04-05-2017 17:39:39 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Ja jij hebt het alleen over de 14521 maar er komt er nog een bij : In de ochtendspits rijdt NS een extra Intercity van Enkhuizen naar Amsterdam Centraal en een extra Intercity van Enkhuizen naar Hoorn. ![]() MCN ASD |
04-05-2017 18:16:29 | ||
---|---|---|
Jan-Mark
![]() |
Ja, die 'extra intercity van Ekz naar Hn' is dus de 14521 ![]() |
04-05-2017 18:26:45 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Je kunt verwachten dat er dan ook een 14500 bij komt in de avondspits, anders moet je alsnog materieel leeg opvoeren. In de eerste en enige opzet die ik gezien heb, wordt de serie 14500 overigens 4500 en de huidige 4500 zou dan 3900 naar Heerlen worden. |
04-05-2017 18:31:47 | ||
---|---|---|
Jan-Mark
![]() |
Die extra trein in de avondspits komt er ook, dat staat ook netjes in het persbericht vermeld ![]() |
![]() |
advertentie |
04-05-2017 20:26:01 | ||
---|---|---|
demen
![]() |
Dus de huidige 4521-29 en 4554-60 gaan in de nieuwe dienst als spitsten rijden. |
09-05-2017 14:25:02 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
http://locov.nl/Images/Locov%202017-120876%20Besluit%20dienstregeling%202018_tcm311-383205.pdf "Dienstregeling 2018 Publicatie | 08-05-2017 Besluit van NS NS heeft een besluit genomen over de voorgenomen dienstregeling voor 2018. NS heeft de concept dienstregeling op basis van gesprekken en advisering van de consumentenorganisaties aangepast. Voor de dienstregeling waartoe NS nu heeft besloten, wordt spoorcapaciteit aangevraagd bij ProRail. U kunt het besluit inzien via de onderstaande link." Laatst bewerkt door Daan! op 09-05-2017 14:25 |
09-05-2017 14:40:28 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Tsjonge, de kluitenfabriek heeft overuren moeten draaien om er genoeg te produceren om alles en iedereen ermee in het riet te sturen. Logisch ook, want NS heeft er al over nagedacht en de capaciteitsaanvraag is volgens mij zelfs al gedaan (of ben ik nu te wantrouwig?). Maar het blijft een grappige rituele dans om te zien. |
09-05-2017 17:32:50 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Opvallend dat NS van plan is de benelux te verlengen naar zeven rijtuigen. Ik heb op Somda gelezen dat de ICR-stammen alleen als zesdelige en negendelige samenstelling toegelaten zijn en dat verlengen dus niet zomaar kon. |
09-05-2017 17:40:31 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
Wat niet is (dit moment) toegelaten, kan (in de toekomst) dat nog wel. Gezien het structurele aard van de verlenging is de kans hierop vrij groot. Bij twijfel: gebruik beton. |
09-05-2017 19:34:34 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
De toelating 6 en 9 bakken heeft alleen betrekking op Sandwich bedrijf. |
09-05-2017 19:36:53 | ||
---|---|---|
Trainplaza
![]() |
Als de Beneluxtrein straks via Breda rijdt gaat hij toch ook in sandwich rijden? Dat heb ik in ieder geval uit een bovenstaand bericht begrepen |
09-05-2017 19:39:05 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Dat klopt en dan aan 1 zijde een Traxx 28xx serie en die configuratie moet in zijn geheel nog worden toegelaten ongeacht het aantal rijtuigen. |
09-05-2017 19:43:00 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Quote Er zijn hier berichten geweest dat dit niet gaat gebeuren... Maar er is nog iets. Op de aanbestedingswebsite van de overheid werd vier weken terug een uitvraag gedaan naar een bedrijf dat wil gaan testen hoe veilig het is om in sandwich te rijden. Wat gebeurt er als de opdrukloc drukt en de trekloc stagneert... Moeten we dat nu nog gaan onderzoeken? |
09-05-2017 20:12:05 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote Toen NS Hispeed in 2009 begon met het Fyra-avontuur reden er samenstellingen van 7 bakken: 2x A en 5x B. Later is dat ingekort tot 2xA + 4xB. Dat was wel als getrokken materieel, niet in sandwich. ![]() |
