NS doet er alles aan om mij uit de trein te houden
Forum: Algemeen - Algemeen
06-12-2023 18:57:36
pjkleton
pjkleton

Dit staat boven een artikel in de NRC van vandaag , 6 Dec. 23.,

Het is geschreven door jornalist Joey Gruyl die regelmatig met de trein reist v tussen Rotterdam en Amsterdam.

Ik ga er hier niets over melden ,er wordt veel aangevoerd waar de Somda lezer al mee bekend is dat door anderen hier is aangeroerd.

Hij voert een aantal bekendfe pijnpunten aan en becommentariseerd die.

Veel lees plezier. 😐

Peter

06-12-2023 19:05:18
Anoniem9
Anoniem9
pjkleton (06-12-2023 18:57:36):

Dit staat boven een artikel in de NRC van vandaag , 6 Dec. 23.,

Het is geschreven door jornalist Joey Gruyl die regelmatig met de trein reist v tussen Rotterdam en Amsterdam.

Ik ga er hier niets over melden ,er wordt veel aangevoerd waar de Somda lezer al mee bekend is dat door anderen hier is aangeroerd.

Hij voert een aantal bekendfe pijnpunten aan en becommentariseerd die.

Veel lees plezier. 😐

Peter

Ach ja, we wisten al lang en breed dat de meeste mensen niet meer met het OV willen..
Er is hier niks nieuws onder de zon in ieder geval.
Ik vraag me af of er ook wel eens een keer iets positiefs ergens gekeken naar worden in plaats van alleen dat negatieve gedoe. (Tuurlijk heeft iedereen wel last van storingen, treinen die niet rijden enzo maar goed dat even terzijde) 🙁

06-12-2023 19:08:43
wattman
wattman

Schrijf de NRC een ingezonden brief over de huidige positieve aspecten. Als dat behoorlijk in elkaar zit, grote kans dat men dat plaatst.

06-12-2023 19:49:50
aarclay
aarclay

Hier dus: www.nrc.nl

Wel paywall, maar met snelle Escape kom je er zo door.

Somda In de Wolken Weddings advertentie

06-12-2023 19:54:26
treinhobby
treinhobby

Heb het artikel niet gelezen, maar in het algemeen heb ik zo iets van 'prima, dan ga je toch'.

Is er weer meer ruimte voor de overige reizigers en ga dan lekker met de auto in de file staan...

Ik kies er bewust voor om dagelijks met de trein te gaan (midden in de spits).

Ja, sommige treinen zijn erg kort en overvol. Even flexibel zijn en een kwartiertje wachten en je hebt ruimte. In de file had ik ook minstens een kwartier vertraging gehad...

06-12-2023 21:34:24
Anoniem9
Anoniem9
treinhobby (06-12-2023 19:54:26):

Heb het artikel niet gelezen, maar in het algemeen heb ik zo iets van 'prima, dan ga je toch'.

Is er weer meer ruimte voor de overige reizigers en ga dan lekker met de auto in de file staan...

Ik kies er bewust voor om dagelijks met de trein te gaan (midden in de spits).

Ja, sommige treinen zijn erg kort en overvol. Even flexibel zijn en een kwartiertje wachten en je hebt ruimte. In de file had ik ook minstens een kwartier vertraging gehad...

één voor de redenen waarom ik met de trein ga naast dat ik student ben: Ik heb een hekel aan files.
Sterker nog, ik ben sneller met de bus op school dan als ik met trein + tram ga maar ik kies toch voor het laatste vanwege die files in de spits. En daarnaast vind ik het gewoon prettig om over spoor te rijden.
En ik denk maar zo wanneer ik weer eens een SLT-4 in de spits heb: Beter een SLT-4 dan een SNG-3 omdat dat laatste echt een drama zou zijn en ik heb eenmaal een SLT traject dus heb ik daar geen last van. :)

06-12-2023 21:36:33 2
treinfan
treinfan

@treinhobby Je hebt het artikel niet gelezen en je reactie toont ook aan dat je niet probeert om met de IC Direct te reizen tussen Asd en Rtd...

