Weken lang geen treinen voor Zevenbergen en Oudenbosch
Forum: Algemeen - Algemeen
21-08-2023 18:11:03
mren
mren

Zonder commentaar...

Laatst bewerkt door moderator op 22-08-2023 12:19

21-08-2023 18:21:32
treinhobby
treinhobby

Link naar Prorail.

Openingstekst:

Vanaf maandag 28 augustus geldt er een aangepaste dienstregeling van het treinverkeer bij Zevenbergen en Oudenbosch. Om veiligheidsredenen heeft ProRail aan NS opgedragen vijf weken lang niet te stoppen in op deze stations. Van 30 september tot en met 10 oktober werken we aan het spoor op de lijn Lage Zwaluwe-Roosendaal en rijden er helemaal geen treinen. Vanaf 11 oktober geldt er weer een normale dienstregeling.

21-08-2023 18:22:38
mren
mren

Let wel: er staan dus al 1,5 maand lang(!) verkeersregelaars bij die overwegen.

Laatst bewerkt door mren op 21-08-2023 18:22

21-08-2023 18:32:45
sjoerd
sjoerd

Ook in Zevenbergen en Oudenbosch verdwijnen de inhaalsporen en alle wissels tussen de hoofdsporen. De draaibrug tussen Zvb en Odb is nu ook voor linkerspoorrijden beveiligd met een voorsien en een afstandssein voor linkerspoorrijden van Odb naar Zvb. Ik heb nog niet gezien of dat zo blijft, en ook niet of er nog extra tussenseinen voor linkerspoorrijden geplaatst worden.

Indien dat niet gebeurt, wordt linkerspoorrijden hier wel haast onmogelijk, gezien de afstand Zlw - Rsd.

Somda In de Wolken Weddings advertentie

21-08-2023 18:41:30
michaben
michaben

Zowel in Zvb als Odb komen op beide sporen seinen in beide richtingen te staan.

21-08-2023 21:01:00
cuneo56
cuneo56
mren (21-08-2023 18:11:03):

Zonder commentaar...

Oftewel : Slecht gedrag wordt beloond en goed gedrag bestraft!

Maar verder vindt ik het met mijn kennis van de beveiliging een vaag verhaal.

Een stop / door schakeling moet z'n werk doen ongeacht of er wel of niet een wissel ligt , virtueel of reeël moet dan ook nog eens niet uitmaken.

21-08-2023 21:15:54 1
michaben
michaben

In de oude situatie waren het bediende seinen met een sleutelkastje voor de HC. In de nieuwe situatie wordt het een automatisch werkende stop/doorschakeling, maar die functionaliteit bestond dus nog helemaal niet in de oude beveiliging.

21-08-2023 21:15:55
MasterE
MasterE

Het wordt alleen wat lastig als de stop/door gewoon niet meer aanwezig is.

21-08-2023 21:35:39
thom
thom
cuneo56 (21-08-2023 21:01:00):

Zonder commentaar...

Oftewel : Slecht gedrag wordt beloond en goed gedrag bestraft!

Maar verder vindt ik het met mijn kennis van de beveiliging een vaag verhaal.

Een stop / door schakeling moet z'n werk doen ongeacht of er wel of niet een wissel ligt , virtueel of reeël moet dan ook nog eens niet uitmaken.

Ik denk dat je hem eerder moet zien als dat de beveiligingsoftware niet klopt met wat er buiten aanwezig is, en de tijdelijke noodoplossing die men gerealiseerd heeft om toch nog te kunnen rijden gewoon de Stop/Door schakeling niet zal ondersteunen.

21-08-2023 21:44:59
treinhobby
treinhobby

Maar als de wissels fysiek geklemd zijn, is dat toch hetzelfde als dat het wissel in de beveiliging ontbreekt? Mits rechtdoor op baanvaksnelheid?

21-08-2023 21:49:35
cuneo56
cuneo56

Mag ik begrijpen uit jullie commentaar dat er dus iets met de beveiliging niet goed zit en dat het dus niet ligt aan het wel of niet aan wezig zijn van wissels?

21-08-2023 23:28:08
thom
thom
treinhobby (21-08-2023 21:44:59):

Maar als de wissels fysiek geklemd zijn, is dat toch hetzelfde als dat het wissel in de beveiliging ontbreekt? Mits rechtdoor op baanvaksnelheid?

Maar omgekeerd, als de software ergens een wissel verwacht welke er niet is dan zal dat niet zo makkelijk op te lossen zijn.

Bij een geklemd wissel word die in de beveiliging 'opgehangen' waardoor de software dat wissel gewoon continu in de vast gelegde stand ziet.

21-08-2023 23:30:58
serial
serial

Mij viel deze passage op:

Afgelopen juli werkten we aan het spoor in Zevenbergen en Oudenbosch. We konden er meerdere wissels helaas niet weghalen, maar het spoorbeveiligingssysteem gaat er inmiddels wel vanuit dat de wissels weg zijn. De instellingen van ons veiligheidssysteem komen dus niet overeen met de situatie buiten.

Wacht, het is tijdens de werkzaamheden blijkbaar niet gelukt om bepaalde wissels niet weg te halen, maar je hebt wel het beveiligingssysteem aangepast aan de nieuwe situatie.

