30-10-2022 23:36:07 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Dat is lang niet altijd het geval zoals bijvoorbeeld het geval zou zijn bij een brand waar elke seconden kan tellen... Laatst bewerkt door thom op 30-10-2022 23:36 |
30-10-2022 23:38:02 | ||
---|---|---|
MaxBB
![]() |
Quote Ah oké, dankje! Misschien bereikt de kans op ontsporen dan een kritische waarde? |
31-10-2022 00:02:03 1 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Misschien bereikt de bakkennorm bij verhoging van het aantal bakken ook wel een kritische waarde, wie zal het zeggen. En verder, al neemt een conducteur of machinist in zijn/haar eentje 12 bakken mee, zo lang ik er niet verantwoordelijk voor ben vind ik het allemaal prima π |
31-10-2022 06:22:19 3 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Het gaat erom dat er gesteld wordt dat het veiliger is. Maar tot nu toe heeft niemand dat nog kunnen uitleggen... Het laatste bericht bij brand is ook naar de vraag. Eén overvol treinstel ontruimen, of twee waar iedereen ruimte heeft. Bij die laatste is de trein veel sneller ontruimd en hoef je niet direct de hele trein te ontruimen. Dat het personeel in verhouding moet staan tot het aantal rijziger zou mooi zijn. Maar is dan de verhouding 1x HC tot 1x ICM4 waar iedereen als haringen in een ton staat? Of 8 bakken ICM waarbij iedereen een zitplek aan het raam heeft? |
![]() |
advertentie |
31-10-2022 07:34:04 6 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Misschien is er in een overvol treinstel niet genoeg zuurstof om brand te laten ontstaan /s |
31-10-2022 09:47:54 1 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Ik hoor de omroepberichten al: "Uit veiligheidsoverwegingen kan deze trein niet rijden. Er zijn te weinig reizigers aan boord waardoor het risico op brand te groot is"π² |
31-10-2022 10:31:46 | ||
---|---|---|
zigzag
![]() |
Quote Als het een norm is dan moet de onderbouwing openbaar te lezen zijn. Het is tenslotte openbaar vervoer. Waar is de onderbouwing dus. |
31-10-2022 10:46:21 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Vreemde gedachte, interne regels bij een bedrijf hoeven natuurlijk niet openbaar te zijn. Wil je ook alle regels inzien waar de diensten aan moeten voldoen zien, nou dat zijn wel een paar A4tjes tekst. Onlangs wilde ik weten bij een vliegreisje waarom mijn handbagage maar 40x50 cm mocht zijn, ik wilde 45x55. Nou de stewardess ging echt de interne regeltjes niet openbaar maken hoe ze daar nu aan gekomen waren π |
31-10-2022 11:01:17 | ||
---|---|---|
zigzag
![]() |
Quote Wat heeft dat met deze veiligheidsregels te maken? Want dat een stewardes het niet wil laten zien wil niet zeggen dat het niet opvraagbaar is. Dat het een paar A4tjes tekst zijn zegt niets over het openbaar zijn. Als de onderouwing niet openbaar is dan is dat ook belangrijk om te weten. Want dan kan je als bedrijf voor openbaar vervoer blijkbaar normen hanteren waarvan onduidelijk is hoe dat zorgt voor meer veiligheid om er andere dingen mee te doen. |
31-10-2022 13:01:59 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Je kan het hier proberen: NS - Laan van Puntenburg 100, 3511 ER Utrecht Nederland |
31-10-2022 13:28:17 1 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat NS het met de veiligheid soms wat té nauw neemt. Een volledige S-Bahn-trein in Berlijn is ongeveer 150 meter lang. In de spits zitten die treinen bomvol, de perrons zijn óók bomvol, sommige haltes liggen zelfs in een boog. Die treinen rijden dag in dag uit, om de paar minuten, zonder conducteur. Perronopzichters zijn er ook nauwelijks nog. De machinist sluit de deuren, moet daarvoor in weer en wind (ook 's nachts) telkens weer uit z'n geopende cabinedeur stappen om te checken of er niemand in de deuren is vastgeklemd. Wat betekent dat ie 150 meter in z'n eentje moet overzien. En dat doet ie op sommige trajecten minstens 25 keer achter elkaar, voor ie een pauze heeft. Maar in Nederland durft de NS een ICM8 (214 meter lengte, lees ik) niet met één conducteur te laten rijden. Want dat is 'onveilig', zelfs als die conducteur bij het vertrek in het midden staat (en dus slechts twee treindelen van ruwweg 100 meter moet overzien). En machinisten mogen of willen blijkbaar ook niet meehelpen, want 'dan worden ze ziek'. Schiet mij maar lek, ik snap het niet...
