21-02-2024 08:54:50
aarclay
aarclay

Mooie stap. Is dit op alle perrons? Dan ga ik vanmiddag even kijken.

 

21-02-2024 09:15:19 1
tieske05
tieske05

Quote
aarclay (21-02-2024 08:54:50):


Mooie stap. Is dit op alle perrons? Dan ga ik vanmiddag even kijken.



Heb het zelf gezien op spoor 14.

 

21-02-2024 09:58:43 1
SleutelMan
Moderator
SleutelMan

Volgens mij wel. Zag het op 7, 12 en 14. Lijkt me ook sterk dat ze het deels op een station zouden uitrollen.

 

21-02-2024 14:58:07
DingeZ
DingeZ

Ik zag het op sporen 12 en 14.

imgur.com

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

23-02-2024 20:44:54
wattman
wattman

Het is dat ik de uitleg hierboven heb gelezen... Voor mij anders niet te begrijpen. En om eerlijk te zijn, zelfs met die uitleg begrijp ik niet als passagier wat ik met dat ding moet; immers die CTA is geen kaart. Ik zie de meerwaarde ook niet naast de verwijzing naar de letterborden.



Laatst bewerkt door wattman op 23-02-2024 20:45
 

23-02-2024 22:28:31
Rsb
Rsb

Zie het als extra hulpmiddel om te bepalen op welk deel van het perron je trein in theorie stopt.

 

23-02-2024 22:36:15
Dionysusnu
Dionysusnu

En vooral: Dit kan straks ook op stations zonder letterborden. Maar de begrijpelijkheid kan duidelijker, eens.

 

24-02-2024 00:22:29
AlexNL
AlexNL

Het pinnetje geeft aan waar op het perron het scherm waar je naar kijkt hangt (dat is allemaal opgemeten), dus als je een trein onder het pinnetje ziet staan weet je dat je een rijtuig kunt verwachten op de plek waar je staat. Sta je bij een pinnetje maar staat de trein op het scherm een stuk naar links/rechts, dan kun je beter een stukje gaan lopen.

 

24-02-2024 10:59:33
Jeroen1740
Jeroen1740

Als ze dat pinnetje zo graag willen tonen, waarom dan niet meteen alle letters van het perron aangeven? Zie bijvoorbeeld de Zwitserse "CTA's", dan geeft het pinnetje een reiziger meer houvast waar die staat t.o.v. de trein en zweeft het pinnetje niet in het luchtledige.

 

24-02-2024 11:17:08
DingeZ
DingeZ

Dat gebeurt vaak ook wel, maar lang niet alle perrons hebben lettervakken. Eigenlijk alleen de perrons die gepland internationaal verkeer krijgen.



Laatst bewerkt door DingeZ op 24-02-2024 11:17
 

24-02-2024 11:19:29
thom
thom

Het alleen tonen van de letters waar de trein daadwerkelijk stopt, is overzichtelijker dan een scherm wat steeds voller word met letters waar je niets aan hebt.

 

24-02-2024 14:26:01 6
Jeroen1740
Jeroen1740

Wat mooi om te lezen dat niemand iets aan die extra letters heeft. Dat betekent dat ik uniek ben en de SBB ze speciaal voor mij op hun CTA's plaatst als ik daar ben😆

 

24-02-2024 14:33:04
Daniel1
Daniel1

Ik denk dat doordat de vakborden jarenlang niet concreet gebruikt zijn de reizigers de hele betekenis (en bestaan) daarvan niet meer weten. Voor zowel de nu nieuwe pointer als die vakborden zou 't goed zijn als NS daar eens een campagne aan hangt. Helpt hen ook, want reizigers zullen beter spreiden.

 

24-02-2024 16:23:53
cuneo56
cuneo56

Voor het begrijpen van die letterborden heb je geen campagne nodig, even je ogen gebruiken is voldoende, maar dat is voor veel reizigers ( m.u.v. b.v. Spoorgeinteresseerden) lastig want die lijken enkel naar hun mobiel te kijken.🤭

 

25-02-2024 11:46:39
thom
thom

En precies daarom kun je daar best wel een keer aandacht aan besteden.

Dat punt lijkt hier ook nogweleens vergeten te worden, al dat soort systemen zijn bedoeld om elke OV-gebruiker op de weg te kunnen helpen, en zijn niet alleen bedoeld voor de doorgewinterde reiziger die het toch allemaal al beter weet ;)

 

25-02-2024 12:29:22
sjoerd
sjoerd

Prima om de aandacht te vestigen op nieuwe ontwikkelingen. Helaas hoeft de vermelding op de cta maar één keer verkeerd te zijn of de halve mensheid voelt zich bedonderd en gaat weer staren op het eigen beeldscherm. Er zal altijd wel geklaagd worden. Doorgaan dus met goede reizigersinfo en vertrouwen leren hebben.

