21-06-2022 13:40:02 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
Quote Was dat maar waar. Als de bijsturing al dan niet m.b.v Solver je dienst heeft omgegooid zit die vol met overstappen van 8 á 10 minuten en ligt je theoretische schaft van 30 minuten + een paar minuten looptijd hopelijk ergens waar geen chaos/vertraging is. Dat pauze vooraf gepland zijn is geen enkele garantie dat ze nog in je dienst zitten als je je in dienst meld. |
21-06-2022 13:43:20 | ||
---|---|---|
rick
![]() |
Quote 'Maar als de werknemer langer dan 5 1/2 uur werkt, heeft hij in ieder geval 15 minuten pauze'. |
21-06-2022 13:53:20 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Geen geplande pauze in de dienst, dat heb ik nog nooit mee gemaakt. |
21-06-2022 14:03:12 1 | ||
---|---|---|
MCN-GVC
![]() |
Dat heb ik al meerdere keren gehad. Door vertraging of keringen door calamiteiten is bij mij wel vaker de pauze verdwenen. Ook zet de bijsturing soms je pauze in het verleden. Dat betekend, je had ergens misschien 20 min overstap aan het begin van je 9 uurs dienst, en nu ben je 8 uur verder en dan word je pauze dus neergezet op een tijd die geweest is omdat er anders in de dienst geen pauze staat. Dat je dus in de praktijk geen pauze hebt gehad, word hierdoor vermomd op papier. Meestal doe ik niet moeilijk, want een andere keer word het wel gecompenseerd, alleen dat laatste gebeurd de laatste tijd niet meer door tekorten. De diensten zijn de laaste tijd vaak zo in elkaar geschoven, met overal de minimale tijd, dat er door de bijsturing ook niets geschoven kan worden. Iets wat hier vergeten word, er zit in de trein GEEN magnetron. Dus je avond eten opwarmen, of achter in de rij aansluiten bij de winkels op het station en met geluk 15 min later je eten hebben en dan 10 min hebben om het op te eten, en daarna 5 min lopen naar je trein en deze gereed maken, is niet de gezonde manier van eten. En dit is dus de normale pauze, je kan dus ook soms maar 15 min over houden door vertraging. Dan is het naar de WC, opwarmen/halen en eten in de trein. En denk nu dan over 0 min pauze, wanneer eet je dan? Laatst bewerkt door MCN-GVC op 21-06-2022 14:11 |
![]() |
advertentie |
21-06-2022 14:49:43 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Het is bekend in vrijwel alle sectoren dat pauzes er soms bij inschieten. Allen heeft het in bijvoorbeeld de functie van machinist ook indirect met veiligheid te maken. Als je niet toch even wat eet en drinkt, ben je misschien niet helder; doe je het wel, dan let je af en toe toch even iets minder op, en dan hoeft je bekertje koffie of je boterham nog niet te vallen. Ook een gebrek aan pauze kan de veiligheid, waarvan we op andere punten zo zorgvuldig zijn geworden dat we bijna niet meer kunnen werken. Maar de pauze is kennelijk minder heilig... Tja, ook treinuitval door gewoon te weinig mensen wordt ook niet gewaardeerd; begrip ontbreekt... |
21-06-2022 14:50:28 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Quote Na het corrigeren ging er iets mis; mijn vorige bijdrage kan weg. Laatst bewerkt door sjoerd op 21-06-2022 15:58 |
21-06-2022 17:20:02 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Het is gewoon onzin dat machinisten/conducteur 8 uur of langer rijden zonder hun (minimale) pauze. Dan denk ik dat je als machinist/conducteur je verantwoordelijkheid en vooral ook zelfredzaamheid niet op orde hebt. Ik kan mij niet voorstellen dat dat gebeurd, laat staan dat daar op gestuurd wordt door het management. Verders, warm eten incl aankopen is natuurlijk iets wat wat krap is in een pauze van zeg ruim 30 minuten. Maar warm eten kan bij latere werktijden ook op een ander moment, bv thuis tussen de middag. Een mooi voorbeeld van flexibel zijn ๐ Laatst bewerkt door PKP op 21-06-2022 18:02 |
21-06-2022 17:54:49 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
ns.nl meld dat per 27 juni de dienstregeling wordt aangepast vanwege personeelstekort. Ze gaan nu wekelijks vooraf bepalen wat wel en niet rijdt, om zo schrappingen op het laatste moment te voorkomen. |
21-06-2022 19:47:14 | ||
---|---|---|
noof
![]() |
Quote Zit een kern van waarheid in, maar je moet iets. De combinatie van defect mat op sp. 21 (69xx) en afwezigheid personeel, zorgde ervoor dat er een aantal treinen niet binnen kon worden genomen, met het gevolg dat er nog meer treinen zonder personeel staan. De rek is er uit qua ruimte en schuiven met personeel en dan krijg je dit effect. Dan moet je als ProRail zijnde soms hard zijn en verderop treinn tegen gaan houden. En als ex-NSer en nu dus ProRailer weet ik van beide kanten hoe de processen werken en wat een beslissing van de ene partij voor de ander aan gevolgen kan hebben. Er is nu eenmaal geen makkelijke middenweg, helaas. Al ben ik van mening dat een ouderwetse, vooraf gecommuniceerde zomerdienstregeling een hoop lucht kan scheppen, ook voor het rijdend personeel. Maar dat is een discussie die niet in dit onderwerp thuishoort.
