27-03-2020 12:36:24 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Nu ja, ik heb het idee dat het in een tunnel leggen van de A10 en de uitbreiding van Amsterdam Zuid zo ongeveer het hele project vormen, maar daar vergis ik mij dan blijkbaar in. Ik zou niet zo gauw weten waarboven die totale operatie dan nog prioriteit zou moeten en kunnen krijgen. |
27-03-2020 13:07:35 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
Het verbreden van de huidige perrons, het creëren van een 3e perron en het maken van nieuwe onderdoorgangen / stationspassages en het terugbrengen van een tramlus zijn volgens mij allemaal deelprojecten waarmee geschoven kan worden binnen het spoor-deel. En dan heb je inderdaad de tunnels van de A10 nog |
27-03-2020 13:25:04 | ||
---|---|---|
nohab
![]() |
Lees net in de Cobouw dat het contract voor het Zuidasdok is ontbonden en in delen opnieuw in de markt wordt gezet. Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
27-03-2020 13:48:28 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
Wat ik mis dat men het er wel over eens is dat de metro naar Shl gaat rijden. Er komt dan weer capaciteit op de westtak vrij. De nachttreinen, die mis ik ri west, er staan nu 1-2 nachttreinen ri oost gepland, niks ri west. Met name Hlm - Asd en Asd ri noord Noord-Holland, daar lijkt me vraag daarnaar meer dan genoeg te zitten. |
![]() |
advertentie |
27-03-2020 14:14:12 | ||
---|---|---|
Wievank
![]() |
In alle wijsheid is in het Toekomstbeeld Openbaar Vervoer 2040 bedacht dat: 1. De Noord-Zuidlijn verlengd moet worden naar Schiphol (en Hoofddorp) ter ontlasting van de Westtak 2. Dat de metroring gesloten moet worden tussen Ass en Asd 3. Dat daarmee de spoorlijn Ass (hoog)-Asd niet meer noodzakelijk zou zijn (waarbij nr. 2 goedkoper uitgevoerd kan worden). Daarmee is Shl-Asd alleen nog mogelijk via Wgm (oftewel praktisch niet meer mogelijk). Nou ben ik niet direct tegenstander van de eerste twee plannen, maar wel van de derde (ook al denk ik dat een metrolijn van Schiphol via Osdorp de stad in nuttiger is dan een verlengde Noord-Zuidlijn). |
27-03-2020 15:18:24 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Even denken: we gaan de Westtak ontlasten en vervolgens de facto sluiten? Dat noem ik nog eens grootse vergezichten! |
27-03-2020 15:32:26 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Met de voortzettende groei van het vervoer vanaf alle richtingen uit Amsterdam is ook na de verbouwing het station eerder krap dan ruim. Men kijkt voor de frequentieverhogingen uit Noord-Holland daarom naar de treinpaden op de Westtak die wegvallen als het metropakket is uitgevoerd en de Airportsprinters kunnen vervallen. Gevolg is dat de Westtak door die treinen afgevuld wordt en dat samen met het groeiende verkeer van de zuidtak de Schipholtunnel ook rammetjevol komt te zitten. In theorie zijn dan twee sporen van Sloterdijk hoog naar grofweg de westzijde van Amsterdam Centraal leeg. Aangezien een nieuw metrotracé op het stukje van de Transformatorweg naar Centraal erg duur is wordt er inderdaad gekeken naar het tracé van twee sporen op die locatie. De vraag is of dat verstandig is.. Er valt altijd wel nut voor een verbinding Sloterdijk Hoog - Centraal te verzinnen en de metro zou op een heel onhandige plek bij het Centraal station aanlanden, niet in de metroterminal onder het voorplein. |
27-03-2020 15:38:46 | ||
---|---|---|
samsam538
![]() |
Als ik het goed zie, dan wordt de huidige spoor 15 spoor 14. Het perron van spoor 14 wordt namelijk verbreed in noordelijke richting. Eurostars kunnen dan nog steeds vertrekken vanaf de nieuwe spoor 14 als het perron van het huidige spoor 15 blijft bestaan. Dan heb je eigenlijk een Spaanse oplossing, waarbij het nieuwe spoor 14 aan beide kanten een perron heeft. Dus mijn idee: perron 14 (dat is het perron ten zuiden van het nieuwe spoor 14) is voor de treinen richting Zaandam. Perron 15 (Dat is het perron ten noorden van het nieuwe spoor 14) is voor de Eurostar en is in zijn geheel afgesloten voor niet-Eurostarreizigers. |
27-03-2020 15:52:25 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Lijkt mij wel boeiend & een uitdaging. Transformatorweg, Singelgracht en daar dan min of meer dwars doorheen met iets lightrailerigs? |
27-03-2020 15:52:59 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote Wordt er in dit verband ook nog gekeken naar een spoorverbinding Asdl-Asdz? Dan kun je rechtstreeks vanuit de kop van Noord Holland naar de zuidtak en bovendien Asd-Asb via Asa ontlasten (en daarmee ruimte scheppen voor laten we zeggen de ICE%02%) |
27-03-2020 15:54:26 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteJawel, maar daarmee ben je spoor 14 dan kwijt voor de corridor Utrecht - Alkmaar. Laatst bewerkt door broek53 op 27-03-2020 16:25 |
27-03-2020 16:56:15 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Officiële filmpje van ProRail. https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=vMDBfsM4T7I |
27-03-2020 23:56:25 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Mij ontgaat nog immer de logica waarom het aantal sporen niet wordt uitgebreid. Het busstation kan verplaatst worden naar station Noord, dan kun je zo een stuk of zes perronsporen erbij realiseren. 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
28-03-2020 09:39:01 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
QuoteVoor het station betreft dat alleen de rijbaan Nieuwe Meer -> Amstel. |
28-03-2020 10:23:25 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
OTB met plattegronden is deze week online gezet: https://www.platformparticipatie.nl/binaries/Onwerptrac%C3%A9besluit_tcm117-440016.pdf |
