Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICM
RailWiki.nl
25-07-2022 19:56:27
Daan!
Daan!

Ligt eraan hoeveel bakken er nog aan de kant staan die werkloos zijn.

 

01-08-2022 22:27:54 3
plant
plant

Hier stond het ICM lijstje, deze is geactualiseerd en wordt verder bijgehouden op de volgende pagina.



Laatst bewerkt door plant op 11-03-2023 09:36, reden: leeggehaald, door op volgende forumpagina


Youri
 

01-08-2022 22:28:58
plant
plant

En nog even een aparte post zodat het bericht hierboven gewoon een simpel lijstje kan blijven.

Ik zal vanaf nu proberen ook de locatie van terzijdegestelde treinstellen in het bovenstaande lijstje bij te houden. Volgens mij staan ze hier;
Amf: 4021, 4087, 4240
Ahgons: 4048, 4208, 4244
Hrp: 4013, 4026, 4027, 4034, 4036, 4203, 4247

Overige stellen voor op de watchlist (allen genomineerd voor terzijdestelling in juni);
4035 is nog in dienst update: stel zal in dienst blijven blijven ipv 4029
4204 is nog in dienst
4236 is nog in dienst

Qua opvallende non-inzet (>14 dagen niet ingezet) hebben we op dit moment (dank Jochem en Steen voor de extra info);
4029 is langdurig niet ingezet sinds 12-07-2022 (tractieproblemen) update: gaat terzijde
4046 is langdurig niet ingezet sinds 08-07-2022 (defecte omzetter) update: weer ingezet sinds 03/08
4078 is juist weer hersteld en zou vandaag weer in dienst gekomen zijn volgens de data op treinposities



Laatst bewerkt door plant op 16-08-2022 11:27, reden: een datumtypefout hersteld


Youri
 

01-08-2022 22:55:14
Steen
Steen

4029 heeft iets van tractieproblemen, maar het is te hoge wiskunde voor mij om te snappen wat. Iets met de weerstanden.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

02-08-2022 05:24:41
Daan!
Daan!

4035 mag nog even blijven. Vanwege defecten gaat daarom de 4029 terzijde.

 

05-08-2022 10:28:21
plant
plant

Bedankt voor de info weer, het overzicht is bijgewerkt.




Youri
 

06-08-2022 12:17:07
jochem
jochem

De 4029 zou zich momenteel te Hlmwph bevinden als ik mijn systemen mag geloven.

 

06-08-2022 16:47:14
M-BASS
M-BASS

Dat is correct, ik heb hem vanmorgen daar zien staan bij de 4 delige 8639

 

15-09-2022 00:24:10 1
jochem
jochem

De 4236 mag nog een rondje meedraaien. Hij was aanvankelijk terzijde gesteld en naar On gestuurd, maar daar bleek de in On defect staande 4204 er slechter aan toe, waarop besloten is die aan de kant te zetten en de 4236 weer af te leveren voor de dienst. Deze staat op moment van schrijven op reserve te On. Dus exit 4204 medio september 2022, exacte datum mij niet bekend.

 

15-09-2022 22:54:47
plant
plant

Bedankt weer! De lijst is bijgewerkt.

Opvallend is dan nog de 4232, deze heeft volgens de digitale bronnen voor het laatst gereden op 17-08-22, weet iemand of die inmiddels ook terzijde is gesteld of dat 'ie wacht op herstel oid?




Youri
 

15-09-2022 23:37:36 1
MasterE
MasterE

Staat met een defect en wacht op een plekje voor herstel.

 

16-09-2022 02:47:06 1
jochem
jochem

Staat in Ut met tractiestoring, maar mijn systeem meldt ook 'koud terzijde'. Eerst maar eens zien dat hij in On komt, dan maar eens verder zien voordat er hier een definitief afvoerlabeltje aan kan worden gehangen. Zie maar bij de 4236...

 

16-09-2022 08:22:36
VIRMm1
VIRMm1
Quote
plant (15-09-2022 22:54:47):

Bedankt weer! De lijst is bijgewerkt.

Opvallend is dan nog de 4232, deze heeft volgens de digitale bronnen voor het laatst gereden op 17-08-22, weet iemand of die inmiddels ook terzijde is gesteld of dat 'ie wacht op herstel oid?


