Ontwikkelingen Eurobahn RE13 en RB61
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
26-01-2018 17:42:09
Dre
Dre
Quote
IJsbergsla (vr 26 jan 2018 13:38:21.575421 https://www.somda.nl/forum/18859/p639191/): Jan-Mark: Dat was dus een rangeerbeweging waar Dennis het over had. Bovendien is dat spoor dan al omgeschakeld naar Nederlandse spanning.

Maar in de normale dienst zal het in de SpDrS60-beveiliging van Bh echt niet toegestaan zijn om met een 1,5 kV=-treinstel een spoor in te rijden dat bezet wordt door een 15 kV~-treinstel. In de beveiliging zit namelijk een veiligheid ingebouwd om te voorkomen dat gelijkstroom-voertuigen onder wisselstroom komen te staan (en het daarmee einde oefening is voor die treinen).

Deze gang van zaken is door Fdl Bh te omzeilen, maar dat vergt oplettendheid en zal in de normale dienst niet toegepast worden.
 

26-01-2018 19:12:26
theicmm
theicmm
Ik meen me te herinneren dat er een Zwitserse loc was uitgebrand te Bh omdat deze onder de verkeerde spanning stond.  

26-01-2018 19:58:30
thom
thom
Quote
phantom (vr 26 jan 2018 13:10:47 https://www.somda.nl/forum/18859/p639187/):
Quote
thom (do 25 jan 2018 23:19:12 https://www.somda.nl/forum/18859/p639124/): Die hadden dan ook nieuw materieel aan moeten schaffen voor het gedeelte naar Hgl, waarschijnlijk dan bij dezelfde bouwer uit gekomen en dus dezelfde treinen gehad als dat nu het geval is...

Quote
Berk24 (do 25 jan 2018 20:50:04.981134 https://www.somda.nl/forum/18859/p639106/): Mocht het echt zover komen dat er een nieuwe aanbesteding komt neem ik aan dat alle 18 Flirt1 en 8 Flirt3 stellen overgenomen dienen te worden.

Dat slaat natuurlijk kant noch wal, als het materieel het probleem is dan is de concessie bij een ander neerleggen met hetzelfde materieel natuurlijk volledig kansloos.
Daarnaast kun je helemaal niet verplichten het materieel over te nemen mocht het zover komen, want dat maakt Keolis dan natuurlijk zelf wel uit


Dat zeg je nou wel zo makkelijk,maar waarom kan bv Kwiebus dan wel verplicht worden om het materieel van Arriva over te nemen als ze straks die concessie gaan uitvoeren op o.a de merwede linge lijn ??
Ik zie op dit moment het verschil niet,want ondanks dat het stukje van de grens naar hengelo niet groot is vraag ik me wel af of ze zonder bemoeienis van NL regels,anders zouden mogen handelen als die concessie straks word overgedaan aan een nieuwe partij.
Ik neem ook aan dat de huidige concessie houder heeft beschreven dat als ze de concessie kwijtraken,dat dan het materieel ook verplicht word overgenomen.
Een beetje zinnig bedrijf koopt volgens mij geen treinen(in dit geval) die op 1 enkele lijn bruikbaar zijn om er dan bij verlies van die lijn een nutteloos wagenpark aan over te houden.

Omdat ik vermoed dat de concessieverlener na overleg met de huidige concessienemer overlegd heeft wat de concessieverlener met zijn vloot zou willen als de concessie aan een ander gegund zou worden, en die heeft zich daar waarschijnlijk bereidwillig gesteld de materieelvloot te willen verkopen in dat geval.
 

27-01-2018 08:37:05
nohab
nohab
Quote
Knoek alleen wordt die trein tot aan Bad Bentheim nog door zo'n rotte en trage 1700 van NS getrokken (hoewel dat tegenwoordig ook niet altijd meer zo is),
Praat me bij, ik zie hier in Amsterdam toch echt alleen maar 1700'en met die treinen rijden. Zijn die traag? Ze kunnen veel meer dan wat ze in Nederland ooit hebben kunnen laten zien.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

27-01-2018 08:50:25
mich
mich
Het zijn de snelste loccen onder 1500V. Als je ze eens goed zou wassen, blinkt het ook weer.  

27-01-2018 08:55:38
SunKeeper
SunKeeper
Quote
nohab (za 27 jan 2018 08:37:05 https://www.somda.nl/forum/18859/p639267/): Praat me bij, ik zie hier in Amsterdam toch echt alleen maar 1700'en met die treinen rijden. Zijn die traag? Ze kunnen veel meer dan wat ze in Nederland ooit hebben kunnen laten zien.


Knoek bedoelt met ''niet altijd meer'' dat ze tegenwoordig minder vaak traag zijn. Zoals ik al schreef, ligt grotendeels aan de mcn.

ICB is misschien wat meer gewicht aan de haak dan drie bakjes DD-AR, maar zoals in onderstaand filmpje te zien, het bewijs dat in een ruime minuut 0-140 km/h prima kan. Vervolgens laat je de boel een tijdje uitrollen en ben je best energiezuinig ook nog.

https://youtu.be/326qsxS3mYw?t=3m57s

NB: Oei, wel offtopic zie ik.%05%
 

28-01-2018 11:44:04
Knoek
Knoek
Met traag bedoel ik dat ze geen 200km/u kunnen rijden. Heerlijk als IC Berlin in Duitsland 200 rijdt en er een trein tegemoet komt met minstens 200, de luchtverplaatsing/"klap" die je dan voelt.

Maar voorlopig is de dienstregeling van RB61 weer opgeschort tot woensdag 22.00 uur.... Ben toch benieuwd of er sancties gaan volgen richting Keolis....
 

28-01-2018 12:51:55
dh3201
dh3201
Waarom zou dat moeten, tussen Amsterdam en Hengelo ligt nergens spoor waar dat zou kunnen (of je moet de Hanzelijn bedoelen). Zelfs op de HSL rijdt NS liever met trage Traxxen...


Shqiperise-lopers?
 

28-01-2018 13:05:14
marvinkok
marvinkok
Het probleem met de Flirts is gevonden, opgelost en dat wordt getest. Naar ik begreep worden er maandag t/'m woensdag dienstregeling gereden zinder passagiers om het omschakelen goed te testen en voor extra feeling met de trein en zou 1 februari weer gewoon gereden gaan worden.  

28-01-2018 18:52:09
moderator
Moderator
moderator
Spotmelding, die tevens in topic OD van vandaag is gemeld, verwijderd.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

29-01-2018 12:06:29
Knoek
Knoek
Quote
dh3201 (zo 28 jan 2018 12:51:55 https://www.somda.nl/forum/18859/p639361/): Waarom zou dat moeten, tussen Amsterdam en Hengelo ligt nergens spoor waar dat zou kunnen (of je moet de Hanzelijn bedoelen). Zelfs op de HSL rijdt NS liever met trage Traxxen...


Daar heb ik het toch ook helemaal niet over! Nee in Nederland lopen we nog 30 jaar achter qua snel treinvervoer, eigenlijk is voor vrijwel iedere Nederlander de trein nauwelijks een geloofwaardig alternatief, je doet er vaak minstens twee keer zo lang over als met de auto, zeker als je ook nog over moet stappen op bus of tram.

Goed om te horen dat het probleem van de Flirts gevonden zou zijn. Dan vraag je je natuurlijk af waarom er voor 10 december niet uitvoerig getest is........
 

