16-06-2017 20:01:51 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Het installeren van software kun je in een nacht doen. Als er hardwareaanpassingen nodig zijn misschien wat langer, maar in een week of twee moet dat echt wel lukken. Wat ik ook niet begrijp is waarom men zes maanden nodig heeft ná het leveren van de software - voor een lijnstudie op het Belgische deel heb je geen Traxx nodig, dat kan ook gebeuren met een Desiro, een Thalys, of zelfs met video's en Train Simulator. Het enige wat ik me nog kan voorstellen is de grensovergang, waar tijdens de rit van RBC wordt gewisseld. Dat kun je niet laten zien met een Desiro. Ik ben ook wel benieuwd naar wat er met de toekomstige 9200 gebeurt bij problemen op de HSL. Opheffen in Breda of alsnog omleiden via Dordrecht? |
16-06-2017 20:07:07 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
@AlexNL: Desnoods wel met een Thalys natuurlijk @BGM104: Twee dingen die sowieso beter kunnen daar zijn de 5900 en 2400 die nu 1x/uur een verschoven ligging hebben omdat ze anders de BNL in de weg zitten. Bij de 2400 zit die BNL in de weg waardoor die pas na de brugopening uit Ddr weg kan i.p.v. net ervoor. En sowieso is de dienstregeling rond Ddr verre van optimaal nog: het excuus voor het knippen van de Sprinters was dat je met de IC alsnog sneller in Rtd bent, maar die tijdwinst verlies je weer omdat je een kwartier op die IC mag wachten. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
16-06-2017 20:17:05 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
In hoeverre moet een lijnstudie eigenlijk compleet zijn? Moet een machinist zelf over elke meter spoor gereden hebben, of is het genoeg als hij weet wat te verwachten, bijvoorbeeld met een trainingsvideo? |
16-06-2017 23:20:33 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
In Nederland mag de vervoerder dat zelf bepalen. |
![]() |
advertentie |
17-06-2017 10:11:22 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Nog even en de HSL zelf is toe aan vervanging,nog voor er ook maar 1 van die treinen overheen is geweest %08% En 6 maanden na het verkrijgen van nieuwe software pas instaat om een treindienst te gaan rijden ? Gaat men nieuwe mcn bouwen en nieuwe treinen ofzo,dit kan je toch niet geloofwaardig verkopen %03% Ik ben zelf i.d.d. ook wel benieuwd naar wat men gaat doen als er op de HSL om welke reden niet gereden kan worden,alles opheffen of omleiden ? Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
17-06-2017 10:49:37 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Af en toe krijg ik de indruk dat NS er gewoon vanaf wilt. Af en toe eens een defecte trein, kan gebeuren... Maar de structurele manier waarop dan 'bijgestuurd' wordt geeft wel ernstig te denken en geeft de reizigers nou niet bepaald het idee dat ze serieus genomen worden. Tot aan Ehv toe. |
21-08-2017 17:09:16 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Dienstregeling 2018: https://www.spoorpro.nl/materieel/2017/08/21/ruimte-op-spoor-verdeeld-voor-dienstregeling-2018/ |
21-08-2017 18:22:55 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
http://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/dienstregeling-spitstrein-zeeland-randstad-vastgesteld~aa9bdb1b/ De 2229, 2233, 2250 en 2254 krijgen dus een spitstrein op de Zeeuwse lijn. Aannemelijk dus de 12229, 12233, 12250 en 12254. |
21-08-2017 20:09:53 | ||
---|---|---|
jordy94
![]() |
Dus als ik het goed begrijp sluit deze trein niet aan op de 3600? In dat geval is de trein al snel nutteloos voor een hoop studenten waar Zeeland het toch vooral van moet doen.. Verbeter me vooral als ik er naast zit. |
21-08-2017 20:16:10 | ||
---|---|---|
Nick86
![]() |
Wellicht dat de tijden van de 3600 tussen Ht en Rsd wat veranderen door het PHS bij Ht |
21-08-2017 20:24:17 | ||
---|---|---|
jordy94
![]() |
Oke, ik verwacht ook niet dat de overstap van 3 minuten in Rsd zal blijven.. Afgelopen maanden ging het over het algemeen goed, maar straks met de blaadjes en dus gladheid op het spoor, gaat het geheid mis. |
21-08-2017 23:20:23 | ||
---|---|---|
Michael98
![]() |
