Ontwikkelingen Intercity Amersfoort-Amsterdam
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
28-06-2022 22:07:54
GerritJan
GerritJan

Per 2029 word de intercity tussen Amsterdam en Amersfoort centraal opgeheven, daarvoor in de plaats acht sprinters per uur naar Amsterdam Centraal: de helft met een tussenstop in Hilversum, de andere helft met een tussenstop in Utrecht.

Erg belachelijk idee vind ik, Amersfoort & Hilversum zijn belangrijke en grote steden, ze zijn goed verbonden door de intercity met Amsterdam.



Laatst bewerkt door GerritJan op 28-06-2022 22:09
 

28-06-2022 22:28:38
michaben
michaben

Zie hier, geen idee waarom dit nu opeens weer in het nieuws komt want plannen zijn al 2 jaar oud: https://www.somda.nl/forum/17786/7/ontwikkelingen-programma-hoogfrequent-spoor-phs/

 

28-06-2022 22:40:34
AlexNL
AlexNL

Sprinters van Amersfoort naar Amsterdam met een tussenstop in... Utrecht? Klinkt mij als een logistieke doorkoppeling in de oren, niet als een bruikbare reisroute.

 

28-06-2022 22:47:58
DDZ7504
DDZ7504
Quote
GerritJan (28-06-2022 22:07:54):

Per 2029 word de intercity tussen Amsterdam en Amersfoort centraal opgeheven, daarvoor in de plaats acht sprinters per uur naar Amsterdam Centraal: de helft met een tussenstop in Hilversum, de andere helft met een tussenstop in Utrecht.

Erg belachelijk idee vind ik, Amersfoort & Hilversum zijn belangrijke en grote steden, ze zijn goed verbonden door de intercity met Amsterdam.


Weet je héél zeker dat het om een tussenstop in Utrecht is? En waarom maken sprinters überhaupt die tussenstops, sprinters stoppen toch sowieso overal? Beetje vreemde verwoording zo.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

28-06-2022 22:48:31
cuneo56
cuneo56

Dat is duidelijk weer een stukje journalistiek van iemand die de titel journalist ten onrechte draagt.

Want een sprinter van Amersfoort naar Amsterdam Centraal met een tussenstop in Hilversum; da's gewoon een Intercity.

En van Amersfoort naar Amsterdam met een tussenstop in Utrecht, : idem, maar is spoortechnisch niet maakbaar.

Laat de Journalist dus eerst maar zijn/ haar huiswerk doen danwel het aan een beter geinformeerde/ zich informerende collega overlaten.



Laatst bewerkt door cuneo56 op 28-06-2022 22:48
 

29-06-2022 08:14:33
martijn
martijn

En misschien een idee om het hier niet meteen letterlijk over te nemen. Aangezien "we" hier wel verstand van treinen etc. hebben en dit niet alleen 'oud nieuws' is, maar ook nog eens een totaal compleet verkeerd beschreven verhaal is.



Laatst bewerkt door martijn op 29-06-2022 08:39
 

29-06-2022 08:27:38
b2py
b2py

Je mag de politiek aankijken op het besluit om geen geld vrij te maken voor acht sporen in Weeps

 

29-06-2022 09:05:35
michaben
michaben

De voorkeursvariant met 8 sporen te Wp bleek bij de uitwerking niet maakbaar, daarom kwam deze variant er.

 

29-06-2022 09:07:52
Daan!
Daan!

Waarom was het dan niet maakbaar?

 

29-06-2022 09:08:33 1
b2py
b2py

Niet maakbaar is een financiële afweging.

 

29-06-2022 10:54:54
Roland55
Roland55

Maakbaar is alles, ALS je het wil. Maar het PHS fundamentalisme dwingt tot keuzes, en daar zijn snelle (!) treinen in principe het slachtoffer. En saneer vervolgens veel wissels, en je hebt het resultaat.

 

29-06-2022 12:13:32
MasterE
MasterE

Het is uiteindelijk altijd een geldkwestie, echter moest hier het station verplaatst worden omdat op de huidige plek geen ruimte is voor 8 sporen. Een compleet nieuw station gaat natuurlijk wel wat kosten, dus heeft men besloten dat niet te doen. Het gaat hier dus niet om een paar ton om het huidige station te verbouwen.



