Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICM
RailWiki.nl
09-01-2008 13:38:10
sik214
sik214
Ja klopt, gisteren gespot in de 716 en 779.  

09-01-2008 14:16:43
salieri
salieri
Quote
aarclay: Ik dacht dat er al enkel putten waren daarvoor op enkele stations?
Groningen toch ook? (als je het station uitrijdt richting On)
Nee, dat zijn waterputten om de slangen water te laten spuiten in de reservoirs van de treinen
 

09-01-2008 18:19:02
hvondelen
hvondelen
Ik zag van het weekend de 4022 nog rijden in de dienstregeling, wanneer gaat die onder handen genomen worden.?


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

09-01-2008 18:24:07
gertjan
gertjan
Volgens de planning ergens in februari.


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

09-01-2008 20:00:43
taigagaai
Moderator
taigagaai
De 4026 en 4027 zullen voor de 4022 gereviseerd worden, aldus https://m.somda.nl/www/forum/4141/p112360/  

10-01-2008 00:08:50
timtrein
timtrein
Quote
salieri:
Quote
aarclay: Ik dacht dat er al enkel putten waren daarvoor op enkele stations?
Groningen toch ook? (als je het station uitrijdt richting On)
Nee, dat zijn waterputten om de slangen water te laten spuiten in de reservoirs van de treinen

Waar gaat dit over? WC vullen gebeurt toch gewoon langs de perrons of in de tuin?
Bedoel je met "(als je het station uitrijdt richting On)" de oude wasstraat?
 

10-01-2008 00:09:52
ajwkam
ajwkam
Quote
aarclay: En de 4019 schijnt ook al in dienst te zijn.

De 4019 zat gisteren in de 9194, die in Asn (!) combineerde met mijn IC783, die uit de 4224 bestond. En dan weer richting Gn, maar dat is verder off-topic.
 

17-01-2008 00:10:09
aarclay
aarclay
Heeft de ICMM nou ook magneet remmen?  

17-01-2008 09:29:56
daan6
daan6
Nee, voor zover ik weet niet. ICM4 heeft wel magneetremmen, en ik neem aan dat die bij de revisie ook wel blijven.  

23-01-2008 00:32:14
aarclay
aarclay
Aha...

Ik hoor trouwens van enkele anderen dat die Airco in de ICMM nog erg hard blaast en lawaaierig is. is dit al bekend, en is er al bekend of er aan wordt gesleuteld?

Ik hoop dat ze dat nog een keer gaan doen.
 

23-01-2008 01:05:21
dionysus
dionysus
Quote
blokker: Het Openbaar Vervoer Railnieuws van januari http://www.hov-rn.nl meldt het volgende:

In 2006 is NSR gestart van VIRM en DD-AR de digitale bestemmingsaanduidingen aan te passen. Geruime tijd toonden de displays bijvoorbeeld de foutieve bestemming Almere Buiten Oost in plaats van Almere Oostvaarders. Een aantal bestemmingen was bovendien niet beschikbaar. Sinds kort blijkt het ook mogelijk te zijn de bestemming ‘Watergraafsmeer’ te tonen in VIRM.

Ik heb hier echter nog weinig van gemerkt. Zowel DD-AR als VIRM geven nog steeds Almere Buiten Oost aan. VIRM kan idd Watergraafsmeer weergeven.

Als ik het me goed herinner, kan je met SGM-2 nog steeds IJmuiden laten zien.

Oeps, had niet gezien dat dit topic al zo lang was

Laatst bewerkt door dionysus op 23-01-2008 01:06
 

23-01-2008 08:45:35
mdeen
mdeen
Quote
aarclay: Aha...

Ik hoor trouwens van enkele anderen dat die Airco in de ICMM nog erg hard blaast en lawaaierig is. is dit al bekend, en is er al bekend of er aan wordt gesleuteld?

Ik hoop dat ze dat nog een keer gaan doen.
Dat is bij VIRM (en vooral op de bovenverdieping) ook. Als je rijdt valt het niet zo op vanwege al het andere geluid, maar als hij tijdens de rit uit gaat dan valt opeens de ongelofelijke rust wel op.
Als je stil staat dan is het gewoon storend.
En daarbij waait het altijd koud. Ik ging van het weekend naar Hdr en daar zijn een paar bruggen zonder bovenleiding, als de airco uitging was het klimaat opeens een stuk beter.
Ze moeten de blaassnelheid daar zeker eens aanpassen aan de buitentemperatuur. Als het buiten koud is hoef je binnen echt geen orkaan met koude lucht te hebben.

