30-11-2023 19:27:44
icened200
icened200

De levering van DSB IC 5 is ook vertraagd.

www.treinenweb.nl

DSB leert van de ontwikkeling met ICNG bij NS. Ze geven aan wat de problemen zijn bij Alstom.

De DSB IC 5 heeft een andere design. Ook opvallend is het enorme vermogen van 7920 pk!

De IC 5 zal in de toekomst véél méér met 200 km p/u op de gemoderniseerde spoortrajecten en HSL Kopenhagen - Ringsted gaan rijden. Het is niet gepland om buiten Denemarken te worden ingezet. Daar is de DSB Vectron + 15 Talgorijtuigen inclusief stuurstandrijtuig voor.

30-11-2023 22:46:48
AlexNL
AlexNL
icened200 (30-11-2023 19:27:44):

De DSB IC 5 heeft een andere design. Ook opvallend is het enorme vermogen van 7920 pk!

Daar hebben we het in het ICNG-draadje al eens kort over gehad: Forum - Ontwikkelingen ICNG - Somda

7950 pk is 5930 kW aan vermogen, dat is bijna het dubbele van een vijfdelige ICE T (Baureihe 415, 3000 kW), of ruim 30% meer dan een Scandinavische FLIRT (4500 kW) van Vy (Bm74) or MTRX (X74).

Dat lijkt mij wel een beetje héél erg veel vermogen voor zo'n kleine trein.

01-12-2023 15:33:28
robert5591
robert5591

De leveringsvertraging heeft geleid tot een aanpassing van de overeenkomst tussen DSB en Alstom:

www.lok-report.de

01-12-2023 17:37:25
Marco
Marco
robert5591 (01-12-2023 15:33:28):

De leveringsvertraging heeft geleid tot een aanpassing van de overeenkomst tussen DSB en Alstom:

www.lok-report.de

Jemig. Ik kan wel een beetje Duits, maar dit was niet gemakkelijk om te lezen.

Waar het volgens mij op neer komt: DSB gaat akkoord met de vertraging, in ruil voor nieuwe contractuele (boete)clausules. DSB krijgt gratis extra treinen vanwege de vertraging, maar als Alstom daarna toch heel goed presteert, kan het alsnog een betaling opeisen voor enkele treinen. Tenminste, zo lees ik het.

Ik maak er uit op dat de levering, net als de ICNG, niet bepaald heel soepel gaat vanuit Alstom. Misschien wel vanwege de ICNG en de capaciteit die de retrofit kost.

Over het vermogen: misschien wil Alstom laten zien dat ze Stadler/ABB kunnen verslaan 😉​​​​​​

In alle serieusheid: om 200 km/h te rijden in combinatie met korte halte-afstand, heb je ook gewoon best veel vermogen nodig. ICNG kruipt toch niet heel snel richting de 200. Als je vanuit Breda vol tractie de brug over het Hollands Diep over gaat, verlies je bijvoorbeeld snelheid. Een overdaad vermogen kan best leuk zijn als je een soort metro-achtig net hebt (zoals NL en DK?) en toch 200 wil rijden.

Somda In de Wolken Weddings advertentie

01-12-2023 18:14:46
icened200
icened200

Via vertaaltoets is het goed te volgen. Dan hoef je niet in Duits te lezen.

01-12-2023 22:11:21
R-E-Mg
R-E-Mg
AlexNL (30-11-2023 22:46:48):

7950 pk is 5930 kW aan vermogen, dat is bijna het dubbele van een vijfdelige ICE T (Baureihe 415, 3000 kW), of ruim 30% meer dan een Scandinavische FLIRT (4500 kW) van Vy (Bm74) or MTRX (X74).

Dat lijkt mij wel een beetje héél erg veel vermogen voor zo'n kleine trein.

De DSB IC5 krijgt om te beginnen 4 aangedreven draaistellen i.p.v. 3 bij de ICNG.

Daarnaast hebben ze waarschijnlijk een marketingtruuk uitgehaald: Je kunt het vermogen van een tractieinstallatie aanduiden met piekvermogen, uurvermogen en continuvermogen. Omdat bij wisselstroombovenleiding het meestal niet de bovenleiding is die voor beperkingen zorgt, kan je, zolang de motoren, inverters en transformatoren niet te heet worden, fors meer vermogen aanspreken, ondanks dat het technisch vrijwel dezelfde installatie is. In die tijd ga je fluitend naar de 200 km/h.

Mooi gedocumenteerde voorbeelden: Een Taurus kan in boostermode gedurende 5 minuten 7 MW i.p.v. 6400 kW leveren; een Baureihe 103, met een continuvermogen van 7440 kW, kon zelfs enige tijd 12 MW leveren. Die 12 MW werd ook regelmatig aangesproken om de steeds langer wordende IC's snel naar de 200 km/h te krijgen, wat zeker in de nadagen hogere slijtage en mindere betrouwbaarheid tot gevolg had.

01-12-2023 22:35:36
robert5591
robert5591
Marco (01-12-2023 17:37:25):
robert5591 (01-12-2023 15:33:28):

www.lok-report.de

Jemig. Ik kan wel een beetje Duits, maar dit was niet gemakkelijk om te lezen.

Waar het volgens mij op neer komt: DSB gaat akkoord met de vertraging, in ruil voor nieuwe contractuele (boete)clausules. DSB krijgt gratis extra treinen vanwege de vertraging, maar als Alstom daarna toch heel goed presteert, kan het alsnog een betaling opeisen voor enkele treinen. Tenminste, zo lees ik het.

Ik maak er uit op dat de levering, net als de ICNG, niet bepaald heel soepel gaat vanuit Alstom. Misschien wel vanwege de ICNG en de capaciteit die de retrofit kost.

Over het vermogen: misschien wil Alstom laten zien dat ze Stadler/ABB kunnen verslaan 😉​​​​​​

In alle serieusheid: om 200 km/h te rijden in combinatie met korte halte-afstand, heb je ook gewoon best veel vermogen nodig. ICNG kruipt toch niet heel snel richting de 200. Als je vanuit Breda vol tractie de brug over het Hollands Diep over gaat, verlies je bijvoorbeeld snelheid. Een overdaad vermogen kan best leuk zijn als je een soort metro-achtig net hebt (zoals NL en DK?) en toch 200 wil rijden.

zo lees ik het ook. Het is gebaseerd op een formeel document, deze Engelse versie is misschien een beetje toegankelijker:

ted.europa.eu