Wijzigingsblad 5 februari 2024
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
14-12-2023 09:11:16
michaben
michaben

De 4600 gaat op vrijdagen weer 3 doorgaande ritten Almo - Gvc rijden in de ochtendspits en 3 ritten Gvc - Almo in de middagspits.

 

15-12-2023 08:25:50
Edb3
Edb3

ok, dat is mooi dankzij lobbywerk van de gemeente Almere begreep ik (zie openbare Brief aan gemeenteraad). Het betreft dus 3 van de circa 10 ritten via A'dam C die op de vrijdagen niet rijden in deze nieuwe drgl.?

 

15-12-2023 13:19:15
MetroRET
MetroRET

3 van de 17 per richting.

 

21-12-2023 15:33:20
Dionysusnu
Dionysusnu

De adviesaanvraag hiervoor is nu bij het locov beschikbaar.

  • De omklap van de 4600/6300 naar avondpatroon wordt een half uur eerder. Op dit moment is deze een uur later dan die van de 3300, waardoor in de verbinding Gvc-Hfd een gat van 1:10 valt. Concreet betekent het: De 4675 begint in Gvc, en vervangt de 6360 die vanaf Ledn zal rijden.
  • Vanwege inefficiënte personeelsinzet vervalt de 14991. Ipv daarvan wordt de 5891 omgeklapt naar Ut. De 1593 neemt de stop in Baarn over.
  • De eerste treinen Ut-Wd: 6912(za) en 6916(zo) gaan volgens patroon rijden. Deze vertrekken op dit moment 7 minuten eerder dan het normale patroon. NS stelt dat de overstap op de eerste 4000 behouden blijft. Dat betekent aannemelijk dat de 4019(za)/4023(zo) later gaan rijden.
  • De 5712 gaat eerder uit Weesp vertrekken, zoals de 5710 nu al doet.
  • De 4312 gaat op vrijdagen 10 minuten later rijden (in het dagpatroon ipv vroege ochtendpatroon). Dit dicht een gat van 40 minuten van Wp richting Hfd.



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 20-02-2024 14:32, reden: dode link gefixt
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

21-12-2023 16:35:24
sneltram
sneltram
Quote
De eerste treinen Ut-Wd: 6912(za) en 6916(zo) gaan volgens patroon rijden. Deze vertrekken op dit moment 7 minuten eerder dan het normale patroon. NS stelt dat de overstap op de eerste 4000 behouden blijft. Dat betekent aannemelijk dat de 4019(za)/4023(zo) later gaan rijden.

De 4019 en 4023 gaan links rijden tussen Bkl en Wd, waardoor ze tegelijk binnen kunnen komen met de 6912 en 6916. Nu moeten die laatste twee ritten nog veel vroeger uit Ut vertrekken om voor de 4019 en 4023 binnen te zijn in Wd.

 

21-12-2023 17:30:58
Dionysusnu
Dionysusnu

Komen de genoemde 69xx-ritten dan toch niet volledig in patroon? Als ze dat wel doen komen ze om xx:30 aan, en de 40xx vertrekt nu om xx:28.

 

21-12-2023 19:45:14 1
sneltram
sneltram

Klopt. Ze blijven iets voor patroon rijden, maar wel veel dichter op het patroon dan nu.

 

09-01-2024 16:49:12 1
michaben
michaben

De 28300 heeft een stop te Uto gekregen.



Laatst bewerkt door michaben op 09-01-2024 16:49
 

09-01-2024 16:57:34
Karel1969
Karel1969

Is er zoveel vervoersvraag van Uto naar Utm?

 

09-01-2024 17:55:46
treinhobby
treinhobby

Of tussen Ut en Uto natuurlijk. 😉

 

10-01-2024 09:28:31
Anoniem9
Anoniem9
Quote
michaben (09-01-2024 16:49:12):

De 28300 heeft een stop te Uto gekregen.


Vind ik persoonlijk een beetje nutteloos..
Er zijn 4 andere treinseries die al op uto stoppen en na mijn idee is dat genoeg.
Maar ja, kan wel natuurlijk omdat ie geen andere treinen in de weg zit.

