Dienstregeling 2018, wat is waar ?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
28-12-2017 19:37:16
train85
train85
Ik doe ook regelmatig mee aan panels en zag ze af en toe wel voorbijkomen in het verleden. Ze gaan het natuurlijk niet blijven vragen. Wel worden er met regelmaat updates uitgevoerd aan de borden. Maar ze halen hun feedback ook uit het forum, twitter, Facebook en klantenservice. Daar komt de huidige weergave het grootst uit dat de reizigers dat willen.
Wel ben ik het af en toe eens dat de soort informatie enz beter kan. Dat is juist goed dat dat zoveel mogelijk rechtstreeks bij NS terecht komt. Ook is het een ingewikkeld systeem hoe ze de borden voeren. Maar dat wordt stapje voor stapje beter, duurt alleen jaren voordat alles werkt zoals het moet.
Zelf loop ik met regelmatig diensten buiten mee. En hou dan ook vaak alles goed in de gaten als er dingen fout gaan en neem die mee als feedback naar kantoor. Denk dat jij niet bij het spoor werkt en niet meemaakt wat de mensen buiten wel doen? Het is heel lastig meten voor een niet-NSer of reizigers daadwerkelijk zoveel vraagtekens hebben zoals je hier meldt.

28-12-2017 19:53:32
ZJ37
ZJ37
b2py (do 28 dec 2017 19:26:31 https://www.somda.nl/forum/18779/p636246/): Je bedoelt zo'n bord dat nu in de westtunnel hangt waar alleen de vertrektijden voor de treinen naar Schiphol op staan?
Precies, maar dat is me dus (nog) niet opgevallen.

28-12-2017 19:56:13
maarten83
maarten83
timtrein (do 28 dec 2017 13:11:58 https://www.somda.nl/forum/18779/p636206/): Ja, het is bijna knap dat je op zulke mooie schermen zulke matige info weet te zetten

Volgens mij konden de oude cta bakken nog meer vertonen dan wat nu die digitale schermen kunnen.

28-12-2017 20:17:51
daniel_ddr
daniel_ddr
train85 (do 28 dec 2017 19:37:16 https://www.somda.nl/forum/18779/p636248/): IMaar ze halen hun feedback ook uit het forum, twitter, Facebook en klantenservice. Daar komt de huidige weergave het grootst uit dat de reizigers dat willen.
Lijkt me sterk, ik las zelf in het NS-forum juist ook het nodige ongenoegen over niet aangepaste eindbestemmingen. Het levert zo af en toe ook uiterst merkwaardige informatie op, juist door het niet aanpassen, zoals treinen naar Amersfoort via Amersfoort bij die nogal eens wilden verschijnen bij werkzaamheden ten oosten van Amersfoort (met de 1600 afbuigend naar Schothorst)

Wel ben ik het af en toe eens dat de soort informatie enz beter kan. Dat is juist goed dat dat zoveel mogelijk rechtstreeks bij NS terecht komt.
Het jammere daarbij is wel dat het erg lastig is om zoiets werkelijk bij NS binnen te krijgen, de webcare heeft zo af en toe geen idee waarover je het hebt en lijkt soms te denken "als het zo op het bord staat is het zo".

Ook is het een ingewikkeld systeem hoe ze de borden voeren. Maar dat wordt stapje voor stapje beter, duurt alleen jaren voordat alles werkt zoals het moet.
Volgens mij zou dat geen excuus moeten zijn, dat het een ingewikkeld systeem is. Wat mij vooral verbaast is dat er bepaalde beperkingen in het systeem zitten die je, onafhankelijk van wensen van de reizigers zelf, eigenlijk überhaupt niet in zo'n systeem zou verwachten.
Daarmee doel ik bijvoorbeeld op het maar één storingsoorzaak aan een trein kunnen koppelen, waardoor je rare meldingen kunt krijgen. Heb je bijvoorbeeld een trein die door grote vertraging niet verder dan X rijdt, die vervolgens ook ergens langer blijft staan door bv. werkzaamheden, dan kan er een melding "Later vertrek i.v.m. grote vertraging" ontstaan. Of juist "Rijdt niet verder dan X door werkzaamheden", terwijl het door de vertraging komt en er voorbij X geen werkzaamheden zijn. Dat veroorzaakt juist verwarring in plaats van te informeren.

