ICE-perikelen richting Duitsland
Forum: Algemeen - Algemeen
06-08-2022 19:56:13
Marco
Marco
Quote
brun (06-08-2022 14:27:40):
Quote
Marco (06-08-2022 13:50:38):

Alleen bij de oude MS locs die zowel onder 3kV als 15/25kV rijden kan ik het systeem wat jij voorstelt voorstellen. Dan heb je toch al die weerstanden nodig, en zo voeg je weinig extra techniek toe. Heb je misschien informatie over AC-treinen waar dit ook zo is toegepast?


Vroeger werden 50 Hz-wisselstroomlocomotieven altijd exact op die manier gebouwd (dus met gelijkstroom-tractiemotoren). Zoals de Duitse E244 en vrijwel alle oude Franse wisselstroomlocs. Een wisselstroommotor is op 50 Hz inefficiënt, wordt erg warm en heeft veel vonkvorming. Dus gebruikten ze gelijkstroommotoren.

Ik snap dat ze gelijkstroommotoren gebruikten, maar twijfelde over de regeling. Ik geloof eigenlijk niet dat pure AC-locs een weerstandsregeling gebruikten om de snelheid/stroom te regelen, zoals we dat bij DC-mat kennen, omdat je dat ook makkelijker en beter kan doen met een tapwisselaar op de transformator.



Laatst bewerkt door Marco op 06-08-2022 19:56
 

06-08-2022 19:59:16
Marco
Marco
Quote
AlbertP (06-08-2022 16:30:12):

Al het moderne materieel heeft draaistroommotoren waarvan de frequentie afhangt van de draaisnelheid. Wisselstroom vanuit de bovenleiding wordt eerst met een transformator omgezet in 1000V~ (bij 15kV bovenleiding) of 1500V~ (bij 25kV bovenleiding) en gaat dan door een gelijkrichter. Met die gelijkstroom worden dan de tractie-installaties gevoed. Met een transformator en gelijkrichter zoals die nu op de markt zijn krijg je dus 1000V DC als je naar Duitsland rijdt.

Deze spanningen zijn zo gekozen dat daarmee direct de rijtuigen van stroom voorzien kunnen worden, die wordt namelijk voor de gelijkrichter afgetapt en is dus 1000V 16,7Hz onder Duitse spanning of 1500V 50Hz op de HSL/Betuweroute.


Volgens mij staan die spanningen niet zo vast als je nu suggereert. De paar locomotieven waarvan ik het schema gezien heb, hadden een aparte wikkeling op de transformator voor de "treinverwarming", dus dan is er geen noodzaak om de spanning hetzelfde te hebben als de tussenkring voor de tractie.

 

06-08-2022 20:10:25
brun
brun
Quote
Marco (06-08-2022 19:59:16):
Quote
AlbertP (06-08-2022 16:30:12):

Al het moderne materieel heeft draaistroommotoren waarvan de frequentie afhangt van de draaisnelheid. Wisselstroom vanuit de bovenleiding wordt eerst met een transformator omgezet in 1000V~ (bij 15kV bovenleiding) of 1500V~ (bij 25kV bovenleiding) en gaat dan door een gelijkrichter. Met die gelijkstroom worden dan de tractie-installaties gevoed. Met een transformator en gelijkrichter zoals die nu op de markt zijn krijg je dus 1000V DC als je naar Duitsland rijdt.

Deze spanningen zijn zo gekozen dat daarmee direct de rijtuigen van stroom voorzien kunnen worden, die wordt namelijk voor de gelijkrichter afgetapt en is dus 1000V 16,7Hz onder Duitse spanning of 1500V 50Hz op de HSL/Betuweroute.


Volgens mij staan die spanningen niet zo vast als je nu suggereert. De paar locomotieven waarvan ik het schema gezien heb, hadden een aparte wikkeling op de transformator voor de "treinverwarming", dus dan is er geen noodzaak om de spanning hetzelfde te hebben als de tussenkring voor de tractie.


Daarin heb je volkomen gelijk.

Er zijn genoeg Duitse locomotieven die voor de tractiemotoren ergens tussen de 600 en 900 volt gelijkstroom gebruiken, maar 1000 volt wisselstroom op de rijtuigen leveren.

 

07-08-2022 12:49:53
5431
5431

De 220, 125, 124 en 129 zijn vanaf morgen niet meer reserveerbaar vanwege mogelijke uitval. Morgen vallen ze ook meteen daadwerkelijk uit.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

07-08-2022 12:56:12
dennistd
dennistd

Ben ik even blij dat ik morgen gewoon met de RB64 naar Münster ga en daar op ICE 519 stap 🙂

 

08-08-2022 11:09:52
brun
brun

Lijkt erop dat de uitval niet vanwege treinproblemen is, maar vanwege gedoe op Duisburg Hbf. Daar zijn werkzaamheden misgegaan, waardoor diverse sporen tijdelijk onbruikbaar zijn. De alternatieve perrons zijn deels te kort voor lange ICE's en veel treinen staan in de file.

Irritant genoeg is dat nergens op de site of in de app van DB te vinden.

Bron: www.drehscheibe-online.de

Edit: hier staat het toch, zij het wat verstopt.



Laatst bewerkt door brun op 08-08-2022 11:13
 

08-08-2022 11:20:21
henri1972
henri1972

Je kan ook om (Oberhausen en) Duisburg heenrijden via de goederensporen die daar liggen.



Laatst bewerkt door henri1972 op 08-08-2022 11:20
 

08-08-2022 11:41:14
brun
brun
Quote
henri1972 (08-08-2022 11:20:21):

Je kan ook om (Oberhausen en) Duisburg heenrijden via de goederensporen die daar liggen.


Misschien zijn die ook verstopt. Er is al dagenlang gedoe bij Duisburg, lees ik. En aangezien het in Duitsland steeds vaker voorkomt dat goederentreinen in zulke gevallen dagenlang ergens moeten wachten voor er weer plek op het spoor is...

EDIT: inderdaad is de boel er sinds gisteren verstopt:

www.drehscheibe-online.de

Kortom, Duisburg Hbf wordt de volgende bron van storingen in deze ICE-verbinding. Want de werkzaamheden daar duren nog jaren.



Laatst bewerkt door brun op 08-08-2022 11:50
 

08-08-2022 14:48:54
AlbertP
AlbertP

Van 27 augustus t/m 9 september gaat de ICE weer via Mönchengladbach en is de RE19 opgeheven, dus dan hebben we even minder last van wat er in Duisburg gebeurt.

Op dit moment verwacht de DB overigens dat de IC's en ICE's richting Essen tot morgenochtend zonder stop door Duisburg rijden, dus tegen die tijd zijn er hopelijk weer 2 perrons in noordelijke richting. Bij de treinen naar Oberhausen/Nederland is de stop in Duisburg nog wel ingepland.

 

08-08-2022 16:20:15
gvttreinen
gvttreinen

Van collega vernomen, te Ut is er ruzie geweest bij ICE 127, zo vol dat er niemand bij kon/mocht , ICE is vertrokken waarbij zo'n 20 reizigers met koffers achterlatend.

