Minder treinen door personeelsgebrek
Forum: Algemeen - Algemeen
30-10-2022 23:36:07
thom
thom
Quote
Daniel1 (30-10-2022 21:10:16):
Quote
thom (30-10-2022 21:01:03):
Quote
kleine_man (30-10-2022 14:16:31):
Quote
PKP (30-10-2022 07:54:57):
Quote
MaxBB (29-10-2022 23:51:34):

Hoe kan je veiliger werken als HC in een overvolle trein dan in een langere trein?


Het werken in de trein is qua veiligheid compleet ondergeschikt aan de echte veiligheidstaken van de conducteur op de trein, zoals bij incidenten en vooral de vertrekprocedure.


Als je niet controleerd zijn er geen incidenten. πŸ˜ƒ

[Knipje]


Da's wel erg makkelijk natuurlijk :p

Als bij een calamiteit een trein ontruimd moet worden, is het wel zo handig als extra handjes in personeel zijn wat in verhouding is tot de meervoud reizers bij meerdere stellen.


Mja, tegen de tijd dat een trein ontruimd mag/kan worden staat er toch al een sloot ICB'ers om de boel te ondersteunen..


Dat is lang niet altijd het geval zoals bijvoorbeeld het geval zou zijn bij een brand waar elke seconden kan tellen...



Laatst bewerkt door thom op 30-10-2022 23:36
 

30-10-2022 23:38:02
MaxBB
MaxBB
Quote
sjoerd (30-10-2022 22:56:46):

Dat lijkt me onjuist. Ooit reed een Eloc 1000 te 't Harde met de 4711, oftewel de VAM-trein door aftakkend wissel 1 : 9. geschikt voor 40 km/h. De loc bleef erin, maar de vuilwagens liepen eruit. En er zijn meer voorbeelden.

De V-max op wissels steekt toch echt anders in elkaar.


Ah oké, dankje! Misschien bereikt de kans op ontsporen dan een kritische waarde?

 

31-10-2022 00:02:03 1
PKP
PKP

Misschien bereikt de bakkennorm bij verhoging van het aantal bakken ook wel een kritische waarde, wie zal het zeggen.

En verder, al neemt een conducteur of machinist in zijn/haar eentje 12 bakken mee, zo lang ik er niet verantwoordelijk voor ben vind ik het allemaal prima πŸ™‚

 

31-10-2022 06:22:19 3
treinhobby
treinhobby

Het gaat erom dat er gesteld wordt dat het veiliger is.

Maar tot nu toe heeft niemand dat nog kunnen uitleggen...

Het laatste bericht bij brand is ook naar de vraag. Eén overvol treinstel ontruimen, of twee waar iedereen ruimte heeft. Bij die laatste is de trein veel sneller ontruimd en hoef je niet direct de hele trein te ontruimen.

Dat het personeel in verhouding moet staan tot het aantal rijziger zou mooi zijn. Maar is dan de verhouding 1x HC tot 1x ICM4 waar iedereen als haringen in een ton staat? Of 8 bakken ICM waarbij iedereen een zitplek aan het raam heeft?

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

31-10-2022 07:34:04 6
treinfan
treinfan

Misschien is er in een overvol treinstel niet genoeg zuurstof om brand te laten ontstaan /s

 

31-10-2022 09:47:54 1
Muizeneus
Muizeneus

Ik hoor de omroepberichten al:

"Uit veiligheidsoverwegingen kan deze trein niet rijden. Er zijn te weinig reizigers aan boord waardoor het risico op brand te groot is"😲

 

31-10-2022 10:31:46
zigzag
zigzag
Quote
treinhobby (31-10-2022 06:22:19):

Het gaat erom dat er gesteld wordt dat het veiliger is.

Maar tot nu toe heeft niemand dat nog kunnen uitleggen...

Als het een norm is dan moet de onderbouwing openbaar te lezen zijn. Het is tenslotte openbaar vervoer. Waar is de onderbouwing dus.

 

31-10-2022 10:46:21
PKP
PKP

Vreemde gedachte, interne regels bij een bedrijf hoeven natuurlijk niet openbaar te zijn. Wil je ook alle regels inzien waar de diensten aan moeten voldoen zien, nou dat zijn wel een paar A4tjes tekst.

Onlangs wilde ik weten bij een vliegreisje waarom mijn handbagage maar 40x50 cm mocht zijn, ik wilde 45x55. Nou de stewardess ging echt de interne regeltjes niet openbaar maken hoe ze daar nu aan gekomen waren πŸ™‚

 

31-10-2022 11:01:17
zigzag
zigzag
Quote
PKP (31-10-2022 10:46:21):

Vreemde gedachte, interne regels bij een bedrijf hoeven natuurlijk niet openbaar te zijn. Wil je ook alle regels inzien waar de diensten aan moeten voldoen zien, nou dat zijn wel een paar A4tjes tekst.

Wat heeft dat met deze veiligheidsregels te maken? Want dat een stewardes het niet wil laten zien wil niet zeggen dat het niet opvraagbaar is. Dat het een paar A4tjes tekst zijn zegt niets over het openbaar zijn.

Als de onderouwing niet openbaar is dan is dat ook belangrijk om te weten. Want dan kan je als bedrijf voor openbaar vervoer blijkbaar normen hanteren waarvan onduidelijk is hoe dat zorgt voor meer veiligheid om er andere dingen mee te doen.

 

31-10-2022 13:01:59
PKP
PKP

Je kan het hier proberen:

NS - Laan van Puntenburg 100, 3511 ER Utrecht Nederland

 

31-10-2022 13:28:17 1
brun
brun

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat NS het met de veiligheid soms wat té nauw neemt.

Een volledige S-Bahn-trein in Berlijn is ongeveer 150 meter lang. In de spits zitten die treinen bomvol, de perrons zijn óók bomvol, sommige haltes liggen zelfs in een boog. Die treinen rijden dag in dag uit, om de paar minuten, zonder conducteur. Perronopzichters zijn er ook nauwelijks nog. De machinist sluit de deuren, moet daarvoor in weer en wind (ook 's nachts) telkens weer uit z'n geopende cabinedeur stappen om te checken of er niemand in de deuren is vastgeklemd. Wat betekent dat ie 150 meter in z'n eentje moet overzien. En dat doet ie op sommige trajecten minstens 25 keer achter elkaar, voor ie een pauze heeft.

Maar in Nederland durft de NS een ICM8 (214 meter lengte, lees ik) niet met één conducteur te laten rijden. Want dat is 'onveilig', zelfs als die conducteur bij het vertrek in het midden staat (en dus slechts twee treindelen van ruwweg 100 meter moet overzien). En machinisten mogen of willen blijkbaar ook niet meehelpen, want 'dan worden ze ziek'.

Schiet mij maar lek, ik snap het niet...

 

31-10-2022 13:31:55
brun
brun
Quote
thom (30-10-2022 23:36:07):Dat is lang niet altijd het geval zoals bijvoorbeeld het geval zou zijn bij een brand...

Wat voor nut heeft een conducteur bij brand?

Als ik als reiziger in een brandend rijtuig zit, wacht ik echt niet tot een conducteur me komt helpen. Dan trek ik aan de noodrem en zodra de trein stilstaat, open ik de deuren en spring eruit. Als 't een beetje kan, aan de kant waar geen ander spoor ligt.



Laatst bewerkt door brun op 31-10-2022 13:32
 

31-10-2022 15:21:33 1
PKP
PKP
Quote
brun (31-10-2022 13:31:55):

Als ik als reiziger in een brandend rijtuig zit, wacht ik echt niet tot een conducteur me komt helpen. Dan trek ik aan de noodrem en zodra de trein stilstaat, open ik de deuren en spring eruit. Als 't een beetje kan, aan de kant waar geen ander spoor ligt.


