Ontwikkelingen Internationale nachttrein
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
07-04-2023 10:25:36
train85
train85

Er was een charter die gisteren een rit had van Ass naar de Alpen. Ze komen dinsdag aanstaande weer terug.

 

07-04-2023 12:08:50
Xander140
Xander140
Quote
bacr (24-05-2022 15:27:02):

Ik gun ze een mooie start en hun initiële plannen met materieel van RegioJet heeft meer uitstraling dan de ouderwets ogende meuk van EuroExpress waarmee de GCT/TCS rijdt. En tegelijkertijd ga je je nu wel afvragen wat er nog van de mooie plannen terecht gaat komen als hèt belangrijkste seizoen bij uitstek voor een dienst op Berlijn/Praag verloren gaat. Zeker ook wanneer je niet eens data durft te noemen voor een start.


Ik vraag me af hoeveel van dit soort startups inmiddels ten onder zijn gegaan de afgelopen 20 jaar maar weet 1 ding zeker... Zat mooie plannen maar weinig uitvoering. Het is gewoon een commercieel aantrekkelijk ding treinen rijden zo lijkt het maar als ze daadwerkelijk door hebben wat het echt betekent dan haakt 99% af nog voor de eerste rit of na 3x rijden... Is dat nu te ambitieus of is het spoor gewoon ontoegankelijk? Zeg het maar... Ik denk vooral dat het gasten zijn die luchtvaart als voorbeeld nemen en dan denken dat te kunnen kopiëren op het spoor maar goed dat is dus wat ingewikkelder dan ze dachten.

 

07-04-2023 12:18:35
wouterder
wouterder

Het is vooral jammer dat GreenCityTrip en European Sleeper elkaar nu kapot gaan proberen te concurreren op de verbinding Amsterdam - Praag. Daarnaast schijnt OBB ook nog een nachttrein rond Berlijn te gaan rijden. Maakt het er niet makkelijker op.

 

07-04-2023 16:53:50
phantom
phantom

Ik ben persoonlijk van mening dat de tarieven die gevraagd worden aan maatschappijen/bedrijven die internationale treinen willen laten rijden,niet bepaald meewerken aan de zin om te beginnen aan zulke verbindingen.
De ruimte die men wil geven aan zulke treinen op het spoor zal ook niet bepaald meewerken,zeker niet icm de tijdvakken die men er voor over heeft op een willekeurige dag.
Ongeacht of het onwil is om voor gunstigere tijden en vlottere doorstroom te gaan van zulke treinen,of gebrek aan infra en ruimte voor flexibiliteit op het spoor,dat laat ik in het midden.
Maar bovenstaande zal zeker meespelen in het verhaal.
Wat ook jammer is,is dat het er inderdaad nu op gaat lijken dat 2 bedrijven gaan proberen te overwinnen over de andere/ten koste van de andere,zodat er straks maar (even) 1 over blijft.
Waarbij dan de vraag is of die dan levensvatbaar blijkt te zijn op de langere termijn.
De toekomst zal het uitwijzen.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

07-04-2023 18:20:38
verst107
verst107

Ik heb ergens gelezen dat er nog een proefrit zou komen. Als dat zo is, verwacht ik die echter pas kort voor de eerste officiële rit.

 

07-04-2023 20:28:28
thom
thom
Quote
Xander140 (07-04-2023 12:08:50):
Quote
bacr (24-05-2022 15:27:02):

Ik gun ze een mooie start en hun initiële plannen met materieel van RegioJet heeft meer uitstraling dan de ouderwets ogende meuk van EuroExpress waarmee de GCT/TCS rijdt. En tegelijkertijd ga je je nu wel afvragen wat er nog van de mooie plannen terecht gaat komen als hèt belangrijkste seizoen bij uitstek voor een dienst op Berlijn/Praag verloren gaat. Zeker ook wanneer je niet eens data durft te noemen voor een start.


Ik vraag me af hoeveel van dit soort startups inmiddels ten onder zijn gegaan de afgelopen 20 jaar maar weet 1 ding zeker... Zat mooie plannen maar weinig uitvoering. Het is gewoon een commercieel aantrekkelijk ding treinen rijden zo lijkt het maar als ze daadwerkelijk door hebben wat het echt betekent dan haakt 99% af nog voor de eerste rit of na 3x rijden... Is dat nu te ambitieus of is het spoor gewoon ontoegankelijk? Zeg het maar... Ik denk vooral dat het gasten zijn die luchtvaart als voorbeeld nemen en dan denken dat te kunnen kopiëren op het spoor maar goed dat is dus wat ingewikkelder dan ze dachten.


De ritten van European Sleeper starten in Mei en zijn al boekbaar, dus ik denk dat je zelf ook wat op de feiten vooruit loopt.

 

08-04-2023 10:46:55
brun
brun
Quote
Ik vraag me af hoeveel van dit soort startups inmiddels ten onder zijn gegaan de afgelopen 20 jaar maar weet 1 ding zeker... Zat mooie plannen maar weinig uitvoering. Het is gewoon een commercieel aantrekkelijk ding treinen rijden zo lijkt het maar als ze daadwerkelijk door hebben wat het echt betekent dan haakt 99% af nog voor de eerste rit of na 3x rijden... Is dat nu te ambitieus of is het spoor gewoon ontoegankelijk? Zeg het maar... Ik denk vooral dat het gasten zijn die luchtvaart als voorbeeld nemen en dan denken dat te kunnen kopiëren op het spoor maar goed dat is dus wat ingewikkelder dan ze dachten.

Waarschijnlijk spelen veel factoren een rol. Als ik kijk hoe Flixtrain al jaren aanmoddert op het Duitse spoor... Enerzijds is die maatschappij gewoon slordig of zelfs incompetent bezig, er is constant gedoe over niet-kloppende reserveringen en overvolle treinen. Ik heb zelf vaak gezien dat het Flixtrain-treinpersoneel in zulke situaties geen poot uitsteekt, die laten rustig de vertrektijd verstrijken omdat mensen nog steeds bezig zijn met instappen. Ze hebben absoluut niet de professionaliteit van goed opgeleide conducteurs. Gevolg: telkens weer grote vertragingen.

Anderzijds wordt Flixtrain ook gewoon gepest. Het moet elk jaar weer vechten om fatsoenlijke paden op het spoor toegewezen te krijgen. Want DB Netz gebruikt maar wat graag diezelfde grote vertragingen als argument: "jullie rijden meestal in de weg, dus we geven je een langzaam pad en we verwachten veel ruimte in jullie dienstregeling."

 

08-04-2023 11:36:42
bacr
bacr

Wat zou het toch handig zijn om pan-Europees een zwik rijtuigen aan te schaffen die van de Noordkaap tot Palermo en van Calais (London via de HS1???) tot Istanbul kunnen rijden. En dan ieder nationale spoorwegmaatschappij daar een aandeel in laten hebben....

En nachtverbindingen een beetje gecoördineerd over heel Europa uitrollen met een normaal tarief model....

Oh wacht, dat was er ooit.....

 

08-04-2023 11:45:50
gvttreinen
gvttreinen

Eurofima 😉



Laatst bewerkt door gvttreinen op 08-04-2023 12:58
 

09-04-2023 21:56:51
Rsb
Rsb
Quote
brun (08-04-2023 10:46:55):

Anderzijds wordt Flixtrain ook gewoon gepest. Het moet elk jaar weer vechten om fatsoenlijke paden op het spoor toegewezen te krijgen. Want DB Netz gebruikt maar wat graag diezelfde grote vertragingen als argument: "jullie rijden meestal in de weg, dus we geven je een langzaam pad en we verwachten veel ruimte in jullie dienstregeling."


Als ik kijk hoe Flixtrain al jaren aanmoddert op het Duitse spoor... Enerzijds is die maatschappij gewoon slordig of zelfs incompetent bezig, er is constant gedoe over niet-kloppende reserveringen en overvolle treinen. Ik heb zelf vaak gezien dat het Flixtrain-treinpersoneel in zulke situaties geen poot uitsteekt, die laten rustig de vertrektijd verstrijken omdat mensen nog steeds bezig zijn met instappen. Ze hebben absoluut niet de professionaliteit van goed opgeleide conducteurs. Gevolg: telkens weer grote vertragingen.

Door dan zo te handelen is het ook niet heel gek dat men dan de minder snelle paden krijgt...

 

10-04-2023 18:19:22
bacr
bacr
Quote
gvttreinen (08-04-2023 11:45:50):

Eurofima 😉


Haha, ja je hebt gelijk! Die zag ik even over het hoofd. Ik had de rijtuigenpool van NS met de DB in gedachten.

En het (half?)jaarlijkse internationale overleg over het internationale (nacht)vervoer/Turnus-züge.



