Ontwikkelingen Intercity Direct
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
08-04-2019 17:34:10
phantom
phantom
Zijn ze in Belgie dan akkoord gegaan met deze update versie ?
Das volgens mij redelijk vlot dat ze overstag gaan,als ik dit en andere topics een beetje volgt dan wil men er wel is langer overdoen om groen licht te geven voor zulke dingen.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

08-04-2019 18:07:25
b2py
b2py
Niet akkoord maar wel overgaan tot uitrol  

08-04-2019 18:09:27
mtlx
mtlx
Ik rij zelf niet op de IC Brussel, maar ik hoorde gisteren van een collega dat hij al in de reguliere dienst onder 9.4.2 had gereden en dat ze druk bezig waren met verdere uitrol. Dan ga ik er dus van uit dat er akkoord is voor de update, anders zouden ze dat echt niet doen.  

08-04-2019 18:58:29
Rolffiej19
Rolffiej19
Er rijd tot nu toe maar 1 stam rond in de Benelux die voorzien is van 9.4.2 deze stam wordt gemonitord en dient als test voor volledige toelating in België


MCN ASD
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

08-04-2019 19:06:49
mtlx
mtlx
Ah, dan was het dus toeval dat die collega de stam trof. Dan gok ik dat hij ten onrechte daarmee de aanname heeft gedaan dat de rest werd uitgerold of heb ik hem verkeerd begrepen.  

09-09-2019 16:04:44
icened
icened
Een botsing van een Beneluxtrein met een graafmachine:

https://www.bndestem.nl/breda/trein-botst-in-breda-met-graafmachine-urenlange-vertraging-voor-reizigers~a859a369/

Hoeveel (reserve) Benelux stammen zijn er? Er zijn 11 stammen nodig.
 

09-09-2019 20:37:59
Daan!
Daan!
Er zijn elf stammen met een B-logo toegevoegd. Stammen 16233, 16235 en 16239 zijn ook geschikt voor België. Deze hebben geen BDs, maar een BD. Ik weet alleen niet of één van hen gemist kan worden in de ICd.  

22-09-2019 00:26:35
DDZ7504
DDZ7504
Dat lijkt me sterk want de 16235 is een stam van 9 bakken geworden inmiddels (zonder B logo's en zonder BDs), vandaag meerdere keren zien rijden.

Laatst bewerkt door DDZ7504 op 22-09-2019 00:26
 

22-09-2019 08:07:11
Daan!
Daan!
Voor z’n verlenging tot 7-baks was de stam aangeduid als “ook in te zetten” in België. Waarom exact en of het nu ook nog zo is, weet ik niet.
Binnenkort in ieder geval niet meer. Deze stam krijgt een BDs. De 018.
 

22-09-2019 09:03:17
MCN-GVC
MCN-GVC
Als ik langs/in de Wgm kom staan er meestal wel een paar bnl-stammen op reserve, dus een tekort is er niet zo snel denk ik. Ook het aantal locs van ns voor de bnl is niet verlaagd na de verlenging en het opbreken van een paar stammen.
De 3 bovengenoemde stammen hebben trouwens nooit 'B' logos gehad en rijden gewoon nationaal. Deze 3 stammen kwamen ook in aanmerking om verlengd te worden tot 9, wat bij 2 dus zou gebeuren. De 16235 is nu dus verlengd en moet nog de BDs krijgen, dan zal het wel de 16518 worden? Maar wat wordt/is de andere verlengde stam, die aannemelijk dan de ook kort terzijde staande 016 zal krijgen?
 

22-09-2019 10:30:23
gose91
gose91
De 016 is uitbundig in gebruik als pluk magazijn en proeflokaal, die gaat echt nooit meer rijden. Verplaatsen wordt zelfs al een uitdaging omdat er leidingen van het remsysteem geplukt zijn. Voorlopig staat ie prima op een zijspoortje bij het OB. Er zullen drie reserve BDs gebruikt worden: 027 of 029 (weet zo even niet welke precies), 028 en 018. De 029 of 027 is ook plukrijtuig, maar die is nog redelijk intact omdat die helemaal in Diemen staat  

22-09-2019 10:40:25
MCN-GVC
MCN-GVC
Ik kom alleen in De Meer voor onderhoudsuitwisselingen, daarom mijn aanname. Uit jouw uitleg haal ik ook dat dus toch alle de 3 stammen verlengd worden? I.p.v. 2 wat eerder werd gemeld? Is er ook al bekend wanneer?

Laatst bewerkt door MCN-GVC op 22-09-2019 10:51
 

22-09-2019 12:22:17
279
279
Quote
gose91 (zo 22 sep 2019 10:30:23 https://www.somda.nl/forum/21329/p712407/): De 016 is uitbundig in gebruik als pluk magazijn en proeflokaal, die gaat echt nooit meer rijden. Verplaatsen wordt zelfs al een uitdaging omdat er leidingen van het remsysteem geplukt zijn. Voorlopig staat ie prima op een zijspoortje bij het OB.


wordt dat zijspoortje niet eerdaags geëlektrificeerd ??
 

22-09-2019 12:33:55
aarclay
aarclay
Oh, dan zal de 016 wel verder onderdelen afstaan voor reparatie van de rijtuigen van het ongeluk met de graafmachine in Breda. Alle treeplanken van de rijtuigen zijn dermate verwoest dat deze opnieuw geconstrueerd moeten worden, heb ik vernomen. De hele stam moet in november weer op de baan komen.


Choo choo.....
 

22-09-2019 12:58:48
Daan!
Daan!
BDs 018 komt terug in dienst.

Ik vraag me af of ze de stam omnummeren naar 16518. De nummering is momenteel een behoorlijk rommeltje. Er zitten zowel 161xx, 162xx en 164xx stammen in de ICd, 162xx en 164xx in de IC Brussel.

Stammen zijn niet homogeen. Zo hebben stammen 16413 en 16417 momenteel zowel een BDs als een BD, respectievelijk 82-70 982 en 20-70 974.
Stam 16121 heeft nu een Bf rijtuig 29-70 450 bij zich, terwijl de overige stammen geen Bf hebben.

In de Intercity Brussel hebben niet alle stammen hun eerste klas op plek 2 en 6, maar op 3 en 5. Stam 16234 heeft zelfs op plek 2 en 5 de eerste klas bakken zitten.
Van de elf stammen, hebben er zes een Bf-rijtuig, twee een tweede BD-rijtuig, maar stammen 16234 en 16273 hebben helemaal geen Bf- of twee BD-rijtuig.

Wat dat betreft fijn als ICNG-zijn intrede doet. Dan wordt het een stuk simpeler.
 

22-09-2019 15:14:22
michaben
michaben
Quote
MCN-GVC (zo 22 sep 2019 10:40:25 https://www.somda.nl/forum/21329/p712410/): Ik kom alleen in De Meer voor onderhoudsuitwisselingen, daarom mijn aanname. Uit jouw uitleg haal ik ook dat dus toch alle de 3 stammen verlengd worden? I.p.v. 2 wat eerder werd gemeld?

Er zal ook geschoven moeten worden lijkt mij, want om een stam te verlengen heb je naast een BDs ook een extra B rijtuig nodig, en daar is er slechts eentje van over. Er zijn wel nog twee BD rijtuigen over, maar dan zou je stammen krijgen met drie BD(s) rijtuigen erin wat misschien een beetje veel van het goede is.
 

