Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICR(m)
RailWiki.nl
23-10-2024 16:11:36
brun
brun

Hmm, dat is mij niet duidelijk, maar misschien kan TCSfan dat nog even toelichten.

Sowieso vind ik dit soort ego-discussies een beetje afleiden. Het is toch geen wedstrijdje 'wie doet de mooiste dingen met 40 jaar oude rijtuigen'.



Laatst bewerkt door brun op 23-10-2024 16:12
 

23-10-2024 16:45:46
Marco
Marco

Quote
brun (23-10-2024 15:42:09):


Klinkt niet als een fata morgana.

PS, interessant is dat ze ook de stuurstandrijtuigen hebben gekocht. Ik heb geen idee hoe het zit met de toelating van zulke rijtuigen, kun je die geschikt maken voor het rijden met een huidige generatie locomotief, bijvoorbeeld een Vectron? Even vooropgesteld dat het technisch allemaal lukt met nieuwe bekabeling, stuurtafel enzovoort.

Dat zou het immers heel interessant maken voor vervoerders als Flixtrain, die op dit moment geen trekduwtreinen hebben, omdat die gewoon niet beschikbaar waren.


Alles kan, natuurlijk. Het zal wel een redelijke investering zijn, vooral als het geschikt gemaakt moet worden voor b.v. ETCS. NS had destijds besloten om geen ETCS in te bouwen, en in plaats daarvan extra Traxxen in te zetten, omdat ze dat voor de korte periode goedkoper / minder risicovol achtten. Maar er is best een kans dat lokale partijen het daar goedkoper kunnen dan NS, met al hun wensen.

 

23-10-2024 17:08:56 1
MennoSBB
MennoSBB

Het doet er verder ook niet toe was TCSfan nu precies bedoelde met zijn opmerking.

Maar zou wel interessant zijn als iemand meer informatie heeft over de originele plannen van TCS met de rijtuigen, met de verkoop is er nu ook geen enkel bezwaar meer om dat met ons te delen.

TCS heeft de rijtuigen nu op deze manier doorverkocht, misschien was dat al vanaf de start het plan, maar waarschijnlijk niet. Het is verder ook geen schande natuurlijk dat ze dit hebben gedaan, dit gebeurt zo vaak met dit soort aankopen, of het nu treinen zijn, andere vervoersmiddelen of machines. Als Leo Mobility al een klant voor de rijtuigen heeft en ze hebben TCS een aanbieding gedaan om ze over te nemen dan zouden ze dom zijn om ze toch aan te houden als ze zelf verder nog geen concrete plannen hadden. Een aankoop van 72 rijtuigen blijft een grote investering, de financiering daarvan kost altijd geld, zelfs als TCS met eigen vermogen heeft gedaan. Ik gun TCS alle succes in de wereld, het is een sympathiek bedrijf. De spoormarkt is nu ook niet een makkelijke sector om in te opereren als kleinere partij als TCS. Als de verkoop van de rijtuigen kan bijdragen aan een duurzame toekomst voor het bedrijf dan is dat natuurlijk alleen maar positief.

Laten we vooral blij zijn dat onze Nederlandse ICR rijtuigen nog een toekomst hebben nu het einde van hun inzet bij de NS steeds dichterbij komt.

 

23-10-2024 19:07:07
Spw
Spw

Kan het niet gegaan zijn om het oud-SNCF rijtuig wat daar in TCS kleuren stond?

Edit: de quote kwam niet mee.. Was een reactie op het bericht van Gydo van eerder vandaag.



Laatst bewerkt door Spw op 23-10-2024 19:08, reden: Quote niet goed aangeklikt
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

23-10-2024 22:38:05
Pim
Pim

Quote
MennoSBB (23-10-2024 17:08:56):


Het doet er verder ook niet toe was TCSfan nu precies bedoelde met zijn opmerking.

Maar zou wel interessant zijn als iemand meer informatie heeft over de originele plannen van TCS met de rijtuigen, met de verkoop is er nu ook geen enkel bezwaar meer om dat met ons te delen.

TCS heeft de rijtuigen nu op deze manier doorverkocht, misschien was dat al vanaf de start het plan, maar waarschijnlijk niet. Het is verder ook geen schande natuurlijk dat ze dit hebben gedaan, dit gebeurt zo vaak met dit soort aankopen, of het nu treinen zijn, andere vervoersmiddelen of machines. Als Leo Mobility al een klant voor de rijtuigen heeft en ze hebben TCS een aanbieding gedaan om ze over te nemen dan zouden ze dom zijn om ze toch aan te houden als ze zelf verder nog geen concrete plannen hadden. Een aankoop van 72 rijtuigen blijft een grote investering, de financiering daarvan kost altijd geld, zelfs als TCS met eigen vermogen heeft gedaan. Ik gun TCS alle succes in de wereld, het is een sympathiek bedrijf. De spoormarkt is nu ook niet een makkelijke sector om in te opereren als kleinere partij als TCS. Als de verkoop van de rijtuigen kan bijdragen aan een duurzame toekomst voor het bedrijf dan is dat natuurlijk alleen maar positief.

Laten we vooral blij zijn dat onze Nederlandse ICR rijtuigen nog een toekomst hebben nu het einde van hun inzet bij de NS steeds dichterbij komt.



Uiteindelijk zijn ze bij Leo Mobility waarschijnlijk in betere handen. Denk (kan enkel speculeren) dat TCS ze gekocht had om ze na revisie in te gaan zetten bij GoVolta/GreenCityTrip ivm de ambitieuze plannen. Dan is zo'n aankoop en investering de moeite waard. Nadat die mogelijke deal klapte zat TCS natuurlijk met 72 rijtuigen waar ze geen directe klant voor hadden en zou dus een grote kostenpost worden. Vind het nog bijzonder dat ze ze alweer zo snel verkocht hebben gekregen. Uiteindelijk had ik ze het liefst bij TCS in dienst gezien, maar ik ben benieuwd wat er nu mee gaat gebeuren.

