06-08-2022 09:58:29 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Kent NS enkel tijd-voor-tijd en geen uitbetaling van extra gewerkte uren? |
06-08-2022 10:47:06 1 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
@PKP; En soms wat meer en harder werken, is in andere beroepen ook niets bijzonders hoor... |
06-08-2022 10:57:58 4 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Quote Wauw man.... Jij bepaalt even voor mensen die het geld hard nodig hebben dat ze dan ook maar even afstand moeten doen van hun verworven rechten, en gewoon zich totaal over moeten leveren aan de grillen van een werkgever! Bij NS kan je de extra gewerkte uren ook opsparen voor later (denk aan vervroegd pensioen of voor een sabbatical periode). Dus die hoeven niet op korte termijn terug gegeven te worden. (maar dat wist je natuurlijk al wel, want je bent zo goed ingevoerd in de regels binnen NS, "als buitenstaander") |
06-08-2022 11:49:13 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Leuk dat we een inkijkje hebben gekregen in de CAO en de uitwerking daarvan op de werkvloer en volgens mij is er nu wel weer genoeg over en weer de maat genomen. Dus zullen we het nu weer vriendelijk en aardig houden? |
![]() |
advertentie |
06-08-2022 14:44:38 | ||
---|---|---|
moderator
Moderator ![]() |
Dat kunnen wij als beheer alleen maar onderschrijven.. graag het hier gezellig houden. Zo niet, dan gaat de discussie op slot en/of kunnen er andere maatregelen worden genomen. |
08-10-2022 16:37:32 2 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Is het nu zo dat de planningsnorm voor het aantal conducteurs op een trein daadwerkelijk een norm geworden is (dus zonder "planning")? Het is in ieder geval een NS-eigen norm en niet iets wat van enige wet- of regelgeving per se moet. Ik vraag het maar omdat in het wat verdere verleden een planningsnorm ook bestond (destijds 2e man bij meer dan 6 bakken), maar dat er op zichzelf maar 1 hc op een trein hoefde te zijn. Dat vond zich terug in de diensten van tweede hc's die een trein tot een bepaald station begeleidden en daar a.t.v. hadden - wat in dit geval stond voor assistentie tot vertrek. Met andere woorden: hij hielp nog bij vertrek van de trein, maar bleef zelf achter. De "bakkennorm" had dan ook primair te maken met het vertrekproces en het overzicht over de trein. In de bijsturing maakten we daarvan ook gebruik: voor de IC's naar Limburg werd op de grote stations de functie van "vertrekassistent" vervuld door perronopzichters. Ik vrees enigszins dat de planningsnorm destijds door de meer dan overiijverige veiligheidsinstantie (van NS) verheven is tot een norm die ook echt voor de veiligheid nodig gevonden wordt (door de veiligheidsinstanties). In dat geval zou ik als NS dan toch ook maar eens de eigen regels tegen het licht houden, want zo'n zwaarwegend veiligheidsaspect (behalve dus overzicht tijdens het vertrekproces) kan het nooit zijn dat je daar niet van kunt afwijken als de nood aan de man is - en dat is-ie overduidelijk. Laatst bewerkt door broek53 op 08-10-2022 16:39 |
08-10-2022 17:11:26 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
In had ergens gelezen te hebben (Locov-reactie advies drgl2023 vermoed ik) dat in de Coronatijd (zeker de eerste maanden) de bakkennorm is opgerekt. Daarmee dus bewezen dat het geen in steen gebeitelde norm is. Laatst bewerkt door mren op 08-10-2022 17:19 |
09-10-2022 00:48:18 | ||
---|---|---|
scooter
![]() |
Quote Op zich zou het mogelijk moeten zijn weer met vertrekassistenten te werken,alleen is er op de stations heel veel personeel wegbezuinigd. Zo zijn er IC stations waar nu geen perronopzichter(plp) meer is,of 1 voor meerdere perrons.Ook wat nu in de media verscheen over winkelpersoneel:daar zijn ook tekorten aan personeel op de stations. Eigenlijk wreekt zich hier de eerdere teruggang in personeel voor en tijdens corona |