29-01-2018 12:41:01
dennistd
dennistd
Er kon voor 10 december niet in Nederland getest worden: voorwaarde hiervoor was dat de stellen in Duitsland toegelaten waren, en dat waren ze pas een paar dagen voor 10 december volgens mij.  

29-01-2018 15:17:10
Dre
Dre
Toelating door EBA: 8 december 2017
Toelating door ILT: 19 december 2017

Overigens waren de concessieverleners (al) in oktober op de hoogte van de vertraging.

Bron is de provincie Overijssel (via de gemeente Oldenzaal).
 

30-01-2018 16:40:13
Knoek
Knoek
Quote
dennistd (ma 29 jan 2018 12:41:01 https://www.somda.nl/forum/18859/p639456/): Er kon voor 10 december niet in Nederland getest worden: voorwaarde hiervoor was dat de stellen in Duitsland toegelaten waren, en dat waren ze pas een paar dagen voor 10 december volgens mij.


Ok dan wordt het idd lastig, maar hoeveel testritten zijn er dan tussen 10 december en 14 januari uitgevoerd? En verlopen de testritten van gisteren en vandaag wel naar wens?
 

30-01-2018 21:29:48
thom
thom
Het aantal gereden proefritten zegt ook niet alles natuurlijk, dat ligt meer aan de gevonden problematiek en of de gevonden oplossingen daarop afdoende werken.  

30-01-2018 21:36:36
Michael98
Michael98
Prognose is inmiddels bijgesteld naar onbekend, waar dat eerst zondag 28 of woensdag 31 was.  

31-01-2018 00:39:37
waalkade
waalkade
https://niedersachsenticket.de/fileadmin/user_upload/downloads/gueltig_ab_10.12.2017_Infoflyer_Niedersachsen-Ticket.pdf
Hier mee kan je alvast kijken hoever je kan komen vanaf Hengelo of Weener voor een relatief laag bedrag.
Vanaf Groningen kan ook, dan betaal je iets meer.
 

31-01-2018 10:40:46
Rob357
Rob357
Quote
Michael98 (di 30 jan 2018 21:36:36 https://www.somda.nl/forum/18859/p639615/): Prognose is inmiddels bijgesteld naar onbekend, waar dat eerst zondag 28 of woensdag 31 was.


En in de storingsmelding staat inmiddels weer een nieuwe datum, 25 februari.
 

31-01-2018 10:44:12
SunKeeper
SunKeeper
Er kan dus in drie dagen veel veranderen...

Quote
marvinkok (zo 28 jan 2018 13:05:14 https://www.somda.nl/forum/18859/p639362/): Het probleem met de Flirts is gevonden, opgelost en dat wordt getest. Naar ik begreep worden er maandag t/'m woensdag dienstregeling gereden zinder passagiers om het omschakelen goed te testen en voor extra feeling met de trein en zou 1 februari weer gewoon gereden gaan worden.


Betekent dat er nog een extra 25 dagen proefgereden gaat worden?
 

01-02-2018 12:48:13
Dre
Dre
Zojuist informatie ontvangen via de gemeente Oldenzaal (ik ben gemeenteraadslid en politiek begint deze zaak zo langzamerhand ook de nodige wind te vangen):

Quote
Provincie Overijssel:
Op de lijn  RB 61 Hengelo-Bielefeld loopt het nog niet zoals gewenst. Volgens Keolis Deutschland  zijn de meeste storingen aan het materieel verholpen. Maar er treden toch nog sporadisch verschillende storingen op. Het betreft met name de stroomwisseling in Bad Bentheim die nog technische problemen oplevert. Daarnaast zijn er problemen met de veiligheidssystemen (treinbeïnvloedingsystemen ECTS en ATB). De treinen worden momenteel van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat getest op het baanvak tussen Bad Bentheim en Oldenzaal (zonder reizigers dus).

Van een stabiele inzet van het nieuwe materieel op het traject Bad Bentheim-Hengelo is dus nog steeds geen sprake.

Keolis Deutschland heeft een nieuwe prognose afgegeven voor de inzet: De planning is er nu op gericht om vanaf maandag 26 februari 2018 de verbinding naar Hengelo weer te gaan rijden.

Aan Duitse zijde zijn de beide opdrachtgevers NWL en LNVG ontstemd over de slechte prestaties op de verbindingen van het Teutoburger Wald Netz. Het schort aan goede communicatie richting de reiziger en het aantal uitgevallen ritten is nog steeds aan de hoge kant. Er wordt nu juridisch (via de huisadvocaat van penvoerder NWL) gekeken welke gezamenlijke stappen er kunnen worden ondernomen tegen Keolis. In het worst case scenario betekent dat beëindiging van de overeenkomst. Dit zou echter vrij uniek zijn.

Aanstaande woensdag 7 februari is er een bestuurlijk overleg van NWL in Unna waar de directeur van Keolis Deutschland verantwoording moet afleggen voor de slechte prestaties. De provincie Overijssel zal daar ook bij aanwezig zijn.


Benieuwd waar de directeur van Keolis Deutschland volgende week woensdag mee komt.
 

01-02-2018 13:47:00
daniel81
daniel81
Wel opvallend dat het spanningswisselen de meeste problemen oplevert terwijl dit bij de RE19 wel goed gaat; op dit punt zijn de stellen toch niet anders dan de Abelliostellen? Of functioneert het beter als je van 1500 V eerst via 25 kV naar 15kV gaat?  

01-02-2018 21:43:05
AgentX
AgentX
Nou ja blijkbaar, want Abellio rijdt, en Keolis niet.  

01-02-2018 23:29:56
waalkade
waalkade
Heeft men bij de RE19 een pragmatische oplossing voor.
Een overstap in Em en iemand op het perron die je de weg wijst naar het goede spoor.
(Een "goed" stel maakt dan een slag Ah-Em)
 

02-02-2018 00:00:00
henri1972
henri1972
Nog nooit mee gemaakt. Altijd rechtstreeks. Nou reis ik natuurlijk maar max 1 x per maand met RE19 en rijden er veel meer treinen.  

02-02-2018 09:23:17
Dre
Dre
Opmerkelijk, die losse slag Em-Ah. Slagen Bh-Hgl met één stel zouden namelijk niet toegestaan worden door DB Netz. Ik vraag me dan af waar het onderscheid zit.
Overigens ook ten aanzien van het feit dat er dus wel lege slagen Bh-Hgl gereden kunnen worden, maar zodra er volk in die treinen zit een probleem lijkt te ontstaan volgens DB Netz (althans, dat is wat ik via Keolis-personeel verneem).
 

02-02-2018 09:37:32
geert
geert
Dat is een capaciteitsissue in Bh geen technisch probleem. In Em is wel voldoende capaciteit om dit te doen en maar één stroom soort dus kunnen de treinen tegenover elkaar op hetzelfde spoor staan (in tegenstelling tot in Nederland waar dit verboden is)  

02-02-2018 10:33:25
cuneo56
cuneo56
En zo komen de misverstanden in de wereld.
In Nederland is het gewoon technisch mogelijk om direct op een bezet spoor binnen te komen, in Duitsland kan dit slechts bij uitzondering.
Daarnaast wordt helaas tegenwoordig in NL een "liever niet" veelal uitgelegd als "mag niet"%04%
 

02-02-2018 10:57:09
yappa
yappa
Quote
Dre (vr 02 feb 2018 09:23:17 https://www.somda.nl/forum/18859/p639948/): Overigens ook ten aanzien van het feit dat er dus wel lege slagen Bh-Hgl gereden kunnen worden, maar zodra er volk in die treinen zit een probleem lijkt te ontstaan volgens DB Netz (althans, dat is wat ik via Keolis-personeel verneem).