22-09-2019 15:59:19
jeanne
jeanne
Quote
aarclay (zo 22 sep 2019 12:33:55 https://www.somda.nl/forum/21329/p712416/): Oh, dan zal de 016 wel verder onderdelen afstaan voor reparatie van de rijtuigen van het ongeluk met de graafmachine in Breda. Alle treeplanken van de rijtuigen zijn dermate verwoest dat deze opnieuw geconstrueerd moeten worden, heb ik vernomen. De hele stam moet in november weer op de baan komen.


Een aantal van de draaistellen stonden in de Wph op het spoor langs de Amsterdamsevaart opgesteld. Gisteren de sporen van de klapper kunnen zien die de graafmachiene bij de diverse draaistellen achter lied. Echt, we mogen relatief gezien wel spreken van een gelukje bij een ongeluk, dat de trein op deze hoogte geraakt werd. Naast de diverse ashuizen en schokdempers is er zelfs een kom van de secundaire veer opengesneden. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurd zou zijn wanneer dit op raam hoogte was gebeurd.


Jeanne Kok
 

10-10-2019 08:36:30
icened
icened
Telegraaf heeft document over uitval Traxx:

https://www.msn.com/nl-nl/news/other/ns-erkent-hsl-trein-heeft-kuren/ar-AAIxVh5

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven zal dit jaar niet enorme bedragen in HSL gaan pompen om het te verbeteren. Ze rekent meer op de ICNG van NS. Daar heeft ze hoge verwachtingen van.

Op site Intercity Defect zijn de lage waarden te zien. Waarden van gisteren was ongeveer 70 -80%.
 

10-10-2019 10:51:29
MCN-GVC
MCN-GVC
Graag gewoon een telegraaf site link geven, msn geeft alleen een storing.
Wat het artikel ook aangeeft, wat mij de laatste weken ook opvalt, is dat het steeds de benelux is die stil staat.
 

10-10-2019 11:16:33
thom
thom
Die link doet het hier anders prima  

10-10-2019 11:21:40
Klaasje
Klaasje
Was het niet zo dat de Benelux nog met de oude software rijdt omdat in België de toelating wat lastiger is?  

10-10-2019 11:36:32
Rolffiej19
Rolffiej19
Nee hoor Benelux rijd inmiddels gewoon met dezelfde software versie rond en er staan ook nog steeds regelmatig ICD'S Defect niet alleen de benelux


MCN ASD
 

10-10-2019 11:49:56
mtlx
mtlx
SpoorPro heeft een iets uitgebreider artikel, met de exacte cijfers:
https://www.spoorpro.nl/materieel/2019/10/10/onderzoek-traxx-locomotief-valt-het-vaakst-uit-op-hsl-zuid/

Quote
Omdat er van het Traxx-materieeltype ongeveer 120 treinen per richting per dag rijden, tegenover de Thalys en Eurostar die respectievelijk 14 en 3 keer per dag rijden, is er een relatieve vergelijking gemaakt van het aantal verstoringen. Daaruit blijkt dat voor de IC Brussel (Traxx) heeft 0,074 procent van de sluispassages tot een storing geleid, voor de IC Direct en IC Den Haag- Eindhoven (Traxx) 0,061 procent, gevolgd door de Eurostar met 0,044 procent en de Thalys met 0,021 procent.
 

11-10-2019 07:26:35
icened
icened
Het komt af van een kamerbrief van staatssecretaris I & W:

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2019/10/10/aanbieding-42e-voortgangsrapportage-hsl-zuid

Ook is hier te lezen dat de Traxx schade aan spoor veroorzaakt. Dat was al een tijd bekend omdat Infraspeed de Staat aanklaagde voor de schade op de HSL Zuid. De Traxx locomotieven veroorzaken de schade.
 

25-09-2020 17:07:21
Daan!
Daan!

NFL zag een opgeknipte stam staan op de Zaanstraat. Is dit regulier of is hier wat bijzonders aan de hand?

 

25-09-2020 19:26:47
koploper1
koploper1
Quote
Daan! (25-09-2020 17:07:21):

NFL zag een opgeknipte stam staan op de Zaanstraat. Is dit regulier of is hier wat bijzonders aan de hand?


deze stam heeft van de week een aanrijding gehad en wordt nu gereinigd

 

26-04-2023 20:08:05
icened200
icened200

De Intercity Direct zal straks vernieuwd zijn. De HSL toeslag zal (mogelijk) omhoog gaan. Maar dat mag maximaal 30% van het tweedeklas tarief tussen Schiphol - Rotterdam zijn. Zie NS concessie 2025 - 2035 op blz 47 met artikel 65:

www.ns.nl

Link werkt niet. Geeft aan dat het verboden is om de link te plaatsen.

Quotes artikel 65 (blz 47):

De toeslag voor het reizen in de tweede klasse in een binnenlandse trein over de hogesnelheidsinfrastructuur bedraagt tussen Schiphol en Rotterdam ten hoogste 30% van het tweedeklastarief tussen Schiphol en Rotterdam.

Dit percentage bedraagt echter hoogstens 20% zolang tussen Schiphol en de niet uitsluitend materieel wordt bedoeld in artikel 61, zesde lid.



Laatst bewerkt door icened200 op 26-04-2023 20:24
 

26-04-2023 20:25:36
DDZ7504
DDZ7504

Je kunt een link niet plaatsen als er een cijferreeks in voorkomt die Somda ook kent als treinnummer. Er is wel een oplossing voor, want als je hetzelfde nummer in het reguliere bericht nog een keer vermeldt ná de link, dan werkt het wel. Als de link het nummer 2025 bevat bijvoorbeeld, kun je onderaan je bericht nog een keer "2025" schrijven en dan zou de link wel moeten werken.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 26-04-2023 20:25
 

26-04-2023 20:30:51
michaben
michaben

En wat is de ontwikkeling precies?

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


26-04-2023 20:58:49
DDZ7504
DDZ7504

Dat de toeslagprijzen mogelijk omhoog gaan. De berichten van icened200 zijn soms wat lastig te lezen maar in dit geval staat het wel degelijk in zijn bericht.

 

26-04-2023 21:04:47
michaben
michaben

Mogelijk is geen ontwikkeling, zeker niet als die "mogelijk'" al bijna 10 jaar in de concessie staat. Pas als ze daadwerkelijk omhoog gaan is dat een ontwikkeling.



Laatst bewerkt door michaben op 26-04-2023 21:06
 

26-04-2023 21:19:53 1
DDZ7504
DDZ7504

Serieus? Gaan we nu zó moeilijk doen hier? Het is blijkbaar "ontwikkeling" genoeg dat NS het vermeldt in dit document.

 

26-04-2023 21:24:45 3
michaben
michaben

Pardon? Moeilijk doen? Er wordt hier een bericht omhoog getrapt met een link van 10 jaar oud zonder enige nieuwe informatie...

 

26-04-2023 21:41:50
icened200
icened200
Quote
michaben (26-04-2023 21:24:45):

Pardon? Moeilijk doen? Er wordt hier een bericht omhoog getrapt met een link van 10 jaar oud zonder enige nieuwe informatie...


Dit is niet 10 jaar oud. Toen hadden ze over dat ze geen toeslag van 65% mochten vragen. Maar maximaal 30%. Zo stond het in de concessie 2015 - 2025.

Deze quotes die ik zelf heb geciteerd zijn van de concessie 2025 - 2035. Dat moet nog ingaan.