|
21-06-2022 20:05:24 | ||
---|---|---|
Karel1969
![]() |
Waarmee tevens is aangetoond dat een kleine verstoring op Ut zorgt dat de boel compleet vastloopt omdat je niet eens treinen kán door laten rijden via een ander spoor. Hoe zouden ze dat in Japan doen zonder wissels? |
21-06-2022 22:42:43 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
Quote Helaas gaat je voorstellingsvermogen daar mee niet ver genoeg want het mamagment stuurt daar wel degelijk op aan. En de bijsturing kan ook niet anders met de druk die op hun wordt uitgeoefend. De jonge garde rijdend personeel accepteert het klakkeloos tot ze merken dat e.e.a. ten koste gaat van gezondheid en veiligheid. De oudere generaties weten wel beter, de roze bril ligt allang in de prullebak. Voor het grootste deel van het rijdend personeel geld dat ze houden van hun werk en veel over hebben voor de reiziger. We denken daarbij niet naar het dubieuze niveau waar NS naar gezakt is als werkgever maar streven naar veilig en gezellig werken en reizigers vervoeren. De grens van wel/niet iets doen ligt bij gezondheid en veiligheid en die zijn allebei even belangrijk. |
21-06-2022 22:49:58 | ||
---|---|---|
MaxBB
![]() |
Quote Als al die wissels er nog hadden gelegen, had je wellicht gezegd: "Waarmee tevens is aangetoond dat een kleine wisselstoring op Ut zorgt dat de boel compleet vastloopt". Denken dat wissels dé sleutel zijn voor een betrouwbare dienstverlening duidt op een preventieparadox. Ook was het 't personeelstekort én de defecte trein waardoor de verstoring zich manifersteerde, niet alleen de defecte trein. |
21-06-2022 23:42:52 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Met die redenering kan je de hier inmiddels bekende voordeur of achterdeur van je huis beter dichtmetselen, of wellicht beide deuren, want er zijn zat stations halte geworden aan de vrije baan. Je kunt dan alleen nog van weerskanten voorbij je huis wandelen, maar er niet meer in.
|
21-06-2022 23:52:07 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Doe jij wat in de kozijnen- of deurenbranche dat je dat er telkens bij betrekt ? |
22-06-2022 07:53:05 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Omdat er meerdere wegen naar Rome zijn en als er eentje gestremd is.... ๐ Laatst bewerkt door gvttreinen op 22-06-2022 07:53 |
27-06-2022 02:28:41 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Q buzz schrapt deze week de spitstrein Dordrecht Gorinchem (7100). |
27-06-2022 08:24:00 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Niet alleen in de spits maar elke dag, de hele dag. Laatst bewerkt door martijn op 27-06-2022 08:24 |
28-06-2022 09:25:25 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Zelfs tot half Augustus. |
30-06-2022 20:08:42 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Via een intern memo wordt de volgende waslijst opgenoemd van opgegeven treinen: Maandag 4 Juli t/m Vrijdag 8 Juli:
Zaterdag 9 Juli:
Maandag 11 Juli t/m Donderdag 14 Juli:
Vrijdag 15 Juli:
Zaterdag 16 Juli:
Zondag 17 Juli:
Maandag 18 Juli t/m Donderdag 21 Juli:
Vrijdag 22 Juli:
Zaterdag 23 Juli:
Maandag 25 Juli t/m Vrijdag 29 Juli:
Zaterdag 30 Juli:
Zondag 31 Juli:
Maandag 1 Augustus t/m Vrijdag 5 Augustus:
Zaterdag 6 Augustus:
|
30-06-2022 21:04:55 | ||
---|---|---|
JothamvW
![]() |
Gaat dit gegarandeerd gebeuren (zoals busvervoerders die na de zomer de zomerdienstregeling ad infinitum blijven rijden) of is dit een doemscenario? |
30-06-2022 21:25:29 | ||
---|---|---|
sneltram
![]() |
Quote Dat moet zijn: Hvs-Ut na 20 uur. De 5700 pendelt die dag alleen Hvs-Ut (op enkele vroege ritten na).
