05-10-2024 16:47:35 | ||
---|---|---|
Kamehameha
![]() |
Maar hoe weet men dat die controle is gedaan tussen Amf en Hvs ipv Amf en Ut bijv? Of is het systeem zo slim dat ie weet in welke trein de controle gedaan is? |
05-10-2024 17:06:56 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Op zich een interessant idee maar bij dreiging van ook maar iedere vorm van inzicht in het doen en laten van hc's, zullen ze een wilde staking uitroepen wegens aantasting van de autonomie. |
05-10-2024 17:44:05 | ||
---|---|---|
wattman
![]() |
Ik denk dat de vraag gewettigd is of men registratiesysteem met allerlei onbedoelde consequenties moet gaan opzetten om een toeslag in leven te houden. Het argument ' afschaffen gaat geld kosten' lijkt mij niet doorslaggevend te mogen zijn. Vandaar dat ik ook niet blij was met die vage verwijzing naar systemen in het Locov advies. (Meer) data verzamelen of gebruiken moet altijd kritisch bekeken worden. Maar de extra paaltjes zullen wel 'het antwoord' zijn en blijven. Ik voorzie weer discussies en agressie, etc, etc. |
05-10-2024 17:50:08 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Gelukkig hebben we tegenwoordig GPS op onze telefoon en de NS app volgt je al tijdens je reis. Daarmee kun je dus ook de route, het tarief en de reistijd tov de planning bepalen en daarmee automatisch de factuur berekenen. NS app en reizen op rekening zitten hier technisch al een aardig eind die kant op, dus ik verwacht dat dat een goede oplossing gaat zijn |
![]() |
advertentie |
05-10-2024 17:52:33 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Dat is naar mijn mening willekeur en dat is voor tickets onwenselijk. Reis je in de spits heb je altijd financieel voordeel reis je in de daluren betaal je je krom |
05-10-2024 17:52:52 | ||
---|---|---|
wattman
![]() |
Dus je voorstel is dat elke passagier via de HSL de NS app moet gebruiken en toegangs moet gegeven tot zijn GPS om haar/zijn locatie te delen? |
05-10-2024 18:28:54 2 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Dat os dus voor mij juist de reden om
|
05-10-2024 18:47:55 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Dat kan uiteraard ook niet! Mensen die geen telefoon hebben waar je dit allemaal op kan draaien dan maar weigeren?! Dat gaat natuurlijk niet. GPS verplicht activeren is dus onmogelijk. Wat ik als mogelijkheid wel zie is de verkoop van de toeslag in de app. Zeker zolang er ook paaltjes zijn en dan ook reductie/buiten de spits tarief aanbieden Laatst bewerkt door Xander140 op 05-10-2024 18:49 |
05-10-2024 19:01:08 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Dat is helemaal niet onmogelijk, ik zie amper mensen zonder telefoon. En die kun je inderdaad op een andere manier de toeslag laten betalen |
05-10-2024 19:01:35 1 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
|
05-10-2024 19:13:47 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Contant afrekenen bij de conducteur om maar iets ouderwets te noemen? Aan de andere kant, reizigers die op het laatste station van de rit of lijn in- of uitstappen kosten ook veel geld. De treinbezetting is daar erg laag. Juist midden op de lijn wordt vaak het meest verdient omdat daar de bezetting hoog is. Laatst bewerkt door NIJMEGEN op 05-10-2024 19:16 |
05-10-2024 22:18:21 | ||
---|---|---|
mhlvdijk
![]() |
Vanuit Almere heb ik al een rechtstreekse verbinding met Rotterdam met de 2400. Daar ga ik dus straks extra voor betalen. Vandaag toevallig nog naar Rotterdam Centraal geweest. Reistijd via HSL was slechts 7 minuten sneller en dus koos ik voor de overstap op Leiden Centraal. (Immers reed de 2400 niet) Als ik vanaf december de toeslag wil mijden moet ik op Schiphol en (en soms op Leiden) verstappen. Rotterdam zal dan via de HSL sneller te bereiken zijn (scheelt overstaptijd op Schiphol zoals vandaag) maar de route via het normale net wordt juist langzamer. Min of meer word ik dus wel gedwongen de toeslag te betalen (vind ik), omdat de keuze voor het alternatief minder interessant wordt.
Laatst bewerkt door mhlvdijk op 05-10-2024 22:20 |
05-10-2024 23:09:02 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
De reistijd via de Oude Lijn verandert niet als je geen toeslag wilt betalen, je krijgt alleen een cross-platformoverstap van de 2400 op de 3500 te Asdz die vergelijkbaar is met de huidige lange stop van de 2400 waardoor de totale reistijd gelijk blijft. |
06-10-2024 09:21:43 2 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Je kan het belachelijk maken, maar bewust omgaan met je privacy en je online activiteiten kan je voor veel ellende behoeden. Zie als recent voorbeeld de politie. |
06-10-2024 11:19:31 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Volgens mij niet. Dat er automatisch toeslag berekend wordt, ongeacht de route die men kiest. Of men moet zelf tussentijds uit en in checken op de goedkoopste route die men kiest. Dat men zodoende de toeslag omzeilt. |
06-10-2024 13:30:05 1 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Wat ze bedoelen is op basis van de totale reistijd. Dus via de HSL ben je op papier sneller dus als je direct uitcheckt op bijvoorbeeld Rtd als je uit Gn komt. Ik schreef al het is een makkelijke manier omdat te omzeilen door even wat te eten te scoren en 20min later uit te checken. Ook als je bijvoorbeeld van Gn naar Bd reist via Rtd kun je er ook voor kiezen tussen Rtd en Bd via Ddr te reizen en het systeem weet het al niet meer.
