06-03-2025 12:47:05
sjoerd
sjoerd

Als incidentele maar immer geboeide reiziger kijk ik altijd en overal, ook in het buitenland, naar buiten en zoek daar mijn plaats bij een venster naar uit. Maar als je even rondkijkt, kijkt zowat iedereen op zijn halve vierkante decimeter en af en toe op de treinmonitor om te zien waar de trein is. Het is daardoor wel veel rustiger in de trein, als er geen langdurige beller zit tenminste.

Je kon in die tijd als vaste reiziger nog wel eens meerijden in de cabine, ook 's avonds, waarbij de machinist zich erover verwonderde dat ik alle seinen wist te staan. Toen ik nog inkopen deed bij Het Winkeltje in Dordrecht, modelbouwspullen, vertelde de eigenaar dat hij zo vaak heen en weer had gereisd tussen Dordrecht en Rotterdam dat hij ook op een staanplaats aan het rijgeluid hoorde waar hij was. Zo ver ben ik niet gekomen, ook niet in mijn studietijd.

Gelukkig zijn er gewoon nog ramen en is het landschap nog altijd het bekijken waard, voor wie het wil zien en de rust heeft.

06-03-2025 16:36:43
VIRMm1
VIRMm1

Op (voor mij) nieuwe trajecten kijk ik ook liever naar buiten, maar mijn dagelijkse forensenritje ken ik onderhand wel en dan vind ik het ook wel eens prettig om juist bij een blinde wand te kunnen zitten. Zeker als er een laagstaande zon is, of als het 's zomers heel warm is, dan zit ik echt niet graag bij een raam.

06-03-2025 19:51:14 1
Rsb
Rsb

Edb3 (06-03-2025 12:35:48):

Klopt, en dat is ook de gedachte aldus de interieurontwerper die er gisteren bij stond: 'zitten in je eigen bubbel'. Veel mensen willen juist afgezonderd zitten, hoeven niet uit een raam te kijken en willen ook niet dat mensen op de stoel erachter mee kunnen kijken op hun device (telefoon/tablet/laptop). Vandaar die 2 stoelen.

Daarvoor hebben ze een privacyscherm uitgevonden. Bijzonder doelmatig.

Laatst bewerkt door Rsb op 06-03-2025 19:55

06-03-2025 23:25:51 3
thom
thom

Wat is er mis met mensen die het toch prima vinden dat ze niet naar buiten hoeven te kijken op te dringen dat er bij elke zitplaats een raam moet zijn als dat ervoor zorgt dat er minder zitplaatsen in een trein passen ?

Somda In de Wolken Weddings advertentie

07-03-2025 00:50:13
AlexNL
AlexNL

De afmetingen van ramen zijn niet in beton gegoten, je kunt als klant best vragen/eisen dat de breedte van de ramen is aangepast aan de inrichting van het interieur. Dan hoeft de hoeveelheid zitplaatsen er niet onder te lijden.

Daar zal een prijskaartje aan hangen, bij grote projecten kun je het gewoon opnemen in het lastenboek. Abellio UK (nu Transport UK) heeft dat bijvoorbeeld bij haar treinen van het type Class 196 laten doen. In die treinstellen sluiten alle stoelen en ramen goed op elkaar aan, 'blinde' zitplekken heb je niet.

Laatst bewerkt door AlexNL op 07-03-2025 00:50

07-03-2025 01:30:15
thom
thom

Dat is natuurlijk niet helemaal waar, de delen tussen de ramen herbergen de constructie van het casco dus zo vrij om het in te delen ben je ook niet.

Wanneer je stoelen gaat matchen met ramen kom je veelal op een grotere steek uit, dat is natuurlijk wel prettig als reiziger maar resulteert in minder stoelrijen en dus ook een duurdere trein om te bouwen, en dus ook minder reizigers mee te vervoeren zijn.

En waarom zou je daar zo enorm veel moeite voor doen, als een deel van de reizigers het toch geen fluit boeit en allemaal prima vind ?

07-03-2025 07:19:31 5
kleine_man
kleine_man

Eigenlijk moet je deze vragen stellen aan reizigers die de NS de rug toegekeerd hebben, niet aan de reizigers die er nog zijn. Die eerste groep wil je weer terug halen.

Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.

07-03-2025 07:22:45 1
geert
geert

thom (07-03-2025 01:30:15):

Dat is natuurlijk niet helemaal waar, de delen tussen de ramen herbergen de constructie van het casco dus zo vrij om het in te delen ben je ook niet.