Precies het allerdomste wat je kunt doen, niet alleen voor jezelf, maar voor alle medereizigers en personeel.

Zie de sticker in het materieel. Verder is er noodrem overbrugging, dus die trein stopt (gelukkig) niet in een tunnel.

 

31-10-2022 15:27:24 1
brun
brun

Vind je dat dom?

Als er brand ontstaat en het interieur zich met rook vult, ga ik niet lijdzaam zitten wachten tot een conducteur me komt redden. Dan vlucht ik. En als dat niet kan (trein te vol, andere rijtuigen ook vol met rook, noem maar op), zie ik dat ik eruit kom.

Dat lijkt me een volslagen gezonde reactie.



Laatst bewerkt door brun op 31-10-2022 15:27
 

31-10-2022 16:29:14
john2
john2

En noodhamertjes zoals in lijnbussen?

 

31-10-2022 16:33:05
brun
brun
Quote
john2 (31-10-2022 16:29:14):

En noodhamertjes zoals in lijnbussen?


Ik probeer me nu te herinneren of die in Nederlandse treinen zitten, het schiet me niet te binnen. Iemand? In Duitse treinen (zelfs in ICE's) zitten ze wel. Met een rode stip op het raam waar je moet hameren.

Hoe dan ook, om het on-topic te houden: ik vraag me dus echt af of 'veiligheid' niet gewoon een slap excuus is van de NS als het gaat om lange treinen met slechts één HC.

Extra opmerking daarbij: de IC Berlijn rijdt ook vanwege personeelsgebrek regelmatig met slechts één HC. Dat mag dus blijkbaar wel. En die trein is langer dan een ICM8.

Dan kun je natuurlijk zeggen: ja maar één HC kan tijdens de rit wel door de hele ICB lopen, maar niet door twee gekoppelde ICM-treinstellen. Klopt natuurlijk. Zij het dat twee gekoppelde ICM wél weer met één HC mogen rijden.

Kortom, de logica = 0.



Laatst bewerkt door brun op 31-10-2022 16:36
 

31-10-2022 16:36:42
john2
john2

Heb het ook niet direct paraat of in treinen noodhamertjes zitten.

 

31-10-2022 16:44:19
brun
brun

Blijkbaar niet meer: www.somda.nl

En daar is ook al eens kritiek op gekomen: www.rtlnieuws.nl



Laatst bewerkt door brun op 31-10-2022 16:45
 

31-10-2022 17:13:25
Marco
Marco
Quote
john2 (31-10-2022 16:36:42):

Heb het ook niet direct paraat of in treinen noodhamertjes zitten.


Arriva heeft het sowieso in de GTW's. De ICR-rijtuigen voor België hebben ze volgens mij ook, op de kopwand.

 

31-10-2022 17:36:24
kleine_man
kleine_man
Quote
Muizeneus (31-10-2022 09:47:54):

Ik hoor de omroepberichten al:

"Uit veiligheidsoverwegingen kan deze trein niet rijden. Er zijn te weinig reizigers aan boord waardoor het risico op brand te groot is"😲



De omroep zal dan zijn: "In verband met een overschot aan reizigers zal de trein niet rijden".


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

31-10-2022 17:48:41
john2
john2
Quote
Marco (31-10-2022 17:13:25):
Quote
john2 (31-10-2022 16:36:42):

Heb het ook niet direct paraat of in treinen noodhamertjes zitten.


Arriva heeft het sowieso in de GTW's. De ICR-rijtuigen voor België hebben ze volgens mij ook, op de kopwand.


Hoe zit het dan met de wetgeving (Arbo)? Worden deze hamertjes niet door de wet en verzekeringen verplicht gesteld?

 

31-10-2022 17:55:13
thom
thom

De Arbo heeft ansich niets met regels in de trein te maken, dat gaat alleen over de veiligheid tijdens het verrichten van arbeid.

Noodhamers zijn iig niet veplicht aangezien menig trein ze niet meer heeft, het kan weleens zijn dat het vroeger een UIC eis was bij rijtuigen, maar actueel is dat niet meer zo volgens mij.

Enige uitzondering daarop zijn nogweleens rijtuigen met coupes, waar je maar 1 deur of uitweg hebt.

 

31-10-2022 18:50:21
PKP
PKP
Quote
brun (31-10-2022 15:27:24):

Vind je dat dom?

Als er brand ontstaat en het interieur zich met rook vult, ga ik niet lijdzaam zitten wachten tot een conducteur me komt redden. Dan vlucht ik. En als dat niet kan (trein te vol, andere rijtuigen ook vol met rook, noem maar op), zie ik dat ik eruit kom.

Dat lijkt me een volslagen gezonde reactie.


Dom, nee heeeel heeeel erg dom.

En juist daarom is materieel veelal voorzien van noodrem overbrugging. Stoppen met een brandende trein in een tunnel is zo'n beetje het slechts denkbare scenario.

 

31-10-2022 18:53:14 1
AlexNL
AlexNL

Stoppen in een tunnel of op een viaduct is inderdaad niet handig, maar buiten in een weiland is een ander verhaal.

 

31-10-2022 19:16:35 3
treinfan
treinfan
Quote
PKP (31-10-2022 18:50:21):
Quote
brun (31-10-2022 15:27:24):

Vind je dat dom?

Als er brand ontstaat en het interieur zich met rook vult, ga ik niet lijdzaam zitten wachten tot een conducteur me komt redden. Dan vlucht ik. En als dat niet kan (trein te vol, andere rijtuigen ook vol met rook, noem maar op), zie ik dat ik eruit kom.

Dat lijkt me een volslagen gezonde reactie.


Dom, nee heeeel heeeel erg dom.

En juist daarom is materieel veelal voorzien van noodrem overbrugging. Stoppen met een brandende trein in een tunnel is zo'n beetje het slechts denkbare scenario.


En daarmee is het dus juist slim om aan de noodrem te trekken en te wachten tot de trein stilstaat, precies zoals brun heeft geschreven. Jij bent de enige die stelt dat (in dit scenario) de trein in een tunnel tot stilstand komt én ontkracht dat zelf. Wel eens een wiskundeles 'bewijzen uit het ongerijmde' gevolgd?

 

31-10-2022 20:01:33
thom
thom

Het mooiste is, niemand heeft het woord 'tunnel' uberhaupt gebruikt, en de kans dat dit in Nederland in een tunnel plaatsvind is ook niet heel erg groot...



Laatst bewerkt door thom op 31-10-2022 20:02
 

31-10-2022 20:30:49 3
Amazonous
Amazonous

Laat het maar in een tunnel zijn. Juist voor die situaties is er overbrugging ingebouwd. Maar er is wel een direct (nood)signaal bij de mcn aangekomen, eventueel ter bevestiging van de melding van brandmelders. Wat moet je anders bij brand in een coupé? 030-7515155 en dan 10 minuten in de wacht hangen?

"Ja hallo met Simon, ik zit in trein x bij y en er is brand"

"Oei wat vervelend meneer, heeft u misschien uw klantennummer en ter bevestiging adres en geboortedatum voor mij?"



Laatst bewerkt door Amazonous op 31-10-2022 20:32
 

31-10-2022 20:31:50
bart84
Moderator
bart84
Quote
john2 (31-10-2022 17:48:41):

Hoe zit het dan met de wetgeving (Arbo)? Worden deze hamertjes niet door de wet en verzekeringen verplicht gesteld?


