Ontwikkelingen PHS Amsterdam Centraal (DSSA)
Forum: Algemeen - Algemeen
25-06-2018 14:59:34
sjoerd
sjoerd
Als het straks zo benauwd wordt op Asd dat er geen gaatjes meer zijn voor toevalligheden, dan loopt elke dag hoe dan ook de normale treindienst al vast.
En: niets is voor de eeuwigheid. Asd is al zo wat een holle kies waar je op allerlei manieren doorheen, overheen en onderdoor kunt. Dan verbouwen ze de boel nog wel een keertje.
 

25-06-2018 15:07:23
maarten83
maarten83
En gaan we alle wisselverbindingen weer herstellen. Het mag allemaal wat kosten.  

02-07-2018 12:14:46
Daan!
Daan!
Ik ben op zoek naar het document waarin de spoorafhandeling van Amsterdam is opgenomen. Ik heb dat een week of twee geleden nog gezien, maar ben het nu kwijt. Iemand die weet waar dit te vinden is?  

02-07-2018 23:00:54
Klaasje
Klaasje
Deze? https://www.locov.nl/Actueel/publicaties/infrastructuur-aanpassingen-rond-amsterdam.aspx  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

03-09-2018 20:29:27
b2py
b2py
De eerste gevolgen van het aanstaande project gaan zich voordoen in 2020:
2020 16 dagen (15-07 - 31-07) geen treinen Bijlmer - Muiderpoort:
- extra stijgvoorziening Amstel
- keervoorzieningen Muiderpoort
- bovenbouwvernieuwing

Keervoorziening nodig omdat treinen naar CS gaan eindigen op Amstel tijdens verbouwing CS: https://amsterdam.notubiz.nl/document/6754494/1/09012f978255d127
 

04-09-2018 09:42:30
broek53
broek53
Grappig, dan wordt Amstel na 82 jaar gebruikt waarop het bij de aanleg (mede) ingericht was: ontlasten van Amsterdam CS.  

04-09-2018 10:44:12
DingeZ
DingeZ
Dan hebben we ook eindelijk een fatsoenlijke keermogelijkheid voor Asd, dan hoop ik dat die bij verstoringen ook gebruikt gaat worden.  

04-09-2018 11:27:38
broek53
broek53
Benieuwd hoe dat gaat worden. je zou denken dat er ten noorden van de tunnelingang van de metro naar de Wibautstraat een keerspor tussen de sporen naar en van Muiderpoort zou moeten komne, een kleine revival van wat er vroeger lag. Je moet uiteraard wel aan die kant van Amstel iets doen omdat je nu eenmaal om de metrosporen heen moet.  

04-09-2018 11:30:45
Klaasje
Klaasje
Grote kans dat het gewoon overloopwissels op het rechte stuk langs de Populierenweg worden in combinatie met bediende seinen aan beide zijden van station Muiderpoort. Dan kan je op Muiderpoort "tailtracken" gezien vanuit Amstel.  

04-09-2018 11:44:57
broek53
broek53
Dan maak je het keren wel heel erg ontzettend kwetsbaar. Tenzij het alleen gaat om keren bij een volledige stremming van CS, dan kan het.
[ Door echt louter toeval zit ik net te kijken naar een tekening uit 1905 van een station Oosterpark op die plaats (langs de Populierenweg, die dan overigens nooit zou zijn ontstaan. ]
 

04-09-2018 11:52:36
Klaasje
Klaasje
Ik zie het in de huidige tijd van voorschriften, moeilijk doen en niet mogen afwijken van het standaardplan het niet echt gebeuren dat men iets van wissels in de bogen gaat aanbrengen als er een recht stuk spoor in de buurt is. Het zou mij ook niets verbazen als men de sprinterdienst op de Bijlmer afkapt of naar Zuid afleidt en dan zou in principe een 10-minutendienst goed op twee sporen moeten kunnen keren.  

04-09-2018 12:04:41
sjoerd
sjoerd
Aan de noordzijde van Amstel, waar nu de metro de Wibautstraat induikt, lagen ooit vijf geëlektrificeerde opstelsporen met omrijdmogelijkheid en een lang uithaalspoor, voor aldaar eindigende treinen. Ooit reed van Amstel af de autoslaaptrein, met autolading aan de zuidzijde van het brede westelijk perron, dat daartoe aan de zuidzijde een autolading had.
Van Amstel is maar 2/3 gebouwd. Het brede westelijke perron was in het ontwerp het middelste. Op verschillende plaatsen, bijvoorbeeld aan taluds en viaducten, kun je nog zien dat er aan de westzijde nog een perron zou komen.
Waarschijnlijk is dat niet doorgegaan omdat toch vrijwel alle treinen naar Centraal doorreden.
 

04-09-2018 12:18:36
treinjoop
treinjoop
Quote
Klaasje (di 04 sep 2018 11:30:45 https://m.somda.nl/forum/18605/p680063/): Grote kans dat het gewoon overloopwissels op het rechte stuk langs de Populierenweg worden in combinatie met bediende seinen aan beide zijden van station Muiderpoort. Dan kan je op Muiderpoort "tailtracken" gezien vanuit Amstel.


Of je doet beide. Een keerspoor in in de boog voor Intercity's die dan bij Asa keren en de Sprinters keren dan via overloopwissels bij Asdm.

Op de zuidtak is niet bepaald nog veel ruimte over voor kerende Sprinters.

Laatst bewerkt door treinjoop op 04-09-2018 12:19, reden: toevoeging


Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg.
 

04-09-2018 13:00:39
AgentX
AgentX
Quote
broek53 (di 04 sep 2018 11:27:38 https://www.somda.nl/forum/18605/p680060/): Benieuwd hoe dat gaat worden. je zou denken dat er ten noorden van de tunnelingang van de metro naar de Wibautstraat een keerspor tussen de sporen naar en van Muiderpoort zou moeten komne, een kleine revival van wat er vroeger lag. Je moet uiteraard wel aan die kant van Amstel iets doen omdat je nu eenmaal om de metrosporen heen moet.