Quote Alleen na 20 uur |
30-06-2022 22:16:39 | ||
---|---|---|
sneltram
![]() |
Quote Vrijwel gegarandeerd. Een enkel detail kan afwijken. |
30-06-2022 22:28:11 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
In week 29 vervalt er zelfs nog meer dan dit, maar dat heeft mogelijk andere oorzaken, er rijden dan extra treinen voor de vierdaagse, mogelijk worden daarvoor enkele andere series geplunderd. Onder andere de 15400, 15600 en 25400 zijn die week foetsie in de reisinformatie, en op de vrijdag zijn ook de 3400 en 8900 foetsie. Laatst bewerkt door michaben op 30-06-2022 22:28 |
30-06-2022 23:35:20 | ||
---|---|---|
279
![]() |
Quote tevens werkzaamheden tussen Asd/ Shl en Ut ??? |
01-07-2022 11:45:54 | ||
---|---|---|
noof
![]() |
Ja, lijkt erop dat deze lijst (dank voor het delen!) ook enige wijzigingen m.b.t. werkzaamheden bevat. |
01-07-2022 11:55:08 | ||
---|---|---|
sneltram
![]() |
Quote Nee, maar wel Pride Amsterdam Canal Parade. |
01-07-2022 22:39:10 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
De 3900 rijdt vanwege wkz zondermeer niet tussen Ut en Ehv. |
01-07-2022 23:35:07 | ||
---|---|---|
sneltram
![]() |
Eindigen die werkzaamheden niet op vrijdag 5 augustus? |
01-07-2022 23:45:42 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Klopt maar ik doel.op de eerder periode. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
02-07-2022 00:16:01 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Quote Bedankt voor dit inkijkje. :-) Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
05-07-2022 22:56:39 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
In de reisinformatie voor week 30 (25 t/m 31 juli) is nu te zien dat de 2400 wordt opgeheven en er de hele week een 3700 ingelegd wordt, daarmee ontstaat er dus weer een kwartierdienst op de Oude Lijn i.p.v. de 10/20 interval die we nu hebben door de opgeheven 3200. Geen idee of dit een bewuste verandering is of een bijkomend effect van de vele werkzaamheden die week. |
08-07-2022 11:58:20 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Door een te kort aan buschauffeurs rijden er beperkt tot zeer beperkt tvv tussen Geldermalsen, Houten en Utrecht CS.
Reizigers worden geadviseerd om dit traject te mijden door om te reizen via Breda en Rotterdam of Nijmegen en Arnhem of om buiten de spits te reizen. |
08-07-2022 12:27:36 | ||
---|---|---|
evangoor
![]() |
Ja leuk. De ellende wordt al tien dagen van te voren ingeleid. Als de reizigers dit nou aan het begin van 2022 hadden geweten, dan waren de vakantieplannen daarop aangepast. Ik hoop dat er, voor de Trein Vrij houders, nog een verleidelijk aanbod komt om tussen Lunetten en Geldermalsen met lijn 85 en Qbuzz op rails te rijden. Dan werken we graag mee aan de ontlasting van het busvervoer. |
08-07-2022 12:29:37 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Gelukkig is er nog een fijne overlap met werkzaamheden Boxtel-Eindhoven die op hun beurt weer overlappen met werkzaamheden aan de A2 waar de treinvervangende bussen overheen moeten ๐ |
08-07-2022 13:07:58 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Lekker realistisch om te stellen dat men een half jaar geleden het huidige te kort aan buschauffeur had moeten voorzien... ๐คจ Laatst bewerkt door thom op 08-07-2022 13:08 |
08-07-2022 13:08:25 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Niet zeker of het Personeels of materieel gerelateert is , maar op TT las ik deze: "Tussen Hoevelaken en Barneveld zuid rijden er minder treinen door logistike beperkingen"
Ik vraag me dan af hoe de redacteur hiervan de treinen wil keren in Hoevelaken |
08-07-2022 13:33:50 | ||
---|---|---|
JothamvW
![]() |
Quote Pensionering, vakanties, ziekteverzuim etc. moet je inderdaad kunnen voorzien. |
08-07-2022 13:46:11 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Ik ken de details niet, maar uit het fiasco met het busvervoer bij Meppel enige maanden geleden kwam naar voren dat het niet zo zeer een gebrek aan chauffeurs is als wel de onwil om voor de contractpartner van NS rijden. |
08-07-2022 13:46:35 | ||
---|---|---|
evangoor
![]() |
Quote Niet duidelijk van mij inderdaad. Natuurlijk bedoelde ik niet het tekort aan chauffeurs (hoewel ik hier eerder heb gelezen dat NS dat probleem ook willens en wetens heeft laten voortbestaan), maar de werkzaamheden an sich. Als de kennis van nu, toen bij ons bekend was (en niet beperkt was gebleven tot NS en ProRail) dan hadden wij in ieder geval andere keuzes kunnen maken. Laatst bewerkt door evangoor op 08-07-2022 13:48 |
08-07-2022 13:47:20 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Quote https://www.prorail.nl/nieuws/veel-werk-tegelijk-in-2022 |
08-07-2022 13:52:28 | ||
---|---|---|
evangoor
![]() |
Tja, fantastisch. Verkeerde website (voor reisinfo dan) en zeven dagen te laat voor onze besllissing. |
08-07-2022 14:09:10 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Dat zijn alleen totaal niet de (hoofd)redenen van het tekort aan personeel, dat komt gewoon door Corona en het daarmee veel sneller thuis moeten bijven van mensen. Dat geldt natuurlijk voor alle sectoren, maar je kunt bedenken dat in contact beroepen zoals het OV en de touringcarwereld doordat je veel meer mensen tegenkomt de kans ook groter is dat je daar wat van oppikt.