|
31-10-2022 13:31:55 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Wat voor nut heeft een conducteur bij brand? Als ik als reiziger in een brandend rijtuig zit, wacht ik echt niet tot een conducteur me komt helpen. Dan trek ik aan de noodrem en zodra de trein stilstaat, open ik de deuren en spring eruit. Als 't een beetje kan, aan de kant waar geen ander spoor ligt. Laatst bewerkt door brun op 31-10-2022 13:32 |
31-10-2022 15:21:33 1 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Quote Precies het allerdomste wat je kunt doen, niet alleen voor jezelf, maar voor alle medereizigers en personeel. Zie de sticker in het materieel. Verder is er noodrem overbrugging, dus die trein stopt (gelukkig) niet in een tunnel. |
31-10-2022 15:27:24 1 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Vind je dat dom? Als er brand ontstaat en het interieur zich met rook vult, ga ik niet lijdzaam zitten wachten tot een conducteur me komt redden. Dan vlucht ik. En als dat niet kan (trein te vol, andere rijtuigen ook vol met rook, noem maar op), zie ik dat ik eruit kom. Dat lijkt me een volslagen gezonde reactie. Laatst bewerkt door brun op 31-10-2022 15:27 |
31-10-2022 16:29:14 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
En noodhamertjes zoals in lijnbussen? |
31-10-2022 16:33:05 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Ik probeer me nu te herinneren of die in Nederlandse treinen zitten, het schiet me niet te binnen. Iemand? In Duitse treinen (zelfs in ICE's) zitten ze wel. Met een rode stip op het raam waar je moet hameren. Hoe dan ook, om het on-topic te houden: ik vraag me dus echt af of 'veiligheid' niet gewoon een slap excuus is van de NS als het gaat om lange treinen met slechts één HC. Extra opmerking daarbij: de IC Berlijn rijdt ook vanwege personeelsgebrek regelmatig met slechts één HC. Dat mag dus blijkbaar wel. En die trein is langer dan een ICM8. Dan kun je natuurlijk zeggen: ja maar één HC kan tijdens de rit wel door de hele ICB lopen, maar niet door twee gekoppelde ICM-treinstellen. Klopt natuurlijk. Zij het dat twee gekoppelde ICM wél weer met één HC mogen rijden. Kortom, de logica = 0. Laatst bewerkt door brun op 31-10-2022 16:36 |
31-10-2022 16:36:42 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Heb het ook niet direct paraat of in treinen noodhamertjes zitten. |
31-10-2022 16:44:19 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Blijkbaar niet meer: www.somda.nl En daar is ook al eens kritiek op gekomen: www.rtlnieuws.nl Laatst bewerkt door brun op 31-10-2022 16:45 |
31-10-2022 17:13:25 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Quote Arriva heeft het sowieso in de GTW's. De ICR-rijtuigen voor België hebben ze volgens mij ook, op de kopwand. |
31-10-2022 17:36:24 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Quote De omroep zal dan zijn: "In verband met een overschot aan reizigers zal de trein niet rijden". Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
31-10-2022 17:48:41 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Quote Hoe zit het dan met de wetgeving (Arbo)? Worden deze hamertjes niet door de wet en verzekeringen verplicht gesteld? |
31-10-2022 17:55:13 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
De Arbo heeft ansich niets met regels in de trein te maken, dat gaat alleen over de veiligheid tijdens het verrichten van arbeid.
Noodhamers zijn iig niet veplicht aangezien menig trein ze niet meer heeft, het kan weleens zijn dat het vroeger een UIC eis was bij rijtuigen, maar actueel is dat niet meer zo volgens mij.
Enige uitzondering daarop zijn nogweleens rijtuigen met coupes, waar je maar 1 deur of uitweg hebt. |
31-10-2022 18:50:21 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Quote Dom, nee heeeel heeeel erg dom. En juist daarom is materieel veelal voorzien van noodrem overbrugging. Stoppen met een brandende trein in een tunnel is zo'n beetje het slechts denkbare scenario. |
31-10-2022 18:53:14 1 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Stoppen in een tunnel of op een viaduct is inderdaad niet handig, maar buiten in een weiland is een ander verhaal. |
31-10-2022 19:16:35 3 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Quote En daarmee is het dus juist slim om aan de noodrem te trekken en te wachten tot de trein stilstaat, precies zoals brun heeft geschreven. Jij bent de enige die stelt dat (in dit scenario) de trein in een tunnel tot stilstand komt én ontkracht dat zelf. Wel eens een wiskundeles 'bewijzen uit het ongerijmde' gevolgd? |
31-10-2022 20:01:33 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Het mooiste is, niemand heeft het woord 'tunnel' uberhaupt gebruikt, en de kans dat dit in Nederland in een tunnel plaatsvind is ook niet heel erg groot...
