24-08-2023 11:08:38
Muizeneus
Muizeneus

Zoals hier al vaker is gemeld, gaan ze meestal niet stuk maar is een stranding vaak gevolg van een bedieningsfout

24-08-2023 11:44:08 1
thom
thom

Nee, maar het is leuker om kortzichtig maar te leuteren dat het gewoon een slechte trein is ;)

24-08-2023 11:45:28
aarclay
aarclay

Wat Thom zegt. Hoe zou dat geweest zijn als er geen Fyra debacle geweest was, vraag ik mij af. 😜

Laatst bewerkt door aarclay op 24-08-2023 11:46

24-08-2023 11:53:20
thom
thom

Net zo, want er zijn zoveel materieel introducties geweest met vallen en opstaan in de begin periode.

Google maareens op 'Stoomdiesels' bijvoorbeeld ;)

Somda In de Wolken Weddings advertentie

24-08-2023 12:11:12 1
michaben
michaben

Of veel recenter, SLT. Eerste ritten met reizigers begin 2009, maar pas medio 2010 kwam de instroom echt op gang, om vervolgens eind 2010 weer massaal uit te vallen door het winterweer. ICNG zit pas in zijn eerste halfjaar van inzet in reizigersdienst dus er is echt nog geen conclusie te trekken over de uiteindelijke kwaliteit.

Wat de beeldvorming ook beinvloed is het feit dat ICNG in de beginperiode voor 100% ingepland was, dus elk stel dat een dagje aan de kant stond was direct zichtbaar voor de spotters die de digitale reisinformatie nauwlettend in de gaten houden. Als een ICM een dag in de werkplaats staat valt dat niet op omdat er een percentage technisch reserve is bij dat materieel wat ook in de planning verwerkt is. Zodra er voldoende ICNG beschikbaar is zullen er ook dagelijks enkele stellen planmatig aan de kant blijven en valt het dus minder op dat er een stel vervangen moet worden.

24-08-2023 13:16:39
mren
mren
Muizeneus (24-08-2023 11:08:38):

Zoals hier al vaker is gemeld, gaan ze meestal niet stuk maar is een stranding vaak gevolg van een bedieningsfout

Dan kan het alsnog een slecht ontwerp zijn natuurlijk. UI's ontwerpen is nog een vak apart en zo kan een minder doordacht ontwerp leiden tot bedieningsfouten.

Laatst bewerkt door mren op 24-08-2023 13:34

24-08-2023 13:34:25 1
JothamvW
JothamvW

Gelukkig is "er moeten wat dingetjes in een UI aangepast worden en er zijn wat problemen met tussendeuren" een stuk minder groot probleem dan "de trein kan niet tegen welke weersomstandigheid dan ook en valt letterlijk van ellende uit elkaar".

24-08-2023 14:18:22
sjoerd
sjoerd

In de beeldvorming speelt ook een rol dat alle eerdere bestellingen (Van Arend tot TT, om het zo maar eens uit te drukken) keurig vrijwel in nummervolgorde uit de fabriek of het land in rolden. Bij ICNG is de entree al ongelukkig, door allerlei omstandigheden.

Wat Thom zegt klopt volledig, en al meerdere malen heb ikmet Matblad gewapperd, waarin in werkelijk elk exemplaat weer een CW werd besproken (constructiewijziging) die aan een bepaalde serie werd uitgevoerd.

Als het echt niet lukte, zoals bij de diesellocs 2600, en bij de 2801, bijgenaamd Kreupele Marie, werd er wel een ander pad gekozen. En die kwamen toch ook uit twee gerenommeerde fabrieken.

24-08-2023 18:52:43 1
thom
thom

Dat op nummer volgorde uit de fabriek rollen, is ook maar net wanneer je een voertuig een nummer toekent. Doe je dat bij de eerste twee gelaste liggers al, of als de trein af is en daadwerkelijk de poort uit rolt ;)

24-08-2023 23:31:04
sjoerd
sjoerd

Dat klopt toch niet helemaal. De meeste voertuigen (rijtuigen en locs) hebben (hadden) een bakcodenummer ingeslagen in het frame. Die bakcodenummers konden onder tig verflagen verdwijnen, maar bleven altijd zichtbaar. De origineel toegekende nummers liepen daarmee gelijk op. Uiteraard waren er bij treinstellen (vooral na oorlogsschade) vele bakwisselingen, die ook allemaal zijn gedocumenteerd. Ook stoomlocs hadden dat, en ook al wisselden ze hun tenders, het nummer van de loc was altijd te achterhalen.

Na de oorlog werden binnen nummerseries opengevallen nummers opgevuld, maar je wist altijd welke loc het betrof. Ook bij rijtuigen gebeurde dit.

In aanvang werd materieel doorgaans afgeleverd in nummervolgorde.

25-08-2023 03:00:31
thom
thom

Het fysiek aanbrengen van die bakcodes op de treinen is juist pas geïntroduceerd na WOII.

En dan nog, het is nog steeds maar het moment wat je kiest om het uit te voeren.

Die nummers kun je natuurlijk reeds inslaan wanneer de eerste delen van de frames gebouwd zijn, of simpelweg pas als de trein volledig gebouwd is aan het eind.

Het stelde immers ook niet meer voor dan een opgepast plaatje waar met slagcijfers met de hand de nummers ingeslagen werden.