De ARBO-wet is een zogenaamde ' kaderwet '. Daarin worden in ruime bewoordingen gesteld wat er wel of niet kan/mag. Twee voorbeelden:
- De werkgever moet zorgen voor een veilige werkomgeving. Hoe ingevuld moet worden staat niet in de wet (evt wel in regelingen of besluiten). Daar staat dus niet expliciet dat er bijvoorbeeld brandblussers, veiligheidsschoenen of afzuigsysteem (luchtreiniging) aanwezig moeten zijn.
- De werkgever dient bij het gebruik van machines een gedegen opleiding te (laten) geven voor deze machines. Dat zal voor een stofzuiger niet zo moeilijk zijn, maar voor een heftruck wordt dit al wat complexer.

De kaders worden gesteld, hoe deze worden ingevuld kan (zal) voor ieder bedrijf anders zijn. Daarom zal er in de (ARBO-) wet nooit gesproken worden van een specifiek aantal, laat staan over hamertjes.

Hopelijk beantwoord dit de vragen over de ARBO-wet die je al een paar keer hebt aangehaald.

 

31-10-2022 21:00:57
Muizeneus
Muizeneus

Op Treinreiziger.nl staat ook een artikeltje over het oprekken van de bakkennorm

'Verleng treinen door minder snel tweede conducteur in te zetten' (treinreiziger.nl)

In de reacties onder het artikel staat een interessante wetenswaardigheid: de tweede conducteur op lange treinen is een overblijfsel uit de tijd dat deuren nog niet automatisch sloten. Toen dat wel automatisch werd, is de bakkennorm een eis vanuit de vakbonden geworden ten behoeve van de werkgelegenheid. Met Veiligheid heeft het dus eigenlijk niets te maken....

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


31-10-2022 23:25:12
thom
thom
Quote
Amazonous (31-10-2022 20:30:49):

Laat het maar in een tunnel zijn. Juist voor die situaties is er overbrugging ingebouwd. Maar er is wel een direct (nood)signaal bij de mcn aangekomen, eventueel ter bevestiging van de melding van brandmelders. Wat moet je anders bij brand in een coupé? 030-7515155 en dan 10 minuten in de wacht hangen?

"Ja hallo met Simon, ik zit in trein x bij y en er is brand"

"Oei wat vervelend meneer, heeft u misschien uw klantennummer en ter bevestiging adres en geboortedatum voor mij?"


Het aan de noodrem trekken was denk ik ook niet wat ter discussie stond, het ging immers over wat daarna komt;

Het bij grotere aantallen reizigers een extra set handjes hebben om het gevolg van zo'n calamiteit in goede banen te leiden.

Los daarvan, het simpelweg zeggen 'ik spring wel ergens een deur uit bij brand' is leuk, maar dat is echt niet altijd de verstandigste keuze als daarna de vouwen uit je broek worden gereden door het overige treinverkeer wat jij net even verkeerd in geschat hebt...

 

31-10-2022 23:30:40 1
PKP
PKP
Quote
treinfan (31-10-2022 19:16:35):

En daarmee is het dus juist slim om aan de noodrem te trekken en te wachten tot de trein stilstaat, precies zoals brun heeft geschreven.

Je kan trekken aan die noodrem zoveel als je wilt, maar die trein stopt echt niet πŸ™‚

 

01-11-2022 01:51:13 1
thom
thom

Wat probeer je nu te bereiken en te vertellen ?

Het overbruggen van een noodremming zal louter gebeuren wanneer de trein op ongewenste plek tot stilstand zou komen, en wanneer dat niet meer het geval is zal een trein alsnog onmiddelijk tot stilstand gebracht worden waarna er gekeken zal worden wat de reden van het trekken aan de noodrem was.

Maar nogmaals, dat heeft inhoudelijk niks te maken met de essentie waar het hier over ging en is weer iets waar jij ineens je gram in wilt halen ;)

 

01-11-2022 07:36:35
treinhobby
treinhobby
Quote
Muizeneus (31-10-2022 21:00:57):

Op Treinreiziger.nl staat ook een artikeltje over het oprekken van de bakkennorm

'Verleng treinen door minder snel tweede conducteur in te zetten' (treinreiziger.nl)

In de reacties onder het artikel staat een interessante wetenswaardigheid: de tweede conducteur op lange treinen is een overblijfsel uit de tijd dat deuren nog niet automatisch sloten. Toen dat wel automatisch werd, is de bakkennorm een eis vanuit de vakbonden geworden ten behoeve van de werkgelegenheid. Met Veiligheid heeft het dus eigenlijk niets te maken....


Dus hieruit kunnen we concluderen dat de vakbond verantwoordelijk is voor de overvolle treinen.

Dan wordt het de hoogste tijd om de bakkennorm af te schaffen, of in iedergeval te verruimen, aangezien de noodzaak ontbreekt, namelijk zorgen voor werkgelegenheid.

 

01-11-2022 07:52:33
rick
rick
Quote
PKP (31-10-2022 23:30:40):
Quote
treinfan (31-10-2022 19:16:35):

En daarmee is het dus juist slim om aan de noodrem te trekken en te wachten tot de trein stilstaat, precies zoals brun heeft geschreven.

Je kan trekken aan die noodrem zoveel als je wilt, maar die trein stopt echt niet πŸ™‚


Waarom zit er dan een noodrem in de trein? Erg raar...

 

01-11-2022 07:53:45
thom
thom

Volgens mij was mat'46 zo'n beetje het laatste materieel met niet-zelfsluitende deuren, het klinkt wel erg idioot dat om die reden al 40 jaar ongewijzigd zo te laten, dan denk ik toch dat er nog wel wat meer meespeelt...

 

01-11-2022 08:02:03
brun
brun
Quote
PKP (31-10-2022 23:30:40):
Quote
treinfan (31-10-2022 19:16:35):

En daarmee is het dus juist slim om aan de noodrem te trekken en te wachten tot de trein stilstaat, precies zoals brun heeft geschreven.

Je kan trekken aan die noodrem zoveel als je wilt, maar die trein stopt echt niet πŸ™‚


Niemand beweerde dat de trein midden in een tunnel stopt of moet stoppen als er brand aan boord is, dat maak jij ervan.

Mijn opmerking was een reactie op jouw stelling dat die twee conducteurs echt dringend noodzakelijk zijn om bijvoorbeeld de ontruiming bij een brand te regelen. Daarop zei ik: als ik in een brandend rijtuig zit, ga ik echt niet braaf zitten wachten tot een van de conducteurs de brand ontdekt en me komt redden. Wat die conducteurs in veel gevallen niet eens zouden kunnen, want ze zitten in drukke, lange treinen altijd gezellig met z'n tweetjes in de 1e klas of de lege cabine van één treinstel.

Wat treinbouwers ook terdege beseffen: daarom zit er een noodontgrendeling op elke deur. Of zijn er noodhamertjes aan boord.

Er zijn genoeg argumenten om dat overdreven veiligheidsgedoe een tikje minder streng te zien in deze krappe tijden. En de bakkennorm is sowieso een papieren tijger nu de NS al regelmatig ICB's van 9 bakken met één conducteur laat rijden. Een trein waarvan alle deuren aan beide kanten zelfs moeiteloos open kunnen zodra ie stapvoets rijdt of stilstaat.



Laatst bewerkt door brun op 01-11-2022 08:06
 

01-11-2022 08:08:27
treinfan
treinfan
Quote
PKP (31-10-2022 18:50:21):
Quote
brun (31-10-2022 15:27:24):

Vind je dat dom?