Als ik zo eens kijk (op Google Maps) heb je daar zeker wel 500 meter de ruimte voor een spoor in het midden. Als je wissels een beetje slim neerlegt (niet zoals in Bkl of Wdmv), kun je daar dus met gemak 12 bakken intercity kwijt.

Maar goed. Volgens mij kun je vanuit daar net zo makkelijk doorrijden naar de Dijksgracht naar een spoortje ingericht om te keren.
 

04-09-2018 13:09:22
jeanne
jeanne
Maar op de Dijksgracht gaat toch juist ook de schop de grond in voor het DSSA?


Jeanne Kok
 

04-09-2018 13:21:27
kiekkiek
kiekkiek
Daar komt een vrije kruising.  

04-09-2018 14:47:46
brun
brun
Quote
AgentX (di 04 sep 2018 13:00:39 https://www.somda.nl/forum/18605/p680084/):
Als ik zo eens kijk (op Google Maps) heb je daar zeker wel 500 meter de ruimte voor een spoor in het midden. Als je wissels een beetje slim neerlegt (niet zoals in Bkl of Wdmv), kun je daar dus met gemak 12 bakken intercity kwijt.



Er is daar inderdaad plek zat tussen de sporen, omdat er inderdaad ook ooit opstelsporen lagen. Je kunt het oostelijke spoor al zo'n beetje boven de Ringvaart splitsen en het middenspoor doortrekken tot iets voorbij de Reitzstraat.
 

04-09-2018 17:07:15
sjoerd
sjoerd
Je kunt er net boven het Amstelstation wel uit naar de ruimte tussen de sporen, maar je kunt er niet meer in naar het zuiden toe. Daar duikt de metro onder de grond. Dan moet je het hoofdspoor naar Amstel verleggen. Op het viaduct boven het fietstunneltje ten noorden van Amstel is ruimte om het hoofdspoor naar het westen te verleggen.
Op Google Maps kun je goed zien dat er op het viaduct Treublaan nog ruimte is voor een extra spoor. Links daarvan zie je dat de landhoofden in de jaren 30 geschikt zijn gemaakt voor een extra viaduct en een extra perron aan de westzijde. Dat is echter nooit aangelegd.
Ten zuiden van de perrons, bij de rotonde, is ook wat extra ruimte, maar hier is de oude situatie sterk veranderd door de viersporigheid.
 

04-09-2018 18:29:43
AgentX
AgentX
Waarom zou je het hoofdspoor naar het westen moeten verleggen? Je kunt toch het keerspoor in het midden liggen? Dan het wissel tussen het spoor richting het zuiden en het keerspoor net boven (ten noorden van) waar het metrospoor de tunnel in duikt? Wisseltje + spoor langs de westkant van de metrosporen en boem, je hebt een spoor waar je kan keren.  

04-09-2018 18:33:00
Frontier
Frontier
Quote
sjoerd (di 04 sep 2018 17:07:15 https://www.somda.nl/forum/18605/p680117/): Je kunt er net boven het Amstelstation wel uit naar de ruimte tussen de sporen, maar je kunt er niet meer in naar het zuiden toe. Daar duikt de metro onder de grond. Dan moet je het hoofdspoor naar Amstel verleggen.

Met wat creativiteit en het nodige maatwerk zou er toch wel zoiets: https://ibb.co/dpJSxz van te maken moeten zijn?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

04-09-2018 18:48:01
broek53
broek53
Dat wel, maar die creativiteit moet zich dan wel tamelijk ver uitsteken voor Nederlandse begrippen. De hoofdsporen ten noorden van Amstel ligge beide in heel lange bogen voor 70 km/h en dat verdraagt zich niet met wissels, mede door de verkanting.  

04-09-2018 19:14:35
b2py
b2py
Je kan in die zin toch ook 'gewoon' keerfuncties maken in de 'hoofdbaan'? Op de twee bestaande sporen?  

04-09-2018 19:25:16
treinfan
treinfan
Ja, dat kan zeker, als men denkt dat het past om op afwijkende sporen te rijden van/tot Ac. Overloopwissels tussen Asa en Asdm lijkt me een stuk bruikbaarder.  

04-09-2018 19:32:29
broek53
broek53
Op het Amstel zelf? Ja, dat kan. Je kunt het dan alleen nauwelijks een keergelegenheid noemen. Je moet dan links heen of terug tot de overloopwissels van Holendrecht. Een trein per half uur per spoor dan dus. Lijkt mij volstrekt waardeloos.  

04-09-2018 19:46:31
b2py
b2py
Nee de hoofdbaan tussen Muiderpoort en Amstel, met tussen de keerfunctie en amstel kruiswisseltjes  

04-09-2018 20:06:35
henri1972
henri1972
Geven die wissels geen kans op storing ?  

04-09-2018 20:28:25
brun
brun
Precies, we denken weer veel te moeilijk.

Een heel lang overloopspoor van het oostelijke naar het westelijke spoor, in de boog ten noorden van Amstel.

Een kort overloopspoortje vlak voor Muiderpoort om van het westelijke naar het oostelijke spoor te komen.

IC's uit Utrecht eindigen op Amstel, rijden leeg een stukje links spoor naar spoor 8 van Muiderpoort, keren daar snel en rijden dus op het goede spoor weer terug naar Amstel.
Sprinters uit Utrecht eindigen in Muiderpoort op de normale manier op spoor 9, kunnen daar een kwartiertje wachten en vervolgens weer op het juiste spoor terug naar Amstel dankzij dat tweede setje wissels.

Veel interessanter worden de oplossingen voor goederentreinen naar de Westhaven, IJmuiden enzovoort. Alles via Diemen?
 