Laatst bewerkt door thom op 25-08-2023 03:03

25-08-2023 09:04:37
VIRMm1
VIRMm1

Inderdaad, en vroeger was een bakwissel niet meer dan (na de fysieke bakwissel uiteraard) wat administratie en wat nieuwe stickers in/op het treinstel plaatsen naderhand.

Bij moderne treinstellen (en ICNG in het bijzonder) zit in elke bak zoveel software die specifiek geconfigureerd moet worden aan de hand van het treinstelnummer dat je al in een heel vroeg stadium het beestje een nummer moet geven, omdat later tijdens de inbouw van apparatuur en het laden van de software alles afhangt van dat nummertje.

Als men van de 3133 de 3101 had willen maken dan had er nog wat extra weken werk ingezeten om alles op dat nummer te 'configureren'

25-08-2023 09:06:44
sjoerd
sjoerd

Ik zal nog eens nagaan hoe dat nu zat bij de Blokkendozen en de vooroorlogse treinstellen, die naar ik meen, van ouds her hun bakcodes hadden. Na de oorlog was het door allerlei beschadigingen zoals brand, vaak niet meer mogelijk om het geschilderde nummer te achterhalen, maar bleek de bakcode nog afleesbaar. Ik ga het na; ik kan me ook vergissen.

Laat onverlet, dat de binnenkomst van de nieuwe treinstellen nou niet bepaald in volgorde is gebeurd en dat we nu onderhand bij volgnummer 40 zitten, terwijl de eerste tien er nog niet zijn. En dat geeft de entree in Nederland (hopelijk achteraf onnodig) voor velen een twijfelachtig aanzien.

25-08-2023 09:21:12 1
VIRMm1
VIRMm1

En dat heeft weer te maken met de lasproblematiek wat al tig keer besproken is en ik denk niet dat we weer van voor af aan daar over hoeven te beginnen

25-08-2023 09:29:09 1
aarclay
aarclay
VIRMm1 (25-08-2023 09:04:37):

Inderdaad, en vroeger was een bakwissel niet meer dan (na de fysieke bakwissel uiteraard) wat administratie en wat nieuwe stickers in/op het treinstel plaatsen naderhand.

Bij moderne treinstellen (en ICNG in het bijzonder) zit in elke bak zoveel software die specifiek geconfigureerd moet worden aan de hand van het treinstelnummer dat je al in een heel vroeg stadium het beestje een nummer moet geven, omdat later tijdens de inbouw van apparatuur en het laden van de software alles afhangt van dat nummertje.

Als men van de 3133 de 3101 had willen maken dan had er nog wat extra weken werk ingezeten om alles op dat nummer te 'configureren'

Je zou dan verwachten dat de software heel belabberd is geschreven, wat ik niet geloof.

Een treinstelnummer staat naar mijn idee en verwachting toch gewoon diep in de software opgeslagen? En ipv honderd vermeldingen met 3133 zal er toch een (of een paar) configuratiebestand(en) zijn met dat getalletje erin?

Of steekt er een techniek achter wat ik nog niet weet?

25-08-2023 09:37:40
michaben
michaben

Veel van de tijd zal niet zitten in het aanpassen van de software zelf maar in het testen ervan. De software van een trein zal niet bestaan uit één programma dat op één centrale computer draait met één configuratiebestand waarmee alles klaar is.

25-08-2023 09:59:39
aarclay
aarclay

Dat geloof ik zeker, er zijn vast tientallen tot misschien vele honderden componenten die verbinding maken met een centrale computer? Maar het klinkt alsof die per stuk het treinstelnummer ingeprogrammeerd hebben.

Als programmeur van websites (wat ongetwijfeld behoorlijk afwijkt van het programmeren van treinsoftware) heb ik altijd DRY in gedachte: Don't Repeat Yourself. Dus gebruik je bijv. variabelen.

Maar er steekt vast iets interessants in het feit dat het nummer wijdverspreid in het hele treinstel zit. Al weet ik de gedachte niet. Misschien komt het op de SCADA-architectuur uit, waar ik weinig kennis van heb.

Ik heb eerder hier op het forum gelezen dat dit ook bij de ICE-3 geldt.

Laatst bewerkt door aarclay op 25-08-2023 10:01

25-08-2023 10:05:17
sjoerd
sjoerd
VIRMm1 (25-08-2023 09:21:12):

En dat heeft weer te maken met de lasproblematiek wat al tig keer besproken is en ik denk niet dat we weer van voor af aan daar over hoeven te beginnen

Klopt, maar de discussie ging over het geringe vertrouwen in ICNG dat hier telkens wordt besproken, en ik besprak in het voorgaande een mogelijke reden, namelijk het zeer opvallende niet in volgorde afkomen van de treinstellen.

25-08-2023 11:29:17
phantom
phantom
michaben (25-08-2023 09:37:40):

Veel van de tijd zal niet zitten in het aanpassen van de software zelf maar in het testen ervan. De software van een trein zal niet bestaan uit één programma dat op één centrale computer draait met één configuratiebestand waarmee alles klaar is.