|
08-07-2022 20:16:52 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Wat is er verkeerd aan die website? Als je zelf zo oliedom bent om maar liefst 7 maanden van te voren al te beslissen wanneer je op vakantie gaat dan neem je zelf het risico dat er toevallig op dat moment werkzaamheden zijn. Of had je soms verwacht dat alles jaren van te voren wordt gepland? |
08-07-2022 20:30:23 | ||
---|---|---|
evangoor
![]() |
Verwacht dat dit soort omvangrije werkzaamheden tijden van te voren zijn gepland? Dat is toch gewoon zo? Trouwens hele punt van de oorspronkelijke reactie was toch dat het nu juist ergens wel bekend was. Welnu, communiceer dat als vervoerder (NS dus) dan ook. Zeker als je later begint te miepen "reis niet met ons, want we hebben de zaken niet voor elkaar". Laatst bewerkt door evangoor op 08-07-2022 20:31 |
08-07-2022 20:33:28 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Ik ben dan niet zo oliedom om 7 maanden van te voren te beslissen waar ik wanneer heen ga maar toen ik 16 juni mijn ticket voor 23 aug ging boeken van Klp naar Berlijn stond er niets op de NS-site of de DB-app over wkz bij Ed in augustus .... Sterker nog, zelfs nu kan je tickets boeken voor treinen die die dag helemaal niet( 300/3100/3200) of eerder (ICE vanaf Asd of Ut) rijden. Laatst bewerkt door henri1972 op 08-07-2022 20:33 |
08-07-2022 21:10:40 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Ter aanvulling op de eerder gedeelde lijst vallen morgen ook de 2000 en 2800 uit |
08-07-2022 22:41:37 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Quote En ik maar vernemen dat de uitstroom bij het rijdende personeel door eerder stoppen met werken door relatief gunstige regelingen, maar ook door minder werken (part time) vele malen groter is dan eerder ingeschat. Verder hebben werving en vooral opleidingen langdurig stil gelegen. Corona speelt amper een rol op het moment, wel andere vormen van ziekteverzuim.
|
09-07-2022 00:02:13 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Ik had het voornamelijk over de touringcar en bus OV-bedrijven, daar is dat wel degelijk het geval. |
09-07-2022 08:46:04 | ||
---|---|---|
BGM104
![]() |
Quote Maar dat ligt aan het project Ed dat niet op de afgesproken datum 23 augustus klaar is, nu wordt het 2 september. |
09-07-2022 09:32:13 | ||
---|---|---|
NS1637
![]() |
Quote Voor deze stremming werkt NS met een andere partner dan in het noorden, dus er hoeft in dit geval geen sprake van onwil te zijn. |
09-07-2022 12:22:58 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote En ook die staat gewoon in het lijstje van Prorail. Uiteraard zou het wel zo netjes zijn dat de partij die de zaak exploiteert geen kaartjes verkoopt voor treinen die niet rijden. Voor informatie moet je niet op de NS-site zijn maar dat is toch inmiddels wel bekend? Zie bijvoorbeeld de IC Berlin: dienstregeling aangepast. Je zou zeggen dat het niet heel ingewikkeld is om er gewoon neer te zetten dat die treinen door een omleiding via Munster tussen Rheine en Osnabruck er bijna een uur langer over doen? |
09-07-2022 13:21:13 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Volgens mij heb ik als reiziger met de vervoerder te maken, niet met ProRail? Ik heb bv voor eind september een ticket van Zürich naar Nl waar ik keurig van DB een melding bij kreeg dat mijn geboekte trein niet via Frankfurt rijdt. Maar al dit gezeur heeft mij wel doen besluiten dat ik in de toekomst maar weer meer ga vliegen. Hopen dat dat minder stress oplevert, ik reis alleen met handbagage dus dat scheelt sws tijd op het vliegveld. Laatst bewerkt door henri1972 op 09-07-2022 13:25 |
09-07-2022 13:46:40 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Die karige en last-minute informatievoorziening vanuit NS is inderdaad wel een beetje jammer. In de tijd dat ik nog wel eens een NVBS-jaarvergadering organiseerde, moest ik ook even via een contactpersoon bij ProRail navragen of onze vergaderlocatie op die datum bereikbaar zou zijn. Want die informatie is natuurlijk maaaaanden van tevoren bekend alleen NS deelt dat niet met de "beste reizigers". |
09-07-2022 14:47:32 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Klopt, TVP's zijn ruim van te voren bekend en zelfs grote buitendienstellingen voor 2023 zijn nu al bekend. |
![]() |
advertentie |
09-07-2022 16:08:08 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Waarom wordt dat dan niet gecommuniceerd door NS?