 

08-08-2022 16:33:46
brun
brun
Quote
gvttreinen (08-08-2022 16:20:15):

Van collega vernomen, te Ut is er ruzie geweest bij ICE 127, zo vol dat er niemand bij kon/mocht , ICE is vertrokken waarbij zo'n 20 reizigers met koffers achterlatend.


Het is toch beschamend? Wéér een dag, wéér een week, wéér een maand waarin personeel op de ICE door hun beide werkgevers in de steek wordt gelaten.

D'r rijden om de haverklap allerlei partytreinen tussen Duitsland en Nederland deze zomer. Deels zelfs met stoom, die met wat kunst- en vliegwerk via een extra loc zelfs gewoon over ETCS-baankvakken rijdt.

Maar een vervangende, betrouwbare dagelijkse pendelverbinding Amsterdam-Düsseldorf, dat is dan weer te moeilijk.

 

08-08-2022 17:12:31
henri1972
henri1972
Quote
gvttreinen (08-08-2022 16:20:15):

Van collega vernomen, te Ut is er ruzie geweest bij ICE 127, zo vol dat er niemand bij kon/mocht , ICE is vertrokken waarbij zo'n 20 reizigers met koffers achterlatend.


Lekker weer dan. De 129 gaat ook al niet rijden.

 

08-08-2022 17:33:07
bacr
bacr
Quote
brun (08-08-2022 16:33:46):
Quote
gvttreinen (08-08-2022 16:20:15):

Van collega vernomen, te Ut is er ruzie geweest bij ICE 127, zo vol dat er niemand bij kon/mocht , ICE is vertrokken waarbij zo'n 20 reizigers met koffers achterlatend.


Het is toch beschamend? Wéér een dag, wéér een week, wéér een maand waarin personeel op de ICE door hun beide werkgevers in de steek wordt gelaten.

D'r rijden om de haverklap allerlei partytreinen tussen Duitsland en Nederland deze zomer. Deels zelfs met stoom, die met wat kunst- en vliegwerk via een extra loc zelfs gewoon over ETCS-baankvakken rijdt.

Maar een vervangende, betrouwbare dagelijkse pendelverbinding Amsterdam-Düsseldorf, dat is dan weer te moeilijk.


Ja die rijden inderdaad en dat gebeurt niet onder toelating van/met personeel van NS of NSI. En dus ook niet met materieel waarover NS zeggenschap heeft of over zou kunnen beschikken.

 

08-08-2022 18:01:27
dennistd
dennistd

NSI kan best een trein inhuren van Euro Express of Centralbahn hoor. Sterker nog: misschien kunnen ze zelfs wel rijtuigen van de SSN huren. Alleen willen ze dat ze dat niet blijkbaar.

 

08-08-2022 19:23:53
treinfan
treinfan

Men zou inzetten op herstel van 2/3(?) ICE's die al langere tijd defect aan de kant staan, en op lange termijn vervanging door BR407 (op z'n vroegst eind 2024).

 

08-08-2022 19:42:32
gvttreinen
gvttreinen

Volgens NFL staat ICE 122 langs perron Em, spottijd 19.30.

Op DB site zou ie met +30 in Ah aankomen.

 

09-08-2022 08:49:30
mdeen
mdeen
Quote
brun (08-08-2022 11:09:52):

Lijkt erop dat de uitval niet vanwege treinproblemen is, maar vanwege gedoe op Duisburg Hbf. Daar zijn werkzaamheden misgegaan, waardoor diverse sporen tijdelijk onbruikbaar zijn. De alternatieve perrons zijn deels te kort voor lange ICE's en veel treinen staan in de file.

Irritant genoeg is dat nergens op de site of in de app van DB te vinden.

Bron: www.drehscheibe-online.de

Edit: hier staat het toch, zij het wat verstopt.


Daar wordt gezegd dat het alleen om Fernverkehr naar Essen gaat. Dus de ICE naar Amsterdam zou er geen last van moeten hebben.

 

09-08-2022 09:05:04
brun
brun
Quote
mdeen (09-08-2022 08:49:30):
Quote
brun (08-08-2022 11:09:52):

Lijkt erop dat de uitval niet vanwege treinproblemen is, maar vanwege gedoe op Duisburg Hbf. Daar zijn werkzaamheden misgegaan, waardoor diverse sporen tijdelijk onbruikbaar zijn. De alternatieve perrons zijn deels te kort voor lange ICE's en veel treinen staan in de file.

Irritant genoeg is dat nergens op de site of in de app van DB te vinden.

Bron: www.drehscheibe-online.de

Edit: hier staat het toch, zij het wat verstopt.


Daar wordt gezegd dat het alleen om Fernverkehr naar Essen gaat. Dus de ICE naar Amsterdam zou er geen last van moeten hebben.


Er waren gisteren in Duisburg maar twee sporen (gewoonlijk: zes) beschikbaar voor al het verkeer richting noorden, ongeacht of het nu naar Essen of Oberhausen ging.

 

09-08-2022 12:13:39
MaxBB
MaxBB

Iemand op Instagram meldt dat er in Oostende H11-rijtuigen staan die door "een andere maatschappij " zijn gehuurd. Ze gaan in de komende dagen naar Amsterdam om volgens geruchten ingezet te worden tussen Asd en Köln Hbf...



Laatst bewerkt door MaxBB op 09-08-2022 12:13
 

09-08-2022 12:24:02
brun
brun

I11 dan, vermoed ik?

Zou een goede oplossing zijn...

 

09-08-2022 12:31:34
sigma
sigma
Quote
brun (09-08-2022 09:05:04):
Quote
mdeen (09-08-2022 08:49:30):
Quote
brun (08-08-2022 11:09:52):

Lijkt erop dat de uitval niet vanwege treinproblemen is, maar vanwege gedoe op Duisburg Hbf. Daar zijn werkzaamheden misgegaan, waardoor diverse sporen tijdelijk onbruikbaar zijn. De alternatieve perrons zijn deels te kort voor lange ICE's en veel treinen staan in de file.

Irritant genoeg is dat nergens op de site of in de app van DB te vinden.

Bron: www.drehscheibe-online.de

Edit: hier staat het toch, zij het wat verstopt.


Daar wordt gezegd dat het alleen om Fernverkehr naar Essen gaat. Dus de ICE naar Amsterdam zou er geen last van moeten hebben.


Er waren gisteren in Duisburg maar twee sporen (gewoonlijk: zes) beschikbaar voor al het verkeer richting noorden, ongeacht of het nu naar Essen of Oberhausen ging.


Dat is toch bijna onmogelijk met de intensieve dienstregeling rond Duisburg?

 

09-08-2022 12:55:25
brun
brun
Quote
sigma (09-08-2022 12:31:34):

Dat is toch bijna onmogelijk met de intensieve dienstregeling rond Duisburg?


Ja, daarom liep het dus vast. :-) En vielen massaal treinen uit. Ze stonden in blokafstand te wachten voor het station, deels was er zelfs een gridlock omdat vertrekkende treinen in de weg reden van binnenkomende treinen.



Laatst bewerkt door brun op 09-08-2022 12:56
 

09-08-2022 13:09:02
MaxBB
MaxBB
Quote
brun (09-08-2022 12:24:02):

I11 dan, vermoed ik?

Zou een goede oplossing zijn...