04-09-2018 20:30:21
AgentX
AgentX
Je zou ook bij Asdma (ten noorden van Muiderpoort) kunnen keren. Ik ben niet geheel bekend met hoe eventuele beveiligingtechnische problemen zich zullen manifesteren, maar er ligt al een wissel (411) en er staat al een sein (406).

Een linkje naar sporenplan voor 't gemak: http://sporenplan.nl/figuren/tekeningen/ns_nummer/wgm-asd.gif
 

04-09-2018 20:38:10
Frontier
Frontier
Quote
brun (di 04 sep 2018 20:28:25 https://www.somda.nl/forum/18605/p680159/): Veel interessanter worden de oplossingen voor goederentreinen naar de Westhaven, IJmuiden enzovoort. Alles via Diemen?

Goederentreinen naar IJmuiden? Dan wordt het inderdaad veel interessanter, vertel! %08%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


04-09-2018 20:46:26
AgentX
AgentX
Goederentreinen? Lekker via Dmnz, Wgm, Dgr sturen %08%  

04-09-2018 21:53:27
cuneo56
cuneo56
Quote
broek53 (di 04 sep 2018 18:48:01 https://www.somda.nl/forum/18605/p680132/): Dat wel, maar die creativiteit moet zich dan wel tamelijk ver uitsteken voor Nederlandse begrippen. De hoofdsporen ten noorden van Amstel liggen beide in heel lange bogen voor 70 km/h en dat verdraagt zich niet met wissels, mede door de verkanting.

Men kijkt toch zo graag naar Zwitserland als voorbeeld; Meegebogen wissels in verkanting is daar in ieder geval nooit een probleem
 

04-09-2018 22:00:46
sjoerd
sjoerd
Tot er zo'n uniek wissel stukgereden word. Dan blijft even niets anders over dan een tijdelijke vervanging door doorgaand spoor, zoals een paar jaar terug in Hilversum. Overigens lijkt het wel confectie, maar dat is het niet: er zijn tientallen verschillende wissels in omloop met dezelfde hoekverhouding.  

04-09-2018 22:09:25
brun
brun
Quote
Frontier (di 04 sep 2018 20:38:10 https://www.somda.nl/forum/18605/p680165/):
Quote
brun (di 04 sep 2018 20:28:25 https://www.somda.nl/forum/18605/p680159/): Veel interessanter worden de oplossingen voor goederentreinen naar de Westhaven, IJmuiden enzovoort. Alles via Diemen?

Goederentreinen naar IJmuiden? Dan wordt het inderdaad veel interessanter, vertel! %08%


Velsen dan

Voor mij liggen de Hoogovens, sorry Tata Steel nog altijd gevoelsmatig in IJmuiden.
 

05-09-2018 06:15:01
gvttreinen
gvttreinen
Brrr; meegebogen wissels, volgens mij niet (meer) in het OVS!  

05-09-2018 07:06:34
mdeen
mdeen
Quote
sjoerd (di 04 sep 2018 22:00:46 https://www.somda.nl/forum/18605/p680186/): Tot er zo'n uniek wissel stukgereden word. Dan blijft even niets anders over dan een tijdelijke vervanging door doorgaand spoor

Of je hebt natuurlijk reserveonderdelen op de plank liggen, zoals elk zichzelf respecterend bedrijf.
 

05-09-2018 08:35:30
nohab
nohab
Quote
gvttreinen (wo 05 sep 2018 06:15:01 https://m.somda.nl/forum/18605/p680204/): Brrr; meegebogen wissels, volgens mij niet (meer) in het OVS!
OVS?


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

05-09-2018 08:44:17
Klaasje
Klaasje
Ontwerpvoorschrift. De handboeken en richtlijnen van ProRail. Alleen dan iets minder vrijblijvend dan in de GWW-sector.  

05-09-2018 08:59:42
geert
geert
Mooi al die technische verhalen, maar volgens mij vergeten we de inhoud: namelijk dat de metro op Amstel ook niet rijdt richting Bijlmer en richting CS niet in de avonden en weekenden. Dus lijkt het me logisch om te keren op Asdm en niet alles via Amstel en tram 12 of bussen te laten lopen.  

05-09-2018 09:39:03
Klaasje
Klaasje
Tijdens de realisatie rijdt de trein én de metro niet. Wat wordt gerealiseerd is een voorziening om bij werkzaamheden op het stuk Muiderpoort-Dijksgracht-Centraal wel treinen op Amsterdam Amstel-Utrecht te kunnen laten rijden. Dan rijdt de metro wel.  

05-09-2018 10:07:40
cuneo56
cuneo56
Kan iemand me even uitleggen waarom de metro niet kan rijden als je tussen Asa en Asdm een keer voorziening gaat bouwen?

Laatst bewerkt door cuneo56 op 05-09-2018 10:07
 

05-09-2018 10:16:48
b2py
b2py
Er rijdt geen metro Amstel - Bijlmer, er is wel vanaf aanvang dienst tot minimaal 21:00 metro tussen Amstel en CS. En voor het centrum is inmiddels de omreisroute Utrecht - Zuid - NZL.  

05-09-2018 10:20:42
treinfan
treinfan
Zoals in het document staat, worden er meerdere projecten gelijktijdig uitgevoerd. Eén daarvan is de bouw van een onderdoorgang bij de Amstelstroomlaan onder de metro- en treinsporen door.
@AgentX: keren voorbij Asdma gaat natuurlijk niet, tegen de tijd dat alles tussen Asdm en Asd platgelegd wordt voor de ombouw van Asd en de sporen tussen Asdm en Asd.

Laatst bewerkt door treinfan op 05-09-2018 10:22
 

05-09-2018 10:32:27
broek53
broek53
In het bovenstaande lopen twee dingen door elkaar:
1. de 16-daagse buitendienststelling voor de bouw van de onderdoorgang Amstelstroom. In die tijd rijden trein en metro niet, omdat de onderdoorgang alle sporen ten zuiden van het Amstelstation doorsnijdt.

