Spoorwegen en Corona (COVID-19)
Forum: Algemeen - Algemeen
20-04-2020 20:08:55
greyhound
greyhound
Quote
AvVeen (ma 20 apr 2020 15:15:36 https://www.somda.nl/forum/23238/p724925/): Het is naar mijn idee geen goed idee om alles op het mijden van de studenten te richten. En verspreiding van de verplichte colleges of contactmomenten is ook niet de oplossing.

Bij mij op het HBO is alles ingericht als "Dag van de student". Hierbij heb je 's-ochtends een hoor/werkcollege, daarna krijg je opdrachten oid en halverwege tegen het einde van de middag heb je een feedbackmoment voor vragen en besprekingen.

Dit is moeilijk te veranderen om een spreiding van aankomsten te krijgen. Daarbij heb je ook dat studenten er zelf voor kunnen kiezen om lekker op school te werken/studeren, omdat dit beter werkt en motiveert dan thuis. Uiteindelijk is "het studiegebouw" niet alleen een plek om colleges en contact met docenten te hebben over je opleiding, maar ook een sociale plek om met medestudenten te studeren, discuseren over opdrachten en bij te praten.

Een andere oplossing? Durf ik niet snel te zeggen. Maar de oplossing is niet om het naar 1 groep te spelen die moeten veranderen omwille van de gehele maatschappij.


In deze tijden zal iedereen zich moeten aanpassen en aangezien studenten een groot deel van het spitsvervoer in het OV voor hun rekening nemen moet daar een groot deel van de oplossing mbt te volle bussen en treinen vandaan komen. Ik zie bij dag van de student niets dat voorlopig niet prima via Skype of Zoom kan. Is even wennen, maar alles went. Ook koffiemomentjes en andere sociale activiteiten kunnen bij gebrek aan een andere oplossing prima zolang het noodzakelijk is via internet plaatsvinden. Er zijn op dit moment heel veel mensen die thuis werken en dat de komende maanden waarschijnlijk ook zullen moeten doen en zorgen dat dit zo goed mogelijk en motiverend werkt.
 

20-04-2020 20:17:44
brun
brun
Quote
Oldskool (ma 20 apr 2020 19:40:26 https://www.somda.nl/forum/23238/p724942/):Ik verdraai geen worden van jou. Ik citeer en stel daar dan wat vragen over. Komen geen antwoorden, wel een oproep aan de mod's om in te grijpen. Jij je zegje gedaan, de reacties moeten dan maar snel verwijdert worden, passen niet in jouw visie.


Wil je nu even ophouden woorden in mijn mond te leggen? Jij leest alleen wat je wilt lezen. Ik deed geen oproep tot ingrijpen, ik herhaal gewoon wat er twee dagen geleden in deze discussie is gezegd:

Quote
moderator (za 18 apr 2020 22:29:35 https://www.somda.nl/forum/23238/p724873/): De discussie of iemand wel of niet mag reizen met de trein en ander OV gaan we niet hier voeren.


Niet mijn woorden, maar die van Somda. Blader maar terug. 18 april.

Terug naar mijn zakelijke, on topic-bijdrage: er gáán binnenkort weer een heleboel mensen met de trein, ongeacht wat iedereen daarvan vindt. De 1,5 meter is niet aan te houden als de NS niet alles uit de kast trekt.

Is die capaciteit er?

Laatst bewerkt door moderator op 21-04-2020 20:20, reden: Quote hersteld.
 

20-04-2020 23:48:03
rolandrail
rolandrail
Quote
brun (ma 20 apr 2020 20:17:44 https://www.somda.nl/forum/23238/p724946/):Terug naar mijn zakelijke, on topic-bijdrage: er gáán binnenkort weer een heleboel mensen met de trein, ongeacht wat iedereen daarvan vindt. De 1,5 meter is niet aan te houden als de NS niet alles uit de kast trekt. Is die capaciteit er?
Ik las ergens vandaag dat de capaciteit van de treinen zakt tot 20% bij het aanhouden van de 1,5 meter en rijden van de volledige dienstregeling.
Het ziekteverzuim bij NS bedraagt nog altijd 30%, dat is (ruim) 10% meer dan normaal.
Een deel van die 10% is door risicogroepen, een ander deel is doordat NS strenger is dan de RIVM-norm voor vitale beroepen (geen koorts = werken, NS hanteert symptonen als verkoudheid enz. = niet werken). Met 70% van de werknemers houd je het rijden van volledige dienstregeling niet vol zonder verlof, herinstructie enz. in te gaan trekken met alle gevolgen van dien.

Tot zover het NS-aandeel, zie eerst maar eens de burger zo te reguleren dat 80% van de reguliere reizigers nog steeds thuis blijft (werken).

Laatst bewerkt door rolandrail op 20-04-2020 23:48


Rolandrail is verhuist van .net naar .nl
 

21-04-2020 07:54:05
daniel81
daniel81
NS heeft de oplossing dus deels zelf in de hand door de normale richtlijn te volgen in plaats van eigen strengere regels.
Verder ben ik benieuwd waar de regering vanmiddag mee komt. Je hoort de roep om versoepeling van de norm voor jongeren steeds luider worden. Als nu bv besloten zou worden de leeftijdsgrens van de verplichting tot afstand houden op te schroeven van 12 tot 18 kunnen middelbare scholieren alweer gewoon in de trein zitten.
Een andere sleutel zou zijn om 1,5m te beperken tot 1,0 m (wat de officiële richtlijn van de WHO is), met een beetje geluk kun je qua zitplaatsen dan ongeveer op 50% uitkomen.
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

21-04-2020 08:44:26
seinhuis
seinhuis
NS heeft op dit moment met de huidige dienstregeling (zelfs volgende week in de uitgebreide dienstregeling) voldoende personeel om ook personeel zonder koorts ziek thuis te kunnen laten.

Als NS te veel ziekmeldingen krijgt dan worden alle zieke personeel zonder koorts alsnog opgeroepen. Bij sommige functies is dit al het geval.
 

21-04-2020 08:47:57
roeter
roeter
Quote
brun (ma 20 apr 2020 20:17:44 https://www.somda.nl/forum/23238/p724946/):
Terug naar mijn zakelijke, on topic-bijdrage: er gáán binnenkort weer een heleboel mensen met de trein, ongeacht wat iedereen daarvan vindt. De 1,5 meter is niet aan te houden als de NS niet alles uit de kast trekt.

Is die capaciteit er?


Allereerst gaat het hier niet alleen om de NS, maar om alle bedrijven in het OV, zowel trein als bus.
En het antwoord is natuurlijk - nee, die capaciteit is er niet. Niet bij NS, en niet bij de andere vervoerders. Zoals hierboven opgemerkt kan je bij handhaving van de 1,5m regel maar 20% van het vervoer benutten. Dus als veel mensen weer gaan reizen kan niet aan de regels worden voldaan want geen enkele vervoerder heeft een vijfvoudige overcapaciteit.
Dus volgens de hier gevoerde discussie rest er maar één optie en dat is het volledig stilleggen van al het OV. Want iedere andere aangedragen oplossing wordt afgedaan met kan/mag/wil/werkt/lukt niet of welk ander werkwoord men hier maar ook wil invullen.

Laatst bewerkt door roeter op 21-04-2020 08:48
 

21-04-2020 09:02:14
daniel81
daniel81
Dat laatste is natuurlijk onzin.
Zoals ik al aangaf, die 1,5 meter regel geldt ook op de bestemmingen van de reizigers dus zullen er alleen al om die reden veel minder verplaatsingen zijn.
Dan zal er nog een hele groep zijn die geen gebruik van het OV durft te maken omdat ze tot een risicogroep behoren, of niet van het OV gebruik mogen maken van bv hun werkgever uit angst dat hun personeel ziek wordt.
Dan zitten we ook nog eens in de rustigste tijd van het jaar, waarin normaliter de maximale capaciteit toch al niet ingezet zou worden.