Dit vind ik interessant om te lezen.
Ik zou denken dat (simplistisch gezegd) de software voor alle icng bestaat uit windows 10,met bv microsoft office (dat dan externe componenten voorsteld) die met het mainframe van icng moeten communiceren.
Dus als je dan toch eenmaal windows zelf werkend hebt met office ernaast dan kan je de software toch kopieren en zo telkens in een nieuw gemaakt treinstel overzetten ?
Dan zou je enkel na verloop van tijd wat updates krijgen,die je dan toch ook zo kan uitzetten op de treinstellen ??
Of krijgt elke trein een heel andere windows en office versie om t zo maar te noemen ?
In het geval van een ja op het laatste,ja dan snap ik dat t ingewikkeld word en je veel te testen houd,maar da's dan ook het jezelf moeilijk maken ;-)

Ik ben benieuwd hoe ik dat moet zien,die verplichting van bij elk treinstel opnieuw echt alle software testen.
Ook het belang van het stel nr dat schijnbaar overal,ook software matig aanwezig moet zijn en ingebakken,dat volg ik niet echt.

Alvast bedankt voor de uitleg.

25-08-2023 12:42:58
VIRMm1
VIRMm1
aarclay (25-08-2023 09:29:09):
VIRMm1 (25-08-2023 09:04:37):

Je zou dan verwachten dat de software heel belabberd is geschreven, wat ik niet geloof.

Een treinstelnummer staat naar mijn idee en verwachting toch gewoon diep in de software opgeslagen? En ipv honderd vermeldingen met 3133 zal er toch een (of een paar) configuratiebestand(en) zijn met dat getalletje erin?

Of steekt er een techniek achter wat ik nog niet weet?

Elke trein heeft een eigen computernetwerk met unieke nummers (IP adressen). Laad je de configuratie van de 3133 op de 3134 dan zal het dus niet werken (of deels).

25-08-2023 12:46:12 1
VIRMm1
VIRMm1
phantom (25-08-2023 11:29:17):
michaben (25-08-2023 09:37:40):

Dit vind ik interessant om te lezen.
Ik zou denken dat (simplistisch gezegd) de software voor alle icng bestaat uit windows 10,met bv microsoft office (dat dan externe componenten voorsteld) die met het mainframe van icng moeten communiceren.
Dus als je dan toch eenmaal windows zelf werkend hebt met office ernaast dan kan je de software toch kopieren en zo telkens in een nieuw gemaakt treinstel overzetten ?
Dan zou je enkel na verloop van tijd wat updates krijgen,die je dan toch ook zo kan uitzetten op de treinstellen ??
Of krijgt elke trein een heel andere windows en office versie om t zo maar te noemen ?
In het geval van een ja op het laatste,ja dan snap ik dat t ingewikkeld word en je veel te testen houd,maar da's dan ook het jezelf moeilijk maken ;-)

Ik ben benieuwd hoe ik dat moet zien,die verplichting van bij elk treinstel opnieuw echt alle software testen.
Ook het belang van het stel nr dat schijnbaar overal,ook software matig aanwezig moet zijn en ingebakken,dat volg ik niet echt.

Alvast bedankt voor de uitleg.

Je hebt de 'centrale computer' (jouw figuurlijke Windows 10) maar daar aan hangen tig andere computers die allemaal hun eigen ding doen, maar tegelijk wel weer samen moeten werken met die centrale computer. De ETCS kan de stroomafnemer naar beneden aansturen, dan zitten er al 3 systemen tussen voordat dat gerealiseerd is. De ETCS, de centrale computer en de zgn ecobox (die de spanningen meet en weer terugkoppelt aan de computer of de gemeten waarde overeen komt met de verwachte waarde).

Zo bestaat de hele trein uit losse computertjes die op de een of andere manier allemaal aan elkaar verbonden zijn. Soms eenvoudig, soms zit het diep geweven in andere systemen.

Overigens, als 1 bepaalde software stand getest/toegelaten is dan kan die gewoon over alle treinen uitgerold worden. Met als enige unicum dus dat de configuratie per trein/bak verschilt, maar niet qua functie en werking.

Laatst bewerkt door VIRMm1 op 25-08-2023 12:47

25-08-2023 13:12:13
jossevb
jossevb

De storngslijst van thom bekijkende, klopt het dat 16-8 ICNG 5+8 voor het eerst is ingezet in passagiers dienst?

Of was dit al eerder het geval?

Ook op treinposities.nl zie ik hiervoor nog geen ICNG-13 voorbij komen

25-08-2023 13:15:06
103 220-0
103 220-0

De eerste ICNG-inzet in de reizigersdienst op 19 april was de combinatie 3222 + 3133.

25-08-2023 13:15:43
mtlx
mtlx

De allereerste ritten met passagiers waren al met ICNG-13: Via treinposities, account noodzakelijk

Edit: net te laat :-)

Laatst bewerkt door mtlx op 25-08-2023 13:16

25-08-2023 13:18:06
gose91
gose91

Soms valt het ook wel mee. De deur PLC's hebben bijvoorbeeld allemaal exact dezelfde software en een parameter plug vertelt de PLC welke deur ie is (en of er dan bijvoorbeeld een verlengde deurtijd van toepassing is).

De architectuur van een trein is heel complex met LAN, LON, canbus en weet ik veel meer soorten netwerken die op rijtuig-/treinniveau aan elkaar geknoopt moeten worden. "Software aanpassen" is dus vaak op meerdere componenten los van elkaar maar tegelijk een wijziging en dan moet er goed getest worden of het dan nog doet wat het deed maar dan beter

25-08-2023 13:19:26
jossevb
jossevb
103 220-0 (25-08-2023 13:15:06):

De eerste ICNG-inzet in de reizigersdienst op 19 april was de combinatie 3222 + 3133.