Denk dat jij niet bij het spoor werkt en niet meemaakt wat de mensen buiten wel doen? Het is heel lastig meten voor een niet-NSer of reizigers daadwerkelijk zoveel vraagtekens hebben zoals je hier meldt.
Ik werk inderdaad niet bij het spoor, maar als behoorlijk frequent reiziger (al is NS er al wel in geslaagd me als forens bij ze weg te jagen) zie ik toch ook wel het nodige gebeuren. En op een of andere manier blijk ik reizigers met vragen aan te trekken.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Somda In de Wolken Weddings advertentie

28-12-2017 20:29:00
train85
train85
Raar dan dat 2 verhalen elkaar kruisen. Jij ziet verhalen dat ze het heel anders willen. En ik zie ook verhalen dat ze het zoals nu willen, met wel verfijning van het worden en betere weergave bij werkzaamheden. We moeten gewoon zien hoe het in de toekomst gaat worden. Wat ik in de wandelgangen zie bij NS is dat het zeker niet groots gaat veranderen de komende jaren, alleen schoonheidsfouten worden er wel uitgehaald de komende jaren.

Ik ga met mijn feedback niet naar de webcare team toe. Ik heb daar mijn eigen ingangen voor binnen NS en dan merk ik uit ervaring dat het snel opgepakt wordt en ook aangepast worden voor de komende update.

Naar mijn mening kan er zeker nog meer uit de borden gehaald worden. Jij en de andere weten goed dat het op dit moment niet zo effe 1, 2, 3 aangepast kan worden, zit een ingewikkeld systeem achter. Daarom moet NS roeien met de riemen die ze hebben om het systeem bij te houden en foutjes eruit te halen.

Hoe merk jij dat NS dan persoonlijk jou uit de trein jaagt? Kijk als jij niet tevreden bent over een bedrijf kies je er zelf voor om nog wel of niet met een bedrijf in zee te gaan.

Laatst bewerkt door train85 op 28-12-2017 20:29

28-12-2017 20:35:49
AgentX
AgentX
Met dat laatste ben ik het niet helemaal eens, als je op een normale manier met het OV van Amf naar Zl is de keuze vrij eenzijdig.  

28-12-2017 20:39:44
train85
train85
Dat kan heel goed kloppen.
Maar heeft totaal niks te maken met feit dat een bedrijf jou uit een trein of bus jaagt. Jij als persoon bent altijd eindverantwoordelijk of je met een bedrijf in zee gaat als reiziger.

28-12-2017 20:59:02
sjoerd
sjoerd
Het is heel vreemd en ook onverstandig dat informatie die van buiten komt, binnen een bedrijf niet serieus wordt genomen. Ik ben altijd heel benieuwd naar de mening van stagiaires en mensen die mij aanspreken op zaken waarvan ze denken dat ik daar ook een mening over heb, zoals over OV. Want als zij vragen en opmerkingen hebben, betekent dat waardevolle info voor mij. Dan is er iets niet duidelijk (en moet het veranderd worden) of het is niet duidelijk uitgelegd. Zo zijn er veel vragen en opmerkingen over de blaadjes op de rails, over de verschillen tussen de OV-bedrijven, over de HSL, over tarieven en toeslagen, over bestemmingen, uitval bij vorst en noem verder maar op. Kennelijk ontbreekt het aan een goede voorlichting. Sterker nog: er komt hier op het forum vaak genoeg iets voorbij uit de praktijk, wat niet is uitgelegd, maar wat ook niet eens uit te leggen is!  

28-12-2017 21:35:37
thom
thom
Zoveel takken van disciplines in het spoor die elk hun eigen visie op dit soort zaken hebben, en het zelfde geldt natuurlijk ook voor reizigers.

Een niet-reguliere reiziger zal tevreden zijn de info waar de trein daadwerkelijk rijdt omdat die niet verder kijkt dan de reis die hij/zij op dat moment maakt.

Een reguliere reiziger zal veel meer gewend zijn "De trein naar Venlo" te pakken en daarmee alsnog op zoek zijn naar 'Venlo' op de borden.