09-05-2017 20:59:50 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Goede zaak als de Benelux + straks bestaat uit 6 tweede klas en 1 eerste klas. Die eerste klas ICR wordt toch nauwelijks gebruikt. Zowel in de Benelux en ICD. |
09-05-2017 21:48:06 | ||
---|---|---|
mvschoon
![]() |
Moet je toch eens in de spits komen kijken... Maar zou het wel 6 + 1 worden en niet 5 + 2? Verder moet ik zeggen dat ik altijd erg medelijden heb met de reizigers uit de 9211 die willen overstappen in Rtd op de op hun aankomsttijd al zitvolle 1009. Wat dat betreft is de koppeling van de 9200 aan de 1000 een verbetering. Wat andere aspecten betreft, ben ik pessimistischer |
09-05-2017 21:49:07 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Benelux rijdt al met 1 1e klas. De ICd kan best met 1 1e klas minder doen en die omschakelen naar 2e klas. |
09-05-2017 21:58:28 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Heb nooit begrepen waarom ICD bestaat uit 4 tweede klas ICR (A) en 2 tweede eerste klas ICR. Regelmatig gezien dat zelfs in spitsuren op ma - vr niet vol te krijgen is. 1 extra tweede klas ICR en 1 minder eerste klas ICR levert zoal 21 extra zitplaatsen op. En als je bedenkt dat die eerste klas ICR toch al nauwelijks gebruikt wordt is het zelfs nog meer. Laatst bewerkt door icened op 09-05-2017 21:59 |
09-05-2017 22:00:10 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Waarschijnlijk omdat de ICd een luxe product is, en waarschijnlijker omdat er nou eenmaal zoveel 1e klas rijtuigen zijn? |
09-05-2017 22:02:33 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Maar rijtuigen zijn natuurlijk om te bouwen of te declasseren. 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
09-05-2017 22:22:26 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote En met de deuren in UIC modus, ipv communicerend met de Traxx, dat speelt ook nog mee in het toelatingsverhaal. |
09-05-2017 22:33:30 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote Reed dat in UIC-modus, op onze HSL waar een miljoenmiljard regeltjes voor gelden? Dat kan ik me maar moeilijk voorstellen. |
09-05-2017 22:47:51 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Ja, sorry, ik was ff blijven hangen bij de Benelux in de quote![]() |
09-05-2017 22:51:42 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Als NS de capaciteitsaanvraag nog niet heeft gedaan dan rijden er volgend jaar alleen geel/blauwe treintjes in de restcapaciteit. De capaciteitsaanvraag moest op 10 april binnen zijn bij Prorail. |
09-05-2017 22:59:24 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Volgens het inzetcertificaat mag ICRm in treinstelmode niet geduwd rijden dus als de voorste loc de geest geeft dan lijkt het me niet de bedoeling om verder te rijden. Of zouden die testen bedoeld zijn om die beperking van tafel te krijgen? |
09-05-2017 23:15:29 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Zoals ik de proeven begrijp is het om het gevaar van overbufferen en/of ontsporen in te schatten bij het duwen van de duwloc en het niet trekken van de trekloc. En dat in de meest ongunstige omstandigheden, dus in een wisselstraat. Laatst bewerkt door sjoerd op 09-05-2017 23:16 |
09-05-2017 23:26:28 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Geen idee hoe dat reed maar het inzetcertificaat geeft geen specifieke beperkingen voor de HSL (niet voor ICRm zelf, wel voor alle andere treinen die in de Groene Hart Tunnel een ICRm tegen komen). Binnenlands mag alleen met deurbediening in treinstelmode worden gereden, internationaal mag ook met UIC-mode worden gereden. In treinstelmode zijn samenstellingen van 2 t/m 7 bakken toegelaten, daar buiten max 12. Hoe de regeling voor combinaties van 9 rijtuigen er precies uit ziet kan ik je ook niet vertellen. |
09-05-2017 23:27:28 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Quote En waarom zouden die eventuele gevaren anders zijn dan bij ander geduwd materieel? 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