 

24-10-2024 01:26:49
thom
thom

Quote
brun (23-10-2024 15:42:09):


Quote
TCSFan (23-10-2024 11:50:04):


Die fata morgana verzin je zelf?



Volgens deze bron gaat het om 72 rijtuigen die 'Train Charter' als opschrift hebben. Er schijnt ook al een partij te zijn die ze wil huren. Korte vertaling van dat artikel:

Leo Express-oprichter Leoš Novotný Jr. breidt zijn verhuurbedrijf van treinstellen aanzienlijk uit. Deze dagen haalt zijn bedrijf drie sets gebruikte rijtuigen uit Nederland van de staatsvervoerder Nederlandse Spoorwegen (NS). Pavel Peterka wees op X op de aankomst van de eerste rijtuigen.

Het zijn drie sets, elk met een stuurstandrijtuig. In totaal zijn er 72 rijtuigen. Twee treinen worden opgesteld bij Liberty in Ostrava, één gaat naar Hodonín. Ze zijn in Tsjechië aangekomen vanuit Amsterdam. De nieuwe eigenaar is het bedrijf Leo Mobility. Volgens de opschriften op de geïmporteerde rijtuigen waren niet de Nederlandse spoorwegen de eigenaar, maar Train Charter.

Directeur Leoš Novotný bevestigde de aankoop aan Zdopravy.cz. “Ik kan bevestigen dat we de rijtuigen hebben gekocht voor de lease aan een klant. Dit zijn multisysteem NS ICR-rijtuigen voor 160 km/u,” zei Novotný. Hij specificeerde niet aan welke vervoerder of in welk land de wagens zouden worden gebruikt.

Klinkt niet als een fata morgana.

PS, interessant is dat ze ook de stuurstandrijtuigen hebben gekocht. Ik heb geen idee hoe het zit met de toelating van zulke rijtuigen, kun je die geschikt maken voor het rijden met een huidige generatie locomotief, bijvoorbeeld een Vectron? Even vooropgesteld dat het technisch allemaal lukt met nieuwe bekabeling, stuurtafel enzovoort.

Dat zou het immers heel interessant maken voor vervoerders als Flixtrain, die op dit moment geen trekduwtreinen hebben, omdat die gewoon niet beschikbaar waren.



Die stuurstangen bruikbaar maken is alleen mogelijk met volledige nieuwbouw van de hele technische inrichting van de cabine.

Die BDs'en 'praten' alleen met 1700'en en dat is iets specifieks voor dat loktype en niet iets gestandaardiseerds zoals men bijvoorbeeld in Duitsland kent.

NS verkocht de rijtuigen in vaste batches van 75, dus ongetwijfeld hebben die de BDs'en gewoon daarin opgenomen zodat het 'alles of niets' is en ze niet met die dingen zouden blijven zitten.

 

24-10-2024 01:32:13
thom
thom

Quote
Pim (23-10-2024 22:38:05):


Quote
MennoSBB (23-10-2024 17:08:56):


Het doet er verder ook niet toe was TCSfan nu precies bedoelde met zijn opmerking.

Maar zou wel interessant zijn als iemand meer informatie heeft over de originele plannen van TCS met de rijtuigen, met de verkoop is er nu ook geen enkel bezwaar meer om dat met ons te delen.

TCS heeft de rijtuigen nu op deze manier doorverkocht, misschien was dat al vanaf de start het plan, maar waarschijnlijk niet. Het is verder ook geen schande natuurlijk dat ze dit hebben gedaan, dit gebeurt zo vaak met dit soort aankopen, of het nu treinen zijn, andere vervoersmiddelen of machines. Als Leo Mobility al een klant voor de rijtuigen heeft en ze hebben TCS een aanbieding gedaan om ze over te nemen dan zouden ze dom zijn om ze toch aan te houden als ze zelf verder nog geen concrete plannen hadden. Een aankoop van 72 rijtuigen blijft een grote investering, de financiering daarvan kost altijd geld, zelfs als TCS met eigen vermogen heeft gedaan. Ik gun TCS alle succes in de wereld, het is een sympathiek bedrijf. De spoormarkt is nu ook niet een makkelijke sector om in te opereren als kleinere partij als TCS. Als de verkoop van de rijtuigen kan bijdragen aan een duurzame toekomst voor het bedrijf dan is dat natuurlijk alleen maar positief.

Laten we vooral blij zijn dat onze Nederlandse ICR rijtuigen nog een toekomst hebben nu het einde van hun inzet bij de NS steeds dichterbij komt.



Uiteindelijk zijn ze bij Leo Mobility waarschijnlijk in betere handen. Denk (kan enkel speculeren) dat TCS ze gekocht had om ze na revisie in te gaan zetten bij GoVolta/GreenCityTrip ivm de ambitieuze plannen. Dan is zo'n aankoop en investering de moeite waard. Nadat die mogelijke deal klapte zat TCS natuurlijk met 72 rijtuigen waar ze geen directe klant voor hadden en zou dus een grote kostenpost worden. Vind het nog bijzonder dat ze ze alweer zo snel verkocht hebben gekregen. Uiteindelijk had ik ze het liefst bij TCS in dienst gezien, maar ik ben benieuwd wat er nu mee gaat gebeuren.


Het lijkt mij niet dat een bedrijf een (forse) investering zou doen in een batch van 75 rijtuigen, als men er geen concreet plan mee heeft, zo'n aanschaf is een veels te groot bedrijfsrisico om mee te blijven zitten immers als een project het niet haalt.

Quote
Spw (23-10-2024 19:07:07):


Kan het niet gegaan zijn om het oud-SNCF rijtuig wat daar in TCS kleuren stond?

Edit: de quote kwam niet mee.. Was een reactie op het bericht van Gydo van eerder vandaag.