09-10-2022 08:55:13 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Een machinist is al bevoegd vertrek assistent. Als deze "over" zijn, zoals nu op sommige standplaatsen, kan je volgens de regels deze al niet planmatig inzetten een hele dienst als vertrekassistent Een rijdende machinist ook nog belasten met de vertrekprocedure is natuurlijk gewoon de werkdruk nog verder verhogen. En werkt gewoon vertragend, zeker bij kou en slecht weer zal deze elke keer zijn jas moeten gaan aantrekken/uitdoen, anders is deze na een paar stationementen al ziek....... Eén HC op een lange trein maakt zwartrijden zo eenvoudig, dan kan je beter de gehele kaartverkoop maak staken. |
09-10-2022 10:26:52 5 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Als dat alle bezwaren zijn die je bij elkaar kunt schrapen, dan is er hoop. Twee opmerkingen maar even: machinisten zijn niet van suikergoed en een hc komt op een propvolle korte trein ook niet door de trein heen. Los van al het andere dat je over zwartrijden kunt zeggen, kun je dat percentage beter laten oplopen dan de huidige anti-stemming bij publiek en politiek ongebreideld laten groeien. |
09-10-2022 10:41:09 1 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Quote Het heeft weinig nut zo verder te discussiëren als zelfs gewone simpele gezondsheids regels niet erkend worden. |
09-10-2022 10:48:52 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Mee eens met Broek53,al zou het maar voor tijdelijk zijn.
Laatst bewerkt door phantom op 09-10-2022 10:49 |
09-10-2022 10:53:27 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Quote Dat heeft het sws niet, met deze overdreven gedoe van jou! Vertragend, Jas aan, Jas uit, verhoogde werkdruk... Kom op zeg! |
09-10-2022 10:54:27 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Quote Overgrote deel van rijdend personeel zet zijn/haatr schouders eronder hoor. |
09-10-2022 12:18:23 | ||
---|---|---|
DDietzen
![]() |
Ik gok zo dat alle hierboven aangedragen oplossingen, hoe pragmatisch ook, stuklopen op het feit dat de vakbonden mordicus tegen iedere maatregel zijn die een personeelsbesparing oplevert, omdat ze natuurlijk niet willen dat het personeelsbestand (en daarmee hun achterban) kan krimpen. |
09-10-2022 12:45:07 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Aangedragen oplossingen zijn van tijdelijke aard. En daar is op dit moment echt niets mis mee, al doet iemand anders ons dat wel doen geloven. Allerlei excuses over gezondheid blabla slaan nergens op. Wat @broek53 al aangaf, daar ben in het helemaal mee eens. |
09-10-2022 13:09:19 1 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Herhaaldelijke temperatuurwisselingen, één van de oorzaken van veel ziekteverzuim bij de conducteurs. Het is niet voor niets dat de gemiddelde machinist tijdens stationementen niet op het perron staat, maar in zijn/haar warme ruimte blijft..... |
09-10-2022 13:15:48 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Vroeger waren ook alle mcn ziek die op mat 46, hondekop of locs 1100/1200/1300 reden. Die open cabine deuren tijdens de stationnementen he? ....... |
09-10-2022 13:28:58 4 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Quote Tjonge, gaan nog ze een kussentje en sjaals eisen, pfff. Tijd voor camera's waarmee je het sluiten van de deuren controleerd, hoeft niemand de deur uit. O ja, mss ook mcn en conducteur vast aan treinstel koppelen, hoeven ze de trein niet uit! Lunch/dinner wordt door servicepersoneel naar de trein gebracht (uiteraard zijn die beschermd tegen allerlei weersinvloeden) Sorry hoor maar van dit soort opmerkingen krijg ik pukkels π |
09-10-2022 13:39:51 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
09-10-2022 13:41:46 2 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Er zijn ook foto's met de kop van de machinist met ijs in zijn baard en snor, al hangend op de leren vensterbank van hun ijzeren paard. Toen waren wij kerels nog kerels.π Laatst bewerkt door sjoerd op 09-10-2022 13:41 |
09-10-2022 14:10:18 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Ik kom er sinds corona nog nauwelijks, maar ik had de indruk dat in Duitsland op de grote stations de perronopzichter weer aan het terugkeren was.