Heeft een klein brandje gehad in een HS kast en die staat inderdaad terzijde in Utrecht

 

16-09-2022 09:46:43
plant
plant

Bedankt voor alle info, en zo snel ook! Het wordt zeer gewaardeerd! :)

Ik hang in de lijst dan vooralsnog even geen terzijde label aan de 4232, maar zal deze informatie er als opmerking achter zetten. Dan wachten we ondertussen maar even af of en hoe het stel On nog bereikt.



Laatst bewerkt door plant op 16-09-2022 09:53, reden: quote weggehaald


Youri
 

20-09-2022 15:50:30
279
279

misschien heb ik iets gemist, maar gaat ICM ook nog behandeld worden ivm OBIS?

 

20-09-2022 16:28:51
treinfan
treinfan

Wat bedoel je precies?

 

20-09-2022 16:39:09
VIRMm1
VIRMm1
Quote
279 (20-09-2022 15:50:30):

misschien heb ik iets gemist, maar gaat ICM ook nog behandeld worden ivm OBIS?


Klopt, maar volgens mij eerst DDZ

 

20-09-2022 17:25:07
treinhobby
treinhobby

Zag wel dat sinds vorige week (?) het scherm van de aankondiging van het eerstvolgende station er anders uitziet.

 

21-09-2022 15:50:14
aarclay
aarclay

Waarom zou ICM moeten worden overgeslagen bij updates voor OBIS?

 

21-09-2022 18:40:07
thom
thom

Investering tov de resterende levensduur bijvoorbeeld.

Als het alleen software is zal het wel meevallen, maar moet er hardware matig wat aangepast worden kan ik mij voorstellen dat men zich daar niet meer aan zou wagen.



Laatst bewerkt door thom op 21-09-2022 18:40
 

21-09-2022 21:59:34
VIRMm1
VIRMm1

Vooralsnog wordt de hardware bij ICM ook nog vervangen. Momenteel is men nog bezig met de VIRM'en, daarna komt DDZ.

Als reiziger merk je overigens helemaal niets van die wijzigingen.

 

22-09-2022 20:18:55
Amazonous
Amazonous
Quote
thom (21-09-2022 18:40:07):

Als het alleen software is zal het wel meevallen, maar moet er hardware matig wat aangepast worden kan ik mij voorstellen dat men zich daar niet meer aan zou wagen.


Dat is een beetje tweeledig, als het achterblijven qua hardware inhoudt dat je een oude versie van de software moet blijven ondersteunen (IT moet wel met VT kunnen blijven praten e.d., anders is OBIS helemaal over) kunnen de kosten nog best wel eens de andere kant op vallen. Software ontwikkelen, helemaal gezien de grote hoeveelheid betrokken externe partijen, is ook geen goedkope opgave. En allerlei branches naast elkaar in de lucht houden is daarnaast vragen om problemen.



Laatst bewerkt door Amazonous op 22-09-2022 20:20
 

23-09-2022 00:04:52
aarclay
aarclay
Quote
Amazonous (22-09-2022 20:18:55):
Quote
thom (21-09-2022 18:40:07):

Als het alleen software is zal het wel meevallen, maar moet er hardware matig wat aangepast worden kan ik mij voorstellen dat men zich daar niet meer aan zou wagen.


Dat is een beetje tweeledig, als het achterblijven qua hardware inhoudt dat je een oude versie van de software moet blijven ondersteunen (IT moet wel met VT kunnen blijven praten e.d., anders is OBIS helemaal over) kunnen de kosten nog best wel eens de andere kant op vallen. Software ontwikkelen, helemaal gezien de grote hoeveelheid betrokken externe partijen, is ook geen goedkope opgave. En allerlei branches naast elkaar in de lucht houden is daarnaast vragen om problemen.


Opsich lijkt me dit enkel softwarewerk. Een paar maanden geleden werken ook diverse OBIS-schermen niet omdat de levering van de data was aangepast, geloof ik.

 

23-09-2022 07:50:35
Amazonous
Amazonous

Zie ook VIRMm1's reactie.