Als er brand ontstaat en het interieur zich met rook vult, ga ik niet lijdzaam zitten wachten tot een conducteur me komt redden. Dan vlucht ik. En als dat niet kan (trein te vol, andere rijtuigen ook vol met rook, noem maar op), zie ik dat ik eruit kom.

Dat lijkt me een volslagen gezonde reactie.


Dom, nee heeeel heeeel erg dom.

En juist daarom is materieel veelal voorzien van noodrem overbrugging. Stoppen met een brandende trein in een tunnel is zo'n beetje het slechts denkbare scenario.


Sorry hoor dat ik je terminologie niet gelijk verbeter PKP, maar interpretewr wat je lijkt te besoelen.

Gelukkig rijden treinen in de reizigersdienst niet met de noodrem overbrugd. Er is noodremovername mogelijk door de machinist zodat we op een veilige plek tot stilstand komen.

 

01-11-2022 08:27:33
mdeen
mdeen
Quote
thom (31-10-2022 23:25:12):

Los daarvan, het simpelweg zeggen 'ik spring wel ergens een deur uit bij brand' is leuk, maar dat is echt niet altijd de verstandigste keuze als daarna de vouwen uit je broek worden gereden door het overige treinverkeer wat jij net even verkeerd in geschat hebt...


En als ik dan beloof altijd aan de kant waar het andere spoor niet is uit de trein te springen, mag ik het dan wel?

 

01-11-2022 08:56:45
Oldskool
Oldskool
Quote
treinfan (01-11-2022 08:09:25):
Quote
PKP (31-10-2022 18:50:21):
Quote
brun (31-10-2022 15:27:24):

Vind je dat dom?

Als er brand ontstaat en het interieur zich met rook vult, ga ik niet lijdzaam zitten wachten tot een conducteur me komt redden. Dan vlucht ik. En als dat niet kan (trein te vol, andere rijtuigen ook vol met rook, noem maar op), zie ik dat ik eruit kom.

Dat lijkt me een volslagen gezonde reactie.


Dom, nee heeeel heeeel erg dom.

En juist daarom is materieel veelal voorzien van noodrem overbrugging. Stoppen met een brandende trein in een tunnel is zo'n beetje het slechts denkbare scenario.


.Gelukkig rijden treinen in de reizigersdienst niet met de noodrem overbrugd. Er is noodremovername mogelijk door de machinist zodat we op een veilige plek tot stilstand komen.


En zo staat het ook in de regeltjes. PKP had nog geen tijd gehad in zijn/haar pauze dat even op te zoeken.

 

01-11-2022 09:30:04
sjoerd
sjoerd

Oh, ja, de regeltjes. Maar die zijn zo vaak van toepassing, of juist niet, dat je wel ongeveer altijd pauze moet hebben om ze allemaal daarop na te slaan...

 

01-11-2022 09:50:17
broek53
broek53

Hoe interessant ook, het gaat hier helemaal niet meer over minder treinen door personeelsgebrek. Logisch, want vrijwel elk topic op somda wordt inmiddels gekaapt door een regeltjesdiscussie met een fanatisme een betere zaak waardig. En verdwaalt dan in het regeltjes- en helaas ook sprookjesbos.



Laatst bewerkt door broek53 op 01-11-2022 09:53
 

01-11-2022 09:52:40
thom
thom
Quote
mdeen (01-11-2022 08:27:33):
Quote
thom (31-10-2022 23:25:12):

Los daarvan, het simpelweg zeggen 'ik spring wel ergens een deur uit bij brand' is leuk, maar dat is echt niet altijd de verstandigste keuze als daarna de vouwen uit je broek worden gereden door het overige treinverkeer wat jij net even verkeerd in geschat hebt...


En als ik dan beloof altijd aan de kant waar het andere spoor niet is uit de trein te springen, mag ik het dan wel?


Genoeg spoorlijnen waar je aan beide kanten van de trein ander verkeer hebt tegenwoordig.

 

01-11-2022 10:06:46
broek53
broek53
Quote
thom (01-11-2022 07:53:45):

Volgens mij was mat'46 zo'n beetje het laatste materieel met niet-zelfsluitende deuren, het klinkt wel erg idioot dat om die reden al 40 jaar ongewijzigd zo te laten, dan denk ik toch dat er nog wel wat meer meespeelt...


Ja, zie het artikel dat treinhobby aanhaalde: werkgelegenheid. Men heeft er in de loop der tijd allerlei zinnige en onzinnige semi- en afgeleide veiligheids- en drogredenen bij gezocht. Dat zijn allemaal zaken die NS zichzelf heeft opgelegd cq zichzelf heeft laten gebeuren, en dus niet iets wettelijks.

 

01-11-2022 14:44:39
mdeen
mdeen
Quote
thom (01-11-2022 09:52:40):
Quote
mdeen (01-11-2022 08:27:33):
Quote
thom (31-10-2022 23:25:12):

Los daarvan, het simpelweg zeggen 'ik spring wel ergens een deur uit bij brand' is leuk, maar dat is echt niet altijd de verstandigste keuze als daarna de vouwen uit je broek worden gereden door het overige treinverkeer wat jij net even verkeerd in geschat hebt...


En als ik dan beloof altijd aan de kant waar het andere spoor niet is uit de trein te springen, mag ik het dan wel?


Genoeg spoorlijnen waar je aan beide kanten van de trein ander verkeer hebt tegenwoordig.


Dan beloof ik dat ik me in dat geval zal laten verbranden of verstikken. Ik had het over "daar waar het spoor niet ligt".

Of weet je wat, ik neem de kans, liever een trein die ongetwijfeld met zekerheid met 140 km/h langs een andere brandende trein raast proberen te ontwijken dan mijzelf te laten verbranden.

Of moeten we echt alle scenario's uitputtend behandelen zodat we in alle gevallen weten wat we moeten doen en er niemand gaat roepen "ja maar in dat geval...".

 

01-11-2022 16:01:58
VIRMm1
VIRMm1

Hallo zeg, wat is de sfeer gezellig hier (en de laatste tijd overal op Somda)...

 

01-11-2022 16:30:12
broek53
broek53

In een poging het weer eens over het eigenlijke topic te hebben: vandaag is dan (eindelijk, zou ik zeggen) aangekondigd dat NS kantoorpersoneel als tweede man/vrouw op langere treinen wil inzetten. Dat is aardig, in de zin dat dat ergens in mijn spoorjeugd al eens een paar keer eerder gebeurd is - al weet ik niet meer of dat in de jaren '80 of '90 was. Het ging altijd om het opvullen van de gaten door het zomerverlof en dat was in mijn verkeersleidingstijd begin jaren 80 ook al. Vandaar de 'zomerkoninkjes' destijds.

Overigens suggereert de berichtgeving dat het zou zijn om niet nog minder treinen te hoeven rijden. Meer treinen langer maken, dat snap ik, maar meer treinen niet helemaal, want dat suggereert dat er nu aanzienlijk veel minder hc's inzetbaar zouden zijn dan machinisten en volgens mij is dat niet zo. Zou het wel zo zijn, dan zouden machinisten immers nu al als tweede man/vrouw ingezet kunnen worden.
Ook dat hebben we in het verleden overigens wel gehad. Er was zelfs een Amsterdamse machinist die de linkerhelft van een hc-uniform aan de rechterhelft van een mcn-uniform had genaaid (of andersom πŸ™‚). Die tijden zie ik niet weer komen....



Laatst bewerkt door broek53 op 01-11-2022 16:32
 

01-11-2022 16:33:15
Ysbergsla
Ysbergsla

Het uniform niet, nee. Wel is de trend dat machinisten met reservedienst niet zelden als vertrekassistent mogen opdraven. De tekorten zitten meer bij de conducteurs dan machinisten.