Het oorspronkelijke plan van de NS was dat de IC geen aansluiting biedt op de 3600, de extra trein rijdt ten behoeve van reizigers uit Rtd/Gv die naar de grotere stations in Zeeland willen. Reizigers uit Tb/Bd naar de grotere stations zijn dus aangewezen op de stoptrein. Er is weinig plek om te schuiven in Rsd, al is het alleen maar door de verschillende perronlengtes op het eilandperron. Het wordt dan nog best wel een run; van 3a naar 4b in waarschijnlijk 3min, waar waarschijnlijk het achterste treindeel helemaal achteraan op 4b staat. (Natuurlijk alleen bij de treinen die een IC-deel hebben) |
22-08-2017 07:09:18 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
De serie 3600 sluit bij Breda in ieder geval goed aan op de serie 9200 als het op de HSL gaat rijden: http://i.imgur.com/KTDsJp3.png Belangrijk voor reizigers uit Oost Brabant en Gelderland. Daar zal de Benelux + het vooral van moeten hebben vanaf april 2018. Hopelijk gaat het dan echt rijden. Totale reistijd serie 3600 en 9200 via Roosendaal is 2:22 uur. Totale reistijd serie 3600 en 9200 via Breda is 1:42 u. Tijdswinst 40 minuten vanaf Arnhem C. Serie 3600 komt om .41 aan op Breda. En .42 vertrekt de Benelux. Wel krap.... Laatst bewerkt door icened op 22-08-2017 07:37 |
22-08-2017 08:41:02 | ||
---|---|---|
BGM104
![]() |
Hou het maar op 10 min tijdwinst |
23-08-2017 20:01:40 | ||
---|---|---|
jordy94
![]() |
Hoe gaat het worden voor de reizigers uit Zeeland, Bgn en Rsd? |
23-08-2017 20:30:00 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Als je de Benelux + mist wel. Maar was het niet zo dat voor de serie 3600 een marge was ingebouwd bij Breda om eventuele vertragingen weg te werken? |
23-08-2017 20:32:32 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Voorlopig 1 keer een NMBS L Roosendaal - Antwerpen vanwege dat er niet genoeg geschikt treinmaterieel is voor Roosendaal - Antwerpen om 2 keer p/u te rijden. Wanneer gaat NMBS die Break treinstellen inzetten i.p.v. de "Varkenskoppen"? |
23-08-2017 20:40:55 | ||
---|---|---|
Jan-Mark
![]() |
Hoho, volgens mij was de reden juist De Veiligheid, namelijk dat men niet meer treinen onbeveiligd in Rsd wilde laten rijden (maar dat deze drogreden door enkele forumleden al is ontkracht). |
23-08-2017 20:55:15 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Of dat men niet meer dan 1 trein serie kan/wil voorzien van een extra NL Mcn tussen Esn en Rsd? |
23-08-2017 21:13:56 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Wat voegt dat toe aan het ontbreken van een beveiligingssysteem? Je voegt dan, hoe lullig het ook klinkt, ook een afleidingsfactor toe. |
23-08-2017 21:15:23 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Belgische beveiliging doortrekken tot spoor 1 in Roosendaal? Is dat geen optie? |
23-08-2017 21:21:36 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote In drgl2017 staat de 3600 4 minuten stil in Breda: aankomst x.41, vertrek x.45. Eerder aankomen kan niet, de 6600 rijdt er strak voor (A x.38, V x.39). Als de 6600 één minuut langer dan gepland in Gz staat heeft de 3600 daar al snel last van. Dit heeft ook te maken met de 900: die moet in Breda om .42 aankomen vanaf de tailtrack (V .44), de 6600 moet vlak hiervoor voorlangs kruisen. Als de 6600 te laat is en de 900 voorrang krijgt, zal de achteroplopende 3600 voor rood komen. Dan komt die pas om .45 binnen in Breda, terwijl de 900 al weg is. |
23-08-2017 21:39:58 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Quote De 2500 komt niet altijd op spoor 1 aan. Bij calamiteiten komt hij ook wel eens op 3a of 4a aan. Vorige dienstregelingen kwam ie altijd op 3a of 1b aan. Dan zou je al snel Belgische beveiliging op heel station Rsd aan moeten leggen. Volgens mij is het niet eens mogelijk om NL en BE beveiliging en bediening op 1 spoor aan te leggen. |
23-08-2017 22:11:19 | ||
---|---|---|
Coryza
![]() |
Quote Ik voorzie nu al een bult niet gehaalde overstappen... tenzij men de 900 in dat geval tot +3 laat wachten... #afsprakenmaken |
23-08-2017 22:15:37 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
@VIRMm1 Hoog tijd voor ERTMS overal en in elk materieel dus![]() |