Je laat dus een puinhoop achter, maar het komt niet in je op om dit op lossen in het beveiligingssysteem, dus om de veiligheid toch te garanderen leg je het hele station 5 weken plat.

Zoveel vragen.

21-08-2023 23:36:56 2
mren
mren

Het is vooral dat de treinreizigers genaaid worden omdat men vreest dat de automobilisten niet voor het rode licht wachten. Waanzin ten top.

Overigens liep deze discussie hier al.

22-08-2023 07:31:40
treinhobby
treinhobby

Afgelopen juli werkten we aan het spoor in Zevenbergen en Oudenbosch. We konden er meerdere wissels helaas niet weghalen, maar het spoorbeveiligingssysteem gaat er inmiddels wel vanuit dat de wissels weg zijn. De instellingen van ons veiligheidssysteem komen dus niet overeen met de situatie buiten.

Zie citaat uit het artikel. Dus de software denkt dat de wissels al weg zijn, terwijl ze er in werkelijkheid nog wel liggen.

22-08-2023 08:23:22 2
treinfan
treinfan

NS gaf één vinger (een weekend geen stoptreinen daar om personeel vrij te spelen) en ProRail neemt de hele hand...

22-08-2023 11:04:45
broek53
broek53
treinhobby (21-08-2023 21:44:59):

Qua ijzerwerk wel ;-), maar niet voor beveiliging. Ook geklemde wissels moeten in de beveiliging zijn opgenomen als ze met meer dan 40 km/h bereden worden. Althans: wat betreft tongencontrole op de juiste stand.

22-08-2023 11:19:32
marciekemp
marciekemp

Het is helaas het zoveelste voorbeeld waar ProRail het weer verkloot bij werkzaamheden, al dan niet samen met de aannemer... het lijstje wordt langer en langer met als meest recente voorbeelden toch wel de tunnel bij Brd, Waalbrug bij Nm, en Wt afgelopen weekend.

22-08-2023 11:28:29
GerritJan
GerritJan

Zonder commentaar...

maak van de topic maar 6 weken in plaats van 5 weken

22-08-2023 11:35:33
Daniel1
Daniel1

Wat zou er mis geweest zijn met de good-old verkeersregelaar (met hek!?), desnoods in combinatie met een aanwijzing overweg voor de Sprinters!?

22-08-2023 11:47:43
michaben
michaben

Je moet dan eerder de intercity's met een aanwijzing laten rijden, dat lijkt me een groter gevaar. De sprinter en intercity kruisen elkaar nabij Zvb, dus weggebruikers die ongeduldig na 2 à 3 minuten worden en besloten over te steken omdat ze zien dat de sprinter stilstaat kunnen juist dan verrast worden door een intercity die van de andere kant aan komt scheuren.

22-08-2023 11:51:10
broek53
broek53
marciekemp (22-08-2023 11:19:32):

Het is helaas het zoveelste voorbeeld waar ProRail het weer verkloot bij werkzaamheden, al dan niet samen met de aannemer... het lijstje wordt langer en langer met als meest recente voorbeelden toch wel de tunnel bij Brd, Waalbrug bij Nm, en Wt afgelopen weekend.

Jawel, al wil ik wel mild zijn voor ProRail als zodanig. Natuurlijk is het uiteindelijk de verantwoordelijkheid van ProRail, maar dat huurt gecertificeerde aannemers en ingenieursbureau's in en kan moeilijk stap voor stap controleren of die toch niet iets fout doen.
Voor het inhoudelijke resultaat maakt het niet uit, maar dit even ter nuancering van de rol van ProRail.

Volgens mij is er geen sprake van een paar wissels die zijn blijven liggen, omdat het helemaal niet het plan was in juli al wissels weg te halen. Dat kan ook helemaal niet in een paar dagen tijd en sterker: er was helemaal geen ontwerp voor. Kortom: het argument dat er zomaar ineens wissels zijn blijven liggen, is vals. Dan moet dus de oude beveiliging in dienst blijven (die "kent" die wissels), ook als je de wissels klemt. Dat klemmen een paar weken vantevoren is hetzelfde dat men op de Zeeuwse Lijn ook gedaan heeft, maar daar kwam een ordentelijke wijziging aan te pas en hier niet.
Wat ik niet begrijp, is de reden waarom in die beveiliging de seinen in de automaat moeten worden gezet, want je zou ze gewoon moeten kunnen bedienen. Dat duidt erop dat men in beveiligingsland en/of in VPT procesleiding al een en ander onherstelbaar heeft weggesloopt.
Tot zover mijn redenering.

22-08-2023 11:52:56
broek53
broek53
Daniel1 (22-08-2023 11:35:33):

Wat zou er mis geweest zijn met de good-old verkeersregelaar (met hek!?), desnoods in combinatie met een aanwijzing overweg voor de Sprinters!?

Als de blaadjes vallen, worden er talrijke stop/doorseinen doorgaand veilig gezet, liggen overwegen dus lang dicht en volstaat kennelijk een bord met uitleg bij de overweg.