 

23-09-2022 09:10:02
VIRMm1
VIRMm1

De software draait nog steeds dmv virtuele machines dus daar kun je alle kanten nog mee op, zolang er een 4G verbinding aanwezig is. De OBIS computer blijft fysiek hetzelfde (hooguit een andere software versie) dus wijzigingen die je op een 'oud' OBIS netwerk uitvoert (andere soort reisinformatie bijvoorbeeld) kunnen ook op het nieuwe systeem doorgevoerd worden.

Zoals ik al zei merk je als reiziger helemaal niet welk systeem aanwezig is.

 

23-09-2022 09:50:18 1
Amazonous
Amazonous

Zolang de treinhardware, eventueel verouderd, de software-wensen maar kan bijhouden is er inderdaad weinig aan de hand. Situatie die ik bedoelde ontstaat inderdaad zodra je laatste releases niet meer kunt uitrollen en er dus een punt ontstaat dat je twee branches van je software in de lucht aan het houden bent, ofwel je codebase vol checks zit op welk platform je draait.

An sich heb ik, niet in de hoedanigheid van reiziger, ook wel enig beeld bij de OBIS-omgeving idd.

 

24-09-2022 14:05:06
jochem
jochem

Voor de administratie: de terzijde gestelde 4204 is momenteel onderweg van On naar Ahgons (via Ut).

 

12-11-2022 16:15:38
broek53
broek53

Uit doorgaans zeer betrouwbare bron vernam ik dat op 11-11 de 4232 door de 4097 + 4056 van Utrecht naar Arnhem Goederen NS gesleept is - waarmee we veilig mogen aannemen dat de 4232 nu echt terzijde is gesteld. (Stel stond al sinds half augustus stuk te wezen in Ut.)

 

12-11-2022 17:06:59
plant
plant

Bedankt! Ik heb het verwerkt in het lijstje.

Lang van het toneel verdwenen (zonder voor mij bekende reden) zijn op dit moment dan nog de 4215 (25-10 laatste inzet geweest) en de 4243 (19-10 laatste inzet).



Laatst bewerkt door plant op 12-11-2022 17:08


Youri
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


12-11-2022 18:22:30
sander14
sander14

4243 heeft defecte kabels van de tractieinstallatie en moet gesleept naar een werkplaats. De 4215 heeft op 4-11 nog een controle gehad en heeft ook geen defecten voor zover bekend.

 

15-11-2022 05:06:41
jochem
jochem

Voor wat ik kan opmaken uit mijn systemen heeft de 4215 cascoschade, ik vermoed door corrosie. Moet er voor naar RB Hlm, net als de 4243 met voornoemd probleem. De 4232 heeft het labeltje "koud terzijde" gekregen.

 

16-11-2022 16:12:49
Jasper-N
Jasper-N

hallo, ik had gelezen dat voordat de icm koploper stellen gemoderniseerd werden er ook een soort keukens in de treinen waren, ik ben erg benieuwd of iemand daar foto's van heeft en of ik die mag aanschouwen, ik weet dat ze niet veel voorstellen. Maar toch ben ik benieuwd.

 

16-11-2022 16:28:35 1
vrijgezel
vrijgezel

ICM 3 en ICM 4 (de series, niet de lengte) hadden alleen een lege ruimte, bij ICM 1 en ICM 2 zat er wel een heuse keuken in. ICM 0 heeft de keukens tot het einde gehouden (natuurlijk op het laatst verwaarloosd omdat het onderhoud niet meer nodig was toen de catering "vanaf de wal" werd gedaan, ICM 0 heeft dat nog meegemaakt.
Na Google geraadpleegd te hebben zijn er alleen foto's van de keuken van stel 4005 (ICM 0).

https://www.treinenweb.nl/reviews/29/het-prototype-icm-4005-bezocht.html

op https://www.treinenweb.nl/reviews/29/het-prototype-icm-4005-bezocht.html een stukje naar beneden te scrollen.



Laatst bewerkt door vrijgezel op 16-11-2022 19:12
 

16-11-2022 17:24:14
treinhobby
treinhobby

en hierbij ook klikbaar.

 

16-11-2022 17:34:04
aarclay
aarclay

Ben ik (de schrijver) nou de enige met een foto van de pantry, en dan enkel in verwaarloosde toestand? Ik ben ook wel benieuwd of er ergens nog een foto te vinden is van de pantry in normale staat.

Ik weet wel dat sinds 2002, toen de RailTender van het toneel verdween, dat deze pantry's dichtgeschroefd werden.