Ik meen dat die lege slagen vooral in de rustige uren gereden worden als er plek is, een reizigerspendel zou je in een vast patroon (ieder uur, van 's ochtends heel vroeg tot 's avonds heel laat) willen accommoderen en daar past DB Netz dus voor.
 

02-02-2018 11:50:04
dennistd
dennistd
Quote
Dre (vr 02 feb 2018 09:23:17 https://www.somda.nl/forum/18859/p639948/): Overigens ook ten aanzien van het feit dat er dus wel lege slagen Bh-Hgl gereden kunnen worden, maar zodra er volk in die treinen zit een probleem lijkt te ontstaan volgens DB Netz (althans, dat is wat ik via Keolis-personeel verneem).
Die testritten die gemaakt worden zijn allemaal reguliere treinen die doorrijden vanaf Bh naar Hgl als testrit en terug. Vandaar dat er ook regelmatig wat uitvalt (buiten de defecten om): als de aankomstvertraging in Bh vanuit Rheine te groot is dan wordt de testrit geschrapt.

Laatst bewerkt door dennistd op 02-02-2018 11:50
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


02-02-2018 12:58:14
AgentX
AgentX
Dus alle slagen worden nu ook gereden met Flirt 3, of zitten er ook nog steeds "oude" stellen in die dienst?  

02-02-2018 13:06:44
Rolffiej19
Rolffiej19
Ook opvallen volgens Ns app is de storing verholpen.. alleen rijd er nog steeds geen trein%08%

Edit: Om 14:34 gaat er een extra trein 13417 van Hgl naar Bh pendel dienstje?

Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 02-02-2018 13:57


MCN ASD
 

02-02-2018 14:31:14
Berk24
Berk24
Quote
daniel81 (do 01 feb 2018 13:47:00 https://www.somda.nl/forum/18859/p639848/): Wel opvallend dat het spanningswisselen de meeste problemen oplevert terwijl dit bij de RE19 wel goed gaat; op dit punt zijn de stellen toch niet anders dan de Abelliostellen? Of functioneert het beter als je van 1500 V eerst via 25 kV naar 15kV gaat?

De testperiode van de Abellio-stellen in Nederland begon al in augustus 2016, terwijl de reguliere dienst in april 2017 begon. Daar zat acht maanden tussen. De Keolis-stellen begonnen hun testperiode in Nederland pas in december 2017. De testperiode van de Keolis-stellen is aanzienlijk korter.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

02-02-2018 14:37:48
martijn
martijn
Als je een bericht niet beantwoordt, hoef je het ook niet te quoten natuurlijk...  

02-02-2018 15:55:14
AgentX
AgentX
Quote
Rolffiej19 (vr 02 feb 2018 13:06:44 https://www.somda.nl/forum/18859/p639987/): Om 14:34 gaat er een extra trein 13417 van Hgl naar Bh pendel dienstje?


Nee, dat zijn al de hele week de proefritten die vanuit Bielefeld doorrijden naar Hgl.
 

03-02-2018 19:06:19
DDietzen
DDietzen
In NRW bereikt de onvrede over de wanprestaties van Eurobahn een kookpunt. Afgelopen woensdag zijn medewerkers door boze passagiers beledigd, bedreigd en fysiek mishandeld. Veel personeel is nu bang om het Eurobahn-uniform nog te dragen.
Op 7 februari crisisoverleg over de consequenties van de wanprestaties voor Eurobahn. Er wordt gespeculeerd dat de concessie die dag per direct zal worden ingetrokken.

https://www.noz.de/lokales/osnabrueck/artikel/1014201/eurobahn-krise-fahrgaeste-attackieren-zugpersonal

Laatst bewerkt door DDietzen op 03-02-2018 19:08
 

03-02-2018 21:11:03
bnv
bnv
De informatieborden op de stations (die digitale dingen die actuele storingen vermelden) gaven vanmiddag aan dat er tot en met 25 februari helemaal geen Eurobahn treinen meer rijden tussen Hgl en Bh.
Begrijpelijk aan de ene kant, die dienstregeling kan met al die uitval moeilijk als betrouwbaar gekenmerkt worden.
Anderzijds blijkt het blijkbaar ingewikkeld te zijn de problemen onder de knie te krijgen.
 

03-02-2018 21:44:32
SunKeeper
SunKeeper
Zoals hierboven al geschreven zijn vooralsnog de plannen om de komende weken proef te rijden. Zolang de verdere ontwikkelingen deze week uiteraard geen roet in het eten gooien.  

03-02-2018 21:46:44
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
geert (vr 02 feb 2018 09:37:32 https://www.somda.nl/forum/18859/p639949/): In Em is wel voldoende capaciteit om dit te doen en maar één stroom soort dus kunnen de treinen tegenover elkaar op hetzelfde spoor staan (in tegenstelling tot in Nederland waar dit verboden is)
Toevallig meegemaakt toen ik zelf m'n eerste ritje met de RE19 maakte: in Emmerich staan de treinen aan weerszijden van het perron en dus niet voor elkaar op hetzelfde spoor.
Kan daar ook makkelijker omdat de kruising nabij Em ligt, het is dus een kwestie van reizigers en personeel uitwisselen en beide treinen kunnen weer verder.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

03-02-2018 22:29:16
Knoek
Knoek
Moet zeggen dat het vervangend busvervoer best veel gebruikt wordt, valt me niks tegen voor een nieuwe verbinding waarvan de vervoerder door gepruts al twee maanden bijna geen trein op heeft laten rijden.  

04-02-2018 13:11:13
phantom
phantom
Maar ook daarvoor telt als die reiziger geen verbetering gaat zien dan verdwijnt deze weer net zo snel als hij is gekomen.
In D lijkt men al bijna zover dat reizigers weer afstappen van dit traject omdat men het niet werkend krijgt.
En eenmaal weg,zijn ze niet meer zo makkelijk terug te krijgen.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

06-02-2018 19:02:39
Knoek
Knoek
Vanaf de 26ste gaan ze het weer proberen, mag toch hopen dat hij vanaf dan probleemloos gaat rijden:


http://www.rtvoost.nl/nieuws/285512/trein-tussen-hengelo-en-bad-bentheim-gaat-vanaf-26-februari-rijden
 

07-02-2018 00:00:00
RudiL
RudiL
Nee, prima voorbeeld. Directly Operated Railway heeft als overheidsorganisatie de exploitatie van de falende commerciële partij in no-time overgenomen. Het is de nieuwe commerciële partij die de beloofde enorme concessie-afdracht in de laatste jaren (opnieuw) niet kan opbrengen.  

07-02-2018 00:22:59
wouterder
wouterder
Misschien handig om eerst het crisisoverleg van vandaag (7-02) af te wachten? Voor hetzelfde geld is Keolis Deutschland de concessie kwijt en kan een andere vervoerder met andere ideeën komen.  

07-02-2018 06:52:03
mdeen
mdeen
Me dunkt dat je er beter voorstaat in een crisisoverleg als je wel rijdt dan als je niet rijdt.  