En als we het dan toch over vrijetijdsverkeer hebben, dat zijn vaak mensen uit 1 gezin die samen reizen dus voor hen geldt de 1,5 m regel niet. Daarbij reizen die voor het grootste deel toch al niet in de spitsuren.

Al met al hebben we het echt niet over een vijfvoudige capaciteit die nodig is. Met een beetje goede wil en creativiteit (en hopelijk zo min mogelijk gedwongen beperkingen) moet je daar best uit kunnen komen.
 

21-04-2020 09:16:37
aarclay
aarclay
De NS steunt de medische wetenschap met het opzetten van een productielijn voor beademenings-apparatuur. Mooi initiatief!

https://nieuws.ns.nl/ns-start-noodproductie-onderdelen-medische-apparatuur/

Verder melden ze dat de modernisering van de VIRMm gewoon doorgaat. En ik neem aan dat dit ook voor het schadeherstel geldt.

Laatst bewerkt door aarclay op 21-04-2020 09:17


Choo choo.....
 

21-04-2020 09:33:22
daniel81
daniel81
Quote
aarclay (di 21 apr 2020 09:16:37 https://www.somda.nl/forum/23238/p724961/):
Verder melden ze dat de modernisering van de VIRMm gewoon doorgaat. En ik neem aan dat dit ook voor het schadeherstel geldt.

Yep. Verscheen gisteren een leuk artikel over op Spoorpro:
https://www.spoorpro.nl/materieel/2020/04/20/ns-over-de-uitdaging-van-het-fithouden-van-stilstaande-treinen/
 

21-04-2020 10:29:44
chris24
chris24
Quote
brun (ma 20 apr 2020 18:57:45 https://www.somda.nl/forum/23238/p724938/):
Quote
phantom (ma 20 apr 2020 17:51:37 https://www.somda.nl/forum/23238/p724934/): Ik ga de weder vraag stellen,waarom moeten vele die zich verstandig gedragen in deze tijd de dupe worden van de kleinere groep(die veel schade kunnen aan richten t.a.v. verspreiding)die maar gewoon doet waar die zin in heeft ??
%02%


Jij en Oldskool verdraaien mijn woorden.

Ik zeg niet dat het goed is dat veel mensen doen waar ze zin in hebben, ik constateer alleen dát ze het doen.

Dan kun je boos worden en repressieve maatregelen eisen óf je gaat er realistisch mee om, wetende dat die kleine groep helemaal niet meer zo klein is, sterker nog, steeds groter wordt. Van dag tot dag zijn er meer mensen op straat. Zodra grote bedrijven hun kantoren weer openen, zitten de treinen gegarandeerd weer vol.

En dan? Wat is dan de oplossing? Gaan jullie met een vermanend vingertje op het perron staan?
een deel oplossing zie ik in plexiglas plaatsen waar de stoelen in coach opstelling staan
 

21-04-2020 10:35:45
sjoerd
sjoerd
Ik niet. Want zoals die plexiglaspanelen bij de bakker aan het plafond zijn gehangen, zo zal het in een trein of tram echt niet gaan. Als zelfs de wandtafeltjes zijn aangepast op aanrijdingsrisico, gaat men echt niet aan de sukkel met allerlei loshangend spul. Schijnveiligheid voor het virus, en totale onveiligheid qua letselgevaar. Nog afgezien van vandalisme.  

21-04-2020 10:48:38
waalkade
waalkade
En zeker geen plexiglas, als iets scherps breekt is het wel plexiglas.  

21-04-2020 12:20:56
PeterJ
PeterJ
Lekker hygiënisch ook als mensen er tegenaan niezen of hoesten... Lijkt me geen goede oplossing.  

21-04-2020 12:56:19
seinhuis
seinhuis
In mijn ogen is de enige oplossing dat reizigers voor elke trein moeten reserveren. Alleen de raam stoelen zijn te reserveren (en zelfs dan nog klopt het niet, want de afstand tot de gangpad is geen 1,5 meter) en de rij stoelen voor en achter je zijn leeg.

Dit betekent dat elk reiziger 6 ongeveer gemiddeld stoelen in beslag neemt. Dus 6% (als ik het goed uit heb gerekend) van de zitplaatsen worden benut. In het weekend zou je iets meer mee kunnen meenemen omdat je huishouding bij elkaar kan zetten.

Oja, niemand mag staan.

Echter is dit maatschappelijk en financieel niet mogelijk.
 

21-04-2020 13:00:30
IJsbergsla
IJsbergsla
6% is bijzonder pessimistisch berekend  

21-04-2020 13:08:18
michaben
michaben
Hoe kom je op die 6 uit? Als je alleen de raamplaatsen benut en steeds een rij leeg laat kom ik uit op ongeveer 4. Je houdt weliswaar een rij voor en achter leeg, maar die rijen overlappen elkaar. Dus als je 8 rijen hebt, dan heb je aan de linkerzijde de rijen 1, 3, 5 en 7, en aan de rechterzijde de rijen 2, 4, 6 en 8 die je leeg houdt. Dus dan kom je uit op 1 op de 4, oftewel 25%, bij een even aantal rijen.  

21-04-2020 13:49:16
aarclay
aarclay
Hadden ze bij Connexxion niet een PROTOS voorzien van plexiglas schermen?
Al was het dan wel een jaar of wat geleden.

Hoe is die proef afgelopen?


Choo choo.....
 

21-04-2020 14:03:12
michaben
michaben
Volgens de laatste update op ndovloket.nl, vanaf 29 april:
- 500 rijdt weer
- 600 rijdt weer
- 1000 rijdt weer
- 1600 rijdt weer volledig
- 1700 rijdt weer volledig
- 2200 rijdt weer
- 2400 rijdt weer
- 2900 rijdt weer volledig
- 3000 rijdt weer volledig, nog wel met de extra stop te Db
- 3600 rijdt weer
- 3900 rijdt weer volledig
- 11600 rijdt weer
- 11700 rijdt weer
 

21-04-2020 14:19:09
279
279
waar zie jij dat lijstje staan op ndov > NS ?
ik zie alleen tekst dat er meer IC's gaan rijden vanaf 29/4...
 

21-04-2020 14:50:50
diesels
diesels
Opvallend beide IC's via de Veluwe terug en geen via de Hanzelijn. Daar blijft men dus aangewezen op de buiten de knoop rijdende 14600. Deze vertrekt overigens de laatste dagen wel met standaard +7 uit Zl, vermoedelijk om de knoop te laten aansluiten, maar structureel lijkt hier nog niks aangepast.  

21-04-2020 15:21:07
daniel81
daniel81
Een simpele oplossing zou zijn om de 2400 door te trekken naar Zl.
Eventueel met stops in Dron en Kpnz, zodat de 14600 op Lls-Zl kan vervallen.
 

21-04-2020 16:19:55
aarclay
aarclay
Quote
279 (di 21 apr 2020 14:19:09 https://www.somda.nl/forum/23238/p724975/): waar zie jij dat lijstje staan op ndov > NS ?
ik zie alleen tekst dat er meer IC's gaan rijden vanaf 29/4...

Haalt hij dat niet uit de datastroom?


Choo choo.....
 