 

01-11-2022 16:59:02
Roland55
Roland55
Quote
broek53 (01-11-2022 16:30:12):

In een poging het weer eens over het eigenlijke topic te hebben: vandaag is dan (eindelijk, zou ik zeggen) aangekondigd dat NS kantoorpersoneel als tweede man/vrouw op langere treinen wil inzetten. Dat is aardig, in de zin dat dat ergens in mijn spoorjeugd al eens een paar keer eerder gebeurd is - al weet ik niet meer of dat in de jaren '80 of '90 was. Het ging altijd om het opvullen van de gaten door het zomerverlof en dat was in mijn verkeersleidingstijd begin jaren 80 ook al. Vandaar de 'zomerkoninkjes' destijds.

Overigens suggereert de berichtgeving dat het zou zijn om niet nog minder treinen te hoeven rijden. Meer treinen langer maken, dat snap ik, maar meer treinen niet helemaal, want dat suggereert dat er nu aanzienlijk veel minder hc's inzetbaar zouden zijn dan machinisten en volgens mij is dat niet zo. Zou het wel zo zijn, dan zouden machinisten immers nu al als tweede man/vrouw ingezet kunnen worden.
Ook dat hebben we in het verleden overigens wel gehad. Er was zelfs een Amsterdamse machinist die de linkerhelft van een hc-uniform aan de rechterhelft van een mcn-uniform had genaaid (of andersom πŸ™‚). Die tijden zie ik niet weer komen....


In dit kader valt zeker nog te noemen het project "binnen / buiten", waarbij de vele ex mcn en hc's vanuit de HGB's 1 of 2 diensten buiten liepen om het tekort te verminderen. Van buiten naar binnen kwam overigens niets terecht, maar dat was natuurlijk ook niet echt zo gemeend.

 

01-11-2022 17:20:25
kleine_man
kleine_man

Ook was weer uitgebreid in het nieuws dat de NS nog steeds 1400 man tekort kwam, maar dat getal hoor ik al langer. Er is dus een stabilisatie.

Ook hoor ik dat er 22000 werknemers zijn (waarbij gesuggereerd wordt wordt dat dit rijden personeel is) wat suggereerd dat als iedereen 7,5% gaat overwerken het probleem direct opgelost is. Of is dat iets teveel gevraagd?




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

01-11-2022 17:21:40
treinfan
treinfan
Quote
Ysbergsla (01-11-2022 16:33:15):

Het uniform niet, nee. Wel is de trend dat machinisten met reservedienst niet zelden als vertrekassistent mogen opdraven. De tekorten zitten meer bij de conducteurs dan machinisten.


Gebeurt het ook dat passagierende machinisten als vertrekassistent worden ingezet?

 

01-11-2022 17:23:49
treinfan
treinfan
Quote
kleine_man (01-11-2022 17:20:25):

Ook hoor ik dat er 22000 werknemers zijn (waarbij gesuggereerd wordt wordt dat dit rijden personeel is) wat suggereerd dat als iedereen 7,5% gaat overwerken het probleem direct opgelost is. Of is dat iets teveel gevraagd?


Continu overwerken is niet gezond. Het vele overwerken zal ook meespelen in het hoge ziekteverzuim.

 

01-11-2022 17:43:48 1
sander14
sander14
Quote
treinfan (01-11-2022 17:21:40):
Quote
Ysbergsla (01-11-2022 16:33:15):

Het uniform niet, nee. Wel is de trend dat machinisten met reservedienst niet zelden als vertrekassistent mogen opdraven. De tekorten zitten meer bij de conducteurs dan machinisten.


Gebeurt het ook dat passagierende machinisten als vertrekassistent worden ingezet?


Zeker, ook dat komt voor.

 

01-11-2022 18:04:28
michaben
michaben
Quote
treinfan (01-11-2022 17:23:49):

Continu overwerken is niet gezond. Het vele overwerken zal ook meespelen in het hoge ziekteverzuim.


Volgens mij is 36 uur de norm bij de NS, dus 4 uur per week extra als tweede conducteur maakt een normale werkweek.

 

01-11-2022 18:17:15
rob_ehv
rob_ehv
Quote
Ysbergsla (01-11-2022 16:33:15):

Het uniform niet, nee. Wel is de trend dat machinisten met reservedienst niet zelden als vertrekassistent mogen opdraven. De tekorten zitten meer bij de conducteurs dan machinisten.


Vorige week in Eindhoven 4 nacht rangeerdiensten en 1 nacht reserve dienst, volgens planning. Nacht reserve niet gesteld en 1 van de 4 nacht retters ziek. Je loopt je helemaal kapot om alles optijd voor te brengen , geen pauzes.
als dit nou eenmalig is oké , maar dit gebeurd regelmatig. Gevolg hier van is ( kan ik niet bewijzen) dat mensen nog sneller zich ziek melden. En ook meer mensen 32 uur gaan werken om zelf de druk wat te verlagen.



Laatst bewerkt door rob_ehv op 01-11-2022 18:17
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

01-11-2022 22:34:41
PKP
PKP
Quote
Ysbergsla (01-11-2022 16:33:15):

Het uniform niet, nee. Wel is de trend dat machinisten met reservedienst niet zelden als vertrekassistent mogen opdraven. De tekorten zitten meer bij de conducteurs dan machinisten.


Vanzelfsprekend toch. Opdraven klinkt overigens nou ook weer niet zo heel positief. Gewoon werk, waardoor een trein wel kan rijden voor de reiziger.

 

01-11-2022 23:06:06
bacr
bacr
Quote
michaben (01-11-2022 18:04:28):
Quote
treinfan (01-11-2022 17:23:49):

Continu overwerken is niet gezond. Het vele overwerken zal ook meespelen in het hoge ziekteverzuim.


Volgens mij is 36 uur de norm bij de NS, dus 4 uur per week extra als tweede conducteur maakt een normale werkweek.


36-38 uur is de voltijdnorm in vrijwel alle sectoren in Nederland. Vaak vormgegeven als 40 uur met 12-24 ADV-dagen.

 

02-11-2022 09:20:17
brun
brun

Dit vind ik nou een positief gebaar:

nieuws.nl



Laatst bewerkt door brun op 02-11-2022 09:20
 

02-11-2022 09:45:30
bacr
bacr
Quote
brun (02-11-2022 09:20:17):

Dit vind ik nou een positief gebaar:

nieuws.nl


Ik meen dat Bert Meerstadt ook regelmatig undercover meeging, en misschien wel als machinist? Of herinner ik me dat verkeerd?

Is natuurlijk ook wel goed signaal naar je collega's, dat je je interesseert voor wat er op de werkvloer zelf speelt en dat ook wil ervaren. Vroeggûh kwamen de PD's gewoon uit de organisatie.

 

02-11-2022 10:10:30
Oldskool
Oldskool

Klopt! Meerstadt ging geregeld mee de trein op als machinist en zijn opvolgster Ingrid Thijssen als hc. Dus zo nieuw is het niet wat Koolmees doet, maar het valt hem te prijzen dat hij het bedrijfsonderdeel wat het geld binnen harkt, wilt leren kennen.

 

02-11-2022 11:21:33
sjoerd
sjoerd

Het bedrijfsonderdeel DAT het geld binnenharkt, is naar ik meen lastig aan te wijzen. De automaten? De banken die de abo's afrekenen? De dienstregelingmakers? De werkplaatsmedewerkers?