09-05-2017 23:30:11 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Nouja, welk anders geduwd materieel rijdt met 9 bakken, en een tractie-loze lok voorop? Een echt vergelijkbare samenstelling rijdt er niet volgens mij. Dat geeft wel zijn uitwerkingen op het krachtenspel op het stoot- en trekwerk om maar iets te noemen. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
09-05-2017 23:41:51 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
De oude combinatie (met max 12 rtgn) van stuurstand voorop met duwende 1800 achterop had al een snelheidsbeperking van max 25 km/h bij bepaalde boogstralen en wissels. Je zou bijna een gokje wagen wat de uitkomst van dit onderzoek gaat zijn%08% |
09-05-2017 23:43:58 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Dat is natuurlijk wel weer wat anders dan met het gewicht van een dode lok voorop, en bijhorend remgedrag ervan. |
09-05-2017 23:49:39 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Voorheen reden er geduwde combinaties van 12 en 10 bakken, weliswaar zonder tractie-loze loc voorop, maar met name bij de combinatie van 12 moeten die drie extra bakken dat gewicht van een loc toch compenseren. Of is al die kennis al weer in de vergetelheid geraakt? edit: Henk1619 was me voor.%02% Laatst bewerkt door Frontier op 09-05-2017 23:50 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
10-05-2017 00:53:46 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Maar als je de lok tegen de rijtuigen wegstreept bijvoorbeeld wel 2 bakovergangen minder aan stoot- en trekwerk op het zelfde gewicht, de afwezigheid van een set tractiemotoren en een ander remgewicht. Ik kan me daarbij voorstellen dat dat best wel een ander effect kan hebben. |
10-05-2017 03:41:21 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
![]() |
Quote Die zijn er wel, maar dat is op een plek waar ze duits spreken ![]() Toevallig afgelopen zomer een dubbel setje ICE-2 waarvan de voorste treinstel geen tractie kon geven (2e stel was op een ongeplande tussenstop aangekoppeld aan de achterzijde). Evengoed gewoon met 200km/u verder gereden naar de bestemming ![]() Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
10-05-2017 08:16:19 | ||
---|---|---|
jor[D]1
![]() |
Bij een ice en de meeste andere treinstellen speelt het gevaar van overbufferen sowieso niet. In de uk mogen (mochten) stuurstanden bijv geen reizigers vervoeren. Gevaar zat erin dat de loc achterop door blijft drukken bij ontsporing vooraan. Of iets wat erop leekt. Is ooit ongeval geweest met geduwde trein daar. |
10-05-2017 09:14:59 | ||
---|---|---|
jorgo
![]() |
Quote Het is natuurlijk niet voor niets dat de Benelux 'vroeger' met 1,5 eerste klasse op 6 of 7 rijtuigen rondreed. Dat is een gezondere verhouding in bijna alle samenstellingsscenario's in West-Europa, maar men heeft afgezien van het behouden van AB-rijtuigen bij de ombouw. Maar wat niet is kan weer komen. |
10-05-2017 11:20:59 | ||
---|---|---|
SchuurB
![]() |
@ dlm4yjp en jor[d]1: Die coole actie met de ICE is misschien niet het beste voorbeeld maar in Duitstalige landen hebben ze sowieso veel ervaring met sandwichrijden (met andere landen ben ik niet zo bekend). Denk aan het dagelijkse treinpaar EC 112 / 113 met 10 ÖBB-rijtuigen en Taurus voor en achter. Of die weekendtreinen die over de Rollbahn met 14 rijtuigen en sandwich rijden, gewoon met 200 km/h. Of diverse Zwitserse spitstreinen, die met 2 Re-460's rijden. Dus daar is zat kennis aanwezig. Ik vraag me sowieso af hoe de belasting van zo'n trein anders is dan bij geduwd rangeren, daar spelen toch dezelfde krachten? |
10-05-2017 11:28:21 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Het probleem zit hem ook niet in het hard rijden in sandwich maar vooral in het langzaam rijden door wissels.. |
10-05-2017 11:39:16 | ||
---|---|---|
SchuurB
![]() |
Dat doen ze gelukkig met die door mij genoemde treinen ook wel eens. Zie overigens mijn vraag over geduwd rangeren, wat is het verschil met die sandwich-treinen? |