21-04-2020 17:04:24
Amazonous
Amazonous
Dinsdag is de leverdag van patroonritten t.b.v. reisplanners. Was idd een nieuwe versie vandaag om 11.30


Niet gehinderd door enige kennis van zaken
 

21-04-2020 17:19:44
chris24
chris24
Quote
PeterJ (di 21 apr 2020 12:20:56 https://www.somda.nl/forum/23238/p724968/): Lekker hygiënisch ook als mensen er tegenaan niezen of hoesten... Lijkt me geen goede oplossing.
nou een mondkapje Zal in mijn ogen ook verplicht worden in de treinen en stations als het ziekenhuis genoeg hebt. En de boete op geen mondkapje op moet minimaal 300€ worden
 

21-04-2020 20:02:15
anton_
anton_
Quote
diesels (di 21 apr 2020 14:50:50 https://www.somda.nl/forum/23238/p724977/): Opvallend beide IC's via de Veluwe terug en geen via de Hanzelijn. Daar blijft men dus aangewezen op de buiten de knoop rijdende 14600. Deze vertrekt overigens de laatste dagen wel met standaard +7 uit Zl, vermoedelijk om de knoop te laten aansluiten, maar structureel lijkt hier nog niks aangepast.


lijstje is ook tegenstrijdig met wat ns zegt: elke uur een IC op alle IC lijnen.

EDIT - misschien is de Hanzelijn de "bijna" in "Vanaf bijna ieder station in Nederland waar normaal ook intercity’s stoppen, rijdt nu minstens 1 keer per uur een intercity."

-
ook vreemd is dat de 2400 rijdt - die wordt bij verstoring meestal als eerste opheven.

Laatst bewerkt door anton_ op 21-04-2020 20:05
 

21-04-2020 20:53:13
diesels
diesels
Nou vanaf Lls rijdt de 2400 en het volgende IC-station is Zl dus daar is geen speld tussen te krijgen. Maar ik had eerder verwacht de 500 OF 600 en de 700 OF 1800....  

21-04-2020 21:10:23
michaben
michaben
Even voor de duidelijkheid, in bijzondere tijden als deze komt het regelmatig voor dat tussentijdse updates komen voor de reisinformatie, het is dus nog prima mogelijk dat morgen of overmorgen er nog enkele treinseries bij gaan komen of aangepast worden.  

21-04-2020 21:21:54
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
anton_ (di 21 apr 2020 20:02:15 https://www.somda.nl/forum/23238/p724996/):
lijstje is ook tegenstrijdig met wat ns zegt: elke uur een IC op alle IC lijnen.

Dat heeft NS niet gezegd, wel dat vanaf elk station waar normaal een IC stopt 1x/uur een IC krijgt.
En aangezien er met deze aangepaste dienstregeling zowel in Zwolle als Lelystad ICs komen voldoen ze dus gewoon aan wat ze gezegd hebben


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

21-04-2020 23:12:09
dennistd
dennistd
Quote
chris24 (di 21 apr 2020 17:19:44 https://www.somda.nl/forum/23238/p724990/):
Quote
PeterJ (di 21 apr 2020 12:20:56 https://www.somda.nl/forum/23238/p724968/): Lekker hygiënisch ook als mensen er tegenaan niezen of hoesten... Lijkt me geen goede oplossing.
nou een mondkapje Zal in mijn ogen ook verplicht worden in de treinen en stations als het ziekenhuis genoeg hebt. En de boete op geen mondkapje op moet minimaal 300€ worden

En waar denk je al die mondkapjes weg te gaan halen als er nu al niet eens genoeg zijn voor alle mensen in de zorg?

Sowieso moet je als je het goed wil doen al om de zoveel tijd een nieuw mondkapje op. En hoe bewaar je hem zodat je niet de buitenkant (met daarop mogelijk virusdeeltjes van anderen erop) aanraakt?

Ik denk dat zoiets hier op uit gaat lopen: https://twitter.com/hierbinichjetzt/status/1252209225574612992?s=19

Laatst bewerkt door dennistd op 21-04-2020 23:12
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


22-04-2020 01:07:11
Kesbeke
Kesbeke
Quote
seinhuis (di 21 apr 2020 12:56:19 https://www.somda.nl/forum/23238/p724970/): In mijn ogen is de enige oplossing dat reizigers voor elke trein moeten reserveren. Alleen de raam stoelen zijn te reserveren.




Maar verder gaat alles goed met je? Er zijn mensen die een (al dan niet duur) abonnement hebben en die moeten dan maar reserveren? Ik houd van het denken in oplossingen, maar deze zie ik even niet hoor....
 

22-04-2020 01:14:42
MVB87
MVB87
Quote
Kesbeke (wo 22 apr 2020 01:07:11 https://www.somda.nl/forum/23238/p725005/):
Quote
seinhuis (di 21 apr 2020 12:56:19 https://www.somda.nl/forum/23238/p724970/): In mijn ogen is de enige oplossing dat reizigers voor elke trein moeten reserveren. Alleen de raam stoelen zijn te reserveren.




Maar verder gaat alles goed met je? Er zijn mensen die een (al dan niet duur) abonnement hebben en die moeten dan maar reserveren? Ik houd van het denken in oplossingen, maar deze zie ik even niet hoor....


En dan reageer je dus maar zo? Jammer, laten we het wat gezelliger houden (of maken). De gesprekken over de corona maatregelen dreigen telkens te ontsporen hier...
 

22-04-2020 08:53:04
sjoerd
sjoerd
Zo is dat: je kunt van mening verschillen.
Maar laten we het hier maar bij feiten houden. En laten we vooral proberen om ook daarbij niet op de persoon te spelen, maar feit tegenover feit te stellen.%02%
 

22-04-2020 16:06:36
seinhuis
seinhuis
Quote
Kesbeke (wo 22 apr 2020 01:07:11 https://www.somda.nl/forum/23238/p725005/):
Quote
seinhuis (di 21 apr 2020 12:56:19 https://www.somda.nl/forum/23238/p724970/): In mijn ogen is de enige oplossing dat reizigers voor elke trein moeten reserveren. Alleen de raam stoelen zijn te reserveren.




Maar verder gaat alles goed met je? Er zijn mensen die een (al dan niet duur) abonnement hebben en die moeten dan maar reserveren? Ik houd van het denken in oplossingen, maar deze zie ik even niet hoor....


Bedankt dat je zorgen over mij maakt. Ben nog helemaal gezond.

De laatste zin van de post staat dat het maatschappelijk en financieel onmogelijk is. Ik wilde dit niet als een serieus idee de wereld in gooien, maar eerder duidelijk maken dat 1,5 meter afstand in het OV onmogelijk is.
 

22-04-2020 19:28:48
chris24
chris24
Van de week kwam ik met het idee van plexiglas op de link zie ongeveer een beetje wat het moet worden https://www.treinreiziger.nl/deze-bus-is-corona-proof-met-toch-26-zitplaatsen/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter.

In een trein vind ik plexiglas veiliger dan in een bus.
 

22-04-2020 20:16:34
Berk24
Berk24
-

Laatst bewerkt door Berk24 op 22-04-2020 21:05


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

22-04-2020 20:16:54
mren
mren
Meerdere berichten over reizigers met geldig vvb die uit de eerste klasse worden gezet wegens "slegs vir hc's": http://voorbeterov.nl/corona  

22-04-2020 20:57:36
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
dennistd (di 21 apr 2020 23:12:09 https://www.somda.nl/forum/23238/p725002/): En waar denk je al die mondkapjes weg te gaan halen als er nu al niet eens genoeg zijn voor alle mensen in de zorg?
Het tekort in de zorg betreft vooral de FPP3 mondkapjes, dus de exemplaren met filter die ook de kleinste deeltjes tegenhouden.