I11 inderdaad, excuses. Ik ben niet zo goed op de hoogte van belgisch materieel.

 

09-08-2022 16:13:42
henri1972
henri1972
Quote
MaxBB (09-08-2022 12:13:39):

Iemand op Instagram meldt dat er in Oostende H11-rijtuigen staan die door "een andere maatschappij " zijn gehuurd. Ze gaan in de komende dagen naar Amsterdam om volgens geruchten ingezet te worden tussen Asd en Köln Hbf...


Een WRmz 134.5 ertussen, staan al in Amsterdam, en het feest is compleet. ;)

Maar serieus, die rijtuigen rijden niet vanzelf, 193 ervoor en dan met max 100 km/u tot de grens?

 

09-08-2022 17:39:54
brun
brun

Hier wordt gesteld dat er maar 5 van de 16 ICE-treinstellen beschikbaar zijn:

www.ice-treff.de

 

09-08-2022 19:22:14
b2py
b2py

Er staat ook dat NS verwacht dat het tot minimaal 16 oktober duurt, toch?



Laatst bewerkt door b2py op 09-08-2022 19:22
 

09-08-2022 19:30:13
MaxBB
MaxBB

‎"‎Naar verwachting duurt dit t/m 16 oktober 2022"

www.nsinternational.com

 

09-08-2022 19:32:01
MaxBB
MaxBB

Ook dit staat op NS International:

--------------------------------------

Aangepaste dienstregeling ICE

Wegens tekort aan materieel zal er van 10 augustus tm 15 augustus een alternatieve dienstregeling gelden. Op station Emmerich of Düsseldorf zal een extra overstap zijn. Tijdens de overstap zal het treinpersoneel samen met u de overstap maken. De vertrektijden van de trein blijven ongewijzigd.

Voor ICE 124 en 125 geldt daarnaast dat er geen ICE trein rijdt tussen Düsseldorf en Frankfurt. Op dit traject kunt u gebruik maken van de regionale Duitse trein.

Hieronder een overzicht van de gewijzigde ICE’s en vertrektijden (X = extra overstap)

Amsterdam > Frankfurt

  • ICE 121 06:07 Amsterdam - Emmerich X Emmerich - Frankfurt
  • ICE 125 12:08 Amsterdam - Emmerich X Emmerich Düsseldorf.
  • (Vanaf Düsseldorf kunt u verder rijden met de regionale trein)
  • ICE 127 14:08 Amsterdam - Emmerich X Emmerich - Frankfurt
  • ICE 221 18:08 Amsterdam - Düsseldorf X Düsseldorf - Frankfurt

Frankfurt > Amsterdam

  • ICE 222 05:28 Frankfurt - Emmerich X Emmerich - Amsterdam
  • ICE 126 11:26 Frankfurt - Emmreich X Emmerich - Amsterdam
  • ICE 124 -- Düsseldorf - Emmerich X Emmreich – Amsterdam.
  • (Zorg dat u met de regionale trein om 15 uur op Düsseldorf kunt overstappen op de ICE naar Amsterdam)
  • ICE 120 19:28 Frankfurt - Düsseldorf X Düsseldorf - Amsterdam
 

09-08-2022 19:42:59
henri1972
henri1972

En gewoon 2 stellen de hele dag wegsturen naar Basel ....... , of ergens in Zuid Duitsland.

Wat een puinhoop !!

De DB bevestigd in zijn app bovenstaand verhaal van NS-Int overigens (nog) niet.

Heb trouwens het idee dat er meer dan 5 stellen rijvaardig zijn ... Momenteel zijn onderweg: ICE 122, 104 (2×), 120, 221, 10, 12 en 19. Dat zijn er al 8 ...



Laatst bewerkt door henri1972 op 09-08-2022 20:00
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


09-08-2022 20:02:14
treinfan
treinfan

Hoezo is dat eerste een probleem? Je wint er geen inzetbare capaciteit mee door de 105 slechts tot Em te rijden vanuit Asd.



Laatst bewerkt door treinfan op 09-08-2022 20:02
 

09-08-2022 20:06:09
henri1972
henri1972

Dat betwijfel ik. Een stel dat nu de 105/104 rijdt kan niet bv de 129 rijden die vandaag uitviel.

 

09-08-2022 20:07:09 1
mdeen
mdeen

Je kunt daarmee meer ICE's in Nederland rijden. Dan moet je de reizigers wel laten overstappen natuurlijk, en er vervangend materieel voor inzetten op de rest van de rit.

Het zou een goede zet zijn als NS Internationaal een stam I11 huurt. Alles beter dan zoveel treinen laten uitvallen.



Laatst bewerkt door mdeen op 09-08-2022 20:07
 

09-08-2022 21:31:57
MaxBB
MaxBB

ICE 104 zou volgens Ritinfo in Karlsruhe Hbf 199 minuten vertraging hebben opgelopen vandaag.

 

09-08-2022 22:19:52
treinfan
treinfan
Quote
henri1972 (09-08-2022 20:06:09):

Dat betwijfel ik. Een stel dat nu de 105/104 rijdt kan niet bv de 129 rijden die vandaag uitviel.


Een willekeurig treinstel kan inderdaad 1 trein overnemen, maar niet een volledige materieeldienst als dat treinstel ook de 105 moet rijden tot Em.

 

10-08-2022 05:59:00
brun
brun

De overstap in Emmerich staat nu in de DB-app. ICE105 rijdt wel normaal naar Basel.

Vind het geen slechte oplossing, we hadden het idee hier ook al genoemd... Voor het Duitse gedeelte is immers genoeg betrouwbaar spul voorhanden.

 

10-08-2022 09:39:52
MetroRET
MetroRET

De 2822 (ersatz 222) keert echter bijvoorbeeld in -10 minunten op de 2821 (ersatz 121), dus er is op het Duitse deel dan gelijk al een vertraging gaande.

 

10-08-2022 17:14:59
treinfan
treinfan
Quote
brun (09-08-2022 17:39:54):

Hier wordt gesteld dat er maar 5 van de 16 ICE-treinstellen beschikbaar zijn:

www.ice-treff.de


Dat klinkt als een verkeerde interpretatie van wat iemand heeft opgevangen. Er zijn vandaag in totaal 5 verschillende treinstellen gepland op alle ICE-treinen van/naar Asd. Meer is niet nodig vanwege de keringen te Em. Gisteren kwamen er 7 verschillende ICE-treinstellen in Asd. Er zijn dus zeker meer dan 5 treinstellen beschikbaar, maar meer dan 5 is nu niet nodig.

 

10-08-2022 17:23:39
MetroRET
MetroRET

En vergeet ook niet dat er ook treinstellen van/naar Brussel rijden.

 

10-08-2022 17:52:27
brun
brun
Quote
MetroRET (10-08-2022 17:23:39):

En vergeet ook niet dat er ook treinstellen van/naar Brussel rijden.


En ook daar is het één en al uitval.

 

11-08-2022 07:50:25
vrijgezel
vrijgezel

NSI heeft weer een aantal persberichten gepubliceerd op https://www.nsinternational.com/nl/actuele-reisinformatie?date=&carrier=ICE

Voor het geval de link het niet doet hieronder een aantal quotes uit die link:

"Drukte in ICE, Intercity Berlijn en Nightjet Zürich

Deze zomer is het erg druk op treinen naar Duitsland en verder (ICE, IC Berlijn en Nightjet Zurich). We raden u aan om een zitplaats te reserveren als u een ticket boekt.
Heeft u al een ticket? Boek hier een zitplaats of bel NS International Klantenservice op 030-2300023 voor het boeken van een zitplaatsreservering.