|
09-10-2022 14:20:03 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Tsja, en nu de regelgeving.... Welk sein moet de vertrekassistent dan geven aan de Hoofdconducteur ? (Dat sein is nou juist een aantal jaartjes geleden uit het Seinenboek/Bijlage 4 gehaald) π Laatst bewerkt door PKP op 09-10-2022 14:20 |
09-10-2022 14:28:52 3 | ||
---|---|---|
TimH8
![]() |
Quote Het is een fabel dat je ziek wordt van koud weer (onderkoeld is wat anders), je wordt ziek door bijvoorbeeld een virus of bacterie. Waarschijnlijker is het dat er reizigers in de trein zitten die bijvoorbeeld een verkoudheidsvirus hebben en dit overdragen aan de conducteur op de trein. Conducteurs komen nou eenmaal, door de aard van hun beroep, veelvuldig in contact met mensen, dus de kans dat zij wat oplopen is hoger dan voor bijvoorbeeld machinisten. |
09-10-2022 15:38:34 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Quote Hetzelfde sein dat de tweede conducteur aan de eerste conducteur geeft, zou ik zeggen. |
09-10-2022 16:33:44 1 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Als dat sein deel uit maakt van de officiële vertrekprocedure, zou het in het seinenboek (moeten) staan. |
09-10-2022 17:55:26 1 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Wat niet is kan nog komen. Een kwestie van wijzigen. Dat is gedurende de bijna 2 eeuwen dat we spoorwegbeveiliging hebben jaarlijks gebeurd. Reglementen zijn niet voor de eeuwigheid, te zien aan de stapel wijzigingsbladen in mijn archief. Laatst bewerkt door sjoerd op 09-10-2022 17:56 |
09-10-2022 19:27:02 1 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Nu begrijp ik het niet meer... Bij een lange trein (oa. vanaf 8 bakken ICM) waarbij een tweede conducteur verplicht is, zou deze dan geen officieel onderdeel zijn van de vertrek procedure, omdat er geen 'sein' is wat hij aan de HC kan geven. Waarom moeten er dan wel minimaal 2 conducteur aanwezig zijn? Dan heeft ook de bakkennorm toch geen zin? Laatst bewerkt door treinhobby op 09-10-2022 19:30 |
09-10-2022 20:31:50 | ||
---|---|---|
maarten83
![]() |
Omdat in hier die hc's bijelkaar staan ipv verspreid is mijn ervaring. In Duitsland hebben ze daar een mooi oranje staf voor dacht ik. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
09-10-2022 20:42:16 | ||
---|---|---|
Zabky
![]() |
Als het er niet meer in staat betekend het niet gelijk dat het niet meer kan? Als tweede hc "zwaai je af" "geef je een treindeel klaar". Een hc heeft (anders dan bijv. in Duitsland) niets van doen met het seinenboek. De seinen, gebaren, lampjes die ik nodig heb staan in het handboek hc. Anders hebben we nog altijd een portofoon/telefoon waarmee je kan communiceren. |
09-10-2022 20:56:56 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Dat vertrekproces is gewoon een bedrijfsintern voorschrift hoe dat ingeregeld is, daarmee staat er dus ook niets over in de seinwetgeving. |
09-10-2022 21:53:47 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Seinenboek hoofdstuk 10, alleen verwijderd een paar jaar geleden....... |
09-10-2022 22:17:55 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Met als reden??? Dat je ook zonder conducteur mag rijden zoals RegioNS / Syntus / Veolia toen al deden? @PKP, jij doet nu omdat het niet meer in het Seinhandboek staat, het dus per definitie verboden is. Enkele (ik vermoed) HC's geven hier aan dat er een handdoek is waar de voorschriften (nu) in staan. |
09-10-2022 23:42:59 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
In het handboek Vertrekassistent zou het ook moeten staan, immers dat zijn in de regel machinisten en die zien het niet in hun Bijlage 4/ VVRV seinenboek. Niet verboden, maar het is wat moeilijk een gebaar te maken, notabene bij de vertrekprocedure, als niet omschreven staat hoe dit dan is.... |