De mondkapjes die men bijvoorbeeld in Duitsland verplicht stelt in het OV zijn juist de eenvoudige stoffen mondkapjes. En ook een sjaal voor mond en neus zou daar volstaan.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

22-04-2020 22:03:19
brun
brun
Quote
mren (wo 22 apr 2020 20:16:54 https://www.somda.nl/forum/23238/p725046/): Meerdere berichten over reizigers met geldig vvb die uit de eerste klasse worden gezet wegens "slegs vir hc's": http://voorbeterov.nl/corona


Wat een rare site is dat. Het noemt geen enkele bron voor die stelling dat reizigers uit de eerste klas worden gebonjourd. Sterker nog, voor geen van de artikelen die het publiceert, noemt het een bron.

De meneer achter die site is dan ook niet helemaal onomstreden:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Rikus_Spithorst
 

23-04-2020 00:49:12
BGM104
BGM104
Is deze site beter: https://community.ns.nl/werkzaamheden-en-evenementen-54/reactie-ns-op-corona-covid-19-virus-64152/index17.html

Wel beetje naar beneden scrollen.
 

23-04-2020 10:11:19
DingeZ
DingeZ
Quote
daniel_ddr (wo 22 apr 2020 20:57:36 https://www.somda.nl/forum/23238/p725047/):
Quote
dennistd (di 21 apr 2020 23:12:09 https://www.somda.nl/forum/23238/p725002/): En waar denk je al die mondkapjes weg te gaan halen als er nu al niet eens genoeg zijn voor alle mensen in de zorg?
Het tekort in de zorg betreft vooral de FPP3 mondkapjes, dus de exemplaren met filter die ook de kleinste deeltjes tegenhouden.

De mondkapjes die men bijvoorbeeld in Duitsland verplicht stelt in het OV zijn juist de eenvoudige stoffen mondkapjes. En ook een sjaal voor mond en neus zou daar volstaan.


Dat klopt, maar die simpele mondkapjes zijn ook vrij zinloos, aangezien ze vrijwel geen invloed hebben op het besmettingsrisico, ze voorkomen hooguit dat je ongegeneerd je medepassagier in z'n gezicht niest. Daarnaast moet je een mondkapje niet aan de buitenkant aanraken en na gebruik weggooien, anders maak je het alleen maar erger.

Dat is nu juist het problematische hiervan, een mondkapje kan bij correct gebruik in principe geen kwaad, zolang het maar niet ten koste gaat van alle andere maatregelen. Anderhalve meter afstand houden is nog steeds vele malen effectiever dan een meter afstand houden met mondkapje op.
 

23-04-2020 11:57:56
Nelis
Nelis
Normale chirurgische mondkapjes zorgen alleen dat je het zelf niet overdraagt naar een ander. Het advies voor het dragen van mondkapjes moet dan ook samen gaan met een duidelijke instructie. Ik zie dit ook als de reden waarom de tandarts wel open kan maar de kapper niet. De tandarts kent immers de regels en protocollen al voor het hygienisch werken met een mondkapje.

Hetzelfde educatie advies heb ik voor het gebruik van latex/nitryl handschoenen. Ik zie veel mensen deze dragen en dan er alsnog alles mee doen/aanraken en ze dan onveilig uittrekken. Terwijl je met een klein beetje educatie kan leren deze zonder transmissiegevaar uit te trekken.

Laatst bewerkt door Nelis op 23-04-2020 11:58
 

23-04-2020 12:32:43
seinhuis
seinhuis
In Japan wordt al jaren mondkapjes gedragen. Niet omdat ze bang zijn om ziek te worden, maar wie de griep heeft of verkoudheden zijn om andere niet te besmetten.
Daar wordt het op school geleerd hoe je moet dragen.

Tevens blijft goeie hygiëne belangrijk. Anders is het schijn veiligheid

(Had ik niet al eerder gezegd dat Nederland steeds meer op Japan gaat lijken? )
 

23-04-2020 12:39:18
Oldskool
Oldskool
Tijd voor herinstructie dan, daar in Japan. https://www.telegraaf.nl/nieuws/2047328624/corona-grijpt-om-zich-heen-in-japan-zorg-op-punt-in-te-storten Virus grijpt daar momenteel met rasse schrede om zich heen.

Laatst bewerkt door Oldskool op 23-04-2020 12:39
 

23-04-2020 12:48:00
daniel81
daniel81
Des te meer een bewijs dat de 'mondkapjes light' tamelijk zinloos zijn, die hebben vooral een hoog placebo-gehalte. Niet voor niets is RIVM daar dan ook geen voorstander van. Een echt zinvol medisch mondkapje kun je max een half uur op hebben anders krijg je het spaans benauwd....  

23-04-2020 13:38:53
Xander140
Xander140
Quote
brun (wo 22 apr 2020 22:03:19 https://www.somda.nl/forum/23238/p725050/):
Quote
mren (wo 22 apr 2020 20:16:54 https://www.somda.nl/forum/23238/p725046/): Meerdere berichten over reizigers met geldig vvb die uit de eerste klasse worden gezet wegens "slegs vir hc's": http://voorbeterov.nl/corona


Wat een rare site is dat. Het noemt geen enkele bron voor die stelling dat reizigers uit de eerste klas worden gebonjourd. Sterker nog, voor geen van de artikelen die het publiceert, noemt het een bron.

De meneer achter die site is dan ook niet helemaal onomstreden:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Rikus_Spithorst
Ik kan dit bevestigen! Het het laatst in de 6900 dat een HC de 1e opeiste.. De voorste 1e klas zat ram vol in 1 6je SLT ik heb aangegeven dat ik 1e klas heb en mocht ik wel met uitzondering zitten. Vind het persoonlijk echt onzinnig want ik wil de NS steunen door me abo door te laten lopen maar op deze manier is dit stank voor dank
 

23-04-2020 13:46:25
PeterJ
PeterJ
Die kerel is gewoon anti-NS. In de Arriva treinen is de 1e klas ook afgezet en daar hoor je hem niet over.  

23-04-2020 13:49:06
Xander140
Xander140
Bij Arriva is dat wel logisch ivm ontbreken cabinedeuren. Personeel moet steeds langs reizigers dan.  

23-04-2020 13:51:32
PeterJ
PeterJ
Maar ja, om dan al het NS personeel over een kam te scheren slaat natuurlijk nergens op. Arme man.  

23-04-2020 14:38:09
Oldskool
Oldskool
Probleem bij NS is dat je bij SLT niet vanuit de cabine kan sleutelen en in en uitstappen vanuit de cabine nogal een hoge af/opstap is. Rechtvaardigt in het geheel niet dat de eerste klas geclaimd moet worden.  

23-04-2020 14:43:35
daniel81
daniel81
Wel opvallend dat er bij SLT vanuit de cabine niet gesleuteld kan worden. je zou toch verwachten dat de stellen voorbereid zouden zijn op eenmansbediening (zelfs SGM was dat, weet niet of da nu nog zo is)

Laatst bewerkt door daniel81 op 23-04-2020 14:43
 

23-04-2020 15:24:27
brun
brun
In de vóór-coronatijd heb ik vaak genoeg gezien dat een conducteur een overvolle Sprinter gewoon afsloot, buitenom liep en dan bij de machinist instapte. En bij niet zo volle Sprinters liep de conducteur dan eventjes door de eerste klas naar de achterste cabine.

Dus daaraan ligt het niet.

Waarschijnlijk is er op dit moment slechts een handjevol collega's dat heel principieel doet en de hele 1e klas voor zichzelf opeist? Geen reden om iedereen bij de NS erop af te rekenen, lijkt me.

Er zijn altijd wel een paar zwarte schapen. Bij NS International werkte ook een tijdje een enorrrme... nouja. Had het twee of drie keer met die man aan de stok omdat ie zo afgrijslijk bureaucratisch was. Terwijl al z'n collega's zulke prettige, meedenkende mensen zijn. Tja. Doe je niks aan.