In het bedrijfsblad De Koppeling stonden regelmatig foto's van niet-treinpersoneel dat een dagje meeliep. MEEliep. Dus.πŸ˜‰

 

02-11-2022 18:43:56
scooter
scooter
Quote
Oldskool (02-11-2022 10:10:30):

Klopt! Meerstadt ging geregeld mee de trein op als machinist en zijn opvolgster Ingrid Thijssen als hc. Dus zo nieuw is het niet wat Koolmees doet, maar het valt hem te prijzen dat hij het bedrijfsonderdeel wat het geld binnen harkt, wilt leren kennen.


Volgens mij harkt NS Stations het meeste binnenπŸ˜‰

 

03-11-2022 10:17:19
bacr
bacr

NS probeert personeelsgebrek op een andere manier op te lossen, las ik in de Volkskrant. Dit artikel kon ik gewoon 'gratis' lezen, kwam bij mij niet achter de betaalmuur vandaan. Dus mss bij anderen ook niet?

Bij de NS knappen een Syrische boer en een Afghaanse schrijver nu treinen op

Ook wel eens leuk om zo'n verhaal te lezen.

 

03-11-2022 10:43:55
Oldskool
Oldskool

De mensen die aan de slag gaan zijn er dolblij mee. Die kunnen weer werken aan hun toekomst. Er leuk om te lezen.

 

29-11-2022 18:42:01
michaben
michaben

Tussen kerst en oud en nieuw lijkt NS personeel gelegenheid te krijgen om vrij te nemen, aangezien het halve land dan ook vrij heeft en er dus nauwelijks spitsverkeer is:

800 opgeheven Amr-Asd
2000 opgeheven
2100 opgeheven
2400 opgeheven Lls-Shl
2800 opgeheven
3100 opgeheven Nm-Ah
3900 opgeheven Asd-Ehv
4400 opgeheven Ht-O
4500 opgeheven
5700 opgeheven
5800 opgeheven Hfd-Asd
6600 opgeheven Nm-Ah
6800 opgeheven
7400 opgeheven
8900 opgeheven

 

29-11-2022 20:10:05
b2py
b2py

NS rijdt met uitzondering van het nachtnet ook pas vanaf 10:00 op nieuwjaarsdag.....

 

29-11-2022 21:09:21
kleine_man
kleine_man
Wat is de reden dat de 3900 wel blijft rijden maar alleen op het stuk Asd-Ekz en de 4500 opgeheven wordt? Makkelijker was om de 3900 helemaal op te heffen en de 4500 te laten rijden. Ook grappig, de 3100 rijdt niet tussen Ah en Nm. Laat dat nu net geen personeel opleveren.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

29-11-2022 21:28:35
sneltram
sneltram

De 3900 sluit in Hn aan op de 4800 en op de regionale busknoop. De 4500 ligt daar helemaal buiten.

 

29-11-2022 21:36:42
michaben
michaben

De 4500 rijdt ook maar 3 ritten per dag en conflicteert ook nog eens met de 3300 die daarom een stop van 8 tot 10 minuten moet krijgen in Zd wanneer de 4500 rijdt.

 

29-11-2022 21:47:28
rob_ehv
rob_ehv
Quote
michaben (29-11-2022 18:42:01):

Tussen kerst en oud en nieuw lijkt NS personeel gelegenheid te krijgen om vrij te nemen, aangezien het halve land dan ook vrij heeft en er dus nauwelijks spitsverkeer is:

800 opgeheven Amr-Asd
2000 opgeheven
2100 opgeheven
2400 opgeheven Lls-Shl
2800 opgeheven
3100 opgeheven Nm-Ah
3900 opgeheven Asd-Ehv
4400 opgeheven Ht-O
4500 opgeheven
5700 opgeheven
5800 opgeheven Hfd-Asd
6600 opgeheven Nm-Ah
6800 opgeheven
7400 opgeheven
8900 opgeheven


Of we moeten nog een mail krijgen dat er extra verlof te krijgen is , maar voor de rest zit de kerstvakantie al zo'n 12 maanden vol en is er geen dag extra ruimte voor verlof.

 

29-11-2022 21:50:29
rob_ehv
rob_ehv
Quote
b2py (29-11-2022 20:10:05):

NS rijdt met uitzondering van het nachtnet ook pas vanaf 10:00 op nieuwjaarsdag.....


Weet niet wat de reden is maar het valt me op dat het nachtnet Utrecht-Amsterdam wel rijdt maar het nachtnet wat normaal za op zon rijdt van rtd naar ehv en ut naar Ehv v.v uit de planning is gehaald.

 

30-11-2022 00:46:48
broek53
broek53
Quote
michaben (29-11-2022 21:36:42):

De 4500 rijdt ook maar 3 ritten per dag en conflicteert ook nog eens met de 3300 die daarom een stop van 8 tot 10 minuten moet krijgen in Zd wanneer de 4500 rijdt.


Daarnaast past de 4500 ook nog eens niet met zichzelf 😜 in de zin dat de treinen zouden moeten kruisen bij Bovenkarspel Flora en tussen Hks en Hnk. Da's wat moeilijk...



Laatst bewerkt door broek53 op 30-11-2022 00:47
 

30-11-2022 06:33:52
b2py
b2py
Quote
rob_ehv (29-11-2022 21:50:29):
Quote
b2py (29-11-2022 20:10:05):

NS rijdt met uitzondering van het nachtnet ook pas vanaf 10:00 op nieuwjaarsdag.....


Weet niet wat de reden is maar het valt me op dat het nachtnet Utrecht-Amsterdam wel rijdt maar het nachtnet wat normaal za op zon rijdt van rtd naar ehv en ut naar Ehv v.v uit de planning is gehaald.


Het deel van en naar Eindhoven is ook in opdracht van de provincie Brabant, en geen onderdeel van het HRN.

 

30-11-2022 09:25:18
PKP
PKP
Quote
michaben (29-11-2022 18:42:01):

Tussen kerst en oud en nieuw lijkt NS personeel gelegenheid te krijgen om vrij te nemen

Gelukkig heb je er "lijkt" tussen gezet. De conducteurs gisteren zaten heel wat af te klagen over het feit dat eerste, tweede kerstdag, alsmede Oudejaarsavond en nieuwjaarsdag allemaal gewerkt moesten worden. Dan zullen ze ertussen inderdaad wel eens een dagje vrij morten zijn......

 

30-11-2022 13:50:49
Zabky
Zabky
Quote
kleine_man (29-11-2022 21:09:21): Wat is de reden dat de 3900 wel blijft rijden maar alleen op het stuk Asd-Ekz en de 4500 opgeheven wordt? Makkelijker was om de 3900 helemaal op te heffen en de 4500 te laten rijden. Ook grappig, de 3100 rijdt niet tussen Ah en Nm. Laat dat nu net geen personeel opleveren.

In die tijd dat ze er een half uurtje af zijn kunnen ze mooi schaften, levert elders weer meer capaciteit op omdat ze dan niet hoeven te schaften. Ook met keer-, rij- en overstap-tijden houd je dan meer speling over. Wellicht was dit net het kleine beetje extra waardoor het allemaal passend werd.



Laatst bewerkt door Zabky op 30-11-2022 13:52
 

10-12-2022 13:32:33 1
PKP
PKP

Een "mooi" (lees: intriest) stukje tekst in het NRC van vandaag. Hoe kan je een beeld schetsen van je werk bij NS en er voor zorgen dat andere enthousiast er voor worden. Er wordt aangegeven dat de inkomsten ver achterblijven bij NS. Conducteur (1) geeft aan fietsen regelmatig gratis mee te nemen, anders moeten de scholieren fietsen door de regen. En reiziger komt melden dat hij een verlopen Abo heeft, geeft niets, volgende keer beter, ik schrijf amper boetes, dat doen en kunnen mijn collega's veel beter.... Verder was vroeger alles beter, met een doorbetaalde pauze van één uur en uitgebreid eten in binnenstad Leeuwarden......