23-08-2017 22:21:02 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Dat zal een belangrijke overweging worden. Lijk me dat de aansluiting van de serie 3600 op de serie 9200 belangrijker is dan de serie 900. Goede aansluiting bij Breda naar Antwerpen zijn er minder dan goede verbindingen vanaf Antwerpen/Breda naar Rotterdam - Schiphol/Amsterdam. Laatst bewerkt door icened op 23-08-2017 22:23 |
23-08-2017 22:48:18 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Quote Volgens mij stond Rsd-Vs en Rsd-Rsdg wel op de planning als een van de eerste trajecten. Maar dan moet ik nog maar zien dat die Belgen daar aan mee gaan doen in die oude Fiat Panda's waar ze nu nog mee rijden. %02% |
23-08-2017 23:08:42 | ||
---|---|---|
BGM104
![]() |
Quote 1 min tijd tussen 2 treinen is nooit een aansluiting. En deze 2 treinen staan ook niet op hetzelfde perroneiland. |
23-08-2017 23:18:13 | ||
---|---|---|
Astraea
![]() |
Quote Ik heb geen goed beeld van hoe de NS erin staat, maar de NMBS lijkt actiever bezig te zijn met ERTMS dan de NS. De Belgen zijn gestaag bezig met het testen en inbouwen van ERTMS in hun treinen. Volgens de laatste informatie is men nu bezig met inbouwen in het MW41 materieel. Daarbij is de corridor Antwerpen Haven - Athus inmiddels voorzien van een ERTMS installatie. Ook is men bezig met ERTMS toelatingen voor allerhande materieel (in ieder geval de HLE18 en stuurstand-I11 en M6) in Luxemburg, aangezien dat land spoedig over wilt gaan op ERTMS (level 1). |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
23-08-2017 23:47:23 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote TBL1+ werkt puntsgewijs, het zou technisch mogelijk moeten zijn om balises te plaatsen die worden gestuurd door de Nederlandse seinbeelden. Want dat is eigenlijk hoe het systeem werkt: bij het passeren van een sein wordt er een TBL1+-bericht verzonden naar de locomotief. TBL1+ doet verder niet aan remcurves, snelheidsbewaking of wat dan ook. Bij belangrijke seinen ligt er een stuk voor het sein nog een baken dat - als het sein rood toont - afdwingt dat de snelheid maximaal 40 km/u bedraagt. Een beetje zoals een 500 Hz-baken onder PZB (Vmax 65 km/u voor een trein in modus O). Wel moet er dan nog een module worden gemaakt die de Nederlandse seinbeelden omzet in TBL1+-berichten. En mogelijk moeten er wat parameters worden aangepast in het rollend materieel zodat ze begrijpen dat ze ook in Nederland TBL1+-berichten kunnen ontvangen. Quote De Belgen moeten dan ook van veel verder komen. Tot aan Buizingen (2010) was het enige "beveiligingssysteem" een knopje dat moest worden ingedrukt na het passeren van een geel sein. Er was niks dat voorkwam dat een trein met 160 km/u door rood kon rijden. Nederland heeft met ATB-EG een systeem dat goed functioneert en de veiligheid garandeert. Daardoor is in Nederland de druk om ERTMS in te voeren lager. Laatst bewerkt door AlexNL op 23-08-2017 23:49 |
24-08-2017 01:07:49 | ||
---|---|---|
umbusko
![]() |
Quote Kan die 900 niet eerder voorgereden worden vanaf de tailtrack, voor de 6600 uit? Of zou er eventueel voor een spooropstelling gekozen kunnen worden waar de 6600 en de 900 elkaar niet hoeven te kruisen? De hierboven geschetste situatie lijkt mij op het eerste oog namelijk een prima recept voor vertragingen. |
24-08-2017 01:59:30 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Heel af en toe gebeurd dat wel eens dat de 900 eerder vanaf de tailtrack sporen komt voor de 6600 maar 9 van de 10 keer kan dat ook niet vanwege een aantal goederentreinen die er ook nog rijden en een andere spoor opstelling wordt ook een uitdaging want dan gaat je aansluiting 3600 vanuit Tb op de 900 naar Rtd de mist in ![]() MCN ASD |
24-08-2017 07:04:06 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote Dat is niet zo. Je denkt aan crocodile, maar TBL1 werd al 25 jaar voor Buizingen ingevoerd en zelfs TBL1+ is van voor Buizingen. Buizingen was wel het Harmelen-moment van TBL1+. Maar verder zie ik ook geen enkel probleem om TBL1+ in te monteren in Roosendaal. Het is weer hetzelfde als PZB in Venlo. Daarvan werd ook gezegd dat dat onmogelijk was en nooit zou gebeuren. En lo en behold, er ligt PZB in Venlo. Het is slechts een technisch probleem dat opgelost moet worden. Je moet er tijd en geld aan spenderen en je ziet vaak dat de wil daarvoor vooral bij de spoorwegen ontbreekt. Ik zal wel tegen gevoelige schenen schoppen, maar men is daar nogal vastgeroest in hoe het altijd ging en daarom kan het ook niet anders want dat gaat niet omdat het niet kan. |