Uiteindelijk blijft het altijd een keuze die je maakt waar altijd mensen zijn die daar niet voor gekozen zouden hebben.

28-12-2017 21:40:18
sjoerd
sjoerd
Misschien tijd om vol optimisme terug te gaan naar het topic. Als je niet werkt aan verbetering, blijf je steken in de narigheid.  

28-12-2017 21:42:05
train85
train85
IJsbergsla (do 28 dec 2017 21:12:03.827084 https://www.somda.nl/forum/18779/p636261/): Train85 beweert met regelmaat buiten te lopen, maar zou waarschijnlijk toch anders concluderen als hij nog vaker met rijdend personeel mee zou lopen. En verder heeft Sjoerd geheel gelijk: elke vorm van terugkoppeling zou serieus genomen moeten worden, niet als het negatieve in de minderheid is. Echter is dat een kwaal waar Het Spoor helaas vaker last van heeft.
Weet je wel waar je overspreekt? Denk het zelf niet. Ga genoeg mee naar buiten dan het kantoor. Loop mee op allerlei takken van het spoor bij NS.

28-12-2017 22:29:21
IJsbergsla
IJsbergsla
Indien overspreken hetzelfde is als schreeuwen weet ik het allicht niet. Maar alle takken waar je op loopt zullen sporen bevatten van mensen die in de dagelijkse praktijk heel veel vragen krijgen van reizigers die voorkomen hadden kunnen worden met meer duidelijke TBP's.  

28-12-2017 23:52:17
maarten83
maarten83
IJsbergsla (do 28 dec 2017 22:29:21 https://www.somda.nl/forum/18779/p636268/): Indien overspreken hetzelfde is als schreeuwen weet ik het allicht niet. Maar alle takken waar je op loopt zullen sporen bevatten van mensen die in de dagelijkse praktijk heel veel vragen krijgen van reizigers die voorkomen hadden kunnen worden met meer duidelijke TBP's.

Hoe was dat in het cta tijdperk? Die waren volgens mij redelijk duidelijk.

29-12-2017 00:11:07
treinfan
treinfan
train85 (do 28 dec 2017 19:13:41 https://www.somda.nl/forum/18779/p636244/): Hoe weet je zo zeker dan iedereen met jou voorstel akkoord gaat en dat wil? Ik hoor zelfs veel vaker de mening van de reizigers dat ze de oorspronkelijke eindbestemming groot willen hebben en dan de aanpaste eindbestemming in het rood en minder groot. Dat komt uit vele panels naar voren en bij navraag bij de reizigers zelf.
Er is een groot verschil tussen twee groepen reizigers:
- Vaste reizigers op het traject
- Incidentele reizigers op het traject
De eerste groep reizigers heeft er baat bij dat "hun" trein herkenbaar is op de TBP's (en dat de tekst die normaal op het bord staat, er altijd staat)
De tweede groep reizigers heeft er baat bij dat de bestemming waar zij naartoe moeten gemeld staat op het bord en dat de trein hetzelfde aangeeft als het bord, want dat schept duidelijkheid.
Beide groepen hebben er baat bij dat de actuele, daadwerkelijke bestemming van de trein duidelijk op het bord staat.

De NS verkiest de herkenbaarheid voor de eerste groep helaas boven de juistheid van de informatie en de duidelijkheid.
Overigens zouden alle reizigers tevreden gesteld kunnen worden door een optie te hebben om 2 stations groot weer te geven op de schermen. Een IC naar Groningen die niet verder dan Zwolle rijdt, zou dan de tekst Groningen doorgestreept kunnen tonen en daaronder/naast in het groot Zwolle. Een IC die via Amsterdam Centraal naar Enkhuizen rijdt, zou dan zowel Enkhuizen als Amsterdam Centraal groot op het bord kunnen tonen.

29-12-2017 10:29:07
bacr
bacr
De verhaallijnen van de verschillende deelnemers zijn wel duidelijk.
Ik snap dat @train85 net als andere kantoorNS-ers regelmatig buiten loopt. Met wat hij oppikt, kan hij naar binnen om daar feedback af te geven bij degenen die er over gaan. Vanzelfsprekend ziet hij niet alles, net zomin als dat rijdend personeel dat andere vragen op de perrons krijgt, alles ziet wat er in het station (dus buiten de perrons) allemaal aan vragen speelt.
Het gaat er juist om dat de opstelsom van alles wat beter kan, leidt tot een beter 'product' (namelijk betere TBP). En dus niet dat 'het rijdend personeel' en 'het kantoorvolk' allebei in hun eigen gelijk blijven geloven en daarmee de optelsom tot een aftreksom maken.
Ik proef er al wel weer een begin van spelen op de man in, dus laten we daarmee stoppen voor het ontspoort.

