23-07-2025 18:36:00 2 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Ik blijft dat 'overwegveiligheid' een relatief zwak argument vinden. Ja, er is een kans van 0,000000x% dat er bij een passende trein een ongeval gebeurt en met die redenatie is iedere extra trein een Enorme Toename van het Gevaarlijke Risico. |
23-07-2025 18:58:58 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
NS zelf? Die zullen aannemelijk ICNG-D aangeschaft hebben om daarmee naar Duitsland te gaan rijden.... |
23-07-2025 19:20:28 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
23-07-2025 20:27:26 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Het is inderdaad erg theoretisch want weggebruikers hoeven geen toestemming te vragen om vaker over een overweg te rijden.... hoewel Prorail ook wel gaat sputteren als er bij een bestaande overweg een nieuwe woonwijk gebouwd wordt, dan wordt ook al snel een ongelijkvloerse oplossing geëist |
![]() |
advertentie |
23-07-2025 20:32:26 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Het bevreemd mijn ( om het maar netjes te zeggen) dat men stelt dat door meer treinen een overweg onveiliger zou worden. Het maakt niet uit hoeveel treinen er overheen gaan; als de lampen rood gaan knipperen, de bel rinkelt en de bomen dalen moet er gewoon gewacht worden, Dan ben je als weg gebruiker veilig! Alle andere acties maken het voor en door weggebruikers pas onveilig. Wat wel een reden kan zijn om niet meer treinen te laten rijden kan zijn dat de verhouding van Open versus Gesloten verslechterd voor het kruisende verkeer en dan komen alternatieven met ongelijkvloerse kruisingen in beeld. |
23-07-2025 21:08:49 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Interessant om te zien dat NS in 2027 naar 8 treinen per uur wilt op Amsterdam - Eindhoven |
23-07-2025 21:09:22 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Het is een stok achter de deur om beheerders te dwingen overwegen op te heffen als het treinverkeer structureel toeneemt. Op papier is een overweg 100% veilig maar bravouregedrag en verblind raken door laagstaande zon voorkom je niet. |
23-07-2025 21:09:34 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Sterker nog, overwegen kunnen juist veiliger worden doordat er méér treinen overheen rijden. Een aantal jaren geleden zijn er op de VSM lijn in korte tijd twee zeer ernstige ongevallen gebeurd, waarschijnlijk mede omdat de frequentie zó laag is dat de weggebruiker niet gewend is om daar te moeten wachten.... |
23-07-2025 21:28:02 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Ik vermoed dat dit niet de NS is maar de open toegangstrein die QBuzz destijds aangemeld had bij de ACM. Dus grote kans dat het merendeel van deze aangemelde treindiensten niet op de geplande datum van start gaat, maar blijkbaar hebben de vervoerders de plannen nog niet officieel ingetrokken dus moet ProRail uitgaan van wat gemeld is. |
23-07-2025 22:57:09 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Je kunt ook stellen dat meer treinen per uur het gevaar op een overweg kleiner maken omdat de kans dat een weggebruiker die zich misdraagt dan meer kans maakt in de problemen te komen waardoor hij/zij het gedrag aanpast. Ik ga immers ook niet rennen in een drukke winkelstraat of extra hard rijden op een weg met veel zijstraten of fietsverkeer. Dit soort kwesties is altijd gebaseerd op vaak voorbarige, foutieve en ontoetsbare aannames, evenals mijn redenatie boven aan deze bijdrage. ;.) |
23-07-2025 23:13:37 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Om de vergelijking nog wat lastiger te maken: door het verhogen van de frequentie, zullen er meer mensen van de trein gebruik maken. De trein is veiliger dan andere vormen van vervoer dus zal een frequentieverhoging juist leiden tot minder ongevallen op het wegennet.
Om mijn favoriete stelling uit het proefschrift van Van den Top over spoorwegveiligheid te parafraseren: "de beste manier om een reis veiliger te maken, is door dichter bij het station te gaan wonen". Voor de liefhebbers: nvbs.com |
23-07-2025 23:35:22 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
In de praktijk is het juist andersom, als een overweg meer dicht ligt dan dat ie open is voor wegverkeer werkt dat bij weggebruikers in de hand in toch sneller te kiezen om nog over te steken wanneer de overweg gaat sluiten.
Mensen weten immers dat ze dan vaker of langer moeten wachten, en worden ongeduldiger helaas... |
24-07-2025 09:14:45 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Mind you: ik neem geen standpunt in ten aanzien van overwegen in relatie tot frequentieverhoging. Ik stel slechts dat het zeer lastig is om er met onderzoek vat op te krijgen. Het wordt vaak vergeten, dat het stellen van lastige vragen vaak achterwege blijft omdat men vindt dat "het nu eenmaal zo is". |
25-07-2025 13:14:13 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
|
26-07-2025 19:53:52 | ||
---|---|---|
Jasper-N
![]() |
Flix had interesse, maar heeft het idee toch op pauze gezet, misschien dat ze met een paar van die ic 1 rijtuigen toch weer op pad willen gaan naar NL |
27-07-2025 10:55:36 | ||
---|---|---|
chris24
![]() |
Op de HSL Zuid hebben Arriva, QBuzz en Heurotrains paden aangevraagd. QBuzz en Heurotrains willen hiervoor de ETR 1000 inzetten. |
27-07-2025 11:02:05 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Arriva heeft de HSL-ambities voor hun trein Groningen - Parijs intussen al afgezwakt naar een route via het conventionele spoor via Utrecht en Tilburg toch? |
27-07-2025 11:14:16 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Dat is logisch, Qbuzz is onderdeel van FS in Italië net als Trenitalia die de ambitie hebben om de komende jaren met de ETR 1000 door zo’n beetje heel Europa te gaan rijden. Qbuzz zal wel de partner voor Nederland zijn. |
27-07-2025 12:21:43 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Die ETR 1000 zijn daar al toelatings ritten mee gepland/gedaan voor buitenlandse toelating ? |
27-07-2025 12:24:44 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Nee die zijn bezig voor Oostenrijk en Duitsland, daar moeten ze in december 2026 gaan rijden. Nederland en België volgen daarna. Interessant wordt de verbinding Milaan - Amsterdam via de nieuwe Maurienne tunnel in Frankrijk, maar die is geloof ik pas in 2033 klaar dus dat duurt nog even |
27-07-2025 12:27:43 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
QBuzz had deze treindiensten bij de ACM gemeld voor dienstregeling 2027, Heutotrain voor 2028. Er is dus nog helemaal geen sprake van aangevraagde treinpaden door deze vervoerders. Alleen Arriva had plannen om in 2026 naar Parijs te rijden met snelle treinen, maar die zouden dus afgezwakt zijn tot het conventionele net. GoVolta had ook plannen voor 2026 maar die hadden volgens mij geen HSL ambities. Laatst bewerkt door michaben op 27-07-2025 12:29 |
27-07-2025 13:17:49 | ||
---|---|---|
rick
![]() |
|