Ah, thanks

26-08-2023 15:21:04 1
ICM4013
ICM4013

Maandag zullen de 3204 en 3301 worden overgebracht naar Ahgons

26-08-2023 16:01:07
ToH
ToH

Ten behoeve van...?

26-08-2023 16:06:04
Daan!
Daan!

Die mogen geloof ik niet meer worden ingezet. Waarom weet ik niet precies.
In ieder geval gaan ze tot hun terugkeer naar Polen niet meer ingezet worden hier en dus gaan ze naar Arnhem voor opslag.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

26-08-2023 16:21:41
Rolffiej19
Rolffiej19

Vanwege de oude software versie zijn die niet meer inzetbaar, de tijdelijke ontheffing daarvoor is verlopen en kon niet verlengd worden.

26-08-2023 16:36:53
Daan!
Daan!

Dat was het inderdaad!

27-08-2023 15:39:36
zigzag
zigzag
mtlx (30-06-2023 08:32:39):

Er is afgelopen week een update uitgevoerd op de eerste ICNGs. Hiermee zouden o.a. de problemen met de binnendeuren moeten verminderen. Ook een aantal technische zaken zouden zijn verbeterd

Helaas valt in de 3135 de reizigersinformatie nog steeds vaak uit. Inmiddels al meerdere meerdere keren per rit lange tijd stil zien staan en zien herstarten.

En iemand heeft het kennelijk bedacht heeft dat de stroomvoorziening via de usb en stopcontacten voor de reizigers het alleen doet als de airco de coupe actief koelt. Grote delen van de reis doen de duur aangeschafte extra's het dus niet.

Dit alles wekt vaak ook duidelijk bij reizigers tot irritatie. Niet vreemd, als je als NS op de reizigersschermem eerst dit soort gemakken aan het promoten bent in plaats vam reizigersinfo te laten zien, en het bij gebruik dus weer defect blijkt.

27-08-2023 15:51:23
mtlx
mtlx

Er is geen relatie tussen de airco en de stopcontacten. Echter beiden werken simpelweg niet als er geen hoogspanning aanwezig is, zoals dat bij de spanningssluizen en de fasescheiding het geval is.

Dat de reisinformatieschermen in dat specifieke treinstel een probleem hebben en telkens opnieuw opstarten is uiteraard vervelend, maar is geen issue met de gehele vloot.

Laatst bewerkt door mtlx op 27-08-2023 15:51

27-08-2023 17:11:29
plant
plant

ICNG 3227 is in den lande. Ik heb het transport daarvan vandaag om 16.37 net zuid van Zwolle zien staan.

Youri

30-08-2023 07:39:15
M-BASS
M-BASS

Stel 3137 is vandaag voor het eerst in dienst gekomen, en wel als trein 1123

30-08-2023 09:02:52
ICM4013
ICM4013

Vandaag zal de 3208 samen met de 3110 naar Ahgons gaan, met kort daarachter 3112 samen met de 3116 die ook op Ahgons worden neergezet.

Morgen volgen dan nog minimaal 2 stellen.

Edit: de 3208 is niet meegestuurd.

Laatst bewerkt door ICM4013 op 30-08-2023 14:52

30-08-2023 09:16:19
train85
train85

Vandaag en morgen dezelfde stellen naar Ahgons?

30-08-2023 15:11:31
ICM4013
ICM4013

Correctie 3119 en 3121 morgen naar Ahgons. De 3208 is vandaag in Amersfoort achtergebleven na problemen.

30-08-2023 15:21:53
bacr
bacr

Want ook in deze stellen zit nog oude software die overmogen niet meer toegelaten is? Of is er hiemee wat anders aan de hand?

30-08-2023 15:26:46
DDZ7504
DDZ7504

Ja. Daarmee blijft alleen de 3122 over die de oude software heeft (plus de 3208).

Hoe het zit met de B stellen 3302 en 3303 zit weet ik overigens niet, die twee hebben beiden testgereden samen met stellen met de oude software, dus het zou kunnen dat ook die nu buiten dienst gaan.

30-08-2023 20:24:11
icened200
icened200
bacr (30-08-2023 15:21:53):

Want ook in deze stellen zit nog oude software die overmogen niet meer toegelaten is? Of is er hiemee wat anders aan de hand?

Zijn de 6 ICNG (zie Treinpositie) die op de HSL rijden voorzien van de goede software?

En eindigt de testfase van ICNG op 1 september? Ook de maand dat de inzet met Traxx gefaseerd afgebouwd gaat worden.

30-08-2023 21:48:30
DDZ7504
DDZ7504

Dat eerste is toch algemeen bekend?

30-08-2023 22:13:58 2
AlexNL
AlexNL
icened200 (30-08-2023 20:24:11):

Zijn de 6 ICNG (zie Treinpositie) die op de HSL rijden voorzien van de goede software?

Als er reizigers in mogen zitten mag je er vanuit gaan dat een stel de goedgekeurde software heeft.

En eindigt de testfase van ICNG op 1 september? Ook de maand dat de inzet met Traxx gefaseerd afgebouwd gaat worden.

Dat hangt niet per sé met elkaar samen: de leasemaatschappij wil die locs gewoon terug, want andere klanten willen die dingen hebben. Aan wat er met de ICNG gebeurt heeft Alpha Trains verder geen boodschap.