24-08-2017 11:34:24 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
Gisteren gehoord dat inzet DDM-1 in de 5500 niet doorgaat omdat stpl. Ut geen mensen vrij kan maken om instructie te krijgen i.c.m. met dat het maar voor één jaar zou zijn. |
24-08-2017 11:55:03 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Kunnen of willen? ![]() Kreeg Ut niet ook al instructie op Traxx? |
24-08-2017 12:02:05 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
DDM-1 in de 5500, is dat niet een beetje teveel trein voor die lijn? |
24-08-2017 19:28:44 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Kan die DDM niet standaard de 4800/5400 in om een SGM (of wat er dan ook in de 4800 gaat rijden) te vervangen die op de 5500 komt te zitten? Of is dat omlooptechnisch te lastig?%08% Meer dan 3 bakken SGM heb je volgens mij voor de 5500 eigenlijk niet eens nodig, gezien de hoeveelheid losse Plan V's die er tot 2014 nog reden. Laatst bewerkt door DDZ7504 op 24-08-2017 19:29 |
24-08-2017 20:05:58 | ||
---|---|---|
Joey666
![]() |
Ook de 5500 serie zou de mat van de 4900 serie kunnen rijden. SLT 4 daar eruit vissen en in de matriaal keuze verwisselen. SLT is prima formaat voor de 5500 serie. Kan de DDM omlopen in de 4900 serie (heb je er wel 4 nodig) Maar zijn beide wel een gesloten omloop. Hou je over uit de 4900 serie 2 spits SLT,s en 1 SLT 6 die je elders in kan zetten waar men een SLT goed kan gebruiken. Is maar een idee, |
24-08-2017 20:18:28 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote Dat is wat ik bedoelde. De Belgen hadden in 2010 de systemen wel, maar zowel materieel als infrastructuur waren amper uitgerust met TBL1. Quote Mee eens. Voordeel van TBL1+ is dat de hardware later hergebruikt kan worden wanneer ETCS Roosendaal bereikt. |
24-08-2017 20:21:59 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Quote Dat idee kan ook meteen de prullenbak in aangezien Ut dus geen Mcn instructie kan geven op DDM-1 ![]() MCN ASD |
24-08-2017 22:42:07 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Andere standplaatsen kregen op Wgm instructie van een opleidingsmachinist van NSO. Waarom zou dat niet voor een standplaats als Utrecht kunnen? |
24-08-2017 22:55:34 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Zoals Roland schreef kunnen de mcn'n niet vrijgemaakt worden om de instructie te krijgen. |
24-08-2017 23:16:18 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Quote Of nog beter: 4800 en 5400 los van elkander, vervolgens alle drie de omlopen in de 5400 met DDM-1. ![]() 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
25-08-2017 07:27:08 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteJa, dat is DDAR ook al. Overigens ook in zoverre minder bruikbare dat de omwonenden in Soest inmiddels voor elkaar hebben dat het na 19 uur en in het weekend niet meer ingezet wordt vanwege de geluidsproductie. Inzet van DDM-1 in de 5500 is sowieso een kei-slecht idee in het kader van besturing en bijsturing. Probleem naast de materieelbekendheid van machinisten is dat DDM op papier de rijtijden van veel sprinterseries niet halen, bijvoorbeeld van de 4900 die om die reden juist met SLT is gaan rijden sinds juni. Inzet van meer DDM-1 op Enkhuizen lijkt mij van een afstandje gezien wel mogelijk, overigens. Er komt immers een aantal spitstreinen bij op de lijn. En daar (in NH boven het kanaal) heb je geen enkel probleem met machinisten. Voor 2018 zal er sowieso wel geen probleem zijn: je kunt altijd 3 diensten aan de bak met reserve toevoegen en SGM of SLT van de reserve in de 5500 stoppen. |
25-08-2017 10:24:59 | ||
---|---|---|
nougo
![]() |
Niet echt onderwerp van dit topic, maar ik begin de wereld steeds minder te begrijpen. Hoe oud is station Soest en hoe oud zijn de klagers ? Ik bedoel...wie woonde daar nou al voordat er treinen reden en wat maakt het een legitieme reden dat een lok 1700 niet meer mag worden ingezet ? |
25-08-2017 10:26:40 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Vraag het aan hun %02%. Je hebt het overal mensen komen naast het spoor wonen en paar maanden later gaan ze klagen. |