07-02-2018 07:44:14
dvdhoven
dvdhoven
Zelfs al zou Keolis de concessie kwijt raken, dan staat er niet gelijk een andere vervoerder op de stoep. Zoiets duurt maanden zo niet jaren.
En in het geval dat het contract met Keolis wordt opgezegd, kun je de logische volgende stap wel bedenken, Keolis gaat per direct in beroep. En voor daar een uitspraak is, zijn er ook vele maanden verstreken.


Dick van den Hoven
 

07-02-2018 09:04:37
edje
edje
Quote
wouterder (wo 07 feb 2018 00:22:59 https://www.somda.nl/forum/18859/p640525/): Misschien handig om eerst het crisisoverleg van vandaag (7-02) af te wachten? Voor hetzelfde geld is Keolis Deutschland de concessie kwijt en kan een andere vervoerder met andere ideeën komen.


Denk dat je beter met een datum kan noemen, dan dat je moet zeggen: "Wir haben keine Ahnung, wann wir fahren werden"
 

07-02-2018 09:36:45
AlbertP
AlbertP
Quote
dvdhoven (wo 07 feb 2018 07:44:14 https://www.somda.nl/forum/18859/p640530/): Zelfs al zou Keolis de concessie kwijt raken, dan staat er niet gelijk een andere vervoerder op de stoep. Zoiets duurt maanden zo niet jaren.

In 2009 heeft de Britse overheid de East Coast concessie genationaliseerd in ruim 4 maanden tijd (https://en.wikipedia.org/wiki/National_Express_East_Coast#Demise), dus dat geeft een indicatie van wat er nodig is. In een 'nood'-situatie als deze kan er vast een vervoerder zonder aanbesteding worden aangewezen net als de Flirts van NS ook zonder aanbesteding zijn gekocht.
 

07-02-2018 09:52:46
cuneo56
cuneo56
Oei.
Slecht voorbeeld!
Want juist die East Coast consessie staat momenteel op omvallen.
En dat zou dan trouwens de tweede keer zijn dat daar een exploitant het bijltje erbij neer ( moet) gooien
 

07-02-2018 10:13:13
Jan-Mark
Jan-Mark
Laatste kans voor Eurobahn: http://www.nw.de/nachrichten/regionale_politik/22052845_Verkehrsverband-setzt-letzte-Frist-fuer-die-Eurobahn.html  

07-02-2018 10:28:58
cuneo56
cuneo56
Da's net hoe je er tegen aankijkt ( wij dus anders)
Goed voorbeeld, omdat dus een ( overheids ) partij redelijk snel de zaken kan overnemen.
Slecht voorbeeld, omdat een nieuwe commerciele partij dus tegen dezelfde problemen oploopt met mogelijk/waarschijnlijk hetzelfde resultaat.
 

07-02-2018 19:41:04
dvdhoven
dvdhoven
Keolis heeft een Abmahnung gekregen http://www.nw.de/nachrichten/regionale_politik/22053555_Eurobahn-wegen-Zugausfaellen-in-Westfalen-und-Niedersachsen-abgemahnt.html
In het Nederlands een ernstige berisping. In Duitsland is een Abmahnung redelijk heftig, komt voor bij bedrijven en als je chef je er één geeft, gaat die wel in je personeelsdossier.
Kort en goed, Keolis krijgt tot 31-03-2018 de tijd om met structurele verbeteringen te komen. Als er dan geen verbeteringen zijn, gaat de NWL gerechtelijke stappen ondernemen. Ook moet Keolis de reizigers op passende wijze schadeloos stellen.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 07-02-2018 19:42


Dick van den Hoven
 

07-02-2018 21:02:15
Henk1619
Henk1619
Quote
Jan-Mark (wo 07 feb 2018 10:13:13 https://www.somda.nl/forum/18859/p640566/): Laatste kans voor Eurobahn: http://www.nw.de/nachrichten/regionale_politik/22052845_Verkehrsverband-setzt-letzte-Frist-fuer-die-Eurobahn.html


Waarbij laatste kans betekend dat ze dan niet mee mogen doen aan de volgende aanbesteding van het Zweckverband Nahverkehr Westfalen-Lippe. Daar zullen ze vast wakker van liggen als ze het huidige werk al boven het hoofd groeit%08%
 

08-02-2018 13:18:46
Dre
Dre
Nee, dat betekent het niet. Als Keolis Deutschland de zaken op 31 maart niet in orde heeft dan gaat NWL bekijken welke juridische mogelijkheden er zijn om Keolis bij toekomstige aanbestedingen buiten de deur te houden. Veel slagen om de arm dus. op 14 april komt men i.i.g. weer bij elkaar om opnieuw over de prestaties van Keolis te praten.

Uit alles blijkt dat NWL en Keolis Deutschland zo langzamerhand een verstandshuwelijk hebben. Al eerder had NWL zelf het met Keolis aan de stok aangaande RB69 en RB89: https://www.wa.de/lokales/drensteinfurt/droht-eurobahn-vertraege-werden-ueberprueft-ueber-kuendigung-wird-nachgedacht-7166044.html en natuurlijk heeft de VRR z'n eigen ervaringen met Keolis inzake RE13 naar Vl.

Het is een beetje 'n voortslepend dossier. Keolis belooft iedere keer verbetering, maar heeft (zacht uitgedrukt) "moeite om dat te laten zien".
 

08-02-2018 13:54:32
mren
mren
Quote
Dre (do 08 feb 2018 13:18:46 https://www.somda.nl/forum/18859/p640692/): Nee, dat betekent het niet. Als Keolis Deutschland de zaken op 31 maart niet in orde heeft dan gaat NWL bekijken welke juridische mogelijkheden er zijn om Keolis bij toekomstige aanbestedingen buiten de deur te houden.


In Nederland kan dat niet. En ik ga er vanuit dat de Duitse aanbestedingen ook op dezelfde EU-richtlijnen zijn gestoeld.
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

08-02-2018 16:07:26
umbusko
umbusko
Ik denk dat dat ook helemaal niet handig zou zijn. Ik bedoel, onder de aanname dat Keolis wel goed functioneert tegen de tijd dat de volgende aanbesteding komt (daar ga ik toch wel vanuit) is het natuurlijk een beetje suf om een vervoerder die inmiddels weet hoe het moet niet meer mee te laten bieden. Wie zegt dat een andere vervoerder het de volgende keer wel meteen kan? Dan krijg je hetzelfde circus maar met een andere verantwoordelijke.
Als iedere concessiewisseling gelijk moet staan aan een jaar ellende en dan x jaar iets fatsoenlijks maar zonder toekomstperspectief "want we mogen straks toch niet meer", waar zijn we dan mee bezig?
 

09-02-2018 07:36:08
Dre
Dre
Quote
mren (do 08 feb 2018 13:54:32 https://www.somda.nl/forum/18859/p640695/): In Nederland kan dat niet. En ik ga er vanuit dat de Duitse aanbestedingen ook op dezelfde EU-richtlijnen zijn gestoeld.