22-08-2023 12:04:10
DingeZ
DingeZ
broek53 (22-08-2023 11:51:10):

Jawel, al wil ik wel mild zijn voor ProRail als zodanig. Natuurlijk is het uiteindelijk de verantwoordelijkheid van ProRail, maar dat huurt gecertificeerde aannemers en ingenieursbureau's in en kan moeilijk stap voor stap controleren of die toch niet iets fout doen.
Voor het inhoudelijke resultaat maakt het niet uit, maar dit even ter nuancering van de rol van ProRail.

Volgens mij is er geen sprake van een paar wissels die zijn blijven liggen, omdat het helemaal niet het plan was in juli al wissels weg te halen. Dat kan ook helemaal niet in een paar dagen tijd en sterker: er was helemaal geen ontwerp voor. Kortom: het argument dat er zomaar ineens wissels zijn blijven liggen, is vals. Dan moet dus de oude beveiliging in dienst blijven (die "kent" die wissels), ook als je de wissels klemt. Dat klemmen een paar weken vantevoren is hetzelfde dat men op de Zeeuwse Lijn ook gedaan heeft, maar daar kwam een ordentelijke wijziging aan te pas en hier niet.
Wat ik niet begrijp, is de reden waarom in die beveiliging de seinen in de automaat moeten worden gezet, want je zou ze gewoon moeten kunnen bedienen. Dat duidt erop dat men in beveiligingsland en/of in VPT procesleiding al een en ander onherstelbaar heeft weggesloopt.
Tot zover mijn redenering.

Van wat ik begrepen heb is deze misrekening veroorzaakt doordat van te voren gerekend was om de nieuwe beveiliging compleet paralel op te bouwen en dan alleen in een TPV aan te sluiten, maar dat de werkmethode (van de aannemer) is geworden om de bestaande kasten om te bouwen.

Dat zou ook kunnen verklaren dat bij een halve ombouw de stop-doorsschakeling er al uit gesloopt is.

22-08-2023 12:10:02
broek53
broek53

Ai ai ai... Kennelijk is de normale bediening dan ook al deels gesloopt, anders hoefden de seinen niet in de automaat gezet te worden. Dat is dan ongetwifjfeld ook niet vanuit de bediening gebeurd, maar in de relaiskasten. Jammer (noemen we het maar), anders zou je het uitrijdsein op rood kunnen laten staan tot de trein langs het perron staat en dan pas bedienen - een soort handmatige stop/door.

22-08-2023 12:22:30
moderator
Moderator
moderator
GerritJan (22-08-2023 11:28:29):

Zonder commentaar...

maak van de topic maar 6 weken in plaats van 5 weken

Precieze aan weken uit topictitel gehaald, aangezien de stoptreinloze periode wordt opgevolgd door een volledig treinvrije periode (werkzaamheden).

Laatst bewerkt door moderator op 22-08-2023 12:22

22-08-2023 12:22:54
john2
john2

Broek53, denk je aan een sleutelkastje, dat men eerst moet sleutelen voor het rode sein naar groen gaat. Herinner me van Maastricht, dat als treinen richting Eijsden -Visé moesten vertrekken dat er eerst gesleuteld moest worden voor een overweg gesloten te krijgen.

22-08-2023 12:27:57
michaben
michaben

Dat was juist de oude situatie hier, zowel Odb als Zvb hadden sleutelkastjes staan die in de nieuwe beveiliging vervangen zouden worden door een automatische stop/doorschakeling.

22-08-2023 12:41:54
mren
mren

Die staan er dus al 1,5 maand...

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

22-08-2023 13:25:48
cuneo56
cuneo56

Opmerkelijk dat men de sprinters richting Roosendaal niet in Zevenbergen wil laten stoppen de komende weken. Dat is nu precies het enige plekje hier waar geen perron in een aankondiging ligt en er dus niets gevaarlijks aan kan zijn.( anders dan dat het bij een daar gestopte trein wat langer duurt voordat de overweg in de Markdijk wordt gepasseerd, maar dat is niet anders dan een jaar terug) Scheelt toch weer een kant op voor de reizigers.

Verder Dank aan Broek53 , dit past precies in mijn initiele verwondering over dit voorval en dat Prorail zich dus achter iets anders verschuilt dan wat er (waarschijnlijk) echt aan de hand is.

22-08-2023 13:29:26
michaben
michaben

Verschuilen, of gewoon een versimpelde uitleg richting de buitenwereld zonder details waar de meesten toch niets van snappen?

Laatst bewerkt door michaben op 22-08-2023 13:29

22-08-2023 13:34:50
cuneo56
cuneo56

Eerlijkheid is beter dan iets zeggen wat niet klopt. Een melding dat men te voortvarend te werk is gegaan klopt dan beter en geeft ook geen details

Laatst bewerkt door cuneo56 op 22-08-2023 23:31

22-08-2023 13:42:38
treinfan
treinfan
broek53 (22-08-2023 11:52:56):

Als de blaadjes vallen, worden er talrijke stop/doorseinen doorgaand veilig gezet, liggen overwegen dus lang dicht en volstaat kennelijk een bord met uitleg bij de overweg.

Misschien komen in de herfst dan vanzelf de incidenten die Prorail nu wil voorkomen.