Laatst bewerkt door aarclay op 16-11-2022 17:45
 

16-11-2022 18:53:43
rick
rick

Hier is de keuken in iets betere staat zichbaar.

 

23-12-2022 08:54:22
broek53
broek53

Het lijstje terzijdestellingen van afgelopen voorjaar en zomer is afgewerkt en het bestand ICM moet nu kennelijk voorlopig weer constant blijven. Te merken aan bijvoorbeeld de 4023, die met een verbrande hoogspanningsschakelaar en beschadigde -kast naar Haarlem kwam voor herstel. Gisteren al weer afgeleverd, nu voorzien van de complete kast van de 4029, die in Hlm terzijde staat.

 

23-12-2022 09:18:45
Muizeneus
Muizeneus

En dat is logischerwijs het gevolg van het gegeven dat ICNG nog niet instroomt zoals verwacht?

 

23-12-2022 09:55:44
broek53
broek53

Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar logisch is het wel. ICNG zou inmiddels een deel van de Noord-Oost hebben moeten rijden in de vorm van de daaraan doorgeknoopte diensten van de HSL-Zuid in Amsterdam Zuid. En behalve ICR en ICM komt er niet iets anders in aanmerking voor terzijdestelling.

 

28-12-2022 23:36:24
Talbot
Talbot

Ik ben vooral benieuwd welke stellen volgend jaar terzijde gezet worden. En dan vooral of de 4011 de 40 jaar gaat halen... ben benieuwd!

 

29-12-2022 07:49:22
broek53
broek53

Als het net zo gaat als dit jaar, worden de technisch minst goede stellen er tussenuit gezocht voor terzijdestelling.

 

07-01-2023 22:53:42
Talbot
Talbot

7 januari om 20:30 is NS ICMm 4242 tegen een tractor gebotst in Staphorst. De schade aan de sBk 4242 is groot, ik heb zo'n gevoel dat het einde verhaal is voor de 4242...

 

08-01-2023 00:02:09 1
AJT
AJT

Waarom? Bakwisseling met een terzijdestaand stel en het stel rijdt binnen 1 week weer

 

08-01-2023 00:24:55
Talbot
Talbot
Quote
AJT (08-01-2023 00:02:09):

Waarom? Bakwisseling met een terzijdestaand stel en het stel rijdt binnen 1 week weer

Alleen nog even hopen op sBk 4029 en dan hebben we een ICMm-4 met witte lampenkappen ;-)

 

08-01-2023 04:46:45
marciekemp
marciekemp

De 4242 zou in 1e instantie richting Hlmwph gaan, maar later is toch besloten deze maar naar de wagenwerkplaats in Amf te brengen. Dus voorlopig lijkt het er op dat het voor de 4242 over en uit is, al zou het in Amf neerzetten nog te maken kunnen hebben met de beperkte capaciteit te Hlmwph momenteel



Laatst bewerkt door marciekemp op 08-01-2023 04:47
 

08-01-2023 12:47:07
broek53
broek53

Voor de 4242 geef ik ook geen cent meer, althans voor de beschadigde bak. Een bakwisseling zal wel afhankelijk zijn van de actuele stand van het ICM versus de behoefte. Maar ik denk dat in geval van behoefte makkelijker de hele 4242 geruild zou kunnen worden tegen een stel dat op Ahg terzijde staat te staan. Er zitten stellen bij die niets mankeren en alleen maar onderhoud nodig hebben.

 

08-01-2023 13:27:23
AJT
AJT

Vergeet de plan V die een paar jaar voor uitdiensttreding bij Maastricht op een shovel botste niet. Die werd met verzekeringsgeld keurig hersteld

 

08-01-2023 13:41:31
broek53
broek53

Nee, maar tijden veranderen. Haarlem is de wph Haarlem niet meer qua schadeherstel (er zijn al een paar IC3-en gesloopt met een beetje overwegbotsschade) en we spreken niet over materieel dat per se nog jaren mee moet. Ze sneuvelen nu al bij een beetje behoorlijke technische storing.

 

08-01-2023 13:54:07
john2
john2

Is dan tenopzichte van verschillende jaren terug de financiële situatie zo veranderd, dat het herstel niet meer opweegt, wat het treinstel waard is?