10-05-2017 16:49:55 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Zoals hierboven al enkele keren opgemerkt, zit het hem niet in geduwd rijden; dat kennen we wel, maar in het geduwd rijden met een tractieloze loc voorop, wat een geheel ander krachtenspel geeft dan nog een rijtje rijtuigen. Tel daarbij op de infra, welke kan bestaan uit een serie wisseloverlopen. Wie wel eens op zijn modelbaan sandwich heeft gereden weet wat het effect is: de relatief zeer lichte rijtuigen worden ineengedrukt zodat zij in de buitenboog eruit gaan, of de reeks rijtuigen wordt strakgetrokken waardoor zij er in de binnenboog uitgaan. Natuurlijk geeft het vergelijken van de modelrijtuigen met echte een ander beeld, maar het krachtenspel is vergelijkbaar. En dan heb ik het nog niet over sandwichrijden in de strakke wisselstraten van de modelbaan, maar ook dat is qua krachtenspel vergelijkbaar met het grootbedrijf. De Duitse en Franse hogesnelheidstreinstellen hebben als het ware ook twee locs, maar die zijn als treinstel ontworpen. |
10-05-2017 18:48:24 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Het wordt hoog tijd dat de ICNG gaat instromen. Dat is tenminste een compleet treinstel die dan hopelijk aan alle eisen op het rijden van de HSL en hoofdrailnet zal voldoen. Heel wat anders dan de huidige "provisorische" HSL Intercity. Volgens medewerkers van Alstom Polen zou ze in mei, juni of juli beginnen met de nieuwe Intercity. Hopelijk snel nieuws over de ICNG. |
10-05-2017 22:21:47 | ||
---|---|---|
SchuurB
![]() |
@ sjoerd: dank voor de uitleg. Ik vind het wel lastig voor te stellen; zo'n loc is 2x zo zwaar als een rijtuig (ca. 40 vs ca. 80 ton), dus qua krachtenspel lijkt het me dat het vergelijkbaar is met het voortduwen van trein + 2 extra rijtuigen. Ik neem aan dat een vergelijkbare situatie met geduwd rangeren toch ook gewoon kan (zeg, loc duwt 15 beladen 4-assige goederenwagens) of is daar beperkende regelgeving voor? |
10-05-2017 23:47:18 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Let wel: ik ben niet betrokken bij de druk- en trekproeven en ik weet niets van de specificaties ervan. Ik constateer alleen uit de uitvraag op de aanbestedingswebsite dat er kennelijk vragen zijn over de spoorvastheid van een trein met een duwloc die duwt en een trekloc die niet trekt. Het lijkt mij dat duwen van rijtuigen tegen een tweetal rijtuigen dan wel een platte loc que gewicht niet veel behoeft te verschillen, maar er kan wel degelijk verschil zijn in rolweerstand op verschillende rijwegen en op verschillende (tegen-)bogen. |
11-05-2017 01:22:00 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
En ook dat zaken als buffers lang niet allemaal het zelfde zijn en bijvoorbeeld gebouwd zijn voor andere krachten en gewichten om maar eens wat te noemen. |
11-05-2017 08:30:00 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Ik ben reuze benieuwd naar de materieelinzet van de IC's tussen Ehv en Ut e.v. Worden de huidige hoeveelheid bakken van 4 treinen straks verdeeld over 6 treinen, of worden er per saldo meer bakken ingezet? Als dat niet gebeurt dan hoop ik dat er goed gekeken wordt naar de treinen die de meeste overstappen meenemen zoals in Ehv, Ht en nu ook Ut (nog maar 2 van de 6 IC's hebben een cross-platform overstap daar). |
11-05-2017 10:33:48 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Er wordt in de havens ook gerangeerd met geduwde treinen, soms wel 700 m lang en 3000t zwaar met 25 km/h over afstanden van ruim 5 km door allerlei krappe bogen. Gaat altijd goed, ook wanneer een deel beladen en een deel leeg is. |
11-05-2017 10:38:18 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
QuoteKan ook ontkrachting van huidige kennis zijn en daarmee de beperking opheffen. |