> Meer informatie over de drukke treinen naar Duitsland"

"Aangepaste dienstregeling ICE

Door technische problemen rijdt ICE een aangepaste dienstregeling. Een aantal ICE's rijdt tot Düsseldorf of Keulen-Deutz. Daar kunt u overstappen op de regionale Duitse trein naar de door u geboekte eindbestemming. Uw ticket is geldig op het door u geboekte traject.

Naar verwachting duurt dit t/m 16 oktober 2022

Van 9 september tm 16 oktober

- ICE 125 Rijdt Amsterdam – Düsseldorf
- ICE 124 Rijdt Düsseldorf - Amsterdam
- ICE 129 Rijdt op zaterdag Amsterdam Keulen-Deutz

U kunt deze aangepaste tijden vinden in onze reisplanner en in de NS International App.

Ticket wijzigen of annuleren

Wilt u liever op een andere dag of later moment reizen? Kijk in de boekingsvoorwaarden van uw ticket voor de mogelijkheden. Als u uw ticket wilt wijzigen kunt u contact opnemen met NS International Klantenservice via 030-2300023. Tickets gekocht bij de NS International balie op het station, kunnen gewijzigd worden bij de balie.

Bij een vertraging van 60 minuten of uitval die resulteert in een vertraging van 60 minuten of meer, mag u kosteloos annuleren. U kunt restitutie aanvragen tot 1 maand na uw oorspronkelijke vertrekdatum."

"ICE stopt niet altijd op Utrecht en Arnhem vanwege drukte deze zomer

Wanneer de ICE te vol vertrekt vanuit Amsterdam, stopt de trein niet op Utrecht en Arnhem. Als u naar Düsseldorf of verder moet reizen, kunt u als alternatief gebruikmaken van de VIAS trein. Deze trein vertrekt vanaf Arnhem en stopt in Duisburg en Düsseldorf. In Duisburg en Düsseldorf kunt u dan reizen met de binnenlandse treinen inclusief de ICE en IC treinen.
Uw ICE ticket is geldig op de binnenlandse en de VIAS trein. U hoeft hiervoor uw ticket niet te laten wijzigen.

Ticket wijzigen of annuleren

Wilt u liever op een andere dag of later moment reizen? Kijk in de boekingsvoorwaarden van uw ticket voor de mogelijkheden. Als u uw ticket wilt wijzigen kunt u contact opnemen met NS International Klantenservice via 030-2300023. Tickets gekocht bij de NS International balie op het station, kunnen gewijzigd worden bij de balie.
Mocht het u overkomen dat de trein niet stopt in Utrecht of Arnhem en wilt u geen gebruikmaken van het alternatief, dan kunt u uw ticket annuleren of wijzigen. Wij rekenen in dat geval geen annulerings- of wijzigingskosten.


Compensatie bij vertraging

Maakt u gebruik van het alternatief en ondervindt u een vertraging van meer dan 60 minuten, dan kunt u een aanvraag doen voor ‘geld terug bij vertraging’.

> Meer informatie over de drukke treinen naar Duitsland"

"Aangepaste dienstregeling ICE

Wegens tekort aan materieel zal er van 10 augustus tm 15 augustus een alternatieve dienstregeling gelden. Op station Emmerich of Düsseldorf zal een extra overstap zijn. Tijdens de overstap zal het treinpersoneel samen met u de overstap maken. De vertrektijden van de trein blijven ongewijzigd.

Voor ICE 124 en 125 geldt daarnaast dat er geen ICE trein rijdt tussen Düsseldorf en Frankfurt. Op dit traject kunt u gebruik maken van de regionale Duitse trein.

Hieronder een overzicht van de gewijzigde ICE’s en vertrektijden (X = extra overstap)

Amsterdam > Frankfurt

  • ICE 121 06:07 Amsterdam - Emmerich X Emmerich - Frankfurt
  • ICE 125 12:08 Amsterdam - Emmerich X Emmerich Düsseldorf.
    (Vanaf Düsseldorf kunt u verder rijden met de regionale trein)
  • ICE 127 14:08 Amsterdam - Emmerich X Emmerich - Frankfurt
  • ICE 221 18:08 Amsterdam - Düsseldorf X Düsseldorf - Frankfurt

Frankfurt > Amsterdam

  • ICE 222 05:28 Frankfurt - Emmerich X Emmerich - Amsterdam
  • ICE 126 11:26 Frankfurt - Emmreich X Emmerich - Amsterdam
  • ICE 124 -- Düsseldorf - Emmerich X Emmreich – Amsterdam.
    (Zorg dat u met de regionale trein om 15 uur op Düsseldorf kunt overstappen op de ICE naar Amsterdam)
  • ICE 120 19:28 Frankfurt - Düsseldorf X Düsseldorf - Amsterdam

Ticket wijzigen of annuleren

Wilt u liever uw ticket wijzigen? Neem dan contact op met uw oorspronkelijke verkooppunt. Heeft u bij ons geboekt? Bel dan Klantenservice op 030-2300023. U kunt dan ook uw eventuele zitplaatsreservering laten wijzigen.

Onze excuses voor het ongemak."

< einde citaten uit de link https://www.nsinternational.com/nl/actuele-reisinformatie?date=&carrier=ICE

 

11-08-2022 08:40:04 4
henri1972
henri1972

Wat nou regionale trein in aansluiting op de ICE 125? Je kan gewoon ICE 723 pakken naar Frankfurt vanaf Düsseldorf.

Ik kan me zo ongelofelijk ergeren aan die halve informatie die gegeven wordt ....

 

11-08-2022 12:10:35
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Het woordje "regionale" zou men moeten weglaten, alleen trein is veel duidelijker dan regionale trein.

 

11-08-2022 12:11:19
wouterder
wouterder
Quote
MaxBB (09-08-2022 12:13:39):

Iemand op Instagram meldt dat er in Oostende H11-rijtuigen staan die door "een andere maatschappij " zijn gehuurd. Ze gaan in de komende dagen naar Amsterdam om volgens geruchten ingezet te worden tussen Asd en Köln Hbf...


En ook geannuleerd.

 

11-08-2022 12:34:17
henri1972
henri1972
Quote
NIJMEGEN (11-08-2022 12:10:35):

Het woordje "regionale" zou men moeten weglaten, alleen trein is veel duidelijker dan regionale trein.


Inderdaad, heel moeilijk is t niet.

 

11-08-2022 12:57:05
TtC
TtC
Quote
vrijgezel (11-08-2022 07:50:25):

NSI heeft weer een aantal persberichten gepubliceerd op https://www.nsinternational.com/nl/actuele-reisinformatie?date=&carrier=ICE

Voor het geval de link het niet doet hieronder een aantal quotes uit die link:

....