Daarom schreef ik op de vorige pagina al, dat het waarschijnlijk om een WRmh ging ;)



Laatst bewerkt door thom op 24-10-2024 01:33
 

24-10-2024 11:20:16
bacr
bacr

Is dat WRmh-rijtuig één van de oorspronkelijke NS-buffetrijtuigen? Is dan erg jammer als die naar het buitenland verdwijnt: er is dan bijna geen van die rijtuigen in NL meer over die ooit nog door NS Int specifiek voor het forfaitair vervoer (Alpen Express, AutoSlaapTrein) werden besteld (en naar NS-specificaties werden gebouwd). De restauratierijtuigen verdwenen naar de MSM Gruppe in Duitsland (zijn die daar nog actief in dienst?) en TCS had meen ik de laatste twee of drie buffetrijtuigen?

 

24-10-2024 11:35:05
Gydo
Gydo

Quote
bacr (24-10-2024 11:20:16):


Is dat WRmh-rijtuig één van de oorspronkelijke NS-buffetrijtuigen? Is dan erg jammer als die naar het buitenland verdwijnt: er is dan bijna geen van die rijtuigen in NL meer over die ooit nog door NS Int specifiek voor het forfaitair vervoer (Alpen Express, AutoSlaapTrein) werden besteld (en naar NS-specificaties werden gebouwd). De restauratierijtuigen verdwenen naar de MSM Gruppe in Duitsland (zijn die daar nog actief in dienst?) en TCS had meen ik de laatste twee of drie buffetrijtuigen?


Weet iemand ook het nummer van dit rijtuig?

 

24-10-2024 12:05:30
thom
thom

Quote
bacr (24-10-2024 11:20:16):


Is dat WRmh-rijtuig één van de oorspronkelijke NS-buffetrijtuigen? Is dan erg jammer als die naar het buitenland verdwijnt: er is dan bijna geen van die rijtuigen in NL meer over die ooit nog door NS Int specifiek voor het forfaitair vervoer (Alpen Express, AutoSlaapTrein) werden besteld (en naar NS-specificaties werden gebouwd). De restauratierijtuigen verdwenen naar de MSM Gruppe in Duitsland (zijn die daar nog actief in dienst?) en TCS had meen ik de laatste twee of drie buffetrijtuigen?



Dat is inderdaad een Buffet rijtuig,
overigens niet door NS besteld en laten bouwen, maar aangekocht als tweedehands SNCF rijtuigen en door de NS zelf verbouwd.

TCS heeft er nog 2 (de 022 en 027), er zijn er 2 bij MSM Gruppe (020 en 023) en nog 1 in eigendom van een particulier in Duitsland (021).



Laatst bewerkt door thom op 24-10-2024 12:09
 

24-10-2024 12:27:30 1
moderator
Moderator
moderator

Dat buffet rijtuig is geen ICR, graag bij ICR blijven.

 

07-11-2024 20:41:28
edward
edward

Vandaag de 16235 gezien te Gvc zonder 379-A- en 546-B-rijtuig.

 

26-11-2024 22:24:29
selivio
selivio

Heeft iemand heel misschien een overzichtje van hoeveel stammen er nog rijden en hoeveel 9-delige stammen ingekort zijn/gaan worden naar 7-delig? Ik ben inmiddels het overzicht ervan een beetje kwijt :(



Laatst bewerkt door selivio op 26-11-2024 22:25
 

27-11-2024 00:31:13
aarclay
aarclay

Waar er voorheen een mooie structuur was in de verdeling en de lengtes van de ICR-rijtuigen, is het nu een rotzooitje geworden in de verdeling van de vloot aan rijtuigen. De nummers van de stammen zijn hier niet op aangepast wat het lastig maakt met zoeken. maar NS kan er blijkbaar prima mee omgaan...

Ik ben vanavond even op onderzoek uitgegaan en komt op het volgende uit qua actieve stammen.

16100 serie stam:(voorheen Asd - Rtd, maar nu in de vloot naar Bd): 1
16200 serie stam: (Benelux, maar ook eentje voor Asd-Rtd en Gvc - Ehv): 6, de 16235 is ingekort
16400 serie stam: (ex-benelux, nu Am-Ro): 10
16500 serie stam: (Gv - Ehv) 7, de 16508 is ingekort

Er zijn twee stammen ingekort, en er zijn nog 24 stammen in dienst.



Laatst bewerkt door aarclay op 27-11-2024 00:32
 

27-11-2024 02:21:22
Duplex07
Duplex07

Stam 16424 is onlangs terzijde gegaan en staat voor vandaag 27-11 op de planning om samen met een andere 165xx stam van de wgm afgevoerd te worden.

Van de stammen 16501,16508,16512 en 16235 zijn er nu 2 rijtuigen uit de stam gehaald en rijden nu hun rondjes als 7 delige stam.

 

27-11-2024 08:35:52
sik214
sik214

Quote
aarclay (27-11-2024 00:31:13):


Waar er voorheen een mooie structuur was in de verdeling en de lengtes van de ICR-rijtuigen, is het nu een rotzooitje geworden in de verdeling van de vloot aan rijtuigen. De nummers van de stammen zijn hier niet op aangepast wat het lastig maakt met zoeken. maar NS kan er blijkbaar prima mee omgaan...

Ik ben vanavond even op onderzoek uitgegaan en komt op het volgende uit qua actieve stammen.

16100 serie stam:(voorheen Asd - Rtd, maar nu in de vloot naar Bd): 1
16200 serie stam: (Benelux, maar ook eentje voor Asd-Rtd en Gvc - Ehv): 6, de 16235 is ingekort
16400 serie stam: (ex-benelux, nu Am-Ro): 10
16500 serie stam: (Gv - Ehv) 7, de 16508 is ingekort

Er zijn twee stammen ingekort, en er zijn nog 24 stammen in dienst.



Hoezo is 16400 ex-benelux? Bijvoorbeeld de 16437 rijdt vandaag de 9220; 16481 rijdt de 9224; 16475 rijdt de 9228.