25-08-2017 11:11:38 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Kip of ei discussie. ![]() En zal wat (niet) inzet van lok 1700 sprake zijn van doorgeschoten regelgeving? |
25-08-2017 11:12:28 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Quote haha, zeker van boven... %08% Laatst bewerkt door bacr op 25-08-2017 11:12 |
25-08-2017 11:17:31 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
QuoteHet gaat niet om station Soest, maar station Soestdijk en je kunt aan het pand naast het spoor daar al zien dat het jonger is dan de spoorlijn. De klachten hebben trouwens minder te maken met de 1700en maar des te meer met het DDZ wat hier eerder reed waarbij met name de mDDM een vrij scherp geluid maakt in de bocht. En feit is natuurlijk wel dat er hooguit sporadisch dubbeldekkers op het Stichtse Lijntje hebben gereden in de loop der jaren, terwijl de klachten puur met het lawaai daarvan te maken hebben. Toen er nog Plan V reed klaagde er nog niemand daar over het treinlawaai. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
25-08-2017 11:53:29 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
QuoteJa, ze zoeken 12 vrijwilligers voor 19 diensten per week. Door belabberde voorwaarden (o.a. verlof, ziekte enz. moet binnen die 12 mensen worden opgelost, alleen ritten op Gvc-Ehv) moeten er mensen aangewezen worden, er zijn niet voldoende vrijwilligers onder de 400 mcn. |
25-08-2017 11:54:55 | ||
---|---|---|
279
![]() |
Quote vergeet niet dat als er nu een keer een DDM "verdwaald" in de 4500, je weer te maken hebt met een mcn van niet- N Hollandse standplaatsen... %08% |
25-08-2017 11:56:17 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
QuoteDe wielflenssmeringkasten die vet op de sporen spuiten bij Sd zijn recent herindienstgesteld waardoor er al veel minder lawaai is. Daarnaast is besloten dat per wijzigingsblad september ma t/m vr na 19.00 en sweekends de hele dag enkeldeksmaterieel ingezet gaat worden vanwege de geluidsoverlast. |
25-08-2017 12:00:34 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
QuoteHet gaat niet om St maar om Sd waarin de binnenkant van de boog een flat staat met seniorenwoningen en dat is niet bepaald een klein groepje. En ze hebben gelijk, als je op je balkon zit en vier keer per uur naar binnen wordt gejaagd door de krijsende dubbeldekkers dan moet er wat aan gedaan worden. En binnen zal het ongetwijfeld ook te horen zijn, dat gekrijs is hoog en keihard geluid, dat hoort zelfs iemand op respectabele leeftijd. |
25-08-2017 12:52:57 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Ik geloof best dat dat geluid niet prettig is. Ik vraag me echter wel het volgende af,wat was daar 1st,de spoorlijn of die senioren flat ? Als het spoor er 1st was en je wilt rust,dan ga je met je gezonde verstand toch niet aan een spoorlijn wonen ?? Een spoorlijn zie je niet over t hoofd als je aan t huizen shoppen bent %08% Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
![]() |
advertentie |
25-08-2017 12:56:39 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
De overlast was ook beperkt toen er nog SGM/Plan-V reed maar is ernstig toegenomen sinds er DDZ rijdt. Nogal wiedes dat je dan gaat klagen |
25-08-2017 12:59:50 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
QuoteAls je nou ook eens een keer leest wat een ander schrijft %09% Het probleem is specifiek het gekrijs wat de motorwagen van een DDZ creëert, dat is er dus pas sinds DDZ er rijdt en dus niet al zolang als dat de spoorlijn er ligt... Je kunt doodleuk denken het spoor ligt er al jaren, maar je hebt wel te maken met ander materieel en een veel intensievere dienstregeling als ooit toen de lijn aangelegd was, er is wel het eea veranderd in die tijd... Laatst bewerkt door thom op 25-08-2017 13:00 |
25-08-2017 13:04:58 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Maar er rijdt DDAR. Die krijsen ook zo als DDZ? |
25-08-2017 13:07:34 | ||
---|---|---|
Jan-Mark
![]() |
Ja, anders zou de door Roland genoemde maatregel per wbl september niet worden ingevoerd![]() |