Laatst bewerkt door thom op 31-10-2022 20:02 |
31-10-2022 20:30:49 3 | ||
---|---|---|
Amazonous
![]() |
Laat het maar in een tunnel zijn. Juist voor die situaties is er overbrugging ingebouwd. Maar er is wel een direct (nood)signaal bij de mcn aangekomen, eventueel ter bevestiging van de melding van brandmelders. Wat moet je anders bij brand in een coupé? 030-7515155 en dan 10 minuten in de wacht hangen?
"Ja hallo met Simon, ik zit in trein x bij y en er is brand" "Oei wat vervelend meneer, heeft u misschien uw klantennummer en ter bevestiging adres en geboortedatum voor mij?" Laatst bewerkt door Amazonous op 31-10-2022 20:32 |
31-10-2022 20:31:50 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator ![]() |
Quote De ARBO-wet is een zogenaamde ' kaderwet '. Daarin worden in ruime bewoordingen gesteld wat er wel of niet kan/mag. Twee voorbeelden: Hopelijk beantwoord dit de vragen over de ARBO-wet die je al een paar keer hebt aangehaald. |
31-10-2022 21:00:57 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Op Treinreiziger.nl staat ook een artikeltje over het oprekken van de bakkennorm 'Verleng treinen door minder snel tweede conducteur in te zetten' (treinreiziger.nl) In de reacties onder het artikel staat een interessante wetenswaardigheid: de tweede conducteur op lange treinen is een overblijfsel uit de tijd dat deuren nog niet automatisch sloten. Toen dat wel automatisch werd, is de bakkennorm een eis vanuit de vakbonden geworden ten behoeve van de werkgelegenheid. Met Veiligheid heeft het dus eigenlijk niets te maken.... |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
31-10-2022 23:25:12 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Het aan de noodrem trekken was denk ik ook niet wat ter discussie stond, het ging immers over wat daarna komt; Het bij grotere aantallen reizigers een extra set handjes hebben om het gevolg van zo'n calamiteit in goede banen te leiden. Los daarvan, het simpelweg zeggen 'ik spring wel ergens een deur uit bij brand' is leuk, maar dat is echt niet altijd de verstandigste keuze als daarna de vouwen uit je broek worden gereden door het overige treinverkeer wat jij net even verkeerd in geschat hebt... |
31-10-2022 23:30:40 1 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Quote Je kan trekken aan die noodrem zoveel als je wilt, maar die trein stopt echt niet π |
01-11-2022 01:51:13 1 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Wat probeer je nu te bereiken en te vertellen ? Het overbruggen van een noodremming zal louter gebeuren wanneer de trein op ongewenste plek tot stilstand zou komen, en wanneer dat niet meer het geval is zal een trein alsnog onmiddelijk tot stilstand gebracht worden waarna er gekeken zal worden wat de reden van het trekken aan de noodrem was.
Maar nogmaals, dat heeft inhoudelijk niks te maken met de essentie waar het hier over ging en is weer iets waar jij ineens je gram in wilt halen ;) |
01-11-2022 07:36:35 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Quote Dus hieruit kunnen we concluderen dat de vakbond verantwoordelijk is voor de overvolle treinen. Dan wordt het de hoogste tijd om de bakkennorm af te schaffen, of in iedergeval te verruimen, aangezien de noodzaak ontbreekt, namelijk zorgen voor werkgelegenheid. |
01-11-2022 07:52:33 | ||
---|---|---|
rick
![]() |
Quote Waarom zit er dan een noodrem in de trein? Erg raar... |
01-11-2022 07:53:45 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Volgens mij was mat'46 zo'n beetje het laatste materieel met niet-zelfsluitende deuren, het klinkt wel erg idioot dat om die reden al 40 jaar ongewijzigd zo te laten, dan denk ik toch dat er nog wel wat meer meespeelt... |
01-11-2022 08:02:03 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Niemand beweerde dat de trein midden in een tunnel stopt of moet stoppen als er brand aan boord is, dat maak jij ervan. Mijn opmerking was een reactie op jouw stelling dat die twee conducteurs echt dringend noodzakelijk zijn om bijvoorbeeld de ontruiming bij een brand te regelen. Daarop zei ik: als ik in een brandend rijtuig zit, ga ik echt niet braaf zitten wachten tot een van de conducteurs de brand ontdekt en me komt redden. Wat die conducteurs in veel gevallen niet eens zouden kunnen, want ze zitten in drukke, lange treinen altijd gezellig met z'n tweetjes in de 1e klas of de lege cabine van één treinstel. Wat treinbouwers ook terdege beseffen: daarom zit er een noodontgrendeling op elke deur. Of zijn er noodhamertjes aan boord. Er zijn genoeg argumenten om dat overdreven veiligheidsgedoe een tikje minder streng te zien in deze krappe tijden. En de bakkennorm is sowieso een papieren tijger nu de NS al regelmatig ICB's van 9 bakken met één conducteur laat rijden. Een trein waarvan alle deuren aan beide kanten zelfs moeiteloos open kunnen zodra ie stapvoets rijdt of stilstaat. Laatst bewerkt door brun op 01-11-2022 08:06 |
01-11-2022 08:08:27 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Quote Sorry hoor dat ik je terminologie niet gelijk verbeter PKP, maar interpretewr wat je lijkt te besoelen. Gelukkig rijden treinen in de reizigersdienst niet met de noodrem overbrugd. Er is noodremovername mogelijk door de machinist zodat we op een veilige plek tot stilstand komen. |
01-11-2022 08:27:33 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote En als ik dan beloof altijd aan de kant waar het andere spoor niet is uit de trein te springen, mag ik het dan wel?