Laatst bewerkt door bacr op 10-04-2023 18:19
 

25-04-2023 23:05:41
Basher
Basher

With TCS operating the European Sleeper in the Nederlands and Belgium, does anyone know what type of locomotive TCS are planning to use? Is the intension to operate the train thoughtout with one locomotive and just change drivers or will there be locomotive changes. Does anyone know who TCS will be leasing their locos from to operate these trains?

Nu TCS de European Sleeper in Nederland en België exploiteert, weet iemand welk type locomotief TCS van plan is te gebruiken? Is het de bedoeling de trein met één locomotief te laten rijden en alleen van machinist te wisselen of zal er van locomotief worden gewisseld. Weet iemand van wie TCS de locomotieven zal huren om deze treinen te laten rijden?

 

26-04-2023 19:26:23
treinhobby
treinhobby
Quote
sander14 (29-12-2022 09:04:24):
Quote
thom (29-12-2022 01:28:32):
Quote
icetha (29-12-2022 00:03:03):
Quote
Roland55 (28-12-2022 13:36:11):

In Nederland met TCS


Dus de trein krijgt dan tweemaal lokwissel


Volgens mij rijdt TCS nu ook al grensoverschrijdende treinen met doorgaande tractie, dus ik snap niet helemaal hoe je die conclusie daarbij nu trekt.


Zal Lineas wel worden die een Traxx gaat leveren en personeel voor België, want die zijn in België de enige vervoerder naast de NMBS die reizigerstreinen mogen rijden.


In 2022 werd het antwoord op je vraag al gegeven. 😉

 

26-04-2023 19:31:12
Henk1619
Henk1619

Alleen heeft TCS inmiddels ook zijn Belgische licentie binnen dus klopt de tekst inhoudelijk niet meer.

 

26-04-2023 20:36:28
wouterder
wouterder
Quote
Basher (25-04-2023 23:05:41):

With TCS operating the European Sleeper in the Nederlands and Belgium, does anyone know what type of locomotive TCS are planning to use? Is the intension to operate the train thoughtout with one locomotive and just change drivers or will there be locomotive changes. Does anyone know who TCS will be leasing their locos from to operate these trains?

Nu TCS de European Sleeper in Nederland en België exploiteert, weet iemand welk type locomotief TCS van plan is te gebruiken? Is het de bedoeling de trein met één locomotief te laten rijden en alleen van machinist te wisselen of zal er van locomotief worden gewisseld. Weet iemand van wie TCS de locomotieven zal huren om deze treinen te laten rijden?


Veel meer keuze dan een 186 hebben ze volgensmij niet om in beide landen te kunnen rijden met reizigers.

 

26-04-2023 20:53:20
DDZ7504
DDZ7504

Zeg maar gerust alle drie de landen dan.

 

27-04-2023 09:43:57
phantom
phantom

Sinds wanneer bestaan Belgie en NL uit 3 landen dan ? ;-)
(want daarop reageert wouterder)

 

27-04-2023 09:58:09
geert
geert

Bedoeld wordt Duitsland, er is met een 186 met de juiste configuratie geen locwissel nodig in Rsd en niet in Bh. Een loc dus voor het hele traject

 

04-05-2023 22:16:00
mambo
mambo

Spot op Twitter

Een van de eerste (?) complete stammen nieuwe generatie Nightjet is aan het testrijden geslagen in Oostenrijk.

 

19-05-2023 00:04:01
wouterder
wouterder

Train Charter heeft afgelopen woensdag 17 mei jl. met vier Dinner Train rijtuigen een testtrein gereden tussen Nederland en Belgie voor de European Sleeper die 25 mei as. aanvangt.

Bron: www.treinreiziger.nl

 

21-05-2023 16:46:37
martijnham
martijnham

Op https://treinposities.nl/ritinfo/20230522/453 wordt de DRGL van de European Sleeper op maandag 22/5 vermeld van Brussel naar Berlijn. Ik meende dat de eerste rit van Berlijn naar Brussel op 25/5 vertrekt. Of heb ik het mis?



Laatst bewerkt door martijnham op 21-05-2023 17:05
 

21-05-2023 17:08:52
bart84
Moderator
bart84
Quote
martijnham (21-05-2023 16:46:37):

Op https://treinposities.nl/ritinfo/20230522/453 wordt de DRGL van de European Sleeper op maandag 22/5 vermeld van Brussel naar Berlijn. Ik meende dat de eerste rit van Berlijn naar Brussel op 25/5 vertrekt. Of heb ik het mis?


De 452 staat er op dezelfde dag ook op.



Laatst bewerkt door bart84 op 21-05-2023 17:10
 

21-05-2023 17:29:03
RX7567
RX7567

Aldus dit bericht op Twitter betreft het een testrit van de trein.

 

21-05-2023 20:33:18
martijnham
martijnham

Dank voor de info over testrit. Zat me af te vragen of ik de eerste 'echte' rit nu helemaal fout had begrepen wat datum betreft.

 

21-05-2023 20:58:09
sm@rkie
sm@rkie
Quote
wouterder (19-05-2023 00:04:01):

Train Charter heeft afgelopen woensdag 17 mei jl. met vier Dinner Train rijtuigen een testtrein gereden tussen Nederland en Belgie voor de European Sleeper die 25 mei as. aanvangt.

Bron: www.treinreiziger.nl


Niet alles is waar wat je leest....

 

21-05-2023 21:21:20
DDZ7504
DDZ7504
Quote
sm@rkie (21-05-2023 20:58:09):
Quote
wouterder (19-05-2023 00:04:01):

Train Charter heeft afgelopen woensdag 17 mei jl. met vier Dinner Train rijtuigen een testtrein gereden tussen Nederland en Belgie voor de European Sleeper die 25 mei as. aanvangt.

Bron: www.treinreiziger.nl


Niet alles is waar wat je leest....


Die rit was voor zover bekend een rit om, bij wijze van spreken, de verkregen Belgische licensie te vieren.

 

22-05-2023 05:58:26
sm@rkie
sm@rkie

Vieren doe je als het een succes is... met bier....

Maar een deel kan wel kloppen

 

22-05-2023 06:45:01
BVisser
BVisser

Het succes was dus dat de licentie er is.

 

22-05-2023 08:43:12
Ysbergsla
Ysbergsla
Quote
sm@rkie (22-05-2023 05:58:26):

Vieren doe je als het een succes is... met bier....

Maar een deel kan wel kloppen


Waarom tweemaal zeggen dat een beredenering onjuist is zonder verdere toelichting?

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


22-05-2023 09:27:45
DDZ7504
DDZ7504

Omdat er blijkbaar bij TCS wel dingen ontkend mogen worden maar niet bevestigd 😜

 

22-05-2023 15:00:53 1
sm@rkie
sm@rkie

Omdat die rit op de 17de gewoon een rit van TCS was, voor TCS, en door TCS.

 

22-05-2023 15:37:11
wouterder
wouterder
Quote
sm@rkie (21-05-2023 20:58:09):

Niet alles is waar wat je leest....


Had ik al vernomen, maar niet aangepast hier. 😉

 

29-05-2023 15:16:29
verst107
verst107

Op Drehscheibe-online lees ik dat de Nightjet Zürich-Amsterdam vanaf de nieuwe dienstregeling (dec-23) qua zitrijtuigen volledig uit SSB- materieel zal bestaan. De DBAG-rijtuigen verdwijnen dus.

1 x Apm 1x Bpm Velo en 6x Bpm

 

30-05-2023 07:43:01 2
Henk1619
Henk1619

www.tijd.be

Interview met European Sleeper directeur Elmer van Buuren

edit: ik zie nu dat de link eindigt in een betaalmuur met de Samsung browser terwijl het gewoon openbaar te lezen is met Chrome. Hieronder daarom de tekst voor wie okk tegen dat probleem aan loopt.

Elmer van Buuren. ©katrijn van giel

FEMKE VAN GARDEREN

26 mei 2023 21:30

Als kind al was hij geobsedeerd door nachttreinen. Nu laat hij ze, na een hobbelig parcours, tot Berlijn rijden. Ontbijt met De Tijd.

Een ontbijt in de trein was een fijne primeur geweest voor deze rubriek. Maar door praktische bezwaren komt Elmer van Buuren (40) met een ander voorstel. Hij wil afspreken in de LocHal in Tilburg. Vroeger werden in die loods locomotieven gerepareerd, vandaag is ze omgebouwd tot stadshal met bibliotheek en kantoor- en vergaderruimtes. We treffen elkaar in de koffiehoek, met tafels op oude treinonderstellen en nog zichtbare oude rails. Van Buuren, die een zwarte koffie en saucijzenbroodje bestelt, is prettig verrast. ‘Ik kende dit adres alleen van horen zeggen.’

Ontbijt met De Tijd
Tilburg, 10.30 uur, in de LocHal.