Wanneer je stoelen gaat matchen met ramen kom je veelal op een grotere steek uit, dat is natuurlijk wel prettig als reiziger maar resulteert in minder stoelrijen en dus ook een duurdere trein om te bouwen, en dus ook minder reizigers mee te vervoeren zijn.

En waarom zou je daar zo enorm veel moeite voor doen, als een deel van de reizigers het toch geen fluit boeit en allemaal prima vind ?

Het boeit mensen dus wel en de gemiddelde treinenfetisjist hier zit graag bij het raam. Dat kan want er zitten ramen in de trein. En de gemiddelde hard werkende forens zit liever niet bij het raam en die mogelijkheid is er straks ook. Voor ieder wat wils dus

07-03-2025 07:23:23
geert
geert

kleine_man (07-03-2025 07:19:31):

Eigenlijk moet je deze vragen stellen aan reizigers die de NS de rug toegekeerd hebben, niet aan de reizigers die er nog zijn. Die eerste groep wil je weer terug halen.

Dan denk ik eerder aan minder storingen en lagere prijzen dan aan stoelen bij het raam….

07-03-2025 09:23:08
sjoerd
sjoerd

Zoals zo vaak: het is prettig dat je zelf een plaats kunt kiezen. En dat je mag kiezen of je wel of niet naar buiten wilt kijken. Helaas niet bij een zelf gekozen gereserveerde stoel bij een dikke raamstijl in de ICE.

En het is ook prettig voor de interieurontwerper dat hij of zij geen rekening hoeft te houden met de raampartijen. Dat gebeurde overigens ook al niet bij de coach-Hondekoppen, waarbij de nieuwe stoelplaatsing de raamstijlen voor het eerst niet kon volgen.

07-03-2025 12:15:54
geert
geert

In de ICE kun je zelf een stoel kiezen op de plattegrond bij het reserveren, dus bepaal je ook zelf of je bij het raam zit of niet (mits beschikbaar uiteraard). NS doet daar geloof ik niet aan maar DB wel.

07-03-2025 14:10:50
sjoerd
sjoerd

Ja, een stoel reserveren (of in ons geval 2) doen we meestal, maar ik kan op die plattegrond toch niet (goed) zien of ik naast een venster kom te zitten of niet. Maar goed, we dwalen af van het onderwerp.

07-03-2025 14:37:10 2
AlbertP
AlbertP

Off-topic: de plaatsen zonder raam zijn bij de DB met uitroeptekens gemarkeerd.

07-03-2025 15:22:46
thom
thom

kleine_man (07-03-2025 07:19:31):

Ja, die groep zal ongetwijfeld louter afgehaakt zijn omdat ze van tijd tot tijd een keer niet de kans hebben om bij een raam te zitten in een drukke trein waar geen raam plaatsen meer over waren...

08-03-2025 11:21:05
phantom
phantom

Heel de discussie over stoelen die al dan niet gelijk staan met ramen,is er voor mij in elk geval 1 die onder een veel te groot vergrootglas ligt hier.
Alle voors en tegens zijn aangegeven,dus is daarover verder "door drammen" on nodig lijkt me.
NS kiest een ontwerp en wil zoveel mogelijk zit en sta plaatsen in die trein,daarop word alles geoptimaliseerd om aan die wens te voldoen.
Door dat zo te doen, is de trein zo goedkoop mogelijk/ "simpeler" om te bouwen, en straks zo economisch als mogelijk is,lees je haalt per trein het maximale eruit in de vorm van capaciteit per stel door passagiers die betalen voor de rit.

Hoewel enige inspraak goed is zodat reizigers mee mogen denken over bepaalde aspecten in die nieuwe treinen,denk ik niet dat t handig is als je ze zelfs indirect inspraak geeft over hoe de hele trein incl casco en ramen incl de vorm en aantallen ervan,vorm gegeven MOETEN worden.
Dat zou de kosten voor het bouwen van een treinstel denk ik aardig opvoeren,als je je bedenkt dat de gemiddelde reiziger ongeveer 45 minuten per rit in die trein zal zitten,en dat iedereen andere smaken heeft,zou dat wellicht weer voor andere discussies kunnen zorgen.
Want waar de 1 een rond raam wil,wil de ander een vierkant,of rechthoekig raam,en dan heb je het nog niet eens over aantallen ramen per treinstel ;-)
De grens trekken waar die nu getrokken is,lijkt me een goed plan.
En zoals al geopperd/verteld hier,als je wil weten waarom er reizigers sneller wegtrekken van NS,dan er naar toe lopen,dan zal NS dat die groep moeten vragen.
En ook ik vermoed,dat dat niet komt vanwege het wel of niet hebben van een zitplaats bij een raam :-)
Daar zullen heel andere zaken aan het licht komen vermoed ik.
Ik gok onder andere op prijzen voor een "treinkaartje" die men te hoog zal vinden,wat door mensen meelaten bouwen aan een nieuwe trein,meer dan nu,de prijs enkel verder zal doen opdrijven, waardoor er straks nog minder mensen met NS willen reizen ;-)