 

27-11-2024 08:43:21
martijnham
martijnham

Ik heb begrepen dat ook stam 16511 recent is ingekort.

 

27-11-2024 10:49:05
Rolffiej19
Rolffiej19

Correct 16511 is zevendelig, alleen stam 16505 lijkt nog actief te zijn met 9 bakken.



Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 27-11-2024 11:00
 

27-11-2024 13:30:20
aarclay
aarclay

Quote
sik214 (27-11-2024 08:35:52):


Hoezo is 16400 ex-benelux? Bijvoorbeeld de 16437 rijdt vandaag de 9220; 16481 rijdt de 9224; 16475 rijdt de 9228.


Misschien deels? Ik zal eens kijken, dan moet dat fout staan op de lijst die ik hier heb liggen.

 

27-11-2024 14:32:58
rob46
rob46

Quote
Duplex07 (27-11-2024 02:21:22):


Stam 16424 is onlangs terzijde gegaan en staat voor vandaag 27-11 op de planning om samen met een andere 165xx stam van de wgm afgevoerd te worden.

Van de stammen 16501,16508,16512 en 16235 zijn er nu 2 rijtuigen uit de stam gehaald en rijden nu hun rondjes als 7 delige stam.


Naast 2 complete stammen was het een mix van rijtuigen, in totaal 22 stuks.

 

27-11-2024 15:24:26
mrmax
mrmax

Is het duidelijk waarom er een A en B van de 9 delige stammen is afgehaald? Het is nu volledig onvoorspelbaar geworden waar de eerste klassen zitten. In 'oude' 7 deligen op positie 2 en 6, op de 'ingekorte' op positie 3 (wat dus vanaf voor of achter kan zijn). Als eerste klas reiziger super frustrerend, zeker in de toch al overvolle spitstreinen.

 

27-11-2024 15:34:13
Dionysusnu
Dionysusnu

Ja:

Quote
Daan! (24-09-2024 18:26:42):


Omdat het onderhoud op de Wgm te veel tijd kost. De lange stammen moeten namelijk gebroken worden om onderhouden te worden. ICNG vraagt steeds meer capaciteit. Door stammen te verkorten wordt capaciteit vrijgemaakt.


 

27-11-2024 15:49:16
Terebo
Terebo

ik denk dat de vraag van mrmax meer gaat over waarom het een A en een B is en niet twee Bs aan de uiteinden, dan zou de volgorde gelijk zijn aan de oude 7tjes



Laatst bewerkt door Terebo op 27-11-2024 17:42
 

27-11-2024 16:45:51
cuneo56
cuneo56

Technisch kunnen er juist alle rijtuigen uit de stam gehaald worden, maar juist niet de rijtuigen aan de uiteinden. Dat het zowel eeeen A als B is heeft men hopelijk op basis van de gemiddelde bezetting besloten, wel zou dan de overblijvende A precies in het midden wel handig zijn voor de 1e klas reiziger, maar de benodigde rangeer capaciteiit daarvoor was juist het probleem begrijp ik.

 

28-11-2024 15:10:35
martijnham
martijnham

Quote
Duplex07 (27-11-2024 02:21:22):


Stam 16424 is onlangs terzijde gegaan en staat voor vandaag 27-11 op de planning om samen met een andere 165xx stam van de wgm afgevoerd te worden.

Van de stammen 16501,16508,16512 en 16235 zijn er nu 2 rijtuigen uit de stam gehaald en rijden nu hun rondjes als 7 delige stam.


Weet je ook welke rijtuigen er uit de stammen 16501, 16511 en 16512 zijn gehaald?

 

29-11-2024 17:31:50
martijnham
martijnham

Om mijn eigen vraag deels te beantwoorden.

Uit stam 16511 gehaald:
10-70 305 Apmz10
20-70 142 Bpmz10

Uit stam 16512 gehaald:
10-70 316 Apmz10
20-70 102 Bpmz10

 

30-11-2024 15:16:39
GerritJan
GerritJan

ze gaan meer stammen ervoor terug halen toch?

 

30-11-2024 15:25:20
GerritJan
GerritJan

Ook heb ik een vraag ''De intercity direct Breda – Schiphol Airport rijdt 2x per uur door naar Amersfoort Schothorst in plaats van Amsterdam Centraal (treinserie 1800). Er rijdt geen intercity meer vanaf Amersfoort Schothorst naar Utrecht Centraal omdat beide intercity’s naar Schiphol Airport gaan rijden'' gaat er ook traxxx hier heen?

 

30-11-2024 15:58:58
Kamehameha
Kamehameha

Destijds was het plan dat ICR alleen in de 1100 en 9500 komt te rijden (beiden series met max 160 gepland). 1800 en 2400 volledig ICNG. Maar geen idee of dat nog steeds de bedoeling is.



Laatst bewerkt door Kamehameha op 30-11-2024 15:59


Ik noem VIRM gewoon IRM, of je nu wilt of niet.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


30-11-2024 18:27:06
Gydo
Gydo

Weet iemand hoeveel Bpmbdzf stuurstand-rijtuigen er momenteel in dienst zijn en in ahgons staan die recent uit dienst zijn gesteld?



Laatst bewerkt door Gydo op 01-12-2024 09:09
 

01-12-2024 17:48:18
Arman3428
Arman3428

Quote
Kamehameha (30-11-2024 15:58:58):


Destijds was het plan dat ICR alleen in de 1100 en 9500 komt te rijden (beiden series met max 160 gepland). 1800 en 2400 volledig ICNG. Maar geen idee of dat nog steeds de bedoeling is.


Ik denk dat ze allemaal nog op 160 zijn gemaakt, ik heb de reisplanner er even bijgepakt: De 1800 doet 27 minuten over Shl-Rtd, en de 9500 28 minuten, dus dat lijkt mij hetzelfde.

 

01-12-2024 18:27:27
Dionysusnu
Dionysusnu

Volgens mij is dat juist net het verschil; De 2400 doet het overigens in 26. Dat verschil van 2 minuten is waarom de 9500 Dvd overslaat.