Laatst bewerkt door MasterE op 29-06-2022 12:14
 

29-06-2022 12:20:15
Daan!
Daan!

Maar er ligt grotendeels parkeerplaats aan beide kant van Weesp. Alleen een tankstation lijkt in de weg te staan.
Ik zal eens googlen, maar mocht iemand al een link hebben....

 

29-06-2022 12:54:02
michaben
michaben

Wp was niet eens het grootste probleem, oorspronkelijke variant ging uit van een tienminutentrein en daarvoor hadden de omliggende tweesporige baanvakken onvoldoende capaciteit. Naast de twee sporen in Wp had men versneld ERTMS moeten uitrollen op meerdere lijnen om die dienstregeling te realiseren, en dat is naast de kosten ook erg krap qua planning voor 2029.

 

29-06-2022 13:29:44
MasterE
MasterE
Quote
Daan! (29-06-2022 12:20:15):

Maar er ligt grotendeels parkeerplaats aan beide kant van Weesp. Alleen een tankstation lijkt in de weg te staan.
Ik zal eens googlen, maar mocht iemand al een link hebben....


Artikeltje uit januari 2015

https://www.weespernieuws.nl/nieuws/algemeen/38373/station-moet-worden-verplaatst-voor-extra-sporen

 

29-06-2022 13:46:49
Muizeneus
Muizeneus
Quote
DDZ7504 (28-06-2022 22:47:58):
Quote
GerritJan (28-06-2022 22:07:54):

Per 2029 word de intercity tussen Amsterdam en Amersfoort centraal opgeheven, daarvoor in de plaats acht sprinters per uur naar Amsterdam Centraal: de helft met een tussenstop in Hilversum, de andere helft met een tussenstop in Utrecht.

Erg belachelijk idee vind ik, Amersfoort & Hilversum zijn belangrijke en grote steden, ze zijn goed verbonden door de intercity met Amsterdam.


Weet je héél zeker dat het om een tussenstop in Utrecht is? En waarom maken sprinters überhaupt die tussenstops, sprinters stoppen toch sowieso overal? Beetje vreemde verwoording zo.


Inderdaad heel vreemde, onjuiste verwoording. Volgens mij gaat het om 8 verbindingen per uur, 4x per uur sprinter via Hvs en 4x IC met overstap in Ut

 

29-06-2022 15:40:27
broek53
broek53
Quote
michaben (29-06-2022 12:54:02):

Wp was niet eens het grootste probleem, oorspronkelijke variant ging uit van een tienminutentrein en daarvoor hadden de omliggende tweesporige baanvakken onvoldoende capaciteit. Naast de twee sporen in Wp had men versneld ERTMS moeten uitrollen op meerdere lijnen om die dienstregeling te realiseren, en dat is naast de kosten ook erg krap qua planning voor 2029.


Als ik mij niet sterk vergis, was/is ook de Vechtbrug in Weesp een probleem. Althans dat maakt men ervan: staandemastenroute en openingen overdag.

 

29-06-2022 16:29:33
Muizeneus
Muizeneus

In theorie hoeft dat geen probleem te zijn, 2 extra sporen betekent immers dat je toch 33% meer treinen kunt laten rijden bij gelijkblijvende brugopeningen....

 

29-06-2022 17:34:26
michaben
michaben

Nee, want het gaat alleen om een verdubbeling in Wp zelf, niet op de aansluitende spoorlijnen. Extra sporen waren puur zodat de intercity's de sprinters konden inhalen. Zelfs al zou je de twee extra sporen doortrekken tot voorbij de brug, dan heb je nog altijd geen gelijktijdigheid want door de opvolgtijd op de vrije baan zit er minstens twee minuten tussen de sprinter en IC.

 

29-06-2022 22:49:41
JoostM
JoostM

Wat is eigenlijk op hoofdlijnen de beoogde dienstregeling rond Weesp in 2029, dat deze aanpassing moet komen.

In de huidige situatie passeren er overdag 18 treinen per richting per uur station Weesp. 8 vanuit Hilversum en Amsterdam, 10 vanuit Almere en Schiphol.