|
09-07-2022 16:33:57 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Omdat er mss gewijzigd kan worden, zeker nu met staal- en chipscrisis. Laatst bewerkt door gvttreinen op 09-07-2022 16:34 |
09-07-2022 17:17:03 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Tsja, Het blijft een raar verschil. NS en Prorail plannen meer dan een jaar vooruit, maar de "Beste Reiziger" kan dat pas 10 dagen van te voren echt doen! |
09-07-2022 17:26:20 1 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Dat de buitendienstellingen bekend zijn betekent niet dat ook de gewijzigde dienstregeling al bekend is. En de NS kiest er blijkbaar voor pas over de stremming te communiceren als bekend is hoe het treinvervangende vervoer geregeld is. |
09-07-2022 18:13:25 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Ja. en ik kies er voor dat als mijn verblijf ergens op z'n dag met werkzaamheden met 1 a 2 uur afneemt niet te gaan. Maar als je al wat gereserveerd hebt, dan heb je een probleem.๐ |
09-07-2022 18:16:03 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Inderdaad. Heel fijn als je vooraf weet of die trein die jij boekt wel gaat rijden. |
09-07-2022 18:46:02 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Quote Ik kan niet geloven dat NS dat pas 10 dagen van tevoren geregeld heeft. Het is gewoon laksheid om de reiziger tijdig te informeren. "Plan uw reis in de app" is niet altijd handig als je je op specifieke langeafstandsverbindingen mikt. Laatst bewerkt door mren op 09-07-2022 18:47 |
09-07-2022 18:54:40 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Je zou het wel verwachten. Maar volgens mij is het bij iedereen hier op het forum toch wel doorgedrongen dat de praktische werkelijkheid er anders uit ziet. In een normale vrije markt vallen disfunctionerende partijen vanzelf om doordat er betere concurrenten de markt over nemen. Helaas heeft de overheid in de Coronatijd alle zombiebedrijven in de lucht gehouden dus de kans is ongeveer nul dat de verwachtingen ooit gaan uitkomen. Ik zou maar gewoon zo verstandig zijn om toch even op de website van de infrabeheerder te kijken... |
09-07-2022 19:17:48 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Quote Ik heb in het verleden wel degelijk gezien dat de dienstregelingen van de vervangende bussen pas 2,5 week van te voren in de reisinformatie verwerkt waren. Wijzigingen van de treinen zelf zijn meestal wel al 3,5 week van te voren te zien. |
09-07-2022 20:29:34 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Ja, zichtbaar voor de reiziger. Maar die bussen worden natuurlijk al maanden van tevoren geregeld. Ik blijf vooralsnog bij mijn punt: het is een keuze van NS om de klant pas in een laat stadium te informeren.