 

01-12-2024 20:11:02
Muizeneus
Muizeneus

De reistijd op Shl-Rtd wordt niet zozeer beperkt door de snelheid van het materieel als wel door de snelheidsbeperkingen van de infrastructuur...

 

02-12-2024 19:27:54
broek53
broek53

Even uitzoomen: de hele constructie met doorgetrokken treinen van de HSL via Asdz de wijde wereld in en de Airportsprinters is drie jaar uitgesteld omdat er geen ICNG (genoeg) was om de noordelijke HSL volledig mee te voorzien. De doorkoppelingen zijn dit jaar in de plannen nog gewijzigd om minder ICNG nodig te hebben omdat het nog steeds maar kiele-kiele lijkt te worden. Dan is het wel heel onwaarschijnlijk dat er op het moment supreme met speels gemak alsnog ICR-stammen ingezet gaan worden, met ingebakken vertraging.

 

03-12-2024 14:08:08
geert
geert

Volgens interne NS berichtgeving elders gedeeld rijdt ICR alleen in de 1100 en in de nieuwe Eurocity Rtd - Brussel. Beide tijdelijk tot er respectievelijk genoeg ICNG en genoeg I11 beschikbaar is

 

03-12-2024 14:13:21
treinfan
treinfan

Dan heb ik andere interne NS-berichtgeving gezien: de nieuwe Eurocity Direct met mixbedrijf ICNG en Traxx+ICR. Ik zag niets over ICR in de Eurocity Rtd-Brusz.

 

03-12-2024 14:45:23
train85
train85

Het is wel waar, alle treinen naar Brussel nog gemengd. En de 1100 inderdaad ook ICR nog.

 

03-12-2024 16:56:34
Muizeneus
Muizeneus

Quote
broek53 (02-12-2024 19:27:54):


Even uitzoomen: de hele constructie met doorgetrokken treinen van de HSL via Asdz de wijde wereld in en de Airportsprinters is drie jaar uitgesteld omdat er geen ICNG (genoeg) was om de noordelijke HSL volledig mee te voorzien. De doorkoppelingen zijn dit jaar in de plannen nog gewijzigd om minder ICNG nodig te hebben omdat het nog steeds maar kiele-kiele lijkt te worden. Dan is het wel heel onwaarschijnlijk dat er op het moment supreme met speels gemak alsnog ICR-stammen ingezet gaan worden, met ingebakken vertraging.


Ik dacht dat het uitstel er vooral in zat dat NS uberhaupt onvoldoende materieel had om de HSL te berijden, ongeacht van welk soort. Uitdunning van de treindienst heeft immers ook gedreigd.

Bovendien is de beslissing van uitstel toch genomen nog voordat de snelheidsbeperkingen van kracht werden?

t Is inmiddels wel helder dat er niet gepland ICR op de HSL gaat rijden, maar ik heb toch het idee dat het niet tot onoverkomelijke problemen zal leiden als het onverhoopt toch een keer voor zal komen.

 

03-12-2024 17:10:46
michaben
michaben

De doorkoppeling is gewijzigd vanwege de snelheidsbeperkingen op de HSL. Daarvoor was het terugvalplan bij onvoldoende ICNG om de ICD in Alm te laten eindigen en de 2600 door te koppelen richting Gn/Lw. Door de snelheidsbeperkingen op de HSL sloot het pad vanaf Alm echter niet meer aan op het pad richting Bd en werd de ICD dus naar Amfs gestuurd. De keuze voor ICR in de 1100 en 9500 lijkt me goed verklaarbaar, ervaring leert dat materieel vrij snel in verkeerde diensten terecht komt. In de 1800 en 2400 wordt gesplitst en gecombineerd in de daluren wat niet handig is met een gemengd materieel en daarnaast kennen deze series diensten die te Llso en Bkd uitlopen waar men niet bekend zal zijn met ICR.

Maar goed, dit is natuurlijk geen ontwikkeling van ICR meer.

 

05-12-2024 18:34:30
MennoSBB
MennoSBB

In de Eisenbahn Revue december wordt gemeld dat de ICR rijtuigen die TCS aan Leo Mobility heeft verkocht verhuurd gaan worden aan MAV Start, de Hongaarse nationale spoorwegen. Het tijdschrift geeft aan dat ze deze info van "bronnen in de industrie" hebben gekregen.

De nieuwe type goedkeuring zou dan alleen voor Hongarije nodig zijn en niet voor heel Europa. Dit maakt het allemaal natuurlijk een stuk makkelijker om te regelen.

 

11-12-2024 17:27:48
JHS2013
JHS2013

Ook in Hongarije moet nieuw toegelaten materieel aan de Europese wetgeving voldoen

 

11-12-2024 19:27:11
edward
edward

Gisteren de 16501 te Rtd gezien zonder 353-A en 126-B. De 16505 rijdt nog steeds rond met 9 bakken.

 

12-12-2024 13:00:58 2
MennoSBB
MennoSBB

Quote
JHS2013 (11-12-2024 17:27:48):


Ook in Hongarije moet nieuw toegelaten materieel aan de Europese wetgeving voldoen


Uiteraard, maar maar een rijtuig alleen geschikt maken voor 1 land is nog altijd makkelijker dan een rijtuig geschikt te maken voor een groter aantal landen. Daarvoor zijn de eisen van alle Europese landen nog steeds te verschillend, we hebben nog lang geen uniform Europees spoorwegnet. Doordat het niet meer mogelijk is om rijtuigen volgens de RIC standaard voor alle landen in een keer goed te keuren maakt het alleen maar minder makkelijk.

 

13-12-2024 12:11:34
R-E-Mg
R-E-Mg

Quote
MennoSBB (12-12-2024 13:00:58):


Daarvoor zijn de eisen van alle Europese landen nog steeds te verschillend, we hebben nog lang geen uniform Europees spoorwegnet. Doordat het niet meer mogelijk is om rijtuigen volgens de RIC standaard voor alle landen in een keer goed te keuren maakt het alleen maar minder makkelijk.