Het is zo lek als een mandje dus ik ga er vanuit dat dit er ook niet gaat komen zoals wij het nu voor ons zien. |
06-10-2024 16:55:07 1 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Als je daarmee even langzaam bent als wanneer je niet van Schiphol naar Rotterdam via de HSL zou reizen, waarom zou je dat dan zo doen? Alleen om NS te dwars te zitten van 'haha, ik heb lekker wel over de HSL gereisd maar ik ga met opzet nu langzamer reizen zodat de toeslag niet aangerekend wordt'? Ik zie niet in waarom je dan per se over de HSL zou willen reizen. En als je het zou doen zou ik als NS zeggen "proficiat, je hebt het systeem gekraakt, ik gun het je dat je de toeslag niet hoeft te betalen". Laatst bewerkt door mdeen op 06-10-2024 16:55 |
06-10-2024 17:00:17 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Blijft er dus over om de hc een mobiele "toeslagzuil" mee te geven en te gaan controleren tussen Shl en Rtd. Komt de hc niet langs dan heb je als reiziger geluk en betaal je geen toeslag.
|
06-10-2024 17:54:06 1 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Misschien word het tijd om eerst maareens af te wachten hoe het straks allemaal precies uitgedacht word, ipv allerlei vage scenarios en om wegen te bedenken die misschien wel nergens voor nodig zijn. |
06-10-2024 18:21:22 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
En de reizigers die een papieren kaartje bij zich hebben dan? |
07-10-2024 04:51:24 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Die kan je toch net zoals nu een toeslag laten kopen? Op het moment dat er een papier kaartje wordt gekocht of bij de hc? |
07-10-2024 08:04:57 1 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
De 3312 is momenteel onderweg in de 9516 en de 3316 in de 9511 |
07-10-2024 09:14:28 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Meer controles ben ik helemaal voor, maar mijn punt blijft waarom een reiziger tussen Amf en Rtd ineens een toeslag moet gaan betalen voor een reis die net zo comfortabel is (overstapvrij) en net zo lang duurt als voorheen |
07-10-2024 10:19:59 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Omdat NS op extra geld zit te azen,omdat ze volgens wat cijfers verlies lijdend zijn,en dat wil NS niet. |
07-10-2024 10:23:07 2 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Goh, het is net een echt bedrijf. |
07-10-2024 10:58:50 2 | ||
---|---|---|
Jeroen1740
![]() |
Als treinen met toeslag nou ook eens voorzien worden van catering dan kun je nog zeggen dat die treinen een kwaliteitsniveau hoger zijn dan een reguliere IC. O.b.v. enkele minuten reistijdwinst is dat een mager argument. |
10-10-2024 10:35:39 | ||
---|---|---|
Kamehameha
![]() |
Niet dat het van levensbelang is, of dat ik er minder om slaap, maar ik zie dat er komend weekend in verband met werkzaamheden een "IC Direct" Ehv-Bd gaat pendelen. Waarom de naam IC Direct op dit stukje? Normaal wordt de term IC Direct toch alleen gebruikt als de 1100 in Rtd gekoppeld zit aan de 1000? Uberhaupt wordt de 1100 Gvc-Ehv normaal gewoon als IC aangeduid. |
11-10-2024 11:35:36 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
geeft de app dat niet automatisch bij een 11** treinnummer |
11-10-2024 12:36:50 | ||
---|---|---|
Kamehameha
![]() |
Dat ligt eraan. Bij de 1100 wordt op Ehv-Gvc altijd IC aangegeven. Als de 1100 aan de 1000 in Rtd is gekoppeld en dus naar Asd ipv Gvc gaat, dan is het wel IC direct. Zoals vandaag. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
11-10-2024 20:53:57 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Zat even de nieuwe consessie door te lezen en daar staat in artikel 30.14 op pagina 21:
Dit zou dus betekenen dat vanaf 1 januari 2025 eerste klas reizigers toeslagvrij mogen reizen over de HSL. Laatst bewerkt door treinhobby op 11-10-2024 20:55 |
11-10-2024 21:05:10 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Zo zou ik dat niet interpreteren. De concessie noemt het begrip 'eerste klas' helemaal niet; Er worden alleen eisen gesteld aan de tweede klastarieven. Volgens mij heeft NS dus beleidsvrijheid voor eerste klas (en zullen ze dat logischerwijs gebruiken om dezelfde toeslag te heffen). Laatst bewerkt door Dionysusnu op 11-10-2024 21:05 |
11-10-2024 23:41:57 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Toeslag is voor 1e en 2e klasse hetzelfde. Dus de 1e klasse toeslag is ook max 20% van het 2e klasse tarief voor dezelfde afstand. Dus stel: enkeltje 2e klasse kost €10,- . Dan is de toeslag voor 1e en 2e klasse max €2,- Zo lees ik t tenminste. |
12-10-2024 09:57:32 | ||
---|---|---|
TtC
![]() |
Voor de 1e klas zijn geen eisen gesteld in de concessie voor de tarieven (inclusief eventuele toeslagen ) en daarmee is de NS vrij om elk tarief te vragen wat commercieel het meest interessant is. De NS heeft voor de IC Direct en de ICE gekozen om de toeslag voor de 1e klas gelijk te houden aan die voor de 2e klas; in de tijd van de Fyra was de toeslag in de 1e klas hoger dan voor de 2e klas en was ook afhankelijk van het gereisde traject (de toeslag gold ook op het hele traject van Amsterdam Centraal tot Breda en op alle mogelijke verbindingen daar tussen). |