10-10-2022 10:37:24 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Quote Zie in Heerlen bij de vertrek proceduren van de IC dat de perronopzichter/stationschef haar of zijn hand opsteek van een andere plaats als waar een of meer hc staan. |
10-10-2022 12:06:11 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote En daarmee dus interne regelgeving en geen wetgeving meer. Hoe het 10 jaar geleden was, daar hebben we nu niks meer aan, da's allemaal geweest. Laatst bewerkt door thom op 10-10-2022 12:10 |
10-10-2022 12:12:07 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Je kan je mening blijven verkondigen Thom, maar lees nou gewoon eens wat ik schrijf. Het NS Handboek Vertrekassistent lijkt me nog interne regelgeving... Een stationschef, bestaat die functie nog, kan best zwaaien (naar iemand......), maar waar staat de betekenis dan ? Laatst bewerkt door PKP op 10-10-2022 12:13 |
10-10-2022 12:21:16 5 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Ja, maar wat is nou eigenlijk het verhaal dat jij zelf wil verkondigen eigenlijk? Eerst stel je de vraag hoe iets in zijn werk gaat, daarna opteer je dat dat allemaal niet meer zou mogen want het niet meer in de wetgeving, en vervolgens geef je zelf antwoord dat dat allemaal in het handboek vertrekassistent staat en daarmee wel degelijk geregeld is....
Laatst bewerkt door thom op 10-10-2022 12:22 |
10-10-2022 13:48:57 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Duidelijk moeilijke kost voor je Thom, het staat juist niet in het handboek vertrekassistent. Zie mijn bericht van 23.42 uur π |
10-10-2022 13:50:54 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Het helpt als je zulke dingen dan iets duidelijker brengt. 'zou erin moeten staan' interpreteer ik als 'het zou erin moeten staan, maar ik heb het niet gecontroleerd'. |
10-10-2022 14:05:42 | ||
---|---|---|
rick
![]() |
Het argument van PKP is dat het niet mag omdat het niet (meer) in de regelgeving staat en dat het zeker niet terug kan komen of mis ik iets hierin? |
10-10-2022 14:23:47 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Er staat nergens een verbod beschreven dat de TPS2 hc geen hand op mag steken naar de chef trein. Dat zijn gewoon de werkafspraken die de hc's onderling afspreken. Niks bijzonders en/of verboden. Laatst bewerkt door Oldskool op 10-10-2022 14:24 |
10-10-2022 14:59:15 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ik zou het op zichzelf wel leuk vinden als NS zo'n argument zou gebruiken om het niet te doen en zo vele honderden reizigers per dag geen zitplaats te bieden. Dan hoef je niet eens te wachten tot 2025 om het bedrijf op te doeken, denk ik zo π |
10-10-2022 15:04:47 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Ik zou het niet leuk vinden, moet ik op zoek naar een andere werkgever π |
10-10-2022 15:47:50 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Quote Dat is het mooie aan spoorse regelgeving, het staat vol met geboden, maar niet met verboden. Als het opsteken van een hand onderdeel is van de officiele vertrekprocerdure zou het juist in de regelgeving omschreven moeten staa, zoals alles netjes omschreven staat. Er worden geen werkafspraken gemaakt, de gemiddelde HC en/of vertrekassistent denkt dat dit gewoon een officeel teken is en doet het gewoon. Heb wel eens gevraagd waar de betekenis stond..........π |
10-10-2022 15:54:37 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Toch maar eens proberen gesprekken tussen hc's af te luisteren, op het perron. Dan hoor je meteen hoe en wat! π |