En dat snap ik dus echt niet. De EU is overal bezig om Europawijd regels te harmoniseren en in spoorwegland lijkt precies het tegenovergestelde te gebeuren. Waarom?

Wat betreft ICR. Ik heb vorige week een ritje Brussel-Zuid naar Breda gemaakt. ICR is echt op. Het interieur is afgeleefd. Er zit zoveel speling in de draaistellen, dat je telkens als de trein op de rem en van de rem gaat of door wissels je het draaistel voelt bonken. Dat kan ik mij echt niet herinneren van vroeger toen ze nog in nationale dienst reden. Maar goed, de nieuwe dienstregeling gaat zondag in, dus dan is dat probleem opgelost.

 

13-12-2024 14:42:28
thom
thom

Als zulks door speling zou komen, waren die draaistellen allang afgekeurd bij onderhoud en revisie hoor :p

 

14-12-2024 02:28:25
Arman3428
Arman3428

M.i.v. de nieuwe drgl zullen er sporadisch ook ICB stammen op de 1100 terecht komen.



Laatst bewerkt door Arman3428 op 14-12-2024 02:30
 

14-12-2024 02:29:45
Arman3428
Arman3428

Quote
R-E-Mg (13-12-2024 12:11:34):


Quote
MennoSBB (12-12-2024 13:00:58):


Daarvoor zijn de eisen van alle Europese landen nog steeds te verschillend, we hebben nog lang geen uniform Europees spoorwegnet. Doordat het niet meer mogelijk is om rijtuigen volgens de RIC standaard voor alle landen in een keer goed te keuren maakt het alleen maar minder makkelijk.


En dat snap ik dus echt niet. De EU is overal bezig om Europawijd regels te harmoniseren en in spoorwegland lijkt precies het tegenovergestelde te gebeuren. Waarom?

Wat betreft ICR. Ik heb vorige week een ritje Brussel-Zuid naar Breda gemaakt. ICR is echt op. Het interieur is afgeleefd. Er zit zoveel speling in de draaistellen, dat je telkens als de trein op de rem en van de rem gaat of door wissels je het draaistel voelt bonken. Dat kan ik mij echt niet herinneren van vroeger toen ze nog in nationale dienst reden. Maar goed, de nieuwe dienstregeling gaat zondag in, dus dan is dat probleem opgelost.


Dit verschilt per stam, ik werk er zelf op en merk het inderdaad weleens bonken bij het wegrijden, maar bij de meeste binnenlandse stammen valt dit wel mee.

 

14-12-2024 13:47:24
R-E-Mg
R-E-Mg

Ik had echt niet de indruk dat er iets op het punt stond kapot te gaan, maar het gebonk was overduidelijk voelbaar bij belastingwisselingen in de lengte- en dwarsrichting (tractie, remmen, wisselstraten) in een mate die ik misschien maar één of twee keer eerder heb gevoeld.

Quote
thom (13-12-2024 14:42:28):


Als zulks door speling zou komen, waren die draaistellen allang afgekeurd bij onderhoud en revisie hoor :p


Geef het beestje een naam. Om onderdelen onderling te kunnen laten bewegen moet er een bewegelijk element, zoals een lager met enige speling of bijvoorbeeld een rubberelement zijn. Als meerdere daarvan tegelijk tegen de tolerantie aan zitten, ga je dat statisch waarschijnlijk niet vinden. Worden draaistellen tijdens onderhoud eigenlijk dynamisch getest? Zo niet, dan kan je het alleen voelen/meten tijdens het rijden.

 

14-12-2024 13:55:41
mtlx
mtlx

Dat bonken klinkt zoals je het beschrijft meer als een te los gekoppeld rijtuig. Dat gebeurt helaas wel eens.

 

14-12-2024 15:26:34
thom
thom

Precies, en componenten als draaistellen gaan gewoon op kilometerprestatie of op basis van x-tijd gewoon op complete revisie.

 

18-12-2024 11:48:11
R-E-Mg
R-E-Mg

Gezien de momenten waarop het voelbaar was, zou het inderdaad zomaar een te los gekoppeld rijtuig geweest kunnen zijn.

Onderhoud op kilometers of x-tijd sluit niet uit dat er tussentijds iets defect raakt. Zolang niemand dat, of die losse koppeling, meldt blijft het doorrijden.

 

20-12-2024 18:57:45
Kamehameha
Kamehameha

Een 1e klas bak van ICR stam 16472 is toegankelijk voor 2e klas reizigers. Op elk raam zit de mededeling "Tijdelijk 2e klas / Temporary 2nd class"




Ik noem VIRM gewoon IRM, of je nu wilt of niet.
 

20-12-2024 20:15:28
koploper1
koploper1

Quote
Kamehameha (20-12-2024 18:57:45):


Een 1e klas bak van ICR stam 16472 is toegankelijk voor 2e klas reizigers. Op elk raam zit de mededeling 'Tijdelijk 2e klas / Temporary 2nd class'


de benelux stammen die vrij komen door inzet van ICNG-B worden omgebouwd naar binnenland en krijgen 1 gedeklasseerde 1 klas rijtuig.

dit ivm deze stammen het langst kunnen doorrijden.

 

20-12-2024 23:30:10
MetroRET
MetroRET

Maar hoezo wordt dat rijtuig ineens gedeklasseerd?

ICR7 had toch voorheen altijd 2x 1e klas?

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

21-12-2024 16:48:23
koploper1
koploper1

Quote
MetroRET (20-12-2024 23:30:10):


Maar hoezo wordt dat rijtuig ineens gedeklasseerd?

ICR7 had toch voorheen altijd 2x 1e klas?



de 9 rijtuig stammen zijn recent terug gebouwd naar 7 rijtuigen waarbij er maar 1 1ste klas in zit.

dit ivm aantal 2 klas zitplaatsen.

nu gaan deze stammen eerder uitdienst ( ivm kilometer revisie /dikte wielbanden ) dan de ex beneluxen.