Als je de PDF NS concessie 2025 - 2035 op bladzijde 47 met artikel 65 leest wordt je het duidelijk wat er staat.

 

26-04-2023 21:49:05
michaben
michaben

De link die je (probeerde) te plaatsen is de concessie 2015 - 2025. Ook je citaat komt uit de oude concessie, niet uit de nieuwe.



Laatst bewerkt door michaben op 26-04-2023 21:49
 

26-04-2023 21:54:59
icened200
icened200
Quote
michaben (26-04-2023 21:49:05):

De link die je (probeerde) te plaatsen is de concessie 2015 - 2025. Ook je citaat komt uit de oude concessie, niet uit de nieuwe.


Je hebt gelijk. Een fout.

 

27-04-2023 09:53:41
phantom
phantom

Het kan echter wel betekenen dat als de prijs verhoging er komt,dat er mensen gaan komen die ICD dan links laten liggen daardoor.
Ben benieuwd of men dat ook gaat monitoren of dat zo is.

 

27-04-2023 12:29:06
TtC
TtC

Ook in Programma van Eisen voor de concessie 2025-2035 staat dat de toeslag voor de IC Direct maximaal 30% van het 2e klas tarief tussen Schiphol Airport en Rotterdam Centraal mag zijn, wat tegen het huidige prijspeil €4,35 (met inflatie dan circa €5) is tegenover €2,90 nu.

Voor een reis van Amsterdam Centraal naar Rotterdam Centraal bedraagt de prijs nu €20,80 (2e klas zonder korting en met toeslag) voor IC Direct en €24 (Standard, reserveren verplicht) voor Thalys. In de 1e klas is dit €33,33 voor IC Direct en €30 voor Thalys (Comfort), Premium kost dan €37 en heeft wat meer flexibiliteit bij het om boeken, maar verder geen voordeel. In de 2e klas is er dus een kleine meerprijs voor de Thalys in vergelijking met de IC Direct; in de 1e klas is de Thalys zonder korting bij NS zelfs in veel gevallen goedkoper dan IC Direct op het traject Amsterdam Centraal naar Rotterdam Centraal visa versa. Voor Schiphol is de IC Direct altijd goedkoper, omdat Thalys geen prijsverschil hanteert tussen Amsterdam of Schiphol naar Rotterdam en de NS wel.

 

27-04-2023 16:12:43
icened200
icened200
Quote
TtC (27-04-2023 12:29:06):

Ook in Programma van Eisen voor de concessie 2025-2035 staat dat de toeslag voor de IC Direct maximaal 30% van het 2e klas tarief tussen Schiphol Airport en Rotterdam Centraal mag zijn, wat tegen het huidige prijspeil €4,35 (met inflatie dan circa €5) is tegenover €2,90 nu.

Voor een reis van Amsterdam Centraal naar Rotterdam Centraal bedraagt de prijs nu €20,80 (2e klas zonder korting en met toeslag) voor IC Direct en €24 (Standard, reserveren verplicht) voor Thalys. In de 1e klas is dit €33,33 voor IC Direct en €30 voor Thalys (Comfort), Premium kost dan €37 en heeft wat meer flexibiliteit bij het om boeken, maar verder geen voordeel. In de 2e klas is er dus een kleine meerprijs voor de Thalys in vergelijking met de IC Direct; in de 1e klas is de Thalys zonder korting bij NS zelfs in veel gevallen goedkoper dan IC Direct op het traject Amsterdam Centraal naar Rotterdam Centraal visa versa. Voor Schiphol is de IC Direct altijd goedkoper, omdat Thalys geen prijsverschil hanteert tussen Amsterdam of Schiphol naar Rotterdam en de NS wel.


Het is voor NS qua prijs een goede middenweg zoeken. Nu is de HSL toeslag niet al te hoog. Gezien de prestaties en comfortniveau van de oude HSL rijtuigen prima. Want anders zie je lege rijtuigen.

Als de HSL toeslag niet teveel verhoogd wordt en de ICNG via de HSL naar andere delen van het land zal gaan zal de vervoersstroom tussen Schiphol - Rotterdam meer dan nu via de HSL gaan. Dan kan de ICNG ook te druk worden. Maar dat hangt sterk af van de HSL toeslag.

 

31-08-2023 07:34:26
icened200
icened200

Meer treinen op serie 900 :

drimble.nl

 

31-08-2023 09:21:56
anton_
anton_

Op 4-7 (20u41m) was hier al gemeld dat de 900 naar Breda gaat rijden. Ik lees in het drimble bericht niet dat het ICNG of IC direct wordt.



Laatst bewerkt door anton_ op 31-08-2023 09:59
 

31-08-2023 09:54:07
DDZ7504
DDZ7504

In het topic over aanstaand wijzigingsblad staat dit;

Quote


michaben (04-07-2023 20:41:31):

In een voetnoot van de adviesaanvraag van de dienstregeling van 2024 bevestigt de NS dat de 900 al dit jaar vanaf wijzigingsblad september in de spits weer naar Breda gaat doorrijden. Het betreft twee slagen in de ochtend (910/909 en 912/911) en twee in de middag (952/951 en 954/953). Omdat materieel nog schaars is lijken de tegenspitstreinen (914, 916, 947 en 949) met een solo ICNG5 te gaan rijden die dan overdag op het emplacement van Rotterdam overstaan.

 

01-09-2023 07:28:07
phantom
phantom

Is de vraag of dat dat plan gebaseerd is op de gedachte's/verwachtingen van een paar jaar terug,of ook nog steeds op de meest recent ontstane situatie waarin instroom icng slecht loopt ?

 

22-11-2023 12:44:02
aarclay
aarclay
Quote
icened200 (22-11-2023 11:56:54):

Hoever is Alstom met verbeteren van software? De specificaties van NS met ICNG zijn duidelijk moeilijker dan de POP die op klassieke spoornet rijdt.


Ik denk dat we eerder vraag moeten stellen: Hoe staat het met de uitrol van de nieuwe softwareupdate? Die is getest op de 3139 en 3140, en daarna weer teruggedraaid tot er algehele uitrol zal komen. Maar ik heb geen idee waneer dat verwacht wordt. Volgens NS moet deze wel voor zorgen voor betere betrouwbaarheid.

 

22-11-2023 20:32:58 1
thom
thom

Dat antwoord op jouw vraag staat genoemd in het topic waar je de quote in jouw bericht ook vandaan gehaald hebt.

 

12-02-2024 19:43:28 1
icened200
icened200

NS in spagaat:

www.luchtvaartnieuws.nl

Afschaffen toeslag = (te) volle treinen op HSL Schiphol - Rotterdam?

Niet afschaffen van toeslag zal geen optimale service zijn vanwege snelheidsbeperking zijn. En dan zijn er toeslagpaaltjes nodig. Met verwarring en onbegrip?

Wat is wijsheid?

 

12-02-2024 20:32:34
thom
thom

Afwachten, en vanzelf zien wat er besloten wordt ;)

 

13-02-2024 04:22:43
b2py
b2py
Quote
icened200 (12-02-2024 19:43:28):

NS in spagaat:

www.luchtvaartnieuws.nl

Afschaffen toeslag = (te) volle treinen op HSL Schiphol - Rotterdam?

Niet afschaffen van toeslag zal geen optimale service zijn vanwege snelheidsbeperking zijn. En dan zijn er toeslagpaaltjes nodig. Met verwarring en onbegrip?