Voor sommige bedrijven is dat logischer dan voor anderen. AH weet bijvoorbeeld nu al wat er over drie maanden in de bonus is, maar het heeft weinig toegevoegde waarde om dat nu reeds met de (potentiële) klanten te delen. Laatst bewerkt door mren op 09-07-2022 20:31 |
10-07-2022 12:49:22 | ||
---|---|---|
Zabky
![]() |
Exact! NS kiest er steeds vaker voor om pas te communiceren dat dingen zeker zijn. Zo vergroot je de betrouwbaarheid van de informatie die gecommuniceerd word. Het zijn bewuste keuzes, niets met laksheid te maken. echter, soms is het wel handig om te weten dat er 'iets' in de planning zit voor bepaalde situaties. Dat het dan nog niet 100% zeker is maakt niet zoveel uit. Internationale verbindingen worden vaak wel eerder gecommuniceerd; minder specifiek. Ik check voor mijn persoonlijke buitenland reisjes dan ook graag de website van de buitenlandse vervoerders. Laatst bewerkt door Zabky op 10-07-2022 12:51 |
11-07-2022 19:10:01 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Quote Ik vind het woord oliedom nogal een vervelende diskwalificatie van de reiziger. Er kunnen voldoende redenen zijn om al 7 maanden van te voren te weten de dienstregeling is. Dat de NS niet in staat is om al 7 maanden van te voren een vervangende dienstregeling te publiceren lijkt mij ook logisch, maar 10 dagen is dan weer niet vanuit de reiziger geredeneerd. De NS (of elke andere vervoerder) kan al tot eind 2023 aangeven op welke dagen er gewerkt gaan worden, dan kan je daar kennis van nemen. Dan heb je bijvoorbeeld de mogelijkheid om de reis wat later aan te vangen. Best handig als je een vliegtuig wilt boeken of een lange reis per trein zou willen doen. Zeker voor vakantie heb je speel ruimte. Ik zou het best prettig vinden om 2-3 maanden in ieder geval te weten waar de werkzaamheden zijn. Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
12-07-2022 00:06:20 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Zie de site van ProRail, je kan nu tot november de grotere werkzaamheden globaal bekijken. |
12-07-2022 18:08:48 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Helemaal geweldig! :-) Maar dat betekend niet dat de vervoerders niets hoeven te doen. Voor mijn reis moet ik in de app kijken. Daar staat het dus niet in. Ik wordt niet opgeroepen om verder te kijken. Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
12-07-2022 20:48:20 1 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Enige zelfredzaamheid bij het reizen per OV is altijd een handige eigenschap. Daar kan je veel voordeel mee hebben ๐ |
15-07-2022 21:33:54 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Vanwege vele klachten van het rijdend personeel is het communicatie naar de reizigers aangepast.
Te kort aan beschikbaar personeel is nu te kort aan personeel geworden. |
15-07-2022 22:33:03 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Quote Ik kan zo genieten van dit soort taalkundige oplossingen....... Dus vanaf nu is er echt gewoon een tekort aan personeel ! |
15-07-2022 22:44:22 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Gaan ze nu ook op zoek naar creatieve (crisis)oplossingen zoals treinen rijden zonder conducteur? Of meer rijtuigen meenemen per conducteur? Kunnen ze ook vast meer en/of langere treinen rijden |
15-07-2022 22:47:28 | ||
---|---|---|
Trainplaza
![]() |
Quote Ik wil toch even inhaken op het communiceren naar de reiziger. In Luxemburg worden alle werkzaamheden (dus binnenlands op korte trajecten) zon 6-12 maanden van tevoren gecommuniceerd. Zo kan je precies zien welke trajecten op welke dagen dicht zijn. Dat men nog niet precies weet hoe laat de vervangende bus vertrekt maakt dan niet zoveel uit lijkt me, maar dát er iets aan de hand is is al lang van tevoren bekend. Deze data zijn gewoon op de website van de CFL te vinden, met 3 klikken zit je in een overzichtelijk PDF-bestand. Het kan toch niet zo moeilijk zijn voor de NS om dit ook te doen? De globale data van werkzaamheden zijn al maanden van tevoren bekend, dus een doorkoppeling naar de website van Prorail kan toch niet zo moeilijk zijn? |
15-07-2022 23:13:49 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
De NS publiceerde ook een lijst met alle werkzaamheden van een jaar. Die van 2020 is nog terug te vinden op de NS website, maar van dit jaar kan ik het niet vinden: |
15-07-2022 23:15:05 1 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Quote Je (en anderen) kunnen hier en op andere forums er telkens en telkens weer over beginnen, maar dat gaat niet gebeuren. En dat is maar goed ook, met de veiligheid moet je geen loopje nemen, zeker niet onder druk van een zgn crisis. Enige dat zeer spordisch wordt gedaan, zo vernam ik, is het inzetten van een machinist welke "toevallig beschikbaar" is als vertrekassistent op één trein, dus zeker niet een gehele dienst. |
16-07-2022 08:22:44 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
En hoe verschrikkelijk onveilig is het dan volgens jou als één HC acht bakken ICM mee heeft ipv 7? |