10-10-2022 16:15:32 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Gelukkig maar dat we voor de betekenis gewoon het handboek Vertrekassistent hebben. De betekenis en de regelgeving staat onder hoofdstuk "2.2.2 Het vertrekproces in stappen, als vertrekassistent van de Hoofdconducteur". Laatst bewerkt door mtlx op 10-10-2022 16:15 |
10-10-2022 16:38:28 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Dit alles zo lezende,verbaast het me dat er nog niet is voorgeschreven hoe je je lunch moet eten,je pauze moet invullen,en op welke manier je volgens voorschrift "juist" gebruik maakt van een wc. Hoe triest zeg,als dat de wereld is waarin we leven. |
10-10-2022 16:55:58 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Gelukkig is het allemaal niet zo zwart wit hoor, @Phantom. π Er is nog genoeg ruimte over voor vakmanschap. |
10-10-2022 17:40:20 4 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Nou ja... Sommige mensen hebben kennelijk tijd om de gehele dag voor hun beroep met reglementen op schoot te zitten, en dan ook nog de gehele dag op deze site ongeveer alle inzenders te betrappen op onreglementair gedrag of onwettelijke opmerkingen. Als hun baas dat wist... En schriftgeleerden... ach ja. |
10-10-2022 21:00:28 1 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Tsja Sjoerd, ieder zo zijn hobbij. Op zich natuurlijk interresant dat bepaalde belangrijke zaken niet goed in de regelgeving staan en dat dat opgemerkt wordt. En juist die regelgeving is vaak zo ongelofelijk precies, wist je dat een HC met beide voeten op het perron moet staan bij het tweede kijkmoment. Moet je eens kijken hoe dat in de praktijk gaat. Mega interresant, maar duidelijk niet het forum hiervoor. Hier worden juist weer berichten enorm gewaardeerd dat er "Een onbekende VIRM met de frontjes naar Gouda toe staat". Dat interreseert mij weer helemaal niets........ Maar ik lever daar geen comentaar op, ieder zo zijn hobbij. En ja, over de invulling van de pauze is ook nog wel wat interresants te lezen π |
11-10-2022 11:27:43 1 | ||
---|---|---|
Zabky
![]() |
Onderlinge afspraken en gewoontes die je bijgebracht worden tijdens het inwerken/opleiding. Hiervoor werkte ik bij een bedrijf waar niets beschreven stond, we wisten wat er van ons verwacht werd. Je was namelijk op de hoogte van de geldende werkwijze. Als ik niets meer mag/moet wanneer het niet beschreven staat... kom ik niet ver in een dienst. |
11-10-2022 13:09:01 1 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Quote Doe eens wat voorbeeldjes ? |
11-10-2022 13:12:10 5 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Waarom? Jij weet het toch allemaal zo goed? π |
![]() |
advertentie |
11-10-2022 14:06:05 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Quote Volgens mij haal je "moet staan" door de war met de technische eis "moet kunnen staan". Er zijn eerder problemen geweest met bepaalde materieeltypes waarbij een HC zichzelf kon buitensluiten als deze voor het tweede kijkmoment het perron op liep. |
11-10-2022 18:50:55 1 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Als ik "moet staan" schrijf bedoel ik natuurlijk ook "moet staan" π |
12-10-2022 02:15:36 5 | ||
---|---|---|
Zabky
![]() |
Ik heb het even voor jullie opgezocht.
"De 2e en/of 3e hoofdconducteur of eventueel de machinist of procesleider perron bevestigen aan u, dat de deuren veilig gesloten kunnen worden. Zij doen dit doormiddel van hand opsteken of een knipperende witte lamp." "U kijkt vanaf het perron of alle deuren gesloten zijn en of er niets of niemand tussen de deuren zit."
Kon helaas niets vinden over twee voeten. Wel de mogelijkheid dat de plp helpt tijdens het vertrekproces van treinen zonder centrale deurvergrendeling. Bij treinstellen en vaste stammen met centrale deurvergrendeling is er niets opgenomen over een mcn of plp.