Wat is wijsheid?



Wat staat er in de concessie eisen?

 

13-02-2024 04:35:02 1
Dionysusnu
Dionysusnu

Dat NS 20% van het tweede klastarief Shl-Rtd als toeslag MAG rekenen over de HSL. Niet geheel toevallig is dat precies €2,90. Als al het materieel 200km/h kan rijden (lees: ICNG volledig ingestroomd) mag de toeslag 30% worden.

 

13-02-2024 09:50:50
john2
john2
Quote
icened200 (12-02-2024 19:43:28):

NS in spagaat:

www.luchtvaartnieuws.nl

Afschaffen toeslag = (te) volle treinen op HSL Schiphol - Rotterdam?

Niet afschaffen van toeslag zal geen optimale service zijn vanwege snelheidsbeperking zijn. En dan zijn er toeslagpaaltjes nodig. Met verwarring en onbegrip?

Wat is wijsheid?


Met verwarring te beginnen, dus er zou naast het in checken met de OV chipkaart, de chipkaart voor een toeslag paaltje gehouden moeten worden. En bij het uit checken ook bij 2 paaltjes uit checken?

 

13-02-2024 10:10:59
anton_
anton_

Alleen Schiphol- Rotterdam heeft toeslag, dus uitchecken toeslag hoeft niet want iedereen betaalt hetzelfde. Op Schiphol check je in boven aan de hellingbaan en als je toeslag wilt betalen kan dat op het perron.



Laatst bewerkt door anton_ op 13-02-2024 10:11
 

13-02-2024 10:35:26
phantom
phantom

Dat laatste stukje klinkt erg vrijblijvend ;-)
Waarom is dat zo omslachtig gedaan ?
Is er niet een manier om het chipsysteem aan de hand van opstap plaats en plaats van bestemming te laten zorgen voor het al dan niet rekenen van een toeslag ?

 

13-02-2024 10:37:40
Muizeneus
Muizeneus

Maar dat wordt dus een ander verhaal als eind dit jaar de IC Direct doorgekoppeld gaat worden richting Lls / Amfs. Dan zul je dus op veel meer stations toeslagpaaltjes moeten gaan neerzetten.

 

13-02-2024 10:39:06
Muizeneus
Muizeneus
Quote
phantom (13-02-2024 10:35:26):

Dat laatste stukje klinkt erg vrijblijvend ;-)
Waarom is dat zo omslachtig gedaan ?
Is er niet een manier om het chipsysteem aan de hand van opstap plaats en plaats van bestemming te laten zorgen voor het al dan niet rekenen van een toeslag ?


Nee, zeker niet als vanaf eind dit jaar de IC direct doogekoppeld gaat worden. Bij iemand die dan Amf-Rtd rijdt weet je niet of-ie via Ut of Shl is gereden.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

13-02-2024 10:45:03
phantom
phantom

Duidelijk,dank voor de uitleg.

 

13-02-2024 10:48:18
Dionysusnu
Dionysusnu
Quote
phantom (13-02-2024 10:35:26):

Dat laatste stukje klinkt erg vrijblijvend ;-)
Waarom is dat zo omslachtig gedaan ?
Is er niet een manier om het chipsysteem aan de hand van opstap plaats en plaats van bestemming te laten zorgen voor het al dan niet rekenen van een toeslag ?


Nee, want er is geen garantie over welke reisroute een reiziger neemt. Zomaar een voorbeeld, vanuit Hilversum Media Park is de snelste optie naar Rotterdam Centraal steeds om en om via HSL of via Utrecht.

 

13-02-2024 11:01:18
john2
john2

Als een reiziger "vergeet" de chipkaart voor het toeslag paaltje te houden, kan een conducteur de reiziger hiervoor afrekenen en de reiziger hier een rekening incluis boete voor geven?

 

13-02-2024 11:36:23
DDZ7504
DDZ7504

Nee, dan koop je de toeslag bij de HC en is 'ie tig keer zo duur (weet het exacte bedrag dan niet).

 

13-02-2024 12:40:51
icened200
icened200
Quote
DDZ7504 (13-02-2024 11:36:23):

Nee, dan koop je de toeslag bij de HC en is 'ie tig keer zo duur (weet het exacte bedrag dan niet).


€ 10.

 

13-02-2024 18:05:53
henri1972
henri1972

Gezien het aantal controles wat je op de Hsl krijgt heb je die €10,- snel terug verdiend ;)

Maar zo hoort t niet natuurlijk.

 

13-02-2024 18:08:46
icened200
icened200
Quote
henri1972 (13-02-2024 18:05:53):

Gezien het aantal controles wat je op de Hsl krijgt heb je die €10,- snel terug verdiend ;)

Maar zo hoort t niet natuurlijk.


Daarbij zijn de ICD conducteurs ook coulant. Niet altijd. Maar het is niet standaard dat ze de treinreizigers € 10 laten betalen als ze geen toeslag hebben betaald.

 

30-09-2024 11:56:57 1
R-E-Mg
R-E-Mg

Nog meer paaltjes op de stations? "Een ingewikkelde opgave voor reizigers"

Aan de ene kant wordt het straks niet anders dan nu: Reis je tussen Schiphol en Rotterdam over de HSL, dan moet je de toeslag betalen.

Omchecken bij wisseling van vervoerder was ook altijd al een irritatie en bron van verwarring bij incidentele reizigers. Maar komt nu in sommige gevallen ook nog een toeslag bij en dat moet je bedenken voordat je de trein in stapt. Stel ik reis straks vanuit één van die noordelijke/oostelijke stations naar Rotterdam via de HSL, maar voordat ik bij de HSL ben is er een verstoring, waardoor omreizen buiten de HSL om een betere optie wordt. Dan moet ik verdomd veel moeite doen om die toeslag terug te krijgen (je hebt wel gereisd, maar niet via de HSL). Dat moet toch handiger kunnen, bijvoorbeeld door een toeslagpaal in de trein, die overal werkt, behalve tussen Rotterdam en Schiphol (zodat je niet kunt gokken op het wel of niet gecontroleerd worden).

 

30-09-2024 12:34:17 3
broek53
broek53

De consequentie van het vegen van de concseesie voor de HSL in de concessie van het hele hoofdlijnennet is dat je van het gedrocht toeslag af moet, zo eenvoudig is dat. Het grootste deel van de tijdwinst van de HSL komt sowieso al niet uit de fantastische snelheid waarmee je de betonwoestenij door het Groene Hart passeert, maar domweg omdat je de omweg om het Groene Hart heen kwijt bent.
Als er voor deze nonsensikale toeslag geen stokje wordt gestoken, kun je nu al uittekenen dat de Lelylijn ook een toeslag krijgt om dezelfde verkeerde reden - die snijdt immers ook lekker af.

 

30-09-2024 12:35:14
Terebo
Terebo

het advies van het LocOV verwoord de praktische problemen wel mooi vind ik

 

30-09-2024 12:44:10
wattman
wattman

Jammer (en m.i. zwak) is dat niet keihard de consquentie wordt getrokken uit het gedrocht, en alle patchwork er omheen, maar dat

Wij denken daarbij aan een mechanisme waarbij een toeslag alleen in rekening wordt gebracht als de reiziger daadwerkelijk significant sneller was via de HSL én er een reële alternatieve route via het klassieke spoor is

waabij in het advies 'techniek' uit de kast wordt getrokken als 'deus ex machina'. Past in de mode anno nu: we hebben een probleem, en 'meer data' is de oplossing. Zie ook in het advies, waar monitoring ook nog eens wordt genoemd! Ik zou menen dat de zaak bij de wortel aangepakt moet worden: afschaffen de toeslag.