Maar dat probleem hebben veel airco's. De airco in BR425 is ook zo irritant aanwezig, dus de SLT zal het ook wel hebben.
 

23-01-2008 12:58:05
keesje
keesje
Nieuwe ICMm 4020 heeft de werkplaats Hlm vandaag ook voor het eerst verlaten sinds 7 september vorig jaar. Dan zal dit stel binnenkort ook wel de baan op gaan! Het staat nu nog wel in Hlm overigens.

Laatst bewerkt door keesje op 23-01-2008 12:58
 

23-01-2008 17:37:09
raoul
raoul
Vandaag gezien in Leiden om 14.35 uur vanuit de Benelux naar Amsterdam Centraal.  

25-01-2008 16:42:05
broek53
broek53
Bij het reizigersmaterieelnieuws staat dat de 4020 op 23/1 dan ook weer in dienst zou zijn gesteld, maar dat is niet zo. Dat was een proefrit en hel;emaal goed was het kennelijk niet, want hij staat nog steeds in Haarlem.  

25-01-2008 18:23:21
mark
mark
Aangepast  

04-02-2008 23:53:44
broek53
broek53
4027 is op 30/1 in revisie gegaan, 4020 afgeleverd op 31/1.  

06-02-2008 22:39:23
superpeer
superpeer
Even een zeurpuntje hoor, weet niet of dit de goede plek is om te melden, anders moet iemand het maar eventjes verplaatsen.
Bij nieuws-reizigersmaterieel op deze site staat nu "4027-4040...zijn gewoon in dienst" terwijl even daarvoor nog staat dat de 4027 "in behandeling" is.
 

06-02-2008 22:55:24
mark
mark
Aangepast  

20-02-2008 09:03:00
aarclay
aarclay
Voordat de 4023 in revisie zou gaan zou hij dus onderzocht worden. En ik neem aan dat hij inmiddels al gestript zal zijn en in de wpl staat?
En is er al bekend waneer de reisinformatieschermen in worden gebouwd?

Laatst bewerkt door aarclay op 20-02-2008 09:03
 

20-02-2008 09:03:57
robbertc
robbertc
yup  

23-02-2008 18:25:14
john563
john563
mBk 4023 staat alweer op draaistellen.  

24-02-2008 14:15:53
martijn24
martijn24
4021 staat nu in Onnen.  

06-03-2008 10:00:17
aarclay
aarclay
Ik zag op de 4021 op de een van de motorbakken een rooster onder de machinist cabine.
Is dit nieuws, of zat dat er al sinds de 4011?
 

06-03-2008 14:17:30
gertjan
gertjan
Een van de motorbakken ... ICM-1 (en 2 ook) heeft maar 1 motorbak


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

06-03-2008 17:29:14
salieri
salieri
Naar mijn weten zitten er bij de gewone ICM's ook een rooster onder de cabine?
Of wat bedoel je precies?
 

06-03-2008 17:42:16
broek53
broek53
Zou niet bedoeld kunnen worden dat grote richting-display dat de koersrollen vervangt? Die zitten inderdaad zo'n beetje onder de cabines.  

06-03-2008 18:30:19
aarclay
aarclay
Nee, maar ik reed er ook in een flits van langszij. Als ik het weer zie, maak ik wel een foto.  

11-03-2008 15:03:46
broek53
broek53
4024 vandaag afgeleverd door RB Haarlem.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


11-03-2008 22:41:50
aarclay
aarclay
Later dan de 4023, die bijna gereed is.
Apart.

En een 4026 ging toch gericht worden? Klopt dat? Of doen ze dat niet?
 