22-08-2023 13:43:49
sjoerd
sjoerd

In elk geval hebben de klanten van Zevenbergen en Oudenbosch en degenen die er heen willen, er een fiks logistiek probleem bij.😉

22-08-2023 14:36:44
marciekemp
marciekemp
broek53 (22-08-2023 11:51:10):

Uiteraard ligt de rol van ProRail genuanceerder, maar dragen ze als opdrachtgever wel de eindverantwoordelijkheid. En stap voor stap controleren is niet te doen en zou ook niet nodig moeten zijn als je de gecertificeerde bedrijven inhuurt, al blijf je al opdrachtgever een controlerende rol hebben uiteraard.

En natuurlijk zijn het allemaal losse projecten die op zichzelf staan, maar ergens gaat het toch ook wel gigantisch mis als het bijna elke weekend wel ergens raak is en er weer eens iets niet klopt bij werkzaamheden. En of dat dan bij ProRail ligt, de ingenieursbureau's of de aannemers die het ook met een stuk minder mensen moeten doen door de personeelstekorten, weet ik dan ook niet, maar opvallend is het zeker.

22-08-2023 14:44:46
broek53
broek53
treinfan (22-08-2023 13:42:38):
broek53 (22-08-2023 11:52:56):

Misschien komen in de herfst dan vanzelf de incidenten die Prorail nu wil voorkomen.

Ja, we doen het dan ook pas een jaar of 25.....

22-08-2023 16:22:11
b2py
b2py

Oftewel ProRail accepteert op de ene plek een potentieel onveilige situatie wel en elders niet. Dan maar alle stations in de herfst dicht waarbij deze schakelingen actief zijn, inconsequent beleid.

22-08-2023 16:23:17
treinfan
treinfan

Fietsers en automobilisten negeren ook al decennialang wel eens gesloten overwegbomen en een nieuwe lichting fietsende scholieren moet altijd goed opgevoed worden na de zomervakantie. Ik ben het met je eens dat het niets nieuws onder de zon is.

22-08-2023 16:25:43
Karel1969
Karel1969

Waarom houden ze niet gewoon die verkeersregelaars bij de overwegen? Dat doen immers al een tijdje zo.

22-08-2023 16:41:19
bart84
Moderator
bart84

Wat ik vreemder vind is dat deze onveilige situatie pas komende maandag speelt en niet per direct.
Als je van mening bent dat de situatie onveilig is, dan is deze dat nu ook al en zou per direct niet meer gestopt mogen worden in Odb en Zvb.

22-08-2023 16:59:08
AlexNL
AlexNL

De risicoafweging heeft waarschijnlijk te maken met de schoolvakanties: in het zuiden van het land is het deze week nog zomervakantie. Volgende week beginnen de scholen weer, en dat betekent meer fietsers, die waarschijnlijk sneller geneigd zijn om de spoorbomen te negeren.

22-08-2023 17:02:40
Muizeneus
Muizeneus

Aannemelijk om NS tijd te geven TVV te regelen

Blijft echter inderdaad de vraag waarom niet gewoon met verkeersregelaars, desnoods een paar meer. Is nog altijd vele malen goedkoper dan een kwartiersbusdienst Zlw-Rsd ...

22-08-2023 17:43:25 1
mren
mren
AlexNL (22-08-2023 16:59:08):

De risicoafweging heeft waarschijnlijk te maken met de schoolvakanties: in het zuiden van het land is het deze week nog zomervakantie. Volgende week beginnen de scholen weer, en dat betekent meer fietsers, die waarschijnlijk sneller geneigd zijn om de spoorbomen te negeren.

Nog een risicoafweging dan: die treinreizigers worden nu uit de veilige trein in een veel onveiliger bus gezet. Wordt dat ook meegenomen in die afweging?

22-08-2023 18:27:36 1
treinhobby
treinhobby

En gelijk wat BOA's erbij om prenten uit te schrijven. Nog veel effectiever dan alleen verkeersregelaars.

22-08-2023 19:33:02 1
timtrein
timtrein

In Weferlingen (D) staan al 11 jaar (!) poppetjes die elke keer dat de overweg zich meldt, een ketting over de volledige breedte van de overweg spannen. Iets met veel vrachtverkeer vanaf het industrieterrein om de bocht. Dat kan hier toch ook? Waar een wil is...

22-08-2023 20:17:20
VIRMm1
VIRMm1
treinhobby (22-08-2023 18:27:36):

En gelijk wat BOA's erbij om prenten uit te schrijven. Nog veel effectiever dan alleen verkeersregelaars.

Dan kan er nog wat aan verdient worden ook 😃

22-08-2023 23:26:24
Karel1969
Karel1969

Misschien bereik je nu wel weer ander gevaar: een overweg die gesloten is, iemand ziet die Sprinter van veraf aankomen en denkt 'die zal wel stoppen' en toen reed ie toch door...

Waarom laat men die treinen te Zvb dan niet stoppen richting Rsd? Daarachter ligt toch geen overweg? Dan is het maar omreizen via Zlw.

Laatst bewerkt door Karel1969 op 22-08-2023 23:28

23-08-2023 11:03:10
phantom
phantom

Ik snap niet dat het geaccepteerd is door prorail,dat men de beveiliging en de bijbehorende systemen heeft verbouwd naar de toekomstige situatie en dat ook in werking mocht zetten zonder dat de situatie buiten werkelijk gemaakt is.
Tijdens en aan het eind van een project word alles toch doorgenomen door alle partijen en prorail en geeft prorail toch al dan niet akkoord op een deel project voordat men de werkzaamheden voor afgesloten en compleet verklaard ??
Waarvoor is er dan fiat gegeven en een handtekening aan het deel project aanpassen beveiliging en in werking stellen,als er buiten niks is gewijzigd ??