Laatst bewerkt door wattman op 30-09-2024 12:46
 

30-09-2024 12:51:20
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Alleen een toeslag wanneer je op Shl in- of uitstapt.

Je hebt als doorgaande reiziger al genoeg hinder van Shl omdat daar de trein lang stil staat.

En al het gedoe met reuze koffers om je heen, een onaangenaam deel van de reis.



Laatst bewerkt door NIJMEGEN op 30-09-2024 12:53
 

30-09-2024 13:11:37 1
henri1972
henri1972

Je betaald ook zonder toeslag op de HSL al meer kilometers dan je in werkelijkheid reist.

De kilometers Asd - Rtd worden via Hlm (de langste route) berekend. Va Bkl is 6 km korter, die zijn toegevoegd tussen Bkl rn Wd, via Shl-Ledn is 3 km korter en die betaal je tussen Asdl en Shl. De HSL is ruim korter dan via Gv en die km betaal je op de HSL tussen Shl en Rtd.

 

30-09-2024 13:13:49
henri1972
henri1972

Quote
NIJMEGEN (30-09-2024 12:51:20):


Alleen een toeslag wanneer je op Shl in- of uitstapt.

Je hebt als doorgaande reiziger al genoeg hinder van Shl omdat daar de trein lang stil staat.

En al het gedoe met reuze koffers om je heen, een onaangenaam deel van de reis.


Dus op elk station waar een trein lang stilstaat heffen we een toeslag ? Ut? Rtd? Asd? Ehv ?

En op Nm krijgen we geld terug omdat de trein daar stop terwijl we er niet willen zijn?


 

30-09-2024 14:06:20 1
martijn
martijn

Zo de 3600 staat in Ah ook lang stil, laat staan al die kerende treinen! Verder heb ik niet het idee dat stops op Shl langer zijn dan op andere stations met veel reizigers.

 

30-09-2024 14:17:32 1
NIJMEGEN
NIJMEGEN

De 7600 staat zelfs 5 min stil in Ah, de 3600 maar 4 min.

Ik zag gisteren bij Rvs een container van de firma Molhoek staan, voor de 3600 wordt dan waarschijnlijk weer echt 4 min.

 

30-09-2024 17:10:51
anton_
anton_

Quote
broek53 (30-09-2024 12:34:17):


De consequentie van het vegen van de concseesie voor de HSL in de concessie van het hele hoofdlijnennet is dat je van het gedrocht toeslag af moet, zo eenvoudig is dat. Het grootste deel van de tijdwinst van de HSL komt sowieso al niet uit de fantastische snelheid waarmee je de betonwoestenij door het Groene Hart passeert, maar domweg omdat je de omweg om het Groene Hart heen kwijt bent.
Als er voor deze nonsensikale toeslag geen stokje wordt gestoken, kun je nu al uittekenen dat de Lelylijn ook een toeslag krijgt om dezelfde verkeerde reden - die snijdt immers ook lekker af.


Is dit toelsag niet bedacht door de NS om wat extra geld binnen te krijgen. Ze moesten van de politiek immers geld betalen om over deze nieuwe spoorlijn te rijden. Bij de Hanzelijn is dan weer geen toelsag gevraagd door "Den haag"'.

.

Bij wegen zie je een zelfde willekeur, 1e Benelux en Westerschelde tunnel wel tol. 2e Benelux en Zeebrugertunnel geen tol.

Ik kan er weinig lijn in ontdekken.

 

30-09-2024 18:19:01
Dionysusnu
Dionysusnu

De gebruikstoeslag van de HSL is inderdaad een van de argumenten die NS aanvoert om de reizigerstoeslag te behouden. In zoverre is het ook wel verdedigbaar: NS is uiteindelijk een commercieel bedrijf, en het schrappen van de toeslag zal inkomstenderving zijn. En dan loopt het weer op de politiek uit om iets te doen. Dat zal ook zijn waarom Rover/het Locov inzetten op alternatieve manieren om de toeslag aan te bieden; Zij zien in dat het afschaffen toch niet gaat gebeuren, dus dan kan je het in ieder geval reizigersvriendelijker maken.

 

30-09-2024 19:08:27
bnv
bnv

Quote
henri1972 (30-09-2024 13:11:37):


Je betaald ook zonder toeslag op de HSL al meer kilometers dan je in werkelijkheid reist.

De kilometers Asd - Rtd worden via Hlm (de langste route) berekend. Va Bkl is 6 km korter, die zijn toegevoegd tussen Bkl rn Wd, via Shl-Ledn is 3 km korter en die betaal je tussen Asdl en Shl. De HSL is ruim korter dan via Gv en die km betaal je op de HSL tussen Shl en Rtd.



Hier zou een oplossing in gevonden kunnen worden. Verwerk de opbrengst van de toeslag in de kilometerprijs. Geen idee hoe dat tarief er dan uit zou komen te zien, en welke factoren in de berekening mee zouden moeten wegen, maar we zijn dan wel van een heleboel gezeur af. En dan hebben we ook geen problemen meer met onbegrip bij het reizend publiek dat het in stand houden van de toeslag zo langzamerhand niet (meer) begrijpt. En wat een verspilling van geld en energie om overal in het land toeslagpaaltjes neer te gaan zetten.

Uiteindelijk is het ook hier weer een kwestie van geld. In het geval van de Westerscheldetunnel is er een financiele verhouding afgesproken dat tolvrij in 2025 mogelijk maakt. Een vergelijk met de HSL is niet realistisch. Voor de Westerscheldetunnel hoeven niet in het hele land al tolpoortjes neergezet te worden en is dus sprake van een soort "standalone" situatie. De gevolgen van toerslag bij de HSL waaieren het hele land door

Waar beginnen ze toch aan. Er zal toch een regeling met het Rijk moeten komen om dit op te lossen. Verzin een regeling rekening houdend met het ongemak voor het reizend publiek als het in stand gehouden wordt, dat moet toch mogelijk zijn.

 

30-09-2024 21:43:17
TtC
TtC

Op het moment dat de toeslag is ingevoerd was er nog helemaal geen sprake van een integratie van de treinen over de HSL in het landelijke Hoofd Rail Net (HRN) en gold de toeslag voor alle binnenlandse reizen met de Fyra (ook tussen Amsterdam en Schiphol en tussen Rotterdam en Breda was een toeslag verschuldigd).


Het integreren van de toeslag in de kilometerprijs is geen optie omdat de toeslag dan ook berekend zou worden voor alle reizen tussen Schiphol en Rotterdam, ook als er via Leiden en Den Haag gereisd wordt, tenzij de IC direct als aparte spoorwegmaatschappij wordt beschouwd en er omgecheckt dient te worden voor een rit met de IC Direct (waarbij de tarieven m.u.v. tussen Schiphol en Rotterdam gelijk zullen zijn aan de NS tarieven). Voor abonnementshouders zal iets verzonnen moeten worden dat er bij het gebruik van de HSL tussen Schiphol en Rotterdam het toeslagtarief in rekening wordt gebracht.