|
01-11-2022 08:56:45 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Quote En zo staat het ook in de regeltjes. PKP had nog geen tijd gehad in zijn/haar pauze dat even op te zoeken. |
01-11-2022 09:30:04 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Oh, ja, de regeltjes. Maar die zijn zo vaak van toepassing, of juist niet, dat je wel ongeveer altijd pauze moet hebben om ze allemaal daarop na te slaan... |
01-11-2022 09:50:17 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Hoe interessant ook, het gaat hier helemaal niet meer over minder treinen door personeelsgebrek. Logisch, want vrijwel elk topic op somda wordt inmiddels gekaapt door een regeltjesdiscussie met een fanatisme een betere zaak waardig. En verdwaalt dan in het regeltjes- en helaas ook sprookjesbos. Laatst bewerkt door broek53 op 01-11-2022 09:53 |
01-11-2022 09:52:40 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Genoeg spoorlijnen waar je aan beide kanten van de trein ander verkeer hebt tegenwoordig. |
01-11-2022 10:06:46 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Quote Ja, zie het artikel dat treinhobby aanhaalde: werkgelegenheid. Men heeft er in de loop der tijd allerlei zinnige en onzinnige semi- en afgeleide veiligheids- en drogredenen bij gezocht. Dat zijn allemaal zaken die NS zichzelf heeft opgelegd cq zichzelf heeft laten gebeuren, en dus niet iets wettelijks. |
01-11-2022 14:44:39 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote Dan beloof ik dat ik me in dat geval zal laten verbranden of verstikken. Ik had het over "daar waar het spoor niet ligt". Of weet je wat, ik neem de kans, liever een trein die ongetwijfeld met zekerheid met 140 km/h langs een andere brandende trein raast proberen te ontwijken dan mijzelf te laten verbranden. Of moeten we echt alle scenario's uitputtend behandelen zodat we in alle gevallen weten wat we moeten doen en er niemand gaat roepen "ja maar in dat geval...". |
01-11-2022 16:01:58 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Hallo zeg, wat is de sfeer gezellig hier (en de laatste tijd overal op Somda)... |
01-11-2022 16:30:12 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
In een poging het weer eens over het eigenlijke topic te hebben: vandaag is dan (eindelijk, zou ik zeggen) aangekondigd dat NS kantoorpersoneel als tweede man/vrouw op langere treinen wil inzetten. Dat is aardig, in de zin dat dat ergens in mijn spoorjeugd al eens een paar keer eerder gebeurd is - al weet ik niet meer of dat in de jaren '80 of '90 was. Het ging altijd om het opvullen van de gaten door het zomerverlof en dat was in mijn verkeersleidingstijd begin jaren 80 ook al. Vandaar de 'zomerkoninkjes' destijds. Overigens suggereert de berichtgeving dat het zou zijn om niet nog minder treinen te hoeven rijden. Meer treinen langer maken, dat snap ik, maar meer treinen niet helemaal, want dat suggereert dat er nu aanzienlijk veel minder hc's inzetbaar zouden zijn dan machinisten en volgens mij is dat niet zo. Zou het wel zo zijn, dan zouden machinisten immers nu al als tweede man/vrouw ingezet kunnen worden. Laatst bewerkt door broek53 op 01-11-2022 16:32 |
01-11-2022 16:33:15 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
![]() |
Het uniform niet, nee. Wel is de trend dat machinisten met reservedienst niet zelden als vertrekassistent mogen opdraven. De tekorten zitten meer bij de conducteurs dan machinisten. |
01-11-2022 16:59:02 | ||
---|---|---|
Roland55
![]() |
Quote In dit kader valt zeker nog te noemen het project "binnen / buiten", waarbij de vele ex mcn en hc's vanuit de HGB's 1 of 2 diensten buiten liepen om het tekort te verminderen. Van buiten naar binnen kwam overigens niets terecht, maar dat was natuurlijk ook niet echt zo gemeend. |