23-08-2023 11:26:04
broek53
broek53
phantom (23-08-2023 11:03:10):

Ik snap niet dat het geaccepteerd is door prorail,dat men de beveiliging en de bijbehorende systemen heeft verbouwd naar de toekomstige situatie en dat ook in werking mocht zetten zonder dat de situatie buiten werkelijk gemaakt is.
Tijdens en aan het eind van een project word alles toch doorgenomen door alle partijen en prorail en geeft prorail toch al dan niet akkoord op een deel project voordat men de werkzaamheden voor afgesloten en compleet verklaard ??
Waarvoor is er dan fiat gegeven en een handtekening aan het deel project aanpassen beveiliging en in werking stellen,als er buiten niks is gewijzigd ??

Men heeft de beveiliging en de bijbehorende systemen niet verbouwd naar de toekomstige situatie, al suggereert de berichtgeveing van ProRail wel zoiets. Men heeft van de bestaande situatie een aantal zaken afgebroken en de bestaande beveiliging "in de automaat gezet". Dat leek waarschijnlijk een goed plan om vantevoren al het een en ander aan nieuwbouwwerk te kunnen uitvoeren, alleen is men daarbij de stop/doorschakelingen kennelijk/blijkbaar vergeten. Maar iets nieuws is er dus niet in dienst gekomen.

23-08-2023 12:09:26
Karel1969
Karel1969

Begrijp niet echt waarom dit als 'gevaarlijk' wordt bestempeld. Als het glad is worden die stop/door schakelingen toch ook uitgezet? Vanwege de veiligheid!

En in veel andere landen sluiten overwegen al achter een station terwijl een trein nog eerst moet stoppen, kijk maar naar België en Luxemburg bijvoorbeeld.

23-08-2023 13:40:55
Ysbergsla
Ysbergsla

Om nog maar te zwijgen over Duitsland. Daar staat de gemiddelde automobilist rustig een minuut voor gesloten overwegbomen zonder dat er ook maar een trein in het zicht is.

23-08-2023 14:00:54 2
broek53
broek53

Allemaal waar, maar in Nederland heeft men zich in het hoofd geprent dat dat allemaal Vreselijk Gevaarlijk is. Er worden tonnen uitgegeven om aankondigingen een paar seconden korter te maken en nog veel meer aan zgn Verkorte Aankondigingen (stop/door zodanig dat de overweg pas geactiveerd wordt als de trein zich in beweging heeft gesteld), echt waar.

Deze situatie, waarbij het gros van de overwegen in NL minder dan een minuut dicht ligt, leidt er natuurlijk wel toe dat men gauwer ongeduldig wordt als een overweg een paar minuten lang dicht ligt, zeker als men het van die overweg niet gewend is.

Maar zoals ik al zei: in de hersft gaat de stop/door ook uit en volstaat een bord bij de overweg met een toelichting in een paar woorden. Ik zou niet weten waarom dat nu niet ook zou kunnen.

23-08-2023 14:27:01
dennistd
dennistd

Zou (tijdelijke) eenmansbediening hier geen oplossing zijn? De trein staat dan immers zo'n 15 seconden korter stil en de overweg ligt dus ook minder lang dicht.

23-08-2023 14:28:56
treinfan
treinfan

Vertraagd rijden op Rsd-Zlw v.v. zou meer helpen: dan hoeft niet steeds de vertrektijd te worden afgewacht.

Somda In de Wolken Weddings advertentie

23-08-2023 16:44:14
john2
john2
dennistd (23-08-2023 14:27:01):

Zou (tijdelijke) eenmansbediening hier geen oplossing zijn? De trein staat dan immers zo'n 15 seconden korter stil en de overweg ligt dus ook minder lang dicht.

Dennistd, bedoel je met eenmansbediening een sleutelkastje?

Maar dan moet de hc of machinist de trein uit.

Of maakt een sleutelkastje qua tijd niks uit dat een overweg korter gesloten is?

23-08-2023 16:46:33
michaben
michaben

Eenmensbediening is dat de machinist de deuren sluit, zoals bij veel regionale treinen en over 1,5 jaar bij de Airportsprinter. Het tweede kijkmoment vervalt dan waardoor de haltering korter duurt.

23-08-2023 20:24:11
R1-2010
R1-2010

De andere vervoerders hebben spiegels of camera's en die zitten niet op het materieel van NS, ok, uitgezonderd TAG en de 2 aps treinstellen. Dat betekent dat er machinist de cabine uit moet om te kijken. Weg tijdswinst.

23-08-2023 20:27:37
kleine_man
kleine_man

Lasergun. Werkt in het oosten van het land perfect.

Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.

23-08-2023 20:54:04
Dionysusnu
Dionysusnu
R1-2010 (23-08-2023 20:24:11):

De andere vervoerders hebben spiegels of camera's en die zitten niet op het materieel van NS, ok, uitgezonderd TAG en de 2 aps treinstellen. Dat betekent dat er machinist de cabine uit moet om te kijken. Weg tijdswinst.