28-03-2020 11:55:02 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteDat kan, maar dan zou ik er een kopstation van maken vanaf de westkant, bij wijze van spreken. Als je meerdere doorgaande sporen bij zou willen bouwen, moet de hele bebouwing aan de oostkant van de De Ruijterkade tegen de vlakte en waarschijnlijk zou je de bruggen over de Oosterdoksluis qua richting moeten draaien. Maar een beperkte uitbreiding is wel mogelijk zonder dergelijke grote stedelijke ingrepen, sterker nog: tot halverwege de jaren '90 werd er gewerkt aan uitbreiding van het station met een spoor 16 boven de toen nog op maaiveld liggende De Rijterkade. Het eerste deel was in uitvoering toen het armpje drukken met de gemeente Amsterdam weer begon (toen die voor de derde keer een nieuw IJ-oeverplan had) en het net opgerichte Railned akkoord ging met het vervallen van spoor 16 (en daarmee impliciet met de bouw van het busplatform), waarbij ter compensatie de perronsporen 10a - 15a extra verlengd werden ten opzichte van het oorspronkelijke plan (waarin alleen het vijfde en zesde perron verlengd zouden worden tot ongeveer de lengte van het vierde perron). Het wel uitgevoerde onderdeel van het oorspronkelijke plan "spoor 16" ligt aan de oostkant. Daar zijn de huizen die tegen het CS aan stonden gesloopt ten behoeve van het vrijleggen van spoor 15, dat oorspronkelijk pas onder de overkapping uittakte uit spoor 14. De nieuwe betonnen brug over de Oostertoegang van spoor 14 en 15 en een verbouwd stukje Oostelijk Eiland zijn daar nog gevolgen van en de roemruchte tunnelmoot voor de metro die daar het Oostelijke Eiland op zou komen, dankt zijn positie aan het plan voor spoor 16. Excuus voor deze uitweiding uit de oude doos ![]() Laatst bewerkt door broek53 op 28-03-2020 11:57 |
28-03-2020 12:14:42 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Zeer interessant; veel van dit soort plaatselijke problemen en hun soms onverwachte oplossingen (of juist niet) komen zelden goed aan het licht.%02% |
28-03-2020 17:49:19 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Te zien in het OTB: de sporen die eruit gaan t.b.v. perronverbreding zijn 4, 7, 10, 13 en 14. De eerste ideeën: Aan de westkant blijft een groot deel van de wissels liggen, alle bewegingen blijven gelijktijdig mogelijk, alleen van spoor 5 naar de noordelijkste 2 sporen lukt niet meer (vanaf 1-4 is dit in de huidige situatie al onmogelijk) en spoor 2 en 3 sluiten op elkaar aan waardoor er geen gelijktijdigheid is daar. Oostkant gaat wel volledig op de schop, met wat voor dienstregelingsmodel in gedachten die ontworpen is ontgaat me. Naar Amersfoort lijkt alleen van 2, 3 en 5 te kunnen en van Amersfoort zijn (edit) 3, 5, 6 en 8 bereikbaar. Corridor Amf/Alm-Shl via spoor 3+5 naar Amf/Alm en 6+8 naar Shl? Spoor 9, 11, 12 en 15 zijn voor de A2-corridor. Het lijkt erop dat er een apart spoor is voor treinen naar de Wgm (bereikbaar van 3 t/m 15), maar dat treinen die er vandaan komen intakken op de A2-corridor of hetzelfde spoor in de andere richting gebruiken. Wat er met treinen van/naar Hlm moet gebeuren zie ik niet echt. Er is een enkelsporige verbinding tussen spoor 2/3 en Ut waarvan het nut me ontgaat. Laatst bewerkt door AlbertP op 28-03-2020 17:59 |
28-03-2020 18:03:35 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
De sporen zijn voorbereid op het doorkoppelen van de Haarlem en Weesp corridors, maar vooralsnog blijven het kerende treinen volgens mij. De perrons worden dan ook verlengd zodat er twee kerende treinen tegenover elkaar kunnen staan op de sporen 2 t/m 8. De sporen 4b en 8b zijn trouwens wel apart, deze staan ingetekend als kerende treinen voor de corridor Weesp, maar om daar te komen / vertrekken moet je een kilometer linkerspoor rijden. Is dat vanwege het geen wissels willen hebben in een boog? Die enkelsporige verbinding van Ut naar spoor 2 zal voor de ICE zijn. |
28-03-2020 19:58:14 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Geen wissels in de boog is één ding, maar dat zou nog wel kunnen: op Rtd CS oostzijde is die situatie er ook,zij het dat de V-max er 60 km/h is door de 1 : 12 wissels en engelsmannen. Misschien dat men in Amsterdam kiest voor 80 km/h en dan wordt het lastiger om in de boog wissels te leggen. |
28-03-2020 21:43:33 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Volgens mij heeft Prorail zichzelf aangesteld geen wissels meer in bogen toe te passen in nieuwe situaties. |
28-03-2020 22:57:48 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
De situatie oostzijde Rtd is juist dat de wissels weliswaar in een boog van het tracé liggen maar dat er geen één is die een gebogen doorgaand heeft. Dat zou je met 1 : 15 wissels ook kunnen doen, en dat gebeurt ook; te Breda westzijde bijvoorbeeld liggen er alleen maar 1 : 15 wissels, zelfs met een kruis ertussen, waar op alle sporen 80 km/h kan worden gereden. Dat komt op wel meer plaatsen voor. |
28-03-2020 23:30:57 | ||
---|---|---|
htm1218
![]() |
Misschien een idee om niet alleen in Japan inspiratie op te doen, maar ook eens wat dichter bij huis te gaan praten met DB, ÖBB en SBB. Daar worden gebogen wissels zonder enig probleem en in groten getale toegepast. Ook bij nieuwbouw zoals het nieuwe station van Seefeld in Tirol (gereed in 2018). Daar is de snelheid weliswaar beperkt maar bijvoorbeeld de Gotthard Bergstrecke bevat vele ‘Spurwechsel’ die met behoorlijke snelheid worden bereden zowel ‘rechtdoor’ als afbuigend. Laatst bewerkt door htm1218 op 28-03-2020 23:58 |
28-03-2020 23:39:43 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
De wisselstraat van Rtd is wel vrij uniek, Engelse 1:12 wissels zie je hier niet vaak volgens mij. Ik krijg echter het idee dat de boog te Asd nog wat krapper is. Daarnaast worden de perrons zo'n 80 meter verlengd tot over de bruggen, de perrons komen tot in de boog te liggen hiermee. Dus ik weet niet of dat zonder gebogen wissels gaat lukken. Maar inderdaad, in omliggende landen past men dat wel toe, in Engeland lijken ontwerpers zelfs een bonus te krijgen voor elk uniek wissel wat ze bedenken want daar lijkt haast alles maatwerk te zijn. |
29-03-2020 03:17:17 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
En dat laatste zal juist de vrees van Prorail zijn, met allerlei unieke wissels is bij een defect iets uit wisselen niet een kwestie van simpelweg van de plank trekken omdat het allemaal maatwerk is. |