01-11-2022 17:20:25 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Ook was weer uitgebreid in het nieuws dat de NS nog steeds 1400 man tekort kwam, maar dat getal hoor ik al langer. Er is dus een stabilisatie. Ook hoor ik dat er 22000 werknemers zijn (waarbij gesuggereerd wordt wordt dat dit rijden personeel is) wat suggereerd dat als iedereen 7,5% gaat overwerken het probleem direct opgelost is. Of is dat iets teveel gevraagd? Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
01-11-2022 17:21:40 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Quote Gebeurt het ook dat passagierende machinisten als vertrekassistent worden ingezet? |
01-11-2022 17:23:49 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Quote Continu overwerken is niet gezond. Het vele overwerken zal ook meespelen in het hoge ziekteverzuim. |
01-11-2022 17:43:48 1 | ||
---|---|---|
sander14
![]() |
Quote Zeker, ook dat komt voor. |
01-11-2022 18:04:28 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Quote Volgens mij is 36 uur de norm bij de NS, dus 4 uur per week extra als tweede conducteur maakt een normale werkweek. |
01-11-2022 18:17:15 | ||
---|---|---|
rob_ehv
![]() |
Quote Vorige week in Eindhoven 4 nacht rangeerdiensten en 1 nacht reserve dienst, volgens planning. Nacht reserve niet gesteld en 1 van de 4 nacht retters ziek. Je loopt je helemaal kapot om alles optijd voor te brengen , geen pauzes.
Laatst bewerkt door rob_ehv op 01-11-2022 18:17 |
![]() |
advertentie |
01-11-2022 22:34:41 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Quote Vanzelfsprekend toch. Opdraven klinkt overigens nou ook weer niet zo heel positief. Gewoon werk, waardoor een trein wel kan rijden voor de reiziger. |
01-11-2022 23:06:06 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Quote 36-38 uur is de voltijdnorm in vrijwel alle sectoren in Nederland. Vaak vormgegeven als 40 uur met 12-24 ADV-dagen. |
02-11-2022 09:20:17 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Dit vind ik nou een positief gebaar: Laatst bewerkt door brun op 02-11-2022 09:20 |
02-11-2022 09:45:30 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Quote Ik meen dat Bert Meerstadt ook regelmatig undercover meeging, en misschien wel als machinist? Of herinner ik me dat verkeerd? Is natuurlijk ook wel goed signaal naar je collega's, dat je je interesseert voor wat er op de werkvloer zelf speelt en dat ook wil ervaren. Vroeggûh kwamen de PD's gewoon uit de organisatie. |
02-11-2022 10:10:30 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Klopt! Meerstadt ging geregeld mee de trein op als machinist en zijn opvolgster Ingrid Thijssen als hc. Dus zo nieuw is het niet wat Koolmees doet, maar het valt hem te prijzen dat hij het bedrijfsonderdeel wat het geld binnen harkt, wilt leren kennen. |
02-11-2022 11:21:33 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Het bedrijfsonderdeel DAT het geld binnenharkt, is naar ik meen lastig aan te wijzen. De automaten? De banken die de abo's afrekenen? De dienstregelingmakers? De werkplaatsmedewerkers? In het bedrijfsblad De Koppeling stonden regelmatig foto's van niet-treinpersoneel dat een dagje meeliep. MEEliep. Dus.π |
02-11-2022 18:43:56 | ||
---|---|---|
scooter
![]() |
Quote Volgens mij harkt NS Stations het meeste binnenπ |
03-11-2022 10:17:19 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
NS probeert personeelsgebrek op een andere manier op te lossen, las ik in de Volkskrant. Dit artikel kon ik gewoon 'gratis' lezen, kwam bij mij niet achter de betaalmuur vandaan. Dus mss bij anderen ook niet? Ook wel eens leuk om zo'n verhaal te lezen. |
03-11-2022 10:43:55 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
De mensen die aan de slag gaan zijn er dolblij mee. Die kunnen weer werken aan hun toekomst. Er leuk om te lezen. |
29-11-2022 18:42:01 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Tussen kerst en oud en nieuw lijkt NS personeel gelegenheid te krijgen om vrij te nemen, aangezien het halve land dan ook vrij heeft en er dus nauwelijks spitsverkeer is: 800 opgeheven Amr-Asd |
29-11-2022 20:10:05 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