 

30-09-2024 21:57:53
robert5591
robert5591

en omchecken naar dat hsl bedrijf levert evenveel extra paaltjes op en de acceptatie wordt er ook niet groter door.

 

01-10-2024 01:13:26
Xander140
Xander140

Waar ik me vooral afvraag is wat te doen met mensen die straks in Gn of Es hebben ingecheckt voor de toeslag en 2u later blijkt de HSL een storing te hebben.... Gevolg een enorme toename met restitutie aanvragen. En kost dat niet meer dan het oplevert?! Daarnaast is dat ook gewoon een bedrijfsrisico en zijn zulke zaken onderhevig aan markt veranderingen. Ik vind dat NS dit ook financieel had moeten incalculeren. Ze weten immers al jaren dat er zo'n wijziging aan zit te komen. Ik ben het ook spuugzat met dat hand ophouden bij vadertje staat.... Als je bij alles moet gaan bedelen wat voor een bestaanszekerheid heb je dan überhaupt nog?!

 

01-10-2024 02:16:33
Dionysusnu
Dionysusnu

Wat hadden ze dan anders kunnen doen met incalculeren? Ze hebben geen geldboom.

 

01-10-2024 11:52:18 1
Muizeneus
Muizeneus

Quote
broek53 (30-09-2024 12:34:17):


De consequentie van het vegen van de concseesie voor de HSL in de concessie van het hele hoofdlijnennet is dat je van het gedrocht toeslag af moet, zo eenvoudig is dat. Het grootste deel van de tijdwinst van de HSL komt sowieso al niet uit de fantastische snelheid waarmee je de betonwoestenij door het Groene Hart passeert, maar domweg omdat je de omweg om het Groene Hart heen kwijt bent.
Als er voor deze nonsensikale toeslag geen stokje wordt gestoken, kun je nu al uittekenen dat de Lelylijn ook een toeslag krijgt om dezelfde verkeerde reden - die snijdt immers ook lekker af.


Sterker nog, voor de meeste 'nieuwe' toeslagstations (Amf en alles wat daar ten noorden en oosten van ligt) voegt de HSL qua tijdwinst helemaal niets toe. De reistijd Amf - Rtd via de HSL is ongeveer gelijk aan de rit via Ut. Echter kiest NS ervoor om vanaf december de rechtstreekse ritten Amf-Rtd via Ut te vervangen door rechtstreekse ritten via Shl. Dus reizigers die vanaf december even snel en overstapvrij willen rijden als nu, gaan ineens opgescheept worden met een toeslag.

En dan maar hopen dat de rit qua kilometers wel via Ut berekend blijft worden en niet via Hlm...



Laatst bewerkt door Muizeneus op 01-10-2024 14:36
 

01-10-2024 12:54:35
Xander140
Xander140

Quote
Dionysusnu (01-10-2024 02:16:33):


Wat hadden ze dan anders kunnen doen met incalculeren? Ze hebben geen geldboom.


Nou ik vraag me af of ze financieel wel gezond zijn. Het is al jaren bekend dat ze dit gaan doen. Die toeslag is ook de staat gecreëerd om gaten te vullen dus het is mijn verhaal beide kanten waar de schuld ligt. Is misschien niet helemaal duidelijk in mijn bericht maar de staat weet ook dat dit er aan komt. Het is triest dat de NS zoveel moet leuren en dat de staat steeds doet alsof dat in eens komt

 

01-10-2024 13:44:43
Ysbergsla
Ysbergsla

Je weet dat de NS reeds decennialang jaarverslagen publiceren?

 

01-10-2024 15:49:56
phantom
phantom

Wat voor de gemiddelde reiziger vooral zal steken is alweer een paaltje erbij(en wie mag dat uiteindelijk weer gaan betalen die extra kosten ? ),onduidelijkheid over wanneer wel en wanneer geen toeslag betalen.
De mensen die nu via een route reizen en niks met toeslagen van doen hebben en dat straks wellicht ineens verplicht opgeduwd krijgen,waarschijnlijk onverwacht.
Het feit dat NS ze weer ergens extra voor gaat laten betalen,bovenop wat er al aan nieuwe tarieven extra betaald moet gaan worden voor kaartjes en abonnementen.
En dat NS elk jaar weer bedelt bij de regering voor financiële bijstand,welke ze ook telkens weer krijgen.

Aangezien de doorsnee reiziger geen jaarverslagen zal gaan doorlezen,kan je verwachten dat de doordenkers met bovenstaande in gedachte,het zelfde gaan denken als Xander140,is NS eigenlijk wel financieel gezond te noemen ??
Persoonlijk vraag ik me dat ook steeds meer af.
Enerzijds word er materieel besteld en gekocht,anderzijds worden elk jaar kaartjes duurder,service niveau in elke vorm steeds minder om o.a. personeel en loketten te besparen,om dan aan het eind van het liedje te merken dat NS weer voor geld bedelt bij Den Haag en het krijgt.
De onvriendelijke manier van extra toeslag hier,weer extra paaltjes daar,de reiziger mag zelf uitzoeken hoe t zit en hoe t correct moet worden toegepast,roepen zulke dingen namelijk bij mij wel op.
Helemaal als blijkt dat NS straks de groep reizigers die toeslagen moeten gaan betalen groter gaat maken door ritten van A naar B te gaan verleggen door ze via Schiphol te gaan sturen,waarbij die reiziger er zelf niks over te zeggen heeft,t word voor ze beslist zonder alternatief.
Allemaal om extra te cashen.

Dat moet mensen dan vertrouwen geven in de ICD/Fyra/HSL/NS ??
Ik denk eerder dat dat averechts gaat werken,maar dit alles is mijn persoonlijke mening.
Zelf denk ik dat als men o.a. bij NS eerder was begonnen met nadenken over diverse zaken waar ze zelf over/mee zijn begonnen,dat e.e.a. wel klantvriendelijker en simpeler te maken was geweest voor reizigers.
Dat had allicht iets gescheeld.



Laatst bewerkt door phantom op 01-10-2024 15:52
 

01-10-2024 16:37:07
sjoerd
sjoerd

Het valt niet mee voor NS. Alle burgemeesters willen dat hun stad is aangesloten op Schiphol. Omdat niet alle treinen eindigen op Hoofddorp Opstel, zijn er doorgaande treinen over Leiden of over de HSL, En die over de HSL zijn sneller tussen Rotterdam en Schiphol. De keuze blijft: dan stap je toch over als je de toeslag niet wilt betalen? Dat kan nu ook allemaal. Ik zie het probleem niet.



Laatst bewerkt door sjoerd op 01-10-2024 16:37
 

01-10-2024 16:38:41 1
Muizeneus
Muizeneus

Quote
phantom (01-10-2024 15:49:56):


Helemaal als blijkt dat NS straks de groep reizigers die toeslagen moeten gaan betalen groter gaat maken door ritten van A naar B te gaan verleggen door ze via Schiphol te gaan sturen,waarbij die reiziger er zelf niks over te zeggen heeft,t word voor ze beslist zonder alternatief.
Allemaal om extra te cashen.


Ik denk dat je verschil moet maken tussen de drgl-makers en zij die over de tarieven gaan. De drgl-makers worden enerzijds geconfronteerd met een hoop IC-directs vanuit het zuiden die straks niet meer naar Asd kunnen en die ze daarom 'ergens' kwijt moeten, anderzijds zien ze kansen om bv hiermee de rechtstreekse verbinding Es - Rtd te herstellen. Zij proberen hierdoor van de nood en deugd te maken, een creativiteit die ik alleen maar kan waarderen.