11-05-2017 11:24:29 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Wat mijn vraag over - nou nog onderzoeken - betreft: ik ben alleen maar verbaasd dat dit kennelijk nog niet onderzocht was. En ik vind dat je dat dan toch nog maar moet doen, onder andere om wat Thom zegt over buffers en om eerder opgedane kenneis, zoals jij stelt, eventueel te ontkrachten. Dat er in havens gerangeerd wordt met langere en zwaardere treinen, zoals hier voorbij kwam, is geen reden om het krachtenspel met een inactieve loc van 80 ton op de kop niet te onderzoeken. Want nog maar eens: het gaat niet om het geduwd rijden alleen. Dat doen we al sinds de Beneluxtreinen met stuurstandrijtuigen Plan D. En we waren daar hier al erg laat mee. De rijtuigen plan W in de Benelux waren er indertijd niet op gebouwd en dat kon je goed merken als je er in zat. Ze hebben het desondanks goed volgehouden en er zijn geen grote ongelukken mee gebeurd. Terug maar naar de dienstregeling 2018! Laatst bewerkt door sjoerd op 11-05-2017 11:29 |
29-05-2017 12:27:45 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
De nieuwe dienstregeling van de NMBS is vanaf vandaag te vinden op hun website. Je kunt enkel adviezen opvragen voor binnenlands verkeer, maar ik heb een directe trein Brussel-Zuid - Noorderkempen (eindbestemming Amsterdam) kunnen vinden als treinserie 9200. De reistijd Brusz - Noorderkempen bedraagt 1:14. |
29-05-2017 13:18:10 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Ze zijn van/naar Rotterdam te vinden: http://i.imgur.com/KTDsJp3.png http://i.imgur.com/JjgcHHH.png Reistijd Rtd-Atw blijft dus gelijk ten opzichte van dit jaar, ondanks het rijden via Bd ipv Rsd. Ik ben nog even verder aan het proberen gegaan, maar het lijkt erop dat ze allemaal via Den Haag gaan met een stop van 12 (!) minuten in Rotterdam in beide richtingen... Laatst bewerkt door dennistd op 29-05-2017 13:31 |
29-05-2017 13:34:10 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Aankomst op Rtd4. Dat lijkt volgens mij wat apart richting Amsterdam. Die 12 minuten in beide richtingen is er op dit moment ook al. Laatst bewerkt door MetroRET op 29-05-2017 13:36 |
29-05-2017 13:46:02 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Vanaf Sp4 vertrekt nu ook de 1000 serie een aantal keren per dag naar Asd en aangezien die Bnl de HSL op gaat lijkt me dat niet zo vreemd %08% MCN ASD |
29-05-2017 13:46:54 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Wel als hij nog gewoon naar Den Haag lijkt te gaan rijden. |
29-05-2017 13:48:10 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Dit is niet de definitieve dienstregeling, omdat ook in België de paden nog niet definitief zijn toegekend. |
![]() |
advertentie |
29-05-2017 13:51:59 | ||
---|---|---|
Jan-Mark
![]() |
En als men tóch via Rsd blijft rijden, kan deze hele concept-drgl alsnog de prullenbak in ![]() |
30-05-2017 17:30:35 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Quote Om even hier op terug te komen, ik ben vanmorgen in Rtd even kort voor vertrek langs een van de drukste ochtendspits ICDs ri Shl gelopen. Tweede klas was theoretisch zitvol (als in rijtuig 1 & 3 mensen in de gangpaden, terwijl rijtuig 4 & 6 lege zitplaatsen hadden), eerste klas inderdaad ongeveer half leeg: rijtuig 2 circa tweederde gevuld, terwijl rijtuig 5 voor minder dan de helft gevuld was. Echter naar mijn inschatting was het toch net te weinig om een geheel A rijtuig weg te laten, dan was het resterende rijtuig dusdanig vol geweest dat je niet meer van eerste klas kwaliteit kan spreken. Voor een goede verdeling heb je dus toch die AB rijtuigen weer nodig die de Benelux destijds had, dan had iedereen een zitplaats gehad. Laatst bewerkt door michaben op 30-05-2017 17:47 |
30-05-2017 17:43:55 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Verhouding 2x 1e klas / 4x 2e klas is voor de 900 Bd-Asd erg krom. Daar zou je één A best kunnen vervangen door een B of omgebouwde AB. In de 1100 zijn vooral in de spits de beide A's goed bezet, dus zou daar verder niks aan doen. |
30-05-2017 19:17:37 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
2x A en 4x B is in principe bijna eenzelfde verdeling als de ICE3 (2A en 5B). Thalys heeft t nog iets beter: 3A en 4B. Over de laatste 2 hoor ik niemand en zijn ook treinen die voor de HSL bestemd zijn. |