08-03-2025 18:25:41 4
mren
mren

Sowieso is de discussie zinloos want zelfs als je bij een raam zit, kun je met die gore treinen vandaag de dag alsnog niets zien.

Laatst bewerkt door mren op 08-03-2025 18:25

09-03-2025 02:14:26
AlexNL
AlexNL

phantom (08-03-2025 11:21:05):

Heel de discussie over stoelen die al dan niet gelijk staan met ramen,is er voor mij in elk geval 1 die onder een veel te groot vergrootglas ligt hier.
Alle voors en tegens zijn aangegeven,dus is daarover verder 'door drammen' on nodig lijkt me.
NS kiest een ontwerp en wil zoveel mogelijk zit en sta plaatsen in die trein,daarop word alles geoptimaliseerd om aan die wens te voldoen.
Door dat zo te doen, is de trein zo goedkoop mogelijk/ 'simpeler' om te bouwen, en straks zo economisch als mogelijk is,lees je haalt per trein het maximale eruit in de vorm van capaciteit per stel door passagiers die betalen voor de rit.
Hoewel enige inspraak goed is zodat reizigers mee mogen denken over bepaalde aspecten in die nieuwe treinen,denk ik niet dat t handig is als je ze zelfs indirect inspraak geeft over hoe de hele trein incl casco en ramen incl de vorm en aantallen ervan,vorm gegeven MOETEN worden.
Dat zou de kosten voor het bouwen van een treinstel denk ik aardig opvoeren,als je je bedenkt dat de gemiddelde reiziger ongeveer 45 minuten per rit in die trein zal zitten,en dat iedereen andere smaken heeft,zou dat wellicht weer voor andere discussies kunnen zorgen.
Want waar de 1 een rond raam wil,wil de ander een vierkant,of rechthoekig raam,en dan heb je het nog niet eens over aantallen ramen per treinstel ;-)
De grens trekken waar die nu getrokken is,lijkt me een goed plan.

Treinen gaan echter meer dan 30 jaar mee en de aanschafprijs loopt in de vele miljoenen. Waar het hier om gaat is wat de vervoerder belangrijk vindt: een 'toonbanktrein' bestaat hoe dan ook niet. Elke bestelling is anders, zelfs van een bewezen platform zoals bijvoorbeeld de FLIRT. Bij een heel kleine bestelling (zoals bijvoorbeeld voor TAG) zal afwijken van het platform erg duur zijn, bij een grote order zoals NS die doet vallen zulke kosten in het niet.

Bij de DDNG gaat het daarnaast ook nog eens om een splinternieuw model (een Civity Duo geschikt voor NL bestond nog niet) dus "zo goedkoop mogelijk" is hoe dan ook relatief - het gedetaileerde technische ontwerp moet hoe dan ook gemaakt worden.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de tekeningen van de KISS-treinen die Stadler voor SBB bouwt, en vergelijk die met de soortgelijke stellen die voor ÖBB Cityjet worden gebouwd. Bij de SBB-stellen staat elke stoel bij een raam, en als het nodig is wordt er een smaller raam of een andere plaatsing gebruikt om alles passend te krijgen. De Oostenrijkse stellen hebben dat niet, productie vindt plaats in dezelfde fabriek. SBB zal hier meer prioriteit aan hebben gegeven dan ÖBB.

Of zie het VK: West Midlands Trains heeft CAF de opdracht gegeven om het casco van de Class 196 aan te passen zodat alle stoelen bij een raam staan, Transport for Wales heeft dat niet gedaan voor de Class 197. En dat terwijl er veel meer 197's zijn besteld dan 196's.

En zoals al geopperd/verteld hier,als je wil weten waarom er reizigers sneller wegtrekken van NS,dan er naar toe lopen,dan zal NS dat die groep moeten vragen.
En ook ik vermoed,dat dat niet komt vanwege het wel of niet hebben van een zitplaats bij een raam :-)
Daar zullen heel andere zaken aan het licht komen vermoed ik.
Ik gok onder andere op prijzen voor een 'treinkaartje' die men te hoog zal vinden,wat door mensen meelaten bouwen aan een nieuwe trein,meer dan nu,de prijs enkel verder zal doen opdrijven, waardoor er straks nog minder mensen met NS willen reizen ;-)

Elke reis is anders, elke reiziger is anders.