NS rijdt met uitzondering van het nachtnet ook pas vanaf 10:00 op nieuwjaarsdag..... |
29-11-2022 21:09:21 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Wat is de reden dat de 3900 wel blijft rijden maar alleen op het stuk Asd-Ekz en de 4500 opgeheven wordt? Makkelijker was om de 3900 helemaal op te heffen en de 4500 te laten rijden. Ook grappig, de 3100 rijdt niet tussen Ah en Nm. Laat dat nu net geen personeel opleveren. Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
29-11-2022 21:28:35 | ||
---|---|---|
sneltram
![]() |
De 3900 sluit in Hn aan op de 4800 en op de regionale busknoop. De 4500 ligt daar helemaal buiten. |
29-11-2022 21:36:42 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
De 4500 rijdt ook maar 3 ritten per dag en conflicteert ook nog eens met de 3300 die daarom een stop van 8 tot 10 minuten moet krijgen in Zd wanneer de 4500 rijdt. |
29-11-2022 21:47:28 | ||
---|---|---|
rob_ehv
![]() |
Quote Of we moeten nog een mail krijgen dat er extra verlof te krijgen is , maar voor de rest zit de kerstvakantie al zo'n 12 maanden vol en is er geen dag extra ruimte voor verlof. |
29-11-2022 21:50:29 | ||
---|---|---|
rob_ehv
![]() |
Quote Weet niet wat de reden is maar het valt me op dat het nachtnet Utrecht-Amsterdam wel rijdt maar het nachtnet wat normaal za op zon rijdt van rtd naar ehv en ut naar Ehv v.v uit de planning is gehaald. |
30-11-2022 00:46:48 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Quote Daarnaast past de 4500 ook nog eens niet met zichzelf π in de zin dat de treinen zouden moeten kruisen bij Bovenkarspel Flora en tussen Hks en Hnk. Da's wat moeilijk... Laatst bewerkt door broek53 op 30-11-2022 00:47 |
30-11-2022 06:33:52 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Quote Het deel van en naar Eindhoven is ook in opdracht van de provincie Brabant, en geen onderdeel van het HRN. |
30-11-2022 09:25:18 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Quote Gelukkig heb je er "lijkt" tussen gezet. De conducteurs gisteren zaten heel wat af te klagen over het feit dat eerste, tweede kerstdag, alsmede Oudejaarsavond en nieuwjaarsdag allemaal gewerkt moesten worden. Dan zullen ze ertussen inderdaad wel eens een dagje vrij morten zijn...... |
30-11-2022 13:50:49 | ||
---|---|---|
Zabky
![]() |
Quote In die tijd dat ze er een half uurtje af zijn kunnen ze mooi schaften, levert elders weer meer capaciteit op omdat ze dan niet hoeven te schaften. Ook met keer-, rij- en overstap-tijden houd je dan meer speling over. Wellicht was dit net het kleine beetje extra waardoor het allemaal passend werd. Laatst bewerkt door Zabky op 30-11-2022 13:52 |
10-12-2022 13:32:33 1 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Een "mooi" (lees: intriest) stukje tekst in het NRC van vandaag. Hoe kan je een beeld schetsen van je werk bij NS en er voor zorgen dat andere enthousiast er voor worden. Er wordt aangegeven dat de inkomsten ver achterblijven bij NS. Conducteur (1) geeft aan fietsen regelmatig gratis mee te nemen, anders moeten de scholieren fietsen door de regen. En reiziger komt melden dat hij een verlopen Abo heeft, geeft niets, volgende keer beter, ik schrijf amper boetes, dat doen en kunnen mijn collega's veel beter.... Verder was vroeger alles beter, met een doorbetaalde pauze van één uur en uitgebreid eten in binnenstad Leeuwarden...... Conducteur (2) loopt wat door de trein "de controle is bij de poortjes..." en ploft neer in de eerste klasse. Hij ziet vanuit zijn zetel de "Rotterdamse RET Metro" in Gouda naar Alphen vertrekken......... Verder blijkt het personeelsverblijf te Rhenen niet meer helemaal superdeluxe te zijn..... Tot slot: Andere werven voor een functie als Conducteur of Machinist doet de HC zeker niet, dat doe je iemand toch echt niet aan ! |
10-12-2022 14:37:26 1 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Link naar het equivalente digitale artikel.