2. Van die buitendienststeling wordt kennelijk gebruik gemaakt om "een keervoorziening" tussen Amstel en Muiderpoort te maken die t.z.t. gebuikt kan worden om treinen uit Ut op Asa te kunnen laten eindigen en beginnen in de tijd dat de ombouwerij van DSSA plaats gaat vinden. Dat heeft met de buitendienststelling inhoudelijk verder niks te maken, al was het maar omdat je tijdens de buitendienststelling vanuit Ut niet verder kunt komen dan Bijlmer en Duivendrecht.
 

05-09-2018 10:43:21
cuneo56
cuneo56
Dank je , Punt 1 was me even ontgaan in deze discussie.  

05-09-2018 16:28:53
brun
brun
Waarbij ik opmerk dat ik punt 1 best een tikje asociaal vind - 16 dagen lang een superdrukke spoorlijn en superdrukke metrolijn stilleggen, alleen om een nieuw stukje weg naar een nieuwe woonwijkje aan te leggen. Dat al prima bereikbaar is via de Wenkebachweg en dat tunneltje tegenover de Korte Ouderkerkerdijk (nu alleen voor fietsers, maar vroeger ook voor auto's).  

05-09-2018 16:43:07
b2py
b2py
10 losse weekenden bovenbouwvernieuwing apart plannen maar?  

05-09-2018 17:47:34
brun
brun
Of gewoon helemaal geen nieuw tunneltje daar?  

05-09-2018 19:52:15
henri1972
henri1972
Oow jee!! Op elke plaats in NL mogen werkzaamheden plaats vinden maar nu het in Amsterdam is mag t ineens niet?
Hoezo is hier iets anders aan de hand dan elders?
 

05-09-2018 20:18:55
mvschoon
mvschoon
En dat terwijl ze speciaal een tunneltje hebben gegraven zodat je in een ommezien via Asdz naar Asd kan  

05-09-2018 20:29:11
treinfan
treinfan
@brun vandaar dat de werkzaamheden ook gecombineerd worden. Dan is er slechts eenmaal overlast.  

05-09-2018 21:13:42
broek53
broek53
Laten we het anders zeggen: het is minstens zo lomp als wanneer het elders gebeurt. Maar kennelijk zijn jullie al zo murw dat degene aangevallen wordt die opmerkt dat het wellicht een beetje lomp is.

Niet dat het nog vergelijkbaar is, maar om in de buurt te blijven: tussen 1934 en 1942 zijn de Spoowegwerken Amsterdam Oost uitgevoerd (nieuw Oostelijk Eiland, ODS-bruggen, Dijksgracht, Muiderpoort, Amstel en alles van maaiveld naar viaducten en spoordijken. Ik ben geen buitendienststelling van langer dan een nacht tegengekomen.
Dit is geen pleidooi en waarschijnlijk zouden de werkzaamheden een jaar of meer korter hebben geduurd hebben als ze niet steeds hulpbanen hadden moeten leggen en aansluiten, maar het getuigt wel van een heel andere aanpak en mentaliteit. Dan is 16 dagen plat voor een onderdoorgangetje waarover juist daar het spoor makkelijk enkelsporig in dienst zou kunnen blijven, wel weer het andere uiterste.
 

05-09-2018 21:29:58
brun
brun
Quote
henri1972 (wo 05 sep 2018 19:52:15 https://www.somda.nl/forum/18605/p680348/): Oow jee!! Op elke plaats in NL mogen werkzaamheden plaats vinden maar nu het in Amsterdam is mag t ineens niet?
Hoezo is hier iets anders aan de hand dan elders?


Nee, ik vind werkzaamheden natuurlijk prima. Alleen ken ik dat wijkje heel goed, ik fiets er vrijwel dagelijks langs. Voorheen was het een afgelegen hoek waar de Hells Angels zaten. Nu staat er een kleine wijk vol met superdure huizen en topklasse-appartementen. Er komen overigens nog iets van 1600 woningen bij in de voormalige Bijlmerbajes - en dat project is uitdrukkelijk als 'autoluw' aangeprezen.

Vind ik allemaal prima. Maar als ik dan nu ineens lees, dat er ook een hele nieuwe (en stervensdure, van belastinggeld betaalde) onderdoorgang naar die wijk wordt gebouwd, waarvoor het volledige trein- en metroverkeer 16 dagen (!) lang wordt onderbroken, alléén om te voorkomen dat de inwoners van die wijk 5 minuten in de file moeten staan in het bestaande tunneltje of op de Wenkebachweg, dan zakt mijn broek echt af.

Voor fietsers en voetgangers is die nieuwe onderdoorgang namelijk totaal overbodig, want die kunnen er nu al onderdoor, via station Spaklerweg én via dat al genoemde, iets noordelijker gelegen tunneltje.

Dit wordt dus puur een extra ontsluitingsweggetje voor auto's. En nog een zinloze ontsluiting ook, want de Spaklerweg staat twee keer per dag muurvast.

Laatst bewerkt door brun op 05-09-2018 21:45
 

05-09-2018 22:48:04
cuneo56
cuneo56
Tsja, Het Macho gedrag onder de projecten wat juist de laatste jaren aan het teruglopen was, is sinds dit jaar weer flink toegenomen!
( wie heeft de grootste / langste, en dan bedoel ik buitendienststelling natuurlijk)
 

06-09-2018 09:11:07
dvwijngaar
dvwijngaar
Zou er tijdens deze werkzaamheden nog Amsterdam Utrecht vis Hilversum gereden gaan worden of is dat niet meer mogelijk dankzij dssu?  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

06-09-2018 09:42:50
michaben
michaben
Spoortechnisch mogelijk, qua plannormen extreem lastig. Bij werkzaamheden doet men het nog wel eens, maar dat zijn dan geen omgeleide treinen maar pendeltreinen die in Ut keren.  

