Beschikbaarheid gedetailleerde plannen werkzaamheden
Forum: Algemeen - Algemeen
21-01-2023 10:50:40
Jorn
Jorn

Ik weet niet zeker of dit de juiste plek is om het te vragen, zo niet dan snap ik het als de moderators deze discussie verwijderen.

Ik vroeg mij af of gedetailleerde plannen voor werkzaamheden van ProRail openbaar beschikbaar zijn en zo ja waar die dan te vinden zijn. Het gaat mij dan vooral om tijdsplanningen van wanneer wat precies gebeurd. Zo zijn er dit weekend werkzaamheden tussen Dt en Gvc. Ik snap dat dat te maken heeft met de werkzaamheden rond de viersporigheid op dit traject, maar ik zou wel benieuwd zijn wat ze dit weekend dan precies gaan doen.

 

21-01-2023 10:59:49 1
michaben
michaben

Op spoorwerkinmijnbuurt.prorail.nl kun je het nodige vinden, maar dan vooral op de korte termijn. De focus daar is volgens mij op werkzaamheden die potentieel geluidsoverlast veroorzaken, dus ik weet niet of men alles hierop meld. Sowieso staat de site ook vol met werkzaamheden in reguliere nachtelijke onderhoudsvensters waar je als reiziger dus niets van merkt.

 

21-01-2023 13:33:11
mren
mren

Nee, is niet van belang voor de reiziger om dat tijdig te weten. 'plan uw reis in de app"

Bij het organiseren van evenementen (zoals NVBS-jaarvergaderingen waarbij vrijwel iedereen per trein komt) ben je dus afhankelijk van contacten bij ProRail om tijdig op de hoogte zijn en bijvoorbeeld een ander weekend of andere locatie te kiezen.

 

21-01-2023 14:53:34
treinhobby
treinhobby

Je zou juist verwachten dat de NS er gebaad bij is als mensen al eerder op de hoogte zijn van de werkzaamheden.

Zo zal komende zomer Amersfoort - Deventer er 16 dagen achter elkaar uitliggen.

Als je dat nu al bekend maakt, kunnen de vaste pendelaars hier mogelijk rekening mee houden en die weken dan vakantie nemen.

Maar helaas wordt ook dat pas kort van tevoren vermeld op de site en app.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

21-01-2023 16:28:24
AlexNL
AlexNL

Een paar jaar geleden had NS op haar website een PDF-document met daarin alle geplande projecten van het komende jaar waarvoor meer dan een nachtelijke buitendienststelling nodig was. Dat was zwaar onder voorbehoud maar je kon er iets mee.

Maar daar zijn ze volgens mij weer mee gestopt.

 

21-01-2023 17:24:44
kleine_man
kleine_man

Er staat in de concessie dat ze dit 10 dagen van te voren uiterlijk dienen te communiceren. Dus dat doet de NS dan ook netjes, omdat het zo in de concessie staat. Reizigers zijn bijzaak.




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

21-01-2023 18:12:26
Jorn
Jorn

Misschien heb ik het niet helemaal goed verwoord, maar ik doelde meer op de inhoud van de werkzaamheden. Wanneer de werkzaamheden plaatsvinden zie ik wel verschijnen in de reisplanner en alhoewel eerder communiceren natuurlijk altijd beter is heb ik daar zelf nog niet echt last van gehad.

Ik ben vooral benieuwd naar wat ze nou precies aan het spoor aan het doen zijn waardoor er geen treinen kunnen rijden. Ik vroeg me af of dat ook ergens te vinden is, maar dat zal wel alleen intern bij ProRail en de aannemer bekend zijn.

 

21-01-2023 18:29:11
treinfan
treinfan

Bij de eerst geplaatste link in dit topic, vind ik anders juist meer details, zoals je vroeg. Te Gv zijn er werkzaamheden aan het perron. Bij een deel van de perrons te Gv zijn recent al perrontegels vervangen, waarschijnlijk wordt dat nu verder afgewerkt.