 

25-02-2024 12:53:18
treinfan
treinfan

Quote
cuneo56 (24-02-2024 16:23:53):


Voor het begrijpen van die letterborden heb je geen campagne nodig, even je ogen gebruiken is voldoende, maar dat is voor veel reizigers ( m.u.v. b.v. Spoorgeinteresseerden) lastig want die lijken enkel naar hun mobiel te kijken.🤭



De plaatsmarkeringen hebben ook geen campagne nodig. Een kwartier rondkijken op Utrecht Centraal laat genoeg reizigers zien die het opvalt en het direct snappen: "als we hier blijven staan, staan we precies vooraan". Voor de een zijn letterborden duidelijk, voor de ander vallen de letterborden helemaal niet op.

 

26-02-2024 13:20:46 2
Trainplaza
Trainplaza

Quote
cuneo56 (24-02-2024 16:23:53):


Voor het begrijpen van die letterborden heb je geen campagne nodig, even je ogen gebruiken is voldoende, maar dat is voor veel reizigers ( m.u.v. b.v. Spoorgeinteresseerden) lastig want die lijken enkel naar hun mobiel te kijken.🤭


Spoorgeïnteresseerden hebben eigenlijk ook geen letterborden nodig, die kijken gewoon naar de bakborden ;-)



Laatst bewerkt door Trainplaza op 26-02-2024 13:20
 

26-02-2024 13:33:50
tieske05
tieske05

Quote
Trainplaza (26-02-2024 13:20:46):


Quote
cuneo56 (24-02-2024 16:23:53):


Voor het begrijpen van die letterborden heb je geen campagne nodig, even je ogen gebruiken is voldoende, maar dat is voor veel reizigers ( m.u.v. b.v. Spoorgeinteresseerden) lastig want die lijken enkel naar hun mobiel te kijken.🤭


Spoorgeïnteresseerden hebben eigenlijk ook geen letterborden nodig, die kijken gewoon naar de bakborden ;-)



Klopt, ik werd laatst aangesproken door een machinist waarom ik bij bakbord 12 stond want 'dat was toch erg ver buiten de andere mensen vandaan', maar mijn trein was 12 bakken lang dus ik stond alvast klaar :D

 

26-02-2024 13:59:53
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Wanneer je een machinist op het perron ziet staan, kan je er bijna van uit gaan dat de trein daar stopt.

 

26-02-2024 20:24:11
mattie2
mattie2

Quote
NIJMEGEN (26-02-2024 13:59:53):


Wanneer je een machinist op het perron ziet staan, kan je er bijna van uit gaan dat de trein daar stopt.


Tenzij het regent😊

 

27-02-2024 01:10:17
thom
thom

Quote
sjoerd (25-02-2024 12:29:22):


Prima om de aandacht te vestigen op nieuwe ontwikkelingen. Helaas hoeft de vermelding op de cta maar één keer verkeerd te zijn of de halve mensheid voelt zich bedonderd en gaat weer staren op het eigen beeldscherm. Er zal altijd wel geklaagd worden. Doorgaan dus met goede reizigersinfo en vertrouwen leren hebben.



Dus, alle CTA's op zwart dan maar, iedereen 1x per jaar een spoorboekje kopen en alle wijzigingen moeten afluisteren aan de omroep dan maar ?

 

27-02-2024 09:00:30
Ysbergsla
Ysbergsla

Daar zijn slechthorende en dove mensen niet mee geholpen. Bovendien is dat niet de conclusie van het bericht van Sjoerd.



Laatst bewerkt door Ysbergsla op 27-02-2024 09:00
 

27-02-2024 09:14:19
sjoerd
sjoerd

Inderdaad niet. Ik signaleer slechts een doemdenkerige trend om alles wat zinvol kan zijn maar weer bij voorbaat bij het oud vuil te zetten. En daar doe ik niet aan mee.

 

04-03-2024 17:15:46
Marco
Marco

Iets wat me opvalt: ik zie tegenwoordig regelmatig een "voorste deur-groepje". Als de trein bijvoorbeeld 10 bakken lang is, staat er een compleet groepje mensen klaar onder bakbord 10.

Dit zag ik een jaar geleden nog niet, en ik denk dat het een teken is dat mensen zich tegenwoordig beter over het perron weten te verdelen. Mogelijk omdat de treinlengtes tegenwoordig zo duidelijk vermeld staan op de CTA's. Een mooie vooruitgang 😀

 

04-03-2024 17:59:54
john2
john2

Trein reizigers willen op hun aankomst station zo dicht mogelijk bij trappen, roltrappen, liften of uitgang kunnen uitstappen.

En dan wordt er ingestapt in het gedeelte van de trein wat hier het dichts bij stop.

 

04-03-2024 18:01:04
mattie2
mattie2

Dat valt mij inderdaad ook op!