Met Elmer van Buuren praten we over zijn treinbedrijf en de bijbehorende risico’s. Maar ook over de wereld verbeteren en spoorboekjes lezen in bed.

Van Buuren is een van de twee directeurs van European Sleeper, een Nederlandse start-up die een nieuwe nachttrein door Europa laat rijden. De eerste rit vond donderdag plaats en ging van Brussel via Amsterdam naar Berlijn. Maar we ontbijten een week voor die primeur, en hij is zenuwachtig. ‘Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het echt gaat gebeuren.’

De nachttrein kwam er niet zonder slag of stoot. De eerste European Sleeper had een jaar geleden al moeten rijden. Maar allerhande problemen stonden die start in de weg. De spoorregelgeving in Nederland, België en Duitsland liet zich moeilijk doorgronden en comfortabele slaaprijtuigen bleken amper te vinden.

Advertentie

Gevraagd wat het lastigst was, begint Van Buuren over de zoektocht naar partners. Omdat hij en zijn medeoprichter Chris Engelsman als particulieren geen vergunning hadden om met treinen te rijden, moesten ze in elk land andere instanties aanspreken. Vooral in België, meer bepaald bij de spoorwegmaatschappij NMBS, liep dat stroef.

‘Er was bereidheid om te helpen, maar het ging bijzonder traag. En de prijs die de NMBS uiteindelijk vroeg, was onverdedigbaar hoog. Die zou de winstgevendheid van ons project tenietdoen’, zegt Van Buuren. Na enige tijd zoeken vonden ze een alternatief in Train Charter Services (TCS). Het Nederlandse vervoerbedrijf heeft ook een vergunning in België en zal de rijtuigen, die European Sleeper in Duitsland en Oostenrijk huurt, door ons land loodsen.

Schermvullende weergave

©katrijn van giel

Van Buuren linkt de strubbelingen met de NMBS aan haar monopolie. In de goederenwereld is al langer een liberalisering aan de gang, met bedrijven als het Duitse DB Cargo en het Belgische Lineas, maar in de reizigerswereld is er niemand anders. De Eurostar en de Thalys moet je buiten beschouwing laten, want bij die hogesnelheidstreinen is de NMBS betrokken partij. ‘Zo kom je als kleine speler tegenover een groot en log orgaan te zitten dat niet gewend is te ondernemen. België loopt echt tien jaar achter. In Nederland, Duitsland en Tsjechië, waar ze tientallen zoniet honderden spelers op het spoor hebben, gaat het sneller en efficiënter.’

Zijn ervaringen met de NMBS staan haaks op de ambities van België. In het regeerakkoord staat dat ons land ‘een voortrekkersrol wil opnemen in de Europese trend naar meer en snellere internationale nachttreinverbindingen’. ‘Bij een partij als Infrabel (verantwoordelijk voor de Belgische spoorweginfrastructuur, red.), die onze dienstregeling mee uittekende, merkte ik die wil om vooruit te gaan heel erg op. Vergeleken met andere infrastructuurbeheerders in Europa zijn zij een schoolvoorbeeld.’

In drie dagen naar Griekenland

Het idee voor zijn nachttrein, die in 2024 via Dresden wordt doorgetrokken tot Praag, is niet iets van de laatste jaren. Een kwarteeuw geleden al droomde Van Buuren van een eigen bedrijf. ‘De passie voor treinen heb ik van kinds af. Dat ging ver: ik las spoorboekjes in bed. Vooral internationale en nachttreinen heb ik altijd bijzonder gevonden. Dat je met zo’n toestel een denkbeeldige grens overgaat en vervolgens uitstapt in een land met een andere taal en cultuur fascineert me.’

Als tiener loodste hij zijn gezin over de sporen naar alle hoeken van Europa. ‘Omdat mijn vader voor de Nederlandse Spoorwegen (NS) werkte, konden we gratis de trein op. Elke zomervakantie zocht ik uit waar we vanuit Utrecht naartoe konden. Dat was, voor er internet was, best spannend. Ik belde veel rond. En naar een plek als Griekenland waren we makkelijk drie dagen onderweg.’

Ik ga van niveau schroef tot niveau wereldpolitiek.

Deel opTwitter

ELMER VAN BUUREN

CODIRECTEUR VAN EUROPEAN SLEEPER

Ondanks zijn passie ging Van Buuren Russische taal- en letterkunde studeren, om er uiteindelijk niets mee te doen. Zijn eerste job was in de Treinreiswinkel, een Nederlands reisbureau, waar hij achter de balie kaartjes verkocht. Daarna werkte hij bij de NS, eerst als treinbegeleider, dan als seingever en als verkeers- en vervolgens bijsturingsspecialist. Daarna werd hij adviseur openbaar vervoer en spoor voor verschillende organisaties.

‘Ook al ervaar ik weinig problemen met studeren, ik ben een doener’, zegt Van Buuren over zijn parcours. ‘Vanuit dat operationele kan je enorm veel opsteken. Over de werking van treinen, maar evengoed over wat strategisch belangrijk is. Ik ga nu van niveau schroef tot niveau wereldpolitiek.’

De oprichting van European Sleeper in 2021 heeft hij mede te danken aan Engelsman, ook een Nederlander. Hij vindt hem, door hun gezamenlijke liefde voor nachttreinen, via Twitter. ‘Vrij snel al hadden we het over de herintroductie van de nachttreinen. Vandaag blijken we een goede match. Ik ontferm me over de grote vraagstukken, hij focust op het praktische.’

Markt openbreken

Er is ook een Belgisch luikje aan dit verhaal via Moonlight Express, een start-up van de West-Vlamingen Louis Lammertyn en Louis De Jaeger. Zij wilden initieel over dezelfde route naar Berlijn, maar zagen in juni 2021 van dat plan af en besloten om de krachten te bundelen. Ook al zijn ze vandaag niet actief in het European Sleeper-verhaal, Van Buuren noemt het samensmelten wel belangrijk. ‘Niet alleen omdat het weinig zin heeft om elkaar als kleine spelers te beconcurreren, maar omdat we via hen ook wat Belgische cultuur en achtergrond meekregen.’

Van Buuren wikt en weegt zijn woorden als we vragen wat hij van het treinverkeer in België vindt. ‘Als expert vind ik daar natuurlijk van alles van. Maar als Nederlander vind ik het lastig me over de Belgische organisatie uit te spreken. Ik denk wel dat het veilig is te stellen: de manier waarop België bestuurlijk is georganiseerd, maakt het lastig om bepaalde publieke taken te organiseren.’

Er is in België erg weinig trein voor de euro’s die eraan worden besteed.

Deel opTwitter

ELMER VAN BUUREN

CODIRECTEUR VAN EUROPEAN SLEEPER

Hij wijst naar de stiptheid, die volgens hem in België aanzienlijk lager is dan in andere Europese landen. ‘Wat me telkens ook opvalt, is hoe weinig treinen er rijden. Als ik van Brussel naar Antwerpen wil, zijn er in het beste geval twee IC-treinen en één stoptrein per uur. Dat is weinig voor zo’n zwaar gesubsidieerde sector.’

Het gaat hem niet om de subsidies an sich, benadrukt hij. ‘Je mag als overheid best wat geld besteden aan iets als openbaar vervoer, maar je moet voor die investering iets van waarde terugkrijgen.’ Van Buuren wijst naar een onderzoek van de federale overheidsdienst Mobiliteit uit 2018 naar de efficiëntie van de spoorwegen. ‘Er is in België erg weinig trein voor de euro’s die eraan worden besteed.’

De markt verder openbreken kan het verschil maken. ‘Kijk naar de telecomwereld en stel je voor dat er nog altijd maar één telefoonaanbieder was. Dan zou je als gebruiker maanden op een aansluiting zitten wachten en voor een gesprek meerdere euro’s per minuut betalen. Europa heeft gelukkig verandering gebracht, en die moet worden doorgezet in de spoorsector. Andere aanbieders toelaten stimuleert bedrijven om te kijken naar hun aanbod en na te gaan of dat volstaat. Dat is, met alle respect, iets dat de NMBS kan gebruiken.’

Niet zonder zorgen

Van Buuren gelooft dat zijn nachttrein aansluit bij de duurzame keuzes die veel mensen willen maken. ‘Het is een milieuvriendelijke manier van reizen. En de prijzen, vanaf 59 euro voor een zitplaats en 89 euro voor een slaapplek, zijn vrij betaalbaar.’ Hij wijst ook naar het enthousiasme van investeerders. European Sleeper haalde geld op via een aandelenverkoop. Het eerste half miljoen euro was in een kwartier binnen. Ook de tweede sharefunding voor 2 miljoen euro was een succes.

Met een trein die drie keer per week naar Berlijn gaat, redden we het niet.