Sleutelen vanuit de achterste cabine kan bij het meeste materieel wel, dan heb je tenminste een deel van de tijdswinst. Je verliest wel wat daarvan omdat de HC dan handmatig bij de machinist moet melden dat het vertrekken mag. Althans dat laatste heb ik van horen zeggen, ik weet niet of dat bij al het materieel hetzelfde werkt.

23-08-2023 23:01:43
thom
thom
kleine_man (23-08-2023 20:27:37):

Ja, daar moet dan wel de infra voor ingericht zijn, en op de locaties waar het hier over gaat staan natuurlijk geen laserontvangers...

23-08-2023 23:39:28
AlexNL
AlexNL
broek53 (23-08-2023 14:00:54):

Maar zoals ik al zei: in de hersft gaat de stop/door ook uit en volstaat een bord bij de overweg met een toelichting in een paar woorden. Ik zou niet weten waarom dat nu niet ook zou kunnen.

Ik denk dat men het risico van beginnende scholen te groot vindt.

Ik heb op Google Maps gekeken, het lijkt erop dat de middelbare scholen in Oudenbosch ten zuiden van het spoor liggen (terwijl er behoorlijk wat woningen ten noorden zijn) en in de regio Zevenbergen is het zo te zien andersom.

De combinatie van nieuwe scholieren, die niet bekend zijn met de route en waarschijnlijk niet gewend zijn aan lang dichtliggende overwegen, zal wellicht als een te groot risico worden gezien.

In de herfst zullen de weggebruikers ter plaatse al iets meer bekend zijn met de situatie, en die borden kunnen al eerder worden geplaatst ("Let op, vanaf 21 september is deze overweg langer dicht"). En gebeurt dat bij elke overweg, of alleen op risicolocaties waarbij bekend is dat er bijv. veel bladval is?

23-08-2023 23:39:42
Karel1969
Karel1969

Even heel flauw: stel dat het nu enorm glad was geweest op de sporen bij Zevenbergen en Oudenbosch, was dan dezelfde maatregel ook toegepast? En als dat over een paar maanden daadwerkelijk het geval is? De situatie is dan toch exact hetzelfde?

24-08-2023 01:52:59
broek53
broek53
kleine_man (23-08-2023 20:27:37):

Gedachtefout. Lasergun gebruik je om een sein veilig te zetten in een stop/doorschakeling en dat is nu juist wat hier ontbreekt.

24-08-2023 12:14:23
Muizeneus
Muizeneus

Hoe gaat de drgl er volgende week nu uitzien? NS.nl meldt wel dat de sprinters Odb en Zvb overslaan echter er wordt het normale pad getoond. Dus dan schiet je er qua veiligheid nog niks mee op...

24-08-2023 12:21:42
michaben
michaben

Lange stop in Zlw.

24-08-2023 17:37:24
MasterE
MasterE

Het pad kan best aangepast zijn dat kan je niet zien, alleen een aankomst en vertrek. De ingelegde snelheid zou zomaar eens lager kunnen zijn de trein komt te vroeg aan of een geplande stop waar het wel kan o.i.d. Nu verschilt de rijtijd ook tussen de 17 en 19 minuten.

Laatst bewerkt door MasterE op 24-08-2023 17:41

24-08-2023 17:54:17
Karel1969
Karel1969

En waarom wordt er te Zvb niet gestopt richting Rsd? Daar is helemaal geen overweg!

En waarom stopt men op de rustige uren ook niet? Als argument wordt gegeven dat de drukte op de overwegen na de vakantie het punt is, maar daar is na 19 uur toch helemaal geen sprake van?

24-08-2023 18:06:18 1
martijn
martijn

Misschien om de situatie nog enigszins overzichtelijk te houden voor de reizigers?

24-08-2023 18:19:10 1
mren
mren

Yep; niets zo duidelijk in de communicatie als helemaal geen trein!

25-08-2023 11:10:42
phantom
phantom
Karel1969 (24-08-2023 17:54:17):

En waarom wordt er te Zvb niet gestopt richting Rsd? Daar is helemaal geen overweg!

Waarschijnlijk omdat de trein vlak voor station Zvb wel een overweg passeert,voorbij Zvb ri Rsd duurt het i.d.d. weer even voor er een overweg verschijnt.

25-08-2023 11:18:01
Karel1969
Karel1969

Tja, die situatie is niet anders dan als er weer treinen gaan stoppen in Zvb natuurlijk. Vandaar ook mijn verwondering dat in de richting Rsd de Sprinters gewoon zouden kunnen stoppen zonder gedoe te hebben met Het Grote Gevaar.

25-08-2023 11:25:13
sjoerd
sjoerd

Martijn geeft hierboven een goede reden lijkt me. Het is duidelijker. Je kunt dus te Zvb niet aankomen en vertrekken in beide richtingen. Als je naar Roosendaal kunt per trein, en je kunt dan niet zo terug naar Zevenbergen, of slechts per bus, dan is dat toch vaag?

25-08-2023 11:47:15 1
Karel1969
Karel1969

Via Zlw kan dat dan toch? Overstaptijd is minder dan 10 minuten daar, dus dat valt ook best mee. Misschien gaat dat nog wel sneller dan met de bus.