11-03-2008 23:00:31
peterselie
peterselie
De 4024 werd een week eerder binnengenomen dan de 4023, dus dan mag deze ook eerder gereed zijn

Wel vreemd dat de 4025 die een dag eerder dan de 4023 richting Hlm vertrok later klaar zal zijn dan de 4023

Laatst bewerkt door peterselie op 11-03-2008 23:03
 

12-03-2008 00:32:06
ruud.h
ruud.h
Wat is het laataste Treinnummer wat nu wordt omgeboud tot ICMm weet iemand dit
Ik ben echt een ICMm fan en wil graag weten welke treinnummer nu in de reviesie is


ruud.h
 

12-03-2008 00:44:29
kwilke
kwilke
Volgens het overzicht reizigersmaterieel is dit de 4028, sinds 7 maart.  

12-03-2008 06:33:01
salieri
salieri
Quote
aarclay: En een 4026 ging toch gericht worden? Klopt dat? Of doen ze dat niet?
De 4044 moet toch gericht worden, omdat deze een ICM-0 tussenbak heeft?
 

12-03-2008 08:24:21
broek53
broek53
Er dreigen wat dingen door elkaar te gaan lopen. De 4024 is wat vroeg binnen gekomen omdat men moest bekijken of er een bak die (heel vroeger, in zijn Aegon-tijd) brandschade heeft opgelopen, gericht moest worden. Of dat ook nodig was/gebeurd is, weet ik overigens niet.
De 4044, met zijn ICM-0-bak, zal een "special" moeten worden in de ombouw als zodanig. Maar dat heeft met richten niets te maken.

Laatst bewerkt door broek53 op 12-03-2008 08:24
 

13-03-2008 21:19:35
aarclay
aarclay
Hoezo special? Ik had weer gehoord dat het toch allemaal gestript wordt?
Net als alle andere ICMm'metjes. Misschien net even verder gestript, maar ik denk dat hij straks helemaal niet meer 'special' zal zijn omdat hij exact zoals de andere ICM'metjes wordt, en als ICM nu nog afwijkt op enkele punten vergeleken met de andere ICM's..

Lijkt me...
 

13-03-2008 21:35:11
broek53
broek53
Was het maar zo dat die bakken hetzelfde waren. Niets is minder waar, vertelt mij een Haarlemse ingenieur die het weten kan. De AB 4044 zal daarom wederom een special moeten worden om hem er hetzelfde uit te laten zien als een gewone ICM-1-bak.  

14-03-2008 09:56:48
lw-o
lw-o
zou het dan niet goedkoper/makkelijker zijn om er een ICRm bak tussen te plaatsen?  

14-03-2008 15:44:16
aarclay
aarclay
Die zijn dan ook erg afwijkend van de ICM reeks, lijkt me.

maar op punt waarvan verschillen die ICM bakken en 4044 van elkaar?
De lengte is toch hetzelfde gebleven (als ik nou mijn Treinenboek bij de hand had... ?

Laatst bewerkt door aarclay op 14-03-2008 15:46
 

14-03-2008 16:52:07
webguy
webguy
Wikipedia luidt "Hierbij gaat het onder meer om de indeling van de ramen, vormgeving van bagagerekken (zonder luchtdouches) en de binnendeuren." Ik gok dus dat het om die ramen en binnendeuren gaat, al luidt hetzelfde artikel ook "Verder is de AB 4007 omgebouwd tot AB 4044 ter vervanging van een uitgebrande AB.". De vraag is dus wat is er toentertijd omgebouwd, en wat moet nog...


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

14-03-2008 18:56:12
dh3201
dh3201
Ik denk dat o.a. de constuctie van het frame afwijkt en de kabelgoten en leidingen e.d.
Een ICRm rijtuig wijkt nog meer van een ICM tussenbak af dan de AB 4044 van een normale ICM tussenbak afwijkt.


Shqiperise-lopers?
 

14-03-2008 20:25:55
thom
thom
Quote
lw-o: zou het dan niet goedkoper/makkelijker zijn om er een ICRm bak tussen te plaatsen?

Een niet-ICM bak vervangen door een andere niet-ICM bak, maakt het er niet makkelijker op hoor

Sterker nog, een ICR is gebouwt met trek en stootwerk en een ICM bak neit, daarin is zelfs een ICM-0 bak gelijkender...

Maar waarschijnlijk is vorige keer die bak van de 4007 technisch gelijk gemaakt aan de vervolg serie zodat die bak in een serie stel kan functioneren.
Het interieur is daarbij geen probleem, immers zat dat eral in.