Deel opTwitter

ELMER VAN BUUREN

CODIRECTEUR VAN EUROPEAN SLEEPER

Toch is hij niet zonder zorgen. ‘We moeten veel kaartjes verkopen om uit de kosten te komen. Dat is een van onze grootste risico's. Het is van cruciaal belang dat we de aankoop vergemakkelijken. Iemand die vanuit Londen naar Praag wil, moet op één platform terechtkunnen om zowel de Eurostar als de European Sleeper te boeken.’

Ook doorgroeien is cruciaal. ‘Met een trein die drie keer per week naar Berlijn gaat, redden we het niet. Dat is te veel organisatie voor te weinig product.’ Met de steun van de Europese Commissie werkt Van Buuren al aan een nieuwe verbinding: Amsterdam-Brussel-Barcelona. Gedroomde start is het voorjaar van 2025. ‘Om dat te bekostigen moeten we opnieuw geld ophalen. We mikken op 3 miljoen euro.’

'Het is heftig om het allemaal voor elkaar te krijgen. Maar ik doe dit echt vanuit een overtuiging. Ik wil de wereld beter maken’, zegt Van Buuren. Al speelt ook koppigheid mee. ‘Ik hou van grote en ingewikkelde uitdagingen. Als iedereen zegt dat het onmogelijk is, dan wil ik het proberen.’

Van Buuren besluit met een weetje. ‘Het is precies 150 jaar geleden dat de eerste nachttrein in Europa reed, en dat hebben we aan een Belg te danken. Georges Nagelmackers was de eerste die met zijn bedrijf Compagnie Internationale des Wagons-Lits (CIWL) slaaprijtuigen begon te bouwen.’ Denkt hij dat België opnieuw het voortouw kan nemen in het nachtvervoer? ‘Het zal verder moeten gaan dan wat zinnen in een regeerakkoord. Die zijn pas het begin. Er zijn echte investeringen nodig, en een langetermijnplan. Ik hoop niet dat die ambities de volgende regeringsperiode alweer weg zijn.’



Laatst bewerkt door Henk1619 op 30-05-2023 07:51
 

30-05-2023 09:55:05
AlexNL
AlexNL

Met een trein die drie keer per week naar Berlijn gaat, redden we het niet.


Nagel op de kop, wat mij betreft. Dat er nu veel vraag is naar de trein van European Sleeper is leuk, maar ik vermoed dat een groot deel van de vraag afkomstig is van mensen die enthousiast zijn over (nacht)treinen.

Amsterdam - Berlijn en Brussel - Berlijn zijn goed met dagtreinen te doen, ik ben benieuwd naar wat de bezetting van European Sleeper's treinen is wanneer de wittebroodsweken voorbij zijn en de trein het moet hebben van reguliere reizigers.

 

30-05-2023 11:00:12
Jorn
Jorn

Daarom is het ook zo jammer dat de verlenging naar Praag pas volgend jaar komt. Voor Amsterdam/Brussel - Praag heeft de verbinding wel echt meerwaarde t.o.v. de dagtreinen denk ik.

 

30-05-2023 13:17:24
martijn
martijn

TUI/GCT rijdt toch al standaard Amsterdam - Dresden/Praag als nachttrein?



Laatst bewerkt door martijn op 30-05-2023 13:17
 

30-05-2023 13:27:20
AlbertP
AlbertP

GreenCityTrip stopt niet in Berlijn en heeft dus minder last van de werkzaamheden op de route Berlijn-Dresden tot 9 december.

 

30-05-2023 13:57:48
martijn
martijn

Klopt, maar als je 's-nachts naar Berlijn wilt, is er een trein en als je 's-nachts naar Praag wilt ook. Dus je bent nu ook niet per definitie afhankelijk van dagtreinen.

 

30-05-2023 14:26:50
Ysbergsla
Ysbergsla

Enkel rijdt TUI geen driemaal per week. Sterker: ze rijden niet elke week. Dat zal voor een flinke groep daardoor geen alternatief blijken te betekenen.

 

30-05-2023 14:55:54
AlbertP
AlbertP

Ja, en alleen 5-daagse reizen (heen en terug).

 

30-05-2023 15:13:09
Jorn
Jorn

Ja de opzet van GCT is totaal anders dan die van European Sleeper. GCT biedt 5 daagse reizen met een nachttrein aan, European Sleeper biedt alleen een nachttreindienst aan. GCT zou zelf ook veel liever meer bestemmingen aanbieden dan alleen Praag/Dresden (zoals ze vorig jaar ook deden) maar dat lukt momenteel niet met toegang op de vervoerpaden.

 

30-05-2023 20:49:52
Henk1619
Henk1619
Quote
AlexNL (30-05-2023 09:55:05):

Met een trein die drie keer per week naar Berlijn gaat, redden we het niet.


Nagel op de kop, wat mij betreft. Dat er nu veel vraag is naar de trein van European Sleeper is leuk, maar ik vermoed dat een groot deel van de vraag afkomstig is van mensen die enthousiast zijn over (nacht)treinen.

Dat is wel heel selectief knippen. De context is dat de overhead van de hele organisatie te groot is om te financieren met 3 treinen per week. Die kosten nemen niet linear toe met het aantal treinen dus schaalvergroting is wel noodzakelijk.

Geen idee of de vraag tijdelijk is. Ik schat zo in dat ze zichzelf in de voet schieten door een lijndienst te beginnen. Dan krijg je automatisch dagen van de week en perioden in het jaar waarin het geld door de gootsteen stroomt. De NightJet is een typisch voorbeeld daarvan en leeft uitsluitend dankzij geld van de belastingbetaler.

Amsterdam - Berlijn en Brussel - Berlijn zijn goed met dagtreinen te doen, ik ben benieuwd naar wat de bezetting van European Sleeper's treinen is wanneer de wittebroodsweken voorbij zijn en de trein het moet hebben van reguliere reizigers.


Afhankelijk van het tijdstip waarop je overdag reist verspil je per richting een halve tot een hele dag. Een nachttrein lijkt me een prima alternatief.



Laatst bewerkt door Henk1619 op 30-05-2023 20:51
 

12-06-2023 08:10:34
Earl-Grey
Earl-Grey

Naast Arriva, heeft ook Qbuzz internationale plannen. 7x per dag naar Berlijn en 7x per dag naar Amsterdam. Zie linkje

 

12-06-2023 09:14:12
henri1972
henri1972
Quote
Earl-Grey (12-06-2023 08:10:34):

Naast Arriva, heeft ook Qbuzz internationale plannen. 7x per dag naar Berlijn en 7x per dag naar Amsterdam. Zie linkje


Keert de nachttrein naar Paris (en Berlin) weer terug ?

Ik kan het artikel niet lezen omdat dit achter een betaalmuur zit.

 

12-06-2023 09:36:19
dvdhoven
dvdhoven

Dit is een artikel, volgens mij zonder betaalmuur: nieuws.nl




Dick van den Hoven
 

12-06-2023 11:15:00
mren
mren

Zie ontwikkelingen Qbuzz-topic voor het persbericht dat vandaag is uitgegaan. Het is immers niet gezegd dat het nachttreinen worden... (Au contraire)

 

12-06-2023 11:24:22
Earl-Grey
Earl-Grey
Quote
mren (12-06-2023 11:15:00):

Zie ontwikkelingen Qbuzz-topic voor het persbericht dat vandaag is uitgegaan. Het is immers niet gezegd dat het nachttreinen worden... (Au contraire)


Excuus voor de verwarring, was even in de veronderstelling dat het topic 'ontwikkeling internationale trein' heet. Lezen is ook een vak ;-).

 

12-06-2023 18:28:30
brun
brun
Quote
Henk1619 (30-05-2023 20:49:52):Afhankelijk van het tijdstip waarop je overdag reist verspil je per richting een halve tot een hele dag. Een nachttrein lijkt me een prima alternatief.

Als ik zie hoe vol de ICB's zijn (zelfs in januari en februari, waarin ze tot kort voor corona nog grotendeels leeg waren), geef ik je gelijk. Een goede nachtverbinding tussen Amsterdam en Berlijn heeft beslist kansen.

Rond 22.00 uur vertrekken, traag rijden zodat de trein er 8 tot 10 uur over doet (net als 25 jaar geleden via het beruchte rondje Ruhrgebiet - de nachttrein kwam toen twee keer door Dortmund). Ergens tussen 6.00 en 8.00 aankomen.

 

12-06-2023 18:47:08
kleine_man
kleine_man

Ik heb deze nachttrein regelmatig genomen, maar 2x Dortmund heb ik gemist. Wel 2x Köln Mühlheim en 2x Berlin HBF gedaan 😃. De verbinding Amsterdam - Berlijn is eigenlijk net te kort voor een goede nachtverbinding. Wil je tijd verliezen dan kan je beter via Frankfurt gaan. Als je daar tussen 2 en 3 bent heb je ook aansluitingen op andere nachttreinen.