 

08-01-2023 14:04:39
martijn
martijn

Waarom zou je een treinstel herstellen dat je niet meer nodig hebt? De 'slechtste' stellen gaan nu ook al geleidelijk uit dienst. Een stel met botsschade hoort nu gewoon bij de slechtere stellen.

 

08-01-2023 14:19:32
Talbot
Talbot

Ik ben vooral benieuwd wat de technische staat is van de 4242, en of het nog waard is een hele bakwisseling uit te voeren. Er gaat nu blijkbaar ook het gerucht dat het stel naar Amsterdam wordt gesleept om als plukstel te gaan dienen. Of het waar is weet ik niet, daar komen we vanzelf achter....

 

08-01-2023 15:21:16 1
cuneo56
cuneo56

Hat zijn voorlopig allemaal geruchten en gedachten.

Er is hooguit een/de schade expert van NS al wezen kijken.

Komende dagen zal die dan samen met de materieel manager die over het ICM gaat, een besluit gaan nemen. Wel is het natuurlijk zo dat momenteel de beslissing veel minder snel naar herstel zal gaan en eerder naar bakwissel of terzijde stelling.

( En als de jonge boeren nu in het weekend vaker op fiets of brommer naar de kroeg gaan zal dat ook weer schelen.😉)

 

08-01-2023 16:03:58
279
279
Quote
Talbot (08-01-2023 14:19:32):

Ik ben vooral benieuwd wat de technische staat is van de 4242, en of het nog waard is een hele bakwisseling uit te voeren. Er gaat nu blijkbaar ook het gerucht dat het stel naar Amsterdam wordt gesleept om als plukstel te gaan dienen. Of het waar is weet ik niet, daar komen we vanzelf achter....


het stel komt wellicht eerst naar Aswpl, omdat daar diverse werkzaamheden voor RB Hlm uitgevoerd worden....

 

09-01-2023 09:53:14
Talbot
Talbot

Het treinstel staat in ieder geval bij Amersfoort Centraal op het opstelterrein, tussen de in dienst zijnde treinen, zie ik op Treinposities. Ben benieuwd wanneer bekend wordt wat ermee gaat gebeuren. En daarmee bedoel ik natuurlijk vanuit NS zelf, niet geruchten of whatever ;-)



Laatst bewerkt door Talbot op 09-01-2023 09:55
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

11-01-2023 13:30:43
sik214
sik214

Om een beeld van de schade te hebben, zie foto's onderaan de link:

https://noordernieuws.nl/friesland/trekker-botst-op-trein-in-staphorst-treinverkeer-van-en-naar-noorden-plat-145494/

Zo te zien vergelijkbaar aan de 4051.

 

11-01-2023 13:47:51
Oldskool
Oldskool

Linkje

 

11-01-2023 15:50:26
thom
thom

Mooie tekst ook daar 'of de trein ook beschadigd is, is nog onduidelijk' en vervolgens kun je dat duidelijk zien op hun eigen foto's bij het artikel :p

 

13-01-2023 20:19:34
Talbot
Talbot

De 4242 is inmidels weg op de plek waar die opgesteld stond, het opstelterrein bij Amersfoort Centraal. Ben benieuwd waar het stel zich nu bevindt. Zou me niks verbazen als het stel naar de Wagenwerkplaats is verplaatst, omdat ie best in het zicht stond...

 

13-01-2023 20:53:05
aarclay
aarclay

Maakt het wat uit dat die in het zicht staat? 😜

In de weg staan, klinkt aannemelijker.

 

18-01-2023 20:29:59
LePeletier
LePeletier

Iemand al een update over het lot van de 4242?

 

10-02-2023 01:08:16
jochem
jochem

De 4242 staat momenteel te Amfww.

 

15-02-2023 17:12:07 1
Talbot
Talbot

De 4242 staat, begreep ik, koud terzijde momenteel, de kans dat dit stel nog terug komt op de baan is zeer klein...

De tijd zal het leren.



Laatst bewerkt door Talbot op 15-02-2023 17:14
 

15-02-2023 22:53:13
plant
plant

Ik heb de terzijdestelling van de 4242 verwerkt in het bovenstaande lijstje, dank voor de info allen!

Opvallend afwezig (>14 dagen) zijn op dit moment alleen de 4028 (laatse rit 18 januari) en de 4053 (laatste rit 28 januari).