Laatst bewerkt door brun op 23-04-2020 15:24
 

23-04-2020 16:03:59
sjoerd
sjoerd
Dat iemand formeel wordt, gebeurt vaak (maar niet altijd) doordat er eerder formeel naar de persoon in kwestie is gehandeld. Wie zaait zal oogsten. Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.  

23-04-2020 16:56:52
brun
brun
Quote
sjoerd (do 23 apr 2020 16:03:59 https://www.somda.nl/forum/23238/p725086/): Dat iemand formeel wordt, gebeurt vaak (maar niet altijd) doordat er eerder formeel naar de persoon in kwestie is gehandeld. Wie zaait zal oogsten. Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.


Dat, óf het is gewoon een onaangename conducteur hè. Die heb je soms. We zijn allemaal mensen.
 

23-04-2020 17:06:28
daniel81
daniel81
Zo ben ik eens ontzettend kwaad geweest op een conducteur van de ICB die een volle minuut te vroeg vertrok terwijl er nog allemaal overstappers aan kwamen rennen...
maar goed we dwalen af
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

23-04-2020 17:07:53
mvanuden
mvanuden
Quote
brun (do 23 apr 2020 15:24:27 https://www.somda.nl/forum/23238/p725085/): In de vóór-coronatijd heb ik vaak genoeg gezien dat een conducteur een overvolle Sprinter gewoon afsloot, buitenom liep en dan bij de machinist instapte. En bij niet zo volle Sprinters liep de conducteur dan eventjes door de eerste klas naar de achterste cabine.



Daarom ga ik altijd in de voorste coupé eerste klas zitten, omdat de conducteur *mij* altijd stoort door bij elk station van de achterste cabine naar de deur te lopen, te sluiten, en weer terug te lopen
 

24-04-2020 07:08:47
treinhobby
treinhobby
Quote
seinhuis (wo 22 apr 2020 16:06:36 https://www.somda.nl/forum/23238/p725034/):
Quote
Kesbeke (wo 22 apr 2020 01:07:11 https://www.somda.nl/forum/23238/p725005/):
Quote
seinhuis (di 21 apr 2020 12:56:19 https://www.somda.nl/forum/23238/p724970/): In mijn ogen is de enige oplossing dat reizigers voor elke trein moeten reserveren. Alleen de raam stoelen zijn te reserveren.




Maar verder gaat alles goed met je? Er zijn mensen die een (al dan niet duur) abonnement hebben en die moeten dan maar reserveren? Ik houd van het denken in oplossingen, maar deze zie ik even niet hoor....


Bedankt dat je zorgen over mij maakt. Ben nog helemaal gezond.

De laatste zin van de post staat dat het maatschappelijk en financieel onmogelijk is. Ik wilde dit niet als een serieus idee de wereld in gooien, maar eerder duidelijk maken dat 1,5 meter afstand in het OV onmogelijk is.

Zo gek was je idee nog niet.
Vervoersbedrijven kijken naar een speciale reserverings-App.

https://nos.nl/l/2331532
 

24-04-2020 09:36:28
spurt2244
spurt2244
OV breed wordt dat het niet met die app en er zijn ook mensen zonder mobiele telefoon denk aan oudere mensen bijvoorbeeld. Kortom 1,5 meter afstand in het OV is op termijn onhaalbaar.  

24-04-2020 10:27:37
daniel81
daniel81
Ach iedereen is ook aan de chipkaart geraakt, waaronder de ouderen.
En als een oudere toch graag op pad wil is er vast wel iemand die hem/haar daarbij kan helpen...
 

24-04-2020 11:02:14
Xander140
Xander140
De vraag is uiteraard de handhaving van dergelijke systemen... Reserveren laat in Duitsland ook zien dat dat niet zo simpel is. Wat doe je bijvoorbeeld als een, noem maar wat een SLT 6 wordt vervangen door een SLT4 door een defect.... En wat moeten die mensen dan? De volgende trein is ook al gereserveerd. In Duitsland betekent dat zonder corona vaak staan. Ik snap het idee de uitvoering er van is gewoon onbetrouwbaar.  

24-04-2020 11:08:20
sjoerd
sjoerd
Er is wel veel verschil tussen een OV-kaart die je alleen behoeft vast te houden (nadat een nerd heeft gezorgd dat er automatisch opladen aan is verbonden) en een app die je telkens als je op reis moet van alles moet vertellen.
Een werkbare app is waarschijnlijk zo teleurstellend dat hij snel het loodje legt en intussen tot veel frustratie heeft geleid. Je krijgt net zoiets als bij de corona-app. Voor niet-nerds niet te doen.
In alle eerlijkheid: ik ben geen digibeet, maar toch ook zeker geen nerd. Ik begin er niet aan, en dat geeft echt ontzettend veel rust en tijd die ik nuttiger kan besteden.
Praktijk zal zijn, dat je je reis hebt aangemeld, en dat er alsnog geen plek is in de trein. En behalve dat ik geen nerd ben, ben ik ook absoluut geen zwartkijker, en wel een realist.
 

24-04-2020 11:51:43
john2
john2
Quote
spurt2244 (vr 24 apr 2020 09:36:28 https://www.somda.nl/forum/23238/p725109/): OV breed wordt dat het niet met die app en er zijn ook mensen zonder mobiele telefoon denk aan oudere mensen bijvoorbeeld. Kortom 1,5 meter afstand in het OV is op termijn onhaalbaar.

En er zijn ook mensen, zoals ik, die geen app op hun mobiel kunnen laden. Omdat het mobiel daar ongeschikt voor is.
 

24-04-2020 14:26:51
pjkleton
pjkleton
Ik meen al gehoord te hebben dat de OV App niet doorgaat. Hoe zouden de zitplaatsen worden genummerd ?
Hoe de rijtuigen ?
Hoe de worden de aanduidingen bij de perrons waar jouw rijtuig langs het perron komt te staan ? Dan moeten de letterborden ook nog geplaatst worden langs alle perrons en op alle stations... Wat als de trein andersom staat ?Wordt dat dan omgeroepen,of krijg je dan een waarschuwing op je mobieltje ?
De problemen van afwijkingen in de treinsamenstellingen kom je nu al tegen in Duitsland ,hoewel het meestal goed gaat ,maar toch ???
Peter
 

24-04-2020 14:43:58
waalkade
waalkade
Staat een artikel over in het nieuws.
Hebben ze het weer over de zorg medewerkers.
Dat zijn helaas de mensen die voor een ruim deel corona hebben.
Die wil je niet in het OV hebben.
 

24-04-2020 15:33:55
gkw1969
gkw1969
Quote
waalkade (vr 24 apr 2020 14:43:58 https://www.somda.nl/forum/23238/p725141/): Staat een artikel over in het nieuws.
Hebben ze het weer over de zorg medewerkers.
Dat zijn helaas de mensen die voor een ruim deel corona hebben.
Die wil je niet in het OV hebben.

Sorry, hier moet ik even op reageren. Ik hou de zorg goed in de gaten, mijn partner werkt zelf in de zorg, en het is wel een heel zwaar statement om te zeggen dat een ruim deel(wat overigens weer geen normaal Nederlands is, maar dat is een andere discussie) van de zorg het virus met zich meedraagt.
Ik weet niet of jij weet hoeveel mensen er in de zorg werken, maar hier even aantal getallen op basis van CBS cijfers:
Verpleeghuiszorg en thuiszorg: 350.000
Ziekenhuis: 220.000
Gehandicaptenzorg: 140.000
UMC: 75.000
Huisarts en gezondheidscentra: 40.000
Maakt een totaal van: 825.000 in de verpleeghuiszorg en medische zorg.
Als je dat weg zet tegen misschien 100.000 geïnfecteerden. Dan valt het aantal geïnfecteerden onder zorgpersoneel nog wel mee. Zeker als je nagaat dat het virus zich niet beperkt tot een beroepsgroep.