Aan de andere kant heb je het hele verhaal over de tarieven. Ook deze mensen zie ik niet als kwaadwillenden die willen cashen, maar als mensen die onderdeel zijn van het grote systeem dat NS heet en die proberen om de van hogerhand opgelegde toeslagheffing te vertalen naar de praktijk. En of die twee werelden binnen de grote NS bij elkaar komen waag ik dan wel weer te betwijfelen ....


 

01-10-2024 17:55:02
wattman
wattman

Is er iemand die nog weet wat de oorspronkelijke overwegingen en afspraken waren over het invoeren van die gewraakte toeslag. Als ik het antwoord van de staatssecretaris op de kamervragen van De Hoop (d.d. 26 augustus 2024) zo lees, is mijn indruk dat men er inmiddels twee zaken bijhaalt waarvan het mij voorkomt die los staan van de oorspronkelijke motivering. Bron zoek.officielebekendmakingen.nl

De reden dat NS de HSL-toeslag hanteert is dat de reiziger extra betaalt voor
een snellere verbinding Schiphol-Rotterdam. Ook met deze nieuwe, tijdelijke
snelheidsverlaging blijft de reistijd over de HSL (veel) korter dan via het
conventionele spoor. De toeslag zorgt er voor dat reizigers worden gespreid
over deze twee mogelijke routes Schiphol-Rotterdam. Als de toeslag eraf zou
worden gehaald, zou dit gevolgen kunnen hebben voor de drukte in de
treinen. Bovendien zou NS inkomsten derven terwijl haar kosten voor de HSL
gewoon doorlopen. Er zijn geen middelen beschikbaar om NS voor de
daardoor gederfde inkomsten te compenseren.

 

01-10-2024 18:04:38
Muizeneus
Muizeneus

Tsja het blijft een wonderlijke situatie. Waarom is een reis Rtd-Ehv, die over de HSL gaat, toeslagvrij terwijl Lls-Rtd via de HSL straks wel met toeslag is?

Als je bovenstaande redenering consequent doortrekt kun je niet anders dan de reizigers van de 1100 ook toeslag laten betalen tussen Rtd en Bd, immers ook hier is sprake van reizigersspreiding (Ehv-Gvc via Rtd of via Ut), reistijdverkorting en inkomstenderving. Hier is men echter zo wijs geweest te overwegen dat de 1100 een binnenlandse trein is die toevallig over de HSL gaat, en dus toeslagvrij moet zijn. Dezelfde redenering zou 1 op 1 moeten worden overgenomen voor de Noordoost die straks Rtd-Shl via de HSL gaat doen.

De oorspronkelijke situatie was overigens heel anders. Toen er nog een echte HSL-concessie was, was de toeslag veel duurder. Met als gevolg dat de treinen grotendeels leeg rondreden. Toen het in de HRN-concessie kwam heeft men aansluiting gezocht bij het ICE-systeem van toeslag op het binnenlandse traject en dus een lager tarief.

 

01-10-2024 23:32:46
aarclay
aarclay

Quote
Ysbergsla (01-10-2024 13:44:43):


Je weet dat de NS reeds decennialang jaarverslagen publiceren?


Zelfs nauwkeuriger met halfjaarcijfers. ;-)

 

04-10-2024 11:09:19
RubyDupy
RubyDupy

Naar ik mij kan herinneren was de toeslag idd duurder en voor zowel Shl-Rtd als Rtd-Bd. Geen idee wanneer dat veranderd is. Volgens mij gaat de 1100 via de HSL omdat de provincie Brabant dat heel graag wilde. Ik snap echter wel waarom dáár geen toeslag wordt geheven, de tijdwinst die je maakt door niet via Ddr te gaan is luttele minuten, dus ik vind dat niet helemaal vergelijkbaar met de tijdwinst die je maakt als de treinen vanuit het noorden via de HSL gaan rijden.

Echter: NS heeft gereageerd op het advies van LOCOV om de toeslag af te schaffen, en dat gaan ze niet doen, maar ze willen wel graag van de palen af en in plaats daarvan willen ze het laten berekenen op basis van in- en uitchecktijd. Als het dan zoveel sneller dan de normale reistijd dat het wel een HSL rit zou moeten zijn, dan wordt er extra toeslag afgetrokken. Wat mij betreft is dit een win-win, want dan hebben de reizigers geen last meer van die stomme palen, en zou een reiziger Amf-Rtd, die er even lang over doet zonder overstap, er waarschijnlijk niet voor betalen, omdat de reistijd niet veel sneller is dan via Ut en het systeem dus niet 'ziet' dat het om een HSL rit gaat.

Dan is er nog wel een dingetje: de techniek van het OVC systeem kan dat nog niet detecteren. Volgens mij wordt daar wel aan gewerkt, maar komende dienstregeling gaan er nog wel rode palen geplaatst worden op alle IC stations tussen Shl en Lls/Amfs. Hopen dat dat snel opgelost wordt.

Edit: weet iemand trouwens wat er met de naam van deze treinseries wordt gedaan? Want ik weet niet of IC Direct nou echt een kloppende naam is, voor een reiziger Amf-Rtd is er niks directs aan en voor een reiziger Alm-Lls slaat het al helemaal nergens op. Denk dat het beter is als ze deze treinen gewoon IC noemen en het merk IC Direct opdoeken of alleen gebruiken op de stations die aan de HSL liggen. Ik vind zelf trouwens dat NS van ICD een breder merk moet maken, zoals ICE in Duitsland, van snelle IC verbindingen die minder vaak dan veel van de huidige IC's stoppen, alleen in grote steden of belangrijke knooppunten. Maar goed, dat is misschien iets voor een ander topic ;)



Laatst bewerkt door RubyDupy op 04-10-2024 11:18
 

04-10-2024 12:08:43
SleutelMan
Moderator
SleutelMan

Ik dacht zelf aan gewoon "intercity" maar dan "via HSL" op de CTA's ofzo? Dat is denk ik wel het makkelijkst. Voor een groot deel van de rit is het namelijk niets anders dan een normale IC, behalve dan dat het met ICNG wordt gereden.. wat (op termijn) ook elders kan opduiken in andere series.

 

04-10-2024 12:47:58
AlexNL
AlexNL

Vroeger, toen Fyra nog een ding was, reed de toenmalige 900 (Breda - Amsterdam) via de HSL terwijl de normale IC1900 (Den Haag - Venlo) via Dordrecht reed. Voor de 900 moest ook tussen Breda en Rotterdam een toeslag worden betaald.

Na het falen van de Fyra V250 en het definitieve afscheid van dit treintype, werd de HSL met het hoofdrailnet geïntegreerd. NS kwam toen met de huidige 1100 op de proppen, de HSL-toeslag is toen verdwenen omdat er geen alternatief via Dordrecht meer was.

 

04-10-2024 12:53:51
michaben
michaben

De toeslag tussen Bd en Rtd was al enkele jaren voor de introductie van de 1100 afgeschaft.

 

04-10-2024 13:14:54
Kamehameha
Kamehameha

In Hafas staat bij de 1800 gewoon intercity, dus hetzelfde als nu ook bij de 1100 wordt aangegeven.

Ja er staat direction bij maar dat is niet IC direct maar de richting (eindbestemming).