 

21-01-2023 19:44:45
Jorn
Jorn
Quote
treinfan (21-01-2023 18:29:11):

Bij de eerst geplaatste link in dit topic, vind ik anders juist meer details, zoals je vroeg. Te Gv zijn er werkzaamheden aan het perron. Bij een deel van de perrons te Gv zijn recent al perrontegels vervangen, waarschijnlijk wordt dat nu verder afgewerkt.


Dat zag ik inderdaad staan, maar is dat alleen genoeg om alle treinverkeer tussen Dt en Gvc een heel weekend stil te leggen? Ik heb totaal geen ervaring of verstand van zaken maar dat lijkt mij toch heel overdreven. Je kan toch ook gewoon niet stoppen te Gv? Of is dat te kort door de bocht.

 

21-01-2023 19:50:35
DDZ7504
DDZ7504

Niet als er vanaf het spoor gewerkt wordt. Bij werkzaamheden aan perrons is het gebruikelijk dat vrijwel alles wat met het werk te maken heeft op het naastgelegen spoor staat (vrachtwagens op spoorwielen e.d.). Dan kun je daar moeilijk langs met treinen.

 

21-01-2023 22:57:30
sneltram
sneltram

Het klinkt alsof de zoektocht gaat om het zelf kunnen beoordelen of de werkzaamheden de bijbehorende reizigershinder rechtvaardigen. Helpt het dan om te weten wat er precies gebeurt? Als ik zou aangeven dat er vanacht ergens in het land e.e.a ingeladen moet worden in de computersystemen waardoor geen enkel treinverkeer mogelijk is, zou de reactie dan zijn 'dank voor het inzicht' of wordt de reactie dan 'moet daarvoor alles plat?; kan dat niet in minder tijd?; wat maakt het zo complex dan?; als mijn computer geüpdatet wordt, kan ik ook gewoon doorwerken, enzovoorts'.

We moeten ervoor waken dat we straks niet meer tijd kwijt zijn aan het verdedigen wat er gebeurt dan dat we tijd kunnen besteden aan het werk zelf. Je kan ervan uitgaan dat niemand een spoor buiten dienst neemt als dat niet nodig zou zijn. ProRail is er niet om de vervoerders te pesten en de vervoerder willen het liefst zo min mogelijk reizigershinder.

Als het te doen is om interesse wat spoorwerk precies inhoudt, hobymatig of om van te leren voor studie/opleiding of zelfs voor een mogelijke carriërewitch, denk ik dat meer gedetailleerde informatie over de werkzaamheden niet zoveel toevoegt, maar eerdere meer stageplekken, informatiefilmpjes en campagnes.

Neemt overigens niet weg dat ik vind dat de communicatie vanuit vervoerders over werkzaamheden beter kan. Wellicht kunnen lijnnummers daarbij helpen. Bijvoorbeeld vandaag: "Lijn 5 en 6 uit Gn en Lw rijden niet verder dan Ut. Reis tussen Ut en Rtd met lijn 28 en houdt rekening met 15 minuten extra reistijd."

 

21-01-2023 23:09:28
sjoerd
sjoerd

Wellicht is de geachte inzender meer geïnteresseerd in de veranderingen van de infra en zou hij graag willen weten wat er de komende maanden exact te gebeuren staat. Uiteraard is dat bekend want spooraannemers moeten op basis daarvan personeel, spullen en materieel inplannen. De uitvoering kan overigens wel eens verschillen van de planning. De spoorkaart die deze week weer eens voorbij kwam in dit topic, biedt wat dat betreft al een goede indruk van wat er te gebeuren staat.

Daar zullen we het even bij moeten laten, maar ik kan verzekeren dat de infrasituatie in Nederland in historisch opzicht nauwkeurig wordt gevolgd sinds de eerste aanleg.

 

21-01-2023 23:24:50
sneltram
sneltram

Als dat de vraag is, dan biedt spoordata.nl van ProRail vaak al een schat aan informatie. In de afgelopen jaren is daar flink wat mooie inhoud openbaar gemaakt.