De reden dat ik zo fel reageer is dat je hier nu een hardwerkende beroepsgroep wegzet als potentieel gevaar voor de rest van de wereld. Dus wees in het vervolg voorzichtig met oordelen.
 

24-04-2020 16:46:32
MVB87
MVB87
Quote
waalkade (vr 24 apr 2020 14:43:58 https://www.somda.nl/forum/23238/p725141/): Staat een artikel over in het nieuws.
Hebben ze het weer over de zorg medewerkers.
Dat zijn helaas de mensen die voor een ruim deel corona hebben.
Die wil je niet in het OV hebben.


Nee hè, gaan we nou alwéér deze discussie hier voeren?

Laatst bewerkt door MVB87 op 24-04-2020 16:46
 

24-04-2020 16:56:11
rolandrail
rolandrail
Ja, niemand heeft wat beters te doen blijkbaar %03%


Rolandrail is verhuist van .net naar .nl
 

24-04-2020 18:49:28
nohab
nohab
Quote
pjkleton (vr 24 apr 2020 14:26:51 https://www.somda.nl/forum/23238/p725139/): Ik meen al gehoord te hebben dat de OV App niet doorgaat. Hoe zouden de zitplaatsen worden genummerd ?
Hoe de rijtuigen ?
Hoe de worden de aanduidingen bij de perrons waar jouw rijtuig langs het perron komt te staan ? Dan moeten de letterborden ook nog geplaatst worden langs alle perrons en op alle stations... Wat als de trein andersom staat ?Wordt dat dan omgeroepen,of krijg je dan een waarschuwing op je mobieltje ?
De problemen van afwijkingen in de treinsamenstellingen kom je nu al tegen in Duitsland ,hoewel het meestal goed gaat ,maar toch ???
Peter
Dat is hoe we reserveringen gewend zijn. Nu gaat het er alleen maar om dat er niet teveel reizigers zijn. Hoeveel er in kunnen kun je uitrekenen en zoveel reserveringen zijn er beschikbaar. Plaatsje mag je gewoon zoals altijd zelf uitzoeken.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

24-04-2020 20:14:19
ThijsvLoon
ThijsvLoon
Quote
treinhobby (vr 24 apr 2020 07:08:47 https://www.somda.nl/forum/23238/p725103/):
Vervoersbedrijven kijken naar een speciale reserverings-App.

https://nos.nl/l/2331532


Ik denk als mensen moeten reserveren voor hun regionale trein, bus ect. de populariteit van het openbaar vervoer enorm zal kelderen. Tevens is dan de definitie van openbaar vervoer weg..

Ik denk niet dat iets van een anderhalve meter samenleving in het openbaar vervoer goed zou functioneren.
 

24-04-2020 20:37:47
Nelis
Nelis
Ik voorzie een hele hoop issues bij reservering. Laten we beginnen met dat er op dit moment geen controle is op plaatsbewijzen in de trein. Dus is er geen controle of iemand daadwerkelijk gereserveerd heeft. Wat het reserveer systeem tot op zekere hoogte een wassen neus maakt. Je ziet hoe mensen over tijd nu ook losser met adviezen omgaan en het is niet te verwachten dat een systeem zonder handhaving mensen gaat tegenhouden.

Om nog maar te zwijgen over dat steeds meer mensen weer naar hun werk gaan waardoor de spits weer drukker wordt en treinen volgeboekt raken. Wat de vraag oproept of NS aan de abbonementsvoorwaarden voldoet op het moment dat er meerdere treinen achter elkaar volgeboekt zijn en je als abbonementshouder niet vervoert wordt. Ik voorzie dan ook dat mensen reserveringen van populaire treinen gaan hamsteren (lang van te voren vast leggen) uit angst dat ze anders hun vervoer mislopen wat ze nodig hebben om te forensen.

Voor mij persoonlijk is het een probleem dat mijn werk zich niet goed laat plannen wat het vooraf reserveren van een plek nagenoeg onmogelijk maakt. Mocht ik dan iets van te voren geboekt hebben moet de reservering ook weer snel kunnen vervallen.

Als de NS verstandig is en ze de druk op treinen willen verlagen zouden ze ook kunnen adviseren dat mensen hun abbonement stil kunnen zetten en de auto naar hun werk kunnen nemen. Al is dit advies natuurlijk vloeken in de kerk, het zou wel een deel van de vervoersvraag per trein op een veilige manier ontlasten.

Laatst bewerkt door Nelis op 24-04-2020 20:41
 

24-04-2020 21:02:31
sjoerd
sjoerd
Zojuist een enquete van NS ingevuld, en inderdaad de hierbovfen genoemde problemen aangegeven. Ik hoef niet naar een bepaalde werkplek, dus heb het relatief gemakkelijk. Maar een reservering zie ik ook echt niet zitten voor de dagen dat ik elders onderzoek moet doen, terwijl ik dan toch op OV ben aangewezen.  

24-04-2020 21:15:53
daniel_ddr
daniel_ddr
Er zijn inderdaad vooral ook praktische bezwaren tegen reserveren, want wil je op die manier zorgen dat juist mensen die het echt nodig hebben het OV kunnen gebruiken dan heb je nog allerlei zo goed als niet controleerbare extra informatie nodig.

Voorrang voor noodzakelijke reizen zou bijvoorbeeld dan logisch zijn, maar hoe controleer je bij het maken van een reservering of iemand die bus/trein/tram/metro naar zijn werk dat niet thuis kan neemt. Het reisdoel vastellen op dat moment is überhaupt vrijwel onmogelijk.
Net zoiets: als er plek in het voertuig is zou een kort ritje van station naar werk met de bus bijvoorbeeld geen probleem hoeven zijn. Maar als die bus al vol zit met reizigers die juist langer moeten reizen naar hun werk, dan zijn het juist de reizigers met korte reisafstanden die makkelijker bv. een fiets als alternatief kunnen gebruiken.
Een systeem kan dus idealiter niet uit gaan van "first come, first serve", maar hoe regel je dat zonder je hele werkweek een week vooraf al vast te leggen zodat er tijd is om daar rekening mee te houden? En wat als je onverwacht moet overwerken bijvoorbeeld.

Ook een leuke: ik gebruik zelf doorgaans een OV-fiets voor het laatste stukje, maar als die zelfservice-stalling een storing heeft heb ik nog een bus daarvoor nodig. Maar daar zou dan met last-minute reserveren maar net plek moeten zijn of je staat een half uur op de volgende te wachten.

Op zich was het natuurlijk helemaal geen rare gedachte om op reserveren als oplossing te komen, maar voor veel OV-reizigers ontstaan er toch wel heel veel praktische problemen door.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

24-04-2020 21:28:36
michaben
michaben
Bij een hoogfrequente dienstregeling is een traditionele reservering praktisch onhaalbaar. Treinen kunnen niet op elkaar wachten om een overstap over te nemen, zo horen we altijd. Maar dan kan het dus gebeuren dat er tientallen reizigers met reservering stranden bij een geringe vertraging als de aansluiting verloren gaat. Op elk knooppunt verplicht een lange overstaptijd is ook geen optie, want dan lopen de stations vol met wachtende reizigers.

Kortom, men zal een andere vorm van reserveren moeten bedenken, waarbij je reservering niet aan een specifieke rit gekoppeld zit.
 