Nu wil je toch het interieur verbouwen, en zit in een ICM-0 bak kwa interieur toch alles op een andere manier en plek, en dus knu je niet het standaard ombouwplan daarvoor gebruiken...

Een ICR rijtuig zou eveneen afwijken tov een ICM serie bestelling rijtuig, alleen wél weer op een andere manier dan een ICM-0 rijtuig .
Logischer wijs was ene ICM-0 bak het meeste gelijkend en heeft men daar toen voor gekozen.
 

14-03-2008 20:55:20
timtrein
timtrein
Quote
dh3201: Ik denk dat o.a. de constuctie van het frame afwijkt en de kabelgoten en leidingen e.d.
Dat zijn inderdaad dingen waar je aan moet denken. Hoe zit de opbouw van de bak precies in elkaar, waar lopen de verstevigingsprofielen, waar zitten ophangpunten en steunen, hoe is de bevestiging van allerlei beplating... dat kan allemaal anders zijn. Houdt dus in dat je dat moet aanpassen, danwel dat je allerlei dingen met de hand op maat moet maken...
 

17-03-2008 21:52:10
taigagaai
Moderator
taigagaai
Ik zat zojuist eens mijn foto's van ICMm stellen te bekijken, worden nu bij alle stellen de binnenkant van de front- en sluitseinen wit gemaakt? Een aantal stellen had dit al bij hun aflevering, oa de 4012, 4028 terwijl de bijvoorbeeld de 4014-4018 zwarte binnenkanten hadden.  

17-03-2008 22:46:39
Rolffiej19
Rolffiej19
4014 enzo hebben ook allemaal witte binnenkant als ik zo is naar wat foto`s kijk  

20-03-2008 20:36:11
kbrandsma
kbrandsma
Quote
taigagaai: Ik zat zojuist eens mijn foto's van ICMm stellen te bekijken, worden nu bij alle stellen de binnenkant van de front- en sluitseinen wit gemaakt? Een aantal stellen had dit al bij hun aflevering, oa de 4012, 4028 terwijl de bijvoorbeeld de 4014-4018 zwarte binnenkanten hadden.

Op zich logisch. De "lichtunits" zijn zo'n 10 cm diep. Witte verf reflecteerd nu eenmaal beter dan de zwarte verf die op het gros van de ICM's is aangebracht. Kortom een fractie betere lichtopbrengst.
 

20-03-2008 21:36:21
zaza
zaza
Om helemaal compleet te zijn, de 4011-4013 hadden deze witte binnenkanten al vanaf de aflevering. Enkele overige stellen hebben dit gaandeweg gekregen na bvb. botsschade, zoals bvb. de 4026 na een botsing bij Den Haag CS.

Ik vind deze witte binnenkanten, afgezien van het daadwerkelijke doel, cosmetisch in ieder geval een stuk strakker dan de zwarte binnenkanten, dus ik heb geen probleem met het feit dat nu blijkbaar alle ICM stellen hiervan voorzien worden.
 

21-03-2008 16:06:06
dannytrein
dannytrein
ICMm 4025 splinter nieuw kwam om 11:01 door gvm rijden voor de liefhebbers een foto http://item.slide.com/r/1/61/i/Rr8vnto-0j_inq_Kp4-mbFXrp3DP7EW5/ de foto is niet zo goed en het is de achterkant van de trein want aan de andere kant stond er een paal voor

Laatst bewerkt door dannytrein op 21-03-2008 16:08
 

21-03-2008 21:04:00
sik214
sik214
Misschien moet er nog even gekeken worden naar de manier van stickeren op de frontschermen. Schijnbaar krijgt de borstel van de wasmachine grip op de naad van het folie. Dat is nu zowel bij de 4019 als de 4017 (meen ik) te zien. Je ziet dat er vuil achter blijft zitten en het zal dus op den duur los gaan raken. Of is de manier van stickeren al aangepast?  

25-03-2008 12:20:11
kbrandsma
kbrandsma
Wellicht eerder gemeld in een opvallende dingen-topic: De 4208 is aan één kant voorzien van een ICMm voorplaat in plaats van de gebruikelijke deuren van de doorloopkop.

Edit: De 4206 is hersteld. Nu begin ik te twijfelen tussen de 4208 of 4206.