Ik ben geen aanbestedingsexpert, maar in artikel 2.87 lid 1 onder g van de Aanbestedingswet 2012 zit een uitsluitingsgrond die verdacht veel weg heeft van beoordeling op past performence. Neemt niet weg dat ik totaal geen kaas gegeten heb van het Duitse aanbestedingsrecht, maar ik kan me voorstellen dan de huisjurist van NWL daar wel naar gekeken heeft. Vanuit NWL hoort er echter een teleologische onderbouwing bij die redeneert naar een situatie die voldoet aan de in de wet- en regelgeving gestelde voorwaarden óm uit te sluiten, mocht Eurobahn zo doorgaan. En of men dat rond krijgt is maar de vraag. Maar goed, dit is allemaal wel zeer hypothetisch.

Of het verstandig is, is natuurlijk een heel andere vraag. Daar kent de Nederlandse wet- en regelgeving echter oplossingen voor. Op grond van past performence mag je na een incident maximaal 3 jaar uitgesloten worden. Daarnaast krijg je binnen die termijn na uitsluiting gewoon de mogelijkheid om aan te tonen dat men maatregelen heeft getroffen waardoor de betrouwbaarheid zou moeten toenemen. Er is dus geen man over boord.

Laatst bewerkt door Dre op 09-02-2018 07:36
 

15-02-2018 10:22:30
Berk24
Berk24
Weet iemand hoe de testritten van Keolis verlopen tussen Hengelo en Bad Bentheim en kan ook iemand zeggen of Keolis vanaf maandag 26 februari de treindienst tussen Hengelo, Bad Bentheim, Osnabrück en Bielefeld kan opstarten of dat er nog een keer uitstel komt?


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

15-02-2018 11:20:52
dennistd
dennistd
Vanochtend werd er in elk geval getest, dus de testritten lopen nog. Geen idee hoe de vooruitgang is.  

16-02-2018 00:00:00
IJsbergsla
IJsbergsla
Elke dag per richting 35-60min langer onderweg, nee hoor, dat op zich is al prima compensatie. Zelf geen last van zeker?  

16-02-2018 13:00:26
Knoek
Knoek
Quote
Berk24 (do 15 feb 2018 10:22:30 https://www.somda.nl/forum/18859/p641328/): Weet iemand hoe de testritten van Keolis verlopen tussen Hengelo en Bad Bentheim en kan ook iemand zeggen of Keolis vanaf maandag 26 februari de treindienst tussen Hengelo, Bad Bentheim, Osnabrück en Bielefeld kan opstarten of dat er nog een keer uitstel komt?


Ik denk dat NOG meer uitstel niet geaccepteerd zal worden, Keolis heeft haar laatste kans al gehad. Ben wel benieuwd hoe Keolis de klant gaat compenseren voor al het ongemak door dit gepruts.
 

16-02-2018 13:07:29
maurits
maurits
Waarschijnlijk mag je vanaf 26 februari geen stokpaardjes meenemen in de RB61...


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

16-02-2018 15:39:09
Berk24
Berk24
Quote
Knoek (vr 16 feb 2018 13:00:26 https://www.somda.nl/forum/18859/p641406/):
Quote
Berk24 (do 15 feb 2018 10:22:30 https://www.somda.nl/forum/18859/p641328/): Weet iemand hoe de testritten van Keolis verlopen tussen Hengelo en Bad Bentheim en kan ook iemand zeggen of Keolis vanaf maandag 26 februari de treindienst tussen Hengelo, Bad Bentheim, Osnabrück en Bielefeld kan opstarten of dat er nog een keer uitstel komt?


Ik denk dat NOG meer uitstel niet geaccepteerd zal worden, Keolis heeft haar laatste kans al gehad. Ben wel benieuwd hoe Keolis de klant gaat compenseren voor al het ongemak door dit gepruts.

Als er nog te veel storingen zijn aan drie of meer Neu-Flirt-stellen komt er gewoon weer uitstel hoor. Ik was gewoon benieuwd naar hoe de testen verlopen, maar ik ben nog niet veel wijzer geworden. Compensatie kun je niet verwachten. Wees gewoon blij dat er nog een vervangende bus rijdt. Reizigers zijn in mijn ogen door die vervangende bus al voldoende gecompenseerd.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

16-02-2018 16:59:13
phantom
phantom
Ha die laatste stelling vind ik leuk.
Dus als jouw auto stuk gaat en de garage krijgt m niet binnen een paar dagen gemaakt(duurt 3 weken) en jij ervaart daardoor ongemak voor o.a woon-werk verkeer en je uit dat,dan vind jij t ok als ze je antwoorden: maar meneer u heeft toch nog een fiets,dan pakt u die toch lekker.

Dat is t zelfde kromme vergelijk,mijn inziens. %03%
Maar goed ,mooi dat jij zo makkelijk tevreden te stellen bent %08%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

17-02-2018 20:02:58
Knoek
Knoek
@Berk24: Ik dacht dat Keolis een afspraak met deelstaat Niedersaksen heeft gemaakt dat de reiziger gecompenseerd dient te worden voor dit enorme ongemak. En "gewoon" uitstel zal er echt niet komen, dan heeft Keolis echt een groot probleem. Wel lachwekkend dat jij het voldoende noemt als er een vervangende bus ingezet wordt. Dus voor jou maakt het niks uit dat de reiziger er minstens 2x zo lang over doet en alle aansluitingen mist? Volgens jou maakt er maar een enkeling gebruik van deze nieuwe verbinding, ook vandaag zag ik weer een vervangende bus die helemaal vol zat, er moet al bijna met een tweede bus gereden worden. Kun je nagaan als er wel met treinen gereden gaat worden, dan maken er nog veel meer gebruik van.  

17-02-2018 20:51:55
sjoerd
sjoerd
Als ik het goed begrijp compenseren de reizigers Keolis ruimschoots met overdadige belangstelling. Daar moet straks toch wat tegenover staan, bijvoorbeeld een paar zaterdagen en zondagen vrij reizen om de gang er in te houden.%02%  

17-02-2018 22:57:01
selivio
selivio
Waarom zou er gecompenseerd moeten worden voor een trein die er voor 10 december sowieso niet was, die er nu nog gewoon niet is en die er vóór 26 februari niet zal zijn. Nog even en je gaat eisen dat er gecompenseerd zou moeten worden voor de periode dat de grensland expres niet gereden heeft... Compensatie voor de Duitse delen van de concessie is terecht en gaat ook gebeuren, daar zijn er reizigers die afhankelijk zijn van de treinen. Op t stukje bh - hgl zijn die(vaste) reizigers er simpelweg gewoon nog niet en de reizigers die wel gepland hadden de trein te nemen, daarvoor is er een keurige busdienst opgezet(waar al 2 bussen op rijden en niet 1), die netjes aansluit op bh op de trein.  

18-02-2018 00:00:00
Berk24
Berk24
Voor 14 januari had je twee mogelijkheden, de IC Berlin die vrij prijzig en laag frequent is, of omreizen via Münster. De bedoeling was een trein, maar door diverse oorzaken kan er nog geen trein rijden. Dan is de bus in mijn ogen een redelijke compensatie, ondanks de langere reisduur en de extra overstap, omdat er eerder op de IC Berlin na helemaal niets richting Bad Bentheim/Rheine reed. Als er sprake was geweest van een bestaande treinverbinding, die door wat voor reden dan ook, twee maanden werd vervangen door een busdienst met een half uur extra reistijd, dan moet ik IJsbergsla gelijk geven en dat die half uur extra onacceptabel, maar hier zijn de alternatieven de IC Berlin of omreizen via Münster. Dan is de bus wel een hele verbetering.