Paar dagen geleden sprak ik nog een reiziger die erover mopperde dat de 10 bakken SLT niet bij bakbord 10 tot stilstand kwam😅


Edit: reactie op Marco.



Laatst bewerkt door mattie2 op 04-03-2024 18:01
 

04-03-2024 18:11:07
SpoortNiet
SpoortNiet


Klopt, ik werd laatst aangesproken door een machinist waarom ik bij bakbord 12 stond want 'dat was toch erg ver buiten de andere mensen vandaan', maar mijn trein was 12 bakken lang dus ik stond alvast klaar :D


Misschien was de machinist bang dat je iets anders van plan was dan instappen...

 

04-03-2024 18:12:48
SpoortNiet
SpoortNiet

Niet een hele gekke gedachte toch? Gisteren maakte ik op Ed mee dat de intercity met 6 bakken toch stopte bij bakbord 4. Even later op de Klomp stopte die wel bij 6.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


05-03-2024 18:36:50 1
erwin_6610
erwin_6610

Bij een aantal CTA's te Ut zag ik vandaag dat buiten de treinlengte een poppetje met pijltje staat om aan te duiden dat je verder naar voren / achteren moet lopen om in te kunnen stappen: imgur.com



Laatst bewerkt door erwin_6610 op 05-03-2024 18:48
 

19-03-2024 18:25:22
Daniel1
Daniel1

De 'pointer', die op de CTA aangeeft waar je staat t.o.v. de trein, wordt nu ook in Rtd getoond, wat mij vermoed dat het landelijk uitgerold is/wordt.

 

19-03-2024 18:46:33
Dionysusnu
Dionysusnu

De looppijl die erwin_6610 noemde is overigens weg, in Ut tonen alle CTAs weer een enkele 'hier ben je' ongeacht of ze binnen of buiten de stoppositie vallen.



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 19-03-2024 18:46
 

20-03-2024 09:21:12
tieske05
tieske05

Quote
Daniel1 (19-03-2024 18:25:22):


De 'pointer', die op de CTA aangeeft waar je staat t.o.v. de trein, wordt nu ook in Rtd getoond, wat mij vermoed dat het landelijk uitgerold is/wordt.



Vanochtend wel op Ehv gezien maar niet op Rm en Bhv. Mogelijk dus een aantal teststations extra.

 

20-03-2024 09:25:59
tochjo
tochjo

Quote
Dionysusnu (19-03-2024 18:46:33):


De looppijl die erwin_6610 noemde is overigens weg, in Ut tonen alle CTAs weer een enkele 'hier ben je' ongeacht of ze binnen of buiten de stoppositie vallen.


Het poppetje met pijl in de richting van de trein wordt alleen getoond als de pin buiten het scherm zou vallen. Dat is niet tussendoor gewijzigd.

 

20-03-2024 09:57:18
erwin_6610
erwin_6610

Quote
tieske05 (20-03-2024 09:21:12):


Quote
Daniel1 (19-03-2024 18:25:22):


De 'pointer', die op de CTA aangeeft waar je staat t.o.v. de trein, wordt nu ook in Rtd getoond, wat mij vermoed dat het landelijk uitgerold is/wordt.



Vanochtend wel op Ehv gezien maar niet op Rm en Bhv. Mogelijk dus een aantal teststations extra.


Vanmorgen zag ik ze ook op de CTA's te Gvc

 

20-03-2024 16:08:52
Dionysusnu
Dionysusnu

Quote
tochjo (20-03-2024 09:25:59):


Quote
Dionysusnu (19-03-2024 18:46:33):


De looppijl die erwin_6610 noemde is overigens weg, in Ut tonen alle CTAs weer een enkele 'hier ben je' ongeacht of ze binnen of buiten de stoppositie vallen.


Het poppetje met pijl in de richting van de trein wordt alleen getoond als de pin buiten het scherm zou vallen. Dat is niet tussendoor gewijzigd.


Is de schaling per spoor verschillend, misschien? Ik heb op spoor 18/19 in beide richtingen de uiterste CTA bekeken en geen poppetje gezien.

In ieder geval bedankt voor de uitleg.



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 20-03-2024 16:10
 

22-03-2024 08:51:05 1
treinhobby
treinhobby

Vandaag even extra opgelet bij spoor 14, 15, 18 en 19. Maar aan beide zijde van het perron wel een pointer buiten de trein, maar geen poppetje met pijl richting de trein.

De enige trein waar ik het wel bij heb gezien was de gekoppelde 105, waar het poppetje tussen O en Q werd aangegeven, boven rijtuig 31.

Foto’s: ibb.co en ibb.co.

 

22-03-2024 17:05:03
Rsb
Rsb

Ik mis vak I

 

22-03-2024 17:49:17
treinhobby
treinhobby

Dat bestaat nergens. Waarschijnlijk te gemakkelijk te verwarren met 1.