Laatst bewerkt door kbrandsma op 25-03-2008 12:21
 

25-03-2008 12:26:52
hvondelen
hvondelen
De 4029 werd vanmorgen om 08.00uur door Hlm gesleept door Nedtrain loc 704, waarschijnlijk voor revisie?


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

25-03-2008 12:27:33
noof
noof
De 4206 bevat een ICMm voorplaat. 4208 is gewoon, dacht ik.  

25-03-2008 18:34:22
salieri
salieri
De 4208 is gewoon, de 4206 is door herstelling van schade, bepakt met een ICMm plaat.  

25-03-2008 18:47:53
zaza
zaza
Met de 4029 in Haarlem is dan het laatste ICM-1 stel is verdwenen met de eerste serie sfeervolle wandafbeeldingen die de 4011-4029 sierden (o.a. het hek met de sneeuwvolkjes). De serie 4030-4050 heeft weer een andere serie tussenwandbeschilderingen, overigens onderbroken door 4 stellen (4033-4036) die geheel groene wandbeschilderingen hebben. Weer een stukje ICM historie verdwenen helaas. Ben benieuwd of de ICMm stellen gaandeweg de serie ook nog verschillen krijgen in de wandafbeeldingen of dat het tot en met de 4097 hetzelfde blijft.

Laatst bewerkt door zaza op 25-03-2008 18:48
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

31-03-2008 10:54:07
rjybema
rjybema
Gisteren stond trst 4030 een tijdje op spoor 16 te Zwolle (net gearriveerd als trein 3738 uit Nijmegen en uitgewisseld voor een VIRM) en dit trst heeft ook nog de sfeervolle wandafbeeldingen die de 4011-4029 hadden.  

03-04-2008 13:47:21
john563
john563
De 4023 gaat maandag proefritten.  

03-04-2008 16:28:49
nls911
nls911
Ik zag vandaag een ICM stel staan te Hlm op spoor 2. Ik kon het nummer helaas niet zien. Het enigste wat ik eraan kon zien was dat deze schoon en nog oude stijl is. Dit is dan waarschijnlijk de 4030 die naar binnen is gesleept vanuit Zwolle? %09%  

03-04-2008 19:28:15
broek53
broek53
De 4030 is in Haarlem RB binnengelopen (niet gesleept overigens, want er hangt bvl op de stamsporen van het RB)  

04-04-2008 08:58:04
keesje
keesje
Het laatste kunstje van de 4030 was op 2 april in 784 en liep uit te Hfdo.  

04-04-2008 14:33:11
rjybema
rjybema
...en daarmee is de constatering die "zaza" vorige week dinsdag deed (het laatste ICM-1 stel is verdwenen met de eerste serie sfeervolle wandafbeeldingen (o.a. het hek met de sneeuwvolkjes) die de 4011-4030 sierden) alsnog een feit geworden.  

10-04-2008 00:07:53
aarclay
aarclay
Hoe werkt dat koersdisplay nou eigenlijk in de ICMm. Op het invullen van de dienstnummer?
En als ik mijn foto erbij betrek:

http://fotoalbum.claij.nl/OpendagNedtrainAmsterdamZaanstraat/dekoersbordinstelknoppenkast.html

Kan je dan met Omroep een automatische omroep doen? Er zit naar mijn weten weer geen mic. bij deze bedieningspaneel?

Laatst bewerkt door aarclay op 10-04-2008 00:09
 

10-04-2008 00:15:16
bart84
Moderator
bart84
Dit lijkt me niet op treinnummer te werken, want niet alle treinen hebben altijd dezelfde (eind)bestemming. Daarnaast hebben treinen tijden werkzaamheden nog wel eens een 69xxxx of 70xxxx nummer.
Dit lijkt me eerder een gevalletje van stationsnummer, zoals je bij de 'oude' muntgeld-automaten ook nog je bestemming via een nummer moet ingeven.


Mvg. Bart
 

10-04-2008 00:25:06
aarclay
aarclay
Als het wel op treinnummer werkt:
Die werkzaamheden zijn niet relevant. Het gaat om het normale nummer.
In de SGMm (En GTW?) gaat het wel op treinnummer geloof ik.