06-09-2018 10:07:57
gvttreinen
gvttreinen
Omrijden via Dmnz en Wgm behoort zeker ook tot de onmogelijkheden?
In het verleden meegemaakt dat er vanwege wkz tussen Brd en Zwd reizigerstreinen via Kfh (!) werden omgeleid.
 

06-09-2018 10:19:56
b2py
b2py
Extra treinen naar zuid en dan met NZL naar CS, easie peasie  

06-09-2018 10:20:37
cuneo56
cuneo56
Er is afgesproken dat er geen reizigers treinen over de Wgm mogen.
o.a vanwege een stukje begeleiding en verstoring van het hele proces daar.
( nu scheelt het wel dat er van Benelux en ICD geen loks meer omgereden hoeven te worden.)
Enige uitzondering is toegestaan voor "baanvrij" maken in 1e fase van een verstoring.

En over de Kfh ; de goederen tunnel buizen door Brd zijn niet toegelaten voor reizigers treinen ( zelfs geen leeg materieel).
 

06-09-2018 10:56:36
gvttreinen
gvttreinen
Toen waren die tunnels nog niet.  

06-09-2018 11:34:17
jeanne
jeanne
Quote
gvttreinen (do 06 sep 2018 10:07:57 https://www.somda.nl/forum/18605/p680393/): Omrijden via Dmnz en Wgm behoort zeker ook tot de onmogelijkheden?
In het verleden meegemaakt dat er vanwege wkz tussen Brd en Zwd reizigerstreinen via Kfh (!) werden omgeleid.

De behaalde resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst, zoals daar elders zo mooi voor wordt gewaarschuwd. %08%


Jeanne Kok
 

06-09-2018 11:35:58
AgentX
AgentX
Quote
cuneo56 (do 06 sep 2018 10:20:37 https://www.somda.nl/forum/18605/p680399/): Er is afgesproken dat er geen reizigers treinen over de Wgm mogen.
o.a vanwege een stukje begeleiding en verstoring van het hele proces daar.
( nu scheelt het wel dat er van Benelux en ICD geen loks meer omgereden hoeven te worden.)
Enige uitzondering is toegestaan voor "baanvrij" maken in 1e fase van een verstoring.

En over de Kfh ; de goederen tunnel buizen door Brd zijn niet toegelaten voor reizigers treinen ( zelfs geen leeg materieel).


Wat zou ervoor nodig zijn om (desnoods tijdelijk) deze twee scenario's wél toe te staan?
 

06-09-2018 12:35:07
Oldskool
Oldskool
Niet zo heel veel. De wissels in de bediening flikkeren en de reeds geplaatste dwergseinen in dienst stellen. %08%  

06-09-2018 12:36:01
treinfan
treinfan
In het geval Kijfhoek: wegbekendheid voor alle NS mcn, een verbeterde veiligheidscultuur rondom Kijfhoek (met een significante afname van de huidige hoeveelheid veiligheidsincidenten), een langdurige lobby met veel doorzettingsvermogen en een hoop goede wil. Niet realistisch.
In het geval Watergraafsmeer: een extra aansluitwissel van spoor WF te Wgmrba op spoor 333 te Wgm en een extra aansluiting van spoor 332 te Wgm naar sporen GK/GA te Assp.
 

06-09-2018 14:29:34
thom
thom
Bedenk ook even dat de Wgm hand bediende wissels heeft en een NCBG treindienstleider.

Normaal is het Rangeer proces op de Wgm al een kwestie van geduld hebben ..
 

06-09-2018 15:30:39
geert
geert
En het klassieke omleiden via Hvs? Wat is daat plantechnisch dan zo lastig aan?  

06-09-2018 16:27:17
broek53
broek53
De Gooilijn zit nagenoeg vol en in Utrecht kun je nauwelijks tot niet op de goede sporen voor de richting Ah of Ht komen.  

06-09-2018 16:31:06
michaben
michaben
Vanaf Ut richting Hvs moet je via de buurtsporen, waar je een pad moet vinden tussen de vele sprinters wat redelijk aansluit op je aankomst te Ut (want met ETMET kan je het perron niet te lang bezet houden). Andersom is nog wat ingewikkelder, dan moet je én tussen de sprinters van de buurtsporen door, én invoegen tussen de intercity's Amf-Ut, én je moet perronspoor 8 of 9 vrijmaken want dat zijn de enige sporen waar je op terecht kunt (of je moet via spoor 7 tegen het verkeer in). Vanaf daar moet je dan tussen de sprinters naar Db door langs Utvr en pas daarna kom je weer op de intercitysporen uit. En, met dank aan de plannormen, moet dit alles gebeuren zonder voor een rood sein te lopen.

Laatst bewerkt door michaben op 06-09-2018 16:31
 

06-09-2018 16:45:00
gvttreinen
gvttreinen
Van sp 5 & 7 is het eenvudig via een wisselverbinding naar de lage sporen ri Uto - Hvs.
Omgekeerd moet ie net na Uto via wisselverbinding naar de hoge (IC) sporen en dan via 8 of 9 ri Utvr.
Het kan wel maar ergens (overal?) zou men niet aan de planningnoemen voldoen
 

06-09-2018 20:36:13
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
gvttreinen (do 06 sep 2018 10:07:57 https://www.somda.nl/forum/18605/p680393/): In het verleden meegemaakt dat er vanwege wkz tussen Brd en Zwd reizigerstreinen via Kfh (!) werden omgeleid.
Tussen Rlb en Zwd was dat, ben zelf ook nog meermaals over de Kijfhoek van Ddr naar Rtd v.v. gereisd toen. Is net voor het ICK geweest met de gehuurde Duitse rijtuigen in de 1900, zo rond 2000 volgens mij.
Werkzaamheden betrof de bouw van de tunnels bij Brd wat destijds nog als enige tweesporige flessenhals over was op Ddr-Rtd. (En nu 18 jaar verder hebben we weer een treindienst die prima over twee sporen te Brd af te handelen is, leve de vooruitgang)