 

22-03-2024 21:03:01
MaxBB
MaxBB

Ik denk eerder met de L

 

09-04-2024 07:48:38
treinhobby
treinhobby

Weer een update geweest aan de CTA’s.

Op diverse stations aan de noord-/oost gezien dat de vak aanduiding is komen te vervallen en er nu alleen een pointer staat.

 

09-04-2024 07:53:02
martijn
martijn

Het valt me daarbij wel op dat niet alle CTA's boven eenzelfde perron die pointer hebben (en dan bedoel ik niet dat de trein te kort is en de pijl in het luchtledige hangt)

 

26-04-2024 09:37:28
AlbertP
AlbertP

Die op Ed spoor 5 oostzijde is verkeerd afgesteld, de pin verschijnt bij de 1e/2e bak van een VIRM-IV, maar de CTA hangt vlakbij bakbord 8.

 

26-04-2024 10:12:35
treinhobby
treinhobby

Zijn diverse perrons waarbij het niet klopt. Verschilt ook wel per treintype…

 

26-04-2024 11:13:30
NDS
NDS

14-4 was ik op Ht en daar vond de pin in de CTA op spoor 3 dat mijn 3600 in de wisselstraat aan de zuid kant ging stoppen. Ik vond het wel humor en heb uiteraard gewoon de bakborden gebruikt om op de goede plek te gaan staan.

Groetjes Michiel

 

26-04-2024 12:12:55
sjoerd
sjoerd

In Den Bosch is het hoe dan ook gokken. Ik kijk altijd naar de seinen bij de wissels halverwege, want je weet echt nooit waar de trein zal stoppen als er een sein halverwege veilig staat.

Er zal wel een regel zijn maar daarvan wijkt de machinist nogal eens af, behalve bij een rood tussensein.

 

29-04-2024 20:28:27
seinhuis
seinhuis

Quote
mren (26-12-2023 14:11:10):


Quote


seinhuis (26-12-2023 13:36:57):

Vanwege kerst tonen de meeste CTA's sneeuw op de regel volgende trein/next train.


De storing "logistieke problemen" zullen we niet meer terug zien, dit is aangepast in "noodzakelijke aanpassingen in de dienstregeling".


Ah, leuk. Dan kunnen we ons voortaan druk maken over hoe "noodzakelijk" een maatregel is.



NS leest mee.

De storing heet nu Dienstregelingswijziging.

 

29-04-2024 20:31:44 1
Muizeneus
Muizeneus

Voor zover ik weet moet tbv een dienstregelingwijziging Locov worden geraadpleegd.... 😲

 

10-06-2024 17:00:00
BusNL
BusNL

Vanmiddag op Utrecht: fototje

4 bakken virm (9576) waarbij zichtbaar is waar de eerste klasse zit.
Zwarte balk op de CTA zit er alleen op de foto, niet in het echt.

 

10-06-2024 17:21:35
DDietzen
DDietzen

Gaat nog niet helemaal lekker want de 1e klas in de 3e bak zit natuurlijk aan de andere kant van de bak. Maar het begin is er! En technisch gezien klopt het als je enkel op bakniveau kijkt dat die bak deels 2e, deels 1e klas is.

Zou het alleen te zien zijn bij symmetrische materieeltypes of ook bij asymmetrische (zoals DDZ, VIRM-VI, ICM en SNG-III)?

 

10-06-2024 17:38:27
erwin_6610
erwin_6610

Bij SNG-3 staat het ook aangegeven, ik zag het bij de 7456 te Ut op de borden en het klopte ook nog :)

 

10-06-2024 18:06:53
henri1972
henri1972

Voor hoe lang klopt het?

Bij de ICE in Ah klopt t in ieder geval vaak niet....

 

16-07-2024 22:00:49 1
seinhuis
seinhuis

Tijdelijk wordt in CTA bij plaatsnaam Nijmegen (in ieder geval eindbestemming) een persoon afgebeeld die aan het wandelen is, dit vanwege de vierdaagse.

Klein opmerking, deze persoon heeft een wandelstok, wat bij de vierdaagse niet is toegestaan. Maar desondanks toch heel leuk gedaan!

 

23-07-2024 16:02:31
anton_
anton_

Geen CTA, maar in de hal van Amsterdam Centraal de regenboog kleuren op het dynamische vertrektijdenbord ( of heet dat T21 ? ) freeimage.host



Laatst bewerkt door anton_ op 23-07-2024 16:05
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

23-07-2024 17:07:18
Dionysusnu
Dionysusnu

Volgens mij heet het een T21, maar is de regenboog in dit geval alleen op een T7 toegepast 🙃. (Het nummer is hoeveel treinen er vooruit te zien is. Meestal 3 schermen, maar de regenboog lijkt alleen op het rechterscherm te zijn bij de foto's die ik gezien heb.)