30-05-2017 19:28:11 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Treinen met een heel andere categorie reizigers. In de Thalys/ICE/Eurostar 320 zijn o.a. meer zakenmensen en treinreizigers die meer willen betalen voor snelle en comfortabele vervoer. Die willen ook betalen voor Comfort 1/Klasse 1. De IC Direct/Benelux is vooral bedoeld voor de treinreizigers die snelle flexibele en goedkopere treinen willen. De verdeling van eerste klas en tweede klas ICR is nu niet optimaal. Maar dat zal wel anders worden als de ICNG zal instromen. Ze kijken naar alle factoren die in het verleden fout zijn gegaan. |
30-05-2017 19:35:21 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Wanneer zal ongeveer wel de paden worden toegekend? Lees niets over testritten op de HSL Antwerpen - Nederlandse grens. Wel een tijdje geleden in een Belgisch spoorblad gelezen dat een NS Traxx testritten reden op een andere Belgisch spoortraject. |
30-05-2017 20:03:12 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
21 augustus. |
30-05-2017 20:12:59 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote Een tijd geleden werd er 's nachts getest tussen Breda en Noorderkempen. Zo'n rit verscheen soms als "Eurostar - Niet instappen" in de reisinformatie. Of er tegenwoordig nog getest wordt weet ik niet. |
30-05-2017 20:14:51 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Nee, er wordt niet meer getest in Nederland. |
30-05-2017 20:25:26 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Ik had begrepen dat men binnenkort gaat beginnen met het opleiden van het rijdend personeel voor SW9/VR9, dus dan zal toelating wel (bijna) rond zijn. |
31-05-2017 11:14:33 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Toelating voor SW9 is al rond momemteel zijn de Belgische machinisten met de opleiding HSL-zuid bezig en aan et mee rijden op de HSL![]() MCN ASD |
31-05-2017 11:32:58 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Zou er dan toch een einde aan dit gebed komen na 8 jaar?![]() |
31-05-2017 18:21:10 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
welnee,men vind vast nog wel iets tussentijds om ergens weer een "stok" tussen de sluitende deur te proppen. Het moet immers niet te snel en soepel gaan,stel je voor,dan zijn er straks wellicht wat mensen die nog minder te doen hebben ![]() Is men er eigenlijk al uit als het gaat over het debacle, deur vergrendeling,welk type,hoe toe te passen voor de HSL treinen ? Om maar is wat te noemen............ Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
31-05-2017 18:36:57 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Dat lijkt me een makkelijke keuze: treinstelmodus. |
31-05-2017 18:52:59 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Sterker nog, iets anders is niet toegestaan op de HSL. |
31-05-2017 20:57:00 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Zou de toelating van de rijtuigen op de HSL in België ook al rond zijn? |
01-06-2017 01:30:14 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Buiten dat nog, rijden alle ICR'en inmiddels niet allang zo rond? |
01-06-2017 08:11:36 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Benelux niet. Die rijdt in TB0 modus. Daarom kunnen de deuren aan beide kanten open bij een station. Dat is een schakelaar in de rijtuigen en loc die omgezet moet worden. Laatst bewerkt door mtlx op 01-06-2017 08:12 |
01-06-2017 13:04:46 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Ohja, die hadden we ook nog![]() |
10-06-2017 13:39:52 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
Vanaf 2018 rijden er overdag 2 IC's en 2 Sprinters naar Leeuwarden. De IC 600 rijdt nu Meppel nog voorbij, maar gaat dan ook (met de 1800) in Mp stoppen. Welke noodzaak is hiervoor ? * Straks rijden er p/uur vanuit Meppel 2 sprinters naar zowel Lw als naar Zl. Heeft Meppel er dan echt 4 nodig ? * In Steenwijk kunnen de sprinter-reizigers (op hetzelfde perron) al overstappen op de IC naar Zl en verder Randstad * Destijds is de 2e IC tussen Gn en Zl verschillende jaren uitgesteld daar Hgv een stop eiste, maar wat echt niet kon Wat is nu de reden dat beide IC's uit Lw ook in Meppel gaan stoppen ? Laatst bewerkt door abcde op 10-06-2017 14:24 |
