Minder treinen door personeelsgebrek
Forum: Algemeen - Algemeen
15-12-2022 17:50:15
PKP
PKP

Denk dat je geen idee hebt, weet eigenlijk wel zeker, wat een keuring voor een veiligheidsfunctie allemaal inhoud, en misschien maar goed ook, anders zou meer dan 3/4 nooit zijn/haar rijbewijs halen.

15-12-2022 19:50:50
DDZ7504
DDZ7504

Ik weet het wel, ik heb het zelf gedaan. Toen niet geslaagd, kwam 1 punt te kort bij de reactietest, maar ik weet zeker dat ik het nu wel zou halen omdát mijn reactievermogen beter is geworden door o.a. autorijden.

Als men destijds de optie had kunnen geven "je reactievermogen is niet goed genoeg maar we gaan je helpen om dat te verbeteren", had NS nu in elk geval 1 machinist extra gehad.

Laatst bewerkt door DDZ7504 op 15-12-2022 19:52

15-12-2022 20:22:15
Oldskool
Oldskool

Je reactievermogen wordt niet 'beter' door auto rijden. Wel door veel shooter games te spelen. Dat advies krijgen machinisten als het net wel, net niet gehaald hebben bij herkeuring. En het helpt echt.

15-12-2022 20:25:02 1
mren
mren

En ook handig tegen lastige passagiers.

Somda In de Wolken Weddings advertentie

15-12-2022 20:41:23 2
Ysbergsla
Ysbergsla
phantom (15-12-2022 17:43:17):
Oldskool (15-12-2022 09:37:54):
phantom (14-12-2022 17:57:31):

Dus voor het vak van conducteur moet je tegenwoordig ? ,ook al een doctoraat hebben.

Om je populistische uitspraak maar meteen even onderuit te halen, zie functie eisen Dan weet je meteen dat je de plank (weer eens) compleet hebt mis geslagen 😜

Had het vraagteken er niet voor niets bij gezet.
Juist omdat ik niet weet wat vroeger de eisen waren en de diverse andere keuringen/gesprekken,ten overstaan van nu,was dat vraag teken neer gezet.
Zoals het nu in dit topic overkomt in sommige berichten lijkt het toch haast alsof je een doctoraat moet hebben,of ben ik de enige die die menig vormt na het lezen van alles wat men openbaart aangaande de eisen en andere zaken om conducteur te mogen worden ??

Ja.

Laatst bewerkt door Ysbergsla op 15-12-2022 20:41

15-12-2022 21:56:53
sjoerd
sjoerd

Awel, voor het verkrijgen van een doctoraat moet je eerst een academische studie hebben gedaan (aan een universiteit zijn afgestudeerd als meester (in de rechten), ingenieur of doctorandus. Vervolgens moet je een promotie van een jaar of vijf doen bij een professor. Als je dan promoveert, krijg je je doctoraat in de ... (hier staat dan je onderwerp of je studierichting). Dus dat alles lijkt me voor een conducteur of treinbestuurder niet van toepassing.

15-12-2022 22:22:48
PKP
PKP

En er met een hele uiteenzetting nog uitgebreid op ingaan ook devil

15-12-2022 23:03:28
sjoerd
sjoerd

Ja. Er zijn al misverstanden genoeg in de wereld. 🙂

15-12-2022 23:40:56
egnbg
egnbg

Heb er ook aan zitten denken om machinist te worden maar vraag me af of ik door de ogentest kom, zijn die eigenlijk zwaar?

15-12-2022 23:59:11
MasterE
MasterE

Je moet gewoon visus 1 scoren eventueel met bril/lenzen en uiteraard niet kleurenblind zijn.

16-12-2022 02:14:35
thom
thom
DDZ7504 (15-12-2022 15:11:29):

Ik weet niet in welk jaar jij je rijbewijs hebt gehaald, maar het theorie examen is tegenwoordig niet alleen een kennistest...