Laatst bewerkt door treinfan op 06-12-2023 21:36

07-12-2023 16:54:35
RubyDupy
RubyDupy

Ik heb het artikel ook niet gelezen, maar ik heb het vaker gehad met mensen over waarom ze met de auto naar hun werk gaan. Ik denk niet dat NS zo slecht is als mensen denken. Af en toe maken ze domme keuzes die vaak ook gemotiveerd zijn door geld, maar meestal doen ze hun best om alles zo goed mogelijk te laten rijden. Echter, ik denk dat het onrealistisch is om 90 of meer procent van de reizen op tijd te zijn. Spoor is nou eenmaal moeilijk om te beheren, en niet alles kan goed gaan, vooral op een druk traject zoals in de randstad. Ik denk dat als we willen dat meer forensen het OV gebruiken, dat dat ook gewoon wat flexibiliteit van werkgevers vergt. Begin vaker om een uur of 10 zodat mensen niet in de spits hoeven rijden, en verwacht niet van je medewerkers dat ze stipt om 9 uur in de vergaderzaal zitten.

07-12-2023 17:04:02
treinfan
treinfan

Er zit een heel groot verschil tussen de 90% die jij noemt en de 50% die gehaald werd afgelopen maand tussen Amsterdam en Rotterdam, exclusief uitval van treinen. Het artikel gaat over Asd - Rtd.

Laatst bewerkt door treinfan op 07-12-2023 17:05

07-12-2023 17:07:29
RubyDupy
RubyDupy

Werkzaamheden Rtd en Shl en tegelijk de uitrol van ICNG helpt niet. Ik weet het niet zeker maar voor zover ik weet is de normale punctualiteit in 900/1000 iets van 85%

07-12-2023 18:23:59 1
Dionysusnu
Dionysusnu

Tot en met september dit jaar schommelde het rond 75-80%, met in oktober een daling naar 69.3% en zoals door treinfan genoemd 50.9% in november.

Bron: ProRail prestatiedashboard: Reizigerspunctualiteit HSL (<5 min.)

07-12-2023 18:24:37
Anoniem9
Anoniem9

Ik ben zelf meerdere keren tussen Eindhoven en Den Haag gereisd.
Vandaag viel het me op dat we vlak voor de overgang tussen normaal spoor en HSL spoor stil stonden voor enkele minuten. Toen reden we weer een paar meter verder en stonden we weer stil voor iets kortere tijd. Ik weet niet wat er toen aan de hand was, maar oké dat kan gebeuren.
Ik heb ook enkele keren met de ICNG gereisd en dat ging op zich wel soepel.
Eén keer hadden we toen we Den Haag Centraal verlieten een noodremming, maar toen reden we met enkele minuten vertraging weer verder.
En een andere keer was dat we vanaf Breda naar Eindhoven achter een goederentrein aanzaten en ik vermoed dat dat ook wel een oorzaak is van de vertragingen.
Kortom, ikzelf vind dat het niet zo erg slecht op de HSL gaat, maar idd de werkzaamheden rond Schiphol en Rotterdam hielp niet mee en daarnaast ook dat de instroom van ICNG nog niet helemaal soepel gaat. Maar op den duur zal het wel goed gaan hoop ik tenminste.

07-12-2023 19:34:17
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Afgelopen twee weken was er geen verkeer mogelijk over de BR in Duitsland, dat zal ook niet meegeholpen hebben.

07-12-2023 20:03:40 1
Klaasje
Klaasje

Bij de werkzaamheden te Rotterdam is een dienstregelingsuitwerking gekozen waardoor met hangen en wurgen met een stuk enkelspoor 4x per uur over de HSL rijden pastte als alle ritten met ICNG 200 km/h zouden rijden. Dat er om redenen ook ander materieel reed, er een zeer vervelende TSB in zat zal absoluut niet hebben gehopen in een betrouwbare dienstuitvoering. Met vervolgens één tunnelbuis in Schiphol buiten dienst was het daar nog meer aanschuiven dan normaal. Als dan veel treinen hun eigen gat in de dienstregeling missen en er ergens anders tussengepropt moeten worden dan gaat het natuurlijk mis. Kortom.. Noem het een ongelukkige samenloop van omstandigheden of een veel te kwetsbare aangepaste dienstregeling. Het was gewoon knudde voor de reizigers. Dat is bij NS ook helder.