10-06-2017 14:31:20 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Meppel is wat mij betreft nog altijd een logischer stop dan Steenwijk. Hoe dan ook, Meppel heeft best wat voordelen: - Cross platform overstap tussen Bl/Hgv en IC's naar Randstad. - Het is een handige P+R-locatie voor langeafstandsreizigers. - Het wordt qua reizigersaantallen ten Noorden van Zwolle alleen voorbijgestreeft door Assen, Leeuwarden en Groningen. - De IC van/naar Leeuwarden kan best wat meer marktpotentieel gebruiken. |
10-06-2017 15:05:58 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Dat zal nog wel een uitdaging worden met al die stoppende treinen te Mp in het ontwerp van de dienstregeling. Immers gaan de opvolgtijden omhoog en daarmee komen de treinen verder verspreid aan in Zwolle. Vraag me af of dat allemaal nog wel in een knoop past daar (gaat nu al maar net). Laatst bewerkt door ZJ37 op 10-06-2017 15:08 |
10-06-2017 15:10:50 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Tussen de stoppende IC en de sprinter 9100 zit op Zwolle-Herfte natuurlijk de Emmerlijn. Dat maakt een mooi gat waarin je met de 1800 en de 600 kan stoppen te Meppel. Dat is niet anders dan nu al het geval is met de 1800. |
10-06-2017 15:41:29 | ||
---|---|---|
funtrucker
![]() |
Krijg je dan 2* 8100 en 2* 9000, beide uit Zwolle, of keert de 9000 in Meppel? |
10-06-2017 16:02:25 | ||
---|---|---|
Z2N
![]() |
9000 gaat keren in Mp. |
10-06-2017 16:12:03 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Het marktpotentieel van de Friese IC gaat er zeker mee omhoog, maar straks rijdt er dus wel elk half uur een 9000 voor in principe alleen Wolvega, Akkrum en Grou, en dan ook nog eens parallel met de IC tussen Swk en Mp. Om die stopper nog een beetje bestaansrecht te geven zou de IC Swk eigenlijk moeten gaan overslaan. |
10-06-2017 16:33:24 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
De provincie betaalt, waar maken we ons druk om? |
10-06-2017 16:34:57 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Steenwijk wil liever niet zijn directe verbinding met Zwolle kwijtraken, Meppel heeft al de 8100 naar Zwolle. Niet stoppen van de IC in Meppel is logischer dan Steenwijk overslaan. |
10-06-2017 20:54:21 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Is dat zo? Steenwijk is denk ik de kleinste plaats van Nederland met een IC-stop terwijl er ook een sprinterdienst is. |
10-06-2017 21:51:17 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Inwonertal maakt niet veel uit, het kan ook om de regionale knooppuntfunctie gaan. Dat valt (dacht ik) in Swk wel mee, maar Heerenveen is (kern, niet gemeente) qua inwoners ook maar een dorpje maar heeft door de centrale ligging (ook kruising A7 en A32) toch een belangrijke vervoersfunctie. |
11-06-2017 09:31:28 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Wat een argumenten weer 'Steenwijk wil liever niet zijn directe verbinding met Zwolle kwijtraken', dus dan maar een treintje minder tussen Meppel en Zwolle... Wolvega wil ook z'n verbinding met Zwolle en de rest van NL niet kwijtraken, dan daar ook maar stoppen? En kijk vooral naar reizigersaantallen in plaats van de grootte van de plaats waarnaar het station is vernoemd (Heerenveen en Meppel hebben overigens ong. 2x zoveel in-/uitstappers als Swk). Verder wordt hier volgens mij de decennialang verwaarloosde overstapfunctie van Meppel vergeten. Een aantrekkelijk 'hoekje om' kan ook meer reizigers opleveren. En zodra de 9000 gaat doorrijden (als de infrastructuur bij Herfte ooit klaar is) gaat de drgl weer op de schop en is de IC-stop in Meppel waarschijnlijk weer verleden tijd. Niet te druk maken dus. |
12-06-2017 09:26:31 | ||
---|---|---|
reisthijs
![]() |
Als ik kijk naar de reizigersaantallen lijkt me dat genoeg om Steenwijk een directe verbinding met Zwolle te willen bieden. In tegenstelling tot de plaatsen verderop met veel minder reizigers. Zolang er geen Sprinter naar Zwolle doorrijdt kan dat alleen met een IC-stop. Met een doorgetrokken 9000 is een IC-stop in Steenwijk wellicht niet meer nodig. |