Youri
 

15-02-2023 23:33:41
Korte_Naam
Korte_Naam

De 4028 is, al dan niet toevallig, vandaag gemeld in het OD als LM tussen Had en Hil richting Ledn.

 

15-02-2023 23:35:15
MasterE
MasterE

De 4028 heeft vanochtend z'n periodieke controle gehad en is gewoon inzetbaar.

De 4053 staat te wachten op onderhoud.

 

16-02-2023 01:26:54
jochem
jochem

De 4028 had hardnekkige tractieproblemen, die men in On ook niet opgelost kreeg. Enkele weken geleden is hij vanuit On naar Hlm gesleept, en blijkbaar recentelijk weer afgeleverd.

 

16-02-2023 07:19:49
broek53
broek53

Dat klopt, met onderdelen van de terzijde staande 4029.

 

16-02-2023 22:31:30
moderator
Moderator
moderator

Een bericht verwijderd dat alleen maar een link bevatte zonder verder iets toe te voegen (dat heeft weinig nut). Tevens hoort zoiets (als je op de link klikte) meer in het Opvallende Dingen topic van die dag dan de ontwikkelingen ICM.

 

26-02-2023 19:54:43
rick
rick

Als ik het vandaag goed zag hebben de stellen in de Hrp gezelschap gekregen van nog een viertje, kan dat kloppen?

 

27-02-2023 20:00:11
LePeletier
LePeletier

Dat zal vermoedelijk gaan om de 4242.

 

27-02-2023 22:36:43
Karel1969
Karel1969

Die stond vorige week nog in Amf in elk geval.

 

05-03-2023 18:58:32
jmv
jmv
Quote
rick (26-02-2023 19:54:43):

Als ik het vandaag goed zag hebben de stellen in de Hrp gezelschap gekregen van nog een viertje, kan dat kloppen?


Ik ben vandaag even bij de Hrp wezen kijken. Op het spoor met de DM'90-stellen staan nog 10 bakken op hun draaistellen.

Deze 10 bakken lijken afkomstig van 5 verschillende stellen: 4 keer 2 bakken uit drietjes en 1 keer 2 bakken uit een viertje. Vooraan stond een kopbak van de 4034. Van de drietjes stond telkens een AB en een sBk. Van het viertje zag ik een A en een sBk. Ik kon helaas verder geen nummers zien.



Laatst bewerkt door jmv op 05-03-2023 19:10
 

06-03-2023 18:13:32 1
jochem
jochem

De 4244 is vandaag van Ahgons naar On gesleept voor herindienststellingsbeurt + onderhoud. Wellicht als vervanger van de 4242?

 

07-03-2023 09:29:49
Talbot
Talbot

Ik neem aan van wel. Een heel treinstel terug in dienst nemen is makkelijker dan een bakwisseling uitvoeren, lijkt mij.



Laatst bewerkt door Talbot op 07-03-2023 09:46
 

07-03-2023 10:14:43
thom
thom

Dat ligt maar aan de technische staat van de bakken en componenten die erin zitten.

Opzich stelt een bakwissel niet zo bar veel voor natuurlijk.

 

07-03-2023 20:57:59
BAKEMONO
BAKEMONO
Quote
thom (07-03-2023 10:14:43):

Dat ligt maar aan de technische staat van de bakken en componenten die erin zitten.

Opzich stelt een bakwissel niet zo bar veel voor natuurlijk.


Toevallig kwam er op mijn Instagram een post voorbij van Grandmastersicm. volgens een van hun volgers vonden de monteurs in On hem nog in bijzonder goede staat. voor degenen die de hele post willen zien met een paar foto's




Can I VIRM you?
 

07-03-2023 21:11:57
Henk1619
Henk1619

Ik denk dat je een stuk van de URL bent vergeten want de link eindigt in een mededeling dat die pagina niet bestaat.

 

07-03-2023 23:18:35
rolandrail
rolandrail

https://www.instagram.com/p/Cpf2OsRIeds/

 

08-03-2023 00:03:53
aarclay
aarclay

Mooi dat die terug komt. Maar wel bijzonder dat deze vorig jaar juli terzijde is gesteld in goede conditie.