Voor veel mensen zal prijs en gemak van de dienstregeling een grote rol spelen. Maar het interieur en de indeling van een trein moet niet onderschat worden, dat is voor reizigers óók van belang. Er zijn vervoerders geweest die na aflevering van een nieuwe trein alsnog flink hebben moeten investeren omdat het klachten regende. Bijvoorbeeld DB vanwege het zitcomfort in de ICE4, LNER omdat er niet genoeg bagagecapaciteit was ("maar waarom staat er een stoel op een plek zonder raam?"), of NSB omdat de reizigers de 2+3-bestoelen in de FLIRTs niet konden pruimen.

Persoonlijk voorbeeldje: wanneer ik een reis naar of door Duitsland wil maken, probeer ik die zo te plannen dat ik geen ICE 3neo tegenkom.

09-03-2025 09:56:14 1
Muizeneus
Muizeneus

Als zo'n ding je met 300 km/h tegemoet komt zie je er niet zo veel van hoor 😜

09-03-2025 11:00:22
john2
john2

Als zo'n ding 300 km/h uur rijdt. Is dit dan niet te vlug voor de ogen voor naar buiten te kijken?

Zie je dan nog details?

09-03-2025 11:52:30
mren
mren

john2 (09-03-2025 11:00:22):

Als zo'n ding 300 km/h uur rijdt. Is dit dan niet te vlug voor de ogen voor naar buiten te kijken?

Zie je dan nog details?

Ja hoor, kwestie van afstand

09-03-2025 11:59:44 2
Draaistel
Draaistel

De DD-NG zal geen 300km/h. rijden. Bedenk dat de overgrote meerderheid per auto reist. Auto’s worden steeds luxer, stiller, comfortabeler. Als van die overgrote meerderheid een deel afhaakt/niet meer terugkomt omdat de treinreis niet meer als prettig, comfortabel wordt ervaren kan dit toch wel een behoorlijk percentage zijn. Bijvoorbeeld: ik reisde graag het mooie traject Luik-Luxemburg per trein (altijd eerste klas), ondanks de veel langere reistijd. Sinds die Desiro’s daar rijden heb ik er geen zin meer in die reis per trein af te leggen.

09-03-2025 17:50:43 3
Muizeneus
Muizeneus

Het is inderdaad wel opvallend dat bij auto's de luxe en beleving steeds belangrijker worden en treinen juist steeds simpeler en minder comfortabel

Blijkbaar ontbreekt bij vervoerders de prikkel om daarin te investeren. Het hele systeem van aanbestedingen helpt daar ook niet bij, dat stimuleert om zo goedkoop mogelijk in te kopen.

En de autofabrikant moet concurreren met 10 vergelijkbare modellen maar de treinreiziger heeft die keuze niet. En vervoerders zien luxere treinen dus niet als middel om extra reizigers te trekken.

De DSB treinen zijn trouwens een positieve uitzondering, daar kan ik met m'n bijna 2 m m'n benen languit naar voren steken zonder de stoel voor me te raken. En er ligt echte vloerbedekking ipv iets linoleum-achtigs...

09-03-2025 18:00:24
mren
mren

Muizeneus (09-03-2025 17:50:43):

blijkbaar ontbreekt bij vervoerders de prikkel om daarin te investeren. Het hele systeem van aanbestedingen helpt daar ook niet bij, dat stimuleert om zo goedkoop mogelijk in te kopen.

Dat heeft niets met het 'systeem' van aanbesteden te maken maar met domme opdrachtgevers die een te groot gewicht aan de prijscomponent hangen.

En de autofabrikant moet concurreren met 10 vergelijkbare modellen maar de treinreiziger heeft die keuze niet. En vervoerders zien luxere treinen dus niet als middel om extra reizigers te trekken.

De DSB treinen zijn trouwens een positieve uitzondering, daar kan ik met m'n bijna 2 m m'n benen languit naar voren steken zonder de stoel voor me te raken. En er ligt echte vloerbedekking ipv iets linoleum-achtigs...

Behalve in landen waar wel concurrentie is zoals Iryo en .italo laten zien. Daar zie je ook een betere prestatie van de 'landelijke aanbieder'.