 

10-01-2024 10:36:55
PH33
PH33

Kan een mooie aansluiting opleveren vanuit Amersfoort en/of Baarn

 

10-01-2024 10:40:03
martijn
martijn

en Hilversum

 

10-01-2024 11:09:20
mattie2
mattie2

Ik gebruik vaak de 5500 en zie dan hoeveel mensen er uitstappen in Uto, zeker in de spits zorgt die groep voor drukte in deze trein. De 28300 die een paar minuten eerder gaat is vaak zo goed als leeg (en heeft vaak zat ook nog meer capaciteit).

 

10-01-2024 11:30:05
treinfan
treinfan

Voor verbindingen van een groot knooppunt naar een ander station in dezelfde stad, zoals Ut-Uto, trekt een hogere frequentie met kort interval tussen treinen altijd meer reizigers aan. Op dit moment is het interval tussen de 4900 en 5500 het grootst (11 minuten), dus de 28300 kan daar een mooie rol in betekenen.

Vergelijk het eens met Ut-Utvr: daar is het maximum interval 28 minuten. Dat is significant langer, dus zullen reizigers sneller de fiets, tram of bus pakken dan met de trein naar Utvr.

 

10-01-2024 11:35:05
Karel1969
Karel1969
Quote
mattie2 (10-01-2024 11:09:20):

Ik gebruik vaak de 5500 en zie dan hoeveel mensen er uitstappen in Uto, zeker in de spits zorgt die groep voor drukte in deze trein. De 28300 die een paar minuten eerder gaat is vaak zo goed als leeg (en heeft vaak zat ook nog meer capaciteit).


Maar daar gaat de 28300 niet in helpen in de ochtendspits, want deze rijdt pas na de ochtendspits. ;-)

 

10-01-2024 11:44:15
Anoniem9
Anoniem9
Quote
mattie2 (10-01-2024 11:09:20):

Ik gebruik vaak de 5500 en zie dan hoeveel mensen er uitstappen in Uto, zeker in de spits zorgt die groep voor drukte in deze trein. De 28300 die een paar minuten eerder gaat is vaak zo goed als leeg (en heeft vaak zat ook nog meer capaciteit).


Vanuit Baarn richting Utrecht neem ik aan, want andersom vind ik persoonlijk niet heel veel mensen uitstappen. (voornamelijk Bilthoven en Soest-Zuid)

 

10-01-2024 11:46:39
Anoniem9
Anoniem9
Quote
treinfan (10-01-2024 11:30:05):

Voor verbindingen van een groot knooppunt naar een ander station in dezelfde stad, zoals Ut-Uto, trekt een hogere frequentie met kort interval tussen treinen altijd meer reizigers aan. Op dit moment is het interval tussen de 4900 en 5500 het grootst (11 minuten), dus de 28300 kan daar een mooie rol in betekenen.

Vergelijk het eens met Ut-Utvr: daar is het maximum interval 28 minuten. Dat is significant langer, dus zullen reizigers sneller de fiets, tram of bus pakken dan met de trein naar Utvr.


Dat is idd waar. Ik neem altijd de tram naar de uithof/science park en ik merk dat er nogal wat mensen in- en uitstappen op Utvr dus dan zou de 28300 wel een mooie rol in kunnen spelen ja.
Alleen zullen mensen die vanuit uto naar Utrecht Centraal gaan die opeens 'speciale trein' op de borden lezen, denken dat ze daar misschien niet in mogen stappen (of denk ik nou weer te dom :-))

 

10-01-2024 12:24:56
treinhobby
treinhobby

Of de tekst wordt er vanaf gehaald. Is eigenlijk ook niks speciaals aan die trein...

 

10-01-2024 18:49:01
thom
thom

Die tekst hangt aan alle 28xxx treinen.

Maar de meeste reizigers kijken alleen of hun eindbestemming op de CTA getoond word, de rest word soms maar weinig aandacht aan besteed ;)

 

10-01-2024 19:06:17
Anoniem9
Anoniem9
Quote
thom (10-01-2024 18:49:01):

Die tekst hangt aan alle 28xxx treinen.