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

12-06-2023 20:08:24 1
henri1972
henri1972

Amsterdam - Berlin kan op zich prima, naar mijn idee, als nachttrein. Zo rond 22.30 uit Asd , een wat langere stop in Hannover en via Magdeburg dan kan je rond 7.15 uur op Lichtenberg zijn. Tegengestelde richting kan je ongeveer dezelfde tijden aanhouden.

 

12-06-2023 21:34:31
GerritJan
GerritJan
Quote
Earl-Grey (12-06-2023 11:24:22):
Quote
mren (12-06-2023 11:15:00):

Zie ontwikkelingen Qbuzz-topic voor het persbericht dat vandaag is uitgegaan. Het is immers niet gezegd dat het nachttreinen worden... (Au contraire)


Excuus voor de verwarring, was even in de veronderstelling dat het topic 'ontwikkeling internationale trein' heet. Lezen is ook een vak ;-).


Naja, enig zins kan ik het ergens begrijpen , want de qbuzz ontwikkelingen is ook puur bedoeld op 'medewerlingenlijn' zoals ik daar de topic naam lees.

 

13-06-2023 01:42:57
thom
thom
Quote
henri1972 (12-06-2023 20:08:24):

Amsterdam - Berlin kan op zich prima, naar mijn idee, als nachttrein. Zo rond 22.30 uit Asd , een wat langere stop in Hannover en via Magdeburg dan kan je rond 7.15 uur op Lichtenberg zijn. Tegengestelde richting kan je ongeveer dezelfde tijden aanhouden.


Je bedoeld ongeveer dat was European Sleeper inmiddels reeds 3x week rijdt?

treinposities.nl



Laatst bewerkt door thom op 13-06-2023 01:43
 

19-06-2023 18:52:15
seinhuis
seinhuis

Vanaf 1 juli accepteert European Sleeper Interrail.

Wel moet er een stoel of bed gereserveerd (bijbetaald) worden.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

19-06-2023 21:34:24
henri1972
henri1972
Quote
thom (13-06-2023 01:42:57):
Quote
henri1972 (12-06-2023 20:08:24):

Amsterdam - Berlin kan op zich prima, naar mijn idee, als nachttrein. Zo rond 22.30 uit Asd , een wat langere stop in Hannover en via Magdeburg dan kan je rond 7.15 uur op Lichtenberg zijn. Tegengestelde richting kan je ongeveer dezelfde tijden aanhouden.


Je bedoeld ongeveer dat was European Sleeper inmiddels reeds 3x week rijdt?

treinposities.nl


Alleen zie ik dan liever een nachttrein die op alle IC-stops stopt en via Magdeburg rijdt. Ik denk dat ie dan het meeste reizigers kan opleveren.

 

26-07-2023 20:48:21
verst107
verst107

De site van de Treinreiswinkel meldt dat de Alpen Express komend seizoen niet zal rijden. Als reden wordt aangegeven dat er geen geschikt materieel beschikbaar is. Afgelopen seizoen reden ze alleen in de Krokusvakantie.

TUI/GCT rijdt wel met de wekelijkse Ski Express.

 

27-07-2023 10:35:04
chris24
chris24
Quote
verst107 (26-07-2023 20:48:21):

De site van de Treinreiswinkel meldt dat de Alpen Express komend seizoen niet zal rijden. Als reden wordt aangegeven dat er geen geschikt materieel beschikbaar is. Afgelopen seizoen reden ze alleen in de Krokusvakantie.

TUI/GCT rijdt wel met de wekelijkse Ski Express.


Dan hebben ze echt het kaas van hun brood laten eten, zo zonde. Mensen bezuinigingen wel op eten maar niet op hun vakantie.

 

27-07-2023 10:51:53
john2
john2
Quote
chris24 (27-07-2023 10:35:04):
Quote
verst107 (26-07-2023 20:48:21):

De site van de Treinreiswinkel meldt dat de Alpen Express komend seizoen niet zal rijden. Als reden wordt aangegeven dat er geen geschikt materieel beschikbaar is. Afgelopen seizoen reden ze alleen in de Krokusvakantie.

TUI/GCT rijdt wel met de wekelijkse Ski Express.


Dan hebben ze echt het kaas van hun brood laten eten, zo zonde. Mensen bezuinigingen wel op eten maar niet op hun vakantie.


Ik ga echt niet op het eten bezuinigen voor een vakantie te kunnen betalen. Dan maar geen vakantie reis, als ik het niet kan betalen. Kijk evengoed naar de prijs wat eten kost in de winkel.

 

27-07-2023 11:47:23 3
martijn
martijn

Het gaat natuurlijk niet om de persoon maar om de gemiddelde consument. En daar zijn nou eenmaal deze duidelijke trends in de uitgavenpatronen te zien.

 

27-07-2023 12:13:59
BVisser
BVisser
Quote
chris24 (27-07-2023 10:35:04):
Quote
verst107 (26-07-2023 20:48:21):

De site van de Treinreiswinkel meldt dat de Alpen Express komend seizoen niet zal rijden. Als reden wordt aangegeven dat er geen geschikt materieel beschikbaar is. Afgelopen seizoen reden ze alleen in de Krokusvakantie.

TUI/GCT rijdt wel met de wekelijkse Ski Express.


Dan hebben ze echt het kaas van hun brood laten eten, zo zonde. Mensen bezuinigingen wel op eten maar niet op hun vakantie.


Deze snap ik niet. Wie heeft de kaas van z'n brood laten eten? De treinreiswinkel? Ik zie individuele reizigers niet informeren of er rijtuigen voor treinen beschikbaar zijn.

 

27-07-2023 12:22:39
wouterder
wouterder

De hoge kosten die ProRail rekent voor infragebruik zullen ook wel hebben meegewerkt dat deze trein stopt, naast het tekort aan slaap- en ligrijtuigen dat genoemd is. Zonde.



Laatst bewerkt door wouterder op 27-07-2023 13:50
 

27-07-2023 12:27:41
thom
thom

Er staat toch gewoon letterlijk in het artikel genoemd dat het komt omdat er geen rijtuigen beschikbaar zijn? Niks meer of niks minder, en daar heeft infraheffing toch geen fluit mee te maken?

De markt voor de huur van slaap- en chouchette rijtuigen is nu eenmaal niet groot, en er rijden inmiddels wel gewoon veel meer regulier rijdende treinen die deze rijtuigen opsoeperen.

 

27-07-2023 12:30:01 1
Oldskool
Oldskool

Maar het is toch veel leuker om een vinger te wijzen naar ProRail? 😉

 

27-07-2023 16:41:16
sik214
sik214

Het gaat ook nog om enigzins kwalitatieve rijtuigen, waaraan een tekort is.

Als je ziet dat de toiletten van meer dan de helft van de European Sleeper probelemen hebben (stond ergens op spoorpro), dan wil je die natuurlijk niet opnieuw huren voor de Alpen Expres.

 

27-07-2023 16:53:12
jossevb
jossevb

Als ik Vagonweb.cz goed begrijp worden enkele van de eerder gebruikte rijtuigen nu gebruik in de European Sleeper. Dus die zijn nu niet meer beschikbaar.

 

27-07-2023 17:15:56
phantom
phantom

Zowaar dus een nieuwe ontwikkeling.
Waar er 1st nog geen stuiver werd gegeven voor rijtuigen die internationaal te gebruiken waren in een internationale vakantie trein,zo is er nu dus een "schromend" te kort aan dat soort rijtuigen ?
Dan word het tijd dat er een fabriek/werkplaats (terugkeert) die zich specialiseert in het opbouwen van zulke nieuwe rijtuigen.
Bestaan er nog zulke faciliteiten die dat kunnen en willen ??
(of word dat weer een te duur geintje voor de huidige instantie's die nu "vechten"om zulk soort rijtuigen ?? )

 

27-07-2023 17:23:53 1
Marco
Marco
Quote
phantom (27-07-2023 17:15:56):

Zowaar dus een nieuwe ontwikkeling.
Waar er 1st nog geen stuiver werd gegeven voor rijtuigen die internationaal te gebruiken waren in een internationale vakantie trein,zo is er nu dus een "schromend" te kort aan dat soort rijtuigen ?
Dan word het tijd dat er een fabriek/werkplaats (terugkeert) die zich specialiseert in het opbouwen van zulke nieuwe rijtuigen.
Bestaan er nog zulke faciliteiten die dat kunnen en willen ??
(of word dat weer een te duur geintje voor de huidige instantie's die nu "vechten"om zulk soort rijtuigen ?? )


Siemens of bijvoorbeeld Stadler willen gerust rijtuigen bouwen. Probleem is dat die dingen veel geld kosten (toch al gauw 2 miljoen per rijtuig), waardoor dat alleen gedaan kan worden door kapitaalkrachtige organisaties zoals de ÖBB. Daarnaast is het nog een beetje de vraag of slaaptreinen een kortdurende hype gaat zijn, of dat er echt vraag op dr lange termijn is. Daarom is het voor bijvoorbeeld leasemaatschappijen een risico om hier aan te beginnen.