Laatst bewerkt door Karel1969 op 25-08-2023 11:47

25-08-2023 12:18:01 1
cuneo56
cuneo56

Daarnaast, NS propageert toch constant "Check je reis vooraf de App"

Dus dan niks vaag of onduidelijk😉

Laatst bewerkt door cuneo56 op 25-08-2023 12:18

25-08-2023 18:57:42
kleine_man
kleine_man

- Welke app? Bedoeld wordt de NS app, maar dat wordt niet duidelijk gecommuniceerd

- De NS app moet dan wel volledig bijgewerkt zijn

- De informatie moet correct zijn

- Je moet bezit zijn van een smartphone

Maar goed het OV is al zoveer heen dat we volledig normaal vinden dat er 6 weken geen treinen rijden. Door deze robuuste helderheid zullen reizigers echt geneigd zijn om met de trein te gaan reizen.

Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.

25-08-2023 19:45:09 5
thom
thom
kleine_man (25-08-2023 18:57:42):

- Welke app? Bedoeld wordt de NS app, maar dat wordt niet duidelijk gecommuniceerd

Kom op zeg, dat snap je toch zeker zelf wel ?

Als je jezelf zo laag inschat dat jou werkelijk alles voorgekauwd moet worden dan kun je wel blijven klagen en kan NS nooit wat goed doen in jouw ogen....

Laatst bewerkt door thom op 25-08-2023 19:46

26-08-2023 09:50:12
Muizeneus
Muizeneus

Stel dat je in Antwerpen staat en de Belgische omroeper vertelt dat de trein naar Leuven niet rijdt, en die zegt erbij: "plan uw reis in de app". Weet jij dan wat je moet doen? En wat moet iemand doen die niet weet dat de Belgische nationale spoorwegen NMBS heten?

26-08-2023 09:57:54
treinfan
treinfan

Ja, de reis plannen in dezelfde app die ik had gebruikt om mijn originele reis naar Leuven te plannen. In de NS-app was me dat niet gelukt, in mijn eigen app of in de DB navigator wel en krijg ik zelfs een actueel advies. In de app stores kan je overigens gewoon zoeken op 'trein België' om de NMBS-app te vinden als eerste resultaat.

Als je in paniek bent doordat je trein uitvalt (dat kan natuurlijk), kan je een willekeurig persoon op het station aanspreken met de vraag of ze een actueel reisadvies voor je willen opzoeken. De meeste mensen zijn welwillend als ze geen haast hebben.

Laatst bewerkt door treinfan op 26-08-2023 10:00

26-08-2023 10:15:23
anton_
anton_

Mijn NS app laat mijn gewoon Roosendaal - Leuven plannen.

Ik weet niet welke NS app jij gebruikt. Ik ben met je eens dat mensen die goed op hun reis zijn voorbereid ook de NMBS app hebben geinstaleerd.

Laatst bewerkt door anton_ op 26-08-2023 10:18

26-08-2023 10:47:58
phantom
phantom
Karel1969 (25-08-2023 11:47:15):

Via Zlw kan dat dan toch? Overstaptijd is minder dan 10 minuten daar, dus dat valt ook best mee. Misschien gaat dat nog wel sneller dan met de bus.

Je komt zonder bus niet in Zvb,alle IC's rijden vanuit Ddr/Rsd in 1 stuk door Zvb naar Rsd/Ddr zonder stoppen.
Aangezien er geen stoppertje mag halteren te Zvb moet je als treinreiziger in Zvb+Oudenbosch, tot 30 sept dus een bus pakken ofwel ri Zlw om daar op de trein te stappen,ofwel je gaat per bus naar Rsd.
Om dan in t laatste geval door Zvb te vliegen ri Zlw/Bd.

26-08-2023 11:18:21
anton_
anton_

maar dat was juist de vraag: Waarom mogen de sprinters (in een richting) niet in Zvb stoppen? NS doet toch dit wel vaker ? Rosmalen - Vught kan maandag ochtend rechtsstreeks. Maandag ochtend moet je altijd overstappen als je Vught - Rosmalen wilt reizen.

Laatst bewerkt door anton_ op 26-08-2023 11:52

26-08-2023 11:27:51
treinfan
treinfan
anton_ (26-08-2023 10:15:23):

Ik weet niet welke NS app jij gebruikt. Ik ben met je eens dat mensen die goed op hun reis zijn voorbereid ook de NMBS app hebben geinstaleerd.

Het was mij nog niet opgevallen dat plannen naar enkele stations in België zoals Leuven tegenwoordig ook met de NS-app kan.

Laatst bewerkt door treinfan op 26-08-2023 11:29

26-08-2023 11:35:03 1
sjoerd
sjoerd

Met alle respect voor de ergernis over dit nietstopfenomeen, mij lijkt dat alle argumenten al dagen geleden zijn uitgewisseld. Bovendien zijn tal van oorzaken, redenen en oplossingen aangedragen. We gaan nu zelfs zijsporen op naar België. Tijd voor een slotje?

26-08-2023 11:43:00
Oldskool
Oldskool

Dit topic lekker door laten kabbelen. Vragen om een slotje is denk ik niet nodig. 😉

26-08-2023 11:47:34
mren
mren
sjoerd (26-08-2023 11:35:03):

Met alle respect voor de ergernis over dit nietstopfenomeen, mij lijkt dat alle argumenten al dagen geleden zijn uitgewisseld. Bovendien zijn tal van oorzaken, redenen en oplossingen aangedragen. We gaan nu zelfs zijsporen op naar België. Tijd voor een slotje?