Wat betreft het omleiden van ICs Asd-Ut via Hvs: zelfs voordat men met DSSU was begonnen (en de wissels ook nog niet als voorbereiding op de klem lagen) werden er al ICs op Amf - Ut opgeheven als er omgeleid moest worden omdat het er anders niet tussendoor paste. En toen kon je bij Utoa nog overlopen van het linker IC-spoor de Sprintersporen op, waarmee het eigenlijk makkelijker was omdat je niet te maken had met de overkruisingen in de wisselstraat bij de buurtsporen maar tussen de ICs door kon (vanuit Ah/Ht via een spoor tussen de 8 en 15). Uit Ht was het destijds zelfs nog mogelijk om bij Utva de sprintercorridor op te gaan en dan via spoor 18 naar Amf. Allicht een wat overdreven functionaliteit van de infra maar in dergelijke situaties wel nuttig.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

04-02-2019 01:56:32
jeanne
jeanne
Quote
Michael98 (di 06 mrt 2018 21:14:56 https://www.somda.nl/forum/18605/p643572/): Iets met ongelijkvloers station zoals Stuttgart21 of Antwerpen Centraal is dan als optie helemaal uit den boze zeker gezien de kosten. Ongetwijfeld zal er in de grond ook nog iets in de weg zitten. Voornamelijk Stuttgart 21 lijkt flink in de papieren te gaan lopen. Dan doen we hier al moeilijk over 'maar' 100 miljoen, dat valt in het niet met het Duitse project.

Is niks verbouwen en zo laten eigenlijk ook een optie of moeten die perrons echt zo nodig verbreed worden.


In het satirische ZDF programma ”Die Anstalt” van 29 januari 2019, wordt de Deutsche Bahn onder de loep genomen %08% en onder andere ook de problemen van het megalomane project Stuttgart 21 bijzonder beeldend uit de doeken gedaan . (aanbevolen als je het (dialect)duits enigszins beheerst en nog tot 28-01-2020 te zien via https://www.zdf.de/comedy/die-anstalt/die-anstalt-vom-29-januar-2019-100.html)


Jeanne Kok
 

06-12-2019 11:43:20
zoek34
zoek34
Even stof afblazen van dit onderwerp.

Aangezien o.a. de bouw van de tunnel bij de voormalige Bijlmerbasis mijn dagelijkse woon-werk verkeer behoorlijk in de war kan schoppen, vraag ik mij af of er al een planning van de werkzaamheden bekend is?

Ik meen ooit gelezen te hebben dat het tussen de Canal Pride en SAIL wordt uitgevoerd?
 

06-12-2019 11:52:59
gvttreinen
gvttreinen
Is dat: Amsterdam Amstelstroomlaan? voor Prorail is de IDS eind juli 2020.  

06-12-2019 12:51:44
zoek34
zoek34
Volgens de site van Prorail daarover betreft het inderdaad de Amstelstroomlaan: https://www.prorail.nl/projecten/station-amsterdam-amstel/nieuws/prorail-verbindt-ook-in-amsterdam

Komt eind juli alleen niet lastig uit met de Pride?
 

06-12-2019 13:36:08
b2py
b2py
Je krijgt komende zomer 16 dagen Geldermalsen en 16 dagen Asb - Asd. Deze zijn opvolgend gepland startend als ik het goed heb eerste weekend in juli. Tijdens de 16 daagse Asb - Asd zal gedurende werkdagen overdag metroverkeer mogelijk zijn, nachten en weekenden rijdt er niets.  

06-12-2019 15:23:56
cuneo56
cuneo56
Dus een maand lang geen rechstreekse treinen Amsterdam _Eindhoven en verder!
Ik had ooit eens het idee dat werkzaamheden voordeel voor de gemiddelde reiziger zouden moeten opleveren, maar daar ben ik al een tijdje niet meer van overtuigd
 

06-12-2019 15:35:22
gvttreinen
gvttreinen
Is idd erger dan geen rechtstreekse treinen Eindhoven - Amsterdam (vrij naar Theo Maassen)  

06-12-2019 15:42:19
b2py
b2py
Je mag van de spelregels de werkzaamheden niet parallel plannen dus veel opties in een overvolle zomer heb je niet.  

06-12-2019 16:12:30
cuneo56
cuneo56
Het gaat me niet eens zozeer of het parallel of aansluitend is, maar dat je een hoofd ader van het net "gewoon" even 6 weken kunt onderbreken!
Waar is de tijd gebleven dat er in een wat uitgerekte nacht een hulp brug gelegd kon worden en na de bouw van het object in een net zolange nacht er weer uit gehaald kon worden? %04%
 

06-12-2019 16:27:43
broek53
broek53
Dat was destijds ongeveer de methode waarmee Duivendrecht gebouwd is, om maar iets in de buurt te noemen. Hulpbruggen zijn overigens stilletjes vrijwel van het toneel verdwenen, maar dat komt dan omdat men tegenwoordig vaak/meestal hele kunstwerken inschuift of op zijn minst het dek van het kunstwerk, dat dan als een soort hulpbrug dient.
Waarom dat hier niet kan, weet ik overigens niet.
Wat ik ook niet snap, is waarom met hier niet een beperkte dienst over 1 spoor in stand houdt. De onderdoorgangen onder de sporen liggen tientallen meters uit elkaar, gescheiden door de metrosporen en het opstelterrein van de metro.

Ik denk overigens dat men zich nogal heeft laten leiden door het reizen via Amsterdam Zuid en dan de Noord-Zuidlijn, inmiddels de oplossing voor alle kwalen op vervoergebied

En o ja: Geldermalsen is wel een beetje beperkt, maar daar treedt geen 16-daagse stremming op, alleen een lang weekend (zo uit mijn hoofd). Daar wordt namelijk wèl een fasering toegepast met zelfs twee hulpsporen/verbindingen om treinverkeer mogelijk te laten.