Bron is het handboek hc. |
12-10-2022 09:51:19 1 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Daar waren we al achter Zabky, het ging er over dat de "handseinen gegeven door het treinpersoneel" niet meer in de regelgeving staan opgenomen op het moment. Het is dus op het moment juridisch gezien dus geen sein. |
12-10-2022 09:53:00 1 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Ik kan je aanraden om mijn bericht van een paar dagen terug nog eens door te lezen. Zoals ik daar al aangaf staat de gehele procedure, inclusief de handseinen gewoon beschreven. Laatst bewerkt door mtlx op 12-10-2022 09:53 |
12-10-2022 09:55:34 1 | ||
---|---|---|
aaron
![]() |
Een spoorwegonderneming, in dit geval NS, is vrij om interne regelgeving op te stellen voor dit soort situaties. HC/vertrekassistent is ook geen veiligheidsfunctie meer, hetgeen maakt dat hun handelen onder interne regelgeving valt. |
12-10-2022 10:03:44 2 | ||
---|---|---|
rick
![]() |
Quote Volgens mij ging het over het 'twee voeten op de grond' waar jij mee kwam en nu overheen praat. |
12-10-2022 11:26:56 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Kan me iemand uitleggen wat twee voeten op de grond te maken hebben met een (hand)sein geven. Een voetballer moet met een bal ingooien met twee voeten op de grond staan. |
12-10-2022 12:01:12 2 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Dat valt ook niet uit te leggen, John. Het is een typische somda-discussie: gaat uiteindelijk nergens over en als men het grappig bedoeld heeft, heeft men de emoticons vergeten. Laatst bewerkt door broek53 op 12-10-2022 12:03 |
12-10-2022 14:12:36 1 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Quote Dat is ook niet zo, met twee voeten op het perron staan is bij het tweede kijkmoment van de conducteur...... Mtix, je kijkt in een verouderde uitgave. Al in september 2021 heeft NS aangegeven dat de te gebruiken handgebaren, en hoe die er uit zien, voor het treinpersoneel helaas niet meer in de handboeken staan en dat dit moet worden hersteld bij een wijzigingsblad. |
12-10-2022 14:41:17 3 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Kan je alsjeblieft kappen met verspreiden van leugens met aanval op anderen? Je benoemt hier dat Mtlx en anderen onjuiste stelling nemen en dat ze oude uitgaves gebruiken. Zabky, ik en anderen gebruiken gewoon de meest recente versies die nog geen half jaar oud zijn. Blijkbaar ben jíj degene die hier een verouderde versie gebruikt. Laatst bewerkt door treinfan op 12-10-2022 14:45 |
12-10-2022 14:45:11 2 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Inderdaad. Het document waar ik naar verwijs is gewoon actueel en in gebruik, met de laatste wijziging van mei 2022, wat de meest recente vaste datum is van de handboekwijzigingen. |
12-10-2022 22:04:20 1 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Zeker als je bedenkt dat hij als buitenstaander het idee heeft beter op de hoogte te zijn van de interne regelgeving en documentatie die daarbij hoort dan menig rijdend personeel hier wat daar gewoon direct toegang tot heeft.... |
12-10-2022 22:48:06 4 | ||
---|---|---|
pascalgerr
![]() |
Word tijd dat we met z'n allen weer eens het www.somda.nl topic doorlezen en vooral de topic titel in gedachten houden. |
14-10-2022 21:18:35 | ||
---|---|---|
GerritJan
![]() |
Ik dacht ik maak een topic, zodat het duidelijk word wat voor impact dit heeft, wat er afgeschaald (gaat) worden en wat er standaard is of niet.
7 november t/m 10 december 2022 Minder intercity’s op werkdagen overdag:
Minder intercity’s in de avond op werkdagen:
Minder intercity’s in het weekend:
Laatst bewerkt door moderator op 14-10-2022 22:22 |
14-10-2022 21:19:59 | ||
---|---|---|
GerritJan
![]() |
7 november t/m 10 december 2022
Minder sprinters in de avond op werkdagen:
Minder sprinters in het weekend:
|
14-10-2022 21:20:23 1 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Volgens mij bestond er al een topic over afschalingen door het personeels te kort, en lijkt mij er niks mee dat het in de OD topics terecht komt omdat het ook lang niet altijd om dezelfde afgeschaalde treinen gaat... |
14-10-2022 21:23:04 1 | ||
---|---|---|
GerritJan
![]() |
Quote ja ik zie t 'Minder treinen door personeelsgebrek' |
15-10-2022 10:23:03 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
De vervoers bedrijven kunnen ook economisch vooruit kijken en op tijd met personeels werving beginnen. Men weet hoe de uitstroom is met de pensioensgerechtigde leeftijd. |
15-10-2022 11:17:04 1 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Opzich zou een sticky topic zonder reacties met de uitgevallen series best handig zijn |
15-10-2022 19:23:12 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Punt is dat er momenteel niemand te krijgen is, in geen enkele sector en het verzuim gewoon vele hoger is dan normaal.
