22-07-2025 18:09:30 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Ik denk niet dat een reiziger een idee heeft wat er achter de schermen allemaal bij een OV-bedrijf komt kijken, dus het zou ook wat vreemd zijn om die een oordeel te laten maken in dat proces. |
22-07-2025 18:32:03 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Inderdaad niet in het proces erachter, maar merken wel de uitwerking met continue het omchecken naar een andere vervoerder. |
22-07-2025 18:45:01 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Dat is typerend voor alles wat "al een tijd zo is". Dat daaraan geen enkele rechtvaardiging verbonden is, wil niet zeggen dat het al lang bestaande idee ook het beste is. Het is altijd goed om vragen te blijven stellen en daarop het op dat moment beste antwoord te geven. Maar dat betekent ook dat je ALLE stokpaardjes parkeert. En dat wil nog wel eens taai zijn... |
22-07-2025 19:00:21 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
![]() |
advertentie |
22-07-2025 19:47:25 1 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Inderdaad. Het systeem met omchecken is een keuze en geen natuurwet. In het Verenigd Koninkrijk zijn er tientallen vervoerders, veel onder contract maar ook een paar in open toegang, en je kunt daar met één kaartje door het hele land.
En in verschillende landen (Denemarken, Oostenrijk, Zwitserland) kun je tegenwoordig zelfs multimodaal met een app door het hele land reizen zonder dat je steeds moet in- en uit swipen. |
23-07-2025 00:30:54 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Ja, maar zoiets als dat is dus in die hele gunning van een concessie juist geen kernzaak waar het uiteindelijk om gaat en of iets waar ook iets vanaf gaat hangen.
Als je reizigers laat meedenken in zo'n proces, klinkt dat mooi, maar die maakt zich daar druk om, maar waarschijnlijk niet in de zaken die voor een concessie verlener nou juist wel van belang zijn.
En ik de omdat die laatste de wensen en prioriteiten van reiziger wel aardig kan behartigen, want we hebben hier in Nederland toch zeker geen slecht OV. Laatst bewerkt door thom op 23-07-2025 00:34 |
23-07-2025 08:01:03 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Theoretisch om de reiziger die beter OV krijgt. En je kunt niet ontkennen dat dat ook vaak gebeurt. Meer treinen en bussen, meer service in de voertuigen. Of dat ook gebeurd was als er maar één vervoerder was, en wat de prijs zou zijn die je daar dan voor moest betalen is koffiedikkijken. |
23-07-2025 13:07:32 | ||
---|---|---|
R-E-Mg
![]() |
Toen NS alle nevenlijnen allemaal nog zelf reed was het duidelijk een ondergeschoven kindje. Een monopolist heeft minder noodzaak super efficiënt te zijn en weinig aandrang om te vernieuwen, tenzij ze daartoe gedwongen worden. NS werd niet gedwongen. Sterker nog, veel nevenlijn stonden op het punt gesloten te worden. In concurrentie heb je onvermijdelijk meer overhead en blijft er meer aan de strijkstok hangen. Dus of dat voor de klant goedkoper is, is inderdaad maar de vraag. Neem het traject Enschede - Almelo. Met NS kost je dat € 5,80, met Blauwnet € 5,83. |
23-07-2025 14:14:44 3 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Vergeet ook niet dat NS de nevenlijnen "er bij" deed vanuit de opbrengsten van de andere lijnen terwijl er nu flink wordt gedokt door de provincies. |
23-07-2025 15:47:07 1 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Het wekt op zich verbazing, dat er nog steeds veel gebrek blijkt te zijn aan kennis over de nevenlijnen in de NS-tijd. Was er toen ook maar zoveel regionaal geld naar NS gegaan voor het exploiteren en opwaarderen ervan. |
23-07-2025 19:15:18 1 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Vergeet ook niet dat de verliezen van de NS via de schatkist afgeroomd werden. Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
23-07-2025 19:53:05 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Dat is al eens haarfijn uitgelegd hier. Ik meen door Broek53. Maar op om de een of andere reden is dat niet blijven hangen (of men wil er niet aan) en blijft men daar NS op afrekenen. 🤷🏼♂️ |
23-07-2025 20:35:44 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Binnen de HRN concessie kan ook meer als de regio maar betaalt. t zou wel aardig zijn om te weten wat de provincie Fryslân indertijd aan NS betaalde per drgluur voor de halfuursdienst op de 9000 (binnen het monopolie van NS) tov wat ze Arriva betaalden per drgluur op de nevenlijnen.