10-03-2025 06:59:36 1
MennoSBB
MennoSBB

Aan de andere kant heb je dan de luchtvaart waar genoeg concurrentie is en de trend juist alleen maar meer efficiëntie, minder luxe is. Zeker in Europa wordt er alleen nog maar op prijs geconcurreerd, alle luxe er inmiddels uit gehaald.

De auto-industrie heeft vooral de luxe dat ze niet heel hard op prijs hoeven te concurreren. De best verkochte auto's zijn niet de goedkoopste modellen, de prijzen van de gemiddelde auto zijn juist sterk gestegen de laatste decennia. De onderkant van de markt wordt vooral bedient door de tweedehandsmarkt, niet door nieuwe auto's. Dat zorgt er nu wel door dat het aanbod van occasions langzamerhand ook steeds luxer wordt omdat het aanbod dat de tweedehandsmarkt op komt ook steeds luxer is geworden.

Bij treinen in de luchtvaart speelt dit helemaal geen rol aangezien mensen geen eigen vliegtuig of trein kopen. Toch zie je de reizigersaantallen in zowel in de luchtvaart en op het spoor steeds toenemen. Ondanks dat de NS nu toch last heeft van tegenvallende groei. Ik denk dat het daardoor niet perse aan de luxe ligt. Het probleem ligt veel meer bij zitplaatsgarantie en punctualiteit. Ook hygiëne speelt mee, zeker bij de NS met hun vieze treinen. Niet alleen aan de binnenkant, er rijden nu genoeg treinen rond waar je zelfs op de zitplaatsen aan het raam niet goed naar buiten kan kijken.

10-03-2025 08:19:01 1
Marco
Marco

Het hele systeem van aanbestedingen helpt daar ook niet bij, dat stimuleert om zo goedkoop mogelijk in te kopen.

Nouja, alleen bij sommige aanbestedingen.

Vergelijk bijvoorbeeld een Keolis Flirt met een SNG: Een Keolis Flirt heeft betere stoelen met hoofdsteunen, zonwering, en tafeltjes. Treinen van Stadler staan sowieso bekend als veel duurder dan CAF, dus daar is niet zo goedkoop mogelijk ingekocht.

Zelfs de GTW's van Arriva hebben tegenwoordig tafeltjes. Op een of andere manier worden vervoerders van regionale aanbestedingen tegenwoordig beter geprikkeld om comfortabele treinen te kopen dan NS op het hoofdrailnet, lijkt het.

10-03-2025 09:24:31
sjoerd
sjoerd

Och, dat is ook maar hoe je het bekijkt. Bij sommige regionale vervoerders is er maar 1 soort zitplaatsen en zelfs niet altijd 1 ste klasse en soms geen toiletbril om op te zitten.

Bij NS-treinen heb je zitplaatsen voor gehandicapten, fietsers, 1ste en 2de klasse, toiletten, groepjes, hangplekken (tegen wandleuninkjes), enkelingen, klapstoelen, en misschien vergeet ik er nog enkele.

Inderdaad: vergelijken kan altijd. Verschillen en overeenkomsten ontdekken ook.

10-03-2025 10:00:31
BVisser
BVisser

Het hele systeem van aanbestedingen helpt daar ook niet bij, dat stimuleert om zo goedkoop mogelijk in te kopen.

Zoals al eerder gezegd: de goedkoopste is niet per definitie de winnaar. Er zijn meerdere instrumenten om betere inschrijvingen te krijgen dan alleen maar zo goedkoop mogelijke.

10-03-2025 12:02:40
R-E-Mg
R-E-Mg

In een aanbesteding leg je de criteria vast van het te leveren product. Per criterium leg je vooraf vast hoe belangrijk je het vind. Hoewel ongebruikelijk is er niets dat je tegenhoud om het criterium kostprijs als minder belangrijk aan te merken.

10-03-2025 13:09:03
Muizeneus
Muizeneus

Het lastige is echter dat 'comfort' en 'beleving' zo lastig te kwantificeren zijn. Want uiteindelijk moet je toch iets objectief kunnen vergelijken (en terug kunnen rekenen in geld, zoals in een EMVI)

Ten dele kun je dat vangen in criteria, zoals breedte van de zittingen en de hoeveelheid beenruimte. Maar daar zit lang niet alles in.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

10-03-2025 15:32:21
sjoerd
sjoerd

En soms is dat ook maar weer goed. Als je alles tot op de draad kwantificeert (en met welke kengetallen dan) en ieders mening erbij betrekt, blijft het gezond verstand om ook maar iets te doen, buiten staan.