Laatst bewerkt door bacr op 29-12-2017 10:30

29-12-2017 10:52:00
train85
train85
Goed gezegd.
Laten we hier verder gaan met de nieuwe dienst.
En als men graag over de reisinfo verder wil spreken, dan een nieuw topic.

12-02-2018 00:00:00
henri1972
henri1972
Bestaat er geen vervanger voor trein 243 in de zomerperiode als deze niet rijdt? Het spoorboekje en de app geven alleen een trein 1569 op zaterdag, maar op maandag t/m vrijdag is er niets te vinden. Ook het European Rail Timetable geeft m niet.  

12-02-2018 00:00:00
henri1972
henri1972
En tot waar reed die 1569? Amf, Dv of Hgl?  

12-02-2018 21:27:12
Jan-Mark
Jan-Mark
Hopelijk een foutje dat met wbl april wordt opgelost  

12-02-2018 21:31:15
Apda
Apda
Vorig jaar reed ic 1569 ook alleen op zaterdag, zie ik in het spoorboekje.  

12-02-2018 22:07:20
michaben
michaben
Dan klopte het spoorboekje niet De 1569 reed gewoon doordeweeks vorig jaar (vanaf april), deze ontkoppelde vanaf de 2662. Denk dat men bij het maken van het spoorboekje niet zo secuur meer werkt tegenwoordig, voor de reisplanner maakt het allemaal minder uit om een jaar vooruit de voetnoten goed te hebben want die krijgt toch wekelijkse updates.  

12-02-2018 22:53:13
MetroRET
MetroRET
https://www.ovtijden.com/arnu/rl/1569/2017-04-08T19:22:00+0200  

13-03-2018 11:44:14
jeanne
jeanne
De Leeuwarder Courant meld:
GrienLinks rekent erop dat de NS tegemoet komt aan kritiek op de dienstregeling voor treinen op het traject Leeuwarden-Zwolle.

Na zovele jaren gesteggel is het dan zover en nu moet het weer zo als vroeger en dat dat zomaar even geregeld is! Rare luitjes daar in Fryslân of is het gewoon verkiezingsretoriek.

Jeanne Kok

13-03-2018 11:53:06
DDietzen
DDietzen
Toegegeven, al sinds 10 december protesteert half Fryslân al tegen het verdwijnen van de stoppende IC. De onvrede speelt dus al langer. Dat het uitgerekend nu wordt opgerakeld, heeft uiteraard wél te maken met de verkiezingstijd.

Overigens schijnt ook Drenthe (lees: GroenLinks in Drenthe tijdens de verkiezingstijd) de stoppende IC terug te willen, en wel één die niet stopt in Alm en Zl. Tja... %09% http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/132224/Drentse-GroenLinks-fracties-willen-ook-regio-intercity-naar-Randstad

Laatst bewerkt door DDietzen op 13-03-2018 11:53

13-03-2018 12:35:05
phantom
phantom
Dezelfde krant heeft ook een nieuwe politieke partij uitgevonden.
En als je de reactie's leest onder het artikel is t allemaal niet zo zwart-wit als het artikel stelt.
Ook lijkt e.e.a. in de omgeving ten overstaan van vroeger veranderd te zijn,waardoor bij sommige de wens is terug gekeerd om wat dingen van nu ongedaan te maken in het treinaanbod.