Daarnaast speelt nog iets: lekker bonte combinaties maken met rijtuigen is er met moderne rijtuigen niet bij onder de huidige regelgeving. Je kan eigenlijk geen los rijtuig kopen en die samen met jaren 60 rijtuigen z'n rondjes laten rijden, dan moet je die eerst als combinatie toelaten. Terwijl dat met de oude RIC-rijtuigen niet hoeft.

 

27-07-2023 17:30:44
AlbertP
AlbertP

Siemens en Stadler bouwen inmiddels weer nachttreinrijtuigen.

Voor vakantietreinen helpt dit nog niet zoveel, die zijn waarschijnlijk afhankelijk van rijtuigen die maar voor een deel van het jaar kunnen worden gehuurd - en de verhuurders hebben uiteraard liever een klant die het hele jaar rijdt zoals ES.

Er zou dan eerst een leasemaatschappij zulke rijtuigen moeten aanschaffen, anders is het wachten tot ES of een andere huurder nieuwe rijtuigen heeft en de bestaande teruggeeft.



Laatst bewerkt door AlbertP op 27-07-2023 17:37
 

27-07-2023 18:29:02
geert
geert

En staan er geen rijtuigen meer in bijvoorbeeld DB stilstandmanagement?

 

27-07-2023 19:04:46
jor[D]1
jor[D]1
Quote
sik214 (27-07-2023 16:41:16):

Het gaat ook nog om enigzins kwalitatieve rijtuigen, waaraan een tekort is.

Als je ziet dat de toiletten van meer dan de helft van de European Sleeper probelemen hebben (stond ergens op spoorpro), dan wil je die natuurlijk niet opnieuw huren voor de Alpen Expres.


Ergens op twitter kwam ook een post langs met een screenshot van een SMS waarin eurosleeper opriep om voor vertrek naar het toilet te gaan inverband met beperkte faciliteiten aanboord.

 

27-07-2023 19:20:09
cuneo56
cuneo56

Niet zo veel meer.

Zelfs de Dubbeldeks slaaprijtuigen die de DB wegens roestvorming aan de kant gezet had zijn na de nodige jaren inmiddels verkocht

Ook de ligrijtuigen zijn meen ik allemaal al verkocht. Trouwens die moeten dan eerst een revisie krijgen en dat ga je niet bekostigen van 3 weekeinden inzet . En de expoitant mag naast de huur van de rijtuigen ook nog eens de huur van de sporen als ze in NL stilstaan tussen de inzet ook ophoesten.

Kortom , alleen als je iets langdurig en constant kan inzetten valt er geld aan/ mee te verdienen. ( of je moet de Lotto gewonnen hebben)



Laatst bewerkt door cuneo56 op 27-07-2023 19:21
 

27-07-2023 19:22:06
verst107
verst107

Ik heb zelf ervaring met ES in een 1-persoons slaapcoupé.

positief:

- prima bed, breed en lang

- welwillend personeel

negatief

- onervaren personeel

- 1 buitendeur defect, toiletten defect, coupevergrendeling defect bij minimaal 1 coupe

- (lauw bier)

Ik reisde begin juni, dus ca twee weken na introductie. Afgelopen week inderdaad een mail waarin deze problemen 'breed' werden gecommuniceerd. Dus klinkt als langdurige issues. ES heeft ws zelf niet de kennis in huis om het op te lossen, maar krijgt ook de verhuurder niet zover het op te lossen.

Ik ben een echte nachttreinenliefhebber en hecht minder waarde aan wat er niet goed is, maar een 'normale' reiziger mag waar voor zijn geld verwachten. Zeker omdat ES zich niet als een budgetvervoerder aanprijst.

 

27-07-2023 19:26:07
Ysbergsla
Ysbergsla

Vreemder nog is een ter oren gekomen verhaal van een andere mevrouw. Zij had voor 170 euro geboekt voor een damesslaapcoupé in een rijtuig wat niet aanwezig bleek te zijn. Personeel op het perron verwees haar naar een ander rijtuig. Daar bleek geen plek voor haar te zijn maar bovendien bleek er na vertrek geen personeel aan boord te zijn om haar te helpen?! Uiteindelijk heeft zij met een onbekende man in een coupé met enkel zitplaatsen de nacht doorgebracht.

Andere mensen blijken apart een treinkaartje Amsterdam - Utrecht bij te moeten kopen en voorschieten wanneer de nachttrein door werkzaamheden via Utrecht Centraal in plaats van Amsterdam Centraal rijdt. Dit zijn funeste ontwikkelingen om mensen terug de nachttrein in te verleiden..

Bronnen: twitter.com en twitter.com

 

27-07-2023 22:00:15
brun
brun

Het laat ook de wispelturigheid van de consument en de markt zien.

Tot ongeveer 2004 (plusminus een paar jaar) was reizen per nachttrein doodgewoon. Dus was er materieel, ervaring, personeel. Maar toen werden goedkope vluchten hip en niemand wilde nog met de trein. Alles werd afgeschaft, couchette- en slaaprijtuigen stonden jarenlang weg te roesten op zijsporen.

Twee decennia verder draait de stemming ineens weer om en komen allerlei nachttrein-start-upjes met fantastische plannen die heel hip en milieuvriendelijk zijn, maar eigenlijk het wiel van twintig jaar geleden weer uitvinden. Vervolgens merken ze dat het toch best wel complex is, om met treintjes door Europa te rijden. Want ze kunnen alleen nog maar de oude meuk huren die voorheen niemand wilde. En niemand weet nog hoe dat vroeger zo efficiënt werd geregeld, hoe ze 'toen' die treinen betrouwbaar en zonder veel storingen lieten rijden.

(Ik herinner me de nachttrein Amsterdam-Praag, ergens begin 2001, toen NS-medewerkers onderweg dingen aan boord repareerden, ergens 's nachts in Duitsland een DB-monteur vonden die het toilet repareerde).



Laatst bewerkt door brun op 27-07-2023 22:04
 

27-07-2023 23:18:16
thom
thom
Quote
brun (27-07-2023 22:00:15):

Twee decennia verder draait de stemming ineens weer om en komen allerlei nachttrein-start-upjes met fantastische plannen die heel hip en milieuvriendelijk zijn, maar eigenlijk het wiel van twintig jaar geleden weer uitvinden. Vervolgens merken ze dat het toch best wel complex is, om met treintjes door Europa te rijden. Want ze kunnen alleen nog maar de oude meuk huren die voorheen niemand wilde. En niemand weet nog hoe dat vroeger zo efficiënt werd geregeld, hoe ze 'toen' die treinen betrouwbaar en zonder veel storingen lieten rijden.


De vraag is, of dat vroeger ook wel zo efficient was.

Ik denk dat dat eigenlijk toen ook niet zo was en daar niet zoveel verschil in zit, maar dat we in een ander tijdperk leven dan toen waardoor we daar nu veel meer van mee krijgen en daar allemaal een mening over vormen terwijl dat vroeger gewoon op de koop toe gekomen werd door die organisaties.

Quote
sik214 (27-07-2023 16:41:16):

Het gaat ook nog om enigzins kwalitatieve rijtuigen, waaraan een tekort is.

Als je ziet dat de toiletten van meer dan de helft van de European Sleeper probelemen hebben (stond ergens op spoorpro), dan wil je die natuurlijk niet opnieuw huren voor de Alpen Expres.


De European Sleeper rijdt het hele jaar door, dus die rijtuigen zijn dan reeds verhuurd en simpelweg ook niet beschikbaar om door een ander te huren uiteraard ;)



Laatst bewerkt door thom op 27-07-2023 23:32
 

28-07-2023 09:51:39
sik214
sik214
Quote
thom (27-07-2023 23:18:16):
Quote
brun (27-07-2023 22:00:15):

Twee decennia verder draait de stemming ineens weer om en komen allerlei nachttrein-start-upjes met fantastische plannen die heel hip en milieuvriendelijk zijn, maar eigenlijk het wiel van twintig jaar geleden weer uitvinden. Vervolgens merken ze dat het toch best wel complex is, om met treintjes door Europa te rijden. Want ze kunnen alleen nog maar de oude meuk huren die voorheen niemand wilde. En niemand weet nog hoe dat vroeger zo efficiënt werd geregeld, hoe ze 'toen' die treinen betrouwbaar en zonder veel storingen lieten rijden.


De vraag is, of dat vroeger ook wel zo efficient was.