10-03-2025 16:32:48 1
GerritJan
GerritJan

sjoerd (10-03-2025 09:24:31):

Och, dat is ook maar hoe je het bekijkt. Bij sommige regionale vervoerders is er maar 1 soort zitplaatsen en zelfs niet altijd 1 ste klasse en soms geen toiletbril om op te zitten.

Bij NS-treinen heb je zitplaatsen voor gehandicapten, fietsers, 1ste en 2de klasse, toiletten, groepjes, hangplekken (tegen wandleuninkjes), enkelingen, klapstoelen, en misschien vergeet ik er nog enkele.

Inderdaad: vergelijken kan altijd. Verschillen en overeenkomsten ontdekken ook.

''Bij NS-treinen heb je zitplaatsen voor gehandicapten, fietsers , toiletten, groepjes, klapstoelen''.

Bij welke vervoerder ben jij geweest dan? Treinen hebben gewoon een WC bril, zover mensen het niet eraf slopen. Je doet alsof Regionale treinen geen zitplaatsen/plekken hebben voor invaliden , fietsers, groepjes. Ook regionale treinen in Nederland hebben een plek voor invalide mensen en fietsen, 4 zits voor groepjes. Klapstoeltjes bij de deuren en of bij de wc's.

Laatst bewerkt door GerritJan op 10-03-2025 16:34

10-03-2025 17:07:45
treinhobby
treinhobby

Muizeneus (10-03-2025 13:09:03):

Het lastige is echter dat 'comfort' en 'beleving' zo lastig te kwantificeren zijn. Want uiteindelijk moet je toch iets objectief kunnen vergelijken (en terug kunnen rekenen in geld, zoals in een EMVI)

Ten dele kun je dat vangen in criteria, zoals breedte van de zittingen en de hoeveelheid beenruimte. Maar daar zit lang niet alles in.

Maar waar op de Maaslijn Veolia opeens met 3+2 aankwam in de tweede klas, is dat nu (bij Arriva) wel een maximum van 2+2.

Zou voor NS intercity materieel dan in de eerste klasse ook 2+1 verplicht stellen mogelijk moeten zijn. En is objectief te kwalificeren.

10-03-2025 17:10:15 1
mren
mren

Waarom zou je je als opdrachtgever met dat soort detailgeneuzel bezig houden?

Aanbesteders die wèl hersenen hebben specificeren functioneel ipv een uitkomst voor te koken.

10-03-2025 18:06:37
MennoSBB
MennoSBB

Hoe kleiner de concessie, hoe groter de specifieke eisen voor het materiaal zullen zijn.

In de hoofdrol concessie staan maar een beperkt aantal comfort eisen waardoor de NS vrij spel heeft om de treinen zoals de DDNG naar eigen inzicht in te richten zolang ze maar aan de toegankelijkheidseisen voldoen.

Het zou mooi zijn als de overheid wel meer eisen had gesteld, want dat zou betekenen dat de overheid een veel actiever spoorbeleid zou voeren. Dan zou er ook een groter budget beschikbaar zijn geweest voor de spoorinfra waardoor de NS misschien meer vrijheid had gehad om treinen meer comfort te geven. De DDNG is natuurlijk het resultaat van de noodzaak om alles zo efficiënt mogelijk te doen, wat niet perse goed is voor de reiziger.

10-03-2025 20:29:51
AlexNL
AlexNL

De Hoofdrailnetconcessie is niet echt vergelijkbaar met de regionale concessies: NS rijdt de treinen weliswaar in opdracht van de overheid, maar doet dat (grotendeels) voor eigen rekening en risico. De overheid bemoeit zich niet met de aankleding van het materieel. Bij de regionale vervoerders is dat anders: de treindiensten worden ingekocht door de opdrachtgever en zij bepalen daarom ook veel meer.

10-03-2025 21:05:45
Marco
Marco

mren (10-03-2025 17:10:15):

Waarom zou je je als opdrachtgever met dat soort detailgeneuzel bezig houden?

Aanbesteders die wèl hersenen hebben specificeren functioneel ipv een uitkomst voor te koken.

Bij regionale aanbestedingen is dit normaal. Bijvoorbeeld in die van Groningen/Friesland:

• breedte zitting 42 cm of meer; • diepte zitting 39 cm of meer; • hoek rugleuning en zitting 100 graden of meer; • hoofdsteun, op minimaal tussen de 70 en 86 cm boven de zitting;
De Treinstellen zijn voorzien van een opklapbaar tafeltje voor stoelen in coach-opstelling (aan de rugleuning van de voorgaande stoel), voldoende ruim om een opengeklapte laptop op te plaatsen en een vast tafeltje bij stoelen in vis-á-vis opstelling, voldoende ruim om twee opengeklapte laptops te plaatsen.