Laatst bewerkt door aarclay op 10-04-2008 00:25
 

10-04-2008 00:31:49
thom
thom
Natuurlijk zijn werkzaamheden wel relevant, op zo;n moment kan de normale reisinfo voor geen kant meer kloppen..  

10-04-2008 06:27:04
salieri
salieri
Bij de GTW gaat het met het treinnummer inderdaad  

10-04-2008 07:18:17
dennistd
dennistd
Op de open dag in Hgl in september vorig jaar stond er een ICMm met de deur van de HC-ruimte open. Daar zit ook het bestemmings-invoer-apparaat. Voor zover ik heb kunnen zien werkt deze met de stationsafkorting, en de HC ziet erbij staat welk station het precies is.  

10-04-2008 09:31:15
stefanuzz
stefanuzz
Ik kan je wel vertellen dat dat ding vrij omslachtig werkt... tijdens het invoeren als 'leek' (;)) was het nog een gepruts om de juiste bestemming er op te krijgen. Het scrollen leek erg langzaam te gaan.  

10-04-2008 09:40:33
daan6
daan6
Een van de manieren is inderdaad de afkorting van het eindpunt in te voeren. Maar volgens mij zijn er nog veel meer opties in dat menu.  

10-04-2008 10:37:44
taigagaai
Moderator
taigagaai
Je kan ook via treinnummer invoeren, maar dat werkt nog niet zoals het zou moeten werken. Worden de display's automatisch aangepast als er in een oud stel de koersrol wordt bediend?  

10-04-2008 10:51:58
JcJay
JcJay
ICMm 4023, gisteren "vers van de pers". Hij stond te glimmen in Haarlem...  

10-04-2008 11:00:33
daan-ns
daan-ns
Bij SGMm gaat het inderdaad op het treinnummer. Je kunt uiteraard ook de eindbestemming los invoeren. Zelfs Lc kan d'r op:)


Groetjes Daan
 

10-04-2008 13:25:20
broek53
broek53
Quote
JcJay: ICMm 4023, gisteren "vers van de pers". Hij stond te glimmen in Haarlem...
Staat nu nog te wachten op afvoer naar Onnen, zoals gebruikelijk na een revisie. De 4031 zal morgen in Haarlem binnenrollen (is althans de bedoeling).
 

10-04-2008 16:18:04
salieri
salieri
Quote
verwoert: Worden de display's automatisch aangepast als er in een oud stel de koersrol wordt bediend?
Nee, de servicemedewerker of HC moet gewoon naar het stel toe lopen
 

10-04-2008 16:27:07
rjybema
rjybema
Quote
broek53:
Quote
JcJay: ICMm 4023, gisteren "vers van de pers". Hij stond te glimmen in Haarlem...
Staat nu nog te wachten op afvoer naar Onnen, zoals gebruikelijk na een revisie.

Om 15u45 door Amf, ruim een half uur later door Zl.
 

10-04-2008 17:44:00
raoul
raoul
Gezien om 16.16 in Zwolle. Het stel reedt over sp 2 heen. Kwam gelukkig aan het einde tot stilstand. Waardoor ik hem nog net nog kon zien met het nummer. Bijna direct daarop reedt het stel door! Gelijk optrekkend met de 553!


Werkzaam bij de NS International ICE / ICB
 

10-04-2008 19:05:24
dh3201
dh3201
Enkel op treinnummer gaat in de NoordOost niet werken.
Sommige stellen in de 1700/1600 eindigen in Deventer terwijl het voorste deel door rijdt naar Enschede. En de andere kant op gaan sommige stellen van de 1700 na Utrecht door naar Den Haag en andere stellen naar Rotterdam (vanaf Utrecht pas onder vleugelnummer 21700).


Shqiperise-lopers?
 

11-04-2008 02:17:33
ICMM
ICMM
Hier een 4tje van de ICM met de neusplaat van een ICMm

http://i27.tinypic.com/2yovdom.jpg
 

11-04-2008 08:00:05
rjybema
rjybema
Quote
broek53: De 4031 zal morgen in Haarlem binnenrollen (is althans de bedoeling).
Is gisteravond al gebeurd. Stel is geëindigd in Rtd als 20570 en vervolgens leeg naar Hlm gereden.
 