07-12-2023 21:33:13
treinhobby
treinhobby

Voor de robuustheid hadden ze er toen beter voor kunnen kiezen om maar 2x per uur te gaan rijden. Er zijn genoeg trajecten waar dat 'de norm' is.

Bij een serie die maar 2x per uur rijdt is uitval natuurlijk erger dan een verbinding die iedere 10 of 15 minuten rijdt, maar dan klagen de mensen ook.

Zelf maak ik heel sporadisch gebruik van de HSL, maar de keren dat ik er gebruik van maakte (ook met icng) ging dat op tijd en zonder oponthoud.

Je zult altijd twee partijen houden. Eén groep die anti-trein is, want 'er is ALTIJD vertraging' en een groep die er dankbaar gebruik van maakt.

Tijdens de kerstvakantie dienstregeling krijg ik voor de laatste 2 kilometer met de sprinter te maken met een overstap van 23 minuten (ipv 8).

Dan kan ik verhaal willen gaan halen en de krant bellen, of gewoon iedere dag even een kwartiertje lopen... nog goed voor de conditie ook. 😉

07-12-2023 22:39:07 1
treinfan
treinfan

Een TSB die ProRail denkt in 2025 op te lossen, zou best meegenomen mogen worden in de dienstregeling. Nóg een jaar lang een onrealistische dienstregeling is voor niemand wenselijk.

08-12-2023 08:11:38 2
michaben
michaben

Veel treinen hebben ook een of twee minuten extra rijtijd gekregen in de dienstregeling van 2024. Slechts een paar treinen zoals de 911 konden blijkbaar niet meer aangepast worden en hebben volgend jaar dus een krappe rijtijd met deze TSB.

Laatst bewerkt door michaben op 08-12-2023 08:18

08-12-2023 10:18:48
treinfan
treinfan

fijn!

08-12-2023 11:57:00
b2py
b2py
treinhobby (07-12-2023 21:33:13):

Voor de robuustheid hadden ze er toen beter voor kunnen kiezen om maar 2x per uur te gaan rijden. Er zijn genoeg trajecten waar dat 'de norm' is.

Bij een serie die maar 2x per uur rijdt is uitval natuurlijk erger dan een verbinding die iedere 10 of 15 minuten rijdt, maar dan klagen de mensen ook.

Zelf maak ik heel sporadisch gebruik van de HSL, maar de keren dat ik er gebruik van maakte (ook met icng) ging dat op tijd en zonder oponthoud.

Je zult altijd twee partijen houden. Eén groep die anti-trein is, want 'er is ALTIJD vertraging' en een groep die er dankbaar gebruik van maakt.

Tijdens de kerstvakantie dienstregeling krijg ik voor de laatste 2 kilometer met de sprinter te maken met een overstap van 23 minuten (ipv 8).

Dan kan ik verhaal willen gaan halen en de krant bellen, of gewoon iedere dag even een kwartiertje lopen... nog goed voor de conditie ook. 😉

Achja, ze hebben het wel geprobeerd om een zo goed mogelijk product neer te zetten. Soms valt het mee, soms valt het tegen.

08-12-2023 12:07:03
mren
mren

Misschien is dat de kern van het probleem: NS denkt een product te leveren ipv een dienst.

08-12-2023 12:19:41
Oldskool
Oldskool

Hoe goed men ook hun best doen, kunnen ze het niet iedereen naar de zin maken. Geldt overigens voor alle vervoerders

08-12-2023 18:37:09
thom
thom

En dat word wel vaak vergeten, evenals dat wat soms voor de ene reiziger een paar minuten nadeel oplevert, ookweleens een andere, grotere, groep reizigers juist tijd bespaard.