Je kan wel functioneel gaan specificeren, maar dat is ook allemaal zo'n gedoe 😁

11-03-2025 10:44:01
bert
bert

Is 2+2 in de 1e klas in IC niet een verkapte prijsverhoging voor 1e klas reizigers? Als dat kwaliteitsverlies zo benoemd kan worden moet de minister instemmen, toch?

11-03-2025 15:16:24 1
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Wanneer ik met de trein reis is de 1e klas leeg of zo goed als leeg.

Mijn idee is dat per meter treinlengte de 1e klas veel te goedkoop is t.o.v. de 2e klas.

11-03-2025 20:04:04
thom
thom

En met nog duurder maken denk je dat de 1e klas wel voller word?

Het ligt er ook maar aan op welk moment je reis maakt en beoordeeld hoe de 1e klas gebruikt word.

12-03-2025 01:37:09 1
serial
serial

NIJMEGEN (11-03-2025 15:16:24):

Mijn idee is dat per meter treinlengte de 1e klas veel te goedkoop is t.o.v. de 2e klas.

Op de trajecten en tijden dat ik reis, zit de eerste klas prima gevuld hoor.

Ik vind het persoonlijk een serieuze downgrade van 2-1 naar 2-2 en dan ook nog eens met matige stoelen.

Zoals hier geoppert wordt, dan bestel je maar een extra bak waarvan je de helft 2e klas maakt en de andere helft 1e klas, dan is een 2-2 ook niet nodig.

Of haal de 4 zits, loveseats, en tegeltjes eruit, ik geloof niet dat men daar echt op zit te wachten, net zoals de wat mij betreft de misser veel te veel face-face zitplaatsen in de ICNG te creeren.

Allemaal vragen die in de enquete van de NS destijds aan bod kwamen. Ik heb zeer bewust ingevuld dat de 1e klas niet gedowngrade moet worden.

12-03-2025 12:02:04
Muizeneus
Muizeneus

Ik heb ook de indruk dat gemiddeld genomen de eersteklas overgedimensioneerd is, hoewel er zeker ook veel ritten zullen zijn waar je die 1e klas capaciteit wel hard nodig hebt.

Zou het nog kunnen helpen om een coupé flexibel in te richten? Beetje vergelijkbaar met dat je in sommige slaaptreinen de banken simpel kunt ombouwen tot bedden, zou je een constructie kunnen bedenken dat de banken aan de voorkant blauw en aan de achterkant rood zijn, en dat de HC met een paar simpele handelingen (wellicht slechts een druk op de knop) aan het begin van een rit de banken kan omdraaien als bekend is dat op die rit gemiddeld meer/minder eerste klas nodig is. Die eerste klas zou je dan een 1+1 opstelling kunnen geven (dat de eersteklaszijde van de bank een stoel is met een tafeltje ernaast), je zet het in een vis-a-vis opstelling neer waarbij je de tafeltjes precies schuin tegenover elkaar positioneert waardoor je zowel in de breedte als qua beenruimte meer comfort biedt dan de tweede klas. En dan uiteraard ook een dynamische klasse-aanduiding in de coupé

12-03-2025 12:22:25
bert
bert

Dat was al in de Blauwe Engel.... De 1e klasse borden konden worden omgedraaid naar 2e klasse. Anno 1955 of zo. Welkom in 2025

12-03-2025 14:24:23
gvttreinen
gvttreinen

Waarom moeilijk doen, als het vol is gaat men toch al 1e klasse zitten, controle is er nauwelijks 😉

12-03-2025 15:45:04
phantom
phantom

Muizeneus (12-03-2025 12:02:04):

Ik heb ook de indruk dat gemiddeld genomen de eersteklas overgedimensioneerd is, hoewel er zeker ook veel ritten zullen zijn waar je die 1e klas capaciteit wel hard nodig hebt.