Nou, ik heb dan net eens even gekeken waar dat tegenwoordig uit bestaat (en wat ik ooit allemaal gemist heb :p), maar uit 3 delen;

- Herkennen van gevaarzettingen
- Kennistest
- Inzichtstest

In al die 3 delen herken ik niets van wat een psychologische test bij het spoor omvat hoor :p
Als jij mentaal het niet aan zou kunnen om met de gevaren om te gaan die bij auto rijden van toepassingen zijn, kun je prima die theorie test met succes afronden en is er niets uit die test wat ondervangt dat jij dat mentaal niet aankunt.

Laatst bewerkt door thom op 16-12-2022 02:18

16-12-2022 10:18:25
Muizeneus
Muizeneus

De vergelijking met het autorijbewijs gaat inderdaad al snel mank. Maar hoe zit dat bv met buschauffeurs? Ik kan me voorstellen dat buschauffeur eigenlijk een nog risicovoller beroep is omdat deze tegelijkertijd aandacht aan de weg én aan zijn of haar passagiers moet geven en omdat deze itt machinist en HC geen plek heeft om zich te beschermen / terug te trekken (ik kwam hier laatst tegen dat dat voor de veiligheid van de HC wel een essentieel iets is...)

16-12-2022 10:29:45
bacr
bacr
Muizeneus (16-12-2022 10:18:25):

De vergelijking met het autorijbewijs gaat inderdaad al snel mank. Maar hoe zit dat bv met buschauffeurs? Ik kan me voorstellen dat buschauffeur eigenlijk een nog risicovoller beroep is omdat deze tegelijkertijd aandacht aan de weg én aan zijn of haar passagiers moet geven en omdat deze itt machinist en HC geen plek heeft om zich te beschermen / terug te trekken (ik kwam hier laatst tegen dat dat voor de veiligheid van de HC wel een essentieel iets is...)

OV-buscchauffeurs krijgen ook een psychologische keuring die voor een deel dezelfde elementen bevat als de keuring die machinisten krijgen.

16-12-2022 18:05:57
phantom
phantom
PKP (15-12-2022 22:22:48):

En er met een hele uiteenzetting nog uitgebreid op ingaan ook devil

Waarvoor ik uiteraard dankbaar ben,dat iemand die moeite neemt 👍
Ik ben wellicht iets teveel gaan doordenken toen ik las wat men verlangde voor die conducteursfunctie hier in dit draadje.
En ergens ook wel geprobeerd om te zien in hoeverre je de vergelijking zou kunnen maken met/tussen die functie en wat je allemaal moet weten en doen om vrachtwagen chauffeur te worden.
(wat overigens ook een beste pil is op allerlei fronten,maar waar ik toch al meer dan 10 jaar schade vrij in actief ben qua werk wereld)

Ook ik weet niet alles en druk me soms wel is ongelukkig uit,maar ben wel nieuwsgierig naar zaken in "" de treinen wereld"en daarom niet bang om dingen te vragen hier in dit forum(waar het volgens mij ook voor bedoelt is,om wijzer te worden)
Wel jammer dat dat blijkbaar soms door sommige al als teveel of waarom uitgebreid er op ingaan word bestempeld,als een soort van hoon,van hoe dom kan je zijn om dat te doen.
(corrigger me gerust als ik dit verkeerd interpreteer,zoals ik vaker heb gezegd,aan getypte berichten kan je de manier van hoe het bedoelt is niet aflezen,dus ik kan er naast zitten met mijn aan name.

Verder blijft het interessant om te lezen wat er hier op het forum word besproken.

Terug naar het zoeken naar nieuw personeel dan maar 😉

Laatst bewerkt door phantom op 16-12-2022 18:06

15-01-2023 01:45:27
seinhuis
seinhuis

Tim (20) jaagt droom na, NS neemt tientallen nieuwe machinisten aan in Overijssel.

Veel succes en plezier Tim.