24-04-2020 21:34:16
Nelis
Nelis
Interessant punt wat wel een flinke nagel aan de doodskist van een reserveringsysteen lijkt.  

24-04-2020 23:19:46
brun
brun
Volgens mij zoeken we het in NL weer véél te ver en willen we voor de zoveelste keer weer een compromis zoeken waar iedereen zich in kan vinden. Terwijl dat in dit specifieke geval niet bestaat, dus is er een snelle en praktische oplossing

Voorstel:

1. Ik zei het hierboven al: alles wat kan rijden, moet rijden. Maximale vervoerscapaciteit. De hele dag door.

2. Zelfredzaamheid als vervolg op punt 1: wie niet in een volle trein wil zitten, moet gewoon niet instappen. We moeten allemaal een steentje bijdragen en soms is dat helaas vervelend, maar jammer dan. Blijf thuis, stap uit of reis op een ander moment. Regel het zelf maar met je baas dat je later komt of thuiswerkt. De NS kan op dit moment niet elk probleem van elke reiziger oplossen. Stap je toch in, dan niet miepen over 't risico.

3. Nummer 2 geldt uiteraard niet voor mensen in kritieke beroepen (de zorg en noem maar op). Zij krijgen een pasje van hun werkgever uitgereikt. Voor hen wijs je de 1e klasse, een rijtuig of zelfs complete treinstellen aan, zodat ze altijd veilig kunnen reizen. Andere reizigers zonder pasje mogen niet op die plekken of in die treinen zitten. Doen ze het toch? Dan telt 't als zwartrijden, met dezelfde boete. Conducteurs controleren daarop.

Klaar.

Laatst bewerkt door brun op 24-04-2020 23:24
 

25-04-2020 12:55:51
spurt2244
spurt2244
Ik denk dat we in Nederland ook moeten kijken hoe de Belgen het doen.

*Per 4 mei 2020 zijn mondmasker verplicht in het OV.
*1,5 meter afstand is niet van toepassing meer in het OV.
*Alleen essentiële of dringende verplaatsingen zijn toegelaten. Tot zeker 8 juni 2020 zijn niet essentiële verplaatsingen verboden in België en naar een buitenland.

Zie link: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/04/24/overzicht-maatregelen/

Laatst bewerkt door spurt2244 op 25-04-2020 13:11
 

25-04-2020 13:15:47
PeterJ
PeterJ
Reserveren gaat niet helpen. Zeker niet als je moet overstappen en je aansluitende en gereserveerde trein mist. Wat nu als alle volgende treinen al 'vol' zitten? Ga je braaf wachten of ...?  

25-04-2020 14:11:49
Nelis
Nelis
Quote
spurt2244 (za 25 apr 2020 12:55:51 https://www.somda.nl/forum/23238/p725171/): Ik denk dat we in Nederland ook moeten kijken hoe de Belgen het doen.

*Per 4 mei 2020 zijn mondmasker verplicht in het OV.
*1,5 meter afstand is niet van toepassing meer in het OV.
*Alleen essentiële of dringende verplaatsingen zijn toegelaten. Tot zeker 8 juni 2020 zijn niet essentiële verplaatsingen verboden in België en naar een buitenland.

Zie link: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/04/24/overzicht-maatregelen/


Dit was ook de bottomline van wat Roger Van Boxtel gister zei bij Op1. De enige reden dat ze het niet zo doen was omdat er door het ontbreken van productie in Nl niet genoeg maskers beschikbaar zijn om dit te faciliteren. Hij ging niet echt in op een reserveringssysteem en had de hoop dat mensen in de enquete met werkbare en veilige suggesties komen. Dus ik denk dat we even af moeten wachten of daar het ei van columbus tussen zit. Laten we iig leren dat je geen veiligheid kan garanderen als je voor basale veiligheidsmiddelen volledig afhankelijk bent van een buitenlandse productie.

Laatst bewerkt door Nelis op 25-04-2020 14:12
 

25-04-2020 21:52:53
spurt2244
spurt2244
En ook in Duitsland worden mondkapjes verplicht in het OV per 27 april 2020.

Link: https://www.kreiszeitung.de/deutschland/corona-alltagsmaske-alternative-maskenpflicht-niedersachsen-bremen-zr-13639332.html
 

26-04-2020 11:31:07
seinhuis
seinhuis
Minister van Nieuwehuizen: Tijd van volle treinen is voorbij, voorrang vitale beroepen lonkt

https://www.ad.nl/politiek/minister-tijd-van-volle-treinen-is-voorbij-voorrang-vitale-beroepen-lonkt~a7004d7b/
 

26-04-2020 12:39:38
Oldskool
Oldskool
En in een ander artikel pleit ze voor permanent meer thuis werken: https://www.telegraaf.nl/nieuws/332704394/van-nieuwenhuizen-ook-na-corona-thuiswerken-tegen-fileleed Scheelt files en dus ook minder volle treinen..  

26-04-2020 14:00:21
b2py
b2py
Met minder file wordt de auto ook weer aantrekkelijker, nog legere treinen. Meer asfalt!  

26-04-2020 18:49:59
henri1972
henri1972
Voorrang vitale beroepen .....
En scholieren/studenten dan als die weer naar hun opleiding moeten?
Of mensen niet niet (kunnen) beschikken over een auto. Thuiswerken is niet voor iedereen mogelijk natuurlijk.
Maar waarom doen we in NL zo moeilijk terwijl in D, B en A mondkapjes gewoon verplicht worden?
Of zie ik nu iets over t hoofd?
 

26-04-2020 18:53:48
Xander140
Xander140
Quote
seinhuis (zo 26 apr 2020 11:31:07 https://www.somda.nl/forum/23238/p725202/): Minister van Nieuwehuizen: Tijd van volle treinen is voorbij, voorrang vitale beroepen lonkt

https://www.ad.nl/politiek/minister-tijd-van-volle-treinen-is-voorbij-voorrang-vitale-beroepen-lonkt~a7004d7b/
De OV sector wil dat van Nieuwenhuizen houd alle opties open. En stel dat je voorrang wil gaan geven... Stel mensen stappen in Utrecht in en de trein gaat naar Gn... Moeten dan reizigers er uit in Zl om plaats te maken? En hoe wil je dat handhaven... Dat is een onrealistisch idee..
 

26-04-2020 19:16:47
PKP
PKP
Quote
brun (vr 24 apr 2020 23:19:46 https://www.somda.nl/forum/23238/p725163/): Ik zei het hierboven al: alles wat kan rijden, moet rijden. Maximale vervoerscapaciteit. De hele dag door.


Technisch en qua personeel onuitvoerbaar. Buiten dit feit, dan is NS binnen 6 maanden failliet.

Laatst bewerkt door PKP op 26-04-2020 20:24
 

26-04-2020 20:04:41
JHS2013
JHS2013
Dat is precies wat de NMBS wel doet. Alles op volle sterkte proberen te rijden.  

26-04-2020 20:20:43
thom
thom
Quote
PKP (zo 26 apr 2020 19:16:47 https://www.somda.nl/forum/23238/p725221/):
Quote
brun (vr 24 apr 2020 23:19:46 https://www.somda.nl/forum/23238/p725163/): Ik zei het hierboven al: alles wat kan rijden, moet rijden. Maximale vervoerscapaciteit. De hele dag door.


Technisch en qua personeel onuitvoerbaar. Buiten het feit, dan is NS binnen 6 maanden failliet.

KLM ook, en die krijgt daar een paar miljard voor...
 

