27 april: 1200 over Emmerlijn en BE
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Bijzondere ritten
28-04-2023 11:43:55 2
edegroot
edegroot
brun (28-04-2023 11:16:21):

Als ik het goed begrijp, wilde de BE niet dat er bij elke fotostop massa's niet-deelnemers hun auto in de berm zetten en op het spoor afrennen? Ergens kan ik dat ook wel begrijpen.

Ik vraag me dan af waarom je zoiets dan niet van te voren aangeeft. Dit had je met enig realistisch inzicht kunnen verwachten. Als NVBS/BE heb je gezien de weersverwachting en daarbij opgeteld dat er niet zo heel veel ritten meer zijn de laatste jaren wel een hele foute inschatting gemaakt.

28-04-2023 12:03:49
brun
brun
edegroot (28-04-2023 11:43:55):

Als ik het goed begrijp, wilde de BE niet dat er bij elke fotostop massa's niet-deelnemers hun auto in de berm zetten en op het spoor afrennen? Ergens kan ik dat ook wel begrijpen.

Ik vraag me dan af waarom je zoiets dan niet van te voren aangeeft. Dit had je met enig realistisch inzicht kunnen verwachten. Als NVBS/BE heb je gezien de weersverwachting en daarbij opgeteld dat er niet zo heel veel ritten meer zijn de laatste jaren wel een hele foute inschatting gemaakt.

Ik vind dit eigenlijk geen fout van de NVBS. Want wat moet die dan doen - ze kan buitenstaanders toch niet verbieden om te komen fotograferen? Of verkeersregelaars inhuren?

Neuh, dit lijkt me eerder te wijten aan alle fotografen die als een kip zonder kop (goede beschrijving van mdeen) achter dit soort ritten aanjagen.

28-04-2023 12:16:05
edegroot
edegroot
brun (28-04-2023 12:03:49):

Ik vind dit eigenlijk geen fout van de NVBS. Want wat moet die dan doen - ze kan buitenstaanders toch niet verbieden om te komen fotograferen? Of verkeersregelaars inhuren?

Neuh, dit lijkt me eerder te wijten aan alle fotografen die als een kip zonder kop (goede beschrijving van mdeen) achter dit soort ritten aanjagen.

Ik doelde meer op je 'massa's' opmerking. Kippen zonder kop doe je niet zo heel veel aan. Maar ook dat wordt hier imho sterk overdreven. Co kan ik niet over oordelen, verdere voortgang van de rit ging allemaal netjes, maar dat was ook zonder stop van de trein. Overigens krijg je naar mijn mening vaak geen mooie foto's van fotostops, ik ga juist op zoek naar plekken waar die treinen lekker doorheen karren en het liefst met nog wat natuur, dal, berg en authentieke huizen :)

Ik ben hier overigens als 'niet-deelnemer' ook niet meer van plan op te reageren. Want we zullen het op dit punt toch niet eens worden. (iets met koe kont en realisme ontbreekt wel wat bij sommigen in dit topic en zaken worden sterk overdreven gesteld)

Laatst bewerkt door edegroot op 28-04-2023 12:19

28-04-2023 13:10:08
hubertus1
hubertus1

Nu is dan misschien de veiligheidsmanager de kwaaie pier, maar in het verleden een aantal keren een NVBS-excursie meegemaakt en was die keren wel min of meer standaard dat geplande fotostops vervielen, om wat voor reden dan ook. Ik heb daar zelf geen problemen mee, omdat ik nooit zo zit te wachten op de foto's vanachter de fotolijn, maar kan me de frustratie van deelnemers die er anders inzitten wel begrijpen. Jaren geleden al eens de tip gegeven dat je beter bij weinig gecommuniceerde stops een extra stop kunt toevoegen, dan bij veel gecommuniceerde een deel te schrappen.

Somda In de Wolken Weddings advertentie

28-04-2023 15:27:40
brun
brun
edegroot (28-04-2023 12:16:05):

Ik ben hier overigens als 'niet-deelnemer' ook niet meer van plan op te reageren. Want we zullen het op dit punt toch niet eens worden. (iets met koe kont en realisme ontbreekt wel wat bij sommigen in dit topic en zaken worden sterk overdreven gesteld)

Ja, ben ik het mee eens. Ik ben zelf niet meegereden en wilde ook niet kijken/fotograferen, dus ik heb verder ook geen recht van spreken. Wilde alleen maar aangeven dat ik zo'n beslissing begrijp als er heel veel mensen achter zo'n trein aanjagen. Maar of dat zo was, weet ik natuurlijk ook niet.

28-04-2023 16:18:28
phantom
phantom

Het enige om te voorkomen dat liefhebbers van ouder materieel op de vrije baan,zich zullen plaatsen in een berm of wat ook ,voor een redelijk zeldzame foto,is zorgen dat er geen info meer openbaar word.
Je kan het ze niet verbieden of ze beboeten,helemaal niet als men zich gedraagt.
Wat ik eigenlijk denk dat er aan de hand is ga ik hier niet neerzetten,want dat word geheid aangevallen en bekritiseerd,en daar zit ik niet op te wachten,in dat over en weer en iets moeten "verdedigen" naar anderen.
Feit is wel ,dat waar t ook van komt,dat het in het vervolg niet vlotter zal uitnodigen om zo'n reisje te boeken bij NVBS als je houd van foto's maken onderweg.
Want die worden blijkbaar "gewoon" "ad-hoc" geschrapt ,indien iemand iets niet zint.

28-04-2023 17:35:17
sjoerd
sjoerd

Ooit spotte en fotografeerde ik ook. Ik kiekte ooit zelfs alle sloopbakken en slooploks. Dat waren zeker niet allemaal unieke foto's en ook niet zulke actuele.

Kijkend in diverse bladen staan er ook wel wat mindere platen in, maar de redactie van een blad is ook wel uit op gelikte plaatjes. Ik snap dus dat je daarvoor je best wilt doen.

Wat een gelikte plaat is, daarover verschillen de meningen nogal. En bij historische artikelen zijn we meestal blij als ergens ook maar een enkel zeldzaam plaatje van is, ook al is dat niet naar de laatste opvattingen van schoonheid. De meesten maken echter een plaatje voor zichzelf.