Overigens kan er wederom uitstel komen als er nog steeds technische problemen zijn met de Neu-Flirt stellen. Je kunt beter de treindienst nog twee weken uitstellen en medio maart storingsvrij de reizigersdienst starten dan eind februari de reizigersdienst starten waarbij er nog steeds technische problemen zijn met de Neu-Flirt stellen, met als gevolg dat de helft van de ritten uitvalt of de ritten met grote vertraging rijden. Uiteraard is storingsvrij de reizigersdienst eind februari starten het beste, maar ik weet niet of dat haalbaar is. Waarschijnlijk weten Dre en Marvinkok meer.
 

18-02-2018 09:09:07
evangoor
evangoor
Tja, dit is ook een manier waarop je het prutswerk van Keolis kan verkopen.  

18-02-2018 10:26:18
Knoek
Knoek
Quote
selivio (za 17 feb 2018 22:57:01 https://www.somda.nl/forum/18859/p641506/): Waarom zou er gecompenseerd moeten worden voor een trein die er voor 10 december sowieso niet was, die er nu nog gewoon niet is en die er vóór 26 februari niet zal zijn. Nog even en je gaat eisen dat er gecompenseerd zou moeten worden voor de periode dat de grensland expres niet gereden heeft... Compensatie voor de Duitse delen van de concessie is terecht en gaat ook gebeuren, daar zijn er reizigers die afhankelijk zijn van de treinen. Op t stukje bh - hgl zijn die(vaste) reizigers er simpelweg gewoon nog niet en de reizigers die wel gepland hadden de trein te nemen, daarvoor is er een keurige busdienst opgezet(waar al 2 bussen op rijden en niet 1), die netjes aansluit op bh op de trein.


Dat is natuurlijk grote onzin, er wordt door overheden erg veel geld betaald voor deze verbinding en dan mag je toch verwachten dat je waar voor je geld krijgt. Als ik Overijssel en Niedersaksen was dan had ik de eerste drie maanden dat ze niet rijden geen enkele cent betaald, geen service, geen geld. En voor de reiziger zou Keolis de vervangende bus gratis moeten laten rijden.

Maar helaas zien ze bij de Provincie Overijssel niet in dat Keolis enorm aan het prutsen is in beide landen en ook met het busvervoer in geheel Overijssel. Als er iedere dag wel weer een negatief bericht in de kranten staat dan is er echt wel iets aan de hand, ik heb dat nog nooit eerder meegemaakt. Momenteel is het belachelijke openbaar vervoer (ivm wegwerkzaamheden) in en rondom Haaksbergen hot in de media, vorige week was het in Deventer hot, wat zal het komende week zijn?
 

18-02-2018 10:54:03
diesels
diesels
Je wil het zó graag hè, zó graag, dat het in jouw beleving de waarheid is wat je zegt.
Ik zou het wel fijn vinden als je eens stopt dit podium dag in dag uit te misbruiken, maar goed wie ben ik (een van de vele tevreden Keolis gebruikers?).
 

18-02-2018 10:56:00
edje
edje
Er is vast wel iets, waar Dagblad Tubantia een flinke korrel zout op kan gooien.

En als je denkt dat de overheid betaald voor een verbinding die er niet is, heb je het goed mis.

Tussen de provincie en Keolis is goed contact en zo ontevreden is de provincie helemaal niet. De meeste vertraging ontstaan door drukte op het baanvak, met name de vertraging van de Internationale sneltrein, zorgt nog wel eens voor problemen.
Te kleine treinen, wordt op dit moment aan gewerkt door reizigers te tellen in de trein. OV gegevens bieden hierbij geen uitkomst, veel personen checken niet of niet goed in.

Het verhaal in Haaksbergen, kan Keolis niks aan doen, een belangrijke route door het dorp ligt er een tijd uit. Bussen moeten nu eenmaal omrijden.
ach, waarom leg ik het je ook uit... Jij wilt maar 1 ding keolis zwart maken.
 

18-02-2018 11:03:25
diesels
diesels
Natuurlijk is de provicie niet ontevreden, er is, qua spoorconcessie helemaal niets om ontevreden over te zijn - in tegendeel! Hoe hard één persoon op gilt en bidt en smeekt en zijn grote duim gebruikt in de wanhoop om het negativisme over Keolis Nederland maar levend te houden tegen beter weten in, dat zijn de feiten. En zelfs Tubantia schrijft niet elke dag negatief, ook al een onjuiste weergave van feiten. En dat terwijl het de krant is die niet wil fact-checken als FNV Spoor roept dat 75% van de treinen zonder S&V rondrijdt, wat complete en makkelijk weerlegbare onzin is.

"Als er elke dag ene negatief bericht is, is er wel wat aan de hand, dus ik bericht zelf elke dag wel iets negatiefs, want ik wil dat er iets aan de hand is"

Laatst bewerkt door diesels op 18-02-2018 11:05
 

18-02-2018 11:44:18
SchuurB
SchuurB
Over welke concessie gaat het hier nu? Niet over Teutoburger-Wald-Netz neem ik aan, want daar is de opdrachtgever (in ieder geval in de vorm van de Duitse overheden) not amused over uitvallende treinen wegens materieel- en/of personeelsproblemen. In Nederland is men, zo van de zijlijn bezien, de aanloopproblemen aardig te boven gekomen (zoals hier al meerdere malen is voorspeld) maar dat is hier wel off-topic.  

18-02-2018 12:31:10
diesels
diesels
Het topic gaat inderdaad over de Duitse, maar helaas moet alles wat Keolis is er weer aan de haren worden bijgesleept.  

18-02-2018 13:20:02
phantom
phantom
Quote
SchuurB (zo 18 feb 2018 11:44:18 https://www.somda.nl/forum/18859/p641520/):In Nederland is men, zo van de zijlijn bezien, de aanloopproblemen aardig te boven gekomen (zoals hier al meerdere malen is voorspeld) maar dat is hier wel off-topic.

Vind je dat de aanloop problemen aardig opgelost zijn ?
Zolang er geen trein rijd en al helemaal niet volgens drgl,vind ik niet dat je kan spreken over opgeloste aanloop problemen.
Wanneer men het voor elkaar krijgt om treinen volgens drgl en met reizigers,te gaan rijden,dan kan je pas spreken over opgeloste problemen.
En een busdienst kan je niet weergeven als compensatie voor de reiziger,dat slaat nergens op.
Je hebt een concessie gewonnen en je hebt je daarmee verplicht om die goed uit te voeren.
Als je daarin faalt dan kan je je verplichte alternatieve vervoer niet laten zien aan de wereld als compensatie voor het onvermogen om iets uit te voeren volgens de concessie.

Laatst bewerkt door phantom op 18-02-2018 13:23


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

18-02-2018 13:51:16
AlexNL
AlexNL
Ik geloof dat er wat sprake is van spraakverwarring. SchuurB heeft het (denk ik tenminste?) over Keolis Nederland, terwijl jij het over Keolis Deutschland hebt.  

18-02-2018 16:13:32
mren
mren
Is hier geen semantische discussie aan de gang over het woord "compensatie", waarbij persoon A dit leest als "alternatief", terwijl persoon B dit opvat als "genoegdoening".