29-03-2020 03:56:29 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Je doelt op die plank die al jaren leeg is en waardoor het steevast dagen of weken duurt voor defecten zijn verholpen vandaag de dag? 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
29-03-2020 08:54:24 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
![]() |
Die ja![]() |
29-03-2020 10:53:31 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Quote Dat klopt wel; de vier wissels ten noorden van Hilversum die toen door Koplopers aan gort werden gereden doordat de EBI-switches niet goed functioneerden, waren ook in een flauwe boog gelegen, en het duurde weken voor ze vervangen konden worden. Er lag toen weken doorgaand spoor. 1 : 12 wissels zijn op zich niet uniek; wel de 1 : 12 engelsmannen; die komen niet veel voor in Nederland. Voor toepassing bij perrons waar je toch altijd gaat stoppen zijn ze prima geschikt. Je komt toch niet met 80 km/h door Amsterdam CS. En gezien de beroerde voorraad standaardwissels (het is toch bijna altijd maatwerk) is het wel wat samengeknepenbillenbeleid om altijd en overal uit te gaan van standaardmodellen. Anderzijds moet de situatie in Engeland of Duitsland ook geen uitgangspunt zijn. Wat daar allemaal aan wissels in bogen ligt, is ontelbaar. |
29-03-2020 14:01:39 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Volgens mij is het uitgangspunt niet zozeer dat er geen unieke wissels meer worden toegepast, maar wel dat die indien mogelijk wel uit standaard compunenten zijn opgebouwd (puntstukken, tongbewegingen). Dan kun je nog best wat doen. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
29-03-2020 17:37:14 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Er werd een vergelijking gemaakt tussen Nederland en het buitenland en dan valt het op dat er hier meer uitgegaan wordt van standaardoplossingen. Hilversum leerde dat dat in het algemeen is aan te bevelen. En natuurlijk is het vrijwel altijd maatwerk. |
29-03-2020 18:28:03 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Er is niets mis met het streven naar zo veel mogelijk standaardoplossingen. De vraag is hoe ver je daarin moet gaan, bij DSSU en DSSA krijg je situaties dat je een kilometer links moet rijden om op een bepaald perronspoor uit te komen. En dan hebben we het niet over bijsturingswissels die je slechts eens per jaar bij hoogste uitzondering zou willen gebruiken. Laatst bewerkt door michaben op 29-03-2020 18:29 |
29-03-2020 18:52:17 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Ja zeg, ik snap ook maar een deel van die logica van Prorail, ook niet alles hoor %08% |
29-03-2020 21:32:08 | ||
---|---|---|
Kesbeke
![]() |
Toch meen ik dat je in je bericht iets van begrip voor ProRail schreef, leg eens precies uit dan Thom? |
30-03-2020 03:48:37 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Ik schreef dat ProRail daarbij waarschijnlijk vreesde voor lange levertijden bij defecten door niet standaard onderdelen. Of ik daar ook begrip voor heb, heb ik daar volgens mij niet beschreven. |
30-03-2020 13:00:26 | ||
---|---|---|
htm1218
![]() |
Zo veel mogelijk standaard, mee eens. Zoveel mogelijk, maar niet altijd. Als afwijzen van gebogen wissels leidt tot aanzienlijk ongemak, zoals hierboven vermeld voor DSSU en DSSA, lijkt me dat voldoende reden voor een uitzondering. Bovendien, ook bij gebogen wissels moet een zekere mate van standaardisatie mogelijk zijn. Hoe en in welke mate, juist dat zou een van de leerpunten kunnen zijn uit een overleg met DB, ÖBB en/of SBB. SBB heeft vele gebogen wissels onder andere in de cruciale Noord-Zuid routes (zo cruciaal dat bij werkzaamheden het nevenspoor niet uit bedrijf kan). Ik heb daar nooit gehoord van extreme reparatietijden door gebrek aan onderdelen op de plank. |
30-03-2020 13:38:50 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Ik weet dat er ergens (waar?) licht meegebogen wissels zijn gebouwd, met standaarddelen. Vraag me niet naar de details... maar er kan dus best wel wat. Ze zijn alleen (gelukkig) wel gestopt met telkens op een andere plek een ander type exoot te gebruiken. Maak een keuze ![]() |
30-03-2020 14:55:56 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
HTM, kan je specificeren wat je met ‘aanzienlijk’ bedoeld? Welke meetbare waarde stel je daarvoor voor? |
30-03-2020 16:23:35 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Is DSSU geen voldoende voorbeeld van hoe het niet moet gaan bij DSSA? Of moet het eerst jaren fout gaan zoals bij DSSU zodat er eerst 'gemeten' kan worden omdat 'voorkomen is beter dan genezen' niet meer van deze tijd lijkt te zijn? 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
30-03-2020 16:38:03 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Antwoord: neen, althans: men knort van tevredenheid over DSSU, in ieder geval aan de ProRail-kant, dus is er daar weinig opdruk te verwachten het in Amsterdam eens helemaal anders te gaan doen. Overigens zie ik dat - misschien niet van harte, maar toch - de noordkant van het Westelijk Eiland, en de Singelgracht & Overbrakerpolder Aansluiting intact blijven, en daarmee zitten in DSSA al heel wat meer mogelijkheden om iets anders te doen c.q. bij te sturen dan in DSSU. Het daadwerkelijk functioneel uitkleden heeft zich vooral op de oostkant gericht, zo te zien. |
30-03-2020 17:11:03 | ||
---|---|---|
htm1218
![]() |
b2py Als reiziger kan ik hier geen invulling aan geven, dat is een zaak van de vervoerders. Ik wil bovendien ook geen nieuwe discussie initiëren over DSSU. Ik vind dat de vervoerders, nu, na een paar jaar ervaring met DSSU, de gelegenheid moeten krijgen en desnoods nemen om duidelijk te maken wat er in de infra verbeterd moet worden in het belang van een betere dienstuitvoering, met name in storingssituaties. Met daarbij niet alleen aandacht voor punktualiteitscijfers maar ook voor uitgevallen treinen, gebroken verbindingen, extra overstappen e.d. "Hoe beleeft de reiziger dit alles?" En neem dan, indien wenselijk, ook de optie van gebogen wissels op een verstandige manier mee. |
30-03-2020 17:30:41 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Ik lees net in een persbericht dat het Zuidasdok hoe dan ook moet doorgaan en dat er extra geld komt om het helemaal af te bouwen. Helaas kan ik het hier niet linken, en het is ook niet het goede topic daarvoor. |