 

23-07-2024 17:31:38
anton_
anton_

Was een T21- de eerste 2 schermen waren gewoon ( met een witte achtergrond)

 

23-07-2024 17:44:55
aarclay
aarclay

De via-aanduiding met het pijltje zal binnenkort worden aangepast met een kleiner blokje ernaast waarin bijv. staat:

'Via Schiphol ✈️'

Zie hier een afbeelding: ibb.co
Dit is aangekondigd vanuit het NS panel. Maar zo te zien op de foto van de regenboog-TB21 zie ik dit al. Geen idee of de CTA's dit al hebben?



Laatst bewerkt door aarclay op 23-07-2024 17:55
 

23-07-2024 17:52:55
aarclay
aarclay

Quote
anton_ (23-07-2024 17:31:38):


Was een T21- de eerste 2 schermen waren gewoon ( met een witte achtergrond)


Dat is gedaan vanwege toegankelijkheid en contrast. De eerste genoemde treinen zijn het belangrijkst, en dus wil je voor slechtzienden niet het contrast verpesten. Wat je op het derde scherm uiteindelijk in de regenboogkleuren ziet, verschuift uiteindelijk op naar de normale witte achtergrond. Zo is mij dat verteld. Deze stand wordt vaak gedaan bij pride-evenementen.

Ook zie je in de reisplanner vaak een 🏳️‍🌈 bij de bestemming staan. Geen idee of het nog steeds is, want vorige keer gaf deze aanpassing wat problemen met andere onderliggende NS-sites, zoals de verloren voorwerpen pagina, die ooit station 'Utrecht Centraal 🏳️‍🌈' niet herkende.

 

25-07-2024 09:29:45
erwin_6610
erwin_6610

Quote
aarclay (23-07-2024 17:44:55):


De via-aanduiding met het pijltje zal binnenkort worden aangepast met een kleiner blokje ernaast waarin bijv. staat:

'Via Schiphol ✈️'

Zie hier een afbeelding: ibb.co
Dit is aangekondigd vanuit het NS panel. Maar zo te zien op de foto van de regenboog-TB21 zie ik dit al. Geen idee of de CTA's dit al hebben?



De via-aanduiding stond vandaag op de CTA's te Rtd bij o.a. de 2833 en 5133. Op de TB14 werd het via-blokje wel bij de 2833 weergegeven, maar niet bij de 5133

 

25-07-2024 09:50:39
evangoor
evangoor

Wat voor een nuttige via-informatie is er bij deze twee treinen te noemen dan?

(ik had de hoop dat de via-informatie beperkt zou blijven tot de treinen met een bijzondere route (omweg), zoals eerder gegeven in het voorbeeld met Rtd - Shl - Vl)

 

25-07-2024 10:02:59
Dionysusnu
Dionysusnu

Bij de 2800 stond laatst Utrecht Centraal -> Driebergen-Zeist, dat is wel handig voor zowel de omreizigers als de normale reizigers.

 

25-07-2024 10:07:23
MasterE
MasterE

Het extra tonen van veel bezochte bestemmingen kan m.i. nooit kwaad en is altijd van toegevoegde waarde.

 

25-07-2024 10:50:36
aarclay
aarclay

Quote
evangoor (25-07-2024 09:50:39):


Wat voor een nuttige via-informatie is er bij deze twee treinen te noemen dan?

(ik had de hoop dat de via-informatie beperkt zou blijven tot de treinen met een bijzondere route (omweg), zoals eerder gegeven in het voorbeeld met Rtd - Shl - Vl)


Dit is inderdaad opvallend, maar duidelijk is wel dat een via-route enkel anders wordt gevisualiseerd. Volgens onderzoek (NS Panel) zou dat inderdaad duidelijker zijn.



Laatst bewerkt door aarclay op 25-07-2024 10:51
 

25-07-2024 11:05:36
sjoerd
sjoerd

Quote
MasterE (25-07-2024 10:07:23):


Het extra tonen van veel bezochte bestemmingen kan m.i. nooit kwaad en is altijd van toegevoegde waarde.



Inderdaad: veel reizigers, ook degenen die een vast traject bereizen, kennen de normale routes al niet, laat staan de routes die afwijken als gevolg van werkzaamheden of calamiteiten.

 

25-07-2024 11:30:53
evangoor
evangoor

O, dan ben ik een bijzonder soort schijnbaar. Ik word juist achterdochtig van zo'n toevoeging ('via Gouda'/'via Lombardijen' of zoiets): bestaat er dan een kortere route???

(trouwens, hoe komen we ineens op werkzaamheden of calamiteiten? Er was toch met de voorbeelden niets bijzonders aan de hand? Of zag ik iets over het hoofd bij mijn reactie?)



Laatst bewerkt door evangoor op 25-07-2024 11:33
 

25-07-2024 11:34:12 1
evangoor
evangoor

Quote
MasterE (25-07-2024 10:07:23):


Het extra tonen van veel bezochte bestemmingen kan m.i. nooit kwaad en is altijd van toegevoegde waarde.