Voor mijn gevoel (let op: mening!) is het rijden van bussen ipv de beloofde treinen een alternatief en zou genoegdoening zijn om op een gepast moment een geste richting de reizigers te maken, bijvoorbeeld door enkele dagen gratis reizen.
 

18-02-2018 19:56:43
wouterder
wouterder
Quote
edje (zo 18 feb 2018 10:56:00 https://www.somda.nl/forum/18859/p641518/):
OV gegevens bieden hierbij geen uitkomst, veel personen checken niet of niet goed in.


Dit valt mij nog erg vaak op. Mensen die ingecheckt zijn bij NS, de Keolis trein uitlopen en in Enschede doodleuk door het NS poortje naar buiten lopen.
 

18-02-2018 20:30:16
AgentX
AgentX
Niet alleen in Es, ook in Amf, Zp en zelfs Ut gaat het mis. Mensen die niet begrijpen dat ze aan de andere kant van de stationshal uit kunnen checken en direct uitchecken terwijl ze "binnen" blijven. En dan raar opkijken dat de poortjes niet open gaan als ze weg willen.  

18-02-2018 21:16:54
SunKeeper
SunKeeper
Bij paaltjes binnen het chip-eiland staat toch altijd aangegeven dat het voor een andere vervoerder of voor naar het buitenland bedoeld is?  

18-02-2018 22:04:10
AlbertP
AlbertP
Als je bij de NS uitcheckt en daarna door het NS-poortje gaat laat die laatste je gewoon door met 'passage OK', het gaat hier dus om andere vervoerders of om situaties waar iemand bij 1 vervoerder uitcheckt en daarna door het poortje van de andere gaat?

En ja, het staat aangegeven maar ik heb zelf gezien dat een groep uit het buitenland op station Asa dat niet zag. Omdat niemand op het idee kwam bij het GVB uit te checken of GVB-poortjes te gebruiken ging dat gewoon goed.

Laatst bewerkt door AlbertP op 18-02-2018 22:06
 

25-02-2018 01:42:43
AlbertP
AlbertP
Gisteren stond http://www.rtvoost.nl/nieuws/286814/keolis-vertrouwt-erop-dat-treinen-op-traject-hengelo-bielefeld-maandag-weer-rijden al bovenaan Somda bij het nieuws - maandag rijdt de RB61 weer?

in het kort: software-update voor de FLIRT en meer machinisten bevoegd op Hgl-Bh.
 

25-02-2018 21:31:54
Knoek
Knoek
Vanaf eind februari moeten er 11 extra machinisten beschikbaar zijn. Toch houdt Keolis nog een kleine slag om de arm ivm de griepgolf onder haar personeel, zou wel een erg slecht excuus zijn om niet te rijden. Bovendien rijdt er tussen Bad Bentheim en Hengelo Nederlands personeel op, dus dat excuus kunnen ze niet gebruiken. Ben benieuwd of het vanaf morgen wel probleemloos gaat rijden, zal een keer tijd worden na drie maanden...  

25-02-2018 22:10:27
edje
edje
Griepgolf onder het personeel, kerel wat loop jij dan allemaal te verzinnen?  

25-02-2018 22:39:35
AlexNL
AlexNL
Knoek citeert Tubantia, maar vermeldt dat er niet bij.

https://www.tubantia.nl/hengelo/keolis-waagt-nieuwe-poging-met-trein-tussen-hengelo-en-bielefeld~a43283c4/
 

25-02-2018 22:40:37
dennistd
dennistd
Het zal de Tubantia ook eens niet zijn die onzin loopt te verkondigen %03%  

25-02-2018 22:46:22
edje
edje
Ja inderdaad pure onzin. Er zijn amper zieken bij ons. De 11 machinisten zijn gewoon bedoeld voor een extra buffer in het algemeen.  

26-02-2018 07:56:10
Knoek
Knoek
Quote
edje (zo 25 feb 2018 22:10:27 https://www.somda.nl/forum/18859/p642156/): Griepgolf onder het personeel, kerel wat loop jij dan allemaal te verzinnen?


Rustig maar Edje, het is slechts een mediabericht dat door het jou zo bejubelde Keolis de wereld in is geslingerd en in diverse media staat, niet alleen de Tubantia.

Aan de Reisplanner van ns te zien is de eerste rit van vanmorgen alweer gecancelled.... of deze reed maar tot Oldenzaal. Tweede rit zou Hengelo wel hebben gehaald, applaus hoor 👏👏👏

Laatst bewerkt door Knoek op 26-02-2018 07:56
 

26-02-2018 08:00:10
Berk24
Berk24
Quote
dennistd (zo 25 feb 2018 22:40:37 https://www.somda.nl/forum/18859/p642159/): Het zal de Tubantia ook eens niet zijn die onzin loopt te verkondigen %03%

Tubantia is onderdeel van De Persgroep en De Persgroep is door de Europese Unie beschuldigd van het verspreiden van nep-nieuws. Dus ja, zelfs in Europa weet men dat Tubantia niet betrouwbaar is.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

26-02-2018 09:53:11
Apda
Apda
Onzin! Niet de Persgroep is beschuldigd door de East Stratcom Taskforce, maar De Gelderlander. Dit ging over een bericht over de ramp met vlucht MH17. Dus Tubantia heeft hier niets mee te maken.
Overigens heeft de Persgroep (samen met andere media) een kort geding aangespannen tegen East Stratcom Taskforce. Ze vinden dat zij ten onrechte worden bestempeld als verspreiders van nepnieuws en eisen rectificatie. Zie https://nos.nl/artikel/2218452-geenstijl-tpo-en-persgroep-slepen-eu-voor-de-rechter.html
 

26-02-2018 10:37:28
sjoerd
sjoerd
Dan graag hier ook weer terug naar echt nieuws.  

26-02-2018 13:28:16
Knoek
Knoek
Het lijkt erop dat alles toch keurig volgens dienstregeling verloopt vandaag, m.u.v. de eerste rit. Zal het dan toch nog goed komen? %02%  

26-02-2018 14:08:08
wouterder
wouterder
Nou nou, wat positiever mag ook wel Knoek. Ik heb het ook niet zo op Keolis, maar om ze hier elke dag, bij elk nieuwsbericht de grond in te boren is ook een beetje laag.  

26-02-2018 15:57:52
Knoek
Knoek
Ik dacht dat mijn laatste bericht toch best wel positief was. Het was zelfs een voorzichtig complimentje. In ieder geval niet negatiever dan het antwoord erop van jou

Laatst bewerkt door moderator op 27-02-2018 04:41, reden: Onnodige quoot verwijderd
 

27-02-2018 17:35:50
Dre
Dre
Vanmiddag even een testritje Odz-Bh v.v. gemaakt. Treinen reden mooi op tijd, dus dat viel me heel erg mee. Het comfort is hetzelfde als de Flirt's die tussen Es-Zl en Zl-Kpn rijden. Daar ben ik zelf positiever over dan de Lintjes. Na afwezigheid van ruimt 14 jaar is er ook weer een officiële eerste klas en voor het eerst in 20 jaar wordt er weer elektrisch gereden.

Opmerkelijk was dat de automatische halteafroep nog niet goed afgesteld lijkt. De trein was het emplacement van Odz nog niet af of Bh werd al aangekondigd. Op de terugweg werd Hgl net voor Odz aangekondigd. Ook is een Duitser die in het Nederlands de aansluitingen in Hengelo aankondigd toch wat hilarisch (men heeft niet zoals Abellio NRW, DB Regio NRW of de Pregnitzer Eisenbahn in het verleden een Nederlander ingeschakeld).