Conducteur (2) loopt wat door de trein "de controle is bij de poortjes..." en ploft neer in de eerste klasse. Hij ziet vanuit zijn zetel de "Rotterdamse RET Metro" in Gouda naar Alphen vertrekken.........

Verder blijkt het personeelsverblijf te Rhenen niet meer helemaal superdeluxe te zijn.....

Tot slot: Andere werven voor een functie als Conducteur of Machinist doet de HC zeker niet, dat doe je iemand toch echt niet aan !

 

10-12-2022 14:37:26 1
Dionysusnu
Dionysusnu

Link naar het equivalente digitale artikel.
Overigens staat daarin aan het eind:

Correctie: In een eerdere versie van dit artikel stond dat de Rotterdamse vervoerder RET op het traject Alphen aan den Rijn - Gouda rijdt. Dit moet R-net zijn en is hierboven aangepast.



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 10-12-2022 14:47
 

10-12-2022 23:38:16
MetroRET
MetroRET

Ook R-NET is geen vervoerder, maar niet meer dan een merk.

 

11-12-2022 00:38:28
DDZ7504
DDZ7504

Inmiddels staat er:

Correctie: In een eerdere versie van dit artikel stond dat de Rotterdamse vervoerder RET op het traject Alphen aan den Rijn - Gouda rijdt. Dit traject wordt gereden door NS onder de vlag van R-net. Dit is hierboven aangepast.

 

13-12-2022 22:02:46
Dionysusnu
Dionysusnu

NS ziet groeiende belangstelling voor treinjobs

Met kandidaat-conducteurs, de functie waaraan de behoefte bij NS het grootst is, vinden per week zo'n 160 gesprekken plaats. Tussen juli en november zijn er 184 conducteurs aangenomen.

Dus in 5 maanden zijn er evenveel mensen aangenomen als er iedere week op gesprek zijn? Dat klinkt heel laag. Dat zou betekenen dat maar 6% van de sollicitanten aangenomen wordt. Is dat echt zo voor conducteurs, of maak ik ergens een denkfout?

 

13-12-2022 22:14:12
anton_
anton_

Of, elke sollicitant heeft 5 gesprekken en 30% wordt aangenomen.

 

13-12-2022 22:27:48
train85
train85

Ik stel er soms ook een paar mensen voor, voor het mooie vak. Maar als je dan ziet hoeveel er dan het vak ook echt krijgen is laag ja. Dat verbaasd mij soms heel veel. Want de gesprekken zijn dan wel erg goed, maar toch weten ze iets te vinden om je na paar gesprekken af te wijzen. Ik kan er met mijn hoofd niet bij.



Laatst bewerkt door train85 op 13-12-2022 22:28
 

13-12-2022 22:30:25
Zabky
Zabky
Quote
Dionysusnu (13-12-2022 22:02:46):

NS ziet groeiende belangstelling voor treinjobs

Met kandidaat-conducteurs, de functie waaraan de behoefte bij NS het grootst is, vinden per week zo'n 160 gesprekken plaats. Tussen juli en november zijn er 184 conducteurs aangenomen.

Dus in 5 maanden zijn er evenveel mensen aangenomen als er iedere week op gesprek zijn? Dat klinkt heel laag. Dat zou betekenen dat maar 6% van de sollicitanten aangenomen wordt. Is dat echt zo voor conducteurs, of maak ik ergens een denkfout?


6% klinkt niet als heel ondenkbaar. Ik heb getallen gehoord die nog lager zijn. Er zijn een flink aantal rondes, psychologisch onderzoek, medisch onderzoek, capaciteitentest, concentratietest, rollenspel etc. Laat staan de mensen die niet eens uitgenodigd worden of überhaupt na het sturen van een brief zelf alsnog afhaken. NS wil natuurlijk ook geen mensen die volgende maand weer afhaken, we zoeken collega's voor de langere termijn.

 

13-12-2022 23:11:16
AlexNL
AlexNL

Het aantal mensen dat door de selectie komt is laag en het aantal mensen dat de opleiding helemaal afrondt ligt nog wat lager. De eisen zijn hoog en lang niet iedereen komt in aanmerking om een veelvoud aan redenen.

 

14-12-2022 13:25:51
PKP
PKP

En als je dan het NRC leest, ga je helemaal twijfel of een baan als rijdend personeel wel zo leuk en motiverend is, naast de dubbele onregelmatigheid en het strakke roostergebonde leven, welke ook op privetijd flinke invloed heeft.

Gehoorproblemen en vooral kleurenblindheid (bij mannen) zorgen ook voor veel ongeschiktheid, naast de psychische gesteldheid van een niet onaanzienlijk deel van de sollicitanten.



Laatst bewerkt door PKP op 14-12-2022 13:28
 

14-12-2022 13:59:48
mich
mich

Is inderdaad een bekend probleem. Dat er van een paar 100 sollicitanten maar 5 machinisten overblijven uiteindelijk is gangbaar helaas. De selectie en testen zijn ook echt nodig, je kunt niet zomaar iedereen op de trein zetten. Ik zie hierin geen ruimte soepeler te worden.

 

14-12-2022 15:33:44 2
gvttreinen
gvttreinen

Lijkt me niet moeilijk, sleutelen en in 1e klasse zitten πŸ˜‰

(Sorry, intikker en helaas gebaseerd op de werkelijkheid...uitzonderingen gelukkig daargelaten)

 

14-12-2022 16:58:44
DDZ7504
DDZ7504

Er is wel een aanzienlijk deel van de psychologische keuring waar men wel makkelijker voor zou kunnen slagen als er geschikte oefeningen voor zouden bestaan, dan wel beschikbaar zouden zijn. Voor het rijexamen theorie oefenen de meesten mensen tenslotte ook met oefentoetsen (en vaak zelfs ook door middel van praktijk).



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 14-12-2022 16:59
 

14-12-2022 17:57:31
phantom
phantom

Dus voor het vak van conducteur moet je tegenwoordig ? ,ook al een doctoraat hebben.
Geen wonder dat er dan zo weinig mensen overblijven aan het eind van het traject.
De weinige met een doctoraat of anderzins hoogopgeleide personen zijn er niet in grote getalen,en wellcht zien er ook een hoop af van zo'n functie als het allemaal volgens een strak rooster moet wat schijnbaar je prive leven ook flink beinvloed.
Wellicht dat het salaris ze ook tegenstaat en het negatieve nieuws van de afgelopen tijd zal ook niet bijdragen tot veel enthousiasme bij sollicitanten,dus al met al snap ik eigenlijk niet waarom men mikt op mensen die raketgeleerde zijn voor zo'n functie.

Het is al jaren een feit dat men zelfs voor de meest simpele banen overal een stapel papieren/diploma's eist waar je eng van word,terwijl er wellicht andere alternatieve groepen zijn met minder papieren die beter geschikt en meer enthousiast zouden kunnen zijn voor diverse banen incl die van conducteur.

Ik zeg hiermee niet dat je iedereen maar zomaar op zo'n functie zou kunnen of moet willen zetten,maar wellicht zou enige versoepeling in de eisen voor de functie incl toelatings traject enigzins kunnen worden aangepast/iet lichter gemaakt kunnen worden.