31-08-2023 11:11:31
phantom
phantom

De oude software was toch ook goedgekeurd en met sommige van die stellen zijn toch ook gewoon reizigers vervoerd,dus zegt dat nu echt iets ?

Het blijft overigens wel te hopen dat als de traxx locs stapsgewijs terug gaan ri leasemaatschappij,dat er afdoende betrouwbare icng is om in te vallen.
(wat ik betwijfel)
Anders kan men nu al beginnen met schrappen van ritten,dan valt het misschien minder op dat er ergens een paar weer verkeerd hebben gehoopt en gerekend.

31-08-2023 11:21:27
Rolffiej19
Rolffiej19

Nee de stellen met de 'oude' software hebben nooit reizigers vervoerd, inmiddels zijn de meest voorkomende storingen eruit gefilterd waardoor de aflevering en overname van stellen weer op gang gaat komen.

31-08-2023 12:17:01
VIRMm1
VIRMm1

Er zijn veel software versies (geweest).

Kort gezegd hadden de 'lage' nummers een nog oudere versie (maar ook hardwarematig waren deze licht afwijkend) .

De stellen die reizigers vervoeren hadden oorspronkelijk al een hogere softwareversie, welke inmiddels ook alweer geupdate is.

31-08-2023 12:21:58
rob46
rob46
ICM4013 (30-08-2023 15:11:31):

Correctie 3119 en 3121 morgen naar Ahgons. De 3208 is vandaag in Amersfoort achtergebleven na problemen.

Slechts de 3121 is momenteel onderweg vanaf Amfge naar Ahgons.

31-08-2023 16:00:13
broek53
broek53

Al die stellen die nu op Ahg worden geparkeerd, staan eenvoudigweg te wachten op terugkeer naar de fabrikant. NS neemt ze niet af vanwege het laswerk. Zo (relatief) eenvoudig is het toch?

31-08-2023 18:40:42
aarclay
aarclay

Ik heb ook begrepen dat de 3312 (ICNG-B) dit weekend moet komen. Het lijkt erop dat hier ook de serie-productie begint, en dat de nummers daaronder nog gecontroleerd moet worden op de laskwaliteit. Die 3303 lijkt dan dus niet definitief al kan deze best nieuwe software hebben.

03-09-2023 15:18:51
wouterder
wouterder

Vandaag zijn de 3312 en 3140 de grens over gekomen bij Bh ri Zlr. 3140 in de bekende geel met blauwe streep. 3312 in flow kleuren als ICNG-B stel.

03-09-2023 16:54:43
DingeZ
DingeZ

De planning gaat er kennelijk vanuit dat uiterlijk dinsdag het volgende achtje inzetbaar is. Dan is het 2x V+VIII in de 1000, 2x V los in de 900 (de tegenspitsritten) en 1x VIII los in de 1000.

03-09-2023 18:24:02
aarclay
aarclay
DingeZ (03-09-2023 16:54:43):

De planning gaat er kennelijk vanuit dat uiterlijk dinsdag het volgende achtje inzetbaar is. Dan is het 2x V+VIII in de 1000, 2x V los in de 900 (de tegenspitsritten) en 1x VIII los in de 1000.

Je bedoelt ergens de 1100 ipv de 1000?

03-09-2023 18:32:46
Dionysusnu
Dionysusnu

De eerste doelt op de 1100.

03-09-2023 18:50:22
mtlx
mtlx
DingeZ (03-09-2023 16:54:43):

Of dinsdag gaat lukken weet ik niet, maar de volgende zou de 3226 moeten zijn.

Somda In de Wolken Weddings advertentie

03-09-2023 18:56:33
kleine_man
kleine_man
phantom (31-08-2023 11:11:31):

De oude software was toch ook goedgekeurd en met sommige van die stellen zijn toch ook gewoon reizigers vervoerd,dus zegt dat nu echt iets ?

Het blijft overigens wel te hopen dat als de traxx locs stapsgewijs terug gaan ri leasemaatschappij,dat er afdoende betrouwbare icng is om in te vallen.
(wat ik betwijfel)
Anders kan men nu al beginnen met schrappen van ritten,dan valt het misschien minder op dat er ergens een paar weer verkeerd hebben gehoopt en gerekend.

De NS heeft vorig jaar in oktober/november 2022 aangegeven dat er in september 2023 aangegeven dat er minder treinen over de HSL zouden gaan rijden. Dit door de afleveringsperikelen.

Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.

03-09-2023 19:18:11
michaben
michaben

Die zin loopt niet helemaal lekker, maar volgens mij is dat hetzelfde verhaal wat al meerdere keren als onjuist (en off-topic) bestempeld is. Er is aangegeven dat vanaf september 2023 onvoldoende back-up is om een volledige uitval van ICNG op te kunnen vangen. Tenzij de volledige ICNG vloot aan de kant gezet wordt is er geen sprake van dat er minder treinen gaan rijden over de HSL, er gaan juist meer treinen rijden vanaf september.

03-09-2023 20:47:49
JothamvW
JothamvW

Er gaan helemaal niet meer treinen rijden, er gaan alleen weer treinen rijden die normaal gesproken ook al reden, en zelfs dat alleen maar in de "hyperspits"

04-09-2023 06:17:03
MennoSBB
MennoSBB
wouterder (03-09-2023 15:18:51):

Vandaag zijn de 3312 en 3140 de grens over gekomen bij Bh ri Zlr. 3140 in de bekende geel met blauwe streep. 3312 in flow kleuren als ICNG-B stel.