 

22-12-2024 10:24:50
Rolffiej19
Rolffiej19

Dan nog is de verhouding scheef geworden aangezien de originele ICR-7 stammen ook gewoon twee 1e klas rijtuigen hebben ;)

 

22-12-2024 11:32:20
Gydo
Gydo

Quote
Rolffiej19 (22-12-2024 10:24:50):


Dan nog is de verhouding scheef geworden aangezien de originele ICR-7 stammen ook gewoon twee 1e klas rijtuigen hebben ;)


Weet iemand hoe de rijtuig verdeling was na dat 72 stuks aan TCS zijn verkocht? Hoeveel eerste en tweede klassers er waren, en hoeveel BD rtg'en?



Laatst bewerkt door Gydo op 23-12-2024 09:52
 

22-12-2024 13:28:25
Rsb
Rsb

Quote
Rolffiej19 (22-12-2024 10:24:50):


Dan nog is de verhouding scheef geworden aangezien de originele ICR-7 stammen ook gewoon twee 1e klas rijtuigen hebben ;)


In de Benelux was het origineel HLE11.8+A+AB+BKD+B+B+Bs.

 

22-12-2024 21:24:43
Arman3428
Arman3428

Quote
Rolffiej19 (27-11-2024 10:49:05):


Correct 16511 is zevendelig, alleen stam 16505 lijkt nog actief te zijn met 9 bakken.



Het lijkt er een beetje op dat stam 16505 terzijde is gesteld, het was immers de enige overlevende 9 baks en de bedoeling is dat er vanaf 15-12 er geen SW-9 meer zou zijn. Stam is dan ook niet meer ingezet sinds 12 december. Maar zekerheid is het niet.

 

22-12-2024 21:28:39
MasterE
MasterE

Ik denk niet terzijde, maar nog niet ingezet na inkorten tot SW-7.

 

22-12-2024 23:46:54
Rolffiej19
Rolffiej19

Inderdaad stam staat in feite nu even reserve en is ook ingekort naar 7 bakken ;)

 

23-12-2024 03:04:53
koploper1
koploper1

Quote
Rolffiej19 (22-12-2024 23:46:54):


Inderdaad stam staat in feite nu even reserve en is ook ingekort naar 7 bakken ;)


stam heeft zijn laatste onderhoud gehad en is daarna terzijde gegaan.

dit gebeurd met alle stammen die terzijde gaan.



Laatst bewerkt door koploper1 op 23-12-2024 03:07
 

14-01-2025 10:43:12
DingeZ
DingeZ

Do 9 januari was (voorlopig) de laatste inzet van ICR in de 9200, sindsdien heeft er alleen nog maar I11 in gereden. Op zo 12 januari daadwerkelijk ook alle ritten.

 

22-01-2025 18:44:42
Arman3428
Arman3428

Vandaag zijn de ICRmh stammen 16505 (die al even terzijde stond) en de onlangs terzijde gestelde stam 16122 naar Ahgons gebracht.

 

22-01-2025 18:55:47
Gydo
Gydo

Quote
Arman3428 (22-01-2025 18:44:42):


Vandaag zijn de ICRmh stammen 16505 (die al even terzijde stond) en de onlangs terzijde gestelde stam 16122 naar Ahgons gebracht.


Aldus Sion waren het de:

82 005 - 20 108 - 29 437 - 20 124 - 10 311 - 20 148 - 20 105 (16505)

10 305 - 10 330 - 20 151 - 10 353 (mij niet bekend waar die uit komen)

82 022 - 10 318 - 29 493 - 20 262 - 10 332 - 20 251 (16122)

 

22-01-2025 19:10:52
broek53
broek53

Die losse A-rijtuigen zullen vast uit nog in dienst zijnde Beneluxstammen komen. Ik zag op FB dat gedeclareerde A's werden vervangen door B's.

 

22-01-2025 19:37:11
martijnham
martijnham

10 305 (ex 16511)
10 330 (ex 16506)
20 151 (ex 16506)
10 353 (ex 16501)

 

27-01-2025 16:31:40 1
Jasper-N
Jasper-N

Beste mensen ik heb een vraag, een tijdje terug vroeg ik of mensen foto's hadden van de pantry in de ICM, in het ICM topic. Nu ben ik benieuwd, heeft iemand foto's van de keuken die in de ICR rijtuigen zat? Ik ben er benieuwd hoe die eruit zagen voor dat er een stuurstand op gebouwd werd.

 

06-02-2025 09:39:13
rob46
rob46

Inmiddels zijn de stammen 16419 en 16475 op de Wgm terzijdegesteld.



Laatst bewerkt door rob46 op 19-02-2025 12:48
 

18-03-2025 13:45:09
rob46
rob46

Vandaag sleepte SR 1824 de terzijde gestelde stammen 16511 en 16512 vanuit de Wgm naar Ahgons.

 

09-04-2025 03:14:25 1
Arman3428
Arman3428

Op 7 april zijn de ICR stammen 16501 (stond al even terzijde) en de recent terzijde gestelde 16506 van Wgm naar Ahgons gebracht, hiermee zijn er geen BDs stuurstandrijtuigen meer in dienst. Vanaf 8 april wordt de 9500 enkel nog met ICNG gereden waardoor nu alleen de 1100 met ICR rijdt, dit zijn nu allen ex IC Brussel stammen.



Laatst bewerkt door Arman3428 op 09-04-2025 03:16
 

09-04-2025 12:55:21
broek53
broek53

Hoeveel van die stammen 16400 zijn er nu nog in dienst?

 

09-04-2025 19:53:40
Arman3428
Arman3428

Exact weet ik het niet, maar in totaal schat ik zo'n 10 stammen die nog in dienst zijn.