12-06-2017 10:37:48 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Als de Sprinter Lw-Mp (die daarvoor niet naar Zl hoeft) vlak voor de IC in Swk aankomt en vervolgens in Mp eindigt, hebben reizigers uit Gw, Akm en Wv in elk geval een snelle overstap in Swk op de IC op hetzelfde perron. Reizigers vanuit Mp gaan gewoon met de 9100 mee naar Zl. |
12-06-2017 12:31:05 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
(doorgaand op het bericht van ZJ37) ..... waardoor de stop te Meppel door de IC uit Lw overbodig lijkt. Iedere stop vraagt immers weer extra reistijd voor doorgaande reizigers. Andere optie : wil je kosten besparen, dan zou de sprinter uit Lw in Steenwijk kunnen eindigen, waardoor de IC wel in Mp moet stoppen. Maar dit is een besparings-variant. Laatst bewerkt door abcde op 12-06-2017 12:57 |
12-06-2017 13:00:44 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Exact, zo bedoelde ik deze ook.![]() |
12-06-2017 13:26:46 | ||
---|---|---|
AJT
![]() |
Maar daarvoor zal er een keerspoor in Swk worden aangelegd, en de kering in Swk is dan 32 minuten, met andere woorden, dat keerspoor wordt bezet gehouden. |
12-06-2017 13:50:51 | ||
---|---|---|
reisthijs
![]() |
QuoteVoor dat hoekje om is er nu juist de 9000 die in Meppel aansluiting geeft op de 8100. IC-stop in Meppel heeft in dat opzicht geen nut. |
12-06-2017 14:07:08 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Momenteel wel ja, maar 's-avonds en in het weekend rijdt die niet. En ik ga er vanuit dat er nog wel met de tijden van de 9000 wordt geschoven en dan hoop ik dat het niet ineens weer anders is. Zou niet de eerste keer zijn dat de gunstige overstap weer verdwijnt. |
12-06-2017 15:41:13 | ||
---|---|---|
reisthijs
![]() |
Als de 9000 niet rijdt moet er sowieso een IC stoppen in Mp en in alle andere stations tussen Zl en Lw. In 2018 rijdt de 9000 ook 's-avonds (tot 22:00) en in het weekend, met aansluiting op de 8100 in beide richtingen. Niet te druk maken dus! |
12-06-2017 17:43:09 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Het puntje waar men zich hierboven druk om maakt, was de stoppende IC in Meppel he![]() |
12-06-2017 23:08:53 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
QuoteWaarom? 9000 stoppend Lw-Mp en IC met stops Hr en Swk. Stoptreinreizigers stappen dan in Swk over. Reizigers vanaf Mp met de 9100 Gn-Zl mee, niet anders dan nu. Enig nadeel in dit model is dat de hoek-om aansluitingen Swk-Mp-Hgv e.v. tamelijk beroerd zijn. |
13-06-2017 23:47:22 | ||
---|---|---|
AJT
![]() |
Ik reageerde op het bericht boven mij waarin gesuggereerd werd dat de 9000 kon keren in Swk. |
16-06-2017 19:12:18 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
http://nieuws.ns.nl/intercity-brussel-rijdt-nog-langer-via-huidige-route/ Gaan we weer.....%09% |
16-06-2017 19:31:41 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Dus nog een jaar extra vervrongen treindienst op de Oude Lijn, Westtak, Schiphollijn en Zuid-West-Brabant. Het wil maar niet lukken met de IC Brussel. |
16-06-2017 19:41:05 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Nog een jaar zegt men niet, nadat de software er is heeft men alleen nog 6 maanden nodig voor andere voorbereidingen. En stel dat die software er over twee weken is, dan kunnen ze dus pas in januari via de HSL rijden dus haal je de nieuwe dienstregeling niet. Wat ik me daarbij wel afvraag: waarom kan die hele opleiding van het personeel pas nadat de software er is. Ik ga er althans vanuit dat dat de oorzaak is dat ze zes maanden nodig hebben, kan me niet voorstellen dat het installeren van de software in de locs en het rijden van testritten zo lang duurt. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
16-06-2017 19:57:29 | ||
---|---|---|
BGM104
![]() |
Quote Vertel, welke verbeteringen gaat NS daar doorvoeren als de IC Brussel via de HSL gaat rijden? |