Ik dus maar denken dat het was bedoeld als waarschuwing voor een toeristische route van de trein. Voor reizigers die eigenlijk belangstelling hebben voor de korte reistijd.



Laatst bewerkt door evangoor op 25-07-2024 11:34
 

25-07-2024 11:46:32 1
martijn
martijn

Dus dan krijgen we bovenaan al dikgedrukt een opsomming van stations en daaronder nog een keer min of meer diezelfde opsomming? Ik denk dat het inderdaad alleen bij 'toeristische routes' van toegevoegde waarde is.

 

25-07-2024 12:56:07
sjoerd
sjoerd

Och, je moet er altijd - een beetje - trots op zijn als je al die extra info niet nodig hebt. Hopelijk kunnen degenen met minder voorkennis aan al die extra info dan wel uitkomen...

 

25-07-2024 14:02:36
TtC
TtC

Zonder enige topografische kennis zegt een via toevoeging ook niets. En zeker niet als de via bestemming Schiphol Airport is;; dan lijkt het meer een aanwijzing dat de trein via een luchthaven rijdt.



Laatst bewerkt door TtC op 25-07-2024 14:05
 

26-07-2024 18:47:14
Terebo
Terebo

in een nieuw NS-panel onderzoek worden er vragen gesteld over de gele verstoringenbalk op TBx-en: puntgewijs of lopende tekst (zoals het nu is). Het lijkt een beetje op extra onderbouwing verzamelen voor iets wat ze al wisten (er is een voorkeur voor puntgewijs), dus mogelijk zien we dit binnenkort ook weer verschijnen.
En voor iedereen met een mening over het verwijzen naar de app voor informatie zit er ook een mogelijkheid tussen de vragen om je hart te luchten ;)

 

07-08-2024 10:25:50
JPvanLingo
JPvanLingo

Sinds korte tijd (ik weet niet exact wanneer) wordt er geen treinlengte meer aangegeven bij treinen van Blauwnet, dit was eerder wel het geval.

Iemand een idee waarom dit weer is verdwenen en of dit bij andere regionale vervoerders ook het geval is?

 

07-08-2024 15:49:51
treinhobby
treinhobby

Door de toegevoegde ‘via’ bestemming, valt de plaatsnaam soms weg.

In Hilversum werd de intercity naar ‘Europapark via Amersfoort’ aangekondigd.

Of het voor de reiziger nu duidelijk is dat ze met de intercity naar Groningen te maken hebben, vraag ik me af.

 

07-08-2024 16:59:01
evangoor
evangoor

Ha ha. Hebben we vanaf nu wel topografische (detail)kennis voor de bestemming nodig...

 

07-08-2024 17:54:16
robert5591
robert5591

dat is niet nieuw, ik heb al een tijdje terug [in een sprinter geloof ik] 'Vathorst' gezien.

 

07-08-2024 20:33:34
treinhobby
treinhobby

SNG heeft voorop 'Amersfoort Vathorst' staan en aan de zijkant inderdaad alleen 'Vathorst'.

Maar op CTA's zou je, vooral met gewijzigde route's en eindbestemmingen (waar normaal geen IC's stoppen) meer duidelijkheid verwachten.

 

07-08-2024 20:39:34
robert5591
robert5591

Ik vind beide niet goed genoeg. Overigens is ‘via Amersfoort ‘ in Hilversum overbodig

 

07-08-2024 21:01:02
DDietzen
DDietzen

Niet per se, er rijden ook wel eens omgeleide IC's van Hvs via Alm naar Zl en verder, wanneer Amf eruit ligt. Volgens mij gebeurt dat zelfs vaker dan een rechtstreekse IC Hvs-Amf-Zl e.v.

 

07-08-2024 21:15:56
AlexNL
AlexNL

In Duitsland is het best gebruikelijk om lettercodes te zien voor grote plaatsen, zowel op de weg als op het spoor. Denk bijvoorbeeld aan "D" voor Düsseldorf of "HH" voor Hamburg.

Zoiets zou in onze omgeving misschien ook nog wel kunnen werken. Schermen met daarop "Amf. V'horst" of "Gn. Eur'park" verdienen weliswaar niet de schoonheidsprijs, maar het zal meer reizigers iets zeggen dan slechts "Vathorst" of "Europapark".

 

07-08-2024 22:22:13
Rsb
Rsb

Of wellicht mogelijk om gewoon de originele eindbestemming op te nemen en dan te vermelden dat, op bijvoorbeeld Asn - Gn bussen ipv treinen rijden.

Heb je een compleet andere route ontkom je er natuurlijk niet aan om die te presenteren en ter informatie kort te vermelden wat de reismogelijkheden zijn voor de geschrapte stops, bijvoorbeeld een overstap of bus.