De kern is m.i. nog niet geraakt: waarom moet de treinreiziger opdraaien voor het vermeend niet stoppen voor een gesloten overweg van weggebruikers.

En waarom zou ProRail dan het stoppen verbieden terwijl ook de gemeente een paar overwegen kan afsluiten.

26-08-2023 12:45:13
Amazonous
Amazonous
anton_ (26-08-2023 10:15:23):

Het kan tegenwoordig idd, en voor de incidentele reiziger is het handig, maar er ontbreekt heel veel in de achterliggende data. Als je de reis vaker maakt, zou ik toch andere apps aanbevelen.

Gr uit Leuven :)

26-08-2023 13:14:04
Karel1969
Karel1969
mren (26-08-2023 11:47:34):
sjoerd (26-08-2023 11:35:03):

De kern is m.i. nog niet geraakt: waarom moet de treinreiziger opdraaien voor het vermeend niet stoppen voor een gesloten overweg van weggebruikers.

En waarom zou ProRail dan het stoppen verbieden terwijl ook de gemeente een paar overwegen kan afsluiten.

Daarbij ben ik heel benieuwd of ProRail eens wordt bevraagd naar het verschil met de situatie dat stopdoorschakelingen vaker uit worden gezet bij gladde sporen. Dan ontstaat namelijk exact hetzelfde dat toen niet, maar nu wel als gevaarlijk wordt bestempeld.

26-08-2023 14:17:33
AlexNL
AlexNL

De risicoafweging zal hier zijn geweest dat de overwegen zich bevinden op routes waar veel scholieren langs komen, en overmorgen begint een nieuw schooljaar.

Dat betekent ook brugklassers die niet bekend zijn met het treinverkeer langs de route en de gevaren van een gesloten overweg, en die wellicht sneller geneigd zullen zijn om om de bomen heen te fietsen "want de trein staat toch stil in het station, en ik moet op tijd op school zijn". Niet wetende dat er een IC de andere kant op komt.

Als deze werkzaamheden een half jaar eerder of later zouden zijn gebeurd zou de risicoafweging wellicht anders zijn geweest, dan zouden wat borden wellicht afdoende zijn geweest.

26-08-2023 15:57:25
cuneo56
cuneo56
phantom (26-08-2023 10:47:58):
Karel1969 (25-08-2023 11:47:15):

Je komt zonder bus niet in Zvb,alle IC's rijden vanuit Ddr/Rsd in 1 stuk door Zvb naar Rsd/Ddr zonder stoppen.
Aangezien er geen stoppertje mag halteren te Zvb moet je als treinreiziger in Zvb+Oudenbosch, tot 30 sept dus een bus pakken ofwel ri Zlw om daar op de trein te stappen,ofwel je gaat per bus naar Rsd.
Om dan in t laatste geval door Zvb te vliegen ri Zlw/Bd.

Voor de grap zou je dit weekend een reis naar b.v. Zvb moeten plannen in de NS app, dan zie je dat nu IC's er wel stoppen, maar maandag en verder dan weer niet.

Als het NS argument zou zijn duidelijkheid voor de klant om vanaf Maandag in een richting niet in Zvb te stoppen , dan moet ik hoog nodig eens in van Dale de betekenis van duidelijkheid gaan oppoetsen😃

26-08-2023 16:31:55
JakeBlack
JakeBlack

Oh? Dan is mijn trein vanochtend vergeten te stoppen. Stond overigens niet in de dienstregeling die NS communiceerde voor de 11639...

26-08-2023 16:37:14
Dionysusnu
Dionysusnu

Waar haal je uit dat ze nu wel zouden stoppen? Reisinfo en GPS laten zien dat er bussen rijden respectievelijk dat ICs op snelheid passeren. Ze stoppen wel in Zlw, om de aansluiting op de bus niet nog een extra overstap te laten zijn. (Het lijkt trouwens dat de 11663 dat laatste vergeten is)

26-08-2023 17:32:06
cuneo56
cuneo56

Bedoeld wordt ook het nu wel en vanaf maandag niet meer stoppen van IC's in Zlw.

29-08-2023 17:17:09
Karel1969
Karel1969

Vanmorgen een paar Sprinters zien rijden tussen Rsd en Zlw, die rijden allemaal nagenoeg leeg.

Ik vroeg me trouwens nog af: staan te Odb nog bediende seinen? En zo ja: dan kan een trein toch ook gewoon op rood stoppen voor de geopende overweg?

29-08-2023 17:35:33
broek53
broek53

De zaak is zover gesloopt dat de seinen niet meer bediend kunnen worden en in de beveiliging zelf op automatisch zijn gezet.

29-08-2023 23:00:40
Karel1969
Karel1969

Zijn de overloopwissels te Odb daarmee ook niet meer te gebruiken?

30-08-2023 06:37:53
Dionysusnu
Dionysusnu

Correct - volgens mij hadden die zelfs al gesaneerd moeten zijn, maar is dat (onder andere) wat bij die werkzaamheden toen niet gelukt is.