25-08-2017 13:18:13 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Probleem van zulks is vaak dat eerst iets extreems opvalt, en daarna praktisch alles wat geluid maakt omdat men erop gaat letten... |
25-08-2017 18:38:12 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteHet gaat met zo'n topic soms een kant op die ik niet verwacht had. Maar goed: in dit kader is het leuk om aan te geven dat om dezelfde reden (geluidshinder en mondige Soestenaren) de inzet van plan V in zijn nadagen een paar jaar geleden ook (en ik geloof zelfs voortijdig) het veld heeft moeten rumen. De vastgestelde geluidscontouren rond de Stichtte Lijn laten eigenlijk geen materieel toe anders dan SGM of stiller. |
25-08-2017 20:07:02 | ||
---|---|---|
maurits
![]() |
Typisch: Als iemand die aan het spoor woont is mijn ervaring dat SGM juist het reizigersmaterieel wat de meeste herrie maakt. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
25-08-2017 20:26:51 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Ja, als ze voorbij rijden op snelheid maken ze veel geluid, in een scherpe bocht hoor je een Bo'Bo'Bo'-asser echt veel meer![]() |
25-08-2017 20:44:56 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
En als het meest stille materieel SGM eruit gaat dan kan de lijn na 19.00 uur gesloten worden. Of ...? |
25-08-2017 20:48:54 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Dan gaan ze eerst een week oefenen met een omgeleide beladen ertstrein en daarna valt al het andere mee... %08% |
25-08-2017 20:49:34 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Quote Ja, dan wordt het een soort Brussel-Congres / Brussel-Kapellekerk, met geen treinen in de avonden en de weekenden. %08% 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
25-08-2017 21:18:45 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteZoals ik zei: SGM of stiller. En SLT is in ieder geval stiller. |
25-08-2017 22:01:49 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Quote SGM gaat er niet eerder uit dan dat SNG erin komt, dus SNG is ook een optie voor het Soester Lijntje. Flirt is anders ook een optie. |
25-08-2017 22:29:31 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Flirt gaan ze daar echt niet leuk vinden, zéér hoge fluittoon bij optrekken. |
25-08-2017 22:45:51 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
In het wijzigingblad september valt nog DDAR te bespeuren met vertrek om 19:36 uit Ut (en ook nog retour uit Baarn), in het weekend overdag lijkt het er ook nog in te zitten |
25-08-2017 22:59:55 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
5570 rijdt als laatste DDAR op zondag t/m vrijdag. Op zaterdagen rijdt de gehele compositie van die 5570 met een SGM. Laatst bewerkt door MetroRET op 25-08-2017 23:00 |
26-08-2017 00:19:50 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Wat een dorp zeg. Eerst voor 30000 minder een woning kopen omdat 't langs het spoor ligt en vervolgens klagen dat het spoor zoveel herrie maakt. Gebeurt overigens op heel veel locaties in den lande, voornamelijk daar waar opstelterreinen liggen. |
26-08-2017 00:23:35 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Klagen kan ook gewoon terecht zijn he? |
26-08-2017 00:27:57 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Inderdaad. Maar als jij aan de rand van een industrieterrein gaat wonen, ga je dan ook klagen over stankoverlast? Langsrijdend vrachtverkeer? Geluidsoverlast? Bedorven uitzicht? Zeer terechte klachten maar je weet van te voren dat je er niet in alle rust gaat wonen, net zoals mensen langs het spoor. De treinen zijn al behoorlijk stiller geworden de laatste jaren. |
26-08-2017 00:43:23 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Quote Wat was er eerder, (A)de spoorlijn of (B)het huis met de huidige bewoner? A=niet klagen B=wel klagen 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
26-08-2017 01:09:16 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Nouja klagen is ieders recht. Als er elk uur op de tyfoon gestampt wordt ben je wellicht terecht aan het klagen. Maar herrie van de spoorstaaf is tegenwoordig alleen maar minder als vroeger. Daar om gaan klagen slaat nergens op en het bizarre is dus dat de bewoners blijkbaar nog in hun gelijk gesteld worden ook. |