 

04-10-2024 13:36:17
AlexNL
AlexNL

Quote
michaben (04-10-2024 12:53:51):


De toeslag tussen Bd en Rtd was al enkele jaren voor de introductie van de 1100 afgeschaft.


Ik had het iets duidelijker moeten formuleren. De toeslag is niet afgeschaft toen de 1100 ging rijden, maar ongeveer tegelijk met het definitief afschieten van de V250. Toen de toeslag er nog wel was, was er tussen Breda en Rotterdam sprake van veel luchtvervoer.

 

04-10-2024 14:45:28 1
Muizeneus
Muizeneus

Quote
RubyDupy (04-10-2024 11:09:19):


Naar ik mij kan herinneren was de toeslag idd duurder en voor zowel Shl-Rtd als Rtd-Bd. Geen idee wanneer dat veranderd is. Volgens mij gaat de 1100 via de HSL omdat de provincie Brabant dat heel graag wilde. Ik snap echter wel waarom dáár geen toeslag wordt geheven, de tijdwinst die je maakt door niet via Ddr te gaan is luttele minuten, dus ik vind dat niet helemaal vergelijkbaar met de tijdwinst die je maakt als de treinen vanuit het noorden via de HSL gaan rijden.


Zoals ik een paar berichten hierboven stelde IS er voor reizigers uit het noorden helemaal geen tijdwinst, enige uitzonderingen zijn Hvs, Alm en Lls. Voor alle andere stations is reizen via Ut even snel echter met extra overstappen



Laatst bewerkt door Muizeneus op 04-10-2024 14:45
 

04-10-2024 14:57:10 1
michaben
michaben

Zodra de TSBs opgelost zijn en er ook op de Hanzelijn harder gereden kan worden wordt Gn-Rtd 10min sneller via de HSL dan via Ut.



Laatst bewerkt door michaben op 04-10-2024 14:58
 

04-10-2024 15:20:45 1
Muizeneus
Muizeneus

... wat dus even veel is als de tijdwinst op Rtd-Bd. Vanuit Twente is die tijdwinst er geheel niet.

 

05-10-2024 09:24:14
RubyDupy
RubyDupy

Maar ze gaan de toeslag dus heffen op basis van tijdwinst, dus ik kan me goed voorstellen dat je bij zo weinig tijdwinst ook helemaal geen toeslag betaalt. Ik snap ook niet helemaal wat voor zin het integreren van de HSL in het IC net heeft vanuit het perspectief van de reizigers, maar ach ja, wij spoor nerds hebben tenminste iets om over te kibbelen ;)

 

05-10-2024 10:42:31
TtC
TtC

De reizigers krijgen een doorgaande verbinding en hoeven dan niet in Amsterdam, Schiphol, Rotterdam of Breda over te stappen van het reguliere net op een hogesnelheidstrein. Bovendien hoeft de reiziger niet om te checken. of uit te checken en op een papieren ticket of e-ticket verder te reizen.


Voor de spoorwegmaatschappijen scheelt de integratie aan capaciteit op het spoor omdat er een doorgaande trein rijdt in plaats van een reguliere trein en een hogesnelheidstrein op de overlap trajecten tussen Amsterdam en Hoofddorp, Rotterdam en Barendrecht en Lage Zwaluwen en Breda.

 

05-10-2024 12:15:16 1
Xander140
Xander140

Quote
RubyDupy (04-10-2024 11:09:19):


Naar ik mij kan herinneren was de toeslag idd duurder en voor zowel Shl-Rtd als Rtd-Bd. Geen idee wanneer dat veranderd is. Volgens mij gaat de 1100 via de HSL omdat de provincie Brabant dat heel graag wilde. Ik snap echter wel waarom dáár geen toeslag wordt geheven, de tijdwinst die je maakt door niet via Ddr te gaan is luttele minuten, dus ik vind dat niet helemaal vergelijkbaar met de tijdwinst die je maakt als de treinen vanuit het noorden via de HSL gaan rijden.

Echter: NS heeft gereageerd op het advies van LOCOV om de toeslag af te schaffen, en dat gaan ze niet doen, maar ze willen wel graag van de palen af en in plaats daarvan willen ze het laten berekenen op basis van in- en uitchecktijd. Als het dan zoveel sneller dan de normale reistijd dat het wel een HSL rit zou moeten zijn, dan wordt er extra toeslag afgetrokken. Wat mij betreft is dit een win-win, want dan hebben de reizigers geen last meer van die stomme palen, en zou een reiziger Amf-Rtd, die er even lang over doet zonder overstap, er waarschijnlijk niet voor betalen, omdat de reistijd niet veel sneller is dan via Ut en het systeem dus niet 'ziet' dat het om een HSL rit gaat.

Dan is er nog wel een dingetje: de techniek van het OVC systeem kan dat nog niet detecteren. Volgens mij wordt daar wel aan gewerkt, maar komende dienstregeling gaan er nog wel rode palen geplaatst worden op alle IC stations tussen Shl en Lls/Amfs. Hopen dat dat snel opgelost wordt.

Edit: weet iemand trouwens wat er met de naam van deze treinseries wordt gedaan? Want ik weet niet of IC Direct nou echt een kloppende naam is, voor een reiziger Amf-Rtd is er niks directs aan en voor een reiziger Alm-Lls slaat het al helemaal nergens op. Denk dat het beter is als ze deze treinen gewoon IC noemen en het merk IC Direct opdoeken of alleen gebruiken op de stations die aan de HSL liggen. Ik vind zelf trouwens dat NS van ICD een breder merk moet maken, zoals ICE in Duitsland, van snelle IC verbindingen die minder vaak dan veel van de huidige IC's stoppen, alleen in grote steden of belangrijke knooppunten. Maar goed, dat is misschien iets voor een ander topic ;)


Dat verhaal met die "all-in" toeslag kan ik niet goed begrijpen.... Ze gaan dus op tijd berekening je een toeslag laten betalen ofzo? Maar wat als je nu de IC HSL pakt en je besluit niet direct uit te checken en je haalt wat te eten.... Dan check je daarna uit in zo'n 15min.... Dan heeft het systeem geen reden je de toeslag te berekenen want die denkt er is geen snellere route gekozen. Buiten dat mag dat überhaupt wel?! Het is geen duidelijke overeenkomst of je nu feitelijk betaald voor een toeslag of gewoon een ordinaire prijsverhoging. Ik denk dat dat voor het consumenten recht nog wat problematisch zou kunnen zijn.

 

05-10-2024 12:29:59 1
DDietzen
DDietzen

Of alternatief, je haalt een overstap die volgens de reisplanner niet mogelijk is (bijvoorbeeld in <5 minuten in Ut van spoor 1-4 naar 8-11 om uit Hvs komend een vertraagde 2000/2800 naar Rtd te halen) waardoor Het Systeem onterecht denkt dat je via de HSL gereisd bent - en je dus een toeslag aansmeert - terwijl je de conventionele route had genomen.

 

05-10-2024 16:32:28 4
michaben
michaben

Ik zou willen voorstellen: ben je onderweg tussen Zl/Amf en Rtd door een HC gecontroleerd in een trein die via Shl reed dan betaal je toeslag, anders niet. Zo is het bij twijfel altijd in het voordeel van de klant en het is tevens een stimulans voor de NS om te controleren. De kaartlezer van de HC fungeert in dat geval als 'via-paaltje'.



Laatst bewerkt door michaben op 05-10-2024 16:33