26-04-2020 20:28:13
chris24
chris24
Quote
PKP (zo 26 apr 2020 19:16:47 https://www.somda.nl/forum/23238/p725221/):
Quote
brun (vr 24 apr 2020 23:19:46 https://www.somda.nl/forum/23238/p725163/): Ik zei het hierboven al: alles wat kan rijden, moet rijden. Maximale vervoerscapaciteit. De hele dag door.


Technisch en qua personeel onuitvoerbaar. Buiten dit feit, dan is NS binnen 6 maanden failliet.
Ik vind zelf dat de overheid de tekorten van alle vervoerders moet aan vullen.
P.S. Ik verwacht straks dat NS maximale capaciteit gaat rijden, de voorbereidingen zijn al gestart.

Anna Hettinga van Arriva wil straks van alle passagiers die een Arriva trein en of bus instapt dat ze eerst een mondkapje op doet en de temperatuur gemeten wordt.

Laatst bewerkt door chris24 op 26-04-2020 20:30
 

26-04-2020 20:50:19
Roy
Roy
Wie gaat die temperatuur meten dan?  

26-04-2020 20:58:24
chris24
chris24
Quote
Roy (zo 26 apr 2020 20:50:19 https://www.somda.nl/forum/23238/p725232/): Wie gaat die temperatuur meten dan?
(Controle) personeel van Arriva

Laatst bewerkt door chris24 op 26-04-2020 20:59
 

26-04-2020 23:15:00
ThijsvLoon
ThijsvLoon
Quote
chris24 (zo 26 apr 2020 20:28:13 https://www.somda.nl/forum/23238/p725227/): Ik vind zelf dat de overheid de tekorten van alle vervoerders moet aan vullen.
P.S. Ik verwacht straks dat NS maximale capaciteit gaat rijden, de voorbereidingen zijn al gestart.


Nou daar is nog niks van teruggezien. Sterker nog, ze sturen 1700en, die je zo weer terug voor DDAR en DDM1 kan gooien om extra capaciteit te creëren, gewoon naar Eindhoven voor ontmanteling... Het is dat de CAF fabriek dicht is anders waren ze gewoon lekker doorgegaan met SGM treinen terzijde te stellen denk ik...
 

26-04-2020 23:28:10
aarclay
aarclay
En als ik door vele inspanning hard heb gerend om mijn trein te halen, met zweet op mijn voorhoofd, en de thermometer even een (onschuldige) verhoging meet?


Choo choo.....
 

26-04-2020 23:30:53
thom
thom
Quote
ThijsvLoon (zo 26 apr 2020 23:15:00 https://www.somda.nl/forum/23238/p725234/):
Quote
chris24 (zo 26 apr 2020 20:28:13 https://www.somda.nl/forum/23238/p725227/): Ik vind zelf dat de overheid de tekorten van alle vervoerders moet aan vullen.
P.S. Ik verwacht straks dat NS maximale capaciteit gaat rijden, de voorbereidingen zijn al gestart.


Nou daar is nog niks van teruggezien. Sterker nog, ze sturen 1700en, die je zo weer terug voor DDAR en DDM1 kan gooien om extra capaciteit te creëren, gewoon naar Eindhoven voor ontmanteling... Het is dat de CAF fabriek dicht is anders waren ze gewoon lekker doorgegaan met SGM treinen terzijde te stellen denk ik...

Verhoudingsgewijs zijn daar SNG's voor terug gekomen en technisch gezien hadden die DDAR en DDM1 echt niet zomaar weer terug in dienst gekomen hoor.

Daarnaast kun je die bakken wel extra bovenop de normale vloot in dienst gaan stellen, maar daar is natuurlijk in deze situatie helemaal geen personeel voor beschikbaar.
 

26-04-2020 23:33:06
JHS2013
JHS2013
Quote
chris24 (zo 26 apr 2020 20:58:24 https://www.somda.nl/forum/23238/p725233/):
Quote
Roy (zo 26 apr 2020 20:50:19 https://www.somda.nl/forum/23238/p725232/): Wie gaat die temperatuur meten dan?
(Controle) personeel van Arriva

Dit is een onzalig plan. Het enige dat een conducteur mag controleren wat mij betreft is emn vervoersbewijs.
 

26-04-2020 23:42:27
Oldskool
Oldskool
Quote
chris24 (zo 26 apr 2020 20:28:13 https://www.somda.nl/forum/23238/p725227/): Anna Hettinga van Arriva wil straks van alle passagiers die een Arriva trein en of bus instapt dat ze eerst een mondkapje op doet en de temperatuur gemeten wordt.
Op zowel de site van Arriva als van OVNL is hier niks over terug te vinden. Heb je een linkje naar een artikel o.i.d waarin zijn uitspraken omtrent bovenstaande in vermeld staan?
 

26-04-2020 23:52:06
SunKeeper
SunKeeper
Quote
aarclay (zo 26 apr 2020 23:28:10 https://www.somda.nl/forum/23238/p725236/): En als ik door vele inspanning hard heb gerend om mijn trein te halen, met zweet op mijn voorhoofd, en de thermometer even een (onschuldige) verhoging meet?
Tja, eerst afkoelen..%08%
 

26-04-2020 23:58:44
henri1972
henri1972
Een mondkapje lijkt me de meest makkelijk in te voeren maatregel.
1. Het zou anderen moeten beschermen van wat jij uitademt/niest/hoest.
2. Het beschermt jou voor wat een ander uitstoot.

Heeft iemand geen mondkapje dan zou hier een boete op komen te staan maar jij beschermt nog altijd jezelf door je eigen mondkapje.
 

27-04-2020 01:23:54
thom
thom
Met dien verstande dat het geen enkel nut meer dient zolang ze niet goed gebruikt worden.

Als jij zo'n ding op verkeerde wijze afdoet dan heb je nog steeds kans dat jij in contact komt met wat aan de buitenkant beland is...
 

27-04-2020 08:55:07
seinhuis
seinhuis
Vanaf woensdag komt de uitgebreidere basisdienstregeling. In tegenstelling tot eerdere berichten gaat de nachtned NIET rijden.  

27-04-2020 10:29:44
john2
john2
Quote
henri1972 (zo 26 apr 2020 23:58:44 https://www.somda.nl/forum/23238/p725242/): Een mondkapje lijkt me de meest makkelijk in te voeren maatregel.
1. Het zou anderen moeten beschermen van wat jij uitademt/niest/hoest.
2. Het beschermt jou voor wat een ander uitstoot.

Heeft iemand geen mondkapje dan zou hier een boete op komen te staan maar jij beschermt nog altijd jezelf door je eigen mondkapje.

In plaats van boete verplicht een mondkapje kopen in het betreffend openbaar vervoer middel waar je mee wilt reizen. En ben het met Thom eens, dat het mondkapje geen enkel nut dient, zolang het niet volgens de regels des kunst wordt gebruik.
 

27-04-2020 10:46:37
daniel_ddr
daniel_ddr
Toch zijn, met goede instructies erbij, mondkapjes de meest uitvoerbare oplossing voor het OV. Niet voor niks worden die notabene in alle omliggende landen al verplicht gesteld.

Het is natuurlijk ook de enige oplossing waarmee je alle welles/nietes argumenteringen die je met elke andere oplossing krijgt voorkomt. Want leuk en aardig zo'n voorrang voor vitale beroepen, maar een vakkenvuller heeft bijvoorbeeld ook een vitaal beroep. Maar is een verplaatsing van 5 minuten per sprinter of bus door zo'n vakkenvuller dan ook een noodzakelijke verplaatsing, immers zou die afstand ook makkelijk te lopen of fietsen zijn.

Mijns inziens maakt een forens met werk dat niet thuis kan en zonder auto, die wat verder moet reizen naar zijn werk, dan een vele malen noodzakelijker verplaatsing.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl