Wijzigingsblad 17 april 2023
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
15-02-2023 15:58:50
Dionysusnu
Dionysusnu

De adviesaanvraag voor dit wijzigingsblad is nu beschikbaar op de website van het locov.

  • Minutenwijzigingen in de 3100 in Ut en Asb voor betere 15/15minuten ligging met de andere IC.
  • 5100 in avonduren en weekend 1x/u doorgekoppeld aan 5900 met enkele minutenwijzigingen.
  • Extra treinen naar Zvt in het weekend bij grote reizigersvraag, in het pad van de 2100.
 

16-02-2023 11:35:44
NIJMEGEN
NIJMEGEN

En de normale verbinding Zvt - Asd blijft in de zomer met een overstap in Hlm?

 

16-02-2023 13:22:14
sneltram
sneltram

Nee, die wordt weer normaal.

 

16-02-2023 17:17:13
MetroRET
MetroRET

Dan heeft de 5400 straks helemaal geen meerwaarde meer.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

16-02-2023 17:57:37
sigma
sigma

Zeker wel, als optie blijft je de reis zien in de reisplanner dus er zullen genoeg mensen in gaan zitten.

 

16-02-2023 18:03:20
DDZ7504
DDZ7504

Praktisch kun je er dan vanuit gaan dat die treinen dan een hele lange stop op Hlm hebben om de verdeling tussen Hlm en Zvt enigszins 15/15 te houden.

 

18-02-2023 12:00:32
chris24
chris24
Quote
sneltram (16-02-2023 13:22:14):

Nee, die wordt weer normaal.


Wanneer gaat de 5400 dan weer normaal rijden?

 

12-04-2023 16:06:57
broek53
broek53

Naar ik vernam worden in het komende wijzigingsblad vijf of zes diensten VIRM6 uit de omloop gehaald en komen er als gevolg daarvan 2 composities van 9 bakken SNG in de 3200 te rijden en 3 composties SLT10 in de 2000/2800.

 

12-04-2023 17:05:30
edegroot
edegroot
Quote
broek53 (12-04-2023 16:06:57):

Naar ik vernam worden in het komende wijzigingsblad vijf of zes diensten VIRM6 uit de omloop gehaald en komen er als gevolg daarvan 2 composities van 9 bakken SNG in de 3200 te rijden en 3 composties SLT10 in de 2000/2800.


Enig idee waar die 5/6 OA-omlopen dan terecht gaan komen?

 

12-04-2023 19:48:09
broek53
broek53

Vakant. Het gaat om extra onderhoud cq een inhaalactie kennelijk, naar ik hoorde omdat Onnen te weinig personeel (of teveel materieel) heeft.

 

12-04-2023 20:38:07
henri1972
henri1972
Quote
broek53 (12-04-2023 16:06:57):

Naar ik vernam worden in het komende wijzigingsblad vijf of zes diensten VIRM6 uit de omloop gehaald en komen er als gevolg daarvan 2 composities van 9 bakken SNG in de 3200 te rijden en 3 composties SLT10 in de 2000/2800.


3222/61 rijden miv komende week ook maar tot/van Gv

 

14-04-2023 13:40:56
tieske05
tieske05

Ik zie een aantal dingen nu op treinposities.nl voorbij komen:
SLT op 2000

SLT op 2800

SLT op 4900

SLT op 5700

SNG op 7300

Hebben ze ineens SLT's teveel?

 

14-04-2023 16:08:50
broek53
broek53

Niet ineens, maar al een hele tijd.

 

14-04-2023 19:26:27
AJT
AJT

Hoeveel SLTs zijn er teveel?

 

14-04-2023 20:33:51
thom
thom

Ze zijn niet teveel, zolang ze gewoon ingezet worden in de rijdende dienst toch :p?

 

14-04-2023 22:53:12
henri1972
henri1972

3200 stopt ook niet meer op Klp vanaf komende week zie ik?

 

14-04-2023 22:56:58
broek53
broek53

Tot 17 april waren ze dus wel degelijk over. Niet alleen SLT, maar ook SNG, al naar gelang meer van de ene soort of van de andere werd ingexet. Ook per 17/4 zal er wel het een en ander geschud worden in dr inzet tussen die twee soorten, maar het resultaat is uiteindelijk de inzet in IC's die ik eerder aangaf.

 

15-04-2023 07:48:53
Anoniem9
Anoniem9
Quote
tieske05 (14-04-2023 13:40:56):

Ik zie een aantal dingen nu op treinposities.nl voorbij komen:
SLT op 2000

SLT op 2800

SLT op 4900

SLT op 5700

SNG op 7300

Hebben ze ineens SLT's teveel?


Vroeg ik me ook al af ja. Dat betekent waarschijnlijk dat er vanaf de 17e vooral SNG´s over zijn.
En ik zie volgens treinposities.nl dat de 7300 een mix rijdt met zowel SNG als SLT.

 

15-04-2023 07:51:00
Anoniem9
Anoniem9
Quote
broek53 (14-04-2023 22:56:58):

Tot 17 april waren ze dus wel degelijk over. Niet alleen SLT, maar ook SNG, al naar gelang meer van de ene soort of van de andere werd ingexet. Ook per 17/4 zal er wel het een en ander geschud worden in dr inzet tussen die twee soorten, maar het resultaat is uiteindelijk de inzet in IC's die ik eerder aangaf.


Wat ik me wel dus afvraag is waarom er vanaf de 17e meer sprinter-materieel als IC ingezet worden. Is dit door een tekort aan IC-materieel/langzaamerhand uitstroom van ICMm's of heeft dit een andere reden?

 

15-04-2023 09:45:35
broek53
broek53

Dat heb ik ook al eerder geschreven (even naar boven scrollen): er worden 5 of 6 diensten VIRM6 minder gesteld om een soort achterstallig onderhoud weg te werken en/of Onnen te ontlasten.

 

15-04-2023 09:56:59
yappa
yappa

En bovendien is de laatste SNG binnengekomen en de uitstroom van Plan Y is alweer een tijdje opgedroogd, terwijl de ICNG al 4 jaar in dienst had zullen zijn.
Dat verklaart wellicht ook waarom het Sprinterpark nu relatief wat ruim in z'n jasje zit t.o.v. het IC mat.

 

15-04-2023 10:13:38
michaben
michaben

De Airportsprinter had ook dit jaar al van start moeten gaan maar is met twee jaar uitgesteld, hierdoor zal er ook wat sprintermaterieel over zijn. Daarnaast rijden er meerdere spitssprinters niet of ingekort vanwege de afgeschaalde dienstregeling.

 

15-04-2023 10:15:11
broek53
broek53

Het is niet zo heel moeilijk: in december 2021 was SGM weg en grofweg gezegd is al het SNG dat daarna erbij is gekomen, over. Dat zijn zo'n 30 stellen. Natuurlijk is er wel eea geschoven in de inzet, maar feit blijft dat er getalsmatig veel sprinters over zijn. En daar profiteert men nu van.

 

15-04-2023 11:47:24
Anoniem9
Anoniem9

Dank voor de info. 😉👍

 

16-04-2023 19:22:03
michaben
michaben

De Thalys krijgt vanaf morgen op werkdagen overdag 4 minuten extra rijtijd over de HSL in zuidelijke richting. Hierdoor gaat de 4600 ook enkele malen per dag 3 minuten later rijden van Asd naar Ledn. De 9322 wordt niet aangepast omdat de 3220 dan de aanpassing van de 4600 verhinderd.

 

16-04-2023 19:27:02
geert
geert

Dit alles vanwege de langdurige snelheidsbeperking bij Rijpwetering op de HSL?

 

16-04-2023 19:36:37
noof
noof
Quote
henri1972 (14-04-2023 22:53:12):

3200 stopt ook niet meer op Klp vanaf komende week zie ik?


Daar lijkt het inderdaad op, in plaats daarvan wel een stop van 3 minuten (ri. Ut) en 4 miuten (ri. Ah) te Ed...



Laatst bewerkt door noof op 16-04-2023 19:37
 

16-04-2023 19:45:59
yappa
yappa
Quote
michaben (16-04-2023 19:22:03):

De 9322 wordt niet aangepast omdat de 3220 dan de aanpassing van de 4600 verhinderd.


Geldt datzelfde voor de Eurostar, of kan het daar worden opgelost met een snelle 'door' in Shl?

 

16-04-2023 21:40:39
5431
5431
Quote
noof (16-04-2023 19:36:37):
Quote
henri1972 (14-04-2023 22:53:12):

3200 stopt ook niet meer op Klp vanaf komende week zie ik?


Daar lijkt het inderdaad op, in plaats daarvan wel een stop van 3 minuten (ri. Ut) en 4 miuten (ri. Ah) te Ed...


Slaat nergens op, maar dat kun je oneerbiedig gezegd wel van die hele 3200 zeggen. De 3100 terug inleggen in het weekend (of de 3000 met VIRM12 rijden) zou veel meer in een behoefte voorzien dan dit.



Laatst bewerkt door 5431 op 16-04-2023 21:59
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


17-04-2023 00:12:27
stijngeluk
stijngeluk

Ik vermoed dat die stop er niet meer is omdat de 3100 die stop al heeft, en elke stop simpelweg geld kost voor de vervoerders, dus dan stopt de 3200 niet meer om een duidelijk beeld te vormen wat wel en niet rijd. En als je graag deze trein wil hebben, ongeveer 7 min ervoor gaat de 3100, kan je die nemen en overstappen op Ut voor de 3200.

Deze kwam terug omdat er vanuit personeel van de NS duidelijk werd gemaakt dat de treinen op piekmomenten op dit traject uitpeilden met virm 8/10 en daardoor onveilige situaties onstonden. Het pad van de 3200 was nog beschikbaar en is voor de snelheid dit pad gebruikt met een vaste omloop (de stellen van de ochtend doen ook de middag en niks anders).

De 3100 in het weekend terugbrengen zou natuurlijk wel top zijn, maar kost uiteraard veel meer personeel dan 2 treinen in de ochtend en 2 treinen in de middag door de weeks.



Laatst bewerkt door stijngeluk op 17-04-2023 00:13
 

17-04-2023 11:11:41
MetroRET
MetroRET

De 3100 heeft nu een lange stop in Utrecht gekregen ipv op Bijlmer ArenA, om deze beter te verdelen met de 3500.

Dat is echter alleen richting Schiphol gedaan, naar Utrecht is de verdeling nog altijd 10/20; en sommige ritten naar Schiphol vertrekken ook nog om :22/:52.

Iemand enig idee, hoe/wat/waarom?



Laatst bewerkt door MetroRET op 17-04-2023 11:12
 

17-04-2023 11:25:02
michaben
michaben

Waarschijnlijk de overkruising met het BGK goederenpad dat om :19 door Asb komt, al zou men daar in het andere halve uur geen last van hebben.

 

17-04-2023 17:04:45
Muizeneus
Muizeneus
Quote
broek53 (15-04-2023 09:45:35):

Dat heb ik ook al eerder geschreven (even naar boven scrollen): er worden 5 of 6 diensten VIRM6 minder gesteld om een soort achterstallig onderhoud weg te werken en/of Onnen te ontlasten.


Is dat bovenop alle VIRMs die toch al werkloos zijn doordat de 3200 niet rijdt? Of zijn die VIRMs naar elders verhuisd?

 

17-04-2023 18:11:55
Daan!
Daan!

Nee, die worden dus gebruikt om Onnen meer lucht te geven. Ze zullen dus of werkloos aan de kant staan of naar Onnen gaan.

 

19-04-2023 21:10:12
jordy94
jordy94

Ik heb het nog nergens teruggelezen, maar van de 6164 zijn de tijden gewijzigd sinds 17 april 2023. Dit is de laatste rit van de 6100 op een werkdag. De vertrektijd uit Rsd is gelijk gebleven, de aankomsttijd in Vs is nu 4 minuten later geworden. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de materieelinzet. Deze rit wordt vrijwel altijd met VIRM gereden i.p.v SNG.



Laatst bewerkt door jordy94 op 19-04-2023 21:11
 

19-04-2023 23:12:14
Dionysusnu
Dionysusnu

(Edit: Klopt niet, zie opmerking scooter)

Voor mijn gevoel zijn er meer dan een paar minutenwijzigingen die gebaseerd zijn op structureel lage punctualiteiten. Zoals bijvoorbeeld de 1100, die is nu :16/46 ipv :15/45 in Ehv, want die haalde dat vaak niet.



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 20-04-2023 00:46
 

20-04-2023 00:21:40
scooter
scooter

Ik weet niet waar je dat vandaan haalt,maar de 1100 is al langere tijd aankomst om :16 en :46 in Eindhoven

 

20-04-2023 00:45:57
Dionysusnu
Dionysusnu

Is dat dan bij ingang drgl 2023 al gedaan? In 2022 was het nog wel :15/45. Blijkbaar heb ik het niet eerder doorgehad.



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 20-04-2023 00:46
 

21-04-2023 00:17:04
scooter
scooter

Klopt,dat is per huidige dienstregeling in december veranderd.

Het vertrek uit Tilburg is daarbij ook aangepast van 23/53 naar 24/54