"ICE stopt niet altijd op Utrecht en Arnhem vanwege drukte deze zomer

Wanneer de ICE te vol vertrekt vanuit Amsterdam, stopt de trein niet op Utrecht en Arnhem. Als u naar Düsseldorf of verder moet reizen, kunt u als alternatief gebruikmaken van de VIAS trein. Deze trein vertrekt vanaf Arnhem en stopt in Duisburg en Düsseldorf. In Duisburg en Düsseldorf kunt u dan reizen met de binnenlandse treinen inclusief de ICE en IC treinen.
Uw ICE ticket is geldig op de binnenlandse en de VIAS trein. U hoeft hiervoor uw ticket niet te laten wijzigen.

...


De VIAS treinen zijn geen alternatief voor reizigers naar Oberhausen en Duisburg?

Uit de tekst blijkt dat dit alleen geldt voor reizigers naar Düsseldorf en verder.

Zouden reizigers vanuit Arnhem niet sowieso beter verwezen kunnen worden naar de VIAS treinen van ongeveer een uur eerder (aangezien de ICE niet altijd stopt in Arnhem Centraal); zodat deze passagiers hun eventuele aansluiting nog kunnen halen. Alleen voor de ICE naar Basel zouden de reizigers de VIAS trein van 2 uur eerder dienen te pakken; omdat de ICE de VIAS trein van een uur eerder voor Oberhausen inhaalt.

Quote
henri1972 (11-08-2022 12:34:17):
Quote
NIJMEGEN (11-08-2022 12:10:35):

Het woordje "regionale" zou men moeten weglaten, alleen trein is veel duidelijker dan regionale trein.


Inderdaad, heel moeilijk is t niet.


In het stukje over het niet stoppen in Utrecht en Arnhem staat wel dat er gebruik kan worden gemaakt van binnenlandse IC en ICE treinen; even dit stukje kopiëren en plakken in het stukje over overstappen in Duitsland.



Laatst bewerkt door TtC op 11-08-2022 13:25
 

12-08-2022 00:47:10
brun
brun
Quote
wouterder (11-08-2022 12:11:19):
Quote
MaxBB (09-08-2022 12:13:39):

Iemand op Instagram meldt dat er in Oostende H11-rijtuigen staan die door "een andere maatschappij " zijn gehuurd. Ze gaan in de komende dagen naar Amsterdam om volgens geruchten ingezet te worden tussen Asd en Köln Hbf...


En ook geannuleerd.


Kun je dit uitleggen, ik snap 't niet? Dank. :-)

 

12-08-2022 01:25:40
PKP
PKP

Geannuleerd = Gaat niet door (zover het al door zou gaan 🙂)

 

12-08-2022 17:39:11
mat64Hidde
mat64Hidde

Sinds vandaag is het me opgevallen dat op Asd en Ut dit op de CTAs stond: Stopt ook in (Utrecht en) Arnhem.
De trein werd niet als extra trein aangegeven in Utrecht.

 

12-08-2022 19:17:13
MaxBB
MaxBB

Ook worden normale ICE's uit Duitsland soms weergegeven als "Extra trein" te Ut en Ah

 

12-08-2022 19:29:56
pascalgerr
pascalgerr
Quote
mat64Hidde (12-08-2022 17:39:11):

Sinds vandaag is het me opgevallen dat op Asd en Ut dit op de CTAs stond: Stopt ook in (Utrecht en) Arnhem.
De trein werd niet als extra trein aangegeven in Utrecht.


De 3100 stopt altijd in Klp en daarbij word ook altijd in 'stopt ook in Veenendaal de klomp' getoond.

 

12-08-2022 19:34:59
MaxBB
MaxBB

Dat is al een tijdje niet meer zo

 

13-08-2022 10:15:21
phantom
phantom

En die zwemmen wel dusdanig ruim in treinstellen dat ze daar zo in kunnen springen denk je ?

En dan hebben we de rekensom er nog niet op los gelaten of het winst gevend voor Thalys zou zijn om zoiets te doen,zelfs als ze de stellen er voor hebben.
Indien dat niet zo is,dan gebeurt het zowiezo niet,je moet er ook rekening mee houden dat je de reistijd voor overige passagiers,die hier niks aan zouden hebben,wel on nodig verlengd.
Zouden die reizigers het dan nog nuttig/leuk vinden om met die treinen te reizen ?

Overigens zou een deel van de ice problemen wel op te lossen zijn als bedrijven in het algemeen niet begonnen waren jaren terug om hun voorraad met spullen voor dingen die ze verkopen/onderhouden,te minimaliseren.
Dit om zogenaamde nutteloze ruimte te besparen en dus geld,want dat is de gedachte gang geweest.
De voorraad bepalen aan de hand van het meest gunstige scenario voor zowel hoelang onderdelen meegaan en dat je leveranciers zsm leveren indien nodig,en gebaseerd daarop je magazijn bouwen.
Je bespaart wel,maar dat wil niet zeggen dat dat automatisch winst betekend,wat men vaak wel dacht.
Je maakt je immers heel erg afhankelijk van de buitenwereld,zolang die goed werkt is er weinig aan de hand,dan kan je aan de hand van een draaiboek en goed voorraad beheer wel zien wanneer je bepaalde dingen moet bestellen om ze optijd binnen te hebben.
Als de buitenwereld niet goed functioneerd en je spullen ook minder lang meegaan dan gehoopt en daarmee je voorraad dus sneller slinkt,dan ben je de sjaak en dus ook jouw klanten.

Persoonlijk zou ik het liefst zo min mogelijk afhankelijk van de grillen v/d buitenwereld afhankelijk willen zijn,dan blijf jij blij en je klanten ook.
Ofwel een grotere voorraad aanhouden zodat je een ruime buffer hebt,lijkt mij een beter plan,dan heb je de spullen in elk geval altijd in handbereik.



Laatst bewerkt door phantom op 13-08-2022 10:28
 

13-08-2022 10:24:52
Dionysusnu
Dionysusnu
Quote
brun (02-08-2022 11:53:40):

Of we moeten Thalys eens tippen dat ze flink kunnen scoren als ze hun treinen een driehoek laten rijden: Brussel-Amsterdam-Köln (en omgekeerd).


@phantom bedoelde je dit bericht te quoten? Sindsdien zijn er alweer 2 extra pagina's aan dit topic toegevoegd.

 

13-08-2022 10:32:15
phantom
phantom

Dat klopt idd.

Somda doet raar de laatste paar dagen.
Ik zie niet automatisch meer de laatste pagina van een topic wat ik actief lees.
Ook wil e.e.a. aan dingen niet gelijk doen wat ik wil,op een reageer knop klikken en dan vervolgens gebeurt er niks,iets quoten wat dan niet word gequote,zulk soort dingen.

Sorry als dat in dit geval voor verwarring zorgt 😊

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

14-08-2022 19:30:47
henri1972
henri1972

ICE 122 rijdt volgens de NS-app niet.

Benieuwd of de 104 met 2 stellen naar NL komt of dat er morgenochtend ook een ICE (gedeeltelijk) uitvalt.