30-03-2020 20:05:41 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
Klinkt als dit artikel van NRC: https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/28/zuidasdok-moet-door-ongeacht-meerkosten-a3995197 |
30-03-2020 23:12:18 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Quote Helaas, zelfs in Zwitserland kennen ze deze problemen, omdat ook daar er wel eens iets niet op voorraad is en dat ook op de hoofdcorridor verbindingen. Zelf SBB Bahntechnik Center Hägendorf verkoop wel eens nee! Jeanne Kok |
31-03-2020 00:26:21 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Ai%03% daar stort iemand z’n droomwereld ineen %08% |
31-03-2020 02:19:51 | ||
---|---|---|
Kesbeke
![]() |
Het zal niet waar zijn toch? Droomwerelden zijn te gek!![]() |
31-03-2020 08:58:02 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Quote Wat in aanvulling op Broek onvermijdelijk is gezien de perrons aan de oostzijde verlengd wordt en de huidige wisselstraat niet eens in de buurt van de normen van 30 jaar geleden komt. Wat overigens wel nieuw is, en noodzakelijk voor de bouwfasering is het "Keren op de satellieten". Treinen uit alle richtingen behalve Schiphol kunnen straks keren op het laatste station voor Amsterdam Centraal bij een forse verstoring. Dat verkleint de kans fors dat het nog zo vastloopt als de afgelopen jaren nog wel eens gebeurde. |
31-03-2020 09:21:15 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Jawel, het Oostelijk Eiland is een interessant studie-object: wissels met de punt tegen elkaar, wissels en Engelse wissels 1:8 en hier en daar nog een wissel 1:7, enfin: je voelt het wel als je daarover binnenhobbelt. Maar het is wel het meest compacte emplacement van Nederland, dat wel![]() Nee, over de noodzaak tot vernieuwen bestaat weinig twijfel en dat het met de wissels wel een onsje en zelfs een pondje minder kan, ook niet. Het emplacement is vanwege het kopstation dat Asd vroeger was, uitgelegd met allemaal dubbele wisselstraten en dat heb je bij doorrijden niet of veel minder nodig. Alleen nadat je het emplacement hebt uitgegumd, poppen de vraag en de discussie meteen op wat je er wel en niet voor teruglegt. En daarin is men, indachtig DSSU, aan die oostkant behoorlijk rigoureus geweest in het niet-terugleggen. ==== Vraagje over het keren op de satellietstations: voor de richting Schiphol was bij de uitvraag het plan om van de sporen 11 en 12 van Sloterdijk emplacementsporen te maken, zodat je daar kunt keren uit de richting Schiphol. In combinatie met de overloopwissels bij de aansluiting van de Hemboog, zodat je gewoon rechts kunt rijden. Laatst bewerkt door broek53 op 31-03-2020 09:21 |
31-03-2020 09:51:29 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
QuoteKunnen treinen keren te Amsterdam Sloterdijk of Amstel/Muiderpoort? Dat lijkt wel erg nieuw%08% Laatst bewerkt door treinfan op 31-03-2020 09:53 |
31-03-2020 10:16:52 | ||
---|---|---|
DingeZ
![]() |
Binnenkort moet keren op Asdm vanuit de richting Asa wel mogelijk worden, daarvoor wordt er als het goed is dit jaar een overloop gebouwd tussen de Maritzstraat en de Linnaeusstraat. Dit onder andere voor de werkzaamheden van DSSA. Laatst bewerkt door DingeZ op 31-03-2020 10:17 |
31-03-2020 10:27:38 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Volgend jaar of het jaar daarop wordt ook een dubbele overloop in de Haarlemse sporen bij Sloterdijk gelegd en een jaar later volgen extra wissels voor de Zaanse sporen bij Sloterdijk. De financiering voor de overloopwissels van Sloterdijk hoog is komen te vervallen. |
31-03-2020 10:37:04 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
QuoteJuli a.s. |
31-03-2020 10:46:25 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteDe charme van keren op Sloterdijk Hoog was nu juist dat er geen nieuwe overloopwissels voor nodig zijn, dus dat snap ik niet helemaal. |
31-03-2020 10:59:36 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Het wordt zo een beetje een slowchat: Maar je hebt gelijk. Het gaat om een kort bediend gebied ter hoogte van de perrons. |
31-03-2020 16:01:11 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Quote Ik zie net dat het antwoord op pagina 61/62 staat, de enkelsporige verbinding met Ut is voor goederen van/naar Bv. De ICE, als die er nog is straks, zal wel de sporen van de A2-corridor gebruiken want die sluiten beter op zowel de Zaanstraat als de Watergraafsmeer aan. Overigens zijn de sporen naar de Westhaven op de tekening verdwenen bij Asdta maar bestaan die goederentreinen nog wel op pag. 61/62 dus er gaat sowieso nog wel iets veranderen aan dit plan. |
![]() |
advertentie |
31-03-2020 23:33:15 | ||
---|---|---|
PeterJ
![]() |
QuoteZo zo, heeft Oppermeester Wisselsanering wel toestemming gegeven? %08% |
01-04-2020 07:24:24 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Nee, ze doen het stiekem. |
01-04-2020 14:02:43 | ||
---|---|---|
htm1218
![]() |
Quote Ongepast om op deze wijze, geheel ongefundeerd, 'grappig' te zijn. Niet gebruikelijk op dit forum waar iedereen serieus en naar beste weten zijn bijdrage levert. Laatst bewerkt door htm1218 op 01-04-2020 14:03 |
01-04-2020 15:16:25 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Och, enige relativering of kwinkslag is soms wel eens verfrissend tegenover al die ferme feiten, theorieën en meningen. Zoals altijd ligt immers de waarheid in het midden. Mij zet het vaak opnieuw aan het denken.![]() |
01-04-2020 15:33:29 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Oei, heb ik net boven die berisping ook een kwinkslag geplaatst. Niet dat ik daar spijt van heb, want dat blijf ik af en toe gewoon doen. Echt waar. Laatst bewerkt door broek53 op 01-04-2020 15:33 |
01-04-2020 16:58:08 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
QuoteVandaar dat ik juist vraag wat je met de term 'aanzienlijk' bedoeld omdat ik nog steeds nergens een kwantitatief verschil tussen voor en na hebben gezien. Zolang dat er niet is, kan je niets zeggen of het wel of niet moet. Aanzienlijke vermeerderingen van verstoorde treindiensten rondom knooppunten? Aanzienlijke vermeerdering van roosterwijzigingen voor personeel rondom knooppunten met minder wissels? Zo'n mening kan je niet zonder enige vorm van onderbouwing doen, onderbuikgevoel mag hier niet bij meespelen. |
01-04-2020 23:35:53 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Het hebben van onderbuikgevoelens is heel nuttig. Daardoor gaan we ons vragen stellen. Het is niet zo dat onderbuikgevoelens onmiddellijk feiten leveren voor een theorie. Het is goed om wat vandaag als feit bekend staat, morgen te betwijfelen. Zo werkt de wetenschap. Daarom houd ik juist erg van onderbuikgevoelens. Daardoor ga je vragen stellen. Altijd nog beter dan zeggen dat het nu eenmaal zo is, zoals het is. Alleen: twijfels en vragen zijn geen nieuwe feiten. Als je je onderzoek al begint met een sterke mening, kom je helemaal niet achter de feiten. |
02-04-2020 08:56:20 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
In de wetenschap hebben ze daar een mooi woord voor: hypothese. Een veronderstelling, inschatting zonder dat er bewijzen zijn. Die is het startpunt voor een onderzoek. |
02-04-2020 19:33:06 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Quote Wat mij op valt: Amsterdam westzijde blijven een hoop engelmannen gewoon liggen, ook welke voor de normale dienstregeling gebruikt gaan worden. Voor de snelle afhandeling van treinen kunnen dit beter 60 of 80 wissels worden De rode lijn (corridor Haarlem) kent vanaf spoor 4 en 5 2 route's, waardoor er extra wissels nodig zijn (en ja, als 1 van de weinige hobbyisten zie ik de nut van zo weinig mogelijk wissels) Opstelsporen 22 t/m 26 kan alleen voor corridor Haarlem gebruikt worden, terwijl 1 wissel extra de mogelijkheid naar spoor 7 benut van worden. Singelgracht aansluiting een hele hoop zwarte ongebruikte sporen blijven liggen (ik ken de route's van goederentreinen niet uit me hoofd). Ook blijven daar een hoop wissels over, terwijl er verderop het zelfde doorwissel mogelijkheid is. Corridor Schiphol gaat niet meer naar Watergraafsmeer. Ik vermoed dat die treinen via Amsterdam zuid gaan rijden. Spoor 202 en 204 op Amsterdam Muiderpoort blijven bestaan, terwijl volgens dienstregeling nooit een trein word ingehaald. Ook hier een hoop zwarte sporen (of is dit ook voor goederentreinen) De scheve spoornummering van Amsterdam. Waarom de nummers niet omnummeren van 1 t/m 10? Groene lijnen veel ste lang linker spoor gereden moet worden (is al eerder benoemd) Waarom loopt de gele lijn (A2 corridor) naar Amsterdam Westhaven? |
02-04-2020 20:01:45 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Quote Klopt. Op termijn gaan er zeker zes intercity's tussen Hlm-Asd rijden. Om zes intercity's te laten keren zijn twee sporen nodig om te keren. Met twee mogelijkheden, wordt het makkelijk een trein binnen te nemen op spoor 1 of 4 en er tegelijkertijd een te laten vertrekken op spoor 5. Quote Klopt. Is opzettelijk gedaan. Nu al wordt er planmatig niet meer bijgeplaatst/afgetrapt vanaf/naar de A2 van het Westelijk Eiland. Straks gebeurt dat ook niet naar bijvoorbeeld spoor 7. WE zal alleen gebruikt worden voor de Haarlem (en misschien int, maar dat weet ik niet zeker). Quote Correct. Alleen de airportsprinter blijft rijden tussen Schiphol-Amsterdam C. Quote Gok: Aan- afvoer voor materieel van en naar de A2 incl. Hoorn. Er ligt een vrije kruising, waardoor je de corridor niet beide richtingen hoeft te doorkruizen. Dat maakt het makkelijk bij te plaatsen en af te trappen of uit te snijden bijvoorbeeld. |
02-04-2020 20:49:00 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Quote Ja, toen ik in het grijze verleden een modelbaan had, en ik zelf wissels moest betalen, moest ik wel eens bitter betreurde keuzes maken. Maar alleen roepen dat je er het nut van inziet?? Nou ik niet. Misschien om zo zuinig mogelijk te zijn, ja. Er is geen enkele andere reden. Je huis heeft doorgaans een voordeur en een achterdeur. Mijn huis heeft toevalligerwijze twee voordeuren en twee achterdeuren, en die komen dagelijks alle vier van pas: ik kan op vier manieren van de voortuin naar de achtertuin. En toch metsel ik geen één deur dicht. Gek, hè?%02% Laatst bewerkt door moderator op 03-04-2020 11:43, reden: quote gefixt |
02-04-2020 22:05:08 | ||
---|---|---|
joahn93
![]() |
Ze zijn in de westhaven bezig met de bouw van een emplacement, bedoelt voor reizigersmat voor zover ik weet. Tevens zijn de goederentreinen die rijden veel van/naar Awhv vaak afkomstig/op weg naar Ut -> Gdm -> BR FR1908 |
02-04-2020 23:14:27 | ||
---|---|---|
MVB87
![]() |
Quote Sorry, maar bepaal jij wat anderen moeten vinden? Laten we iedereen in zijn waarde laten en "agree to disagree", zoals dat mooi in het Engels heet. Dat houdt het ook nog eens gezelliger hier. Laatst bewerkt door moderator op 03-04-2020 11:44, reden: quote gefixt |
03-04-2020 00:59:48 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Dat staat nergens in @sjoerd z'n reactie. Volgens mij zegt hij alleen hoe hij zelf er tegenaan kijkt. @Seinhuis is voorstander van wissels saneren, Sjoerd duidelijk niet. (en ik ook niet) |
03-04-2020 09:05:44 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
En wat ik vooral bedoel, is dat het niet erg is om een mening te hebben, en ook niet om ergens een theorie over te hebben. En ook dat je een standpunt (zoals wissels graag opruimen) best mag hebben, maar dat je dat dan zou kunnen onderbouwen. Ik verklaarde mijn standpunt met het voorbeeld van mijn huis. Een huis is wel wat anders dan een emplacement, maar het verklaart al iets als je weet dat een inrijsein in het Engels een home signal wordt genoemd. En ten laatste dat ik van huis uit nu eenmaal een wetenschappelijke benadering voorsta: wat vandaag geldt, is morgen wellicht anders.%02% |
03-04-2020 10:32:28 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Als je vier buitendeuren heb maar slechts twee daadwerkelijk nodig, daarbij rekening houdend met kosten voor beveiliging en onderhoud van 4 deuren...tja, waarom zou je die twee extra willen hebben als je met het minimale aantal voldoende is, scheelt weer een aantal tientjes op de volgende schilderbeurt![]() |
03-04-2020 11:13:54 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Quote In theorie is dat waar, ware het niet dat het lastig is om in een krappe situatie met een boog en veel sporen die bij elkaar komen een snellere wisselstraat te maken die wel de gewenste gelijktijdigheden heeft. Als je bijvoorbeeld bij vier sporen de middelste twee voor keren gebruik wil je dat daar op beide sporen een trein kan binnenkomen gelijk met het vertrek van een trein van een doorgaand spoor. Voor de bijsturing/werkzaamheden wil je juist óók kunnen keren op de buitenste sporen. Dan krijg je sowieso twee sets overlopen, één voor de uittakking van de buitenste sporen, één daarna, best kans dat dat met een hogere snelheid niet inpasbaar is. Quote Beide routes hebben ten opzichte van kruisende routes andere overkruistijden. Het kan best zijn dat in de dienstregelingsuitwerking beide routes nodig zijn of dat de wissel al voor wat anders nodig zijn. Quote Naar verwachting staan die al vol met de ICE en de aftrappers van de Haarlem en Weesp-corridor. Zo groot is het nou ook weer niet. Quote Heel veel van die verbindingen zijn nodig voor goederen en het in stand houden van de treindienst bij het onttrekken voor onderhoud. Quote Die mogelijkheid wil je wel graag openhouden met het oog op eventueel doorkoppelen van Haarlem en Weesp. Dan moeten IC's sprinters ergens inhalen. Dat kan alleen op Muiderpoort. |
03-04-2020 12:39:19 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Quote Helemaal waar. En dan let je dus alleen op de kosten. En ik zou absoluut twee deuren dichtmetselen als ik ze niet alle vier af en toe nodig had. En ik zou er niet over piekeren om er nog twee deuren bij te maken als ik die niet af en toe nodig heb.%02% Laatst bewerkt door sjoerd op 03-04-2020 12:41 |
03-04-2020 12:56:51 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
De reden waarvoor ik voor zo weinig mogelijk wissels ben is dat wissels een hoop geld en ruimte kosten. De ruimte van 3 40 wissels had je misschien ook 1 80 wissel aan kunnen leggen, waardoor treinen sneller kunnen vertrekken en aankomen. Ik ben wel een voorstander van dat er op veel sporen bereikbaar moeten zijn. Maar een tegenstander om 3 wissels achter elkaar aan te leggen die het zelfde sporen verbinden. De stelling als wissel A kapot is kan je wissel B nog gebruiken gaat niet altijd op. De laatste wissel is het zwakste schakel. Als de laatste wissel in beide richtingen niet in de eindstand wilt komen, dan heb je niks aan de eerdere wissels en moet het treinverkeer stil worden gelegd. |
03-04-2020 13:33:38 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Quote Die twee zijn in veel gevallen tegenstrijdig met elkaar. Die wissels liggen er niet om op meerdere manieren van A naar B te kunnen, maar om gelijktijdigheid te hebben. Neem bijvoorbeeld Wp, vanaf spoor 5 kun je op 4 manieren vertrekken (linkerspoor even negerende) dankzij de aanwezigheid van 7 wissels. Klinkt overbodig, met 3 wissels heb je ook al je normale rijwegen, maar dan mis je de mogelijkheid om bij een verstoring te keren. Leg je alleen de 4 bijsturingswissels neer dan mis je weer de gelijktijdigheid op enkele bewegingen. |
03-04-2020 15:56:33 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Leuk voorbeeld, vooral omdat één van die 4 mogelijkheden (via 25B-25A-5B-5A) helemaal geen extra gelijktijdigheid biedt. Dan kunnen wissels 5A/B net zo goed weg![]() |
03-04-2020 16:31:02 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Dat zijn nou juist de bijsturingswissels waar ik het over had ![]() |
03-04-2020 17:45:27 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Heel goed uitgelegd. Op een modelbaan heb je daar weinig aan, maar in het echt hebben we die wissels stuk voor stuk nodig. ![]() En ik hoor nog steeds als voornaamste reden om ze niet aan te leggen of op te breken: de kosten. Dat ze snelheid beperken, is maar ten dele waar; normaal gesproken liggen ze echt wel zo dat ze in de rechte stand het meest en dus het snelst worden bereden. Het staat zelfs erg goed uitgelegd in het boekje uit de jaren 70 van H.F. Enter over de exploitatie van: de modelbaan! Lezenswaardig en nog steeds actueel. Dan kan je later altijd nog de drie handboeken voor spoorwegtechniek lezen. Al heel oud, iets moeilijker, maar ook nog steeds actueel. |
03-04-2020 21:46:45 | ||
---|---|---|
BGM104
![]() |
Quote ProRail heeft geen geld om ook de westzijde te saneren. |
03-04-2020 23:01:02 | ||
---|---|---|
ajwkam
![]() |
Wat ik een beetje lastig aan DSSA vind, is dat ze alleen uitgaan van de huidige exploitatie van het Hoofdrailnet. Door de #vliegschaamte en de openstelling van het Hoofdrailnet voor open access-treinvervoer in 2024 kan je echter ook nieuwe treindiensten verwachten, die misschien afwijkend zijn van de lijnvoering van de huidige treinen. Sowieso is voor deze treinen het ministerie van IenW geen concessieverlener, het is niet aan hen om te bepalen dat er over de Westtak alleen een Airport Sprinter rijdt. Het zou best kunnen dat een open access-vervoerder vanaf de HSL via Schiphol naar Amsterdam Centraal wil rijden. En wie weet gaan er in de toekomst wel meer goederentreinen rijden, als de EU besluit om spoorvervoer meer te stimuleren. Misschien komen we niet lang na de oplevering van DSSA tot de conclusie dat men zich teveel heeft vastgelegd op uitsluitend de HRN-treinen en de huidige goederentreinen. Bovendien betekenen die extra open access-treinen ook dat er wellicht te weinig perroncapaciteit is. Zeker wanneer het gaat om nieuwe internationale treinen, die langere halteertijden hebben. Het is wat mij betreft niet consistent: het ministerie (en ProRail) willen graag het spoorvervoer stimuleren en doen toenemen, maar zorgen voor onvoldoende capaciteit en flexibiliteit in de infrastructuur om de toekomstige extra treinen voldoende te kunnen faciliteren. |
03-04-2020 23:28:25 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Wie de historie van de lay-out van een station bekijkt, kan zien dat er vrijwel elk jaar een zichtbare aanpassing plaatsvindt, elke tien jaar een flinke ingreep, elke twintig jaar een flinke verbouwing, en elke vijftig jaar een grote ingreep. Dat zal wel zo blijven. Amsterdam CS en Utrechts CS worden eigenlijk voortdurend verbouwd; de emplacementen blijven geen tien jaar hetzelfde. Treindiensten veranderden ook in het verleden, en werden frequenter. Helaas niet fundamenteel sneller. Helaas zijn sommige ingrepen niet erg wijs: teveel grond verkopen is daar een voorbeeld van. Of iets bouwen wat niet snel weer zal verdwijnen. Maar aan de andere kant is niets voor de eeuwigheid. ![]() |
03-04-2020 23:52:51 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Mooi dat je de schaarste in de sector zelf nu ter sprake brengt Arthur. Het is maar vraag of de OV-klanten na 2024 werkelijk op dat open access-treinvervoer zitten te wachten? Zeker als de reizigers het in hun portemonnee gaan merken dat omdat open access-treinvervoer mogelijk te maken ze nog meer per reis-km moet gaan betalen. Per slot van rekening is de extra benodigde ruimte in infrastructuur niet voor niets! Jeanne Kok |
06-04-2020 20:52:10 | ||
---|---|---|
ajwkam
![]() |
In de landen waar open access-treinvervoer al is ingevoerd, zijn de prijzen gedaald en is het aanbod toegenomen. Gevolg: meer reizigers, meer treinen. Je komt in een opwaartse spiraal. Of je het leuk vindt of niet, NS zal haar monopolie op het spoor verliezen, er komen nieuwe aanbieders. Dat is al op Europees niveau afgesproken. Het Ministerie & NS kunnen het nog een beetje rekken door gebruik te maken van een overgangsregeling, maar in Nederland ga je het ook krijgen, vroeg of laat. En daar kan je maar beter rekening mee houden als je grote projecten als DSSA gaat plannen. In Nederland is er op zich overigens nog wel capaciteit op het spoor, het zijn een paar knelpunten die de capaciteit van het hele netwerk beperken. Die knelpunten lijken vooral de grotere stations te zijn, waar te weinig perroncapaciteit is. Voor elk spoor op de vrije baan heb je idealiter twee perronsporen op het knooppuntstation, om de capaciteit volledig te kunnen gebruiken. Doorkoppelen over de knoop scheelt flink, maar nog steeds is de capaciteit van een DSSA niet voldoende. In feite komen er in Asd 6 sporen uit het westen (2x Hlm, 2x Zdm, 2x Shl) en 6 sporen uit het oosten (2x Wgm, 2x Dmn, 2x Asdm). Dat betekent dat je eigenlijk 12 doorgaande perronsporen nodig hebt. Er komen nu 9. |
06-04-2020 21:49:07 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
Je kan ook stellen, die 2x Shl liggen nu al een verdieping lager. Alleen aan de zuidkant ontbreekt nog een stukje %08% . |
06-04-2020 21:53:07 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
QuoteDaarmee ga je voorbij aan het eigenlijke probleem dat @jeanne beschrijft, namelijk dat de BV Nederland miljoenen moet gaan investeren omdat Pietje Bel Railways misschien ook wel een treindienst wil starten naar Asd. Dat geld moet ergens vandaan komen, logischerwijs uit de gebruikersvergoeding en dus in de prijs van het treinkaartje, dat daarmee niet daalt in prijs maar juist stijgt. Dan is zelfs voor de reiziger uiteindelijk goedkoper om Pietje Bel Railways geen pad naar Asd toe te wijzen ![]() |
06-04-2020 22:31:42 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Maak van Pietje Bel Railways maar gewoon Flixtrain, dan zijn we er alvast. ![]() |
06-04-2020 23:45:35 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Gelukkig is spoorweghistorie mijn aandachtsveld, en niet de toekomst ervan. Want wat ons wellicht hier allemaal aan speelgoed-exploitanten-ellende te wachten staat, zal me niet boeien. Wie de treinen ook zal rijden: Amsterdam CS was, is, en zal zijn: een knelpunt. En er zal ook in de toekomst aan geknutseld blijven worden, zoals het altijd is gedaan. Ooit was het er niet eens, en begonnen de spoorwegen die er nu samenkomen, allemaal op een andere plek, kilometers uit elkaar, net als nu nog enigszins in Parijs. Verkeer afleiden naar de Zuidas is een optie, maar om nu een nieuw Parijs te scheppen?? Hopelijk is dat zeer tijdelijk. De Zuidas is al in de jaren 20 van de vorige eeuw bedacht; er zijn van 100 jaar terug zelfs tekeningen met een tiensporig station Zuid, aan de toen nog te bouwen Ringbaan. Een interessante optie daarin was de verbindingsbaan van de Westtak afbuigend naar de Zuidas, die nu voor de spoorweg ontbreekt. Dan hoeft de stroom Noord-Holland - Utrecht en N.H. - Amersfoort niet meer langs CS. Ook de verbindingsbaan Zuidas - Watergraafsmeer zat daarin als reizigersverbinding. Nu alleen voor leeg materieel te gebruiken. |
07-04-2020 00:18:13 | ||
---|---|---|
Gaart
![]() |
Quote Wat Sjoerd daar zegt: Dat 100 jaar oude idee vind ik zo gek nog niet. Het zou alsnog kunnen, behalve die 10 sporen, dat kan wel wat minder. |
07-04-2020 01:15:38 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Tegen open acces heb ik in principe niet direct bezwaar, maar wel tegen dat soort ondernemingen die hier als Pietje Bel Railways wordt aangeduid, welke zich louter beperken tot die diensten die ik als de krenten uit de pap zou willen betitelen. Al eerder heb ik in een ander draadje de opmerking gemaakt dat het zeer interessant zou zijn om nu eindelijk eens te weten wat aanbesteden van de treindiensten in de periferie financieel de OV-klant echt heeft opgeleverd. Ik betwijfel zeer of dat wel voordelig is voor de portemonnee van die reizigers. En ja, de vraag stellen is één. Maar daarna is het zeer de vraag door wie je dat dan wil laat uitrekenen, met welke parameters en welke intenties. En let vooral op; economische modellen zijn altijd kneedbaar in de handen van economen! In principe gun ik iedereen de krenten in z’n pap. Maar over schaarste gesproken, het zou binnen kort wel eens kunnen zijn dat ze uitverkocht zijn. Natuurlijk, ook ik kan niet in de toekomst kijken, maar als ik vandaag de dag zie wat er in deze heftige tijd gebeurt weet ik een ding heel zeker. Ook geld lijkt weer voor lange tijd een schaars goedje te gaan worden. We zullen ons er goed van moeten vergewissen wat we willen en ons dan beperken tot wat werkelijk nodig is! Jeanne Kok |