|
23-07-2025 22:47:26 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Dat weet ik niet exact per jaar, maar er waren ook jaren waarin dat niet nodig was en waarin NS een zekere winst behaalde. Bovendien kan men achteraf zeggen dat de overheid ook toen al veel kosten zijn bespaard doordat OV-bedrijven het milieu minder belasten. Die vertaling zien we zelfs nu nog niet (geheel) terug. In elk geval zou daar wat meer op kunnen worden gewezen door de OV-bedrijven. En dan heb ik het dus even niet over de vliegmachinebedrijven. |
24-07-2025 01:35:05 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
In veel moderne treinen zitten zelfs al passagiertelsystemen. Geen idee hoe nauwkeurig die precies zijn, maar die gegevens zou je kunnen gebruiken als verdeelsleutel op trajecten waar 2 vervoerders actief zijn. Het moeten omchecken is in mijn ogen technisch nergens voor nodig. Maar ik heb niet het idee dat er politieke prioriteit is om er wat aan te doen, helaas. |
24-07-2025 12:52:27 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Het zelfde niveau van politieke prioriteit word ook toegepast op het gunnen van het HRN en andere partijen helpen aan b.v. nevenlijnen om daar te opereren. |
24-07-2025 13:00:05 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Zo gaat het niet: als het aan NS zou liggen, zou er niemand anders dan NS rijden. En dan zouden de lijnen van Rotterdam naar Hoek van Holland en Den Haag via Pijnacker nog altijd hoofdspoor zijn i.p.v. onderdeel van de Rotterdamse metro.
Verschillende spoorlijnen zijn gedecentraliseerd, dat wil zeggen: de Rijksoverheid is niet meer verantwoordelijk voor het personenvervoer, maar een decentrale overheid (zoals een provincie). De DO's gaan zelf de boer op om een partij te vinden die de treinen wil rijden.
NS kan besluiten om mee te doen aan zulke aanbestedingen, maar doet dat in principe niet meer. De enige gedecentraliseerde lijn die NS rijdt is Gouda - Alphen a/d Rijn. |
24-07-2025 13:01:44 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Geen idee wat je hier probeert te zeggen.
"Nevenlijn" is geen jurdisch begrip en heeft dus niet met wel/niet aanbesteden te maken. Sterker nog: de (zuidelijke) Maaslijn was als Staatslijn E zelfs één van de hooflijnen in het spoorwegnet. Evenals Staatslijn D bijvoorbeeld, waar nu zelfs minimaal 3 reizigersvervoerders actief zijn.
|
24-07-2025 13:03:08 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Niet uit principe, maar als soort van boetedoening voor de fratsen van Huges bij de Limburgse aanbesteding 10 jaar geleden. |
24-07-2025 13:11:16 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Het is opvallend dat er zo'n gebrek is aan kennis over de periode waarin andere vervoerders het railnet zijn gaan gebruiken, en daardoor ook over de periode ervoor. Terwijl er toch goede artikelen over zijn geschreven. |
24-07-2025 13:12:14 | ||
---|---|---|
htm1218
![]() |
Er is inderdaad kennelijk geen politieke prioriteit om van het omchecken af te komen. Minstens tien jaar geleden is mij door betrokkenen verzekerd dat het slechts een kwestie zou zijn van maximaal twee jaar om dit op te lossen. En dat terwijl juist de noodzaak van omchecken voor de reiziger het grootste nadeel is van de privatisering: -moet uitzoeken met welke vervoerder wordt gereisd, zeker voor de minder frequente reiziger een bijzonder aandachtspunt met kans op vergissingen -extra benodigde tijd voor overstappen, zeker bij grote drukte een nadeel met kans op missen van de aansluiting -het ontstane woud van omcheckpalen met bijbehorende kosten (uiteindelijk voor de reiziger) Kennelijk zijn de vervoerders niet echt bereid dit probleem op te lossen. Je mag daarom verwachten dat de politiek dit oplost. Waarom niet? Zijn er verborgen argumenten/belangen om het omchecksysteem in stand te houden?
|
24-07-2025 13:15:13 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Nee: het is typisch een geval van miljoenen uitgeven om zeker te zijn dat je concurrent niet onterecht een paar tientjes te veel opstrijkt. |
24-07-2025 13:23:46 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
En ik vermoed dat NS er vandaag de dag de expertise niet meer voor in huis heeft.
In de jaren 2010 had NS een tweetal dochterbedrijven dat actief was in de markt van aanbestedingen (Qbuzz voor busvervoer binnen NL, Abellio voor internationaal). Gouda - Alphen is gewonnen i.s.m. Abellio NRW, en de combinatie Abellio/Qbuzz dong mee naar de Limburgse concessie (die alsnog naar Arriva ging nadat fraude aan het licht kwam).