 

15-08-2022 21:00:29
sjoerd
sjoerd

Zojuist terug uit Basel. Per ICE van Basel SBB naar Basel Badischer Bahnhof, daar overgestapt op ICE die de kering te SBB weer eens niet haalde. Daarmee vertraging opgelopen, waardoor aansluiting op Bonn naar Düsseldorf vertraagd, en in Düsseldorf aansluiting naar Mönchen-Gladbach niet gehaald. Daarna moest er in Venlo zo nodig spoor worden geslepen, waardoor vertraagde binnenkomst en de aansluiting te Venlo ook mis ging. Toen nog in de bus tussen Eindhoven en Boxtel (dat liep gesmeerd). Anderhalf uur vertraging weggepoetst met moeilijke cryptogrammen. Dan word ik namelijk niet ongeduldig.

Genoemde oorzaken: ongeoorloofd persoon op het spoor, materieel kapot, vertraagd overstappen op te kleine treinen...

Mijn schade: reserveren blijkt nutteloos en kost dus alleen maar extra geld.

Tis toch wat...

 

15-08-2022 21:25:41
brun
brun

Wat een gedoe man. De enige schrale troost is dat je een deel van je ticketprijs terugkrijgt.

Reserveren doe ik ook niet meer. Gewoon zo snel mogelijk naar de BahnBonus-plaatsen rennen.

 

16-08-2022 09:54:02
john2
john2

Brun, kun je uitleggen wat BahnBonus plaatsen zijn.

Is de eerste keer dat ik deze term lees.

 

16-08-2022 10:20:12
mren
mren

Zie Website DB voor uitgebreide uitleg.

 

16-08-2022 10:27:04
PKP
PKP

Deze plaatsen zijn speciaal voor reizigers welke aan het Bahn Bonus programma mee doen. Er zomaar gaan zitten is niet geheel volgens de regeltjes. Zit er zelf ook wel eens, maar je loopt bij elke stop het risico dat je kan opstaan voor een Bahn Bonus reiziger. In een overvolle trein heb je dan alsnog een probleem.

 

16-08-2022 10:49:04
henri1972
henri1972

Werkt prima !! Alleen jammer dat je meestal de Hc erbij moet halen omdat mensen niet van de stoel afwillen.

 

16-08-2022 11:04:15 1
brun
brun

Echt, zijn jullie wel eens verjaagd? Ik doe zelf al iets van 15 jaar mee aan BahnBonus (tot voor kort: BahnComfort) en mag dus op die plekken zitten - wat ik ook vrijwel elke rit doe. Maar nog nooit heeft een andere reiziger me naar mijn status gevraagd. Doe ik zelf overigens ook niet... Is een beetje pijnlijk als die zittende reiziger namelijk ook gewoon BB heeft. En ik wil geen controleurtje spelen.



Laatst bewerkt door brun op 16-08-2022 11:04
 

16-08-2022 11:43:43
brun
brun

Een van de zaken waar de ICE's last van hebben, is het overbelaste Duitse spoorwegnet. Daar heeft het goederenvervoer trouwens ook enorm veel hinder van.

Hier een erg interessant artikel daarover:

www.sueddeutsche.de

(als je slecht Duits spreekt: knip en plak de tekst even naar Deepl.com voor een goede vertaling)



Laatst bewerkt door brun op 16-08-2022 11:43
 

16-08-2022 12:37:19
anton_
anton_

of vertaal de gehele webpagina bijvoorbeeld naar het Engels

 

23-08-2022 07:43:06
henri1972
henri1972

Waar alle ICE stellen nu ineens vandaan komen is me een raadsel. De 121 rijdt vandaag met stel 4680, staat in de juiste rijtuig volgorde en niet druk, in mijn rijtuig 39 zitten 6 reizigers.

En volgens de NS-app gaat de 105 rijden met stel 4654 en 4685. Deze laatste twee zijn gisteren niet met ICE 104 en 122 naar NL gekomen want beide treinen waren opgeheven. Stonden deze nog op de Wgm of is er vannacht een leeg mat rit geweest naar Asd?

 

23-08-2022 08:18:12
brun
brun

Waarschijnlijk zijn veel stellen de afgelopen weken hersteld. Al valt er vandaag op de verbinding naar Brussel nog wel wat uit, zie ik.

Daarbij komt dat de grote vakantie-reisgolf op z'n eind loopt: de Interrailers en Amerikaanse backpackers 'drogen op', zo merk ik zelf.

En de IC Berlijn rijdt weer z'n normale route, dus geen overstappers via Duisburg meer.

Tot slot is 't al ongeveer een week koeler weer in Duitsland, dus minder tot geen uitvallende airco's.

 

02-09-2022 12:09:43
icened200
icened200

Vertrek nu vanaf Amsterdam C een ICE die wordt omgeleid via Den Bosch, Mönchengladbach en Koln-Ehrenfeld.

Van Koln-Ehrenfeld heb ik nooit van gehoord. Waarom via deze station i.p.v. Köln Hbf/Köln Deutz?



Laatst bewerkt door icened200 op 02-09-2022 12:10
 

02-09-2022 12:44:50
AlbertP
AlbertP

De ICE's uit Nederland (m.u.v. die van/naar Basel) stopten al langer niet in Köln Hbf omdat daar geen capaciteit meer is voor extra ICE's. Vanuit Arnhem is Köln Deutz (lage sporen) beschikbaar als alternatief, maar vanuit Mönchengladbach is dat alleen via het Hauptbahnhof bereikbaar. Omdat er geen pad door het Hbf te krijgen is, rijdt de trein om Keulen heen via de goederensporen van station Köln West en dan over de Südbrücke.

In Köln West zijn de perrons niet bereikbaar vanuit Mönchengladbach, dus de trein moet in Ehrenfeld of Süd langs het perron - normaal stations waar alleen regionale treinen stoppen. Ehrenfeld is daarvan het snelst en vaakst (S-Bahn iedere 10 minuten) vanaf Hbf en Deutz te bereiken. (Verder is Süd niet rolstoelvriendelijk - alleen trappen - en is de stop in Ehrenfeld mogelijk ook makkelijker in de dienstregeling in te passen.)



Laatst bewerkt door AlbertP op 02-09-2022 12:49
 

02-09-2022 13:21:14
sigma
sigma
Quote
AlbertP (02-09-2022 12:44:50):

De ICE's uit Nederland (m.u.v. die van/naar Basel) stopten al langer niet in Köln Hbf omdat daar geen capaciteit meer is voor extra ICE's. Vanuit Arnhem is Köln Deutz (lage sporen) beschikbaar als alternatief, maar vanuit Mönchengladbach is dat alleen via het Hauptbahnhof bereikbaar. Omdat er geen pad door het Hbf te krijgen is, rijdt de trein om Keulen heen via de goederensporen van station Köln West en dan over de Südbrücke.


Onjuist, sinds dienstregeling 2022 stoppen alle ICE's van/naar Keulen via Ammerich te Köln Hbf.

 

02-09-2022 13:39:55
TimH8
TimH8
Quote
sigma (02-09-2022 13:21:14):
Quote
AlbertP (02-09-2022 12:44:50):

De ICE's uit Nederland (m.u.v. die van/naar Basel) stopten al langer niet in Köln Hbf omdat daar geen capaciteit meer is voor extra ICE's. Vanuit Arnhem is Köln Deutz (lage sporen) beschikbaar als alternatief, maar vanuit Mönchengladbach is dat alleen via het Hauptbahnhof bereikbaar. Omdat er geen pad door het Hbf te krijgen is, rijdt de trein om Keulen heen via de goederensporen van station Köln West en dan over de Südbrücke.