Met vooruitkijken had je dat echt niet opgelost. |
16-10-2022 11:35:32 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Het verhoogde verzuim niet idd. Of is er al zolang voor NS geen personeel te vinden,dat we spreken over vele jaren ? |
16-10-2022 13:30:17 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Duur van de opleiding is bekend, maar capaciteit van de opleiding is ook een beperkende factor. Als er morgen opeens 1000 geschikte kandidaten zijn dan kan men ze niet allemaal tegelijk aannemen. Op basis hiervan zou men dus wel al een inschatting moeten kunnen maken wanneer er op zijn vroegst (uitgaande van volle klassen in de opleiding vanaf begin volgend jaar) weer voldoende personeel is. |
16-10-2022 16:46:41 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Quote Instroom is voor kleiner geworden. 4000 in 2019. 2800 in 2020 volgens locov dit document pagina 2 Laatst bewerkt door anton_ op 16-10-2022 16:48 |
29-10-2022 19:52:51 | ||
---|---|---|
MaxBB
![]() |
NS-conducteurs machteloos in stampvolle treinen: 'We worden totaal niet gehoord' Om verdrietig van te worden. En simpele oplossingen die kunnen helpen veegt NS van tafel :( |
29-10-2022 20:13:31 | ||
---|---|---|
sneltram
![]() |
Wat zou een simpele oplossing kunnen zijn? Bakkennorm aanpassen? Is het NS die dat tegenhoudt? Of de bonden/OR? |
29-10-2022 20:32:55 | ||
---|---|---|
MaxBB
![]() |
De bakkennorm zou inderdaad verlaagd kunnen worden maar daar wil NS niets van weten:
Laatst bewerkt door MaxBB op 29-10-2022 20:34 |
29-10-2022 23:33:52 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Dacht juist dat Hr Bos meer controle en toezicht op de trein wilde hebben. De bakkennorm zal denk ik niet veranderen. In veel bedrijven is de leus, we werken veilig, of we werken niet. Begrijpelijk, dat zal ook wel in het OV van toepassing zijn. |
29-10-2022 23:51:34 4 | ||
---|---|---|
MaxBB
![]() |
Hoe kan je veiliger werken als HC in een overvolle trein dan in een langere trein? |
30-10-2022 01:05:27 1 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Je kunt best een streven hebben ("We willen 2 conducteurs op 8 bakken ICM") maar hiervan afwijken als de omstandigheden ernaar zijn. Een trein uitsturen met 4 bakken terwijl er eigenlijk minstens 6 nodig zijn, waardoor reizigers als haringen in een ton worden vervoerd, is nadeliger dan tijdelijk een personeelslid minder. Want: Geef mij dan maar een trein van 8 bakken met alleen in het achterste stel een HC. Dat hoeft helemaal geen permanente situatie te zijn - je kunt prima bijhouden "aantal treinen gereden met minder personeel dan vereist volgens norm" en dit in de loop der tijd opvolgen. Dat geeft iets om de mensen van de afdeling werving op af te rekenen, bijvoorbeeld. |
30-10-2022 07:54:57 2 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Quote Het werken in de trein is qua veiligheid compleet ondergeschikt aan de echte veiligheidstaken van de conducteur op de trein, zoals bij incidenten en vooral de vertrekprocedure. |
30-10-2022 11:02:43 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
De vraag is bij een stampvolle trein. Als je wilt uitstappen bij een station, ben je dan op tijd bij een deur voor uit te stappen? Terwijl er weer reizigers in de trein proberen te komen. |
30-10-2022 11:47:38 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Bovendien als een kortere trein stampvol zit en er is iets waar de HC op in moet springen,qua veiligheid of incident,en hij kan die trein niet door komen,dan ben je toch nog nergens. |