2x IC 1500 Asd-Amf-(Dv) (soms 140/240)
2x IC 1600/11600 Shl-Amf en verder
2x SPR 15800 Asd-Amf-Avat
2x SPR 5700 Hfd-Hvs-Utr

2x SPR 14600 Asd-Zl
2x SPR 4300 Hfd-Almo
2x IC 2600 Asd-Alm
2x IC 700/1800 Shl-Zl-Gn/Lw
2x IC 2400 Ddr-Lls

Wat ik er tot nu toe van heb begrepen is er richting Hilversum geen uitbreiding in het aanbod voorzien, maar komen er extra treinen richting Almere. En gaan de 1500, en dan wellicht ook de 140/240, naar de zuidtak, om ruimte te maken voor het extra verkeer over de Flevolijn, klopt dat?

 

29-06-2022 23:10:23
michaben
michaben

Model II zoals in het rapport beschreven wordt is als volgt:

4x intercity Lls - Shl (met doorkoppelingen aan HSL en Hanzelijn)
4x intercity Amf - Shl (met doorkoppelingen aan HSL en deels richting Amfs/Dv/Es)
2x sneltrein Almo - Hfd (stopt te Almb, Wp, Dvd en Rai of Dmnz)
2x sneltrein Lls - Hfd (stopt te Almb, Wp, Dvd en Rai of Dmnz)
2x sprinter/sneltrein Alm - Ut (stopt niet te Almm, Bsmz, Hvsm, Hor, Uto)
2x sprinter Alm - Asd (stopt niet te Almm)
2x sprinter Almo - Asd
2x sprinter Lls - Asd
2x sprinter Amf - Asd
2x sprinter Ut - Asd

Basis vanuit Alm is dus een 4/4/4/4 model: 4 intercity's in kwartierligging, 4 sneltreinen in een 7/8 ligging met de ICs en daartussen 8 sprinters, waarbij de sprinters in het gat van 7 minuten Almm overslaan.

 

29-06-2022 23:14:34
Daan!
Daan!

Ik vraag me af of die hoge frequentie ook nodig was geweest als er geen enkeldeks mat tussen Almere en Schiphol zou gaan rijden.

 

30-06-2022 01:18:35
MetroRET
MetroRET

Er gaan toch ook geen 8 treinen per uur de HSL op, dacht slechts 6x/uur, 4 uit Alm en 2 uit Amf.

 

30-06-2022 07:59:36
yappa
yappa
Quote
michaben (29-06-2022 23:10:23):

Model II zoals in het rapport beschreven wordt is als volgt:

4x intercity Lls - Shl (met doorkoppelingen aan HSL en Hanzelijn)
4x intercity Amf - Shl (met doorkoppelingen aan HSL en deels richting Amfs/Dv/Es)
2x sneltrein Almo - Hfd (stopt te Almb, Wp, Dvd en Rai of Dmnz)
2x sneltrein Lls - Hfd (stopt te Almb, Wp, Dvd en Rai of Dmnz)
2x sprinter/sneltrein Alm - Ut (stopt niet te Almm, Bsmz, Hvsm, Hor, Uto)
2x sprinter Alm - Asd (stopt niet te Almm)
2x sprinter Almo - Asd
2x sprinter Lls - Asd
2x sprinter Amf - Asd
2x sprinter Ut - Asd.


Zo'n plaatje zag ik ook laatst voorbijkomen inderdaad. Alleen nog snelle treinen door Wp naar Asdz en alleen nog sprinters van Wp naar Asd.
Maar vergeleken met het plaatje hierboven mis ik dan toch één verbinding: de 140/240. Er zijn planners die die trein in een Sprinter-pad naar Asd leggen, maar of dat nou helemaal aansluit bij de internationale trein-ambities van NS, ProRail, Ministerie en Europese Commissie...

 

30-06-2022 09:13:50
michaben
michaben

Prorail wil de IC Berlijn naar Asdz sturen in het pad van een van de reguliere ICs, NS wil liever Asd dus men wilde nog gaan studeren op maatwerk.

 

30-06-2022 09:30:33 2
Ysbergsla
Ysbergsla

ProRail zou een onafhankelijke infrastructuurbeheerder moetenzijn die slechts de wensen van de vervoerders uit dient te voeren. Om slechts die reden is het bevreemdend dat er wissels verwijderd of aangelegd kunnen worden die geen enkele andere toekomstvisie kunnen ondersteunen. Echter is dit iets voor een ander onderwerp op dit forum.