16-07-2022 09:18:20 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Regels mbt de veiligheid worden vastgesteld nav onderzoek. Daarbij is men qua bakkennorm uitgekomen op maximaal 7 ivm met oa de veiligheid bij de vertrekprocedure. Het is zeer onverstandig om veiligheidsregels onder druk van een situatie te wijzigen richting de onveilige kant, maar dat was al eerder aangegeven. |
16-07-2022 09:24:48 | ||
---|---|---|
sneltram
![]() |
Die normen zijn op basis van service vastgesteld. We hebben naast de reguliere norm ook een soepelere norm voor o.a. bijsturingssituaties. Dan mag 1 HC wel een VIRM10 meenemen. Dat is gewoon veilig. Alleen het is op zo'n treinlengte en met zoveel trappen ondoenlijk om volledige service/controlerondes te doen. Niettemin zou ik liever een VIRM10 meenemen in m'n eentje met iedereen een zitplaats dan een VIRM6 met alle balkons volgepakt met boze reizigers tot gevolg. Castricum is wel vervelend, net als een paar andere stations die in een bocht liggen. Dan duurt de vertrekprocedure daar maar wat langer. Liever dat dan achterblijvende reizigers. Ook dan loopt de vertrekprocedure uit. |
16-07-2022 10:36:32 1 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
De service en controle rondes worden toch niet meer gedaan, de laatste 19 reizen geen conducteur gezien. De langste waren van Maastricht naar Delft, van Groningen tot Utrecht en Lelystad naar Leiden............. Gisteren 4 treinen, ook niemand gezien ! Dus dan is er geen probleem, gewoon 1 HC op elke trein, ongeacht de lengte ๐ |
16-07-2022 11:30:06 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Sinds de corona eerder regel dan uitzondering helaas.. (Moest even kwijt ๐) |
16-07-2022 11:32:58 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
16-07-2022 11:40:45 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Quote Het nadeel van de term veiligheid is dat het iedere goede discussie doodslaat. Over wat voor onveiligheid hebben we het als we een andere keuze maken? Voor wie of wat wordt de situatie anders en zijn andere middelen aanwezig om te compenseren? Uiteindelijk gaat het om het maken van een keuze, waarbij je alle belangen moet beschouwen en niet moet terugdeinzen om van gebaande paden af te wijken indien de situatie er om vraagt. |
16-07-2022 11:52:37 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Quote Dat is niet iets van de laatste jaren maar is al decennia zo. Direct na de invoering van de ov-chipkaart in 2014 werd er een tijdje fanatiek gecontroleerd maar dat zakte al heel snel weer weg naar het oude niveau. Worden er door NS wel eens controles gehouden of er wel gecontroleerd wordt? Laatst bewerkt door BVisser op 16-07-2022 11:54 |
16-07-2022 12:08:07 | ||
---|---|---|
DDietzen
![]() |
Quote Elk argument doodgooien met "JA MAAR DE VEILIGHEID" werkt niet. Dan zou ik ook altijd kunnen tegenwerpen dat iedere maatregel of situatie die de positie van de trein verslechtert (zoals lagere frequenties of meer uitval omdat er te weinig personeel is om op elke trein 1 tot 3 HC's te hebben), zorgt dat meer mensen de auto pakken, wat een onveiliger vervoersmiddel is, dus dat je nooit mag snijden in het treinaanbod en de zitplaatskans vanwege De Veiligheid. |
16-07-2022 12:42:17 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Heb niet de indruk. Soms kan ik wekenlang tussen Muiderpoort en Utrecht pendelen zonder ooit één conducteur te zien. |
16-07-2022 12:46:57 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Quote Hoorde laatst van een conducteur (tegen pensioen leeftijd aan) die 24 uur per week werkt, alleen dagdiensten en daar rond de €3000,- per maand voor krijgt. Tijdens de rit van een half uur heeft die alleen maar in de eerste klasse gezeten. Wat mij betreft gaat het salaris van de conducteur met de helft omlaag en dan 'stukloon' van (bijvoorbeeld) € 0,10 per gescande (chip)kaart en €2,50 per uitgeschreven boete. Waarschijnlijk is dat de enige optie om meer controles te krijgen. |
16-07-2022 13:24:59 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Haha, die "eerste klasse" verhalen ken ik. Prachtig om te horen, maar als je dan gaat navragen hoe het werkelijk zit, blijkt de vork toch net anders in de steel te zitten. Anderzijds, omdat de werkdruk te hoog en de mogelijkheden tot verlof te laag zijn, overweegt NS de treindienst in de herfst ruim verder af te schalen, al is het maar om de gigantische opgebouwde verlofuren op te kunnen maken, opleidingen te kunnen geven, zoals HSL, ERTMS en ICNG. |
16-07-2022 13:42:45 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Quote Rond de €3000,- voor 24 uur werken? ๐ฒ Nou, dan ga ik meteen switchen van mcn taakgroep 57 E trede met 36 uur contract naar hc taakgroep 56 E trede met 24 uur. ๐ Die hc heeft jou maar wat op de mouw gespeld, Treinhobby. ๐ |
16-07-2022 14:27:14 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Bruto |
16-07-2022 14:29:55 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Toeval of niet, maar vandaag 3 x gecontroleerd en de 4e x lukte net niet omdat ik er uit moest.๐ |
16-07-2022 14:33:08 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Quote Dan nog red je dat niet |
16-07-2022 14:34:17 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
@treinhobby, het schijnt dat in België de conducteurs een bonus krijgen/kregen voor elk treinkaartje dat hun schrijven.