Maar de meeste reizigers kijken alleen of hun eindbestemming op de CTA getoond word, de rest word soms maar weinig aandacht aan besteed ;)


Nou ja, ik neem wel aan dat mensen kijken of ze een sprinter of een intercity moeten nemen wanneer ze een lange afstand afleggen. :-)
(Bijvoorbeeld Utrecht - Den Haag waar je zelfs soms een IC met sprintermaterieel hebt)

 

10-01-2024 19:18:33
DDZ7504
DDZ7504
Quote
thom (10-01-2024 18:49:01):

Die tekst hangt aan alle 28xxx treinen.


Dat kan ook per treinserie aangepast worden, als daar een wil voor is. Men heeft midden in het jaar ook de 8800 van IC naar SPR gekregen, dan kan dat ook voor de 28300 van SPC naar SPR.

Of je geeft ze een compleet nieuwe nummerserie. Maak je er 15500 van ofzo.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 10-01-2024 19:19
 

10-01-2024 19:21:33 2
martijn
martijn

Aannames zijn voor het voetbalveld. Toen vorig jaar de stopper Zl - Ut tijdens werkzaamheden na Bilthoven als 'speciale trein' doorreed naar de Maliebaan, stapten daar ook genoeg verbaasde reizigers uit... (als reactie op Anoniem9)



Laatst bewerkt door martijn op 10-01-2024 19:22
 

10-01-2024 22:00:00
thom
thom

Zelfs als treinen niet van NS en niet geel-blauw zijn, er op de CTA staat dat het een speciale trein is, er een reservering en een speciaal ticket voor benodigd is, vragen mensen nog "Dit is de trein naar Lutjebroek toch?"

Een hoop mensen kijken naar een CTA om te zien of erop staat wat ze willen zien, da's wat anders dan dat ze daadwerkelijk lezen wat er daadwerkelijk op getoond en bedoeld word.



Laatst bewerkt door thom op 10-01-2024 22:03
 

10-01-2024 22:04:49
DDZ7504
DDZ7504

Dat was zaterdag in Rtd wel komisch, de 4000 van 10.54 was gespoorwijzigd naar 13, en op spoor 15 stond de RXP trein van 10.50 eveneens naar Utg. Uiteraard liepen er mensen naar spoor 15 die de sprinter wilden hebben...

 

10-01-2024 22:39:55
Jeroen1740
Jeroen1740
Quote
treinfan (10-01-2024 11:30:05):

Voor verbindingen van een groot knooppunt naar een ander station in dezelfde stad, zoals Ut-Uto, trekt een hogere frequentie met kort interval tussen treinen altijd meer reizigers aan. Op dit moment is het interval tussen de 4900 en 5500 het grootst (11 minuten), dus de 28300 kan daar een mooie rol in betekenen.

Vergelijk het eens met Ut-Utvr: daar is het maximum interval 28 minuten. Dat is significant langer, dus zullen reizigers sneller de fiets, tram of bus pakken dan met de trein naar Utvr.


Je geeft hiermee treffend weer wat er nog over is van de ambities en investeringen in Randstadspoor rond Utrecht...

Maar goed, mijn opmerking staat natuurlijk los van dit thema over het wijzigingsblad van februari ;-).

 

10-01-2024 22:46:06
Loco_Locon
Loco_Locon
Quote
treinfan (10-01-2024 11:30:05):

Voor verbindingen van een groot knooppunt naar een ander station in dezelfde stad, zoals Ut-Uto, trekt een hogere frequentie met kort interval tussen treinen altijd meer reizigers aan. Op dit moment is het interval tussen de 4900 en 5500 het grootst (11 minuten), dus de 28300 kan daar een mooie rol in betekenen.

Vergelijk het eens met Ut-Utvr: daar is het maximum interval 28 minuten. Dat is significant langer, dus zullen reizigers sneller de fiets, tram of bus pakken dan met de trein naar Utvr.


Met een tram die elke vijf minuten rechtstreeks rijdt tussen Ut en Utvr zie ik eigenlijk ook geen strijd die NS ooit zou kunnen winnen.

 

11-01-2024 07:56:31
martijn
martijn

Al rijdt die tram natuurlijk niet op de dagen dat het interval zo groot is...