30-10-2022 11:56:28 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Voor ziet de Arbowet niet hoe vol een trein moet zijn om veilig te kunnen rijden en dat conducteurs veilig hun werk kunnen doen. |
30-10-2022 12:50:11 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Quote Bij een iets langere trein heb je al gauw meerdere treinstellen, en de doorloopkop is al weer enkele jaren verleden tijd. |
30-10-2022 13:02:22 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Wat is dan het verschil tussen ICM 3+4 of 4+4? Maar ICM7 mag wel alleen en ICM8 niet. Week of twee geleden een rit in de 1600 welke 'normaal' met ICM7 rijdt een keer met ICM8. Het achterste stel was 'netjes' afgesloten. Is het dan veilig om iedereen in 1 stel te proppen? |
30-10-2022 13:59:33 3 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
![]() |
Die vraag heeft PKP reeds enkele malen vakkundig ontweken, terwijl er toch aardige argumenten voorbijkwamen. |
30-10-2022 14:16:31 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Quote Als je niet controleerd zijn er geen incidenten. π Voor de rest kan en mag de machinist ook gewoon meehelpen bij het sluit proces. Regels schrijven voor de er bevoegd personeel in elk treinstel aanwezig moet zijn. Dus de machinist voorin en de conducteur achterin. De Veiligheid en Service mensen vaker incidenteel laten controleren, zoals dat nu ook bij de regionale vervoerder gebeurd. Bij grote problemen kan de PLP'er ook ondersteunen tijdens het vertrekproces. Dat laatste heb ik gisteren weer mogen aanschouwen in Berlijn. Werkt perfect.
Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
30-10-2022 14:24:41 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Dit betekend dat er bij een trein bestaande uit 2 stellen met 1 HC, er dus nooit een conducteur in het voorste stel langs zal komen? Goed voor de zwartrijders om dat te weten. V&S is zo incidenteel dat die langskomen, dat de pakkans dan minder dan 1% is...
Laatst bewerkt door treinhobby op 30-10-2022 14:25 |
30-10-2022 14:32:13 1 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Alsof een HC wel langskomt in een trein die dusdanig vol is dat men in de 1e klas in de gangpaden staat... |
30-10-2022 21:01:03 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Da's wel erg makkelijk natuurlijk :p |
30-10-2022 21:10:16 | ||
---|---|---|
Daniel1
![]() |
Quote Mja, tegen de tijd dat een trein ontruimd mag/kan worden staat er toch al een sloot ICB'ers om de boel te ondersteunen.. Laatst bewerkt door Daniel1 op 30-10-2022 21:10 |
30-10-2022 21:33:25 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Quote Zo'n mooi compliment was me alhier nog niet eerder ten gevallen π |
30-10-2022 21:54:06 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Quote Heel simpel lijkt mij, je moet ergens een grens trekken, en dat is bij 7. Je hebt wissels voor 80, kan je denk ik makkelijk en veilig ook met 90 overheen. Beter voor de doorstroming en treinopvolging. Toch houd men het bij 80.... |
30-10-2022 22:50:36 | ||
---|---|---|
MaxBB
![]() |
Quote Die 80 is gebaseerd op iets heel duidelijks: de maximale snelheid waarbij een trein niet ontspoort delen door 2. Was de bakkennorm maar zo duidelijk... |
30-10-2022 22:56:46 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Dat lijkt me onjuist. Ooit reed een Eloc 1000 te 't Harde met de 4711, oftewel de VAM-trein door aftakkend wissel 1 : 9. geschikt voor 40 km/h. De loc bleef erin, maar de vuilwagens liepen eruit. En er zijn meer voorbeelden. De V-max op wissels steekt toch echt anders in elkaar. |