26-08-2017 07:27:09 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Komt er dan ook een geluidswal aan de straatzijde, tegen knetterende brommers en auto's met keiharde muziek? Shqiperise-lopers? |
26-08-2017 08:55:02 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Ik heb het geluid in de trein bij 100km/h van divers materieel gemeten. Sgm en 1600=1700 is 81db, DDZ en Flirt 76-78, ICR en VIRM 68-72. Nu is het aan de buitenzijde natuurlijk iets anders, maar DDAR vervangen door Sgm heeft weinig zin. |
26-08-2017 09:00:34 | ||
---|---|---|
maurits
![]() |
Als aanwonende langs het spoor vind ik de trein vrijwel geen overlast veroorzaken. Knetterende brommers zijn 10 keer zo erg, wat mij betreft komt er onmiddellijk een verbod op tweetaktmotoren. En qua overlast vind ik fijnstof een veel groter issue, laten we eerst eens het autoverkeer grondig aanpakken. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
26-08-2017 09:11:24 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Of wat dacht je van motoren? Maken ook een hoop herrie. |
26-08-2017 09:22:29 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Ministerie van I & M heeft in het verleden daar een rapport over gemaakt: https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjA8-yYrfTVAhVRmbQKHYckANsQFggyMAI&url=http%3A%2F%2Fwww.geluidregisterspoor.nl%2Fpdfs%2FActieplan_spoorwegen_2013-2018.pdf&usg=AFQjCNHzAKyqnW7KySq4nNhKDaR4P4o5_A Heel bekend voorbeeld is de HSL bij Bergschenhoek waar inwoners klagen over het geluid bij de tunnelbak. NS heeft een aantal aanpassingen gemaakt bij de ICR. Een citaat: In 2011 bleek uit metingen dat de treinen de voorkeursgrens wel overschreden (en nog steeds overschrijden). De huidige minister van Infrastructuur en Milieu (I&M), Schultz van Haegen, heeft daarom een onderzoek gestart. Onderzocht wordt de geluidsvermindering van bepaalde maatregelen en of deze maatregelen toegepast kunnen worden op de HSL om de toegestane voorkeursgrens van 57 dB(A) te kunnen waarborgen. Zien of de ICNG in combinatie met de HSL infrastructuur daar aan kan voldoen. Heb lang geleden in de Arlanda Express gezeten. Een oude Zweedse Coradia "Liner". Was ook bij 200 km p/u een stille trein. Maar of het waard is voor treinstellen zoals DD-AR en DDM aanpassingen te doen. Ze zullen niet zo lang mee gaan en het is een kleine serie. Klachten van mensen zijn ook wel eens selectief. Wel klagen over treinen die 2 keer p/u voorbij rijden. Maar niet klagen over voorbijrazende verkeer op een snelweg dat de hele dag doorgaat. Een aparte topic? Laatst bewerkt door icened op 26-08-2017 09:31 |
26-08-2017 10:40:53 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Volgens mij kennen jullie de situatie ter plekke niet én lezen jullie de berichten niet, als de conclusie is dat klagen over DD-AR/DDZ onterecht is. |
26-08-2017 10:56:16 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
Touché. Aleen al de opmerking dat DDar vervangen door SGM geen zin zou hebben. Zucht. Laatst bewerkt door rolandrail op 26-08-2017 11:09 |
26-08-2017 11:04:44 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Quote Of mensen hebben simpelweg een andere mening over wat terecht is en wat niet, het is een zwaktebod om mensen met een andere mening weg te zetten als onwetend, niet lezend en kortzichtig. |
26-08-2017 11:07:38 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
QuoteHet gaat ook niet om het geluid dat de trein zelf maakt maar om het snerpende geluid dat de trein maakt met de spoorstaven wat echt heel erg luid is. |
26-08-2017 12:40:13 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Lees geen waarden over Sprinter Light Train met zijn Jacobs draaistellen. Zijn treinen met minder assen per definitie stiller? Of kun je treinen ook op andere manieren stiller maken? Een ICE bij 140 km p/u op gewoon spoor is ook erg stil. Laatst bewerkt door icened op 26-08-2017 12:40 |
26-08-2017 13:07:29 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Minder assen is minder geluid, zeker op spoor zonder bogen maar of een trein met minder assen ook minder snerpend geluid produceert in bogen durf ik niet te zeggen. Laatst bewerkt door b2py op 26-08-2017 13:07 |