Zoals we echter gewend zijn,willen partijen dit soort dingen gebruiken om beroemdheid en stemmen te verkrijgen,want je bent er voor de plaatselijke maatschappij
Jammer dat de meeste partijen enkel pretenderen er te zijn voor "ons" als ze daar zelf wijzer van worden,en na het behalen van hun doel ineens niet meer bereikbaar zijn %03%

Waarom is dat laatste trouwens zo'n item,vanwaar een trein die specifiek niet stopt in die 2 plekken ??
Ruzie met de "buren" %08%

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

13-03-2018 16:54:48
yappa
yappa
Ik denk dat iedereen in dat deel van het land hetzelfde wil: een zonetrein (nee ik bedoel geen DDZ ) die veel stopt in één provincie, en daarna zo snel mogelijk zonder tussenstops onderweg naar de Randstad. Daar dan graag weer 2-3 haltes om optimaal op je bestemming te komen.

Een soort Sneltrein die overal stopt tussen Gn en Zl, en dan non-stop naar Dvd, Asdz, Shl, Laan van NOI en Gvc. En daarnaast een IC Lls - Alm - etc

Alleen is dat voor NS niet het optimale productiemodel.

13-03-2018 17:35:00
daniel81
daniel81
België had vroeger zo'n model. Grofweg kon je het drietreinensysteem (L, IR en IC) opdelen in evenzovele cirkels rondom Brussel: de L-treinen bedienden de binnenste cirkel, de IR treinen gingen non-stop tot de eerste rand en bedienden dan de tweede cirkel, en de IC treinen stopperden dan in de buitenste cirkel. Uiteraard waren er veel uitzonderingen maar dit patroon was er wel in herkenbaar.
Inmiddels is het Belgische concept ook herzien en is de categorie IR opgeheven, maar volgens mij zijn bepaalde patronen nog steeds herkenbaar.

13-03-2018 18:46:23
spurt2244
spurt2244
jeanne (di 13 mrt 2018 11:44:14 https://m.somda.nl/forum/18779/p644677/): De Leeuwarder Courant meld:
GrienLinks rekent erop dat de NS tegemoet komt aan kritiek op de dienstregeling voor treinen op het traject Leeuwarden-Zwolle.

Na zovele jaren gesteggel is het dan zover en nu moet het weer zo als vroeger en dat dat zomaar even geregeld is! Rare luitjes daar in Fryslân of is het gewoon verkiezingsretoriek.

Ik kom uit Friesland zoals het nu is kan het prima blijven ik ben zeer tevreden, ik heb niet de verwachting dat het wordt teruggedraaid, indien dat wel gebeurt zal ook Drenthe bloed ruiken.

13-03-2018 18:55:36
martijn
martijn
Ik denk dat je niet in Friesland hoeft te wonen om het prima te vinden. De rest van Nederland kan er ook vast goed mee leven. Met uitzondering van de mensen die vanaf Grou-Jirnsum, Akkrum of Wolvega naar het zuiden willen/moeten reizen. Die 2x20 minuten extra reistijd per dag heb jij waarschijnlijk niet  

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

13-03-2018 18:58:59
spurt2244
spurt2244
Klopt, ik heb er in december juist een tweede aansluiting per uur bij gekregen in Leeuwarden.  

13-03-2018 19:01:31
martijn
martijn
Haha ja dan zou ik het ook wel prima vinden. Een familiebezoekje kost mij juist die 40 minuten extra. Dus van mij mag alles zsm teruggedraaid worden. Alleen gaat stemmen op de gemeenteraad in Deventer daar weinig bij helpen  

13-03-2018 22:08:17
bert
bert
martijn (di 13 mrt 2018 19:01:31 https://www.somda.nl/forum/18779/p644771/): Haha ja dan zou ik het ook wel prima vinden. Een familiebezoekje kost mij juist die 40 minuten extra. Dus van mij mag alles zsm teruggedraaid worden. Alleen gaat stemmen op de gemeenteraad in Deventer daar weinig bij helpen

Zl-Akm koste vroeger 48 minuten, nu 59. Da's langer, maar geen 40 minuten.
Het is spijtig dat NS de verbinding niet naar Zwolle doortrok terwijl dit wel had gekund las ik nav een onderzoek dat had plaatsgevonden.
Onwil dus weer. Gelukkig gaan gemeentes daarover niet. Het is zo al erg genoeg.

13-03-2018 23:29:53
Coryza
Coryza
Hij bedoelt 40 minuten totaal (2x 20).  