Ik denk dat dat eigenlijk toen ook niet zo was en daar niet zoveel verschil in zit, maar dat we in een ander tijdperk leven dan toen waardoor we daar nu veel meer van mee krijgen en daar allemaal een mening over vormen terwijl dat vroeger gewoon op de koop toe gekomen werd door die organisaties.

Quote
sik214 (27-07-2023 16:41:16):

Het gaat ook nog om enigzins kwalitatieve rijtuigen, waaraan een tekort is.

Als je ziet dat de toiletten van meer dan de helft van de European Sleeper probelemen hebben (stond ergens op spoorpro), dan wil je die natuurlijk niet opnieuw huren voor de Alpen Expres.


De European Sleeper rijdt het hele jaar door, dus die rijtuigen zijn dan reeds verhuurd en simpelweg ook niet beschikbaar om door een ander te huren uiteraard ;)


Dat is helemaal niet bekend (bij mij). Voor hetzelfde geld had de Alpen Express een doorgaande optie op huur voor de winterperiodes en had ES andere rijtuigen moeten zoeken voor die periode. Maar net hoe de afspraken gemaakt zijn.

 

28-07-2023 10:21:22 1
Ysbergsla
Ysbergsla

Thom maakt ook slechts een veronderstelling - echter poneert hij deze half als waarheid.



Laatst bewerkt door Ysbergsla op 28-07-2023 10:21
 

28-07-2023 10:34:44
wattman
wattman
Quote
jor[D]1 (27-07-2023 19:04:46):
Quote
sik214 (27-07-2023 16:41:16):

Het gaat ook nog om enigzins kwalitatieve rijtuigen, waaraan een tekort is.

Als je ziet dat de toiletten van meer dan de helft van de European Sleeper probelemen hebben (stond ergens op spoorpro), dan wil je die natuurlijk niet opnieuw huren voor de Alpen Expres.


Ergens op twitter kwam ook een post langs met een screenshot van een SMS waarin eurosleeper opriep om voor vertrek naar het toilet te gaan inverband met beperkte faciliteiten aanboord.


Niet nodig om te verwijzen naar screenshots van smsjes. Dit én ook andere problemen - uitval van rijtuigen en geen werkende stopcontacten - staan aangekondigd op de website van European Sleeper

Ik volg deze treinen een paar weken, en ik maak mij ernstig zorgen over de uitstaling. Die Inox slaaprijtuigen zijn grappig voor de hobbyist, maar hebben een gedetateerde, wellicht zelf smerige uitstaling. Mijn dochter - geen hobbyist - kreeg de associatie: 'roest'. Moet een buitenstaander dan de foto's van het interieur op de website vertrouwen? Uit couchette rijtuigen kwam tijdens een stilstand te Rotterdam een urinelucht. Wellicht de defecte, overgelopen toiletten?

 

28-07-2023 10:54:14
thom
thom
Quote
Ysbergsla (28-07-2023 10:21:22):

Thom maakt ook slechts een veronderstelling - echter poneert hij deze half als waarheid.


Leg jij dan even uit hoe het precies zit als je het toch weet ;)

 

28-07-2023 12:59:58
bacr
bacr

Mogelijk kan het net een tandje goedkoper in Roemenië:

Astra Vagon

 

28-07-2023 21:06:04
wattman
wattman

Ziet er zeer fraai uit. Met douche in het slaaprijtuig. Top! Kijk als zoiets aan het perron verschijnt zit je boven het niveau van de AC1 in de expresstreinen van Indian Railways.

 

28-07-2023 22:41:41
bacr
bacr
Quote
wattman (28-07-2023 21:06:04):

Ziet er zeer fraai uit. Met douche in het slaaprijtuig. Top! Kijk als zoiets aan het perron verschijnt zit je boven het niveau van de AC1 in de expresstreinen van Indian Railways.


Daarom snap ik ook niet goed waarom buiten Stadler en Siemens niet ook naar deze fabrikant wordt gekeken.

 

29-07-2023 00:20:18
thom
thom

Ook die gaan als fabrikant niet ineens de helft goedkoper zijn, en al zou dat wel zo zijn dan gaat nog niemand voor een paar Alpen Express treintjes voor iets van 10 rijtuigen elk 1 miljoen neertellen ;)



Laatst bewerkt door thom op 29-07-2023 00:20
 

29-07-2023 08:22:43
Jorn
Jorn

Voor de volledigheid, ook Skoda doet nachttreinrijtuigen bouwen.

Bijvoorbeeld voor de Finse nationale spoorwegen VR

www.railtech.com

 

29-07-2023 19:11:07
jossevb
jossevb

Kan uit eigen ervaring vertellen dat die Finse nachttrein erg goed is. Al helpt het ruimere Finse profiel ook wel.

Maar is het niet makkelijker/goedkoper bestaande RIC rijtuigen om te bouwen tot slaaprijtuig? Dan hoef je minder goedgekeurd te krijgen.

 

30-07-2023 00:11:30
AlbertP
AlbertP

Jazeker kan dat. De ÖBB bouwt zitrijtuigen om tot "Comfort-Couchette" ligrijtuigen. In de treinen naar Nederland zijn ze nog niet opgedoken, wel in het Hamburger deel van de NJ Wenen/Innsbruck.

Ik denk dat we even moeten afwachten, European Sleeper praat al langer over aanschaf van materieel, er gaat vast nog wel iets nieuw gebouwd/omgebouwd worden voor de een of andere nachtvervoerder.

 

01-08-2023 07:33:21
mdeen
mdeen
Quote
Ysbergsla (27-07-2023 19:26:07):

Vreemder nog is een ter oren gekomen verhaal van een andere mevrouw. Zij had voor 170 euro geboekt voor een damesslaapcoupé in een rijtuig wat niet aanwezig bleek te zijn.


Dat is niet zozeer vreemd, dat is zeer waarschijnlijk een rijtuig dat defect (en dus niet aanwezig) was en slechte communicatie. Dat er dan geen vervangend slaaprijtuig is lijkt me logisch, uiteraard niet gewenst, maar wat kun je doen. Dat het personeel dan niet goed communiceert of afwezig is kom je overal wel tegen.

Dit is niet om het goed te praten, maar een vreemd verhaal vind ik het niet.

 

01-08-2023 15:50:16
seinhuis
seinhuis

Door slechte ervaringen gaat de hipe om per nachttrein te reizen snel achteruit.

Ik bedoel, door een slechte ervaring bij Europeen Sleeper zullen mensen minder snel bij Green city trip of ÖBB een reis maken.

Is het mogelijk om zit-rijtuigen (zoals ICR/IC-Berlin) om te bouwen tot nachttrein, of is dit heel erg ingewikkeld?

Tevens, de nachttrein vervoerders (behalve NSi) hebben geen aanvraag gedaan bij ACM om na 2025 te mogen rijden. Ik vraag me af of Green City Trip en en Europeen Sleeper wel mogen blijven rijden in Nederland

 

01-08-2023 16:14:08 1
RX7567
RX7567

Ik heb volgens mij in een andere chat hier op Somda gelezen dat de aanvragen bij de ACM alleen nodig waren wanneer dit een nieuwe verbinding zou zijn. Bestaande verbindingen hoeven niet aangevraagd te worden. In de lijst van verbindingen die NS International toen aangaf zat de verbinding naar Zwitserland (die al open access is) ook niet.

 

02-08-2023 16:41:20
MennoSBB
MennoSBB

De treinen naar Zwitserland rijden natuurlijk via Frankfurt, een verbinding die wel is aangevraagd bij de ACM door NS International. Of de trein na Frankfurt verder doorrijdt zal weinig uitmaken voor de ACM, daar gaan ze immers niet over.

We mogen ook hopen dat met de noodzaak om nu bij de ACM een aanvraag te moeten doen het niet helemaal onmogelijk wordt gemaakt voor welke partij dan ook om na 2025 nieuwe nachttrein verbindingen op te zetten.

Dat zou een heel slechte ontwikkeling zijn die ook niet bevoorderend zal werken voor de aanschaf van nieuwe of verbouwede lig en slaaprijtuigen door bijvoorbeeld ES. De private partijen die tot nu toe nachtreinen hebben aangeboden hebben de afgelopen decennia voor het grootste deel gebruik gemaakt van de rijtuigen die in de jaren '60 voor de DB en een paar toen grote Duitse reisbureau's waren gebouwd. Deze private partijen hebben tot nu toe zelf dus geen grote investeringen hoeven te doen. Nu hebben ze een probleem vanwege het feit dat vanaf begin jaren '80 de grote nationale spoorwegmaatschappijen geen grote investeringen in nieuw nachttreinmateriaal hebben gedaan waardoor er dus geen jonge tweedehands lig en slaaprijtuigen beschikbaar zijn die de oude rijtuigen kan vervangen.