07-04-2020 11:47:04 | ||
---|---|---|
hubertus1
![]() |
Quote In welke landen is er dan open acces treinvervoer ingevoerd in het regionale vervoer? Ik ken het alleen in het langeafstandsvervoer dat we in Nederland feitelijk niet kennen. |
07-04-2020 12:37:44 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Quote Waarom kan daar eigenlijk geen verbinding met reizigers van gemaakt worden? |
07-04-2020 12:56:22 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Zie http://sporenplan.nl/ : dat spoor komt ergens achter op het emplacement Wgm uit. Is bovendien enkelsporig en kruist het noordelijke spoor van de zuidtak gelijkvloers. |
07-04-2020 14:43:00 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Theoretisch is daar wat aan te doen; het spoor het lang gefunctioneerd als de goederenringbaan Watergraafsmeer - Duivendrecht Aansluiting aan de lijn naar Utrecht. Maar de spoorweg is aangelegd als dubbelsporige hoofdspoorweg, wat bijvoorbeeld te zien was aan de landhoofden van viaducten. Zo is de brug over de spoorweg Amsterdam - Weesp uitgerust met dubbelsporige landhoofden, al is de brug zelf enkelsporig. Met fly-overs is daar wat aan te doen, maar of er ooit behoefte aan zal komen, zal de tijd uitwijzen. Van Schiphol om de zuid en oost naar CS is wel erg om. |
07-04-2020 14:49:03 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Met één wissel en 30 meter spoor zou men in plaats van achteraan op de Wgm ook op sporen 333/332 uit kunnen komen. Met één kilometer nieuw spoor, verplaatsing/bijplaatsing van enkele wissels en het opgeven van sporen 332/33 als opstelspoor zou een nieuwe aansluiting naar Assp gemaakt kunnen worden. |
07-04-2020 15:07:05 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Dat heeft echter dan nog wel wat voeten in de aarde omdat alle sporen achter de bult op de Wgm allemaal NCBG gebied zijn, en de 333/332 gebruikt word om vrij te kunnen lopen van die sporen aan de oostzijde. Daar een hoofdbaan spoor richting Assp maken kost je dan wel een flinke investering om het om te bouwen naar CBG en legt het rangeerproces wel een beperking op. Laatst bewerkt door thom op 07-04-2020 15:07 |
07-04-2020 16:44:17 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ergens moet ik iets gemist hebben. Waarom zou je via een omweg op het reeds overvolle Amsterdam C terecht willen komen en waarheen wil je dan met het materieel? |
07-04-2020 17:07:50 | ||
---|---|---|
DDietzen
![]() |
Die boog Dmnz - Wgm kan nogal eens handig zijn om het vrij volle traject Asb - Asd te ontlasten. De goederentreinen Bkl - Awhv kunnen over die boog heen waardoor je te Asd op de hoge sporen uitkomt (in ieder geval zolang de vrije kruising Dgr nog niet gerealiseerd is, ik weet uit mijn hoofd niet zo gauw waar de Wgm-bundel daarna terechtkomt). Je bent dan verlost van overkruisconflicten met alle verkeer Asd - Westtak (die momenteel volgens mij de oorzaak zijn van de forse uitbuigingen van Thalys). Je hoeft dan alleen nog over te kruisen met het verkeer Wgm - Asd, maar dat is veel minder intensief en reizigers hebben daar toch geen last van. Zelfde voor ICE en Nightjet: die kunnen Asb-Asd vermijden via die boog, halteren op de hoge sporen te Asd en dan reinigen/opstellen op Aswplz (zoals IC Berlijn nu ook al doet). Als gedrocht van een compromisoptie tussen Centraal en Zuid zou je zelfs nog Thalys Shl - Asdz - boog - Asd kunnen laten rijden, zodat beide 'hoofdstations' van Amsterdam bediend worden. (Maar ik hoop niet dat ik hiermee iemand op ongezonde ideeën breng %08%) |
07-04-2020 17:51:45 | ||
---|---|---|
JothamvW
![]() |
Was het niet zelfs al beslist dat in de toekomst Sprinters Bkl - Asd via die boog zouden gaan (en dus ook via Assp)? |
07-04-2020 18:26:34 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Als je via de Wgm gaat rijden kom je never nooit op Assp uit hoor. Daar rijdt je met een grote boog aan de noordkant omheen. |
07-04-2020 18:33:57 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Het mag toch voor zich spreken dat een dergelijk plan samenhangt met aanpassing van sporen, wissels en seinen. Zonder dergelijke aanpassingen is een doorgaande treindienst namelijk praktisch onmogelijk. Ik zie er echter de meerwaarde niet van in, je verplaatst het probleem van een overbelast spoor daarmee alleen naar Dmnz en Assp. Maar doen we niet te moeilijk over dat internationale treinen ten koste van alles naar Asd moeten? Brussel Centraal wordt ook voorbij gereden door de Thalys, en veel miljoenensteden hebben niet eens een centraal station. |
07-04-2020 20:10:44 | ||
---|---|---|
DDietzen
![]() |
Wat betreft de richting Duitsland: die mag wat mij betreft prima op Asdz en Shl belanden, en dan keren/reinigen/opstellen op Hfdo. Dat zit ook netjes binnen de bestaande corridors dus gaat geen heisa geven qua overkruisingen en dergelijke. Het lijkt mij zelfs extra handig omdat de Zuidtak in de spits meer binnenlandse reizigers uit oostelijke richting trekt dan Asd, dus een extra trein in de vorm van de 129 of 241 kan dan een capaciteitszegen zijn. Probleem is alleen dat de Duitsers een paar jaar terug moord en brand schreeuwden toen de IC Berlijn over de Zuidtak reed ipv over Asd, ik weet niet of die opstelling veranderd is sinds de opening van de Noord-Zuidlijn? Ik vind 't zelf eigenlijk vreemder dat men zo graag Thalys en Eurostar naar Asdz wil verleggen. Daar moet je ofwel die boog naar Wgm voor gaan gebruiken met gelijkvloerse kruising bij Dmnz, ofwel gloedjenieuwe opstel-/reinigingssporen ten oosten van Asdz voor neerleggen (en ook al gaat het Zuidasdok flink op de schop, het is toch zonde van de moeite als het niet nodig is). Asd ligt wat mij betreft meer voor de hand voor de richting België. Je kunt overigens zelfs tussen het beoogde Airportsprintergeweld door nog een Thalys en Eurostar over de Westtak sturen: 8x/u SPR Asd, 4x/u SPR Zd en 2x/u HST-pad past precies, zolang de HST max 2 minuten sneller is dan de Sprinters (wat nu ook al het geval is). |