Laatst bewerkt door Dionysusnu op 10-12-2022 14:47 |
10-12-2022 23:38:16 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Ook R-NET is geen vervoerder, maar niet meer dan een merk. |
11-12-2022 00:38:28 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Inmiddels staat er:
|
13-12-2022 22:02:46 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
NS ziet groeiende belangstelling voor treinjobs
Dus in 5 maanden zijn er evenveel mensen aangenomen als er iedere week op gesprek zijn? Dat klinkt heel laag. Dat zou betekenen dat maar 6% van de sollicitanten aangenomen wordt. Is dat echt zo voor conducteurs, of maak ik ergens een denkfout? |
13-12-2022 22:14:12 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Of, elke sollicitant heeft 5 gesprekken en 30% wordt aangenomen. |
13-12-2022 22:27:48 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Ik stel er soms ook een paar mensen voor, voor het mooie vak. Maar als je dan ziet hoeveel er dan het vak ook echt krijgen is laag ja. Dat verbaasd mij soms heel veel. Want de gesprekken zijn dan wel erg goed, maar toch weten ze iets te vinden om je na paar gesprekken af te wijzen. Ik kan er met mijn hoofd niet bij. Laatst bewerkt door train85 op 13-12-2022 22:28 |
13-12-2022 22:30:25 | ||
---|---|---|
Zabky
![]() |
Quote 6% klinkt niet als heel ondenkbaar. Ik heb getallen gehoord die nog lager zijn. Er zijn een flink aantal rondes, psychologisch onderzoek, medisch onderzoek, capaciteitentest, concentratietest, rollenspel etc. Laat staan de mensen die niet eens uitgenodigd worden of überhaupt na het sturen van een brief zelf alsnog afhaken. NS wil natuurlijk ook geen mensen die volgende maand weer afhaken, we zoeken collega's voor de langere termijn. |
13-12-2022 23:11:16 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Het aantal mensen dat door de selectie komt is laag en het aantal mensen dat de opleiding helemaal afrondt ligt nog wat lager. De eisen zijn hoog en lang niet iedereen komt in aanmerking om een veelvoud aan redenen. |
14-12-2022 13:25:51 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
En als je dan het NRC leest, ga je helemaal twijfel of een baan als rijdend personeel wel zo leuk en motiverend is, naast de dubbele onregelmatigheid en het strakke roostergebonde leven, welke ook op privetijd flinke invloed heeft. Gehoorproblemen en vooral kleurenblindheid (bij mannen) zorgen ook voor veel ongeschiktheid, naast de psychische gesteldheid van een niet onaanzienlijk deel van de sollicitanten. Laatst bewerkt door PKP op 14-12-2022 13:28 |
14-12-2022 13:59:48 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Is inderdaad een bekend probleem. Dat er van een paar 100 sollicitanten maar 5 machinisten overblijven uiteindelijk is gangbaar helaas. De selectie en testen zijn ook echt nodig, je kunt niet zomaar iedereen op de trein zetten. Ik zie hierin geen ruimte soepeler te worden. |
14-12-2022 15:33:44 2 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Lijkt me niet moeilijk, sleutelen en in 1e klasse zitten π (Sorry, intikker en helaas gebaseerd op de werkelijkheid...uitzonderingen gelukkig daargelaten) |
14-12-2022 16:58:44 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Er is wel een aanzienlijk deel van de psychologische keuring waar men wel makkelijker voor zou kunnen slagen als er geschikte oefeningen voor zouden bestaan, dan wel beschikbaar zouden zijn. Voor het rijexamen theorie oefenen de meesten mensen tenslotte ook met oefentoetsen (en vaak zelfs ook door middel van praktijk). Laatst bewerkt door DDZ7504 op 14-12-2022 16:59 |
14-12-2022 17:57:31 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Dus voor het vak van conducteur moet je tegenwoordig ? ,ook al een doctoraat hebben. Het is al jaren een feit dat men zelfs voor de meest simpele banen overal een stapel papieren/diploma's eist waar je eng van word,terwijl er wellicht andere alternatieve groepen zijn met minder papieren die beter geschikt en meer enthousiast zouden kunnen zijn voor diverse banen incl die van conducteur. Ik zeg hiermee niet dat je iedereen maar zomaar op zo'n functie zou kunnen of moet willen zetten,maar wellicht zou enige versoepeling in de eisen voor de functie incl toelatings traject enigzins kunnen worden aangepast/iet lichter gemaakt kunnen worden. Laatst bewerkt door phantom op 14-12-2022 17:58 |