Het lokale nieuws in Zwolle heeft dit nieuws opgepakt, inclusief foto's het transport

https://1zwolle.nl/nieuws/125817/bijzondere-trein-rijdt-door-salland-naar-zwolle.html

Gaat de 3312 nu de huidige binnenlandse inzet aanvullen, of is die nog nodig voor verdere testritten voor de IC Brussel?

04-09-2023 07:37:17
anton_
anton_

bovenstaamde link hier nu klikbaar

Laatst bewerkt door anton_ op 04-09-2023 07:37

04-09-2023 13:15:54
icened200
icened200
anton_ (04-09-2023 07:37:17):

bovenstaamde link hier nu klikbaar

Staat nog op Zlr. Zal 3312 en/of 3140 weer dezelfde eerste ritten richting Leeuwarden?

3312 is toch meer bedoeld voor inzet in België.

04-09-2023 15:28:21
Muizeneus
Muizeneus

Het gaat om het woordje 'nu': zolang Ic Brussel nog niet overgaat naar ICNG kunnen de B-stellen natuurlijk prima gebruikt worden in de binnenlandse dienst

04-09-2023 16:28:13
icened200
icened200
Muizeneus (04-09-2023 15:28:21):

Het gaat om het woordje 'nu': zolang Ic Brussel nog niet overgaat naar ICNG kunnen de B-stellen natuurlijk prima gebruikt worden in de binnenlandse dienst

Dat is waar. Er zijn er zoal 21 ICNG België. Kortom of dat (direct) nodig is voor inzet in België.

Laatst bewerkt door icened200 op 04-09-2023 16:28

04-09-2023 16:52:18
Rsb
Rsb

In beginsel heb je aan 12 stellen meer dan voldoende ( 6 omlopen met kort en 8 omlopen met lang kerenen wat reserve. Kan me voorstellen dat het wel fijn is dat men deze 9 extra stellen heeft zodat op termijn men met dubbele stellen kan rijden of nieuwe verbindingen kan creëren.

04-09-2023 16:56:57
jossevb
jossevb

Is ICNG-B al toegelaten tot de binnenlandse passagiers dienst? Of is hij zodanig gelijk aan de 'gewone' ICNG dat hij op basis hiervan toegelaten wordt?

04-09-2023 17:08:56 2
AlexNL
AlexNL
Rsb (04-09-2023 16:52:18):

In beginsel heb je aan 12 stellen meer dan voldoende ( 6 omlopen met kort en 8 omlopen met lang kerenen wat reserve. Kan me voorstellen dat het wel fijn is dat men deze 9 extra stellen heeft zodat op termijn men met dubbele stellen kan rijden of nieuwe verbindingen kan creëren.

Het gaat in dit geval om het laatste, en dat heeft weer te maken met het straalbezopen project Zuidasdok. De internationale treinen gaan naar een opgekalefaterde voorstadshalte verhuizen, waar helemaal geen plaats is voor eindigende treinen.

En daarom wordt de IC Brussel straks doorgetrokken naar andere bestemmingen. Naar ik heb begrepen zou het aanvankelijk gaan om verlenging naar Lelystad, en in een later stadium naar Deventer.

04-09-2023 17:28:43
thom
thom
jossevb (04-09-2023 16:56:57):

Is ICNG-B al toegelaten tot de binnenlandse passagiers dienst? Of is hij zodanig gelijk aan de 'gewone' ICNG dat hij op basis hiervan toegelaten wordt?

Ongetwijfeld niet, want het zal ook vast gesteld moeten worden dat de toevoegingen en aanpassingen voor het rijden in België in Nederland geen problemen zullen opleveren.

04-09-2023 18:51:34
broek53
broek53

Bij mijn beste weten is deze variant al lang toegelaten in zowel NL als B, maar misschien is mijn beste weten niet goed genoeg 🤨

Laatst bewerkt door broek53 op 04-09-2023 18:51

04-09-2023 20:45:14
edwin82
edwin82

Volgens deze link zouden de toelatingstesten voltooid moeten zijn. Ik weet niet of dat voldoende is om de ICNG daadwerkelijk daar te mogen laten rijden.

05-09-2023 07:54:44
treinhobby
treinhobby

Moet er dan ook nog aparte toelating zijn om in Nederland met een binnenlands stel gecombineerd te mogen rijden?

Of is een toelating dan ook gelijk voor gecombineerd rijden met andere (type) stellen?

05-09-2023 09:16:03
robert5591
robert5591

Laten we er voor het gemak van uitgaan dat alle mogelijke combinaties tot een bepaalde lengte [is dat 13 of 16] getest en goed bveonden zijn. Niet alles is een persbericht waard

05-09-2023 09:37:58
mtlx
mtlx

Er is nog geen toelating voor België met reizigers, maar deze wordt binnenkort verwacht.

05-09-2023 09:44:09
DDZ7504
DDZ7504
robert5591 (05-09-2023 09:16:03):

Laten we er voor het gemak van uitgaan dat alle mogelijke combinaties tot een bepaalde lengte [is dat 13 of 16] getest en goed bveonden zijn. Niet alles is een persbericht waard

Maximale lengte is 5+5+5 of 8+8.