11-04-2008 22:04:40
lint27
lint27
Quote
salieri:
Quote
verwoert: Worden de display's automatisch aangepast als er in een oud stel de koersrol wordt bediend?
Nee, de servicemedewerker of HC moet gewoon naar het stel toe lopen
En als er 2 ICMm'en aan elkaar zitten? Kan je dan wel als bij IRM de displays van beide stellen vanuit 1 stel bedienen?
 

11-04-2008 22:30:36
salieri
salieri
Dat weet ik niet. Dat zou ik even moeten navragen.  

12-04-2008 16:20:48
Rolffiej19
Rolffiej19
Jep dat werkt exact hetzelfde als bij SGMm het 2e ICMm stel neemt dan namelijk het koersbordcomando over van het 1e stel  

13-04-2008 04:25:18
mikos
mikos
Moeten ze wel weten hoe ze die dingen moeten aanpassen en dan moeten ze wel meewerken; vanavond in Dv een ICMm die Den Helder Zuid toonde ipv Deventer. De HC meldde dat hij het ding niet anders kon krijgen...


www.ov-ervaringen.nl
 

18-04-2008 14:29:15
daan6
daan6
Vanmiddag de 4248 gezien in Gn. Ook dit stel heeft aan de sBfk bak een ICMm afdekplaat voor de doorloopkop.  

18-04-2008 14:48:33
broek53
broek53
Quote
Rolffiej19: Jep dat werkt exact hetzelfde als bij SGMm het 2e ICMm stel neemt dan namelijk het koersbordcomando over van het 1e stel
Daar is dan bepaald niet goed over nagedacht. Volgens mij is het wezenlijke kenmerk van ICM en de Noord-Oost dat stellen in één treinen diverse verschillende bestemmingen hebben.

Laatst bewerkt door broek53 op 18-04-2008 14:48
 

18-04-2008 14:57:02
Somda
Somda
Centraal kan de eindbestemming per stel ingevoerd worden.  

18-04-2008 19:24:29
broek53
broek53
Op 16 april is de renovatie van de IC4-en (officieel: de bestellingen ICM3 en ICM4) in hoogste instantie goedgekeurd, nl door de Raad van Commissarissen. Haarlem krijgt de opdracht en heeft dus voorlopig brood op de plank ! Zoveel zelfs dat men er in ploegen gaat werken (vroeg en laat).  

19-04-2008 11:52:30
aarclay
aarclay
Dus het is zeker dat na de drietjes de viertjes worden gemoderniseerd, als ik goed begrijp?  

19-04-2008 12:02:06
broek53
broek53
Alle 50. En het hele IC-park moet in 2012 af zijn!  

19-04-2008 12:06:47
taurus
taurus
Het zal mij benieuwen of de 4444 dan wel zijn oude nummer terug krijgt  

19-04-2008 12:09:30
willy84
willy84
Ze houden er een flink werk tempo op na!%08%
Ik had verwacht dat ze de viertjes, omdat ze een paar jaar jonger zijn, ook een paar jaar later onderhanden zouden nemen.
 

19-04-2008 12:11:30
broek53
broek53
Nou, als men nu alvast in de systemen begint te roethanen, lukt het tegen 2011 vast wel
Dat andere buitenbeentje, de 4044 (met de AB ex-4007) komt maandag as voor een dag naar Haarlem om nog eens goed de verschillen te kunnen schouwen in en onder de bak, ter voorbereiding van de revisie.
 

19-04-2008 12:15:44
broek53
broek53
Quote
willy84: Ze houden er een flink werk tempo op na!%08%
Ik had verwacht dat ze de viertjes, omdat ze een paar jaar jonger zijn, ook een paar jaar later onderhanden zouden nemen.
Het heeft alles te maken met het beleid dat NS vorig jaar heeft gekozen (jawel, er is beleid !) en dat is een grote moderniseringsslag in het materieelpark, die in 2011/12 gebeurd moet zijn. Dan komt de nieuwe concessie vanaf 2015 er immers aan...
 

19-04-2008 12:26:38
willy84
willy84
Ik had eerder de verwachting dat ze tussen de 3tjes en 4tjes DDAR zouden reviseren. Nu DDAR ook op de rol staat om gereviseerd te worden staat daarvoor enkel het buitenland open lijkt mij. Verder vind ik persoonlijk dat DDAR eerder voor een interieur revisie in aanmerking komt dan de ICM 4tjes omdat deze er beter uitzien.  

