klasse daalt met +/- 25. Het aantal 1e klasse plaatsen stijgt iets. |
13-03-2019 14:23:15 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Er zijn nu 511 zitplaatsen 2e klas en 72 zitplaatsen 1e klas inderdaad. Dat wordt 485 zitplaatsen 2e klas en 85 zitplaatsen 1e klas. Een van de grote pluspunten is trouwens dat deze ECx als één van de weinige nieuwe treinen geen Wandfensterplätze heeft %05% |
13-03-2019 15:09:06 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
QuoteToch van die korte Talgo bakjes, spannend ![]() |
13-03-2019 16:12:31 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Mooi hè. NS International loopt al een paar jaar te zeuren dat de verbinding naar Berlijn sneller moet, maar komt niet verder dan ergens wat Vectrons te huren, zonder er verder ook maar over na te denken hoe die tot Berlijn moeten rijden (want hebben we al iets gehoord over de inzet van die dingen? nee) DB zucht, trekt gewoon de portemonnee en koopt compleet nieuwe treinen, zodat 't tenminste geregeld is. Daarom heb ik soms zo'n hekel aan NSI. Wel mooie plannen bedenken en stoer doen op Facebook, maar zelf nul initiatief tonen om het internationale treinverkeer daadwerkelijk vlot te trekken. Dat moet dan tóch weer de buitenlandse maatschappij doen. Met andere woorden: waarom heeft NSI niet zélf zulke Talgo's besteld? |
13-03-2019 16:43:38 | ||
---|---|---|
Jan-Mark
![]() |
De IC Berlijn is feitelijk een product van DB en niet van NSI. Laatst bewerkt door Jan-Mark op 13-03-2019 16:44 |