 

21-01-2023 23:56:38
Jorn
Jorn
Quote
DDZ7504 (21-01-2023 19:50:35):

Niet als er vanaf het spoor gewerkt wordt. Bij werkzaamheden aan perrons is het gebruikelijk dat vrijwel alles wat met het werk te maken heeft op het naastgelegen spoor staat (vrachtwagens op spoorwielen e.d.). Dan kun je daar moeilijk langs met treinen.


Dat klinkt inderdaad erg logisch. Dankjewel voor je reactie!

 

22-01-2023 00:02:17
Jorn
Jorn
Quote
sneltram (21-01-2023 22:57:30):

Het klinkt alsof de zoektocht gaat om het zelf kunnen beoordelen of de werkzaamheden de bijbehorende reizigershinder rechtvaardigen. Helpt het dan om te weten wat er precies gebeurt? Als ik zou aangeven dat er vanacht ergens in het land e.e.a ingeladen moet worden in de computersystemen waardoor geen enkel treinverkeer mogelijk is, zou de reactie dan zijn 'dank voor het inzicht' of wordt de reactie dan 'moet daarvoor alles plat?; kan dat niet in minder tijd?; wat maakt het zo complex dan?; als mijn computer geüpdatet wordt, kan ik ook gewoon doorwerken, enzovoorts'.

We moeten ervoor waken dat we straks niet meer tijd kwijt zijn aan het verdedigen wat er gebeurt dan dat we tijd kunnen besteden aan het werk zelf. Je kan ervan uitgaan dat niemand een spoor buiten dienst neemt als dat niet nodig zou zijn. ProRail is er niet om de vervoerders te pesten en de vervoerder willen het liefst zo min mogelijk reizigershinder.

Als het te doen is om interesse wat spoorwerk precies inhoudt, hobymatig of om van te leren voor studie/opleiding of zelfs voor een mogelijke carriërewitch, denk ik dat meer gedetailleerde informatie over de werkzaamheden niet zoveel toevoegt, maar eerdere meer stageplekken, informatiefilmpjes en campagnes.

Neemt overigens niet weg dat ik vind dat de communicatie vanuit vervoerders over werkzaamheden beter kan. Wellicht kunnen lijnnummers daarbij helpen. Bijvoorbeeld vandaag: "Lijn 5 en 6 uit Gn en Lw rijden niet verder dan Ut. Reis tussen Ut en Rtd met lijn 28 en houdt rekening met 15 minuten extra reistijd."


Het is vooral uit interesse naar het specifieke spoorwerk. Ik had eigenlijk verwacht dat de werkzaamheden tussen Dt en Gvc te maken zouden hebben met de aanleg van 4 sporen tussen Rsw en Dtcp en ik was benieuwd wat ze daaraan dan precies aan het doen waren, maar het lijkt erop dat ik er naast zat. Ik zal morgen eens kijken op spoordata.nl wat ik allemaal kan vinden. Dank voor je reactie!

 

22-01-2023 08:53:45
b2py
b2py
Quote
treinhobby (21-01-2023 14:53:34):

Je zou juist verwachten dat de NS er gebaad bij is als mensen al eerder op de hoogte zijn van de werkzaamheden.

Zo zal komende zomer Amersfoort - Deventer er 16 dagen achter elkaar uitliggen.

Als je dat nu al bekend maakt, kunnen de vaste pendelaars hier mogelijk rekening mee houden en die weken dan vakantie nemen.

Maar helaas wordt ook dat pas kort van tevoren vermeld op de site en app.


ProRail heeft ze gewoon gecommuniceerd? https://www.prorail.nl/nieuws/2022/01/veel-werk-tegelijk-in-2022/overzicht

 

22-01-2023 12:00:14
thom
thom

En nu ook aanklikbaar...

 

22-01-2023 12:56:59
treinhobby
treinhobby

We leven inmiddels in 2023...

Daar kan ik niets over vinden.



Laatst bewerkt door treinhobby op 22-01-2023 13:06