14-12-2022 18:08:46 2 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Een doctoraat hebben, waar haal je dat nou weer vandaan? Het gaat hier over medische en psychologische keuringen: kijken of je wel geschikt bent voor het vak. Heel veel mensen zijn dat gewoon niet. Bijvoorbeeld omdat ze kleurenblind zijn (dat is ook voor een conducteur relevant), omdat ze niet goed in staat zijn om risico's in te schatten, of omdat ze niet voldoende in staat zijn om te handelen wanneer ze het hardste nodig zijn. In geval van een aanrijding is de conducteur bijvoorbeeld de persoon die naar buiten moet om te kijken naar wat er is gebeurd. Bij een evacuatie zal de conducteur ook een begeleidende rol spelen. Als er iemand op het perron tegen de trein hangt (bijvoorbeeld omdat deze beschonken is) maar een conducteur gewoon fluit en sluit, kan dit levensveranderende gevolgen hebben. En wat heb je aan een conducteur die beeft als een rietje en niet naar buiten durft wanneer de nood aan de man is? |
14-12-2022 22:03:53 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Quote En die oefeningen zijn er juist bewust niet of amper, en daar is een goede reden voor. Ze willen nou eenmaal iemand "naturel" keuren, en niet aapjes welke een bepaald kunstje is aangeleerd. |
14-12-2022 22:41:05 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Zodra mensen ergens in dienst zijn, moeten ze wel allerlei kunstjes opvoeren en mogen ze ineens niet meer naturel zijn? Dat is wel een heel vreemde benadering van werknemers. |
14-12-2022 23:19:09 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Een capaciteitentest is natuurlijk iets heel anders dan "gewoon" werken. Maar dat zullen de meeste wel gesnapt hebben. Dus in Jip-en-Janneke: Een uitgebreide gehoortest doen waarbij de kandidaat de geluiden amper tot uiteindelijk niet meer hoort, en sommige een gehoorapparat verplicht moeten gaan dragen, of worden afgekeurd, en later tijdens het werk klagen over het extreem hoge volume van bel- en zoemer geluiden in de cabine van de machinist......... |
15-12-2022 00:01:40 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Quote Maar wat beschouw je als naturel? Iemand die de keuring voor het eerst doet op z'n 17e zonder ooit autogereden te hebben, heeft veel minder vaak het reactievermogen hoeven gebruiken dan iemand van bijvoorbeeld 30 die al 10 jaar autorijdt. En daar heb je wel degelijk voordeel bij bij de reactietest. |
15-12-2022 00:22:19 | ||
---|---|---|
rob_ehv
![]() |
Quote En er tegen kunnen om 4:00 te kunnen opstaan of om 4:00 naar bed gaan. Uitgescholden te worden tijdens je dienst , bespuugd te worden tijdens je dienst , geslagen worden tijdens je dienst. Laatst bewerkt door rob_ehv op 15-12-2022 00:28 |
15-12-2022 09:00:41 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Ik wil het natuurlijk op geen enkele manier goedpraten, maar uitgescholden worden en met ander geweld bejegend worden, is helaas gebruikelijk in alle beroepen waarin men te maken heeft met "publiek". Het opkomen voor jezelf is bij een flinke groep geheel ontaard in onfatsoen en geweldpleging: men meent meer rechten te hebben dan alle anderen. |
15-12-2022 09:11:46 1 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
"Naturel" keuren waarbij de kandidaat niet enkele kunstjes in de dagen voor de keuring heeft aangeleerd geeft toch echt een beter beeld van iemand, en daarom wordt dat zo gedaan. Het gaat hierin natuurlijk om veel meer dan wat reactievermogen. Goede vigilantie en persoonlijkheid zijn bijvoorbeeld zeer belangrijke punten bij zo'n keuring. De eisen laten zakken onder druk van personeelstekort is natuurlijk het slechtste wat je kunt als bedrijf met veiligheidsfuncties, dan gaat het echt fout. |
15-12-2022 09:37:54 1 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Quote Om je populistische uitspraak maar meteen even onderuit te halen, zie functie eisen Dan weet je meteen dat je de plank (weer eens) compleet hebt mis geslagen π |
15-12-2022 11:31:07 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Een Psychologische keuring (toesten van geschikte gesteldheid van persoon) is wel wat anders dan een theorie examen (toesten op kennis) natuurlijk. |
15-12-2022 15:11:29 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Ik weet niet in welk jaar jij je rijbewijs hebt gehaald, maar het theorie examen is tegenwoordig niet alleen een kennistest... Laatst bewerkt door DDZ7504 op 15-12-2022 15:28 |
15-12-2022 17:43:17 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Had het vraagteken er niet voor niets bij gezet. |