05-09-2023 09:51:31 1
mtlx
mtlx

Technisch, ja. In de praktijk is het momenteel maximaal 13 bakken (althans in de 900/1000) vanwege beperkingen voor een onderstation bij Amsterdam. Zie ook de toelating in de ERA TV database:

Operation on 1.5kVDC lines with 12-pulse and semi-12-pulse sub-stations is allowed in single and multiple unit.

Operation on lines with 6-pulse substations is only allowed in single unit with exception of following 6-pulse substations (refer to ILT-2021/53067 derogation psophometric currents for further details) and multiple single-phase 6-pulse substations:
Operation with single and double 5-car trainsets as well as 5-car + 8-car trainsets is allowed near 6-pulse sub-stations Blokker, Dieren, Kwadijk and Maasdonk.
Operation with single and double 5-car trainsets as well as 5-car + 8-car trainsets is allowed near multiple single-phase 6-pulse sub-stations Amsterdam Oost, Blauwkapel, Den Helder, Leeuwarden, Schagen, Stobbega and Vlissingen.

Laatst bewerkt door mtlx op 05-09-2023 09:57

05-09-2023 10:21:16
Muizeneus
Muizeneus
mtlx (05-09-2023 09:37:58):

Er is nog geen toelating voor België met reizigers, maar deze wordt binnenkort verwacht.

Je bedoelt nu neem ik aan de toelating om in België met reizigers te rijden?

(en dus niet de toelating om met de voor België geschikte stellen in Nederland reizigers te vervoeren)

05-09-2023 16:50:48
MetroRET
MetroRET
mtlx (05-09-2023 09:51:31):

Technisch, ja. In de praktijk is het momenteel maximaal 13 bakken (althans in de 900/1000) vanwege beperkingen voor een onderstation bij Amsterdam. Zie ook de toelating in de ERA TV database:

Operation on 1.5kVDC lines with 12-pulse and semi-12-pulse sub-stations is allowed in single and multiple unit.

Operation on lines with 6-pulse substations is only allowed in single unit with exception of following 6-pulse substations (refer to ILT-2021/53067 derogation psophometric currents for further details) and multiple single-phase 6-pulse substations:
Operation with single and double 5-car trainsets as well as 5-car + 8-car trainsets is allowed near 6-pulse sub-stations Blokker, Dieren, Kwadijk and Maasdonk.
Operation with single and double 5-car trainsets as well as 5-car + 8-car trainsets is allowed near multiple single-phase 6-pulse sub-stations Amsterdam Oost, Blauwkapel, Den Helder, Leeuwarden, Schagen, Stobbega and Vlissingen.

Ik dacht meer vanwege de perronlengtes op 11a, 13a en 14a op Asd zelf.

05-09-2023 17:46:34
DDZ7504
DDZ7504

Beide combinaties zijn praktisch even lang als 12 reguliere bakken.

06-09-2023 17:43:10
phantom
phantom

12 bakken van wat ?
SNG,DDZ,VIRM(m),SLT ???
Die lengtes zijn allemaal verschillend,dus wat is dan "regulier" ?

Laatst bewerkt door phantom op 06-09-2023 17:44

06-09-2023 17:59:25
Ysbergsla
Ysbergsla

De simpele vraag stellen is hem beantwoorden? Je trapt de deur zelf open? Regulier is de lengte van een unform rijtuig, te vergelijken met ICR - of VIRM - zoals de treinlengteborden ooit zijn uitgezet. Zoals je vervolgens zelf schetst, zijn er treinen met kortere bakken gekomen zoals SLT en ICNG.

Laatst bewerkt door Ysbergsla op 06-09-2023 18:00

06-09-2023 17:59:27 1
michaben
michaben

Regulier zijn bakken van 27,5 meter.

06-09-2023 18:01:05
geert
geert

26,5 meter

06-09-2023 18:06:07
michaben
michaben

Misschien vroeger, maar ProRail rekent al enkele jaren met 27,5 meter bij het plaatsen van de treinlengteborden.

Laatst bewerkt door michaben op 06-09-2023 18:06

06-09-2023 18:07:02
maarten83
maarten83

26,4 is jarenlang standaard geweest voor bakken van getrokken materieel. Er zijn wel bakken van 27,5 geweest maar dat waren restauratierijtuigen.

06-09-2023 18:33:47
DDZ7504
DDZ7504
phantom (06-09-2023 17:43:10):

12 bakken van wat ?
SNG,DDZ,VIRM(m),SLT ???

Waar treinlengteborden op gebaseerd zijn uiteraard.

06-09-2023 19:53:55
Marco
Marco
DDZ7504 (06-09-2023 18:33:47):

12 bakken van wat ?
SNG,DDZ,VIRM(m),SLT ???

Zoals hierboven zijn treinlengteborden uitgelegd op 27,5 meter maar "normale" klassieke bakken van bv ICM, VIRM, Mat64, noem maar op, zijn altijd <27 meter. Dus ik zou niet zeggen "reguliere bak" 27,5 meter is angel

ICNG is wél 4 of 6x 27,5m (110 of 165 m) en klopt daarmee eigenlijk precies met die treinlengteborden. Maar is dus een paar meter langer dan VIRM-4 of 6.

06-09-2023 20:10:59
thom
thom

Waarom zou een trein lengte bord ook de reguliere maat van een rijtuig moeten bepalen en definiëren ?

06-09-2023 22:56:16
DDZ7504
DDZ7504
Marco (06-09-2023 19:53:55):

12 bakken van wat ?
SNG,DDZ,VIRM(m),SLT ???