(Ik heb dit alleen van horen zeggen, een conducteur in België (die dankzij mij de sleutels terug kreeg) waar ik een praatje mee maakte wilde dit niet bekennen nog ontkennen) |
16-07-2022 15:06:21 1 | ||
---|---|---|
Zabky
![]() |
We zijn nu nog boa, het wordt uiteindelijk na een aantal brieven van NS, een officieel proces verbaal. Je kan vanuit die gedachte niet bonussen gaan uitdelen voor boetes. Ik ga dan nooit meer iemand een kans geven. Als ik nu 20 UVB'tjes schrijf, regel ik met 80 anderen wat anders. Kaartje online kopen oid. Als ik 2,50 per uvb ga krijgen ga ik ze vanaf nu allemaal schrijven, krijg ik elke maand een schrijfbonus van 100*2,50=250 euro. Bij die 80 mensen waarmee ik het op een andere manier op los zitten heel veel mensen die oprecht een foutje maakten. Dat moet je niet willen, ik ben ook een mens, ik wil s avonds ook nog slapen. Ook als bedrijf moet je het eigenlijk niet willen. Ik hoor regelmatig van reizigers dat ze zo blij zijn dat ik ze een kans geef om het op te lossen. Die kans word ze bij de conculega's heel vaak niet gegeven, vertellen ze mij. daarnaast werken boetes agressie in de hand en door agressie worden treinen opgeheven. Collega moet aangifte doen etc. Opgeheven treinen kosten ns geld, vertraging kost geld, boze reizigers die niet terug komen kosten geld.
Zelf ben ik wel voorstander van controle, ik gebruik het als middel om contact te maken met de klant. Maar goed, ik vind mijn werk dan ook leuker dan de hele dag Iemand schreef door de helft met loon van een hc, in dat geval moet ik minimaal 500 boetes per maand gaan schrijven. Ik ben best fanatiek, maar 500 is onmogelijk. Laatst bewerkt door Zabky op 16-07-2022 15:09 |
16-07-2022 17:12:42 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Ik moet er niet aan denken dat conducteurs betaald krijgen voor de boetes die ze schrijven. Da's toch een totaal verkeerde motivatie? Dan wordt het bestraffen van reizigers het belangrijkste doel van dat beroep. En het is ook niet fair. Want de grote, gespierde conducteur die niet veel te vrezen heeft van een confrontatie kan dan meer verdienen dan z'n collega's die niet zo fors kunnen en durven optreden.
|
16-07-2022 23:16:11 | ||
---|---|---|
scooter
![]() |
Hoewel we een beetje afdwalen van het onderwerp,ben ik donderdag meerdere malen gecontroleerd in treinen in Noord Holland en ook opvallend veel conducteurs door de trein zien lopen.Dacht daarbij eerder aan de incidenten de afgelopen tijd met handtastelijke personen naar vrouwen,maar opvallend vond ik het wel om zo vaak de conducteur te zien |
17-07-2022 11:16:11 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Quote Ja, NS doet daar onderzoek naar, zie mijn eerdere link over trefkans conducteurs. Ergens in mijn geheugen zit iets dat NS ook aantal controles door hc's wilde gaan registeren (kan immers eenvoudig met PDA) maar dat dit op veto van vakbonden stuitte. Even geen tijd om het ergens op te zoeken, misschien weet iemand hier het verhaal nog. |
17-07-2022 11:27:44 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Een onderzoekje van 20 jaren geleden, toen was hier nog tijd voor. Denk dat de prioriteiten thans ergens anders liggen qua inzet (onderzoeks-) personeel. |
17-07-2022 12:50:38 | ||
---|---|---|
bert
![]() |
Ik dacht dat inmiddels de electronische knip was geactiveerd, dus dan is dat onderzoek nogal eenvoudig? |
17-07-2022 13:15:44 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Quote Niet door de bonden maar OR heeft hier een stokje voor gestoken. Meten op de man, zoals men dat mooi noemde, is dus niet toegestaan. |
17-07-2022 14:46:19 1 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Waarbij dus meteen de vraag boven komt waarom het in vrijwel iedere baan gebruikelijk is om de medewerkers te beoordelen maar de spoorwegen weer "speciaal" zijn. |