Denk dat Utvr verder vooral handig is voor forensen/studenten uit het zuiden die daar kunnen overstappen richting Science Park. Al is dat natuurlijk ook maar een beperkte doelgroep.

 

11-01-2024 08:40:16
JothamvW
JothamvW

Ook voor reizigers uit de richtingen Bkl en Wd denk ik.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


11-01-2024 09:28:47
Muizeneus
Muizeneus
Quote
treinhobby (09-01-2024 17:55:46):

Of tussen Ut en Uto natuurlijk. 😉


Daarvoor zou je die stop juist níet willen hebben lijkt me

Op rustige uren (tbv Spoorwegmuseum) geen probleem, maar de treinen die rijden rond het tijdstip dat het museum opent, kunnen flink vol zijn. Je wilt dan niet dat Spoorwegmuseumbezoekers in Ut op het perron achterblijven omdat reizigers naar Uto in die trein zitten...

 

11-01-2024 17:26:41
phantom
phantom
Quote
thom (10-01-2024 22:00:00):

Zelfs als treinen niet van NS en niet geel-blauw zijn, er op de CTA staat dat het een speciale trein is, er een reservering en een speciaal ticket voor benodigd is, vragen mensen nog "Dit is de trein naar Lutjebroek toch?"

Een hoop mensen kijken naar een CTA om te zien of erop staat wat ze willen zien, da's wat anders dan dat ze daadwerkelijk lezen wat er daadwerkelijk op getoond en bedoeld word.


Dat klopt helemaal,heb dat zelfde meegemaakt met SSN reizen.
Staande op Utrecht met een stoomtrein ,gewoon passagiers zien instappen met koffers omdat men dacht dat het de trein naar berlijn was(om iets te noemen) ,pas nadat het circus was ingestapt en hoorde wat die trein er deed,stapte het weer verbaast uit.

 

17-01-2024 17:42:26
Dionysusnu
Dionysusnu

Quote


Dionysusnu (21-12-2023 15:33:20):

De adviesaanvraag hiervoor is nu bij het locov beschikbaar.


En het advies is nu ook gepubliceerd.



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 17-04-2024 21:14, reden: Dode link gefixt
 

27-01-2024 11:58:15
stefanvw14
stefanvw14

Als ik nu in de reisplanner kijken voor zondag over een week zie ik de 3300 ieder half uur. Is dat al het plan om de 3300 weer ieder half uur in het weekend te laten rijden per dit wbl of zijn dat wijzigingen op dagplanniveau?



Laatst bewerkt door stefanvw14 op 27-01-2024 12:16
 

27-01-2024 12:16:52
treinhobby
treinhobby

Is dat niet vanwege werkzaamheden?

treinposities.nl
4 feb. 2x per uur Hn-Zd

treinposities.nl
11 feb. 1x per uur Asd-Pmo/Hn

 

20-02-2024 14:29:31
Dionysusnu
Dionysusnu

Quote
Dionysusnu (17-01-2024 17:42:26):


Quote


Dionysusnu (21-12-2023 15:33:20):

De adviesaanvraag hiervoor is nu bij het locov beschikbaar.


En het advies is nu ook gepubliceerd.


En als laatste ook het besluit van NS.



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 20-02-2024 14:31
 

17-03-2024 01:38:54
scooter
scooter

Ik haal hem even op,omdat er sinds 5 februari een wijziging in Tb is,die ik echter niet in de aanvraag terugzag.

De 1100 vertrekt nu in Tb voortaan 2 minuten eerder richting Bd(07/37),aankomst in Bd 1 minuut eerder(21/51)

De 6600 richting Ht vertrekt voortaan 1 minuut later(13/43)

Hierdoor krijgt de 1100 in beide richtingen tussen Tb en Bd 14 minuten rijtijd,de 3600 nog steeds 12

 

17-03-2024 08:12:35
geert
geert

Ik vermoed dat dit gedaan is om het achter de 1100 zittende goederenpad wat te verruimen. Goederentreinen in dat pad liepen hier regelmatig wat vertraging op en houden dan de 6600 op.

 

18-03-2024 01:18:01
scooter
scooter

Dat zou kunnen,want vaak zag ik een goederentrein Tb passeren richting Bd op de vertrektijd van de 6600