Laatst bewerkt door Rsb op 07-08-2024 22:22, reden: Wegvallen laatste letter
 

03-09-2024 09:47:26
Daniel1
Daniel1

Niet per se CTA, maar wel reisinformatie: op station Shl zijn op spoor 1 en 2 de LED-borden met de locatie en treinlengte weer actief. Nieuwe proef?

 

05-09-2024 21:57:34
cuneo56
cuneo56

Geen ontwikkeling maar een vraag:

Kan het voorkomen, zoals ik vanavond mocht ervaren, dat in Utrecht de kleine CTA op de Traverse iets anders aangeeft dan de grote op het perron?

Ik liep op de traverse naar mij trein naar huis ; 20:46 sprinter Breukelen van spoor 14 , stond boven ook al netjes in de genoemde kleine CTA bij de trap aangegeven De trap afdalend verbaasde het mij dat a) de trein er al was en b) het een VIRM was. maar halverwege werd deze overpeinzing verstoord door het fluitsignaal van de conducteurs die de IC naar Den Helder ( 20:39 , +1) lieten vertrekken ( zoals op de CTA beneden ook stond aangegeven)

Heel merkwaardig, maar is dat iets normaals of een hik in het systeem vraag ik me af.

 

05-09-2024 22:07:37
Terebo
Terebo

ik zie het nog best gebeuren dat om haastende reizigers tegen te houden (net als 1,5-0,5 minuut als <1 minuut aangeven) rekening gehouden wordt met de tijd die je erover doet om de trap af te lopen. Maar dat weet ik niet zeker en is me ook nooit eerder opgevallen.

 

05-09-2024 22:09:14
treinfan
treinfan

Er zijn tegenwoordig meerdere locaties waarbij de trein al verdwijnt van de aanwijzer bij de traverse/tunnel voordat de trein daadwerkelijk vertrekt. Ik heb mij er in de afgelopen 2 maanden ook meermaals op verkeken en hierdoor ook wel eens een trein gemist: denkende dat de trein al vertrokken was, zocht ik eerst op mijn telefoon op wat dan de volgende reismogelijkheid zou worden en naar welk perron ik zou moeten. Een minuut later hoor ik een sluitfluit en snap ik dat ik de trein wel had kunnen halen zonder te rennen. Overigens heb ik het ook eenmaal gezien dat een trein een lichte vertraging kreeg en weer terug verscheen op het bord in de stationstunnel in Ut toen die juist wél weer vertrokken was.

Een kwalijke wijziging gekopieerd vanuit Ile de France.



Laatst bewerkt door treinfan op 05-09-2024 22:11
 

06-09-2024 00:51:44
AlexNL
AlexNL

Ik vermoed een bewuste keuze om te voorkomen dat mensen op het laatste moment nog de trap af rennen en mogelijk ten val komen. Om soortgelijke redenen is het in het Verenigd Koninkrijk ook niet ongebruikelijk dat de trappen van een passerelle naar een perron geen ramen hebben.

 

07-09-2024 18:51:57
treinfan
treinfan

Ja, bewust maar verschrikkelijk verwarrend in de informatievoorziening. Daarnaast blijkt het ook niet te werken zoals het moet als een trein vertraagd is: ik zag vandaag dat een trein die wel op tijd aan het perron stond al 5 minuten voor vertrek was verdwenen op het scherm in de stationstunnel: daar werd een andere vertraagde trein getoond. De borden op het perron uiteraard wel gewoon met goede info.



Laatst bewerkt door treinfan op 07-09-2024 18:52
 

10-09-2024 22:31:30
Daniel1
Daniel1

Quote
Daniel1 (03-09-2024 09:47:26):


Niet per se CTA, maar wel reisinformatie: op station Shl zijn op spoor 1 en 2 de LED-borden met de locatie en treinlengte weer actief. Nieuwe proef?



Sinds afgelopen vrijdag staat 'ie (helaas) weer uit.

 

22-11-2024 19:34:20
Terebo
Terebo

Er is weer een nieuw onderzoek over informatie bij verstoringen, deze keer gaat het om een omreissroute letter. Wordt er dan ook omgeroepen dat reizigers naar een station gebruik moeten maken van omreisroute A?

TBx
CTA
De eerste vraag was meteen die CTA, ik dacht bijna dat ze corridor/lijn letters wilden gaan introduceren

 

03-12-2024 14:35:55 1
Dionysusnu
Dionysusnu

Volgens mij een nieuwe reden voor treinuitval: "Rijdt niet door nog onbekende oorzaak" (Engelse versie: "Cancelled due to an as yet unknown cause"). Bron

 

03-12-2024 16:34:47
sjoerd
sjoerd

Altijd nog iets beter dan het inhoudsloze 'logistieke redenen". Het woordje 'nog' lijkt tenminste iets inhoudelijks te beloven...



Laatst bewerkt door sjoerd op 03-12-2024 23:05
 

03-12-2024 16:40:58
Dionysusnu
Dionysusnu

Geen zorgen, de nieuwe versie daarvan, "door een dienstregelingswijziging" wordt nog altijd veel gebruikt.



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 03-12-2024 16:41
 

03-12-2024 21:22:24
MaxBB
MaxBB

Quote
Dionysusnu (03-12-2024 14:35:55):


Volgens mij een nieuwe reden voor treinuitval: 'Rijdt niet door nog onbekende oorzaak' (Engelse versie: 'Cancelled due to an as yet unknown cause'). Bron



Die is niet nieuw.

 

03-12-2024 22:38:19
Dionysusnu
Dionysusnu

Ok, terecht punt. Maar dat zijn storingen, niet de reden bij treinen zelf. Heb je het daar ook eerder gezien?



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 03-12-2024 22:38
 

03-12-2024 23:18:08
MaxBB
MaxBB

Nou, als ik het goed begrijp hebben we in Nederland een systeem dat automatisch oorzaken koppelt aan vertraging/wijzigingen van een treinrit. Dit gebeurt als ik het goed heb ook als een rit door een gebied heen rijdt waar een storing is, waarbij de rit de storingsoorzaak overneemt. Dus ik heb het zelf nog nooit zien staan, maar de mogelijkheid (voor het automatische systeem) om deze storingsoorzaak aan een gewijzigde rit te koppelen was er dus al. :)

Volgens mij zijn die redenen/oorzaken één lijst voor werkzaamheden, storingen en ritwijzigingen. Bij de oorzaak "grote drukte" denk je al snel aan een te drukke trein, maar deze is ook wel eens omgeroepen in een storingsbericht.

Ik vind het alsnog waardevol dat je vermeld dat de "nog onbekende oorzaak" is gekoppeld aan een trein! <3 Het is alleen niet zo nieuw als je verwacht.

Overigens, hoort het niet "door een nog onbekende oorzaak" te zijn? :P

 

04-12-2024 06:54:00
BVisser
BVisser

Quote
sjoerd (03-12-2024 16:34:47):


Altijd nog iets beter dan het inhoudsloze 'logistieke redenen'. Het woordje 'nog' lijkt tenminste iets inhoudelijks te beloven...


Nee, juist slechter. Bij 'logistieke redenen' is de oorzaak schijnbaar bekend. Bij 'nog onbekende oorzaak' niet.

 

04-12-2024 09:25:46
sjoerd
sjoerd

Ja, dat zou je kunnen zeggen. Maar "nog" is taakstellend, want zodra de oorzaak bekend is, kun je die alsnog vermelden. En "logistieke redenen" is gemakzucht, want men weet het wel, maar men meldt het niet, en bovendien is het inhoudsloos omdat je een logistiek bedrijf hebt. Zoiets als: ik ben te laat want ik ben te laat, of: ik kom niet want ik kom niet. Enfin: het zo goed mogelijk inhoudelijk formuleren is geen gemeengoed.

 

04-12-2024 10:26:43
BVisser
BVisser

Het is zeker niet inhoudsloos, want een logistiek bedrijf kan meer beweegredenen hebben dan alleen logistieke. Veiligheidsredenen of financiële redenen, bijvoorbeeld. Of redenen die met weersomstandigheden te maken hebben. Logistieke redenen betekent 'het is op deze plaats, maar het had ergens anders moeten zijn'.

 

04-12-2024 16:47:47
sjoerd
sjoerd

Logistiek is een overkoepelende term voor alle activiteiten die betrekking hebben op het proces dat voorafgaat aan de levering van een eindproduct aan een klant. Zo vind ik als betekenis, en die term heeft dus alleen betekenis voor het bedrijf zelf, totdat het eindproduct, in dit geval vervoer, aan de klant wordt aangeboden. Dan heeft de klant toch zeker recht op een verklaring waarom het product vervoer niet wordt geleverd. Die term gebruiken naar de klant is voor hem/haar dus inhoudsloos, omdat de uitleg geheel ontbreekt.

 

16-12-2024 15:55:53
anton_
anton_

Op spoor 5 in Amf wordt de plek van de trein langs het perron niet goed aangegeven. Trein 242 stopt volgens reisplanner op spoor 5A. Volgens info op het perron stopt de een eind verderop, terwijl de midden van de trein voor mijn neus stopt. Was zaterdag ook al zo bij een 5600.

 

27-12-2024 07:41:28
treinhobby
treinhobby

Een leuke kerst aanpassing op de CTA.

Voor iedere trein staat een rendier getekend, dus Arrentreinen deze dagen. Tevens ‘sneeuwt’ het ook.

 

27-12-2024 10:55:27
geert
geert

Liever sneeuw op de CTA dan in het echt met de huidige staat bij NS en Prorail