04-05-2023 23:15:18 | ||
---|---|---|
Jasper-N
![]() |
Beste mensen, ik ben erg benieuwd, wat doet de plp? Ik lees op de site van ns dat ze voor de veiligheid zorgen ect, maar is voor mijn niet specifiek genoeg, waarom moet hij/zij bij het koppelen zijn, wat voor aanspreek punt voor hc's en machinisten zijn? Dit soort vragen heb ik, kan iemand het mij uitleggen? |
04-05-2023 23:57:06 | ||
---|---|---|
scooter
![]() |
Kort gezegd is de plp de ogen en oren van de verkeersleiding op het perron. Als een trein geen HC of machinist heeft,meldt de plp dit waardoor eventueel het vertreksein teruggeroepen kan worden. Ook als het aan of afkoppelen niet goed gaat,kan de plp dit melden. Verder kan de plp helpen bij een uitwisseling van treinen op het perron(binnenkomende trein eruit,nieuwe ingelegd) en is ook de persoon die naar een trein toe kan als die nog niet vertrokken is,terwijl er wel al veilig is. Eigenlijk dus is de plp de logistieke taak op het perron |
05-05-2023 10:32:17 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Daarnaast is op de meeste stations waar ze aanwezig zijn de plp ook degene die helpt bij het in-/uitstappen van reizigers die dat niet zelf kunnen, bijvoorbeeld mensen in rolstoelen/scootmobielen door middel van die uitklapbare hellingen. |
05-05-2023 10:39:05 | ||
---|---|---|
Amazonous
![]() |
Dat is meer een ontwikkeling van de laatste jaren, sinds servicemedewerkers aan de lopende band zijn wegbezuinigd. De PLP is van origine echt de schakel buiten tussen trdl, knoco, ... en het daadwerkelijke proces op het perron. Laatst bewerkt door Amazonous op 05-05-2023 10:40 |
![]() |
advertentie |
05-05-2023 15:54:35 | ||
---|---|---|
Jasper-N
![]() |
En zit daar ook een vorm van opleiding in? Ik ben me een beetje aan het voorstellen hoe dat gaat. |
05-05-2023 16:26:48 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Ik heb in m'n jonge jaren bij het spoor voor een soortgelijke functie ( dat heet toen Pdl , Perrondienstleider) inderdaad cursus gehad. Maar veel daarvan zal vandaag de dag niet meer gebruikt worden,. Beremming en Belasting of wisselkrukken is niet meer nodig/ mag vandaag niet meer door een Plp gedaan worden. Maar Geografie , wat Materieel- en Seinkunde , EHBO of BHV zal er nog wel bijhoren, |
05-05-2023 17:38:40 | ||
---|---|---|
mambo
![]() |
BHV sowiso, daarnaast zijn PLP's ook ontruimingsleiders voorzover ik weet.
|
05-05-2023 18:53:51 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
En dan had je nog de Popz. De perronopzichter. Antieke functie. |
05-05-2023 18:56:13 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
De Popz was een echte schakel tussen perron en VL, de ogen van VL. Laatst bewerkt door gvttreinen op 06-05-2023 09:47 |
05-05-2023 20:29:10 | ||
---|---|---|
scooter
![]() |
Quote Nee,in principe is dat de servicemedewerker.Alleen op de tijden dat deze er niet zijn kan de plp dit doen,maar ook wordt er dan vaak een 3e partij ingezet. @Amazonous:De meeste stations met plp hebben ook nog servicemedewerkers |
05-05-2023 20:45:16 | ||
---|---|---|
Amazonous
![]() |
@Scooter De hoeveelheid smw's is serieus gedaald of ingewisseld door inhuur. Situatie is heel anders dan, laat ons zeggen, 10 jaar geleden. |
05-05-2023 22:45:08 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Quote Dat verschilt per station. Op Gd bijvoorbeeld zijn er normaal geen servicemedewerkers en doet de plp het zelf. Tenzij dat in recente jaren veranderd is. |
06-05-2023 00:57:28 | ||
---|---|---|
scooter
![]() |
Voor zover ik weet wordt in Gouda dat door een 3e partij gedaan sinds de servicemedewerkers weg zijn bezuinigd.Dit is ook het beeld op de meeste andere stations waar wel een plp is,maar geen service meer(Alkmaar,Dordrecht,Heerlen,Roosendaal) |
06-05-2023 00:58:40 | ||
---|---|---|
scooter
![]() |
Quote Zeker,er is heel veel personeel op de stations verdwenen |