Laatst bewerkt door broek53 op 06-12-2019 16:29, reden: Gdm toegevoegd
 

06-12-2019 16:53:29
henri1972
henri1972
Anders zou ik zeggen koppel de 1100 in Bd door naar Asd als die relatie zo belangrijk is.
Heb je Ehv-Asd en Ehv-Shl in één trein ook nog.
 

06-12-2019 16:53:55
b2py
b2py
Quote
cuneo56 (vr 06 dec 2019 16:12:30 https://www.somda.nl/forum/18605/p717283/): Het gaat me niet eens zozeer of het parallel of aansluitend is, maar dat je een hoofd ader van het net "gewoon" even 6 weken kunt onderbreken!
Waar is de tijd gebleven dat er in een wat uitgerekte nacht een hulp brug gelegd kon worden en na de bouw van het object in een net zolange nacht er weer uit gehaald kon worden? %04%
Vier weken he..
 

06-12-2019 19:07:32
brun
brun
Wat is er overgebleven van het oorspronkelijke plan (werd hier besproken, ik vind de discussie alleen niet) om ten noorden van Amstel overloopwissels aan te leggen, zodat er een pendeldienst via Muiderpoort naar Amstel kon blijven? In die weken dat die debiele* tunnel daar wordt gebouwd?

*debiel, omdat ie totáál niet nodig is - er is immers al een tunnel voor fietsers en brommers, en auto's kunnen prima via de Wenkebachweg
 

06-12-2019 20:43:37
cuneo56
cuneo56
Quote
b2py (vr 06 dec 2019 16:53:55 https://www.somda.nl/forum/18605/p717294/):
Quote
cuneo56 (vr 06 dec 2019 16:12:30 https://www.somda.nl/forum/18605/p717283/): Het gaat me niet eens zozeer of het parallel of aansluitend is, maar dat je een hoofd ader van het net "gewoon" even 6 weken kunt onderbreken!
Waar is de tijd gebleven dat er in een wat uitgerekte nacht een hulp brug gelegd kon worden en na de bouw van het object in een net zolange nacht er weer uit gehaald kon worden? %04%
Vier weken he..


Sorry, dat klopt, maar ik leer dat overdrijven van de bedenkers van al deze plannen.
 

07-12-2019 00:42:27
broek53
broek53
Quote
brun (vr 06 dec 2019 19:07:32 https://www.somda.nl/forum/18605/p717302/): Wat is er overgebleven van het oorspronkelijke plan (werd hier besproken, ik vind de discussie alleen niet) om ten noorden van Amstel overloopwissels aan te leggen, zodat er een pendeldienst via Muiderpoort naar Amstel kon blijven? In die weken dat die debiele* tunnel daar wordt gelegdg

Dat is lastig. Hier wreekt zich dat deze debiele tunnel helemaal niet in dit topic thuis hoort, omdat hij met DSSA niets te maken heeft. De overloopwissels tussen Asdm en Asa wel: die zitten in de ombouwplannen om tijdens buitendienststellingen van Asd en van Asd - Asdm (voor de vrije kruising op de Dgr) te kunnen keren met treinen uit Ut.
 

25-03-2020 21:05:11
waalkade
waalkade
Vandaag in Het Parool een advertentie van de Rijksoverheid.
Vanaf 26 maart beschikbaar.
Kan alles wel overtikken maar beperk me tot een link:
www.platformparticipatie.nl/phsamsterdamcentraal
en:
www.prorail.nl/amsterdam-phs

Laatst bewerkt door waalkade op 25-03-2020 21:08
 

25-03-2020 21:17:17
MetroRET
MetroRET
http://www.mp-produktie.nl/2020-03-25_PHS_Amsterdam_Centraal_naar_volgende_fase.html  

26-03-2020 08:31:05
b2py
b2py
Betreft het ontwerptracebesluit van het project  

27-03-2020 02:30:50
dennistd
dennistd
Voor de liefhebber heb ik de kaartdelen uit het tracébesluit samengevoegd: https://i.imgur.com/i5pM5hF.jpg

Het valt me op dat er op het oog nog best wat wissels blijven liggen.
 

27-03-2020 07:22:12
treinfan
treinfan
Quote
treinfan (di 06 mrt 2018 20:59:15 https://www.somda.nl/forum/18605/p643560/): Wel opvallend dat perron 15 nu juist gereedgemaakt wordt voor de Eurostar en er dus nu dus een plan komt om het spoor te slopen.
Als spoor 15 exclusief voor internationaal verkeer gereserveerd wordt, lijkt het mij niet noodzakelijk om dat perron daar te verbreden.
Hier heeft nog steeds niemand over nagedacht blijkbaar, of niemand vindt het belangrijke internationaal verkeer twee wissels waard te Asd. Volgens het plan wordt perron 13/14 nu dus aan 2 zijdes verbreed en wordt het huidige spoor 15 het nieuwe spoor 14. Ik kan het zo simpel stellen hè: laat spoor 14 liggen en hou spoor 15 voor internationaal verkeer.
Quote
treinfan (vr 16 mrt 2018 12:28:09 https://www.somda.nl/forum/18605/p645385/): Daarom krijgt in DSSA de corridor Ut-Zd v.v. ook 4 perronsporen, waarvan er 2 verdeeld zijn in fases.

En hier was ik weer te positief over het niet gaan wijzigen van de plannen van destijds
 

27-03-2020 07:54:14
Daan!
Daan!
Internationaal verkeer gaat naar Zuid. De Eurostar terminal op Centraal is altijd bedoeld geweest als tijdelijk.  