19-04-2008 13:01:13
nielske90
nielske90
Quote
willy84: Nu DDAR ook op de rol staat om gereviseerd te worden staat daarvoor enkel het buitenland open lijkt mij.


Misschien dat er extra bijgeschoold personeel moet komen in Tilburg?

Wat is nu eigenlijk nog de restcapaciteit die Haarlem nu nog heeft, met het oog op een eventuele revisie van DDAR? Is er in Haarlem een dusdanige capaciteit dat DDAR (eventueel wat langzamer) tegelijkertijd gereviseerd kan worden
 

19-04-2008 13:02:18
Dre
Dre
Quote
willy84: Ik had verwacht dat ze de viertjes, omdat ze een paar jaar jonger zijn, ook een paar jaar later onderhanden zouden nemen.

't is logischer om meteen door te gaan. Zoveel zullen de 4097 en 4201 elkaar in leeftijd niet schelen.
 

19-04-2008 16:26:28
mark
mark
Quote
rjybema: ...en daarmee is de constatering die "zaza" vorige week dinsdag deed (het laatste ICM-1 stel is verdwenen met de eerste serie sfeervolle wandafbeeldingen (o.a. het hek met de sneeuwvolkjes) die de 4011-4030 sierden) alsnog een feit geworden.
Ik weet niet zeker, maar zag vandaag de 4035 met min of meer dezelfde wandafbeeldingen (molen+hekje)... bedoelen jullie die?
 

20-04-2008 13:22:41
timtrein
timtrein
Quote
Dre:
Quote
willy84: Ik had verwacht dat ze de viertjes, omdat ze een paar jaar jonger zijn, ook een paar jaar later onderhanden zouden nemen.

't is logischer om meteen door te gaan. Zoveel zullen de 4097 en 4201 elkaar in leeftijd niet schelen.
ICM-3 is min of meer aansluitend op ICM-2 gebouwd. Alleen tussen ICM-4 en ICM-3 zit een gat van iets meer dan een jaar (in 1992 is er niets afgeleverd namelijk).
Algemene opmerking is dat het revisietempo natuurlijk wat hoger ligt dan het bouwtempo. Maar dat is niet zo vreselijk erg, omdat ze relatief 'laat' met de modernisering zijn begonnen als je uitgaat van een diensttijd van een jaar of 40 met een midlife-beurt halverwege (de 4011 komt uit 1983).
 

20-04-2008 13:38:58
bjornl
bjornl
Is er bij dat besluit iets gezegd over de wijzigingen in indeling/aantal zitplaatsen? Ik neem aan dat de A erg gaat lijken op een ICRm A (qua indeling), maar hoeveel toiletten houden we bijvoorbeeld over?
Ook bleef steeds het gerucht rondzingen dat een deel van het ICM-park alsnog nieuwe doorloopkoppen zou krijgen; is hier nog iets over gezegd?

Verder: goed nieuws, want ook het interieur van de IC4-en is redelijk uitgewoond.
 

20-04-2008 14:29:59
salieri
salieri
Quote
bjornl: Ook bleef steeds het gerucht rondzingen dat een deel van het ICM-park alsnog nieuwe doorloopkoppen zou krijgen; is hier nog iets over gezegd?
Die zullen niet terug komen lijkt mij%03%
Waarom denk je dat al die ICMm dingen gewoon een ronde plaat krijgen?

Ik neem toch wel aan dat in de ICMm-IV 2 wc's blijven, anders is dat wel érg weinig%03%
 

20-04-2008 14:43:52
bjornl
bjornl
"een deel van het ICM-park". Dat het huidige ICMm geen doorloopkop heeft zie ik inderdaad, maar dat zegt natuurlijk niet dat er helemaal geen doorloopkoppen meer zullen verschijnen. Ik vind het zelf ook onwaarschijnlijk dat het alsnog ingebouwd zou gaan worden, maar omdat ik dat gerucht steeds weer terugzie vroeg ik me af of daar nu misschien een uitspraak over gedaan is.  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICM
RailWiki.nl