Zou het nog kunnen helpen om een coupé flexibel in te richten? Beetje vergelijkbaar met dat je in sommige slaaptreinen de banken simpel kunt ombouwen tot bedden, zou je een constructie kunnen bedenken dat de banken aan de voorkant blauw en aan de achterkant rood zijn, en dat de HC met een paar simpele handelingen (wellicht slechts een druk op de knop) aan het begin van een rit de banken kan omdraaien als bekend is dat op die rit gemiddeld meer/minder eerste klas nodig is. Die eerste klas zou je dan een 1+1 opstelling kunnen geven (dat de eersteklaszijde van de bank een stoel is met een tafeltje ernaast), je zet het in een vis-a-vis opstelling neer waarbij je de tafeltjes precies schuin tegenover elkaar positioneert waardoor je zowel in de breedte als qua beenruimte meer comfort biedt dan de tweede klas. En dan uiteraard ook een dynamische klasse-aanduiding in de coupé

OF het haalbaar is "technisch"gezien,dat laat ik even in het midden.
Maar heb je er personeel voor (over) om zo'n "switch" ad-hoc te laten maken onderweg ?
Zal een reiziger die een 2e klas verbouwd ziet worden naar 1 1/2 klas,niet gaan lopen "zeuren" dat dit voor hem/haar,geen waardig alternatief is" ??
Persoonlijk gok ik erop dat het op personeels capaciteit al een niet haalbaar zou worden,maar ik laat me graag verbeteren.

12-03-2025 16:04:54
anton_
anton_

NIJMEGEN (11-03-2025 15:16:24):

De eerste klas zat natuurlijk voor corona 2 keer per dag goed vol met forensen ( vooral op IC verbindingen van/naar de randstad). Ik kan me voorstellen dat dat nu nog maar 2 dagen per week is en dat daarom andere keuzes gemaakt worden. Oftewel, de eerste klas stoelen brengen in de 2+1 opzet niet meer genoeg geld op.

Laatst bewerkt door anton_ op 12-03-2025 16:06

12-03-2025 17:28:05
Muizeneus
Muizeneus

phantom (12-03-2025 15:45:04):

Muizeneus (12-03-2025 12:02:04):

OF het haalbaar is 'technisch'gezien,dat laat ik even in het midden.
Maar heb je er personeel voor (over) om zo'n 'switch' ad-hoc te laten maken onderweg ?
Zal een reiziger die een 2e klas verbouwd ziet worden naar 1 1/2 klas,niet gaan lopen 'zeuren' dat dit voor hem/haar,geen waardig alternatief is' ??
Persoonlijk gok ik erop dat het op personeels capaciteit al een niet haalbaar zou worden,maar ik laat me graag verbeteren.

Daarom had ik ook voorgesteld om dat 'omklappen' alleen aan het begin van de rit te doen, dus als er nog niemand in zit

12-03-2025 22:58:08
bnv
bnv

Zal wel weer niet kunnen, maar ................... splits de stiltecoupe op in een gedeelte gewone stilte zoals we die nu kennen en een gedeelte stilte als werkcoupe met daar stoelen zo opgesteld dat plaatsing voor een blind stuk geen bezwaar is.

13-03-2025 15:20:00
phantom
phantom

Muizeneus (12-03-2025 17:28:05):

Daarom had ik ook voorgesteld om dat 'omklappen' alleen aan het begin van de rit te doen, dus als er nog niemand in zit

Zoiets zou denk ik ook alleen maar werkbaar zijn als je echt actuele en stabiele data hebt over hoeveel 2e klas reizigers je div tijdstippen van de dag hebt.
En hoeveel 1ste klas reizigers op div tijdstippen van de dag de trein in komen op het traject.
Anders heb je straks b.v. 2e klas reizigers die niet kunnen zitten omdat een stuk 2e klas is verbouwd naar 1e klas,of vice versa.
Blijft het capaciteits item nog staan als het gaat ,of er wel (technisch) personeel genoeg is om zoiets te kunnen doen.
Ook of zo'n constructie simpel en snel is uit te voeren zodat iedereen die een schroevendraaier kan hanteren,er weg mee weet,blijft een item.
(niet te vergeten,als werkplaats personeel er niet is om ziets voor een dienst uit te voeren,wil je dan gaan vragen of een conducteur t wil doen ? )

Laatst bewerkt door phantom op 14-03-2025 16:59

13-03-2025 16:18:30 1
sjoerd
sjoerd

Naar mijn idee is het voor veel reizigers al ingewikkeld genoeg. Die moeten straks kiezen tussen 1ste en 2de klasse, raamplaatsen of leunplaatsen, fietsplaatsen of verbouwbare werkplekken en leunstoelen, en wat al niet meer. Dat lokt alleen maar gedoe uit, want niet alleen begrijpen sommigen steeds minder, hun lontjes worden ook alleen maar korter. En de HC mag het weer oplossen.