27-03-2020 08:21:55
geert
geert
Tsja en vandaag is bekend geworden dat het project Zuidasdok uitloopt tot (minimaal) 2036 en een miljard euro meer gaat kosten, dus voorlopig komt die Eurostar nog wel op Asd. Niets is zo definitief als tijdelijk.....  

27-03-2020 08:40:47
b2py
b2py
Ik heb de documenten nog niet kunnen lezen maar zou zomaar kunnen zijn dat ze prioriteit geven aan het station en dat eerder aan te pakken, conform die geknipte werkpakketten.  

27-03-2020 09:00:07
evangoor
evangoor
Quote
Daan! (vr 27 mrt 2020 07:54:14 https://www.somda.nl/forum/18605/p723785/): Internationaal verkeer gaat naar Zuid. De Eurostar terminal op Centraal is altijd bedoeld geweest als tijdelijk.

Vinden de vervoerders (en reizigers) dat zelf ook? Is dit geen 'open access' vervoer, waarbij de vervoerder een pad aanvraagt naar de locatie die commercieel het meest interessant is?
 

27-03-2020 09:51:37
waalkade
waalkade
Die tijden zijn denk ik voorbij in Amsterdam.
Bussen mochten vroeger vrijwel overal komen, nu nog maar op enkele plekken.
Zal met de treinen straks niet anders wezen.
 

27-03-2020 11:43:01
ajwkam
ajwkam
Nee, zo werkt dat niet voor open access-treinen.
Quote
evangoor (vr 27 mrt 2020 09:00:07 https://www.somda.nl/forum/18605/p723790/):
Quote
Daan! (vr 27 mrt 2020 07:54:14 https://www.somda.nl/forum/18605/p723785/): Internationaal verkeer gaat naar Zuid. De Eurostar terminal op Centraal is altijd bedoeld geweest als tijdelijk.

Vinden de vervoerders (en reizigers) dat zelf ook? Is dit geen 'open access' vervoer, waarbij de vervoerder een pad aanvraagt naar de locatie die commercieel het meest interessant is?

Nee. Het zou eigenlijk wel moeten, maar internationale treinen zoals de Thalys en de ICE International rijden binnen Nederland op de Hoofdrailnetconcessie van NS. In onze buurlanden rijden dezelfde treinen wél als open access, maar in Nederland niet. Dat is in strijd met de mededingingsregels en de Europese PSO-verordening, maar het Ministerie van IenW heeft een beetje last van een "brain drain" op het gebied van marktordening - waar NS al jaren dankbaar gebruik van maakt.

Maar je oospronkelijke punt is wel terecht: open access-treinen worden door vervoerders gepland en die kunnen zélf bepalen of ze naar Amsterdam Centraal of Amsterdam Zuid willen rijden. Zolang er maar capaciteit beschikbaar is. En is er te weinig capaciteit, dan hangt het er vanaf wie er volgens de toedelingsregels prioriteit krijgt.

Het is de verwachting dat door o.a. de "vliegschaamte" en het (eindelijk) toestaan van open access op het Hoofdrailnet per december 2024, er over een aantal jaren een stuk meer open access-treinvervoer zal zijn. Die trienen zullen waarschijnlijk vooral naar Amsterdam Centraal gaan, maar daar is in de huidige plannen waarschijnlijk geen rekening mee gehouden. Dit is op zich wel een argument om alsnog meer capaciteit te maken.

Het probleem is echter dat het optionele 10e perronspoor volgens mij min of meer op de plek van het huidige perron 15 moet komen, en dat het perron dan min of meer een klein stukje het busstation in schuift. Dat schijnt 100 miljoen euro te kosten. Althans, dat maak ik op uit de verschillende documenten - het staat er niet heel erg duidelijk in.
 

27-03-2020 11:50:39
evangoor
evangoor
Fantastisch. Dus nu eerst slopen en dan op weg naar een overbelast verklaring. Al is het alleen al, omdat Zuid (schijnbaar) nog tot 2036 duurt. Je moet bij 'duurzaam' nu ook al gaan doorvragen of het op de korte of op de lange termijn is bedoeld.  

27-03-2020 12:06:15
treinfan
treinfan
Quote
ajwkam (vr 27 mrt 2020 11:43:01 https://www.somda.nl/forum/18605/p723797/): Het probleem is echter dat het optionele 10e perronspoor volgens mij min of meer op de plek van het huidige perron 15 moet komen, en dat het perron dan min of meer een klein stukje het busstation in schuift. Dat schijnt 100 miljoen euro te kosten. Althans, dat maak ik op uit de verschillende documenten - het staat er niet heel erg duidelijk in.
Nee, sporen 14 en 15 zouden prima op de huidige plek kunnen blijven liggen. Perron 13/14 wordt dan nog steeds breed genoeg. Het "probleem" dat een paar jaar terug vermeld werd, was dat er geen ruimte is om perron 15 te verbreden. Dat perronverbreding niet nodig hoeft te zijn voor internationale treinen wordt dan volkomen genegeerd, evenals het feit dat de perrons te Asdz niet breder zijn dan de huidige perrons te Asd.
 

27-03-2020 12:13:01
Oldskool
Oldskool
Kan nou ook niet zeggen dat perron 15, bij elke internationale trein, overbevolkt is.. Zoals de situatie nu is, gaat het prima.  

27-03-2020 12:17:55
broek53
broek53
Quote
b2py (vr 27 mrt 2020 08:40:47 https://www.somda.nl/forum/18605/p723789/): Ik heb de documenten nog niet kunnen lezen maar zou zomaar kunnen zijn dat ze prioriteit geven aan het station en dat eerder aan te pakken, conform die geknipte werkpakketten.
Mogelijk, maar je kunt Amsterdam Zuid moeilijk uitbreiden op de rijbanen van de A10, lijkt mij.
 

27-03-2020 12:21:01
b2py
b2py
Dat hoort dan bij dat pakketje he, dat hoef ik niet op te schrijven toch?