14-03-2018 07:02:55
b2py
b2py
2*11 maakt ook geen 40  

14-03-2018 07:42:38
martijn
martijn
Klopt. Het moet 38 zijn (2x19). En ik doel op bestemmingen verder dan Zwolle (zoals mijn woonplaats ). Met de 9000 kom je inderdaad maar 11 minuten later dan voorheen in Zwolle.  

14-03-2018 07:58:13
ZJ37
ZJ37
Volgens mij duurt het in alle gevallen nu langer vanuit Friesland, zowel IC als Sprinter. Vanuit Gw, Akm en Wv krijg je extra reistijd en is de overstap nodig. Vanuit Lw, Hr en Swk krijg je met de IC er tegenwoordig weer een extra stop te Mp bij.

Was dat al met al dan ook de bedoeling van de provincie Friesland? Alleen Mp gaat er op vooruit met die IC-stop, maar dat ligt in Drenthe.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 14-03-2018 10:41

14-03-2018 10:13:05
sjoerd
sjoerd
De langere reistijd is wel vervelend maar niet uniek. Het gebeurt op elk moment dat een spoorweg sneltreinen of intercity's krijgt. Op de meeste onderwegstations is de reistijd langer geworden toen men was aangewezen op stoptreinen over een beperkt traject. En als NS de intercitiy's weer wel overal laat stopperen, is het ook niet goed. Dan zijn er weer snellere treinen nodig.
Ooit stopte de intercity van Amsterdam naar Venlo na Dordrecht op veel stations die later een stoptrein kregen, waardoor de reistijd toenam. Tussen Den Bosch en Nijmegen stopte de toenmalige Vlissingen - Zwolle dienst op alle stations, idem tussen Arnhem en Zutphen.
Op Zwolle - Leeuwarden zou je zo kort mogelijk op de knoop in Zwolle willen zitten, maar dan zit je wellicht weer te ruim op de knoop in Leeuwarden. En dan is er ook nog de gelijkvloerse aansluiting ten noorden van Meppel. HEt is een beetje de wet van behoud van ellende, vrees ik.

14-03-2018 10:58:20
anton_
anton_
ZJ37 (wo 14 mrt 2018 07:58:13 https://www.somda.nl/forum/18779/p644869/): Volgens mij duurt het in alle gevallen nu langer vanuit Friesland, zowel IC als Sprinter. Vanuit Gw, Akm en Wv krijg je extra reistijd en is de overstap nodig. Vanuit Lw, Hr en Swk krijg je met de IC er tegenwoordig weer een extra stop te Mp bij.

Was dat al met al dan ook de bedoeling van de provincie Friesland? Alleen Mp gaat er op vooruit met die IC-stop, maar dat ligt in Drenthe.

volgens mij was het doel van de provincie drie dingen:
1 frequentie verhoging
2 betere verdeling over het uur: Zwolle - Leeuwarden twee keer per uur snel (bijna net zo snel als in 2017, maar wel alle IC´s even snel). Sprinter stations 2 keer per uur direct naar Leeuwarden ( in 30/30 ligging). Sprinter stations 2 keer per uur naar Zwolle (met overstap) - ( in 30/30 ligging).
3 Laten zien dat je bezig bent met extra treinen te laten rijden.
Volgens mij zijn ook een aantal aansluitingen in Leeuwarden en Meppel verbeterd. Verder is dit volgens mij als tussenstap verkocht richting eindsituatie met 4 treinen per uur Zwolle - Leeuwarden.

14-03-2018 13:04:38
bert
bert
anton_ (wo 14 mrt 2018 10:58:20 https://www.somda.nl/forum/18779/p644899/):
ZJ37 (wo 14 mrt 2018 07:58:13 https://www.somda.nl/forum/18779/p644869/): Verder is dit volgens mij als tussenstap verkocht richting eindsituatie met 4 treinen per uur Zwolle - Leeuwarden.

Laten we dat hopen. Met Zwolle zullen best veel reizigers blij mee zijn denk ik

Laatst bewerkt door bert op 14-03-2018 13:05

17-03-2018 07:58:40
spurt2244
spurt2244
Afwachten welk konijn eruit de hoge hoed wordt getoverd voor een redelijk klein probleem in Friesland.
http://www.lc.nl/friesland/NS-onderzoekt-snelle-terugkeer-tussenstops-Leeuwarden-Zwolle-23005091.html