26-08-2017 14:44:31 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Gewoon treinen met kantelbakmechanisme laten rijden. %08% Wie weet of dat helpt. %08% |
26-08-2017 16:30:28 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Quote Klagen is niet onterecht zoals ik hierboven al schreef. Klagen is gewoon zeikerig omdat je goedkoop kan wonen naast het spoor, en dat heeft een reden. |
27-08-2017 01:33:14 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Desondanks blijft het natuurlijk geen vrij brief dat het spoor maar onbeperkt storend geluid moet mogen produceren, simpelweg omdat het er al langer was. Als je ergens langer woont dan je buurman, dan geeft je dat ook geen recht om tot 03:00 een disco te houden in je achtertuin ![]() De gemeten geluidswaardes in een trein zijn totaal niet in relatie tot wat men buiten ervan hoort. De meeste treinen zijn stalen dozen en enorme klankkasten waarbij een cabine flink geïsoleerd is en bijvoorbeeld een machineruimte niet, mooi voorbeeld is het zijwandrooster van een 16/1700 ![]() De Mcn heeft achter zijn cabine een dik geisoleerde wand, en door dat rooster in de zijwand komt er heel wat meer geluid naar buiten door. Dan nog het snerpende geluid van het contact tussen wiel en rail, de rails is massief en kan het geluid 100'en meters verspreiden. Ook iets waar je binnen veel minder van hoort dan buiten het geval is. |
27-08-2017 10:00:27 | ||
---|---|---|
AJT
![]() |
Toch zie ik wel machinisten die oordoppen inhebben als ze een 1700 rijden. |
27-08-2017 10:19:51 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Dat is gek, een Peugeot Partner maakt bijvoorbeeld ruim 2 keer zovel herrie in het interieur. Heb de 1800 ook gemeten met het raam open, dat was slechts enkele db meer. Wel niet het gesnerp gemeten door de bogen, maar dat doen de 1621, 1618 en 1619 waar ik momenteel veel op rij bijna niet door hun werkende wielflenssmering. (ooit gehoord dat die bij NS geen of te weinig onderhoud kregen). |
27-08-2017 10:21:23 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Dat is wellicht de oplossing,deel ze ook uit aan de bewoners die nu klagen %08% Even zonder dollen,zou het aanbrengen van materiaal aan de buitenkant van een spoorstaaf helpen omdat geluid te dempen ? Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
27-08-2017 10:58:31 | ||
---|---|---|
Knoek
![]() |
Vind het bizar dat de 7000 buiten de spits om altijd leeg op en neer pendelt tussen Almelo en Hengelo, waarom geen reizigers vervoeren als je toch op en neer pendelt? Ik sta regelmatig in Almelo lange tijd te wachten op de Sprinter uit Zwolle terwijl de 7000 gewoon leeg richting Hengelo rijdt en dat is erg frustrerend. %04% |
27-08-2017 11:02:39 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Komt in Hgl niet langs het perron |
27-08-2017 11:08:28 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Is toch ook slechts op tijden dat de IC Berlijn rijdt? Plus enkele ritten bij het begin/eind van de spits omdat de spitsritten in beide richtingen niet goed op elkaar aansluiten. |
27-08-2017 11:10:46 | ||
---|---|---|
Knoek
![]() |
Quote Kwestie van een wissel omzetten lijkt me ![]() |
27-08-2017 11:12:36 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
En vind je dan een plekje om zo lang te keren, zonder iets in de weg te staan? Lastige is daarnaast dus ook inderdaad de onregelmatigheid, zoals michaben aangeeft. Laatst bewerkt door robbertc op 27-08-2017 11:14 |
27-08-2017 11:13:12 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
@Knoek: Dat zou kunnen, maar als je in Hgl langs het perron wil komen dan moet je bijna ook wel doorrijden naar Es: je kunt daar niet zolang een perronspoor bezet houden namelijk, en na het perron kun je alleen keren op spoor 337 (aan de NedTrain-zijde), wat je weer niet kun bereiken door de kruisende IC vanuit Es. Laatst bewerkt door dennistd op 27-08-2017 11:13 |
27-08-2017 11:28:25 | ||
---|---|---|
Knoek
![]() |
Quote De 7000 kan toch gewoon op perron 3B staan en daarna afgerangeerd worden naast het spoor van perron 3A? Of moet dat spoor vrij blijven voor eventuele goederentreinen? |
27-08-2017 12:09:58 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Spoor 304 te Hgl moet vrij zijn voor goederen. |