Onjuist, sinds dienstregeling 2022 stoppen alle ICE's van/naar Keulen via Ammerich te Köln Hbf.


Neem aan dat je Emmerich bedoelt, maar dan nog stopt alleen ICE 105 in Köln Hbf en de rest van de ICE's vanuit/naar Nederland alleen in Köln Deutz zoals AlbertP al aangaf.

 

02-09-2022 13:41:26
AlbertP
AlbertP

Ik zie in de PDF-dienstregeling 2022 toch echt wat anders staan: www.ns.nl (dit is de tabel met de normale route en de Betuweroute. De route via Venlo staat in een andere.)

Als ik een reis plan naar Köln op 10 september gaat dat naar Deutz. bahn.de zegt er dan bij: "Nach Köln Hbf in 3 Min mit S, RB, RE; Abfahrt tagsüber ca. alle 5 Min"

Edit: dit is het geval sinds dienstregeling 2021. In drgl 2020 werd er nog vaker in Köln Hbf gestopt. Of het in dienstregeling 2023 gaat veranderen, durf ik niet te zeggen; wel is het zo dat de werkzaamheden bij Deutz (hoog) die een paar jaar hebben geduurd, binnenkort afgerond zijn.



Laatst bewerkt door AlbertP op 02-09-2022 13:54, reden: spelfouten
 

02-09-2022 15:12:14
raoul
raoul

Dienstregeling 2023 weer via Köln HBF.

Waarom dat de afgelopen 2 jaar anders was? Dat komt door werkzaamheden aan een brug in de buurt van Köln Mülheim. Bij de omleiding via Venlo is dat volgend jaar ook weer gewoon via HBF.

 

02-09-2022 15:20:33
AlbertP
AlbertP

Köln-Deutz hoog, zoals ik zei ;) de bruggen aan de oostkant van het station over de Deutz-Mülheimer Straße zijn vervangen. Daarnaast extra wissels zodat treinen uit Frankfurt/Siegen niet alleen over spoor 5, maar ook over middenspoor 6 of perronspoor 7 kunnen rijden; dit betekent een kortere opvolgtijd bij aankomst uit het zuiden.

Bedankt voor de bevestiging, ik had al gezien dat de gewijzigde dienstregeling bij het regionale verkeer in ieder geval met het begin van drgl 2023 ophoudt.



Laatst bewerkt door AlbertP op 02-09-2022 15:25
 

09-09-2022 16:38:53
mren
mren

Weer een hoop tevreden klanten die volgende keer zeker weer voor de internationale trein zullen kiezen! 👍

 

16-09-2022 17:45:43 1
moderator
Moderator
moderator

Een aantal berichten uit dit topic verplaatst naar diverse OD-topics.
In dit topic mag de grote lijn met betrekking tot ICE gemeld worden. Dagelijkse opvallende dingen mogen gewoon in het OD van die dag.

 

21-09-2022 15:42:12
bacr
bacr

Ik heb de laatste week weinig berichten meer gezien over opgeheven ICE's. Betekent dat, dat het na de zomer en de hitte dus weer de goede kant op gaat met de uitvoering van de oorspronkelijk bedachte drgl, of missen er nog steeds ritten en zijn bestemmingen afwijkend tov gepland?

 

21-09-2022 15:48:15
FLIRT2525
FLIRT2525

De 125/124 pendelen nog wel steeds Asd - Düsseldorf, voor de rest loopt het nu redelijk goed. Het is ook niet meer zo extreem druk, net in de 127 was rijtuig 32 maar voor circa 1/4 gevuld.



Laatst bewerkt door FLIRT2525 op 21-09-2022 15:48
 

21-09-2022 17:27:15
henri1972
henri1972
Quote
bacr (21-09-2022 15:42:12):

Ik heb de laatste week weinig berichten meer gezien over opgeheven ICE's. Betekent dat, dat het na de zomer en de hitte dus weer de goede kant op gaat met de uitvoering van de oorspronkelijk bedachte drgl, of missen er nog steeds ritten en zijn bestemmingen afwijkend tov gepland?


Gisteren reed in ieder geval de 104 nog met één stel tussen Basel en Köln. Grote kans dat de 105 dus ook maar één stel had. Ook omdat de 123 er vandaag twee had.

Vandaag had de 121 +55 bij aankomst in Ffm.

 

21-09-2022 22:55:01
DingeZ
DingeZ

De 105 had vandaag gewoon twee stellen, maar de 123 inderdaad ook. Waar dat tweede stel vandaan kwam heb ik geen idee. De ICE's lijken nu weer redelijk goed te gaan, af en toe wat grotere vertragingen maar geen grootschalige uitval.

Vandaag met de 125 naar Duisburg gereisd, die was stipt op tijd, en daar met ICE 641 naar Berlijn. Doordat het andere deel (ICE 651) een half uur te laat was stonden we lang in Hamm te wachten. Aankomst uiteindelijk met +48.

 

22-09-2022 08:22:21
5431
5431
Quote
DingeZ (21-09-2022 22:55:01):

De 105 had vandaag gewoon twee stellen, maar de 123 inderdaad ook. Waar dat tweede stel vandaan kwam heb ik geen idee.

Uit 123 van 18-09, die toen niet verder kwam dan Arnhem en met een eloc 186 is afgesleept naar Amsterdam.

 

28-10-2022 08:56:20
brun
brun

Het was onlangs weer raak:

https://www.treinenweb.nl/nieuws/9683/ns-door-het-stof-na-het-overslaan-van-arnhem-centraal-door-ice.html

Ik zat die dag zelf ook in ICE die werkelijk over- en overvol was tussen Duisburg en Amsterdam.

En wat bleek? Inderdaad. De ICB reed in dat weekend niet én het was precies het weekend waarin herfstvakanties eindigen dan wel beginnen. Dus het weekend waarin mensen massaal een stedentripje doen. Naar Berlijn bijvoorbeeld, dat trekt in de herfstvakantie altijd heel veel Nederlanders. Of Keulen. Of Basel.

Tja en dan moest je dus met de ICE. Die dus, zoals we intussen weten, al die extra reizigers er niet bij kan hebben.

 

28-10-2022 09:14:55
mren
mren

"moeten" is een groot woord. Wij gaan regelmatig met de trein naar het buitenland, maar volgens mij zijn we nog nooit via Arhem-Oberhausen gegaan (met uitzondering van enkele nachttreinen).

Omdat de aansluiting in Venlo waardeloos is, gaan we meestal per auto naar Breyell of Viersen.

 

28-10-2022 09:23:31
brun
brun

Als je besluit om uitsluitend met de trein te gaan, en je woont in het noorden, westen of midden, en de ICB rijdt niet, is de ICE het enige alternatief.

En zo reizen velen tegenwoordig, omdat het treinreizen zo sterk wordt gepromoot als alternatief voor het vliegtuig. Heb echt al zo veel mensen gehoord, "We doen binnenkort een weekendje Berlijn, leuk, en deze keer gaan we met de trein. Nog nooit gedaan!"

Treinvakanties zijn gewoon erg populair aan het worden, maar NSI en DB kunnen de benodigde capaciteit niet leveren, zo simpel is 't.