 

08-03-2023 00:38:33
BAKEMONO
BAKEMONO

ondertussen gefixt door iemand anders eronder gezet

 

08-03-2023 10:19:50
john2
john2
Quote
rolandrail (07-03-2023 23:18:35):

https://www.instagram.com/p/Cpf2OsRIeds/


Ook na het handmatig invoeren van de link van Roland kom ik uit op pagina niet gevonden.

 

08-03-2023 10:25:31
mren
mren

Wat bedoel je met handmatig?

Als ik de url selecteer en open, werkt deze prima.

 

08-03-2023 10:29:23
john2
john2

Met handmatig bedoel ik, met het toetsenbord invoeren, omdat de link van Roland geen klikbare link is. Als het jou lukt kun je dan een klikbare link van maken? Dan zie ik wel of het mij dan ook lukt?

 

08-03-2023 10:36:46
mren
mren

Link

Met de hand url's overtypen is lastig omdat je slecht het verschil ziet tussen 0 en O of tussen I en l. Mijn browser (Opera) kan selecteren en dan url openen. Anders werkt "ouderwets" knippen en plakken ook. Dat is een stukken handiger dan overtypen.

 

08-03-2023 10:50:58
john2
john2

mren, jouw link lukt.

Zoals door jou gemeld kan ik me vergis hebben in de lettertekens en dan ga je de mist in.

 

08-03-2023 19:58:08
BAKEMONO
BAKEMONO

Op de computer anders gewoon drie keer klikken kopieren en plakken toch?

 

08-03-2023 20:00:06
BAKEMONO
BAKEMONO

dat iig opgelost, voordat we weer ontsporen. Ik vernam via Rail Magazine ICNG introductie uitgave, dat de drietjes vanaf 2027 eruitzijn en uiteindelijk alleen de viertjes overblijven. Is dat daadwerkelijk zo?

 

09-03-2023 07:34:37
Daan!
Daan!

Is helemaal nog niet zeker. En als het nu het plan is, weet je dat het weer verandert.

 

09-03-2023 07:49:52
martijn
martijn

En het mag hopelijk wel duidelijk zijn dat er nu net zo goed viertjes terzijde gaan. Afgelopen voorjaar was het bijvoorbeeld 7 drietjes en 7 viertjes. En dan niet meer zoals ooit gepland op leeftijd, maar vooral eerst de slechtste stellen (met ook daar weer wat uitzonderingen op)

 

09-03-2023 08:42:15
Jorn
Jorn
Quote
BAKEMONO (08-03-2023 20:00:06):

dat iig opgelost, voordat we weer ontsporen. Ik vernam via Rail Magazine ICNG introductie uitgave, dat de drietjes vanaf 2027 eruitzijn en uiteindelijk alleen de viertjes overblijven. Is dat daadwerkelijk zo?


Ik denk dat het sowieso ambitieus wordt om vanaf 2027 zo'n groot aandeel van de ICM uit te faseren (of dat nou drietjes of viertjes zijn). De huidige ICNG levering heeft niet genoeg zitplaatsen om de gehele Traxx + IRC stammen en het halve ICM wagenpark te vervangen. Er moet dus vrij snel een vervolgbestelling geplaatst worden dan. Het zou ook kunnen dat de S5G een deel van de ICM gaat vervangen maar ik zie die ook nog niet zo snel in 2027 rondrijden. De DDNG is ook geen oplossing want die eigen gewoon één-op-één de DDZ vervangen.

Kortom de ICM rijdt voorlopig nog met een flink aantal stellen rond, ook na 2027.

 

09-03-2023 09:09:07
michaben
michaben

DDNG is zeker geen 1 op 1 vervanging van DDZ, naar dat doet er ook niet toe want DDNG stroomt volgens het nieuwsbericht van de NS pas in 2028 in en kan dus geen materieel vervanging wat in 2027 aan de kant gaat.

 

09-03-2023 09:22:16
geert
geert
Quote
Jorn (09-03-2023 08:42:15):
Quote
BAKEMONO (08-03-2023 20:00:06):

dat iig opgelost, voordat we weer ontsporen. Ik vernam via Rail Magazine ICNG introductie uitgave, dat de drietjes vanaf 2027 eruitzijn en uiteindelijk alleen de viertjes overblijven. Is dat daadwerkelijk zo?