Qbuzz is in 2017 verkocht, Abellio UK in 2022 en Abellio Duitsland in 2024. Daarmee is NS in zijn geheel niet meer actief in deze sector. |
24-07-2025 14:14:06 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Dan speelt NS wel een erg risicovol spelletje, want als het HRN wel alsnog aanbesteed gaat worden hebben ze dus ook geen expertise om daarop in te schrijven.... |
24-07-2025 15:19:58 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Die expertise kun je ook inhuren. |
24-07-2025 18:46:28 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
De politiek heeft zich vooral verre gehouden bij het opzetten van de OVC. Translink werd opgericht en daarmee stond de OVC van "ver genoeg" van de vervoerders. Het zijn vervolgens de vervoerders die het omchecken bedacht hebben en in stand houden. Ik moet de huidige concessie nog even nalezen, maar de NS moet voor een systeem stemmen waarin omchecken verleden tijd is. Ik weet alleen niet meer of ze dat in 2025 of 2026 moesten doen. Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
25-07-2025 15:40:12 | ||
---|---|---|
jor[D]1
![]() |
Er is toch ook eens getest op de valleilijn met niet meer omchecken. Mogelijk is het allemaal wel meer de wil vanuit de vervoerders en de drang vanuit de overheid is er niet. Wat overigens toen interressant was, de ACM vond single checkin/out het niet goed omdat de vervoerder teveel financiele gegevens over hun concurent zouden bemachtigen. https://www.ovmagazine.nl/nieuws/in-maart-een-keer-inchecken-op-valleilijn Laatst bewerkt door jor[D]1 op 25-07-2025 15:43 |
25-07-2025 16:31:54 | ||
---|---|---|
bert
![]() |
Als het in Blauwnet met twee vervoerders kan, kan het overal. Waarom wel bij NS en Abellio = RNet en RNet Dordrecht (qbuzz) en NS niet? En nu weer RNet in Achterhoek met weer wel omcheckennatuurlijk. Het is een zooitje en pure klanthaat |
25-07-2025 16:39:15 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Ja, dat is NS in Limburg ook goed bevallen... |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
25-07-2025 16:45:24 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Dat het bij Blauwnet wel kan komt door het verschil tussen wat Bruto en Netto concessie wordt genoemd. Bij Blauwnet krijgen de beide vervoerders een vast bedrag voor het rijden van de treinen en is de opdrachtgever (provincie Overijssel) financieel verantwoordelijk en krijgt daarmee de inkomsten van de reizigers. Bij de overige concessies gaan de inkomsten die de reizigers betalen naar de vervoerders er van en maakt het dus uit bij wie er ingecheckt wordt. Laatst bewerkt door cuneo56 op 25-07-2025 16:46 |
25-07-2025 16:48:46 | ||
---|---|---|
bert
![]() |
Geld gaat allemaal naar TLS en die kan prima regelen hoeveel geld naar wie moet. De herrie over de strippenkaartgelden wordt over de rug van de reiziger nog steeds uitgevochten door onze boekhouders. |
25-07-2025 17:57:20 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Sinds wanneer RNet in de achterhoek? Neem aan dat je Rrreis bedoeld? De algemene naam van het OV in delen van Gelderland, Overijssel en Flevoland. |
25-07-2025 21:16:49 | ||
---|---|---|
bert
![]() |
Excuus, rrrrreis idd. Dat was fout. Maar rrrrrreis komt toch ook vaker voor? Waarom niet gewoon Arriva? Al die kinderspeeltjes ... |
25-07-2025 21:48:45 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
RRReis komt nu voor bij de treinen van Keolis op Amersfoort-Ede Wageningen en bij Arriva op Apeldoorn-Zutphen-Winterswijk-Arnhem-Tiel. En verder op veel busverbindingen in Gelderland, Overijssel en Flevoland. Het is de bedoeling dat Blauwnet ook overgaat in RRReis. Dat zou betekenen dat Zutphen een paaltje minder zou gaan krijgen. Het is nu alleen onduidelijk wanneer de naam Blauwnet gaat verdwijnen. |
25-07-2025 22:37:58 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
|
26-07-2025 19:58:44 | ||
---|---|---|
egnbg
![]() |
Hoeveel zou het nou kosten om een merknaam te maken? Is toch eigenlijk ook allemaal weg gegooid geld wat ze beter hadden kunnen uitgeven aan wat anders nuttig. Nu lijkt het vooral een prestige object van de opdrachtgever (provincie) wat ze weer uitbesteden aan een bureau om te maken.