Wie dicht bij de grens woont, weet weliswaar dat je ook in Leer of Bad Bentheim kunt instappen (waar je ook goed kunt parkeren). Maar de rest van al die reizigers doet dat niet.



Laatst bewerkt door brun op 28-10-2022 09:26
 

28-10-2022 09:30:08
mren
mren

Klopt, die situatie en afweging is voor iedereen anders. Reizen naar Frankrijk beginnen voor ons ook meestal in het Belgische Mol waar je een P-trein hebt 's ochtends die in Brussel prima uitsluiting geeft op de TGV's naar Paris of Marseille.

Voor reizigers die alles per trein willen doen, zou een extra Benelux via Breda naar Eindhoven en de rechtstreekse trein Eindhoven-Düsseldorf veel goed doen. Hopelijk ook ontlasting van de ICE.

Enschede heeft ook nog een grensovergang (ook redelijk druk, vooral in de weekends) maar hierbij is de reistijd tot een ICE-station m.i. wat aan de lange kant.

 

28-10-2022 09:38:40
brun
brun

Ja, daar heb je gelijk in (Eindhoven - Düsseldorf).

De ICE vervult op het stuk tot Köln sowieso de rol van een buurlandtrein, ook qua snelheid. Het zou qua betrouwbaarheid en beschikbaarheid van materieel al een stuk schelen als op dat gedeelte ook een alternatieve treinverbinding rijdt.

 

28-10-2022 10:00:25
PKP
PKP

En wordt daar niet op 1 november uitgebreid over gesproken ? Uitbreiding internationale verbindingen...

 

28-10-2022 10:21:32
brun
brun

Heb ik gemist, wat is er dan op 1 november?

 

28-10-2022 10:26:39
henri1972
henri1972

1 nov is Allerheiligen?

Maar wat dat met treinen te maken heeft weet ik niet ;)

 

28-10-2022 10:54:20 3
Muizeneus
Muizeneus

Nieuwe treinverbindingen naar Londen St Pancras, Paris St Lazare, Gent Sint Pieters, Sint Petersburg, Sankt Anton....😜



Laatst bewerkt door Muizeneus op 28-10-2022 11:12
 

28-10-2022 12:30:28
phantom
phantom

Als die nieuwe treinverbindingen niet op stations in Duitsland gaan stoppen waar men graag heen wil als reiziger van de ICE,dan helpt een nieuwe trein niets aan het capaciteits probleem wat men nu ervaart op treinen naar Duitse steden.

En in de genoemde lijst zijn al 3 treinen die op voorhand niet naar Duitsland zullen gaan.

 

28-10-2022 12:36:08
treinhobby
treinhobby

Denk dat je de 'grap' van Muizeneus niet begrijpt.

Ging erom dat op 1 november 'Allerheiligen' is en er dan gesproken zou worden over nieuwe verbindingen.

De genoemde stations hebben allemaal een 'heilige' Sint in de naam. 😉

 

30-10-2022 02:18:35
r91
r91
Quote
brun (28-10-2022 08:56:20):

Het was onlangs weer raak:

https://www.treinenweb.nl/nieuws/9683/ns-door-het-stof-na-het-overslaan-van-arnhem-centraal-door-ice.html

Ik zat die dag zelf ook in ICE die werkelijk over- en overvol was tussen Duisburg en Amsterdam.

En wat bleek? Inderdaad. De ICB reed in dat weekend niet én het was precies het weekend waarin herfstvakanties eindigen dan wel beginnen. Dus het weekend waarin mensen massaal een stedentripje doen. Naar Berlijn bijvoorbeeld, dat trekt in de herfstvakantie altijd heel veel Nederlanders. Of Keulen. Of Basel.

Tja en dan moest je dus met de ICE. Die dus, zoals we intussen weten, al die extra reizigers er niet bij kan hebben.


Wat uiteraard ook niet meehelpt is dat er geen treinen rijden tussen Ehv en Vl en vanuit Venlo richting Mönchengladbach tot aan Viersen. En een ander is daar deze week verbust.

 

30-10-2022 10:36:39
NIJMEGEN
NIJMEGEN

In Kleve en Emmerich werd door autobezitters best veel opgestapt.

Via Kleve op het ogenblik een flink stuk SEV (bus), via Emmerich alleen nog een stoptrein en straks ca 1,5 jaar SEV.

 

30-10-2022 11:28:18
phantom
phantom
Quote
treinhobby (28-10-2022 12:36:08):

Denk dat je de 'grap' van Muizeneus niet begrijpt.


Zo had ik m idd nog niet gelezen,mijn "fout" 😊🙂

 

30-10-2022 13:28:29
AlexNL
AlexNL
Quote
NIJMEGEN (30-10-2022 10:36:39):

In Kleve en Emmerich werd door autobezitters best veel opgestapt.

Via Kleve op het ogenblik een flink stuk SEV (bus), via Emmerich alleen nog een stoptrein en straks ca 1,5 jaar SEV.


Wat gaat er in Emmerich gebeuren dat daarvoor zo lang een sluiting nodig is?

 

30-10-2022 16:52:18
JothamvW
JothamvW

Zal echt niet anderhalf jaar volledige BD voor nodig zijn, maar derde spoor Em - Oberh

 

30-10-2022 17:50:19 1
AlbertP
AlbertP

Voor zover ik weet was het plan oorspronkelijk om de spoorlijn een aantal maanden geheel te sluiten in 2024, maar is dat door protest uit Nederland veranderd in een lange periode waarin de lijn enkelsporig open is, omdat men voorzag dat de route via Venlo niet genoeg capaciteit zou hebben om al het verkeer om te leiden.

 

31-10-2022 07:17:26 1
mdeen
mdeen
Quote
mren (28-10-2022 09:14:55):

"moeten" is een groot woord. Wij gaan regelmatig met de trein naar het buitenland, maar volgens mij zijn we nog nooit via Arhem-Oberhausen gegaan (met uitzondering van enkele nachttreinen).


Dat is makkelijk praten. Mensen kopen een kaartje omdat ze graag met de trein willen en vertrouwen dat ze met de trein kunnen. Dat kaartje geeft aan dat de verbinding met de ICE is dus ze vertrouwen erop dat ze daarmee kunnen reizen. Dat ze dan op het perron in Arnhem staan en de ICE rijdt zonder stoppen door, daar rekenen ze dan niet op.

Dan kun je wel zeggen "ja, maar dan moet je ook niet daar opstappen", maar dan kun je net zo goed zeggen "dan moet je maar niet met de trein gaan".

 

31-10-2022 10:08:31
mren
mren

Uiteraard heb je gelijk; het is natuurlijk volstrekt te wijten aan de onbetrouwbaarheid van dienstuitvoering en overstappen dat ik vanuit Eindhoven eerst met de auto naar Duitsland rijd om daar de trein te nemen.

En dat doe ik voor binnenlandse reizen ook steeds vaker...

 

03-11-2022 07:30:07
brun
brun

Ook maar even hier, in de hoop dat NSI'ers meelezen. Zie de laatste bijdragen in www.somda.nl

Zomer 2023 wordt weer ICE-chaos, als er geen maatregelen worden genomen.