Zoals hierboven zijn treinlengteborden uitgelegd op 27,5 meter maar "normale" klassieke bakken van bv ICM, VIRM, Mat64, noem maar op, zijn altijd <27 meter. Dus ik zou niet zeggen "reguliere bak" 27,5 meter is angel

ICNG is wél 4 of 6x 27,5m (110 of 165 m) en klopt daarmee eigenlijk precies met die treinlengteborden. Maar is dus een paar meter langer dan VIRM-4 of 6.

Ja, dat laatste weet ik, daarom zei ik het.

06-09-2023 23:20:14 1
treinfan
treinfan
thom (06-09-2023 20:10:59):

Waarom zou een trein lengte bord ook de reguliere maat van een rijtuig moeten bepalen en definiëren ?

Omdat men treinen heeft besteld met een lengte van maximaal 4x of 6x de ontwerpafstand voor treinlengteborden (en langere treinen = meer zitplaatsen).

07-09-2023 03:08:55
thom
thom

Nou, ik denk dat bij dat bestellen het hele woord 'treinlengtebord' niet gevallen is hoor, dat word gewoon gebaseerd op oa het aantal zitplaatsen per strekkende meter, en de configuraties die daarmee te maken zijn.

07-09-2023 08:13:59 1
treinfan
treinfan

Dan denk jij dat. Feit is dat het praktisch is om treinen te bestellen die zijn geoptimaliseerd voor de infra. Perronlengtes in NL zijn veelal 340m waarvan 10m marge. Daarop heeft NS echt wel de eisen afgestemd en Alstom heeft erop geoptimaliseerd.

07-09-2023 08:28:33
MennoSBB
MennoSBB

Het punt is natuurlijk dat de treinlengteborden niet het uitgangspunt is voor de lengte van nieuwe treinen.

Maar deze discussie heeft verder weinig te maken met de huidige ontwikkelingen van ICNG, dus...

07-09-2023 09:13:59 1
VIRMm1
VIRMm1

Alstom bied de Coradia aan in vaste baklengtes.

Vervolgens zegt NS "wij willen een treintje van X meter lang en Y meter lang" en dan wordt er een hele ingewikkelde rekensom op losgelaten en dan rollen daar de getallen 5 en 8 uit. Zo moeilijk hoeft het allemaal niet te zijn toch?

07-09-2023 11:55:58
sik214
sik214

Duitsland heeft meter-borden meen ik. Erg praktisch. Misschien ook te overwegen voor NL met zoveel verschillend materieel qua baklengte.

07-09-2023 12:10:19
sjoerd
sjoerd

Dit topic gaat toch over ICNG?

07-09-2023 12:33:38
MasterE
MasterE
sik214 (07-09-2023 11:55:58):

Duitsland heeft meter-borden meen ik. Erg praktisch. Misschien ook te overwegen voor NL met zoveel verschillend materieel qua baklengte.

Daar is al meerdere keren over gesproken en gaat (voorlopig) niet gebeuren.

07-09-2023 12:35:20
moderator
Moderator
moderator
sjoerd (07-09-2023 12:10:19):

Dit topic gaat toch over ICNG?

Daar heeft sjoerd gelijk in. Discussies over bakborden is al vaker (in verkeerde topics) gevoerd. Terug naar ICNG.

07-09-2023 16:19:22
phantom
phantom

12 bakken van wat ?
SNG,DDZ,VIRM(m),SLT ???

Ja en dat moet je als buiten staander ook maar weten ?
Ik zit niet werkmatig in de spoorwereld,dus hoe zou ik dat dan moeten ruiken ?
🙂
(einde off topic)

Muizeneus (05-09-2023 10:21:16):

(en dus niet de toelating om met de voor België geschikte stellen in Nederland reizigers te vervoeren)

Ik denk veronderstelling nr 1.
Waarbij het dan dus wel zou mogen om icng stellen voor belgie te gebruiken voor inzet in de reizigersdienst in NL.
Of klopt ook dat niet ?

Laatst bewerkt door phantom op 07-09-2023 16:21

07-09-2023 16:32:19
robert5591
robert5591
phantom (07-09-2023 16:19:22):

12 bakken van wat ?
SNG,DDZ,VIRM(m),SLT ???

Ja en dat moet je als buiten staander ook maar weten ?
Ik zit niet werkmatig in de spoorwereld,dus hoe zou ik dat dan moeten ruiken ?
🙂
(einde off topic)

Muizeneus (05-09-2023 10:21:16):

Ik denk veronderstelling nr 1.
Waarbij het dan dus wel zou mogen om icng stellen voor belgie te gebruiken voor inzet in de reizigersdienst in NL.
Of klopt ook dat niet ?

zolang het geen Belgische reizigers zijn [niet serieus hoor]

07-09-2023 21:24:30
icened200
icened200

ICNG 3140 staat vanaf zondag nog op Zlr? Wat is hier de reden ervan? De meeste ICNG staan hooguit 2 dagen.

07-09-2023 21:56:03
DDZ7504
DDZ7504

Ze kunnen maar 1 stel tegelijk testen op die manier denk ik, de 3312 heeft blijkbaar prioriteit.

07-09-2023 23:22:46
VIRMm1
VIRMm1

Commissioning/in dienst stellen kan idd maar 1 tst tegelijk.

Acceptatie proces kunnen er meerdere tegelijk zijn.