Er is ook niet echt een markt geweest voor de verbouwing van rijtuigen. De ÖBB heeft het recent wel gedaan, maar verder is dat ook maar weinig gedaan in het verleden. Dat was ook niet nodig door de ruime beschikbaarheid van de Duitse rijtuigen Het kan het beste gedaan worden met rijtuigen met coupes, de afgelopen 30 jaar zijn er natuurlijk vooral rijtuigen met een open interieur gebouwd waarvoor het duurder is om deze tot lig of slaaprijtuig te verbouwen.

Het zou mooi zijn als de fabrikanten toch een product kunnen ontwikkelen voor de verbouwing van rijtuigen met een open indeling. Maar dan moeten er natuurlijk wel klanten voor zijn die er ook financiering voor hebben. Er moeten natuurlijk ook beschikbare rijtuigen zijn die nog niet 40 jaar oud zijn, anders blijven we bezig.

 

02-08-2023 16:51:43
AlbertP
AlbertP

Aanvragen voor open-access verbindingen hebben niets met rijtuigen te maken.

Dat de NS besluit om verbindingen onder concessie om te zetten in open-access verbindingen (en dus een aanvraag bij ACM moet doen) heeft toch geen invloed op andere vervoerders die al open access rijden? Waarom zou ES opnieuw een aanvraag moeten doen als NS treindiensten in open-access omzet?

Een aanvraag bij de ACM is alleen nodig om te voorkomen dat (gesubsidieerde) verbindingen in een concessie reizigers verliezen aan open-access vervoerders. Voor European Sleeper verandert er niets, er zijn geen concessies verleend voor nieuwe treindiensten op hun route.



Laatst bewerkt door AlbertP op 02-08-2023 16:53
 

02-08-2023 17:17:31
MennoSBB
MennoSBB

Waarom heeft de NS dan Amsterdam - Wenen aangevraagd bij de ACM?

Al zit daar mogelijk ook de angst van de NS in dat de ÖBB de Nightjet helemaal zelf gaat exploiteren zoner de NS. Het is ook een gesubsidieerde verbinding, dan kan natuurlijk ook meespelen in deze aanvraag.

Als er verder geen gevolgen zijn voor andere open access verbindingen dan is dat helemaal goed. Als het wel een stuk lastiger zou worden voor open access vervoerders dan zou dat gewoon gevolgen hebben voor de toekomstplannen van een European Sleeper. Ze zullen echt geen grotere investeringen doen in materieaal als onnodig opgerichte drempels het nog moeilijker maken dan het nu al is om nieuwe verbindingen te starten.

 

02-08-2023 17:36:39
michaben
michaben
Quote
MennoSBB (02-08-2023 16:41:20):

We mogen ook hopen dat met de noodzaak om nu bij de ACM een aanvraag te moeten doen het niet helemaal onmogelijk wordt gemaakt voor welke partij dan ook om na 2025 nieuwe nachttrein verbindingen op te zetten.


Volgens mij was die deadline deze zomer vooral voor treindiensten die iets van de HRN concessie wilde afsnoepen. Het recht op open toegang zelf is niet nieuw en bestaat al sinds 2019, alleen was het hoofdrailnet tot nu toe uitgesloten. Internationale nachttreinen kunnen ook gewoon na deze zomer nog treindiensten aanmelden, al zullen die dan pas vanaf dienstregeling 2026 of later van start kunnen gaan.

 

02-08-2023 20:32:28
martijnham
martijnham

www.ferrovie.it
Fondazione FS gaat 17 slaap- en couchette rijtuigen opknappen en inzetten op cruise treinen.
Denk dat er bij andere partijen ook wel interesse is voor dit materieel om in te zetten voor nachttreinen.

 

03-08-2023 12:18:20 1
thom
thom
Quote
MennoSBB (02-08-2023 16:41:20):

Er is ook niet echt een markt geweest voor de verbouwing van rijtuigen. De ÖBB heeft het recent wel gedaan, maar verder is dat ook maar weinig gedaan in het verleden. Dat was ook niet nodig door de ruime beschikbaarheid van de Duitse rijtuigen Het kan het beste gedaan worden met rijtuigen met coupes, de afgelopen 30 jaar zijn er natuurlijk vooral rijtuigen met een open interieur gebouwd waarvoor het duurder is om deze tot lig of slaaprijtuig te verbouwen.


Nou, aan die standaard wandjes van een normaal coupé rijtuig daar wil jij geen bedden aan vast schroeven hoor :p

Als je zoiets zou willen ombouwen dan moet je toch het complete uitbreken en compleet opnieuw inrichten en opbouwen. Daarbij maakt de eerdere indeling ook niet zoveel uit :)

 

03-08-2023 13:04:08
cuneo56
cuneo56
Quote
martijnham (02-08-2023 20:32:28):

www.ferrovie.it
Fondazione FS gaat 17 slaap- en couchette rijtuigen opknappen en inzetten op cruise treinen.


In de genoemde 17 rijtuigen zitten ook een paar zit-rijtuigen en een Bar/ Restauratie rijtuig.

 

03-08-2023 13:11:49
sjoerd
sjoerd
Quote
thom (03-08-2023 12:18:20):
Quote
MennoSBB (02-08-2023 16:41:20):

Er is ook niet echt een markt geweest voor de verbouwing van rijtuigen. De ÖBB heeft het recent wel gedaan, maar verder is dat ook maar weinig gedaan in het verleden. Dat was ook niet nodig door de ruime beschikbaarheid van de Duitse rijtuigen Het kan het beste gedaan worden met rijtuigen met coupes, de afgelopen 30 jaar zijn er natuurlijk vooral rijtuigen met een open interieur gebouwd waarvoor het duurder is om deze tot lig of slaaprijtuig te verbouwen.


Nou, aan die standaard wandjes van een normaal coupé rijtuig daar wil jij geen bedden aan vast schroeven hoor :p

Als je zoiets zou willen ombouwen dan moet je toch het complete uitbreken en compleet opnieuw inrichten en opbouwen. Daarbij maakt de eerdere indeling ook niet zoveel uit :)


Mij lijkt dat dan de positie van de ramen, het onderstel en het stalen casco wel een rol spelen. Er moeten behalve wat draadjes ook wat leidingen in voor schoon water en afvalwater en niet vergeten tanks voor de opslag van beide. En dan heb ik het nog niet over de luchtbehandeling en de verwarming. Dat is dan nog alleen maar gedoe voor de nieuwe bestemming. Je zet ook niet zomaar even een nieuw wandje als er drie bedden aan moeten hangen.

Dan moet je het rijtuig ook nog even rijdbaar opleveren. Ligt toch vrij dicht bij nieuwbouw.

 

03-08-2023 18:14:48
phantom
phantom

Nouja goed,dat is wel aardig waar.
Het werkt net als met het opbouwen van een stacaravan.
De lay-out bepaald waar er bv extra metalen constructie's moeten komen om b.v. iets aan te hangen,of waar (potentiele) plekken voor doorvoeren geplaatst dienen te worden.
Je zou waarschijnlijk de schil(de buitenkanten) van een rijtuig deels kunnen hergebruiken,maar de binnenkant die moet eruit.
Die zal worden aangepast aan de nieuwe sittuatie.
Nieuwbouw is denk ik wel goedkoper dan verbouw in zulke situatie's
Wellicht kan je als het casco nog goed is ervoor kiezen om dan het chassis te hergebruiken,maar dan is het wel ver op geloof ik,qua her gebruik.

 

04-08-2023 14:46:36
MennoSBB
MennoSBB

De ÖBB heeft de recente verbouwing van de zitrijtuigen naar de comfort ligrijtuigen mooi gedocumenteerd op de Nightjet website en op Youtube.

De rijtuigen zijn inderdaad helemaal gestript, al is het voor een leek natuurlijk niet helemaal duidelijk of de wanden voor een rijtuig met coupes niet al bij de bouw anders zijn opgebouwd dan wanden voor rijtuigen met een open indeling.

Nightjet website (hierop staan ook de links naar de video's)

Het is natuurlijk ook gewoon een feit dat dit in Europa recent de enige grote ombouw programma is geweest van zit naar ligrijtuigen. Voor de ÖBB was het vanuit een operationeel perspectief vast ook interessanter om deze rijtuigen met coupe's om te bouwen dan rijtuigen met open indeling die meer zitplaatsen hebben en beter worden gewaardeerd door de reiziger.

Er zijn uiteindelijk gewoon te weinig rijtuigen verbouwd om echt te kunnen zeggen welk type rijtuig er het beste geschikt voor is.

 

05-08-2023 02:56:55
thom
thom

Sowieso zijn de wanden van een coupe rijtuig altijd anders dan van een rijtuig met open indeling, al was het maar simpelweg omdat die laatste natuurlijk geen tussenwanden hebben en daar nou juist veelal de bedden aan gemonteerd zijn ;)