Dat hebben ze tenslotte toch ook voor personeel voor de werkplaatsen gedaan en dat lijkt goed te gaan,terwijl je in die hoek juist met simpele foutjes hele vervelende dingen kan veroorzaken als zo'n trein het spoor weer opgaat.



Laatst bewerkt door phantom op 14-12-2022 17:58
 

14-12-2022 18:08:46 2
AlexNL
AlexNL

Een doctoraat hebben, waar haal je dat nou weer vandaan?

Het gaat hier over medische en psychologische keuringen: kijken of je wel geschikt bent voor het vak. Heel veel mensen zijn dat gewoon niet. Bijvoorbeeld omdat ze kleurenblind zijn (dat is ook voor een conducteur relevant), omdat ze niet goed in staat zijn om risico's in te schatten, of omdat ze niet voldoende in staat zijn om te handelen wanneer ze het hardste nodig zijn.

In geval van een aanrijding is de conducteur bijvoorbeeld de persoon die naar buiten moet om te kijken naar wat er is gebeurd. Bij een evacuatie zal de conducteur ook een begeleidende rol spelen.

Als er iemand op het perron tegen de trein hangt (bijvoorbeeld omdat deze beschonken is) maar een conducteur gewoon fluit en sluit, kan dit levensveranderende gevolgen hebben. En wat heb je aan een conducteur die beeft als een rietje en niet naar buiten durft wanneer de nood aan de man is?

 

14-12-2022 22:03:53
PKP
PKP
Quote
DDZ7504 (14-12-2022 16:58:44):

Er is wel een aanzienlijk deel van de psychologische keuring waar men wel makkelijker voor zou kunnen slagen als er geschikte oefeningen voor zouden bestaan, dan wel beschikbaar zouden zijn.


En die oefeningen zijn er juist bewust niet of amper, en daar is een goede reden voor. Ze willen nou eenmaal iemand "naturel" keuren, en niet aapjes welke een bepaald kunstje is aangeleerd.

 

14-12-2022 22:41:05
sjoerd
sjoerd

Zodra mensen ergens in dienst zijn, moeten ze wel allerlei kunstjes opvoeren en mogen ze ineens niet meer naturel zijn? Dat is wel een heel vreemde benadering van werknemers.

 

14-12-2022 23:19:09
PKP
PKP

Een capaciteitentest is natuurlijk iets heel anders dan "gewoon" werken. Maar dat zullen de meeste wel gesnapt hebben.

Dus in Jip-en-Janneke: Een uitgebreide gehoortest doen waarbij de kandidaat de geluiden amper tot uiteindelijk niet meer hoort, en sommige een gehoorapparat verplicht moeten gaan dragen, of worden afgekeurd, en later tijdens het werk klagen over het extreem hoge volume van bel- en zoemer geluiden in de cabine van de machinist.........

 

15-12-2022 00:01:40
DDZ7504
DDZ7504
Quote
PKP (14-12-2022 22:03:53):
Quote
DDZ7504 (14-12-2022 16:58:44):

Er is wel een aanzienlijk deel van de psychologische keuring waar men wel makkelijker voor zou kunnen slagen als er geschikte oefeningen voor zouden bestaan, dan wel beschikbaar zouden zijn.


En die oefeningen zijn er juist bewust niet of amper, en daar is een goede reden voor. Ze willen nou eenmaal iemand "naturel" keuren, en niet aapjes welke een bepaald kunstje is aangeleerd.


Maar wat beschouw je als naturel? Iemand die de keuring voor het eerst doet op z'n 17e zonder ooit autogereden te hebben, heeft veel minder vaak het reactievermogen hoeven gebruiken dan iemand van bijvoorbeeld 30 die al 10 jaar autorijdt. En daar heb je wel degelijk voordeel bij bij de reactietest.

 

15-12-2022 00:22:19
rob_ehv
rob_ehv
Quote
gvttreinen (14-12-2022 15:33:44):

Lijkt me niet moeilijk, sleutelen en in 1e klasse zitten πŸ˜‰

(Sorry, intikker en helaas gebaseerd op de werkelijkheid...uitzonderingen gelukkig daargelaten)


En er tegen kunnen om 4:00 te kunnen opstaan of om 4:00 naar bed gaan. Uitgescholden te worden tijdens je dienst , bespuugd te worden tijdens je dienst , geslagen worden tijdens je dienst.



Laatst bewerkt door rob_ehv op 15-12-2022 00:28
 

15-12-2022 09:00:41
sjoerd
sjoerd

Ik wil het natuurlijk op geen enkele manier goedpraten, maar uitgescholden worden en met ander geweld bejegend worden, is helaas gebruikelijk in alle beroepen waarin men te maken heeft met "publiek". Het opkomen voor jezelf is bij een flinke groep geheel ontaard in onfatsoen en geweldpleging: men meent meer rechten te hebben dan alle anderen.

 

15-12-2022 09:11:46 1
PKP
PKP

"Naturel" keuren waarbij de kandidaat niet enkele kunstjes in de dagen voor de keuring heeft aangeleerd geeft toch echt een beter beeld van iemand, en daarom wordt dat zo gedaan. Het gaat hierin natuurlijk om veel meer dan wat reactievermogen. Goede vigilantie en persoonlijkheid zijn bijvoorbeeld zeer belangrijke punten bij zo'n keuring. De eisen laten zakken onder druk van personeelstekort is natuurlijk het slechtste wat je kunt als bedrijf met veiligheidsfuncties, dan gaat het echt fout.

 

15-12-2022 09:37:54 1
Oldskool
Oldskool
Quote
phantom (14-12-2022 17:57:31):

Dus voor het vak van conducteur moet je tegenwoordig ? ,ook al een doctoraat hebben.


Om je populistische uitspraak maar meteen even onderuit te halen, zie functie eisen Dan weet je meteen dat je de plank (weer eens) compleet hebt mis geslagen 😜

 

15-12-2022 11:31:07
thom
thom
Quote
DDZ7504 (14-12-2022 16:58:44):

Er is wel een aanzienlijk deel van de psychologische keuring waar men wel makkelijker voor zou kunnen slagen als er geschikte oefeningen voor zouden bestaan, dan wel beschikbaar zouden zijn. Voor het rijexamen theorie oefenen de meesten mensen tenslotte ook met oefentoetsen (en vaak zelfs ook door middel van praktijk).


Een Psychologische keuring (toesten van geschikte gesteldheid van persoon) is wel wat anders dan een theorie examen (toesten op kennis) natuurlijk.

 

15-12-2022 15:11:29
DDZ7504
DDZ7504

Ik weet niet in welk jaar jij je rijbewijs hebt gehaald, maar het theorie examen is tegenwoordig niet alleen een kennistest...



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 15-12-2022 15:28
 

15-12-2022 17:43:17
phantom
phantom
Quote
Oldskool (15-12-2022 09:37:54):
Quote
phantom (14-12-2022 17:57:31):

Dus voor het vak van conducteur moet je tegenwoordig ? ,ook al een doctoraat hebben.


Om je populistische uitspraak maar meteen even onderuit te halen, zie functie eisen Dan weet je meteen dat je de plank (weer eens) compleet hebt mis geslagen 😜


Had het vraagteken er niet voor niets bij gezet.
Juist omdat ik niet weet wat vroeger de eisen waren en de diverse andere keuringen/gesprekken,ten overstaan van nu,was dat vraag teken neer gezet.
Zoals het nu in dit topic overkomt in sommige berichten lijkt het toch haast alsof je een doctoraat moet hebben,of ben ik de enige die die menig vormt na het lezen van alles wat men openbaart aangaande de eisen en andere zaken om conducteur te mogen worden ??