Laatst bewerkt door Ysbergsla op 30-06-2022 09:32
 

30-06-2022 09:34:53
treinfan
treinfan
Quote
Ysbergsla (30-06-2022 09:30:33):

ProRail zou een onafhankelijke infrastructuurbeheerder moetenzijn die slechts de wensen van de vervoerders uit dient te voeren. Om slechts die reden is het bevreemdend dat er wissels verwijderd of aangelegd kunnen worden die geen enkele andere toekomstvisie kunnen ondersteunen. Echter is dit iets voor een ander onderwerp op dit forum.


Tijd om alvast uurlijkse paden aan te vragen naar Asd voor 2030, en maandelijks te gaan vragen of het ze gaat lukken te leveren.



Laatst bewerkt door treinfan op 30-06-2022 09:35
 

30-06-2022 09:46:04
Muizeneus
Muizeneus
Quote
Ysbergsla (30-06-2022 09:30:33):

ProRail zou een onafhankelijke infrastructuurbeheerder moetenzijn die slechts de wensen van de vervoerders uit dient te voeren.


Het roept in dit geval dan wel de vraag op wíe wát nu eigenlijk wil. Als NS zelf 10 sprinters per uur naar Asd wil hebben, is het logisch dat daar geen ICB meer tussen past. Dan is het toch aan NS om 1x per 2 uur één of twee sprinters te schrappen en zodoende ruimte te maken voor die IC? Of denk ik nu te simpel?



Laatst bewerkt door Muizeneus op 30-06-2022 09:46
 

30-06-2022 10:18:26
treinfan
treinfan

Nee, het is ProRail die een beslissing moet nemen in het conflict. De mogelijke oplossingen kunnen wel met de vervoerders besproken worden om af te stemmen wat de wenselijke oplossing is (1 sprinter minder, geen regelmatige verdeling over het uur, sprinter die een paar stations overslaat, een paar wissels extra zodat wel alle treinen kunnen rijden en inkomsten genereren voor ProRail, intercity over Watergraafsmeer sturen, ...)

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


30-06-2022 11:13:02
sjoerd
sjoerd

Inderdaad zijn er rond Amsterdam nu nog mogelijkheden genoeg om lucht te brengen in de benauwde infra. En ja, dat kost geld. En het kost een vooruitziende blik op wat er in de toekomst ooit nodig kan zijn. In plaats daarvan wordt er redelijk wat grond verkwanseld en/of ingericht met andere toch vrij permanente opstallen die er vrijwel niet meer weg te halen zijn in hun enorme bouwvolume. Korte termijn denken dus: de Eurotekens lonken.

 

30-06-2022 12:39:28
thom
thom
Quote
treinfan (30-06-2022 10:18:26):

Nee, het is ProRail die een beslissing moet nemen in het conflict. De mogelijke oplossingen kunnen wel met de vervoerders besproken worden om af te stemmen wat de wenselijke oplossing is (1 sprinter minder, geen regelmatige verdeling over het uur, sprinter die een paar stations overslaat, een paar wissels extra zodat wel alle treinen kunnen rijden en inkomsten genereren voor ProRail, intercity over Watergraafsmeer sturen, ...)


Dat laatste zal hem niet gaan worden, door een NCBG gebied met handwissels en max 10 km/u waar met regelmaat treinen niet op tijd kunnen vertrekken of binnen komen omdat er gewoon uren nog binnengekomen treinen stilstaan op toeleidende sporen omdat het rangeerproces niet op orde is en ze niet afgerangeerd worden...

Dan kun je de punctualiteit van de ICB wel helemaal vergeten ;)

 

30-06-2022 12:50:04
treinfan
treinfan

Over een paar jaar is dat geen NCBG-gebied meer ;-)

 

30-06-2022 12:56:21
thom
thom

Dat is waar, al horen we dat ookal jaren ;)

 

30-06-2022 22:35:48
broek53
broek53

2024 staat het op de rol, RVTO is gereed voor de tweede maal om precies te zijn.