Ik denk dat het sowieso ambitieus wordt om vanaf 2027 zo'n groot aandeel van de ICM uit te faseren (of dat nou drietjes of viertjes zijn). De huidige ICNG levering heeft niet genoeg zitplaatsen om de gehele Traxx + IRC stammen en het halve ICM wagenpark te vervangen. Er moet dus vrij snel een vervolgbestelling geplaatst worden dan. Het zou ook kunnen dat de S5G een deel van de ICM gaat vervangen maar ik zie die ook nog niet zo snel in 2027 rondrijden. De DDNG is ook geen oplossing want die eigen gewoon één-op-één de DDZ vervangen.

Kortom de ICM rijdt voorlopig nog met een flink aantal stellen rond, ook na 2027.


Wat is S5G? Iets met snel internet zodat er minder reizigers zijn? Meer thuiswerken bevorderen door NS?

 

09-03-2023 09:29:57
Ysbergsla
Ysbergsla

Sprinter Vijfde Generatie. De naamgeving is minder origineel dan in de twintigste eeuw, toegegeven.

 

09-03-2023 09:58:29
aarclay
aarclay

De aanbesteding voor de vijfde generatie Sprinter werd in juli vorig jaar aangekondigd:

nieuws.ns.nl

 

09-03-2023 10:30:33
Jorn
Jorn

Nog een belangrijk puntje betreffende de S5G en de reden dat ik deze aanhaalde als mogelijk vervanger voor een deel van het ICM. NS heeft in de aanbesteding gezet dat deze sprinter ook geschikt moet zijn om als intercity ingezet te worden.

 

09-03-2023 11:19:41
bnv
bnv
Quote
Jorn (09-03-2023 08:42:15):
Quote
BAKEMONO (08-03-2023 20:00:06):

dat iig opgelost, voordat we weer ontsporen. Ik vernam via Rail Magazine ICNG introductie uitgave, dat de drietjes vanaf 2027 eruitzijn en uiteindelijk alleen de viertjes overblijven. Is dat daadwerkelijk zo?


Ik denk dat het sowieso ambitieus wordt om vanaf 2027 zo'n groot aandeel van de ICM uit te faseren (of dat nou drietjes of viertjes zijn). De huidige ICNG levering heeft niet genoeg zitplaatsen om de gehele Traxx + IRC stammen en het halve ICM wagenpark te vervangen. Er moet dus vrij snel een vervolgbestelling geplaatst worden dan. Het zou ook kunnen dat de S5G een deel van de ICM gaat vervangen maar ik zie die ook nog niet zo snel in 2027 rondrijden. De DDNG is ook geen oplossing want die eigen gewoon één-op-één de DDZ vervangen.

Kortom de ICM rijdt voorlopig nog met een flink aantal stellen rond, ook na 2027.


O, dat duurt dus nog zeker vier jaar en al die tijd zal ik met mijn kont op dezelfde bank moeten zitten. Ofwel :Kan er nog wat gedaan worden aan het interieur voordat dat interieur helemaal uit elkaar valt? De kwaliteit begint zo langzamergand steeds slechter te worden, vooral in de 2e klas..

 

09-03-2023 11:44:11
Daan!
Daan!
Quote
michaben (09-03-2023 09:09:07):

DDNG is zeker geen 1 op 1 vervanging van DDZ,


Waar maak je dat uit op?

 

09-03-2023 11:48:18
DDZ7504
DDZ7504

DDNG werd vorig jaar wel degelijk gecommuniceerd als zijnde vervanging van DDZ. Dat het niet exact 1 op 1 is kan best kloppen, maar het is wel zo gezegd. Overigens kan het natuurlijk ook zijn dat DDZ niet ín 2027 buiten dienst gaat, maar vanáf 2027.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 09-03-2023 11:49
 

09-03-2023 12:24:13
michaben
michaben

In het persbericht staat vervanging van DDZ én uitbreiding vloot. Het feit dat er meen DDNG besteld is dan er DDZ is lijkt me ook duidelijk genoeg trouwens.

 

09-03-2023 17:54:30
Talbot
Talbot

Weet iemand eigenlijk of er wat gebeurd is met de mBFk 4025? De lampenkappen zijn zwart, terwijl deze tot 4030 altijd wit zijn...

 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICM
RailWiki.nl