 

10-04-2025 08:57:55
aarclay
aarclay

Ik kom uit op de 16437, 16438,16472, 16478 en 16481.

Ik gok dat de planning voor een afscheidsrit al in zicht zal komen. 😁



Laatst bewerkt door aarclay op 10-04-2025 09:00
 

10-04-2025 09:14:32
Arman3428
Arman3428

16271 en 16234 zijn er ook nog.

 

10-04-2025 12:00:42
aarclay
aarclay

En ook de 16233, 16273 als we de andere reeksen erbij halen.

 

10-04-2025 12:09:19
TSZutphen
TSZutphen

Quote
aarclay (10-04-2025 08:57:55):


Ik gok dat de planning voor een afscheidsrit al in zicht zal komen. 😁


Wat we hier al hebben gehoord is dat het niet mogelijk is om een 1700 met een ICR stam te koppelen, maar nu heeft RFO een aantal 1700en overkocht, idee om er een zo te maken zodat ie met ICR kan rijden? XD

 

10-04-2025 12:27:12
maarten83
maarten83

Een getrokkenntrein met ICR kan nooit moeilijk zijn. ICR bezit toch nog uic modus?

 

10-04-2025 15:59:49
Jasper-N
Jasper-N

Quote
Jasper-N (27-01-2025 16:31:40):


Beste mensen ik heb een vraag, een tijdje terug vroeg ik of mensen foto's hadden van de pantry in de ICM, in het ICM topic. Nu ben ik benieuwd, heeft iemand foto's van de keuken die in de ICR rijtuigen zat? Ik ben er benieuwd hoe die eruit zagen voor dat er een stuurstand op gebouwd werd.


Heeft echt niemand die? Iemand een tip waar ik zou kunnen zoeken?

 

10-04-2025 16:14:47
Ehvdegekst
Ehvdegekst

Misschien een oude Op de Rails of zo dat het daar in staat. Er zal vast wel een artikel aan gewijd zijn

 

15-04-2025 19:52:29
timtrein
timtrein

Ik vind in de NVBS beeldbank geen foto van de keuken / pantry van ICR of ICM

 

17-04-2025 13:48:53
Jasper-N
Jasper-N

Super fijn voor het meedenken, erg bijzonder dat het niet te vinden is.



Laatst bewerkt door moderator op 18-04-2025 19:54
 

17-04-2025 16:38:07
thom
thom

Nouja, het is natuurlijk een ruimte waar geen reizigers komen, dus de kans dat iemand daar foto's van maakt is al kleiner.

 

17-04-2025 18:53:05
maarten83
maarten83

Heeft de site stalen rijtuigen geen foto’s?

 

17-04-2025 20:40:14 1
aarclay
aarclay

Ik kan me wel indenken dat het lastig te vinden is, maar foto's maken was vroeger wat complexer en lastiger vergeleken met nu. En dan met name omdat een foto maken toen vrij kostbaar was. Een dure fotocamera, een fotorolletje voor beperkt aantal foto's, de moeite en de kosten voor het ontwikkelen... en zet dat even af tegen een simpele foto van een keukentje.

Als de keukens nog bestonden dan was een foto in deze tijd wel heel snel gemaakt. ;-)



Laatst bewerkt door moderator op 18-04-2025 19:55
 

18-04-2025 08:53:44 3
martijnham
martijnham

Ik heb twee afbeeldingen in mijn collectie gevonden die gemaakt zijn in de keukenruimte en afkomstig zijn uit een set instructiedia's van NS:
live.staticflickr.com
live.staticflickr.com

 

18-04-2025 11:53:21
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Waarbij de 2e foto waarschijnlijk een apparaat toont waarmee men het koelsysteem controleert.

Zal er normaal niet staan.

 

18-04-2025 12:32:37
thom
thom

Nee, dat is inderdaad een machine voor het controleren en bijvullen van het koudemiddel van de koelkast.

 

18-04-2025 14:21:55
AlbertP
AlbertP

Vandaag wordt - denk ik voor het eerst - volgens Treinposities geen enkele stam ICR ingezet, en voor de komende twee dagen ziet het er net zo uit.

Ligt aan de werkzaamheden in Rotterdam, waardoor de 1100 vervangen is door VIRMs die Zwd-Ehv rijden.

 

18-04-2025 15:47:03 4
ThibaultLapers
ThibaultLapers

Mijn artikel (in het Frans) over het naderende einde van de ICRm-stammen.

NS heeft me bevestigd dat de resterende stammen nog maar enkele maanden zullen rijden.

Het artikel is in het Frans, omdat ik Franstalig ben, maar ik volg dit dossier al een tijdje.

mobilithib.substack.com



Laatst bewerkt door ThibaultLapers op 18-04-2025 15:47
 

17-06-2025 20:18:28
Ehvdegekst
Ehvdegekst

Misschien dat dit al ergens genoemd is: Afgelopen zaterdag zat ik treinstam 16437. Het 2e rijtuig (sorry, geen nummer opgeschreven) heeft aan de binnenzijde het nummer 16505. Heeft er vrij recent een verplaatsing plaatsgevonden?

 

17-06-2025 21:20:55
martijnham
martijnham

In de ex-Beneluxstammen is de afgelopen periode een 1e klasse rijtuig vervangen door een 2e klasse rijtuig afkomstig uit andere stammen.

 

17-06-2025 22:00:48
Jasper-N
Jasper-N

Quote
martijnham (18-04-2025 08:53:44):


Ik heb twee afbeeldingen in mijn collectie gevonden die gemaakt zijn in de keukenruimte en afkomstig zijn uit een set instructiedia's van NS:
live.staticflickr.com
live.staticflickr.com


Wat vet, ik was al een tijdje op zoek naar foto’s van de keuken. Nu ben ik ook benieuwd(kon het niet vinden op railwiki) hoelang zijn die keukens gebruikt en op welke trajecten? Als u meer foto’s heeft zie ik ze graag:).

 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICR(m)
RailWiki.nl