|
26-07-2025 22:54:07 | ||
---|---|---|
stijngeluk
![]() |
Wel wat, maar nu hoeft men voor een hele hoop concessies maar 1x een merknaam en alles eromheen te ontwikkelen, en niet voor elke consessie iets los, wat uiteindelijk wel meer kost. Wat ik ook begreep is dat een aantal vervoerders nogal angstig zijn met het delen van hun checkin/checkout gegevens, omdat dat extreem bedrijfsgevoelige data is, en een zeer groot concurrentievoordeel voor die partij voor een eventuele toekomstige aanbesteding. Naast idd wat ook al was gedeeld dat de ACM dat ook niet zn goed idee vond vanwege deze data. Blauwnet werkt uiteraard wel, omdat zoals net ook al gezegd, daar de provincie alles regelt, en niet de vervoerders. Die krijgen uiteraard data over hoe en wat met reizigers, voor de efficentie, maar dat is dan al allemaal gefilterd en gedaan door de provincie. Dit zou uiteraard prima geregeld kunnen worden, maar dan moet dat echt vanuit Den Haag gaan komen die iets gaan regelen en doen om dit landelijk uit te rollen. Maarja voordat dat eens gedaan is, wordt de lelylijn ondertussen gebouwd ben ik bang voor. |
27-07-2025 01:39:10 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Die reizigers aantallen worden in een aanbesteding gewoon mede gedeeld, hoe verwacht je anders dat een vervoerder een dienstregeling model kan samenstellen om aan te bieden ? |
27-07-2025 10:49:03 1 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Een goede merknaam kweek nog eens verwachtingen, die die dan ook nog eens waar gemaakt moeten worden. |
27-07-2025 14:25:16 | ||
---|---|---|
hubertus1
![]() |
Als dat concurrentievoordeel van die gegevens zo groot is dat je een substantiële voorsprong hebt bij een aanbesteding, kun je er gevoeglijk vanuit gaan dat daarna een bezwaar van concurrerende bieders tegen toekenning wordt toegewezen. Ik denk echt dat het invoeren en in stand houden van het in- en uitchecken puur voortkomt uit een diepgeworteld wantrouwen tussen de vervoerders. Zoals hierboven al opgemerkt, die concurrent zou toch een paar tientjes teveel opstrijken. Binnen een bedrijf waar ik heb gewerkt, gold de gouden regel: don't spend a dollar to allocate 50 cents. Ofwel, de kosten die je moet maken om resultaten op de juiste manier te verdelen, moeten wel in redelijke verhouding staan tot het probleem dat je ermee wilt oplossen. |
28-07-2025 11:06:17 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Als ik het verkeerd begrijp ,corrigeer me gerust. |
28-07-2025 12:03:11 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
De angst is dus dat bij de eerstvolgende aanbesteding andere inschrijvers dan de zittende vervoerder alle informatie hebben en daardoor een scherpere inschrijving kunnen doen dan dat ze de info niet hebben. Persoonlijk vind ik die redenering te zot voor woorden, het is voor het grootste deel gemeenschapsgeld wat naar die vervoerders gaat, dus zou openbaar verantwoorden wat er met dat gemeenschapsgeld gedaan is veel juister zijn. De overheid moet zich in alle bochten wringen om transparant te zijn (Wet Open Overheid), maar degenen die dat overheidsgeld opstrijken vervolgens totaal niet...
|
28-07-2025 12:04:29 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
|
29-07-2025 07:23:08 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Ja met NS als eigenaar van Translink, ook interessant mocht NS de concessie verliezen. Wie wordt dan de eigenaar? Om maar even terug te keren naar het onderwerp |
29-07-2025 07:28:50 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
NS is niet de eigenaar van Translink, dat is de Coöperatie Openbaar Vervoerbedrijven. Alle vervoersbedrijven (trein/tram/bus) in Nederland zijn lid van die coöperatie. NS kan dus prima uit die coöperatie stappen als NS helemaal geen treinen meer rijdt.
Zie ook www.translink.nl Laatst bewerkt door mtlx op 29-07-2025 07:29 |
29-07-2025 09:17:55 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Welke "alle informatie" is dat dan? Wat krijgt Translink meer te weten als er geen aparte paaltjes meer zijn (volgens mij niets) en welke informatie zullen ze dan met de vervoerders delen wat de vervoerders niet van elkaar zouden moeten weten (volgens mij bestaat die noodzaak ook niet)? |
29-07-2025 11:17:14 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Had ik het bijna goed ;-) |
29-07-2025 18:18:42 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
De huidige vervoerder heeft op de minuut nauwkeurige gegevens van hoeveel mensen er per station inchecken en met welk type vervoerbewijs. De concurrent zal het moeten doen met zoveel honderd per dag per station. Dus qua materieelplanning kan je met info per minuut veel nauwkeuriger bepalen hoeveel stellen je wanneer waar nodig hebt. |
30-07-2025 11:43:22 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Als ik muizeneus goed interpreteer,dan is dat exact het tegenovergesteld van wat jij schrijft. |