Die kaartautomaat in de trein, daar werd ik toch minder gelukkig van. Om het touchscreen goed te bedienen moet je haast wel recht voor het scherm gaan zitten om de goede toetsen te raken. Vervolgens het betalen. Dat werd een kleine crime.
Nederlandse betaalkaarten accepteert de automaat niet. Normaal gesproken werkt mijn Maestro-bankkaart als een zonnetje in Duitsland, maar zekerheidshalve heb ik altijd redelijk wat contanten bij me als ik naar Duitsland ga.

Contanten werd ook een lastig verhaal, want hongerig naar briefgeld was de automaat niet. Een enkeltje Bad Bentheim zou me € 4,20 moeten kosten, maar € 10,00 was een brug te ver en alle € 10-biljetten (en ook een € 5-biljet) werden uitgespuugd. Blijkbaar moeten het hagelnieuwe briefjes zijn en ik was natuurlijk vergeten (domme ik) om een strijkijzer aan mijn standaarduitrusting voor deze test toe te voegen.

Inmiddels was ik de grens al ruimschoots gepasseerd, ontbrak een controleur op deze tocht (blijkbaar zat ik op een rit die tot de 30% behoort waar geen controleur op zit) en viel ik maar terug op de oude vertrouwde muntgeld om een enkeltje te betalen. Pluspunt dan wel weer: Kou maakt die automaten waarschijnlijk hongerig naar briefgeld, want de vaste automaat in Bh nam wel het eerste de beste € 10-biljet aan wat ik erin stopte voor de terugreis.
 

27-02-2018 18:17:44
Knoek
Knoek
Ben wel benieuwd of alle problemen nu de wereld uit zijn bij alle 8 treinen. Of zijn er nog treinstellen die de grens niet over gaan?

Gezien de best wel lange route van deze trein is er een grote kans op een verstoring en een paar ritten hebben een forse vertraging gehad deze eerste dagen van meer dan 20 minuten. Gelukkig kan een groot deel van deze vertraging al grotendeels weggewerkt worden tussen Hengelo en Bad Bentheim.
 

27-02-2018 18:38:37
Berk24
Berk24
Valt mee hoor. In Hengelo kun je in ieder geval niets winnen qua tijd gezien de krappe kering van acht minuten (op ovtijden.com staan de treinen richting Hengelo met ongeveer dezelfde vertraging als dezelfde treinen een half uur later richting Bielefeld) en in Bad Bentheim win je hooguit een minuut of twee drie. Veel speling is er in ieder geval niet op Herford-Hengelo-Herford.


Trouwens zijn zes stellen voldoende, dan heb je eeb stel reserve voor als er iets mis gaat. De andere twee stellen kunnen in de RB65 (Rheine-Münster) of RB66 (Osnabrück-Münster) rijden.
 

27-02-2018 18:57:19
daniel81
daniel81
@Dre: Willkommen in Deutschland!
Beide 'onvolkomenheden' die je noemt zijn heel normaal in Duitsland. Stations direct na vertrek omroepen ken ik bv ook uit de RB64 Es-Münster. Handig trouwens, als je pas bij binnenkomst omroept zal de niet zo frequente reiziger dan pas beginnen z'n spullen bij elkaar te zoeken en is-ie haast te laat voor het uitstappen. En kaartautomaten die geen briefjes accepteren, ook die heb ik vaker meegemaakt
 

27-02-2018 22:41:18
spurt2244
spurt2244
Quote
Dre (di 27 feb 2018 17:35:50 https://www.somda.nl/forum/18859/p642287/): Vanmiddag even een testritje Odz-Bh v.v. gemaakt. Treinen reden mooi op tijd, dus dat viel me heel erg mee. Het comfort is hetzelfde als de Flirt's die tussen Es-Zl en Zl-Kpn rijden. Daar ben ik zelf positiever over dan de Lintjes. Na afwezigheid van ruimt 14 jaar is er ook weer een officiële eerste klas en voor het eerst in 20 jaar wordt er weer elektrisch gereden.

Opmerkelijk was dat de automatische halteafroep nog niet goed afgesteld lijkt. De trein was het emplacement van Odz nog niet af of Bh werd al aangekondigd. Op de terugweg werd Hgl net voor Odz aangekondigd. Ook is een Duitser die in het Nederlands de aansluitingen in Hengelo aankondigd toch wat hilarisch (men heeft niet zoals Abellio NRW, DB Regio NRW of de Pregnitzer Eisenbahn in het verleden een Nederlander ingeschakeld).

Die kaartautomaat in de trein, daar werd ik toch minder gelukkig van. Om het touchscreen goed te bedienen moet je haast wel recht voor het scherm gaan zitten om de goede toetsen te raken. Vervolgens het betalen. Dat werd een kleine crime.
Nederlandse betaalkaarten accepteert de automaat niet. Normaal gesproken werkt mijn Maestro-bankkaart als een zonnetje in Duitsland, maar zekerheidshalve heb ik altijd redelijk wat contanten bij me als ik naar Duitsland ga.

Contanten werd ook een lastig verhaal, want hongerig naar briefgeld was de automaat niet. Een enkeltje Bad Bentheim zou me € 4,20 moeten kosten, maar € 10,00 was een brug te ver en alle € 10-biljetten (en ook een € 5-biljet) werden uitgespuugd. Blijkbaar moeten het hagelnieuwe briefjes zijn en ik was natuurlijk vergeten (domme ik) om een strijkijzer aan mijn standaarduitrusting voor deze test toe te voegen.

Inmiddels was ik de grens al ruimschoots gepasseerd, ontbrak een controleur op deze tocht (blijkbaar zat ik op een rit die tot de 30% behoort waar geen controleur op zit) en viel ik maar terug op de oude vertrouwde muntgeld om een enkeltje te betalen. Pluspunt dan wel weer: Kou maakt die automaten waarschijnlijk hongerig naar briefgeld, want de vaste automaat in Bh nam wel het eerste de beste € 10-biljet aan wat ik erin stopte voor de terugreis.


Zijn de kaartautomaten alleen in het Duits of kunnen ze ook in het Nederlands of Engels?
 

28-02-2018 08:27:44
Knoek
Knoek
Quote
Berk24 (di 27 feb 2018 18:38:37 https://www.somda.nl/forum/18859/p642289/): Valt mee hoor. In Hengelo kun je in ieder geval niets winnen qua tijd gezien de krappe kering van acht minuten (op ovtijden.com staan de treinen richting Hengelo met ongeveer dezelfde vertraging als dezelfde treinen een half uur later richting Bielefeld) en in Bad Bentheim win je hooguit een minuut of twee drie. Veel speling is er in ieder geval niet op Herford-Hengelo-Herford.


Trouwens zijn zes stellen voldoende, dan heb je eeb stel reserve voor als er iets mis gaat. De andere twee stellen kunnen in de RB65 (Rheine-Münster) of RB66 (Osnabrück-Münster) rijden.


Toch wordt er in Hengelo vaak zo’n 5 minuten gewonnen bij vertraging, zie ook de tweede rit van vanmorgen, met 11 minuten vertraging binnengekomen en met 6 minuten vertraging vertrokken, vertrek uit Bad Bentheim nog maar 2 minuten vertraging.